Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-03-2009 12:02:37
bjornl
bjornl
Men studeert op het gebruik van "infraroodpistolen" om de sluitingstijd van de overwegen in Barneveld te beperken. Ik neem aan dat dat dan ter vervanging van een stop-door-schakeling is? Cxx twijfelt nog omdat de mcn afgeleid zou kunnen worden en dan een rood sein zou kunnen missen.

http://barneveldsekrant.nl/page/Nieuws-detail/Infraroodpistool-tegen-gesloten.333232.news

Verder is er een AKI beschikbaar voor de "gevaarlijke" onbewaakte overweg in de Esweg. Er ligt echter een aanwonende dwars, dus het schiet nog steeds niet op.

http://barneveldsekrant.nl/page/Nieuws-detail/Snelle-beveiliging-Esweg-onzeker.333707.news
 

13-03-2009 13:33:28
broek53
broek53
De infraroodpistolen worden door Syntus en ik denk ook Arriva volop gebruikt, das waarom Connexxion daarvoor nou bang is? Sterker nog; als de machinist het pistool niet gebruikt, krijgt hij helemaal niet veilig. Of anders gezegd: hij/zij moet een bewuste handeling doen om een sein veilig te krijgen, en dat is stukken veiliger in de beleving.

Hoe komt dit? In Barneveld Centrum zijn bij de ombouw medewerkingskastjes geplaatst om de rijweg te activeren en daarmee de overweg te sluiten. Geen rekening is gehouden met het feit dat Cxx zonder conductuers rijdt die ze kunnen bedienen en met stellen zonder cabinedeuren. De machinist moet er dus via de reizigersafdeling uit en in om buiten te sleutelen. Dat weigert Cxx, waarop Prorail dan maar de rijwegen instelt met de door-schakeling. En daarom liggen de overwegen zo lang dicht....

Laatst bewerkt door broek53 op 13-03-2009 14:39
 

13-03-2009 14:11:37
timtrein
timtrein
Weer een kandidaat voor de langs-elkaar-heen-werken-award! Mag ik een "P" kopen?  

13-03-2009 16:30:02
Dre
Dre
laat Cxx eens naar Www, Es, Ese of Gbr gaan, dat zijn maar enkele voorbeelden van het 'op groen schieten' van een sein in ons land.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-03-2009 20:35:59
thom
thom
Quote
broek53: De infraroodpistolen worden door Syntus en ik denk ook Arriva volop gebruikt, das waarom Connexxion daarvoor nou bang is?

Ik denk schieten, niet opletten en gaan rijden...

Want dat sein komt altijd gelijk veilig nadat ik hem schiet...
 

13-03-2009 20:38:42
broek53
broek53
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Het is in ieder geval een hogere vorm van veiligheid dan nu, waarin het sein "altijd" veilig staat, dus vertrekken op dienstregelingtijd en nergens meer naar kijken.  

13-03-2009 20:59:57
Dre
Dre
Quote
thom: Want dat sein komt altijd gelijk veilig nadat ik hem schiet...

De achterliggende installatie (in dit geval een overweg) moet toch echt veilig te berijden zijn (dus gesloten zijn) voordat het sein groen wordt. Tenminste zo werkt het met de Sbk's op Es-Gbr.
 

13-03-2009 21:02:31
thom
thom
Dat is ook absurt, maar was het enige wat ik zo in de bedoelingssfeer van Cxx kon bedenken...  

13-03-2009 21:13:07
waalkade
waalkade
Quote
broek53: De infraroodpistolen worden door Syntus en ik denk ook Arriva volop gebruikt, das waarom Connexxion daarvoor nou bang is? Sterker nog; als de machinist het pistool niet gebruikt, krijgt hij helemaal niet veilig. Of anders gezegd: hij/zij moet een bewuste handeling doen om een sein veilig te krijgen, en dat is stukken veiliger in de beleving.

Hoe komt dit? In Barneveld Centrum zijn bij de ombouw medewerkingskastjes geplaatst om de rijweg te activeren en daarmee de overweg te sluiten. Geen rekening is gehouden met het feit dat Cxx zonder conductuers rijdt die ze kunnen bedienen en met stellen zonder cabinedeuren. De machinist moet er dus via de reizigersafdeling uit en in om buiten te sleutelen. Dat weigert Cxx, waarop Prorail dan maar de rijwegen instelt met de door-schakeling. En daarom liggen de overwegen zo lang dicht....
Op Barneveld Centrum hangt volgens mij de hele dag iemand in een afgeschot deel van de wachtruimte. Misschien is dat mens bereid om het medewerkingskastje te bedienen.
 

14-03-2009 13:01:11
fastguy84
fastguy84
Zou de werkelijke reden niet veel banaler zijn, gewoon een centenkwestie? Nu werkt het, relatief veilig*, zonder kosten (vanuit CXX bezien). Met pistool moet iemand die pistolen kopen, personeel opleiden, gaat weer rijtijd verloren, helemaal wanneer er een keer een weigering is, en gaat de veiligheid omlaag**, terwijl er voor CXX geen directe voordelen zijn (gebruiksfunctie voor CXX blijft gelijk). Ik zou het ook wel weten als CXX zijnde.

* relatief, want als alles-stop-door staat kun je niet STS, hooguit kom je ongeduldige weggebruikers tegen op een overweg
** risico STS acht ik persoonlijk groter én gevaarlijker dan stop-door-met-ongeduldige-weggebruikers.
 

23-03-2009 16:27:43
bjornl
bjornl
Cxx-woordvoerder Herman de Gooijer over de uitvallende treinen van de laatste tijd:
Quote
Dat kwam door een trein waarvan de duur van de onderhoudsbeurt was uitgelopen, terwijl een andere trein naar 'binnen' moest vanwege de wettelijk verplichte 48-uurscontrole. Afgelopen maandag ging een gele NS-trein kapot. Die had maandagavond gerepareerd moeten worden, maar dinsdag bleek dat die niet beschikbaar was. En donderdag was er weer een incident waardoor een aantal kwartiersdiensten uitvielen.


Uit de Barneveldse Krant: http://barneveldsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Problemen-op-Valleilijn-voorbij.338726.news
 

23-03-2009 17:04:47
idolaat
idolaat
Ondertussen staat de FTD01 nog steeds fijn op de bokkeduinen. Is er al meer duidelijkheid of en wanneer daar iets mee gebeurt?  

26-04-2009 17:14:54
broek53
broek53
Inmiddels is de 5033 retour uit Dessau. Het is nu zaak te kijken of Cxx een van de twee plan V's gaat terugleveren aan NSR.  

26-04-2009 17:39:46
keesje
keesje
Tot hoe lang zijn de 844 en 867 eigenlijk gehuurd door CXX?  

26-04-2009 18:39:42
Dre
Dre
Quote
broek53: Inmiddels is de 5033 retour uit Dessau. Het is nu zaak te kijken of Cxx een van de twee plan V's gaat terugleveren aan NSR.

Met geen enkele reserve, en een verplichte 48-uurscontrole zou ik dat niet gaan doen. Dan kun je de pendel naar Bnc net zo goed uit voorzorg meteen 1x per uur opdoeken.
 

26-04-2009 18:48:02
keesje
keesje
Er stond ook: één van de Plan V's. Dus een Plan V inruilen voor de 5033 moet nog wel te doen zijn denk ik. Maar het lijkt me inderdaad beter om die eerst een paar weken in te zetten en dan pas een Plan V in te ruilen.  

26-04-2009 20:28:46
idolaat
idolaat
en ondertussen staat de FTD01 nog steeds gewoon grijs te zijn. Nog ontwikkelingen op dat vlak?  

01-06-2009 13:00:11
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Inmiddels is de 5033 retour uit Dessau. Het is nu zaak te kijken of Cxx een van de twee plan V's gaat terugleveren aan NSR.
Ik heb de afgelopen weken een paar ritjes Ed-Amf gedaan en daarbij zaten er steeds twee V-tjes in de doorgaande dienst. De 5033 heb ik alleen op de Bokkeduinen zien staan en hij is ook nog niet in dienst gespot.
 

11-07-2009 07:44:08
bjornl
bjornl
De "gevaarlijke" overweg bij Barneveld (Esweg) is nu beveiligd met een AKI: http://www.barneveldsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Esweg-Barneveld-beveiligd-met-lamp-en.391395.news  

11-07-2009 09:36:52
dh3201
dh3201
Is dit nu de eerste geplaatste AKI in 2009?


Shqiperise-lopers?
 

11-07-2009 10:20:25
bjornl
bjornl
Ik neem aan van wel, in principe worden geen AKIs meer geplaatst op "gewone" overwegen. Merk ook op dat deze tijdelijk is; de gemeente werkt aan een omleidingsroute en zodra deze af is wordt de overweg in de Esweg opgeheven.  

11-07-2009 12:57:48
AlbertP
AlbertP
Ze hebben blijkbaar een door AHOB vervangen AKI gebruikt om tijdelijk aan de Esweg te gebruiken.  

11-07-2009 14:30:41
lamote_ban
lamote_ban
Iemand trouwens enig idee waar er nog Aki's staan langs normaal gebruikte baanvakken?
Zelf weet ik er alleen nog een bij Rosmalen richting Oss.
 

11-07-2009 16:23:36
rick
rick
Bij het station van Beverwijk bij de overweg naar Corus, alleen heeft deze slagbomen.  

11-07-2009 17:16:46
MCNAlkmaar
Quote
lamotep: Iemand trouwens enig idee waar er nog Aki's staan langs normaal gebruikte baanvakken?

Net na Hld richting Hlds, lekker gevaarlijk overigens...


De groeten uit Schagen
 

11-07-2009 17:32:18
nielske90
nielske90
Op een dienstpad (achter hekken dus) vlakbij de fly-over van Bda.  

11-07-2009 20:50:11
mich
mich
Op de kijfhoek is het een woud aan AKI's  

11-07-2009 21:51:42
Dre
Dre
Quote
lamotep: Iemand trouwens enig idee waar er nog Aki's staan langs normaal gebruikte baanvakken?

Bavinkelsweg (overweg t.h.v. km 4,6 Aml-Sa)
 

12-07-2009 00:48:52
lucky
lucky
Ik weet niet hoor... maar dit topic gaat over de Valleilijn en nu ineens gaat iedereen alle Aki's in Nederland opnoemen?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-07-2009 11:48:56
jordydl1
jordydl1
ikt nu in de protos emn mij valt op dat er informatieschermen hangen met de stations en de tv schermen hangen er eindelijk. welk nummer het is zal ik straks even kijken want dat kan ik binnen niet vinden.  

12-07-2009 17:25:01
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik had vorige week in de Cxx5032 ook dat er schermen waren geïnstalleerd waar oa de stations op stonden.  

12-07-2009 17:59:30
lucky
lucky
Dat is (in ieder geval 1 stel) al minstens een maand zo hoor.  

12-07-2009 18:01:29
ruysdael
ruysdael
Ja, ik heb er zo'n maand geleden ook al ingezeten. En ik kan me een heel irritante omroep herinneren .  

12-07-2009 19:30:49
jordydl1
jordydl1
die omroep is al maanden zo in alle stellen...
het was de 5032 zoals hierboven al gezegt wed dat ze daarin zitten.
 

27-10-2009 19:54:32
idolaat
idolaat
schop: Al iets bekend over het lot van de ftd01?  

27-10-2009 20:08:02
AlbertP
AlbertP
Hij staat nog gewoon grijs te zijn op de Bokkeduinen.  

27-10-2009 20:45:47
idolaat
idolaat
Dat was precies wat ik al wist. Was benieuwd of er nou eindelijk al verbouwingsplannen zijn....  

27-10-2009 21:00:00
jordydl1
jordydl1
ik weet niet of het al in het topic vermeld is, ik kan het in ieder geval niet vinden. maar wat moet er eigenlijk veranderd worden voor de FTD01 voor hij dienst kan doen als volledig 6e stel??  

27-10-2009 23:40:04
ns1700
ns1700
Quote
jordydl1: ik weet niet of het al in het topic vermeld is, ik kan het in ieder geval niet vinden. maar wat moet er eigenlijk veranderd worden voor de FTD01 voor hij dienst kan doen als volledig 6e stel??

1. het interieur is niet gebouwd. deze bestaat slechts uit apparatuur.
en als tweede de bestickering.
echter is de fabrikant ervan failliet maar zou die alsnog worden verbouwd voor 6e stel.
echter is er nog steeds niets mee gebeurd.
 

27-10-2009 23:43:33
kevinevers
kevinevers
Hoezo is het Interieur niet gebouwd? Tijdens de open dag op de zaanstraat kon je er toch anders in zitten...  

28-10-2009 00:15:03
thom
thom
Gezien het feit dat het een prototype is zal het echt wel wat meer zijn dan alleen wat interieur en omstickeren, maar zullen er wel wat technische zaken verschillen...  

28-10-2009 03:56:47
MDDM
MDDM
Stuur tafel is heel anders,schakelaars en bedieningsknoppen die er in de blauwe protos wel zitten ontbreken in de grijze.En zo zijn er nog meer technische verschillen.


Gr Joop mcn Lls
 

28-10-2009 08:28:04
103 220-0
103 220-0
Quote
ns1700:echter is de fabrikant ervan failliet maar zou die alsnog worden verbouwd voor 6e stel.
echter is er nog steeds niets mee gebeurd.

Nee, de fabriek bestaat nog steeds en is tegenwoordig in Roemeense handen.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

28-10-2009 11:22:51
AlbertP
AlbertP
En de draaistellen: de middelste zijn motordraaistellen bij de CXX stellen (aangepast voor betere gewichtsverdeling) en bij de FTD01 zijn de buitenste de motordraaistellen.  

29-12-2009 09:11:23
bjornl
bjornl
Uit een ander topic:
Quote
NS-APD:
Quote
keesje: Tuurlijk biedt CXX meer treindiensten aan, leuk, maar hoe vaak hebben we moeten lezen dat er materieeltekorten waren en de pendel Amf-Bnn voor de zoveelste keer niet reed?


Dat had je beter niet kunnen zeggen, nu is er gelijk materieel tekort%08%

En zelfs als de Barneveld-pendel niet rijdt biedt CXX nog steeds meer ritten aan dan NSR in het laatste jaar dat ze er reden.
 

29-12-2009 09:27:33
broek53
broek53
Jawel, en tegen halve lengte.  

30-12-2009 10:03:54
bjornl
bjornl
Halve lengte is echter niet halve capaciteit. Maar ik wil geenszins beweren dat NSR het destijds "slecht" deed, maar vooral aangeven dat het uitvallen van de Barneveld-pendels er niet toe leidt dat je in aantal ritten terug bent op NSR-niveau. Connexxion rijdt volgens mij ook meer vroege en late treinen.

Iets anders:
Quote
De provincie Gelderland stelt 5,8 miljoen euro beschikbaar voor de aanleg van dubbelspoor ter hoogte van station Barneveld-Noord.

Wat ik uit het artikel ( http://www.barneveldsekrant.nl/page/Nieuws-detail/Gelderland-trekt-5-8-miljoen-euro-uit.460611.news ) begrijp is dat het gaat om een kruisingsmogelijkheid te Bnn die nodig is om de Barneveld-pendel te kunnen verlengen naar Barneveld Zuid, dat in 2011 gerealiseerd moet worden.

Laatst bewerkt door bjornl op 30-12-2009 11:13
 

30-12-2009 11:11:34
nielske90
nielske90
Quote
bjornl: En zelfs als de Barneveld-pendel niet rijdt biedt CXX nog steeds meer ritten aan dan NSR in het laatste jaar dat ze er reden.
En is de dienst van CXX momenteel dus ook minder betrouwbaar dan bij NSR, het is immers weer iedere dag de vraag of je trein wel komt of dat ie wegblijft.%03%
 

30-12-2009 11:15:56
bjornl
bjornl
Een drama, dan moet je een heel kwartier wachten. Dat is me bij NSR ook zo vaak overkomen bij de 3100/3500 vanaf Asb, die liggen er ook zeer regelmatig uit.  

30-12-2009 11:17:42
fastguy84
fastguy84
Quote
bjornl: Wat ik uit het artikel ( http://www.barneveldsekrant.nl/page/Nieuws-detail/Gelderland-trekt-5-8-miljoen-euro-uit.460611.news ) begrijp is dat het gaat om een kruisingsmogelijkheid te Bnn die nodig is om de Barneveld-pendel te kunnen verlengen naar Barneveld Zuid, dat in 2011 gerealiseerd moet worden.

Begrijp ik dan goed dat er een extra omloop komt? Want als ik het goed begrijp (ben niet zo bekend in die hoek) dan komt dat spoor er om de korte slag richting Amf tegelijk met de lange slag richting Ed te behandelen. Dan kan de korte slag toch nooit meer op tijd in Amf zijn voor de volgende? Of gaat de hele dienstregeling op de schop en worden lange slagen aan korte slagen geknoopt? Ik dacht namelijk dat CXX niet zo ruim in het materieel zat...

Laatst bewerkt door fastguy84 op 30-12-2009 11:18
 

30-12-2009 11:21:22
orselinus
orselinus
Het zal mischien ergens ver terug in dit topic staan, wanneer loopt de conssesie van CXX op de kippenlijn af? (zo blijf ik hem noemen)  

30-12-2009 11:27:58
mdj
mdj
Quote
fastguy84:
Quote
bjornl: Wat ik uit het artikel ( http://www.barneveldsekrant.nl/page/Nieuws-detail/Gelderland-trekt-5-8-miljoen-euro-uit.460611.news ) begrijp is dat het gaat om een kruisingsmogelijkheid te Bnn die nodig is om de Barneveld-pendel te kunnen verlengen naar Barneveld Zuid, dat in 2011 gerealiseerd moet worden.

Begrijp ik dan goed dat er een extra omloop komt? Want als ik het goed begrijp (ben niet zo bekend in die hoek) dan komt dat spoor er om de korte slag richting Amf tegelijk met de lange slag richting Ed te behandelen. Dan kan de korte slag toch nooit meer op tijd in Amf zijn voor de volgende? Of gaat de hele dienstregeling op de schop en worden lange slagen aan korte slagen geknoopt? Ik dacht namelijk dat CXX niet zo ruim in het materieel zat...


De Bnc-pendel rijdt al met 2 stellen. Met het extra spoor kunnen de 31300>Ed met de 31300>Amf kruisen op Bnn (nu is dat ervoor, en houdt die >Amf het hoofdspoor bezet, evenals de 31400, welke ook op dat stukje dan kunnen kruisen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-12-2009 12:00:40
bjornl
bjornl
Quote
orselinus: Het zal mischien ergens ver terug in dit topic staan, wanneer loopt de conssesie van CXX op de kippenlijn af? (zo blijf ik hem noemen)

De concessie van Connexxion voor de Valleilijn is op 10 december ingegaan met een looptijd van 15 jaar. Per dienstregeling 2022 dus een nieuwe vervoerder.
 

30-12-2009 15:26:08
webguy
webguy
Niet perse een nieuwe vervoerder

Verder is het zo dat CXX minder capaciteit nodig heeft dan de NS, deels omdat de NS verder ging als stoptrein richting Utrecht...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-12-2009 16:21:38
keesje
keesje
Maar wel een veel kleiner parkje materieel waarmee geregeld de kwetsbaarheid daarvan zich vertaald naar de uitvoering (en dito uitgevallen treinen).  

30-12-2009 20:53:09
idolaat
idolaat
...en nog steeds een ftd01 die aan de rails op de bokkeduinen is vastgeroest.. Is daar al meer over bekend?  

30-12-2009 21:02:00
ettenrail
ettenrail
Als er iets overbekend is en het mag verteld worden wordt het hier heus wel gepost hoor...  

17-01-2010 13:47:40
marcel72
marcel72
Is er iemand die weet wanneer de 844 door Connexxion is ingeleverd ?
De 867 reed in december 2009 nog steeds rond bij CXX.
 

17-01-2010 14:56:19
rudolfph
rudolfph
Gewoon dit draadje even doorzoeken, dan kom je het wel tegen.  

17-01-2010 20:54:34
broek53
broek53
Begin juni, toen de 5033 weer in dienst was gekomen (en net voordat de revisietermijn van de 844 afliep).  

17-01-2010 21:01:19
marcel72
marcel72
bedankt,

Marcel
 

09-02-2010 18:43:19
bjornl
bjornl
Connexxion heeft een reizigersgroei van 48% gehaald ten opzicht evan het startmoment in 2006. Tevens bevestigen ze nog eens de ambitie om de lijn naar Arnhem en Utrecht te verlengen.

http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Stijging-reizigers-Valleilijn-van-48.492075.news
 

09-02-2010 21:52:22
broek53
broek53
Ik geloof persoonlijk niet zo in sprookjes, eigenlijk.  

09-02-2010 22:57:08
bjornl
bjornl
Doel je op de reizigersgroei of op het doortrekken van de lijn? Als het over het tweede gaat deel ik je mening grotendeels; Ut-Amf is puur kernnet en komt dan, lijkt me, niet in aanmerking (geen concurrentie op het spoor, maar om het spoor). De stoptrein Ed-Ah is ook kernnet, maar ik kan me voorstellen dat NSR het niet zo heel erg zal vinden om deze niet meer te hoeven rijden. Hoe dat dan juridisch allemaal zit weet ik natuurlijk niet, maar misschien zou CXX deze ritten in overleg met de provincie (die het ook geen verkeerd idee lijkt te vinden) "in opdracht van" NSR kunnen rijden?  

10-02-2010 22:51:50
keesje
keesje
Haha dat zou wat zijn zeg: CXX rijdt in opdracht van NS tussen Ah en Ed, vervolgens onder eigen vlag door naar Amf. Lekker met de chipkaart te Ed even snel de trein uit om uit te checken en weer terug hollen omdat je daarna van vervoerder wisselt. Ja, dan zijn we lekker bezig in OV-land...

Los van die chipperikelen, vind ik het niet zo'n heel slecht idee: niemand wordt slechter van een doorgaande trein Ah-Amf en ik denk zelfs NS niet. De 7500 is niet zo'n winstgevende serie, gok ik zo. Te Ed wordt het wat meer puzzelen met de dienstregeling wellicht.

Betekent wel dat CXX weer extra materieel zou moeten aanschaffen en misschien ook wel een extra reservestel. Of op de koop toenemen dat er eens een treintje uitvalt, maar dan zou ik zeggen: laat het bij het oude.
 

11-02-2010 00:08:20
Duitje
Duitje
Misschien kan CXX wel oude DDM1 rijtuigen overnemen? 1800 en 2 of 3 bakken lijkt mij prima.
Klinkt misschien wel idioot maar als ze een reizigers groei van 140% willen, kan je niet met een solo Protos aan komen zetten...


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

11-02-2010 00:29:50
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dream on . Enig idee hoe duur en inflexibel het exploiteren van locs+rijtuigen is? (en dan al helemaal als je maar 1 of 2 locs van de NSFS least)...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 11-02-2010 00:31
 

11-02-2010 00:38:38
broek53
broek53
Duur zeker (NS wil er niet voor niets snel af), maar inflexibel is het niet. Met een stuurstandrijtuig erbij uiteraard.  

11-02-2010 01:16:55
mren
mren
Quote
keesje: Haha dat zou wat zijn zeg: CXX rijdt in opdracht van NS tussen Ah en Ed, vervolgens onder eigen vlag door naar Amf.


Waarom niet? NoordNed reed destijds ook de treinen tussen Lw en Gn voor NS en de verdere takken onder eigen vlag.

Laatst bewerkt door mren op 11-02-2010 01:17
 

11-02-2010 11:31:51
bjornl
bjornl
Los van duur en onwenselijk (DDM = sowieso geen gelijkvloerse instap) vraag ik me af of de capaciteit van DDM-1 ueberhaupt hoger ligt dan van een Protos. Als je ziet dat SLT en DD-AR al ongeveer gelijk zit en dat combineert met de beperkte treinlengte op dit traject (waardoor de weinig zitplaatsen biedende loc en Bvk extra zwaar meewegen) heb ik er een hard hoofd in.  

11-02-2010 12:00:42
timtrein
timtrein
De beperkte treinlengte zit 'm toch vooral in de perronlengte? Een 8-baks ICE past immers ook...  

11-02-2010 12:04:23
daniel
daniel
Langs welk station aan de Valleilijn denk jij een ICE kwijt te kunnen? Volgens mij zijn alle perrons daar enkel lang genoeg voor 4, misschien net 5 bakken.
Desalniettemin raakt dat hele DDM-1-idee natuurlijk kant noch wal, dus daar nog verder serieus op ingaan lijkt me sowieso nergens voor nodig...
 

11-02-2010 14:27:39
AlbertP
AlbertP
Het kortste spoor (nuttige lengte) is Ed 1A, 105 m, 4 bakken. Als de trein aan de 7500 wordt gekoppeld, kan het hele (390 m lange) perron 1 worden gebruikt. Het kortste perron is dan Bnc spoor 1, 116 m. 4 bakken is daar ook het max.

(http://prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Vervoerders/Doc/Infrastructuur/Landelijk%20overzicht%20Nuttige%20perronlengtes%20juni%202008.pdf)
 

11-02-2010 17:38:43
timtrein
timtrein
Iemand zegt dat het lastig is vanwege de beperkte perronlengte, maar je hoeft de loc niet mee te tellen omdat de sporen lang zat zijn. Je kan dus rustig met 4 rijtuigen en een loc rijden, dat bedoelde ik.  

11-02-2010 18:08:22
bjornl
bjornl
Want als de loc voorop loopt zet je 'm gewoon alvast voorbij het sein? Maar goed, inzet van DDM is inderdaad zo'n zot idee dat ik er verder ook maar over op houd.  

11-02-2010 19:04:30
timtrein
timtrein
Nee dat niet. Maar een vervoerder als Cxx zou wel kunnen plannen aan welke kant de loc zit (of heb je langs de lijn aan beide kanten last van dat probleem?)  

11-02-2010 20:05:13
daniel81
daniel81
Quote
bjornl: Connexxion heeft een reizigersgroei van 48% gehaald ten opzicht evan het startmoment in 2006. Tevens bevestigen ze nog eens de ambitie om de lijn naar Arnhem en Utrecht te verlengen.

Eigenlijk wel vreemd: Zl-Es is één geheel terwijl zo'n beetje de helft kernnet is (Wdn-Es). Dan moet Ah-Amf ook kunnen lijkt mij zo
 

12-02-2010 12:05:23
reisthijs
reisthijs
Is dat niet precies de omgekeerde situatie? NS-treinen die op een lijn rijden die niet bij het hoofdrailnet hoort tegenover treinen van een andere vervoerder die over een gedeelte van het hoofdrailnet rijden. Al komt dat laatste ook wel meer voor bij kleine stukjes.

In de concessie voor het hoofdrailnet staat dat NS voor de uitvoering ervan "gebruik moet maken" van NSR maar ook:
Quote
Dit laat onverlet de mogelijkheid van NS om hiernaast ook gebruik te maken van vennootschappen buiten het NS-concern voor de uitvoering van deze concessie.

Connexxion zou dus best de stoptreindienst Ed-Ah mogen uitvoeren als NS dat wil.
 

12-02-2010 23:56:34
Pim-ICR
Pim-ICR
Sterker nog, toen ik met een omleiding daar eens een V-IRM IV had stapte ik uit op het hek...  

13-02-2010 09:09:07
MDDM
MDDM
Pim-ICR.Kan je misschien wat specifieker in je reactie(s) zijn? Zoals op welk station het was en op wie je reageerde. Want nu lijkt het een beetje een loze opmerking


Gr Joop mcn Lls
 

13-02-2010 10:47:42
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Bnc gok ik, ging over die 4 bakken die daar zouden passen. Deze quote dus:

Quote
AlbertPool: Het kortste spoor (nuttige lengte) is Ed 1A, 105 m, 4 bakken. Als de trein aan de 7500 wordt gekoppeld, kan het hele (390 m lange) perron 1 worden gebruikt. Het kortste perron is dan Bnc spoor 1, 116 m. 4 bakken is daar ook het max.


Laatst bewerkt door SleutelMan op 13-02-2010 10:48
 

13-02-2010 15:08:10
Pim-ICR
Pim-ICR
Ja sorry, was quoten vergeten aan te vinken Bnc inderdaad

Laatst bewerkt door admin op 13-02-2010 16:44, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

14-02-2010 15:12:35
AlbertP
AlbertP
Waarschijnlijk heeft de mcn de trein te vroeg gestopt (gewend met veel korter mat te rijden?) De nuttige perronlengte 116 m (die ik zoals in mijn bericht staat van Prorail zelf heb) is het langst wat mogelijk is met goed zicht op het uitrijsein, waarbij de hele trein langs het perron staat. Het was dus wel mogelijk, omdat een VIRM-IV 108 meter en 56 cm lang is.  

14-02-2010 15:44:02
daniel81
daniel81
Quote
reisthijs: Is dat niet precies de omgekeerde situatie? NS-treinen die op een lijn rijden die niet bij het hoofdrailnet hoort tegenover treinen van een andere vervoerder die over een gedeelte van het hoofdrailnet rijden. Al komt dat laatste ook wel meer voor bij kleine stukjes.

In de concessie voor het hoofdrailnet staat dat NS voor de uitvoering ervan "gebruik moet maken" van NSR maar ook:
Quote
Dit laat onverlet de mogelijkheid van NS om hiernaast ook gebruik te maken van vennootschappen buiten het NS-concern voor de uitvoering van deze concessie.

Connexxion zou dus best de stoptreindienst Ed-Ah mogen uitvoeren als NS dat wil.

Nee, dat lijkt mij niet de omgekeerde situatie: in beide gevallen rijden treinen uit de contractsector lange delen over het HRN. Enig verschil is dat Zl-Wdn nog niet is aanbesteed, de oorzaak hiervan zijn de huidige werkzaamheden. Als die gereed zijn, zal ook Zl-Wdn aanbesteed worden.
 

14-02-2010 16:13:42
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
AlbertPool: Waarschijnlijk heeft de mcn de trein te vroeg gestopt (gewend met veel korter mat te rijden?) De nuttige perronlengte 116 m (die ik zoals in mijn bericht staat van Prorail zelf heb) is het langst wat mogelijk is met goed zicht op het uitrijsein, waarbij de hele trein langs het perron staat. Het was dus wel mogelijk, omdat een VIRM-IV 108 meter en 56 cm lang is.


nja, denk dat de mcn misschien niet zo goed bekend was op Bnc, het was immers NS-personeel wat reed met een connexion pilot. 8 m lijkt trouwens veel, maar remmen is ook een vak apart.
 

14-02-2010 16:15:34
AlbertP
AlbertP
Ik heb inderdaad nog nooit een echte trein geremd, maar van Microsoft Train Simulator weet ik wel ongeveer hoe het werkt met remmen.  

14-02-2010 16:24:42
dh3201
dh3201
Quote
daniel81: Nee, dat lijkt mij niet de omgekeerde situatie: in beide gevallen rijden treinen uit de contractsector lange delen over het HRN. Enig verschil is dat Zl-Wdn nog niet is aanbesteed, de oorzaak hiervan zijn de huidige werkzaamheden. Als die gereed zijn, zal ook Zl-Wdn aanbesteed worden.

Met knip en verplichte overstap in Wdn of mag de nieuwe vervoerder ook doorrijden naar Es?


Shqiperise-lopers?
 

14-02-2010 17:18:17
gertjan
gertjan
Quote
AlbertPool: Ik heb inderdaad nog nooit een echte trein geremd, maar van Microsoft Train Simulator weet ik wel ongeveer hoe het werkt met remmen.
Elke trein remt anders Daarnaast ben je ook nog afhankelijk van andere factoren, zoals het weer, hellingsprofiel etc.
En via een simulator remmen kan je niet vergelijken met de echte omstandigheden.
 

19-02-2010 14:05:04
bjornl
bjornl
Stadsregio Arnhem-Nijmegen zet in op doortrekken van de Valleilijn naar Ah, met bediening Wf, Otb en een nieuw te bouwen station tussen Otb en Ah en een halfuursfrequentie: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/6271841/Stadsregio-wil-Valleilijn-naar-Arnhem.ece  

19-02-2010 14:21:31
edje
edje
Quote
gertjan:
Quote
AlbertPool: Ik heb inderdaad nog nooit een echte trein geremd, maar van Microsoft Train Simulator weet ik wel ongeveer hoe het werkt met remmen.
Elke trein remt anders Daarnaast ben je ook nog afhankelijk van andere factoren, zoals het weer, hellingsprofiel etc.
En via een simulator remmen kan je niet vergelijken met de echte omstandigheden.
Zoals het in MSTS remt, kun je inderdaad niet vergelijken
Sterker nog de simulator die NS zelf heeft in Amersfoort van de Virm, lijkt kwa remgedrag ook nog niet 100% op een echte, al komt het er aardig in de buurt.
kwa simulatoren die je thuis kunt spelen is openBVE wel het meest lijkend
 

19-02-2010 16:14:11
HZwoferink
HZwoferink
Quote
bjornl: Stadsregio Arnhem-Nijmegen zet in op doortrekken van de Valleilijn naar Ah, met bediening Wf, Otb en een nieuw te bouwen station tussen Otb en Ah en een halfuursfrequentie: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/6271841/Stadsregio-wil-Valleilijn-naar-Arnhem.ece
Dan hebben ze wel meer materieel nodig.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

19-02-2010 16:19:48
bjornl
bjornl
Ja, dat wisten we al:
Quote
keesje: Betekent wel dat CXX weer extra materieel zou moeten aanschaffen
 

19-02-2010 16:27:38
gerard4653
gerard4653
Quote
bjornl: Stadsregio Arnhem-Nijmegen zet in op doortrekken van de Valleilijn naar Ah, met bediening Wf, Otb en een nieuw te bouwen station tussen Otb en Ah en een halfuursfrequentie: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/6271841/Stadsregio-wil-Valleilijn-naar-Arnhem.ece

Dat treinstation KEMA zat toch al in de planning voor als het emplacement ten westen van Ah er een paar maanden uit gaat.
 

19-02-2010 16:40:42
waalkade
waalkade
De Tennet wil daar een hoofdkantoor bouwen, daar is het station voor bedoeld.  

19-02-2010 16:45:19
mren
mren
Zoveel volk zit daar toch niet op kantoor dat dat een compleet nieuw station zou rechtvaardigen?

Doorrijden naar Arnhem lijkt me verder wel een prima optie waar je veel klanten (potentieel) een plezier mee zal doen.
 

19-02-2010 18:03:18
bjornl
bjornl
Er staat in de Regiorail/KAN-boeken ook al langer een station Arnhem Business Park wat ook ongeveer op die plek zou moeten komen, maar dan aan de lijn naar Nm. Het past in ieder geval in het streven van dit project om een hoogfrequente dienst met veel stops op de lijnen rond Arnhem en Nijmegen te realiseren.  

28-02-2010 02:37:28
wadloper96
wadloper96
Wat mij nu opvalt is toen er werkzaamheden waren tussen Ed en Ut (juni 2009?). toen reden er VIRMs tussen Ed en Amf altijd met een vertraging van 15 tot 30 minuten. VIRMs is dus niet geschrikt voor de Valeilijn?? er reden toen geen cxx mat.  

28-02-2010 09:11:32
mdj
mdj
Reden van vertraging was een wisselstoring (ik meen tussen Ah-Ed). In september 2008 ging het wel goed.

Laatst bewerkt door mdj op 28-02-2010 09:12


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-02-2010 11:31:24
AlbertP
AlbertP
VIRM op de Valleilijn is meerdere keren gebeurd (ICM is er gezien een foto ook geweest), en de VIRM's reden toen planmatig een andere dienstregeling dan CXX. De vertragingen kwamen denk ik, omdat ze die bij de kruising in Ltn aan elkaar doorgaven.

Laatst bewerkt door AlbertP op 28-02-2010 11:32
 

01-03-2010 17:53:19
ettenrail
ettenrail
En een keer in zo'n 'omleidingsweekend' reed ACTS ook een werktreintje wat ook niet goed is voor de punctualiteit, omdat het enkelspoor is wordt de vertraging, zoals je al aangeeft, aan elke trein doorgegeven en reden zo'n beetje alle treinen met +15/+20.