Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
21-12-2007 17:24:26
mat64
mat64
dus als ik dit lees willen ze hem 160 laten rijden tussen Amf-Bnva?  

21-12-2007 17:27:09
thejag
thejag
nee, 130. Dit is maximale toegestane snelheid op baanvak Amf-Bnva in normale reizigersdienst


grt, Michiel
 

21-12-2007 19:04:20
dh3201
dh3201
En hoe snel hebben ze daar de afgelopen maanden dan gereden? 100 of zo? of 80?


Shqiperise-lopers?
 

22-12-2007 00:59:05
arjan
arjan
ik heb hem een keer bijgehouden met 120... dus dat kunnen ze in ieder geval  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-12-2007 15:15:59
keesje
keesje
Geen idee wat Connexxion met 'incidenteel' bedoelt, maar bijna de hele middag liggen de pendels Amf-Bnn er al weer uit... En zo knoeien we lekker verder op die lijn!  

22-12-2007 15:54:14
andre_ede
andre_ede
Er is een defect stel, dit is in het begin van de middag gebeurd dus mogelijk ligt het daarom nu een tijdje stil.

Vindt trouwens 15:15 ook niet bijna de hele middag die duurt nog tot 18:00 uur

Laatst bewerkt door andre_ede op 22-12-2007 15:55
 

22-12-2007 16:38:18
awhv-mcn
awhv-mcn
Quote
dh3201: En hoe snel hebben ze daar de afgelopen maanden dan gereden? 100 of zo? of 80?
110.
 

22-12-2007 18:45:07
fabrierban
fabrierban
Quote
andre_ede: Er is een defect stel, dit is in het begin van de middag gebeurd dus mogelijk ligt het daarom nu een tijdje stil.
Vindt trouwens 15:15 ook niet bijna de hele middag die duurt nog tot 18:00 uur

Nee het is niet de hele middag, maar op deze manier kun je dat transferium wel sluiten.
 

22-12-2007 21:05:07
dumpy_dump
dumpy_dump
Gezien mijn spot van 3 blauwe Protossen op de Bokkeduinen, hebben ook niet alle lange slagen op de Valleilijn gereden...  

23-12-2007 10:23:34
dh3201
dh3201
Klopt, om 11:42 was het heel erg leeg in Lunteren, van beide kanten geen trein.


Shqiperise-lopers?
 

23-12-2007 10:42:53
achterdoel
achterdoel
Op dat moment was er een vertraging van +/- 10 minuten.  

23-12-2007 11:59:37
manuel25
manuel25
de eerste trein naar ede wageningen ging om 11.46 met +8 weg, ik zat in die trein. het defecte stel stond op Barneveld noord en er is een andere protos heen gegaan om hem er vandaan te slepen. Bij de fly- over van amf zag ik ze onder ons door rijden.  

23-12-2007 16:34:48
dh3201
dh3201
Vandaag (zondag) reed de Bnn pendel wel weer.


Shqiperise-lopers?
 

11-01-2008 11:09:59
arjan
arjan
Dinsdag was een protos gestrand te Bnn en vandaag rijdt de Bnn pendel niet. Weet niet of ie voorgaande dagen (wo en do) wel heeft gereden

Als oorzaak wordt weer tekort aan materieel genoemd. Is de 5de protos dan ook stuk dat die niet in te zetten is?

Laatst bewerkt door arjan op 11-01-2008 11:11
 

11-01-2008 11:11:49
robbertc
robbertc
... Ook woensdagmiddag strandde een Protos te Bnn.  

11-01-2008 23:37:05
arjan
arjan
en vandaag was het weer raak... Jammer het ging net zo goed, laatste tijd reed mijn trein elke keer  

27-01-2008 13:26:52
idolaat
idolaat
Met welk doel is de FTD01 eigenlijk nog in Nederland?  

27-01-2008 13:45:32
treinfan
treinfan
De fabriek zal deze wel nog niet nodig hebben  

27-01-2008 13:52:53
webguy
webguy
Hij rijdt volgens mij ook eens in de zoveel tijd testritten, hij is een tijdje terug nog naar Maastricht geweest. Daarnaast is het wel zo handig om bijvoorbeeld nieuwe software voor de Protos stellen te kunnen testen als het teststel nog in Nederland is (bijvoorbeeld om samenwerkingsproblemen met ATB enzo te kunnen zien)


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-02-2008 10:50:10
bjornl
bjornl
Een opvallend bericht in de Gelderlander vandaag: CXX gaat een Protos aan de dienst onttrekken om "toelatingsexamen" te doen voor het Nederlandse spoorwegnet. In plaats van deze Protos zal in de reguliere dienst een "kleinere, oudere trein met minder zitplaatsen" ingezet worden (gentlemen, start your speculations! ). De inzet van de vervangende trein zal tussen 11 februari en 24 maart zijn.

Het artikel: http://www.gelderlander.nl/devallei/2594555/Examen-voor-trein-op-de-Valleilijn.ece
 

06-02-2008 11:13:00
raymond16
raymond16
Toelatingsexamen? Dat ding moest toch allang toegelaten zijn voordat die ooit de reizigersdienst in mocht?
Kleinere oudere trein. Dan zullen ze toch al langs NSFS moeten, want de NS is niet meer verplicht om voor materieel te zorgen zoals in het begin van de concessie. Die overgangsperiode is allang voorbij. Maar met een zak geld zal er vast wel weer een Plan V beschikbaar komen. Dat is immers een trein met ruim 30 zitplaatsen minder.
 

06-02-2008 11:15:35
broek53
broek53
Vanaf zondag keert de 840 tot nader order terug naar/bij Connexxion. Gewooon, netjes, als verhuring.  

06-02-2008 11:17:31
webguy
webguy
Overigens waren er speculaties over 160km/u toelating... Misschien dat ze nu maar tot 140 zijn toegelaten, en straks voor 160? Er staat in de cabines al wel 'Vmax 160'. Verder lijkt het me dat de Grijze Protos inmiddels te veel afwijkt of nodig is voor andere tests...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-02-2008 11:17:53
raymond16
raymond16
Quote
broek53: Vanaf zondag keert de 840 tot nader order terug naar/bij Connexxion. Gewooon, netjes, als verhuring.

Dan zal de bestickering zeker ook wel weer terugkomen van de Valleitrein, of blijft die deze keer achterwege? Het is tenslotte maar voor 6 weken.
 

06-02-2008 11:27:08
webguy
webguy
Ik denk niet dat ze voor 6 weken stickers gaan plakken: dat is een beetje teveel van 't goede Maar eindelijk weer eens lekker boemelen in een Plan V en schreeuwend door het centrum van Ede trekken


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-02-2008 11:29:44
bjornl
bjornl
Nou, de V zal dus voornamelijk de boemel Amf-Bnn doen en slechts incidenteel Amf-Ed (volgens het artikel dan, he).  

06-02-2008 11:31:15
seinhuis
seinhuis
Ik snap niet dat de NS de 840 verhuren, De NS heeft al treinen te kort.  

06-02-2008 11:32:48
broek53
broek53
De NS heeft inmiddels treinen over, en daarom verhuurt men ook.  

06-02-2008 11:55:23
thom
thom
Quote
raymond16: Toelatingsexamen? Dat ding moest toch allang toegelaten zijn voordat die ooit de reizigersdienst in mocht?
Kleinere oudere trein. Dan zullen ze toch al langs NSFS moeten, want de NS is niet meer verplicht om voor materieel te zorgen zoals in het begin van de concessie. Die overgangsperiode is allang voorbij. Maar met een zak geld zal er vast wel weer een Plan V beschikbaar komen. Dat is immers een trein met ruim 30 zitplaatsen minder.

Was het niet zo dat de Protossen rondreden op een tijdelijke toelating?
Of heb ik iets verkeerds in me kop?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-02-2008 12:03:20
broek53
broek53
Nee, je hebt het goed - in zoverre dat er een definitieve toelating is (of komt) die de max snelheid beperkt tot 110 km/h. En dat zal wel hetgeen zijn waar men vanaf wil (denk ik).  

06-02-2008 12:06:33
idolaat
idolaat
kunnen die toelatingsritten niet met de FTD01 gereden worden?  

06-02-2008 12:13:45
webguy
webguy
Quote
broek53: Nee, je hebt het goed - in zoverre dat er een definitieve toelating is (of komt) die de max snelheid beperkt tot 110 km/h. En dat zal wel hetgeen zijn waar men vanaf wil (denk ik).

Tja, het is een kwestie van iets minder snel rijden tussen Bnn en Amf: verder maakt het nergens uit (Tenzij ze natuurlijk elders worden ingezet)


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-02-2008 12:19:29
waalkade
waalkade
Waarom ook niet, NS kan het stukje Ede-Arnhem(-Zutpen) ook door haar zus CXX laten rijden.

Laatst bewerkt door waalkade op 06-02-2008 12:20
 

06-02-2008 12:25:00
broek53
broek53
Quote
webguy: Tja, het is een kwestie van iets minder snel rijden tussen Bnn en Amf: verder maakt het nergens uit (Tenzij ze natuurlijk elders worden ingezet)
Nou, die maximumsnelheid is al killing voor de pendeldienst op Barneveld Noord. De formele rijtijden haalt hij (formeel) niet en als de dienstregeling daarop (formeel) wordt aangepast, haal je (formeel) de keringen van 4 minuten niet meer.
 

06-02-2008 12:28:29
webguy
webguy
Quote
waalkade: Waarom ook niet, NS kan het stukje Ede-Arnhem(-Zutpen) ook door haar zus CXX laten rijden.

Dat zou een uitkomst zijn voor de studenten uit Barneveld en (het handje vol) uit Lunteren: een overstap minder. Overigens zou ik het persoonlijk niet erg vinden als NS het ene half uur reed en CXX het andere half uur: de aansluiting Ah - Ahpr is waardeloos, ook qua stadsvervoer. En tussen Ah en Zp lijkt me er capaciteit genoeg, je zou tussen Ede en Arnhem een beetje vast kunnen zitten.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

06-02-2008 22:16:27
thom
thom
Quote
idolaat: kunnen die toelatingsritten niet met de FTD01 gereden worden?

Die is niet dusdanig gelijkend aan de latere serie, dus wsl niet.
 

10-02-2008 16:10:31
andre_ede
andre_ede
Hoi,

de Protos moet o.a. getest worden voor gekoppeld rijden, dat meldt hier
de EDE Stad. Daar was nog geen toelating voor volgens het artikel en daarvoor was er een extra Protos nodig. Die zal samen met de reserve Protos gekoppeld gaan rijden.
 

10-02-2008 16:16:41
manuel25
manuel25
Quote
thom:
Quote
idolaat: kunnen die toelatingsritten niet met de FTD01 gereden worden?

Die is niet dusdanig gelijkend aan de latere serie, dus wsl niet.
Zonde, de gewone protos kunnen ze goed gebruiken voor de reizigersdienst en die proto protos aanpassen en er mee testen.
 

10-02-2008 17:55:44
dumpy_dump
dumpy_dump
Heb je het antwoord boven jouw antwoord eigenlijk ook gelezen? Daar staat namelijk het antwoord op je vraag...  

10-02-2008 19:19:28
manuel25
manuel25
Ja, maar ik heb het over de overige testritten waar maar één stel voor nodig die presies zo als de gewonen protossen zijn. Het lijkt mij het beste om hem aan te passen, dan ben je verzekerd dat je de goede testresultaten hebt. ik denk dat het aanpassen alleen softwarematig hoeft te gebeuren en misschien kleinen hardware dingen.  

10-02-2008 19:32:46
dumpy_dump
dumpy_dump
Worden er nog meer testritten gereden dan?  

10-02-2008 19:35:09
webguy
webguy
Het is ook wel handig om twee stellen te hebben voor koppeltesten... Voor de snelheids/remtesten lijkt me dat ze ook de grijze Protos gebruiken: die beschikt over een testopstelling, mogelijk die andere niet... Verder lijkt het mij niet dat er nog dingen hardwarematig worden aangepast: de treinstellen zijn nu al allemaal gebouwd...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

10-02-2008 19:42:19
thom
thom
Zoals gezegd is die Proto Protos technisch gewoon ánders, waarschijnlijk kán je ding nieteens gelijk maken aan de latere serie en daarna kost dat ook weer een hoop tijd en geld.

En waarom zou je dat geld in een treinstel gaan steken waar het totaal geen nut voor heeft? Voorals nog zijn er geen ideeën met die Proto dus dan zou hij na die testen weer werkeloos zijn, dag investering...

Dan is het toch veel makkelijker en sneller om ff een paar dagen een stelletje te huren... %06% Wat is het probleem %03%
Er word echt wel nagedacht door de vervoerders, meer dan er hier soms over gedacht word...

Laatst bewerkt door thom op 10-02-2008 19:44
 

11-02-2008 19:58:59
jordydl1
jordydl1
is connexxion trouwens te beroerd om zijn koersborden aan te zetten??
was al wel vaker op de valleilijn geweest en toen stonden ze ook niet aan
maargoed 2 treinen kan nog wel toeval zijn

maar vandaag 4 keer langs station lunteren gefietst en geen van de 4 keer had er ook maar 1tje zijn borden aan
 

11-02-2008 20:01:56
webguy
webguy
Ik heb nog nooit een werkend koersbord gezien, behalve op de grijze Proto Protos tijdens proefritten...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

11-02-2008 20:58:50
andre_ede
andre_ede
Hoi,
ze worden niet gebruikt ik zie ze vele vele malen per dag maar ze zijn nooit aan, heb me daar ook weleens over verbaasd.

Groet
 

11-02-2008 21:11:54
webguy
webguy
Het zou mij niks verbazen dat ze softwarematig uit staan ofzo Of misschien zitten ze er wel helemaal niet in...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

11-02-2008 21:35:08
jordydl1
jordydl1
k denk dat als zeze konden gebruiken dat ze ze dan ook wel gebruikten.
mis inderdaad geen software ofzo.
maar waarom bouw je ze dan in als je er toch geen software voor hebt
die dingen kosten toch ook geld
 

11-02-2008 21:59:21
manuel25
manuel25
Ik dwaal een beetje af, maar de Dm'90 die een paar maanden geleden nog in het noorden bij arriva dienst deden hadden ook wel een koersbord, en ook de software, maar die werden ook niet gebruikt. Laatst toen ik op Amf was scheen de zon op het "koersbord" ik zag geen puntjes zitten o.i.d. dus volgens mij zitten ze er niet eens in. Wel vreemd dat er dan een zwart plaatje voor zit.  

11-02-2008 22:04:41
mark
mark
Ze doen het wel... laatst een Protos op de Bok zien staan met Geen dienst er op.  

11-02-2008 22:08:32
fastguy84
fastguy84
De proto-Protos had het in ieder geval wel, zie bijvoorbeeld deze foto: http://www.nufoto.nl/2007/09/28/valleilijn-protos-ftd01-wordt-gekoppeld-aan-protos-5031-lunteren/ (in de spiegeling op de ruit zie je dat 'ie op de 'grijze' wel werkt).  

11-02-2008 22:23:00
waalkade
waalkade
Quote
mark: Ze doen het wel... laatst een Protos op de Bok zien staan met Geen dienst er op.
niet 999 geen dienst?
 

11-02-2008 22:50:24
peterselie
peterselie
Quote
manuel25: Ik dwaal een beetje af, maar de Dm'90 die een paar maanden geleden nog in het noorden bij arriva dienst deden hadden ook wel een koersbord, en ook de software, maar die werden ook niet gebruikt.

Zeker weten, want deze heb ik op 6 november jl. genomen http://i54.photobucket.com/albums/g110/Peterselieman/Train/6%20november%202007/P1000344.jpg

Quote
Laatst toen ik op Amf was scheen de zon op het "koersbord" ik zag geen puntjes zitten o.i.d. dus volgens mij zitten ze er niet eens in. Wel vreemd dat er dan een zwart plaatje voor zit.


Vreemd. Zo'n werkende bestemmingsdisplay heeft mijns inziens een toegevoegde waarde voor de reizigers. De omroep deden ze handmatig en dat doet bij mij in zo'n nieuw treinstel wat armoedig aan. Waarschijnlijk ben ik de automatische halteomroep al wat te veel gewend %08%
 

12-02-2008 00:52:47
geugie
geugie
Zoals bekend zijn enkele toeleveranciers failliet gegaan, één daarvan is Meister Electronics. Dit bedrijf zou deze treinen gaan voorzien van een reizigersinformatiesysteem. De 5032 is de enige die overal over displays beschikt, de overige hebben aan de zijkant een zwarte plaat op de voor de displays bestemde plek zitten.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-02-2008 17:05:54
manuel25
manuel25
Quote
peterselie: Zeker weten, want deze heb ik op 6 november jl. genomen http://i54.photobucket.com/albums/g110/Peterselieman/Train/6%20november%202007/P1000344.jpg
Ok , het kan zijn dat ze door sommige mcn's wel gebruikt worden, maar ik had het nog nooit gezien als ik in Lw was.
 

12-02-2008 21:35:28
kbrandsma
kbrandsma
Die displays worden vanaf de HC-ruimte bedient. In de nadagen van DM'90 op Lw - Hlgh reed regelmatig een conductrice mee. Wellicht stelde zij die in. Ik kan me niet indenken dat tijdens de krappe keertijden met DM'90 ondertussen nog even een relatief onnodig bestemmingsdisplay werd ingesteld. Vandaar ook dit bericht: http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_46242.aspx. Gaat over juli-september, en toen reed juist DM'90 naar Hlgh.  

12-02-2008 21:57:40
keesje
keesje
Vanavond ligt de boel weer eens plat door een gestrande trein. Ik vraag me nog steeds af of de provincie/overheid niet een vreselijke denkfout heeft gemaakt door zo'n klein lijntje als een eilandje aan te laten besteden... Mooie plannen en beloften, dagelijks prutswerk in de praktijk.  

12-02-2008 22:01:53
mren
mren
Ach...SM'90 op Emn-Zl was van een niet al te kleine personenvervoerder in dit land, en dat ging ook niet geheel vanzelf.  

12-02-2008 22:10:44
keesje
keesje
Klopt, maar toen kon die grote vervoerder wel inspringen met ander materieel en Connexxion kan bij het minste of geringste op geen enkele wijze meer bijsturen. Toch een beetje raar als je in Amf staat te horen krijgt dat wegens materieeltekort (of defect) geen treinen rijden naar Bnn/Ed terwijl de Bokkeduinen vol met materieel staat. Alleen wel met ander logo, en daar zit em nou net de kneep  

12-02-2008 22:42:42
marcel
marcel
Er staan en trein van Connexion en een goederentrein tegenover elkaar op de kippenlijn, ws heeft een van de machinisten een rood sein genegeerd. (teletekst omroep gelderland). De protos staat net na station Barneveld centrum richting Lunteren en de staaltrein staat nog ergens in de weilanden tussen Lunteren en Barneveld.
Groet Marcel
 

12-02-2008 22:44:13
mikos
mikos
Dus dat heeft helemaal niks met de vervoerder te maken of met problemen met het materieel; er is gewoon iets fout gegaan dat niet bij te sturen is!

Zo, zijn alle stuurmannen aan wal ook weer op hun plek gezet


www.ov-ervaringen.nl
 

12-02-2008 23:20:11
mren
mren
Quote
keesje: Klopt, maar toen kon die grote vervoerder wel inspringen met ander materieel en Connexxion kan bij het minste of geringste op geen enkele wijze meer bijsturen.

Bij een versperring van het spoor (ook al is het een van je eigen treinen) op een (deels) enkelsporig baanvak, kan je 4 of 4000 treinen achter de hand hebben, maar rijden lukt je niet.
 

13-02-2008 10:25:59
mich
mich
Dat laaste ken ik ergens van, en dan is het toch verrekte handig dat je constant een rangeermachinist, reservemachinist, reservetreinen zowel in Nm als Vl en de nodige bussen achter de hand hebt.  

13-02-2008 19:32:52
andre_ede
andre_ede
Valleilijn doorgetrokken

EDE - Op het traject Ede-Wageningen wordt de treindienst tussen Barneveld-Noord en Amersfoort doorgetrokken naar Barneveld-Centrum. De reizigers krijgen daarmee een verbinding met Amersfoort van viermaal per uur en het is de verwachting dat het aantal reizigers groeit met vijftien procent. Bovendien gaat de provincie Gelderland samen met Ede en Barneveld en ProRail de veiligheid op 42 overwegen op de Valleilijn aanpakken. De kosten hiervan zijn 3,5 miljoen euro. Daarnaast investeren ProRail en Barneveld en Ede in veiligheidsmaatregelen.
Bron: www.edestad.nl
 

13-02-2008 19:38:02
WesselE
WesselE
Nou nou, dan mogen ze nog wel wat extra protossen aanschaffen, als de dienst nu al moeilijk te doen is met 5 protossen, dan moet ik nog zien dat het ze lukt om een dienst Amf - Ed en Amf - Bnc te onderhouden met slechts 5 stellen...


'Okeh'
 

13-02-2008 19:44:40
broek53
broek53
Het idee is om de pendel naar Barneveld Noord te verlengen naar Barneveld Centrum en verder niets aan de dienstregeling te doen. Het is niet voor niets dat ze de Protos voor 140 km/h toegelaten willen hebben...  

13-02-2008 21:04:07
treinhobby
treinhobby
Dan moeten ze het traject Amersfoort aansluiting (aftakking Zwolle) naar Barneveld Noord ook aanpassen voor 140. Dit is nu nog 130 km/uur.  

13-02-2008 21:25:38
bjornl
bjornl
Zie ook de site van de Valleilijn: http://www.valleilijn.nl/index.php?pid=11

Quote
Met het doortrekken van de huidige 'korte slag' Barneveld-Noord - Amersfoort naar Barneveld-Centrum wordt de capaciteit van het spoor nog beter benut. De frequentie van de treindienst wordt daarmee verhoogd naar 2 x per uur tussen Ede/Wageningen en Amersfoort en 4 x per uur tussen Barneveld-Centrum en Amersfoort, zowel overdag als in de avond, inclusief de weekenden. De provincie geeft zo een extra impuls aan de Valleilijn en schept de mogelijkheid om het reizigersaantal te laten groeien.
De kosten van deze keervoorziening bedragen 750.000 euro. Een groot deel van dit bedrag wordt gedekt uit de boetegelden, die de provincie aan Connexxion heeft opgelegd (532.500 euro). De provincie komt hiermee tegemoet aan de wens van vele organisaties en Provinciale Staten om boetegelden in te zetten op een manier waar reizigers voordeel van hebben.

(in het bericht zelf staat meer)

En het helpt natuurlijk al als je 130 kan rijden in plaats van de lagere voorlopige toelatingssnelheid. De discussie is eerder gevoerd en toen was de conclusie dat rijden tussen Amf en Barneveld Centrum met korte keringen aan beide kanten mogelijk moest zijn.

Ik denk zelf dat dit een sterke verbetering is, en dat is hard nodig na alle negatieve publiciteit.
 

13-02-2008 21:31:40
keesje
keesje
Dat ze die boetegelden gebruiken voor dit doel vind ik wel een hele goede zaak, voordat het weer in de zakken van provinciebestuurders verdwijnt in de vorm van een bonus of iets dergelijks.

Ben benieuwd of het ook echt heel veel extra reizigers trekt tussen Bnc en Amf. Het lijkt me nog steeds een droomscenario dat voor 's avonds elk kwartier uit Amf een goed gevulde trein vertrekt richting Bnn/Bnc...
 

13-02-2008 21:31:49
treinhobby
treinhobby
helaas is het bij de Protos niet een hele korte kering.
Zodra de machinist de cabine uitschakeld, om te wisselen van rij-richting, worden de deuren vergrendeld.

Hierdoor blijft er maar weinig tijd over om in- en uit te stappen.
Dit zou software-matig nog worden aangepast, maar is naar mijn weten nog niet gebeurd.

En daarbij hebben ze nu al het 5e treinstel nodig om de pendelslag Amf-Bnn uit te voeren, dus 2 stellen. Anders wordt het vertraging op vertraging....
 

13-02-2008 21:42:27
andre_ede
andre_ede
Hoi,
1 van de redenen om dit te gaan doen is na mijn weten ook de overvolle treinen in de spitstijden bij Barnveld hier over zijn al diversen malen nieuws berichten te zien geweest bij TV Gelderland en de plaatselijk kranten als oplossing werd toen genoemd het door trekken van de peddel.
 

13-02-2008 21:52:56
broek53
broek53
Quote
treinhobby: helaas is het bij de Protos niet een hele korte kering.
Zodra de machinist de cabine uitschakeld, om te wisselen van rij-richting, worden de deuren vergrendeld. Hierdoor blijft er maar weinig tijd over om in- en uit te stappen. Dit zou software-matig nog worden aangepast, maar is naar mijn weten nog niet gebeurd. En daarbij hebben ze nu al het 5e treinstel nodig om de pendelslag Amf-Bnn uit te voeren, dus 2 stellen. Anders wordt het vertraging op vertraging....
Ben ik zo met je eens, maar de pendeltrein met twee stellen tegen elkaar in rijden, betekent per definitie een capaciteitsaanslag op het station Amersfoort voor lange keringen. En dat zie ik nog niet gebeuren - maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit %09%
 

13-02-2008 22:09:00
geugie
geugie
Dit is sinds eind december aangepast, bij het kopmaken kan je tegenwoordig dus ook in- en uitstappen...het wordt straks nog HOV  

13-02-2008 23:15:29
arjan
arjan
de 840 is inderdaad weer begonnen met zijn pendelritjes.

bij het kopmaken worden nog wel telkens de binnenlichten aan en uit gezet. soms best irritant van donker naar superlicht
 

15-02-2008 20:18:46
floriss
floriss
Quote
broek53: Ben ik zo met je eens, maar de pendeltrein met twee stellen tegen elkaar in rijden, betekent per definitie een capaciteitsaanslag op het station Amersfoort voor lange keringen. En dat zie ik nog niet gebeuren - maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit %09%


Volgens mij is er nog wel ruimte aan de uiteinde van het perron waar de 1500 keert. Ik heb daar in het recente verleden wel vaker een Protos van Connexxion zien staan. Betekent alleen dat de pendeltrein naar Barneveld Centrum van wisselende sporen vertrekt. Maar wel cross-platform. Met andere woorden tegenover de plek waar op dit moment de treinen richting Barneveld vertrekken.
 

16-02-2008 11:35:09
thejag
thejag
hoe wil je dat doen met de doorgaande 1500 slagen naar Dv dan?


grt, Michiel
 

16-02-2008 12:03:57
mat64
mat64
over spoor 6 via de kruiswissel?  

16-02-2008 16:39:29
treinfan
treinfan
dat lijkt mij niet erg handig, als dan die trein van spoor 5a over 6b vertrekt naar Dv kan er geen enkele andere trein rijden tussen Ama en Amf
Edit: sorry, er kan dan nog 1 trein rijden over spoor 7 of hoger

Laatst bewerkt door treinfan op 16-02-2008 16:40
 

16-02-2008 16:48:33
thejag
thejag
volgens mij kan je dat wel vergeten. Met de 5800 op sp7 en de dan juist binnenkomende 2800 op sp6 zie ik geen ruimte voor de 1500 via de kruiswissel langs 6b. Tenzij je de 2800 ook via sp7 kan afwikkelen, maar dat lijkt me eerlijk gezegd een hoogst onbetrouwbare oplossing, de volgtijden 2800 op 5800 op sp7 worden dan wel heel erg kort.

Laatst bewerkt door thejag op 16-02-2008 16:51


grt, Michiel
 

16-02-2008 21:19:57
willy84
willy84
Quote
keesje: Dat ze die boetegelden gebruiken voor dit doel vind ik wel een hele goede zaak, voordat het weer in de zakken van provinciebestuurders verdwijnt in de vorm van een bonus of iets dergelijks.

Ben benieuwd of het ook echt heel veel extra reizigers trekt tussen Bnc en Amf. Het lijkt me nog steeds een droomscenario dat voor 's avonds elk kwartier uit Amf een goed gevulde trein vertrekt richting Bnn/Bnc...

Besteding van de boetegelden op deze manier vind ik ook zeer goed!
Het valt me op hoeveel mensen er nog uit die treinen komen. Ik heb geen cijfers maar uit eigen waarneming gaat het heel goed. Nieuwe treinen plus hoge frequenties de hele dag en ook s'avonds (waar ik wel een ? bij zet).

Als er een extra stelletje komt te rijden door het doortrekken van de korte slag dan kost dit Connexxion en/of de provincie Gelderland heel veel geld en moet er op Amersfoort of Barneveld C lang gekeerd worden? Lijkt me niet dat dat gaat gebeuren, ze proberen het gewoon met 1 stelletje te doen schat ik zo in, Connexxion kennende.
Als er toch lang gekeerd moet worden te Amersfoort, wat dachten jullie dan van een kopspoor tussen de perrons 4 en 5 ?

Laatst bewerkt door willy84 op 16-02-2008 21:23
 

16-02-2008 21:34:12
wietse
wietse
Dan moet het wel spoor 22 gaan heten  

16-02-2008 22:23:51
geugie
geugie
Is het een idee om de treinseries in elkaar over te laten lopen? Dus Amf-Ed-Amf-Bnc-Amf?  

16-02-2008 22:33:04
raymond16
raymond16
Dan wordt het nog erger juist, dan krijg je keringen op Amf van respectievelijk 26 en 20 minuten, wat dus betekent dat er zelfs 2 perronsporen in Amf bezet worden gehouden. Als het al moeilijk is om 1 spoor te vinden, dan is 2 dus al helemaal onmogelijk.  

16-02-2008 22:44:54
jordydl1
jordydl1
zet ze langs het zelfde perron en zet dr een paar stewards bij (niet 1 dus maar meerdere) en klaar is men
zo simpel zit de wereld toch in elkaar?

Laatst bewerkt door jordydl1 op 16-02-2008 22:46
 

16-02-2008 22:50:36
mren
mren
Zo simpel is het niet, want als ze achter elkaar staan in een perronfase zullen ze door elkaar heen moeten rijden.
En 365 dagen per jaar, 20 uur per dag meerdere stewards neerzetten is ook niet echt gratis te noemen.
 

16-02-2008 22:52:24
jordydl1
jordydl1
die rijden toch mee met die treinen.
en de laatste keer dat ik op amf was stonden er 5 stewards voor 1 protos te niksen,
en over dat perronfasegebeuren dat is een kwestie van plannen
wie als eerste aankomt gaat als laatste weg en wie als laaste aankomt gat als eerste weg.
wel kan je in de knopop komen te zitten met dat ze te snel achter elkaar komen.

Laatst bewerkt door jordydl1 op 16-02-2008 22:54
 

16-02-2008 23:00:42
raymond16
raymond16
Quote
jordydl1: wie als eerste aankomt gaat als laatste weg en wie als laaste aankomt gat als eerste weg.
In dat geval keert de ene trein dus gewoon op zich zelf kort en staat het andere treintje 40 minunten te wachten tot die weer eens wegkan als ik het nou goed reken. Lijkt me ook niet erg efficient. Die huidige korte keringen zijn denk ik toch het enige haalbare op die lijn en al helemaal met maar 5 Protossen.
 

16-02-2008 23:28:41
dumpy_dump
dumpy_dump
Connexxion probeert alles zo goedkoop mogelijk te doen. Neem dus maar aan dat lange keringen er niet in zitten. Dus: die pendelslag wordt Amf-Bnc en de kering op Amf (en Bnc) worden kort...  

21-02-2008 16:40:46
arjan
arjan
ik zag vanmiddag de 5031 te amf staan met de tekst "geen dienst" op de display. Stond op de voor- en zijkant. Eerste keer dat ik een blauwe protos met 'werkende' bestemmingsdisplay's zie.

Langzaam gaat alles werken
 

21-02-2008 16:47:47
jordydl1
jordydl1
volgens mij hebben de 5031 en 5032 wel displays

Laatst bewerkt door jordydl1 op 21-02-2008 16:47
 

23-02-2008 12:35:45
prisma
prisma
Zojuist gezien op Amf. De 5031 (!) heeft een heel nieuw draaistel, waarvan kabels via een raam naar binnen gaan. Kennelijk om te testen.

Laatst bewerkt door prisma op 23-02-2008 13:16
 

23-02-2008 12:48:58
jordydl1
jordydl1
je zal de 5031 bedoelen want de 5301 bestaat niet  

29-02-2008 21:38:49
floriss
floriss
Op het forum van onze collega-forumleden van Opeens had ik het, stond het volgende bericht in het Valleilijndossier:

Alle speculaties hierboven ten spijt: vandaag via een officieel kanaal begrepen dat
- er een zesde treinstel bijkomt
- Connexxion hiervoor geen hogere exploitatiebijdrage vraagt (prijsvechters)
- de tussendienst verlengd wordt naar Barneveld Centrum
- de kwartierdienst Amersfoort-Barneveld iets wordt beperkt

Alleen is de ingangsdatum van dit alles onzeker, want afhankelijk van de medewerking van ProRail. Men mikt op dienstregeling 2009 of 2010.


Vooral dat eerste punt is vrij opmerkelijk.

Laatst bewerkt door floriss op 29-02-2008 21:39
 

01-03-2008 00:46:17
train85
train85
Als je er een 6e treinstel bij doet dan heb je straks 1 of net 2 reserve.
Wat je ook kan doen in de huidige 5 verlengen met een middenbak zo kan je toch meer reizigers vervoeren, maar dan heb je geen reserve meer als die pendel doorgaat naar Bnc.
En de kwartier dienst zou je vooral na 12 uur op alle dagen kunnen laten vallen, want dan rijdt er toch geen hond mee. En dan in het weekend iets later beginnen met die dingen en na 12 uur eindigen met die pendels. Het is maar een idee wat in me op komt.
 

01-03-2008 00:55:13
geertw
geertw
Je geeft het zelf al aan: je verliest je reservestel, en dat is toch wel erg onhandig lijkt me, Protossen zullen ook wel onderhoud nodig hebben  

01-03-2008 09:48:37
broek53
broek53
Het zesde stel zal wel te maken hebben met het doortrekken van de pendeldienst naar Barneveld C, schat ik.  

01-03-2008 10:18:10
dh3201
dh3201
De vraag is dan nog, gaat FTD nog een zevende stel produceren, of wordt het eerste stel FTD-01 omgebouwd en aan Connexxion geleverd?


Shqiperise-lopers?
 

01-03-2008 13:58:39
willy84
willy84
Dat laatste vroeg ik me ook al af. Ik gok eigenlijk ombouw simpelweg omdat het goedkoper is.  

01-03-2008 14:18:14
keesje
keesje
En misschien is een zesde stel ook wel goedkoper dan de boetes die misschien nog allemaal zouden zijn gaan volgen zonder dat stel in verband met de veel voorkomende gevallen van materieeltekorten...  

01-03-2008 21:57:51
2296
2296
Quote
willy84: Dat laatste vroeg ik me ook al af. Ik gok eigenlijk ombouw simpelweg omdat het goedkoper is.


Soms ombouw van een proto product naar serie bouw juist duurder. Dit komt omdat er het nodige aangepast is. Waaronder de bakconstructie wijzigingen (verplaatsen motordraaistellen) heeft ondergaan en aanpassen veel duurder is.