10-10-2007 18:02:12 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Even iets heel anders: vanmiddag reden de 5032, 5031 en 840 (in die volgorde) de treinen Ed-Amf vv. In de trein van 14:02 naar Amf (gereden door de 5032) was een controleur aanwezig. Pendels naar Bnn reden niet, kennelijk is de 5033 nog niet helemaal klaar. |
11-10-2007 13:00:42 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Was deze hier al gemeld: ProRail heeft de Capaciteitsanalyse Amf-Edc af. Zie http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/1CC8C1B5-032F-4AB8-A8DD-DF4C56E94E54/0/CapaciteitsvergrotingsplanAmersfoortenbaanvakAmersfoortEde.pdf en voor de bijlagen: http://www.prorail.nl/ProRail/Vervoerders/Capaciteit+treinpaden/Vergrotingsplannen/ Er staan wel wat leuke plaatjes in, maar voor de rest veel geblaat en weinig wol, voor zover ik dat kan beoordelen (heb het vluchtig gelezen). |
11-10-2007 16:34:32 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
QuoteEn daar wordt 't dan beter van? %03% Volgens mij ligt het probleem op dit moment bij de Protossen en niet zozeer bij Connexxion. Ik heb al eens eerder hier betoogd dat Connexxion er écht alles aan doet om de reizers van A naar B, eh... E te krijgen. Die onwillige Protossen worden écht niet ineens willige Protossen als er een ander logo op staat... Laatst bewerkt door Bollenstad op 11-10-2007 16:36 |
11-10-2007 17:36:56 | ||
---|---|---|
bartdonker
![]() |
Natuurlijk niet... Bij die dingen moeten gewoon de kinderziektes/problemen ontdekt en hersteld worden. Het is dom geweest van CXX om die plan V's maar te leasen tot aan het (geplande) moment van de levering van de Protos'en. Daarna heeft zich NS zelfs nog toeschietelijk getoond en hun de stellen langer laten gebruiken, waarvoor hulde aan NS. Het was van de zijde van CXX veel verstandiger geweest om ze langer te leasen, bijvoorbeeld tot het eind van het jaar, en dan de mogelijkheid open te laten om de lease eerder te beeindigen. Er wordt hier trouwens wel erg makkelijk geroepen dat het baanvak weer aan NSR gegund moet worden, in de veronderstelling dat dan alles koek en ei is. Zijn we de startproblemen met de Railhopper's op de Emmerlijn dan nu alweer vergeten? |
![]() |
advertentie |
11-10-2007 17:56:22 | ||
---|---|---|
daniel
![]() |
In de daluren is er voor de reiziger, wanneer het straks allemaal lekker loopt, duidelijk een vooruitgang (verdubbeling frequentie op Amf-Ed). Maar op de drukste momenten is er juist sprake van een duidelijke áchteruitgang. In de periode van de NS-exploitatie werd er tussen de brede spitsen ook 2x per uur gereden, doorgaans met 4 bakken. Deze frequentie is met Cxx in de spits welliswaar hetzelfde gebleven, maar dan wel met de helft van de capaciteit omdat Cxx gewoonweg niet meer materieel heeft. Wanneer alle vijf de Protossen inzetbaar zouden zijn (en dus geen stel defect, in onderhoud of om andere redenen niet inzetbaar), is er één reservestel om tijdens de spitsen één van de drie omlopen naar Ede op aanvaardbare capaciteit te brengen. Nu begrijp ik wel dat het voor Cxx absoluut niet te bekostigen valt om voor die paar drukke uurtjes minimaal twee treinstellen extra aan te schaffen, dat is nou eenmaal het nadeel van een eilandbedrijf. Maar in die zin begrijp ik best dat er af en toe geroepen wordt dat een grote jongen als NSR daar maar weer zou moeten rijden. |
11-10-2007 19:35:05 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Defecte trein Barneveld Noord Tussen Amersfoort en Ede-Wageningen moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 60 minuten. Door een defecte reizigerstrein rijden er tussen Amersfoort en Ede-Wageningen geen treinen. Toelichting voorval: Defecte trein Barneveld Noord Sinds 18.30 uur staat een trein van Connexxion defect op station Barneveld Noord. Bron: proail Er staat weer een trein defecte. Gaat dit om de plan-v of protos? Laatst bewerkt door seinhuis op 11-10-2007 19:38 |
11-10-2007 19:37:26 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Quote Nee. Maar het probleem is dat de SM'90's al weer zijn afgevoerd... ![]() Laatst bewerkt door WesselE op 11-10-2007 19:47 'Okeh' |
11-10-2007 20:08:40 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Of die houden ze net zoals het grote DB in een motteballenvloot ter voorkoming dat een concurrent ermee aan de haal gaat.... ![]() Shqiperise-lopers? |
12-10-2007 11:54:48 | ||
---|---|---|
bartdonker
![]() |
@ Daniel: Inderdaad, een groot bedrijf zal natuurlijk makkelijker kunnen schuiven met reservematerieel als het nodig is. Waar voor CXX een reserve waarschijnlijk financieel niet haalbaar is.. Maar omdat de lijn wel aan CXX gegund is komt bij mij dan de vraag, of er bij de aanbesteding alleen maar gekeken is naar het aantal treinen per uur, en niet of het aantal zitplaatsen per trein ook voldoende is? Dat lijkt me toch juist een van de belangrijkste punten bij zo'n aanbesteding. @Wessel: Ik meen me te herinneren dat het SM'90 na de ergste kinderziektes (o.a. software) toch vrij stabiel reed. Ik haalde het aan omdat dat bij NS gebeurde, en de reizigers op de Emmerlijn vergelijkbare problemen hadden als nu op de kippenlijn. Edit: tikfoutjes Laatst bewerkt door bartdonker op 12-10-2007 11:56 |
12-10-2007 12:28:32 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@bartdonker: Een groot bedrijf kan wel meer schuiven maar heeft anderzijds procentueel meestal ook minder reserve. In principe heeft CXX 20% reserve, daar komt NS natuurlijk niet aan. Wat betreft het aantal zitplaatsen op de Valleilijn: er is heel bewust vanuit gegaan dat een deel van de reizigers in de ochtendspits gezien de korte tijdsduur best kan staan. Het is een oude discussie, maar iedere reiziger in de ochtendspits laten zitten is door de verspitsing van het vervoer zonder mega-subsidies onbetaalbaar geworden. Niet alleen bij CXX, ook bij NS. Laatst bewerkt door fabrierban op 12-10-2007 12:32 |
12-10-2007 12:45:33 | ||
---|---|---|
job
![]() |
QuoteDat 20% klinkt misschien wel spannend, maar het is totaal niet relevant. Het kan relatief best veel zijn, terwijl het absoluut gezien gewoon niets voorstelt. QuoteVolgens mij is dit ook weinig relevant: ten opzichte van de oude situatie is de reiziger er in de spits ook gewoon op achteruit gegaan qua beschikbaarheid van zitplaaten, lijkt me weinig discussie over mogelijk. |
12-10-2007 12:54:07 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@job De ervaring (ook in het streekvervoer) leert dat voor de korte afstand frekwenties belangrijker zijn dan de kans op een zitplaats. |
12-10-2007 12:55:56 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Waarbij moet worden opgemerkt dat de streekvervoer-korte-afstand wat anders is dan de treinvervoer-korte-afstand. Barneveld Centrum - Amersfoort (het drukste deel van de Valleilijn) is toch een goed kwartier. |
12-10-2007 13:10:43 | ||
---|---|---|
job
![]() |
Bovendien is er in de spitsen niets veranderd aan de frequentie t.o.v. de NS-tijd. (Als je tenminste verder moet dan Barneveld Noord![]() Laatst bewerkt door job op 12-10-2007 13:13 |
12-10-2007 13:10:57 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@dumpy_dump Met een kwartier ben je bij het streekvervoer nog niet eens de stad uit. Daar is een halfuur staan niets ongewoons. En wat dacht bijv. van de metro Hoogvliet-Rotterdam, daar sta in de spits ook een halfuur. |
12-10-2007 13:34:55 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Jongens, deze discussie is hier zinloos. De overheden zijn, mede gezien de verspitsing, domweg niet bereid het prijskaartje om iedereen altijd te laten zitten nog langer te betalen. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar dan houdt het gewoon op. Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-10-2007 13:55 |
12-10-2007 18:22:27 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Zozo, een tweeuursdienst? Waar stond dat ene treintje dan een half uur over? In Ede-Wageningen of Amersfoort? Met een stel kun je anders een anderhalfuurdienst uitvoeren. Shqiperise-lopers? |
13-10-2007 16:10:10 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Maar om weer terug te gaan naar de zitplaatsen, hoeveel zitplaatsen heeft een Protos? |
13-10-2007 16:11:58 | ||
---|---|---|
remcons
![]() |
in totaal 170 zitplaatsen waarvan 16 in de 1e klas. Volgens een folder van FTD. Remco |
13-10-2007 16:54:25 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Mm, dat is dus blijkbaar veranderd, volgens CXX nu 168 zitplaatsen er zijn 154 plaatsen tweede klas en slechts 14 eerste klas. |
13-10-2007 16:56:27 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Dan moet dat een fout zijn of ze hebben er vorige week nog 2 plaatsen weggehaald![]() Laatst bewerkt door train85 op 13-10-2007 16:56 |
14-10-2007 15:14:58 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
En weer een defecte trein op de lijn... iemand enig idee welk stel dit is? |
14-10-2007 15:24:26 | ||
---|---|---|
daan1714
![]() |
Ik niet, maar de trein van 13.02 reed ook niet. En toen riepen ze om 13.20 om dat die van 13.32 ook niet reed vanwege de defecte trein. ![]() |
14-10-2007 18:08:59 | ||
---|---|---|
bartdonker
![]() |
QuoteHet was de 5031, heb deze ten noorden van Lunteren gespot als trein 31331 naar Ede. Daarna kwam nog de 5032 als trein 31334 naar Amersfoort, en toen was het treinverkeer ten zuiden van Barneveld afgelopen. |
14-10-2007 19:03:33 | ||
---|---|---|
daan1714
![]() |
De 5031 is door Frank in Amf gezien als LM naar aannemelijk Bkd. Verder reed volgens de AV rond 16u alleen een pendeldienst Amf-Bnc met twee stellen. |
14-10-2007 19:09:55 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Het wordt tijd dat CXX nu ook eens FTD een ultimatum stelt. Er zit geen enkele verbetering in, het kan zo toch niet verder gaan. |
14-10-2007 19:20:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En wat bereik je daar mee? Je kunt wel stellen dat je de resterende Protossen dan en dan wilt hebben, maar als FTD daar niet aan voldoet, dan heb je nog niks.... Dus wat word je daar wijzer van? Nog eerder kans dat dingen te snel afgemaakt worden waardoor er nog meer storingen op zullen treden als stel in bedrijf komt. Schiet je ook niks mee op. |
14-10-2007 19:31:45 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@thom Als FTD aanhoudend in gebreke blijft kun je het bedrijf dwingen de Protos terug te nemen. Je kunt dan anderhalf jaar verbussen net als bij RandstadRail en dan ergens anders spullen kopen die wel rijden. Het is geen ideaal scenario, maar nog langer doormodderen op deze manier kan natuurlijk ook niet. Het is langzamerhand erg onwaarschijnlijk geworden dat de Protos binnen afzienbare tijd wel betrouwbaar zullen gaan rijden. Laatst bewerkt door lamote_ban op 14-10-2007 19:34 |
14-10-2007 19:34:40 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
@thom, Als je zo redeneert hoef je nooit meer 1 SLA (Service Level Agreement, afspraken dus over wat er geleverd wordt, of dat nou producten of diensten zijn) af te spreken. Doelstelling van boete-clausules is natuurlijk dat het bedrijf zo veel (financieel) nadeel heeft van zo'n boete dat ze wel link uitkijken om die op te lopen. In een SLA kan je, naast een levertijd, ook afspraken maken over de kwaliteit. Offtopic: mijn eerste ervaring met SLA's was niet echt positief. Er was tussen het bedrijf waar ik werktte en de netwerkleverancier een SLA met boete-clausule voor de netwerkcomponenten. Alleen had men niet zo goed nagedacht over de boetes. Op een gegeven moment was er een router stuk en iedereen vroeg zich maar af waarom onze leverancier niet op tijd reageerde. Toen bleek dat repareren meer kostte dan betalen van de boete ![]() ![]() Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
14-10-2007 19:38:36 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@admin Er is in dit geval een probleem met boetes: van een kale FTD-kip kun je geen veren plukken. Daarom denk ik dat het in dit geval beter is er rigoureus een punt achter te zetten. |
14-10-2007 20:24:25 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
Als dat inderdaad zo is, dan lijkt me dat ook het beste advies voor CXX. SLA's kun je sowieso beter afsluiten vóór je met een leverancier in zee gaat en ook al is het dan nog erg moeilijk om over dit soort dingen na te denken, het is wel heel belangrijk. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
14-10-2007 20:49:17 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Laten we wel wezen: die Protossen rijden nog geen maand in de reizigersdienst. De laatste keer dat stellen in een maand storingsvrij waren kan ik me niet heugen... De 5032 lijkt het trouwens goed te doen, defecte en uitgevallen treinen komen steevast door de 5031 of de 5033. Overigens vond ik dit in mn mailbox, van iemand dicht op het vuur: Quote |
14-10-2007 21:05:56 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Er reden later rond 17:00, toen de treinen bijna weer reden wel meer bussen... Maar ik moet zeggen: ik heb ook reizigers gezien die flink kwaad waren over de bussen. Trouwens, Arriva had toch ook veel problemen met de eerste GTWs? Verschil daar is dat de beveiliging beter in elkaar zit op de noordelijke lijnen en kan er daarom vaker worden gekruist of gekeerd worden... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
14-10-2007 21:47:08 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@dumpy_dump Een heel leuk verhaal.%02% @webguy De problemen van Arriva waren van een andere orde en omvang. Ze hadden vooral betrekking op de deuren die op verzoek van de provincie afweken van het normale model GTW. Een hinderlijk probleem, maar wel beperkt van omvang en met bekende oorzaak. Bij de Protos lijkt het er echter op dat FTD geen vinger achter de problemen kan krijgen en dat doet vermoeden dat het wel eens om structurele ontwerpfouten kan gaan. Overigens voor de goede orde: ik heb op zich niets tegen de Protos. Ik vind het prachtige, comfortabele stellen. Laatst bewerkt door lamote_ban op 14-10-2007 21:57 |
14-10-2007 23:43:46 | ||
---|---|---|
TreinOFiel
![]() |
Er werd vandaag trouwens gekeerd kort na Barneveld Centrum even na een beveiligde, landelijke overweg: vreemdgenoeg wachtte een enkele mcn bij die overweg niet totdat de bomen gesloten waren %03% . De anderen wachtten wel totdat deze volledig gesloten waren, het viel me op![]() Laatst bewerkt door TreinOFiel op 14-10-2007 23:44 |
15-10-2007 08:41:37 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
QuoteDat is vaste prik zodra een trein niet weg kan komen bij Ede Centrum staat het hele centrum vast, zodra de trein binnen komt op Edc gaan die bomen dicht, tja als die trein dan niet vertrekt, dan zit dus alles vast. |
15-10-2007 08:43:18 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Vanochtend kennelijk weer slechts twee treinen rijvaardig, geen pendels Amf-Bnn (de site vermeldt nu "tot een nader te bepalen datum") en 1 op de drie stoptreinen vervalt. |
15-10-2007 09:38:29 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Er wordt al sinds juni proef gereden en dat is bijna 5 maanden. Dat zou nog steeds geen probleem zijn als de oorzaken van alle problemen in kaart gebracht waren en er een duidelijk plan met tijdschema lag om ze op te lossen. Daar is echter geen sprake van, het lijkt er eerder op dat FTD en CXX langzamerhand niet meer weten hoe het verder moet. Laatst bewerkt door fabrierban op 15-10-2007 09:41 |
15-10-2007 11:01:11 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Alhoewel ik de hele discussie over wie schuldig is en wie op welke wijze waar onderuit kan komen, best interessant vind, lijkt het me nóg interessanter om nou eens te weten waaróm het tot nu toe mis gaat met de Protos. Heeft iemand hier een idee van de problemen (gedetailleerder dan 'defecte trein')? Tot nu toe hadden we gewichtsverdeling (voor aanvang reizigersdienst opgelost) en ook nog een keer defecte deuren, als ik het me goed herinner? Als het namelijk steeds andere storingen zijn, dan zou ik wel een causaal verband durven trekken tussen FTD - die nog nooit een trein heeft gebouwd - enerzijds en het optreden van allerlei storingen (die feitelijk deels onnodig zijn en nu pas aan de kennis van de organisatie worden toegevoegd, zodat ze een volgende keer voorkomen kunnen worden). FTD wordt nu gewoon door schade en schande wijs - en als CXX/provincie/reiziger had je natuurlijk liever gezien dat FTD al wijzer was geworden bij eerdere treinprojecten. |
15-10-2007 11:09:14 | ||
---|---|---|
TreinOFiel
![]() |
Vorige keer toen ik gestrand was (eerste inzetdag) kwam men niet meer weg uit Bnn, remleidingen zaten vol ofzo... Laatst bewerkt door TreinOFiel op 15-10-2007 11:09 |
15-10-2007 11:14:36 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Ik weet dat 'ie een keer bij Lunteren is gestrand met oververhitting op een dag met 19 graden... Verder is het denk ik ook veel software dingen - ik heb een keer voor een sein net na Amersfoort gestaan en toen sloeg het systeem opeens uit en gingen alle lichten 5 keer aan/uit... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
15-10-2007 12:09:12 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Dat laatste klinkt alsof de software na een crash in testmode terecht is gekomen. Overigens is die software wel alarmerend, want je vraagt je af wat er allemaal software gestuurd wordt. |
15-10-2007 12:43:48 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Naar ik begreep is er in zo'n protos niet veel meer dan NIET door de software gestuurd wordt. Zo kan de machinist de trein bijvoorbeeld alleen 'ombouwen' als de deuren gesloten zijn. |
15-10-2007 13:56:47 | ||
---|---|---|
Somda
![]() |
Dat is lekker onhandig![]() |
15-10-2007 14:32:52 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Ik hoorde CXX personeel er al over klagen. Mensen die staan te wachten in AMF staan dan vergeefs op de deurknoppen te drukken (die ook al onhandig zijn omdat je je hele hand er op moet leggen, terwijl de mcn naar de andere kant loopt. |
15-10-2007 15:57:28 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
QuoteDat is ook zo met de tram Houten-castellum. Lijkt wel hoe verder we in de toekomst komen, hoe verder achteruit er mee gaan ![]() |
15-10-2007 21:19:05 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Ik ben het eens met de mensen die zeggen, heb aub wat geduld met het nieuwe materieel. De Protossen rijden inderdaad niet langer dan een maand. Die vijf maanden gold vooral voor dat grijze prototype, maar is natuurlijk geen garantie voor de overige vijf treinstellen. Software speelt hier volgens mij in ieder geval een hele grote rol in. Ik heb me ooit door een machinist laten vertellen, dat een storing in Hondekop (mat'54) door de redelijk 'eenvoudige techniek' door de machinist zelf opgelost kon worden. Met VIRM daarentegen, gaat, dat door alle software die er in de trein is ingebouwd, niet meer lukken. Dit geldt overigens niet alleen voor treinen. Naar mijn mening is de proefperiode gewoon veel te kort geweest. NSR trekt straks voor de Lighttrains een half jaar uit voor proefritten. Verder zijn veel mensen blijkbaar het debacle met DM'90 alweer vergeten. Dit waren destijds ook drama's op met name de Maaslijn en de spoorlijn Arnhem - Winterswijk. |
15-10-2007 21:33:34 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Bedankt voor de info Keistad. Blijkbaar werkt een VIRM net als een pc thuis met uitzondering van de sleutel. Wellicht ook een tip voor de Protos van Connexxion. |
15-10-2007 21:45:46 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
VIRM draait gewoon op Windows'95 %08% Shqiperise-lopers? |
15-10-2007 21:56:21 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Dat is wel erg bot gezegd... Maar het diagnose scherm is idd Windows 95. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
15-10-2007 23:41:04 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Misschien een tip voor de mensen van Connexxion: Als je dan zo nodig treinen moet schrappen, schrap dan zo dat je eerste en je laatste trein wel blijven rijden. Vanavond vervalt dus maar weer eens de laatste (bus rijdt), morgenochtend vervalt de eerste. Ook morgen rijden er nog steeds minder treinen tussen Amf en Ed... |
15-10-2007 23:47:19 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
De provincie daar is wel goedgezind niet? Als dit in Groningen gebeurde zijn de poppen echt wel aan het dansen.... |
16-10-2007 00:22:31 | ||
---|---|---|
arjan
![]() |
ik ben, nadat ik uit utrecht kwam, meteen doorgelopen naar het busstation, want ik zag de bui al hangen toen er een wit bord hing bij 4b. Bus reed overigens wel goed, maar ik mis wel de 11 minuten verbinding met mijn halte! |
![]() |
advertentie |
16-10-2007 00:26:40 | ||
---|---|---|
TreinOFiel
![]() |
22. Betreffen de zes treinen die op de Valleilijn (Amersfoort-Ede) niet kunnen rijden, treinen die al rijden in de bestaande dienstregeling 2007? Zo ja, bent u van mening dat er geen sprake van mag zijn dat het aanbod van passagierstreinen in de dienstregeling 2008 verslechtert in het licht van de doelstelling om te komen tot 5 procent reizigersgroei per jaar? 22. Van de zes treinen die niet kunnen rijden, zitten er twee in de bestaande dienst-regeling 2007. Vier treinen betreffen treinen die nu niet in de dienstregeling zitten. Dit komt doordat Connexxion op deze trajecten (Amersfoort - Ede/Wageningen en Amersfoort - Barneveld) in de dienstregeling 2008 van een halfuurdienst naar een kwartierdienst overgaat. Het totaal aantal treinen zal op de betreffende trajecten enorm toenemen (een verdubbeling), doordat Connexxion 4 in plaats van 2 treinen per uur zal gaan rijden. Van de in totaal 150 treinen die per dag zijn aangevraagd door Connexxion vallen er 6 uit. Er is dus geen sprake van een verslechtering in de dienstregeling 2008 in het licht van de 5% groei, omdat de situatie tussen 06.00 uur en 07.00 uur en tussen 19.00 uur en 20.00 uur blijft zoals die in 2007 is (namelijk 2 treinen per uur). Verder zullen 4 Connexxion treinen per uur gaan rijden, in plaats van nu 2 treinen. Bron: http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/45E6670D-2375-4C32-BB9B-9BF69BFD029F/0/20078355_tcm195199736.pdf Een kwartiersdienst, hoe willen ze dat doen dan? ![]() |
16-10-2007 03:22:13 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Het verhaal komt bij mij over als een complete warboel, weet deze persoon van prorail wel waar hij over praat? |
16-10-2007 08:45:06 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
De betrokken persoon is de minister van V&W, Camiel Eurlings. Wat betreft die 4 treinen per uur, dit betreft Amf-Bnn alleen wordt dit er niet vermeld. Verder is het gewoon is onsamenhangend verhaal van een iemand die wel de klok heeft horen luiden maar niet precies weet waar de klepel hangt. Laatst bewerkt door fabrierban op 16-10-2007 08:55 |
16-10-2007 14:07:58 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Ik vind de beantwoording van de kamervragen inderdaad ook erg onduidelijk. De suggestie wordt gewekt dat er een kwartierdienst ontstaat tussen Ede-Wageningen en Amfersfoort. Maar concreet: hoeveel extra treinen wil CXX in de volgende dienstregeling laten rijden? Betreft dit alleen extra slagen Bnn-Amf, of ook Ed-Amf? |
16-10-2007 14:57:17 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Ik vermoed dat CXX paden heeft geclaimed voor een kwartierdienst Amersfoort-Barneveld Centrum. Vandaar waarschijnlijk de verwarring. |
16-10-2007 15:20:49 | ||
---|---|---|
wesley
![]() |
Voor de duidelijkheid. Als ik 21-10 me reisje ga maken, kan ik dan gewoon een protos verwachtn die optijd rijd? |
16-10-2007 15:21:26 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Weer een boete voor CXX, voor het niet hebben rijden van nieuwe treinen, en de inzet van bussen. 180.000 euro'tjes Kassa! Edit door Mikos: Lees de Forumregels eens waarom... |
16-10-2007 15:50:39 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Op deze manier wordt de Protos wel hele erge duurkoop. Te meer daar FTD een kale kip is. Laatst bewerkt door lamote_ban op 16-10-2007 15:50 |
16-10-2007 16:22:37 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Gezien de berichtgeving, wat denk je zelf? Er rijdt de laatste dagen structureel 1 Protos en 1 Plan V. Als je bereid bent om maximaal een uur te wachten kan je een Protos verwachten, elke anderhalf uur komt er één langs. Tenzij er natuurlijk iets defect raakt. |
16-10-2007 16:54:20 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Volgens mij rijden ze toch een behoorlijke 1/2 uurs dienst nu, met zeker twee Protosjes. En de laatste paar uren ook zeker op tijd. Tja erg dat het over die paar uren moet gaan. Trein 31345 + 31350 Protos Trein 31347 + 31352 Protos Trein 31349 + 31354 Geen Trein 31351 + 31356 Net gemist ![]() Trein 31353 + 31358 Protos Laatst bewerkt door andre_ede op 16-10-2007 18:38 |
16-10-2007 17:11:59 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Dit heb ik uit jouw topic gehaald: 9.16 Stoptrein Connexion van Amf naar Ed 9.53 Stoptrein Connexion aankomst Ed Volgens mij is het zo dat wanneer er 2 Protos-sen rijden, deze rit met Protos gereden wordt. De rit van 9.46 'hoort' met Plan V 840 te rijden, De trein van 8.46 / 10.16 (zelfde dienst) wordt in elk geval met een Protos gereden. Wanneer er maar 1 Protos beschikbaar is, is volgens mij de rit van 9.16 die vaak uitvalt. |
16-10-2007 18:52:39 | ||
---|---|---|
wesley
![]() |
Maar als de rit van 9.16 precies optijd rijd moet het dus waarschijnlijk 1 protos zijn. |
16-10-2007 18:55:25 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
*Zucht* Hallo, zo moeilijk is het niet: Connexxion heeft de beschikking over: - 2 Protos'sen (waarvan er 1 af en toe gebruikt wordt voor andere dingen of uitvalt) - 1 Plan V (de 840). Da's alles wat er is. Als er een Protos moeilijk doet, rijdt hij niet, simpel zat. Vandaag reden er alleen 1 Protos en 1 V, dus viel er elke anderhalf uur op Amf en op Ed een trein uit. www.ov-ervaringen.nl |
16-10-2007 19:06:44 | ||
---|---|---|
wesley
![]() |
Oke ik snap het nu wel. Overigens kwam ik dit nog tegen op de site van connexxion: Vanaf woensdag 10 oktober tot nader te bepalen datum De treinen Barneveld Noord - Amersfoort v.v., Barneveld Noord vertrek -.16 en -.46 Amersfoort vertrek -.01 en -.31 zullen niet rijden. In plaats daarvan rijden er bussen. In de late avonduren kan er op het hele traject een trein uitvallen (daarvoor rijdt dan een bus) vanwege testritten. Connexxion zal al het mogelijke doen om de treindienst zo spoedig mogelijk weer geheel volgens de dienstregeling te rijden met moderne treinen. Tot die tijd vragen wij uw begrip en bieden wij onze verontschuldigingen aan voor het ongemak. |
16-10-2007 19:12:56 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
En dat was ook al algemeen bekend... ![]() www.ov-ervaringen.nl |
16-10-2007 19:26:25 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Quote Mogen het er op 3 zijn ? de 5031, 5032 en 5033. Of ligt er 1 helemaal uit en is niet beschikbaar, dat heb ik dan effe gemist |
16-10-2007 19:38:14 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Het mogen er van mij best 3 zijn, dat weet ik niet precies, maar ik heb er nog geen 3 in de reizigersdienst gezien... Wel al 2 tegelijkertijd, inclusief de V. www.ov-ervaringen.nl |
16-10-2007 19:56:59 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ik las dit op nu.nl De provincie Gelderland heeft vervoersbedrijf Connexxion opnieuw een forse boete gegeven vanwege de aanhoudende problemen op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Connexxion moet 180.000 euro betalen bovenop een eerder opgelegde boete van 160.000 euro. En in hetzelfde artikel: Door het gebrek aan nieuwe treinen zet Connexxion regelmatig bussen in. Voor elke dag dat er bussen rijden, moet Connexxion nog eens 2.500 euro boete. Kortom, Connexxion is het bokje. Laatst bewerkt door Iceman op 16-10-2007 20:06 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
16-10-2007 21:23:28 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Connexxion het bokje betekent niks anders dat ook de reizigers het bokje zijn. En alweer bevestigt de overheid nota bene zelf dat deze manier van treinen rijden dus van geen kanten deugt! |
16-10-2007 21:38:33 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
QuoteWaarom zo triomfantelijk? Zo leuk is 't allemaal niet. Wie is hier nou blij mee? %03% |
16-10-2007 21:58:13 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Het is zeer zeker niet triomfantelijk bedoelt, laat dat effe duidelijk zijn. |
16-10-2007 22:09:02 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Ik denk dat de provincie wel schappelijker zou zijn als CXX eens eindelijk FTD het mes op de keel zou zetten. Het beeld dat er nu is, is dat CXX het allemaal wel goed vindt. Laatst bewerkt door lamote_ban op 17-10-2007 09:37 |
16-10-2007 23:34:39 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
QuoteOké, is nu duidelijk! ![]() |
17-10-2007 16:50:40 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
RTL-Z meldt dat CXX de boete heeft gekregen omdat zij niet met treinen rijden maar met bussen, en dat de treinen niet geleverd worden, waar CXX niks aan kan doen.... |
17-10-2007 16:57:27 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Oh, je kunt bij de directie en concessieverantwoordelijken op kantoor meeluisteren? Vetel! |
17-10-2007 17:01:33 | ||
---|---|---|
midnight-s
![]() |
vanmorgen iig 1 protos gezien, wat en welke weet ik niet, was nog donker! Echt Twello!!!!! Leuk dorp aan de rand van de Veluwe! |
17-10-2007 17:50:13 | ||
---|---|---|
et425
![]() |
Vanmidag heb ik gezien de 5031, 5032 en de 840 |
17-10-2007 18:32:30 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Heeft iemand de 5033 al in dienst gespot? Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
17-10-2007 18:34:43 | ||
---|---|---|
remcons
![]() |
Volgens de recente spots wel. Remco |
17-10-2007 19:24:15 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Als je goed leest zeg ik alleen dat het beeld is dat CXX niet zo hard loopt.Puur perceptie dus. Wat er op kantoor wordt gezegd weten ik en jij inderdaad niet. |
17-10-2007 19:31:11 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
Quote Zaterdagochtend en begin van de middag waren er 3 actief.%08% Later op de dag viel er 1 stel uit. De 840 stond zaterdag voor onderhoud in de werkplaats Zaanstraat. Het was toen een beetje een rommeltje aan het worden met nog maar twee treinstellen.%04% |
17-10-2007 21:28:28 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Tot waneer blijf de 840 rijden bij CXX? |
17-10-2007 21:38:08 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Tot november volgens de berichten die overal te vinden zijn. |
17-10-2007 23:06:17 | ||
---|---|---|
arjan
![]() |
vanavond reed zowaar een trein. afgelopen avonden moest ik erg vaak de bus nemen. vanavond dus de 5031 en bij bnn kwamen we een andere protos tegen. dit zal de 5032 zijn geweest?! |
17-10-2007 23:12:30 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteJe zinsvolgorde suggereert dat het beeld bij de provincie is dat Cxx niet zo hard loopt. Niet dat het jouw mening is dat Cxx niet zo hard loopt... |
18-10-2007 07:57:48 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Al met al is CXX wel de eerste vervoerder die electrisch met eigen/nieuwe treinen rijdt. Hierdoor zijn er gewoonweg aanloopproblemen, die volgens mij best nog héél erg meevallen. Deze zijn echter extra zichtbaar doordat er nu bijvoorbeeld internet en somda is. Elke zucht is nu direct bekend via internet, terwijl dat vroeger veel langzamer ging. Zo'n 10 jaar geleden las ik de spoornieuwtjes uit de bladen of zag ik ze in werkelijkheid. Vragen was er niet bij omdat het niet interactief was. Nu zie/hoor je wat, knal je het op internet en je weet erg snel het antwoord. |
18-10-2007 09:32:19 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@sik214 Ja en nee. Inderdaad is door de komst van internet iedere verstoring in no-time bekend, maar anderzijds is het aantal verstoringen de laatste decennia wel degelijk explosief gestegen. En problemen met nieuw materieel waren er in het verleden ook wel eens, maar niet zo systematisch als de laatste 10-15 jaar. De introductie van bijv. Mat64 in de jaren 60 verliep volledig geruisloos en dat was toendertijd toch heel normaal. Als je ook de problemen met de Protos ziet, vraag je je af of de techniek de meeste fabrikanten langzamerhand niet boven het hoofd is gegroeid. Laatst bewerkt door fabrierban op 18-10-2007 09:33 |
18-10-2007 10:48:23 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Mat 64 heeft ook een veel langere aanloopperiode gehad: het eerste treinstel is in juni 1961 afgeleverd, de serietreinstellen volgden pas jaren later. Ja, dan zijn de kinderziektes er veel verder uit. |
18-10-2007 11:11:50 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
In het geval 'introductie Protos' is het volgens mij meer een organisatorisch en logistiek probleem dan een technisch probleem... (vergelijk met SM '90, dat na gebleken problemen weer razendsnel uit de dienst ging en tot in den treure ging proefrijden... dat kan Cxx dus niet! Dat spul was trouwens uitstekend geschikt geweest voor deze lijn, maar dat even geheel terzijde![]() |
18-10-2007 11:13:12 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote Dat was toch echt niet zo vernieuwend op technisch gebied. Gewoon een Hondekop met een paar extra snufjes (deuren, koersrollen, omroep) en veel lichter gebouwd. Laatst bewerkt door timtrein op 18-10-2007 11:14 |
18-10-2007 11:26:36 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Vroeger was een trein een vooral mechanisch vehikel waarvan de fabrikant het leeuwendeel zelf ontworp, vervaardigde en integreerde. Alleen onderdelen als reminstallaties en motoren werden ingekocht. De meeste fabrikanten hadden op mechanisch gebied een enorme expertise. Anno 2007 is een spoorwegfabrikant vooral een projectmanager geworden. Ontwerp en vervaardiging van onderdelen wordt meestal bij een legertje onderaannemers uitbesteed. Dat geldt al helemaal voor de elektronica en software, waarvan de klassieke spoorwegfabrikant weinig kaas heeft gegeten en dat dus blindelings uitbesteed bij bedrijven waarvan hij zelfs de competentie vaak niet eens kan beoordelen. Ongelukken bij de integratie van alle onderdelen tot een trein zoals bij de Protos zijn daardoor voorspelbaar. Laatst bewerkt door lamote_ban op 18-10-2007 11:32 |
18-10-2007 11:52:16 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
QuoteEven afgezien van het regelmatige gebrek aan communicatie dan... ![]() QuoteHmm, da's een mening natuurlijk, maar vergeet ook niet dat SM'90 breder is dan PVR, en dus niet 1-2-3 ingezet kan worden op Amf-Ed. Daar zijn namelijk speciale aanpassingen aan de infra en een aparte toelating voor nodig... Laatst bewerkt door aestudent op 18-10-2007 11:53 |
18-10-2007 12:00:21 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Dat zal waarschijnlijk meevallen: VIRM is regelmatig gesignaleerd op Amf-Ed en dus kennelijk ook toegelaten. |
18-10-2007 12:14:32 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
Ehhhh... VIRM past precies binnen profiel hoor. Dat is daar namelijk speciaal op ontworpen. ![]() Laatst bewerkt door aestudent op 18-10-2007 12:14 |
18-10-2007 12:40:43 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Maar DM'90 is toch overal toegelaten nu sinds die testen voor Drgl 2007? Overigens zou de regel zijn dat ze voor detectie in setjes van 2 moesten rijden, maar een enkele Dm'90 heb ik ook een keer op Utm gezien... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
18-10-2007 12:56:00 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
Nee, die testen waren alleen bedoeld om te kijken of DM'90 zonder meer toegelaten kon worden op baanvakken zonder assentellers, en in de laatste documentatie van ProRail die ik heb staat nog steeds dat de detectie op baanvakken zonder assentellers als 'onvoldoende' wordt beschouwd, hetgeen betekent dat er een speciale toelating nodig is (bijv. eentje die de vervoerder verplicht altijd met minimaal twee stellen te rijden). Maar dat heeft verder geen enkele relatie tot het niet binnen PVR passen van het materieel, omdat dat een heel ander aspect is van de toelating, net als bijv. de max. aslast. Misschien moet ik trouwens nog toevoegen dat het buiten PVR vallen maar één reden is waarom ik geen SM'90 zie verschijnen op Amf-Ed. Andere redenen zijn bijv. het heropleiden van personeel, het hernieuwen van de toelating zelf, het niet-economisch zijn van het weer weg doen van de Protos'en, enz. Maar dat ook terzijde. ![]() |