01-10-2007 10:48:15 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@webguy Als een zittende vervoerder geen paden hoeft in te leveren als een nieuwe vervoerder ergens wil gaan rijden leidt dat er toe dat zittende vervoerders spoorlijnen volledig vol gaan plannen om capaciteit te reserveren die ze gezien de omvang van hun vervoer eigenlijk niet nodig hebben. Je ziet dat CXX met zijn dienstregeling nu bijv. feitelijk de hele Valleilijn monopoliseert en dat leidt vervolgens weer tot ongewenste tegenreakties van Railion. Ik vind dat cargosector wel recht van spreken heeft. Hoewel het reizigersvervoer de afgelopen tien jaar per saldo niet is gegroeid, claimen NS etc. wel steeds meer capaciteit. Anderzijds komt het cargovervoer dat in dezelfde periode meer dan verdubbeld is nauwelijks aan bod. Laatst bewerkt door lamote_ban op 01-10-2007 10:56 |
01-10-2007 10:56:12 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Een vergelijkbare situatie is ook Ddr-Gdm: bij verstoringen of werkzaamheden op de route Btl-Tb-Bd-Ddr kon in het verleden 1x per uur een goederentrein via Ht-Gdm-Gr-Ddr rijden, maar dat kan door halfuursdienst Gdm-Ddr bij Arriva ook niet meer. Betekent dus helemaal omrijden via Ut-Gd-Rtd en daar is het al zo druk... Geen idee wat Prorail kan doen zodra in het geval van CXX een dienstregeling heeft beloofd aan de opdrachtgever (provincie) en andere vervoerders er vervolgens geen capaciteit meer krijgen. De Valleilijn was immers ook altijd een omleidingsroute voor ICE's bij verstoringen tussen Ed en Ut, maar moeten hierdoor ook helemaal om via Nm-Ht. |
01-10-2007 11:04:48 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Dat is overigens niet helemaal waar: volgens eerdere berichten heeft CXX meegedacht met NS-R over omgeleide treinen over de Valleilijn. Probleem was echter de lengte van de treinen en het kruisen te Lunteren... De ICE is ook te lang om te kunnen kruisen: je moet dan meteen een uursdienst gaan draaien. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
01-10-2007 11:08:37 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@keesje In principe gaat Prorail over de capaciteitsverdeling, niet de provincie. Als CXX door meer vraag naar capaciteit tussentijds minder paden krijgt dan nodig is om het contract met de provincie na te leven kan het zich mijns inziens naar de provincie toe op overmacht beroepen. Het zou wat anders zijn als ze al bij de inschrijving geweten zouden hebben dat er een probleem was. Toch is het verstandig dat er snel beleid komt in de capaciteitstoewijzing. De stagnatie van de reizigersgroei enerzijds en de snelle groei van het cargovervoer anderzijds zal vroeg of laat toch consequenties moeten gaan krijgen voor de capaciteitsverdeling. |
![]() |
advertentie |
01-10-2007 11:09:49 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
En, zoals ik volgens mij gisteren al schreef: het staat zelfs in de aanbestedingsvoorwaarden dat bij storingen de dienst kan worden uitgedund ten behoeve van goederen of ICEs. Er zijn sinds 10 december ook al ICEs via Amersfoort omgeleid. De laatste keer zijn de ICEs inderdaad via Den Bosch gegaan, maar toen waren er ook werkzaamheden op Ed-Wf (en misschien verder), dan kom je via de Valleilijn ook nergens... |
01-10-2007 11:13:03 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@webguy: Wat betreft de ICE: ik denk dat je in de discussie wel een duidelijk verschil moeten maken tussen reguliere vraag naar capaciteit en incidentele vraag voor omleidingen. Je kunt redelijkerwijs niet verlangen dat de Valleilijn maar half gebruikt kan worden omdat NS hem twee keer per jaar als omleidingsroute wil gebruiken. Laatst bewerkt door lamote_ban op 01-10-2007 11:19 |
01-10-2007 11:14:25 | ||
---|---|---|
Meiziger
![]() |
QuoteVolgens mij ís dat er, gezien deze discussie... |
01-10-2007 11:15:48 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
QuoteEr is een regeling dat de dienst op Ddr-Gdm na 19.00 uur opgeheven kan worden ten gunste van het goederenverkeer. Laatst bewerkt door ijsm op 01-10-2007 11:16 |
01-10-2007 11:17:05 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
QuoteAls er een stoptrein op spoor 1 staat te wachten, kan toch een lange ICE via spoor 2 er langs zonder te stoppen? Of mag dat niet? Het word pas een probleem als op spoor 1 en 2 een ICE staat. Laatst bewerkt door seinhuis op 01-10-2007 11:18 |
01-10-2007 11:23:09 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Ook dat is alleen een regeling op incidentele basis bij omleidingen. De discussie die er nu rond de Valleilijn is, is wat er moet gebeuren als cargovervoerders op dagelijkse basis paden willen claimen op trajecten die de hele dag zijn vol gestouwd met reizigerstreinen. Laatst bewerkt door lamote_ban op 01-10-2007 11:23 |
01-10-2007 11:25:31 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Keesje had het dan ook over incidentele basis ![]() Maar het is heel simpel: de vervoerder krijgt pas een pad dat ten koste van CXX/Arriva gaat als deze aan kan tonen schade te lijden als deze dat pad niet krijgt. |
01-10-2007 11:28:37 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Er moet inderdaad meer beleid komen anders zullen de conflicten de komende jaren volledig uit de hand gaan lopen. Je zou bijv. kunnen instellen dat het reizigersvervoer tussen 7.00 en 20.00 prioriteit krijgt bij de toewijzing en het cargo vervoer prioriteit krijgt op de andere tijden. Daarnaast moet er ook afspraken komen om het te pas en te onpas claimen van capaciteit voor onderhoud door Railion aan banden te leggen. |
01-10-2007 11:32:55 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Dat lijkt me uit een oogpunt van eerlijke concurrentie juridisch niet vol te houden bij reguliere vraag. Waarom hoeven CXX/Arriva hun noodzaak/mogelijke schade dan niet aan te tonen? Misschien is de oplossing wel om de capaciteit via een inschrijfsysteem te verkopen. Laatst bewerkt door fabrierban op 01-10-2007 11:44 |
01-10-2007 11:57:29 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteSorry? Heb ik wat gemist? Onderhoud door Railion? %03% Bovendien heb ik niet de indruk dat het de komende jaren 'volledig uit de hand gaat lopen': de drukste goederenroutes worden dan ontlast (Kijfhoek - Belgie) cq er komt extra goederencapaciteit vrij (Betuweroute). Wat overblijft zijn losse treinen, en op alle NSR-baanvakken ligt er volgens mij 1 tot 2x per uur een goederenpad. Het probleem speelt volgens mij alleen op de nevenlijnen. |
01-10-2007 12:02:18 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@ijsm Ik bedoel ook situaties bij geplande werkzaamheden in het weekend. Tot nu toe is in deze dienstregeling geen ruimte gemaakt overdag op Ddr-Gdm of Ed-Bnva t.b.v. gepland omleiden van Cargotreinen. |
01-10-2007 12:10:11 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@keesje De discussie over de capaciteit op de Valleilijn gaat niet over omleidingen, daar is omdat het incidenteel (en vaak in het weekend) is altijd wel een mouw aan te passen. Het probleem waar het echt om draait is de vraag of CXX reguliere paden moet inleveren als Railion ook dagelijks over de Valleilijn wil gaan rijden. En zo ja, hoeveel want wat als Railion daar straks bijv. 20 treinen per dag wil gaan rijden? Laatst bewerkt door fabrierban op 01-10-2007 12:10 |
01-10-2007 13:35:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
ProRail heeft daar zo zijn afwegingsregels voor, die ik overigens niet ken - maar die in dit geval dus uitgevallen zijn ten gunste van Railion. Op zichzelf wel weer opmerkelijk, omdat het gaat om incidentele goederentreinen over een baanvak waar geen goederenpaden op zitten. Ik wens de diverse betrokken instanties dan ook sterkte als zo'n goederentrein een kwartier te laat is, trouwens... |
01-10-2007 14:04:54 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Railion bestelt dat goederenpad en dan betekent dat ook dat ze er iedere dag de infraheffing voor moeten betalen, ook al rijden ze niet. Het dus onwaarschijnlijk dat ze maar incidenteel zullen rijden. |
01-10-2007 14:42:25 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Kunnen die goederentreinen niet omrijden via de maliebaan? Als dat niet kan kan die nog altijd via Alpendoorn/dieren naar Arnhem. |
01-10-2007 14:44:17 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Alpendoorn %08% Klinkt leuk! Omleiden via Apd-Dv-Zp-Dr-Ah is niet zo handig als je daarna richting Em wilt i.v.m. omrijden van de loc, los van de vraag waar je dat zou moeten doen... |
01-10-2007 14:49:43 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Die treinen naar Em kunnen via de Malibaan omrijden. Maar dan word de NS weer boos. (kan niet, ze zijn al boos. Zie http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?p=167128#167128 ) Laatst bewerkt door seinhuis op 01-10-2007 14:50 |
01-10-2007 14:52:52 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@seinhuis: ik lees nergens dat de NS boos wordt als goederentreinen via de Maliebaan rijden hoor... |
01-10-2007 15:30:46 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Natuurlijk kan dat, maar Railion wil op deze manier voorkomen dat alle goederenvervoer op de Valleilijn onmogelijk wordt gemaakt doordat CXX alle capaciteit claimt. Het is vooral een symbolische rit. |
01-10-2007 15:31:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Volgens mij gaat dit inmiddels niet meer over Connexxion op de Valleilijn, anders gooide ik hier ook het niet-rijden van ongeveer 200 NSR-treinen per week vanwege het onderhoudsrooster in de strijd. Maar ik beheers mij. Vraag: weet iemand al hoe het er vandaag op de Valleilijn aan toe gaat, qua Protossen enzo? |
01-10-2007 16:19:42 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
QuoteDaar heeft de NS geen problemen mee, maar wel dat stukje Amersfoort-blw en lna-ede ![]() |
01-10-2007 18:07:35 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
Zoals Michiel al terecht opmerkt: terug naar het onderwerp aub! Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
01-10-2007 19:39:12 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
QuoteIk zou even niet te hard klagen, zolang er nog niets anders voorhanden is in Brabant. Straks moet je nog rail-fietsen door het materieeltekort daar! %08% |
01-10-2007 20:11:53 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Ik heb afgelopen vrijdag ook even de Protos geprobeerd, en wel de trein die om 9:32 uit Ed had moeten vertekken. In eerste instantie wilde het beestje (de 5032) niet weg. Na een klein stukje rijden sloeg de rem erop. De machinist wist zich er ook geen raad mee, maar na een paar keer rebooten gingen we er toch vandoor. Op dat punt is het beestje dus net zo nukkig als zijn zusje, de Valleilijn-bus. De trein is binnen erg stil, de gelijkvloerse instap met uitschuiftrede is netjes, maar het afstapje vanuit de eerste klas naar het balkon is gemeen. De eerste klas is overigens vergeleken met Mat '64 een grote stap achteruit, ondanks de mooie uitklaptafeltjes. De leesverlichting heb ik niet kunnen doorgronden; weet iemand hoe die aan had gemoeten? Het meekijken over de schouder van de machinist is mooi, maar als je daar staat merk je wel goed dat het treinstel inderdaad behoorlijk waggelt. |
01-10-2007 20:55:42 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Over de verlichting die doe je aan met de knopjes tussen de 2 stoelen in. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-10-2007 15:04:58 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Ik weet nog een reden waarom op de valeilijn bussen én treinen rijden. De prov. wilde een lijn met een bus en een trein. Is gelukt dus.%08%![]() |
03-10-2007 15:54:14 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
Ik zag vanmorgen (om 9 uur, dus op zich nog net een spitstijdstip) op station Amf een vervangende bus uit Bnn (althans, dat neem ik aan, er stond geen lijnnummer en alleen "Sneldienst Amersfoort NS" op) aankomen, er stapte maar liefst één reizigster uit %08%. Laatst bewerkt door berkel73 op 03-10-2007 16:00 |
03-10-2007 17:29:50 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Een uitgebreide reactie van CXX op alle problemen op de Valleilijn is te lezen in de Edestad van vandaag. Ook op de website van Edestad is een deel te vinden http://www.edestad.nl/index.php?&mod[1258][detail_id]=151794 Kijk ook even bij Ingezonden brieven, iemand heeft de klok horen luiden maar weet niet precies waar de klepel hangt lijkt het op. Laatst bewerkt door andre_ede op 03-10-2007 18:25 |
03-10-2007 18:19:10 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Conclusie: het ligt niet aan Connexxion, het ligt altijd aan anderen. Zo lust ik er ook nog wel een paar... |
03-10-2007 18:19:52 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Die laatste snap ik niet helemaal, maar de bewering dat CXX geen geld-terug-regeling kent klopt niet helemaal. Een tijd terug kreeg ik temaken met een vertraging door een defecte Plan V tussen Barneveld Centrum en Lunteren. De mcn deelde toen geld-terug-formulieren uit. Uit het persbericht van CXX: "'Wij willen graag een betrouwbare partner zijn richting opdrachtgever en reiziger. Maar, daarvoor hebben we wel de medewerking nodig van ProRail en de overheid', besluit Van de Wetering." ![]() |
03-10-2007 19:25:59 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
QuoteKan ook gewoon zonder formulier, zie http://www.reiziger.connexxion.nl/web/show/id=77626 |
03-10-2007 20:47:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Sure, wat dat betreft is het echter al een echt spoorbedrijf aan het worden %04% - ook bij NS ligt het vrijwel altijd aan anderen of aan iets anders (the wrong type of snow). Wat ze met de kleinere regionale vervoerders gemeen hebben is het ontzettende liegen over fe-nome-na-le groei. Van Setten is daarmee begonnen en sindsdien houdt het niet meer op... %03% |
03-10-2007 20:59:07 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Ik zat al te rekenen. 20% meer reiziger bij meer dan een verdubbeling van de treinkilometers, lijkt me geen grote groei... Maarja, met cijfers kun je alles bewijzen. |
03-10-2007 21:02:53 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Overigens: de treinen zijn idd drukker![]() Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
03-10-2007 22:08:53 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
De NS reed alleen in de spits met een dubbel V'tje daar buiten niet, dat was iets van 4x per spits. En heel af een toen een Plan T. Meer als twee stellen heb ik nooit gezien, want dat past volgens mij niet op enkele stations op de lijn. Groet Andre |
03-10-2007 22:38:39 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Je moet dit ook afzetten tegen de kosten. NS had buiten de spits 2 treinen (= 4 man personeel) en in de spits 3 treinen (=6 man personeel) nodig. CXX gebruikt de hele dag 4 treinen (= 4 man personeel). CXX rijdt dus veel meer treinen maar heeft daar minder personeel voor nodig. CXX heeft dus lagere kosten maar wel 20% meer reizigers. |
03-10-2007 22:55:15 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Als je alleen personeelskosten meerekent wel ja. Maar er is ook nog een post als infraheffing en onderhoud (die beide zijn gestegen). Bovendien is de vergelijking met NS sowieso slecht te maken, doordat de treinen in de NS-tijd doorreden naar Utrecht Centraal (waar het personeel wat anders kon gaan doen) terwijl er nu gekeerd wordt in Amersfoort. |
03-10-2007 23:34:03 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
CXX is boos: http://www.connexxion.com/web/show/id=50187/contentid=15581 In het verhaaltje een opvallende zaak die nog veel consequenties kan gaan krijgen de komende jaren: goederenvervoer gaat boven regionale treinen als het om capaciteitsverdeling gaat. Laatst bewerkt door lamote_ban op 03-10-2007 23:36 |
03-10-2007 23:43:33 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Die consequenties zijn er al enkele jaren. Syntus heeft er op Arnhem - Zevenaar behoorlijk last van en ook op Zutphen - Hengelo dreigde hetzelfde wat nu op de Valleilijn is gebeurd. In het laatste geval hielpen de milieunormen Syntus een handje, waardoor er vanaf december 2008 geen reguliere Cargo's komen te rijden. Of Connexxion z'n zin krijgt betwijfel ik. Al bij de aanbesteding was bekend dat er rekening moest worden gehouden met ander(e) vervoer(ders). Laatst bewerkt door jeanpierre op 03-10-2007 23:44 |
04-10-2007 00:02:11 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
CXX is boos op Prorail, maar dat heeft te maken met het gekibbel over de eventuele goederenpaden en straks ook nog over onderhoudsroosters. Maar het zou misschien wel aardig zijn om eerst deze dienstregeling eens fatsoenlijk uit te voeren, want daar zijn ze nog niet eens toe in staat! En misschien is het ook wel een idee voor de provincie Gelderland om niet meer in zulke mooie plannen als CXX te trappen, oké leuk die hoge frequenties, maar nauwelijks uit te voeren met een minima aan materieel. En er zijn nog meer vervoerders die graag tussen Bnva en Amf willen rijden... Vreemd dus dat een provincie zoiets kan beoordelen, terwijl de uitvoering van de Valleilijn zich grotendeels op het kernnet afspeelt. |
04-10-2007 08:41:33 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Er is natuurlijk wel een issue met de prioriteitsstelling. Als je stelt dat de volgorde in prioriteit Internationaal -> IC's -> Goederen -> Stoptreinen is dan is bij de huidige groei van het goederenvervoer over 10 jaar het stoptreinvervoer op het kernnet verdwenen. Bij de Valleilijn: NS verdrijft met zijn IC's Railion van de lijn Ah-Ut en vervolgens schuift Railion alles naar de Valleilijn en verdrijft daar op zijn beurt CXX. Het veilen van de treinpaden lijkt me een beter system: wie alleen maar treinpaden claimt zonder voldoende vervoer (zoals CXX met zijn Bnn shuttle) heeft te weinig inkomsten om te kunnen bieden en verdwijnt dan vanzelf. |
04-10-2007 08:48:35 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Hoezo verdrijft NS Railion van Ah-Ut? Er zijn daar altijd twee goederenpaden per uur geweest en die zijn er nog altijd. En stoptreinen zullen er heus nog wel rijden, als Randstadspoor vorm krijgt waarschijnlijk nog meer dan ooit... |
04-10-2007 09:08:00 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@keesje Dat huidige patroon bestaat slechts zo lang iedereen daarmee uit kan. Als de capaciteit (vooral door de groei van het goederenvervoer) schaars wordt zullen partijen sneller geneigd zijn op hun prioriteits-strepen te gaan staan en eisen dat partijen met lagere prioriteit ruimte te maken (lees: opkrassen). Ik weet niet waarom Railion in de vroege ochtend en in de vooravond nu plotseling via de Valleilijn wil gaan rijden, maar het zou me niet verbazen als dat komt door het verdwijnen van goederenpaden op Ut-Ah ten behoeve van de uitbreiding in december van het aantal internationale nachttreinen voor reizigersvervoer. |
04-10-2007 09:09:47 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Overigens zijn er volgens mee meer cargo paden op Ut-Ah in Drgl 2007 ten opzichte van Drgl 2006, ook omdat er geen stoptrein rijdt Ed-Ut. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
04-10-2007 09:26:31 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Dat zal kloppen, maar de uitbreiding van het aantal nachttreinen voor drgl 2008 (die allemaal in de dezelfde periode moeten rijden) zou wel eens een flink gat in de goederenpaden kunnen gaan veroorzaken. |
04-10-2007 09:57:56 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteIk zal mijn eigen woorden nog maar eens herhalen: de route via Barneveld naar Amersfoort is simpelweg korter dan via Utrecht Centraal of Utrecht Maliebaan. Dus vraagt Railion daarover zijn paden aan. Moeilijker dan dat is het niet. |
04-10-2007 10:10:38 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Inderdaad. Amersfoort wordt in de nieuwe dienstregeling (zo lijkt het althans) het nieuwe Corus-verdeelcentrum: de 45740/1 naar Bvhc worden opgeheven en daar komen de 45740 (di-za, Em-Amf), 45742 (ma-za, Em-Amf) en 45746 (zondagse 45740, Em-Amf) voor terug. Uiteraard komen er dus ook nieuwe treinen Amf-Bvhc. |
04-10-2007 10:17:33 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
En nogmaals: die 2 paden per uur tussen Ah-Ut zijn er ook nog steeds, maar die worden meer gebruikt voor treinen naar Awhv en Kfh. |
04-10-2007 10:39:37 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Naar Kfh? Heb je ook treinnummers? Ik meen me te herinneren dat al het kolenvervoer van en naar Awhv, Erpw en Mvt geconcentreerd ging worden op Ah-Ut, en er geen treinen meer onderlangs zouden gaan. Daarvoor zou een groot deel van die paden gebruikt worden, maar als er nu ook treinen naar Kfh gaan rijden? |
04-10-2007 11:12:47 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Het ene half uur een goederenpad Em-Awhv en het andere half uur hetzelfde plus een pad Em-Bv én Em-Kfhn. Die paden sluiten elkaar dan dus wel uit. Maar of er ook vaste treinen op een van die relaties zijn ingelegd dat weet ik niet, maar het is dus wel mogelijk. Allen via Ut-Ah voor de duidelijkheid. Laatst bewerkt door keesje op 04-10-2007 11:13 |
![]() |
advertentie |
04-10-2007 22:45:01 | ||
---|---|---|
duffelsm
![]() |
Quote Ik wil ook nog even opmerken dat de Kippenlijn altijd goederenvervoer heeft gehad. Pas sinds het de Valleilijn is geworden, en dus met de komst van CXX en de huidige dienstregeling, lijken alle goederentreinen te zijn uitgebannen. Als ik me goed herinner was er in de vorige dienstregeling tenminste één staaltrein uit Beverwijk naar Duitsland die via de Kippenlijn werd gereden. Laatst bewerkt door duffelsm op 04-10-2007 22:45 |
05-10-2007 06:55:18 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Klopt dat was trein 45740. Alleen ging die van Hagen Vorhalle naar Beverwijk ![]() 45740 Em 13.56; Ah 14.26; Ed 14.42/14.47; Ltn 14.58; Bnn 15.09/15.15 Amf 15.31 Laatst bewerkt door dvdhoven op 05-10-2007 06:56 Dick van den Hoven |
05-10-2007 17:04:59 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Volgens mij rijdt die nog steeds over de Kippenlijn alleen nu na de CXX diensten dus rond 02:00 s'nachts. Gr Andre |
05-10-2007 17:12:57 | ||
---|---|---|
lb
![]() |
Trein 45740 rijdt nog steeds overdag van Hagen Vorhalle naar Beverwijk en gaat via Ah-Ut en vertrekt om 13:01 uit Emmerich en is is na omlopen in Utg om 16:50 in Beverwijk. Groet LB |
05-10-2007 17:37:45 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ik vraag me af of het probleem met een beetje creativiteit niet wat simpeler op te lossen is. Ik heb wel eens gehoord dat als ze met stoom reden op de (toen nog) Kippenlijn, ze deze stoomtreinen op blokafstand achter (of voor?) de NS-Vtjes lieten rijden. De trein in Lunteren wacht dan op 2 tegentreinen. Levert je 5 minuten vertraging op, maar dan hoef je er geen treinen voor op te heffen. En mocht de goederentrein niet op komen dagen of een grote vertraging hebben, dan hoef je niet 'voor niets' een trein op te heffen. |
05-10-2007 18:14:44 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Toen speelde dit probleem niet omdat we toen nog een uursdienst hadden op de Kippenlijn.QuoteDan vraag ik me af welke goederen er dan s'nachts over de Kippenlijn dendert. |
05-10-2007 18:45:13 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Waarschijnlijk graan voor de Rijnvallei ![]() |
05-10-2007 19:25:27 | ||
---|---|---|
lb
![]() |
Graan rijdt ook 's nachts(helaas %03%) maar ook trein 45742 welke 's nachts vanaf Emmerich via de Kippenlijn naar Amersfoort rijdt.Verder wil er ook nog weleens ledig mat van NSR rijden en andere goederentreinen. Groet LB Laatst bewerkt door lb op 05-10-2007 19:30 |
06-10-2007 09:49:14 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Het snijden in de treindienst door Connexxion is nog niet voorbij: de uitsnijdingen in het 'dagdal' zijn ook dit weekend, en de pendel naar Barneveld Noord rijdt niet t/m 9 oktober. Dit alles aldus TT 754, connexxion.nl weet het nog niet... |
06-10-2007 10:13:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wat ik wel heel opvallend begin te vinden, is dat de troubles op de Valleilijn op TT vootdurend en consequent aangeduid worden als "wegens werkzaamheden is de treindienst aangepast", wat toch echt een flagrante leugen is. Dit terwijl (gisteren bv) bij Veoilia gewoonweg over materieeltekort wordt gesproken en bij Syntus over logistieke problemen. Wat heeft Connexxion met ProRail dat andere niet hebben? |
06-10-2007 10:15:17 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Werkzaamheden aan het Protos materieel? ![]() Shqiperise-lopers? |
06-10-2007 10:23:31 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
De informatie staat wel bij de werkzaamheden, maar daar wordt het ook 'om logistieke redenen' genoemd. Waarom het op 754 staat en niet op 753 (waar het uitvallen van de Veolia-spitstreinen ook een tijd heeft gestaan) weet ik alleen ook niet... |
06-10-2007 10:45:05 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het heeft allemaal niks met werkzaamheden te maken, dus het hoort niet op 754 - en wel op 753 en dagelijks op 751. Nu zal niemand daar een boterham minder om eten, maar opvallend is het wel. |
06-10-2007 11:01:03 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Volgens mij stond op de borden op Ede-Wageningen (ARGOS heten die geloof ik) iets over logistieke problemen, minder treinen en businzet. Overigens zou vanaf morgen de treindienst dus weer geheel hervat moeten worden, met drie Protossen en een Plan V. |
06-10-2007 11:32:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hoezo? Op TT 754 staat iets anders.%09% |
06-10-2007 12:16:58 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Hee, "grappig". http://www.valleilijn.nl/ geeft een aangepaste dienstregeling tot en met 6 oktober, TT geeft dus beperkingen tot en met 7 oktober en geen treinen Amersfoort - Barneveld Noord op 8 en 9 oktober. Het was me al eerder opgevallen dat de site van de Valleilijn slecht bijgewerkt was. Ook connexxion.nl rept slechts van uitval tot en met vandaag: http://www.reiziger.connexxion.nl/web/show/id=66944/contentid=15461 |
06-10-2007 17:11:29 | ||
---|---|---|
V200
![]() |
Vanmiddag heb ik de 840, 5031 en 5032 in dienst gezien. Ze reden de treinen tussen Amf en Ede-Wageningen volgens mij. |
08-10-2007 16:22:23 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Nu wordt er dit gemeld: Aanpassing treindienst 8 t/m 10 oktober! Maandag 8 en dinsdag 9 oktober De treinen Barneveld Noord – Amersfoort v.v., Barneveld Noord vertrek -.16 en -.46 en Amersfoort vertrek -.01 en -.31 zullen niet rijden. In plaats daarvan rijden er bussen. Vanaf woensdag 10 oktober De treinen rijden volgens dienstregeling. In de late avonduren kan er een trein uitvallen (daarvoor rijdt dan een bus) vanwege testritten. Bron: http://www.valleilijn.nl/ en http://www.reiziger.connexxion.nl/web/show/id=66944/contentid=15821 Laatst bewerkt door andre_ede op 08-10-2007 16:24 |
08-10-2007 16:39:46 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Connexxion heeft duidelijk moeite met de betekenis van t/m![]() Maar ik neem aan dat dit betekent dat de 5033 woensdag in de reizigersdienst zal verschijnen. |
08-10-2007 16:58:16 | ||
---|---|---|
arjan
![]() |
De 5031 werd vanmiddag in Amf weer afgevoerd voor een reparatie. de omroep stond te zacht dus er was weinig verder van te horen. ben benieuwd hoe lang dit nu weer gaat duren |
08-10-2007 17:24:53 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Quote Daar ga ik ook van uit. Hoezo moeite met t/m ? de "Aanpassing treindienst" regeling geldt ook op 10 Oktober in de late uurtjes ![]() Laatst bewerkt door andre_ede op 08-10-2007 17:25 |
08-10-2007 17:28:19 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Dit wordt een beetje op de letter, maar die aanpassing is vanaf (zie jouw bericht). Eerder was er al verwarring over de vorige aanpassing (gold deze nou ook voor zondag 7 of niet?). |
09-10-2007 00:23:25 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Ook vandaag zijn er treinen uitgevallen op de Valleilijn door testritten en defecte treinen... |
09-10-2007 08:33:30 | ||
---|---|---|
arjan
![]() |
alleen de 840 heb ik voorbij zien gaan. overige (protos-)treinen vielen uit! |
09-10-2007 08:46:12 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Ik wil NS terug!! %08% |
09-10-2007 11:30:04 | ||
---|---|---|
lexroot
![]() |
Vandaag kon Connexxion niet met Protos rijden vanwege afkeuring, zoals in vervangend busvervoer werd gemeld. Op websites van Prorail en van IVW was er (nog) niets over te vinden. Onduidelijk is vooralsnog hoe lang vertraging en dus verbussing gaat duren. |
09-10-2007 11:55:21 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Zie ook http://www.barneveldsekrant.nl/index.php?&mod[594][detail_id]=153593 ",,Bij de 48-uurscontrole zijn bij beide treinen storingen geconstateerd'', vertelt De Gooijer. Deze controle op essentiële onderdelen is verplicht voor alle treinen in Nederland. ,,Het probleem kwam vannacht aan het licht. Vanuit Düsseldorf zijn mensen ingevlogen om dit te verhelpen.'' De werknemers arriveerden vanmorgen vroeg. ,,Wat het probleem precies is, weet ik nog niet.'' Connexxion verwacht dat de dienstregeling woensdag weer normaal uitgevoerd kan worden. Dan zal tevens de derde Protostrein in gebruik worden genomen." |
09-10-2007 12:00:09 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Nou dan zal het vanaf woensdag vast allemaal goedkomen met CXX en de Valleilijn. Betekent dat dan dat de kwartiersdienst ook weer rijdt? Of is deze al stilzwijgend "vergeten"? Laatst bewerkt door keesje op 09-10-2007 12:00 |
09-10-2007 12:08:22 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Ja, de Bnn shuttle zou ook weer gaan rijden. |
09-10-2007 12:08:53 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Sarcasme? Hoe dan ook, er lijkt nu al weer een extra trein in dienst. Vanaf woensdag hebben ze dan vier treinen en dat is in principe genoeg voor alle diensten (3 stuks Ed-Amf en 1 Amf-Barneveld Noord). |
09-10-2007 18:04:56 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Vanmiddag om 14.00 uur reden beide Protossen netjes hun rondjes op de lijn. www.ov-ervaringen.nl |
09-10-2007 21:22:19 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ja ja, de politiek roert zich opnieuw: CDA wil verbeteringen op Valleilijn ARNHEM - Het CDA in Gelderland vindt dat de provincie een nieuwe vervoerder moet zoeken als Connexxion er niet snel in slaagt de dienstregeling op de Valleilijn te verbeteren. De treinen op het spoor tussen Ede en Barneveld vallen vaak uit en zitten propvol. Het CDA wil verbeteringen zien en vindt dat er ook een onderzoek moet komen naar de wijze waarop het vervoer op de spoorlijn is aanbesteed. Vanaf dinsdag schrapt Connexxion de kwartierdienst van treinen tussen Barneveld-Noord en Amersfoort. Er rijden nu bussen. "De dienstregeling wordt daardoor betrouwbaarder." Bron: Omroep Gelderland Ik ben wel heel benieuwd waar die nieuwe vervoerder dan mee zou moeten rijden! ![]() Laatst bewerkt door daniel81 op 09-10-2007 21:22 |
09-10-2007 21:28:10 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
QuoteOf met CXX-protos of NS-planV%08% |
09-10-2007 21:39:02 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Simpel: een ondeskundige opdachtgever leidt haast per definitie tot een suboptimaal resultaat. Laten we eens beginnen om het moment van gunning minstens twee jaar voor de ingangsdatum te leggen. En daarna een landelijk bonus/malus-systeem om resultaten uit het verleden van invloed te laten zijn op toekomstige aanbestedingen, omdat het nu gebruikte systeem van boetes linksom danwel rechtsom uit de zakken van reiziger en personeel komt. |
09-10-2007 23:59:18 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Ja het wordt tijd dat onkundige aanbestedende partijen een boete opgelegd kan worden wegens ondeskundig aanbesteden %08% Shqiperise-lopers? |
10-10-2007 00:17:59 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Connexxion heeft de gehele ochtendspits een tweeuursdienst gereden. Vanaf 13.00 werden alle treinen Amf-Ed weer gereden. Treinen Amf-Bnn zijn tot nader order opgeheven... |
10-10-2007 09:07:43 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
QuoteUh, misschien zijn dan er wat tweedehands Protos in de aanbieding. ![]() |
10-10-2007 09:54:32 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Met bovenstaande ben ik het eens. Een provincie of stadsregio heeft gewoon te weining ervaring met aanbesteden. Simpelweg omdat het maar eens per 6 of 8 jaar gebeurd. btje ot%08% Een landelijk systeem van bonus/malus klinkt als een goed idee. Het is ook een goed idee. Echter zal je dan te maken krijgen met vervoerders die wel inschrijven op een consessie maar dit niet serieus doen, omdat ze die consessie toch niet willen hebben. In een interview met Leen Verbeek(stadsregio Amsterdam) van een aantal maanden terug in OV-Magazine zei hij dat XX op sommige consessies niet serieus inschrijft omdat ze dan last (kunnen) krijgen met de NMA. Daar moet je dan ook een systeem op verzinnen om zulk gedrag te vermijden. Ook ben ik voor ondersteuning van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Een soort van landelijk kennis centrum oid. Over de Valleilijn en de Protos. Ik heb er 1 keer ingezeten en vind het hele fijne karretjes. Ik hoop dan ook dat meer vervoerders voor dit type kiezen. Hopelijk NS voor een aantal wat zwakkere lijntjes waar sprinters teveel van het goede zijn. Alhoewel ik er een hard hoofd in heb dat NS dat doet. |
10-10-2007 10:16:05 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Ondersteuning van V&W en een landelijke kenniscentrum is er (KPVV). Echter de kennis komt juist van provincies (en een enkel kaderwetgebied zoals Twente), want hoe vreemd het misschien ook klinkt maar daar zit de kennis. Verkeer en Waterstaat heeft vrijwel geen kennis van OV-aanbestedingen (een enkel spoorlijntje). Ook per provincie verschilt het, afhankelijk van het aantal concessies dat er is. In bijvoorbeeld Gelderland en Zuid-Holland is er bijna elk jaar wel een concessie die wordt aanbesteed. |
10-10-2007 12:03:19 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Op zich denk ik dat het al een heel eind zou helpen als er nu eindelijk eens een keer een concessie wegens wanprestatie zou worden ontnomen. Laat de provincie Gelderland Connexxion er maar uitgooien en de Valleilijn opnieuw aanbesteden. Dat lost de problemen van vandaag niet op, maar het zal wel er toe leiden dat aanbieders wat realitischer gaan inschrijven als ze weten wat de gevolgen kunnen zijn. |
10-10-2007 12:33:39 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Bedenk wel dat als de provincie Gelderland Connexxion de concessie ontneemt, er niet morgen een nieuwe vervoerder klaarstaat om de dienst over te nemen. En aangezien het ontnemen van de concessie de uiterste sanctie is, kan niets of niemand Connexxion beletten om de dienst helemaal niet meer uit voeren. Schrijf dus maar lekker een nieuwe concessie uit (ingang per december 2007? ![]() |
10-10-2007 12:42:41 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Denk dat de ellende begonnen in Brussel en onze Tweede Kamer wat betreft de zaligmakerij met aanbesteden op het spoor. De ondersteuning van V&W, het landelijk kenniscentrum (KPVV) heeft kennelijk nog niet geholpen evenals de boetes die natuurlijk alleen de boel onder druk zet en niks op korte termijn zal laten verbeteren. Mijn inziens bevestigt de provincie met sancties juist alleen maar dat ze zelf de verkeerde keus hebben gemaakt door met CXX in te gaan. Maar ook al zou een andere vervoerder zich gemeld hebben: ook zij zouden hoogstwaarschijnlijk dezelfde opstartproblemen gahad problemen hebben met tekort aan beschikbaar zijn van geschikt materieel. De reizigers zijn per definitie de sigaar met deze manier van spoorbedrijven 'runnen'. Het resultaat volgens de politiek moest zijn dat op deze wijze goedkoper en beter OV zou komen. Ik heb het op papier (dienstregeling) inderdaad wel geconstateerd maar in de praktijk nog niet of nauwelijks... |
10-10-2007 13:07:45 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@keesje Je verwart slechte wetgeving met slechte uitvoering. Er is op zich niks mis met aanbesteding, in Duitsland gebeurt dat al sinds jaar en dag zonder enig probleem. Het wordt pas een probleem als aanbesteding in handen komt van instanties (provincies / vervoersbedrijven) die van toeten noch blazen weten. Je laat een slager toch ook geen patienten in een ziekenhuis opereren? Laatst bewerkt door lamote_ban op 10-10-2007 15:07 |
10-10-2007 15:15:30 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Ach, over de professionaliteit van V&W als aanbestedende partij wil ik maar één ding kwijt: HSL-Zuid. |
10-10-2007 16:43:53 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Quote Wat denk je dat Connexxion moet met 5 Protostreinen als ze er geen lijn voor hebben, die gaan dan natuurlijk over naar de nieuwe vervoerder. 'Okeh' |
10-10-2007 16:49:20 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Daar heeft Connexxion niets over te zeggen. Als de nieuwe vervoerder liever met GTW's, Flirts of watdanook wil rijden, is dat zaak van de nieuwe vervoerder en de gestelde eisen in de concessievoorwaarden. Verder zie ik het niet gebeuren dat de provincie Cxx de deur wijst en de aanbesteding opnieuw zal doen. Dat wordt geheid een jurdisch gevecht waarbij Cxx zal zeggen dat ze binnen de korte termijn tussen gunning en ingang weinig andere keuzes had. Bovendien is de reiziger dan nog verder van huis omdat een mogelijke nieuwe vervoerder (anders dan NSR en CXX) (ook) geen materieel heeft. Laatst bewerkt door mren op 10-10-2007 16:54 |