Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
03-05-2025 07:02:44
BVisser
BVisser

Ze staan keurig vermeld in de reisplanner compleet met het juiste materieel dus de conclusie is gerechtvaardigd dat ze toegankelijk zijn voor reizigers. Keolis mag ook niet zomaar wat ritten schrappen als ze een feestje willen vieren.



Laatst bewerkt door BVisser op 03-05-2025 07:02
 

03-05-2025 07:17:04 2
martijn
martijn

Het is inderdaad allang vanuit alle hoeken bekend gemaakt dat de ritten gewoon toegankelijk zijn voor reizigers, alleen hier denken sommigen nog dat het een exclusief feestje voor hen wordt

 

03-05-2025 08:44:16 2
treinnetco
treinnetco

Alle vier de ritten zijn openbaar toegankelijk. Echter, omdat deze natuurlijk allemaal gewild zijn is er voldoende servicepersoneel aanwezig om bij een volle trein mensen te kunnen weigeren. De eerste rit is de pers aanwezig, dus wie niet met z'n smoel op TV wilt, zou ik aanraden niet mee te gaan.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

03-05-2025 10:49:27
phantom
phantom

Men verwacht er nogal wat van,als men 4 ritten ook gebruikt voor pers en vrijwilligers van de 2454 crew.
Ja het is bijzonder dat een oud voormalig NS mat 64 stel na overname door een 'museum stichting' na zoveel jaar weer dienstvaardig terug kert in de reizigers dienst bij een andere vervoersmaatschappij.
Maar is het dusdanig bijzonder dat je daarvoor dit doet ,en verwacht dat je 4 ritten nodig zal hebben ?
Of heeft men gerekend op grote toeloop en om niet teveel van de reizigers capaciteit in te nemen,besloten tot 4 ritten ?
Hoe vol zal een rit normaal zijn met betalende reizigers op zaterdag ?



Laatst bewerkt door phantom op 03-05-2025 10:55
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-05-2025 11:59:06
RX7567
RX7567

Nou, uiteindelijk viel het allemaal mee. De eerste klas en mogelijk ook het gedeclasseerde gedeelte van de trein was afgezet voor pers en andere genodigden. Na de eerste slag was de pers alweer weg. Verder is de trein gewoon toegankelijk voor iedereen met een kaartje en kon iedereen ook gewoon mee, ondanks de drukte.

 

03-05-2025 16:52:52
MaxBB
MaxBB

Quote
phantom (03-05-2025 10:49:27):


Maar is het dusdanig bijzonder dat je daarvoor dit doet ,en verwacht dat je 4 ritten nodig zal hebben ?
Of heeft men gerekend op grote toeloop en om niet teveel van de reizigers capaciteit in te nemen,besloten tot 4 ritten ?


Keolis spreekt op LinkedIn van een proefrit vandaag. Het lijkt me dat je dan gelijk meerdere proefritten wilt maken.

 

03-05-2025 17:36:14
martijn
martijn

Proef geslaagd. Heb er gelijk wat plaatjes van gemaakt.

 

03-05-2025 19:29:50
treinhobby
treinhobby

nos.nl

 

03-05-2025 22:03:46
Xander140
Xander140

Ik vind het sowieso beetje bizar voor een nood vervanging zoveel aandacht te genereren. Als de DB met IC1 mat rijd ipv een ICE zijn de meeste reizigers juist boos. Want ja ze hebben betaald voor een ICE.... Feitelijk is het gewoon er is niks beschikbaar dus dan maar een trein die eigenlijk totaal niet voldoet volgens de eisen van de concessie. Ja i know er is een uitzondering gemaakt maar een andere oplossing was er ook niet echt. Durf te wedden dat de meeste reizigers het met 35 graden toch echt minder leuk vinden.



Laatst bewerkt door Xander140 op 03-05-2025 22:05
 

03-05-2025 22:31:11 8
mvschoon
mvschoon

Gelukkig was het plan 'm alleen in de ochtendspits in te zetten, dan is het nog niet zo warm ;-) maarre jij houdt niet zo van een feestje? In dit leven moet je zelf de slingers ophangen, nou, dat is vandaag in Amersfoort dus gedaan.

 

03-05-2025 23:19:47 3
thom
thom

Sowieso viert men niet alleen de inzet van tijdelijk materieel, maar meer het feit dat men beginnen kan aan het ombouwen van het huidge materieel en de reiziger dus in de toekomst meer kan verwachten :)

Quote
Xander140 (03-05-2025 22:03:46):


Ik vind het sowieso beetje bizar voor een nood vervanging zoveel aandacht te genereren. Als de DB met IC1 mat rijd ipv een ICE zijn de meeste reizigers juist boos. Want ja ze hebben betaald voor een ICE.... Feitelijk is het gewoon er is niks beschikbaar dus dan maar een trein die eigenlijk totaal niet voldoet volgens de eisen van de concessie. Ja i know er is een uitzondering gemaakt maar een andere oplossing was er ook niet echt. Durf te wedden dat de meeste reizigers het met 35 graden toch echt minder leuk vinden.


Alternatief was gewoon géén trein, en een hoop treinen opheffen.

En benoemen dat het alternatief niet aan alle eisen voldoet is leuk, maar dat verteld Keolis zelf ook, en verteld er dan ook bij dat er iemand aan boord is voor het assisteren bij het instappen bijvoorbeeld.

Een boemellijntje met stoptreinen als dit vergelijken met ICE's waar je veel langer mee onderweg bent is ook een beetje appels met peren vergelijken.



Laatst bewerkt door thom op 03-05-2025 23:21
 

04-05-2025 03:21:41 2
rolandrail
rolandrail

Quote
Xander140 (03-05-2025 22:03:46):


Ik vind het sowieso beetje bizar voor een nood vervanging zoveel aandacht te genereren. Als de DB met IC1 mat rijd ipv een ICE zijn de meeste reizigers juist boos. Want ja ze hebben betaald voor een ICE.... Feitelijk is het gewoon er is niks beschikbaar dus dan maar een trein die eigenlijk totaal niet voldoet volgens de eisen van de concessie. Ja i know er is een uitzondering gemaakt maar een andere oplossing was er ook niet echt. Durf te wedden dat de meeste reizigers het met 35 graden toch echt minder leuk vinden.



Het milieu is nóg niet zo erg ndk dat het sochtends tussen 7 en 9 uur al 35 graden is ;-)

 

04-05-2025 08:50:07
Xander140
Xander140

Quote
mvschoon (03-05-2025 22:31:11):


Gelukkig was het plan 'm alleen in de ochtendspits in te zetten, dan is het nog niet zo warm ;-) maarre jij houdt niet zo van een feestje? In dit leven moet je zelf de slingers ophangen, nou, dat is vandaag in Amersfoort dus gedaan.


Ja dat beschreef ik eigenlijk ook wel een beetje ;) Het feestje is wel voor de trein spotters maar de gewone reizigers boeit het totaal niet.... Daarom ook dat voorbeeld met die Duitse treinen en de gemiddelde reizigers die klagen sowieso. En qua temperatuur ik hoop inderdaad alleen op een inzet in dat tijdvak maar of de praktijk ook zo werkt is even afwachten :)



Laatst bewerkt door Xander140 op 04-05-2025 08:50
 

04-05-2025 12:35:41
henri1972
henri1972

Ach, dat gezeur over temperatuur....

De pakweg eerste 150 jaar van het bestaan van de spoorwegen reden de treinen ook zonder airco.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat mensen er aan dood gegaan zijn.

 

04-05-2025 13:25:36
Oldskool
Oldskool

Quote
henri1972 (04-05-2025 12:35:41):


Ach, dat gezeur over temperatuur....

De pakweg eerste 150 jaar van het bestaan van de spoorwegen reden de treinen ook zonder airco.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat mensen er aan dood gegaan zijn.



Misschien niet overleden maar er zijn aardig wat voorbeelden te noemen waarbij mensen onwel geworden zijn door hoge temperaturen in de trein i.c.m drukte in de trein en uitval/niet goed functionerende airco's. Gisteren was het niet zo heel warm, toch kreeg ik een berichtje door dat in een SNG het bloedheet was omdat de airco het niet deed. In de cabine was de temperatuur opgelopen tot 32C

 

04-05-2025 13:36:28 3
treinhobby
treinhobby

Precies, uitgevallen airco, maar niet bij treinen zonder airco.

Want daar kunnen (meestal alle) raampjes open.

 

04-05-2025 14:23:16 1
Xander140
Xander140

Quote
henri1972 (04-05-2025 12:35:41):


Ach, dat gezeur over temperatuur....

De pakweg eerste 150 jaar van het bestaan van de spoorwegen reden de treinen ook zonder airco.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat mensen er aan dood gegaan zijn.


vroeger was dit vroeger was zo..... Blablabla... Ik heb het over het heden met steeds warme zomers en ook een situatie waarin mensen andere standaarden verwachten dan nu en daar ook best voor betalen. Vroeger had je ook 3e klasse... Ook maar terug invoeren dan?! Beetje apart maar goed....

 

04-05-2025 15:01:19
treinfan
treinfan

Quote
Oldskool (04-05-2025 13:25:36):


Quote
henri1972 (04-05-2025 12:35:41):


Ach, dat gezeur over temperatuur....

De pakweg eerste 150 jaar van het bestaan van de spoorwegen reden de treinen ook zonder airco.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat mensen er aan dood gegaan zijn.



Misschien niet overleden maar er zijn aardig wat voorbeelden te noemen waarbij mensen onwel geworden zijn door hoge temperaturen in de trein i.c.m drukte in de trein en uitval/niet goed functionerende airco's. Gisteren was het niet zo heel warm, toch kreeg ik een berichtje door dat in een SNG het bloedheet was omdat de airco het niet deed. In de cabine was de temperatuur opgelopen tot 32C


Uitgevallen airco of defecte airco? Ik kan uit ervaring zeggen dat in een auto met defecte airco het een stuk warmer kan worden dan wanneer die uitstaat. Met raampjes open (of bij een trein: cabinedeur) koelt het dan wel af met airco uit - al is dat niet supercomfortabel.



Laatst bewerkt door treinfan op 04-05-2025 15:03
 

04-05-2025 15:58:59
Oldskool
Oldskool

Quote
treinhobby (04-05-2025 13:36:28):


Precies, uitgevallen airco, maar niet bij treinen zonder airco.

Want daar kunnen (meestal alle) raampjes open.


Van treinen met airco zitten ook ramen die in geval van nood ook open kunnen 🤪

 

04-05-2025 16:13:43 6
martijn
martijn

Quote
Xander140 (04-05-2025 14:23:16):


Quote
henri1972 (04-05-2025 12:35:41):


Ach, dat gezeur over temperatuur....

De pakweg eerste 150 jaar van het bestaan van de spoorwegen reden de treinen ook zonder airco.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat mensen er aan dood gegaan zijn.


vroeger was dit vroeger was zo..... Blablabla... Ik heb het over het heden met steeds warme zomers en ook een situatie waarin mensen andere standaarden verwachten dan nu en daar ook best voor betalen. Vroeger had je ook 3e klasse... Ook maar terug invoeren dan?! Beetje apart maar goed....



Tip: mijd treinparen 31409/31410 en 31413/31414 komende twee jaar. Er gaat een kwartier eerder en een kwartier later ook een trein en dan heb je geen last van treinstel 904. Dan kan het hier weer over de ontwikkelingen op de Kippenlijn gaan.

 

04-05-2025 17:33:42 1
train85
train85

Goed gezegd Martijn.

 

04-05-2025 19:30:44
treinnetco
treinnetco

In geval van de treinen op de Valleilijn niet.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

04-05-2025 20:56:50
thom
thom

Quote
Xander140 (04-05-2025 14:23:16):


Quote
henri1972 (04-05-2025 12:35:41):


Ach, dat gezeur over temperatuur....

De pakweg eerste 150 jaar van het bestaan van de spoorwegen reden de treinen ook zonder airco.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat mensen er aan dood gegaan zijn.


vroeger was dit vroeger was zo..... Blablabla... Ik heb het over het heden met steeds warme zomers en ook een situatie waarin mensen andere standaarden verwachten dan nu en daar ook best voor betalen. Vroeger had je ook 3e klasse... Ook maar terug invoeren dan?! Beetje apart maar goed....


Het is nou niet dat het ineens 10 graden warmer is dan 10 jaar terug toen Mat'64 uit dienst ging.

Verder is het ook geen 365 dagen heet in Nederland, dus het 'probleem' wat je schetst is uiteindelijk maar marginaal en maak je het hier wel wat overdreven groot.

Men zorgt er in ieder geval voor dat reizigers gewoon vervoerd kunnen worden, ze hadden ook gewoon 2 jaar lang alle spitsslagen kunnen laten uitvallen en de reiziger het uit laten zoeken.
Had je dat een betere oplossing gevonden?

 

05-05-2025 11:02:53
bert
bert

Er had natuurlijk ook een Lint41 met airco ergens gehuurd kunnen worden... En Arriva zit ook nogal ruim in de Flirts dus airco had gekund. Maar goed, de 904 is gekozen. Leuk voor Crew2454 denk ik.

 

05-05-2025 11:09:29
phantom
phantom

Quote
Oldskool (04-05-2025 15:58:59):


Quote
treinhobby (04-05-2025 13:36:28):


Precies, uitgevallen airco, maar niet bij treinen zonder airco.

Want daar kunnen (meestal alle) raampjes open.


Van treinen met airco zitten ook ramen die in geval van nood ook open kunnen 🤪



Alleen op de manier zoals een soort van word voorgesteld door je,is het wel zo dat je dat raam dan niet meer dicht krijgt,en dat lijkt me wel een eis ;-)
Anders kunnen we ook voorstellen om in de zomer her en der gewoon ramen eruit te laten halen vanwege warmte,alleen denk ik dat dat met snelheden boven de 5 km per uur niet echt comfortabel zal zitten :-)

Overigens het 'opblazen' van 'HET probleem' dat er geen airco zit in mat64 ,is wel wat overdreven.
Zoals gezegd,heb je 2 keuze's of je accepteert het voor de korte rit die je moet maken,of je pakt een trein eerder of later en vermijd dat je heel die wereldreis moet zien te overleven zonder airco ;-)
Zoals al aangehaald,het alternatief was waarschijnlijk uitval van treinen,en dan hadden er weer een hoop mensen lopen miepen over het ontbreken van treinritten wel 2 jaar lang.
En wat een schande dat zou zijn,etc etc,enz enz.

Quote
bert (05-05-2025 11:02:53):


Er had natuurlijk ook een Lint41 met airco ergens gehuurd kunnen worden... En Arriva zit ook nogal ruim in de Flirts dus airco had gekund. Maar goed, de 904 is gekozen. Leuk voor Crew2454 denk ik.



Hebben die nog goedkeuring om te rijden,zouden die niet 1st groot onderhoud nodig hebben,en van wie had je die willen huren ?
Arriva kan wel ruim in Flirt zitten,maar als dat de buffer is die ze nodig hebben om dagelijks rond te komen incl evt een stel of 2 wat buffer is voor als er 1 of 2 kapot gaan,dan is het niet meer zo ruim ;-)
Ik vraag me overigens ook af of Arriva daar op zit te wachten om een stel voor 2 jaar kwijt te zijn,en ik weet niet of de andere partij blij zou worden van het prijskaartje wat daaraan zou hangen mocht Arriva bereid geweest zijn.



Laatst bewerkt door phantom op 05-05-2025 11:15
 

05-05-2025 11:20:33 3
moderator
Moderator
moderator

En tot zover de berichten over de airco en alles daar omheen.

Terug naar de ontwikkelingen.

 

05-05-2025 16:45:52
mich
mich

Lint en Arriva Flirt is niet te huur.

 

05-05-2025 19:25:50
timtrein
timtrein

Anders was dat namelijk wel gedaan, ze gaan natuurlijk niet helemaal voor de lol met zo'n oud ding rond rijden, hoe leuk het ook is.

 

06-05-2025 08:32:24 2
gvttreinen
gvttreinen

Bij deze foto wat verduidelijking over de keuze.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 06-05-2025 08:33
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-05-2025 20:38:01
treinhobby
treinhobby

Waren gekoppelde Breng GTW’s geen oplossing geweest? Die hebben daar al eerder gereden.

Heb je mogelijk vanaf december alsnog een probleem als die stellen naar Arriva overgaan…

 

06-05-2025 21:21:53
tieske05
tieske05

Quote
treinhobby (06-05-2025 20:38:01):


Waren gekoppelde Breng GTW’s geen oplossing geweest? Die hebben daar al eerder gereden.

Heb je mogelijk vanaf december alsnog een probleem als die stellen naar Arriva overgaan…


Nee, want Breng is van Connexxion, en toen reed CXX ook daar. Nu is Keolis daar de vervoerder, en daarom dat er ook gekeken is om een FLIRT van ZwEnZwoKa te gebruiken maar dit vond Provincie Overijssel niet goed. Daarom dat na een hele hoop ideeën (waaronder bijv. de LINT's weer in te zetten) dit besloten is.

 

07-05-2025 10:17:40
Gydo
Gydo

Quote
gvttreinen (06-05-2025 08:32:24):


Bij deze foto wat verduidelijking over de keuze.


Ben benieuwd wat de optie van getrokken materieel zou zijn geweest, zou dat de DD-AR zijn geweest, of is er gekeken naar andere rijtuigen? Een sandwich combi van loc en rijtuigen is denk ik ook duurder dan de huur en opleidingskosten van de 904.

 

07-05-2025 10:34:24
thom
thom

Die DDAR bakken kwamen pas recent aan, toen was er allang voor de 904 gekozen natuurlijk.

En ik zie niet in waarom een combinatie lok+rijtuigen als vaste compositie duurder moet zijn in opleidingskosten eigenlijk.

 

07-05-2025 18:40:31
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
Xander140 (04-05-2025 14:23:16):


Quote
henri1972 (04-05-2025 12:35:41):


Ach, dat gezeur over temperatuur....

De pakweg eerste 150 jaar van het bestaan van de spoorwegen reden de treinen ook zonder airco.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gelezen heb dat mensen er aan dood gegaan zijn.


vroeger was dit vroeger was zo..... Blablabla... Ik heb het over het heden met steeds warme zomers en ook een situatie waarin mensen andere standaarden verwachten dan nu en daar ook best voor betalen. Vroeger had je ook 3e klasse... Ook maar terug invoeren dan?! Beetje apart maar goed....


In naam heb je geen 3e klas meer, afgeschaft is de 1e klas.

 

07-05-2025 18:51:08 1
sjoerd
sjoerd

Gelukkig hebben we ook geen derde klasse houten banken meer.

 

08-05-2025 17:46:05
phantom
phantom

Dat zijn nu houten/kunst stof gevormde 'platen'waarop een dun reepje vulling word geplakt en waar dan weer een stukje (synthetische) bekleding overheen word getrokken.
Die dan op een metalen frame word vast gebout en vindbaar zijn in de 2e klas coupe's.
Althans als ik menig mens moet geloven op ofwel woordelijke uitspraken of op geschreven reacties hier en op andere fora als er weer is een nieuw type trein word geintroduceerd ;-)



Laatst bewerkt door phantom op 09-05-2025 16:23
 

08-05-2025 17:59:11 4
martijn
martijn

Hoog tijd om zelf eens een trein van binnen te bekijken

 

12-05-2025 08:28:35
mdeen
mdeen

Quote
mich (05-05-2025 16:45:52):


Lint en Arriva Flirt is niet te huur.


Ik begrijp best dat ze niet op de huurmarkt zijn, maar Arriva doet er niets mee. Hebben ze echt "nee" gezegd toen Keolis er naar vroeg? Want voor zo ver ik weet zijn ze allemaal in Nederland en staan ze allemaal te niksen. Dat kan ook niet goed zijn voor materieel.

Op die manier kun je er tenminste nog iets aan verdienen.

 

12-05-2025 12:26:49 1
martijn
martijn

Alleen de 560-562 staan nog in Nederland, maar dat terzijde.