27-09-2007 20:43:58 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
Dank! En ik ben wel met je eens dat de huidige situatie niet ideaal is. In mijn ogen doet Connexxion er op dit moment ook alles aan om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Maar vergelijk de situatie op de Valleilijn nu eens met recente voorvallen: - uitvallen van Randstadrail, inclusief overvolle treinen Ztm-Gvc v.v., en het feit dat Randstadrail naar Zoetermeer nog steeds niet rijdt; - aanloopperikelen cq. kinderziektes Veolia op de Maaslijn; - het nog steeds behoorlijk grote aantal uitvallende Arriva-treinen in het noorden des lands. Dan valt 't eigenlijk toch best wel mee op de Valleilijn? |
27-09-2007 20:47:03 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@dh3201 Even offtopic maar toch even een reactie: Dat Randstadrail is niet door NS bedacht en de wijze waarop de gebrekkige uitvoering plaatsvond al evenmin. Sterker nog: NS heeft extra treinen laten rijden tussen Ztmo en Gvc, Intercity's weer laten stoppen in de spits in Ztm, treinen versterkt voor zoveel als mogelijk, ... Wat betreft de Benelux (IC 600) geef ik je groot gelijk, dat is ook iets waarop niet op te vertrouwen valt en daar mag NS Int ook wel eens op aangepakt worden. En dat de HSL niet rijdt heeft met infrastructurele problemen te maken. Dat is iets waar een vervoerder ook niks aan kan doen. Er zijn dagelijk voorbeelden te noemen waar vervoerders (en reizigers) last van hebben waar Prorail verantwoordelijk voor is. Maar goed, terug naar CXX ![]() |
27-09-2007 20:49:05 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Vindt ik ook, het uitvallen van treinen door een defect gebeurt zeer regelmatig zo als ook vandaag weer in het Topic Opvallende dingen te lezen is. Dat 1 defect stel op Lunteren de boel kompleet stil kan leggen is weer een ander probleem. Je zou zeggen als daar een stel kapot staat dan moet je toch nog gewoon een eenvoudige dienst kunnen blijven draaien, Lunteren telt tenslotte 2 sporen. Maar dat is door het seinen systeem niet mogelijk heb ik hier begrepen. |
27-09-2007 20:51:32 | ||
---|---|---|
Derk
![]() |
Interview met Connexxion: http://www.radiogelderland.nl/index.php?id=33129&media=audio ![]() |
![]() |
advertentie |
27-09-2007 20:56:28 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@andre Het is inderdaad vanwege de beveiliging niet mogelijk om het andere spoor te gebruiken te Ltn als je in een bepaalde richting rijdt. Dat is het nadeel van een calamiteit als deze op de Valleilijn en heeft CXX gewoon pech dat het daar gebeurt met als gevolg dat Bnn-Ed helemaal platligt... @bollenstad Ja die andere vervoerders hebben we het ook al uitgebreid over gehad. En de strekking van de problemen incluis de aanleiding ervan zijn zo ongeveer wel hetzelfde helaas. Typerend eigenlijk... of niet? |
27-09-2007 20:56:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Zeker, zeker. NS heeft immers aan Veolia en Arriva ook plan V's verhuurd voor een veel langere termijn. De essentiële beginnersfout die Cxx gemaakt heeft, is het leveringsschema van de Protos letterlijk nemen en bijna tot op de dag aansluitend de plan V's contractueel inleveren. Had men de plan V's tot december gehuurd en er een clausule bij gedaan dat ze ook eerder ingeleverd zouden kunnen worden, dan had men het pas goed gedaan, vind ik. |
27-09-2007 21:00:19 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Maar wat moet cxx met die plan V's als die protossen wel optijd waren geleverd en de ns de plan V's niet eerder terug wil hebben? Laatst bewerkt door seinhuis op 27-09-2007 21:06 |
27-09-2007 21:01:36 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Lees de laatste zin van Michiel nog eens over een clausule. |
27-09-2007 21:09:39 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
't valt mij nog allemaal mee tot nu toe die kinderziektes. Met de GTWs waren er ook problemen in de eerste weken, maar Staedler heeft al heel wat GTWs en varianten gebouwd. Voor FTD echter is dit 't eerste treinstel. Zowiezo vind ik dat al die treinstellen deurproblemen hebben in 't begin: is dat niet te testen ofzo? Lijkt me dat je gewoon stationetje langs rijd, deurtjes open, deurtjes dicht... En dan voor de lol nog eens 200 keer. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
27-09-2007 21:16:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nu ja, ik weet niet of dat laatste gekund zou hebben, al denk ik van wel. In tegenstelling tot de suggestie die er vaak gewekt wordt, is NS bepaald niet alleen maar een bureaucratische moloch, maar werken er ook (erg) aardige mensen die heel redelijk kunnen zijn. Om maar een voorbeeld te geven: 100 % zeker (want uit de eerste hand) dat Cxx alle plan V's zou hebben mogen houden tot december als NS niet getroffen zou zijn door vragen naar inzet van veel extra materieel op de Flevolijn (Hollandse Brug) en RandstadRail. Maar hoe dan ook had Cxx rekening moeten houden met een periode van overlapping - daar gaat het om. |
27-09-2007 21:42:30 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote Die zin voegde hij later toe, zie zijn edit-regel. ![]() Laatst bewerkt door bouwe op 27-09-2007 21:44 |
27-09-2007 21:48:24 | ||
---|---|---|
Thtc
![]() |
-Meer (reserve) materieel is niet voorhanden, althans niet in de vorm van treinen. Dus meer of ander materieel inzetten is zo als je al steld geen optie. Vraag 1 en 3 zijn nu beantwoord. Nu vraag 2: Dan hadden er alleen maar bussen gereden. Dit moet toch voor een busbedrijf geen probleem zijn. Ik heb als reiziger liever een betrouwbare busdienst dan een treindienst, waar met geen zekerheid te zeggen is of en wanneer hij rijdt en als hij niet rijdt; of en wanneer er een vervangende bus rijdt. Een betrouwbare busdienst is prima te organiseren tussen Barneveld Noord en Ede-Wageningen, weinig filevorming en vertraging. De trein kan op dit traject ook niet veel sneller rijden. Op het traject Barneveld Noord - Amersfoort kan een pendeltrein rijden. Op dit deel van het traject is de trein wel veel sneller en staat bovendien niet in de file. Deze pendel kan dan bij voorkeur worden gereden met de enig overgebleven Victor. Het PROTO(s)-type kan dan worden ingezet waar PROTO(s)-types thuis horen en wel op een testbaan. Als daar blijkt dat het PROTO-type een PROTOS-type is geworden kan hij in de normale reizigersdienst worden ingezet. |
27-09-2007 22:25:13 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote En die reden de eerste week in de dienst feilloos? |
27-09-2007 22:34:19 | ||
---|---|---|
bartdonker
![]() |
Uiteraard is het niet slim van CXX geweest om de huurtermijn van de plan V's met de (geplande) leverdatum te beeindigen: Kinderziektes zijn bij nieuw materieel nu eenmaal te verwachten. Bij de Railhoppers was het ook niet anders... |
27-09-2007 22:35:19 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@thom Nee maar de Protos werd begin dit jaar op de Innotrans gepresenteerd. We zijn nu driekwart jaar verder en dan begint een en ander toch zorgelijk te worden. Ik ken de ins-en-outs niet, maar op een gegeven moment rijst de vraag of er sprake is van kinderziektes of van een zwak ontwerp, zeker gezien het feit dat FTD weinig ervaring heeft. Laatst bewerkt door fabrierban op 27-09-2007 22:49 |
27-09-2007 22:39:06 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@Thom De Flirt, de Talent en de Regio-Shuttle zijn wel voorbeelden van treintypes die weinig kinderziektes hebben gekend. Hetzelfde geldt voor de 423-familie, behalve dan met doorglij-problemen. Laatst bewerkt door lamote_ban op 27-09-2007 22:39 |
27-09-2007 22:47:05 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Kan die test proto trouwens niet tijdelijk worden ingezet in de normale dienst? |
28-09-2007 00:02:24 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Mark: On-topic a.u.b. Heb het een en ander hier geknipt en in een nieuwe discussie gezet. |
28-09-2007 00:26:38 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Nee, die valt niet binnen de verzekering. En zonder verzekering mag je geen reizigers vervoeren in Nederland. Shqiperise-lopers? |
28-09-2007 01:59:19 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteDie hebben namelijk helemaaaaaal geen kinderziektes gehad aan het begin. Daarom bestelt NS ook treinen die afgeleid zijn van de BR 425, die hebben namelijk niet een jaar of 3 (?) geleden de gehele herfst de hele Duitse treinenloop in de war geschopt omdat de remmen het niet goed deden. Daarom staat er ook niet regelmatig een GTW stil bij Arriva omdat er weer eens iets niet functioneert, of ie spontaan ontkoppelt. Daarom bestelt NSR ook VIRM, dat afgeleid is van SM90 dat altijd probleemloos heeft gefunctioneerd. Welkom in de echte wereld. |
28-09-2007 09:16:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tsja, het is een soort wetmatigheid (vreemd genoeg, hoor) dat nieuw materieel kinderziektes heeft. Het is eigenlijk alleen de vraag of die kinderziektes symptomen van iets blijvends zijn of dat ze snel overgaan en vergeten zijn, die het verschil maakt. Er zit iets tegenstrijdigs in: eigenlijk zou je nieuw materieel niet veel veel fanfare en tralala moeten aankondigen op dag 1 dat ze ingezet worden, maar pas tegen de tijd dat ze door de aanloopproblemen heen zijn. Dat dat slecht gaat, is wel duidelijk ...![]() |
28-09-2007 09:37:42 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@dumpy_dump Los van de remproblemen 3 jaar geleden met de herfstblaadjes, hebben de 423/425 toch nauwelijks kinderziektes gehad. Het zelfde geld voor de Talent, die nu in grote hoeveelheden is bijbesteld door DB. Anderzijds zie je dat de GTW's, die ook in Brandenburg behoorlijke problemen hadden door DB niet meer zijn bijbesteld. Ik denk dat spoorwegmaatschappijen dus zeker bij openbare concessies voorzichter zullen gaan worden, vanwege de toenemende risico's van zware boetes. CXX zal een volgende keer (Zwolle-Emmen?) ook wel wat voorzichter worden. Laatst bewerkt door fabrierban op 28-09-2007 09:40 |
28-09-2007 10:26:06 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Het word tijd dat de SS weer in het leven word geroepen. Dan hebben we dat soort problemen niet meer. |
28-09-2007 10:43:06 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Dat lijkt me niet nodig, ik neem aan dat CXX inmiddels ook wel wat geleerd heeft. |
28-09-2007 10:50:47 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Het is tijd dat jij nadenkt voor je post ![]() |
28-09-2007 10:55:47 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Ik boedoel, als de staat weer het ov gaat regelen, zijn dit soort problemen niet. |
28-09-2007 11:28:27 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nee, dan heb je weer een ander soort problemen... Maarre: de staat heeft het ov nog nooit geregeld, hoor. Niet in detail, ten minste. NS was en is geen staatsbedrijf, niet in de letterlijke zin, maar zeker ook niet in de geest. Het enige waar je m.i. hier tegenaan loopt, is het verschil in schaalgrootte. en dat is nou precies het aspect waar je zo je twijfels over kunt houden bij van die piepkleine aanbestedingen. Tevens, zeg ik er maar bij, in diepste de oorzaak dat alle kleine bedrijven in tijden van tegenspoed (jaren 10, 20 en 30 van de vorige eeuw) zijn verdwenen en zelfs de grotere jongens (SS en HSM) uiteindelijk zijn gaan fuseren. Maar dit alles even %01% terzijde. |
28-09-2007 11:48:14 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
broek53: "NS was en is geen staatsbedrijf, niet in de letterlijke zin, maar zeker ook niet in de geest". Nou in de geest was en is NS mijns inziens nog steeds sterk gelijkend op een staatsbedrijf: erg luxe arbeidsvoorwaarden, erg veel personeel, weinig flexibel en commercieel niet slagvaardig (0% groei in tien jaar tijd!). Dat is mijns inziens ook de reden dat aanbesteding absoluut noodzakelijk is en blijft. Alhoewel ik onmiddellijk toegeef dat CXX (ook in de geest nog steeds een staatsbedrijf) op de Valleilijn geen goed voorbeeld is hoe aanbesteding succesvol kan zijn. In Duitsland daarentegen zie in veel regio's dat aanbesteding dat wel is. Laatst bewerkt door fabrierban op 28-09-2007 11:54 |
28-09-2007 12:04:55 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Fabrier: vergeet niet dat als de staat de verliezen van de NS niet voor haar rekening had genomen al die jaren, dat er dan nog maar zeer weinig spoorlijnen over waren gebleven in dit land. Alle spoorlijnen die de afgelopen jaren zijn aanbesteed zouden dan al jaren geleden gesloten zijn (en wel meer ook), gewoon omdat er geen winst op gemaakt zou worden. Wat jij omschrijft als luxe arbeidsvoorwaarden, (te) veel personeel, weinig flexibel en commercieel niet slagvaardig is de prijs de betaald is voor het feit DÁT er überhaupt nog treinen rijden buiten de Randstad. Blijkbaar zie jij liever een land dat geen geld uitgeeft aan "duur" openbaar vervoer dat wel volledig is dichtgeslibt door het gigantische autoverkeer. Aanbestedingen zijn zeker een middel om de prijs van openbaar vervoer te drukken voor de overheid, maar weegt dat op tegen de prijs die door de klant betaald moet worden in de vorm van te weinig, goedkoop, storingsgevoelig materieel, krappe, vertragingsgevoelige dienstregelingen en ongemotiveerd personeel? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-09-2007 12:16:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ach, ik pleeg niet in van dat soort extremen te denken. Ik kan je alle voordelen van de NS als groot concern ook wel opsommen, maar dat soort kift heb ik op OVL al veel te vaak gehad. En daarnaast is het natuurlijk óók waar wat (een deel van) de nadelen van zo'n NS zijn/is. Vergeet overigens niet dat NS niet mocht ondernemen, omdat het voor elk dubbeltje investering naar V&W moest. Omgekeerd heb ik niet de indruk dat bij de regionale bedrijven het zo extreem slecht is/gaat als hier wordt geschetst. Mijn pleidooi ging er eigenlijk vooral over om, de dingen zijnde zoals ze zijn, de concessies niet te klein te maken en niet te versnipperd. Je hebt echt enige "schaalgrootte" nodig om fatsoenlijk te kunnen opereren op materieelgebied, in ieder geval. Want reken maar dat het drama van de Valleilijn nog wel een jaartje voortduurt, hoor. Dat krijg je nu eenmaal met reserve van vrijwel 0. |
28-09-2007 12:49:16 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@rudolph Ik heb er geen probleem mee om gemeenschapsgeld ook aan OV te besteden. Alleen ontslaat dat bedrijven niet van de plicht om zo veel mogelijk waar voor dat geld te leveren. Vergeet niet dat de directe aanleiding om lijnen als de Valleilijn of de Arriva-lijnen te gaan aanbesteden de onwil van NS/Personeel was om hogere frekwenties met conducteurloze treinen te rijden op de nevenlijnen (denk aan het destijds afgeschoten plan voor conducteurloze treinen op Alphen-Gouda). De vraag of de huidige problemen opwegen tegen de nadelen is (zelfs bij CXX) volgens mij nog steeds met een volmondig ja te beantwoorden. De reden is dat het de meeste reizigers nu eenmaal primair om hoge frekwenties gaat. En laten we wel wezen: storingsgevoelig materieel en ongemotiveerd personeel is er ook bij NS. @broek53 NS mag best wat ondernemen, maar als NS het over ondernemen heeft komt er steeds meteen weer een eis voor nog eens X mld euro voor de infrastructuur. Maar ondernemen betekent bijv. ook meer reizigers werven in de daluren en dan wordt het bij NSR plotseling oorverdovend stil. Schaalvergroting heeft zeker voordelen. Die kun je overigens ook krijgen door bijv. het materieel voor aanbesteedde lijnen verplicht uit een gemeenschappelijke pool te leasen zoals bijv. in Nedersachsen gebeurt. Laatst bewerkt door fabrierban op 28-09-2007 12:54 |
28-09-2007 12:50:22 | ||
---|---|---|
TreinOFiel
![]() |
Maar zondag gaat ook problematisch worden: alle reizigers naar Ede-Wageningen uit Noord-/Oost-Nederland moeten dan over de Valleilijn, aangezien Zutphen-Arnhem en Utrecht-Ede=Wageningen eruit liggen vanwege werkzaamheden. Hoop dat ze dat op kunnen vangen... |
28-09-2007 13:09:10 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Op de site van de NS staat dat reizigers tussen ede en utrecht met snelbussen mee moeten. |
28-09-2007 13:09:55 | ||
---|---|---|
zugchef
![]() |
Daar rijden vast wel bussen tussen |
28-09-2007 13:17:52 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Even wat ander nieuws over de Valleilijn:Quote Bron: http://www.prorail.nl/ProRail/Pers/Persberichten/Actueel/Landelijk/Ruim+7+procent+meer+treinen+in+2008.htm Laatst bewerkt door thijs op 28-09-2007 13:19 |
28-09-2007 13:20:58 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Welke 6 treinen worden hiermee bedoeld? Het word tijd dat er enkelijke aanpassingen komen, ik zie wat in een spoorverdubbeling en een extra perron in ede-wagingen. Alleen hopen dat daar ruimte voor is. Laatst bewerkt door seinhuis op 28-09-2007 13:21 |
28-09-2007 13:22:37 | ||
---|---|---|
trein-elf
![]() |
Mooi dat er weer Cargo's over de Kip, oeps ... Valleilijn, gaan rijden! (Ja, oke er is al het incidentele maisvervoer, maar goed, niet echt veel dus) |
28-09-2007 13:24:33 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteDe directe aanleiding is dat er op de lijnen die aanbesteed zijn (en de paar die dat nog worden) meer kosten worden gemaakt dan die lijnen aan inkomsten genereren. Dat komt echt niet alleen door de NS-CAO en de aanwezigheid van conducteurs (dat zou bijvoorbeeld de aanwezigheid van stewards bij Arriva niet verklaren), maar ook door materieelkosten, overhead, aanwezige voorzieningen op stations, kosten van de infrastructuur, etcetera. QuoteDaarmee suggereer je dat NS zelf nooit geld uitgeeft. Gezien bijvoorbeeld de investeringen in materieel, in het werven van nieuwe mensen (250 man begonnen per 1/9), uitgaven aan informatievoorziening, en zo zijn er nog veel meer die ik lang niet allemaal ken, betwijfel ik dat. QuoteAh, vandaar de korting op het Voordeelurenabonnement nu, de Herfsttour die weer start, en de Kruidvat-actie die ook weer een vervolg krijgt! Overigens wordt het merendeel van de aanbestedingen in Duitsland gewonnen door... DB Regio of een dochteronderneming daarvan. |
28-09-2007 13:34:11 | ||
---|---|---|
TreinOFiel
![]() |
Quote Als ik in de NS-reisplanner Gn-Ed intik, wordt mij geadviseerd met de CXX-stoptrein Amf-Ed te reizen... |
28-09-2007 13:36:29 | ||
---|---|---|
daan1714
![]() |
Ja dat is ook vele malen sneller dan eerst naar Ut, en dan per bus naar Ed.. ![]() |
28-09-2007 13:40:04 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Dat komt doordat er werkzamheden zijn tussen Groningen-zwolle, waardoor je de aansluiting naar Arnhem mist. Tevens zijn er werkzamheden tussen Zwolle en Zutphen, Zutphen en Dieren, Dieren en Arnhem en Arnhem en Ede-Wageningen![]() QuoteNee. Via utrecht is het 3:24, en via amersfoort is het 3:12 ![]() Laatst bewerkt door seinhuis op 28-09-2007 13:43 |
28-09-2007 14:23:34 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Neem maar aan dat er zes treinen uit het normale halfuurpatroon vervallen. Net als vroeger naar Sneek en Harlingen toen daar nog goederenvervoer was. Laatst bewerkt door fabrierban op 28-09-2007 14:23 |
28-09-2007 14:26:01 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote DB en dochters hebben de laatste jaren ongeveer 50% gewonnen. Die gewonnen aanbestedingen worden door DB overigens vrijwel allemaal met eenmansbediening uitgevoerd, dat is de enige manier waarop ze concurrerend zijn. Laatst bewerkt door lamote_ban op 28-09-2007 15:07 |
28-09-2007 14:31:08 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Als dat zo zou zijn waarom kan NS dan niet dezelfde frequenties bieden als Arriva, CXX en Veolia? |
28-09-2007 14:34:55 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote 7% meer treinen betekent ruim 400 treinen per dag extra. Iemand enig idee wie/waar er allemaal gaat uitgebreiden? Laatst bewerkt door lamote_ban op 28-09-2007 14:39 |
28-09-2007 14:43:34 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteKijkend naar ZAP (de enige aanbesteding die NS gewonnen heeft) kunnen ze dat prima. Kijkend naar Syntus (waarvan NS zoals bekend deelnemer is) kunnen ze dat prima. Bovendien is de dienstregeling van Arriva in het Noorden, tot afgelopen 10 september, ook niet echt uitgebreid ten opzichte van de NS-tijd. De enige wezenlijke verbetering daar is het de hele dag door gaan rijden van de Sneltrein op Gn-Lw. Als je als provincie met NS een contract afsluit voor meer treinen (zoals Fryslan doet voor Wv-Lw, en Brabant doet voor het Brabants nachtnet) krijg je ook hogere frequenties. De andere vervoerders werken ook gewoon met een contract met de provincie cq aanbestedende overheid voor hun onrendabele diensten, dus dat kan bij NS ook. |
28-09-2007 14:48:57 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Vandaag rijden alleen de 840 en 5032 over de valleilijn heb ze vanochtend gezien. |
28-09-2007 15:03:56 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Ja, maar daar zijn ze dus ook overstag gegaan met eenmansbediening. Als NS eenmansbediening had willen toestaan op de Valleilijn hadden ze die aanbesteding waarschijnlijk ook achteloos gewonnen, want ze hebben in vergelijking met CXX natuurlijk wel een enorm kennis/ervarings-voordeel. |
28-09-2007 15:06:02 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Extra controles provincie: http://www.edestad.nl/index.php?&mod%5B1258%5D%5Bdetail_id%5D=150558 |
28-09-2007 15:13:50 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Dat is het essentiele punt. Alle problemen met aanbestedingen hadden voorkomen kunnen worden als NS (c.q. NS-personeel) voor de nevenlijnen niet zo halsstarrig had vastgehouden aan minimaal een of twee conducteurs op iedere trein. NS had in dat geval kunnen aantonen dat ze marktconform werkten en dat aanbesteding niet nodig was. @reizigert Als ik de fotootjes weer zo zie blijf ik het uiterlijk van de Protos toch erg indrukwekkend vinden. Laatst bewerkt door fabrierban op 28-09-2007 15:17 |
28-09-2007 15:21:06 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@lamotop/dumpy Met als grote verschil dat bij uitval van een ZAP-stel weer bijgesprongen kan worden met een niet ZAP stel, dus zeg maar een andere DM90 die snel bijspringt vanuit Hgl of Zl. Kijk ook maar naar het traject Zl-Kpn waar geacht wordt met alleen dé Kpn-Zl-stellen 3403 en 3410 gereden moet worden. Stel 3403 wordt nu ook vanwege schade aan de 3403 vervangen door een stel uit de normale dienst. Gelukkig maar, anders houd je alleen 3410 over en wordt een drukke boel zo. Stel je voor dat dit lijntje was gaan rijden door een vervoerder..? Even een vergelijking in extreme zin als het gaat om mini-concessies. Broek53 gaf het ook al aan. Een paar dagen geleden zag ik ook een pleidooi voorbij komen om de stoptreindienst aan te besteden vanwege de tekorten aan Plan V in het zuiden: vergeet niet dat er nu wel eens ICM ingezet wordt (zoals laatst een aantal keer op de 5200) bij extreem tekort aan stoptreinmaterieel. Indien die stoptreindiensten zijn vergeven aan een andere vervoerder, dan kun je zoiets dus wel vergeten als er materieel tekort is... -> minder bijsturing mogelijk = meer uitval van treinen. Dat is echt niet wat je wilt denk ik... Om terug te komen op CXX: Hier gebeurt nu hetzelfde, de concessie is gewoon veel en veel te klein om rendabel én betrouwbaar te kunnen rijden omdat je als vervoerder echt geen 2 of 3 stellen reserve houdt terwijl je er maar hooguit 4 of 5 nodig hebt. |
28-09-2007 15:27:26 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@keesje Op zich heb je 100% gelijk, maar ja als NS qua personeelinzet niet marktconform wenst te werken is de keus of aanbesteding of sluiting. Het is vervelend, maar het is voor de Valleilijn CXX of helemaal niets. De suggestie om de stopttreinen in Brabant weg te halen is in de Brabantse Staten wel eens ter sprake gekomen. Dat was overigens niet vanwege materieeltekort, maar vanwege de leeftijd van het materieel en het gebrek aan medewerking van NS bij de opening van extra stations. Laatst bewerkt door fabrierban op 28-09-2007 15:32 |
28-09-2007 15:53:47 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
De Protos CXX5032 rijdt nog steeds, maar vraag me niet op wat voor dienstregeling. 15:40 Edc -> Ed 15:49 Ed -> Edc Had eigenlijk anders om moeten zijn. |
28-09-2007 16:11:21 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Nu ben ik benieuwd wat ze met die Test-protos nou precies gaan doen? Cxx huisstijl eruit, en terug naar de leverancier als model...? Of verzekeren en afbouwen en naar Cxx? |
![]() |
advertentie |
28-09-2007 16:51:15 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteZo staat het op hun website: Tussen ca. 09.00 en ca. 15.00 uur vervallen de hele week treinen. Ook daarvoor wordt een bus ingezet. Behalve op 29 en 30 september; vanwege een treinstremming tussen Ede-Wageningen en Utrecht rijdt Connexxion dan alle ritten op de Valleilijn. Ben zeer benieuwd of ze dat gaat lukken, zal het zelf en denk ik ook andere gaan beleven. |
28-09-2007 16:55:21 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@train85 Ik neem aan dat NS eventueel extra Plan V beschikbaar stelt. In het weekend moet dat geen probleem zijn. |
28-09-2007 16:58:05 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote De Test-Protos is gebouwd is gebouwd voor 1500V. Dus wat je er buiten Nederland mee zou moeten begrijp ik ook niet. |
28-09-2007 17:01:06 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteDat gaat niet gebeuren, ik denk dat ze de 5031 weer aan de praat hebben gekregen om die zaterdag en zondag te kunnen inzetten, zodat er 3 treinen rijden tussen Ed-Amf. |
28-09-2007 17:17:34 | ||
---|---|---|
thejag
![]() |
Quote Middels een convertor module kan de Protos van 1.5kV DC, 3.0kV DC, 15kV AC 16.7Hz en 25 kV AC 50Hz omzetten naar 1.500V DC waar de aandrijving en interne systemen op gebaseerd zijn. Het is zelfs mogelijk een dieselmotor in te bouwen! Hoewel een aanpassing nodig is kan hij technisch vrij eenvoudig in andere landen terecht. Beveiligingssystemen zijn een tweede natuurlijk. Bron: Protos folder FTD Laatst bewerkt door thejag op 28-09-2007 17:20 grt, Michiel |
28-09-2007 17:20:19 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Quote Er staat in de folder van de PROTOS ook dat 1500V de 'basisspanning' is. Alles wat hoger dan 1500V is, dus 15kV, 15kV 2/3, 25kV enz enz, wordt eerst omgezet naar 1500V. Het lijkt mij dus dat de TestProtos een prima 'testbed' is voor vervolg orders en versies van de Protos. Wil een klant een Diesel versie? Gooi er een diesel generator (boven)op en daar is 'ie. 15kV? Chopperinstallatie of (extra?) weerstanden erop en klaar is FTD... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
28-09-2007 17:25:36 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Inderdaad heel breedt inzetbaar dus het prototype van de Protos. Trouwens de treinen vervuilen wel snel, de zijkant vlak onder de dak rand is al behoorlijk smerig op de 5032. Laatst bewerkt door andre_ede op 28-09-2007 17:26 |
28-09-2007 17:30:05 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Dat breed inzetbaar is het meeste moderne materieel. Meestal werkt dat tegenwoordig op draaistroom en dan is het een kwestie van een "module" tussen stroomafnemer en tractie plaatsen, die dan de stroomsoort uit de bovenleiding omzet naar draaistroom. Dick van den Hoven |
28-09-2007 17:37:18 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Overigens is het wel grappig dat 't huidige interieur van de FTD01 wel de Valleilijn stoelen enzo zijn... 'k Ben benieuwd of dat zo blijft. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
28-09-2007 18:42:33 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Ik weet niet welke eisen de provincie aan de Valleilijn stelde, en welke vervoerders met welke uitvoering hebben ingeschreven. Cxx heeft blijkbaar ingeschreven met nieuw materieel per september 2007. Als NSR ook zou hebben ingeschreven, zouden ze pas per ergens in 2008 met nieuw materieel kunnen gaan rijden (Sprinter Light Train), of tot 2015 met het huidige plan V, maar mogelijk vond de provincie dat te lang duren en heeft voor Connexxion gekozen.... Ik weet wel dat op de eerste aanbesteding van de Valleilijn helemaal niemand heeft ingeschreven. Laatst bewerkt door dh3201 op 28-09-2007 18:45 Shqiperise-lopers? |
28-09-2007 19:29:57 | ||
---|---|---|
andré
![]() |
Quote Toen ik de FTD-projectleider in april sprak was er sprake van dat de FTD01 na aflevering van de CXX-treinstellen weer terug ging naar Dessau om vervolgens het diesel testprogramma op te starten. De Protos is van oorsprong ontworpen als diesel stel maar heeft nooit dat nooit in de praktijk getest. Of dit nu daadwerkelijk gaat gebeuren is natuurlijk een vraagteken. |
28-09-2007 19:37:37 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDe niet rijdende treinen Ed-Amf tussen 9.00 en 15.00 uur waren toch gewoon de ritten van de tweede Protos, die dan voor instructie gebruikt wordt. Oftewel: in theorie, als alles het doet, hebben ze gewoon genoeg materieel voor de dienst op Ed-Amf. QuoteEhm, het was juist NS die eenmansbediening in wilde voeren op Ddr-Gdm. Er zijn zelfs stellen voor aangepast, maar na aandringen van de gemeenten langs de lijn is de eenmansbediening destijds niet doorgegaan. Het enige verschil tussen NS toen en Arriva nu is dat ze bij Arriva met combifuncties werken en de stewards dus ook machinist zijn en andersom. Wat materieel betreft: ook Arriva heeft met geen mogelijkheid een vervanger voor de door brand na kortsluiting defect geraakte 867 kunnen krijgen van NS. Maar dat er één reservestel is komt ze wel van pas: ze rijden nu volgens een noodomloop, waardoor vrijwel alle treinen nog op sterkte rijden en de onderhoudsslagen ook nog mogelijk blijven ![]() Laatst bewerkt door daniel_ddr op 28-09-2007 19:43 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
28-09-2007 21:00:59 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Wat betreft de werkzaamheden tussen Ed en Ut komend weekend was CXX niet te beroerd om mee te denken over een aangepaste dienstregeling en het mogelijk maken van het (beperkt) omleiden van de 3000 van Ah naar Asd of Ut via Ed-Ltn-Amf. Waarschijnlijk zag CXX zelf de bui ook wel hangen dat anders alle omreizende reizigers anders massaal in het treintje stapt via Ltn, omdat deze waarschijnlijk geen zin hebben in een omreis via Ht of in een bus. Uiteindelijk is het er niet van gekomen (met name problemen het kruisen met lange treinen), maar een positief bericht over CXX wil ik ook wel eens noemen ![]() |
28-09-2007 21:08:39 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Overigens net een ritje met Protos zelf gemaakt. Het ging in principe prima, maar de vertrekprocedure en deuren moeten nog worden veranderd: in Ed kreeg de mcn de deuren niet zelf gesleuteld, en in Bnn werden stuk of 5 mensen achtergelaten... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
29-09-2007 20:38:13 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Vandaag reden de 840, 5031 en 5032. Die vandaag wel een paar keer vertragingen hebben gehad. Om 17:46 moest de 840 vanuit amf naar ed gaan, maar door ontbreken van machinist ging die niet (werd ook niks omgeroepen door cxx zelf). Uiteindelijk kwam er een protos voor een half uur later aan en daar moesten dan alle mensen in en vertrok optijd om 18:16 uur, maar wel goed vol natuurlijk. |
29-09-2007 20:54:47 | ||
---|---|---|
riktrain
![]() |
Te Ed wou een mevrouw in de Protos in stappen, toen ie plots paar centimeter vooruit reed%08%. Soms gehannes met de deuren maar rijdt goed. |
29-09-2007 22:56:55 | ||
---|---|---|
kritische
![]() |
Minder treinritten op Valleilijn vanaf 2008 BARNEVELD - Vervoersbedrijf Connexxion moet vanaf 2008 noodgedwongen zes van de 150 treinritten per dag schrappen op de Valleilijn (Amersfoort-Ede). Dat meldt spoorwegbeheerder ProRail, die gaat over de verdeling van de 'treinpaden' en toewijzing daarvan aan vervoerders. De reden is dat de 'grens van het spoornetwerk' is bereikt: het is overbelast in de regio Barneveld. Treinritten die daarom komen te vervallen, zijn van dinsdag tot en met zaterdag: Amersfoort-Ede, vertrek 6.16 uur, aankomst 6.53 uur; Amersfoort-Barneveld-Noord, vertrek 6.31 uur, aankomst 6.42 uur; Barneveld-Noord-Amersfoort, vertrek 6.45 uur, aankomst 6.56 uur. Ook 's avonds vervallen er ritten. Op alle dagen van de week rijdt de trein Amersfoort-Ede niet om 19.16 uur (vertrek), aankomst 19.53 uur; Amersfoort-Ede, vertrek 19.31 uur, aankomst 19.42 uur; Barneveld-Noord-Amersfoort, vertrek 19.45 uur en aankomst 19.56 uur. Barneveldse krant, 29 september 2007 Edit door Mikos: Overbodige witregels weggehaald. |
29-09-2007 23:09:41 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Wel beetje rare verdeling vind ik.. Als je dan de 19.01 mist, dan moet je tot 19.46 wachten op je volgende trein.. |
29-09-2007 23:28:54 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Slechte zaak van prorail dat ze het zo weer moeten oplossen, men wil toch de mens in de trein hebben en ook cxx wil daar van profiteren en dan gaan ze dit doen, erg dom van prorail. |
29-09-2007 23:37:25 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Cxx heeft nu eenmaal niet het alleenrecht op de Kippenvalleilijn, maar enkel op het reizersvervoer aldaar. NSR mocht ook willen dat ze het alleenrecht had op het hoofdrailnet, en Railion zou daar ook blij mee zijn, etc. Dus wat daar nu zo pruts aan is van ProRail... Laatst bewerkt door mren op 29-09-2007 23:38 |
29-09-2007 23:41:07 | ||
---|---|---|
zugchef
![]() |
Precies, goed werk van prorail juist. Zo komt er nog wat afwisseling op die lijn daar. Lange zomeravonden worden zo opgeleukt met een leuk cargo'tje |
29-09-2007 23:44:53 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
De 5031 heeft nieuwe i-en opgeplakt in de namen Valleilijn op de buitenkant in een iets andere kleur dan de andere letters. Een of andere geinhoofd heeft namelijk al die i-en gestolen (blijkbaar vond ie Vallelijn leuker staan ![]() P.s. ik weet dat vandalisme hier niet besproken mag worden, maar dit vond ik zo'n apart verhaal... Shqiperise-lopers? |
29-09-2007 23:45:45 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
En de reactie van CXX Bron: tvgelderland nieuws EDE - Vervoerder Connexxion verzet zich tot het uiterste tegen het plan van ProRail om treinritten op de Valleilijn te laten vervallen. Vrijdag werd bekend dat vanaf volgend jaar aan de randen van de spits dagelijks treinen uitvallen, omdat het spoor te vol is. Volgens Connexxion begint de spits steeds vroeger en kunnen ook treinen tussen zes en zeven uur 's ochtends niet worden gemist. Ook voor de éénduidigheid in het spoorboekje en de omloop van de treinen, is de uitval van treinen volgens Connexxion niet gewenst. |
29-09-2007 23:51:35 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Het zijn idd stomme tijden om treinen uit te laten vallen: om 6 uur, net voor de spits, en om 19 uur, net na de spits. Soms zullen dat nogal drukke tijdstippen zijn... Verder: waarom verliest CXX de paden? Omdat Railion een dierenvoedersfabriek Rijnvallei wil bedienen. Hallo he? Grondstoffen voor dierenvoer? Kan dat niet om 4-5 uur 's morgens en 22-23 uur 's avonds gebeuren? Als je maar een vaste tijd gebruikt zal 't de fabriek niet veel schelen. Dan zijn er veel minder reizigers, en valt een uursdienst ergens niet erg op. Overigens maakt een uurtje of twee eerder of twee uurtjes later Railion weinig uit gok ik: om 6 uur in Barneveld te zijn moet je vroeg vertrekken en lijkt 't me dat ze alsnog onregelmatigheidstoeslag moeten betalen voor personeel als rangeerders en mcn'en. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
29-09-2007 23:54:24 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
@webguy: Ja, dat maakt uit voor Railion, en dat maakt ook uit voor de Rijnvallei. De wereld is een klein stukkie groter dan alleen de Valleilijn: je paden moeten ook aansluiten op andere paden (uit Rotterdam/Duitsland), een machinist doet op een dag meer dan alleen de graantrein naar Barneveld, en er is ook nog zoiets als beschikbaarheid van machinisten, aanwezigheid van personeel op de Rijnvallei (is dat er om 01.00 's nachts?). Als Railion liever andere paden had gehad, had ze die echt wel aangevraagd... |
29-09-2007 23:55:42 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
En CXX krijgt vervolgens boetes omdat zij de diensten niet kunnen uitvoeren, die bij de aanbesteding geeist zijn ? |
29-09-2007 23:58:46 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Zo erg is het nog niet hoor... |
30-09-2007 00:04:34 | ||
---|---|---|
marcel
![]() |
Voor rijnvallei maakt het niet uit waneer zij bediend worden, de vervoerder heeft een sleutel van het hek en de afspraak is dat er s'nachts bediend wordt. Railion heeft niets met deze bediening te maken. |
30-09-2007 00:05:42 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Quote Ja, maar is het niet erg krom dat Prorail een CXX trein en een Railion goederentrein als 'een trein op een pad' ziet... Als CXX een uurtje eerder begint dan helpt 't niks, maar Railion kan gerust overleggen en een uurtje of twee eerder of later leveren: graan (of zoid...) kan gerust een extra uurtje op 't emplacement in Amf staan, maar met reizigers doe je dat niet. Een goede oplossing lijkt mij dat de vervoerders moeten bieden op de paden (een vrije markt voor paden dus): de kosten van CXX om een trein te laten vervallen op dat tijdstip zullen denk ik hoger zijn dan die van Railion om een trein eerder 's morgens of later 's avonds af te leveren... Quote Het is idd overigens R4C die deze treinen rijdt als 'k het goed heb, toch? Betekent dit overigens dat de treinen weer ook via Ed (Drgl 2006) rijden ipv uitsluitend vanaf Amf (Drgl 2007)? Laatst bewerkt door webguy op 30-09-2007 00:07 Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
30-09-2007 00:10:10 | ||
---|---|---|
zugchef
![]() |
Webguy je moet begrijpen dat mensen niet het enige belangrijke in deze wereld zijn. Goederen zijn economisch gezien veel interessanter dan reizigers. Tuurlijk is het vervelend voor die paar treinen van Cxx. Maar zoals al eerder is vermeld, voor Prorail is een pad gewoon een pad. En zoals dumpy al aangaf, een vervoer als Railion is van meer afhankelijk dan alleen de valleilijn, goederentreinen komen vaak van ver dus het is niet zo makkelijk dat even om te leggen. En aangezien Railion hier paden wil hebben, en niet Rail4Chem, zal het hier ook niet om Graanvervoer gaan. Laatst bewerkt door zugchef op 30-09-2007 00:10 |
30-09-2007 00:13:12 | ||
---|---|---|
marcel
![]() |
Het is idd overigens R4C die deze treinen rijdt als 'k het goed heb, toch? Betekent dit overigens dat de treinen weer ook via Ed (Drgl 2006) rijden ipv uitsluitend vanaf Amf (Drgl 2007)? Meestal is het rrf die in opdracht van r4c de trein brengt. Treinen gaan ook via Ede terug, ik weet alleen niet of dat altijd zo is. groet Marcel |
30-09-2007 00:16:16 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Is dat graan bedrijf dan zo groot dat daar 6 ritten per dag voor moeten vervallen lijkt me eerder dat ze vervallen voor andere treinen op het hoodfnet bij Amersfoort. Maar goed ben geen kenner |
30-09-2007 00:19:37 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Er vervallen 3 ritten naar Ede, en 3 slagjes naar Bnn, vanuit Amersfoort. Het lijkt me erg jammer dat de trein naar Ede niet rijdt omdat er tussen Amersfoort en Barneveld Noord een goederenboemel langs wil. Ook snap ik niet waarom CXX die 6 ritten niet krijgt als het paden zijn tussen Amf en Apd, dat stuk is niet overbelast, maar wel tussen Bnn en Ed... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
30-09-2007 00:30:37 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Laten we wel wezen: Connexxion staat in haar recht om niet accoord te gaan met deze capaciteitsverdeling, zij schijnt tenslotte de belangen van de reizigers te behartigen. Als ik, om wat voor reden dan ook (omdat het voor mij sneller is, omdat het voor mij handiger is, voor mijn part omdat ik Connexxion wil plagen) als andere toegelaten vervoerder (laten we die voor het gemak Dumpy Railroads noemen![]() Mocht Dumpy Railroads die paden krijgen, kan Connexxion natuurlijk altijd met mij om de tafel om te kijken of we eruit kunnen komen. Misschien ben ik wel om te praten voor wat minder gunstige paden, of voor een andere route, als ik daarvoor gecompenseerd wordt. Ik neem aan dat Connexxion dat ook gaat doen. Overigens stond er in de aanbestedingsvoorwaarden al dat het kan zijn dat er capaciteit niet beschikbaar komt door (omgeleide) goederentreinen of ICE's, en dat de vervoerder daar rekening mee moet houden. Dat lezende lijkt het mij dus ook dat de provincie daar geen boetes voor gaat uitdelen. |
30-09-2007 01:22:49 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteNee, het zijn twee slagen Amf-Bnn (=4 ritten) en twee ritten Amf-Ed ![]() Rekening houdend met de hoeveelheid materieel waarover connexxion beschikt zal de trein van 7.02 / 20.02 uur uit Ed naar Amf ook nogal eens vervallen. Immers, om die te kunnen rijden moet je de trein van 5.46 / 18.46 uur met twee stellen laten rijden, maar het stel wat die slag zou maken als de heenrit niet vervallen was is dan nog niet in Amf... daar hebben ze dus het enige reservestel voor nodig. Heb 'ns met het spoorboekje zitten puzzelen en daarmee kom ik erop dat het bij een doorgaande trein een goederentrein van Ed richting Amf betreft die in Ltn de valleilijntrein inhaalt. Andere mogelijkheden zie ik niet om die twee treinen na elkaar allebei te moeten laten vervallen. Of het moet gaan om één goederenpad over de Amf-Ed in het pad van de vervallen trein aldaar en nog een pad Amf-Apd of andersom in het pad van de vervallen Bnn-pendel. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
30-09-2007 10:10:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Het gaat om treinen die via Emmerich de grens over moeten (althans: dat vindt Railion) en van en naar Amersfoort rijden. |
30-09-2007 10:15:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteMisschien doet Cxx het wel, maar dat kan alleen op basis van overleg. Er mag niet gehandeld worden met "capaciteit", danwel met concrete treinpaden, in financiële zin dus. |
30-09-2007 10:44:05 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Om terug te komen op de Valleilijn nu: wat is het een troep eigenlijk. Ik wilde vandaag weg, maar zit nu lekker thuis omdat het te lang ging duren. De NS reisplanner geeft ook niet aan welke treinen vervallen, maar degene die ik wilde reed natuurlijk niet (Murphys law weer eens...). Overigens stond er bedenk ik achteraf pas wel een Besseling bus, maar of dat een CXX vervangende bus was of voor de NS, dat weet ik niet. Ik hoorde wel van de baliemedewerkers in Ede dat er vanmorgen al wel meer treinen waren uitgevallen wegens defecte treinen. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
30-09-2007 21:19:53 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Vandaag voor het eerste een ritje gemaakt met de Protos. En ik moet zeggen dat viel 100% mee. Hij trekt zeer snel op en hij is ruim en comfortabel. Van het schommelen heb ik absoluut niets gemerkt, qua rijeigenschappen lijkt hij het meest op de Duitse 425. Enig minpunt: de inrichting met zitjes en discoruimte, liever gewone stoelen wat mij betreft. In Ede-W stond de aansluitende Plan V naar Ah gereed. Na een ritje Protos realiseer je je weer eens hoe hopeloos verouderd Mat'64 inmiddels is. |
30-09-2007 21:23:57 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Gaat het niet om de graantrein die maar tot Ltn rijdt voor de aldaar gevestigde kippenvoerboer? 's Morgens graan afleveren, 's avond leeg weer terug naar la douce France? Laatst bewerkt door lamote_ban op 30-09-2007 21:35 |
30-09-2007 21:32:22 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee het gaat om doorgaande goederentreinen van Railion van Amf naar Em. Dus NIET om lokale bedieningen. Ltn heeft niks, Barneveld wordt 's nachts bediend, net als nu. Groetjes, Geert. |
30-09-2007 21:53:01 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Hierboven staat nog dat ze van Em naar Amf gingen![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
01-10-2007 09:35:10 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Het heeft er de schijn van dat Railion alleen pro forma een paar treinen over de Valleilijn wil laten lopen, want echt nodig lijkt het me behalve voor de lokale bediening niet. Waarschijnlijk wil Railion op deze manier verkomen dat het baanvak de facto voor goederenvervoer wordt gesloten, zodat het ook bij calamiteiten en werkzaamheden niet meer gebruikt kan worden. Laatst bewerkt door fabrierban op 01-10-2007 09:35 |
01-10-2007 09:45:29 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@fabrier Het zou goed kunnen dat Railion de hakken in het zand zet. Een paar weken geleden hebben de goederenvervoerders zich ook al beklaagd dat de reizigersmaatschappijen het spoorwegnet in de daluren vol plempen met lege treinen waardoor er te weinig ruimte voor goederentreinen over blijft. Wat de Valleilijn betreft, die is nu overbelast verklaard terwijl er buiten spits slechts een handjevol reizigers in de treinen zit, dus helemaal onzin lijkt me de kritiek van de goederenbazen niet. |
01-10-2007 10:22:03 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Waarschijnlijk is het nog veel simpeler dan dit: de Valleilijn is de kortste route van Emmerich naar Amersfoort, en dus vraagt Railion daarover paden aan. Ze betalen tenslotte (via de infraheffing) per kilometer. |
01-10-2007 10:26:26 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Trouwens, als bij de vorige drgl het traject overbelast was, dan zou dat een status moeten zijn, waar bij in de volgende drgl de eerder vervoerder prioriteit op paden kreeg: CXX heeft tenslotte al langer aangegeven die paden te willen... Aan de andere kant: als spotter vind ik 't niet erg dat er 2x per dag een cargo dwars door het centrum van Ede komt... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |