Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-03-2008 22:32:00
lamote_ban
lamote_ban
dh3201: De vraag is dan nog, gaat FTD nog een zevende stel produceren, of wordt het eerste stel FTD-01 omgebouwd en aan Connexxion geleverd?

Er is geen productie meer van de Proto, dus ligt het voor de hand dat de FTD-01 wordt omgebouwd en daarmee ook voor FTD een punt wordt gezet achter het Proto-avontuur.

01-03-2008 22:40:15
nielske90
nielske90
Beetje vreemd verhaal vind ik, want dit was toch de eerste productie van de Protos. Waarom zou FTD aan een nieuwe serie beginnen als ze er maar 6 bouwen. Is dat niet veel te duur?? %03%  

01-03-2008 22:40:26
jordydl1
jordydl1
was het zo'n ontzettende flop dat ze FTD de prroductie stop heeft gezet  

01-03-2008 23:43:40
timtrein
timtrein
Roddel op roddel op roddel...
Jongens, er is nog maar 1 serie(tje) geweest! Natuurlijk kan het zijn dat FTD de handdoek in de ring heeft gegooid, maar het is de vraag of dat het geval is. Daarmee is het ook de vraag of de FTD-01 naar Cxx gaat of niet. Speculeren daarover heeft echt weinig zin hoor!

Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-03-2008 00:01:49
bjornl
bjornl
Op de site van FTD wordt de Protos in ieder geval nog steeds gepromoot.  

02-03-2008 03:43:55
thom
thom
En uiteraard worden er pas meer Protossen gebouwd als daar ook daadwerkelijk vraag naar is...
Je hebt het niet over het brood wat de bakker in de vitrine legt en aan het eind van de dag uitverkocht is ...

02-03-2008 10:46:50
keesje
keesje
Tsja, wie wil die vreselijk lelijke Protos nou hebben? %08%  

02-03-2008 13:08:27
webguy
webguy
Lijkt me wel dat als er nog een order van een vervoerder komt het niet goedkoop zal zijn om te doen: een deel zal herontwikkeld of aangepast moeten worden omdat er een aantal leveranciers failliet zijn gegaan...

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

02-03-2008 13:26:17
andre_ede
andre_ede
Dit is toch al tijdens de bouw van CXX Proto's gebeurd, dus er zullen al een aantal zaken aangepast zijn.

Misschien is CXX wel weer koper van een aantal als ze nogeens een lijntje winnen.

02-03-2008 13:31:50
WesselE
WesselE
Daar twijfel ik aan, ze hebben zelf ervaren dat het nou niet bepaald de meest perfecte treinen zijn. Daarbij komt ook nog is dat de Protos in Nederland enkel over een kort stuk spoor pendelt, wat blijkbaar al teveel is voor de Protos. Mocht CXX bijvoorbeeld Zl- Emn winnen, dan zie ik het nog niet gebeuren dat die Protos daar wel zonder problemen gaat rijden.

Als CXX slim is, kopen ze gewoon wat minder storingsgevoelige treinen, zoals de GTW...

Laatst bewerkt door WesselE op 02-03-2008 13:32

'Okeh'

02-03-2008 13:33:56
manuel25
manuel25
Nee, maar dat kan wel handig zijn, dan kunnen ze de stellen uitwisselen tussen die twee lijnen. Voor als er op 1 lijn veel defecte stellen zijn.

edit: GTW past natuurlijk beter in het noorden%08%

Laatst bewerkt door manuel25 op 02-03-2008 13:34

02-03-2008 13:37:50
WesselE
WesselE
Waarschijnlijk zal ook uitwisselen niet mogelijk zijn, aangezien CXX volgens mij verplicht is om met "Valleilijn" stellen te rijden. Hoogstwaarschijnlijk zal CXX geen extra Protossen gaan kopen, die bedoeld zijn voor een ander traject, met daarop de Valleilijn kleurstelling.

Laatst bewerkt door WesselE op 02-03-2008 13:38

'Okeh'

02-03-2008 14:15:13
thom
thom
WesselE: Daar twijfel ik aan, ze hebben zelf ervaren dat het nou niet bepaald de meest perfecte treinen zijn. Daarbij komt ook nog is dat de Protos in Nederland enkel over een kort stuk spoor pendelt, wat blijkbaar al teveel is voor de Protos.

Zo lang zijn die dingen hier nou ook nog weer niet dus daar mogen nog best wat kinderziektes in voorkomen...
Verder heb ik het idee dat men nog genoeg aan de Cxx stellen aan het doorontwikkelen en aan het perfectioneren is...

02-03-2008 14:25:37
jordydl1
jordydl1
naar mijn idee zal het een nieuw te bouwen protos zijn aangezien cxx nog opties heeft op extra protos  

02-03-2008 14:52:49
floriss
floriss
Dat laatste denk ik ook. Het doortrekken van de pendel naar Barneveld Centrum en in de toekomst naar Barneveld Zuid, maakt de inzet van een extra treinstel noodzakelijk. Deze plannen van de provincie Gelderland zijn ook niet van eergisteren. Die lagen er al op het moment dat de provincie eigenaar van de Valleilijn werd.  

02-03-2008 16:10:32
andre_ede
andre_ede
En Station Hoevelaken natuurlijk ook nog:

http://www.valleilijn.nl

Het staat vast dat er in Hoevelaken een station komt. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verleende in mei 2006 daarvoor de toestemming. De plannen worden nu concreet uitgewerkt.

02-03-2008 16:33:58
floriss
floriss
Je hebt gelijk. Hoevelaken is ook nog ingepland. Echter voor Hoevelaken zou er geen extra treinstel besteld hoeven worden. Connexxion is op dit moment bezig met een soort toelatingsexamen om met de Protos tussen Amersfoort en Barneveld aansluiting met hogere snelheid te mogen berijden. Door de rijtijdwinst die daarmee gehaald zou worden, zou de kering in Barneveld Noord intact kunnen blijven. Met doortrekken naar Barneveld Centrum en of Barneveld Zuid, zou deze kering of heel krap worden of veel te ruim. Vandaar dat er een extra treinstel wordt aangekocht.  

02-03-2008 17:52:49
lamote_ban
lamote_ban
andre_ede: Het staat vast dat er in Hoevelaken een station komt. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verleende in mei 2006 daarvoor de toestemming. De plannen worden nu concreet uitgewerkt.
Ik las pas geleden (alleen weet ik niet precies meer waar) dat station Hoevelaken op losse schroeven staat. Het probleem is dat het station op het grondgebied van Amersfoort zou moeten komen en dat die gemeente weigert mee te werken. Voor 2009 staan in ieder geval alleen Holendrecht en Maarheeze gepland en geen andere stations.

03-03-2008 08:52:54
Somda
Somda
Gisteren had ik visite van mensen die in Lunteren wonen en die zijn gstopt met het reizen met Cxx.%03%Of de trein rijd niet of hij staat opeens stil tussen de weilanden.En om over de vertragingen maar niet te spreken.%03%Cxx moet de komende tijd heeel goed hun best doen om forensen weer terug te krijgen in de trein.
I.p.v er voor te zorgen dat de snelheid omhoog mag zouden ze beter eerst de "zwevende vervelende"storingen eruit kunnen filteren.
En daarna eens kijken of de snelheid omhoog kan.%08%

03-03-2008 11:01:13
timtrein
timtrein
Tsja, net als op Gouda-Alphen, daar is de afgelopen paar jaar het aantal reizigers ook in elkaar gedonderd door de eeuwige ellende met die waardeloze trammetjes...  

03-03-2008 11:41:35
keesje
keesje
In zijn algemeenheid valt het vooral op dat het lijntjes nogal eens verkeerd gaat waar een apart parkje materieel rijdt. Hetzij door het ooit door bobo's in de hemel geprezen lightrail tussen Apn en Gd, hetzij door de gevolgen van het aanbesteden van absurd korte spoorlijntjes waar de spoormaatschappijen geen zin hebben in een hoog aantal reservestellen achter de hand te houden (logisch ook).  

03-03-2008 20:29:11
floriss
floriss
Jullie doen net of het materieel van NSR bij zijn intrede allemaal zo vlekkeloos verliep. De Railhopper destijds tussen Zwolle en Emmen heeft ook menig reiziger en de vervoerder op zijn tijd tot wanhoop gedreven (een beetje overdreven wellicht, maar goed). De entree verliep daar ook alles behalve storingsloos. DM'90 op de Maaslijn en de Achterhoek idem dito. Dat reed in het begin alles behalve storingsvrij. Materieel heeft gewoon tijd nodig op de kinderziektes eruit te rijden. NSR neemt met de S70 en S100 niet voor niets bijna driekwart jaar de tijd voordat die treinstellen in de reguliere dienst gaan rijden. En ook dan zullen storingen zich voordoen, waardoor er treinen vertraging oplopen of zullen uitvallen. De fouten van Connexxion in deze, zijn dat de treinstellen, niet langdurig genoeg getest konden worden alvoren ze in te zetten op de Valleilijn. Redenen daarvoor hebben we al menigmaal in dit topic voorbij zien komen.  

03-03-2008 23:29:20
webguy
webguy
Vandaag zak ik overigens 5035 met werkende koersdisplays 'Geen Dienst'

03-03-2008 23:37:02
mren
mren
5034 had er 'Valleilijn' op staan geloof ik.  

04-03-2008 08:52:43
webguy
webguy
Sorry, er stond inderdaad ook 'Valleilijn' (ik was de precieze tekst gisteravond vergeten)

13-03-2008 17:17:19
andre_ede
andre_ede
Hallo,

TV Gelderland nieuws meld het volgende:

'Problemen op Valleilijn voorbij'

EDE - Vertragingen en volle treinen op de Valleilijn zijn verleden tijd. Dat zegt vervoerder Connexxion die donderdag een vijfde eigen trein in gebruik neemt.

Connexxion rijdt sinds 2006 op het spoor tussen Ede en Amersfoort. Lange tijd waren er veel vertragingen en volle treinen, omdat Connexion niet genoeg eigen treinen had.

Materiaaltekort was volgens de vervoerder de oorzaak. Dat tekort is nu opgelost.

13-03-2008 17:25:03
broek53
broek53
Zo, die durft... Wat zou er nu anders zijn dan de eerste maanden van het jaar, waarin er ook vijf Protossen reden?  

13-03-2008 19:27:11
andre_ede
andre_ede
Dat vroeg ik me ook al af er reden toch allang 5 protos of is dit een handige manier, om het even onder de aandacht te brengen. Waarschijnlijk is de 840 weer vertrokken en nu vol de tamtam aan dat de 5de protos er is ?

Groet Andre

13-03-2008 19:42:10
mikos
mikos
De 840 reed nochtans zijn rondjes vandaag in de 31400.

www.ov-ervaringen.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

13-03-2008 21:05:02
idolaat
idolaat
broek53: Zo, die durft... Wat zou er nu anders zijn dan de eerste maanden van het jaar, waarin er ook vijf Protossen reden?

Zou het kunnen dat ze nu eindelijk ook gekoppeld mogen rijden? Dat zou in de spits wat verlichting voor volle treinen kunnen brengen. Ze hadden wel 5 treinen, waarvan er altijd eentje GDST was...

13-03-2008 21:10:14
treinhobby
treinhobby
mikos: De 840 reed nochtans zijn rondjes vandaag in de 31400.

Onderstaand bericht komt van de site van de Valleilijn. http://www.valleilijn.nl

Als ik vanaf 11 februari 6 weken verder tel kom ik uit op 17 maart.
Dus dat de 840 vandaag reed verbaast me niks.

>>
Inzet trein type MAT 64 op Valleilijn

Vanaf 11 februari wordt op het Valleilijntraject gedurende 6 weken een trein van het type MAT 64 ingezet.
Een trein van het type PROTOS gaat uit de dienst omdat er nog een aantal aanvullende testen moeten worden uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld het gekoppeld rijden (twee PROTOS treinen aan elkaar) en het rijden op hoge snelheid (160 km per uur; nu ligt de bovengrens op 115 km per uur).
De MAT 64 wordt zoveel mogelijk ingezet op de korte ritten Barneveld Noord - Amersfoort, en zal incidenteel op het gehele traject Ede-Wageningen – Amersfoort rijden.

Laatst bewerkt door treinhobby op 13-03-2008 21:12

13-03-2008 23:33:39
thom
thom
idolaat:
broek53: Zo, die durft... Wat zou er nu anders zijn dan de eerste maanden van het jaar, waarin er ook vijf Protossen reden?

Zou het kunnen dat ze nu eindelijk ook gekoppeld mogen rijden? Dat zou in de spits wat verlichting voor volle treinen kunnen brengen. Ze hadden wel 5 treinen, waarvan er altijd eentje GDST was...

Die treinen moeten ook in onderhoud en gewassen worden enzo...
Dus 100% inzet is practisch onmogelijk

Laatst bewerkt door thom op 13-03-2008 23:34

14-03-2008 01:18:01
mren
mren
Dan moet men dat ook niet beloven...  

14-03-2008 01:43:26
thom
thom
Dat doet men ook niet, men zegt alleen een 5e trein in gebruik te nemen.

Dat wil niet zeggen dat alle stellen tegelijkertijd in dienst zijn
Of er nu van 4 of van 5 stellen 1 in onderhoud is, het blijft er wel altijd 1 meer...

19-03-2008 17:58:48
geugie
geugie
Inmiddels is ook de FTD-01 van een modificatie voorzien, deze filmt nu net zoals de 5031-5035 ook "VALLEILIJN", in plaats van "geen dienst"...  

19-03-2008 18:22:02
keesje
keesje
Tsja, het wachten is wel weer op de melding dat er wegens materieeltekort minder treinen rijden. Maar ok, met een stelletje erbij is de kans wel weer wat kleiner dat dit gebeurt. Tenzij dit nieuwe stel in plaats van de 840 komt natuurlijk. Of is dit een nieuwe vorm van je zalig rekenen?  

19-03-2008 18:49:01
webguy
webguy
De 840 reed gister zelfs nog in de doorgaande trein naar Ede Ik moet wel zeggen dat ik gister in de 5031 zat, en voordat we uit Amersfoort vertrokken werd 't treinstel wel een stuk of 3x gereset, met alles uit enzo...

19-03-2008 19:40:39
broek53
broek53
Zelfs met de 840 erbij werden afgelopen weekend de meeste tussenslagen op Barneveld Noord opgeheven. En op een of andere manier weet Cxx dat meestal knap uit de verkeersinformatie weg te houden ...
Beneiuwd dus wat er van de grootspraak over blijft als de 840 vertrekt. Zover ik weet, is dat komend weekend.

20-03-2008 15:18:51
spurt2244
spurt2244
ik geloof dat het niet goed gaat. dat men inmiddels alweer plan V inzet.  

20-03-2008 16:16:22
jordydl1
jordydl1
volgens mij heb je een stukje discussie gemist.
de 840 is 6 weken in diest bij connexxion(die bijna om zijn)
omdat er nog wat testen gedaan moesten worden.
wat ik venomen heb is dat de 5e protos weer terug is

22-03-2008 08:56:15
andre_ede
andre_ede
Gisteren een rit gemaakt met de 5033 en de 5035, waarbij het mij opviel dat de 5035 lang niet zo schommelt als de 5033.

Misschien heb ik een stukje gemist maar de 5035 heeft ook een naam gekregen, alleen is de naam me even ontgaan wie weet die nog ?

Groet André

22-03-2008 09:58:36
bjornl
bjornl
Naam is "Marijke van Haaren", de gedeputeerde van de provincie die achter het Valleilijnproject zit. Lees meer op http://www.edestad.nl/index.php?&mod[1258][detail_id]=203871

Opvallende uitspraken:
-CXX wil een zesde trein bestellen om tot Barneveld Centrum te rijden;
-Barneveld Zuid komt in 2010;
-van Haaren wil daarnaast een station Amersfoort Liendert en IC-status voor Barneveld Noord;
-bijna alles hangt af van instemming van "de NS".

22-03-2008 12:12:06
willy84
willy84
Station Liendert was, volgens een ander draadje, afgeschoten (gelukkig)
De verlenging naar Barneveld Centrum is vooral een zaak van XX/Provincie en Prorail. Heeft NS niet of nauwelijks mee te maken.
Barneveld Noord als IC zie ik gelukkig helemaal niet gebeuren. Behalve het feit dat daar dan 2 compleet nieuwe perrons gebouwd moeten worden wat heel lastig past is er nog het gegeven dat er maar een paar honderd auto's kunnen parkeren. Als daar dan al 4 treinen van XX stoppen dan stopt de IC daar een beetje voor Jan Joker.

22-03-2008 12:57:21
dh3201
dh3201
Tenzij met het transferium Barneveld Noord ook voor Apeldoorn wil gebruiken, die vier treinen per uur van Cxx rijden niet naar Apeldoorn.

Shqiperise-lopers?

22-03-2008 13:11:06
willy84
willy84
Het transferium is om automobilisten te verleiden de trein te nemen ipv de file naar Amersfoort en verder. Niet naar Apeldoorn.  

22-03-2008 13:14:35
bjornl
bjornl
En dat "en verder" maakt een stop van de IC aantekkelijk, anders moet je in Amf weer overstappen.  

22-03-2008 13:44:46
floriss
floriss
Barneveld Noord als NS/Connexxion Regio Poort naar de Randstad. Inclusief bijbehorende voorzieningen. Al zou om te beginnen alleen de 1500 tussen Deventer en Amsterdam Centraal er al stoppen. Moet deze natuurlijk ook buiten de spits doorrijden naar in ieder geval Apeldoorn.  

22-03-2008 13:53:16
willy84
willy84
Ja, punt is alleen dat er straks tussen Utrecht en Deventer een kwartierdienst komt. De 2800 rijdt dan niet meer naar Amersfoort Schothorst maar Deventer.
Wat er met de 1500 gaat gebeuren weet ik niet maar het lijkt me toch stug dat deze naar Deventer blijft rijden. Je hebt dan namelijk 6 IC's in de spits. Tikje veel.

22-03-2008 13:56:46
keesje
keesje
TV Gelderland nieuws meld het volgende:

'Problemen op Valleilijn voorbij'

EDE - Vertragingen en volle treinen op de Valleilijn zijn verleden tijd. Dat zegt vervoerder Connexxion die donderdag een vijfde eigen trein in gebruik neemt.

Connexxion rijdt sinds 2006 op het spoor tussen Ede en Amersfoort. Lange tijd waren er veel vertragingen en volle treinen, omdat Connexion niet genoeg eigen treinen had.

Materiaaltekort was volgens de vervoerder de oorzaak. Dat tekort is nu opgelost.

En dan een week later, vandaag dus:

Materieeltekort bij de vervoerder Amersfoort
Tussen Amersfoort en Barneveld Noord moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Door materieeltekort bij de vervoerder rijden er tussen Amersfoort en Barneveld Noord minder treinen.
Prognose:
* Het is niet bekend tot wanneer dit duurt.

Bron: www.prorail.nl

Laat me toch niet lachen zeg, voor sprookjes moet je naar de Efteling!

Laatst bewerkt door keesje op 22-03-2008 13:57

22-03-2008 14:03:06
floriss
floriss
willy84: Ja, punt is alleen dat er straks tussen Utrecht en Deventer een kwartierdienst komt. De 2800 rijdt dan niet meer naar Amersfoort Schothorst maar Deventer.
Wat er met de 1500 gaat gebeuren weet ik niet maar het lijkt me toch stug dat deze naar Deventer blijft rijden. Je hebt dan namelijk 6 IC's in de spits. Tikje veel.

Dan laten ze 'nieuwe' 2800 van en naar Deventer in Barneveld Noord stoppen. De 1500 keert dan weer gewoon in Amersfoort.

Laatst bewerkt door floriss op 22-03-2008 14:03

22-03-2008 14:11:43
thijs
thijs
bjornl: Naam is "Marijke van Haaren", de gedeputeerde van de provincie die achter het Valleilijnproject zit. Lees meer op http://www.edestad.nl/index.php?&mod[1258][detail_id]=203871

Opvallende uitspraken:
-CXX wil een zesde trein bestellen om tot Barneveld Centrum te rijden;
-Barneveld Zuid komt in 2010;
-van Haaren wil daarnaast een station Amersfoort Liendert en IC-status voor Barneveld Noord;
-bijna alles hangt af van instemming van "de NS".

Oh wat erg, ik heb niet zo'n hoge dunk van mevrouw van Haaren. Dus die trein ga ik niet nemen Enfin, wéér stations bouwen, en de IC's tussen Amf en Apd maar laten stoppen op bnn: laat me niet lachen. Dat gaat echt niet gebeuren. Bnn is een intercity-station onwaardig en het wordt dan ook wel krapjes. En Amersfoort nóg een station?

Ik ben blij dat het plan dat station Hoevelaken een IC-status moest krijgen nadat het gerealiseerd zou zijn, van de baan is

22-03-2008 14:15:45
willy84
willy84
1500 kan dan keren op Schothorst (waar immers plaats vrij komt) of liever Harderwijk%08%  

22-03-2008 14:21:05
keesje
keesje
keesje: Tsja, het wachten is wel weer op de melding dat er wegens materieeltekort minder treinen rijden. Maar ok, met een stelletje erbij is de kans wel weer wat kleiner dat dit gebeurt. Tenzij dit nieuwe stel in plaats van de 840 komt natuurlijk. Of is dit een nieuwe vorm van je zalig rekenen?

En op die melding hebben we dus slechts drie dagen hoeven wachten na het schrijven van bovenstaande (19 maart). En het zal de laatste niet zijn...

22-03-2008 14:34:11
floriss
floriss
thijs: Oh wat erg, ik heb niet zo'n hoge dunk van mevrouw van Haaren. Dus die trein ga ik niet nemen Enfin, wéér stations bouwen, en de IC's tussen Amf en Apd maar laten stoppen op bnn: laat me niet lachen. Dat gaat echt niet gebeuren. Bnn is een intercity-station onwaardig en het wordt dan ook wel krapjes. En Amersfoort nóg een station?

Ik ben blij dat het plan dat station Hoevelaken een IC-status moest krijgen nadat het gerealiseerd zou zijn, van de baan is

Volgens mij is bij Hoevelaken nooit sprake geweest van een IC status. Alleen de bouw van een station. Zelfs dat laatste staat al een tijdje op losse schroeven.

Corrigeer me maar als ik het verkeerd heb, maar ik krijg sterk de indruk, gezien al je berichtjes van de afgelopen tijd ook binnen andere topics binnen dit forum, dat je een echte IC reiziger bent. Dat wil zeggen je reist puur tussen de 'grote' steden, vind tussenstops op stations vooral hinderlijk en tijdrovend en nieuwe stations zijn al helemaal uit den boze, want dat zou de IC maar onnodig langzamer maken en de status als snelle en doorgaande trein nog meer doen afbrokkelen. Reistijd is voor jou erg belangrijk om van A naar B te komen. Graag je reactie%06%

Laatst bewerkt door floriss op 22-03-2008 14:34

Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-03-2008 14:37:58
thijs
thijs
Dat klopt inderdaad wel deels. Ik ben niet alleen een IC-reiziger, maar ik erger me niet perse aan het feit dat treinen trager worden gemaakt, maar wel als dat dusdanige gevolgen heeft, dat de aantrekkelijkheid van het product A-->B flink daalt. Ik denk meestal in aansluitingen op knooppunten (zowel voor stoptreinen als intercity's) en ik vind het jammer dat er zomaar een station wordt neergepleurd, terwijl er wel ergens een aansluiting wordt verbroken, zodat reistijd gewoon enorm toeneemt.

Laatst bewerkt door thijs op 22-03-2008 14:40

22-03-2008 14:40:52
nielske90
nielske90
floriss: Volgens mij is bij Hoevelaken nooit sprake geweest van een IC status. Alleen de bouw van een station. Zelfs dat laatste staat al een tijdje op losse schroeven.

Misschien is het wel een idee om Hoevelaken meteen uit te rusten met P+R transferiumvoorziening en dan Barneveld-Noord te schrappen, danwel open te laten om het bedrijventerrein bereikbaar te houden.

Wat mij betreft is Hoevelaken in ieder geval een veel logischere locatie voor een transferium van/naar Amersfoort. Momenteel ligt het transferium wel erg ver van de stad, en kan ook alleen nuttig gebruikt worden als je uit de richting Apeldoorn/Ede komt.
Indien het transferium bij Hoevelaken neerlegt, is dit voor automobilisten uit zo'n beetje alle richtingen (miss m.u. van Utrecht) een goed alternatief, aangezien bij Knooppunt Hoevelaken alle richtingen bij elkaar komen...

22-03-2008 15:41:10
floriss
floriss
Thijs, bedankt voor je reactie. Op sommige punten kan ik je ook niet helemaal ongelijk geven. Op andere punten blijven we het waarschijnlijk oneens en dat is maar goed ook, als we het als forumleden altijd met elkaar eens zouden zijn, zou het maar een saaie boel worden op Somda.

Laatst bewerkt door floriss op 22-03-2008 15:41

22-03-2008 16:14:01
jasper
jasper
nielske90:
floriss: Volgens mij is bij Hoevelaken nooit sprake geweest van een IC status. Alleen de bouw van een station. Zelfs dat laatste staat al een tijdje op losse schroeven.

Misschien is het wel een idee om Hoevelaken meteen uit te rusten met P+R transferiumvoorziening en dan Barneveld-Noord te schrappen, danwel open te laten om het bedrijventerrein bereikbaar te houden.

Wat mij betreft is Hoevelaken in ieder geval een veel logischere locatie voor een transferium van/naar Amersfoort. Momenteel ligt het transferium wel erg ver van de stad, en kan ook alleen nuttig gebruikt worden als je uit de richting Apeldoorn/Ede komt.
Indien het transferium bij Hoevelaken neerlegt, is dit voor automobilisten uit zo'n beetje alle richtingen (miss m.u. van Utrecht) een goed alternatief, aangezien bij Knooppunt Hoevelaken alle richtingen bij elkaar komen...

Jij woont denk ik niet in de regio maar een transferium bij Hoevelaken is geen alternatief omdat je dan toch al in de file staat... Waar begint die file meestal? Ja, bij Barneveld waar de A30 bij de A1 aansluit! Dus dan is het harstikke slim als je een kilometer daarvoor een transferium bouwt!

Er is bij de bouw van het transferium al rekening gehouden met een extra IC stop, het transferium kan makkelijk uitgebreid worden. Waarneer er een IC station komt zal de hoofdweg daar ondertunnelt moeten worden, een kostbaar project dus.

Laatst bewerkt door jasper op 22-03-2008 16:15

22-03-2008 16:19:08
nielske90
nielske90
Ach, in die omgeving kan de A1 makkelijk met een extra rijstrook uitgebreid worden als er werkelijk te veel files staan...Ruimte zat daar in ieder geval...

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-03-2008 16:19

22-03-2008 16:27:41
jasper
jasper
Dit jaar gaat de spitsstrook open..  

22-03-2008 17:11:09
nielske90
nielske90
Nou dan, dan is het probleem toch (voorlopig) opgelost...

En zeg nou zelf. Feit blijft dat Hoevelaken een stuk logischer is als locatie voor een transferium dan Barneveld-Noord.
Maar misschien is dat, gezien je woonplaats, niet helemaal met jou te overleggen, zeker omdat dat wel eens het eind zou kunnen betekenen van Bnn. Naaste bewoners willen normaal gesproken 'hun' voorziening natuurlijk niet zomaar kwijt raken...

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-03-2008 17:11

22-03-2008 17:14:30
lucky
lucky
Feit is wel dat als er elke dag files staan daar, dat er genoeg animo zou moeten zijn om daar over te stappen op het OV. Waarom het niet gebeurt? Tsja, don't ask me.  

22-03-2008 18:03:09
Somda
Somda
Tja wat te denken van de prijs van een treinkaartje?
Vind de prijs toch redelijk pittig.

22-03-2008 18:14:02
fabrierban
fabrierban
Inderdaad, het is gewoon qua prijs naar Amersfoort v.v. niet concurrerend. En vergeet niet dat veel van die mensen naar Utrecht of Amsterdam moeten en dan wordt het helemaal prijzig. Files zijn er vooral in de spits maar NS ontmoedigt met zijn tarieven bewust om in de spits de trein te nemen.

Het zelfde verschijnsel zie je ook met de problemen op de A2 tussen Utrecht-Eindhoven. Dagelijks eindeloze files, maar vrijwel nooit een trein die helemaal vol zit.

Laatst bewerkt door fabrierban op 22-03-2008 18:16

22-03-2008 18:15:24
jasper
jasper
nielske90: Nou dan, dan is het probleem toch (voorlopig) opgelost...

En zeg nou zelf. Feit blijft dat Hoevelaken een stuk logischer is als locatie voor een transferium dan Barneveld-Noord.
Maar misschien is dat, gezien je woonplaats, niet helemaal met jou te overleggen, zeker omdat dat wel eens het eind zou kunnen betekenen van Bnn. Naaste bewoners willen normaal gesproken 'hun' voorziening natuurlijk niet zomaar kwijt raken...

Volgens mij kennen naaste bewoners de situatie het best en kunnen dat het best beoordelen. Het einde van Barneveld Noord is wel heel stoer om te zeggen maar je weet het zelf ook wel beter;)

@lucky, dit komt omdat er niet voldoende informatie staat langs de snelweg, op dit moment wordt daaraan gewerkt. Over dit soort projecten moet je nooit te snel oordelen, vaak heeft het een lange implementatie nodig voor veel gebruik. Dat is ook de reden dat alle nieuwe stations in nieuwe woonwijken er eerder staan dan de woonwijk zelf. (Amersfoort Vathorst bijv). Als je al een auto heb ga je niet meer met de trein. Dat is nu het geval bij Barneveld Noord en daarom zal het waarschijnlijk langer duren voordat het helemaal bomvol zal zitten.

22-03-2008 18:48:56
nielske90
nielske90
jasper: Volgens mij kennen naaste bewoners de situatie het best en kunnen dat het best beoordelen.

Dit heeft niks te maken met de situatie wel of niet goed kennen. Dit is gewoon je verstand gebruiken en dingen in perspectief kunnen zien.
Ik bedoelde alleen te zeggen dat jij op moet letten dat je niet bevooroordeeld bent, omdat je waarschijnlijk zelf vaak van de voorziening gebruik maakt. Zo zou ik zelf ook koste wat kost niet willen dat 'mijn' station weggaat...

En ik zeg helemaal niet dat Bnn dichtmoet/gaat ofzo. Bij mijn weten is Bnn er gekomen doordat er ook een transferium kwam. Als dat transferium weggaat, blijft er in de buurt alleen het industrieterrein en enkele tientallen huizen over. Wat houd je dan nog aan reizigers over die van Bnn gebruik maken??

Maar ik merk dat er met jou niet te discussiëren valt over het verplaatsen van het transferium...%03% Ik kan alleen maar oordelen dat Hoevelaken nou eenmaal ruimtelijk gezien een veel geschiktere locatie is...

22-03-2008 19:42:35
dumpy_dump
dumpy_dump
fabrier: Het zelfde verschijnsel zie je ook met de problemen op de A2 tussen Utrecht-Eindhoven. Dagelijks eindeloze files, maar vrijwel nooit een trein die helemaal vol zit.
Ik heb anders, als ik mij niet heel sterk vergis zelfs van jou, andere verhalen gehoord op dit forum. Met name over de serie 3500...

22-03-2008 20:39:08
fabrierban
fabrierban
@dumpy_dump
Nee hoor, die gingen over de serie 9600 als die op halve sterkte reed. Ik heb wel eens gemeld dat de 3500 een stuk drukker was geworden door verschuiving van 800 naar 3500. Maar klachten over overbezetting spelen alleen tussen Utrecht C en Amsterdam Zuid en daar kom ik zelden.

Laatst bewerkt door fabrierban op 22-03-2008 20:39

22-03-2008 20:42:05
dh3201
dh3201
Misschien helpt spitsheffing op de snelwegen om de mensen richting de trein te bewegen.

Shqiperise-lopers?

22-03-2008 20:56:03
bjornl
bjornl
nielske90:Bij mijn weten is Bnn er gekomen doordat er ook een transferium kwam.

Bnn bestond al jaren voordat het transferium er kwam. Zoals al eerder gemeld is het ook een goede locatie aangezien dat het punt is waar de files beginnen. Vergelijk bijvoorbeeld met Klp, dat zit nog veel verder van het "doelstation" (Ut) af, maar loopt als een tierelier, ondanks dat er slechts een halfuursdienst is!

22-03-2008 20:57:36
nielske90
nielske90
dh3201: Misschien helpt spitsheffing op de snelwegen om de mensen richting de trein te bewegen.

Dat is nog maar de vraag. De aanhoudende prijsstijgingen voor brandstof lijken ook geen enkele invloed te hebben, dus is de kans op grote verschuivingen vrij klein...

Misschien dat de prijzen van de trein omlaag moeten. Van Bnn retour naar Amf kost nu 5 euro 60. Misschien dat ze zich moeten afvragen of deze prijzen drastisch naar beneden halen wel eens meer winst op zouden kunnen leveren, en dan niet alleen geld, ook op gebied van verkeer/milieu/leefbaarheid...
Dit geldt in mijn ogen voor alle transferia!

Laatst bewerkt door nielske90 op 22-03-2008 20:58

22-03-2008 21:50:42
fabrierban
fabrierban
dh3201: Misschien helpt spitsheffing op de snelwegen om de mensen richting de trein te bewegen.

Dan verhoogt NS een dag later de spitstarieven, kassa! Dat hebben ze destijds ook gedaan met het reiskostenforfait voor woonwerkverkeer. NS wil helemaal geen extra reizigers vervoeren. Dat is ook het dilemma met het transferium Bnn: V&W hoopt zo de mensen de trein in te krijgen terwijl CXX ze liever niet ziet komen. Een ingebouwde mislukking op deze manier.

In Den Bosch hebben ze 3 transferia met bussen. Daar betaal je 2 euro retour per auto (max 4 personen) en puilen de bussen uit. Als je in Bnn bijv. na de ochtenspits 5,60 euro zou vragen per auto met max. 4 personen zijn er wel kansen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 22-03-2008 21:56

22-03-2008 22:29:12
thejag
thejag
nielske90: Ik kan alleen maar oordelen dat Hoevelaken nou eenmaal ruimtelijk gezien een veel geschiktere locatie is...

Dat lijkt me niet. Je gaat in je redenatie dus eerst in de file naar Hoevelaken staan om vervolgens aan het einde van de file van het transferium gebruik te maken? Dacht het niet. De locatie bij Hoevelaken zou goed zijn op het moment dat er vrije infrastructuur is richting het transferium met duidelijke informatie over reistijden per auto en per trein. Leg je geen vrije infrastructuur aan, dan zul je het transferium een stuk richting Nijkerk en/of Barneveld moeten aanleggen. Overigens zal een spitsstrook erbij zeker iets van de filedruk wegnemen, maar het grootste knelpunt is knooppunt Hoevelaken zelf en dat los je daarmee echt niet op.

grt, Michiel

22-03-2008 23:13:37
nielske90
nielske90
Daar ben ik dus voor het gemak even vanuit gegaan, dat de files dusdanig verkort kunnen worden dat ook een mogelijk nieuw transferium behoorlijk bereikt kan worden.
En tuurlijk geloof ik ook niet dat die spitsstrook alles oplost. Mij is net zo goed duidelijk dat de hoeveelheid verkeersstromen bij Knooppunt Hoevelaken problematisch is. Maar voor dat een dergelijk transferium er zou kunnen liggen, moet Rijkswaterstaat toch ook wat uitgevoerd kunnen hebben...Overigens wordt hier alleen gesproken over dat een transferium bedoelt is om snelwegen rond de stad te ontlasten, maar de voornaamste doelen zijn gericht op de binnenstad (leefbaarheid/luchtkwaliteit/parkeerruimte).

24-03-2008 13:57:07
jasper
jasper
Dus Conclusie: Het heeft inderdaad meer zin om een transferium in Barneveld Noord neer te zetten dan in Hoevelaken, volgens dezelfde redenatie die ik hier al eerder beschreef.

Gelukkig kan je met mij niet in discussie gaan;)

24-03-2008 14:53:04
fabrierban
fabrierban
@jasper
Je kunt een transferium wel verder weg leggen bij Bnn, maar het gevolg is wel dat het dan zo duur wordt om van daar met de trein naar Amf te nemen dat het geen alternatief meer is voor de auto. En dan heb je er dus helemaal niets meer aan.

24-03-2008 15:11:38
jasper
jasper
Met die prijs ben ik het wat dat betreft helemaal mee eens. Als je een transferium legt MOET je de prijs ook verlagen. Maar zoals eerder al gezegd is moet het transferium voor de file liggen en niet 'in' de file zoals bij Hoevelaken het geval zou zijn. Ook met het toekomstperspectief dat het drukker wordt op de weg is Barneveld nog steeds een betere oplossing dan Hoevelaken. Deze discussie is natuurlijk ook bij de ontwerpers ter sprake geweest en ook die hebben gekozen voor Barneveld Noord, het gaat tenslotte wel over veel geld.

Op dit moment worden er borden geinstalleerd langs de snelweg hoelang het duurt naar Amersfoort met de trein en met de auto. Wat mij betreft zet je daar Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal neer..

24-03-2008 16:17:06
fabrierban
fabrierban
Er is vandaag alweer sprake van uitval van ritten tot Bnn, hetgeen dus betekent dat er 2 van de 5 Protos weer niet rijvaardig zijn.  

24-03-2008 16:26:45
WesselE
WesselE
Maar de 840 rijdt toch ook nog voor CXX?

'Okeh'

24-03-2008 16:27:22
jordydl1
jordydl1
is de 840 al weg dan? anders moet er nog 1 niet rijvaardig zijn
maar weet niet of de 840 al vertrokken is naar nsr

EDIT wesselE was mij voor

Laatst bewerkt door jordydl1 op 24-03-2008 16:28

24-03-2008 16:28:26
dumpy_dump
dumpy_dump
De 840 is gisteren nog weggesleept door een ICM, kans dat die vandaag weer rijdt lijkt me nihil...  

24-03-2008 16:30:01
jordydl1
jordydl1
dus er zijn 2 protos stellen niet rijvaardig + 840

Laatst bewerkt door jordydl1 op 24-03-2008 16:30

24-03-2008 17:44:02
keesje
keesje
En zie hier de zoveelste keer de kwetsbaarheid van zo'n minispooronderneming. Prachtige plannen met enige regelmaat een prutsuitvoering... Het is in ieder geval de 2e keer sinds de prachtige beloften zoals die vorige week in de krant stonden dat 'de problemen nu echt voorbij zijn'.

Is er niet zo'n spreekwoord 'belofte maakt schuld'?

24-03-2008 19:10:07
achterdoel
achterdoel
dumpy_dump: De 840 is gisteren nog weggesleept door een ICM, kans dat die vandaag weer rijdt lijkt me nihil...

Toch reed ie vandaag. Om 17.15 in Lunteren op weg naar Ede

Laatst bewerkt door achterdoel op 24-03-2008 19:10

24-03-2008 19:31:35
fabrierban
fabrierban
keesje: En zie hier de zoveelste keer de kwetsbaarheid van zo'n minispooronderneming. Prachtige plannen met enige regelmaat een prutsuitvoering...

Als er steeds opnieuw 3 van de 6 stellen defect zijn is er natuurlijk meer aan hand dan kwetsbaarheid door kleinschaligheid. Dan heb je gewoon onbetrouwbaar materieel.

Laatst bewerkt door fabrierban op 24-03-2008 19:31

24-03-2008 20:13:08
nielske90
nielske90
Maar je kunt ook niet verwachten dat een nieuw type trein meteen betrouwbaar is, als ze hem voor het eerst bouwen... Dus wat dat betreft zou CXX verkeerd hebben ingekocht...  

24-03-2008 20:15:01
dh3201
dh3201
Bij het grote en betrouwbare NS zijn er nooit vertragingen en vallen er nooit treinen uit....

Shqiperise-lopers?

24-03-2008 20:21:04
broek53
broek53
Nou, niet vanwege "geen materieel meer", geen complete treinseries en niet gedurende dagen achtereen.  

24-03-2008 20:21:35
dumpy_dump
dumpy_dump
dh3201: Bij het grote en betrouwbare NS zijn er nooit vertragingen en vallen er nooit treinen uit....
Zeker niet in Brabant:D

Laatst bewerkt door dumpy_dump op 24-03-2008 20:22

24-03-2008 20:23:44
fabrierban
fabrierban
nielske90: Maar je kunt ook niet verwachten dat een nieuw type trein meteen betrouwbaar is, als ze hem voor het eerst bouwen... Dus wat dat betreft zou CXX verkeerd hebben ingekocht...

Als mini-onderneming weet je dat je erg kwetsbaar bent voor materieelstoringen en dan ligt het dus voor de hand om materieel te kopen waar alle kinderziektes al uit zijn. CXX heeft zich een beetje op spoorwegexploitatie verkeken. Op zich vind ik de Protos een prima treinstel, alleen te onbetrouwbaar.

Laatst bewerkt door fabrierban op 24-03-2008 20:26

24-03-2008 20:27:12
mren
mren
dh3201: Bij het grote en betrouwbare NS zijn er nooit vertragingen en vallen er nooit treinen uit....
Ja, ook bij NS, maar NS heeft een iets grotere vloot en kan dus ook een paar kortere treinen laten rijden (maar dus wel rijden) ipv meteen de halve treindienst uit te roeien.

Het punt is, dat je aanbesteding-technisch geen partijen op voorhand mag bevoordelen met onredelijke eisen (hoewel ik me bezig houd met aanbestedingen in de GWW-sector, zijn er wel parallen te trekken naar de OV-sector). Dus een aanbestedende partij mag niet niet eisen dat inschrijvende partijen minimaal een vloot van 100 trein hebben in Nederland oid omdat dat een niet-relevante eis is. Wel kan men een minimaal aantal stellen eisen, maar daarmee wordt wel de innovatie beperkt doordat het aantal stellen eigenlijk al vast ligt.

Ik neig er naar (al langer, staat ook vast al wel in dit topic) om dergelijke uitval te verrekenen in een landelijk bonus/malus-systeem waarin ervaringen uit het verleden plus- danwel minpunten opleveren bij volgende aanbestedingen. Boetes werken toch niet, omdat die rechtsom danwel linksom uit de zak van de klant (en het personeel) komt.

(edit: quote toegevoegd)

Laatst bewerkt door mren op 24-03-2008 20:33

24-03-2008 20:32:16
mren
mren
fabrier:
nielske90: Maar je kunt ook niet verwachten dat een nieuw type trein meteen betrouwbaar is, als ze hem voor het eerst bouwen... Dus wat dat betreft zou CXX verkeerd hebben ingekocht...

Als mini-onderneming weet je dat je erg kwetsbaar bent voor materieelstoringen en dan ligt het dus voor de hand om materieel te kopen waar alle kinderziektes al uit zijn. CXX heeft zich een beetje op spoorwegexploitatie verkeken. Op zich vind ik de Protos een prima treinstel, alleen te onbetrouwbaar.

Uiteraard ligt dat voor de hand, maar over het algemeen worden contracten maar op één criterium gegund, en dat is prijs. Welicht was FTD wel gewoon stukken goedkoper dan een andere leverancier (juist wegens de onbewezen staat van dienst of de markt-indringing van FTD door lage prijs) en heeft CXX die keuze bewust gemaakt om maar vooral onder de prijs van mogelijke concurrenten te duiken, wetende dat men daar op af wordt gerekend.

24-03-2008 21:00:55
fabrierban
fabrierban
@mren
Ongetwijfeld is dat de reden, maar bij een concern als CXX mag je toch verwachten dat ze destijds iets verder gekeken hebben dan hun neus lang was. En uh, als ze toen het (financiele / technische) risico te groot vonden hadden ze ook niet kunnen inschrijven. Andere partijen durfden destijds wel met bewezen diesel materieel te gaan rijden maar niet met onbewezen electrisch materieel en hebben daarom afgehaakt.

Laatst bewerkt door fabrierban op 24-03-2008 21:07

24-03-2008 21:53:14
seinhuis
seinhuis
CXX had ook GTW's kunnen kopen. Die zijn ook goedkoop en kunnen sneller optrekken (dus een sneller en betrouwbare dinstregerling). De nadeel wel is dat er dan nog meer van het zelfde mat. rondrijd in Nederland (,maar die nadeel is meer voor de spotters als voor de reizigers%08%).  

24-03-2008 22:05:00
webguy
webguy
seinhuis: Die zijn ook goedkoop en kunnen sneller optrekken (dus een sneller en betrouwbare dinstregerling).

Waar je dat vandaan haalt weet ik niet maar 't is onzin... Verder is het zo dat als CXX de GTW had besteld, ze ook door een lang toelatingsprocess had moeten gaan, al had Staedler er natuurlijk wat meer ervaring in dan FTD, ivm de Diesel GTWs van Arriva.

24-03-2008 22:30:38
keesje
keesje

Je vergeet even de vele berichten over vreemd materieel op plaatsen waar het niet hoort. Dat zijn vaak invalbeurten om die trein toch te laten rijden. En zie hier dus de voordelen van een groot spoorbedrijf dat veel meer bijsturingsmogelijkheden heeft met materieel en personeel. CXX heeft dat dus niet met die paar treintjes.

Een NS had echt wel even Plan V-tje uit desnoods Ut laten komen om die kwartiersdienst weer rijdend te krijgen. Maar met eilandjes in spoorland werkt dat dus niet meer zo en of de reiziger ermee geholpen is... Ik vraag het me af.

Laatst bewerkt door keesje op 24-03-2008 22:32

24-03-2008 22:34:11
thom
thom
Maar is dat eilandjes bedrijf toe te wijden aan een spoorvervoerder, of toch aan onze NL overheid... ?  

24-03-2008 22:36:17
keesje
keesje
Dat laatste Thom, helemaal mee eens. Die verschuilen zich vervolgens achter de verantwoordelijkheden die een vervoerder over een lijntje heeft genomen en hoeven alleen af en toe wat boetes uit te delen waar reizigers ook geen bal mee opschieten.  

24-03-2008 23:05:18
willy84
willy84
mren: Ik neig er naar (al langer, staat ook vast al wel in dit topic) om dergelijke uitval te verrekenen in een landelijk bonus/malus-systeem waarin ervaringen uit het verleden plus- danwel minpunten opleveren bij volgende aanbestedingen. Boetes werken toch niet, omdat die rechtsom danwel linksom uit de zak van de klant (en het personeel) komt.
Daar ben ik, zoals wel eens eerder aangegeven, volledig mee eens. Alleen hoe voorkom je dan de truc dat Connexxion bewust wat hoger inschrijft op een concessie die ze toch niet willen hebben? Dan wordt daar de malus van XX uit een ander gebied bij gehaald en winnen ze niet. Maar dat wilden ze toch al niet..

Verder kan ik Connexxion adviseren om voorlopig die ene plan V te blijven huren. Net zolang dat de Protos betrouwbaar functioneert. Alhoewel ze dat zelf ook wel bedacht zullen hebben.

25-03-2008 08:25:37
sik214
sik214
Vanochtend zag ik de 840 nog in Bnn staan, hij is er dus (nog).