Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
02-11-2007 12:35:45
dvdhoven
dvdhoven
Alleen heeft de provincie een enorm pak boter op het hoofd. Ze zijn zelf mede schuldig aan deze hele affaire.
En verder klinkt het allemaal vreselijk stoer, maar wie moet er in het gat springen? Volgens mij zijn er nul kandidaten.

Dick van den Hoven

02-11-2007 14:46:34
andre_ede
andre_ede
En dan ?
Wie heeft er wel treinen beschikbaar ?
De NS niet dan hadden ze die ook nog wel langer aan CXX kunnen gunnen.
De term al maanden vindt ik ook wel wat overdreven voor 2 maanden.

Het aantal verstoringen valt de laatste tijd toch wel mee, deze week 1 maal, en dat was buiten de schuld van CXX.

Protos nummer 4 is onderweg, dus het gaat al wat beter, maar helaas duurt het allemaal veelste lang.
Wat natuurlijk een slechte zaak is,.

Gr Andre

02-11-2007 17:17:39
lamote_ban
lamote_ban
mren:
Denk dat dit meer als dwangmiddel moet worden gezien richting CXX. Het echt opbreken van het contract zal zonder twijfel leiden tot de nodige schadeclaims van CXX (Protos'en zullen ook betaald moeten worden), en de klant is dan de huilende derde lijkt me.

Het lijkt me niet dat CXX juridisch ook maar een poot om op te staan heeft. Ze zijn hun inschrijving gewoon niet nagekomen en daarnaast kunnen ze absoluut geen duidelijkheid verschaffen of de Protos ooit nog fatsoenlijk gaan rijden of over een half jaar wegens onoplosbare problemen gesloopt moeten worden.

Het alternatief zal tijdelijk busexploitatie zijn. En dat is best mogelijk, Randstad Rail is anderhalf jaar verbust geweest.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 02-11-2007 17:19

02-11-2007 17:30:19
Somda
Somda
andre_ede:
Het aantal verstoringen valt de laatste tijd toch wel mee, deze week 1 maal, en dat was buiten de schuld van CXX.

Wat te denken van het uitvallen van de treinen van .01 en .31.
Is toch ook een verstoring van jawelste

Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-11-2007 17:40:23
mren
mren
lamotep:
Het lijkt me niet dat CXX juridisch ook maar een poot om op te staan heeft.

Daar zijn de meningen dan over verdeeld. Een de termen die dan ter discussie zullen komen zijn oa de verwijtbaarheid en redelijkheid&billijkheid. Dat het redelijk naïef is om een beginnend producent op zijn woord te geloven, soit, maar ik weet vrij zeker dat ze wil bij CXX om zich van zijn beste kant te laten zien aanwezig is.

Dat die Protos'en niet naar de sloop hoeven lijkt me wel duidelijk, ik geloof dat ze het nu wel redelijk doen.
De vraag is ook of busexploitatie wel zo aantrekkelijk is met de files op de A28 en het feit dat je dan een paar treinen, machinisten en een spoorlijn nagenoeg ongebruikt hebt liggen...

02-11-2007 17:42:39
kwilke
kwilke
lamotep: Het lijkt me niet dat CXX juridisch ook maar een poot om op te staan heeft. Ze zijn hun inschrijving gewoon niet nagekomen en daarnaast kunnen ze absoluut geen duidelijkheid verschaffen of de Protos ooit nog fatsoenlijk gaan rijden of over een half jaar wegens onoplosbare problemen gesloopt moeten worden.

Staat er dan een bepaling in het contract tussen de provincie en CXX dat het bij wanprestatie ontbonden kan worden?

Laatst bewerkt door kwilke op 02-11-2007 17:43

02-11-2007 17:43:46
mikos
mikos
En ook hier, net als op OHIH, laat ik mijn reactie even horen:

Als de provincie Gelderland echt zo drastisch tekeer wil gaan, dan denk ik dat de inwoners van Gelderland het vertrouwen in de provincie op moeten zeggen (we gunnen de overheid immers nog altijd ons land te runnen), want dit soort belachelijke dingen gaan roepen is iets voor amateurs. Dan had de provincie Groningen ook allang Arriva de deur moeten wijzen met hun chronische inschattingsfout van het inzetten van bepaalde hoeveelheden stellen.

Als de provincie niet weet waar ze over praat, laat die dan zijn mond houden. Wat wil je dan vanaf 1 januari gaan doen? Alleen nog maar bussen inzetten?

www.ov-ervaringen.nl

02-11-2007 17:55:27
lamote_ban
lamote_ban
kwilke:
Staat er dan een bepaling in het contract tussen de provincie en CXX dat het bij wanprestatie ontbonden kan worden?

Nee, want dat geldt wettelijk voor ieder contract.

02-11-2007 17:56:39
lamote_ban
lamote_ban
mikos: Wat wil je dan vanaf 1 januari gaan doen? Alleen nog maar bussen inzetten?

Dat lijkt me geen slecht idee als het over acht weken nog niet op orde is.

02-11-2007 18:00:26
mikos
mikos
Daarmee vererger je de situatie toch alleen maar? Dan snij je toch in je eigen vingers, of niet?!

www.ov-ervaringen.nl

02-11-2007 18:02:26
kwilke
kwilke
Lamotep: Nee, want dat geldt wettelijk voor ieder contract.

Voor ieder contract geldt dat het ontbonden mag worden, nadat de klant de leverancier 'redelijkerwijs' in staat heeft gesteld zijn product te verbeteren. En alhoewel de tijdsplanning van CXX veel te krap is, is dat niet van vandaag op morgen te verbeteren. Dus zoals mren zei: redelijkheid & billikheid. Vergeet niet dat CXX al een boete heeft gekregen voor deze zaak. Dan kun je niet voor dezelfde zaak een maand later aan komen zetten met 'nu ontbinden we het contract'.
Maar misschien het belangrijkste: de echte klant is de reiziger. Die heeft niets aan boetes, noch aan een vervoerder die moet verdwijnen waardoor er helemaal niets rijdt.

Laatst bewerkt door kwilke op 02-11-2007 18:03

02-11-2007 18:08:28
fabrierban
fabrierban
mren: Dat die Protos'en niet naar de sloop hoeven lijkt me wel duidelijk, ik geloof dat ze het nu wel redelijk doen.

Ze worden met een legertje technici op de been gehouden en dan zijn er nog regelmatig storingen. Dat is natuurlijk geen permanente oplossing. Ook het feit de productie al maanden in het slop zit geeft natuurlijk wel aan dat de problemen ernstig zijn.

Of het uiteindelijk op sloop gaat uitdraaien of dat er toch nog een werkbare modus wordt gevonden is moeilijk te voorspellen. Sloop van nieuw materieel wegens technische problemen is eerder vertoond, denk aan de NS-serie 2600. Een bijkomend probleem is dat de kans dat FTD ooit nog meer Protos zal verkopen gezien de huidige vertoning snel kleiner wordt. Daarmee zou het wel eens een bij de mini-serie van CXX kunnen blijven en dan wordt sloop al snel ook financieel een verstandige optie.

02-11-2007 18:11:56
mikos
mikos
Ik denk dat we, zoals al eerder gemeld in dit topic, dit 'dreigement' van de provincie Gelderland in dit geval met een korrel zout moeten nemen en dat ze alleen een stok achter de deur willen zetten. Even showen aan de bevolking dat we zogenaamd power hebben en dat wij ervoor zullen zorgen dat het beter wordt. Uhu, tuurlijk.

www.ov-ervaringen.nl

02-11-2007 18:16:43
fabrierban
fabrierban
kwilke:Voor ieder contract geldt dat het ontbonden mag worden, nadat de klant de leverancier 'redelijkerwijs' in staat heeft gesteld zijn product te verbeteren. En alhoewel de tijdsplanning van CXX veel te krap is, is dat niet van vandaag op morgen te verbeteren. Dus zoals mren zei: redelijkheid & billikheid. Vergeet niet dat CXX al een boete heeft gekregen voor deze zaak. Dan kun je niet voor dezelfde zaak een maand later aan komen zetten met 'nu ontbinden we het contract'.

De provincie stelt niet voor niets een deadline. Op die manier voldoen ze aan de wettelijke verplichting om CXX eerst de kans te bieden de problemen binnen een redelijke termijn op te lossen.

Het bijkomende probleem is dat FTD en CXX niet in staat zijn om aan te geven op wat voor termijn ze de problemen wel opgelost hebben. CXX heeft aantal keren een datum afgeven (begin oktober is nog gezegd dat de problemen eind oktober zouden zijn opgelost) maar heeft die keer op keer niet waar gemaakt en dat zal bij rechtszaak zwaar wegen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 02-11-2007 18:21

02-11-2007 18:40:44
andre_ede
andre_ede
Ook de inzet van bussen zal een ramp worden.

Station Ede Centrum is lastig per bus te bereiken, teminste als men de bus gewoon bij het station wil laten halt houden.
Station in Lunteren op het moment een ramp om daar per bus te komen de bussen die nu ingezet worden rijden zich iedere dag vast in het centrum van Lunteren.
Het station is nagenoeg onbereikbaar voor een bus.
Barneveld en Barneveld Noord zijn goed te doen, maar dan het deel naar Amf nog.

02-11-2007 18:42:05
fabrierban
fabrierban
Je hoeft natuurlijk niet perse bij de stations te stoppen.
Dat gebeurde bij RR ook niet.

02-11-2007 18:53:54
andre_ede
andre_ede
Dat zeg ik als men de bus bij het station wil laten halt houden.

Op Edc kan dat prima ligt een bus halte aan de overkant van het station,
Lunteren blijft het lastig, dan moet je bijna de bus buiten het bewoonde gebied laten halt houden

Is er iemand die echt de verstoringen, buiten de aangekondige uitval kan posten ? Hoe vaak gebeurt dat nog, na mijn gevoel (woon naast de lijn) niet zo heel vaak.
De verstoring van deze week die ik gezien heb betrof een aanrijding tussen een auto en een trein.
Gr Andre

02-11-2007 18:55:57
TreinOFiel
TreinOFiel
Vandaag vielen er in ieder geval weer treinen uit vanwege te weinig materieel, zo reed de 13.02-trein (Ed->Amf) niet. Daarnaast viel Protos 5033 (trein Ed-> Amf, V 12.32 Ed) stil op de vrije baan tussen Bnn-Amf, de hele boel moest eerst gereset worden toen...  

02-11-2007 19:06:16
geertw
geertw
Is er iemand die echt de verstoringen, buiten de aangekondige uitval kan posten ? Hoe vaak gebeurt dat nog, na mijn gevoel (woon naast de lijn) niet zo heel vaak.

Wellicht heb je hier iets aan: http://student.science.uva.nl/~vjaddoe/delays/delays.html

http://www.ovinnederland.nl/

02-11-2007 19:10:01
Somda
Somda
IE7 loopt meteen vast bij een bezoek aan die site.  

02-11-2007 19:11:36
mren
mren
Betere browser nemen  

02-11-2007 19:12:03
lucky
lucky
Firefox geen problemen, maar de site laat alle verstoringen sinds 2005 zien, en dat zijn er dus flink wat.  

02-11-2007 19:16:51
Somda
Somda
mren: Betere browser nemen

Voldoet voor de rest prima.%08%

02-11-2007 19:17:56
andre_ede
andre_ede
keistad: IE7 loopt meteen vast bij een bezoek aan die site.

Geen enkel probleem met IE7.
Mooi overzicht.
Trouwens erg stil op de lijn op dit moment, vanaf 18:40 uur

Laatst bewerkt door andre_ede op 02-11-2007 19:19

02-11-2007 19:19:06
mikos
mikos
Mikos: Einde discussie over browser. Terug naar Connexxion en de Valleilijn.

www.ov-ervaringen.nl

02-11-2007 19:21:56
ijsm
ijsm
fabrier: Sloop van nieuw materieel wegens technische problemen is eerder vertoond, denk aan de NS-serie 2600.
Alleen is dat zo'n 30 jaar geleden en leven we nu in andere tijden, tijden van derde partijen.

02-11-2007 19:28:06
webguy
webguy
Nou ja, kijk maar eens naar SM'90 - ook niet echt dat je zecht 'laaiend succes' - het is volgens mij altijd een zure appel geweest, ook omdat er zoveel introductie problemen waren.

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

02-11-2007 19:51:40
awhv-mcn
awhv-mcn
lamotep:
Het lijkt me niet dat CXX juridisch ook maar een poot om op te staan heeft. Ze zijn hun inschrijving gewoon niet nagekomen en daarnaast kunnen ze absoluut geen duidelijkheid verschaffen of de Protos ooit nog fatsoenlijk gaan rijden of over een half jaar wegens onoplosbare problemen gesloopt moeten worden.
Wat zijn dit voor uitspraken, Lamotep? Er zijn helemaal geen grote problemen met het PROTOS-materieel, dus ik zou graag eens willen weten hoe je tot deze ongefundeerde onzin komt. Lig je nog steeds wakker van "de deurproblemen" - die geen problemen zijn maar een gekozen gedrag van het systeem dat in de praktijk onwenselijk blijkt en met een software-aanpassing wordt gemodificeerd zodra alle stellen zijn afgeleverd? Echt, ik zie geen enkel concreet voorbeeld van "de problemen" die er volgens jou zijn. Ik weet ook hoe dat komt: de PROTOS'en laten al enkele weken een hoge betrouwbaarheid zien en niemand herkent de door jou geschetste situatie. Niemand is gebaat bij het consequent verspreiden van onwaarheden. Kun je me nou eens aangeven welke problemen er volgens jou met het materieel zijn? En onderbouw dit nu eens, zodat er een discussie gevoerd kan worden (!) en ik - en ongetwijfeld ook anderen hier - me niet groen en geel hoef te ergeren aan de constante stroom aan onwaarheden, of zelfs leugens.

Laatst bewerkt door awhv-mcn op 02-11-2007 19:52

02-11-2007 20:05:07
webguy
webguy
Hmm ik kan een paar dingen noemen van de Protos:
- Hij raakt wel eens oververhit
- Nog vaker komt 'ie niet van de rem af / zijn er problemen mee: dit heb ik al een paar keer gehoord, en ook recentelijk
- Hij 'valt uit': een keer zelf gehad net na Amf: bij het afremmen voor een sein stopte die er mee, en alle lichten moesten opeens paar keer aan en uit. Overigens is dit vandaag nog gebeurt...

Nou kan het zijn dat het aan de mcn-en ligt, maar dan is het nog een probleem van CXX...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

02-11-2007 20:42:50
fabrierban
fabrierban
ijsm:Alleen is dat zo'n 30 jaar geleden en leven we nu in andere tijden, tijden van derde partijen.

Dat is waar, maar slechte ontwerpen zijn van alle tijden. Waarmee ik niet keihard wil zeggen dat de Protos een slecht ontwerp is, maar gezien alle problemen sluit ik dat langzamerhand ook niet meer uit.

Laatst bewerkt door fabrierban op 02-11-2007 20:47

02-11-2007 21:13:56
timtrein
timtrein
fabrier: Waarmee ik niet keihard wil zeggen dat de Protos een slecht ontwerp is, maar gezien alle problemen sluit ik dat langzamerhand ook niet meer uit.
Alsof je dat na een paar maand al kan zeggen... zucht

02-11-2007 21:55:34
ijsm
ijsm
awhv-mcn:Ik weet ook hoe dat komt: de PROTOS'en laten al enkele weken een hoge betrouwbaarheid zien en niemand herkent de door jou geschetste situatie.
Dat wordt dus een mooi artikel in de RM

03-11-2007 01:23:30
Bollenstad
Bollenstad
Een zeer klein aantal mensen geeft nu, al dan niet onderbouwd, aan dat de Protos absoluut onbetrouwbaar is, een pruts-ontwerp, uitermate storingsgevoelig en meer termen van die strekking. Maar... hebben die mensen er wel eens bij stilgestaan dat NS zelf ook problemen heeft op dat gebied? Om de haverklap vallen IRM's stil door softwareproblemen (even resetten en 't is opgelost, waar ken ik dat van?) en ook storingen bij andere materieelsoorten zijn niet van de lucht. En dan heb ik het nog niet eens over SM'90. Maar is het zo vreemd dat treinen wel eens stuk gaan? Auto's gaan toch ook wel eens stuk zonder dat ze van tevoren een waarschuwing geven ("Pas op! Over 10 kilometer ga ik stuk!). En voor een treinsoort die net is ingestroomd is in korte tijd een enorme vooruitgang geboekt.

Kom op mensen! De Protos wordt hier onterecht onder een vergrootglas gelegd. Het gaat steeds beter, de kinderziektes geraken steeds beter onder controle en de instroom is nu gestaag op gang gekomen.

En daarnaast: ik dacht dat we treinliefhebbers waren, geen treinafkrakers. Die laatste categorie mensen moet maar een eigen forum oprichten.

Kortom: beperk je alsjeblieft tot de feiten en denk positief. Dat houdt de sfeer op Somda ook een stuk aantrekkelijker.

Laatst bewerkt door Bollenstad op 03-11-2007 01:25

03-11-2007 03:12:28
thom
thom
webguy: Nou ja, kijk maar eens naar SM'90 - ook niet echt dat je zecht 'laaiend succes' - het is volgens mij altijd een zure appel geweest, ook omdat er zoveel introductie problemen waren.

Mischien volledig offtopic, maar SM90 was wel een succes in zekere mate...
SM'90 is als technische proeftuin gebruikt voor IRM. Een hoop techniek is daarin hergebruikt.

Dat er van SM'90 zelf niet een directe vervolg serie is gebouwd is mischien een tweede, maar zolang er onderdelen in zitten die nu ook in huidige treinen gebruikt worden is het toch zeer zeker wel een succesvolle proeftuin geweest.
Dat SM'90 nu eerder BD gegaan is dan een gemiddeld treinstel heeft er alles mee te maken dat ze een revisie toe waren en het in dat geval tochwel weer eenlingen waren wbt het ontwerp.. 8 stellen is niet zo intressant...

03-11-2007 03:19:53
gkw1969
gkw1969
timtrein: Onzin, de stellen waren dringend aan een kleine revisie toe en NedTrain had daar überhaupt geen capaciteit voor. SM'90 is wegens die kosten buiten dienst gegaan

Wat is onzin? "een kleine revisie".... lijkt me vrij handig dat na een "kleine revisie" materiaal toch terug komt.

Als materiaal niet terugkomt is het: of heel slecht of niet geschikt voor eigen bedrijf c.q. concurrent.

Sorry.... maar de SM'90 was niet zo slecht als dat de NS deed vermoeden. Evenals het feit dat sommige trajecten onrendabel waren.
Als ik kijk naar Almelo-Mariënberg dan vond de NS het onrendabel... ja, zoals zij het uitvoerden was ook onrendabel(ze hadden voor een uursdienst 2 stellen nodig inclusief bemannig) toen Oostnet het overnam was het in ene wel rendabel... rara hoe kan dat:
nou door gewoonweg de vertrektijden te wijzigen waardoor je, i.p.v. 2 stellen nog maar 1 stel nodig bent om de dienst te rijden.

Neem van mij aan: de NS frustreert gewoon de hele boel door het afvoeren van materiaal waar de concurrenten baat bij zouden hebben: plan U en SM'90.

03-11-2007 06:38:59
bjornl
bjornl
gkw1969: Neem van mij aan: de NS frustreert gewoon de hele boel door het afvoeren van materiaal waar de concurrenten baat bij zouden hebben: plan U en SM'90.

En waarom bieden ze het dan eerst te koop aan?

De Protos doet het naar mijn indruk inderdaad steeds beter, maar ze moeten het nog een stuk beter gaan doen. Nadeel van een grotendeels enkelsporig traject met weinig keermogelijkheden is dat je treindienst bij een defecte trein direct helemaal in elkaar stort. Connexxion wekte de suggestie dat vanaf september alles beter zou worden; de praktijk is dat het in eerste instantie alleen maar slechter werd en nu weer langzaam verbetert. Ze zullen heel erg hun best moeten doen om het verloren vertrouwen terug te winnen (waarmee ik geenszins wil suggereren dat ze nu niet hun best doen!). Hetzelfde gebeurde toen BBA/Veolia het busdeel van de Valleilijn overnam: te weinig materieel met veel storingen en vertragingen. En de Provincie, die de Valleilijn aan de inwoners verkocht als een verbetering, heeft nu ook last van verminderde geloofwaardigheid.

03-11-2007 08:55:40
dumpy_dump
dumpy_dump
Almelo - Marienberg is zeker niet rendabel nu. Connexxion redt het met een andere zak geld dan NS het in die tijd deed, maar er moet zeker nog geld bij.  

03-11-2007 09:21:23
broek53
broek53
gkw1969: Neem van mij aan: de NS frustreert gewoon de hele boel door het afvoeren van materiaal waar de concurrenten baat bij zouden hebben: plan U en SM'90.
Het is ab-so-luut niet waar, gewoon. Plan U heeft ja-ren-lang te koop gestaan en is daartoe zelfs tijdenlang opgesteld geweest op allerlei moeilijke plaatsen, SM '90 is te koop geweest vanaf de afvoerideeën in 2004 tot de afvoer eind 2005. Idem dito overigens (maar nu via NSFS) met de veelgeroemde Wadlopers.

03-11-2007 10:52:14
fabrierban
fabrierban
Plan U was bijna 50 jaar oud, dat kun je dus moeilijk vervroegd slopen noemen. DM'90 was een redelijk storingsgevoelige unieke mini-serie, dat kost goud geld aan onderhoud. Dat financiele probleem met zo'n mini-serie zal trouwens CXX met de Protos ook nog voor de kiezen krijgen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 03-11-2007 11:03

03-11-2007 12:00:45
achterdoel
achterdoel
Vanochtend zag ik de 840 weer rijden, dus die is weer terug  

03-11-2007 12:28:05
dh3201
dh3201
fabrier: DM'90 was een redelijk storingsgevoelige unieke mini-serie

Ja, als je 53 stellen al een mini-serie gaat noemen is alles een mini serie.
We leven hier niet in de USA waar je per bestelling gelijk 4000 stuks af neemt.

Shqiperise-lopers?

03-11-2007 12:29:25
broek53
broek53
gkw1969: Als ik kijk naar Almelo-Mariënberg dan vond de NS het onrendabel... ja, zoals zij het uitvoerden was ook onrendabel(ze hadden voor een uursdienst 2 stellen nodig inclusief bemannig) toen Oostnet het overnam was het in ene wel rendabel... rara hoe kan dat:
nou door gewoonweg de vertrektijden te wijzigen waardoor je, i.p.v. 2 stellen nog maar 1 stel nodig bent om de dienst te rijden.
Ik geloof dat we weer met een fanatiek NS-hater te maken hebben. Ieders goed recht, maar dat geeft niet het recht om onzin te gaan verkopen om je "gelijk" te halen.
1. NS reed de dienst met twee stellen om in beide richtingen in Mariënberg goede aansluitingen te kunnen bieden. Dat was de consequentie van de dienstregeling op de lijn Zwolle - Emmen en daar droeg NS de consequenties van.
2. Oostnet is de dienst met 1 stel gaan rijden en dus werden daarbij de aansluitingen in Mariënberg in een richting om zeep geholpen.
3. Almelo - Mariënberg is niet rendabel en zal het ook niet worden. Dat was het in de Oostnet-tijd niet en dat is het nu ook niet. Laat je niet misleiden door geblaat op de TV: wat een vervoerder met "rendabel" bedoelt, is dat de hij er genoeg geld voor krijgt. Dat geld komt nu uit de concessie, vroeger kwam het bij de NS uit een zgn "exploitatie-subsidie".
Oostnet heeft dus de kosten gedrukt door de aansluitingen in Mrb te verbreken en de conducteur van de trein te halen. Kortom: de gemeenschap betaalt minder voor de lijn en krijgt ook minder. Zo eenvoudig is het.

03-11-2007 13:00:51
fabrierban
fabrierban
dh3201:
Ja, als je 53 stellen al een mini-serie gaat noemen is alles een mini serie.
We leven hier niet in de USA waar je per bestelling gelijk 4000 stuks af neemt.

Sorry, het ging over SM'90.

03-11-2007 13:04:27
fabrierban
fabrierban
broek53: %
2. Oostnet is de dienst met 1 stel gaan rijden en dus werden daarbij de aansluitingen in Mariënberg in een richting om zeep geholpen.

Oostnet bood in beide richtingen een aansluiting met 10 min overstaptijd. Dat was een redelijke balans tussen aansluitingen en kosten. Pas door de wijzigingen op Zwolle-Emmen in de CXX-tijd werden de aansluitingen om zeep geholpen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 03-11-2007 13:04

03-11-2007 15:13:15
gkw1969
gkw1969
broek53: Ik geloof dat we weer met een fanatiek NS-hater te maken hebben. Ieders goed recht, maar dat geeft niet het recht om onzin te gaan verkopen om je "gelijk" te halen.
1. NS reed de dienst met twee stellen om in beide richtingen in Mariënberg goede aansluitingen te kunnen bieden. Dat was de consequentie van de dienstregeling op de lijn Zwolle - Emmen en daar droeg NS de consequenties van.
3. Almelo - Mariënberg is niet rendabel en zal het ook niet worden. Dat was het in de Oostnet-tijd niet en dat is het nu ook niet. Laat je niet misleiden door geblaat op de TV: wat een vervoerder met "rendabel" bedoelt, is dat de hij er genoeg geld voor krijgt. Dat geld komt nu uit de concessie, vroeger kwam het bij de NS uit een zgn "exploitatie-subsidie".
Oostnet heeft dus de kosten gedrukt door de aansluitingen in Mrb te verbreken en de conducteur van de trein te halen. Kortom: de gemeenschap betaalt minder voor de lijn en krijgt ook minder. Zo eenvoudig is het.

Nou, ik ben geen fervente NS-hater, als dat zo zou zijn ben jij waarschijnlijk smoorverliefd op de NS. Wat ik probeer te doen is de bureaucratie, waarmee de NS al jaren behept is, duidelijk te maken. De reden waarom de NS al die jaren onrendabel kon rijden was gewoon dat ze toch wel geld kregen ongeacht hoeveel ze uitgaven, het werd door vadertje staat wel opgehoest. Pas toen de marktwerking zijn intrede deed bleek dat de NS wel heel onrendabel bezig was. Maar dan moet je het er niet op gaan gooien dat Oostnet de aansluitingen kapot hebben gemaakt want de dienstregeling is maar een paar minuten geschoven waarbij aansluitingen beide kanten op intact bleven tot de dienstregeling van Emmen-Zwolle werd gewijzigd.
Wat betreft het te koop aanbieden van de SM'90 in 2004, dat was mooi op tijd zeker omdat pas eind 2005 bekend werd wie het vervoer in het heuvellandgebied en op de valleilijn zou rijden. En ja, toen had de NS net besloten de SM'90 af te voeren. (toeval? toeval bestaat niet)

Laatst bewerkt door gkw1969 op 03-11-2007 15:14

03-11-2007 15:20:12
rudolfph
rudolfph
Rudolfph: en nu gaan we weer op een nette manier met elkaar om (in de forumregels bij punt 6: heb en toon dus respect voor elkaar).  

03-11-2007 16:18:33
broek53
broek53
fabrier:
broek53: %

Oostnet bood in beide richtingen een aansluiting met 10 min overstaptijd. Dat was een redelijke balans tussen aansluitingen en kosten. Pas door de wijzigingen op Zwolle-Emmen in de CXX-tijd werden de aansluitingen om zeep geholpen.
Het is absoluut niet waar. Citerend uit de spoorbookjes van 1998 en 1999: in de ochtend werd in de richting Emmen een overstap geboden van 46 minuten en in de middag en avond van 16 minuten, in de richting Almelo een overstap 's morgens van 4 minuten en in de middag en avond van 34 minuten. Best creatief, daar gaat het niet om, maar beweer nou niet dat er weinig met de aansluitingen gebeurde. Het was om die reden dat NS met twee stellen de dienst reed en de aansluitingen in beide richtingen in orde hield. Dat deed NS overigens pas sinds 1994, toen de dienstregeling op Zwolle - Emmen werd gewijzigd in een stop- en sneltrein. Het rijden met twee stellen vond de NS destijds een gevolg van de keus die ze voor Zl - Emn gemaakt had. Daarvoor reed ook die domme NS de dienst met één stel.

03-11-2007 16:25:35
broek53
broek53
gkw1969: Wat betreft het te koop aanbieden van de SM'90 in 2004, dat was mooi op tijd zeker omdat pas eind 2005 bekend werd wie het vervoer in het heuvellandgebied en op de valleilijn zou rijden. En ja, toen had de NS net besloten de SM'90 af te voeren. (toeval? toeval bestaat niet)
Toeval bestaat zeker. De wettelijke revisietermijn van SM '90 liep eind 2005 af. Daarom moest de NS in 2004 bepalen wat ze met het materieel ging doen: reviseren of afvoeren - en het werd dus afvoeren. Vanaf toen kon een ander het SM '90 overnemen: NS was er zogezegd "klaar" mee. En eind 2005 ging het dus inderdaad buiten dienst.

03-11-2007 20:10:08
aestudent
aestudent
achterdoel: Vanochtend zag ik de 840 weer rijden, dus die is weer terug
Klopt, dit hebben Sander en ik vandaag ook weer zien rijden.
bjornl: De Protos doet het naar mijn indruk inderdaad steeds beter, maar ze moeten het nog een stuk beter gaan doen.
Ohw ja? Vandaag waren er anders helemaal geen problemen hoor! %02%

04-11-2007 10:24:47
mich
mich
Uit verschillende bronnen heb ik gehoord dat NS het voor andere vervoerders toch wel moeilijk maakt om materieel van hun te kopen. Zo werd afgevoerd materieel bewust op een plek als Blerick of Breda neergezet zodat het er na een tijdje half gesloopt uitzag en niet meer aantrekkelijk was voor de concurrend. Er zijn vervoerders geweest die graag plan U, 1200 1300 2200 had gehad, maar hier geen medewerking in kreeg. Het was of te duur, of het werd net gesloopt toen ze het nodig hadden, of het was zo gesloopt en geplukt dat je er weinig meer mee kon.
Als voorbeeld de huidige Wadlopers, ze staan heel mooi geconserveerd in een loods in Amersfoort, maar wat krijg je ervoor? Een stel dat meer kost aan huur dan een nieuwe trein(terwijl die denk ik is afgeschreven) welke een nieuwe motor en grote revisie nodig heeft wil je er even fatsoenlijk mee vooruit. Totaal niet te doen dus. Dan de volgende vraag, is dat toeval, komt het net zo uit, moet die huurprijs zo hoog?

04-11-2007 10:48:53
fabrierban
fabrierban
@mich
Het is wellicht een beetje off-topic, maar omdat voor CXX hetzelfde probleem geldt in dit verband toch interessant. De wadlopers hebben versleten motoren. Dat betekent dat er hoge kosten zijn om ze nog een beetje rijdende te houden (ik neem aan dat Veolia dat inmiddels ook heeft gemerkt). Daarnaast verkleint verhuren voor korte tijd de kans voor NS om ze te verkopen nog verder (ze zijn nu al 25 jaar oud). Als commercieel bedrijf verrekent NS al die zaken in de huurprijs die dan al gauw extreem hoog wordt.

Als iemand de wadlopers nu wil huren voor lange tijd (zeg 10 jaar) zouden ze een nieuwe motor en revisie krijgen, eenmalig investeren met daarna wel veel lagere onderhoudskosten. Bij een 10-jarig huurcontract kan NS die investeringen uitsmeren waardoor de huurprijs er dan plotseling een stuk schappelijker uitziet.

De derde optie is verkoop. Nieuwe eigenaren moet dan echter wel in een keer de aankoop- en de investeringskosten ophoesten en dat is voor veel kleine maatschappijtjes ondoenlijk. Een constructie via een leasemaatschappij zou dat kunnen verhelpen, maar leasemaatschappijen kopen liever geen materieel dat al 25 jaar oud is.

Als je deze zaken bekijkt zijn er voor NS bij dit soort gevallen van 25 jaar oud materieel drie opties: opknappen en langduring verhuren, direct verkopen of slopen. Voor korte termijn verhuren is voor NS financieel echter onaantrekkelijk en dus hangt daar een hoog prijskaartje aan en dat is dus ook voor bijv. CXX daardoor geen optie.

Laatst bewerkt door fabrierban op 04-11-2007 10:53

04-11-2007 12:46:21
bjornl
bjornl
aestudent:
bjornl: De Protos doet het naar mijn indruk inderdaad steeds beter, maar ze moeten het nog een stuk beter gaan doen.
Ohw ja? Vandaag waren er anders helemaal geen problemen hoor! %02%

Een dag geen problemen is mooi, en ik heb ook nergens beweerd dat er elke dag problemen zijn. Er zijn echter nog wel te veel verstoringen om het vertrouwen van de reizigers terug te winnen de laatste weken, alleen al voor wat ik meekreeg van 's ochtends en 's middags via Ede-Wageningen reizen en een beetje dit topic en AV in de gaten houden.

(en merk daarbij op dat de pendels naar Bnn nog steeds niet rijden en dat er ook geen indicatie is gegeven voor het herstarten van deze dienst, nadat eerder beloofd was dat deze vóór het eind van oktober weer zouden rijden!)

Laatst bewerkt door bjornl op 04-11-2007 12:50

04-11-2007 12:53:45
idolaat
idolaat
Het leek er vanochten even op dat de BNN-pendel weer in ere hersteld was toen ik om 10:35 een protos voor zag zoeven. Was waarschijnlijk de 31323 die met +15 voorbijkwam  

04-11-2007 14:42:47
WesselE
WesselE
Kunnen die pendels inmiddels weer niet gaan rijden, als het goed is heeft Cxx nu de beschikking over 5 treinen. Kunnen ze met de 840 dan voorlopig niet even de pendel gaan rijden?

'Okeh'

Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-11-2007 17:09:32
kbrandsma
kbrandsma
De 5034 is dan al in Nederland, even een testprogramma uitvoeren voordat het stel in reizigersdienst ingezet wordt is geen overbodige luxe.  

04-11-2007 18:22:41
broek53
broek53
mich: Uit verschillende bronnen heb ik gehoord dat NS het voor andere vervoerders toch wel moeilijk maakt om materieel van hun te kopen. Zo werd afgevoerd materieel bewust op een plek als Blerick of Breda neergezet zodat het er na een tijdje half gesloopt uitzag en niet meer aantrekkelijk was voor de concurrend. Er zijn vervoerders geweest die graag plan U, 1200 1300 2200 had gehad, maar hier geen medewerking in kreeg. Het was of te duur, of het werd net gesloopt toen ze het nodig hadden, of het was zo gesloopt en geplukt dat je er weinig meer mee kon.
Als voorbeeld de huidige Wadlopers, ze staan heel mooi geconserveerd in een loods in Amersfoort, maar wat krijg je ervoor? Een stel dat meer kost aan huur dan een nieuwe trein(terwijl die denk ik is afgeschreven) welke een nieuwe motor en grote revisie nodig heeft wil je er even fatsoenlijk mee vooruit. Totaal niet te doen dus. Dan de volgende vraag, is dat toeval, komt het net zo uit, moet die huurprijs zo hoog?
Er zijn helemaal geen vervoerders geweest die plan U wilden kopen. De 15 stellen zijn geconserveerd en gestald op Amersfoort Vlasakkers om ze zo heel mogelijk te houden. Daar hebben ze iets van anderhalf jaar gestaan, en toen Defensie de huur opzegde, zijn ze als de raphazen naar Blerick en Heerlen gebracht. Op zichzelf een domme actie, want de directie had toen inmiddesl besloten dat ze - bij gebrek aan kopers - maar gesloopt moesten worden.
Bij locomotieven ligt dat anders: na de splitsing van het NS-bedrijf kreeg NS Cargo = Railion het eigendom van de meeste locs en de zeggenschap over alle locs. Bij locs ligt het ook niet voor de hand ze te verkopen aan andere vervoerders, omdat het daar gaat om goederenvervoer en je dus rechtstreeks je concurrenten in het zadel helpt.

04-11-2007 18:43:01
lamote_ban
lamote_ban
broek53: Bij locs ligt het ook niet voor de hand ze te verkopen aan andere vervoerders, omdat het daar gaat om goederenvervoer en je dus rechtstreeks je concurrenten in het zadel helpt.

Dat lijkt me toch wat naief, anno 2007 kun je overal lokomotieven leasen.

04-11-2007 18:44:26
dumpy_dump
dumpy_dump
Het ging over 2200n en 1300n, dan hebben we het over de tijd dat de leasemarkt nog niet of nauwelijks bestond.  

04-11-2007 19:59:12
broek53
broek53
lamotep:
broek53: Bij locs ligt het ook niet voor de hand ze te verkopen aan andere vervoerders, omdat het daar gaat om goederenvervoer en je dus rechtstreeks je concurrenten in het zadel helpt.

Dat lijkt me toch wat naief, anno 2007 kun je overal lokomotieven leasen.
Ja, maar anno 1998 niet en toen speelde dat. Inmiddels bestaan de locs waaraan gerefereerd wordt, immers ook niet meer.

04-11-2007 23:08:06
geugie
geugie
De 840 is vrijdagavond rond 21.30 aangekomen in Amf en mocht meteen de dienst weer op. Al met al best een spannende dag, drie Protossen op dienst  

04-11-2007 23:12:04
noof
noof
Gisterochtend GDST op Amf.

edit: Was reactie op kbrandsma.

Laatst bewerkt door noof op 04-11-2007 23:12

04-11-2007 23:17:15
webguy
webguy
Ik heb 'm vandaag ook weer gezien in de richting Ed

05-11-2007 18:44:28
awhv-mcn
awhv-mcn
Ik lees nog steeds niets waaruit blijkt dat de PROTOS bagger/slecht ontwerp/rommel/duurkoop enz. is...

Laatst bewerkt door awhv-mcn op 05-11-2007 18:48

05-11-2007 20:27:06
thom
thom
Je bedoeld dat in de trant van "het is stil aan de overkant "  

05-11-2007 20:52:53
maxime
maxime
Vandaag ook nog geen problemen?  

05-11-2007 21:23:55
bjornl
bjornl
awhv-mcn: Ik lees nog steeds niets waaruit blijkt dat de PROTOS bagger/slecht ontwerp/rommel/duurkoop enz. is...

Ik weet niet waarop dit precies een reactie is, maar als het op mijn "het moet beter"-stukje was: ik heb hiermee nooit willen zeggen dat Protos inherent slecht was (al het nieuwe materieel heeft kinderziekten!), en in mijn perceptie zit er ook zeker een dalende lijn in het aantal defecten.

05-11-2007 21:29:30
andre_ede
andre_ede
maxime: Vandaag ook nog geen problemen?

Het lijkt van niet, op de eerder genoemde URL zijn er sinds 1 November geen extra verstoringen of grote verstoringen geweest.

Gr Andre
(21:58, PROTOS in de noodstop, zo te horen)

Laatst bewerkt door andre_ede op 05-11-2007 22:00

14-11-2007 19:18:59
WesselE
WesselE
Hoe staat het er nu voor op de Valleilijn? Is het al bekend wanneer de bnn pendels weer gaan rijden, en of de 5034 al rijd?

'Okeh'

14-11-2007 19:27:35
rudolfph
rudolfph
Lees dit draadje of de nieuwsberichten eens wat beter, daar staat over het hoe en wat van de 5034. De Bnn-pendels zullen wel pas gaan rijden als de 5035 er is.  

14-11-2007 20:18:27
train85
train85
En die wordt na verwachting eind november geleverd, volgens een persmelding van FTD Fahrzeugtechnik Dessau AG.  

14-11-2007 21:44:34
keesje
keesje
... zodat CXX één jaar na de prachtige ingediende plannen misschien eens gaat doen waarvoor ze besteld zijn. Prachtige prestatie!  

14-11-2007 21:46:26
lamote_ban
lamote_ban
@train85
Het is niet te hopen dat FTD ooit nog een grote bestelling krijgt gezien het tempo van afleveren.

14-11-2007 22:32:22
kbrandsma
kbrandsma
Nou nou nou...
Een autofabrikant draait ook niet meteen op volle productie. Voordat medewerkers bekend zijn met de technieken kan de levertijd ook oplopen tot meer dan een half jaar.
En hoe zat het ook alweer bij de renovatie van ICM? De laatste 2 zijn ook aanzienlijk sneller uit het proces gerold dan de eerste exemplaren.
FTD heeft hier veel ervaring mee opgedaan. Hopelijk hebben ze hier veel van geleerd, en overkomt het hen niet nogeens, en mogen ze nog vele jaren treintjes in elkaar zetten.

14-11-2007 23:20:10
broek53
broek53
Je kunt van FTD hooguit wat zeggen als je het geplande leverinsgtempo kent, dunkt mij.
@keesje: Cxx heeft met plan V de dienstregeling gereden die ze beloofd heeft en het heeft nieuw materieel beloofd per 1 september jl. Dat is er dus 3 maanden te laat.

15-11-2007 13:43:04
train85
train85
1 van de 3 treinen valt vandaag weer is uit.  

15-11-2007 14:13:53
keesje
keesje
@broek53: Op NOS-teletekst pagina 753 staat anders nog altijd dat er tot nader bericht minder treinen rijden tussen Bnn en Amf.

Hoe je het ook went of keert: 11 maanden na ingang van de concessie rijdt het niet zoals het hoort. Waar menigeen op dit forum loopt te drammen als er maar 1 stelletje Plan V ontbreekt (terwijl de trein wel gewoon rijdt), vindt de ander dat we CXX 'de tijd' moeten geven terwijl de helft van de treinen uitvalt.

Tsja... Het geduld en het geloof raakt wel eens op denk ik.

15-11-2007 15:13:21
rudolfph
rudolfph
Connexxion is pas begonnen met wanpresteren toen de plan V's op 1 september teruggingen naar NSR en de nieuwe treinen nog niet geleverd waren. Tot 1 september was met de provincie overeengekomen dat er "oude" treinen zouden rijden, daarna zou het nieuwe materieel er zijn. Dus de problemen met Connexxion zijn nu twee-en-een-halve maand aan de gang.

Verder raakt het geduld inderdaad wel eens op, maar volgens mij heb je nauwelijks een andere keuze dan afwachten. Immers, als de overheid de ultieme sanctie oplegt (ontbinden van contract wegens wanprestatie), rijdt er helemaal niets meer, simpelweg omdat er geen andere partij is die het personeel of het materieel voorhanden heeft (en als die partij het personeel+materieel van Connexxion overneemt, heeft die natuurlijk dezelfde problemen, dus is dat geen oplossing) om de treindienst uit te voeren. Daar is natuurlijk niemand mee geholpen, en zeker de reiziger niet.

15-11-2007 21:52:33
broek53
broek53
Zo is het wel, als je het even wat ruimer bekijkt. Overigens zou NS de dienst ongeveer stante pede kunnen overnemen, maar dat is geen vergelijk natuurlijk.  

15-11-2007 22:00:38
lamote_ban
lamote_ban
rudolfph: Verder raakt het geduld inderdaad wel eens op, maar volgens mij heb je nauwelijks een andere keuze dan afwachten.

Ik denk toch echt dat 1 januari het doek valt als CXX zijn zaken dan nog niet op orde heeft. Je kunt wel blijven roepen dat het allemaal wel goed komt, maar er is tegen die tijd niemand meer die dat nog gelooft. Beter een andere vervoerder (wie was nummer twee bij de aanbesteding?), een jaar vervangend busvervoer en dan fatsoenlijke treinen i.p.v. nog jaren op deze manier doormodderen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 15-11-2007 22:01

15-11-2007 22:02:21
mikos
mikos
Zijn de huidige treinen dan niet fatsoenlijk?
En een trein die toch onderhand praktisch altijd rijdt, is toch nog altijd beter dan alleen maar busvervoer?

Wat een loze mening, zeg...

www.ov-ervaringen.nl

15-11-2007 22:02:53
fabrierban
fabrierban
broek53: Zo is het wel, als je het even wat ruimer bekijkt. Overigens zou NS de dienst ongeveer stante pede kunnen overnemen, maar dat is geen vergelijk natuurlijk.

Zo gaat dat niet. Als no 1 van de aanbesteding worden gediskwalificeerd, gaan de rechten over op no 2.

15-11-2007 22:04:54
mren
mren
Maar nummer 1 werd niet gediskwalificeerd, dat is immers iets dat je vooraf doet enwel op basis van een gegronde reden.

Hooguit wordt het een gevalletje wanprestatie en dan is het helemaal niet nodig dat automatisch nummer 2 van een aanbesteding van een jaar terug wordt gekozen.

15-11-2007 22:07:34
fabrierban
fabrierban
lamotep:
Ik denk toch echt dat 1 januari het doek valt als CXX zijn zaken dan nog niet op orde heeft.

Lijkt me ook. De provincie wordt zelf ongeloofwaardig als ze blijft accepteren dat CXX zijn inschrijving niet nakomt. De Bnn-pendel rijdt nu al maanden niet meer en ooit is het dan einde oefening. Daarnaast is er het grote risico dat andere inschrijvers na 1 januari naar de rechter zullen stappen en ontbinding van het contract zullen eisen.

15-11-2007 22:09:50
fabrierban
fabrierban
mren:
Hooguit wordt het een gevalletje wanprestatie en dan is het helemaal niet nodig dat automatisch nummer 2 van een aanbesteding van een jaar terug wordt gekozen.

In Oost-Brabant wilde de provincie eerst de BBA laten doorrijden toen CXX zijn contract niet na kwam. Daar stak Arriva (als no 2) echter snel een stokje voor.

15-11-2007 22:11:21
dumpy_dump
dumpy_dump
Die Bnn-pendel rijdt nog geen 2 maanden niet, als ik me goed herinner.  

15-11-2007 22:12:21
fabrierban
fabrierban
@dumpy_dump
Sinds begin september?

15-11-2007 22:48:37
dh3201
dh3201
Als NSR de dienst zou terug overnemen, gaat NSR gewoon hun oude dienst weer op pakken, dan rijdt er dus ook geen Bnn pendel en buiten de spitsen en op zondag een uurdienst tussen Amf en Ed, hoihoi en zo.

Shqiperise-lopers?

15-11-2007 23:20:59
broek53
broek53
Eigenlijk is dit een volslagen zinloze discussie, merk ik. Ik stop ermee, want dit wordt echt volslagen zinloos gewauwel.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-11-2007 23:21

16-11-2007 00:27:33
bjornl
bjornl
fabrier: @dumpy_dump
Sinds begin september?

Sinds er vier Veetjes teruggingen naar NSR, ik meen 23 september.

16-11-2007 08:17:13
keesje
keesje
Vanaf dat moment rijdt die pendel structureel niet. Maar in de periode ervoor ging die pendel er ook regelmatig uit zodra CXX een stel minder op de baan had door een defect of iets dergelijks.  

16-11-2007 08:29:45
geertw
geertw
Die pendel reed op zondagochtend ook structureel niet door personeelstekort op die momenten volgens mij. (Je kunt je afvragen of die pendel op zondagochtend ook nodig is, maar goed.)

http://www.ovinnederland.nl/

16-11-2007 11:17:54
fastguy84
fastguy84
Maar waarom rijdt die pendel nu eigenlijk niet? Er zijn toch genoeg stellen? 840 + 5031-5034 is toch 5 stellen, voor 4 diensten? Terwijl er gister maar 2 diensten reden?
Je zou toch denken dat het herstellen van de Bnn-pendel belangrijker is dan het inbouwen van infotainment, vending machines, etc.?
Of is er weer personeelstekort (evt. door opleiding Protos, waardoor dat personeel niet voor de dienst beschikbaar is?)?

16-11-2007 12:03:44
bjornl
bjornl
Is 5034 al in dienst dan? Zie hem niet in recente spots...
En er zijn drie diensten nodig voor Amf-Ed, dus dan heb je één stel op reserve - gezien de uitvalproblematiek niet verkeerd. Ik denk dat CXX nu even "op zeker" speelt en probeert in ieder geval de dienst Ed-Amf goed te draaien. Ik denk ook dat dat een verstandige beslissing is! Verder moest de 840 ook één dezer dagen weer terug naar NSR, en dan zou je misschien weer moeten knippen in de dienst die je net weer opgestart hebt.

16-11-2007 12:28:28
lucky
lucky
1 dezer dagen? Gewoon per nieuwe dienstregeling toch? Dat is nog bijna een maand.  

16-11-2007 17:08:17
kbrandsma
kbrandsma
Ik neem aan dat de 840 weer "fris" van start moet gaan bij NS. Gezien de gebruikssporen op de CXX-Vee's geen overbodige luxe. De 3446 en 3449 zijn nu ook al terug, terwijl NS ze pas vanaf 10-12 nodig heeft (voor Lw - Wv).  

16-11-2007 19:31:12
train85
train85
De 840 wordt pas teruggeven aan NS als de 5035 binnen is bij Connexxion, verwachten eind november.  

16-11-2007 20:09:42
goffe_bp
goffe_bp
Morgen ga ik proberen om een slagje Ed-Amf te maken. Kan ik de proto's vervachten

goffe_bp

16-11-2007 20:12:13
andre_ede
andre_ede
Kans lijkt me erg groot 3 Protos tegen over 1 Plan V.  

16-11-2007 23:07:05
arjan
arjan
3 stellen zijn er nodig voor een dienst en de 840 blijft elke dag gebruikt worden, dus de andere 2 zijn protos.

tikfout?

16-11-2007 23:32:01
Somda
Somda
Het begint in deze discussie een beetje te lijken dat sommige HOPEN dat Cxx per 1 januarie van de Valleilijn geknikkert wordt.%03%
Ik heb de indruk dat er de laatste tijd wel wat aan het verbeteren is.
Nieuw type trein,te weinig testritten want te weinig tijd,in beginsel veel ste veel storingen,maar het gaat beetje bij beetje beter.Komt wel goed daar.