25-03-2008 08:53:50 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Klopt, de 840 rijdt vandaag voor CXX. |
25-03-2008 11:56:27 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote GTW's goedkoper dan een Protos? Wat is je bron? En wat is je bron dat GTW's sneller kunnen optrekken dan een Protos? Een Protos heeft 1340 kW motorvermogen, terwijl een elektrische GTW "slechts" 750 kW heeft. Het heeft er alle schijn van dat de Protos sneller is dan de GTW. Laatst bewerkt door kbrandsma op 25-03-2008 11:57 |
25-03-2008 19:19:28 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Een Protos weegt 108 ton, een GTW 2/6 diesel maar 68 ton. De elektrische kan nooit veel zwaarder zijn. Protos is 1340/108 = 12,4 kw per ton, GTW is 750 / 68 = 11,0 kw per ton. Scheelt niet veel hoor... en ik vermoed dat een GTW ietsie minder lucht- en rolweerstand heeft. Dus het zal er om spannen. Sneller zal de GTW in ieder geval niet zijn, op basis van de cijfers. |
25-03-2008 19:40:20 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Maar als Cxx voor de GTW ging, hadden ze wel een jaar langer op de levering ervan moeten wachten. Misschien wilde de provincie Gelderland dat wel niet. Shqiperise-lopers? |
![]() |
advertentie |
25-03-2008 22:02:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De provincie Gelderland heeft niks te willen, want die had toen nog helemaal geen band met Cxx. Het ging om het aanbod als antwoord op de aanbesteding. |
26-03-2008 16:32:01 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
QuoteDat is alles wat er vanuit seinhuizen gecommuniceerd wordt ![]() ![]() |
26-03-2008 21:29:26 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Het toelatingsproces is voor de vervoerder van wie de elektrisch GTW's het eerst zouden arriveren. Waarschijnlijk zouden ze niet al in 2007 geleverd kunnen worden. Iets wat FTD wel lukte. Verder heeft Stadler niet alleen ervaring met het bouwen van diesel GTW's. In Zwitserland bij verschillende regionale maatschappijen rijden al langer elektrische GTW's rond. Ik denk wel door de bouwervaring van de Zwitsers dat de kinderziektes voor evt GTW stellen sneller zouden zijn verholpen dan nu bij die Protos treinstellen het geval is. |
27-03-2008 14:21:03 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote 't is (helaas) zover: FTD is per 25/3 surseance van betaling. |
27-03-2008 18:09:58 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Hoi, het is nog niet zover dat het over is voor het bedrijf, de order map is goed gevuld volgnes de Duitse media. http://www.finanztreff.de/news_news.htn?u=100&sektion=uebersicht&awert=ticker&quelle=ftd&id=27768973 |
27-03-2008 19:54:07 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
in dit bericht tref ik niks over orders aan, wel een hoop ovver geld en verleden maar niks over nieuwe orders die nog geleverd moeten worden |
27-03-2008 20:09:24 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Dacht het toch wel.. Wegen drohender Zahlungsunfähigkeit hat die Fahrzeugtechnik Dessau einen Insolvenzantrag gestellt. Der vorläufige Verwalter zeigt sich jedoch optimistisch, die Pleite abzuwenden - denn die Auftragsbücher sind gut gefüllt. Laatst bewerkt door andre_ede op 27-03-2008 20:13 |
27-03-2008 20:10:01 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Iets beter lezen dan, de derde regel zegt: "denn die Auftragsbücher sind gut gefüllt." Dat vertaal ik als:"de orderboeken zijn goed gevult" Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
27-03-2008 21:15:07 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
dan ben ik daar overheen gelezen. maar eerst zien dan geloven, wat voor orders zouden het moeten zijn dan? |
27-03-2008 21:35:30 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
ze moeten nog vier lagevloertrams voor de Pöstlingbergbahn in Linz bouwen. Maar goed daar is je order boek niet vol mee. Ze maken natuurlijk iets meer dan alleen de Protos Laatst bewerkt door andre_ede op 27-03-2008 21:37 |
27-03-2008 22:18:36 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
QuoteBron? ![]() Als dat werkelijk waar is dan heeft Connexxion een behoorlijk probleem voor wat betreft de levering van reserveonderdelen schat ik zo in. Kunnen ze alles bij de leveranciers van FTD bestellen. Laatst bewerkt door willy84 op 27-03-2008 22:19 |
27-03-2008 22:29:56 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
http://www.finanztreff.de/news_news.htn?u=100&id=27768973&sektion=uebersicht&awert=topthemen&dt=rdf Als er een doorstart komt zal dat alleen gelden voor de klassieke handel van FTD: onderdelen/sub-assemblies/wagons produceren voor andere treinenbouwers. Het bedrijf wordt te klein om nog zelfstandig grote financiele risico's te kunnen nemen. Voor de Protos zal zonder meer het doek vallen, want behalve CXX heeft nooit iemand er een besteld en gezien alle technische problemen moet de Protos FTD goud geld gekost hebben. Het ligt voor de hand dat de curatoren zullen proberen de FTD-01 met aanpassingen ook aan CXX te verkopen. Dan levert hij in ieder geval meer op dan wanneer hij verschrot wordt. Laatst bewerkt door fabrierban op 27-03-2008 22:50 |
27-03-2008 22:38:24 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Alleen wordt er op die orders kennelijk flink verlies geleden. Dat betekent volgens de economische leerboeken: stoppen met alles wat met verlies wordt geproduceerd en een doorstart voor de rest. Laatst bewerkt door lamote_ban op 27-03-2008 22:39 |
27-03-2008 22:49:48 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Bij NSHispeed is toch zomaar een slag van de Benelux geschrapt uit de dienstregeling, dus een gat van 2 uur in een doorgaande verbinding! Quote De Norske Stats Baner dachten ook bij een fabriek met meer dan 100 jaar bouwervaring diesellocs te kopen, toch hebben ze alle Di6 locs van Siemens weer terug gestuurd. En ook de (hier verder OT) Combino's van Siemens hebben niet vanaf de eerste jaren zonder problemen gereden. Van zo'n rerenomeerd bedrijf als Siemens met meer dan 100 jaar ervaring in spoorwegmaterieelbouw zou je wel anders verwachten. Stel je voor dat Cxx in plaats van bij het kleine FTD materieel bij het grote Siemens had besteld wat in de praktijk net zoveel storingen als een Protos zou vertonen? Dus de jarenlange ervaring van een fabrikant is nog geen garantie voor probleemloos materieel. Shqiperise-lopers? |
27-03-2008 22:59:40 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
dh3201: "Dus de jarenlange ervaring van een fabrikant is nog geen garantie voor probleemloos materieel.": Nee, maar een grote ervaren fabrikant geeft wel meer garantie op continuiteit (lees: onderdelen/nazorg). CXX moet nu maar zelf zien hoe ze Protos in de toekomst in de lucht gaan houden. Gezien de nog steeds hoge storingsgevoeligheid geen aanlokkelijk vooruitzicht. De beste optie is misschien nog dat een bedrijf als bijv. Voith bereid is langdurig het onderhoud voor zijn rekening te nemen. Zo niet, dan ben ik bang dat de Protos binnen een paar jaar net zo roemloos eindigt als SM'90 (en dat zou erg jammer zijn). Laatst bewerkt door fabrierban op 27-03-2008 22:59 |
27-03-2008 23:02:07 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Mochten ze daadwerkelijk failliet gaan dan vrees ik dat connexxion het einde van de consessie niet zal halen.. Of met 4 plan V van de ns.. |
27-03-2008 23:06:02 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk dat je daar een erg overtrokken reactie stelt. Werkspoor bestaat ookal wat jaartjes niet meer en toch rijden daar nog genoeg van rond... ![]() |
27-03-2008 23:09:56 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@lucky Er is altijd wel iemand bereid om het onderhoud over te nemen, alleen zal dat voor een mini-mini serie als de Protos een prijzige oplossing worden. Maar veel alternatieven heeft CXX niet, op de Protos is nog nauwelijks afgeschreven. Dat CXX verlies gaat leiden op deze concessie is dan onvermijdelijk. Laatst bewerkt door fabrierban op 27-03-2008 23:10 |
27-03-2008 23:10:30 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Dat klopt. Echter is het aantal mensen dat bijvoorbeeld verstand heeft van een protos zeer gering. Dus heb je altijd daar een probleem. Daarnaast zit er misschien specifieke electronica in de protos speciaal gemaakt voor dat stel. Bij ouder materieel was er vooral veel minder electronica, waardoor meer monteurs een bepaald probleem gemakkelijk kunnen oplossen. Probleem aan een motor ofzo kan elke monteur repareren. Een probleem aan de electronica vaak niet. Laatst bewerkt door lucky op 27-03-2008 23:11 |
27-03-2008 23:13:05 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@lucky Het gaat niet zo zeer om de electronica als om de software. En software onderhoud kun je ook wel ergens onderbrengen, maar nogmaals dat kost een lieve duit voor slechts zes stellen. |
27-03-2008 23:19:09 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Voor software geldt dat de kosten onafhankelijk zijn van de seriegrootte en dan is een serie van slechts zes stellen wel een hoofdpijn. Wellicht kun je het software onderhoud in bijvoorbeeld India laten doen om de kosten binnen de perken te houden. Hoe dan ook zal het vooral een ingewikkeld financieel rekensommetje worden om te kijken wat de goedkoopste optie is, waarbij gezien de zeer kleine serie mijns inziens ook sloop binnen wellicht enkele jaren niet op voorhand uit te sluiten is. Laatst bewerkt door lamote_ban op 27-03-2008 23:30 |
27-03-2008 23:20:13 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Sinds wanneer moet je softwaren onderhouden? |
27-03-2008 23:23:24 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Sinds software uit zichzelf wel eens in storing valt? |
27-03-2008 23:36:31 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Het gaat vooral om embedded software, die er voor dient om de hardware aan te sturen. Bij een lange levensduur (zoals bij een trein) worden op den duur hardware onderdelen vervangen (bijv. andere remmen, andere motoren, andere electronica) en die onderdelen hebben dan vaak andere karakteristieken. Voor de juiste aansturing van de nieuwe onderdelen moet je dan ook de software aanpassen. Verder zullen er zeker de eerste jaren nog een hoop fouten in de software ontdekt worden, die ook gerepareerd moeten worden. Laatst bewerkt door fabrierban op 27-03-2008 23:44 |
27-03-2008 23:46:32 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Software valt niet uit zichzelf in storing. Software kan bugs bevatten (en die kunnen soms pas na lange tijd aan het licht komen), maar die zijn er niet spontaan en uit zichzelf gekomen. Quote Om bugs te verhelpen dus. ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-03-2008 07:25:26 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteDie zullen ze never nooit niet bouwen. Die order hebben ze vorig jaar - tot grote woede van het Linzer openbaar vervoer bedrijf - al teruggegeven. Wegens verrekening of zo iets. In ieder geval, die trams worden door Bombardier gebouwd. Alleen is het bedrag een stuk hoger dan bij FTD. Laatst bewerkt door dvdhoven op 28-03-2008 07:26 Dick van den Hoven |
28-03-2008 10:31:25 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Nee, eigenlijk niet%08%heb een huisgenoot die een universitaire opleiding mbt PC's doet%08%af en toe is ie even een halfuurtje aan het pielen%08% |
28-03-2008 10:44:52 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
http://www.ftd.de/unternehmen/industrie/335869.html?nv=cd-rss300 Bovenstaand artikel uit de Financial Times levert iets meer gegevens over FTD: - Er is volgens de curator te goedkoop (= onder de prijs) verkocht. - Voor een doorstart moet het mes in de personeels- en de materiaalkosten. - Het personeel heeft na januari geen salaris meer gehad. - Er werken nog slechts 168 man bij FTD (levensvatbaar?). |
28-03-2008 10:59:27 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Onderstaande link naar een krantenbericht over de STS-en op de Valleilijn. http://www.ad.nl/utrecht/amersfoort/2173960/Brokkenpiloten_op_Valleilijn_verbaasd.html |
28-03-2008 13:25:04 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Voor de volledigheid ook nog de link naar het rapport van IVW: http://www.ivw.nl/Images/Onderzoeksrapport%20sts%20passages%20Connexxion_tcm247-217592.pdf |
02-04-2008 21:40:57 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Vanmiddag zag ik op Bnn een Plan V staan (vanuit de 144), dus kennelijk rijdt de 840 nog steeds voor Cxx? |
02-04-2008 22:06:58 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
Deze zal nog tot en met 04-04-2008 blijfen rijden voor Cxx. Daarna gaat het stel terug naar NSR.![]() Laatst bewerkt door 2296 op 02-04-2008 22:07 |
02-04-2008 23:26:58 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Wat me nog te binnen schoot: Nu de producent van de Protos failliet is, of in surance van betaling. Zullen niet snel weer een Protos bouwen. Dat is niet handig voor het geval XX op Zwolle-Emmen wilde meebieden. |
03-04-2008 00:22:56 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
De productie van de Protos kan best door een andere leverancier worden voortgezet. Toen Werkspoor in 1972 stopte met het bouwen van plan V's ging Talbot daar nog tot 1976 mee door. En de productie van de RegioShuttle van AdTranz is voortgezet door StadlerRail. Shqiperise-lopers? |
03-04-2008 11:10:39 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Ik mag toch aannemen dat het verdwijnen van een fabrikant meteen een vervoerder noopt het staken van biedingen. Gelukkig zijn er meer treinenbouwers... |
04-04-2008 21:38:04 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Bijgaand een bericht over het ontwerp van station Hoevelaken. Het zit dus nog steeds in de pijpleiding: Station voor Hoevelaken gepresenteerd 04-04-2008 09:12 | Regioredactie Vanaf het parkeerterrein bij het nog te bouwen station Hoevelaken loopt een loopbrug voor voetgangers over de A1 naar het station. NIJKERK - In Nijkerk is donderdag tijdens een gemeenteraadsvergadering het voorlopige ontwerp van station Hoevelaken gepresenteerd. Het ontwerp is in opdracht van de gemeente Nijkerk ontwikkeld door ProRail. Het station wordt gebouwd bij de Stoutenburgerlaan in Hoevelaken, op en rondom de kruising van de huidige spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn, de snelweg A1. Bij het ontwerp is rekening gehouden met een goede bereikbaarheid per fiets, bus en auto. In het voorlopig ontwerp zijn bij de ingang van het station een fietsenstalling en parkeerplaatsen voor gehandicapten opgenomen. Verder is een parkeerterrein gepland ten noorden van de A1 aan de zijde van Hoevelaken. Vanaf het parkeerterrein loopt een loopbrug voor voetgangers over de A1 naar het station. Voor het station komt een bushalte. Het station zelf bestaat uit een stationsoverkapping met twee trappen en twee liften naar de perrons en is zo veel mogelijk ingepast in de omgeving om het landschap vanaf Stoutenburg niet te verstoren. Bron: Reformatorisch Dagblad Voor wie het ontwerp zelf wil zien, via de website van rijdendpersoneel.nl, koppensnellen, vind je bovenstaand bericht terug inclusief een computerontwerp. Geeft een heel aardig beeld van hoe er uit gaat zien. |
07-04-2008 16:39:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteEn zo geschiedde: het stel is zaterdagmorgen naar de Zaanstraat gegaan en staat nu in onderhoud, om daarna bij NSR te her-intreden. |
10-04-2008 22:11:50 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Vandaag in Ede Stad een artikel over de financiële problemen van FTD: http://www.edestad.nl/index.php?&mod[1258][detail_id]=209861 In het artikel wordt gesteld dat het bedrijf dat onderhoud pleegt aan de Protossen het prototype gaat ombouwen tot zesde stel voor in de reizigersdienst. |
03-05-2008 21:55:30 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Nieuws van nu.nl: AMSTERDAM - Connexxion sleept de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor de rechter om te voorkomen dat zij meedoen aan aanbestedingen voor streekbusvervoer. De spoorwegen schermen hun spoor af, waardoor Connexxion geen intercity's kan laten rijden, en de spoorwegen mogen daarom niet meedingen met aanbestedingen in andere vormen van openbaar vervoer. Dat stelt een woordvoerder van Connexxion zaterdag. Intercity's: Connexxion wil intercity's inzetten maar de NS heeft tot 2015 een contract met de staat voor de inzet van deze treinen voor de lange afstand. De staat bezit tevens alle aandelen van de NS en zou bijvoorbeeld al eerder kunnen besluiten om het spoor in de aanbesteding te doen, licht de woordvoerder van Connexxion toe. "De NS richt nu een busbedrijf op om streekbussen te laten rijden. Regelgeving verhindert echter dat bedrijven die hun eigen markt afschermen meedoen aan aanbestedingen in een andere markt", zegt de woordvoerder. "Wij vinden het prima als zij een eigen busbedrijf oprichten, maar dan willen wij ook intercity's op het spoor kunnen laten rijden." NMa: Connexxion stapt ook naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Wanneer de rechtszaak dient, is nog onbekend. De NS was zaterdag was niet bereikbaar voor commentaar. |
05-05-2008 20:44:11 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Tja, wat moet je hier nou op zeggen. Dat contract voor het hoofdrailnet is een concessie verleend door de Rijksoverheid tot 2015. Er is hier mijn inziens geen sprake van het afschermen van een markt. NSR dient immers net al de andere partijen aan strenge eisen te voldoen mbt dienstregeling, materieel, punctualiteit enz... In Nederland hebben we (gelukkig) een systeem, waarbij partijen kunnen inschrijven op een concessie en degene met de beste prijs/kwaliteitverhouding krijgt de concessie voor een x aantal jaar. De concessie voor het hoofrailnet is verleend op een moment dat de wetgeving niet voldoende gewaarborgd om concurrentie om het spoor toe te passen. Dat is naar ik meen pas in 2000 gebeurd. Om te zien hoe het niet moest, kunnen we Lovers Rail nog wel een keer van stal halen. Wat mij betreft moet Connexxion niet piepen, maar gewoon zorgen dat ze een fatsoenlijke aanbieding aan de concessieverlener doen. Winnen op eigen kracht heet zoiets. |
05-05-2008 21:13:09 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Bericht uit Nieuwsbank over Connexxion over de interesse in Intercity-verbindingen verplaatst naar topic 'OV en aanbestedingen'. Laatst bewerkt door keesje op 05-05-2008 21:18 |
07-05-2008 22:08:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
NS blert toch niet dat ze ineens buslijnen wil rijden waarvan de consessie nog loopt.... ![]() Dan zou deze vergelijking grond hebben, nu niet. En mijns inziens is het logisch dat een trein consessie wat langer loopt, het is ook iets ingewikkelder dan met bussen rijden... |
13-05-2008 14:38:24 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Fijn, die versplintering: morgen en overmorgen geen treinen op de Valleilijn in verband met CAO-acties in het busvervoer. |
13-05-2008 14:40:11 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Waarom valt de Maaslijn wel onder de Multimodale CAO en de Valleilijn niet? Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
13-05-2008 14:47:01 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Zie ook topic 'OV en aanbestedingen'! |
13-05-2008 19:41:28 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Waarschijnlijk omdat op de Valeilijn ook buschauffeurs rondrijden. |
13-05-2008 19:45:59 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
omgeschoold tot machinist!! maar zonder CAO veranderingen. dit was bij veolia blijkbaar wel het geval, danwel vallen onder een andere CAO |
13-05-2008 20:07:46 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja duh dat die mensen zijn omgeschoold ![]() Maar volgens mij zitten deze mensen zowel op de bus als op de trein, dus zijn ze bijgeschoold ![]() |
13-05-2008 21:16:10 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
valleilijn deet volgens mij niet mee met de staking 'gratis ov' |
13-05-2008 21:24:51 | ||
---|---|---|
Somda
![]() |
Kijk even bij de actuele verstoringen die van Prorail komen.![]() |
![]() |
advertentie |
13-05-2008 21:27:09 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Lijkt me tochal duidelijk ![]() |
13-05-2008 21:31:19 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
QuoteIk bedoel de stakingen die geweest zijn (afgelopende feestdagen_ dat je gratis met de bus mocht. ![]() Laatst bewerkt door seinhuis op 13-05-2008 21:31 |
14-05-2008 14:11:37 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ook Veolia machinisten die zijn omgeschoold uit buschauffeur hebben de CAO ov nog. Een aantal van hen staakt, een aantal niet. Reizigers merken daar niks van, machinisten met de CAO multimodaal doen nu extra werk. |
14-05-2008 15:11:00 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Want die hoeven toch niet met een bus op pad, want die rijdt volgens teletekst in Limburg ook niet, alleen de trein wel. Groetjes, Geert. |
15-05-2008 08:41:44 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Uit de nieuwe HOV-RN: "diverse lezers die langs de Kippenlijn Ede-Wageningen – Amersfoort wonen, zich erover verbazen dat de PROTOS treinstellen niet voorzien zijn van dynamische reisinformatie? "de rij-eigenschappen van de Connexxion-treinstellen daarentegen geroemd worden?" Ik kon een lach niet onderdrukken bij de laatste opmerking. De rij-eigenschappen van dat zwalkende, misselijkmakende treinstel worden geroemd? Laatst bewerkt door bouwe op 15-05-2008 08:43 |
15-05-2008 09:28:00 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Waarom moet zulke dingen altijd zo zwaar overdreven worden? Ik heb ook een aantal keren in een Protos vertoefd en ik kwam er zeker niet misselijk uit... http://www.ovinnederland.nl/ |
15-05-2008 09:35:18 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Kan iemand mij vertellen waarom er altijd "Valleilijn" op het koersdisplay staat, en niet de eindbestemming? Technische tekortkoming in de software soms? |
15-05-2008 09:40:24 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote Ik had twee weken geleden tussen Lunteren en Amersfoort haast een teiltje nodig.... vraag maar aan Ed en keistad. %08% Laatst bewerkt door bouwe op 15-05-2008 09:41 |
15-05-2008 10:42:53 | ||
---|---|---|
degrotebaa
![]() |
Ik denk dat de lezers die langs de lijn wonen, de rij-eigenschappen roemen in vergelijking met het materieel dat de NS destijds inzette. In vergelijking met de Plan T/V stellen veroorzaken de Protossen toch best wel wat minder lawaai. Qua interieur kan ik geen oordeel geven, maar ik ga ervan uit dat dit ook wel wat beter is geworden. |
15-05-2008 10:59:32 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Ik vind ze anders behoorlijk gelijkmatig rijden. Had een flesje op een tafel staan en ook daar waren weinig klotsende golven te zien, hooguit wat trillingen. Ik snap niet dat mensen daar zo over klagen want er zijn treinen die veel harder schudden.%03% Bovendien ligt het voor een flink deel aan de staat van het spoor, kijk maar naar VIRM. ![]() Laatst bewerkt door nielske90 op 15-05-2008 11:00 |
15-05-2008 11:15:38 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote Hij schudt ook niet. Hij zwenkt heen en weer. Zal wel liggen aan het feit dat er onder de vloer niet veel apparatuur zit. Ga maar vanaf Ed naar Amf, wissel net na Ltn.... Laatst bewerkt door bouwe op 15-05-2008 11:15 |
15-05-2008 11:23:59 | ||
---|---|---|
jasper
![]() |
De wisselstraat in Amersfoort of bij het binnenrijden van Ede Wageningen.. En soms is het inderdaad zo erg dat mensen er misselijk van worden, ik heb het vorige week nog meegemaakt dat er daadwerkelijk iemand over z'n nek ging!! Daarbij zeg ik nog niks over het rijgedrag van de machinisten... Jasper |
17-05-2008 02:31:12 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
De keren dat ik met de Protos heb gereisd was ik ook tevreden met de rijeigenschappen. Hij heeft naar mijn beleving een behoorlijk goede loop, wat ongetwijfeld samenhangt met het niet onaanzienlijke eigen gewicht. |
17-05-2008 09:26:24 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Met de Protos is het heel comfortabel reizen, zeker vergeleken met de hobbelkarren Plan V die er eerst reden. Overigens wel treurig dat na twee dagen staking de treinen nu weer uitvallen wegens materieelgebrek. Laatst bewerkt door fabrierban op 17-05-2008 09:28 |
17-05-2008 10:00:18 | ||
---|---|---|
NS-APD
![]() |
Alleen de treinen tussen amf en bnn, maar niet tussen amf en ed ![]() Werkzaam bij Arriva |
17-05-2008 10:56:20 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Als de onderhandelingen tussen de vakbonden en de werkgevers (Connexxion) zo doorgaan, ligt het treinverkeer er ook weer de hele dag (behalve in de spits aldus de website van Connexxion) uit op 20, 21 en 22 mei. En op 27, 28 en 29 mei. Wauw. %09% Laten we hopen op geslaagde onderhandelingen, buschauffeurs zijn echt een kei in staken en de directie van Connexxion in het maar blijven zeggen dat ze dat kwartiertje pauze niet doorbetalen. Zulke lange stakingen in het treinverkeer als bij Connexxion, heb ik bij de NS nog niet meegemaakt. Maar goed, op bovenstaande 6 dagen staat weer een hele dag reizigersonvriendelijke staking gepland, maar dat kan nog veranderen natuurlijk. Let's hope. Laatst bewerkt door treintim op 17-05-2008 11:00 |
17-05-2008 11:07:46 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Het gaat niet alleen om dat kwartiertje pauze hoor. Inleveren van ATV (zo'n 17 stuks), onbetaalde pauze's, verslechteringen van de mogelijkheden van de diensten (langere gebroken diensten, dagdiensten die geen beperkingen meer hebben). Per saldo gaat de chauffeur/machinist CXX met die (20%) er na aftrek van genoemde zaken er slechts 1 à 2% op vooruit. Dus ik snap ze wel, maar dat komt ook omdat ik zelf in dat wereldje gezeten heb en staken doe je beslist niet voor je lol. Komt bij dat er recent een hoge pipo bij CXX met 821.000 euries is vertrokken, als je dan als CXX blijft volhouden dat er geen geld is, dan kom je wat ongeloofwaardig over. En ja, de concessie moet ook terugverdiend worden door vaak laag absurde inschrijvingen. Hoe kan dat beter dan je eigen personeel - die ook niet om die marktwerking gevraagd hebben - verder uit te knijpen (behalve de top van CXX dan). Hopelijk heb je nu een beter idee van wat er leeft bij vooral het rijdend personeel bij CXX, maar tevens in de rest van het land. Laatst bewerkt door keesje op 17-05-2008 11:09 |
17-05-2008 11:12:03 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Als je de website van Connexxion leest komt het allemaal niet zo over als jij vertelt. Interessant om te weten dat die 20% loonsverhoging die Connexxion voorstelt, dus niet zo veel is vergeleken met het aantal in te leveren ATV dagen.. maarja, op de media en op haar eigen website komt de woordvoering van Connexxion op mij inderdaad stug en vasthoudend aan haar eigen oo zo goede voorstel over. Ze zetten wel hun hele aanbod breed uitgemeten op Internet, maar wel erg eenzijdig positief belicht, waardoor het verlies van wat ATV dagen dan niet zo opvalt (en buschauffeurs/treinmachinisten zouden volgens hun website juist meer keuzevrijheid hebben bij hun CAO). Toch is een beetje kritiek niet verkeerd nee, maar inderdaad wel vervelend voor iedereen, 6 dagen het treinverkeer plat leggen is niet niks en de directie is ook stug. Niet fijn allemaal. Over de topsalarissen zullen we maar geen discussie beginnen.%08% Laatst bewerkt door treintim op 17-05-2008 11:16 |
17-05-2008 12:23:02 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Keesje heeft gelijk, het verhaal is net zo als de buschauffeurs van Veolia me vertelde. Het loonbod is niet het probleem, maar alles eromheen. Uitgeknepen worden in deze tijden waarin veel mensen bijna niet meer rond kunnen komen is onacceptabel. |
17-05-2008 14:26:10 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Ben het ook met Keesje eens. Marktwerking zorgt ervoor dat de positie van de werknemers wordt verslechterd. |
17-05-2008 19:16:07 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Daarom hebben Arriva, Connexxion en Veolia de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland opgericht, waar Syntus zich kortgeleden ook bij aangesloten heeft. Om gezamelijk een vuist te kunnen maken tegen bijvoorbeeld de politiek, om zodoende landelijke verbeteringen tot stand te kunnen brengen.Quote Een aantal GTW's bij Arriva heeft hier net zo goed last van ervaar ik regelmatig op Leeuwarden - Groningen. Ik heb het idee dat het soms zelfs erger is dan bij de Protos (vetergang o.i.d.), al hangt het er erg vanaf waar je zit. |
17-05-2008 19:19:05 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Het is nu bijna zeker dat er aanstaande dinsdag, woensdag en donderdag weer geen treinen rijden tussen Amf-Ed ivm staken buspersoneel, zie: http://www.nu.nl/news/1571486/36/Impasse_in_cao-overleg_busvervoer_duurt_voort.html Laatst bewerkt door train85 op 17-05-2008 19:19 |
17-05-2008 19:19:27 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
De GTW schudt juist hard heen en weer maar zwenkt niet als een schip, dat doet de Protos imo wel. |
17-05-2008 19:31:07 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Bij een aantal Protossen is de ophanging op de draaistellen gewijzigd, waardoor de bakken minder zwenken. Shqiperise-lopers? |
17-05-2008 19:55:56 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Ja, en dat merk je goed. De eerste keer dat ik met de Protos reed (Stel 5031, begin november vorig jaar), zwenkte hij inderdaad als een idioot. Toen ik er laatst inzat, zwenkte hij nauwelijks erger dan een normaal treinstel. Ze hebben er dus inderdaad wel iets aan gedaan. 'Okeh' |
17-05-2008 20:22:04 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Ze kunnen beter een vuist maken tegen de vakbeweging. Het gezeur over marktwerking is totaal niet meer van deze tijd, de hele economie kent marktwerking. Het echte probleem zijn de vaak totaal niet meer van deze tijd zijnde secundaire arbeidsvoorwaarden van het OV-personeel die nog stammen uit de tijd dat de overheid aan het einde van het jaar klakkeloos alle verliezen aanzuiverde. Sorry, maar het inmiddels 2008. En nu graag weer on-topic. Laatst bewerkt door fabrierban op 17-05-2008 20:22 |
17-05-2008 21:37:01 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Dit gaat over de staking van het personeel van CXX op de Valleilijn, dus is weinig off-topics aan. @fabrier: Ah, dus als jij er 3 jaar lang bij je werkgever geen procentje bijkrijgt dan zeur je daar ook niet over en zeg je ook 'sorry maar het inmiddels 2008'? Ook al wordt alles inmiddels steeds duurder? En je vindt het dan ook niet erg dat de managers met tonnen tegelijk de deur uitlopen en van diezelfde manager al te horen hebt gekregen dat het geld op is voor jou? En zeker niet de hele economie draait om marktwerking, hoe vaak is het privatiseer rondom de postbezorging (TNT) al inmiddels uitgesteld? Maar maak je punt eens bij een machinist bij CXX, ik denk niet dat hij of zij het je in dank afneemt... Laatst bewerkt door keesje op 17-05-2008 21:46 |
17-05-2008 22:58:29 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@keesje Het OV-personeel is in de tijd dat de overheid de tekorten aanvulde geleidelijk zwaar over betaald geraakt, vooral door onzinnige secundaire arbeidsvoorwaarden als doorbetaalde pauzes. Een buschauffeur in het OV verdiende een paar jaar geleden daardoor per werkuur zo'n 40% meer dan zijn collega op de touringcar. Hoe pijnlijk ook, salarissen en arbeidsvoorwaarden van chauffeurs in het OV zullen terug moeten naar een niveau dat normaal is voor banen op VMBO-niveau. Een treinmachinist zoals bij CXX kan meer en mag wat mij betreft dus ook wat meer vangen. Overigens ligt er nu een loonbod van 20% in drie jaar, mits er vrije tijd wordt ingeleverd. Ik denk dat veel personeel (zeker inhuur) daar wel voor zal voelen en dat de stakingsbereidheid snel onder druk zal komen. De kans is groot dat de staking zal verlopen, dus eerst nog maar eens zien of de treinen van CXX komende weken echt niet rijden. Laatst bewerkt door fabrierban op 17-05-2008 23:29 |
17-05-2008 23:54:06 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Nou, ik zou niet zeuren maar ontslag nemen als Ik als chauffeur bij het OV onderbetaald zou worden en een beter betalende baan zoeken op de vrachtwagen of de touringcar. Zeuren is sowieso niet slim, ook werkgevers hebben een geheugen. Laatst bewerkt door lamote_ban op 17-05-2008 23:56 |
18-05-2008 00:07:09 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Er wordt geboden: loonsverhoging 2008: 2,75% 2009: 5% 2010: 3% 13e maand 8,33 - 0,65 = 7,68% Totaal: 18,4% pl;us 0.5% eenmalig = ong. 19% Vaarvan uit eigen zak personeel: pauzes: 3,125% ATV: 6,97% bijlage 11: 2,5% Totaal: 12,6% Maakt 18,4-12,6= 5,8%, oftewel nog geen 2% per jaar, oftewel: krap aan inflatiecorrectie. Waar CXX (en andere bedrijven) overigens nog geen melding van maken: na de twee keer drie dagen spitsrijden, gaat vanaf 1 juni een volledige staking voor onbepaalde tijd in bij niet bereiken van accoord. Laatst bewerkt door mren op 18-05-2008 00:08 |
18-05-2008 00:19:52 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Dat is wel degelijk eerder gemeld. Maar laten we verder eerst maar eens zien of dit uberhaupt doorgaat en zo ja hoe lang de vakbonden een onbeperkte staking zonder enig uitzicht op een akkoord volhouden. Bij de HTM is zoiets in tachtiger jaren ook ooit gebeurd en toen geeindigd met een veldslag tussen stakers en werkwilligen. |
18-05-2008 01:13:16 | ||
---|---|---|
edegroot
![]() |
edegroot: Zullen we ons beperken tot zaken mbt de valleilijn? Dat het over de stakingen gaat is geheel on-topic, maar wel graag alleen discussies die ook iets te maken hebben met het topic. |
18-05-2008 12:44:32 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Wel eens bij stilgestaan hoe het is om in je eigen tijd te moeten doorrijden door vooral het verder uitknijpen van rijtijden? En dat er van dat kwartiertje vaak helemaal niks meer overblijft? En hoe het dan is om 8 uur bijna non-stop te moeten doorrijden? Dat is namelijk de trend van de laatste tijd om zo goedkoop mogelijk een concessie binnen te halen. En o.a. het CXX-personeel mag dat dan in zijn eigen tijd gaan 'opvreten' en zien dat - geheel terecht - als het inleveren van hun tijd en geld voor de baas die er vervolgens met ruim 8 ton vandoor gaat. |
18-05-2008 21:34:11 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
De NS advereer reizigers tussen Amersfoort en Ede-wagingen om te reizen via Utrecht (met de NS dus). Is dit niet besmet werk doen? |
18-05-2008 21:52:00 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Nee, want die treinen tijden er al. Zou pas besmet zijn als NS tijdens de staking treinen over de kippenlijn zou laten rijden... |
20-05-2008 19:42:29 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
CXX heeft een lijstje gepubliceerd van de treinen die morgen uitvallen. Het is dus niet zo dat er helemaal geen treinen rijden tussen 9-16 en na 19 uur. http://www.reiziger.connexxion.nl/upload/83389_647_1211296273207-Valleilijn_vervallenritten080521.pdf Oveirgens volgens ov9292 wordt ook in delen van Zeeland, Flevoland en Texel inmiddels niet meer gestaakt. Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-05-2008 19:44 |
20-05-2008 19:56:11 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Kunnen ze niet de ritten schrijven die wel rijden. Scheelt voor hun een hoop tikwerk. |
20-05-2008 21:25:26 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Wat een maffe verkortingen gebruikt Connexxion, Bvnn=Barveneld Noord ofzo?![]() http://www.ovinnederland.nl/ |
20-05-2008 21:57:08 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
En hoe werkt dat met die tijden? Zullen wel vertrektijden van de verschillende stations zijn, maar gelukkig staan er geen titels boven de kolommen![]() Heeft Connexxion nu allemaal eigen personeel, of huren ze ook nog in van Spoorflex ofzo? Dat zou dit kunnen verklaren. |
20-05-2008 22:04:05 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Huren ook spoorflex in ja ![]() |
20-05-2008 22:12:20 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Als ik het goed zie dan vervallen maar een gedeelte van de ritten? Spoorflex personeel rijdt wel en XX personeel niet gok ik? |
20-05-2008 22:37:21 | ||
---|---|---|
lint27
![]() |
Is dat dan geen besmet werk voor de Spoorflexers? |
20-05-2008 22:48:54 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Besmet werk is het pas als ze treinen gaan rijden die eigenlijk door Connexxion-personeel gereden hadden moeten worden. |
20-05-2008 22:53:53 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Dat ben ik wel met je eens, zolang XX geen extra spoorflex personeel inhuurt is het geen besmet werk. Solidair is het echter ook niet. Dit is een zaak tussen werkgevers en werknemers met op de achtergrond nog de politiek. Daar moet je naar mijn mening niet met een uitzendbureau tussen gaan zitten. Alhoewel dat lijntje in geen verhouding staat tot het aantal bussen dat niet rijdt. |
20-05-2008 23:25:33 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Het inhuurpersoneel heeft niets met dit conflict te maken (dat heeft gewoon zijn eigen baas) en als ze mee zouden staken is dat een solidariteitsstaking. Solidariteitsstakingen zijn echter volgens de wet onrechtmatig en reden voor ontslag wegens werkweigering. Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-05-2008 23:51 |
21-05-2008 00:06:39 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Maar op de bus zie je nu juist dat de werkwillige chauffeurs door de werkgevers ook binnen worden gehouden. Dat gebeurd dan vooral voor hun eigen veiligheid. Maarja, bij de trein is dat toch al anders: machinist zit immers in 'n afgesloten ruimte ![]() Laatst bewerkt door daniel_ddr op 21-05-2008 00:07 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |