Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
16-12-2024 07:03:31
mat64Hidde
mat64Hidde

Ff gekeken op de railcam van Amf en zoals vele hier al vermoedde: Trein 31409 is geen Mat'64 maar gewoon een Protos.

 

16-12-2024 09:10:55
train85
train85

Quote
mat64Hidde (13-12-2024 14:41:52):


De hamvraag wordt dan: Waar is die geplande Mat'64 inzet in Treinposities op gebaseerd?



Die haalt het uit Donna het planningssysteem, daar waren de ritten al aangepast naar Mat64.

 

23-12-2024 13:06:06
Muizeneus
Muizeneus

www.destentor.nl

Geen idee of ze er voorheen reden, maar voortaan dus geen gevaarlijke stoffen meer via de Kippenlijn. Kan ik me voor deze lijn, die soms meer op een tramlijn dan een spoorlijn lijkt, wel wat bij voorstellen.



Laatst bewerkt door Muizeneus op 23-12-2024 13:06
 

23-12-2024 15:56:47
wattman
wattman

Het gaat om www.rijksoverheid.nl

Ik citeer (vet door mij toegevoegd):

De verplichte aandachts- en voorschriftengebieden langs de transportroutes maken duidelijk waar rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid van een groot incident. Tegelijkertijd zorgt het voor extra administratieve lasten en kosten voor het nemen van maatregelen aan zeer kwetsbare gebouwen (bv. ziekenhuizen, kinderdagverblijven). De decentrale overheden hebben aangegeven bezwaar te hebben tegen het feit dat deze eisen ook gelden op plekken langs het spoor waarover slechts incidenteel vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Daarom wil het ministerie het basisnet spoor beperken tot deze belangrijkste routes en zullen omleidingsroutes en andere niet-structurele routes uit het basisnet spoor worden gehaald. Het betreft in ieder geval de volgende routes:
Dordrecht – Geldermalsen (Merwede-Lingelijn), Barneveld Noord – Ede-Wageningen, Mariënberg – Almelo en Meppel – Leeuwarden – Groningen. Hierover ga ik de komende drie maanden nader in gesprek met de decentrale overheden en zal ik de Kamer nader informeren.



Laatst bewerkt door wattman op 23-12-2024 15:57
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-12-2024 16:40:09
pothuize
pothuize

Als ik dit moet lezen als 'voortaan mogen deze routes niet meer worden gebruikt voor goederentreinen waarin wagens met gevaarlijke stoffen meelopen' dan klinkt mij dit in de oren als het zoveelste dwarszitten en tegenwerken van goederenvervoer per spoor. Ik mag toch hopen dat ook de goederenvervoerders geconsulteerd worden over dit voornemen. En hopen dat elke nu nog bestaande omleidingsmogelijkheid gespaard blijft. Mijn vertrouwen in (de beleidsmakers op) dit Ministerie was al laag, maar de met woorden voorgestane modal split-shift komt er zo natuurlijk nooit.




adriaan
 

23-12-2024 16:42:43
Marco
Marco

Quote
Muizeneus (23-12-2024 13:06:06):


www.destentor.nl

Geen idee of ze er voorheen reden, maar voortaan dus geen gevaarlijke stoffen meer via de Kippenlijn. Kan ik me voor deze lijn, die soms meer op een tramlijn dan een spoorlijn lijkt, wel wat bij voorstellen.


De titel is "Geen gevaarlijke stoffen meer over Valleilijn" maar die conclusie lijkt niet te kloppen. In de brief van het ministerie staat expliciet:

Het is overigens belangrijk om te beseffen dat het vervoer van gevaarlijke stoffen in principe overal mag plaatsvinden, dus ook buiten de in het robuust basisnet aangewezen infrastructuur.

De trein naar Akzo in Emmen rijdt normaal toch via Almelo - Mariënberg? Of rijdt die dusdanig weinig dat ze het niet als structureel vervoer beschouwen?

 

23-12-2024 16:56:48
Marco
Marco

Quote
pothuize (23-12-2024 16:40:09):


Als ik dit moet lezen als 'voortaan mogen deze routes niet meer worden gebruikt voor goederentreinen waarin wagens met gevaarlijke stoffen meelopen' dan klinkt mij dit in de oren als het zoveelste dwarszitten en tegenwerken van goederenvervoer per spoor. Ik mag toch hopen dat ook de goederenvervoerders geconsulteerd worden over dit voornemen. En hopen dat elke nu nog bestaande omleidingsmogelijkheid gespaard blijft. Mijn vertrouwen in (de beleidsmakers op) dit Ministerie was al laag, maar de met woorden voorgestane modal split-shift komt er zo natuurlijk nooit.


Ik zou de brief van het ministerie eens lezen, ik denk dat je dan veel positiever gestemd raakt. Het idee is juist om de huidige regels te versimpelen. Bijvoorbeeld voor emplacementen is het doel om de noodzaak voor lokale vergunningen te laten vervallen, en in plaats daarvan landelijke regels in te voeren. Die regels gelden voor emplacementen waar structureel met gevaarlijke goederen gerangeerd wordt (dat Basisnet). Op andere emplacementen komt volgens het huidige plan juist geen nationale/lokale regelgeving:

De vierde denkrichting is dat er op emplacementen waar alleen incidenteel wordt gerangeerd met treinen die gevaarlijke stoffen vervoeren, geen aanvullende maatregelen worden getroffen. Voor deze emplacementen gelden enkel de internationale voorschriften voor het veilig vervoer van gevaarlijke stoffen. Op de emplacementen die binnen het kernnet van het basisnet vallen zullen ook de eisen van het basisnet gelden.

 

23-12-2024 19:17:03 1
marvinkok
marvinkok

Quote
Marco (23-12-2024 16:42:43):


Quote
Muizeneus (23-12-2024 13:06:06):


www.destentor.nl

Geen idee of ze er voorheen reden, maar voortaan dus geen gevaarlijke stoffen meer via de Kippenlijn. Kan ik me voor deze lijn, die soms meer op een tramlijn dan een spoorlijn lijkt, wel wat bij voorstellen.


De titel is 'Geen gevaarlijke stoffen meer over Valleilijn' maar die conclusie lijkt niet te kloppen. In de brief van het ministerie staat expliciet:

Het is overigens belangrijk om te beseffen dat het vervoer van gevaarlijke stoffen in principe overal mag plaatsvinden, dus ook buiten de in het robuust basisnet aangewezen infrastructuur.

De trein naar Akzo in Emmen rijdt normaal toch via Almelo - Mariënberg? Of rijdt die dusdanig weinig dat ze het niet als structureel vervoer beschouwen?



Naar Emmen rijdt inderdaad gepland over Aml - Mrb, maar dat is Caprolactam, wat geen gevaarlijke stof is.

 

23-12-2024 22:11:35
scooter
scooter

Quote
wattman (23-12-2024 15:56:47):


Het gaat om www.rijksoverheid.nl

Ik citeer (vet door mij toegevoegd):

De verplichte aandachts- en voorschriftengebieden langs de transportroutes maken duidelijk waar rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid van een groot incident. Tegelijkertijd zorgt het voor extra administratieve lasten en kosten voor het nemen van maatregelen aan zeer kwetsbare gebouwen (bv. ziekenhuizen, kinderdagverblijven). De decentrale overheden hebben aangegeven bezwaar te hebben tegen het feit dat deze eisen ook gelden op plekken langs het spoor waarover slechts incidenteel vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Daarom wil het ministerie het basisnet spoor beperken tot deze belangrijkste routes en zullen omleidingsroutes en andere niet-structurele routes uit het basisnet spoor worden gehaald. Het betreft in ieder geval de volgende routes:
Dordrecht – Geldermalsen (Merwede-Lingelijn), Barneveld Noord – Ede-Wageningen, Mariënberg – Almelo en Meppel – Leeuwarden – Groningen. Hierover ga ik de komende drie maanden nader in gesprek met de decentrale overheden en zal ik de Kamer nader informeren.



Ok,dus als Meppel-Groningen eruit ligt,kan er niks meer door wat gevaarlijke stoffen betreft.Er is namelijk geen andere route dan beschikbaar.

 

23-12-2024 22:13:30
MaxBB
MaxBB

Lees het bericht van Marco voor wat nuance. :)

 

23-12-2024 22:19:36
scooter
scooter

je bedoelt,dat het in principe overal mag plaatsvinden,dus ook buiten robuust basisnet?

hm,ja ok,iets te snel geoordeeld

 

23-12-2024 23:21:00
robert5591
robert5591

Als ik het goed lees, verandert er voor waar treinen met gevaarlijke stoffen mogen rijden niets [of niet veel]. Wat het ministerie wil veranderen is
(i) een vermindering van regels / eisen aan speciale bebouwing in de nabijheid van de spoorlijnen waar structureel dergelijk vervoer plaatsvindt en
(ii) een landelijke uniformering van eisen die aan emplacementen waar structureel met dergelijke treindelen gerangeerd wordt.

Ik denk dat het gebruik van het woord 'basis' nogal verwarrend is

 

06-01-2025 18:57:55
mat64Hidde
mat64Hidde

Iemand in de chat van de railcam bij Amf beweerd dat de Mat'64 3 februari in dienst komt.

Quote
Het Treinenjournaal:


mededeling. RRReis Mat 64 904 is in Remrevisie. de inzet wordt verplaatst van 8 Januari naar 3 Februari


Waarop iemand anders een hele goede reactie gaf dat hiervan een bij effect kan zijn:

Quote
Molentje:


(...) Wat gaat Keolis nu doen? De verbouwing van Protos ook verschuiven? Of gewoon minder / met kortere treinen rijden?


 

06-01-2025 20:20:07
train85
train85

Gewoon wachten wat de stichting zelf zal vermelden op hun facebookpagina. Dan weet je het zeker.

 

06-01-2025 20:34:14 3
RX7567
RX7567

Want de 2454 Crew deelt vooraf dingen op hun Facebook? Was het maar zo. Nou ja, als hij woensdagochtend in dienst komt horen jullie het vast wel van mij:) Ik ben van plan de wekker te zetten en als die rijdt z.s.m. naar het station te fietsen. Ik ben trouwens de gebruiker 'Molentje' in het bericht van Mat64Hidde😀.

Trouwens, op rrreis.nl/trein staat deze tekst.

'We starten de vernieuwing

Vanaf begin 2025 worden alle treinen één voor één grondig vernieuwd. Om jouw dienstregeling te kunnen blijven rijden zetten we een extra (bijzondere) trein in. Halverwege 2025 stap je in de eerste vernieuwde trein. Meer informatie hierover volgt.'

Dat is de eerste officiële hint naar de inzet van stel 904 toch?



Laatst bewerkt door RX7567 op 06-01-2025 20:40
 

06-01-2025 21:50:05
treinhobby
treinhobby

In de NS reisplanner is bij rit 31413 (Amf v 7:55) ook als afbeelding een Mat’64 gekomen.

 

06-01-2025 22:24:04
Muizeneus
Muizeneus

Zelfs al bij rit 31409 een uur eerder.

Overigens worden alle andere omlopen als 'Flirt' aangeduid en dus nergens met Protos...



Laatst bewerkt door Muizeneus op 06-01-2025 22:26
 

06-01-2025 23:54:39 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
treinhobby (06-01-2025 21:50:05):


In de NS reisplanner is bij rit 31413 (Amf v 7:55) ook als afbeelding een Mat’64 gekomen.


Dat staat er vandaag echter ook, dus dat lijkt mij hetzelfde verhaal als de weergave van treinposities; Oftewel: hoe de rit gepland staat in het systeem van ProRail, maar niet per sé wat Keolis erop inzet.

 

07-01-2025 07:17:05 1
martijn
martijn

Voor de oplettende kijker stond dat treinstel al vanaf half december 2024 bij de genoemde ritten in de reisplanner afgebeeld.

 

07-01-2025 09:07:54
ToH
ToH

Mat'64 gaat tot nader order niet rijden vanwege een remrevisie, aldus een bericht in het Opvallende Dingen topic.

 

07-01-2025 14:48:45 1
treinfan
treinfan

Quote
Muizeneus (06-01-2025 22:24:04):


Zelfs al bij rit 31409 een uur eerder.

Overigens worden alle andere omlopen als 'Flirt' aangeduid en dus nergens met Protos...


Precies, niet iedereen weet de informatie goed op waarde weet te schatten. Een plaatje in de planner zegt niets, want dat is geen actuele data. Ga er maar vanuit dat de mat '64 pas wordt ingezet op Amf-Bnc nadat er spotmeldingen zijn geweest dat het treinstel niet meer in Rsd staat.

 

07-01-2025 15:28:22 4
mat64Hidde
mat64Hidde

Nieuwsbericht hierover in de Gelderlander/AD:
www.gelderlander.nl
En een versie zonder paywall



Laatst bewerkt door mat64Hidde op 07-01-2025 15:31
 

07-01-2025 16:28:01
treinhobby
treinhobby

Krijgt volgens dat artikel dus ook de Rrreis kleurstelling.

 

07-01-2025 18:32:14
stefanvw14
stefanvw14

Opzich jammer dat ie niet in het NS geel/blauw er komt rijden, maar snap wel dat die kleurstelling misschien niet mag. Achja een blauwe Mat’64 is ook uniek genoeg te noemen. Keolis zal wel denken wie straks de “extra” reizigers zijn.

 

07-01-2025 19:25:59
martijn
martijn

De RRReis-huisstijl kent amper blauw, maar dat terzijde.

 

07-01-2025 20:49:57
treinhobby
treinhobby

Hierbij een link naar de officiële instructies qua huisstijl van Rrreis:


rrreis.nl

Dus paars met een verloop via blauw naar groen en witte koppen.

 

07-01-2025 21:14:40
bacr
bacr

Quote
mat64Hidde (07-01-2025 15:28:22):


Nieuwsbericht hierover in de Gelderlander/AD:
www.gelderlander.nl
En een versie zonder paywall


Wel jammer dat in het artikel over de 904 wordt gesproken als een oer-Hollandse trein..... Nooit geweten dat Talbot Aachen oer-Hollands was....

 

07-01-2025 21:38:01
stefanvw14
stefanvw14

Quote
martijn (07-01-2025 19:25:59):


De RRReis-huisstijl kent amper blauw, maar dat terzijde.


Excuus, omdat er nog geen enkel ander stel van een andere kleur is voorzien denk ik nog steeds in de oude kleurstelling

 

07-01-2025 21:46:01 1
diesels
diesels

Quote
bacr (07-01-2025 21:14:40):


Quote
mat64Hidde (07-01-2025 15:28:22):


Nieuwsbericht hierover in de Gelderlander/AD:
www.gelderlander.nl
En een versie zonder paywall


Wel jammer dat in het artikel over de 904 wordt gesproken als een oer-Hollandse trein..... Nooit geweten dat Talbot Aachen oer-Hollands was....


Pffff dat is wel een knap staaltje spijkers op laag water zoeken

Uiteraard is de Plan V oer-Nederlands, (deels) gebouwd over de grens of niet

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-01-2025 23:26:17
thom
thom

Het is ook niet dat destijds Talbot het ontwerp van Werkspoor over nieuw gemaakt heeft, ze hebben het gewoon doorgebouwd.

 

08-01-2025 06:36:40
gvttreinen
gvttreinen

Daarnaast werkte bij Talbot nogal wat Hollandse...euh, Limburgse arbeiders 😀

 

08-01-2025 13:19:44
achterdoel
achterdoel

Quote
treinhobby (07-01-2025 16:28:01):


Krijgt volgens dat artikel dus ook de Rrreis kleurstelling.



Dat staat er niet. Er staat ... en krijgt het treinstel de huisstijl van de Keolis-treinen die op de Valleilijn rijden. Kan dus ook zomaar nog het valleilijn blauw zijn. Ik kan me voorstellen dat ze de nieuwe RRReis huisstijl niet als eerste op een oude trein willen presenteren.



Laatst bewerkt door achterdoel op 08-01-2025 13:20
 

08-01-2025 13:44:10
martijn
martijn

Alleen ligt de merknaam Valleilijn natuurlijk al ruim een jaar ergens in de archieven. Zou een beetje raar zijn om die naam weer nieuw leven in te blazen. Maar we zullen zien.

 

08-01-2025 14:10:29
AlexNL
AlexNL

Het zou een leuke knipoog naar het verleden zijn :-)

Connexxion Valleilijn Plan V 919 | Deze Plan V 919 of Mat 64… | Flickr

 

08-01-2025 14:17:27
Muizeneus
Muizeneus

Het idee is al vrij oud...

Langs de rails



Laatst bewerkt door Muizeneus op 08-01-2025 15:25
 

08-01-2025 14:45:01
treinfan
treinfan

Quote
Muizeneus (08-01-2025 14:17:27):


Het idee is al vrij oud...

Langs de rails


Je hebt een verkeerde link geplakt denk ik, kan je die aanpassen? www.nicospilt.com is het juiste linkje van Langs de rails dat je bedoelt.

 

08-01-2025 15:25:42 1
Muizeneus
Muizeneus

dank, is aangepast!

 

08-01-2025 17:53:40 1
wattman
wattman

Ach ja, maar weer iets opduiken uit de belegen moppentrommel. "Lachen, gieren, brullen". Nu iedereen is bijgekomen van deze 1 april grap, maar weer naar de feiten hoop ik.

 

03-02-2025 16:26:20
V200
V200

Dit lijkt me iets waarschijnlijker (of zou het toch alleen maar een paar opschriften worden?):

Planv_904_rrreis



Laatst bewerkt door V200 op 03-02-2025 16:27
 

03-02-2025 21:38:33
mat64Hidde
mat64Hidde

Ff voor de duidelijkheid voordat nepnieuws zich gaat verspreiden: Dit is fanmade, toch?

 

03-02-2025 21:49:43
T-Twente
T-Twente

Als de Plan V in RRReis merk komt, is dit het meeste logische cdn.discordapp.com

 

03-02-2025 22:08:01
GerritJan
GerritJan

oorspronkelijke heeft een boog, dus of ze die nou zo recht maken of er een boog bij in zetten maakt niet uit lijkt mij?

 

03-02-2025 22:18:17
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
mat64Hidde (03-02-2025 21:38:33):


Ff voor de duidelijkheid voordat nepnieuws zich gaat verspreiden: Dit is fanmade, toch?


Kijk maar naar de URL 😉

 

04-02-2025 07:45:19
treinhobby
treinhobby

Quote
GerritJan (03-02-2025 22:08:01):


oorspronkelijke heeft een boog, dus of ze die nou zo recht maken of er een boog bij in zetten maakt niet uit lijkt mij?


vermoed de tekst ‘ik ben een reservetrein’.

 

04-02-2025 10:19:18
V200
V200

Quote
T-Twente (03-02-2025 21:49:43):


Als de Plan V in RRReis merk komt, is dit het meeste logische cdn.discordapp.com


Waarom zou dat meer logisch zijn? Als je kijkt op de site van RRReis naar de ontwerpen van de Protos, Lint en Flirt zie je dat het kleurgedeelte verder doorloopt richting de kop. Kan natuurlijk zijn dat ze voor een simpeler ontwerp kiezen.

 

04-02-2025 13:12:20
T-Twente
T-Twente

De Protos en FLIRT zijn de vaste stellen, de Plan V is immers een extra 'reserve' trein die niet voldoet aan het RRReis-merk. Net als met de bussen.



Laatst bewerkt door T-Twente op 04-02-2025 13:12
 

04-02-2025 13:17:59
VIRMm1
VIRMm1

Maar of NS het oke vind dat die trein in een (oude) NS kleurstelling gaat rijden?

 

04-02-2025 13:39:44
train85
train85

De Plan V 904 gaat ook niet in NS kleuren rijden, dat is hier ook zo vaak vermeld. Hij krijgt een alternatieve kleurstelling, die nog niet bekend is welke. Zodra die de loods uit gaat daar, wordt het bekend gemaakt.

 

04-02-2025 16:38:31
cuneo56
cuneo56

De NS kan geen bezwaar maken over in welke kleur oud materieel van hun rijdt. Wel is er een voorbehoud voor het gebruik van hun Logo, dat eigenlijk enkel gebruikt mag worden in een historisch kader.

(om de een of andere reden schijnt dat echter niet te gelden voor de SHD met hun 2205 en meetrijtuig)

 

04-02-2025 17:26:25
mren
mren

Het wordt nu lichtelijk off topic maar ook kenmerkende (bedrijfs- of product)kleuren worden min of meer beschermd tegen inbreuken door het merkenrecht.

 

04-02-2025 17:46:08
NS1637
NS1637

Quote
T-Twente (04-02-2025 13:12:20):


De Protos en FLIRT zijn de vaste stellen, de Plan V is immers een extra 'reserve' trein die niet voldoet aan het RRReis-merk. Net als met de bussen.


Voor tijdelijke (reserve)bussen hebben ze ook een simpele variant van de RRReisstijl, zie bijvoorbeeld commons.wikimedia.org . Zoiets kunnen ze ook nog met de 904 doen.

 

05-02-2025 01:51:25
thom
thom

Quote
V200 (04-02-2025 10:19:18):


Quote
T-Twente (03-02-2025 21:49:43):


Als de Plan V in RRReis merk komt, is dit het meeste logische cdn.discordapp.com


Waarom zou dat meer logisch zijn? Als je kijkt op de site van RRReis naar de ontwerpen van de Protos, Lint en Flirt zie je dat het kleurgedeelte verder doorloopt richting de kop. Kan natuurlijk zijn dat ze voor een simpeler ontwerp kiezen.



Zoiets word toch al met een full-colour bedrukte sticker geplakt, dus het design maakt daarin niets uit in kosten oid.

Wat NS er van kan vinden, heeft ook te maken met de eisen die gesteld zijn in het overname contract van het stel destijds.



Laatst bewerkt door thom op 05-02-2025 01:52
 

06-02-2025 14:52:55 1
treinnetco
treinnetco

Protos 5032 mag het spits afbijten voor de revisie: de trein is om 14.45u vertrokken uit Amf ri Rsd.



Laatst bewerkt door treinnetco op 06-02-2025 14:53


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

06-02-2025 15:47:00
Dionysusnu
Dionysusnu

Is de 904 al inzetbaar, of wordt er een stukje met minder reserve gereden?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-02-2025 15:57:43
train85
train85

Quote
treinnetco (06-02-2025 14:52:55):


Protos 5032 mag het spits afbijten voor de revisie: de trein is om 14.45u vertrokken uit Amf ri Rsd.



Is dat al zeker? Kan ook voor onderhjoud daarheen gaan.

 

06-02-2025 15:57:57 1
train85
train85

Quote
Dionysusnu (06-02-2025 15:47:00):


Is de 904 al inzetbaar, of wordt er een stukje met minder reserve gereden?



Staat nog in Roosendaal.

 

06-02-2025 17:50:43 7
treinnetco
treinnetco

Quote
train85 (06-02-2025 15:57:43):


Quote
treinnetco (06-02-2025 14:52:55):


Protos 5032 mag het spits afbijten voor de revisie: de trein is om 14.45u vertrokken uit Amf ri Rsd.



Is dat al zeker? Kan ook voor onderhoud daarheen gaan.



Ja, dat is zeker. Eerder zou de 5034 vanwege diverse hardnekkige storingen die kant op gaan, maar nu is toch gekozen voor de 5032. De Mat '64 zal de komende weken gereedgemaakt worden voor de dienst, onder andere stickers en de laatste puntjes in de revisie van enkele componenten. We moeten niet vergeten dat de 904 weer van museumtrein teruggaat naar diensttrein. Daar zitten wel wat strengere eisen vanuit de vervoerder aan vast. Het gaat om vele kilometers meer dan dat het ding de afgelopen jaren gereden heeft. Twee ritten Amf - Bnz komt neer op een kleine 90 per dag. Reken maar uit, dat gaat snel richting de 20.000km per jaar, puur voor de dienst hier. Dan wil je wel een bedrijfszekere trein!




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

06-02-2025 18:25:21
train85
train85

Ik begrijp jou helemaal. Mooi dat er nu beetje schot in de zaak komt.

 

07-02-2025 10:49:09
phantom
phantom

Geen idee of het al een keer is langs gekomen,maar voor hoelang zal het mat64 stel nu terug keren in dienst ?
Ofwel hoelang is de verwachte tijd die men nodig heeft voor het reviseren van alle protos stellen ?
(ik neem aan dat als die allemaal af zijn dat het dan gelijk einde oefening is voor mat64 in actieve dienst)

 

07-02-2025 10:53:21
mat64Hidde
mat64Hidde

Volgens een nieuwsbericht in De Gelderlander die hier eerder is voorbij gekomen "minstens 2 jaar". Dus tot 2027.

 

07-02-2025 20:58:29
treinnetco
treinnetco

Quote
phantom (07-02-2025 10:49:09):


Ofwel hoelang is de verwachte tijd die men nodig heeft voor het reviseren van alle protos stellen ?


Vergeet de beide Flirt's niet. Die moeten ook omgebouwd worden...




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

08-02-2025 10:58:58
phantom
phantom

Duidelijk verhaal,dank voor de info.

 

13-02-2025 16:55:44
Pattrein
Pattrein

Protos 5031 is mogelijk aan de beurt. Vandaag reedt deze naar Roosendaal

 

13-02-2025 17:11:49
martijn
martijn

Zoals eerder gemeld, is het de 5032 geworden. De hele klus kost niet een paar dagen maar een paar maanden per treinstel, anders was de 904 niet voor minimaal 2 jaar gehuurd natuurlijk.

 

13-02-2025 18:53:19
thom
thom

De stellen van ook voor regulier onderhoud naar Roosendaal toe.

 

26-03-2025 19:43:01
Jasper-N
Jasper-N

Ik vraag mij trouwens het volgende af, wat gaat er nu gebeuren met de onderhoud locatie van Connexxion in Amersfoort? Gezien daar geen onderhoud meer uitgevoerd word.

 

26-03-2025 19:50:07
NsBrinks
NsBrinks

Quote
Jasper-N (26-03-2025 19:43:01):


Ik vraag mij trouwens het volgende af, wat gaat er nu gebeuren met de onderhoud locatie van Connexxion in Amersfoort? Gezien daar geen onderhoud meer uitgevoerd word.



De loods is nog officeel van Connexion, maar Arriva huurt het gebouw voor onderhoud en omstickering van de GTW's uit het noorden en oosten.



Laatst bewerkt door NsBrinks op 26-03-2025 19:50
 

26-03-2025 19:51:11
martijn
martijn

Bijna, het betreft de GTW's van het concessiegebied Achterhoek-Rivierenland die de RRReis-huisstijl krijgen. De noordelijke stellen zijn enkele jaren geleden bij Transit Oost in Winterswijk al van nieuwe stickers voorzien.

(reactie geplaatst voordat bovenstaand bericht was aangepast)



Laatst bewerkt door martijn op 26-03-2025 19:55
 

27-03-2025 04:26:15
mattie2
mattie2

GTW’s van de Vechtdallijn zijn er ook geweest voor nieuwe stickers.

 

23-04-2025 22:04:08 2
Svh
Svh

De 904 gaat dan eindelijk echt rijden. Op zaterdag 3 mei 2025 rijdt hij voor belangstellenden, vanaf dinsdag 6 mei 2025 in de ochtendspits van de reguliere dienstregeling. www.barneveldsekrant.nl

 

24-04-2025 09:03:28
train85
train85

Artikel achter de betaalmuur.

 

24-04-2025 09:13:59
Muizeneus
Muizeneus

Quote
Svh (23-04-2025 22:04:08):


De 904 gaat dan eindelijk echt rijden. Op zaterdag 3 mei 2025 rijdt hij voor belangstellenden, vanaf dinsdag 6 mei 2025 in de ochtendspits van de reguliere dienstregeling. www.barneveldsekrant.nl


Keolis verwachtte zeker zoveel Somda'ers in z'n eerste rit dat ze bang waren de reguliere reizigers op het perron te moeten achterlaten 😀

 

24-04-2025 09:15:57
mren
mren

Quote
train85 (24-04-2025 09:03:28):


Artikel achter de betaalmuur.



Daarom geeft Svh netjes een samenvatting. Journalisten werken niet gratis.

 

24-04-2025 09:36:23
train85
train85

Zeker dat waarderen wij ook.

 

24-04-2025 09:36:50
train85
train85

Quote
Muizeneus (24-04-2025 09:13:59):


Quote
Svh (23-04-2025 22:04:08):


De 904 gaat dan eindelijk echt rijden. Op zaterdag 3 mei 2025 rijdt hij voor belangstellenden, vanaf dinsdag 6 mei 2025 in de ochtendspits van de reguliere dienstregeling. www.barneveldsekrant.nl


Keolis verwachtte zeker zoveel Somda'ers in z'n eerste rit dat ze bang waren de reguliere reizigers op het perron te moeten achterlaten 😀



Zaterdag 3 mei zijn er een paar ritten voor genodigde.

 

24-04-2025 13:57:00
gvttreinen
gvttreinen

Stel.904 kwam vandaag door Ut ri Amf, opmerkelijk detail..de 1e klasse open afdeling is gedegradeerd tot 2e klasse....daar zal het lekker druk worden 😉

 

24-04-2025 16:39:08
treinhobby
treinhobby

Quote
mvschoon (11-04-2025 17:57:33):

Zo te zien een gehalveerde 1e klas.


Quote
treinhobby (11-04-2025 18:00:04):


Alleen het stuk tussen de deur en cabine is eerste klas.

Benieuwd wat ze met de banken op het gedeclasseerde deel gedaan hebben.


dat was op 11 april al gemeld.

of heb je kunnen zien wat er met het interieur gebeurt is en de eerste klas banken daar nog staan?

 

24-04-2025 18:28:08
gvttreinen
gvttreinen

Helaas, niet kunnen zien (doorrijden en miezerregen)

 

24-04-2025 20:01:22
thom
thom

Dat zal wel ongewijzigd zijn, immers heeft de 1e klas een verschoven middenpad.

Andere banken erin zetten met een 2+2 opstelling zou ervoor zorgen dat de coupedeuren niet meer uitkomen met het gangpad ;)



Laatst bewerkt door thom op 24-04-2025 20:08
 

24-04-2025 20:40:44
treinhobby
treinhobby

Of de banken eruit en er een sta / open / loungebanken afdeling van maken, zoals de Protossen nu ook al hebben.

 

24-04-2025 22:06:33 1
henri1972
henri1972

Waarom zou je dat doen? Kost extra geld en levert niets extra's op.

 

25-04-2025 07:02:13 1
treinnetco
treinnetco

Ga er maar van uit dat het interieur ongewijzigd is. Er zitten extra stickers in de trein die verplicht zijn, zoals reisregels e.d., evenals informatie over de verbouwing van de Protossen.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

25-04-2025 12:33:39
anlern
anlern

Zit er nog orgineel mat 64 interieur in?
Zou super zonde zijn aangezien er veel mensen mee gaan reizen die niets geven om museum mat en banken die lastig te vervangen zijn

 

25-04-2025 12:50:15
train85
train85

Er is niks veranderd aan het interieur.

 

25-04-2025 19:16:17
thom
thom

Quote
treinhobby (24-04-2025 20:40:44):


Of de banken eruit en er een sta / open / loungebanken afdeling van maken, zoals de Protossen nu ook al hebben.


Die lege ruimte heeft het stel al, in de voormalige post of bagage ruimte :p

 

30-04-2025 19:40:56
mat64Hidde
mat64Hidde

Al op verschillende websites (Zoals deze) dwaalden verhalen rond dat de Mat'64 een extra rit zou rijden op zaterdag 3 mei. En dat lijkt nu bevestigd te zijn door Treinposities: 31425 wordt gereden door de 904 ipv Protos of Flirt. Opvallend genoeg is de terugrit, 31426, op dit moment nog niet gepland met Plan V.

 

30-04-2025 19:44:34
michaben
michaben

Zou tot en met de 31442 moeten rijden gezien het afwijkende aankomstperron van die trein.

 

30-04-2025 20:35:32
BVisser
BVisser

Quote
mat64Hidde (30-04-2025 19:40:56):


Al op verschillende websites (Zoals deze) dwaalden verhalen rond dat de Mat'64 een extra rit zou rijden op zaterdag 3 mei. En dat lijkt nu bevestigd te zijn door Treinposities: 31425 wordt gereden door de 904 ipv Protos of Flirt. Opvallend genoeg is de terugrit, 31426, op dit moment nog niet gepland met Plan V.



Dat heeft Keolis zelf twee weken geleden al bekendgemaakt. Alleen de dienstregeling was onbekend.

 

01-05-2025 17:12:53
michaben
michaben

Quote
michaben (30-04-2025 19:44:34):


Zou tot en met de 31442 moeten rijden gezien het afwijkende aankomstperron van die trein.


Dit is na publicatie van de laatste versie van de reisplanner aangepast, trein 31438 is nu de laatste rit met de Plan V en wordt te Amf binnengenomen op spoor 4a om daarna afgerangeerd te worden naar de Bkd.

 

02-05-2025 10:41:33
train85
train85

De ritten die zaterdag gereden worden is ook alleen voor pers en genodigden en vrijwilligers van de 2454crew.

 

02-05-2025 10:45:01
martijn
martijn

Bijzonder dat ze dan gewoon in de dienstregeling staan. Je zou verwachten dat die 4 slagen Amersfoort - Barneveld Zuid zouden uitvallen voor de overige reizigers.

(en waarom maar liefst 4 retourritten voor pers, genodigden en vrijwilligers, past dat niet in 1 trein?)

 

02-05-2025 10:53:31
train85
train85

Ze willen het verspreiden over 4 ritten. Wat precies de reden is geen idee.

De ritten zitten onder het normale nummer in de planningssystemen. Daarom komen ze ook in de reisplanner. Ben benieuwd hoe Keolis dat gaat oplossen, dat er geen gewone reizigers mee gaan.

 

02-05-2025 10:57:14
Terebo
Terebo

is het dan niet eerder dat pers etc speciaal zijn uitgenodigd en er woordvoerders enzo zijn, maar de ritten verder wel gewoon beschikbaar zijn voor gewone reizigers. De slagen worden buiten de spits gereden dus ik denk dat dat prima kan. Misschien alles door elkaar, misschien dat ze een bak reserveren voor "genodigden"

 

02-05-2025 11:13:05 2
martijn
martijn

Ben ook weleens bij een soortgelijk persmoment geweest, maar daar werd geen rit in de reizigersdienst voor opgeofferd, zeker niet 4. Als zoveel pers e.d. wordt verwacht, kunnen ze het stel toch op een ander traject laten rijden? Ik snap dat de zondag wanneer de pendel naar Barneveld Zuid niet rijdt, geen optie is op de Biblebelt ;)

 

02-05-2025 13:46:36
rob_ehv
rob_ehv

Volgens een mail van crew2454 is de rit ook toegankelijk voor betalende reizigers en mogen donateurs van crew2454 1 slag gratis mee op vertoon van de donateurs pas.

 

02-05-2025 14:11:37
martijn
martijn

Kijk, dat lijkt er meer op ;)

 

02-05-2025 16:15:23
thom
thom

Quote
martijn (02-05-2025 11:13:05):


Ben ook weleens bij een soortgelijk persmoment geweest, maar daar werd geen rit in de reizigersdienst voor opgeofferd, zeker niet 4. Als zoveel pers e.d. wordt verwacht, kunnen ze het stel toch op een ander traject laten rijden? Ik snap dat de zondag wanneer de pendel naar Barneveld Zuid niet rijdt, geen optie is op de Biblebelt ;)


Zou toch vreemd zijn dat als het een perspresentatie is voor tijdelijk vervangend materieel op een verbinding en dat je dan ergens anders rond gaat rijden :p?

 

02-05-2025 16:27:02
Edb3
Edb3

Quote
Terebo (02-05-2025 10:57:14):


is het dan niet eerder dat pers etc speciaal zijn uitgenodigd en er woordvoerders enzo zijn, maar de ritten verder wel gewoon beschikbaar zijn voor gewone reizigers. De slagen worden buiten de spits gereden dus ik denk dat dat prima kan. Misschien alles door elkaar, misschien dat ze een bak reserveren voor 'genodigden'


Dat klopt, dat deed Arriva ook voor bijv. de Nachttrein. Gewoon 1 coupé voor genodigden en in andere delen van de trein de 'normale' reizigers. Gaat prima en de sfeer is altijd goed, vooral als er nog een natje of droogje rondgedeeld wordt :)

 

02-05-2025 16:36:48 2
martijn
martijn

Quote
thom (02-05-2025 16:15:23):


Quote
martijn (02-05-2025 11:13:05):


Ben ook weleens bij een soortgelijk persmoment geweest, maar daar werd geen rit in de reizigersdienst voor opgeofferd, zeker niet 4. Als zoveel pers e.d. wordt verwacht, kunnen ze het stel toch op een ander traject laten rijden? Ik snap dat de zondag wanneer de pendel naar Barneveld Zuid niet rijdt, geen optie is op de Biblebelt ;)


Zou toch vreemd zijn dat als het een perspresentatie is voor tijdelijk vervangend materieel op een verbinding en dat je dan ergens anders rond gaat rijden :p?



Ik vind vier retourritten uit de dienstregeling halen voor iets wat je ook gewoon op het perron of elders (of gewoon helemaal niet) kan doen, net iets vreemder. Maar dat is uit het perspectief van een treinreizger he...

 

02-05-2025 23:02:00
thom
thom

Dat is dus maar de vraag of die ritten daadwerkelijk niet toegankelijk zijn voor reizigers.