Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
02-07-2016 22:30:32
dennistd
dennistd
Kunnen die diesels de rijtijd wel halen?  

03-07-2016 12:18:30
kleine_man
kleine_man
Neu, dus ik denk dat de 2 diesels de tussendienst naar Barneveld zullen gaan doen en dat deze dienst ingekort wordt tot Barneveld


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

03-07-2016 14:33:07
Pim530
Pim530
Geen idee, ze zouden in elk geval gekoppeld de drukste ochtendspitsrit gaan rijden en me dunkt dat dat er niet één is die in Barneveld begint.  

04-07-2016 08:28:39
Jan-Mark
Jan-Mark
Inderdaad, de drukste trein is de 31308, die in Ed begint. Heeft er overigens iemand misschien een vergelijking tussen de rijtijden van een GTW EMU en een GTW DMU?

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 04-07-2016 08:29
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-07-2016 08:42:08
broek53
broek53
recent las ik dat dat op papier 26 seconden scheelt op een aanzet naar (als ik het goed heb) 120 km/h. Gezien de lage snelheid op de Valleilijn is dat daaro niet zo groot.  

04-07-2016 17:32:15
mich
mich
Bovendien rijdt je niet altijd volgas weg ivm slip.  

16-09-2016 12:12:14
achterdoel
achterdoel
Reizigers op de Valleilijn (Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen) hoeven vanaf maart volgend jaar niet meer in- en uit te checken wanneer ze in Amersfoort of Ede overstappen op een trein van NS. Vanaf maart start een proef hiervoor, in samenwerking met beide vervoerders Connexxion en NS. Of het systeem na deze proef landelijk wordt ingevoerd, is nog niet zeker.


http://edestad.nl/lokaal/omchecken-op-valleilijn-niet-meer-nodig-165689


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel
 

16-09-2016 13:13:59
thom
thom
Ik meen mij te herinneren dat het achterwege laten van het omchecken tussen verschillende vervoerders sowieso afgeschaft zou moeten worden.  

16-09-2016 13:20:40
AlbertP
AlbertP
Ja, en daarvoor is er eerst een proef bij Connexxion. Landelijke invoering moet nog volgen, afhankelijk van de resultaten van deze proef.

Het zou voor de CXX-reiziger wel verwarrend worden als deze mogelijkheid na de proef opeens weer afgeschaft wordt, dus ik hoop dat het blijft.
 

16-09-2016 13:57:21
aarclay
aarclay
Het maakt dan toch niet uit of ze tussentijds 'omchecken' of gewoon inchecken bij A en uitchecken bij B? Als alles technisch goed zit, zou dit geen financieel verschil mogen uitmaken.


Choo choo.....
 

16-09-2016 17:20:14
thom
thom
Iets met ongemak voor de reiziger misschien ?  

07-10-2016 15:55:29
Jan-Mark
Jan-Mark
Een jaar geleden heeft Connexxion een reizigersonderzoek gedaan. Hieruit bleek dat er meer voorzieningen moesten komen voor reizigers die moeten staan. Intussen zijn er nu veranderingen zichtbaar: in elke coupé zijn er vier stapalen, die door middel van een blauwe glazen plaat met een andere paal is verbonden (twee setjes per coupé dus). Deze verandering is in ieder geval zichtbaar in de 5031.  

13-12-2016 08:17:56
Sietse
Sietse
Breng GTW's 5045+5049 rijden momenteel in de 30700 dus dat betekent dat er geen rechtsreekse overgang van de Maaslijn naar de Valleilijn heeft plaatsgevonden. Er moet dus 2 stellen daar rijden die ook het afgelopen jaar in de Achterhoek reden.  

13-12-2016 08:31:46
rob46
rob46
Correct, bij CXX rijden momenteel 5047+5048.


57 jaar OV-fotografie.
 

06-02-2017 12:34:40
treinnetco
treinnetco
Er zijn weer GTW's gewisseld. Stellen 5048 en 5049 rijden nu op de Valleilijn.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

06-02-2017 18:05:00
abcde
abcde
Hoe komt het, dat Breng al lange tijd 2 treinstellen kan missen ? Heeft Breng destijds teveel stellen aangekocht voor de lijn Arnhem - Doetinchem ?  

06-02-2017 18:06:42
kleine_man
kleine_man
Yep. De drie slagen moesten met drie stellen gereden kunnen worden in de spits. Dit was voor 1 slag echt noodzakelijk.  

07-02-2017 00:39:25
Sietse
Sietse
Het nadeel is wel dat er de laatste tijd regelmatig met 1 treinstel is gereden i.p.v. 2 in de spits. Dit gebeurde tijdens de uitleenbeurt aan Veolia minder vaak, mogelijk hebben de lagere temperaturen dan vorig jaar hier ook invloed op.  

08-02-2017 07:45:33
treinnetco
treinnetco
Quote
abcde (ma 06 feb 2017 18:05:00 https://somda.nl/forum/2522/p607097/): Hoe komt het, dat Breng al lange tijd 2 treinstellen kan missen ? Heeft Breng destijds teveel stellen aangekocht voor de lijn Arnhem - Doetinchem ?


Er zijn structureel 2 stellen over. Om de zoveel tijd worden er twee stellen tussen Amf en Ah uitgewisseld, de frequentie daarvan is afhankelijk van het onderhoudsrooster, eventuele defecten en storingen.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

08-02-2017 08:46:37
martijn
martijn
Met de kanttekening dat het een eis was van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen om de treinen in de spits met drie stellen te rijden en ze dus alle 9 wel nodig waren. Maar met het opheffen van de stadsregio is ook die eis verdwenen.  

08-02-2017 09:05:58
jeanpierre
jeanpierre
Die eis bestaat nog steeds, alleen heeft Connexxion in beide gevallen (Maaslijn, Valleilijn) tijdelijk ontheffing gekregen om de DMU's ergens in te zetten waar ze harder nodig zijn.  

08-02-2017 09:19:23
martijn
martijn
Ohh dat wist ik niet, dan heb ik niets gezegd  

08-02-2017 09:44:23
Berk24
Berk24
Quote
martijn (wo 08 feb 2017 08:46:37 https://somda.nl/forum/2522/p607290/): Met de kanttekening dat het een eis was van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen om de treinen in de spits met drie stellen te rijden en ze dus alle 9 wel nodig waren. Maar met het opheffen van de stadsregio is ook die eis verdwenen.

Drie stellen op de 30700 is dan ook wel een beetje overdreven. De 30700 kan gemakkelijk af met twee stellen, tenzij er een trein uitvalt natuurlijk.
 

11-02-2017 00:26:30
treinnetco
treinnetco
Op vrijdagavond werden de 5048 en de 5049 alweer omgeruild voor de 5044 en 5045.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

11-02-2017 08:28:22
martijn
martijn
Stellen die voor meerdere baanvakken bestemd zijn en dus regelmatig van baanvak wisselen zijn toch niet echt bijzondere ontwikkelingen?  

11-02-2017 10:44:35
rolandrail
rolandrail
Probeer jij maar eens heel goed te omschrijven voor iedereen wat wel of geen bijzondere ontwikkelingen zijn. Ik vind 95% van het hier gemelde niet bijzonder en dat komt niet door het feit dat het hier voor meer dan 95% over raampjestreinen gaat.  

11-02-2017 11:01:33
martijn
martijn
Dat is ook weer zo. Dan hoop ik maar dat het bij de Kippenlijn blijft  

11-02-2017 20:55:33
treinnetco
treinnetco
Quote
martijn (za 11 feb 2017 08:28:22 https://somda.nl/forum/2522/p607602/): Stellen die voor meerdere baanvakken bestemd zijn en dus regelmatig van baanvak wisselen zijn toch niet echt bijzondere ontwikkelingen?


Het gaat hier om dieselstellen op de Valleilijn. In mijn optiek niet direct opvallend, maar wel een ontwikkeling en dus behorend in dit topic. Anders had ik het wel in het OD-topic gezet.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

11-02-2017 20:56:38
Sully123
Sully123
En een kleine ontwikkeling is welke stellen daar actief zijn  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-09-2017 14:10:13
treinnetco
treinnetco
Deze week rijden de volgende ritten niet ivm groot onderhoud aan de Protossen.

31405 / 31406
31409 / 31410
31413 / 31414

Laatst bewerkt door treinnetco op 18-09-2017 23:57


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

18-09-2017 14:11:36
mren
mren
Wat handig dat dat ook op http://www.valleilijn.nl of in de reisplanner staat...

Laatst bewerkt door mren op 18-09-2017 14:12
 

18-09-2017 14:42:28
Jan-Mark
Jan-Mark
Alweer circa twee maanden beschikt de reiziger in stel 5032 over blauwe leren hoofdsteunen in circa 1/3 van de trein. De overige stoelen zijn - net als de rest van de vloot - nog steeds voorzien van de 'oude' stoffen hoofdsteunen.  

18-09-2017 16:32:02
MetroRET
MetroRET
Quote
treinnetco (ma 18 sep 2017 14:10:13 https://www.somda.nl/forum/2522/p625948/): Deze week rijden de volgende ritten niet ivm groot onderhoud aan de Protossen.

31405 / 31306
31409 / 31310
31413 / 31314


31406
31410
31414
 

18-09-2017 16:53:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (ma 18 sep 2017 14:11:36 https://www.somda.nl/forum/2522/p625949/): Wat handig dat dat ook op http://www.valleilijn.nl of in de reisplanner staat...
Het staat wel netjes op alle stations aangeplakt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-09-2017 16:59:49
Jan-Mark
Jan-Mark
... en ook in de trein.  

18-09-2017 23:58:08
treinnetco
treinnetco
Foutje, inderdaad de 314xx


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

19-09-2017 08:25:38
broek53
broek53
Blijft even de vraag: waarom moet het groot onderhoud aan de Protossen per se plaatsvinden in de maand met het drukste vervoer?  

19-09-2017 21:53:35
treinnetco
treinnetco
Tja... Treinen 31301/31302 en 31307/31308 moet je gewoon gecombineerd rijden, en de drukste, de 31308, zit een kwartier achter de opgeheven 31406...

Laatst bewerkt door treinnetco op 19-09-2017 21:54


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

19-09-2017 23:18:22
aarclay
aarclay
Quote
Jan-Mark (ma 18 sep 2017 14:42:28 https://www.somda.nl/forum/2522/p625952/): Alweer circa twee maanden beschikt de reiziger in stel 5032 over blauwe leren hoofdsteunen in circa 1/3 van de trein. De overige stoelen zijn - net als de rest van de vloot - nog steeds voorzien van de 'oude' stoffen hoofdsteunen.

Ik zal er eens op gaan letten

Die Protossen lijken stuk voor stuk wel met verrassingen te zitten. Zo heeft de een weer (lelijke) palen met USB-poorten voor het opladen van je smartphone/tablet etc, met (lelijke) schermen bij de stoelen.

Gaan ze niet alles gewoon gelijkmaken, of worden het Proto-protossen?

Laatst bewerkt door aarclay op 19-09-2017 23:18


Choo choo.....
 

20-09-2017 07:05:18
Jan-Mark
Jan-Mark
Die met USB-poorten en glazen wanden is de 5031  

20-09-2017 23:22:17
treinnetco
treinnetco
Dat betreft een test, om te kijken of men daardoor meer richting de gangpaden gaat. Wat de uitkomst is durf ik niet te zeggen.

De 5032 heeft inderdaad in één bak (B-zijde) blauwe hoofdsteunen tussen de cabine en de 2e deurpartij. De rest is de oude situatie. Ook hier betreft het een test, en wel eentje of dat alles schoon te houden is. Dezelfde configuratie zit namelijk ook de FLIRT.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

21-09-2017 09:05:20
aarclay
aarclay
Quote
treinnetco (wo 20 sep 2017 23:22:17 https://www.somda.nl/forum/2522/p626223/): Dat betreft een test, om te kijken of men daardoor meer richting de gangpaden gaat. Wat de uitkomst is durf ik niet te zeggen.

Mij is niet echt helder wat
ze ermee willen bereiken?


Choo choo.....
 

21-09-2017 09:22:42
Jan-Mark
Jan-Mark
Connexxion probeert de hordes mensen die nu op de balkons staan te bewegen naar de gangpaden te gaan. Zodoende kunnen mensen te Bnn en Hvl ook snel instappen, in plaats dat het dringen en duwen wordt.  

23-11-2017 07:02:43
treinnetco
treinnetco
Dinsdag 21 november is de 5049 uitgewisseld met de 5042, ivm noodzakelijk onderhoud.  

10-12-2017 11:46:16
29Thomas10
29Thomas10
Rijden de connexion flirts vanaf vandaag ook op de valleilijn of wordt dit pas later?  

10-12-2017 11:49:18
Berk24
Berk24
Het lijkt mij dat op zondag genoeg Protos-stellen beschikbaar zijn, aangezien de 31400 niet rijdt op zondag. Zodoende hoeven er op zondag geen Breng-GTW's of Connexxion-Flirts te rijden. Of de Connexxion-Flirts morgen al gaan rijden, weet ik niet.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-12-2017 06:23:46
treinhobby
treinhobby
De Breng diesels rijden nog wel.
Staan nu klaar voor vertrek vanaf Amersfoort naar Barneveld Zuid.
 

11-12-2017 07:08:45
Jan-Mark
Jan-Mark
Op dit forum is al ruim van tevoren duidelijk gemaakt dat die Flirts echt niet gaan rijden met ingang van de nieuwe drgl  

18-12-2017 07:49:58
treinnetco
treinnetco
De Flirt's zijn inmiddels wel bestickerd. Opleiding is in volle gang.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

11-01-2018 02:26:51
treinnetco
treinnetco
Opleidingsritten voor de FLIRT-III starten zeer binnenkort. De ritten van deze week betroffen ritten voor het opleidend personeel, en de werkplaats gaat er de komende dagen mee aan de gang! Zeer binnenkort dus geen DMU's meer op de Valleilijn!

Laatst bewerkt door treinnetco op 11-01-2018 02:27


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

11-01-2018 07:16:42
Berk24
Berk24
Weet je al concreet wanneer Flirt ingezet wordt op de Valleilijn? Is dat al vanaf maandag 15 januari, maandag 22 januari of toch vanaf maandag 29 januari?


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-01-2018 09:13:43
martijn
martijn
Of misschien wel een dinsdag  

11-01-2018 12:13:53
treinnetco
treinnetco
Quote
Berk24 (do 11 jan 2018 07:16:42 https://www.somda.nl/forum/2522/p637441/): Weet je al concreet wanneer Flirt ingezet wordt op de Valleilijn?


Als ik dat had geweten, had je het hier kunnen terugvinden.

Laatst bewerkt door treinnetco op 11-01-2018 12:14


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

31-01-2018 12:45:32
achterdoel
achterdoel
In een artikel in Ede stad van vandaag http://edestad.nl/lokaal/reizigersgroei-valleilijn-houdt-aan-343112 wordt gemeld dat de Flirts vanaf maandag ingezet gaan worden


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-01-2018 13:11:54
martijn
martijn
Fijn ook om te lezen dat voorzichtig omgegaan wordt met investeringen, met het oog op de nieuwe aanbesteding over een paar jaar (vanuit Connexxion gezien logisch natuurlijk). Leve de 'marktwerking' in het OV.  

31-01-2018 13:20:40
VIRMm1
VIRMm1
Maar wel bijzonder dat de reizigersaantallen verdubbeld zijn op dit traject.

Ik ben benieuwd wat er met die aantallen gebeurt wanneer NS de boel daar weer overneemt (en het een doorgaande sprinter naar Ah wordt).

%02%
 

31-01-2018 13:44:45
koekje
koekje
Droom lekker verder, want dat gaat niet gebeuren. Als NS de aanbesteding wint, zal het los uitgevoerd moeten worden (met ongetwijfeld dezelfde of een nieuwe huisstijl) en niet geïntegreerd met een andere treinserie. Anders is er geen level-playing-field met andere bieders.  

31-01-2018 13:55:18
VIRMm1
VIRMm1
Quote
martijn (wo 31 jan 2018 13:11:54 https://www.somda.nl/forum/2522/p639686/): Leve de 'marktwerking' in het OV.
 

31-01-2018 13:59:17
mren
mren
Quote
koekje (wo 31 jan 2018 13:44:45 https://www.somda.nl/forum/2522/p639695/): Droom lekker verder, want dat gaat niet gebeuren. Als NS de aanbesteding wint, zal het los uitgevoerd moeten worden (met ongetwijfeld dezelfde of een nieuwe huisstijl) en niet geïntegreerd met een andere treinserie. Anders is er geen level-playing-field met andere bieders.

Dat hangt volledig af van de wensen van de aanbestedende partij. Nu is daar nog weinig van te zeggen. Als beide concessiehouders (Valleilijn en -vooralsnog- HRN) niets regelen over verplichte huisstijl, is er geen enkele reden waarom een vervoerder die toevallig beide concessies heeft zijn materieel niet doorgaand in mag zetten.
 

31-01-2018 15:31:26
waalkade
waalkade
Ik zie geen enkele reden waarom NSR CXX niet kan inhuren om Ed - Ah te rijden.  

31-01-2018 18:01:53
thom
thom
Het zou prima kunnen, maar waarom zou NSR dat doen, ongetwijfeld kost het minder om het zelf uit te baten.  

31-01-2018 20:18:43
daniel81
daniel81
Het lastige is hier dat we met twee concessieverleners te maken hebben, die dus niets kunnen opdragen over het traject van de ander.
Wat dus hooguit zou kunnen is dat NS aanbiedt een doorgaande dienst te rijden, (mede) op grond daarvan de concessie wint en vervolgens een rechtszaak van dhr Hettinga aan zijn broek krijgt vanwege oneerlijke concurrentie.
Praktisch probleem in de exploitatie blijft overigens ook dat de Valleilijn uit symmetrie rijdt en Ah-Ed niet, wat zal betekenen dat je in één richting een kwartier op Ed mag stilstaan.
 

31-01-2018 22:51:06
timtrein
timtrein
De Valleilijn moet uit symmetrie gereden worden vanwege de kruisingen?  

31-01-2018 23:22:48
dennistd
dennistd
Vooral vanwege de IC's op Amf-Apd waarmee je dan in de knoop komt. De gelijkvloerse aansluiting bij Bnva zal daar ook wel aan bijdragen.  

31-01-2018 23:36:08
AlbertP
AlbertP
Quote
timtrein (wo 31 jan 2018 22:51:06 https://www.somda.nl/forum/2522/p639788/): De Valleilijn moet uit symmetrie gereden worden vanwege de kruisingen?

De kruising in Lunteren is waar het op vast ligt, de afstand Ltn-Ed is te lang om daar een ander dienstregelingmodel te rijden.

De huidige tijdsligging is waarschijnlijk ontstaan om aansluitingen op de IC's te bieden in Amf. Die aansluitingen worden nu het ene kwartier door de 31300 geboden en het andere kwartier door de 31400, wat prima werkt voor de reizigers die naar Barneveld gaan.

De 7500 in één richting een kwartier verschuiven zou misschien wel in de dienstregeling passen - de serie is immers per drgl 2017 ook al een kwartier verschoven - maar als je dat in één richting doet krijg je een lange kering te Ah en kost het dus meer materieel.

Het is met de huidige infrastructuur dus misschien niet onmogelijk maar zeker niet praktisch om de Valleilijn aan de 7500 te koppelen.

Laatst bewerkt door AlbertP op 31-01-2018 23:41
 

31-01-2018 23:50:55
Sietse
Sietse
Welk voordeel bij een aanbesteding zou NS kunnen hebben als zij besluiten een stoptrein Amf-Ah aan te bieden? Enige wat ik me kan bedenken is een verdere reizigersgroei vanwege de vervallen overstap, maar dan heb je ook weer extra materieel nodig. Materieel- en personeelsinzet vermindert toch niet bij het huidige aantal reizigers?

Laatst bewerkt door Sietse op 31-01-2018 23:52
 

01-02-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
Zeker niet. Cxx keert in 7 minuten in Ede. Trek je m door naar Ah dan moet je beide richtingen op een paar minuten wachten in Ede. Ri Ah moet je over spoor 1 omdat spoor 4 nog niet vrij is vanwege de 3000. Uit Ah moet je dan via spoor 3. Betekend dat je om -.21 en -.51 weg kan, dus ook binnen moet zijn naar/van Ah. In Ah kom je dan rond -.05 en -.35 , een kering van een half uur. Bespaar je dus niets.  

01-02-2018 09:26:21
koekje
koekje
Quote
daniel81 (wo 31 jan 2018 20:18:43 https://www.somda.nl/forum/2522/p639769/): ...
Wat dus hooguit zou kunnen is dat NS aanbiedt een doorgaande dienst te rijden, (mede) op grond daarvan de concessie wint en vervolgens een rechtszaak van dhr Hettinga aan zijn broek krijgt vanwege oneerlijke concurrentie....


En zo werkt een aanbesteding dus niet. Je kunt punten verdienen die vast staan. Zomaar wat extra's aanbieden krijg je niet standaard punten voor. Als dit al zou gebeuren heeft dhr. Hettinga groot gelijk om bezwaar aan te tekenen. Tot een rechtzaak zal het niet eens komen, want dat bezwaar wint hij geheid.
 

01-02-2018 10:04:23
daniel81
daniel81
Dat hangt er toch maar net vanaf hoe de aanbesteding in elkaar is gezet?
Als concessieverlener doe je jezelf toch wel tekort als je niet openstaat voor innovatieve ideeën van de inschrijvers
 

01-02-2018 10:11:29
daniel81
daniel81
Quote
Sietse (wo 31 jan 2018 23:50:55 https://www.somda.nl/forum/2522/p639798/): Welk voordeel bij een aanbesteding zou NS kunnen hebben als zij besluiten een stoptrein Amf-Ah aan te bieden? Enige wat ik me kan bedenken is een verdere reizigersgroei vanwege de vervallen overstap, maar dan heb je ook weer extra materieel nodig. Materieel- en personeelsinzet vermindert toch niet bij het huidige aantal reizigers?

Er valt weldegelijk efficiencywinst te boeken. Immers CXX staat een kwartier te keren in Ed, de 7500 ook, en nog eens 15 minuten in Ah. Bij doorkoppeling in Ed (en inpasbaarheid in de drgl) kun je dus 2x een kwartier in Ed winnen en spaar je daarmee op een retourrit dus een omloop uit.
 

01-02-2018 12:13:31
daniel81
daniel81
Voor de Valleilijn zelf is Lunteren dus het uitgangspunt. Ltr - Ed - Ah is 11+15 = 26 minuten. Dat levert in Ah een keertijd op van 7 minuten, kortom de kering van Ed verhuist naar Ah. Misschien 2x een minuutje minder als je in Ed een stationnement van een minuut nodig hebt.

Dan zijn het inderdaad nu de 3000 en 3100 die roet in het eten gooien.
In de wetenschap dat op Ah-Ut PHS komt kunnen we de huidige drgl nog niet helemaal als uitgangspunt nemen. Als met PHS de stop in Klp zou vervallen heb je voor de 3000 het probleem al opgelost.
 

01-02-2018 12:58:28
phantom
phantom
Mij ontbreekt het deel van waarom perse NS dit lijntje weer terug zou nemen ?
Het is toch zo dat NS zelf heeft gezegd is voor ons niet rendabel aan t eind van concessie XX mag een ander t doen ?
Wie weet is er buiten Conexxion om nog wel een 3e partij die "brood" ziet in dat lijntje.
In elk geval snap ik dat CXX nu zegt we houden verder de hand even op de knip om te zien of we straks nog wel hier mogen rijden,je gaat immers geen grote bedragen steken in aanpassingen aan een lijn waarvan je niet weet of je m volgend jaar nog hebt.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-02-2018 13:12:56
reisthijs
reisthijs
Van Boxtel heeft een paar weken geleden nog gezegd weer mee te willen doen aan aanbestedingen van regionale treinen, en dit traject werd expliciet genoemd als een van de lijnen waar NS interesse in heeft.

Wat natuurlijk nog niet meteen hoeft te betekenen dat NS interesse heeft in een doorgaande verbinding Amf-Ah.
 

01-02-2018 15:08:36
Trainplaza
Trainplaza
Connexxion FLIRT-3 5038 rijdt vandaag in de 31300. Zie OD topic van vandaag  

01-02-2018 16:38:03
mvanuden
mvanuden
Quote
Trainplaza (do 01 feb 2018 15:08:36 https://www.somda.nl/forum/2522/p639856/): Connexxion FLIRT-3 5038 rijdt vandaag in de 31300. Zie OD topic van vandaag


Check, zojuist even met de 31343 van Amf tot Bnvz meegereden. Trein rijdt lekker, veel ruimte, eerste klas is prut (de stoffen bekleding van de 2e klas vind ik zelfs lekkerder zitten). Alleen een leeslampje...
 

01-02-2018 16:56:38
DDietzen
DDietzen
Ik zit nu in de 31344. Reizigers om me heen zijn overwegend positief: "luxe ding", "mooi schoon", maar ook "harde stoelen". Instappers slaakten vaak kreten van positieve verbazing, dat was wel grappig om te zien.
Ik ben in de 2e klas meegereisd van Ed tot Amf en ben zeker te spreken over deze trein. Wifi (zonder aanmeldingsscherm!) en stopcontacten (twee per vierzits) werken als een tierelier. Leeslampje is fel genoeg. Zonnescherm is handig maar zal wel snel kapot gaan, het is namelijk wat slapjes. Relatief veel meer zitplaatsen dan de Protos. Trein rijdt erg soepel, vergelijkbaar met de NS FLIRT. De piepjes bij de openende/sluitende deuren zijn minder schel dan bij NS, mooie meevaller. De stoelen zijn inderdaad wel aan de harde kant, maar natuurlijke zithouding is mogelijk. Voor mij meer dan geslaagd, de omweg was het zeker waard. %02%
 

01-02-2018 18:07:31
aarclay
aarclay
Deze FLIRT is ook ontstaan in de productielijn die voor Syntus/Keolis werd gebruikt. De voornaamste verschillen met de Keolis-FLIRT zit hem in de kleurstelling, en hoogstwaarschijnlijk is ook het reisinformatiescherm anders gestyled of voorzien van andere software.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-02-2018 18:08


Choo choo.....
 

01-02-2018 19:48:50
DDietzen
DDietzen
Zou best kunnen, ik heb nog niet het genoegen gehad om in een Keolis FLIRT te zitten, dus daar kan ik niet mee vergelijken.

Reisinfoscherm is hetzelfde als bij de Protossen, dus net zo verwarrend: eerstvolgende station onderin, oplopend tot aan het eindstation bovenin. Ik zie nog steeds de logica er niet van in, maar het zal wel. %09%
 

30-03-2018 15:45:38
treinnetco
treinnetco
Van 28 april t.e.m. 6 mei zijn er werkzaamheden op het traject Amersfoort - Ede-Wageningen. Het een en ander gaat veranderen die week:

Za 28-4: Geen treinverkeer
Zo 29-4: Geen treinverkeer tot ca. 11.00 uur; daarna tot ca. 23.30 uur pendeldienst Bnc - Ed
Ma 30-4 t.e.m. 06-5: Gehele dag een uursdienst Amf - Ed. Een en ander met capaciteitsuitbreiding waar nodig.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

30-03-2018 15:59:28
Trainplaza
Trainplaza
Quote
treinnetco (vr 30 mrt 2018 15:45:38 https://www.somda.nl/forum/2522/p647846/): Van 28 april t.e.m. 6 mei zijn er werkzaamheden op het traject Amersfoort - Ede-Wageningen. Het een en ander gaat veranderen die week:

Za 28-4: Geen treinverkeer
Zo 29-4: Geen treinverkeer tot ca. 11.00 uur; daarna tot ca. 23.30 uur pendeldienst Bnc - Ed
Ma 30-4 t.e.m. 06-5: Gehele dag een uursdienst Amf - Ed. Een en ander met capaciteitsuitbreiding waar nodig.


Met capaciteitsuitbreiding bedoel je Gekoppelde Protossen gedurende de hele dag? %02%
 

30-03-2018 16:36:40
MetroRET
MetroRET
Of Flirt6.  

30-03-2018 16:39:03
marciekemp
marciekemp
Flirt-6 op die kleine stationnetjes? Als je een bak buiten wil hebben staan misschien  

30-03-2018 16:50:24
treinnetco
treinnetco
Flirt-6 kan alleen op Bnc niet. Weinig keus buiten Protos-4 dus.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

31-03-2018 08:38:01
broek53
broek53
Voor Flirt 6 komen Hoevelaken en Lunteren een aantal meters te kort, Barneveld Noord en Zuid een metertje en in Ede=Wageningen past het niet op de perronfase. Barneveld C is inderdaad het grootste knelpunt. Er loopt overigens een programma om ze allemaal op lengte te brengen, maar dat is natuurlijk niet van vandaag op morgen geregeld.  

31-03-2018 17:21:41
cuneo56
cuneo56
Das dan in Barneveld Noord/zuid geen probleem, deuren zitten toch pas zo'n drie meter achter de cabine%02%  

01-05-2018 21:04:33
Trainplaza
Trainplaza
Ik heb via via gehoord dat er om rond half 10 een enkele Protos is gesignaleerd. Compleet krankzinnig lijkt me, om van een kwartiersdienst naar een uursdienst over te gaan en dan maar enkel te rijden. Rond 18:00 reed er wel een Protos dubbel. Dus bij deze de vraag, is het écht zo dat de Protossen alleen tijdens de spitsen dubbel rijden?!  

01-05-2018 21:52:05
rolandrail
rolandrail
Wat doet je denken dat de reizigers massaal toestromen tijdens een staking?  

01-05-2018 22:22:07
Trainplaza
Trainplaza
Quote
rolandrail (di 01 mei 2018 21:52:05 https://www.somda.nl/forum/2522/p655397/): Wat doet je denken dat de reizigers massaal toestromen tijdens een staking?


Op de Valleilijn is afgelopen 2 dagen geen sprake geweest van stakingen
 

02-05-2018 02:42:04
treinnetco
treinnetco
Overdag is een enkel stel ruim voldoende.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

03-05-2018 09:24:35
spurt2244
spurt2244
Gisteren reed de trein uit Amersfoort van 17:09 en 18:09 uit Amersfoort met dubbele Protos en uit Ede Wageningen waren de trein van 18:06 en 19:06 dubbel.

Op 5 mei rijden er vanaf ongeveer 10u00 dubbele Protossen.
 

05-05-2018 01:57:36
treinnetco
treinnetco
Quote
spurt2244 (do 03 mei 2018 09:24:35 https://www.somda.nl/forum/2522/p655811/):
Op 5 mei rijden er vanaf ongeveer 10u00 dubbele Protossen.


Gecombineerde treinen rijden tot einde dienst


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

05-08-2018 22:24:25
Trainplaza
Trainplaza
Effe een vraagje; Rijden trein 31301/31302 en 31307/31308 ook dubbel in de (zomer)vakantie? Volgens ovtijden.nl wel, maar ik weet niet zeker of dat betrouwbare info is  

06-08-2018 00:07:27
Amazonous
Amazonous
Het is voor externe vervoerders momenteel niet mogelijk om actuele materieelinzetten aan te leveren, enkel geplande informatie.  

07-08-2018 16:24:19
treinnetco
treinnetco
De omlopen van de Valleilijn kloppen in de reisplanners sowieso niet.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

07-08-2018 23:10:52
Sietse
Sietse
Bij Breng ook niet, planmatig wordt niet meer met 9 bakken gereden. Bij Arriva (Achterhoek althans) klopt de geplande materieelinzet buiten de vakanties meestal wel.  

07-08-2018 23:30:18
Trainplaza
Trainplaza
Quote
treinnetco (di 07 aug 2018 16:24:19 https://www.somda.nl/forum/2522/p675368/): De omlopen van de Valleilijn kloppen in de reisplanners sowieso niet.


Nee, dat snap ik . Maar de bovengenoemde ritten rijden doordeweeks normaal wel gekoppeld. Ik kan me voorstellen dat dit in de vakantie misschien anders is, vandaar mijn vraag. %02%
 

09-08-2018 05:15:10
treinnetco
treinnetco
Al sinds 4 juni rijden er geen planmatige gecombineerde omlopen meer. Volgens mij vanaf de 27e weer wel, ivm het aanvangen van het nieuwe schooljaar.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

09-08-2018 06:39:46
Trainplaza
Trainplaza
Quote
treinnetco (do 09 aug 2018 05:15:10 https://www.somda.nl/forum/2522/p675578/): Al sinds 4 juni rijden er geen planmatige gecombineerde omlopen meer. Volgens mij vanaf de 27e weer wel, ivm het aanvangen van het nieuwe schooljaar.


Top, dat wilde ik weten... Thnx!
 

22-05-2019 12:16:21
achterdoel
achterdoel
Als ik Edestad mag geloven blijven de protossen ook in de nieuwe concessie op de valleilijn rijden.
https://edestad.nl/lokaal/mogelijk-stewards-op-valleilijn-596250


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel
 

22-05-2019 12:27:51
Jan-Mark
Jan-Mark
Had je verwacht dat ze deze betrouwbare treinen na amper 15 jaar naar de sloper zouden sturen?