Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
18-10-2007 13:53:53
thejag
thejag
en dat ze gesloopt zijn is ook vast wel een reden

Laatst bewerkt door thejag op 18-10-2007 13:54

grt, Michiel

18-10-2007 15:36:50
timtrein
timtrein
Het was ook theoretisch bedoeld, in het kader van "had net zo goed gekund"

PVR is vermoedelijk trouwens maar een zeer beperkt probleem voor SM'90. Ten opzichte van IRM scheelt het namelijk maar erg weinig.

18-10-2007 16:07:20
aestudent
aestudent
Het exacte verschil tussen de breedte van een IRM en SM'90 weet ik zo gauw niet, maar dat is ongetwijfeld waar. Het enige waar 't mij om ging was het extra gedoe om de toelating, maar we beginnen nu wel erg af te dwalen...

@Michiel: echt waar!? %08%

18-10-2007 16:10:30
edegroot
edegroot
edegroot: Inderdaad bij deze het verzoek om terug te keren naar het topic aub..  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-10-2007 14:09:23
kritische
kritische
Tijdens de genoemde hoorzitting blies Cxx nog al hoog van de toren over de problemen op de Valleilijn. Er zijn twee problemen op de Valleilijn, dat is het nachtgat en de goederenpaden. Dit zijn twee verschillende problemen en die worden in het Cxx persbericht samengevoegd. De problemen met het nachtgat is het probleem van alle enkelsporige trajecten. Het probleem met de goederenpaden is specifiek voor de Valleilijn. Tijdens de hoorzitting bleek dat door Raillion en Prorail vier alternatieve routes waren onderzocht, maar die bleken om verschillende redenen niet bruikbaar te zijn. ProRail werkt op basis van het Besluit Capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur(AMvB capaciteit) waarbij volgens de artikelen 4, 5 en 6 Prorail probeert alle aanvragen te honoreren. Indien dit niet lukt dan verklaart ProRail het baanvak overbelast, conform art. 7 van de AMvB capaciteit. In het geval van "overbelastverklaring" geldt art. 8 waarin de minimale bedieningsniveaus worden genoemd. Aan deze niveaus moet minimaal worden voldaan.
De eventueel resterende capaciteit wordt verdeeld volgens een bepaalde volgorde, conform art. 10 van de AMvB capaciteit.
a. Stadsgewestelijk openbaar vervoer
b. Internationaal openbaar vervoer, niet zijnde hogesnelheidspersonenvervoer, met uitzondering van vervoer per nachttrein
c. Conventioneel goederenvervoer
d. Nationaal openbaar vervoer
e. Zwaar goederenvervoer
f. Snel goederenvervoer
g. Streekgewestelijk openbaar vervoer
h. Hogesnelheidspersonenvervoer
i. Besloten personenvervoer

In dit geval hebben de goederenpaden bij een “overbelastverklaring” voorrang op streekgewestelijk openbaar vervoer. Ik vind dat Cxx in zijn persbericht selectief shopt in de feiten/achtergronden van de capaciteitsproblemen bij de valleilijn.

kritische
-------------------------------------------------------------------------------
Minister informeert kamer onjuist over Valleilijn en problemen met ProRail

Minister Eurlings heeft de Vaste Commissie Verkeer en Waterstaat vorige week verkeerd geïnformeerd over de problemen met de toewijzing van spoorcapaciteit door ProRail. Hierdoor zijn de commissieleden op het verkeerde been gezet. Volgens de minister heeft Connexxion meer ritten aangevraagd dan dat er nu in de dienstregeling zijn. Dit is echter onjuist. Connexxion heeft voor 2008 exact dezelfde capaciteit gevraagd als in 2007. Met het huidige voorstel wordt er dus gesneden in de capaciteit en zijn de huidige reizigers van de Valleilijn de dupe. Connexxion wil dat dit gegeven duidelijk bij de commissieleden onder de aandacht wordt gebracht en heeft middels een brief de leden geïnformeerd.

ProRail heeft goederenvervoerder Railion voor enkele tijden van de dag de railverbinding Amersfoort- Ede/Wageningen ter beschikking gesteld. Connexxion moet daarvoor met de Valleilijn wijken waardoor er tijdens de vroege ochtend- en in de late avondspits elke dag zes ritten minder gereden kunnen worden. Het is ongehoord dat op een drukke verbinding tijdens de spits goederentreinen voorrang krijgen boven personenvervoer. Connexxion wil zijn afspraken naar reizigers en opdrachtgever nakomen en wordt daarin gedwarsboomd door ProRail.

Tijdens de hoorzitting bij ProRail heeft goederenvervoerder aangegeven, dat zij door het nachtelijk onderhoud van ProRail haar twaalf goederenvervoertreinen niet kan laten rijden. Er wordt echter niet iedere nacht door ProRail onderhoud gepleegd aan de Valleilijn maar slechts één keer in de 14-dagen. Het probleem is daardoor terug te brengen tot de constatering, dat in feite één goederenvervoertrein per twee weken er de oorzaak van is dat er zes personenvervoertreinen op alle dagen tijdens de spits niet kunnen rijden.

Persbericht Connexxion Nederland NV, 19 oktober 2007

20-10-2007 14:21:05
WesselE
WesselE
Dat spul [SM'90] was trouwens uitstekend geschikt geweest voor deze lijn, maar dat even geheel terzijde

Volgens mij had Cxx ook nog interesse in die stellen, teminste, dat is wat ik heb begrepen.

'Okeh'

20-10-2007 14:25:57
dumpy_dump
dumpy_dump
Connexxion: Het is ongehoord dat op een drukke verbinding tijdens de spits goederentreinen voorrang krijgen boven personenvervoer.
Pardon? Zei iemand daar drukke verbinding? Misschien moet Connexxion even verder kijken dan de Valleilijn lang is...

20-10-2007 22:02:22
lucky
lucky
WesselE:
Dat spul [SM'90] was trouwens uitstekend geschikt geweest voor deze lijn, maar dat even geheel terzijde

Volgens mij had Cxx ook nog interesse in die stellen, teminste, dat is wat ik heb begrepen.

Ehh, hoelang doet connexxion deze lijn? Hoelang geleden zijn de sm'90 stellen gesloopt?

20-10-2007 22:26:33
rick
rick
En wanneer was de aanbesteding, dus wanneer moest o.a. Connexxion kijken naar geschikt materieel om de dienst mee uit te voeren?  

20-10-2007 23:28:09
daniel
daniel
Een concessie-eis was dat er met nieuw materieel gereden moest worden. Vergeleken met Plan V was SM'90 wel nieuw, maar met 'nieuw' bedoelt de aanbestedende partij niet materieel van 15 jaar oud.
Voor de eerste 10 maanden dat er met ouder materieel gereden zou moeten worden, had het een optie kunnen zijn. Maar dat is nu met Plan V ook goed opgelost.

20-10-2007 23:30:45
dh3201
dh3201
Nou, nú niet meer...

Shqiperise-lopers?

20-10-2007 23:36:12
daniel
daniel
Dat valt niet te verwijten aan NS of de sloop van SM'90. Hoe dat wel komt is al meerdere malen in dit topic aan bod gekomen, namelijk doordat Cxx een veel te krappe looptijd op de lease van de Plan V's genomen heeft.  

21-10-2007 15:52:27
train85
train85
Vandaag reden de 5031 en 5033 zeker, de 3e rit heb ik niet gezien. Alleen mogen ze de 5031 wel eens schoonmaken van buiten.  

21-10-2007 16:57:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Inderdaad ja, toen ik er afgelopen maandag in zat was 't net een Plan V... de ruiten waren even vuil in ieder geval

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

21-10-2007 17:02:02
daniel
daniel
Mijn ervaring met Cxx op de Valleilijn is sowieso dat de treinen niet alleen van buiten, maar vooral van binnen een stuk smeriger zijn dan we bij NS gewend zijn...  

21-10-2007 17:48:47
arjan
arjan
in de plan v's was het altijd een rotzooi, maar in de protossen is het tot dusver nog aardig netjes.

wel mis ik de extra vuilnisbakjes bij de stoelen (dit zal men zeker missen als de vending machines in gebruik komen). net als een armleuning bij de stoelen bij het raam. verder is het een best aardig treintje.

21-10-2007 19:38:22
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik denk dat het niet alleen bij Cxx zo'n rotzooi in de trein kan zijn, maar bij Syntus kunnen ze er aan het eind van de dag ook wat van... Maar gelukkig zijn ze 's ochtends bijna altijd weer schoon van binnen.  

22-10-2007 07:56:33
sik214
sik214
Dat die protossen zo smerg zijn komt denk ik doordat de wasstraten nog niet ingeregeld zijn op de afmetingen van de Protos.  

22-10-2007 08:01:22
daan1714
daan1714
train85: Vandaag reden de 5031 en 5033 zeker, de 3e rit heb ik niet gezien. Alleen mogen ze de 5031 wel eens schoonmaken van buiten.
Gisteren reden de 840, 5031 en 5033 de dienst op de Valleilijn.

22-10-2007 08:08:52
WesselE
WesselE
Ik denk dat het niet alleen bij Cxx zo'n rotzooi in de trein kan zijn, maar bij Syntus kunnen ze er aan het eind van de dag ook wat van... Maar gelukkig zijn ze 's ochtends bijna altijd weer schoon van binnen.

Gisteren was het ook een aardige rotzooi in de 5033, vooral in de "Dance Vallei" coupé, volgens mij komt dat vooral door de missende prullenbak, daar moet je echt even naar zoeken, maar als die snoepautomaten in dienst komen zal het inderdaad wel weer helemaal volgepropt worden met rommel. Ik hoop echt dat Cxx de Protossen beter gaan onderhouden dan dat ze bij de V'tjes van de NS doen.

'Okeh'

22-10-2007 10:18:13
lamote_ban
lamote_ban
Een Dance Vallei coupe en een snoepautomaat is vragen om problemen.
Overigens zien veel NS-treinen er zowel binnen als buiten ook niet al te best uit.

22-10-2007 12:39:30
fabrierban
fabrierban
daan1714:Gisteren reden de 840, 5031 en 5033 de dienst op de Valleilijn.

Raar trouwens dat de 5034 en 5035 ook nog steeds niet geleverd zijn.

22-10-2007 13:49:26
wesley
wesley
Het viel mij trouwens op dat die protos treinen enorm van links naar rechts schommelen. en die lampjes in de 1e klas zijn ook niet echt prettig.  

22-10-2007 14:14:35
WesselE
WesselE
Overigens zien veel NS-treinen er zowel binnen als buiten ook niet al te best uit.

Misschien... Maar deze worden wel dagelijks schoongemaakt, iets wat bij Connexxion niet het geval is.

'Okeh'

22-10-2007 14:25:04
daan1714
daan1714
wesley: Het viel mij trouwens op dat die protos treinen enorm van links naar rechts schommelen. en die lampjes in de 1e klas zijn ook niet echt prettig.
Dat doet de Protos op lage snelheid, dus tussen Edc en Bnc komt dat schommelen voor.

22-10-2007 19:10:12
Iceman
Iceman
Vandaag voor het eerst ingezeten. Ben niet echt onder de indruk, ik vind het SGMm stoelen maar dan geel.

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

22-10-2007 20:52:14
wesley
wesley
Inderdaad, dat was ik nog vergeten, de stoelen zitten wel erg hard.  

22-10-2007 21:16:52
geertw
geertw
Toch zit SGMm voor mijn gevoel net iets harder, maar dat kan verbeelding zijn. De constructie van de stoelen is wel precies hetzelfde: zelfde vorm, zelfde kleur (grijs), het zou zomaar uit de zelfde fabriek kunnen komen.
Oplossing is ook hetzelfde: beetje onderuitgezakt zitten en er valt mee te leven.

http://www.ovinnederland.nl/

22-10-2007 21:21:32
awhv-mcn
awhv-mcn
fabrier: Raar trouwens dat de 5034 en 5035 ook nog steeds niet geleverd zijn.
Alleen raar voor hobbyisten dan? 5034 komt onder voorbehoud (mogelijkheden t.b.v. overbrenging) deze week.

Laatst bewerkt door awhv-mcn op 22-10-2007 21:23

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

22-10-2007 22:09:47
timtrein
timtrein
arjan: wel mis ik de extra vuilnisbakjes bij de stoelen (dit zal men zeker missen als de vending machines in gebruik komen).
Dewatte?? Ik leef toch in Nederland?

22-10-2007 22:14:52
job
job
%08%Gelukkig zijn er ook nog gewoon Nederlands sprekenden hier... lang leve de snoepautomaat  

22-10-2007 23:03:50
Bollenstad
Bollenstad
geertw: Toch zit SGMm voor mijn gevoel net iets harder, maar dat kan verbeelding zijn. De constructie van de stoelen is wel precies hetzelfde: zelfde vorm, zelfde kleur (grijs), het zou zomaar uit de zelfde fabriek kunnen komen.
Ehm... SGMm grijze stoelen? Rood en blauw heb ik gezien. En wat ik zo hoor heeft de Protos gele stoelen. Oftewel: hoebedoelu?

22-10-2007 23:07:13
thom
thom
Hij bedoeld een grijs frame.  

22-10-2007 23:08:52
Bollenstad
Bollenstad
Ah... Nu ik het nog eens nalees snap ik 't ook...  

23-10-2007 08:22:57
lamote_ban
lamote_ban
job: %08%Gelukkig zijn er ook nog gewoon Nederlands sprekenden hier... lang leve de snoepautomaat

Zit er dan alleen maar snoep in de vending machine?
Geen koffie?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 23-10-2007 08:23

23-10-2007 08:27:53
bjornl
bjornl
Vanmorgen al vroeg vertragingen: de trein van 6:32 naar Amf kwam pas om 6:33 aan in Ed en vertrok om 6:37. Het vertrek leek ook niet heel soepel te gaan. Was stel 5033.  

23-10-2007 10:30:23
arjan
arjan
arjan: wel mis ik de extra vuilnisbakjes bij de stoelen (dit zal men zeker missen als de vending machines in gebruik komen).
timtrein: Dewatte?? Ik leef toch in Nederland?

Het is maar wat je kent he

Laatst bewerkt door arjan op 23-10-2007 10:32

23-10-2007 13:11:42
rodidog
rodidog
Connexxion werkt hard aan de Kippenlijn c.q. Valleilijn, neem dat maar van mij aan. Daarbij hebben ze pech zat gehad. Dit niet om Connexxion geheel schoon te praten want bij ieder bedrijf werken mensen en waar mensen werken, worden fouten gemaakt dus ongetwijfeld ook bij Connexxion. Op de lijn Almelo-Mariënberg wilde Connexxion met nieuwe Lint-stellen rijden doch werden deze afgekeurd door Prorail waarop de vervoerder de diensten moest uitbesteden aan Syntus. Dit feit, en nog meer, wijst er ook op dat Prorail ook niet bepaald meewerkt en zeker niet jegens andere vervoerders dan NS, waar Prorail ooit zelf deel van uitmaakte.

Tot slot de Proto's. Persoonlijk vind ik ze erg mooi van de buitenkant. Ik heb er nog niet ingezeten dus verder oordelen over de stellen kan ik niet. Helaas wordt het openbaar vervoer in Nederland geregeerd door ambtenaren op kantoren die zelf amper een OV-middel van binnen zien en ook velen van die ambtenaren absoluut geen kaas hebben gegeten van OV en alles wat erbij komt kijken. Men eist maar nieuwe treinen en nieuwe bussen met de gedachte dat een bedrijf dezen op maandag nieuw bij de fabriek bestelt en dat de gloednieuwe treinen dan op vrijdag worden geleverd.

Op dit moment heeft zo'n beetje iedere "treinenbouwer" enorme wachtlijsten. Dit door de "geweldige" aanbestedingen in Europa want iedereen moet maar nieuwe stellen beschikbaar hebben van de consessieverlener. Feit is dus hierdoor dat geen enkel bedrijf een trein vrij snel kan leveren want de orders lopen maar op. En als dan net een fabriek een trein snel kan leveren (de Proto's is toch erg snel geleverd in vergelijking met andere gloednieuwe concepten) dan is een vervoersbedrijf wel gedwongen deze trein aan te kopen omdat een concessieverlener zomaar nieuwe treinen eist (vaak nog met de andere eisen voor de meest onmogelijke opties eraan). Dus de schuld is echt niet aan Connexxion te wijten.

Groeten van een nieuw forumlid,

Erik

23-10-2007 13:28:28
dumpy_dump
dumpy_dump
Zoals eerder in dit topic betoogd: De Provincie Gelderland vroeg nieuw materieel vanaf half december. Connexxion heeft zelf, uit eigen vrije wil, besloten dat dat er op 1 september al zou zijn. De zwarte piet terugsturen naar de Provincie Gelderland klopt dus niet: Connexxion had ook gewoon een bod kunnen doen met nieuwe treinen vanaf half december (en de tijd nu kunnen gebruiken voor proefritten), danwel langer plan Vs kunnen leasen, danwel helemaal geen bod doen zoals dat bij de eerste aanbesteding van de Valleilijn ook gedaan is.

Ook het zwarte pieten naar ProRail klopt niet in alle gevallen: zie bijvoorbeeld de snelle leveringen van GTWs aan Arriva en Veolia, ook geen NS-bedrijven.

23-10-2007 13:32:47
geertw
geertw
Was het trouwens niet IVW dat de Linten afkeurde?

23-10-2007 13:33:54
Meiziger
Meiziger
Helaas wordt het openbaar vervoer in Nederland geregeerd door ambtenaren op kantoren die zelf amper een OV-middel van binnen zien
Je kent ze?

23-10-2007 13:51:44
rodidog
rodidog
De schuld is zeker niet bij Connexxion in grote getale. De Provincie Gelderland wilde, volgens een forumlid, dan wel vanaf half december nieuwe treinen. Ook in dat geval was er maar één trein beschikbaar: de Proto's. De andere "treinenbouwers" hebben ontzettend lange wachtlijsten want aanbestedingen worden niet alleen in Nederland gedaan.... De enige schuld die Connexxion misschien in de schoenen te schuiven is, is dat zij inderdaad met de datum van 1/9 een beetje te ambitieus waren. Dat een onderaannemer van de fabriek waar de Proto's gebouwd wordt failliet is gegaan is ook niet de schuld van Connexxion.

Proefritten kan Conexxion amper houden daar de dienstregeling normaliter op de Valleilijn dusdanig vol zit dat het baanvak ook vol zit. Mochten er proefritten gehouden worden (i.v.m. instrueren van het personeel), moet dit in de paden van normale treinen die dan weer uit de dienstregeling moeten worden gehaald. Die dienstregeling (2 keer Amersfoort-Ede W. & 2 keer Amersfoort- B'veld Nrd per uur) is bedacht door..... de concessieverlener.

23-10-2007 14:07:50
dumpy_dump
dumpy_dump
En er is op ingeschreven door... Connexxion, die daarmee kennelijk heeft aangegeven de voorwaarden die door de provincie zijn gesteld te accepteren en te kunnen uitvoeren. Dat geldt niet alleen voor de frequentie, ook voor de datum dat er nieuw materieel had moeten zijn en dat dat ook nieuw materieel moet zijn. Wat let Connexxion om gewoon niet in te schrijven op een aanbesteding met onredelijke eisen?

Testritten hoef je niet perse op het baanvak zelf te doen. Je kan ook heel goed proefritten rijden op andere baanvakken, zoals Amersfoort - Apeldoorn.

Het faillissement van een onderaannemer is ook niet de schuld van de reiziger of de aanbestedende overheid. Connexxion is degene die de problemen moet oplossen, of het hard moet spelen met de bouwer. De anderen staan hier helemaal buiten.

Overigens is de concessie Limburg ongeveer tegelijk met de concessie Valleilijn aanbesteed. Veolia geeft nog steeds aan half december met GTWs te kunnen gaan rijden. Of er dus alleen Protossen of toch ook GTWs beschikbaar hadden kunnen zijn half december, is voor mij nog een vraag.

23-10-2007 14:49:31
fastguy84
fastguy84
Ik heb nog ff wat nagezocht:
Arriva heeft haar GTW's mei 2005 besteld, en reed (met zeker vijf stellen) op 5-11-2006. (18 maanden tussen bestelling en ingebruikname)
Connexxion won de aanbesteding op 8-12-2005, bestelde in maart 2006 en heeft er nu 3. (nu 19 maanden geleden sinds bestelling)
Veolia won Limburg op 16-5-2006, bestelde op 4-10-2006 en krijgt deze week de eerste stellen binnen en wil er over een maand mee rijden. (+/- 14 maanden tussen bestelling en ingebruikname)

Connexxion gaf aan voor FTD gekozen te hebben vanwege de snelle levertijd, maar dat is gewoon onzin. Op het moment dat CXX bestelde, was Limburg nog niet eens aanbesteed (dus hooguit een optie genomen door potentiële vervoerders, maar dat lijkt me sterk in die periode). De levertijd scheelt nu nauwelijks, terwijl er meer dan een halfjaar tussen bestelling zat. Veolia wil op 9-12-2007 de hele doorgaande dienst met GTW's rijden (minstens 6 stellen voor nodig), dus op die datum had CXX er ook 5 kunnen hebben, als ze Veolia voor waren geweest door bij Stadler te bestellen.

Om dit bericht af te sluiten nog een kwootje van CXX-directeur Rob van Holten, op Innotrans gedaan, opgetekend in de Gelderlander (23-9-2006!):

„We werden voor gek verklaard“, blikt Van Holten tijdens zijn korte speech terug. „Iedereen zei: dat lukt ze nooit, en al helemaal niet in zo’n korte tijd.“

geen commentaar...

23-10-2007 16:19:09
andre_ede
andre_ede
Er wordt weer een heel oud idee van stal gehaald, wat op delen van de lijn zeker haalbaar is, maar lang niet overal, dan zullen er vele huizen gesloopt moeten worden, zelfs gebouwen die nu net af zijn.

bron: www.tvgelderland.nl
CU wil dubbelspoor op Valleilijn

EDE - De Valleilijn moet over zijn hele lengte, tussen Ede en Amersfoort,dubbelspoors worden. Dat vindt de ChristenUnie in de Tweede Kamer.
De partij heeft hierover vragen gesteld aan minister Eurlings van Verkeer.

Nu ligt tussen Ede en Barneveld nog een enkel spoor, maar volgens de CU
moet dat snel veranderen. Onder meer omdat door de nieuwe dienstregeling
van ProRail treinen van Connexxion permanent zullen uitvallen,
omdat er overdag goederentreinen gaan rijden.

Volgens de CU kan een dubbelspoor de oplossing zijn voor de
vertragingen op de Valleilijn.

Laatst bewerkt door andre_ede op 23-10-2007 16:20

23-10-2007 18:01:46
kbrandsma
kbrandsma
@ Fastguy84:
Dit is wel erg appels met peren vergelijken. De GTW's zijn dieseluitvoeringen, welke volgens de concessie niet op de Valleilijn mogen rijden. In vergelijking met de elektrische GTW's scheelt het wel een jaar in het voordeel van de Protos.

23-10-2007 18:13:46
fastguy84
fastguy84
ben ik niet echt met je eens, als het nou om een of andere experimentele aandrijving zou gaan (waterstof ofzo) akkoord, maar Stadler heeft al eerder elektrische GTW's geleverd.

Daarnaast komt dat verschil in langere levertijd gewoon door de vulling van de orderportefeuille, de levertijd voor de elektrische GTW's voor Arriva en Veolia verschillen ook erg van elkaar. Maar op het moment dat CXX bestelde, was dat orderboek nog relatief leeg bij Stadler.

23-10-2007 18:54:14
rogier
rogier
rodidog: De schuld is zeker niet bij Connexxion in grote getale. De Provincie Gelderland wilde, volgens een forumlid, dan wel vanaf half december nieuwe treinen. Ook in dat geval was er maar één trein beschikbaar: de Proto's. De andere "treinenbouwers" hebben ontzettend lange wachtlijsten want aanbestedingen worden niet alleen in Nederland gedaan.... De enige schuld die Connexxion misschien in de schoenen te schuiven is, is dat zij inderdaad met de datum van 1/9 een beetje te ambitieus waren. Dat een onderaannemer van de fabriek waar de Proto's gebouwd wordt failliet is gegaan is ook niet de schuld van Connexxion.

Laten we eens beschouwen hoe dingen werken in de grote-mensen wereld:
- een aanbestedende overheid wil een vervoersdienst aanbesteden;
- er wordt een aantal eisen opgesteld en bekend gemaakt aan vervoerders, die hier vervolgens op kunnen ingaan;
- de provincie eist nieuw materieel; Connexxion belooft vanaf een bepaalde datum met nieuw materieel te rijden.

Het is dus Connexxion dat met vol verstand een contractuele verplichting aangaat ; nu achteraf (en wellicht ook vooraf?) blijkt dat dit geen realistische belofte was moet men niet gaan lopen jammeren en het smoezenboek opentrekken. Contractuele beloftes niet nakomen = boetes dokken. Ik snap dat dat voor de OV-sector lastig is, men is immers niet gewend dat er eisen gesteld worden aan de te stellen prestaties (gewone reizigers kan men zonder consequentie in de stront laten zakken, zie bijvoorbeeld de Valleilijn). Connexxion moet niet mokken, maar gewoon dokken.

23-10-2007 19:41:15
thom
thom
fastguy84: ben ik niet echt met je eens, als het nou om een of andere experimentele aandrijving zou gaan (waterstof ofzo) akkoord, maar Stadler heeft al eerder elektrische GTW's geleverd.

Dat ze ook electrieke stellen leveren, wil niet zeggen dat die ook dezelfde levertijd hebben.
Een dieselmotor kun je van de plank af kopen, een electrische installatie niet...

23-10-2007 19:41:21
lamote_ban
lamote_ban
rodidog:
Op dit moment heeft zo'n beetje iedere "treinenbouwer" enorme wachtlijsten. Dit door de "geweldige" aanbestedingen in Europa want iedereen moet maar nieuwe stellen beschikbaar hebben van de consessieverlener. Feit is dus hierdoor dat geen enkel bedrijf een trein vrij snel kan leveren want de orders lopen maar

Ook in Duitsland wordt op grote schaal aanbesteed en wordt ook overal nieuw spul gekocht. Desondanks zie je daar nergens van dit soort ongelukken bij aanbestedingen.

Dat sommige fabrikanten wachttijden hebben wil ik graag geloven, maar exorbitant zijn ze vergeleken met het verleden niet. Daarnaast kun je ook overwegen om treinen in Japan of Korea te kopen als de levertijden in Europa te lang zijn.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 23-10-2007 20:20

23-10-2007 19:44:04
bjornl
bjornl
Terecht of niet, CXX lijdt in ieder geval veel gezichtsverlies, want ze staan keer op keer negatief in de lokale pers:

CDA stelt Connexxion ultimatum tot 1 januari

Artikel: http://www.edestad.nl/index.php?&mod[1258][detail_id]=157853

Het CDA zegt begrip te hebben voor Connexxion, dat een nieuwe activiteit als het opzetten van een treindienst, een aanlooptijd nodig heef. ,,Maar als na afloop van deze inwerktijd geen duidelijke verbeteringen optreden, dan moet de provincie volgens ons de verleende concessie maar zien open te breken en gaan omzien naar een andere vervoerder. Wij stellen die datum op 1 januari 2008.''
Ook wil het CDA dat de onderzoekscommissie van Provinciale Staten een onderzoek gaat doen naar de wijze, waarop deze en andere OV-concessies verleend zijn. ,,Zodat wij met z'n allen lering kunnen trekken voor andere, toekomstige concessieverleningen binnen het OV in Gelderland.''

23-10-2007 20:21:58
lamote_ban
lamote_ban
Als de problemen in januari nog niet zijn opgelost dan is het wel duidelijk dat het met de Protos niks meer wordt. Dus lijkt me het ultimatum van het CDA een logische zaak.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 23-10-2007 20:22

23-10-2007 20:23:31
Bollenstad
Bollenstad
Het CDA geeft hier mijns inziens blijk van te weinig wereldkennis. Want wie zou er dan op 1 januari moeten gaan rijden? En met welk materieel?

Oh ja, laten we hier niet wéér een hele discussie over gaan voeren %03%; dat hebben we vorige week al gedaan (en de week daarvoor, en de week dáárvoor, enz.).

23-10-2007 20:27:01
rogier
rogier
Het gaat erom dat het duidelijk nodig is om de vervoerder het mes op de keel te zetten als deze zich niet aan de contractuele afspraken houdt. Voor niets gaat de zon op...  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-10-2007 20:30:57
lamote_ban
lamote_ban
Bollenstad: Het CDA geeft hier mijns inziens blijk van te weinig wereldkennis. Want wie zou er dan op 1 januari moeten gaan rijden? En met welk materieel?

Er staat alleen dat het CDA 1 januari het contract wil openbreken en opnieuw wil aanbesteden.
Dat is iets anders dan dat er 1 januari een andere vervoerder komt.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 23-10-2007 20:31

23-10-2007 20:40:28
Bollenstad
Bollenstad
Dan beëindig ik deze sub-discussie door te stellen dat in mijn ogen Connexxion op dit moment alles uit de kast trekt om de reiziger zo min mogelijk overlast te laten ervaren, wat knap lastig is. Op dit moment doen ze echt alles wat ze kunnen. Dus om ze nou zo het mes op de keel te zetten (terwijl FTD het probleem moet oplossen) klinkt als het paard achter de wagen spannen.  

23-10-2007 20:51:28
rogier
rogier
Ten eerste kon ik daar twee weken geleden weinig van merken dat men alles uit de kast trok, het was zelfs te moeilijk om op Ltn om te roepen dat er een trein zou uitvallen. Ook een vervangende bus heb ik niet gezien.
De reiziger heeft ondertussen nog steeds te maken met een onbetrouwbare vervoersdienst en uitval van ritten.
Connexxion heeft gegokt en verloren. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.

Laatst bewerkt door rogier op 23-10-2007 20:52

23-10-2007 21:07:24
geertw
geertw
Bollenstad: Op dit moment doen ze echt alles wat ze kunnen. Dus om ze nou zo het mes op de keel te zetten (terwijl FTD het probleem moet oplossen) klinkt als het paard achter de wagen spannen.

Twee V'tjes leasen van NS is geen optie? Als ik me goed herinner mocht Connexxion ze langer leasen als ze wilden, maar verwachtte CXX rond dit tijdstip alleen nog maar met Protosjes te rijden...

23-10-2007 21:25:48
kritische
kritische
fastguy84: Connexxion gaf aan voor FTD gekozen te hebben vanwege de snelle levertijd, maar dat is gewoon onzin. Op het moment dat CXX bestelde, was Limburg nog niet eens aanbesteed (dus hooguit een optie genomen door potentiële vervoerders, maar dat lijkt me sterk in die periode). De levertijd scheelt nu nauwelijks, terwijl er meer dan een halfjaar tussen bestelling zat. Veolia wil op 9-12-2007 de hele doorgaande dienst met GTW's rijden (minstens 6 stellen voor nodig), dus op die datum had CXX er ook 5 kunnen hebben, als ze Veolia voor waren geweest door bij Stadler te bestellen.

Ik denk dat er ook een relatie is tussen orderomvang en levertijd. 5 treinen is wat lastiger te bestellen dan 20 treinen. Bij volle orderportefeuilles is het leveren van 5 treintjes niet zo interessant.

kritische

23-10-2007 21:29:46
dumpy_dump
dumpy_dump
Overigens heb ik de indruk dat het de laatste tijd goed gaat met de Protos: de lange slagen rijden volgens mij allemaal.  

23-10-2007 22:05:05
andre_ede
andre_ede
Ik heb die indruk eigenlijk ook, zie weinig meldingen van verstoringen de laatste tijd. Het spul rijdt, teminste als ik ze hier voorbij zie komen en kijk op de klok dan kloppen de tijden heel aardig.

Al heb ik ook wel de indruk dat op ieder probleempje bij CXX nu wel heel erg gelet wordt, en direct in de media verschijnt, wat natuurlijk wel te begrijpen is, maar of dit altijd terecht is.

Nog een andere vraag in welke mate was CXX vrij in trein keuze, hoeveel had de provincie in te brengen bij de aanbesteding, ik las iets over subsidie op de treinen.....

Laatst bewerkt door andre_ede op 23-10-2007 22:07

23-10-2007 22:07:08
fastguy84
fastguy84
kritische: Ik denk dat er ook een relatie is tussen orderomvang en levertijd. 5 treinen is wat lastiger te bestellen dan 20 treinen. Bij volle orderportefeuilles is het leveren van 5 treintjes niet zo interessant.

Daar wil ik wel iets in meegaan, maar als je kijkt naar die portefeuille... Rond die tijd was er bijvoorbeeld ook een order voor 2x GTW 2/6 ASm (Aare Seeland mobil) CH onder 1200 VDC, besteld in 2005, uitgeleverd in 2007. Dat was de enige ASm GTW order ooit (afgezien van een order van 7 GTW's, door een voorloper van dat bedrijf, tien jaar eerder (ander model)), dus over kleine bestellingen gesproken...

23-10-2007 23:11:54
Bollenstad
Bollenstad
rogier: Ten eerste kon ik daar twee weken geleden weinig van merken dat men alles uit de kast trok, het was zelfs te moeilijk om op Ltn om te roepen dat er een trein zou uitvallen. Ook een vervangende bus heb ik niet gezien.
De reiziger heeft ondertussen nog steeds te maken met een onbetrouwbare vervoersdienst en uitval van ritten.
Connexxion heeft gegokt en verloren. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
Eh... Omroepen? Dat is toch een taak van Prorail Verkeersleiding? En zoals meerdere na jou al hebben gezegd gaat 't langzaam aan steeds beter.

Overigens heb ik dezelfde geluiden in december en januari gehoord toen Veolia de maaslijn overnam, en dat gaat nu ook best aardig, nietwaar? Oh ja, ander topic!

Laatst bewerkt door Bollenstad op 23-10-2007 23:13

23-10-2007 23:23:20
kbrandsma
kbrandsma
thom:
fastguy84: ben ik niet echt met je eens, als het nou om een of andere experimentele aandrijving zou gaan (waterstof ofzo) akkoord, maar Stadler heeft al eerder elektrische GTW's geleverd.

Dat ze ook electrieke stellen leveren, wil niet zeggen dat die ook dezelfde levertijd hebben.
Een dieselmotor kun je van de plank af kopen, een electrische installatie niet...

Inderdaad. Kijkend naar de Reference list op www.stadlerrail.com blijkt dat er nog nimmer een GTW met 1500 VDC en 140 km/u afgeleverd is. Die installatie zal dus voor een groot gedeelte nog moeten worden ontworpen.

24-10-2007 00:10:37
awhv-mcn
awhv-mcn
fastguy84: Connexxion gaf aan voor FTD gekozen te hebben vanwege de snelle levertijd, maar dat is gewoon onzin.
Dat is dan ook helemáál niet de belangrijkste reden om te kiezen voor FTD, zoals bekend mag worden verondersteld gezien het gediscussier en zwartepieten hier.

24-10-2007 00:16:56
kritische
kritische
kbrandsma: Inderdaad. Kijkend naar de Reference list op www.stadlerrail.com blijkt dat er nog nimmer een GTW met 1500 VDC en 140 km/u afgeleverd is. Die installatie zal dus voor een groot gedeelte nog moeten worden ontworpen.

Dat ben ik niet met je eens in de Stadler brochure van de Arriva GTW's staat:

Redundante Antriebsausrüstung bestehend aus 2 Antriebssträngen mit je 1 Dieselmotor, Asynchrongenerator, IGBT-Stromrichter und Asynchronfahrmotor

Wat ik hieruit lees is dat het een diesel-electrische aandrijving, dus dieselmotor - generator - electromotor. Dus als je de eerste twee weglaat en je spant waslijnen boven het spoor dan rijdt je trein. Er moet dus niets ontwikkeld worden alleen de generator en de dieselmotor kunnen weggelaten worden.
Wat bij de GTW's wel mooi is dat het dubbel uitgevoerd is dus bij een storing aan een motorunit kunnen ze gewoon doorrijden.

kritische

Laatst bewerkt door kritische op 24-10-2007 00:18

24-10-2007 00:21:14
dh3201
dh3201
Als je in eens plotsklaps 1500V op je motoren zet hebben ze geen lang leven schat ik zo, om over het comfort van de reizigers nog maar te zwijgen.

Shqiperise-lopers?

24-10-2007 01:04:01
thom
thom
Ja wat hierboven genoemd staat hoeft dus niet wet werken,
om en idee te geven, bij een Blauwe Engel is de hoofdgenerator uit mijn hoofd zelfs maar 230 volt...

Daarnaast is de snelheidsregeling van een DE stelletje gewoon te varieren door de toeren van de dieselmotor te verhogen of te verlagen...
Bij een Electriek stelletje heb je daar dus wat vermogens electronica voor nodig en juistja, dat zijn dingen die je nog moet ontwerpen

Laatst bewerkt door thom op 24-10-2007 01:05

24-10-2007 08:11:41
rogier
rogier
Bollenstad: Eh... Omroepen? Dat is toch een taak van Prorail Verkeersleiding? En zoals meerdere na jou al hebben gezegd gaat 't langzaam aan steeds beter.
Ik ben klant van Connexxion, niet van Prorail Verkeersleiding. Dan moet CXX zorgen dat Prorail de juiste informatie krijgt en goed omroept.

24-10-2007 08:19:33
bjornl
bjornl
Bollenstad:
rogier: Ten eerste kon ik daar twee weken geleden weinig van merken dat men alles uit de kast trok, het was zelfs te moeilijk om op Ltn om te roepen dat er een trein zou uitvallen. Ook een vervangende bus heb ik niet gezien.
Eh... Omroepen? Dat is toch een taak van Prorail Verkeersleiding?

Maar dan moet CXX wel aangeven dat hun trein niet rijdt...
Communicatie is in het geheel vrij dramatisch bij CXX, gepubliceerde dienstregelingen klopten vaak niet en servicemedewerkers op het station heb ik eigenlijk nooit gezien.

24-10-2007 09:47:46
kbrandsma
kbrandsma
Die heb ik meerdere malen met 3 man op Amf gezien. Ze hadden best verspreid over de lijn kunnen worden.  

24-10-2007 21:05:31
Bollenstad
Bollenstad
Ja hoor eens... Prorail weet toch wel dat die trein niet rijdt, zoals Prorail van iedere trein weet of 'ie wel of niet rijdt? Daarvoor zijn zij toch de treindienstleiders? Als zij dat niet weten wordt 't echt een zootje op de lijn. %03%  

26-10-2007 10:50:17
train85
train85
BARNEVELD, vrijdag:
Barneveld krijgt er waarschijnlijk een treinstation bij.
Het tweede station moet komen te liggen in Barneveld-Zuid, waar een nieuwbouwwijk wordt gebouwd.
ProRail onderzoekt momenteel of het nieuwe station tussen Amersfoort en Ede-Wageningen goed is in te passen in de dienstregeling.
Bron: Telegraaf

Laatst bewerkt door train85 op 26-10-2007 11:08

26-10-2007 11:00:04
dumpy_dump
dumpy_dump
Barneveld Zuid komt alleen niet tussen Amersfoort en Apeldoorn, maar tussen Barneveld Centrum en Lunteren. En is volgens mij dan het derde treinstation van Barneveld (waar tenslotte ook nog Barneveld Noord ligt). Het onderzoek waar ProRail mee bezig is, is naar aanleiding van de overbelastverklaring van de Valleilijn. In de plannen voor capaciteitsuitbreiding wordt ook gelijk Barneveld Zuid meegenomen.

Iets met een klok en een klepel dus...

26-10-2007 11:09:15
train85
train85
Dan weet de telegraaf niet helemaal waar de stations Barneveld liggen.  

26-10-2007 13:24:29
gkw1969
gkw1969
rogier: Ten eerste kon ik daar twee weken geleden weinig van merken dat men alles uit de kast trok, het was zelfs te moeilijk om op Ltn om te roepen dat er een trein zou uitvallen.

Tsja, ware het niet dat niet Connexxion de omroepen verzorgd maar...... juist ProRail. Connexxion geeft aan de verkeersleiding door wat er mis is, de verkeersleiding zorgt dan dat er informatie verstrekt wordt(toch?) En ja, de verkeersleiding is van..... juist ProRail.

Slechte informatievoorziening via de installatie is zelfs bij de NS slecht, dus daar kun je cxx geen schuld van geven.

Mensen die ook andere topics op dit forum lezen(zoals de bijzonderheden per dag) weten dat ook bij de NS genoeg mis gaat. Het wordt hier alleen maar uitvergroot omdat het om 1 lijntje gaat met 5 of 6 stations en 5 treinen.
Als je per lijn zo'n topic opent dan ben ik bang dat je aan 10 fora niet genoeg hebt omdat op iedere lijn of traject wel grote problemen zijn.

Er zijn fouten gemaakt door alle betrokkenen en ik kan je verzekeren dat men in Hilversum buikpijn heeft van al het gebeurene rond de Valleilijn.

Dan nog even een reactie op DB: De aanbestede trajecten van de DB zijn dieseltrajecten, de gunning is zo ongeveer 18 tot 24 maand voor ingangsdatum. DB heeft voor die dieseltraject al goedgekeurd materiaal: Lint, Talent en GTW zijn allemaal al goedgekeurd voor alle Duitse trajecten.
Had cxx de electrische GTW genomen dan had daar wederom opnieuw een typegoedkeuring voor verkregen moeten worden, evenals nu al met de FTD nodig was. Had cxx de lijn als diesel mogen exploiteren dan hadden er nu al Lints gereden.
Tussen bestellen en leveren zit dan misschien 18 of 19 maand, maar dan moeten er nog testritten gereden worden, op testtrajecten, maar ook op de lijn zelf. ProRail en IVW eisen gewoon zoveel testrapporten en daar ben je dan zeker een maand of 2, 3 bezig om die te krijgen.

Het runnen van een spoorwegbedrijf is niet zo simpel(gelukkig is cxx daar achter en zal in de toekomst die expertise bij Transdev vandaan halen).

Mijn vermoeden met de versnelde sloop van de SM'90 is dat de NS niet wil dat haar materiaal verkocht wordt in Nederland. De plan U stellen zijn aan het buitenland verkocht. Als de NS niet zo egoïstisch was geweest en de SM'90 nog tijdelijk had gehouden om in de verhuur te zetten dan had het nog geld opgeleverd ook nog.

Dan nog even een vraag aan Dumpy Dump: hoe kom je aan Amersfoort-Apeldoorn in het verhaal van Barneveld Zuid. In het artikel staat duidelijk Amersfoort-Ede/Wageningen.

Laatst bewerkt door gkw1969 op 26-10-2007 13:26

26-10-2007 16:03:06
timtrein
timtrein
gkw1969: Mijn vermoeden met de versnelde sloop van de SM'90 is dat de NS niet wil dat haar materiaal verkocht wordt in Nederland. De plan U stellen zijn aan het buitenland verkocht. Als de NS niet zo egoïstisch was geweest en de SM'90 nog tijdelijk had gehouden om in de verhuur te zetten dan had het nog geld opgeleverd ook nog.
Onzin, de stellen waren dringend aan een kleine revisie toe en NedTrain had daar überhaupt geen capaciteit voor. SM'90 is wegens die kosten buiten dienst gegaan

26-10-2007 19:44:07
dh3201
dh3201
gkw1969: Had cxx de lijn als diesel mogen exploiteren dan hadden er nu al Lints gereden.

Nee, want nieuwe Lints worden niet meer toegelaten door IVW!

Shqiperise-lopers?

26-10-2007 20:04:17
lamote_ban
lamote_ban
Een defecte trein tussen Amersfoort en Barneveld aansl.
Wie o wie, NS of CXX?

26-10-2007 20:05:47
bloober
bloober
Als je het toelichting voorval leest, dan weet je dat het CXX is.

Groetjes, Bloober

26-10-2007 20:09:16
dumpy_dump
dumpy_dump
gkw1969: Dan nog even een vraag aan Dumpy Dump: hoe kom je aan Amersfoort-Apeldoorn in het verhaal van Barneveld Zuid. In het artikel staat duidelijk Amersfoort-Ede/Wageningen.
Toen ik reageerde stond er nog Apeldoorn in het artikel waar ik op reageerde. Dat is nu kennelijk ge-edit, waardoor mij reactie wat dat betreft nergens meer op slaat...

De defecte trein is Connexxion, of het een Protos of een V is weet ik niet en ik ben ook weer vergeten welk treinnummertje erbij hoorde.

26-10-2007 20:16:08
aestudent
aestudent
De defecte trein was de 31354. Geen idee of het een Protos of V was. Volgens de spots in elk geval niet de 5031...  

29-10-2007 19:27:09
ijsm
ijsm
Vandaag is de 5034 vertrokken richting Nederland!  

29-10-2007 21:57:34
arjan
arjan
is er al meer bekend over sommige technische installaties zoals de bestemmingsdiplay's? heeft de 5034 dit anders al?  

29-10-2007 22:22:28
broek53
broek53
Een wat late reactie op een discussie die ik met grote verbazing heb zitten lezen: over wat Cxx fout gedaan zou hebben met het bestellen van de Protos enerzijds en de eeuwig opduikende SM '90 anderzijds, waarbij NS de gebruikelijke trap na krijgt omdat ze niet zomaar even materieel afstaat aan de concurrent die de aanbesteding gewonnen heeft.
Tsja.
Om met dat laatste te beginnen: SM '90 heeft zeker een jaar te koop gestaan, al is er natuurlijk geen advertentie over in de weekbladen verschenen. Iedereen had het kunnen kopen, maar was dan tegen hetzelfde aangelopen waarom NS zelf er vanaf wilde: het SM '90 was aan revisie toe. Dat zou dus knappe duurkoop geworden zijn. Daarnaast zou Cxx er niets aan gehad hebben in het kader van het rijden met Nieuw Materieel, want daar was SM '90 nu eenmaal te oud voor.
Tweedens: bij mijn beste weten eiste de provincie geen nieuw materieel. In eerste instantie wel, maar toen mislukte de aanbesteding dan ook omdat niemand inschreef ! Bij de tweede aanbestedingsuitvraag leverde het zsm gaan rijden met nieuw materieel wel voordelen op, maar het was geen eis.
Derdens: Cxx heeft het m.i. best handig gedaan met de Protos. Feitelijk hebben ze maar één echte cruciale (beginners)fout gemaakt, en dat is het contract met NS voor de huur van plan V. Je kon op je vingers natellen dat een prototype van een bedrijf dat geen ervaring heeft met het bouwen van zelfbewegende treinstellen nooit en te nimmer op zo'n krappe geplande tijd volledig operationeel zou kunnen zijn. Had men op de planning een overlapping genomen van een paar maanden met de huur van plan V, dan was er nauwelijks fuzz ontstaan. Hooguit had de provincie gemord dat de mooie nieuwe treinen niet op tijd allemaal in dienst kwamen, maar men had niet de reizigers in de kou laten staan en niet massaal in de bus laten zitten. En niet voortdurend allerlei kinderzieke treinen onderweg laten stranden. Kortom: voor een grijpstuiver meer nog geen derde van de problemen waarmee Cxx nu tobt.

31-10-2007 22:54:30
bloober
bloober
Vanavond weer een PROTOS stukgegaan of was het de 840 dit keer?

Groetjes, Bloober

31-10-2007 22:57:02
rarntz
rarntz
Het was een proto's ... ik had de eer hem te zien aankomen op Ede-Wageningen, erin te mogen gaan zitten, te wachten, nog langer te wachten en uiteindelijk uit te mogen stappen toen duidelijk werd dat de trein niet "van zijn rem af" kon. Dus maar via Utrecht naar Amersfoort gegaan.  

31-10-2007 22:59:44
dumpy_dump
dumpy_dump
Trein 31358 was het deze keer. Geen idee wat dat geweest moet zijn. Het waren remproblemen.  

01-11-2007 09:20:52
broek53
broek53
Vannacht is de 5034 uit Duitsland in Amersfoort aangekomen.
En of het zo moest zijn: de 840 heeft een aanrijding met een auto gehad...

01-11-2007 09:43:46
arjan
arjan
de 840 stoof om 7:25 waarbij iedereen wel heel raar van opkeek toen de trein niet stopte  

01-11-2007 12:50:28
bjornl
bjornl
Toen was de aanrijding al gebeurd, deze stond om 7:00 al op de displays te Ed. Er stond toen ook een Protos langs het perron aldaar.  

01-11-2007 23:06:55
Bollenstad
Bollenstad
arjan: de 840 stoof om 7:25 waarbij iedereen wel heel raar van opkeek toen de trein niet stopte
Ik snap absoluut niet wat je bedoelt. Ondertiteling a.u.b.?

01-11-2007 23:12:58
dumpy_dump
dumpy_dump
Die reed als 82900 terug naar Amf na de aanrijding te hebben gehad  

01-11-2007 23:19:11
arjan
arjan
precies, mijn post ging niet helemaal goed (hier en daar een woordje weg), maar de 840 stoof dus voorbij Bnn, terwijl alle wachtende mensen raar opkeken toen de trein niet stopte en dus gewoon doorreed naar Amf.
Aanrijding was al gebeurd, want er werd daarna ook omgeroepen dat de dienstregeling weer zou worden opgestart.

De protos die vervolgens kwam om 7:55 (richting Amf) zat dan ook stampvol en daar moesten wij (de wachtende mensen bij Bnn) nog eens bij!

ik denk dat het zo wel duidelijker is!

01-11-2007 23:22:44
Bollenstad
Bollenstad
Yep!  

01-11-2007 23:47:17
geugie
geugie
Om precies te zijn 5033.
De 5032 en 840 hebben daarna tussen Amersfoort en Lunteren gereden, uiteindelijk is de 5033 op eigen kracht naar Amf gekomen (achter trein 31372 aan).
De treinen 31363, 31365 en 31371 zijn in z'n geheel uitvallen.

02-11-2007 06:39:37
edegroot
edegroot
Verplaatst vanuit een ander topic:
andre_ede: Onderzoek dubbelspoor Valleilijn
ARNHEM - De provincie Gelderland onderzoekt of het verdubbelen van het spoor op de Valleilijn haalbaar is.
Dat heeft de ChristenUnie gemeld. Momenteel ligt er tussen Ede en Barneveld een enkel spoor. De ChristenUnie drong vorige week bij minister Eurlings van Verkeer aan op het verdubbelen van de Valleilijn.
Die maatregel moet een einde maken aan vertragingen en uitval van treinen.

Bron: TVgelderland.nl

Ben benieuwd wat hier uit voort komt, bij onze straat zijn ze juist deze week begonnen om de spoordijk te versmallen om ruimte te maken voor een fietspad, richting het centrum van Ede.
Maar ik weet dat bewoners aan de linkerzijde van het spoor in Lunteren, gezien vanuit Ede, kort geleden grond van Pro-rail konden kopen die langs het spoor ligt, maar dat de mensen aan de rechterkant van het spoor een brief kregen dat ze de grond van Pro-rail vrij moesten maken, de grond was door de bewoners aan hun tuinen toegevoegd. Het bekende volks tuintje uiterlijk

Groet Andre

02-11-2007 10:48:21
achterdoel
achterdoel
De gelderlander meldt het volgende:

Provincie zet Connexxion mes op de keel

ARNHEM - Vervoersmaatschappij Connexxion moet er snel voor zorgen dat de problemen op de Valleilijn (Ede-Amersfoort) worden opgelost.

Is dat op 1 januari niet gelukt, dan wil de provincie Gelderland het contract met het bedrijf verbreken. Provinciale Staten van Gelderland hebben dat gisteren besloten. Connexxion slaagt er al maanden niet in genoeg treinen te laten rijden op het traject. Passagiers moeten vaak met de bus en lopen zo veel vertraging op.

http://www.gelderlander.nl/devallei/article2093026.ece

Laatst bewerkt door achterdoel op 02-11-2007 10:59

02-11-2007 10:53:53
lamote_ban
lamote_ban
Als de problemen over acht weken nou nog niet opgelost zijn lijkt het me logisch dat de provincie er een punt achter zet.  

02-11-2007 12:22:34
mren
mren
Dan verbreken ze het contract met Cxx, en dan rijdt er niets meer, tenzij de provincie met een grote zak geld naar een spoorbedrijf stapt met een berg materieel, personeel en toelatingen zodat direct de dienst over genomen kan worden. En dat zou dan alleen NS kunnen zijn, al vraag ik me af hoe veel zin die er in hebben.

Denk dat dit meer als dwangmiddel moet worden gezien richting CXX. Het echt opbreken van het contract zal zonder twijfel leiden tot de nodige schadeclaims van CXX (Protos'en zullen ook betaald moeten worden), en de klant is dan de huilende derde lijkt me. Dat moet de provincie ook wel inzien. (En CXX waarschijnlijk ook)