23-05-2008 14:57:17 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat niet eens zo zeer, maar voor de duidelijkheid naar de klant is het wel zo prettig als er helemaal niets rijdt ipv eens per uur eens een bus. Dan is de klant pissig omdat ie wel graag met die bus had gewild, maar het is voor een vervoerder ondoenlijk om te gaan communiceren welke bussen nu wel of niet rijden. |
23-05-2008 15:16:30 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Actuele reisinformatie doen busbedrijven niet aan. Zelfs niet als er bij de halte mooie digitale schermen staan... Daar komt bij dat chauffeurs nog wel eens van bus naar bus hoppen. het opzetten van een betrouwbare dienstregelinng wordt een hele klus dan. |
26-05-2008 11:55:49 | ||
---|---|---|
arjan
![]() |
Even wat anders, vanochtend na de wisselstoring een aanrijding tussen bnn en bnc. Het gevolg: 3 protossen achter elkaar op spoor 4b op Amf. Zag er best mooi uit![]() Vanuit de 5031, arjan |
31-05-2008 19:53:25 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
En de stakingen gaan rustig verder... Vraagje: Is het mogelijk dat de provincie minder aan concessiegeld betaalt aan connexxion? Ze hebben zich gebonden aan 365 dagen rijden. Nu rijden ze niet, dus sparen ze ook kosten uit. Als ze wel het geld krijgen van de provincie zijn de stakingen helemaal niet zo onvoordelig voor connexion. (Geen personeelskosten/materieel kosten tegenover geen reizigesinkomsten) |
![]() |
advertentie |
31-05-2008 19:55:36 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Iets in mij zegt toch echt dat dat staken alleen maar geld kost..... ![]() |
31-05-2008 19:58:28 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik denk, verder niet wiskundig berekend, dat de inkomsten uit reizigers op de valleilijn lager zijn dan de personeelskosten en materieelkosten van een willekeurige dag. Het zijn niet voor niks onrendabele lijnen. Je moet dan wel rekening houden met definitief verloren reizigers, maar dat is moeilijk in te schatten. Laatst bewerkt door lucky op 31-05-2008 19:59 |
31-05-2008 19:59:15 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Het personeel komt op voor hun achtergebleven 3,5% loonsverhoging. Niks mis mee als je daarmee al 3 jaar achterloopt. Ze zijn al aardig coulant geweest met publieksvriendelijke acties; ook dat houdt een keer op. Vanaf zondag dus. |
31-05-2008 20:01:31 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Keesje, dat is al langdurig hier besproken en daar wou ik niet weer op ingaan als je het niet erg vindt.![]() Mijn vraag is alleen of het *bedrijf* connexxion gekort kan worden op concessiegelden of niet. Geen treinen, geen personeels kosten en geen brandstof/slijting van materiaal. |
31-05-2008 20:19:54 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Best kans van, diverse provincies hebben al aangegeven niet te betalen voor niet gereden ritten. |
31-05-2008 21:25:52 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Het lijkt mij eerlijk gezegd evident dat niet gereden ritten niet worden uitbetaald. Voorts neem ik aan dat er een boete clausule is, waarin bepalingen zitten die dat regelen. |
31-05-2008 23:29:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nu ja, het hangt er puur vanaf wat er contractueel / in de concessie over is vastgelegd. Er is natuurlijk een serie oorzaken voor niet-rijden waarvoor de concessiehouder niet beboet zal worden - maar inderdaad: ik denk niet dat staking van het personeel daar bij hoort. |
31-05-2008 23:31:19 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
wow, de barneveldpendels reden vandaag![]() http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
01-06-2008 00:25:28 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Er was ook geen stakingsdag![]() |
01-06-2008 00:26:52 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Nee en ook geen "logistieke problemen"![]() http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
01-06-2008 00:58:48 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Dat hangt van de gebieden af. Rond Eindhoven krijgt Hermes niet betaald voor de vervallen riten en Veolia wel. Zo draait (voor die concessie) SRE ook op voor de gestegen brandstofkosten bij Veolia. |
01-06-2008 01:30:07 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Het Veolia deel van SRE is bijzondere situatie omdat Veolia dat niet via een aanbesteding heeft gekregen maar via een ondershandse verlenging van de oude situatie (tot eind 2008). En daar nog golden hele rare oude regels voor. Laatst bewerkt door fabrierban op 01-06-2008 01:30 |
01-06-2008 12:26:37 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Heb je gelijk in, maar wilde het toch weer even noemen voordat het personeel de grond in geboord wordt. ![]() |
01-06-2008 14:33:42 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Overigens hadden de ARGOS borden in Utrecht het gisteren over 'Connection'... Die ja![]() Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
01-06-2008 15:37:00 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Kan iemand mij vertellen waarom er altijd "Valleilijn" op het koersdisplay staat, en niet de eindbestemming? Technische tekortkoming in de software soms? |
01-06-2008 15:38:34 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
dat heet luiheid Laatst bewerkt door jordydl1 op 01-06-2008 16:10 |
01-06-2008 15:48:05 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Zo moeilijk kan het niet zijn om die twee eindbestemmingen automatisch te laten veranderen. Koppel dit aan het van rijrichting wisselen en je bent in principe al klaar.%03%%09% En als er dan een fout ontstaat tijdens rangeren zou je alsnog handmatig even kunnen switchen. ![]() |
01-06-2008 17:47:07 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Mark: Enkele berichten verwijderd, graag weer terug naar een normaal onderwerp zonder gewauwel over displays. |
01-06-2008 21:35:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Zonder kennis van zaken moet je niet oordelen... Naar mijn weten werken die displays nl nog niet naar behoren., dus heeft het geen ruk met luiheid te maken... Quote De site van Connexxion zélf geef mij anders een heel verhaal... Quote Laatst bewerkt door thom op 01-06-2008 21:35 |
01-06-2008 22:01:46 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Het bericht waar op gereageerd werd was dan ook van gisteren, en toen was het geen stakingsdag. |
01-06-2008 23:02:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Euhhhhh, da's best dom wat ik gezegd heb dan eigenlijk.... ![]() |
02-06-2008 00:15:24 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Kan iemand mij uitleggen waarom er geen vallei-trein rijdt op zondag en maandag en de rest van de week wel? |
02-06-2008 00:16:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Misschien heeft Connexxion inmiddels alleen nog maar machinisten van Spoorflex ingeroosterd? |
02-06-2008 00:29:16 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Dat er vandaag en maandag niks rijdt komt omdat er een afspraak tussen de vervoerders en de bonden is dat de stakingen de eerste twee dagen niet gebroken worden door het inzetten van werkwilligen/personeel dat onder de multimodale CAO valt. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 02-06-2008 00:29 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-06-2008 00:40:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wat wel weer een heerlijke dubbele moraal is, want in het Twentse land heeft CXX Syntus verzocht om de (delen van) lijnen die men in opdracht van CXX rijdt niet te laten rijden. Doetinchem/Winterwijk-Enschede rijdt bijvoorbeeld maar tot Haaksbergen. Almelo-Marienberg rijdt dan weer wel. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
02-06-2008 00:58:17 | ||
---|---|---|
Meiziger
![]() |
Ook in de regio Haarlem en de regio Lelystad reden er wel werkwilligen. |
04-06-2008 12:18:46 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Connexxion heeft voor vandaag voldoende werkwilligen gevonden om de Valleilijn te rijden volgens een artikel in Ede Stad: http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Valleilijn-rijdt-vandaag.223128.news |
04-06-2008 13:22:26 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Neem aan dat alleen de doorgaande diensten rijden? |
04-06-2008 13:27:49 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Waarom? Alles rijdt gewoon. |
04-06-2008 13:30:02 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik vermoedde dat 8 mcn voor een gehele dag te weinig is om de treinen van 5.00 - 1.00 ofzo te laten rijden. Dan kun je er m.i beter voor kiezen om alleen de doorgaande diensten de hele dag te laten rijden. |
04-06-2008 14:17:44 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
De dag is nog niet om![]() |
05-06-2008 17:17:01 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Op 9 juni verandert de dienstregeling van de Valleilijn in de avonduren. Extra trein Omdat er minder goederentreinen over de Valleilijn gaan rijden, rijdt er voortaan 's avonds weer een extra trein tussen Amersfoort en Barneveld Noord. Ritten weer in patroon Een aantal ritten had tot nu toe afwijkende vertrektijden, door de ritten van het goederenverkeer. Deze ritten gaan nu weer in patroon rijden. Het gaat om de ritten die uit Amersfoort vertrekken om 19.16 uur en 19.46 uur en om de rit die nu om 19.35 uur uit Ede-Wageningen vertrekt (die vertrekt vanaf 9 juni dus 3 minuten vroeger!). Bron: http://www.reiziger.connexxion.nl/web/show/id=66944/contentid=23421 |
20-06-2008 19:34:22 | ||
---|---|---|
jasper
![]() |
Valleitrein rijdt door rood sein Barneveld- Het treinverkeer tussen Barneveld Noord en Ede-Wageningen is donderdagmiddag enkele uren gestremd geweest. Rond 12.30 reed een trein van Connexxion ter hoogte van Ede-Wageningen door rood sein. Pas tegen 14.45 kon het treinverkeer worden hervat. Als zoiets gebeurt zijn we verplicht de politie erbij te halen voor een uitvoerig onderzoek, aldus CXX woordvoerder Danielle Meijne.',,Het is een hele procedure die moet worden doorlopen." De betreffende trein is doorgereden naar Lunteren om daar stilgezet te worden. Daardoor was tussen Ede Wageningen en Barneveld Centrum geen treinverkeer mogelijk |
05-08-2008 08:46:11 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
En nog een artikel: Zorgen om veiligheid Valleilijn ARNHEM - De provincie Gelderland kan niets doen aan machinisten die op de Valleilijn door rood rijden. Dat zegt gedeputeerde Van Haaren. Dit jaar reden machinisten op de lijn tussen Ede en Amersfoort vijf keer door rood. Vorig jaar gebeurde dat negen keer. Het CDA in Provinciale Staten wilde van de gedeputeerde weten wat de provincie daar aan kan doen. Volgens Van Haaren controleert de provincie alleen of machinisten een goed diploma hebben en of de spoorbaan veilig is. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat houdt toezicht op de werkwijze van machinisten. Omroep Gelderland |
05-08-2008 13:36:48 | ||
---|---|---|
Derk
![]() |
Valleitrein botst op auto; bestuurder komt met schrik vrij Verslag, video, foto's: http://www.barneveldsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/.245233.news Meer foto's: http://112gelderlandmidden.punt.nl/?r=1&id=428930 |
05-08-2008 15:06:33 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
gelukkig voor die persoon is de protos geen zware trein en komt ie zo tot stilstand![]() http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
05-08-2008 15:09:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
108 ton noem ik niet licht anders... Bij een aanrijding met een auto van 1500 kilo met 40km/uur mag je al blij zijn als je het zonder ziekenhuisbezoek vanaf brengt. |
05-08-2008 15:25:57 | ||
---|---|---|
NS-APD
![]() |
Weet iemand hoeveel schade de 5034 heeft opgelopen en of het treinstel alweer rijdt? Laatst bewerkt door NS-APD op 05-08-2008 15:26 Werkzaam bij Arriva |
05-08-2008 15:53:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De Protos is aanzienlijk zwaarder dan plan V, maar misschien remt-ie beter. Als het stel is weggesleept naar de werkplaats (zie het verslag in de krant) dan zal hij vast niet meteen weer rijden - om het maar zachtjes uit te drukken. |
05-08-2008 15:54:21 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
In Amersfoort werd vanmiddag omgeroepen dat wegens logistieke problemen de pendels naar Bnn niet rijden. 1+1=2? ![]() Dick van den Hoven |
05-08-2008 17:00:51 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
5-1=4![]() |
05-08-2008 17:02:00 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Kennelijk 5-1-1=3, want met vier stellen kun je namelijk nog steeds de Bnn pendel rijden!![]() 'Okeh' |
05-08-2008 17:06:10 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Om 14:40 werd vanmiddag in Amersfoort wel de 5035 ingeruild voor de 5033. De laatste kwam van de Bokkeduinen af om 14:30. Dick van den Hoven |
05-08-2008 17:14:51 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ik heb de dienstregeling onderzocht: 3 stellen Amf-Ed 1 stel Amf-Bnn 1 stel reserve |
05-08-2008 18:50:36 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Tsja, dat betekent dat bij het eerstvolgende defectje de pendels naar Bnn er weer uitliggen... Ik wacht vol smart op het eerstvolgende teletekst-bericht... |
05-08-2008 19:00:25 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Sterker nog, van een paar berichten boven je: Quote |
05-08-2008 19:54:17 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Er is ook nog zo iets als onderhoud, he ![]() |
05-08-2008 20:24:17 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nou heb toch echt wel dia's met 2x Plan V van Connexxion in de spits. Dus toen gebeurde het wel. Volgens mij mogen de Protos nog niet gekoppeld rijden dus is dit sowieso nu niet aan de orde. Groetjes, Geert. |
05-08-2008 20:30:44 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Als het goed is zouden de protossen nu wel gekoppeld mogen rijden, want daar hebben ze immers proeven mee gedaan![]() |
05-08-2008 20:42:23 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Proeven doe je niet om het geprobeerde zondermeer te kunnen gaan doen, maw de proef moet wel én geslaagd zijn én goedgekeurd (certificaat oid). |
![]() |
advertentie |
05-08-2008 21:10:49 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
QuoteAls je het filmpje op de site van de Barneveldse Krant bekijkt zie je rond 1:45 dat de baanruimer niet helemaal meer in model zit. |
05-08-2008 23:15:18 | ||
---|---|---|
NS-APD
![]() |
Dan valt de schade opzich nog mee als dat het enigste is![]() En knippert de tekst VALLEILIJN nou echt, of komt dat door de beeldopnamen? Werkzaam bij Arriva |
05-08-2008 23:16:51 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
dat komt omdat die schermen zo digitaal zijn dat ze bij een beeldopname gaan knipperen Laatst bewerkt door jordydl1 op 05-08-2008 23:17 |
05-08-2008 23:21:09 | ||
---|---|---|
gertjan
![]() |
QuoteDenk ook aan schade aan je kreukelzone ect. Met het blote oog niet te zien, maar die hebben ook een tik gehad ![]() |
06-08-2008 08:34:25 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Quote Ik heb ook foto's van 2x Plan V op de Valleilijn buiten de spits, dat kwam volgens mij vrij regelmatig voor... 'Okeh' |
06-08-2008 09:19:45 | ||
---|---|---|
NS-APD
![]() |
Idd, dat kwam best vaak voor buiten de spits![]() Werkzaam bij Arriva |
06-08-2008 11:10:29 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Die voorspelling komt al binnen 24 uur na deze melding uit! %08%%08%%08% Materieeltekort bij de vervoerder Amersfoort - Barneveld Noord Tussen Amersfoort en Barneveld Noord moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 15 minuten. Door materieeltekort bij de vervoerder rijden er tussen Amersfoort en Barneveld Noord minder treinen. Toelichting voorval: Materieeltekort bij de vervoerder Amersfoort - Barneveld Noord Er is geen toelichting voorval. Bron: www.prorail.nl |
06-08-2008 16:38:05 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
gisteren was dit ook al het geval. |
06-08-2008 21:15:30 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
't is misschien niet het goede topic & we komen er nog wel op terug, maar voor de agendaplaning van de fotografen meld ik maar vast dat in het weekend van week 38 (20 en 21 september) de doorgaande dienst op de Valleilijn gereden zal worden met (losse) VIRM-en. Beter gezegd: in het kader van een buitendienststelling tussen Ede en Driebergen rijdt NS een treindienst Arnhem - Ede - Amersfoort bij wijze van omleidingsroute, die op de Valleilijn de dienst van Cxx rijdt. De machinisten van CXX dienen dan als pilot. |
06-08-2008 21:53:19 | ||
---|---|---|
ijnte
![]() |
Gaat een VIRM als stopper rijden tussen ed en amf met cxx personeel of gaan die @ ed en amf staan om mensen te dirigeren naar het juiste spoor![]() |
06-08-2008 22:14:44 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Pilot = mcn van CXX die naast de mcn van NSR in de cabine zit, omdat de mcn van NSR geen wegbekendheid meer heeft tussen Bnva en Ed. |
06-08-2008 22:48:15 | ||
---|---|---|
ijnte
![]() |
Ok daar was ik niet bekend mee![]() |
07-08-2008 00:15:19 | ||
---|---|---|
lint27
![]() |
En de Protossen mogen dan lekker gaan rusten? |
07-08-2008 00:29:49 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
In de doorgaande dienst van Connexxion: dus ja de serie 313xx rijdt niet. Of de serie 314xx wel rijdt durf ik niet te zeggen. |
08-08-2008 10:14:21 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
CXX houdt een traditie in ere: alweer de helft van de treinen Bnn-Amf liggen eruit. Het blijft toch geweldig gaan zo daar. |
08-08-2008 10:36:00 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Kan het wat minder? Ik weet inmiddels wel dat je geen fan bent van Cxx. Om 8:50 werd op Ed al aangegeven dat er vanaf 10:00 geen pendels zouden rijden. Dit suggereert dat er vier rijvaardige Protossen zijn waarvan er na 10:00 ééntje in onderhoud gaat. |
08-08-2008 12:07:27 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Wanneer zou de 6de protos moeten gaan rijden. En zou dat in combinatie met het doortrekken naar BNC genoeg zijn, of volgens jullie nog steeds krap? |
08-08-2008 12:18:28 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Per het ingaan van DRGL 2009, dus half december. Voor de pendels Amf-Bnc is Cxx dan 2 stellen nodig; voor de doorgaande trein Amf-Ed zijn er 3 nodig. |
08-08-2008 13:09:12 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
6 stellen is voldoende voor dienst + onderhoud, maar je blijft in de problemen komen zodra er langdurige uitval is van een stel (zoals nu na een aanrijding). |
08-08-2008 13:26:10 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Ik reis nooit met die lijn, zie ze alleen altijd rijden, maar is de capaciteit van één stel per dienst de hele dag door voldoende? |
08-08-2008 13:30:10 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Sowieso niet in de spits. In de spits zit één stel tot de nok toe gevuld waardoor mensen dagelijks treinen over moeten slaan vanwege de drukte. Buiten de spits is het wat rustiger en voldoet één stel wel. Laatst bewerkt door stefanvdw op 08-08-2008 13:30 |
08-08-2008 13:37:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Die drukte op vooral Barneveld - Amersfoort is precies de reden waarom Cxx met de tussenslagen niet vanaf Bnn, maar van/naar Bnc wil rijden: betere spreiding dus. |
08-08-2008 14:33:24 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Ik heb gelezen, dat dat ook gaat gebeuren vanaf drgl 2009. Gaan deze tussenslagen vanaf half dec. door naar Bnc ? |
08-08-2008 14:36:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat is wel zoals Connexxion de dienstregeling heeft aangevraagd. Daarover staat e.e.a. in het topic over de Dienstregeling 2009. De beveiliging van Bnc wordt in het weekend van week 50 gewijzigd zodanig dat daar kopgemaakt kan worden (dus Prorail heeft zijn werk dan gedaan). |
08-08-2008 15:04:58 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
en gaat het ze lukken om dan ook per december de 6de protos in dienst te hebben. Anders is het grootste verschil dat ze dan NIET rijden naar bnc in plaats van NIET rijden naar Bnn, ivm meterieeltekort... |
08-08-2008 20:08:39 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
De provincie doet er verstandig aan de kippenlijn de volgende keer samen met de lijnen in de Achterhoek en de Betuwe aan te besteden. Dan kun bij een defect stel ter vervanging nog altijd een dieseltje inzetten. |
08-08-2008 20:49:04 | ||
---|---|---|
t.ricksen_
![]() |
En hoe moet dat dieseltje ad hoc ingezet worden? Moet dat de hele dag op Amf reserve staan? Dan ben je even duur uit als met een extra PROTOS. EDIT Gertjan: Bij een reactie op het laatste bericht hoef je niet te quoten. |
08-08-2008 20:54:44 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Door een combinatie met andere lijnen heb je bij een zelfde procentuele reserve een grotere absolute reserve. Je zou de reserve in Arnhem kunnen stationeren, dan zijn alle lijnen snel bereikbaar. |
08-08-2008 21:02:54 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Dat zou dan vooral nuttig zijn bij langdurig buiten dienst zijn van een stel, zoals nu de 5034 na de aanrijding. Dit zou trouwens ook buiten de aanbesteding om kunnen door met de diverse bedrijfjes (Syntus, Arriva, Veolia en Cxx) samen een pool van reservematerieel op te zetten (desnoods ongemarkeerd). Probleempje: Cxx-MCNs hebben vast geen kennis van GTW's of LINTjes![]() |
08-08-2008 21:23:46 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
En daarbij komt dat Arriva en Syntus wel redelijk reserves hebben en normaal gesproken niet met tekort aan materieel zitten. Er zal hooguit eens een keer een versterkingsstel missen. Dus de enige die echt profiteert is dan Cxx. |
09-08-2008 13:34:03 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Waarmee je eigenlijk bevestigt dat aanbesteden op deze wijze dus helemaal niet zo handig is voor de vervoerder, opdrachtgever en vooral de reizigers. Kortom, het betoog dat ik altijd al houd zodra het weer eens fout gaat wegens materieelgebrek. Vroeg of laat worden de aanbestedingsgebieden weer uitgebreid en voor je het weet wil de overheid er wellicht wel weer vanaf. Maar voordat het kwartje in den Haag gevallen is zijn we wel weer heel wat uitgevallen treinen verder vrees ik. |
09-08-2008 13:37:55 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Ik hoop al tijden dat het wat minder kan met de uitgevallen treinen. CXX kan er ook niks aan doen dat ze vuiltjes ruimen van iets dat door de overheid bedacht is. Zodoende ben ik niet anti-CXX, maar des te meer anti-treintje spelen op deze manier: klein lijntje, weinig (reserve)materieel en dus bij het minste incidentje weer uitval van treinen. Je maakt mij in ieder geval niet wijs dat er in NS-tijd op de Valleilijn zo'n groot percentage aan treinen uitviel. Frequentie was lager, oke, maar het reed en reizigers wisten waar ze aan toe waren. Bij een defect stel kon er ook vanuit alle windstreken van het land (Ah, Ut, Amf, Zl, Asd) een ander stelletje gestuurd worden om de dienst heel snel over te nemen. Iets dat nu dus niet meer kan. Laatst bewerkt door keesje op 09-08-2008 13:38 |
09-08-2008 15:32:40 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
En daar zit nu het verschil in explotatie kosten.Zou mij ook niet verbazen dat dit in de toekomst veel meer voor gaat komen. Een reserve stel kost alleen maar. Terwijl inderdaad de NS uit de grote voorraad een ander stel kon pakken en weer kan verder rijden. |
09-08-2008 21:46:25 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
De oplossing is eigenlijk heel simpel: het materieelbeheer moet niet bij de vervoerder zijn maar bij de aanbestedende overheid. Zo kan de aanbestedende overheid zelf bepalen hoeveel reservematerieel ze willen hebben. Zo gaan meerdere aanbestedingen in Duitsland ook al. De aanbestedende overheid schaft/least het materieel aan en de concessiehouder rijdt daarmee. Maar ja, de Nederlandse overheden (niet alleen landelijke, ook de provinciale) kennende, willen die graag voor een half dubbeltje op de eerste rang zitten, dus zie ik het daar ook niet van gebeuren. Reservematerieel kost extra geld en dat wordt als eerste wegbezuinigd. Shqiperise-lopers? |
10-08-2008 00:25:35 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Als je nou zorgt dat de aanbestede lijnen van enige omvang zijn, zoals Arriva en Synthus, dan heb je dit soort problemen niet. Om nou gelijk tegen aanbesteden te zijn enkele en alleen omdat de overheid het niet doordacht aanpakt is veel te kort door de bocht, mijns inziens althans. |
10-08-2008 11:02:17 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Hoe zit het nou met die grijze protos.. Wat doet die nog op de Bkd? Dat was toch een prototype van de leverancier? Die wordt toch omgebouwd voor indienststelling toch? |
10-08-2008 12:13:16 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Zoals je hierboven kan lezen was de FTD01 inderdaad het prootype en was het inderdaad de bedoeling om hier een zesde Protos voor Cxx van te maken. Dat lijkt me een goede reden om het treinstel op de Bkd te stallen en niet, om maar eens wat te noemen, in Dessau. Even Googelen levert een document van de provincie op waarin de volgende frasen te lezen zijn:Quote Aangezien Prorail de keervoorziening inderdaad binnenkort gaat realiseren (zie eerdere post broek53) zal Cxx eraan gehouden worden om een zesde treinstel in dienst te nemen en de kwartersdienst naar Bnc te gaan rijden. Laatst bewerkt door bjornl op 10-08-2008 12:14 |
10-08-2008 12:58:41 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Wel fijn zo'n schriftelijke verzekekering natuurlijk. Is eigenlijk bekend wanneer, waar en door wie die FTD01 aangepast gaat worden aan de serie? |
10-08-2008 13:06:10 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Toen FTD in zwaar weer zat was er sprake van dat Techno Service Nederland (die ook het onderhoud aan de 5031-5035 uitvoert) dat zou doen. |
10-08-2008 14:00:32 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Als ze dat treinstel overnemen mogen ze langzaam aan wel beginnen hem gelijk te maken aan de serie. |
10-08-2008 18:30:13 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Wel even de realiteit in het oog houden. Ook NS heeft de afgelopen 25 jaar herhaaldelijk met materieeltekorten gezeten. Recentelijk nog vorig najaar toen er een fors tekort aan plan V was en ook ICK is zes jaar geleden aangeschaft vanwege acuut groot materieeltekort. In feite is een te krap materieelpark een oude Nederlandse traditie. Overigens zal de overheid zeker niet terugkomen op het aanbestedingsbeleid, aangezien dat beleid tot meer treinen tegen lagere kosten heeft geleid. Dat had via NS inderdaad ook gekund als het bedrijf niet zo halsstarrig had vast gehouden aan vaste conducteurs op iedere trein. |
10-08-2008 18:50:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNatuurlijk, krap zitten ze allemaal wel eens en NS had (met de nadruk op had) een traditie van scherp aan de wind zeilen met het beschikbare materieel. Punt hier is alleen de schaalgrootte, waardoor er bij defect van één treinstel meteen een treindienst grotendeels geschrapt moet worden, en niet "volstaan" kan worden met een paar treinen te klein te rijden of zo. |
11-08-2008 09:35:11 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Ik begrijp de commotie totaal niet. Een kwartiersdienst naar Barneveld-Noord is sowieso volstrekt overbodig dus dat deze niet wordt ingezet: Ik zal er niet wakker van liggen. |
11-08-2008 11:55:16 | ||
---|---|---|
t.ricksen_
![]() |
Is dat relevant als de opdrachtgever die treindienst besteld én betaald heeft? Gertjan: Bij een reactie op het laatste bericht hoef je niet te quoten. Laatst bewerkt door t.ricksen_ op 11-08-2008 11:55 |
11-08-2008 12:33:18 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik vind deels van wel. Want hoeveel reizigers van cxx hebben relatief last van het uitvallen van een barneveld noord pendel? Je houdt sowieso een half uurs dienst over naar bnn, en aan de doorgaande dienst veranderd niks. Zoals ook al besproken in het punctualiteitstopic is reizigerspunctualiteit veel belangrijker. De pendels rijden in de ochtendspits en vallen daarna vaak uit. Na de spits zit er al helemaal geen hond meer in, dus hebben zeer weinig reizigers er last van. |
11-08-2008 12:48:39 | ||
---|---|---|
t.ricksen_
![]() |
Lucky, je mist volledig het punt. De aanbestedende partij heeft met Cxx een contract gesloten om een kwartierdienst op Barneveld aan te bieden. Of die treinen dan volledig leeg zijn of slechts eekhoorntjes vervoeren maakt niet uit: contractueel is vastgelegd dat ze moeten rijden. Cxx krijgt ook geld voor het laten rijden van die treinen, dus kan niet zomaar eenzijdig het contract (deels) ontbinden. Wat jij voorstelt is het vangen van een zak geld (contract opgesteld), dan zien dat de dienst overbodig is (en dat is maar jouw mening) en vervolgens de dienst eenzijdig schrappen en de zak met geld houden. Zo werkt het natuurlijk niet. Edit: zie ook de reactie van broek53 hieronder. Mijn betoog heeft betrekking op de relatie Cxx-aanbestedende partij. Laatst bewerkt door t.ricksen_ op 11-08-2008 12:51 |