Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
23-05-2008 14:57:17
mren
mren
Dat niet eens zo zeer, maar voor de duidelijkheid naar de klant is het wel zo prettig als er helemaal niets rijdt ipv eens per uur eens een bus. Dan is de klant pissig omdat ie wel graag met die bus had gewild, maar het is voor een vervoerder ondoenlijk om te gaan communiceren welke bussen nu wel of niet rijden.  

23-05-2008 15:16:30
jacokran
jacokran
Actuele reisinformatie doen busbedrijven niet aan. Zelfs niet als er bij de halte mooie digitale schermen staan... Daar komt bij dat chauffeurs nog wel eens van bus naar bus hoppen. het opzetten van een betrouwbare dienstregelinng wordt een hele klus dan.  

26-05-2008 11:55:49
arjan
arjan
Even wat anders, vanochtend na de wisselstoring een aanrijding tussen bnn en bnc. Het gevolg: 3 protossen achter elkaar op spoor 4b op Amf. Zag er best mooi uit. Ondertussen rijdt alles weer

Vanuit de 5031,
arjan
 

31-05-2008 19:53:25
lucky
lucky
En de stakingen gaan rustig verder...

Vraagje: Is het mogelijk dat de provincie minder aan concessiegeld betaalt aan connexxion? Ze hebben zich gebonden aan 365 dagen rijden. Nu rijden ze niet, dus sparen ze ook kosten uit. Als ze wel het geld krijgen van de provincie zijn de stakingen helemaal niet zo onvoordelig voor connexion. (Geen personeelskosten/materieel kosten tegenover geen reizigesinkomsten)
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-05-2008 19:55:36
thom
thom
Iets in mij zegt toch echt dat dat staken alleen maar geld kost.....  

31-05-2008 19:58:28
lucky
lucky
Ik denk, verder niet wiskundig berekend, dat de inkomsten uit reizigers op de valleilijn lager zijn dan de personeelskosten en materieelkosten van een willekeurige dag. Het zijn niet voor niks onrendabele lijnen.

Je moet dan wel rekening houden met definitief verloren reizigers, maar dat is moeilijk in te schatten.

Laatst bewerkt door lucky op 31-05-2008 19:59
 

31-05-2008 19:59:15
keesje
keesje
Het personeel komt op voor hun achtergebleven 3,5% loonsverhoging. Niks mis mee als je daarmee al 3 jaar achterloopt. Ze zijn al aardig coulant geweest met publieksvriendelijke acties; ook dat houdt een keer op. Vanaf zondag dus.  

31-05-2008 20:01:31
lucky
lucky
Keesje, dat is al langdurig hier besproken en daar wou ik niet weer op ingaan als je het niet erg vindt.

Mijn vraag is alleen of het *bedrijf* connexxion gekort kan worden op concessiegelden of niet.

Geen treinen, geen personeels kosten en geen brandstof/slijting van materiaal.
 

31-05-2008 20:19:54
timtrein
timtrein
Best kans van, diverse provincies hebben al aangegeven niet te betalen voor niet gereden ritten.  

31-05-2008 21:25:52
willy84
willy84
Het lijkt mij eerlijk gezegd evident dat niet gereden ritten niet worden uitbetaald. Voorts neem ik aan dat er een boete clausule is, waarin bepalingen zitten die dat regelen.  

31-05-2008 23:29:48
broek53
broek53
Nu ja, het hangt er puur vanaf wat er contractueel / in de concessie over is vastgelegd. Er is natuurlijk een serie oorzaken voor niet-rijden waarvoor de concessiehouder niet beboet zal worden - maar inderdaad: ik denk niet dat staking van het personeel daar bij hoort.  

31-05-2008 23:31:19
hvondelen
hvondelen
wow, de barneveldpendels reden vandaag


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

01-06-2008 00:25:28
vinny004
vinny004
Er was ook geen stakingsdag  

01-06-2008 00:26:52
hvondelen
hvondelen
Nee en ook geen "logistieke problemen"


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

01-06-2008 00:58:48
mren
mren
Quote
timtrein: Best kans van, diverse provincies hebben al aangegeven niet te betalen voor niet gereden ritten.

Dat hangt van de gebieden af. Rond Eindhoven krijgt Hermes niet betaald voor de vervallen riten en Veolia wel. Zo draait (voor die concessie) SRE ook op voor de gestegen brandstofkosten bij Veolia.
 

01-06-2008 01:30:07
fabrierban
fabrierban
Het Veolia deel van SRE is bijzondere situatie omdat Veolia dat niet via een aanbesteding heeft gekregen maar via een ondershandse verlenging van de oude situatie (tot eind 2008). En daar nog golden hele rare oude regels voor.

Laatst bewerkt door fabrierban op 01-06-2008 01:30
 

01-06-2008 12:26:37
keesje
keesje
Quote
lucky: Keesje, dat is al langdurig hier besproken en daar wou ik niet weer op ingaan als je het niet erg vindt.

Mijn vraag is alleen of het *bedrijf* connexxion gekort kan worden op concessiegelden of niet.

Geen treinen, geen personeels kosten en geen brandstof/slijting van materiaal.


Heb je gelijk in, maar wilde het toch weer even noemen voordat het personeel de grond in geboord wordt.
 

01-06-2008 14:33:42
webguy
webguy
Overigens hadden de ARGOS borden in Utrecht het gisteren over 'Connection'... Die ja


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

01-06-2008 15:37:00
aarclay
aarclay
Kan iemand mij vertellen waarom er altijd "Valleilijn" op het koersdisplay staat, en niet de eindbestemming?

Technische tekortkoming in de software soms?
 

01-06-2008 15:38:34
jordydl1
jordydl1
dat heet luiheid

Laatst bewerkt door jordydl1 op 01-06-2008 16:10
 

01-06-2008 15:48:05
nielske90
nielske90
Zo moeilijk kan het niet zijn om die twee eindbestemmingen automatisch te laten veranderen. Koppel dit aan het van rijrichting wisselen en je bent in principe al klaar.%03%%09%
En als er dan een fout ontstaat tijdens rangeren zou je alsnog handmatig even kunnen switchen.
 

01-06-2008 17:47:07
mark
mark
Mark: Enkele berichten verwijderd, graag weer terug naar een normaal onderwerp zonder gewauwel over displays.  

01-06-2008 21:35:00
thom
thom
Quote
jordydl1: dat heet luiheid

Zonder kennis van zaken moet je niet oordelen...

Naar mijn weten werken die displays nl nog niet naar behoren., dus heeft het geen ruk met luiheid te maken...

Quote
vinny004: Er was ook geen stakingsdag

De site van Connexxion zélf geef mij anders een heel verhaal...

Quote
www.connexxion.nl: De vakbonden hebben vanaf 1 juni chauffeurs opgeroepen voor onbepaalde tijd te gaan staken. Er rijden vrijwel geen bussen van Connexxion.

Op de stakingsdagen kunnen wij de betrouwbaarheid van de Connexxion dienstregeling niet garanderen. We adviseren u om alternatief vervoer te zoeken.
KNIPKNIP...
Valleilijn-trein:
Rijdt niet op zondag 1 juni en maandag 2 juni!
Rijdt weer normaal vanaf dinsdag 3 juni
Houdt u er rekening mee dat de treinen mogelijk niet rijden op zondag 8 juni en maandag 9 juni



Laatst bewerkt door thom op 01-06-2008 21:35
 

01-06-2008 22:01:46
dumpy_dump
dumpy_dump
Het bericht waar op gereageerd werd was dan ook van gisteren, en toen was het geen stakingsdag.  

01-06-2008 23:02:10
thom
thom
Euhhhhh, da's best dom wat ik gezegd heb dan eigenlijk....  

02-06-2008 00:15:24
vinny004
vinny004
Kan iemand mij uitleggen waarom er geen vallei-trein rijdt op zondag en maandag en de rest van de week wel?  

02-06-2008 00:16:33
broek53
broek53
Misschien heeft Connexxion inmiddels alleen nog maar machinisten van Spoorflex ingeroosterd?  

02-06-2008 00:29:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat er vandaag en maandag niks rijdt komt omdat er een afspraak tussen de vervoerders en de bonden is dat de stakingen de eerste twee dagen niet gebroken worden door het inzetten van werkwilligen/personeel dat onder de multimodale CAO valt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 02-06-2008 00:29


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-06-2008 00:40:39
mren
mren
Wat wel weer een heerlijke dubbele moraal is, want in het Twentse land heeft CXX Syntus verzocht om de (delen van) lijnen die men in opdracht van CXX rijdt niet te laten rijden. Doetinchem/Winterwijk-Enschede rijdt bijvoorbeeld maar tot Haaksbergen. Almelo-Marienberg rijdt dan weer wel.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-06-2008 00:58:17
Meiziger
Meiziger
Ook in de regio Haarlem en de regio Lelystad reden er wel werkwilligen.  

04-06-2008 12:18:46
bjornl
bjornl
Connexxion heeft voor vandaag voldoende werkwilligen gevonden om de Valleilijn te rijden volgens een artikel in Ede Stad: http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Valleilijn-rijdt-vandaag.223128.news  

04-06-2008 13:22:26
lucky
lucky
Neem aan dat alleen de doorgaande diensten rijden?  

04-06-2008 13:27:49
dumpy_dump
dumpy_dump
Waarom? Alles rijdt gewoon.  

04-06-2008 13:30:02
lucky
lucky
Ik vermoedde dat 8 mcn voor een gehele dag te weinig is om de treinen van 5.00 - 1.00 ofzo te laten rijden. Dan kun je er m.i beter voor kiezen om alleen de doorgaande diensten de hele dag te laten rijden.  

04-06-2008 14:17:44
keesje
keesje
De dag is nog niet om  

05-06-2008 17:17:01
mren
mren
Op 9 juni verandert de dienstregeling van de Valleilijn in de avonduren.
Extra trein

Omdat er minder goederentreinen over de Valleilijn gaan rijden, rijdt er voortaan 's avonds weer een extra trein tussen Amersfoort en Barneveld Noord.

Ritten weer in patroon

Een aantal ritten had tot nu toe afwijkende vertrektijden, door de ritten van het goederenverkeer. Deze ritten gaan nu weer in patroon rijden. Het gaat om de ritten die uit Amersfoort vertrekken om 19.16 uur en 19.46 uur en om de rit die nu om 19.35 uur uit Ede-Wageningen vertrekt (die vertrekt vanaf 9 juni dus 3 minuten vroeger!).

Bron: http://www.reiziger.connexxion.nl/web/show/id=66944/contentid=23421
 

20-06-2008 19:34:22
jasper
jasper
Valleitrein rijdt door rood sein

Barneveld- Het treinverkeer tussen Barneveld Noord en Ede-Wageningen is donderdagmiddag enkele uren gestremd geweest. Rond 12.30 reed een trein van Connexxion ter hoogte van Ede-Wageningen door rood sein. Pas tegen 14.45 kon het treinverkeer worden hervat.

Als zoiets gebeurt zijn we verplicht de politie erbij te halen voor een uitvoerig onderzoek, aldus CXX woordvoerder Danielle Meijne.',,Het is een hele procedure die moet worden doorlopen."

De betreffende trein is doorgereden naar Lunteren om daar stilgezet te worden. Daardoor was tussen Ede Wageningen en Barneveld Centrum geen treinverkeer mogelijk
 

05-08-2008 08:46:11
keesje
keesje
En nog een artikel:

Zorgen om veiligheid Valleilijn

ARNHEM - De provincie Gelderland kan niets doen aan machinisten die op de Valleilijn door rood rijden. Dat zegt gedeputeerde Van Haaren.

Dit jaar reden machinisten op de lijn tussen Ede en Amersfoort vijf keer door rood. Vorig jaar gebeurde dat negen keer. Het CDA in Provinciale Staten wilde van de gedeputeerde weten wat de provincie daar aan kan doen. Volgens Van Haaren controleert de provincie alleen of machinisten een goed diploma hebben en of de spoorbaan veilig is. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat houdt toezicht op de werkwijze van machinisten.

Omroep Gelderland
 

05-08-2008 13:36:48
Derk
Derk
Valleitrein botst op auto; bestuurder komt met schrik vrij
Verslag, video, foto's:
http://www.barneveldsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/.245233.news

Meer foto's:
http://112gelderlandmidden.punt.nl/?r=1&id=428930
 

05-08-2008 15:06:33
hvondelen
hvondelen
gelukkig voor die persoon is de protos geen zware trein en komt ie zo tot stilstand


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

05-08-2008 15:09:39
mren
mren
108 ton noem ik niet licht anders...
Bij een aanrijding met een auto van 1500 kilo met 40km/uur mag je al blij zijn als je het zonder ziekenhuisbezoek vanaf brengt.
 

05-08-2008 15:25:57
NS-APD
NS-APD
Weet iemand hoeveel schade de 5034 heeft opgelopen en of het treinstel alweer rijdt?

Laatst bewerkt door NS-APD op 05-08-2008 15:26


Werkzaam bij Arriva
 

05-08-2008 15:53:03
broek53
broek53
De Protos is aanzienlijk zwaarder dan plan V, maar misschien remt-ie beter. Als het stel is weggesleept naar de werkplaats (zie het verslag in de krant) dan zal hij vast niet meteen weer rijden - om het maar zachtjes uit te drukken.  

05-08-2008 15:54:21
dvdhoven
dvdhoven
In Amersfoort werd vanmiddag omgeroepen dat wegens logistieke problemen de pendels naar Bnn niet rijden. 1+1=2?


Dick van den Hoven
 

05-08-2008 17:00:51
bjornl
bjornl
5-1=4  

05-08-2008 17:02:00
WesselE
WesselE
Kennelijk 5-1-1=3, want met vier stellen kun je namelijk nog steeds de Bnn pendel rijden!


'Okeh'
 

05-08-2008 17:06:10
dvdhoven
dvdhoven
Om 14:40 werd vanmiddag in Amersfoort wel de 5035 ingeruild voor de 5033. De laatste kwam van de Bokkeduinen af om 14:30.


Dick van den Hoven
 

05-08-2008 17:14:51
AlbertP
AlbertP
Ik heb de dienstregeling onderzocht:
3 stellen Amf-Ed
1 stel Amf-Bnn
1 stel reserve
 

05-08-2008 18:50:36
keesje
keesje
Tsja, dat betekent dat bij het eerstvolgende defectje de pendels naar Bnn er weer uitliggen... Ik wacht vol smart op het eerstvolgende teletekst-bericht...  

05-08-2008 19:00:25
robbertc
robbertc
Sterker nog, van een paar berichten boven je:
Quote
dvdhoven: In Amersfoort werd vanmiddag omgeroepen dat wegens logistieke problemen de pendels naar Bnn niet rijden. 1+1=2?
 

05-08-2008 19:54:17
bjornl
bjornl
Quote
WesselE: Kennelijk 5-1-1=3, want met vier stellen kun je namelijk nog steeds de Bnn pendel rijden!

Er is ook nog zo iets als onderhoud, he In eerste instantie werd door Cxx gesproken over vier stellen voor Amf-Ed (waarbij dus in de drukste spitstrein gekoppeld gereden werd), waarna een stel in onderhoud kon gaan. Zoiets als ooit op Almelo-Mariënberg een tijdje gedaan is. In de praktijk heb ik dit geloof ik nooit gezien, ook niet toen de Vtjes nog reden.
 

05-08-2008 20:24:17
geert
geert
Nou heb toch echt wel dia's met 2x Plan V van Connexxion in de spits. Dus toen gebeurde het wel. Volgens mij mogen de Protos nog niet gekoppeld rijden dus is dit sowieso nu niet aan de orde.

Groetjes,
Geert.
 

05-08-2008 20:30:44
treinfan
treinfan
Als het goed is zouden de protossen nu wel gekoppeld mogen rijden, want daar hebben ze immers proeven mee gedaan  

05-08-2008 20:42:23
sik214
sik214
Proeven doe je niet om het geprobeerde zondermeer te kunnen gaan doen, maw de proef moet wel én geslaagd zijn én goedgekeurd (certificaat oid).  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-08-2008 21:10:49
bjornl
bjornl
Quote
NS4055: Weet iemand hoeveel schade de 5034 heeft opgelopen en of het treinstel alweer rijdt?
Als je het filmpje op de site van de Barneveldse Krant bekijkt zie je rond 1:45 dat de baanruimer niet helemaal meer in model zit.
 

05-08-2008 23:15:18
NS-APD
NS-APD
Dan valt de schade opzich nog mee als dat het enigste is
En knippert de tekst VALLEILIJN nou echt, of komt dat door de beeldopnamen?


Werkzaam bij Arriva
 

05-08-2008 23:16:51
jordydl1
jordydl1
dat komt omdat die schermen zo digitaal zijn dat ze bij een beeldopname gaan knipperen

Laatst bewerkt door jordydl1 op 05-08-2008 23:17
 

05-08-2008 23:21:09
gertjan
gertjan
Quote
NS4055: Dan valt de schade opzich nog mee als dat het enigste is
Denk ook aan schade aan je kreukelzone ect. Met het blote oog niet te zien, maar die hebben ook een tik gehad
 

06-08-2008 08:34:25
WesselE
WesselE
Quote
Nou heb toch echt wel dia's met 2x Plan V van Connexxion in de spits. Dus toen gebeurde het wel. Volgens mij mogen de Protos nog niet gekoppeld rijden dus is dit sowieso nu niet aan de orde.


Ik heb ook foto's van 2x Plan V op de Valleilijn buiten de spits, dat kwam volgens mij vrij regelmatig voor...


'Okeh'
 

06-08-2008 09:19:45
NS-APD
NS-APD
Idd, dat kwam best vaak voor buiten de spits


Werkzaam bij Arriva
 

06-08-2008 11:10:29
keesje
keesje
Quote
keesje: Tsja, dat betekent dat bij het eerstvolgende defectje de pendels naar Bnn er weer uitliggen... Ik wacht vol smart op het eerstvolgende teletekst-bericht...


Die voorspelling komt al binnen 24 uur na deze melding uit! %08%%08%%08%

Materieeltekort bij de vervoerder Amersfoort - Barneveld Noord
Tussen Amersfoort en Barneveld Noord moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 15 minuten.
Door materieeltekort bij de vervoerder rijden er tussen Amersfoort en Barneveld Noord minder treinen.

Toelichting voorval:

Materieeltekort bij de vervoerder Amersfoort - Barneveld Noord
Er is geen toelichting voorval.

Bron: www.prorail.nl
 

06-08-2008 16:38:05
jordydl1
jordydl1
gisteren was dit ook al het geval.  

06-08-2008 21:15:30
broek53
broek53
't is misschien niet het goede topic & we komen er nog wel op terug, maar voor de agendaplaning van de fotografen meld ik maar vast dat in het weekend van week 38 (20 en 21 september) de doorgaande dienst op de Valleilijn gereden zal worden met (losse) VIRM-en. Beter gezegd: in het kader van een buitendienststelling tussen Ede en Driebergen rijdt NS een treindienst Arnhem - Ede - Amersfoort bij wijze van omleidingsroute, die op de Valleilijn de dienst van Cxx rijdt. De machinisten van CXX dienen dan als pilot.  

06-08-2008 21:53:19
ijnte
ijnte
Gaat een VIRM als stopper rijden tussen ed en amf met cxx personeel of gaan die @ ed en amf staan om mensen te dirigeren naar het juiste spoor  

06-08-2008 22:14:44
mark
mark
Pilot = mcn van CXX die naast de mcn van NSR in de cabine zit, omdat de mcn van NSR geen wegbekendheid meer heeft tussen Bnva en Ed.  

06-08-2008 22:48:15
ijnte
ijnte
Ok daar was ik niet bekend mee Ik dacht pilot in de zin van proef:)  

07-08-2008 00:15:19
lint27
lint27
En de Protossen mogen dan lekker gaan rusten?  

07-08-2008 00:29:49
mark
mark
In de doorgaande dienst van Connexxion: dus ja de serie 313xx rijdt niet. Of de serie 314xx wel rijdt durf ik niet te zeggen.  

08-08-2008 10:14:21
keesje
keesje
CXX houdt een traditie in ere: alweer de helft van de treinen Bnn-Amf liggen eruit. Het blijft toch geweldig gaan zo daar.  

08-08-2008 10:36:00
bjornl
bjornl
Kan het wat minder? Ik weet inmiddels wel dat je geen fan bent van Cxx.

Om 8:50 werd op Ed al aangegeven dat er vanaf 10:00 geen pendels zouden rijden. Dit suggereert dat er vier rijvaardige Protossen zijn waarvan er na 10:00 ééntje in onderhoud gaat.
 

08-08-2008 12:07:27
idolaat
idolaat
Wanneer zou de 6de protos moeten gaan rijden. En zou dat in combinatie met het doortrekken naar BNC genoeg zijn, of volgens jullie nog steeds krap?  

08-08-2008 12:18:28
robbertc
robbertc
Per het ingaan van DRGL 2009, dus half december. Voor de pendels Amf-Bnc is Cxx dan 2 stellen nodig; voor de doorgaande trein Amf-Ed zijn er 3 nodig.  

08-08-2008 13:09:12
bjornl
bjornl
6 stellen is voldoende voor dienst + onderhoud, maar je blijft in de problemen komen zodra er langdurige uitval is van een stel (zoals nu na een aanrijding).  

08-08-2008 13:26:10
idolaat
idolaat
Ik reis nooit met die lijn, zie ze alleen altijd rijden, maar is de capaciteit van één stel per dienst de hele dag door voldoende?  

08-08-2008 13:30:10
stefanvdw
stefanvdw
Sowieso niet in de spits. In de spits zit één stel tot de nok toe gevuld waardoor mensen dagelijks treinen over moeten slaan vanwege de drukte. Buiten de spits is het wat rustiger en voldoet één stel wel.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 08-08-2008 13:30
 

08-08-2008 13:37:08
broek53
broek53
Die drukte op vooral Barneveld - Amersfoort is precies de reden waarom Cxx met de tussenslagen niet vanaf Bnn, maar van/naar Bnc wil rijden: betere spreiding dus.  

08-08-2008 14:33:24
abcde
abcde
Ik heb gelezen, dat dat ook gaat gebeuren vanaf drgl 2009.

Gaan deze tussenslagen vanaf half dec. door naar Bnc ?
 

08-08-2008 14:36:29
broek53
broek53
Dat is wel zoals Connexxion de dienstregeling heeft aangevraagd. Daarover staat e.e.a. in het topic over de Dienstregeling 2009. De beveiliging van Bnc wordt in het weekend van week 50 gewijzigd zodanig dat daar kopgemaakt kan worden (dus Prorail heeft zijn werk dan gedaan).  

08-08-2008 15:04:58
idolaat
idolaat
en gaat het ze lukken om dan ook per december de 6de protos in dienst te hebben. Anders is het grootste verschil dat ze dan NIET rijden naar bnc in plaats van NIET rijden naar Bnn, ivm meterieeltekort...  

08-08-2008 20:08:39
fabrierban
fabrierban
De provincie doet er verstandig aan de kippenlijn de volgende keer samen met de lijnen in de Achterhoek en de Betuwe aan te besteden. Dan kun bij een defect stel ter vervanging nog altijd een dieseltje inzetten.  

08-08-2008 20:49:04
t.ricksen_
t.ricksen_
En hoe moet dat dieseltje ad hoc ingezet worden? Moet dat de hele dag op Amf reserve staan? Dan ben je even duur uit als met een extra PROTOS.

EDIT Gertjan: Bij een reactie op het laatste bericht hoef je niet te quoten.
 

08-08-2008 20:54:44
fabrierban
fabrierban
Door een combinatie met andere lijnen heb je bij een zelfde procentuele reserve een grotere absolute reserve. Je zou de reserve in Arnhem kunnen stationeren, dan zijn alle lijnen snel bereikbaar.  

08-08-2008 21:02:54
bjornl
bjornl
Dat zou dan vooral nuttig zijn bij langdurig buiten dienst zijn van een stel, zoals nu de 5034 na de aanrijding. Dit zou trouwens ook buiten de aanbesteding om kunnen door met de diverse bedrijfjes (Syntus, Arriva, Veolia en Cxx) samen een pool van reservematerieel op te zetten (desnoods ongemarkeerd). Probleempje: Cxx-MCNs hebben vast geen kennis van GTW's of LINTjes  

08-08-2008 21:23:46
lucky
lucky
En daarbij komt dat Arriva en Syntus wel redelijk reserves hebben en normaal gesproken niet met tekort aan materieel zitten. Er zal hooguit eens een keer een versterkingsstel missen. Dus de enige die echt profiteert is dan Cxx.  

09-08-2008 13:34:03
keesje
keesje
Quote
fabrier: Door een combinatie met andere lijnen heb je bij een zelfde procentuele reserve een grotere absolute reserve. Je zou de reserve in Arnhem kunnen stationeren, dan zijn alle lijnen snel bereikbaar.


Waarmee je eigenlijk bevestigt dat aanbesteden op deze wijze dus helemaal niet zo handig is voor de vervoerder, opdrachtgever en vooral de reizigers. Kortom, het betoog dat ik altijd al houd zodra het weer eens fout gaat wegens materieelgebrek.

Vroeg of laat worden de aanbestedingsgebieden weer uitgebreid en voor je het weet wil de overheid er wellicht wel weer vanaf. Maar voordat het kwartje in den Haag gevallen is zijn we wel weer heel wat uitgevallen treinen verder vrees ik.
 

09-08-2008 13:37:55
keesje
keesje
Quote
bjornl: Kan het wat minder? Ik weet inmiddels wel dat je geen fan bent van Cxx.

Om 8:50 werd op Ed al aangegeven dat er vanaf 10:00 geen pendels zouden rijden. Dit suggereert dat er vier rijvaardige Protossen zijn waarvan er na 10:00 ééntje in onderhoud gaat.


Ik hoop al tijden dat het wat minder kan met de uitgevallen treinen. CXX kan er ook niks aan doen dat ze vuiltjes ruimen van iets dat door de overheid bedacht is. Zodoende ben ik niet anti-CXX, maar des te meer anti-treintje spelen op deze manier: klein lijntje, weinig (reserve)materieel en dus bij het minste incidentje weer uitval van treinen.

Je maakt mij in ieder geval niet wijs dat er in NS-tijd op de Valleilijn zo'n groot percentage aan treinen uitviel. Frequentie was lager, oke, maar het reed en reizigers wisten waar ze aan toe waren. Bij een defect stel kon er ook vanuit alle windstreken van het land (Ah, Ut, Amf, Zl, Asd) een ander stelletje gestuurd worden om de dienst heel snel over te nemen. Iets dat nu dus niet meer kan.

Laatst bewerkt door keesje op 09-08-2008 13:38
 

09-08-2008 15:32:40
2296
2296
En daar zit nu het verschil in explotatie kosten.Zou mij ook niet verbazen dat dit in de toekomst veel meer voor gaat komen. Een reserve stel kost alleen maar. Terwijl inderdaad de NS uit de grote voorraad een ander stel kon pakken en weer kan verder rijden.  

09-08-2008 21:46:25
dh3201
dh3201
De oplossing is eigenlijk heel simpel: het materieelbeheer moet niet bij de vervoerder zijn maar bij de aanbestedende overheid. Zo kan de aanbestedende overheid zelf bepalen hoeveel reservematerieel ze willen hebben.
Zo gaan meerdere aanbestedingen in Duitsland ook al. De aanbestedende overheid schaft/least het materieel aan en de concessiehouder rijdt daarmee.

Maar ja, de Nederlandse overheden (niet alleen landelijke, ook de provinciale) kennende, willen die graag voor een half dubbeltje op de eerste rang zitten, dus zie ik het daar ook niet van gebeuren. Reservematerieel kost extra geld en dat wordt als eerste wegbezuinigd.


Shqiperise-lopers?
 

10-08-2008 00:25:35
willy84
willy84
Als je nou zorgt dat de aanbestede lijnen van enige omvang zijn, zoals Arriva en Synthus, dan heb je dit soort problemen niet. Om nou gelijk tegen aanbesteden te zijn enkele en alleen omdat de overheid het niet doordacht aanpakt is veel te kort door de bocht, mijns inziens althans.  

10-08-2008 11:02:17
aarclay
aarclay
Hoe zit het nou met die grijze protos.. Wat doet die nog op de Bkd?
Dat was toch een prototype van de leverancier? Die wordt toch omgebouwd voor indienststelling toch?
 

10-08-2008 12:13:16
bjornl
bjornl
Zoals je hierboven kan lezen was de FTD01 inderdaad het prootype en was het inderdaad de bedoeling om hier een zesde Protos voor Cxx van te maken. Dat lijkt me een goede reden om het treinstel op de Bkd te stallen en niet, om maar eens wat te noemen, in Dessau. Even Googelen levert een document van de provincie op waarin de volgende frasen te lezen zijn:
Quote
4. Gevolgen voor de reiziger/extra trein.

Voordeel van de verschuiving van de zgn. korte slag is dat passagiers in en rond station Barneveld-Centrum vier vertrekmomenten krijgen in plaats van de huidige 2 per uur. Daarmee worden de keuzemogelijkheden verdubbeld. Dat heeft tot gevolg dat reizigers meer gespreid zullen reizen en daarmee het capaciteitsprobleem zal worden opgelost. Het heeft wel gevolg voor het aantal door Connexxion in te zetten treinen: in deze variant is een zesde trein nodig. Connexxion verwacht dat het doortrekken van de treindienst Barneveld-Noord - Amersfoort naar Barneveld-Centrum leidt tot een extra reizigersgroei van 10 – 15%. Connexxion is bereid een zesde trein in te zetten als de keervoorziening gerealiseerd is.


5. Financiële verantwoordelijkheden.

In de verantwoordelijkheidsverdeling tussen vervoerder en opdrachtgever is de vervoerder gehouden tot het leveren van het materieel. Kosten voor aanleg nieuwe stations en bijkomende infrastructuur komen, aldus het bestek Valleilijn, niet voor rekening van vervoerder. Hoewel hier sprake is van een investering die leidt tot vervoersgroei en daarmee hogere inkomsten voor de vervoerder achten wij het in lijn met ons huidige beleid (zie de provinciale investeringen in de stations in de Stedendriehoek/emplacement Apeldoorn/transferium Barneveld-Noord) dat wij de aanlegkosten hiervan niet ten laste brengen van de vervoerder. Wij menen ook dat wij de gemeenten hiervoor niet moeten aanspreken, omdat de ingreep van een zeer specifieke spoorwegtechnische aard is. Wij achten het wel op de weg van de provincie te liggen, als opdrachtgever voor de treindienst, initiator van het concept Valleilijn en medeverantwoordelijke voor de betere bereikbaarheid van de Vallei. Wel zal Connexxion zorg moeten dragen voor extra treinmaterieel. Connexxion heeft inmiddels aangegeven deze zesde trein te zullen aanschaffen (investeringskosten: rond € 4 miljoen), in aansluiting op een positief besluit van uw Staten

...

8. Risicoanalyse

1. Tijdstip van realisatie.

De realisatie van een keervoorziening op Barneveld-Centrum kan uiterlijk medio 2009 gerealiseerd zijn. Wij zetten ons er samen met Connexxion voor in, dat reeds per einde 2008 deze keervoorziening gereed is, zodat per dienstregeling 2009 hiervan gebruik kan worden gemaakt. In de capaciteitsaanvraag voor 2009 zal dit ook worden meegenomen, maar onzeker is of ProRail dit zal accepteren bij de beoordeling van de diverse aanvragen voor 2009. Gelet op alle problemen bij het hoofdspoor is nog ongewis hoe deze capaciteitstoedeling plaats vindt.

2. Kosten.

De kosten zijn gebaseerd op een voorlopige kostenraming van ProRail. De ervaring leidt er toe, dat dergelijke ramingen meestal niet worden overschreden, maar niet valt uit te sluiten dat onvoorziene kostenstijgingen zullen plaatsvinden. Wij zullen u dan daarover zo snel mogelijk informeren.

3. Beschikbaarheid trein.

Connexxion heeft ons schriftelijk verzekerd dat de zesde trein tijdig kan worden geleverd.

Aangezien Prorail de keervoorziening inderdaad binnenkort gaat realiseren (zie eerdere post broek53) zal Cxx eraan gehouden worden om een zesde treinstel in dienst te nemen en de kwartersdienst naar Bnc te gaan rijden.

Laatst bewerkt door bjornl op 10-08-2008 12:14
 

10-08-2008 12:58:41
idolaat
idolaat
Wel fijn zo'n schriftelijke verzekekering natuurlijk. Is eigenlijk bekend wanneer, waar en door wie die FTD01 aangepast gaat worden aan de serie?  

10-08-2008 13:06:10
bjornl
bjornl
Toen FTD in zwaar weer zat was er sprake van dat Techno Service Nederland (die ook het onderhoud aan de 5031-5035 uitvoert) dat zou doen.  

10-08-2008 14:00:32
willy84
willy84
Als ze dat treinstel overnemen mogen ze langzaam aan wel beginnen hem gelijk te maken aan de serie.  

10-08-2008 18:30:13
fabrierban
fabrierban
Quote
2296: En daar zit nu het verschil in explotatie kosten.Zou mij ook niet verbazen dat dit in de toekomst veel meer voor gaat komen. Een reserve stel kost alleen maar. Terwijl inderdaad de NS uit de grote voorraad een ander stel kon pakken en weer kan verder rijden.

Wel even de realiteit in het oog houden. Ook NS heeft de afgelopen 25 jaar herhaaldelijk met materieeltekorten gezeten. Recentelijk nog vorig najaar toen er een fors tekort aan plan V was en ook ICK is zes jaar geleden aangeschaft vanwege acuut groot materieeltekort. In feite is een te krap materieelpark een oude Nederlandse traditie.

Overigens zal de overheid zeker niet terugkomen op het aanbestedingsbeleid, aangezien dat beleid tot meer treinen tegen lagere kosten heeft geleid. Dat had via NS inderdaad ook gekund als het bedrijf niet zo halsstarrig had vast gehouden aan vaste conducteurs op iedere trein.
 

10-08-2008 18:50:13
broek53
broek53
Quote
fabrier:
Quote
2296: En daar zit nu het verschil in explotatie kosten.Zou mij ook niet verbazen dat dit in de toekomst veel meer voor gaat komen. Een reserve stel kost alleen maar. Terwijl inderdaad de NS uit de grote voorraad een ander stel kon pakken en weer kan verder rijden.

Wel even de realiteit in het oog houden. Ook NS heeft de afgelopen 25 jaar herhaaldelijk met materieeltekorten gezeten. Recentelijk nog vorig najaar toen er een fors tekort aan plan V was en ook ICK is zes jaar geleden aangeschaft vanwege acuut groot materieeltekort. In feite is een te krap materieelpark een oude Nederlandse traditie.
Natuurlijk, krap zitten ze allemaal wel eens en NS had (met de nadruk op had) een traditie van scherp aan de wind zeilen met het beschikbare materieel. Punt hier is alleen de schaalgrootte, waardoor er bij defect van één treinstel meteen een treindienst grotendeels geschrapt moet worden, en niet "volstaan" kan worden met een paar treinen te klein te rijden of zo.
 

11-08-2008 09:35:11
vinny004
vinny004
Ik begrijp de commotie totaal niet. Een kwartiersdienst naar Barneveld-Noord is sowieso volstrekt overbodig dus dat deze niet wordt ingezet: Ik zal er niet wakker van liggen.  

11-08-2008 11:55:16
t.ricksen_
t.ricksen_
Is dat relevant als de opdrachtgever die treindienst besteld én betaald heeft?
Gertjan: Bij een reactie op het laatste bericht hoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door t.ricksen_ op 11-08-2008 11:55
 

11-08-2008 12:33:18
lucky
lucky
Ik vind deels van wel. Want hoeveel reizigers van cxx hebben relatief last van het uitvallen van een barneveld noord pendel? Je houdt sowieso een half uurs dienst over naar bnn, en aan de doorgaande dienst veranderd niks.

Zoals ook al besproken in het punctualiteitstopic is reizigerspunctualiteit veel belangrijker. De pendels rijden in de ochtendspits en vallen daarna vaak uit. Na de spits zit er al helemaal geen hond meer in, dus hebben zeer weinig reizigers er last van.
 

11-08-2008 12:48:39
t.ricksen_
t.ricksen_
Lucky, je mist volledig het punt. De aanbestedende partij heeft met Cxx een contract gesloten om een kwartierdienst op Barneveld aan te bieden. Of die treinen dan volledig leeg zijn of slechts eekhoorntjes vervoeren maakt niet uit: contractueel is vastgelegd dat ze moeten rijden. Cxx krijgt ook geld voor het laten rijden van die treinen, dus kan niet zomaar eenzijdig het contract (deels) ontbinden. Wat jij voorstelt is het vangen van een zak geld (contract opgesteld), dan zien dat de dienst overbodig is (en dat is maar jouw mening) en vervolgens de dienst eenzijdig schrappen en de zak met geld houden. Zo werkt het natuurlijk niet.

Edit: zie ook de reactie van broek53 hieronder. Mijn betoog heeft betrekking op de relatie Cxx-aanbestedende partij.

Laatst bewerkt door t.ricksen_ op 11-08-2008 12:51