Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
27-11-2014 23:04:50
sfj
sfj
Met drie gtw's kan je waarschijnlijk ook redelijk snel over de stellen beschikken, omdat het een standaardontwerp is wat aan de lopende band de fabriek uit rolt. Bij de doorstart van Dessau is de protos niet meegenomen dus het zou een extreem kostbare operatie zijn om die dingen nog te produceren.

Met vijf protos' en vier gtw kan je 4x met dubbel stel en een solo dienst rijden, bij beschikbaarheid van alle materieel. Zolang de kwartierdienst niet doorgetrokken wordt naar Ed zal dit wel wat lucht scheppen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-11-2014 23:10:59
timtrein
timtrein
De economische dip is echt voorbij, er wordt overal met geld gegooid alsof het niets is! Kan de Valleilijn in elk geval lekker doorgroeien.  

27-11-2014 23:37:40
aarclay
aarclay
Ik meende juist te horen hebben gekregen dat op Innotrans de nieuwe Protos onthuld was, met enkele kleine verbeteringen aan de kop en de plaatsing van de frontseinen.

Ik durf te wedden dat de GTW inderdaad toch sneller geleverd zal worden dan de nieuwe Protos.

Laatst bewerkt door aarclay op 27-11-2014 23:38


Choo choo.....
 

27-11-2014 23:46:06
alle46
alle46
Ik begrijp niets van de vervoerscontracten.
Connection (of Arriva, of wie dan ook) zorgt voor reizigersgroei. Dat is min of meer de leus van iedere vervoerder (behalve NSR). En als dat feestje doorgaat laten we de reizigers staan op het perron. Dus groei hoeven ze niet op te anticiperen!
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-11-2014 23:49:47
sfj
sfj
Quote
aarclay (do 27 nov 2014 23:37:40 https://somda.nl/forum/2522/p517252/): Ik meende juist te horen hebben gekregen dat op Innotrans de nieuwe Protos onthuld was

Dat heb ik dan gemist Maar evengoed lijkt het me niet praktisch om een derde materieeltype in zo'n kleine vloot te introduceren. Tenzij die dingen natuurlijk technisch identiek zijn en gecombineerd met oude protos' kunnen rijden, maar dat lijkt me haast niet.
Laat de GTW's maar komen


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-11-2014 06:11:49
martijn
martijn
Kunnen ze in de tussentijd niet weer wat Plan V huren voor de mensen die nu op de perrons achterblijven?  

28-11-2014 06:46:01
nohab
nohab
Quote
sfj Bij de doorstart van Dessau is de Protos niet meegenomen
Als dat zo is mogen ze hun website wel eens bijwerken want daar staat hij gewoon op als leverbaar.

Laatst bewerkt door nohab op 28-11-2014 06:46


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

28-11-2014 06:53:26
mdeen
mdeen
Quote
alle46 (do 27 nov 2014 23:46:06 https://somda.nl/forum/2522/p517253/): Ik begrijp niets van de vervoerscontracten.
Connection (of Arriva, of wie dan ook) zorgt voor reizigersgroei. Dat is min of meer de leus van iedere vervoerder (behalve NSR). En als dat feestje doorgaat laten we de reizigers staan op het perron. Dus groei hoeven ze niet op te anticiperen!

Ik neem aan dat een en ander wel in de contracten omschreven staat. Maar je zet het neer alsof de vervoerders helemaal niets doen om reizigersgroei op te vangen. Dat is pertinent onwaar. Veolia heeft stellen verlengd, huurde DM'90 in en heeft nu twee linten gehuurd. Arriva heeft voor de noordelijke nevenlijnen extra stellen besteld en verlengt stellen voor de Vechtdallijn.
Dat het allemaal niet zo snel gaat als bij een groot spoorbedrijf dat vanuit historische gronden en vanuit schaalvoordeel vaker materieel over heeft zal duidelijk zijn, maar het is niet zo dat ze niets doen.

Overigens anticipeert men wel op groei. De standaard groei die bij NS ook plaats vond. Dan kun je het ze ook moeilijk kwalijk nemen dat er opeens 10% reizigersgroei is.
 

28-11-2014 08:54:39
mdj
mdj
Het probleem is dat de groei geen 10% is, maar eerder richting de 20% of zelfs nog hoger. En wat ook toevallig is, is dat zowel Arriva in het noorden, op de Emmerlijn, Veolia op de Maaslijn en Connexxion op de Valleilijn allemaal zulke grote groei hebben, op basis van NS-cijfers.

Goh, je zou bijna denken dat die basiscijfers geen bal van kloppen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-11-2014 09:00:48
rob46
rob46
Quote
martijn (vr 28 nov 2014 06:11:49 https://somda.nl/forum/2522/p517257/): Kunnen ze in de tussentijd niet weer wat Plan V huren voor de mensen die nu op de perrons achterblijven?
Het leasen van enkele terzijdegestelde Linten is ook nog een optie. Veolia gaf het voorbeeld.


57 jaar OV-fotografie.
 

28-11-2014 11:17:34
Klaasje
Klaasje
Wat mij bevreemd is dat er zoveel subsidie voor extra treinen komt. Bij NS is het ondernemersrisico, bij deze bedrijven opeens niet. Ik vind het logisch dat er gedeeltelijk wordt gecompenseerd voor een hoger kostenniveau dan vooraf verwacht kon worden maar dit lijkt eerder op een vergoeding van een groot deel van de aanschafkosten.  

28-11-2014 11:29:33
rolandrail
rolandrail
In dit geval is het pure politiek, VVD en PVDA die een amendement van de CU ondersteunen. CU blij en de VVD en PVDA krijgen weer steun van de CU voor de volgende uitholling van Nederland.  

28-11-2014 11:38:05
yappa
yappa
Quote
rob46 (vr 28 nov 2014 09:00:48 https://somda.nl/forum/2522/p517272/):
Quote
martijn (vr 28 nov 2014 06:11:49 https://somda.nl/forum/2522/p517257/): Kunnen ze in de tussentijd niet weer wat Plan V huren voor de mensen die nu op de perrons achterblijven?
Het leasen van enkele terzijdegestelde Linten is ook nog een optie. Veolia gaf het voorbeeld.


Alleen is het voor het imago van de trein als 'groen' vervoermiddel niet zo handig als je met diesels door de 'vallei' gaat rijden onder de draad. Ik zie de provincie Gelderland daar nog niet zo snel mee akkoord gaan.
 

28-11-2014 11:58:23
thom
thom
Quote
mdj (vr 28 nov 2014 08:54:39 https://somda.nl/forum/2522/p517271/): Het probleem is dat de groei geen 10% is, maar eerder richting de 20% of zelfs nog hoger. En wat ook toevallig is, is dat zowel Arriva in het noorden, op de Emmerlijn, Veolia op de Maaslijn en Connexxion op de Valleilijn allemaal zulke grote groei hebben, op basis van NS-cijfers.

Goh, je zou bijna denken dat die basiscijfers geen bal van kloppen.

zullen we de groei in reizigers aantallen gewoon toeschrijven op een totaal ander treinen pakket met meer treinen dan een complot theorie naar NS te bedenken ?
 

28-11-2014 12:57:26
waalkade
waalkade
Wat denk je van leeglopende scholen in de dorpen die personeel moeten ontslaan en (witte) stadsscholen die groeien als kool.  

28-11-2014 13:38:11
broek53
broek53
Quote
thom (vr 28 nov 2014 11:58:23 https://somda.nl/forum/2522/p517292/):
Quote
mdj (vr 28 nov 2014 08:54:39 https://somda.nl/forum/2522/p517271/): Het probleem is dat de groei geen 10% is, maar eerder richting de 20% of zelfs nog hoger. En wat ook toevallig is, is dat zowel Arriva in het noorden, op de Emmerlijn, Veolia op de Maaslijn en Connexxion op de Valleilijn allemaal zulke grote groei hebben, op basis van NS-cijfers.

Goh, je zou bijna denken dat die basiscijfers geen bal van kloppen.

zullen we de groei in reizigers aantallen gewoon toeschrijven op een totaal ander treinen pakket met meer treinen dan een complot theorie naar NS te bedenken ?
Nederland is volstrekt paranoia en dol op complottheorieén, dus laat ze maar lekker. Het is, voor de weinigen die dat nog bereid zijn te geloven, volslagen en volledige flauwekul.
Daarnaast rijdt de Valleilijnconcessie inmiddels bijna 8 jaar en ik neem niet aan dat er al 8 jaar mensen achterblijven (zeker zonder dat daar ooit een melding van op Somda heeft gestaan). Kortom: autonome groei en dan moet je als vervoerder op de spreekwoordelijke blareen zitten. Zoals Klaasje zei; bij NS is dat bedrijfs-inharent, bij de regionale concessies blijkbaar niet. Dat wordt dus handig gespeeld, vanuit de vervoerders gezien. Bij de NS placht men vroeger te zeggen dat die verslaafd was aan de subsidiepot, maar bij elk ander is het zoiets als slim ondernemenschap
 

28-11-2014 14:36:38
IC140
IC140
Hoe zit de opbrengstverantwoordelijkheid eigenlijk in elkaar bij de Valleilijnconcessie? Gaat dit direct naar CXX of via de provincie die een vast bedrag aan CXX betaalt?

Als CXX ook opbrengstverantwoordelijk is, is het des te vreemder dat de overheid zo veel meebetaalt. Zoals al eerder gemeld riekt dit naar cliëntelisme van de CU.
 

28-11-2014 20:02:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Ondanks alle discussie over GTW-opties hier... het worden Protossen aldus http://www.ovmagazine.nl/2014/11/geld-voor-spitstreinen-op-valleilijn-1701/


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-11-2014 20:07:28
bnv
bnv
Geen meldingen over een eventuele overname van de exploitatie op Ede-Wageningen - Arnhem. Eerdere berichten wisten te melden dat dit niet mogelijk was gezien vermenging met de exploitatie van het hoofdspoornet op dit traject door NS.
De nieuwe concessie is volgens mij intussen verleend en/of voor een tiental jaren verlengd. Hierin geen bepalingen die verlenging naar Ah. mogelijk maken?
Nog afgezien van dubbele incheckpalen in Ede-W en Ah. Gesteld je checkt in bij Connexxion voor een rit van Ede naar Ah, en een NS IC komt eerst, wachten tot Connexxion komt?

De volgende vraag is, mocht dit nog steeds niet mogelijk zijn, hoe dit stand houdt. Als Zwolle-Wierden elektrisch wordt en de doorgaande verbinding overgaat naar een ander dan NS, is er toch ook sprake van een andere vervoerder dan NS op hetzelfde (hoofd)spoor Aml-Hgl-(Es). Mocht dit nog steeds niet mogelijk zijn, kan de concessie alleen nog aan NS verleend worden. Dat zal toch niet de bedoeling van een aanbesteding zijn.
Voor wat betreft inchecken enz. hetzelfde als bij Connexxion.
 

28-11-2014 20:54:18
daniel81
daniel81
Voor Wdn-Es is dit al geregeld. Onderdeel van de nieuwe concessie HRN is immers dat de 7000 aanbesteed gaat worden, die ook Wdn-Es rijdt. En nu maar hopen dat de 7000 en de 7900 in één concessie terechtkomen, anders heb je kans op drie vervorders op dat traject%06%

Quote
mdeen (vr 28 nov 2014 06:53:26 https://somda.nl/forum/2522/p517260/): Arriva ( ..... ) verlengt stellen voor de Vechtdallijn.
Jazeker, maar wel geheel op kosten van de belastingbetaler%03%. En dat is nu precies het punt.
 

28-11-2014 22:03:41
sjoerd
sjoerd
En waarom zouden aanbestedingen niet door de NS kunnen worden gewonnen?  

29-11-2014 00:33:26
mren
mren
Quote
bnv (vr 28 nov 2014 20:07:28 https://somda.nl/forum/2522/p517351/): Geen meldingen over een eventuele overname van de exploitatie op Ede-Wageningen - Arnhem. Eerdere berichten wisten te melden dat dit niet mogelijk was gezien vermenging met de exploitatie van het hoofdspoornet op dit traject door NS.
.

Waar een wil is, is een weg.
Lw-Gn is een tijdje een NS-gebleven terwijl de Noordelijke Nevenlijnen door NoordNed werden gereden. Hierbij heeft NoordNed Lw-Gn gereden in opdracht van NS.

Ook bij diverse busconcessies is een samenwerking mogelijk gebleken.
 

29-11-2014 01:19:41
sigma
sigma
Quote
daniel81 (vr 28 nov 2014 20:54:18 https://somda.nl/forum/2522/p517353/): Voor Wdn-Es is dit al geregeld. Onderdeel van de nieuwe concessie HRN is immers dat de 7000 aanbesteed gaat worden, die ook Wdn-Es rijdt. En nu maar hopen dat de 7000 en de 7900 in één concessie terechtkomen, anders heb je kans op drie vervorders op dat traject%06%.

Je bent extreem slecht geïnformeerd en helemaal foutief. Treurig. De treindienst Zwolle - Enschede wordt gedecentraliseerd en aanbesteed. Serie 7000 blijft gewoon onderdeel van het HRN en dus NS.
 

29-11-2014 07:38:41
moderator
Moderator
moderator
Zullen we gewoon verder gaan over Connexxion op de Valleilijn?


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

02-12-2014 15:07:14
AlbertP
AlbertP
Volgens mij ligt de onmogelijkheid om naar Ah door te rijden meer aan de dienstregeling en de perrons te Ede-Wageningen dan aan OV-chipkaart problemen die er uiteraard ook zijn. De dienstregeling op de Valleilijn ligt redelijk vast door de kruising te Ltn en capaciteit op Amf-Bnva.
In Ede staan de 7500 en de 31300 nu op hetzelfde spoor 1 (sinds dat twee fasen kreeg in 2006). Als je ze wilt koppelen heb je eigenlijk een extra spoor nodig om de treinen in beide richtingen elkaar te laten passeren, of de 3000 en 3100 moeten op de schop. Dat laatste lijkt mij niet waarschijnlijk.
 

02-12-2014 15:18:08
Bert13
Bert13
Mwah, in principe heb je aan één wissel in Ed van 821b naar 822 (of met een andere drgl van 821a naar 822) genoeg. Je kunt dan (tikkie krap, ik weet het) iets fabriceren als:
Amf v .11
Ed a .48 (1a)
Ed v .56 (3100 Nm-Shl komt .55:20 aan)
Wf + .03
Otb + .06
Ah a .11 (3100 Shl-Nm komt .14 aan)

Ah v .07
Otb + .12
Wf + .15
Ed a .22 (1b)
Ed v .24 (via 2)
Edc + .28
Ltn a .35
Ltn v .37 [etc.]


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-12-2014 15:32:38
b2py
b2py
En als de ICE rijdt?  

02-12-2014 15:39:11
Bert13
Bert13
Ik had inderdaad enkel de ICE naar Asd inbegrepen. Dat is iets ingewikkelder vanwege de perroncapaciteit in Ah, maar ook daar moet wel wat mogelijk zijn, bijvoorbeeld door eerder uit Ed te vertrekken en in Wf inhalen. Beetje creativiteit kan geen kwaad toch?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-12-2014 15:51:15
broek53
broek53
Tot nu toe zijn alle creatieve pogingen op niets uitgelopen, maar men laat zich ongetwijfeld graag verrassen :-0
Een van de voornaamste inpas-problemen is overall het feit dat de Valleilijn niet in de landelijke 00/30-symmetrie ligt. Om een goede reden: in die symmetrie duiken ze tussen Amf en Bnva bijna bovenop IC's in twee richtingen. Maar dat wreekt zich dus enigszins aan de andere kant: kijk ook maar naar de overstap van en op de 7500.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-12-2014 22:48:24
AlbertP
AlbertP
Mbt wissel naar spoor 2; 2 wordt regelmatig gebruikt om goederentreinen aan de kant te nemen (nadat het enkele jaren vrijwel ongebruikt is geweest). Je zou de loopafstand naar 1b ook aardig vergroten met een wissel denk ik, als je 1a niet wilt inkorten. Ik zie nog niet zoveel in de huidige plannen. Met krappe kruisingen is voor Prorail vast ook niet alles hiervan acceptabel.  

03-12-2014 14:07:20
idolaat
idolaat
Quote
daniel_ddr (vr 28 nov 2014 20:02:05 https://somda.nl/forum/2522/p517350/): Ondanks alle discussie over GTW-opties hier... het worden Protossen aldus http://www.ovmagazine.nl/2014/11/geld-voor-spitstreinen-op-valleilijn-1701/


Dan wordt die éne GTW wel echt een buitenbeentje in het wagenpark... Zouden ze die niet kunnen inruilen
 

03-12-2014 14:10:22
jeanpierre
jeanpierre
Dat was het idee, maar Arriva heeft voor de Vechtdallijnen inmiddels tussenbakken besteld en heeft deze GTW dus niet meer nodig. Wellicht naar Zuid-Limburg ....?  

03-12-2014 17:02:50
treinjoop
treinjoop
Volgens mij is die conclusie te simpel. Dat betreft drie tussenbakken waarmee je dus slechts 3 iets langere treinen hebt gecreëerd. Die worden naar verwachting pas geleverd in 2016 terwijl de capaciteit op dit moment al een probleem is. Tegen die tijd kan het aantal reizigers op de Emmerlijn ook weer zijn gestegen en is die extra GTW van Connexxion misschien juist welkom.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

13-02-2015 16:28:23
AlbertP
AlbertP
In de plannen voor Spoorzone Ede (http://www.veluwsepoort.nl/projecten/spoorzone) lijkt het erop dat er een extra perron gaat worden aangelegd te Ede-Wageningen, het staat in ieder geval op de tekening. Met dat perron erbij wordt het ineens mogelijk om de Valleilijn-treindienst naar Arnhem door te trekken.

Ik weet niet of de website up-to-date is, er staan veel verouderde documenten met o.a. plannen voor verdiepte aanleg van het spoor wat al lang niet meer van toepassing is.

Edit: op de Prorail-website is te lezen dat de verbouwing van het station in 2017 start (http://www.prorail.nl/projecten/spoorzone-ede).

Laatst bewerkt door AlbertP op 13-02-2015 21:57
 

24-02-2015 23:20:23
albertjan9
albertjan9
Beschikt Connexxion nog over de GTW en zo ja, wordt deze nog wel eens ingezet?  

24-02-2015 23:20:57
sfj
sfj
Ja, en vrijwel elke dag soms in het weekend niet.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-02-2015 01:51:51
Ovindel
Ovindel
Op de OdR Facebook ben ik laatst trouwens een foto tegengekomen van een Protos en GTW gekoppeld. Er gingen verhalen de rondte dat er wordt gekeken of beide typen samen in treinschakeling kunnen rijden, maar wat er van waar is weet ik niet.

Wat betreft treinschakeling op de Valleilijn: rijden de Protossen zelf überhaupt wel eens gekoppeld? Of rijden alle ritten met losse stellen?
 

25-02-2015 06:10:08
klaass16
klaass16
De protos rijd wel dubbel.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

25-02-2015 07:33:16
AlbertP
AlbertP
Beter gezegd: kan dubbel rijden. In de normale dienst rijdt alles met enkele stellen.  

25-02-2015 08:10:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Er zijn toch een aantal ritten in de ochtendspits die dubbel rijden?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-02-2015 09:19:25
daniel81
daniel81
Volgens mij de trein die om ca 8:00 in Amf arriveert  

25-02-2015 09:41:37
Mearten279
Mearten279
Naar mijn weten gebeurt dat tegenwoordig nog maar heel zelden of niet meer. Ik neem meerdere keren per week de trein die met 2 stellen zou moeten rijden (31307 / 31308) maar ik heb sinds eind november twee gekoppelde stellen niet meer gezien.  

25-02-2015 09:49:49
jeanpierre
jeanpierre
Er waren problemen met de stroomvoorziening, waardoor drie tegelijk optrekkende Protossen moeizaam ging. Vandaar ook de test met de combi GTW+Protos.  

25-02-2015 10:04:40
AlbertP
AlbertP
Inderdaad, er waren plannen om in de spits met dubbele stellen te rijden, dat was ik even vergeten. Er zijn wel nieuwe stellen besteld, dus het zou in de toekomst wel kunnen gebeuren. Op dit moment is het vrij krap met het aantal beschikbare stellen, als er 1 niet te gebruiken is kun je al niet met 2 stellen rijden.  

25-02-2015 10:11:03
daniel81
daniel81
Quote
jeanpierre (wo 25 feb 2015 09:49:49 https://somda.nl/forum/2522/p528835/): Er waren problemen met de stroomvoorziening, waardoor drie tegelijk optrekkende Protossen moeizaam ging. Vandaar ook de test met de combi GTW+Protos.

Dat probleem zou zich dan voor moeten doen op het kruisingsstation, Ltn.
In de wetenschap dat CXX maar één GTW heeft is het dan toch simpeler om die GTW in de solo tegentrein te plannen dan gecombineerd met een Protos?
Scheelt je weer allerlei testen en toelatingsgeneuzel.

Laatst bewerkt door daniel81 op 25-02-2015 10:12
 

25-02-2015 10:43:45
b2py
b2py
Of gewoon de stroomvoorziening op orde krijgen :')  

25-02-2015 11:23:20
maigoda
maigoda
Quote
Ovindel (wo 25 feb 2015 01:51:51 https://somda.nl/forum/2522/p528812/): Op de OdR Facebook ben ik laatst trouwens een foto tegengekomen van een Protos en GTW gekoppeld. Er gingen verhalen de rondte dat er wordt gekeken of beide typen samen in treinschakeling kunnen rijden, maar wat er van waar is weet ik niet.

Ik vermoed hier eerder dat de een de ander heeft weggesleepd. Voor het willen onderzoeken of treinschakeling tussen twee verschillende materieelsoorten kan, is het handiger te beginnen bij de schema's van de elektrische koppeldozen dan op goed geluk een proefrit te rijden.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 25-02-2015 11:24
 

25-02-2015 11:24:58
Bert13
Bert13
Nou nou, je denkt wel heel laag over CXX, het ging hier echt om een proef.  

25-02-2015 12:26:45
dh3201
dh3201
De proef is uitgevoerd na een software-update (mij is alleen niet bekend of dat de Protos betreft of de GTW of beide).
Bij vertrek uit Amersfoort (met de GTW voorop) hadden beide stellen de panto tegen de draad. Door het plotselinge verschijnen (ik wist het niet, en opeens verscheen deze combi in beeld) heb ik niet op de koppeldozen gelet.
De proefrit leidde naar Apeldoorn.
Terug naar Amersfoort werd de GTW zo te zien gesleept door de Protos, alleen de Protos had de panto tegen de draad.


Shqiperise-lopers?
 

25-02-2015 12:32:38
albertjan9
albertjan9
Maar dit is toch allemaal wel eens behandeld in het topic Koppelinghoogte (https://somda.nl/forum/16135/Koppelinghoogte/) en in het OD-topic van 15 februari(https://somda.nl/forum/16132/Opvallende+dingen+15+februari/)?  

25-02-2015 13:12:22
maigoda
maigoda
Dat gaat vooral over de koppelbaarheid in mechanische zin. Wat hier aan bod komt is of er ook gecombineerd gereden kan worden met alles doorverbonden, dus ook de stuurstroom.
Groetjes,
Emiel
 

25-02-2015 16:39:13
aarclay
aarclay
Hoe zit het nou eigenlijk met de bouwer FTD? Die was toch failliet, of heeft die inmiddels al een doorstart gemaakt? En hoe zit het met de software van de Protos's? De ontwikkeling daarvan zou toch bij de fabrikant liggen, of is dat niet zo?

Edit: FTP is heul wat anders.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-02-2015 10:12


Choo choo.....
 

25-02-2015 17:36:47
albertjan9
albertjan9
Je bedoelt Fahrzeug Technik Dessau? Die is na een moeilijke periode rond 2010 waarin het bedrijf bijna failliet ging in 2012 overgenomen door TransTec Vetschau, een fabrikant van draaistellen. Connexxion is zelfs van plan om daar nog weer eens 3 Protossen af te nemen, welke dit jaar geleverd zouden worden.

Laatst bewerkt door albertjan9 op 25-02-2015 17:37
 

25-02-2015 17:39:54
jeanne
jeanne
Besturingssoftware is in vele gevallen een product dat treinenbouwers bij een externe partner inkoppen.

Laatst bewerkt door jeanne op 25-02-2015 19:12


Jeanne Kok
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-02-2015 19:02:01
fugazi
fugazi
Quote
maigoda (wo 25 feb 2015 11:23:20 https://somda.nl/forum/2522/p528848/):
Quote
Ovindel (wo 25 feb 2015 01:51:51 https://somda.nl/forum/2522/p528812/): Op de OdR Facebook ben ik laatst trouwens een foto tegengekomen van een Protos en GTW gekoppeld. Er gingen verhalen de rondte dat er wordt gekeken of beide typen samen in treinschakeling kunnen rijden, maar wat er van waar is weet ik niet.

Ik vermoed hier eerder dat de een de ander heeft weggesleepd. Voor het willen onderzoeken of treinschakeling tussen twee verschillende materieelsoorten kan, is het handiger te beginnen bij de schema's van de elektrische koppeldozen dan op goed geluk een proefrit te rijden.
Beiden fout. Betrof een test om te kijken of de treinstellen 's morgens gekoppeld voorgebracht kunnen worden vanaf Bkd bij opstart van de dienst. Over inzet in de reizigersdienst is nooit sprake geweest.
 

26-02-2015 09:27:32
albertjan9
albertjan9
Had het niet te maken met de werking van de remmen, wanneer er met GTW en Protos gekoppeld gereden wordt?  

26-02-2015 11:02:59
maigoda
maigoda
Dat remmen gaat prima met alleen mechanisch gekoppeld. De luchtleidingen van de pneumatische rem zijn dan ook doorverbonden.
Groetjes,
Emiel
 

26-02-2015 20:38:59
Ovindel
Ovindel
Op Flickr heb ik deze foto kunnen vinden: https://www.flickr.com/photos/spiketrain2008/16535156091/

Ik heb geen verstand van koppelingen, dus ik laat me graag vertellen hoe er hier wel en/of niet gekoppeld is.
 

26-02-2015 21:35:19
thom
thom
Ingezoomd zie op op de GTW een mooi glimmende kap in dichte toestand voor de puntendoos zo te zien. Zou de koppeldoos doorverbonden zijn zou die omhoog weggeklapt moeten zijn en dus bovenop de koppeldoos liggen.

Verder lijkt de puntendoos van de Protos hoger te zijn en dus van een ander type te zijn dan de GTW dus zal niet samen gaan werken...

Laatst bewerkt door moderator op 26-02-2015 22:05, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

26-02-2015 21:36:55
klaass16
klaass16
Als de koppeldoos open staat. Zijn de stellen mechanisch en pneumatisch gekoppeld

Als de koppeldoos dicht is. Zijn de stellen alleen pneumatisch gekoppeld. Wat in houd dat het stel alleen mee remt. Als hij mechanisch gekoppeld is, dan geeft het achterste treinstel bijvoorbeeld ook tractie.

Als ik dit fout heb, laat ik me graag corrigeren


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

26-02-2015 21:40:18
michaben
michaben
Dat kun je zien aan de contactdozen die boven de koppeling zitten. Dit zijn de elektrische koppeldozen waardoor de informatie voor tractie en vrijwel elk ander systeem loopt. Om in treinschakeling te kunnen rijden moeten deze dus geopend zijn, in gesloten toestand zitten de treinen alleen mechanisch vast en zijn de luchtleidingen doorverbonden. Mits je parkeerrem gelost is kun je rijden met zo'n combinatie, maar alleen het bediende treinstel levert tractie, je remt uitsluitend pneumatisch en je hebt geen deurbediening, omroepinstallatie of welk technisch snufje dan ook. Het openen van deze koppeldoos werkt overigens ook alleen indien de draden die erin zitten bij beide type treinen op dezelfde plek zitten én dezelfde functie en protocol hebben.  

26-02-2015 23:29:01
maigoda
maigoda
Quote
klaass16 (do 26 feb 2015 21:36:55 https://somda.nl/forum/2522/p529072/): Als de koppeldoos open staat. Zijn de stellen mechanisch en pneumatisch gekoppeld

Als de koppeldoos dicht is. Zijn de stellen alleen pneumatisch gekoppeld. Wat in houd dat het stel alleen mee remt. Als hij mechanisch gekoppeld is, dan geeft het achterste treinstel bijvoorbeeld ook tractie.

Als ik dit fout heb, laat ik me graag corrigeren

Bij deze: de koppeldoos is alleen voor elektrische verbindingen. De koppeling in mechanische zin voorziet meteen ook in het doorverbinden van de luchtleidingen van de pneumatische rem. Zie foto:

http://www.ipernity.com/doc/erikbaas/25789109

Hier zie je in de koppeling twee grote luchtleidingen en één kleine. De grote aan de bovenzijde is de treinleiding (zonder terugslagklep, maximaal 5 bar). De grote onderop is de hooftreservoirleiding (met terugslagklep, 8,5 a10 bar). De kleine vlak onder de hoofdreservoirleiding is de ontkoppelleiding. Als die laatste vanuit een van de cabines onder druk gezet wordt, zullen de koppelingen in de losstand komen.

Bij het koppelen van twee materieelsoorten zullen altijd deze drie leidingen doorverbonden worden.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 26-02-2015 23:30
 

27-02-2015 01:43:00
thom
thom
En als een trein mechanisch niet doorverbonden zou zijn, dan is die dus gewoon helemaal niet gecombineerd  

15-11-2015 23:26:06
cuneo56
cuneo56
Volgens een Duitse krant zit er schot in de uitbreiding van de Connexxion vloot met een drietal protossen:
http://www.mz-web.de/dessau-rosslau/dessauer-fahrzeugtechnik-auftrag-aus-holland-in-aussicht,20640938,32395224.html
 

15-11-2015 23:48:36
jeanne
jeanne
Voor de Dessauer Fahrzeugtechnik is het "Die Hoffnung stirbt zuletzt", eerst maar eens zien, voor we het geloven!


Jeanne Kok
 

16-11-2015 08:57:48
Nelis
Nelis
Het gaat om een mondelinge toezegging, dus dat hoeft niet meer te zijn dan een telefoontje naar CXX van: hebben jullie interesse? Wat CXX beantwoord heeft met: op zich wel. Kortom het is lastig om echt waarde aan dit bericht toe te kennen.

Laatst bewerkt door Nelis op 16-11-2015 08:58
 

16-11-2015 09:31:09
aarclay
aarclay
Benieuwd welke PROTOS we dan krijgen. Na de doorstart of overname van FTD werd er al al snel een nieuwe PROTOS geïntroduceerd met een iets futuristische kop.


Choo choo.....
 

16-11-2015 09:57:13
nathanvos2
nathanvos2
Fahrzeugtechnik Dessau is allang overgenomen door éën of andere Roemeense fabrikant.

Zal soms die protos die in het begin heeft proefgereden en weer terug is gegaan naar de fabriek en niet meer terug is gekomen weer zijn comeback over onze Nederlandse sporen maken.
 

16-11-2015 10:07:27
jeanne
jeanne
Ja, maar ook dat liep niet zo goed af met alle gevolgen van dien. Wie er nu werkelijk daar de dienst nu uitmaakt is mij niet zo duidelijk meer. Als Connexxion zich zelf een grote dienst wil bewijzen koopt of leaset ze treinen van een meer gangbare producent!

Laatst bewerkt door jeanne op 16-11-2015 12:20


Jeanne Kok
 

16-11-2015 11:58:11
achterdoel
achterdoel
Stond toevallig laatst een stukje over in de gelderlander: http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/ede/extra-treinen-valleilijn-na-jaar-nog-niet-besteld-1.5389675


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel
 

16-11-2015 20:44:54
thom
thom
Quote
jeanne (ma 16 nov 2015 10:07:27 https://somda.nl/forum/2522/p558841/): Ja, maar ook dat liep niet zo goed af met alle gevolgen van dien. Wie er nu werkelijk daar de dienst nu uitmaakt is mij niet zo duidelijk meer. Als Connexxion zich zelf een grote dienst wil bewijzen koopt of leaset ze treinen van een meer gangbare producent!

Ik heb anders niet het idee dat de Protossen in de dienst een onbetrouwbaar karakter hebben, integendeel, volgens mij doen ze het best goed.

Volgens mij is de truc dat Cxx graag 3 stellen erbij wil, maar dat er nog ergens een medefinancier mist in dat verhaal.
 

14-04-2016 15:44:44
idolaat
idolaat
Vandaag in het AD: Connexxion gaat twee treinstellen kopen, waarvan er ééntje is ter vervanging van een treinstel dat niet te koppelen is met de rest. Wel apart dat de krant schrijft dat Stadler ze gaat bouwen.

http://www.ad.nl/ad/nl/31848/Amersfoort/article/detail/4281540/2016/04/13/Twee-nieuwe-Valleitreinen-krijgen-een-toilet.dhtml
 

14-04-2016 15:54:46
bacr
bacr
Wat is daar apart aan?  

14-04-2016 16:02:43
ricohallo
ricohallo
Er was sprake van dat de nieuwe treinen ook Protossen zouden worden (van Fahrzeugtechnik Dessau).  

14-04-2016 16:10:39
aarclay
aarclay
De enige die niet te koppelen (in dienst!) is met de rest, is de GTW. Die wordt dus vervangen. Dus het zullen dan twee Protossen van FTD worden, als ik zo lees. Dan heeft CXX in één klap één type treinstel in zijn omloop terwijl de bijsturing geen rekening hoeft te houden met een afwijkende. Ik zou dat een goede zaak vinden. Ik ben benieuwd wat er met die GTW gaat gebeuren.

En in dit geval is het verhaal van Stadler gewoon een gezogen dikke duim van het AD. Ik ben ook benieuwd hoe de vork in de steel zit.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-04-2016 16:13


Choo choo.....
 

14-04-2016 16:12:31
idolaat
idolaat
Quote
bacr (do 14 apr 2016 15:54:46 https://somda.nl/forum/2522/p575159/): Wat is daar apart aan?


Dat CXX volgens mij protossen willen bestellen en die worden niet gebouwd door Stadler.
 

14-04-2016 16:17:20
jor[D]1
jor[D]1
Of ze bedoelen met het ene treinstel de prototype protos. Die is toch niet bruikbaar met de rest en zou in eerste instantie naar connexxion gaan wat nooit gebeurt is.  

14-04-2016 16:20:57
bacr
bacr
Zijn er dan de laatste jaren nog Protos-en gebouwd? Ik dacht dat FTD min of meer failliet was?  

14-04-2016 16:21:09
aarclay
aarclay
Die Proto Proto's (what's in a name) valt prima om te bouwen. De enigste opvallendste afwijking was de draaistellen. Verder misschien de software, maar dat lijkt me eenvoudig te koppelen. Er waren al plannen van CXX om dat stel al om te bouwen, totdat FTD in financieel zwaar weer terecht kwam. Uiteindelijk is er een doorstart gemaakt, en is er zelfs een proto's 2 ontwikkeld, met een nog futoristischere kop.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-04-2016 16:22


Choo choo.....
 

14-04-2016 16:22:22
jeanpierre
jeanpierre
Het worden ook geen Protossen, maar Flirt-3  

14-04-2016 16:23:12
aarclay
aarclay
Quote
jeanpierre (do 14 apr 2016 16:22:22 https://somda.nl/forum/2522/p575170/): Het worden ook geen Protossen, maar Flirt-3

Bron? "Want er is er eentje die ter vervanging komt van een treinstel dat niet te koppelen is."

Of wouden ze GTW en FLIRT samen laten rijden, en een PROTOS wegdoen en een nieuwe PROTOS bestellen? Dat klinkt dan behoorlijk vreemd? Of gewoon twee FLIRT?

Laatst bewerkt door aarclay op 14-04-2016 16:25


Choo choo.....
 

14-04-2016 16:38:46
dh3201
dh3201
Misschien is bij een nieuwbouw Flirt wel mogelijk om deze koppelbaar met de bestaande Protos te maken, maar is dat met de GTW niet gelukt?
(Er zijn wel proeven met gekoppelde GTW en Protos geweest, blijkbaar toch niet geslaagd)


Shqiperise-lopers?
 

14-04-2016 16:42:38
aarclay
aarclay
Volgens mij was deze proef niet bedoeld om beide treinstellen samen te laten werken, maar om te kijken of ze praktisch gesleept konden worden?

Ik ben benieuwd wat CXX zelf zegt Ik betwijfel of het AD het wel bij het rechte eind heeft.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-04-2016 16:43


Choo choo.....
 

14-04-2016 17:17:04
jeanpierre
jeanpierre
CXX moet de bestelling nog plaatsen, maar het besluit van GS van de provincie van dinsdag, is gebaseerd op de aanschaf van 2x Flirt. Deze zijn onderling koppelbaar, waardoor in de spits de drukste rit(ten) met twee treinstellen gereden kan worden.

Laatst bewerkt door jeanpierre op 14-04-2016 17:17
 

14-04-2016 17:47:11
aarclay
aarclay
En die GTW gaat dan mogelijk weg, drie verschillende typen treinstel lijkt mij niet echt makkelijk voor onderhoud en bijsturing.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-04-2016 17:51


Choo choo.....
 

14-04-2016 18:04:36
marciekemp
marciekemp
Ik begreep een aantal weken terug dat de GTW naar Arriva (vechtdallijn) zou gaan ter vervanging van het aanrijdingsstel bij Dalfsen  

14-04-2016 18:07:48
daniel81
daniel81
Klinkt logisch, en anders zal Arriva 'm vanaf december in Zuid-Limburg ook goed kunnen gebruiken.  

14-04-2016 19:24:35
timtrein
timtrein
Dat zou dan tijdelijk zijn; dan heb je weer een afwijkend stel (qua zitplaatsen en wellicht ook techniek). Vechtdallijnen is wel logisch, al dan niet ter uitbreiding of vervanging.
Overigens zou ik niet weten waarom je een Flirt niet koppelbaar zou kunnen maken met een Protos, je moet het alleen apart ontwerpen en toelaten dus het zal wel op de pegels stuklopen. Technisch moet het toch te regelen zijn...

Laatst bewerkt door timtrein op 14-04-2016 19:28
 

14-04-2016 20:06:17
MCN-GVC
MCN-GVC
Speculaties over de ftd-01 protos vervallen omdat dit treinstel is geplukt voor reserveonderdelen aan cxx na het faillissement van ftd.  

14-04-2016 20:13:39
aarclay
aarclay
Dat was wel te verwachten, met alleen enkel CXX als afnemer van de trein. Maar
waar staat die FTD-01 eigenlijk? Nog steeds bij FTD in Dessau zelf, neem ik aan?

Laatst bewerkt door aarclay op 14-04-2016 20:14


Choo choo.....
 

14-04-2016 20:55:19
jor[D]1
jor[D]1
Eind 2014 werd overigens al gesproken over het bestellen van 3 nieuwe protos stellen. Is dat nietmeer gelukt dat men maar statler gegaan is of zouden het deze 3 zijn.  

14-04-2016 21:08:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
jeanpierre (do 14 apr 2016 17:17:04 https://somda.nl/forum/2522/p575186/): CXX moet de bestelling nog plaatsen, maar het besluit van GS van de provincie van dinsdag, is gebaseerd op de aanschaf van 2x Flirt. Deze zijn onderling koppelbaar, waardoor in de spits de drukste rit(ten) met twee treinstellen gereden kan worden.
Rare gedachte wellicht, maar als dit de oplossing is waarom bestellen ze dan twee Flirts en niet gewoon één GTW? Dan houdt je ook geen stel over wat je weer kwijt moet.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-04-2016 21:11:36
martijnmet
Moderator
martijnmet
Overigens ben ik wel benieuwd naar het aantal bakken per FLIRT wat er besteld is. Als je kijkt naar de lengte per stel lijkt mij twee bakken het meest logisch:
- Protos: 54,5 m; 170 zitplaatsen (geen klapzittingen)
- GTW 2/8: 55,9 m; 173 zitplaatsen (incl 18 klapzittingen)
- Abellio FLIRT-II: 45,7 m; 119 zitplaatsen (incl 16 klapzittingen)
- NS FLIRT-III: 60,2 m (63,2 m volgens NSR M&E); 158 zitplaatsen (incl 12 klapzittingen)

Kleinste nuttige perronlengte op het traject is Bnc spoor 1 met 104 meter. Als je met dubbele stellen wilt rijden redt je dat alleen met de 2x2 bakken FLIRT.
Alleen de stijging van het aantal zitplaatsen valt met deze order dan wel mee. Namelijk 238 zitplaatsen besteld, min 173 zitplaatsen van de GTW 2/8 geeft een plus van 65 zitplaatsen.

Bron voor het aantal zitplaatsen is Wikipedia/Stadler.

Laatst bewerkt door martijnmet op 14-04-2016 21:48
 

14-04-2016 21:40:46
PimTH
PimTH
Hoe kom jij aan die 214 zitplaatsen voor de NS FLIRT-III? Als het goed is, zijn het er 32 (eerste klas) + 114 (tweede klas) = 146 (exclusief 12 klapzittingen dus). Mijn bron is een Stadler-persbericht.  

14-04-2016 21:45:08
jeanpierre
jeanpierre
Quote
daniel_ddr (do 14 apr 2016 21:08:48 https://somda.nl/forum/2522/p575221/):
Quote
jeanpierre (do 14 apr 2016 17:17:04 https://somda.nl/forum/2522/p575186/): CXX moet de bestelling nog plaatsen, maar het besluit van GS van de provincie van dinsdag, is gebaseerd op de aanschaf van 2x Flirt. Deze zijn onderling koppelbaar, waardoor in de spits de drukste rit(ten) met twee treinstellen gereden kan worden.
Rare gedachte wellicht, maar als dit de oplossing is waarom bestellen ze dan twee Flirts en niet gewoon één GTW? Dan houdt je ook geen stel over wat je weer kwijt moet.
Stadler bouwt geen GTW's meer voor de Europese markt. De GTW voldoet niet meer aan de huidige eisen, en krijgt daarom geen toelating.
 

14-04-2016 21:46:37
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
PimTH (do 14 apr 2016 21:40:46 https://somda.nl/forum/2522/p575229/): Hoe kom jij aan die 214 zitplaatsen voor de NS FLIRT-III? Als het goed is, zijn het er 32 (eerste klas) + 114 (tweede klas) = 146 (exclusief 20 klapzittingen dus). Mijn bron is een Stadler-persbericht.

Je hebt gelijk, ik had per ongeluk de zitplaatsen van de FLIRT-IV genomen. Ik heb het aangepast.

Laatst bewerkt door martijnmet op 15-04-2016 10:05
 

15-04-2016 07:39:00
kleine_man
kleine_man
Wat ik vreemd vind is dat er 2 treinstellen besteld worden en 1 weggaat. Dit levert geen structurele winst op. Er blijven te korte treinen op de valleilijn rijden.  

15-04-2016 12:10:14
rolandrail
rolandrail
Quote
aarclay (do 14 apr 2016 16:21:09 https://somda.nl/forum/2522/p575168/): ...totdat FTD in financieel zwaar weer terecht kwam. Uiteindelijk is er een doorstart gemaakt.
Die doorstart is laatst weer failliet gegaan.
 

15-04-2016 12:27:05
b2py
b2py
Quote
kleine_man (vr 15 apr 2016 07:39:00 https://somda.nl/forum/2522/p575252/): Wat ik vreemd vind is dat er 2 treinstellen besteld worden en 1 weggaat. Dit levert geen structurele winst op. Er blijven te korte treinen op de valleilijn rijden.
Het is slechts op 1 trein nodig om met dubbele stellen te rijden, verder niet. Dan heb je aan 1 stel voldoende.
 

02-07-2016 21:36:39
Pim530
Pim530
In de overbruggingsperiode tussen de Vallei GTW en Flirts schijnen de twee Breng GTW's die nu op de Maaslijn rijden naar de Valleilijn te komen.