Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-11-2024 17:36:00
Fairrail
Fairrail

Dat is toch logisch? 1+1=.... ;-)

 

01-11-2024 17:37:52
MaxBB
MaxBB

Haha, wie weet

 

01-11-2024 18:56:42
Gydo
Gydo

Quote
Fairrail (01-11-2024 17:36:00):


Dat is toch logisch? 1+1=.... ;-)


En dat is dat Keolis die ECM is? Of heb ik dan verkeerd gerekend? En klopt mijn berekening dan niet?

 

01-11-2024 18:59:52
RX7567
RX7567

De ECM zou dan Brouwer Technology zijn. En wie zitten er in Roosendaal? Brouwer Technology. 😃

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-11-2024 21:36:19 1
treinnetco
treinnetco

Het zou natuurlijk prima mogelijk zijn dat die loods verhuurd is. Brouwer doet zaken met meer partijen dan Keolis. Voorlopig weet ik dat de 5032 toch naar Rsd moest, dus het aanhaken van de 904 was niet heel moeilijk en natuurlijk al een beproefde methode.

Hoe het allemaal verder gaat geen idee, de 904 als erzatszug lijkt me niet logisch. Er is geen PRM-compatibiliteit zoals de concessie voorschrijft...




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

01-11-2024 22:41:26
MaxBB
MaxBB

Waar staat PRM voor?

 

01-11-2024 22:52:52 2
Dionysusnu
Dionysusnu

Toegankelijkheidseisen (Passengers with Restricted Mobility)

 

01-11-2024 22:59:49
MaxBB
MaxBB

Dankje! Ja dat is lastig inderdaad. Maar, er is een instaphulp voor de Valleilijn. Dus misschien voldoet dat wel..?

Reis je met een lichamelijke beperking en heb je hulp nodig bij het in-, over- en uitstappen op de treinverbinding Ede-Wageningen - Amersfoort Centraal? Of heb je een visuele beperking en iemand nodig om je door het station te begeleiden? Dan kun je gratis gebruikmaken van NS Reisassistentie.



Laatst bewerkt door MaxBB op 01-11-2024 23:02
 

01-11-2024 23:16:32 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Voor de goede orde: PRM gaat niet alleen over instaphoogte, maar bijvoorbeeld ook toiletten, en herkenbaarheid van belangrijke elementen voor slechtzienden. Ik zal even kijken of ik kan vinden wat precies de eisen zijn in de concessie.

Edit: Ok, gevonden. Onder punt 5.3.7 kan een vervangend treinstel, voor tijdens de ombouw van het overgenomen materieel, ontheffing krijgen van de materieeleisen. Het dient wel 'toegankelijk te zijn voor Reizigers met een functiebeperking', al wordt dat niet concreet gemaakt.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 01-11-2024 23:44
 

01-11-2024 23:31:40
MaxBB
MaxBB

Toiletten zijn sowieso verplicht. Dat lijkt mij een grotere uitdaging dan de toegankelijke in- en uitstap. Want het toilet van de 904 lijkt me niet zo toegankelijk 🙂

 

01-11-2024 23:44:00 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Ik heb mijn bericht bewerkt. Als ze ontheffing vragen (en krijgen) zou een toilet niet verplicht zijn in een vervangend treinstel.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 01-11-2024 23:44
 

02-11-2024 06:59:05
martijn
martijn

Waarom zijn toiletten sowieso verplicht terwijl die nu ook niet in de Protos zitten? En de instap op Barneveld Noord is bij elk materieeltype een uitdaging :P

 

02-11-2024 08:25:18
MaxBB
MaxBB

Ik ging er van uit dat toiletten verplicht zouden zijn, omdat de vervoerder die moet inbouwen in de treinen die er nu nog geen hebben. Mijn fout!

 

02-11-2024 10:31:34
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
martijn (02-11-2024 06:59:05):


Waarom zijn toiletten sowieso verplicht terwijl die nu ook niet in de Protos zitten? En de instap op Barneveld Noord is bij elk materieeltype een uitdaging :P


Misschien is het niet "sowieso", maar het klopt wel: alle treinen, uitgezonderd de protossen, moeten een rolstoeltoilet hebben. (Maar een vervangend treinstel kan ontheffing krijgen zoals hierboven genoemd.)

Barneveld Noord staat trouwens expliciet genoemd in de concessie, als voorbeeld van waar de vervoerder, ondanks gelijkvloerse instap, reisassistentie aan moet bieden.

 

02-11-2024 10:57:21
AlexNL
AlexNL

In dit geval gaat het natuurlijk om een tijdelijke situatie, die nodig is zodat de vloot in de toekomst voldoet aan de eisen zoals gesteld in de concessie. concessie is klein en gezien hoe uniek de Protos-vloot is is het niet echt haalbaar om langdurig een stel minder te hebben.

Ander modern elektrisch materieel is ook niet zomaar voorhanden, de enige partij in Nederland die ruim in het materieel zit is NS. Mocht NS willen dan kan er vast wel een SNG worden vrijgespeeld om op de Kippenlijn te gaan rijden. Maar ja, concurrentie enzo. Inzetten van de 904 is best creatief gevonden... leuk voor nostalgie, goed voor 2454 CREW, en de treinen blijven rijden.

 

02-11-2024 12:14:14
thom
thom

(er was nog een pagina...)



Laatst bewerkt door thom op 02-11-2024 12:18
 

02-11-2024 14:50:19
broek53
broek53

Het zal wel langsgekomen zijn en ik kan het dan niet vinden, maar Arriva heeft toch een overmaat aan elektrische stellen bestemd voor de Maaslijn?

 

02-11-2024 14:55:20
martijn
martijn

Ja, dat idee is op de vorige pagina langsgekomen ;)

Is het al een idee om de naam van dit topic te veranderen in Keolis op de Kippenlijn of zo? Connexxion is al een tijdje weg en de naam Valleilijn heeft sindsdien plaatsgemaakt voor RRReis.

 

02-11-2024 15:21:09
anton_
anton_

RRReis Amersfoort - Ede lijkt me een betere naam. RRReis is de naam van de opdrachtgever en zal dus nog wel even blijven. Keolis is over een aantal jaren misschien weer weg.



Laatst bewerkt door anton_ op 02-11-2024 15:25
 

02-11-2024 16:08:47
martijn
martijn

RRReis is het merk van opdrachtgevers Flevoland, Gelderland en Overijssel. En ook zo'n merk kan snel verdwijnen, kijk naar Valleilijn, Breng en Blauwnet.



Laatst bewerkt door martijn op 02-11-2024 18:09
 

02-11-2024 16:44:13 11
BVisser
BVisser

Noem het maar gewoon 'Ontwikkelingen Kippenlijn'.



Laatst bewerkt door BVisser op 02-11-2024 16:44
 

02-11-2024 19:09:23
Gydo
Gydo

Quote
anton_ (02-11-2024 15:21:09):


RRReis Amersfoort - Ede lijkt me een betere naam. RRReis is de naam van de opdrachtgever en zal dus nog wel even blijven. Keolis is over een aantal jaren misschien weer weg.



Keolis blijft tot 2036 vervoerder voor de treindienst RS34 Amersfoort - Ede-Wageningen.

 

04-11-2024 11:06:32
Edb3
Edb3

Quote
broek53 (01-11-2024 12:44:02):


Het zal vast niet zomaar gebeuren dat Keolis met de 904 gaat slepen en daar dus kennelijk verantwoordelijk voor wil zijn.



Omdat beiden van Amf nar Rsd moesten mss een gevalletje makkelijk meenemen?

 

04-11-2024 11:14:04
mattie2
mattie2

De 904 werd opgehaald op de Wgm, waar het stel al enige tijd stond.

 

04-11-2024 11:57:22
robert5591
robert5591

Quote
Gydo (02-11-2024 19:09:23):


Quote
anton_ (02-11-2024 15:21:09):


RRReis Amersfoort - Ede lijkt me een betere naam. RRReis is de naam van de opdrachtgever en zal dus nog wel even blijven. Keolis is over een aantal jaren misschien weer weg.



Keolis blijft tot 2036 vervoerder voor de treindienst RS34 Amersfoort - Ede-Wageningen.


ik gok nog eerder op Keolis dan op Breng of Reis. Maar dat is subjectief. Food valley yuk. Mijn voorstel: Keolis Kippenlijn

 

04-11-2024 12:04:07
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De meeste weten niet eens hoe je Keolis uitspreekt.

 

04-11-2024 12:12:45
Gydo
Gydo

Quote
mattie2 (04-11-2024 11:14:04):


De 904 werd opgehaald op de Wgm, waar het stel al enige tijd stond.



Maar hij reedt pas vanaf Ut gecombineerd met de KEO 5032, dus hoe is hij dan in Ut gekomen?

 

04-11-2024 13:01:18
Ysbergsla
Ysbergsla

Op internet valt te vinden dat zij echt samen vanaf Watergraafsmeer gereden hebben.

 

04-11-2024 14:14:15 1
DDietzen
DDietzen

Quote
NIJMEGEN (04-11-2024 12:04:07):


De meeste weten niet eens hoe je Keolis uitspreekt.



Tja, welke is het nu? keJOlis? keJOlie? kejoLIES? kejoLIE? Zelfs van Keolis-medewerkers heb ik al verschillende varianten gehoord.

Hetzelfde bij RRReis, al hoor ik dat vooral in NS-omroepen bij aankomst in Amf. Er-Er-Reis? Er-Reis? Reis? Vreemd genoeg heb ik nog nooit Rrrrrrrreis met een rollende R horen gebruiken.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-11-2024 14:29:20
Edb3
Edb3

De woordvoerder bij Keolis spreekt het uit als: KeJOlie.

 

04-11-2024 14:49:58
Gydo
Gydo

Quote
Ysbergsla (04-11-2024 13:01:18):


Op internet valt te vinden dat zij echt samen vanaf Watergraafsmeer gereden hebben.


Klopt, zie het nu ook.

 

04-11-2024 14:58:58
AlexNL
AlexNL

Quote
DDietzen (04-11-2024 14:14:15):



Tja, welke is het nu? keJOlis? keJOlie? kejoLIES? kejoLIE? Zelfs van Keolis-medewerkers heb ik al verschillende varianten gehoord.


Dat verschilt per taal. Net als vroeger het geval was met Thalys, Nederlanders spreken dat heel anders uit dan Fransozen.

In video's van Keolis is dat ook terug te zien: in het Frans spreekt men het uit als Keolís, in het Engels als Keolis, in het Nederlands Keolis.

 

04-11-2024 16:57:42
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
DDietzen (04-11-2024 14:14:15):


Quote
NIJMEGEN (04-11-2024 12:04:07):


De meeste weten niet eens hoe je Keolis uitspreekt.



Tja, welke is het nu? keJOlis? keJOlie? kejoLIES? kejoLIE? Zelfs van Keolis-medewerkers heb ik al verschillende varianten gehoord.

Hetzelfde bij RRReis, al hoor ik dat vooral in NS-omroepen bij aankomst in Amf. Er-Er-Reis? Er-Reis? Reis? Vreemd genoeg heb ik nog nooit Rrrrrrrreis met een rollende R horen gebruiken.


Het (door een mens ingesproken) bandje in de Valleilijn spreekt het uit als "reis".

 

04-11-2024 20:49:58
thom
thom

Quote
AlexNL (04-11-2024 14:58:58):


Quote
DDietzen (04-11-2024 14:14:15):



Tja, welke is het nu? keJOlis? keJOlie? kejoLIES? kejoLIE? Zelfs van Keolis-medewerkers heb ik al verschillende varianten gehoord.


Dat verschilt per taal. Net als vroeger het geval was met Thalys, Nederlanders spreken dat heel anders uit dan Fransozen.

In video's van Keolis is dat ook terug te zien: in het Frans spreekt men het uit als Keolís, in het Engels als Keolis, in het Nederlands Keolis.



Keolis is van origine een Frans bedrijf, en de Fransen spreken de laatste letter over het algemeen niet uit, die daar is het 'Keo-li'

Dat zaken als RRRreis vaak door automatische systemen allemaal verschillend uitgesproken worden komt omdat die systemen helemaal niet geënt zijn op abnormale schrijfwijzes natuurlijk.



Laatst bewerkt door thom op 04-11-2024 20:51
 

09-11-2024 22:41:57
timtrein
timtrein

Quote
broek53 (02-11-2024 14:50:19):


Het zal wel langsgekomen zijn en ik kan het dan niet vinden, maar Arriva heeft toch een overmaat aan elektrische stellen bestemd voor de Maaslijn?


Daar gaan ze vanaf 2 januari op Groningen - Zwolle mee rijden.

 

28-11-2024 11:29:39 1
moderator
Moderator
moderator

Quote
BVisser (02-11-2024 16:44:13):


Noem het maar gewoon 'Ontwikkelingen Kippenlijn'.



In verband met e-mailproblemen een veel te late reactie, excuus. De titel is aangepast.

 

11-12-2024 08:05:56
TSZutphen
TSZutphen

Ik heb geruchten gehoord dat de 904 vanaf 8 januari ingezet gaat worden op de 'Kippelijn'. Deze informatie is via appgroepen verspreid, dus ik weet niet hoe betrouwbaar de bronnen zijn, dus verbeter mij maar als ik het fout heb :-D

 

11-12-2024 10:04:52 7
henri1972
henri1972

En dan mag je gratis mee met de museumjaarkaart? 😉

 

11-12-2024 10:44:59
TSZutphen
TSZutphen

Denk het niet, wordt wel lekker druk denk ik met alleen maar treinliefhebbers. Is het wel eens eerder voorgekomen dat een trein die officieël uit dienst is gesteld een aantal jaren later weer 'officieël' in dienst komt? En is er al bekend in welke kleuren hij gaat rondrijden? In de oude Valleilijn kleuren of al met de nieuwe RRReis kleurstelling?



Laatst bewerkt door TSZutphen op 11-12-2024 10:46
 

11-12-2024 11:04:57
BVisser
BVisser

In 1983 werden rijtuigen Plan K en Plan N teruggekocht van resp. museumbedrijven en slopers.

 

11-12-2024 11:18:47
Marco
Marco

Quote
BVisser (11-12-2024 11:04:57):


In 1983 werden rijtuigen Plan K en Plan N teruggekocht van resp. museumbedrijven en slopers.


En iets recenter: DDM-1? Is dan niet verkocht, maar wel uit dienst geweest.

 

11-12-2024 11:30:33
TSZutphen
TSZutphen

En DDZ zou je ook 'half' in dat rijtje kunnen plaatsen, maar toen was ook bekend dat hij weer terug zou keren. Maar sorry, door mijn vraag gaan we off-topic, maar ik was gewoon benieuwd of er meer van dit soort dingen gebeuren :-D

 

11-12-2024 11:39:32
martijn
martijn

Ja, eerst maar eens bevestiging dat de 904 écht voor Keolis gaat rijden ;)

 

11-12-2024 11:42:05
TSZutphen
TSZutphen

Precies, iets in mij zegt dat het gewoon een verzinseltje is als ik heel eerlijk moet zijn, maar we moeten het gewoon afwachten.

 

11-12-2024 11:54:25
GerritJan
GerritJan

Geruchten gaan wel heel lang rond over de 904, we gaan het zien en meemaken. Uiteindelijk moet er toch 1 extra trein komen om de flirts en de protossen te kunnen moderniseren naar wens.

 

11-12-2024 11:56:40
michaben
michaben

Als je goed naar de nieuwe dienstregeling kijkt zie je wel dat de 31409-31410-31413-31414 een aparte omloop worden voor materieel dat alleen in de ochtendspits ingezet wordt.

 

11-12-2024 12:08:53
TSZutphen
TSZutphen

Ik weet niet wat de acceleratie snelheid is van de 904, maar dat zou wel minder snel zijn dan de FLIRTs en Protos'. Misschien dat er een paar minuutjes extra wordt gerekend....

 

11-12-2024 12:56:47
martijn
martijn

De dienstregeling is toch nooit versneld na het vertrek van de Plan V-treinstellen?

 

11-12-2024 13:11:44
GerritJan
GerritJan

Quote
michaben (11-12-2024 11:56:40):


Als je goed naar de nieuwe dienstregeling kijkt zie je wel dat de 31409-31410-31413-31414 een aparte omloop worden voor materieel dat alleen in de ochtendspits ingezet wordt.



Als het alleen in de ochtend wordspits word ingezet heeft het toch geen zin om te moderniseren of ligt dat aan mij?

 

11-12-2024 13:15:59
mren
mren

Je wil nu ruimte scheppen om je vloot te moderniseren. Daarna kun je stellen natuurlijk opnemen in een roulatie per week oid waarbij ook het onderhoud gepland wordt, bijvoorbeeld na de ochtendspits. Dan dus iedere periode een andere stel.



Laatst bewerkt door mren op 11-12-2024 13:16
 

11-12-2024 13:27:12
treinfan
treinfan

Quote
GerritJan (11-12-2024 13:11:44):


Quote
michaben (11-12-2024 11:56:40):


Als je goed naar de nieuwe dienstregeling kijkt zie je wel dat de 31409-31410-31413-31414 een aparte omloop worden voor materieel dat alleen in de ochtendspits ingezet wordt.



Als het alleen in de ochtend wordspits word ingezet heeft het toch geen zin om te moderniseren of ligt dat aan mij?


In de ochtendspits zijn meer treinstellen nodig dan de rest van de dag. Zorgen dat er minder Protos/Flirt nodig is in de ochtendspits, speelt een treinstel vrij.

 

11-12-2024 13:28:47
Marco
Marco

Quote
TSZutphen (11-12-2024 12:08:53):


Ik weet niet wat de acceleratie snelheid is van de 904, maar dat zou wel minder snel zijn dan de FLIRTs en Protos'. Misschien dat er een paar minuutjes extra wordt gerekend....


Zo'n Flirt heeft 3000 kW vermogen en een plan V 508 kW. Bijna een factor 6 verschil 😁

Echter: je merkt het verschil vooral bij hoge snelheid. Ook een plan V trekt bij lage snelheid best aardig op, maar de trekkracht neemt veel sneller af bij hoge snelheid.

De Kippenlijn is grotendeels een 80 km/h lijn. Dus het lagere vermogen maakt dan praktisch niks uit. Het verschil in rijtijd zal tussen Barneveld Noord en Amersfoort iets groter zijn, maar omdat dat maar om 2x optrekken gaat, zal het best meevallen.

 

11-12-2024 13:35:19
GerritJan
GerritJan

In de ochtendspits zijn meer treinstellen nodig dan de rest van de dag. Zorgen dat er minder Protos/Flirt nodig is in de ochtendspits, speelt een treinstel vrij.


Duidelijk haha, dankje

 

11-12-2024 13:45:53
treinnetco
treinnetco

Ga er maar vanuit dat de dienstregeling prima te halen is met Mat '64. Dat lukte het setje Breng-GTW's ook dikke prima. Overigens staat de 904 bij Brouwer binnen en in niet in rijvaardige staat. Anders was 'ie begin november wel zelfstandig naar Rsd gereden. Lijkt me wel sterk overigens dat Brouwer personeel heeft om aan dat ding te werken.

Voor wat betreft de omlopen: dat is logisch. Er is al lang vastgehouden aan een Flirt. Die is niet te koppelen aan de huidige vloot (ook niet met de huidige Flirt's!) dus wordt op die betreffende ritten ingezet zodat de resterende treinen gecombineerd ingezet kunnen worden. Na de spits is dat stel niet meer nodig en kan dus worden afgerangeerd.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-12-2024 14:33:50
GerritJan
GerritJan

Die 904 mocht toch niet zelfstandig rijden vanwege licenstie die ze nu op orde proberen te krijgen, vanwege dat de samenwerking is gestopt met railexperts? Of ben ik nu volledig in de war?



Laatst bewerkt door GerritJan op 11-12-2024 14:36
 

11-12-2024 14:58:26
stefanvw14
stefanvw14

Quote
treinnetco (11-12-2024 13:45:53):


Ga er maar vanuit dat de dienstregeling prima te halen is met Mat '64. Dat lukte het setje Breng-GTW's ook dikke prima. Overigens staat de 904 bij Brouwer binnen en in niet in rijvaardige staat. Anders was 'ie begin november wel zelfstandig naar Rsd gereden. Lijkt me wel sterk overigens dat Brouwer personeel heeft om aan dat ding te werken.

Voor wat betreft de omlopen: dat is logisch. Er is al lang vastgehouden aan een Flirt. Die is niet te koppelen aan de huidige vloot (ook niet met de huidige Flirt's!) dus wordt op die betreffende ritten ingezet zodat de resterende treinen gecombineerd ingezet kunnen worden. Na de spits is dat stel niet meer nodig en kan dus worden afgerangeerd.


Wat GerritJan aanhaalt is de reden dat de 904 niet zelfstandig naar Rsd kon komen, want 2454 Crew maakte gebruik van de ECM toelatingen van RailExperts. Deze samenwerking is beëindigd en daardoor is de ECM toelating van het 2454 Crew materieel vervallen en mogen zij zolang geen ECM behalen mogen zijn van de ILT niet zelfstandig rijden. Brom omtrent ECM: www.ilent.nl

 

11-12-2024 15:20:01
mat64Hidde
mat64Hidde

Misschien domme opmerking maar op Treinposities zie ik regelmatig foto's voorbij komen van (dubbele!) Protos treinen die rijden tussen Zwolle en Amersfoort. Ik weet niet wat het nut van die ritten is maar als ze in plaats van dat soort ritjes die stellen inzetten op de Kippenlijn, dan hebben ze toch geen extra materieel meer nodig?

 

11-12-2024 15:28:25 1
rtgrbwts
rtgrbwts

Dat wordt periodiek gedaan voor de wasbeurt in Zwolle.

 

11-12-2024 15:33:16
Dionysusnu
Dionysusnu

Als je naar de datum kijkt, zijn die ritten meestal op zondag. Dan is er minder materieel nodig omdat de 31400 niet rijdt.

 

11-12-2024 16:38:03
mat64Hidde
mat64Hidde

Aha. Vandaar.

 

11-12-2024 16:54:06
train85
train85

Quote
GerritJan (11-12-2024 14:33:50):


Die 904 mocht toch niet zelfstandig rijden vanwege licenstie die ze nu op orde proberen te krijgen, vanwege dat de samenwerking is gestopt met railexperts? Of ben ik nu volledig in de war?



Als je een andere vervoerder vindt en die wil samen met jou de ECM regelen enz, dan mag je weer rijden bij de andere vervoerder.

 

11-12-2024 17:01:49
bnv
bnv

Eerder, een aantal jaren geleden, werd de 919 van NS gehuurd om dergelijke problemen op te lossen. In de tijd dat Plan V bij NS nog gewoon in dienst was. En als NS medewerking verleent kan men toch gewoon een SNG't je huren? Waarom toch die drukte omtrent de 904.

 

11-12-2024 17:33:10 1
geert
geert

Quote
bnv (11-12-2024 17:01:49):


Eerder, een aantal jaren geleden, werd de 919 van NS gehuurd om dergelijke problemen op te lossen. In de tijd dat Plan V bij NS nog gewoon in dienst was. En als NS medewerking verleent kan men toch gewoon een SNG't je huren? Waarom toch die drukte omtrent de 904.


Omdat NS dus geen medewerking verleent. En Keolis heeft zelf ook Flirts over van Zwolle-Kampen/Enschede maar daar moet de provincie Overijssel toestemming geven voor de inzet en die krijgen ze ook niet.

 

11-12-2024 17:50:43
martijn
martijn

Volgens mij was de 867 van oktober 2008 tot december 2011 het laatste van NS gehuurde treinstel en heeft Connexxion het stel begin 2012 samen met de 919 gekocht. Waarbij de 867 als onderdelenleverancier fungeerde, maar dat terzijde.

 

11-12-2024 19:44:21
thom
thom

Quote
train85 (11-12-2024 16:54:06):


Quote
GerritJan (11-12-2024 14:33:50):


Die 904 mocht toch niet zelfstandig rijden vanwege licenstie die ze nu op orde proberen te krijgen, vanwege dat de samenwerking is gestopt met railexperts? Of ben ik nu volledig in de war?



Als je een andere vervoerder vindt en die wil samen met jou de ECM regelen enz, dan mag je weer rijden bij de andere vervoerder.



Laat nu juist een vervoerder en een ECM, twee totaal verschillende entiteiten zijn ;)

Het organiseren dat er een ECM partij ingeschakeld word, is een taak van de voertuighouder.



Laatst bewerkt door thom op 11-12-2024 19:45
 

12-12-2024 00:25:02 1
treinnetco
treinnetco

En dat is dus precies waarom het zelfstandig rijden niet kon. Ik werd gevraagd om met de eigenaar van de 904 de trein naar Roosendaal te brengen, zodat de Wgm vrij zou komen. Een en ander is met TCS besproken maar die had geen mogelijkheid het stel weg te krijgen. Dat het stel naar Rsd is verplaatst heeft meer te maken met de mogelijkheid om de 904 daar te stallen, gezien het spoor op de Wgm nodig was voor anderen. 1+1 blijft 2, en een Protos met Mat '64 is een beproefde methode uit de Cxx tijd. Opleiding op de ZwEnZwoKa stellen is een kwestie van tijd. Het kostte meer tijd om weg te leren naar de Wgm dan om de boel om te steken en de Flirt van Zwolle te kennen (even los van het feit dat die 99% hetzelfde zijn tegenover de ex-Cxx stellen...) maar dat mag de pret niet drukken...




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

12-12-2024 11:43:22
GerritJan
GerritJan

Quote
bnv (11-12-2024 17:01:49):


Eerder, een aantal jaren geleden, werd de 919 van NS gehuurd om dergelijke problemen op te lossen. In de tijd dat Plan V bij NS nog gewoon in dienst was. En als NS medewerking verleent kan men toch gewoon een SNG't je huren? Waarom toch die drukte omtrent de 904.



NS zit ook krapte met materieel.

 

12-12-2024 17:06:25
mich
mich

Quote
thom (11-12-2024 19:44:21):


Quote
train85 (11-12-2024 16:54:06):


Quote
GerritJan (11-12-2024 14:33:50):


Die 904 mocht toch niet zelfstandig rijden vanwege licenstie die ze nu op orde proberen te krijgen, vanwege dat de samenwerking is gestopt met railexperts? Of ben ik nu volledig in de war?



Als je een andere vervoerder vindt en die wil samen met jou de ECM regelen enz, dan mag je weer rijden bij de andere vervoerder.



Laat nu juist een vervoerder en een ECM, twee totaal verschillende entiteiten zijn ;)

Het organiseren dat er een ECM partij ingeschakeld word, is een taak van de voertuighouder.


Jawel, er zijn echter een aantal vervoerders welke ook een eigen ECM hebben zoals Keolis en Arriva.

 

12-12-2024 17:30:34
chris24
chris24

Quote
treinnetco (12-12-2024 00:25:02):


En dat is dus precies waarom het zelfstandig rijden niet kon. Ik werd gevraagd om met de eigenaar van de 904 de trein naar Roosendaal te brengen, zodat de Wgm vrij zou komen. Een en ander is met TCS besproken maar die had geen mogelijkheid het stel weg te krijgen. Dat het stel naar Rsd is verplaatst heeft meer te maken met de mogelijkheid om de 904 daar te stallen, gezien het spoor op de Wgm nodig was voor anderen. 1+1 blijft 2, en een Protos met Mat '64 is een beproefde methode uit de Cxx tijd. Opleiding op de ZwEnZwoKa stellen is een kwestie van tijd. Het kostte meer tijd om weg te leren naar de Wgm dan om de boel om te steken en de Flirt van Zwolle te kennen (even los van het feit dat die 99% hetzelfde zijn tegenover de ex-Cxx stellen...) maar dat mag de pret niet drukken...


De FLIRT van ZwEnZwoKa mogen niet uitgeleend worden aan de kippenlijn. Daarom wordt er gespeculeerd over het tijdelijke materieel

 

12-12-2024 18:04:11
thom
thom

Quote
mich (12-12-2024 17:06:25):


Quote
thom (11-12-2024 19:44:21):


Quote
train85 (11-12-2024 16:54:06):


Quote
GerritJan (11-12-2024 14:33:50):


Die 904 mocht toch niet zelfstandig rijden vanwege licenstie die ze nu op orde proberen te krijgen, vanwege dat de samenwerking is gestopt met railexperts? Of ben ik nu volledig in de war?



Als je een andere vervoerder vindt en die wil samen met jou de ECM regelen enz, dan mag je weer rijden bij de andere vervoerder.



Laat nu juist een vervoerder en een ECM, twee totaal verschillende entiteiten zijn ;)

Het organiseren dat er een ECM partij ingeschakeld word, is een taak van de voertuighouder.


Jawel, er zijn echter een aantal vervoerders welke ook een eigen ECM hebben zoals Keolis en Arriva.



Dat kan, maar dat is wel een ander bedrijfsonderdeel binnen dat bedrijf.

(Overigens staat Keolis niet in het overzicht maar dat terzijde).

De hele ECM gedachte is het scheiden van de belangen van exploitatie en onderhoud, dus in die hoedanigheid is het niet 'de' vervoerder die ook ECM is, en kun je geen vervoerder benaderen voor ECM gerelateerde zaken.



Laatst bewerkt door thom op 12-12-2024 18:05
 

12-12-2024 19:30:02
BVisser
BVisser

Quote
chris24 (12-12-2024 17:30:34):


De FLIRT van ZwEnZwoKa mogen niet uitgeleend worden aan de kippenlijn.


Waarom niet?

 

12-12-2024 19:41:50 1
timtrein
timtrein

Zo'n Flirt heeft 3000 kW vermogen en een plan V 508 kW. Bijna een factor 6 verschil 😁

Echter: je merkt het verschil vooral bij hoge snelheid. Ook een plan V trekt bij lage snelheid best aardig op, maar de trekkracht neemt veel sneller af bij hoge snelheid.

De Kippenlijn is grotendeels een 80 km/h lijn. Dus het lagere vermogen maakt dan praktisch niks uit. Het verschil in rijtijd zal tussen Barneveld Noord en Amersfoort iets groter zijn, maar omdat dat maar om 2x optrekken gaat, zal het best meevallen.


Niet helemaal eerlijk, want dat is het uurvermogen bij mat'64. Bij Flirt is dat 2000 kW. Maar het verschil blijft fors.

Eerder museummaterieel dat weer in dienst kwam: één of drie rijtuigen plan W van het Spoorwegmuseum. Ook de 1202 en 1501 hebben twee decennia geleden commerciële ritten gereden.

 

12-12-2024 20:10:21
chris24
chris24

Quote
BVisser (12-12-2024 19:30:02):


Quote
chris24 (12-12-2024 17:30:34):


De FLIRT van ZwEnZwoKa mogen niet uitgeleend worden aan de kippenlijn.


Waarom niet?


provincie Overijssel heeft hier een Veto over uitgesproken. De stellen moeten op hun eigen lijn blijven.

 

12-12-2024 21:20:52
cuneo56
cuneo56

Zijn die stellen van hun dan? Zolang de gecontracteerde diensten daar uitgevoerd worden , mag de vervoerder toch zelf weten wat die met zijn materieel doet lijkt me.

 

12-12-2024 21:56:02
selivio
selivio

Helaas. Keolis heeft ingeschreven met 16 stellen op Zwenzwoka, dus als dat voor een (on)bepaalde tijd 15 worden omdat Keolis elders een stel goed kan gebruiken, dan is dat een (eenzijdige) wijziging van contract en heeft de concessieverlener daar wel degelijk het laatste woord in.

 

12-12-2024 22:12:37
cuneo56
cuneo56

Tja , weer duidelijk om het aan "de Markt" over te laten , NOT

Ik zou verwachten dat in het contract zou staan wat de frequentie/ aantal treinen per dag zou moeten zijn en met welke capaciteit . Hoe de winnende vervoerder dat dan wil realiseren mag die toch zelf weten, dat zou pas markt werking zijn.

 

12-12-2024 22:17:13
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Gelderland en Overijssel werken tegenwoordig samen bij de consessieverlening.

Zou je het bestuurlijk moeten proberen.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 12-12-2024 22:17
 

13-12-2024 07:28:18
chris24
chris24

Quote
cuneo56 (12-12-2024 21:20:52):


Zijn die stellen van hun dan? Zolang de gecontracteerde diensten daar uitgevoerd worden , mag de vervoerder toch zelf weten wat die met zijn materieel doet lijkt me.


de stellen zijn van de provincie Overijssel

 

13-12-2024 10:54:27
Anoniem9
Anoniem9

Quote
TSZutphen (11-12-2024 08:05:56):


Ik heb geruchten gehoord dat de 904 vanaf 8 januari ingezet gaat worden op de 'Kippelijn'. Deze informatie is via appgroepen verspreid, dus ik weet niet hoe betrouwbaar de bronnen zijn, dus verbeter mij maar als ik het fout heb :-D



Staat inmiddels a.s. maandag op treinposities onder 'bijzonderheden'.
Ik ruik veel treinspotters coming up :D

 

13-12-2024 12:14:22
GerritJan
GerritJan

treinposities.nl Inzet mat 64 met een link ^

 

13-12-2024 12:29:12
Edb3
Edb3

Blijkt niet gepland te zijn maandag, aldus bron.



Laatst bewerkt door Edb3 op 13-12-2024 12:30
 

13-12-2024 12:38:57
train85
train85

Want?

 

13-12-2024 13:17:34
Edb3
Edb3

De twee betreffende stellen met draaistelproblemen krijgen prio qua onderhoud en zouden zsm weer up and running moeten zijn, er wordt derhalve nog geen extra materieel ingevlogen.

 

13-12-2024 13:19:54
martijn
martijn

Dan zal het wel na de kerstvakantie worden, zoals eerder vermeld.

 

13-12-2024 14:33:39
broek53
broek53

Ja, als de renovatie van de Protossen begint.

 

13-12-2024 14:41:52
mat64Hidde
mat64Hidde

De hamvraag wordt dan: Waar is die geplande Mat'64 inzet in Treinposities op gebaseerd?

 

13-12-2024 14:44:16
thom
thom

Waarschijnlijk op de geplande karakteristiek, en die zal bij de nieuwe dienst daar al op aangepast zijn zodat er later met de instroom van de 904 daar geen probleem mee kan zijn.

 

13-12-2024 14:45:35
martijn
martijn

Quote
michaben (11-12-2024 11:56:40):


Als je goed naar de nieuwe dienstregeling kijkt zie je wel dat de 31409-31410-31413-31414 een aparte omloop worden voor materieel dat alleen in de ochtendspits ingezet wordt.


Zie ook deze reactie

 

13-12-2024 16:05:19
Svh
Svh

Ik heb de ontwikkelingen getipt aan een lokale krant, deze heeft nagevraagd bij Keolis. De redacteur schreef terug "ze zijn het aan het onderzoeken (er zijn onder meer nog wat onderhoudschecks nodig bijv.). Mocht het zo zijn dat 'ie gaat rijden, dan wordt dat begin januari."

 

13-12-2024 16:13:33
JOver
JOver

Quote
mat64Hidde (13-12-2024 14:41:52):


De hamvraag wordt dan: Waar is die geplande Mat'64 inzet in Treinposities op gebaseerd?


Het is al eerder op dit forum geschreven, maar Treinposities haalt zijn data uit externe bronnen; hier zal dat wel eentje van Keolis zijn geweest. Als die bron aangeeft dat Mat '64 staat ingepland, dan geeft Treinposities dat ook als zodanig aan. Op dezelfde manier is het bijvoorbeeld mogelijk dat Treinposities een rit VIRM+DDZ aangeeft, terwijl dat uiteraard helemaal niet kan. Maar de fout zit dan in de data die de NS aanlevert, niet bij Treinposities. Terug naar Mat '64 - het enige dat hieruit opgemaakt kan worden, is dat er in ieder geval rekening gehouden wordt met de inzet van Mat '64 in de nabije toekomst, zie ook het bericht van Svh hierboven.

 

13-12-2024 16:43:16
michaben
michaben

Materieel van regionale vervoerders staat lang niet altijd juist in het interne plansysteem Donna. Zolang de materieelrelaties maar goed staan boeit het ook niet echt, behalve voor spotters dan. De protossen komen ook helemaal niet voor in de planning maar daar maakt niemand zich druk over.

 

13-12-2024 20:26:21 1
diesels
diesels

Hoe leuk het ook is voor de hobbyist; een provincie die zou toestaan dat een oude museumtrein wordt ingezet in een concessie omdat een buurprovincie het niet toestaat een beschikbaar modern stel uit een concessie binnen hetzelfde samenwerkingsverband en van dezelfde vervoerder te gebruiken, is kolderiek. Regionalisering en liberalisering schiet weer maar eens het doel voorbij.

 

13-12-2024 21:37:10
Muizeneus
Muizeneus

Ik vind dit nog meevallen, we hebben hier in elk geval nog te maken met een creatieve vervoerder en met een provincie die het schijnbaar goed vindt dat er oud niet rolstoeltoegankelijk materieel wordt ingezet. Nog kolderieker was het geweest als er om die reden ritten hadden moeten uitvallen. Diezelfde provincie Overijssel die nu zo moeilijk doet heeft namelijk een dubieuze reputatie: 20 jaar geleden wilden ze op Almelo- Mariënberg het inzetten van Wadlopers verbieden omdat ze die te oud vonden terwijl er geen alternatief voorhanden was....

 

13-12-2024 21:49:17
MaxBB
MaxBB

Ga er maar van uit dat een provincie niet kan verbieden dat er ander materieel wordt ingezet. Zo lang het aan de afspraken voldoet, heeft de vervoerder de vrijheid om eigen keuzes te maken. De provincie Gelderland heeft afgesproken dat er toegankelijke treinen moeten rijden op de Valleilijn, maar de trein kan ook toegankelijk zijn door instaphulp aan te bieden bijvoorbeeld. En die instaphulp moet Keolis op de Valleilijn toch al regelen, da's namelijk ook afgesproken.



Laatst bewerkt door MaxBB op 13-12-2024 21:50
 

13-12-2024 23:06:18
thom
thom

Waarschijnlijk word er gewoon een gelijkvloerse instap verliest, en ook zaken als digitale reisinformatie onderweg.

Dus reken maar dat de concessie verlener hier zeker zijn fiat over heeft moeten geven om als vervoerder daarvan af te wijken.

 

13-12-2024 23:12:40
geert
geert

Maar daar is in voorzien: tijdens de periode van renovatie van de Protossen is die toegankelijkheidseis versoepeld omdat daar al problemen mee werden voorzien.

 

14-12-2024 10:10:35
Rsb
Rsb

In alle gevallen denk ik dat het beter is dat er een trein rijdt dan dat deze uitvalt. Als dat dan op gezette tijden assistentie vereist, is dat prima in te plannen. Bovendien is het natuurlijk een tijdelijke situatie.

 

14-12-2024 12:35:50
treinhobby
treinhobby

En blijft er sowieso 2x per uur wel modern materieel rijden.

 

14-12-2024 12:53:49
sjoerd
sjoerd

Daarover gesproken, hoe "modern" zijn de Protossen intussen?

 

14-12-2024 13:25:40 1
BVisser
BVisser

2007