Ontwikkelingen Beneluxtrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-01-2018 23:00:11
icened
icened
M 7? NMBS flink wat geld geven om de M 7 in Roosendaal te laten stoppen?  

08-01-2018 23:20:57
icened
icened
Probeer een oplossing aan te dragen. Maar dit is natuurlijk tegen beter weten in.  

08-01-2018 23:39:00
Frontier
Frontier
Dan moet je iets verzinnen wat de Belgen niets kost en waar de Nederlanders alle kosten dragen, in plaats van andersom.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-01-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
De Benelux rijdt op de Sprintersporen blijkbaar? Dat was mij onbekend.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-01-2018 09:01:37
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Burgemeester Brecht: HSL Breda-Antwerpen gaat 9 april rijden: www.bredavandaag.nl/nieuws/algemeen/2018-01-08/burgemeester-brecht-hsl-breda-antwerpen-gaat-9-april-rijden  

09-01-2018 12:28:15
phantom
phantom
Iets verzinnen waarbij de Belgen alweer/nog meer gewin hebben tov NL ?
Het is onderhand toch wel een keer genoeg zou t niet
Ze hebben tot zover bijna altijd dr zin gehad,zonder meer dan minimale "inspanning" te hoeven leveren.
Dat NMBS nog maar zoveel procent aandeelhouder is hun goederen divisie,daar hebben ze zelf voor gekozen,maar wat wel interessant is,is wat voor nieuwe goederen treinen men dan bij Roosendaal de grens over wil gaan gooien.
Nu zijn dat er niet bijster veel,dus waar komt dat nieuwe (rijpaden opslokkende) vervoer vandaan en waar moet dat heen ?
De Benelux rijd daar straks niet meer en verder rijd er alleen die pendel van NMBS nog,nou nou wat een drukke lijn %03%
Dat men de Benelux ook buiten de Randstad kwijt raakt is kwalijk,als je ziet hoeveel mensen Rond Ddr gebruik maakte van die verbinding ri Belgie,dat gaan ze wel voelen denk ik.
Tuurlijk kun je zeggen nou dan pak je als reiziger toch gewoon een pendel naar het dichtstbijzijnde station waardat Benelux stopt.
Maar waarom moet de reiziger hier achter de vervoerder aan blijven rennen ipv andersom ?
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat de vervoerder er dient te zijn met zijn producten en diensten VOOR de reiziger,niet andersom.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-01-2018 12:33:05
sjoerd
sjoerd
Juist. Maar de eerste de beste stadsbus stopt al niet voor je deur. Daarvoor bestaat er zoiets als voor- en natransport. Ik kan gelukkig ook niet voor mijn deur op de Thalys stappen. Het is toch normaal dat je trapsgewijze reist?

Laatst bewerkt door sjoerd op 09-01-2018 12:33
 

09-01-2018 12:43:44
phantom
phantom
Opzich wel ja,maar telkens die trap verlengen ten nadele van de reiziger gaat nergens over.
1st wilde men meer mensen in de BNL,want t ging niet goed.
Nu zijn er door aanpassingen her en der behoorlijke reizigers aantallen,dan gaan ze ineens een deel van de stations en opstap plaatsen weg gummen omdat men over een HSL wil rijden,want dat is sneller.
(ja dat riep men echt)
Waarom moet die reiziger dan maar weer achter de verplaatste verbinding aanrennen en eerder van huis om met overstappen die Benelux te kunnen gebruiken ?

Laatst bewerkt door phantom op 09-01-2018 12:45


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-01-2018 12:57:01
sjoerd
sjoerd
Als iedereen overal wil kunnen opstappen hebben we een S-Bahn geschapen en is de Benelux helemaal niet meer aantrekkelijk. Doordat deze uurdienst van de gewone rails af gaat, wordt een aantal andere treindiensten versneld of regelmatiger en daardoor aantrekkelijker.  

09-01-2018 13:04:06
Berk24
Berk24
Een andere optie was om dubbeldekkersrijtuigen aan te schaffen en de Benelux te integreren in de 2200 (Roosendaal-Vlissingen wordt een aparte sprinter uitgevoerd door ICM, VIRM kan dan door worden geschoven naar treindiensten die meer behoefte hebben aan treinen met capaciteit), dan had Dordrecht, Zuid-West-Brabant, Delft, Den Haag, Leiden en Haarlem wel een directe verbinding met Antwerpen en Brussel. Voor deze optie is duidelijk niet voor gekozen, dus het enige acceptabele alternatief is over de HSL rijden (de huidige situatie is te nadelig voor binnenlandse reizigers die gebruiken maken van bijv. de 5900 of de 5000/5100). En voor het laatste is gekozen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

09-01-2018 13:35:05
jordy94
jordy94
Misschien is de beste optie wel een goed aansluitende bus die eerder werd gesuggereerd. Met een knip te Rsd ga je de Zeeuwen en Bgn ook niet blij maken.

De huidige L trein is een drama, die sluit ten eerste niet goed aan op de 2200, ten tweede doet hij er veel te lang over en ten derde is het verschrikkelijk materieel. Soms besef je gewoon niet hoe goed wij het eigenlijk hebben in Nederland (niet dat al het materieel in België achterstallig is, absoluut niet, maar naar Nederland rijdt wel allemaal oude zooi).

Laatst bewerkt door jordy94 op 09-01-2018 13:41
 

09-01-2018 13:46:39
Berk24
Berk24
Beneluxtrein rijdt 1x/uur, dus op het andere halfuur kan er gewoon naar Vlissingen worden gereden. Maar goed, de huidige constructie is waardeloos. Zevenbergen en Oudenbosch hebben geen consequente halfuursdienst en tussen Rotterdam en Dordrecht rijden de sprinter door de Beneluxtrein niet in een consequente kwartiersdienst.

Dus als je Dordrecht zijn verbinding met België wil behouden, moet je de Beneluxtrein integreren in de 2200.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

09-01-2018 14:54:12
IJsbergsla
IJsbergsla
In de as Alkmaar-Utrecht C zijn ook tal van kwartiersdiensten uitgebogen, onder andere om de ICE ertussendoor te kunnen frommelen. Dan moet men de ICE zeker ook ergens in integreren? %08%  

09-01-2018 14:59:53
MetroRET
MetroRET
Quote
Berk24 (di 09 jan 2018 13:46:39 https://somda.nl/forum/19786/p637229/): Beneluxtrein rijdt 1x/uur, dus op het andere halfuur kan er gewoon naar Vlissingen worden gereden. Maar goed, de huidige constructie is waardeloos. Zevenbergen en Oudenbosch hebben geen consequente halfuursdienst en tussen Rotterdam en Dordrecht rijden de sprinter door de Beneluxtrein niet in een consequente kwartiersdienst.

Dus als je Dordrecht zijn verbinding met België wil behouden, moet je de Beneluxtrein integreren in de 2200.


Waar is er tussen Rtd en Ddr geen kwartierdienst (door de Benelux).

Laatst bewerkt door MetroRET op 09-01-2018 15:00
 

09-01-2018 15:33:18
joeri109
joeri109
Quote
Berk24 (di 09 jan 2018 13:46:39 https://www.somda.nl/forum/19786/p637229/): Beneluxtrein rijdt 1x/uur, dus op het andere halfuur kan er gewoon naar Vlissingen worden gereden. Maar goed, de huidige constructie is waardeloos. Zevenbergen en Oudenbosch hebben geen consequente halfuursdienst en tussen Rotterdam en Dordrecht rijden de sprinter door de Beneluxtrein niet in een consequente kwartiersdienst.

Dus als je Dordrecht zijn verbinding met België wil behouden, moet je de Beneluxtrein integreren in de 2200.

5000 en 5100 rijden naar mijn weten in een nagenoeg perfecte kwartiersligging. En die 2 minuten die de 5900 heeft qua ombuiging in een richting is ook niet echt rampzalig denk ik.

Laatst bewerkt door joeri109 op 09-01-2018 15:36
 

09-01-2018 17:07:16
mren
mren
Quote
Berk24 (ma 08 jan 2018 09:57:29 https://www.somda.nl/forum/19786/p637112/): Het is jammer dat België niet aan aanbestedingen van regionale spoortrajecten wil.


Nergens voor nodig: internationaal vervoer staat voor iedereen open.
 

09-01-2018 18:16:53
icened
icened
Maar het is nog niet gebeurd. Wat zal daar de reden voor zijn? In tegenstelling tot Groot Brittannië, Zweden, Denemarken, Duitsland en ook Nederland.  

09-01-2018 18:26:08
Berk24
Berk24
Quote
joeri109 (di 09 jan 2018 15:33:18 https://www.somda.nl/forum/19786/p637239/):
Quote
Berk24 (di 09 jan 2018 13:46:39 https://www.somda.nl/forum/19786/p637229/): Beneluxtrein rijdt 1x/uur, dus op het andere halfuur kan er gewoon naar Vlissingen worden gereden. Maar goed, de huidige constructie is waardeloos. Zevenbergen en Oudenbosch hebben geen consequente halfuursdienst en tussen Rotterdam en Dordrecht rijden de sprinter door de Beneluxtrein niet in een consequente kwartiersdienst.

Dus als je Dordrecht zijn verbinding met België wil behouden, moet je de Beneluxtrein integreren in de 2200.

5000 en 5100 rijden naar mijn weten in een nagenoeg perfecte kwartiersligging. En die 2 minuten die de 5900 heeft qua ombuiging in een richting is ook niet echt rampzalig denk ik.

1x/2 uur rijdt de 5000/5100 vanuit Dordrecht vier minuten eerder, dus er zit wel degelijk een afwijking in de dienstregeling.

De 5900 is richting Roosendaal vertrekt 1x/uur vijf minuten eerder uit Dordrecht en is vijf minuten trager. Richting Dordrecht wordt er 1x/uur twee minuten eerder vertrokken en is twee minuten trager. Zevenbergen en Oudenbosch hebben jarenlang een uursdienst gekend in de daluren en de aansluitingen in Dordrecht tussen de 5900 en de 2200/2400 in Dordrecht zijn slecht (meer dan 10 minuten).

Door de Benelux van het klassieke net te gooien kan de 5900 in een beter pad gelegd worden, waardoor er meer reizigers profiteren en Zevenbergen/Oudenbosch eindelijk een goede verbinding met Rotterdam krijgen.

Quote
In de as Alkmaar-Utrecht C zijn ook tal van kwartiersdiensten uitgebogen, onder andere om de ICE ertussendoor te kunnen frommelen. Dan moet men de ICE zeker ook ergens in integreren?

Dat er op de as Alkmaar-Utrecht C treindiensten worden uitgebogen door de ICE betekent niet dat er op de as Den Haag-Roosendaal treindiensten uitgebogen hoeven te worden door de Beneluxtrein. De ICE heeft geen alternatief, de Beneluxtrein heeft wel een alternatief (namelijk de HSL). Dat is een zeer belangrijk verschil.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

09-01-2018 18:38:19
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Berk24 (di 09 jan 2018 18:26:08 https://www.somda.nl/forum/19786/p637268/): 1x/2 uur rijdt de 5000/5100 vanuit Dordrecht vier minuten eerder, dus er zit wel degelijk een afwijking in de dienstregeling.
Dat is juist op een tijd dat de Beneluxtrein niet rijdt en heeft als reden de brugopening van de brug net buiten het station. Totaal irrelevant dus.

En de ICE zou ook best een andere route kunnen nemen, maar dat gebeurt om begrijpelijke redenen niet. Op die manier de Beneluxtrein de HSL op "dwingen" is natuurlijk een vreemde, bijna drogredenatie.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 09-01-2018 18:39
 

09-01-2018 21:54:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
IJsbergsla (di 09 jan 2018 18:38:19 https://www.somda.nl/forum/19786/p637270/):
Quote
Berk24 (di 09 jan 2018 18:26:08 https://www.somda.nl/forum/19786/p637268/): 1x/2 uur rijdt de 5000/5100 vanuit Dordrecht vier minuten eerder, dus er zit wel degelijk een afwijking in de dienstregeling.
Dat is juist op een tijd dat de Beneluxtrein niet rijdt en heeft als reden de brugopening van de brug net buiten het station. Totaal irrelevant dus..
Allesbehalve irrelevant, want die brugopening ligt daar juist omdat 'ie als gevolg van de Benelux niet in het andere halfuur kan liggen op een tijdstip dat ervoor zorgt dat er gewoon een regelmatig patroon mogelijk is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-01-2018 22:49:13
MetroRET
MetroRET
En dat gebeurt ook niet, want de Beneluxtrein rijdt in beide richtingen geheel over de buitenste 2 sporen tussen Rtd en Ddr.
De 5000, 5100 & 2400 rijden geheel op de binnenste sporen en de 2200 rijdt ten zuiden van Rtst op de buitenste en ten noorden van Rtst op de binnenste sporen.

Tijdens de brugopening vertrekt de 2400 ook eerder uit Dordrecht en verhuist dan wel naar de buitenste sporen.

Laatst bewerkt door MetroRET op 09-01-2018 22:49
 

09-01-2018 23:01:36
daniel_ddr
daniel_ddr
@IJsbergsla: Nee, er is een hele set treinen aangepast 1x/2 uur. Die Sprinters rijden namelijk eerder omdat ook de 2400 eens in de 2 uur eerder vertrekt om plek voor de brugopening te maken. En die 2400 komt als kerende trein op Ddr vanaf spoor 3, sowieso rijden IC en Sprinter daar achter elkaar over de binnenste sporen.
De Benelux rijdt parallel aan de 2400 en zit wel op het buitenspoor dus (want te Ddr van 1)

De brugopening van Grbr zit om .12 op de oneven uren trouwens, 'tis dus de Benelux naar België die 'm afdwingt (zal rond .21 de brug over komen). Zonder BNL zou de brugopening 3-4 minuten later kunnen en dan kan de 5100 er nog net in z'n normale pad (V .12) overheen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 09-01-2018 23:01


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
4x per dag dan de Den Haag-poot via Ddr en Rsd naar België laten rijden dan? Of de benelux via Ddr ipv hsl, is Ddr bediend en kan je de 2300 en 1x p/u de 2400 tussen Rtd en Ddr opheffen.  

10-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
In 1979 deed de benelux 2 uur en 57 minuten over Amsterdam-Brussel Zuid, terug 2 uur en 56 minuten .....
Met die hele hsl schiet je dus heel weinig op eigenlijk.
 

10-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
De snelste TEE (Etoile du Nord in noordelijke richting) deed er 2 uur en 32 minuten over. Via Haarlem en Roosendaal. Thalys nu 1 uur en 50 minuten. Dus als dit alles samen met de benelux bekijken is alleen het "luxe" segment bekijken er 40 minuten beter op geworden.  

10-01-2018 00:00:00
treinfan
treinfan
3e categorie: inzetten op reizigers van/naar de luchthavens en stoppen op Schiphol en Zaventem.  

10-01-2018 11:12:24
icened
icened
Volgens burgermeester van Brecht zal Benelux + op 9 april in Noorderkempen stoppen:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiW0d2_lc3YAhUqD8AKHdraCgQQFghDMAQ&url=http%3A%2F%2Fjef.vandenbergh.cdenv.be%2Fsites%2Fjvandenbergh%2Ffiles%2FGVA-%25206%2520jan%25202018-%2520Beloofde%2520Beneluxtrein%2520stopt%2520vanaf%2520april%2520in%2520Brecht.pdf&usg=AOvVaw23_wPbs3SArcVUds260bo4

Laatst bewerkt door icened op 10-01-2018 11:19
 

10-01-2018 12:08:03
phantom
phantom
Quote

Door de Benelux van het klassieke net te gooien kan de 5900 in een beter pad gelegd worden, waardoor er meer reizigers profiteren en Zevenbergen/Oudenbosch eindelijk een goede verbinding met Rotterdam krijgen.


Even zonder minachtend over te willen komen ri de genoemde "dorpen"
Hoeveel reizigers komen er vanuit die hoek nu zo rot vanaf,duizenden ?
En hoeveel gaan er richting Rotterdam ?

Hoeveel reizigers worden nu "verplicht/gedupeerd" om ergens anders heen te reizen om gebruik te maken van de Benelux ri Belgie omdat deze niet meer over het normale spoor rijd straks ?

Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat het aantal reizigers dat men nu een directe verbinding met Belgie gaat ontnemen,groter is dan het aantal reizigers dat nu misschien een betere verbinding gaat krijgen met Rotterdam.

Gezien het feit dat er al heel lang sprake is van slechte verbindingen vanuit in elk geval Zevenbergen,zie ik nu de paniek ook niet,er is in al die jaren nooit rede genoeg geweest blijkbaar om eerder iets aan dat probleem te doen.
Bovendien is het zo dat het busvervoer daar in al die jaren hard achteruit is gegaan,en ze dus beter 1st is kunnen zorgen dat dat verbeterd.
Omdat veel mensen van het busje afhankelijk zijn heeft een betere treindienst geen zin,want als je met de bus nauwelijks op het station kan komen dan kan je slecht gebruik maken van enige verbetering op het spoor

Laatst bewerkt door phantom op 10-01-2018 12:08


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-01-2018 12:25:50
Berk24
Berk24
Stoptreinen en sprinter zie ik als een basisproduct, een product waar mensen afhankelijk van zijn om op werk, school, studie, familie, etc. te komen. Intercities en internationale sneltreinen zijn in mijn ogen een luxeproduct. Als de basis goed is, dan kun je kijken naar luxe (dus snelle treinen tussen de stoptreinen en sprinter door).

Hoe lullig het klinkt: maar de basis voor de internationale trein naar Antwerpen (en Brussel) wordt gelegd door de stoptrein Roosendaal-Antwerpen e.v.. De Beneluxtrein is een luxe-product, die kun je alleen inleggen als de basis goed is. Dordrecht verliest door het schrappen van de stop door de Beneluxtrein niet zijn verbinding met België. Die wordt hooguit trager en er moet een keer overgestapt worden. Dit is vervelend voor wie er gebruik van maken, maar nog geen ramp.

Internationale sneltreinen nemen ook een groot deel recreatief verkeer voor hun rekening. Stoptreinen en sprinter hebben veelal te maken met forenzen, scholieren en studenten. Deze groepen reizen meestal enkele dagen per week heen en terug. Recreatieve reizigers slechts enkele keren per jaar. Ik weet niet hoe groot het aandeel reizigers is dat vanuit Dordrecht/Roosendaal/Bergen op Zoom meerdere keren per week naar Antwerpen reist, maar Zevenbergen en Oudenbosch hebben ieder dagelijks 1.500 in- en uitstappers. Aangezien beide plaatsen 7 dagen per week een bus naar Breda hebben zou er voornamelijk richting Dordrecht en Rotterdam worden gereisd. Als je dagelijks van Oudenbosch naar Rotterdam reist en een enkele reis wordt tien minuten korter, tikt de tijdsbesparing harder aan, dan dat je enkele keren per jaar vanuit Dordrecht naar Antwerpen reist en die verbinding wordt een half uur langer. Dan kun je beter de dagelijkse forens/scholier/student plezier, in plaats van de recreatieve reiziger die slechts enkele keren per jaar naar Antwerpen reist.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-01-2018 12:40:51
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij wordt er ook geforensd van Rsd (en westelijk Brabant) naar Antwerpen.  

10-01-2018 12:41:18
phantom
phantom
Je hebt voor een deel best gelijk en ik begrijp nu dat (i.d.d. vreemd)een Benelux enkel bestaansrecht heeft vanwege die duffe stopper die bij Rsd omdraait.
Als dat werkelijk zo is dan zit de wereld nog krommer in elkaar dan dat ik tot zover voor mogelijk hield %03%
Ik had het ook niet over de gehele verbinding die verloren gaat,maar over de directe verbinding
En juist voor Ddr,Rsd en wellicht ook andere stations telt dat juist de dagelijkse Belgie ganger hier word gepest ipv de vakantie ganger.
Er is/was altijd een behoorlijk reizigersdeel dat de Benelux gebruikt(e) om vanuit huis naar werk/school in Belgie te komen en vice versa,niet gek want die verbinding is aardig vlot en altijd vlotter dan de stoppertjes die op elke halte stil moeten staan.
Dus in dat opzicht gaat je berekening/beredenering momenteel even krom,het gaat hier niet om de vakantieman of iemand die er wil shoppen,maar dagelijkse forensen die heen en weer reizen van en naar Belgie

Laatst bewerkt door phantom op 10-01-2018 12:42


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-01-2018 13:09:30
Berk24
Berk24
Bij die 4x/dag Den Haag-Roosendaal-Brussel heb je nog steeds dat je de 5900 moet verschuiven en dus is dat geen verbetering.

De 2400 heeft veel meer capaciteit dan de Beneluxtrein, dus de 2400 1x/uur vervangen door de Beneluxtrein is vragen om problemen vanwege de lage capaciteit van de Beneluxtrein en de grote vertragingsgevoeligheid van de Benelux.

De huidige oplossing, de Benelux vanuit Rotterdam via de HSL en Breda naar België is echt veruit de beste oplossing. Die paar reizigers uit Dordrecht kunnen prima met de 2300 en de 6600 naar Breda, om vanuit daar naar België te reizen. Als de 1x/uur rijdende 2300 niet toereikend is kun je de frequentie van de 2300 nog verhogen naar 2x/uur.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-01-2018 13:11:03
train85
train85
Wordt er bij jullie wel rekening gehouden met goederentreinen en goederenpaden? Er wordt daarover niks gepraat.  

10-01-2018 13:18:07
treinfan
treinfan
ProRail publiceert daar dan ook helemaal geen informatie meer over, enkel naar vervoerders. We kunnen dus niet even kijken hoe het zit met de goederenpaden.  

10-01-2018 13:22:00
train85
train85
Kijk dan kun je ook geen degelijk plan maken die men hier maakt. De goederenvervoerders hebben ook grote invloed in de paden en treinen. Als je daar geen rekening mee houdt kan je zo je hele plan in de prullenbak gooien.  

10-01-2018 13:25:12
jordy94
jordy94
Vanaf Ddr valt de schade inderdaad wel mee als de 2300 of 6600 wel goed aansluit te Bd.. Maar wat doen we met Zeeland en Bgn? Zij worden al vaak door de NS in de steek gelaten en nu lijkt het er zelfs op dat ze de hele treinverbinding met België verliezen.

Sinds dienstregeling 2016 is de reistijd al omhoog gegaan doordat de 2200 een kwartier is verschoven. De huidige stopper is echt geen optie omdat die net zo slecht aansluit en ruim 50 minuten over Roosendaal - Antwerpen doet. Kortom op, ten opzichte van dienstregeling 2015 gaat de reistijd met 50% omhoog. Namelijk van ca 90 min naar ca 135 min (vanaf station Vs).

Laatst bewerkt door jordy94 op 10-01-2018 13:28
 

10-01-2018 13:28:26
Berk24
Berk24
Snelbus Bergen op Zoom-Antwerpen over de A4 is wellicht een optie en wellicht haalbaar (bussen zijn goedkoper dan treinen, dus makkelijker te introduceren)


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-01-2018 13:30:38
broek53
broek53
Het is misschien goed om op te merken dat de Benelux al vijf jaar niet meer had zullen bestaan. Dat maakt het niet anders wat de nadelen etc. betreft, maar het verklaart o.a. wel waarom de Benelux, waar vroeger de dienstregeling omheen gebouwd werd, nu gewrongen is/moet worden in een patroon dat met die trein niet eens meer rekening houdt. de verhuizing naar de HSL had immers ook al in 2017 moeten gebeuren.  

10-01-2018 13:31:04
gvttreinen
gvttreinen
Quote
train85 (wo 10 jan 2018 13:11:03 https://www.somda.nl/forum/19786/p637349/): Wordt er bij jullie wel rekening gehouden met goederentreinen en goederenpaden? Er wordt daarover niks gepraat.
Over binnenspoor: 2 BUP paden alleen in richting Kfhaz - Ddr, via buitenspoor 4 richting Kfhaz - Ddr en 6 richting Ddr - Kfhaz maar hangt af van brugopening (1 x per oneven uur -.12 tot -.18, in weekeinde ieder uur -.12 tot -.18)
Brugopeningen te vinden op: https://vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/vin?tabIndex=1

Laatst bewerkt door gvttreinen op 10-01-2018 13:33
 

10-01-2018 13:33:57
jordy94
jordy94
Van mij mag die trein ook naar de HSL.. Het is gewoon zo zonde dat hij niet aansluit op de 3600. Dan had vrijwel elke provincie er profijt van.. Je mist 'm op een haar na.. Nu zal het vast wel vaak voorkomen dat die trein +5 te Bd heeft, maar daar kun je natuurlijk niet vanuit gaan.

Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren als er een storing of iets dergelijks is. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat de HSL in april net zo onbetrouwbaar is als nu en dat er dagelijks een aantal treinen uitvallen.

Laatst bewerkt door jordy94 op 10-01-2018 13:39
 

10-01-2018 13:34:44
ZJ37
ZJ37
Volgens mij gaat men er uiteindelijk alleen in Bd op vooruit t.a.v. de reistijd naar Atw. Vanuit Rtd is de winst wel één hele minuut naar Atw, hulde. Asd-Brusz wordt 3:23, dat was in 2007 nog 2:48. Kan dit al met al onder de kop afbraakbeleid?  

10-01-2018 13:35:53
Berk24
Berk24
Quote
broek53 (wo 10 jan 2018 13:30:38 https://www.somda.nl/forum/19786/p637355/): Het is misschien goed om op te merken dat de Benelux al vijf jaar niet meer had zullen bestaan. Dat maakt het niet anders wat de nadelen etc. betreft, maar het verklaart o.a. wel waarom de Benelux, waar vroeger de dienstregeling omheen gebouwd werd, nu gewrongen is/moet worden in een patroon dat met die trein niet eens meer rekening houdt. de verhuizing naar de HSL had immers ook al in 2017 moeten gebeuren.

In 2013 (eind 2012) al met de Fyra. Geen idee of het een vloek of een zegen is dat de Fyra is geflopt. De Fyra ging volgens mij direct van Rotterdam naar Antwerpen en Breda (en dus Noord-Brabant en Gelderland) kregen maar een excuuspendel die 1x/2 uur reed. Dan is deze oplossing (namelijk de reguliere treinen tussen Rotterdam en Antwerpen via Breda laten rijden) een stuk beter, dan de modeldienstregeling van de Fyra. Als je snel van Rotterdam naar Antwerpen moet dan kun je nog altijd de Thalys pakken.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-01-2018 14:41:55
reisthijs
reisthijs
Quote
ZJ37 (wo 10 jan 2018 13:34:44 https://www.somda.nl/forum/19786/p637358/): Volgens mij gaat men er uiteindelijk alleen in Bd op vooruit t.a.v. de reistijd naar Atw. Vanuit Rtd is de winst wel één hele minuut naar Atw, hulde. Asd-Brusz wordt 3:23, dat was in 2007 nog 2:48. Kan dit al met al onder de kop afbraakbeleid?
Nee, je vergist je, de rechtstreekse verbinding Asd-Brusz wordt een half uur sneller.
 

10-01-2018 15:12:33
ZJ37
ZJ37
Wellicht dat het in 2047 dan in 2.55 kan. %08%  

10-01-2018 15:37:58
treinfan
treinfan
De reistijd Asd-Brusz is nu 3:23 of 3:21, dat zou nu dus een halfuur sneller worden: 2:53 of 2:51 (volgens mij kunnen daar nog wel wat minuten vanaf).
Met overstap in Antwerpen op een intercity (die niet via Zaventem rijdt) is de reistijd nu 2:48. Een paar jaar terug sloot die intercity beter aan op de Benelux van/naar Nederland en was het dus het snelst om in Rotterdam en Antwerpen over te stappen.
 

10-01-2018 19:28:45
icened
icened
Zie je dat het sneller kan. Maar meeste treinreizigers zullen wel geen moeite doen om bij station Antwerpen Centraal over te stappen op een IC die rechtstreeks vanaf Antwerpen C naar Brussel Zuid rijdt zoals de IC 5 (richting Charleroi).  

10-01-2018 19:59:26
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (di 09 jan 2018 23:01:36 https://www.somda.nl/forum/19786/p637295/): De brugopening van Grbr zit om .12 op de oneven uren trouwens, 'tis dus de Benelux naar België die 'm afdwingt (zal rond .21 de brug over komen). Zonder BNL zou de brugopening 3-4 minuten later kunnen en dan kan de 5100 er nog net in z'n normale pad (V .12) overheen.

Volgens mij komt dit door de verschuiving van de oude lijn vanwege de knoop in Leiden en niet door de Benelux. De kruising van de sprinters is hierdoor per 2017 van Ddr naar Zwd verschoven, wat oplevert dat er geen enkel moment in het uur meer is dat er langer dan 6 minuten geen trein over de brug rijdt. Ook zonder Benelux is dat venster er niet en zullen er treinen uitgebogen moeten worden om de brug open te krijgen.
 

10-01-2018 20:23:41
b2py
b2py
Quote
henri1972 (wo 10 jan 2018 15:19:04.861238 https://www.somda.nl/forum/19786/p637370/): De snelste TEE (Etoile du Nord in noordelijke richting) deed er 2 uur en 32 minuten over. Via Haarlem en Roosendaal. Thalys nu 1 uur en 50 minuten. Dus als dit alles samen met de benelux bekijken is alleen het "luxe" segment bekijken er 40 minuten beter op geworden.
De Tee was ook het "luxe" segment. Wat is nu het verschil?
 

10-01-2018 20:24:29
Michael98
Michael98
Quote
Berk24 (wo 10 jan 2018 13:28:26 https://www.somda.nl/forum/19786/p637354/): Snelbus Bergen op Zoom-Antwerpen over de A4 is wellicht een optie en wellicht haalbaar (bussen zijn goedkoper dan treinen, dus makkelijker te introduceren)
Flixbus doet dat al een enkele keer per dag tussen Bergen en Antwerpen.
De 3600 kan niet worden verschoven door de vele knopen waar hij in zit, daarnaast moet de 3600 (ri. Bd) de 9200 (ri. Brusz) kruisen tussen Bda en Bd, kan dat eigenlijk wel zonder conflict, zeker omdat de 3600 ri. Bd tussen Etn en Bd zwemt in de rijtijd.
 

10-01-2018 20:57:48
daniel81
daniel81
Quote
b2py (wo 10 jan 2018 20:23:41 https://www.somda.nl/forum/19786/p637406/):
Quote
henri1972 (wo 10 jan 2018 15:19:04.861238 https://www.somda.nl/forum/19786/p637370/): De snelste TEE (Etoile du Nord in noordelijke richting) deed er 2 uur en 32 minuten over. Via Haarlem en Roosendaal. Thalys nu 1 uur en 50 minuten. Dus als dit alles samen met de benelux bekijken is alleen het "luxe" segment bekijken er 40 minuten beter op geworden.
De Tee was ook het "luxe" segment. Wat is nu het verschil?


De boodschap is dus dat in 60 jaar tijd de gewone reiziger met alle Beneluxvarianten met en zonder HSL er geen klap mee opgeschoten is, de enige winst is dus voor de luxereiziger die met Thalys nu 40 minuten sneller is dan destijds met de TEE.
 

10-01-2018 21:27:09
Henk1619
Henk1619
Quote
Berk24 (wo 10 jan 2018 12:25:50 https://www.somda.nl/forum/19786/p637342/): Stoptreinen en sprinter zie ik als een basisproduct, een product waar mensen afhankelijk van zijn om op werk, school, studie, familie, etc. te komen. Intercities en internationale sneltreinen zijn in mijn ogen een luxeproduct. Als de basis goed is, dan kun je kijken naar luxe (dus snelle treinen tussen de stoptreinen en sprinter door).


IC's lijken mij meer een basisproduct, het enige wat nog enigszins kan concurreren met de auto. En bovendien ook het enige OV product wat zichzelf redelijk kan bedruipen.

Stoptreintjes zijn daarentegen een comfortabeler en sneller alternatief voor de bus. Daar zou ik eerder de term luxeproduct op plakken.

Quote
Berk24 (do 04 jan 2018 16:30:17 https://www.somda.nl/forum/15723/p636849/):
De helft van de stations overslaan vind ik voor een Intercity erg weinig, evenals een kwart van de stations overslaan voor een Sneltrein. Ik zou eerder zeggen: sneltrein, slaat minstens 50% van de stations over en een Intercity, slaat minstens 75% van de stations over.


Een Benelux over de HSL bedient van de 13 stations (inclusief begin- en eindstation) 6 stations. Daarmee wordt het dus een sneltrein. Zou je dat een basisproduct noemen of een luxe product? %08%
 

10-01-2018 21:28:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (wo 10 jan 2018 19:59:26 https://www.somda.nl/forum/19786/p637401/): Volgens mij komt dit door de verschuiving van de oude lijn vanwege de knoop in Leiden en niet door de Benelux. De kruising van de sprinters is hierdoor per 2017 van Ddr naar Zwd verschoven, wat oplevert dat er geen enkel moment in het uur meer is dat er langer dan 6 minuten geen trein over de brug rijdt. Ook zonder Benelux is dat venster er niet en zullen er treinen uitgebogen moeten worden om de brug open te krijgen.
Dan zit jij toch een andere dienstregeling te bekijken dan ik kennelijk: op de even uren gaat vanuit Zwd om .15 de 5100 ri. Ddr en dan is de volgende trein om .24 de 2200 vanuit Ddr. Een gat van ca. 6 minuten geeft dat dus.
Echter niet bruikbaar voor een brugopening want... om .23 komt de Benelux ri. Brusz aan in Ddr waardoor je tussen 5100 > Ddr en 9200 > Brusz dat gaatje van 6 minuten niet meer hebt. Zonder BNL past de opening er echter wel tussen, maar in de huidige dienstregeling moet de 5100 dus 4 minuten eerder weg zodat het gat voor de doorkomst van de BNL lang genoeg is.

Quote
phantom: Gezien het feit dat er al heel lang sprake is van slechte verbindingen vanuit in elk geval Zevenbergen,zie ik nu de paniek ook niet,er is in al die jaren nooit rede genoeg geweest blijkbaar om eerder iets aan dat probleem te doen.
Bovendien is het zo dat het busvervoer daar in al die jaren hard achteruit is gegaan,en ze dus beter 1st is kunnen zorgen dat dat verbeterd.
Omdat veel mensen van het busje afhankelijk zijn heeft een betere treindienst geen zin,want als je met de bus nauwelijks op het station kan komen dan kan je slecht gebruik maken van enige verbetering op het spoor
Je draait hier oorzaak en gevolg om: de bus tussen Zevenbergen en Klundert e.v. (en daarmee ook van Zevenbergen naar Terheijden, is dezelfde lijn) heeft ooit prima aangesloten op de Sprinters.

Toen de Sprinters Den Haag - Roosendaal en Den Haag - Breda ten zuiden van Dordrecht in een halfuursligging gelegd werden moest die richting Roosendaal een kwartier verschoven worden, terwijl de andere kant op juist die uit Breda schoof als ik 't goed herinner. Daarbij is dus het gat tussen de treinen een kwartier kleiner geworden, waardoor de omloop van de bus er niet goed meer tussen paste. Vanuit de richting Dordrecht ontstond toen een op zich haalbare overstap, die echter bij de minste vertraging misliep. Vanuit de bus op de trein naar Dordrecht was de overstaptijd maar iets van 2 minuten, dus vrijwel onhaalbaar.
Heb in die jaren nogal eens die overstap mogen maken voor familiebezoek, maar dat werd op de terugweg vaak noodgedwongen via Breda reizen omdat het gewoon niet te halen was. En in de jaren daarop is de busdienstregeling ook steeds verder achteruit gegaan.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 10-01-2018 21:38


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-01-2018 21:37:52
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (ma 08 jan 2018 23:00:11 https://www.somda.nl/forum/19786/p637179/): M 7? NMBS flink wat geld geven om de M 7 in Roosendaal te laten stoppen?


Quote
icened (ma 08 jan 2018 23:20:57 https://www.somda.nl/forum/19786/p637182/): Probeer een oplossing aan te dragen. Maar dit is natuurlijk tegen beter weten in.


Of dat een oplossing is tegen beter weten is valt te bezien. Hoe veel heb je inmiddels gespaard om de NMBS om te kopen?
 

10-01-2018 22:00:30
Henk1619
Henk1619
Quote
Berk24 (wo 10 jan 2018 13:35:53 https://www.somda.nl/forum/19786/p637359/):
Quote
broek53 (wo 10 jan 2018 13:30:38 https://www.somda.nl/forum/19786/p637355/): Het is misschien goed om op te merken dat de Benelux al vijf jaar niet meer had zullen bestaan. Dat maakt het niet anders wat de nadelen etc. betreft, maar het verklaart o.a. wel waarom de Benelux, waar vroeger de dienstregeling omheen gebouwd werd, nu gewrongen is/moet worden in een patroon dat met die trein niet eens meer rekening houdt. de verhuizing naar de HSL had immers ook al in 2017 moeten gebeuren.

In 2013 (eind 2012) al met de Fyra. Geen idee of het een vloek of een zegen is dat de Fyra is geflopt. De Fyra ging volgens mij direct van Rotterdam naar Antwerpen en Breda (en dus Noord-Brabant en Gelderland) kregen maar een excuuspendel die 1x/2 uur reed. Dan is deze oplossing (namelijk de reguliere treinen tussen Rotterdam en Antwerpen via Breda laten rijden) een stuk beter, dan de modeldienstregeling van de Fyra. Als je snel van Rotterdam naar Antwerpen moet dan kun je nog altijd de Thalys pakken.


De Benelux wordt nu een product van geen keuzes willen maken. Je zou twee strategieën kunnen bedenken om nog wat te maken van de Benelux:
1) de snelle variant waarbij je gokt dat je klanten uit de grote steden aantrekt en op de koop toeneemt dat de rest afhaakt. Dan rijdt je dus over de HSL op de snelst mogelijke manier Asd-Rtd-Atw-Brusz.
2) de IC Berlin variant waarbij je zo veel mogelijk klanten van een rechtstreekse en toch met een redelijk tempo rijdende trein voorziet. Dan kom je dus uit op Asd-Hlm-Ledn-Gv-Rtd-Ddr-Rsd-Atw-Brusz.

De bedachte constructie van een HSL boemel die op incourante haltes als Breda en Noorderkempen (of all places) stopt is de variant die een berg geld kost en niemand wat oplevert (nou er zal vast een enkeling in Bd zijn die er blij mee is).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-01-2018 22:19:16
Henk1619
Henk1619
Dat is ook een optie maar geen idee of daar een markt voor is. Voor mijn gevoel vlieg je vanaf een buitenlandse luchthaven als dat substantieel goedkoper is of toevallig dichterbij. Dan kom je dus eerder uit op Eindhoven of Charleroi. Ik kan het mis hebben maar ik zou niet verwachten dat er veel Belgen voor Schiphol kiezen en Nederlanders voor Zaventem. Maar dat blijft gissen zolang we geen cijfers hebben van wat er in de Benelux zit. Binnenlands is Shl wel de succesformule voor NSR dus op zich geen rare gedachte.  

10-01-2018 22:21:53
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (wo 10 jan 2018 21:28:09 https://www.somda.nl/forum/19786/p637414/): Dan zit jij toch een andere dienstregeling te bekijken dan ik kennelijk: op de even uren gaat vanuit Zwd om .15 de 5100 ri. Ddr en dan is de volgende trein om .24 de 2200 vanuit Ddr. Een gat van ca. 6 minuten geeft dat dus.

Je vergeet de 2400 richting Ddr, die rijdt gelijktijdig met de Benelux.
 

10-01-2018 23:13:42
icened
icened
Quote
Henk1619 (wo 10 jan 2018 22:00:30 https://www.somda.nl/forum/19786/p637418/):

De Benelux wordt nu een product van geen keuzes willen maken. Je zou twee strategieën kunnen bedenken om nog wat te maken van de Benelux:
1) de snelle variant waarbij je gokt dat je klanten uit de grote steden aantrekt en op de koop toeneemt dat de rest afhaakt. Dan rijdt je dus over de HSL op de snelst mogelijke manier Asd-Rtd-Atw-Brusz.
2) de IC Berlin variant waarbij je zo veel mogelijk klanten van een rechtstreekse en toch met een redelijk tempo rijdende trein voorziet. Dan kom je dus uit op Asd-Hlm-Ledn-Gv-Rtd-Ddr-Rsd-Atw-Brusz.

De bedachte constructie van een HSL boemel die op incourante haltes als Breda en Noorderkempen (of all places) stopt is de variant die een berg geld kost en niemand wat oplevert (nou er zal vast een enkeling in Bd zijn die er blij mee is).


Waarom is er dan de compromistrein Benelux +? Of de Benelux + rendabel zal zijn is afwachten. En als de Benelux + vooral geld kost en weinig oplevert? Dan kunnen ze de Benelux + ook opheffen tussen Amsterdam/Den Haag - Breda en Breda
- Brussel.

Kan NMBS ook bijvoorbeeld een IC Charleroi - Antwerpen - Roosendaal/Breda met M 7 inzetten. Of kan er een gekoppelde IC Eindhoven - Den Haag en IC Eindhoven - Antwerpen rijden tussen Eindhoven - Breda. Waarna vanaf Breda ontkoppeld wordt. En daarna naar de eindbestemmingen gereden wordt.

En kan Thalys & Eurostar de rechtstreekse treinverbinding tussen Amsterdam - Brussel verzorgen.

Laatst bewerkt door icened op 10-01-2018 23:15
 

10-01-2018 23:25:17
sjoerd
sjoerd
Alles goed en wel, we kunnen wel zoveel verzinnen, maar de bedoeling was een goedkopere trein waarvoor je niet hoeft te reserveren. Welnu, dat is de Benelux, en zoals het straks wordt met alle nadelen van dien, dat zal net als alle andere dingen ook weer wel veranderen. Niets is voor de eeuwigheid.  

10-01-2018 23:50:24
ZJ37
ZJ37
Is er nog sprake van dat de 9200 eens per uur de 900 vervangt? Als dat niet gebeurt en ik het wel heb ontstaat er een maxi-variant van ETMET: 3 treinen in 11 minuten van Bd naar Rtd! En dan uiteraard 19 minuten niks. Lijkt me geen rendabele manier van treinen rijden.  

11-01-2018 00:00:00
michaben
michaben
De 9200 zou 3 minuten voor/na de 1100 komen te rijden tussen Bd en Rtd. Op de vorige pagina staan de tijden ergens.  

11-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
De stop in Noorderkempen is vooral gunstig voor al die 'Ollanders' (belasting vluchtelingen) die in die streek wonen, snelle verbinding met Amsterdam en terug  

11-01-2018 00:47:58
MasterE
MasterE
Volgens mij gaat de BNL in het pad van de 1000 van Asd naar Rtd vv en komt er dus 1x per uur een extra verbind Rtd-Bd vv via de HSL bij.

Correct me if i'm wrong!

Laatst bewerkt door MasterE op 11-01-2018 00:48
 

11-01-2018 08:39:57
AlexNL
AlexNL
Ofwel, tussen Breda en Rotterdam rijden straks vijf snelle treinen per uur. Daarmee rijden er meer treinen dan tussen Amsterdam en Rotterdam via de HSL. %02%

Breda is toch echt wel de winnaar van het Fyra debacle: meer HSL-treinen naar Rotterdam en Amsterdam dan de bedoeling was (de 1100 had er niet moeten komen en de 9200 had Breda moeten overslaan), twee keer zo veel treinen naar Antwerpen en ook een directe verbinding met Brussels Airport en met Brussel.
 

11-01-2018 09:09:19
Berk24
Berk24
Moet wel zeggen dat de originele Fyra-plannen voor de verbindingen naar België erg slecht waren. De Fyra International Amsterdam-Brussel was echt een kloon van de Thalys (hetzelfde bedieningspatroon, hanteren van een systeem van globaalprijzen, reserveringsplicht) en Brabant en Gelderland kwamen er slechts af met 1x/2 uur een trein naar België (of je moest via Rotterdam reizen of via Roosendaal met de stopper).

Dan waren de plannen van de LageLandenLijn https://nl.wikipedia.org/wiki/Lage_Landenlijn een heel stuk beter. En Stadler heeft zich bewezen om treinen te bouwen die in verschillende landen ingezet kunnen worden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-01-2018 09:14:17
ZJ37
ZJ37
Drie treinen Bd-Rtd in 11 minuten is natuurlijk flauwekul, maar goed, keus te over.  

11-01-2018 09:17:20
Berk24
Berk24
Dat is niet veel anders dan de 3100 en 3600 die op Arnhem-Nijmegen achter elkaar rijden of al die treinen tussen Maastricht en Maastricht Randwijck.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-01-2018 10:51:39
sjoerd
sjoerd
In Zwitserland doen ze dat anders: ze bouwen een by-pass dwars door het gebergte om ergens op de knoop aan het perron te komen. Nou ja, zoiets gaan ze nu bij ons in Hoogeveen op bescheiden schaal ook doen: een boogafsnijding. Knelpunten hebben we nog genoeg.  

11-01-2018 16:11:53
daniel81
daniel81
Ik kan niet anders dan de Belgen complimenteren dat ze dit superhandig hebben aangepakt.
Waar heeft NMBS mee van doen:
- Grote vervoervraag op Atw-Brusz die de inzet van dubbeldekkers noodzakelijk maakt, maw de Benelux kan niet in het pad van een binnenlandse IC. En een trein buiten patroon voegt hier weinig toe (exact hetzelfde wat je ziet met de Benelux binnen NL)
- Een vastgelegd minimum aantal treinen dat Brussel nationaal Luchthaven moet bedienen
- Een bedieningsplicht voor Noorderkempen
- Grootaandeelhouder Thalys, dus ze zitten niet te wachten op een te aantrekkelijk alternatief

Al die wensen, eisen en randvoorwaarden lossen ze in één klap op met de Benelux:
- Door de trein via Zaventem te voeren voldoen ze aan de bedieningseisen van de luchthaven en ontstaat er een rechtstreekse IC Antwerpen - Zaventem
- Je hebt dan op de rechtstreekse lijn Antwerpen - Brussel geen trein die te klein is of het vijfde wiel aan de wagen
- Hij neemt de bediening van Noorderkempen over waardoor het luchtvervoer met de nu bestaande speciale pendeltrein kan vervallen
- Brusz - Asd wordt rechtstreeks aangeboden maar niet concurrerend met de Thalys.

Geniaal %02%

Laatst bewerkt door daniel81 op 11-01-2018 16:13
 

11-01-2018 16:56:57
Roland55
Roland55
Daniel81 ; mooier dan deze omschrijving is er niet, hulde.
Misschien dan nog 1 dingetje voor spijkers op laag water zoekenden ; NS betaalt de NMBS ook nog voor hun dienstverlening
 

11-01-2018 17:00:52
Berk24
Berk24
Ik heb de dienstregeling in Belgenland bekeken en het voordeel is dat de Benelux nu in een halfuursdienst ligt met de andere IC tussen Antwerpen en Zaventem. Tussen Antwerpen en Brussel rijden er nog twee Intercities (die in Berchem en Megchelen stoppen) en nog twee sneltreinen (die ernaast ook in Morstel, Nekkerspoel en Vilvoorde stoppen). In het weekend blijven alleen de sneltreinen over.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-01-2018 17:01:28
SunKeeper
SunKeeper
Quote
AlexNL (do 11 jan 2018 08:39:57 https://www.somda.nl/forum/19786/p637451/): Ofwel, tussen Breda en Rotterdam rijden straks vijf snelle treinen per uur. Daarmee rijden er meer treinen dan tussen Amsterdam en Rotterdam via de HSL. %02%


En dat willen ze daar in Breda ook heel graag:

''Breda is van oudsher een knooppunt van internationale verbindingen. De centrale ligging tussen belangrijke economische centra (Randstad en Vlaamse Ruit) en als westelijke poort tot BrabantStad geeft de stad een sterke positie. In toenemende mate vervult Breda een rol van betekenis in het Europees netwerk van rail- en wegverbindingen.

Korte reistijden voor personeel, klanten en relaties: de aanleg van de HSL-Zuid en de aansluiting hierop met hogesnelheidstreinen naar Antwerpen - Brussel en Amsterdam zorgen ervoor dat reistijden van en naar Brussel en Amsterdam worden verkort tot een uur, Antwerpen en Rotterdam liggen op 20 minuten. Andere Europese steden komen, in tijd gemeten, snel dichterbij. ... Breda mag zich met recht het Zuidelijk Vervoer Knooppunt noemen.''

%08%
 

11-01-2018 17:08:51
AlexNL
AlexNL
Quote
daniel81 (do 11 jan 2018 16:11:53 https://www.somda.nl/forum/19786/p637518/):

- Hij neemt de bediening van Noorderkempen over waardoor het luchtvervoer met de nu bestaande speciale pendeltrein kan vervallen



Ja ja, dermate veel luchtvervoer dat er tegenwoordig P-treinen (piekuurtreinen) rijden tijdens de ochtend- en avondspits. Dermate veel luchtvervoer dat de parkeerplaats binnen 5 jaar na de opening van het station op werkdagen dermate vol stond dat hij moest worden uitgebreid.

Om 12:00 's middags zal die trein inderdaad niet al te vol zitten, maar dat is in België niet ongebruikelijk.
 

11-01-2018 17:35:02
daniel81
daniel81
De kreet 'luchtvervoer' schreef ik meer vanuit gevoel op dan vanuit kennis van zaken, excuses. Anderzijds onderstrepen de feiten mijn gevoel wel: volgens Wikipedia zijn er 300 parkeerplaatsen en 2000 reizigers per dag. Dat is voor 1 station misschien niet onaardig, echter een treinverbinding met 2000 reizigers per dag is bedroevend laag (aangezien Noorderkempen praktisch het enige instapstation op de lijn is). Ter vergelijking: Zwolle - Kampen zit op 10.000 reizigers per dag....
Doordat die reizigers vanaf Noorderkempen allemaal tegelijk willen reizen zal dat inderdaad iets meer capaciteit in de spits vergen, maar buiten de spitsen, én in de tegenspitsrichting, vervoer je daadwerkelijk vrijwel alleen lucht.
Dan is integratie in de Beneluxdienst enorm handig, aangezien die (sorry, wederom gevoelsmatig) minder spitsgerelateerd is. Uiteraard zijn het deels forenzen, anderzijds heb je hier ook veel te maken met toeristen, die veelal buiten de spits of aan de randen van de spits reizen waardoor zowel in als buiten de spits de treinen mooi opgevuld worden; en van leeg rijden in de tegenspitsrichting is al helemaal geen sprake meer.
 

11-01-2018 17:47:36
icened
icened
Die piekuur treinen zal waarschijnlijk wel gehandhaafd blijven tussen Antwerpen C - Noorderkempen op werkdagen. Zou mooi zijn als die eventueel doorgetrokken worden naar Breda.

Maar daar is nu te weinig (Traxx + ICR) en geen goed HSL treinmaterieel (Desiro ML) voor.
 

11-01-2018 17:53:55
icened
icened
Quote
Berk24 (do 11 jan 2018 09:09:19 https://www.somda.nl/forum/19786/p637454/): Moet wel zeggen dat de originele Fyra-plannen voor de verbindingen naar België erg slecht waren. De Fyra International Amsterdam-Brussel was echt een kloon van de Thalys (hetzelfde bedieningspatroon, hanteren van een systeem van globaalprijzen, reserveringsplicht) en Brabant en Gelderland kwamen er slechts af met 1x/2 uur een trein naar België (of je moest via Rotterdam reizen of via Roosendaal met de stopper).

Dan waren de plannen van de LageLandenLijn https://nl.wikipedia.org/wiki/Lage_Landenlijn een heel stuk beter. En Stadler heeft zich bewezen om treinen te bouwen die in verschillende landen ingezet kunnen worden.


Onervarenheid van NS en de overheid speelde hier een grote rol. Daarom waren NMBS en Belgische overheid sceptisch over de oude plannen destijds. En Arriva leerde van de fouten die destijds gemaakt waren.

Daarom was achteraf beter geweest dat DB en Arriva eerst een concessie gekregen hadden. DB met zijn enorme kapitaal protesteerde toen al tegen de zeer hoge concessierechten. Tsja die wist natuurlijk wat er zou gaan gebeuren....

Maar haal weer eens oude koeien uit de sloot.
 

11-01-2018 18:03:49
daniel81
daniel81
Quote
icened (do 11 jan 2018 17:47:36 https://www.somda.nl/forum/19786/p637538/): Die piekuur treinen zal waarschijnlijk wel gehandhaafd blijven tussen Antwerpen C - Noorderkempen op werkdagen. Zou mooi zijn als die eventueel doorgetrokken worden naar Breda.

Maar daar is nu te weinig (Traxx + ICR) en geen goed HSL treinmaterieel (Desiro ML) voor.


Doortrekken naar Breda - om alsnog luchtvervoer te introduceren? Forget it.
Ik weet niet in welke samenstelling de Noorderkempenpendel nu rijdt, maar ik heb hier begrepen dat de Benelux straks naar 9 rijtuigen gaat. Lijkt mij ruim voldoende capaciteit tov de huidige uursdienst en P-trein samen....
Hoewel het natuurlijk ook kan dat de P-trein dankzij subsidie van de provincie Antwerpen rijdt oid, maar daar heb ik totaal geen zicht op.
 

11-01-2018 18:06:48
daniel81
daniel81
Quote
icened (do 11 jan 2018 17:53:55 https://www.somda.nl/forum/19786/p637540/):
Quote
Berk24 (do 11 jan 2018 09:09:19 https://www.somda.nl/forum/19786/p637454/): Moet wel zeggen dat de originele Fyra-plannen voor de verbindingen naar België erg slecht waren. De Fyra International Amsterdam-Brussel was echt een kloon van de Thalys (hetzelfde bedieningspatroon, hanteren van een systeem van globaalprijzen, reserveringsplicht) en Brabant en Gelderland kwamen er slechts af met 1x/2 uur een trein naar België (of je moest via Rotterdam reizen of via Roosendaal met de stopper).

Dan waren de plannen van de LageLandenLijn https://nl.wikipedia.org/wiki/Lage_Landenlijn een heel stuk beter. En Stadler heeft zich bewezen om treinen te bouwen die in verschillende landen ingezet kunnen worden.


Onervarenheid van NS en de overheid speelde hier een grote rol. Daarom waren NMBS en Belgische overheid sceptisch over de oude plannen destijds. En Arriva leerde van de fouten die destijds gemaakt waren.

Daarom was achteraf beter geweest dat DB en Arriva eerst een concessie gekregen hadden. DB met zijn enorme kapitaal protesteerde toen al tegen de zeer hoge concessierechten. Tsja die wist natuurlijk wat er zou gaan gebeuren....

Maar haal weer eens oude koeien uit de sloot.


Euh, de Lage landen lijn heeft alleen op papier bestaan. Dus van ervaring is geen sprake; of je moet bedoelen dat de les vanuit de ervaring (van NS) is dat ze er maar helemaal niet aan begonnen zijn %08% Trouwens als het werkelijk zo'n goed idee was, waarom is-ie dan niet alsnog gaan rijden?
 

11-01-2018 18:27:02
phantom
phantom
Iets met o.a. een zeurend Den Haag wat perse dingen wilde met die treindienst,die niet geheel rieel te noemen waren %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-01-2018 18:39:36
icened
icened
Quote
daniel81 (do 11 jan 2018 18:03:49 https://www.somda.nl/forum/19786/p637542/): .
Ik weet niet in welke samenstelling de Noorderkempenpendel nu rijdt, maar ik heb hier begrepen dat de Benelux straks naar 9 rijtuigen gaat. Lijkt mij ruim voldoende capaciteit tov de huidige uursdienst en P-trein samen....


Een samenstelling van 9 rijtuigen stond aangegeven in Today's Railways. De overige reacties op dit forum was vooral 7 ICR. We zullen mogelijk in april 2018 het weten.
 

11-01-2018 18:43:30
mtlx
mtlx
Quote
icened (do 11 jan 2018 18:39:36 https://www.somda.nl/forum/19786/p637552/):
Quote
daniel81 (do 11 jan 2018 18:03:49 https://www.somda.nl/forum/19786/p637542/): .
Ik weet niet in welke samenstelling de Noorderkempenpendel nu rijdt, maar ik heb hier begrepen dat de Benelux straks naar 9 rijtuigen gaat. Lijkt mij ruim voldoende capaciteit tov de huidige uursdienst en P-trein samen....


Een samenstelling van 9 rijtuigen stond aangegeven in Today's Railways. De overige reacties op dit forum was vooral 7 ICR. We zullen mogelijk in april 2018 het weten.


De IC Brussel gaat naar 7 rijtuigen. Voor meer zijn daarnaast onvoldoende rijtuigen beschikbaar.

Laatst bewerkt door mtlx op 11-01-2018 18:43
 

11-01-2018 18:45:55
b2py
b2py
Quote
daniel81 (wo 10 jan 2018 20:57:48 https://www.somda.nl/forum/19786/p637410/):
Quote
b2py (wo 10 jan 2018 20:23:41 https://www.somda.nl/forum/19786/p637406/):
Quote
henri1972 (wo 10 jan 2018 15:19:04.861238 https://www.somda.nl/forum/19786/p637370/): De snelste TEE (Etoile du Nord in noordelijke richting) deed er 2 uur en 32 minuten over. Via Haarlem en Roosendaal. Thalys nu 1 uur en 50 minuten. Dus als dit alles samen met de benelux bekijken is alleen het "luxe" segment bekijken er 40 minuten beter op geworden.
De Tee was ook het "luxe" segment. Wat is nu het verschil?


De boodschap is dus dat in 60 jaar tijd de gewone reiziger met alle Beneluxvarianten met en zonder HSL er geen klap mee opgeschoten is, de enige winst is dus voor de luxereiziger die met Thalys nu 40 minuten sneller is dan destijds met de TEE.
En wat is er mis met meer betalen voor een lagere reistijd?

Laatst bewerkt door b2py op 11-01-2018 18:46
 

11-01-2018 18:56:13
AlexNL
AlexNL
Quote
daniel81 (do 11 jan 2018 18:03:49 https://www.somda.nl/forum/19786/p637542/):

Doortrekken naar Breda - om alsnog luchtvervoer te introduceren? Forget it.

Sowieso, met welk materieel? Desiro ML kan niet onder 1.5 kV rijden, heeft geen ATB en is alleen voorzien van ERTMS L1.

Misschien kan dat als de M7 er is, maar dat is nog ver weg. En zelfs dan kan dat pas wanneer er gereden wordt met een motorwagen, de HLE 18-locs van NMBS hebben evenmin ATB.

Quote

Ik weet niet in welke samenstelling de Noorderkempenpendel nu rijdt,
Doordeweeks 2 stellen Desiro, in het weekend één.

Quote
Hoewel het natuurlijk ook kan dat de P-trein dankzij subsidie van de provincie Antwerpen rijdt oid, maar daar heb ik totaal geen zicht op.

P-treinen rijden waar nodig. Financiering van de NMBS loopt via de federale regering, naar mijn weten betalen regio's niet direct aan de NMBS.
 

11-01-2018 19:13:49
Basher
Basher
Quote
mtlx (do 11 jan 2018 18:43:30 https://www.somda.nl/forum/19786/p637554/):
Quote
icened (do 11 jan 2018 18:39:36 https://www.somda.nl/forum/19786/p637552/):
Quote
daniel81 (do 11 jan 2018 18:03:49 https://www.somda.nl/forum/19786/p637542/): .
Ik weet niet in welke samenstelling de Noorderkempenpendel nu rijdt, maar ik heb hier begrepen dat de Benelux straks naar 9 rijtuigen gaat. Lijkt mij ruim voldoende capaciteit tov de huidige uursdienst en P-trein samen....


Een samenstelling van 9 rijtuigen stond aangegeven in Today's Railways. De overige reacties op dit forum was vooral 7 ICR. We zullen mogelijk in april 2018 het weten.


De IC Brussel gaat naar 7 rijtuigen. Voor meer zijn daarnaast onvoldoende rijtuigen beschikbaar.


There are enough ICRm coaches available to make the Benelux 9 coaches. You can do 12 x 9 car sets.

Iain
 

11-01-2018 19:25:13
mtlx
mtlx
Volgens mij vergis je je in de hoeveelheid beschikbare rijtuigen waarmee ook daadwerkelijk technisch juiste samenstellingen gemaakt kunnen worden, samen met de lopende wijzigingen/revisie aan stoot/trekwerk en de wijzigingen aan het elektrisch pakket van de rijtuigen (en andere komende wijzigingen), waarmee er al een twaalftal rijtuigen standaard niet beschikbaar zijn.
Daarnaast worden er ook eigenlijk standaard al stammen ingezet die reserve hadden moeten staan. Theoretisch zal je ongetwijfeld gelijk hebben, maar praktisch is die reserve er helemaal niet, rekening houdend met onderhoud, defecten en andere onvoorziene dingen.

Maar hoe dan ook, de IC Brussel wordt 7 rijtuigen.

Laatst bewerkt door mtlx op 11-01-2018 19:34
 

11-01-2018 19:49:42
icened
icened
Zie je hoe weinig flexibiliteit de Traxx + ICR heeft qua samenstelling. Zal met ICNG met vijfdelige/achtdelige treinstellen anders zijn. Kijk uit naar nieuws over ICNG in 2018.  

11-01-2018 20:59:25
sjoerd
sjoerd
Ja, weinig flexibel, vandaar dat er nu samenstellingen rondrijden met 6 en 9 rijtuigen. Ik snap hier helemaal niets van. Als het beter uitkomt kun je elke samenstelling maken tussen 0 en 12 rijtuigen. Dan behoef je alleen de stammetjes te doorbreken. Met treinstellen gaat dat niet.  

11-01-2018 21:38:27
timtrein
timtrein
In elk geval niet flexibel op papier, want volgens mij zijn andere samenstellingen niet eens toegelaten (! ja hoe verzin je het...)  

11-01-2018 21:46:36
michaben
michaben
Er gaat ook veel kostbare capaciteit verloren in onhandig lange keringen. De 1000 krijgt een kering van circa 50 minuten in Rtd en 45 minuten in Asd, terwijl het 4x per dag bedienen van Gv een extra stel vereist welke 3 uur lang staat te keren in Rtd. Als je in België een gunstiger pad had gekregen (het pad wat men t/m 2012 had had perfect geweest) en Den Haag niet 4x per dag een trein had geëist had ICR9 nog een optie geweest kunnen zijn. Nu zou je nog net tot ICR8 kunnen komen, maar dan moet je wel aan het reserve gaan zitten, en ICR heeft blijkbaar een bovengemiddeld hoog reserve nodig.

Optie twee is natuurlijk niet integraal dezelfde lengte inzetten per treinserie, dus bijvoorbeeld gemengd ICR6 en ICR7 in de 9200 en gemengd ICR7 en ICR9 in de 1100, maar dat is voor de NS een brug te ver vermoed ik.
 

12-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Één eerste klas rijtuig is wel weinig in internationaal verkeer. Twee voor de benelux wel weer iets teveel. Daarom hadden ze vroeger een AB- rijtuig bij ICE. Tsja..... vroeger....  

12-01-2018 10:20:14
ZJ37
ZJ37
Quote
timtrein (do 11 jan 2018 21:38:27 https://www.somda.nl/forum/19786/p637573/): In elk geval niet flexibel op papier, want volgens mij zijn andere samenstellingen niet eens toegelaten (! ja hoe verzin je het...)
Die vind ik ook erg bijzonder. Het een op een wisselen van een rijtuig in een stam maakt dan niet uit, een rijtuig meer of minder wel.
 

12-01-2018 10:51:41
Xander140
Xander140
Bij die verhoging naar 7 bakken.... Hoe is dan de verhouding 1e klas en 2e klas? Op dit moment zijn het er 6 toch? Komt er een 1e klas bij? 1 A bak is gewoon te weinig zeker op de zogenaamde piekuren.... Ik verwacht ook als de Benelux via de HSL gaat rijden dat deze trein ook wel meer gevonden gaat worden door zakenlui.  

12-01-2018 16:13:19
icened
icened
Gok op 6 tweede klas en 1 eerste klas ICR. Heb bij Benelux de eerste klas ICR zelden vol gezien. Maar dat kan een momentopname geweest zijn.  

12-01-2018 22:36:22
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (wo 10 jan 2018 23:13:42 https://www.somda.nl/forum/19786/p637427/): Waarom is er dan de compromistrein Benelux +?


Een succesvolle lobby vanuit Breda en een paar landelijke politici die in Breda het Lille van het zuiden herkenden en dus grote sommen geld over de balk hebben gesmeten om de HSL een omweg via Breda te laten maken en nu niet met goed fatsoen kunnen zeggen dat het eigenlijk een gestoord idee is om de Benelux in Breda te laten stoppen. En een vervoerder die doodsbang is om de concessie kwijt te raken en dus met dit soort flauwekul akkoord gaat...


Quote
icened (wo 10 jan 2018 23:13:42 https://www.somda.nl/forum/19786/p637427/): Kan NMBS ook bijvoorbeeld een IC Charleroi - Antwerpen - Roosendaal/Breda met M 7 inzetten. Of kan er een gekoppelde IC Eindhoven - Den Haag en IC Eindhoven - Antwerpen rijden tussen Eindhoven - Breda. Waarna vanaf Breda ontkoppeld wordt. En daarna naar de eindbestemmingen gereden wordt.


Syntus kan ook Oldenzaal - Kortrijk gaan rijden of NSR Enkhuizen - De Panne maar waarom zouden ze aan zoiets raars gaan beginnen? De meest eenvoudige manier om Atw-Ehv te gaan rijden was in de tijd van de hondekoppen, stelletje aftrappen in Rsd. En met de start van de Fyra bleef er automatisch geschikt materieel over om zo'n verbinding op te zetten. Dat is allemaal niet gebeurd en vast met een goede reden. Als Arriva niet eens een verbinding tussen twee politieke centra kostendekkend denkt te kunnen gaan uitvoeren dan lijkt me een verbinding tussen een paar provinciestadjes in Brabant en Antwerpen bij voorbaat totaal kansloos.
 

14-01-2018 09:21:21
mvboetzela
mvboetzela
De omweg via Breda was juist omdat daar het meest logische punt ligt voor aantakking op het bestaande net. Internationaal verkeer zou juist met 300 km/h voorbij Breda scheuren.
En toen bedacht Minister Netelendbos dat de HSL als aparte concessie geveild moest worden en daarmee werd Breda ineens eindpunt van de Nederlandse HSL. Een rol die nooit was voorzien.
Bediening van Breda zou zijn met de treinen Gvc - Vl via de HSL en de pendel van Bd naar Antw. Die laatste is nu dus opgenomen in het Benelux compromis, wat daarmee vlees noch vis is geworden.
 

14-01-2018 10:31:40
icened
icened
Breda is nu wel een belangrijke station geworden voor treinreizigers die van Gelderland en Oost Brabant naar Antwerpen/Brussel willen reizen.

Wel jammer is dat zoals het laat aanzien de aansluiting van 3600 op 9200 bij Breda en via de HSL niet geweldig is.

Laatst bewerkt door icened op 14-01-2018 10:32
 

14-01-2018 11:36:34
phantom
phantom
Wat jammer is dat door alle "last minute change's " het een soort ratje toe is geworden.
De enigste die zich spek koper kunnen noemen in dit verhaal zijn Breda En Belgie.
Beide hebben met minimale of geen inzet van financiën het beste uit deze HSL soap weten te halen.
Ofwel 10% is blij met de huidige regeling omtrent de aansluiting op de HSL en daarvoor moet de rest 90% het maar doen met vreemde afbuigingen in een verbinding,extra overstappen,vage aansluitingen op treinen op het conventionele spoornet en wellicht langere wacht tijden op stations tijdens overstappen.
(Dat is mijn mening hier over tenminste)

Laatst bewerkt door phantom op 14-01-2018 11:37


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

14-01-2018 11:46:40
sjoerd
sjoerd
Ik merk wel dat de tijd enkele feiten heeft doen vergeten. De HSL-zuid was aanvankelijk gepland over Roosendaal. Daarvan heb ik de hele tekeningenset in het archief zitten. Toen de keuze uiteindelijk, grotendeels door gedoe met België, op Breda viel, was Breda niet enthousiast: wel de lasten maar niet de lusten. Daaruit kwam de zalvende pleister in de vorm van een aansluiting bij Breda in beide richtingen, dus zowel van noord af, als van zuid af. Aan de toekomstige exploitanten van elk van de aftakkingen (toen nog vaag welke twee dat zouden worden) de niet geringe opgave om daar een fatsoenlijke treindienst op te rijden. De zou dus in eerste instantie niet per definitie een doorgaande dienst behoeven te zijn. Evengoed hadden twee in Breda kopmakende shuttles, zoals deze toen genoemd werden, dit kunnen doen. Een shuttle zou wellicht ook kunnen doorrijden naar Eindhoven of Utrecht, zoals toen wel is geopperd, maar daarover is niets officieels te vinden. Station Breda is in feite DSSB, dat wil zeggen: niet ontworpen voor veel kopmakende treindiensten. Ooit waren er 9 doorgaande sporen waarvan vier (vijf) perronsporen. Nu zijn er slechts 7 doorgaande sporen waarvan 6 perronsporen. Er is 1 wachtspoor en 1 keerspoor. Uitbreiden is niet meer mogelijk.  

14-01-2018 11:53:12
sjoerd
sjoerd
Quote
phantom (zo 14 jan 2018 11:36:34 https://www.somda.nl/forum/19786/p637766/): Wat jammer is dat door alle "last minute change's " het een soort ratje toe is geworden.
De enigste die zich spek koper kunnen noemen in dit verhaal zijn Breda En Belgie.
Beide hebben met minimale of geen inzet van financiën het beste uit deze HSL soap weten te halen.
Ofwel 10% is blij met de huidige regeling omtrent de aansluiting op de HSL en daarvoor moet de rest 90% het maar doen met vreemde afbuigingen in een verbinding,extra overstappen,vage aansluitingen op treinen op het conventionele spoornet en wellicht langere wacht tijden op stations tijdens overstappen.
(Dat is mijn mening hier over tenminste)

Je kunt er de artikelen en boeken op naslaan: Breda is zeker geen spekkoper, want zo geweldig was de treindienst tot nu toe niet. En het zal ook nog wel even duren tot het allemaal loopt op die aantakkingen aan de HSL. Daarnaast heeft Breda behoorlijk in de buidel moeten tasten voor het nieuwe stationsgebouw en alles daaromheen. Het ziet er fraai uit, maar het is in feite een keurslijf. Alle verkeersvoorzieningen zijn zeer krap bemeten en ook het treinverkeer zit in een flessenhals van baksteen, nartuursteen en beton.
De landelijke overheid en de plaatselijke overheid hebben werkelijk geen flauw benul van wat nodig is voor een goede verkeersafwikkeling, van fietsverkeer tot treinverkeer. En daardoor krijgen de exploitanten en de gebruikers te maken met gedrochten. Jammer, maar helaas.
 

14-01-2018 13:50:21
AlexNL
AlexNL
Quote
sjoerd (zo 14 jan 2018 11:46:40 https://www.somda.nl/forum/19786/p637767/):
Station Breda is in feite DSSB, dat wil zeggen: niet ontworpen voor veel kopmakende treindiensten. Ooit waren er 9 doorgaande sporen waarvan vier (vijf) perronsporen. Nu zijn er slechts 7 doorgaande sporen waarvan 6 perronsporen. Er is 1 wachtspoor en 1 keerspoor. Uitbreiden is niet meer mogelijk.

Met een beetje hak- en sloopwerk zou je het wachtspoor misschien nog kunnen omtoveren tot een volwaardig perron, dan moet er wel (leegstaande) winkelruimte voor worden opgeofferd.

Verdere uitbreiding is inderdaad niet meer mogelijk door de aanwezigheid van het (krap bemeten) busstation, kantoren en appartementen. Of je het busstation kunt ombouwen tot een extra perron weet ik niet, je zou dan hoe dan ook een nieuwe plek moeten vinden voor alle bussen die er stoppen.
 

14-01-2018 15:27:58
sjoerd
sjoerd
Je bedoelt met het wachtspoor het spoor aan de stadszijde onder de kap, dat een ontoegankelijk perron heeft. Ik bedoelde met het wachtspoor het spoor 853 aan de oostzijde buiten de kap naast het keerspoor 852.
Het spoor onder de kap kan inderdaad nog een echt perronspoor worden.