Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
22-11-2008 15:19:24
daniel81
daniel81
Waarbij op ZAP de 2 extra stellen bovendien zeer beperkt ingezet worden (per stel 4-6 slagen per dag en niet in het weekend en vakanties), waardoor er zeer veel tijd voor onderhoud overblijft: CXX heeft bijna al z'n treinen echter vrijwel permanent rijden. En natuurlijk heeft ZAP wel reservematerieel op afstand.  

22-11-2008 15:55:11
lucky
lucky
Och, als er een ZAP stel defect is, stuurt NS wel een ander stel uit Zl, zodat er alsnog 4 stellen rijden.  

22-11-2008 17:08:45
rudolfph
rudolfph
Daarom zeg ik ook: niet direct beschikbaar .  

28-11-2008 22:56:23
bjornl
bjornl
Uit het Veolia-topic:
Quote
kritische: De 844 gaat op korte termijn naar de Valleilijn omdat een van de 5 Protossen
grote schade heeft opgelopen. Ik weet niet welk stel het is maar een van de Protossen is op een overweg op apparatuur van ProRail gereden. De schade is zo omvangrijk dat het niet in Nederland gerepareerd kan worden.

Een blik op de recente spots leert dat de 5033 na 24 oktober alleen nog GDST Bkd gespot is terwijl alle andere stellen recent nog in dienst gespot zijn. Is dus een goede kandidaat voor het schadegeval.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-11-2008 23:03:16
broek53
broek53
Kan het wel in drie topics kwijt nu, maarre: de 844 is vandaag al overgebracht van Mt naar Amf en staat op de Bokkeduinen (voor de goede orde: 844 was tot nu toe gehuurd door Veolia).

Laatst bewerkt door broek53 op 28-11-2008 23:04
 

29-11-2008 02:24:33
thom
thom
Op apparatuur van prorail gereden, klinkt intressant...  

29-11-2008 07:35:55
fenno2
fenno2
Zal wel een voertuig van een aannemer zijn geweest die in opdracht van prorail actief is geweest.  

01-12-2008 18:34:02
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens een collega zou het gaan om het Protos test stel was in de kreukels ligt en daar worden nu alle bruikbare onderdelen afgehaald om de rest van de protos`en te voorzien van onderdelen  

01-12-2008 18:49:52
bjornl
bjornl
Vreemd, want dan zou er geen tekort moeten zijn, immers, deze was niet nodig voor de reizigersdienst tot 14 december en zou daarna in eerste instantie vervangen worden door de 867. Dus waar de 844 dan voor nodig is?  

01-12-2008 19:07:46
thom
thom
Daarnaast is die proto al tijden niet meer van zijn plek geweest volgens mij, dus kan ie ook niet iets aanrijden...  

01-12-2008 20:18:00
sik214
sik214
Ik heb hem inderdaad niet meer van z'n plek gezien, maar hij toont wel "Valleilijn" op de displays.

Was 'de apparatuur' van ProRail soms een ahob-paal die door het wegverkeer was aangereden en daardoor in profiel kwam? Ik kan me daar vaag iets over herinneren.
 

01-12-2008 21:54:51
lucky
lucky
Volgens mij is het stelnummer hier kortgeleden nog genoemd. Samen met de info dat de proto-protos niet van zijn plek komt maar dat dit weer een compleet onzin verhaal is.  

01-12-2008 22:22:13
bjornl
bjornl
Zo ver wil ik niet gaan, maar dat de 844 komt omdat de Proto-Protos gekreukeld is lijkt me niet logisch. Het genoemde stelnummer (5033) was pure speculatie op basis van recente spots, vergeet dat niet!  

01-12-2008 22:29:19
lucky
lucky
Sja, wat is speculatie. Als alle andere stellen rijden. Er is een stel dat schade heeft. Klinkt eigenlijk als 1 + 1 voor mij...  

01-12-2008 23:11:09
fabrierban
fabrierban
Quote
Rolffiej19: Volgens een collega zou het gaan om het Protos test stel was in de kreukels ligt en daar worden nu alle bruikbare onderdelen afgehaald om de rest van de protos`en te voorzien van onderdelen

Ik vraag me af het stel opgelapt of gesloopt wordt. Het is sowieso niet duidelijk wie dat oplappen zou moeten doen nu FTD onderuit is gegaan, dus als ik dit lees ben ik bang dat het wel eens sloop zou kunnen worden.
 

01-12-2008 23:20:13
thom
thom
Ik zou het nut van slopen niet inzien, slopen kost zowieso geld dus lijkt me verkopen een betere optie, en ik denk dat Cxx zeker intresse zou hebben.
Zowieso geloof ik er niet in dat dat ding een aanrijding gehad heeft, laat staan dat ie onherstelbaar beschadigd zou zijn.

Daarnaast was het niet zo dat FTD een doorstart gemaakt had?

Laatst bewerkt door thom op 01-12-2008 23:22
 

01-12-2008 23:23:28
broek53
broek53
In de nacht van 24 op 25 oktober heeft een Protos een aanrijding gehad met een freesmachine die voor werkzaamheden tussen Barneveld en Lunteren te vroeg in het spoor was gezet. Het betrokken stel, laten we aannemen de 5033, liep schade op aan de koppeling, een "buffer" en een zandstrooier en ging op eigen kracht naar Amersfoort.
Het lijkt mij dat dit het stel is dat al dat (in mijn ogen zinloze) gekibbel hiero veroorzaakt. Anderzijds klinkt het absoluut niet alsof het om die reden slooprijp zou zijn.
 

01-12-2008 23:31:10
fabrierban
fabrierban
@thom
Als het treinstel echt flink beschadigd is (bijv. kapotte onderstellen, ontzette bodemplaat, opgereten carosserie, etc.) zal het een groot probleem worden om een bedrijf te vinden dat het voor acceptabele kosten wil herstellen. Welk bedrijf gaat zijn personeel opleiden voor onderhoud/reparatie van een totale serie van 6 stellen? Zoiets kost goud geld, zie de Railhoppers.

FTD is overigens opgekocht door een Roemeens bedrijf en ik heb begrepen dat ze zich na een forse afslanking weer op hun oude business van toeleverancier van onderdelen gaan richten. Volledige trams en treinen zouden dat tot het verleden behoren.

Laatst bewerkt door fabrierban op 01-12-2008 23:33
 

01-12-2008 23:39:55
thom
thom
Herstellen van schade is van zo'n ding echt weinig anders dan van bijvoorbeeld een plan V, het blijft allemaal maatwerk en zowieso heb je daar niks voor op de plank liggen...

Als je zo panisch gaat denken over het onderhouden van die paar stellen kun je ze net zo goed rechtstreeks de noordzee in schuiven...
Werkspoor bestaat ookal jaren niet meer maar volgens mij rijdt er nog genoeg plan V rond...

Dat railhopper verhaal was ook voornamelijk dat NS er geen zin in had om ze te onderhouden, daar was echt niks onmogelijks aan....

Zowieso zie ik het probleem niet, volgens mij doet TSN tochal een tijdje het onderhoud van de stelletje...

Laatst bewerkt door thom op 01-12-2008 23:41
 

05-12-2008 12:24:12
bjornl
bjornl
Op 20 december is reizen met de Valleilijn gratis. "Op deze dag is de trein in kerststemming compleet met feestelijke verrassingen.", aldus de advertentie van de Gemeente Wageningen (PDF): http://www.wageningen.nl/dsc?c=getobject&s=obj&!sessionid=1acGa19fs1WDcV!js3tW8jhf9oWMdBXGwuyxTagQ31UuYyWNZ1zySrobBaqys3l1&objectid=73040&!dsname=WageningenExtern  

07-12-2008 18:06:13
bjornl
bjornl
Bewoners van de Esweg in Barneveld eisen uitstel van de nieuwe dienstregeling totdat de overweg (tussen Bnn en Bnc) beveiligd is: "Desnoods zetten ze maar bussen in". Artikel: http://www.barneveldsekrant.nl/page/Nieuws-detail/Bewoners-eisen-snelle-beveiliging.294322.news  

07-12-2008 19:50:01
lucky
lucky
Die 8 families gaan zeker nooit met de trein?  

07-12-2008 20:50:31
bjornl
bjornl
Tsja... het probleem van de onveiligheid van deze onbewaakte overweg is erkend, en de oplossing is ook al verzonnen: opheffen. Dat is ook de meest logische oplossing aangezien er 100(!) meter zuidelijker een bewaakte overweg ligt. Er moet dan wel een verbindingsweg gelegd worden en dat kost tijd ("De voorgestelde maatregelen zijn ingrijpend: voor de aanleg van nieuwe wegen is een bestemmingsplanwijziging nodig en is grondverwerving vereist."). Voor wie meer wil weten:
Waar het is: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=esweg+barneveld&sll=52.214339,5.31189&sspn=1.878123,4.949341&ie=UTF8&ll=52.154636,5.597341&spn=0.007346,0.019333&t=h&z=16
Wat de gemeente zegt: http://www.barneveld.nl/index.php?simaction=content&mediumid=2&pagid=116&stukid=4350
Ongeval van 5 augustus op deze locatie: http://barneveldsebrandweer.punt.nl/?id=476034&r=1&tbl_archief=0&
 

08-12-2008 00:41:45
lucky
lucky
Die betreffende esweg is een doodlopende straat waar bewoners van een huisje of 30 gebruik van maken... dan is het ook niet echt lonend om die overweg bewaakt te maken..  

08-12-2008 09:59:32
mren
mren
Op grond waarvan denk je dat te concluderen? Dat een mensenleven 2 miljoen waard is en de kans op een ongeval in de orde van grooote van 1:10.000.000? Waarmee in een puur economische kijk zo'n beveiliging niet rendabel is?

Laatst bewerkt door mren op 08-12-2008 10:00
 

08-12-2008 10:18:57
geertw
geertw
Quote
lucky: Die betreffende esweg is een doodlopende straat waar bewoners van een huisje of 30 gebruik van maken... dan is het ook niet echt lonend om die overweg bewaakt te maken..

In Duitslands zijn er bewaakte overwegen inclusief overwegwachter voor twee huizen...


http://www.ovinnederland.nl/
 

08-12-2008 10:50:11
dvdhoven
dvdhoven
Ik weet een mini AHOB voor 1 huis in Nederland. De Schouwenbergsweg net oost van Bathmen loopt dood bij een huis direct aan het spoor, maar heeft wel een mini AHOB. Als je op Google Maps kijkt, lijkt of deze weg doorloopt, maar dat is niet meer zo.


Dick van den Hoven
 

08-12-2008 11:36:51
bjornl
bjornl
En dat is zelfs niet uniek, volgens mij was de overweg in de Heiveldweg bij Veenendaal (tussen de overweg in de Nieuweweg Noord/N233 en Klp) ook maar voor één boerderij. Die boerderij is trouwens inmiddels gesloopt om plaats te maken voor een bedrijventerrein! En ik meen me te herinneren dat richting Har ook nog één of twee "éénhuis-mini-AHOBs" liggen.  

08-12-2008 17:01:32
lucky
lucky
Quote
mren: Op grond waarvan denk je dat te concluderen? Dat een mensenleven 2 miljoen waard is en de kans op een ongeval in de orde van grooote van 1:10.000.000? Waarmee in een puur economische kijk zo'n beveiliging niet rendabel is?


Dan moet je dus elke onbewaakte overweg in Nederland bewaakt maken, want er is een risico dat er een aanrijding kan plaatsvinden...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-12-2008 17:07:01
mren
mren
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Jij stelt dat het wegens die 30 huizen niet loont er een bewaakte overweg van te maken, en ik vraag me af hoe (dus op basis van welke gegevens) je dat zo stellig kunt zeggen.  

08-12-2008 17:13:43
lucky
lucky
Er zullen vast en zeker normen zijn van het aantal gebruikers van een overweg. Deze heb ik uiteraard niet, want dan had ik ze wel gepost. Nu dunkt het mij dat als er een enorme hoeveelheid gebruikers was, dat de overweg onderhand al bewaakt zou zijn. Er verandert niks aan het aantal gebruikers, enkel aan de frequentie van de treinen die er passeren.  

08-12-2008 17:16:53
ruysdael
ruysdael
Dus lopen de huidige gebruikers een grotere kans voor een dichte overwegboom te staan = een grotere kans op ongelukken. %06%  

08-12-2008 17:18:24
lucky
lucky
Welke overwegboom?

En ja, dat hadden we al geconstateerd.
 

08-12-2008 17:30:10
gkw1969
gkw1969
Quote
geertw:
In Duitslands zijn er bewaakte overwegen inclusief overwegwachter voor twee huizen...


In Duitsland zijn er ook onbewaakte overwegen en dan claxoneert een trein voordat hij de overweg nadert.

Dus ja, of dat nou een juiste vergelijking is?

Kijk... je kunt 2 dingen doen daar:
bewaakte overweg maken, iets wat de bewoners willen dus zeg ik: kom maar op met dat geld. jullie willen het.
overweg afsluiten en een weg aanleggen: bewoners: geen bezwaar maken tegen wijziging bestemmingsplan en geheid dat 1 van de bewoners eigenaar is van de grond, dus verkopen die hap(hou je nog geld over ook).

Persoonlijk denk ik dat ook de lokale bevolking zijn verantwoordelijkheid moet nemen als ze een probleem hebben.
 

08-12-2008 17:49:38
timtrein
timtrein
Quote
gkw1969: In Duitsland zijn er ook onbewaakte overwegen en dan claxoneert een trein voordat hij de overweg nadert.
In Nederland ook, al zal dat zich inmiddels slechts nog voordoen bij een enkele goederenlijn en wat museumlijnen...
 

08-12-2008 21:37:33
nielske90
nielske90
@gwk1969: Die tweede optie, een korte verbindingsweg, komt er dus al. Alleen duurt het nog even voordat die weg er ligt, vanwege alle procedures. En dus willen de bewoners tot die tijd een bewaakte overweg. En dan is het dus de afweging of je daar je geld aan kan uitgeven...  

08-12-2008 21:39:22
mvd
mvd
Mvd: Dit heeft niets meer met CXX te maken. Terug naar het onderwerp.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

12-12-2008 14:53:52
jeanne
jeanne
Quote
fabrier: Ik vraag me af het stel opgelapt of gesloopt wordt. Het is sowieso niet duidelijk wie dat oplappen zou moeten doen nu FTD onderuit is gegaan, dus als ik dit lees ben ik bang dat het wel eens sloop zou kunnen worden.
Ja, maar inmiddels moeten we bij Fahrzeugtechnik Dessau GmbH we wel spreken dat ze in surseance waren, want ze zijn door Compania de Transport Feroviar uit Roemenie overgenomen.
 

13-12-2008 21:25:41
daniel81
daniel81
Ik ben trouwens erg benieuwd hoe vanaf morgen de punctualiteit op Amf-Bnn gaat worden. Vooral de terugreis wordt interessant: als ik het nieuwe spoorboekje mag geloven gaan ze hun best doen om de Bnc-pendel tussen de 1500 en de 16-1700 door te dirigeren %05% Kortom drie treinen binnen vijf minuten in één richting. Voeg daarbij dat de trein VAN Amf NAAR Ede ook slechts 5 minuten achter de 16/1700 zit en dat er in Bnc gekruist moet worden, dus ook dat is kwetsbaar.
Daarom vrees ik bij voorbaat voor een hoop gemiste aansluitingen in Amf van de 16/1700 naar resp. 500/700 (in westelijke richting) of een hoop vertragingen ten westen van Amf als de aansluitingen wél overgenomen worden. Ik vrees voor CXX dat er al snel besloten zal gaan worden de Bnc-pendel áchter de 16/1700 aan te sturen, met belabberde aansluitingen in Amf als gevolg %03%
 

13-12-2008 21:58:52
bjornl
bjornl
Morgen zal het wel meevallen omdat de pendels dan niet rijden  

16-12-2008 13:34:28
mren
mren
Om kennis te maken met de nieuwe dienstregeling is de trein op de Valleilijn tussen Ede-Wageningen en Amersfoort op zaterdag 20 december helemaal gratis. Tussen ca. 12.30 en 16.00 uur delen Kerstmeisjes in de trein attenties uit. En er zijn medewerkers van Connexxion met de nieuwe Valleireiswijzer.  

05-01-2009 10:40:55
bjornl
bjornl
5033 is op 20 december in de reizigersdienst gespot (31318), maar sindsdien niet meer. Op dit moment rijden er minder treinen Bnc-Amf door een materieelprobleem.  

05-01-2009 11:13:43
fugazi
fugazi
Quote
bjornl: Op 20 december is reizen met de Valleilijn gratis. "Op deze dag is de trein in kerststemming compleet met feestelijke verrassingen.", aldus de advertentie van de Gemeente Wageningen (PDF): http://www.wageningen.nl/dsc?c=getobject&s=obj&!sessionid=1acGa19fs1WDcV!js3tW8jhf9oWMdBXGwuyxTagQ31UuYyWNZ1zySrobBaqys3l1&objectid=73040&!dsname=WageningenExtern


Die dag heb ik Treinfan gesproken die naar Ed ging voor de SSN Kerstexpress. Volgens hem was er niks aan versieringen te zien.
 

05-01-2009 11:42:13
bjornl
bjornl
Er staat ook niets over versieringen

Uit De Gelderander:
Quote
Het in rood en wit gehulde kerstmeisje - voor vandaag ingehuurd door personenvervoerder Connexxion, exploitant van de treinverbinding - worstelt zich langs drie geparkeerde kinderwagens. Ze deelt kerstkoeken uit, die gretig aftrek vinden onder de reizigers.

Artikel: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/devallei/4238420/Valleilijn-propvol-dankzij-gratis-kaartje.ece
 

05-01-2009 11:51:02
keesje
keesje
Waren dat alvast zoethoudertjes voor de uitdunning van de treindienst vandaag? Het blijft toch een soap zo iedere keer... %03%

Laatst bewerkt door keesje op 05-01-2009 11:51
 

05-01-2009 12:00:20
bjornl
bjornl
Nee keesje, zoals in het artikel te lezen was was dat ter promotie van de verlenging van de pendel naar Bnc.  

05-01-2009 12:42:04
keesje
keesje
Leuke promotie als je die pendel er meteen na de kerstvakantie tussen 9 en 17 uur meteen weer uitgooit.  

05-01-2009 15:08:50
fugazi
fugazi
@ Keesje, daar kunnen ze ook niks aan doen, maar dan komt alles toch wel op een rijtje en blijkt dat Connexxion materieeltekort heeft!

Laatst bewerkt door fugazi op 05-01-2009 15:09
 

05-01-2009 19:39:17
keesje
keesje
Kunnen ze niks aan doen? Misschien zorgen dat je voldoende rijvaardig materieel op de baan hebt?  

05-01-2009 19:55:54
MarkJB
MarkJB
Quote
fabrier:FTD is overigens opgekocht door een Roemeens bedrijf en ik heb begrepen dat ze zich na een forse afslanking weer op hun oude business van toeleverancier van onderdelen gaan richten. Volledige trams en treinen zouden dat tot het verleden behoren.


Het punt is dus dat ze geen nieuwe Protos(sen) meer kunnen kopen. En ze willen wel een beetje eenheid houden lijkt me dus ik denk niet dat ze dan ook nog een elektrische GTW of iets dergelijks gaan kopen. Er is behalve Connexxion ook geen andere vervoerder die Protos-stellen heeft dus ze kunnen daar dan ook weer geen kennis mee uitwisselen. Ik weet wel dat er onderhandelingen zijn geweest om het prototype FTD-01 over te nemen en om te bouwen maar ofdat daar nog steeds sprake van is is mij een raadsel.
 

05-01-2009 20:13:02
bz2
bz2
Zou het niet goedkoper zijn voor Arriva, Connexxion en Veolia om hun verschillen aan de kant te zetten een gezamelijke pool reservetreinen op te zetten? Ze hebben elk één elektrische spoorlijn met een half dozijn treinen erop.. ze zouden toch alle drie het probleem moeten voelen dat ze naast onderhoud en exploitatie toch niet veel over houden...  

05-01-2009 20:15:44
zugchef
zugchef
Vind het zoiezo niet echt een slimme zet van Connexxion om niet hetzelfde als Arriva en Veolia te bestellen...  

05-01-2009 20:22:16
MarkJB
MarkJB
Quote
bz2: Zou het niet goedkoper zijn voor Arriva, Connexxion en Veolia om hun verschillen aan de kant te zetten een gezamelijke pool reservetreinen op te zetten? Ze hebben elk één elektrische spoorlijn met een half dozijn treinen erop.. ze zouden toch alle drie het probleem moeten voelen dat ze naast onderhoud en exploitatie toch niet veel over houden...


Dat doen ze toch niet, de concurrentie is tenslotte groot
 

05-01-2009 21:12:11
bjornl
bjornl
Quote
zugchef: Vind het zoiezo niet echt een slimme zet van Connexxion om niet hetzelfde als Arriva en Veolia te bestellen...
De reden daarvoor was dat men inzette op snelle inzet van nieuwe treinen (extra punten voor concessie). FTD zou veel sneller kunnen leveren dan Stadler. Vandaar.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-01-2009 21:20:05
keesje
keesje
Quote
bz2: Zou het niet goedkoper zijn voor Arriva, Connexxion en Veolia om hun verschillen aan de kant te zetten een gezamelijke pool reservetreinen op te zetten? Ze hebben elk één elektrische spoorlijn met een half dozijn treinen erop.. ze zouden toch alle drie het probleem moeten voelen dat ze naast onderhoud en exploitatie toch niet veel over houden...


Hé! Dat klinkt als een situatie van voor de privatisering van NS! Denk ook dat het beter werkt dan dat ieder op zijn eigen eilandje moet werken...
 

05-01-2009 22:07:01
lucky
lucky
Volgens mij hebben we bij de NS(Hispeed..who cares) ook zo'n eilandbedrijfje wat 1 groot drama is. Zoiets heet de benelux of iets dergelijks meen ik gehoord te hebben..  

05-01-2009 22:13:34
thom
thom
Ik denk dat er tussen een internationale verbinding met technische beperkingen en een spoorlijntje met lokaal karakter nogwel een verschil zit...

Voor de eerste heb je nu eenmaal een tweespanningsmachine nodig die je vervolgens niet landelijk in gaat zetten, daar is ie veels te duur voor....
 

05-01-2009 22:14:59
lucky
lucky
Zet je er toch diesel voor... heb je dat probleem ook niet. Enkel nog een beveilingingssysteempje erin.  

05-01-2009 22:16:17
thom
thom
Ja, zo ken ik d'r ook nogwel een keer opnoemen....  

05-01-2009 22:29:27
mdj
mdj
Volgens mij heeft er in zomer 2007 vast een VIRM in de 600 gereden als 28813 ivm een tekort... Het kan dus wel..  

05-01-2009 23:39:06
geertw
geertw
Ja, en die VIRM reed niet verder dan Rsd. Daar mocht je dan overstappen op de stopper naar Atw.

Quote
lucky: Volgens mij hebben we bij de NS(Hispeed..who cares) ook zo'n eilandbedrijfje wat 1 groot drama is. Zoiets heet de benelux of iets dergelijks meen ik gehoord te hebben..

NS (zonder "de", graag) en NS Hispeed zijn gescheiden bedrijfsonderdelen en zoals Thom al terecht opmerkt ga je een treinstel dat geschikt is voor de internationale dienst niet inzetten in nationale diensten. Beveiligingssystemen zijn ook niet gratis (helaas ). Iedereen die iets van economie weet zou dat toch door moeten hebben, dunkt mij.


http://www.ovinnederland.nl/
 

05-01-2009 23:47:34
mich
mich
En hoe doe je dat dan als je reservestelletje bij Arriva staat en je om 23.00u er in Venlo achterkomt dat 2 GTW het niet meer doen vanwege bijvoorbeeld een bevroren koppeling(..)? Dat gaat dus niet werken.  

06-01-2009 01:36:32
bjornl
bjornl
Die discussie is al eerder gevoerd: het zou bij zo'n "pool" gaan om vervangen van langdurig uitgeschakeld materieel, zoals CXX nu een extra Plan V huurt ter vervanging van een beschadigde Protos. Het zal dus nooit alle uitval voorkomen, maar dat kan bij NSR ook niet (als een trein in Rhn defect raakt heb je daar ook geen reserve voorhanden).  

06-01-2009 07:11:07
keesje
keesje
Klopt, maar de kans is wel groot dat vanaf Ut er al een vervangende trein staat die de dienst overneemt.  

06-01-2009 11:57:10
bz2
bz2
Connexxion heeft sowieso een reserve-trein, ze hebben er één meer dan ze voor de dienstuitvoering nodig hebben zodat ze overdag onderhoud kunnen plegen. Als er een trein uitvalt in Bnn oid kunnen ze dat stel gewoon uit Amersfoort laten komen. Hetzelfde geldt voor de andere vervoerders, Arriva heeft regelmatig een E-GTW in Leidschendam staan en de Heuvellandlijn-treinen zijn ook regelmatig in Blerick te vinden.
De reserve-pool die ik voorstelde zou zijn voor stellen die langere tijd uitvallen door botsingsschade of zo. Je zou ze ook kunnen inzetten voor evenementenvervoer.
 

06-01-2009 12:18:45
thom
thom
Een stel wat in onderhoud is staat daar gewoon voor geplanned enm kun je dus eigenlijk niet meerekenen als inzetbaar stel.

Je stopt niet ff met het onderhoud omdat het stel ff een slaggie moet maken..
 

16-01-2009 20:03:39
arjan
arjan
Volgens de lokale krant (afgelopen week) van Barneveld blijven de 2 v'tjes (volgens de krant hondekoppen) nog wel even rijden.

de beschadigde protos wordt terug naar de fabriek gereden en wel door z'n broertje, de test-protos. Deze laatstgenoemde zou in de fabriek omgebouwd worden zodat cxx later uiteindelijk over 6 protossen kan beschikken...

weliswaar geen schokkend nieuw nieuws, maar gewoon ter informatie.

we wachten het af...
 

16-01-2009 20:17:44
idolaat
idolaat
door de test protos? Aangezien dat ding ook 1500 volt nodig heeft zal er bij de grens toch nog iets anders voor gezet moeten worden.

Dus in die fabriek wordt toch nog iets gedaan??
 

16-01-2009 22:49:03
timtrein
timtrein
Lijkt me wel ja. FTD is overgenomen en gaat dus verder, weliswaar vooral weer op het gebied van onderdelen en toeleverancier, maar ze hebben de Protos nog niet zo lang geleden gebouwd dus ze zullen vast hun werkplaats met spoor nog wel hebben, lijkt me...

Laatst bewerkt door mark op 17-01-2009 12:05, reden: overbodige quote verwijde
 

17-01-2009 02:27:18
thom
thom
Mis ik in dit verhaal nou iets van een bronvermelding of....  

17-01-2009 09:18:33
dennistd
dennistd
Quote
thom: Mis ik in dit verhaal nou iets van een bronvermelding of....


Quote
arjan: Volgens de lokale krant (afgelopen week) van Barneveld
 

17-01-2009 12:00:25
thom
thom
Ach verrek... zal de tijd wel geweest zijn...  

17-01-2009 12:27:24
gkw1969
gkw1969
Afgelopen donderdag kwam ik langs de Bokkeduinen en daar stonden 2 blauwe Protossen, 1 binnen en 1 buiten en de proto Protos.  

17-01-2009 12:55:38
bjornl
bjornl
Dat kan precies, CXX heeft vijf treinen nodig voor de dienst (drie Protos, twee V in dit geval dus). Eén van de Protossen is dan vrij voor onderhoud.

Quote
idolaat: door de test protos? Aangezien dat ding ook 1500 volt nodig heeft zal er bij de grens toch nog iets anders voor gezet moeten worden.

Tsja, als de voorlichter het al correct verteld heeft is altijd nog de kans dat de reporter het verkeerd begrepen heeft...
 

17-01-2009 15:47:19
keesje
keesje
Maar voorlichters worden vaak ook gevoed door directie of 'specialisten' met de opdracht een bepaald verhaal te doen met enige sensuur.

Denk maar aan de eerste dag dat de nieuwe dienstregeling NS inging. Alle hosanna, hiep-hiep-hoera, wat gaat het geweldig en olé; maar sinds het de dag erop bijzonder veel dagen een rommeltje werd, zie of hoor je geen enkele voorlichter meer... Tot het weer goed gaat vanzelfsprekend...
 

17-01-2009 15:58:33
bjornl
bjornl
Ik zie niet in waarom hier achterdocht noodzakelijk is. Waarom zou CXX censureren dat de Protos niet op eigen kracht naar de fabriek kan?

Laatst bewerkt door bjornl op 17-01-2009 16:22
 

17-01-2009 16:10:59
broek53
broek53
Achterdocht is de tweede voornaam van de gemiddelde Nederlander, vrees ik.  

17-01-2009 19:34:20
idolaat
idolaat
en je kunt van de gemiddelde journalist ook niet verwachten dat ie dezelde kennis over treinen etc heeft als het gemiddelde lid van dit forum. (althans, bij mij op de school voor journalistiek heb ik nooit iets geleerd over bovenleidingspanning...)  

17-01-2009 21:35:37
Dre
Dre
Ik denk eerder dat het inderdaad onwetendheid is, en niet zozeer censuur. Hoezo zou je willen censureren dat het ding niet in Duitsland kan rijden? Daarvoor is dat ding toch ook niet bedoeld?

Lijkt me duidelijk hoe het gaat. FTD-01 zorgt hooguit voor de tractie tot Bh/Em (of waar het ding de grens over gaat en de Nederlandse prik ophoudt), vanaf daar wordt het hele zaakje door een Duitse locomotief verder getransporteerd naar Dessau.
 

26-01-2009 19:58:49
floriss
floriss
Plan tegen overlast Valleilijn
AMERSFOORT/BARNEVELD - Het ontbreken van conducteurs op de Valleilijn werkt overlast door baldadige passagiers in de hand.
Een deel van de reizigers voelt zich niet altijd veilig op het boemeltje tussen Amersfoort en Ede/Wageningen.

De sociale onveiligheid in de blauwe treinen van Connexxion is dusdanig, dat de betrokken instanties vandaag met een pakket maatregelen komen. Connexxion krijgt steun van gemeenten langs de Valleilijn, politie, justitie en de provincies Utrecht en Gelderland.

De partners wilden dit weekeinde niet vooruitlopen op de inhoud van het convenant. Duidelijk is wel dat het dient te leiden tot afname van het aantal incidenten op de trein, in de Valleilijnbussen en op de stations langs de route.

Veel meldingen van vechtpartijen en incidenten kreeg de politie niet sinds de ingebruikname van de Valleilijn. Toch liet Connexxion al eerder doorschemeren klachten te krijgen over het gebrekkige toezicht in haar treinen. De (bus)vervoerder heeft niet de middelen om behalve de machinist consequent een tweede betaalde kracht in te zetten op de verbinding tussen Amersfoort, Barneveld en Ede/Wageningen. De valleilijn trekt wel voldoende reizigers.

Bron: AD/Utrechts Nieuwsblad
 

27-01-2009 09:47:01
keesje
keesje
Tsja, wie goedkoop vervoer wil kan ook niet alles hebben! Dat had men van te voren ook wel kunnen bedenken.  

27-01-2009 11:04:04
broek53
broek53
Hoezo? Volgens mij rijden Veolia en Arriva ook zonder conducteur (want daar doel je op) en daar verneem ik van dit soort problemen weinig.  

27-01-2009 11:38:48
waalkade
waalkade
Een korte periode hebben er bij Veolia wel beveiligingsmensen meegereden.
Dat was blijkbaar afdoende, de laatste tijd zie ik alleen nog maar regelmatig kaartcontroleurs.
 

27-01-2009 12:11:19
ruysdael
ruysdael
Quote
MarkJB:
Quote
fabrier:FTD is overigens opgekocht door een Roemeens bedrijf en ik heb begrepen dat ze zich na een forse afslanking weer op hun oude business van toeleverancier van onderdelen gaan richten. Volledige trams en treinen zouden dat tot het verleden behoren.


Het punt is dus dat ze geen nieuwe Protos(sen) meer kunnen kopen. En ze willen wel een beetje eenheid houden lijkt me dus ik denk niet dat ze dan ook nog een elektrische GTW of iets dergelijks gaan kopen. Er is behalve Connexxion ook geen andere vervoerder die Protos-stellen heeft dus ze kunnen daar dan ook weer geen kennis mee uitwisselen. Ik weet wel dat er onderhandelingen zijn geweest om het prototype FTD-01 over te nemen en om te bouwen maar ofdat daar nog steeds sprake van is is mij een raadsel.
Connexxion heeft zich gewoon te houden aan de inschrijving die het gedaan heeft. Als daarin staat dat zij een halfuursdienst Amf-Ed en een halfuursdienst Amf-Bnn(-Bnc) aanbieden te rijden, en zij krijgen de gunning, dan moet het ook gebeuren. Ze hebben zelf het risico genomen een prototype trein van een fabriek te nemen die verder niet uiterst bekend staat om zijn massaproductie treinen of iets dergelijks. Bij aanbestedingen is het gewoon het veiligst om materieel aan te schaffen uit de massaproductie, waar al veel mee getest is en waarvan je weet dat het betrouwbaar is (in het busvervoer gaat het net zo: Berkhof, Mercedes en MAN zijn de massaproducenten, vrijwel niemand in het busvervoer waagt het om een prototype van een onbekende fabrikant te nemen). Hoe dan ook: het is Connexxions eigen verantwoordelijkheid en ze dienen gewoon voor voldoende materieel te zorgen om zich te houden aan de concessie-eisen.
 

27-01-2009 20:28:41
dh3201
dh3201
Waar had Connexxion dan moeten inkopen?
AnsaldoBreda? Zie DSB IC/4, gepland voor 2006 nog niet voldoende in dienst en NSHispeed V250, gepland voor 2008 nog niets geleverd
Siemens? Zie NS SLT, gepland voor 2008, nog niets in dienst
Alstom? Zie Cisalpino ETR610, gepland voor 2007, nog niets in dienst.


Shqiperise-lopers?
 

27-01-2009 20:40:35
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Stadler? GTW? Levert weliswaar niet zo snel als FTD, maar is wel bewezen techniek en levert volgens schema. Connexxion won de besteding onder andere doordat zij als eerste met nieuw materieel konden rijden (van FTD). Stadler zat al heel erg vol met andere orders en kon niet zo snel leveren als FTD (die dus nog geen enkele klant had).

Maar goed, dit verzand weer eens in een oeverloze discussie geloof ik...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 27-01-2009 20:41
 

27-01-2009 22:29:41
broek53
broek53
... die bovendien alleen in dit topic al een keer of 17 gevoerd is, ja.  

16-02-2009 18:39:17
prisma
prisma
Op Bkd staat een blauwe Protos tussen koppelwagens. Waar gaat die heen ?  

16-02-2009 19:29:20
dh3201
dh3201
Dessau?


Shqiperise-lopers?
 

16-02-2009 19:34:38
superboer
superboer
Dat zal dan ongetwijfeld de 5033 zijn die daar al een tijdje met schade staat.  

19-02-2009 19:49:15
broek53
broek53
Op 18 februari aangekomen bij FTD in Dessau.  

19-02-2009 21:47:03
sik214
sik214
Hmm komt er dan nog wel wat van het verbouwen van die grijze? Die had nu natuurlijk mooi mee kunnen liften..  

20-02-2009 09:05:57
AlbertP
AlbertP
De grijze was toch de trekkracht van het eerste deel van de reis van de 5033?  

20-02-2009 09:36:54
bjornl
bjornl
Dat was ooit gezegd, maar de proto-Protos stond woensdag nog gewoon op de Bokkeduinen.  

20-02-2009 15:22:15
thom
thom
Dat lijkt me zowieso, als die grijze hem over zou brengen zouden geen koppelwagens tegen die 5033 aanzetten me dunkt  

20-02-2009 20:41:35
dh3201
dh3201
Tenzij die koppelwagens ook van de Bokkeduinen mee moesten naar het grensstation. Zoals bekent lust die grijze Protos geen 15kV dus tussen de grens en Dessau waren die remwagens blijkbaar wel nodig.


Shqiperise-lopers?
 

20-02-2009 21:17:27
bjornl
bjornl
Natuurlijk, maar zoals gemeld stond de grijze woensdag nog op de Bkd terwijl de 5033 volgens de melding van broek53 al in Dessau aan was gekomen  

21-02-2009 00:02:17
dh3201
dh3201
Ik reageerde meer op het stukje van Thom


Shqiperise-lopers?
 

21-02-2009 02:35:30
thom
thom
Je hebt het over materieel met een hooggeplaatse scharfenberger AK, een 'koppelwagen' bestaat dan uit niet meer dan een goederenwagen met een erop geplaatste sleepkoppeling...

Goederenwagens overbrengen doe je niet echt achter stroomlijnmaterieel over het algemee, dus ik denk dat dat wat ver gezocht is...
 

21-02-2009 10:10:36
dh3201
dh3201
Koppelwagen is in dit geval niet het juiste woord, als het te verslepen materieel zelf niet geremd is of niet beremd kan worden, dan worden goederenwagens (of soms rijtuigen) gebruikt als remwagens.


Shqiperise-lopers?