21-08-2007 17:59:06 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
QuoteHeb jij het doemdenksyndroom ofzo? Probleem is dat jij je uitspraak basseert op je eigen eind van de wereld-scenario, en laten we dat maar niet doen... Die Protos gaat echt wel rijden, misschien nog wel op 1/9, anders per 18/9. Er bestaan trouwens plannen om tijdelijk de 766 in te zetten. Goed, om maar is een eind aan het gezeik te maken: de 5031 heeft problemen met het motordraaistel, maar verhuist eerdaags (dus ergens deze week) naar Amf. De 5032 ondergaat nu een constructiewijziging, maar komt in de week van 25 augustus naar Nederland, en wellicht gelijk naar Amf. De typetoelating van de Protos is nu helemaal rond, en dus kan er ook met reizigers mee gereden worden. De grijze Protos heeft afgelopen maandag een rit naar Stroe gemaakt, met personeel dat op die manier kennis kon maken met het nieuwe materieel. Nu wordt er theorie gegeven aan de machinisten, en eerdaags start het praktijkdeel: pendelen naar Stroe. Laatst bewerkt door ijsm op 21-08-2007 18:04 |
21-08-2007 18:23:55 | ||
---|---|---|
andré
![]() |
Quote Overdag worden er gewoon meetritten meegereden, in ieder geval vorige week en gisteren. Vandaag ben ik nog niet gaan kijken om dat te verifieren. 's avonds zie je er niets aan ![]() |
21-08-2007 18:26:05 | ||
---|---|---|
daan1714
![]() |
Hij stond er overigens om 16.30 ook al, maar dan zal die wel daarvoor gereden hebben.. ![]() |
21-08-2007 18:32:09 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quoteals dat gebeurt ga ik naar amf ![]() |
![]() |
advertentie |
21-08-2007 18:32:48 | ||
---|---|---|
daan1714
![]() |
Me also.. %08% Overigens ligt de pendel Amf-Bnn er weer uit. ![]() Laatst bewerkt door daan1714 op 21-08-2007 18:33 |
21-08-2007 19:07:26 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteNiet geheel ondenkbeeldig nu de stad Linz heeft aangekondigd enkele miljoenen Euros van FTD te gaan claimen. ![]() Zie oa HOV-RN van augustus voor details. Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-08-2007 19:13 Dick van den Hoven |
21-08-2007 20:28:02 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Hier onder deze link: http://www.nu.nl/news/1202534/34/Gelderland_dreigt_Connexxion_met_dwangsom.html staat wat meer over de perikelen rondom Connexxion. |
21-08-2007 22:34:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De 766 gaat zeker niet in een gewone dienstregeling rijden, want dan worden zo ongeveer alle regels overtreden die daarvoor staan. De toelating van de 766tot het spoorwegnet (met de status museummaterieel) laat inzet in een gewone "lijndienst" niet toe (los van een enkel ritje dat juist spoorwegnostalgie tot doel heeft). Het stel heeft geen deurvergendeling en dat is daarnaast een van de voornaamste no-no's. Om maar te zwijgen van het concurrentiebeding dat bij mijn allebeste weten vast zit aan de schenking van de 766 door de NS aan de huidige eigenaar. Datzelfde, voordat iemand erover begint, geldt voor de 419 (club is ook benaderd) en voor de 1501-club, die Cxx in haar kennelijke wanhoop ook al benaderd heeft. (Hoe dat dan vorm had moeten krijgen, weet ik ook niet). |
21-08-2007 22:40:34 | ||
---|---|---|
ijnte
![]() |
Dan zijn ze idd wel erg wanhopig.. |
21-08-2007 22:43:44 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteHeeft de provincie nieuwe treinen per 1/9 geeist in haar concessie-uitvraag, of heeft Connexxion uit eigen vrije wil aangeboden per 1/9 nieuwe treinen te hebben? Volgens mij dat laatste, en dan kun je de provincie dus veel verwijten, maar niet dat ze deze eis gesteld hebben... |
21-08-2007 22:55:23 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
De provincie heeft wel om nieuwe treinen gevraagd en aan de invoering daarvan een puntenscore gekoppeld. Connexxion zelf heeft 1/9 geoffreerd en aangezien deze offerte heeft gewonnen, is het bedrijf aan die datum gehouden (en zo niet .... boete!). |
21-08-2007 23:09:13 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
En toch vind ik boetes niet het geëigende middel om hier tegen op te treden. Dat geld komt uiteindelijk toch van de klant of het personeel (zie die BBA soap in Brabant). Hoogste tijd om een soort landelijk puntensysteem in te voeren waar bonus/maluspunten uitgedeeld kunnen worden die een vervoerder bij een volgende concessie een voordeel/nadeel op leveren. Zie ook http://www.pianoo.nl/ |
21-08-2007 23:26:23 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Dit vind ik een goed idee. Echter is het zo dat Connexxion, en waarschijnlijk ook andere vervoerders, voor sommige concesies niet serieus inschrijven. Met andere woorden: Er wordt ingeschreven op een concessie die XX eigenlijk toch niet wil binnenhalen. Dit heeft Leen Verbeek (Stadsregio Amsterdam) gezegd in een interview welke enkele maanden terug stond in OV magazine. Je zal dit dus moeten ondervangen door deze strafpunten alleen te laten meetellen bij een inschrijving op een concessie die XX al heeft. Op die manier stimuleer je een duurzame bedrijfsvoering. Het ziet er trouwens behoorlijk hopeloos uit voor XX. Er wordt in het artikel zelfs gesproken over mogelijk oude dieseltreinen die gehuurd kunnen worden (wij weten dat hier Wadlopers bedoeld worden%08%) De oplossing van XX: Een regeling met NS proberen te treffen voor het langer huren van de plan V's lijkt het makkelijks, echter zou dit niet consequent zijn tov Veolia. Zij zouden naar de rechter kunnen stappen en betogen dat er met twee maten wordt gemeten. Waarom kan XX wel stellen huren en Veolia niet. Om zich een mogelijke rechtzaak te besparen denk ik dat NS zich aan de gemaakte afspraken zal houden, en de plan-V's door XXingeleverd zullen moeten worden. Het tijdspad ken ik daar echter niet van? Verder lees ik hier nog reacties waarin wordt betoogd dat er geen boetes opgelegd moeten worden. Dit vind ik erg sympathiek naar XX toe en van een treinen liefhebber te begrijpen. Echter moet je deze zaak juridisch bekijken. XX heeft deze aanbesteding gewonnen op grond van hun aanbieding. Komen zij deze aanbieding niet na, plegen zij contractbreuk en volgen boetes. Legt de provincie geen boetes op dan zou je de andere inschrijvers benadelen. Dan hadden zij ook aanbiedingen kunnen doen om deze vervolgens niet na te komen. Dat er een leverancier van onderdelen failliet is gegaan, is heel jammer maar komt niet voor risico van de provincie Gelderland. Dit is dan ook geen reden om geen boete op te leggen. Laatst bewerkt door willy84 op 21-08-2007 23:41 |
22-08-2007 00:00:51 | ||
---|---|---|
stel172
![]() |
De ervaring die wij als passagiers van Almelo- Marienberg hebben is dat CXX zich er na het binnen halen van een concessie erg makkelijk van afmaakt. Daarvoor hebben ze een tijd lang de regio lopen paaien om de concessie binnen te krijgen. Dit lijkt staatsbedrijf eigen te zijn. NS doet nu het zelfde op Zwolle - Emmen en wij hopen maar dat de provincie daar niet weer in trapt en kiest voor een bedrijf dat geen enkele binding met de staat heeft omdat we niet nog tien jaar met oud materieel en loze beloften opgescheept willen zitten. Het was dan ook een zegen dat de dienst uitbesteed werd aan Syntus en er weer materieel van Syntus rijdt. |
22-08-2007 00:03:15 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Transdev is toch geen staatsbedrijf? Shqiperise-lopers? |
22-08-2007 00:19:20 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Dat baseer je nu op een enkele spoorlijn van een vrij forse concessie. Ik heb toch het idee dat Cxx weldegelijk werk heeft gemaakt van een goede overgang; er moesten immers chauffeurs worden gevonden voor een aardige frequentieverhoging in het busvervoer, en op dag van ingang concessie waren er ook rond de 110 van de 120 bestelde nieuwe bussen binnen. Dat de frequentieverhoging op Aml-Mrb er best wel eerder had kunnen komen, soit, maar om op basis van dat enkele gegeven meteen CXX als onbetrouwbaar af te serveren gaat me ook wat ver. Overdragen van het treinvervoer aan Syntus is op zich wel logisch: die hebben meer treinen, kennis en mensen hiervoor. Dus bij uitval zit niet Cxx met het probleem, omdat die ongetijfeweld de diensten inhuren bij Syntus, waar Syntus maar moet zorgen dat het rijdt. Bovendien liggen Cxx en Syntus elkaar wel goed in de regio Twente. Ook op de Kippenlijn denk ik dat je op voorhand wel uit kunt gaan van de goede wil van CXX, hoewel men zich schromelijk heeft vergist in de levertijden. Hoewel dat natuurlijk ook aan FTD kan liggen; wie weet heeft FTD wel beloofd alle stellen op 1/9 beschikbaar te hebben? |
22-08-2007 00:21:26 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Quote Kun je dit beargumenteren? |
22-08-2007 00:43:02 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Aansluitend op de vraag van willy84: je schrijft alleen passagier te zijn van Aml-Mrb. Hoe kun je dan weten hoe het er in de lobby van NS en Cxx (maar kennelijk ook van de andere vervoerders, die het volgens jou beter doen en dus kennelijk een betere/andere lobby hebben) bij de (regionale) overheden aan toe gaat? |
22-08-2007 01:41:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Tijdspad is eenvoudig. Twee stellen hadden ingeleverd moeten worden op 12 augustus, de overige drie op 1 september. Vanwege de zomer heeft NS de huur van de eerste twee verlengd tot 1 september. En omdat NS de kwaadste niet is, is aangeboden 1 stel te blijven verhuren zolang als nodig is, voor de pendeldienst Amf - Bnn - omdat deze niet door Wadlopers gereden kan worden. Wadlopers zijn door NSFS aangeboden en er staan er niet voor niets een aantal aan de depotvoeding in Zwolle. Overigens is een vergelijking tussen Veolia en Cxx sowieso onjuist, en een rechtszaak daarover zou volkomen krankzinnig zijn. Veolia heeft materieel van de NS kunnen huren, mag nog veel meer huren en nog langer ook als men wil - het enige is dat V. een bepaald type had willen hebben en dat niet "gekregen" heeft (en nu als een klein kind blijft jengelen). Cxx heeft gekregen wat het wilde, maar zelf gekozen voor een contract met een einddatum op 1 september. Zou men wat voorzichtiger en verstandiger (lees: minder zuinig) geweest zijn, dan had men een contract afgesloten tot bijvoorbeeld december - en dan had er destijds geen haan naar gekraaid, en had men nu niet in de problemen gezeten. Ik denk zelfs te weten dat als er niet van diverse kanten een beroep op NSR zou zijn gedaan voor zoveel mogelijk materieelinzet (Hollandse Brug en mogelijk weer RandstadRail), NSR met een tamelijk breed gebaar alsnog de plan V's wat langer aan Cxx verhuurd zou hebben. Nu is het echter: contract is contract - en waarom zou NS de directe concurrent in dezen nu verder helpen ten koste van de eigen bedrijfsvoering? Ik denk dat Cxx alleen nog dhr. Veenman heel lief kan aankijken ![]() Laatst bewerkt door broek53 op 22-08-2007 01:42 |
22-08-2007 08:55:10 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Bij de BBA is het volledig terecht dat er een boete volgt. De slechte dienstuitvoering komt daar door stakingen en sabottage door het personeel en dat is geen overmacht. Bij Connexxion is het een heel ander verhaal omdat hun fabrikant niet op tijd levert. Hooguit zou je Connexxion kunnen verwijten wat te naief te zijn geweest. |
22-08-2007 08:59:42 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
QuoteSimpel, de 1501 is nog tot 31-12 toegelaten en ze zijn bezig om de 1315 bedrijfsvaardig maken. Een paar rijtuigen van een andere club er tussen en ze kunnen trek-trek rijden. |
22-08-2007 09:00:53 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Ik denk dat NS het sowieso niet kan maken om vrijwillig stellen te gaan verhuren aan XX gezien de eigen aanhoudende tekorten aan Plan V rond Eindhoven. |
22-08-2007 09:07:12 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@lamotep Het woord sabotage door het personeel slaat nergens op. Verdiep je eerst in de materie voor je daar een mening over vormt. Reden er vanmorgen stoppers met te weinig materieel? Voorbeelden? |
22-08-2007 09:24:11 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@keesje Op dit moment is er net genoeg Plan V door de zomerdienst, maar twee weken geleden was er zelfs met de zomerdienst een flink tekort. Na deze week eindigt de zomerdienst en beginnen de problemen weer, want dan moet er worden ingeleverd o.a. voor de treinen Tiel/Breda-Utrecht die dan weer op normale lengte moeten worden gebracht. Wat betreft Veolia: stiptheidsacties of sabottage, what's in a name? |
22-08-2007 09:38:59 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteEen flink tekort: je hebt dus cijfers? Ik ben benieuwd! |
22-08-2007 09:46:12 | ||
---|---|---|
tgvfan
![]() |
In "Metro" van vandaag staat dat de Concessieverlener van de kippenl... ownee... valijenlijn vanaf 1 September ConneXXion een boete oplegd als die niet met nieuw materieel gaat rijden. Deze boete bedraagd 10.000 euro per dag. Ook moeten de V stelletjes allemaal per die datum terug naar de leasemaatschappij... die ze vervolgens alweer heeft doorgeleased aan NS reizigers. Echter zijn de "Kippenhokken" nog niet toegelaten en zit de vervoerder nu dus met een probleem. DH mat. is een twijfelachtige optie.... Misschien kunnen we de 766 en Mat.24 verwelkomen van lang weggeweest in de reizigersdienst ![]() Laatst bewerkt door tgvfan op 22-08-2007 09:57 |
22-08-2007 10:03:14 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Vragen om cijfers is natuurlijk een slappe dooddoener, want NS gaat die echt niet publiceren. Twee weken geleden werden dagenlang stoptreinen rond Ehv en Ht ingekort (werd ook hier gemeld) en je mag van mij aannemen dat dat niet was omdat er zoveel Plan V op reserve stond. Hoewel iedereen weet dat er al een jaar een flink tekort aan rijvaardig Plan V is, blijft dat kennelijk voor sommige mensen een taboe onderwerp. ![]() Laatst bewerkt door fabrierban op 22-08-2007 10:24 |
22-08-2007 10:25:58 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Nee hoor, maar ik denk dat iedereen een beetje moe wordt van je gezeur over constante tekorten e.d. die helemaal niet zo groot zijn en waarvan de wereld niet vergaat. Als ik jou was zou ik niet meer met de trein reizen, dat is beter voor je bloeddruk. |
22-08-2007 10:42:50 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
admin: Discussiëren doen we met respect voor elkaar. Daarmee spreek ik niemand persoonlijk aan, dit is aan iedereen gericht. Beweringen zonder ondersteunende bewijzen in deze discussie zullen we vanaf heden verwijderen. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-08-2007 11:24:23 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Even in aansluiting op de tekorten van plan V rond Eindhoven. Hoe druk een trein is, is natuurlijk zowel subjectief als objectief te bepalen. Als je geen 4 zits meer voor jezelf hebt zullen sommige mensen de trein als "druk" ervaren. Ook als je bij de roltrappen instapt zal het heel "druk" in de trein zijn. Ook is er een verschil tussen IC en stoptreinen. Staan bij een stoptrein is aanvaardbaar in de spits voor een minuut of 15. In een IC staan vind ik niet aanvaardbaar, daar zou ik dan eerder van een volle trein spreken. Ik reis regelmatig met de metro. Als je daar mee reist dan vind je het ook niet snel druk in de trein. Als je voorbeelden hebt van treinen waar echt geen mensen meer bij kunnen, dan hoor ik dat graag, want dan ga ik eens in Eindhoven spotten. Over het kippenlijntje: Ik denk eerder dat er bussen komen of Wadlopers dan museummaterieel. Ik zal het iig blijven volgen en ben erg benieuwd. |
22-08-2007 12:51:29 | ||
---|---|---|
tgvfan
![]() |
Wadlopers.... synoniem voor problemen... Die handel is al helemaal op en dat is te zien bij Veolia... Op een traject Amf - Bnn kan je echt geen defecte treinen gebruiken met enige regelmaat. Daarbij kan een wadloper niet de 130 km/h halen die men berekend heeft voor de uitvoering van de dienst. Verder zorgd die trein (door de latgere snelheid) voor een belemmering van het overige treinverkeer waardoor er structureel vertragingen kunnen ontstaan. De kosten daarvan zijn dermate hoog dat het inzetten van museummaterieel dat wel 130 km'h kan halen zelfs goedkoper kan zijn. Aan de andere kant weet ik niet welke regelingen NS heeft met diverse museumstichtingen als het aankomt van het verhuren van de treinstellen aan concurrerende partijen. Ik wens Connexxion erg veel sterkte met de zelfgemaakte chaos. |
22-08-2007 12:55:35 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
De wadlopers zijn niet op, er rijdt gewoon ondeskundig personeel op. Ik heb foto's gezien van de 3103, nadat de motor er onderuit is geblazen. En dat gebeurd niet binnen 5 minuten, dit moet het rijdend personeel al veel eerder hebben gemerkt, aan vreemde toerentallen, brandstof verbruik, en lawaai. Nee rustig het ding in beweging zetten, en dan pas volgas, is stukken beter dan in een keer na standje 7 toe rammen. Iets wat de prutsers bij Veolia doen. (Gemerkt met een paar ritjes op de maaslijn) Quote Syntus had al een tijdje het beheer van het materieel van Almelo - Marienberg onder zich. Al 1,5 jaar komt het personeel van Cxx, in Syntus busjes de treinen ophalen in Hengelo. Ook al lopen ze hier al tijden in Syntus uniformen. Ook de SVL van Syntus wou graag weten hoe het met de 3101 en 3102 ging tijdens hun diensten. Met vriendelijke groet Edje (DH-bevoegd en ook veel ervaring met die dingen) |
22-08-2007 13:45:22 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote NS heeft op het materieel dat weggegeven is aan derden een soort concurrentiebeding, in de zin dat zo'n loc of treinstel alleen via NSR mag rijden (dus op het attest van NS). Nu is dat in dit specifieke geval niet nodig, omdat een stuks materieel met de status "museummaterieel" (dat is een officiële status in materieeltoelatingsland) alleen voor gezelschaptreinen mag worden ingezet en niet in "de gewone dienst" (en dan heb ik het niet over de een stel dat voor een speciale gelegenheid een keertje een slag in de reizigersdienst rijdt). |
22-08-2007 14:14:08 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote In het artikel in de spits was te lezen dat ns bereid is om 1 plan v te laten rijden bij connexxion zodat de pendels naar bnn uitgevoerd kunnen blijven. Dit omdat de wadjes daar inderdaad te langzaam voor zijn. Maar de ns wil dus dat de andere treinen met wadlopers worden uitgevoerd, of op welke andere manier connexxion dat dan ook wil. |
22-08-2007 14:26:58 | ||
---|---|---|
thejag
![]() |
Dus de stand per 01/09/07 zal zijn 2x Protos en 1x Mat'64? Daarmee kan in ieder geval Ed-Amf gereden worden toch? Alleen de pendels zijn dan nog een probleem. Ik kan me voorstellen dat CXX die boete daarvoor voor lief neemt en de pendels een aantal weken opschorten. Het praktisch niet kunnen keren op de lijn zelf en de lage maximum toegelaten snelheid van de Wadlopers laat niet veel andere opties open. grt, Michiel |
22-08-2007 14:31:39 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Moet er eerst wel 2x protos zijn he.![]() |
22-08-2007 14:34:26 | ||
---|---|---|
thejag
![]() |
Quote Ik hou me hier maar even aan vast ![]() grt, Michiel |
22-08-2007 14:38:19 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
De week van 25 augustus... is dat deze week? Of volgende week? Want een week begint altijd op zondag/maandag.. |
22-08-2007 15:45:30 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Sorry hoor, maar je gaat nu echt te veel uit van je eigen gevoel van sabotage en andere zaken, terwijl dat totaal niet speelt. Als je wilt discussiëren, mag dat van mij best, maar roep dan niet wat en kom ook eens met bewijzen. Het punt is dat BBA gewoon te laag in heeft geschreven omdat het een enorme afgang zou zijn om in het 'eigen' gebied waar ook hoofdkantoor (Breda) en verkeersleiding (Tilburg) het veld te moeten ruimen. Deze lage inschrijving moet ergens van betaald worden, en BBA wilde dat (deels) bij de chauffeurs vandaan halen, en wel op buitengewoon smerige wijze: afbouwen van de werktijd (op/afstaptijd: de tijd die men nodig heeft om bus te pakken, klaar te maken, te controleren etc.). Dit is gedaan in overleg met de OR, waar slechts een deel van de OR-leden voor was uitgenodigd (de kritische leden niet!), waarna personeel met dit 'besluit' werd geconfronteerd. Bovendien betreft het hier eenzijdige aanpassingen van het arbeidscontract en zaken die gewoon keihard in strijd zijn met de geldende CAO. Al met al lijkt me dat genoeg reden om als rijdend personeel je onvrede te uiten. En als chauffeur heb je op een gegeven moment niet veel manieren meer om dat te doen, hoe zuur het ook is voor de reiziger. En nu weer terug naar Cxx, gaarne met argumentatie. |
22-08-2007 15:53:43 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@mren: Helemaal mee eens! Verder hoop ik maar dat CXX het voor elkaar krijgt om de dienstregeling op goede wijze voort te zetten. Dat gedreig met boetes kan misschien wat druk op de ketel zetten maar met betalen van een boete zijn die treinen er nog niet zoals men zo graag wil. De enigen die beter worden van dit hele aanbestedingsspel - dus ook op de Valleilijn - is de overheid zelf: voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, een hoop onhaalbare dingen eisen die arme vervoerder er op afrekenen. En dat is weer kassa! Maar last but not least... De reizigers worden ook allemaal mooie dingen beloofd, maar of zij nog geloven in de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld die kwartiersdienst tussen Bnn en Amf? Het is allang geen nieuws meer als weer eens de treindienst weer gehalveerd is. Met een boete is de reiziger niet geholpen, maar de overheid zelf wel als je het mij vraagt. |
22-08-2007 16:18:26 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quotewaar ik zelf dan meer aan zat te denken is het stuk amersfoort - barneveld centrum met protos/plan V te laten rijden en het stuk barneveld centrum - ede/wageningen met de wadlopers. misschien vinden de reizigers het niet leuk als ze moeten overstappen om ede-amersfoort te kunnen rijden, maar wat doet dat er toe ![]() |
22-08-2007 16:23:22 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Ik dacht dat dit ook de bedoeling was van Cxx. Wel gaaf, wadjes op de valleilijn. Wellicht verloopt de kaartverkoop nu wel beter omdat alle treinenfanaatjes graag met een wadloper naar Ed willen reizen%08%![]() Laatst bewerkt door WesselE op 22-08-2007 16:23 |
22-08-2007 16:40:18 | ||
---|---|---|
achterdoel
![]() |
Vandaag in Edestad weer een artikel over de problemen. Connexxion staat met rug tegen de muur EDE - Vervoerder Connexxion erkent dat het zijn verplichtingen op de Valleilijn (Amersfoort-Ede) niet kan nakomen en legt zich erbij neer dat er vele tonnen aan boetes aan de provincie moeten worden betaald. ,,We verwachten enkele tonnen per maand te moeten betalen zolang niet alle nieuwe treinstellen vervangen zijn. We zijn een solide bedrijf, we kunnen dit opvangen, maar het is een flinke kostenpost'', stelt woordvoerder Herman Opmeer van Connexxion vast. Meer hier http://www.edestad.nl/index.php?&mod[1258][detail_id]=142587 |
22-08-2007 17:21:00 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Dus? Geen wadlopers? |
22-08-2007 17:27:25 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat weet niemand. Al is inzet van Wadjes wel op te maken uit de gegevens: - Protos nog niet gereed/toegelaten - Plan V grotendeels terug naar NSFSC - Waarschijnlijk niet toelaten van wadjes op Amf-Bnn wegens hinder overig treinverkeer. Gezien de geringe beschikbaarheid van snel materieel en het hebben van een enkel perron te Bnn, is een van de eerste 'vaststaande' feiten dat je wilt rijden met plan V/Protos op Amersfoort-Barneveld Centrum, en Bnc-Ed rijden op een andere manier. Hetzij met bussen, herzij met op korte termijn huurbaar materieel, en dat zijn wadjes. Ik weet er nog wel twee met de Cxx-logo's er al op ![]() |
22-08-2007 18:31:31 | ||
---|---|---|
stel172
![]() |
Mijn opmerking over Connexxion (en de NS) heeft nog al wat los gemaakt zie ik. Ik kan ze daarom ook niet stuk voor stuk beantwoorden. Wel wil het een en ander nog wel onderbouwen. Let op ik ben kritisch op de bedrijven, niet op hun personeel.Het is geenszins mijn bedoeling om goedwillende mensen die gewoon hun werk doen bij deze vervoerders te kwetsen. Het laaste half jaar voordat bekend werd wie Almelo- Marienberg samen met het busvervoer in Twente mocht gaan rijden deed het bedrijf CXX enorm haar best. Er werd reclame gemaakt voor de lijn en er zijn zelfs clowns en kerstmannen actief geweest in de trein. De laatste middag voor de kerst werd er zelfs koek uitgedeeld. In de eerste maanden van 2005 steeg het vervoer met 20% doordat de dienstregeling betrouwbaar werd uitgevoerd. Cxx beloofde dat als zij de aanbesteding wonnen er o.a een koffie automaat op de trein zou komen. In maart 2005 werd bekend dat CXX de aanbesteding gewonnen had. Kort daarna takelde de dienstuitvoering kei hard af, blijkbaar omdat CXX zich niet meer hoefde te bewijzen. Spontane acties werden niet meer gehouden en al snel werd bekend dat er bijvoorbeeld geen koffieautomaten op de treinen zouden komen. Niet belangrijk, maar toch iets waar mee ze zich wilden verkopen en zich aantrekkelijker wilden maken voor het winnen van de concessie. De dienstuitvoering takelde sinds die tijd hard af. Vanaf de zomer van 2005 was de 3101 vaak niet met goed fatsoen inzetbaar wegens koelproblemen. Het stel heeft de laatste jaren grote moeite gehad omdat het reglmatig een te hoge koelwater temperatuur had. Het aantal keren dat er treinen uitvielen begon snel te stijgen. Reparaties lieten steeds langer op zich wachten. Het ergste was dat er bij uitval ook steeds minder vaak iets geregeld werd. Het is herhaaldelijk voorgekomen dat er uren gewacht moest worden op vervangend vervoer. Dit in de loop van 2006 steeds verder verslechterd en vlak voor het einde van de oude concessie was het soms een gok of de trein wel reed. Het is aan het rijdend personeel te danken dat er niet meer treinen uitgevallen zijn. De 3102 had de laatste winter regelmatig te maken met een startproblemen. Menig machinist heeft zijn pauze opgeofferd om te zorgen dat de trein toch kon rijden. Bij vervanging was er vaak alleen defect Lint materieel (Dit was zo bepaald in de oude concessie). Het is voorgekomen dat we er een half uur langer overdeden om naar Almelo te komen omdat een stel niet rijvaardig was, waarna een mcn vervolgens zijn pauze opofferde om zijn best te doen een defect treinstel weer aan de praat te krijgen . Kortom nadat CXX de aanbesteding op zak had heeft ze de dienst compleet laten verloederen en werd er NIETS meer geregeld voor deze verbinding! Het (rijdend) personeel treft geen blaam, zij hebben echt hun uiterste best gedaan om de treindienst gaande te houden en werden vaak met niet rijvaardig materieel de baan op gestuurd. Ook probeerden zij vaak te regelen dat er toch nog vervangend vervoer kwam. Sinds begin juni 2007 is deze nachtmerrie voorbij. Ik en ik denk iedereen die gebruikt maakt van deze verbinding en de mensen die er mee werken zijn blij dat de dienstuitvoering nu volledig in handen is bij Syntus en dat er materieel rijdt dat universeel is met het Syntus materieel. Bovendien is de regio Twente streng in het toe zicht houden en ik moet toegeven dat het busbedrijf Twents een busbedrijf is om trots op te zijn (het is gewoon het mooiste busbedrijf van Nederland). Dat zal zeker komen doordat er daar heel veel gemotiveerde mensen rond lopen en doordat de Regio Twente gemotiveerd is om voor goed OV in hun regio te zorgen. Maar Connexxion als exploiterend spoorbedrijf dat hopen we niet weer mee te maken! Om op NS terug te komen. Ik ben bang dat deze lijn het zelfde lot zal ondergaan als wat Almelo- Marienberg twee jaar lang heeft moeten ondergaan. Jarenlang was er niet genoeg materieel voor deze lijn en treinen die structureel passagiers achterlieten werden niet versterkt. Bovendien deed NS vorig jaar geen enkele moeite om de snellere plan V's van de 936 serie op de Ememrlijn te houden met als gevolg veel vertraging en veel gestrande treinen. Het ergste is nog dat ze het moderne materieel waar eindelijk de kinderziektes uit waren hebben gesloopt. Nu het ernst is met de aanbesteding kunnen ze in eens veel meer gekoppeld rijden en weten ze (gelukkig) wel de dienst zo veel mogelijk met de 951-ers uit te voeren. Ik hoop dat de provincie terug kijkt naar de puinhoop die NS ervan maakte toen ze niet bedreigd werden met concurrentie voor de dienst op deze lijn en niet in dit paaien trapt. (Anders hebben we nog 10 jaar mat'64) Overigens reis ik niet alleen hier in de buurt, maar kom ik vrijwel wekelijks ergens in het land. Syntus, Veolia Zuid LImburg en Arriva springen er qua uitstraling en kwaliteit het beste uit van alle bedrijven. Ook kom ik veel op de Maaslijn en ik moet zeggen dat men daar nu men ervaring heeft opgebouwd beter scoort in mijn beleving dan de NS dienstuitvoering in de rest van Nederland, waar men tot in lengte van dagen met roestige gele oude smerige treinen blijft rijden. In elk geval weten zij er het beste van te maken met de beperkte middelen waar ze het tot december mee moeten doen. Ik mag graag reizen met de trein, maar bezoek bij voorkeur de nieuwkomers of het buitenland. Met vriendelijke groet, stel 172 Laatst bewerkt door stel172 op 22-08-2007 18:32 |
22-08-2007 18:32:17 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Maar NSR gaat die plan V's van Connexxion niet gebruiken om de eigen te korte treinen aan te vullen. Nee, NSR gaat ze gebruiken om concurrent RandstadRail te helpen omdat die na meer dan een jaar nog steeds niet rijdt! Shqiperise-lopers? |
22-08-2007 18:41:23 | ||
---|---|---|
wimhoekema
![]() |
Mogen de relatief lichte DH's überhaupt op de Valleilijn rijden? Steekwoorden: detectie, assentellers etc...?!![]() |
22-08-2007 18:47:09 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Als ze met minimaal 2 bakken rijden mag dat. |
22-08-2007 19:07:45 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Er zijn in het verleden wel vaker Wadlopers vanuit Haarlem of Tilburg opgehaald door een enkele DH-II. |
22-08-2007 20:10:48 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Met drie stellen heb je: 1. In de spits tekort; 2. Geen enkele reserve; 3. Geen mogelijkheid om tussen de spitsen onderhoud uit te voeren. Ik denk dat NS helemaal geen mening heeft over hoe de dienst uitgevoerd moet worden. NSFS is bereid DH te leasen, NSR zal dit misschien nog wel eens aanhalen om aanbesteders duidelijk te maken waarom goedkoop niet altijd goed is. Verder willen ze vooral hun Vtjes terug. Helpen van "concurrent" RandstadRail: tegen betaling, dit is gewoon een opdracht waar ze geld voor krijgen. Net als het versterken van treinen op de Flevolijn ivm renovatie Hollandse Brug. Keren op Bnvc kan overigens alleen met "vrijgave rangeren" (waarbij ik geen idee heb wat dat inhoudt, maar ik begrijp dat het duur is). En een pendel Amf-Bnvc zit errug krap in zijn tijd. En zelfs áls CXX DH inzet krijgen ze nog steeds een boete voor 1. Geen modern materieel en 2. Onvolledige dienstuitvoering (overstappen op Barneveld Noord). Ik kan me zo indenken dat het dan minder moeite en goedkoper is om de treinen te verbussen zolang niet voldoende Protossen aanwezig zijn en de boetes "voor lief" te nemen. Want bedenk ook dat DH-inzet niet handig is: waar gaan zij hun diesel vandaan halen? Wat kost dat aan ledigmat-ritten danwel tankwagens? Laatst bewerkt door bjornl op 22-08-2007 20:11 |
22-08-2007 20:15:12 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Zonder het op te gaan zoeken in de prorail tankplaatsen-lijst, denk ik dat Amf wel een tankplaat heeft. En nu weet ik het zeker: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/tank.jpg Laatst bewerkt door mren op 22-08-2007 20:20 |
22-08-2007 20:21:37 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Het woord concurrentie vind ik misplaatst. Concurrentie voor wie? De reizigers hebben niks te kiezen, maar zijn overgeleverd aan de goedkoopste bieder met de fraaiste plannen waar de concessieverlener vervolgens mee in zee gaat. Vervolgens hebben we nog steeds een landelijk tariefsysteem. Sterker nog: als de NS als grootste vervoerder zijn targets gehaald heeft, dan mag zij de tarieven verhogen en dus mag de reiziger tussen bijvoorbeeld Bnn en Amf ook meer gaan betalen! Wel jammer dat daar CXX rijdt en regelmatig de helft van zijn treindiensten ziet uitvallen. Hier worden de prestaties vertaald in boetes die CXX aan de provincie moet betalen. En o wat wordt die reiziger daar ineens beter van! In plaats van dat het geld van zo'n boete verplicht in verbeteringen wordt geïnvesteerd, gaat dat geld naar een grote ivoren toren. Blijft een vreemd spel die marktwerking... |
22-08-2007 20:37:50 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Hmmm, ik baseerde me op een uitspraak van Michiel (broek53): "Tsja, en tanken in Amersfoort en opstellen van dieselmaterieel kan niet en mag niet, kortom: ik zei niet voor niets dat er wel wat praktische problemen te overwinnen zouden zijn als Cxx deze noodgreep zou plegen" Of dit met milieuwetgeving of met het feit dat het een door Railion geexploiteerde tankplaats is te maken heeft weet ik natuurlijk niet. Laatst bewerkt door bjornl op 22-08-2007 20:40 |
![]() |
advertentie |
22-08-2007 20:41:32 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
De dm'90 worden toch ook getankt in zl? En daar staat ook raillion bij. |
22-08-2007 20:45:44 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Dan zal het met iets anders te maken hebben. |
22-08-2007 20:57:11 | ||
---|---|---|
tgvfan
![]() |
Voor het tanken kan je ze meesturen met het sternet naar/van Zwolle. NS verkast ook de duven en de ouwe moer via het sternet.... Bds+1800+goederenrommel+ nog wat DDAR en ga zo maar door... alles is denkbaar, DH dus ook. Laatst bewerkt door tgvfan op 22-08-2007 20:59 |
22-08-2007 20:58:37 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Ja, en dat rijdt maar één slag per dag, dus daar schiet je niet mee op (immers, soms moeten treinen meer als één keer tanken op een dag, maar dat lijken ze niet door te hebben op kantoor). |
22-08-2007 21:08:07 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Denk niet dat DH materieel makkelijk mee kan met het sternet het bezit nml. geen normaal stoot en trekwerk. Laatst bewerkt door maarten83 op 22-08-2007 21:08 |
22-08-2007 21:09:45 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Zijn daar niet sleepkoppelingen voor uitgevonden? Shqiperise-lopers? |
22-08-2007 22:02:55 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Het is toch wel vaker voorgekomen in de geschiedenis dat er een Tankwagen die dingen direct zou vullen: die 2 treintjes voor een maandje merkt niemand![]() Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
22-08-2007 22:22:32 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Inderdaad, vooral niet als je het hier even meldt%03% Ik weet dat Spurts bijvoorbeeld andere tankkoppelingen (pistolen) nodig hebben dan DH's. Misschien ook wel andere dan Railion-loc's dus. Verder moeten gewoon wachten tot begin september, maar tragisch is wel dat de arme reiziger weer de dupe is..... |
22-08-2007 22:49:03 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Hoi, ook in het artikel staat deze zin "De levering daarvan is vertraagd door een faillissement van een toeleverancier." Dan denk ik, ik snap waarom CXX zich niet druk maakt om de boete die schuiven ze door naar de bouwer van de Protos die kan niet optijd leveren. Een tip als je via de vallielijn gaat reizen neem oordopjes mee, er zijn een paar stellen die maken me toch een herrie. Werd er gisteren doof van. Gr Andre |
22-08-2007 23:48:34 | ||
---|---|---|
gkw1969
![]() |
Even een kleine correctie Stel172: de concessie Almelo-Mariënberg incl. de 80 lijnen is pas ingegaan op 27 mei 2007. De overgang van personeel en verantwoordelijkheid naar syntus heeft te maken gehad met het feit dat syntus onderaannemer is van XX in dit geval. De lijn Almelo-Mariënberg heeft daarom tot 27 mei de oude dienstregeling gehouden en het oude materiaal(uiteraard niet het beste, maar ja investeren in een treinlijn is duurder dan in een buslijn). Als werknemer van Connexxion kan ik vertellen dat er alleen in het bestek sprake is geweest van koffie in de treinen, dit is bij de onderhandelingen wegonderhandeld ten gunste van andere voordelen zoals de mogelijke doortrekking naar Hardenberg en aanpassing plannen lijn 80(iemand die de bieding/bestek gelezen heeft weet dat men de complete busverbinding Westerhaar-Almelo zou wegvallen ten gunste van de trein. Om dat weer terug te draaien heeft men besloten de koffie te laten vervallen. Aan een concessiewisseling gaat een heel onderhandelingsproces vooraf. Dan nog even een klein stukje over waar dit topic over gaat ![]() De Valleilijn, hierover kan ik melden dat komend weekend men gaat proefrijden om te testen of de stroomteruggave bij het remmen goed gaat. Als dat goed gaat dan rijden vanaf 1 september inderdaad 2 Proto's en verwacht men half oktober alles aan het rijden te hebben. Lukt dat niet, dan zal alles met een maand vertraagd worden(de laatste 3 proto's niet want die zijn in hun laatste stadium). Dan de DH's: die gaan niet rijden op de Valleilijn vanwege infrastructurele problemen met de diesel. Het tanken zou op zich wel kunnen geschieden in Amersfoort, maar het probleem is dat er milieuaspecten aan te pas komen waar men op de Valleilijn niet aan kan voldoen aangezien het geen diesellijn is. Het zou dan gaan om opvangmatten voor de brandstof e.d. Men is constant in overleg met provincie en NS om toch de Mat'64 iets langer te houden. Daarnaast is een DH op het hoofdnet niet te preferen, voordat dat ding vanaf Barneveld Noord op snelheid is hangt de IC er al achter. Gerard |
22-08-2007 23:56:47 | ||
---|---|---|
gkw1969
![]() |
QuoteTsja, Andre, dat zou kunnen, ware het niet dat de provincie dit niet als excuus ziet. Vanuit commercieel oogpunt kan ik ze geen ongelijk geven aangezien XX in zee is gegaan met een bedrijf dat nog nooit een trein gebouwd had. Zou het gaan om Stadler of Siemens dan is het een ander verhaal, daarvan is de betrouwbaarheid van toeleveranciers aanzienlijk beter. Overigens moet ik nog wel even zeggen dat na de aanzegging van de boete het bedrijf 15 dagen de tijd heeft om in beroep te gaan, wat er voor zorgt dat de boete pas begin september geïnd gaat worden wanneer, naar alle waarschijnlijkheid, toch al 2 protossen(hm... proto's of protossen?) rijden en met een beetje inspanning er geen rit zal vervallen, waardoor de provincie alsnog geneigd kan zijn om de boete af te zwakken. Het is ook een beetje een spelletje om elkaar alert te houden. Gerard |
23-08-2007 09:26:42 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Op zich een valide discussie, maar in dit verband slaat hij nergens op. Het gaat rond Eindhoven om treinen in de spitsuren waarin zelfs met 2 stellen al massaal gestaan wordt. |
23-08-2007 20:48:14 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Connexxion heeft laten weten dat het nog tot medio november zal duren voor alle vijf Protos in dienst zullen zijn. Het bedrijf legt zich er bij neer dat het tot die tijd enkele tonnen aan boetes (10.000 euro per dag) aan de provincie zal moeten betalen wegens contractbreuk. (bron: Barneveldse Krant) Uit het artikel wordt niet duidelijk hoe Connexxion het vervoer per 1 september denkt te gaan afhandelen. |
23-08-2007 22:08:36 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Het artikel: http://www.barneveldsekrant.nl/index.php/page/219?mod[594][detail_id]=142565 Dé uitspraak: "Achteraf kun je misschien zeggen dat we meer tijd hadden moeten inplannen.'' Nou, meneer de woordvoerder, dat hadden wij u ook vooraf kunnen zeggen ![]() |
23-08-2007 22:12:38 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Kon jij dat? Dat is natuurlijk een uitspraak gebaseerd op niks. Ze hebben heus wel uitgezocht of het realistisch was of niet. En jij als outsider weet het natuurlijk beter... |
23-08-2007 22:54:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vanwaar deze plotselinge ongebreidelde agressie? Zoals hier al vaker betoogd, had iedereen die wel eens bekeken heeft hoe het gaat met de komst van een geheel nieuw materieeltype, kunnen weten dat de eerste planningen daarvan nooit gehaald worden, echt nooit. Daarnaast mag je ook wel rekening houden met kinderziekten na de start (dat dramaatje krijgen we nog). Kortom: iedereen had kunnen vertellen dat je beter niet je materieel 1:1 kunt vervangen door dergelijk nieuw materieel. Kortom: Cxx had veel beter de plan V's op voorhand kunnen huren tot bijvoorbeeld december. Dan had het wel met de billen bloot gemoeten vanwege de vertraging in het nieuwe materieel, maar waren er wel treinen blijven rijden. Ik denk (maar dat is alleen maar mijn idee erbij) dat er dan geen dwangsom zou zijn opgelegd, of in ieder geval een lagere. |
23-08-2007 23:02:02 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
Dan had CXX wel moeten inschrijven met nieuw materieel vanaf december en dan hadden ze de concessie miss. weer niet gehad... Het is nu eenmaal zoals het is, en het is te hopen dat er treinen blijven rijden op de Valleilijn en dat alle PROTOS-stellen in december i.i.g. rijden. %02% Groetjes, Bloober |
23-08-2007 23:04:13 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Ben erg benieuwd hoe snel de twee andere stellen nu naar Nederland gaan komen, in een ander artikel, las ik dat er al 2 klaar staan in Duitsland, maar hoe het daar staat met de motor is mij niet bekend. Natuurlijk zal er met man en macht gewerkt worden (neem ik aan) om in ieder geval 1 stel snel paraat te hebben. Groet Andre |
23-08-2007 23:23:13 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
--edit: poging twee dan maar...Quote Ja, dat kon ik, en dat heb ik gedaan. Ik zat toen alleen niet op dit forum. Zodra ik de materieelinzetplannen zag heb ik aangegeven dat het vanwege het afwezig zijn van enige vorm van reserve tot uitval van treinen zou leiden. Toen ik hoorde dat ze met een gloednieuw model trein van een redelijk onbekende fabrikant gingen rijden heb ik gewaarschuwd voor kinderziekten en vertraging. Kijk maar naar SM '90, kijk maar naar de Combino, kijk maar naar de Airbus A380. Dáárop is mijn uitspraak gebaseerd, en daarom vind ik jouw venijn erg onterecht. Overigens beweer ik niet dat CXX hier geen rekening mee heeft gehouden, dat zeggen ze eigenlijk zelf door het nu te hebben over "achteraf". Ze geven dus eigenlijk toe dat ze "vooraf" niet voldoende nagedacht hebben over die overgang. Laatst bewerkt door bjornl op 23-08-2007 23:53 |
23-08-2007 23:25:06 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Geen agressie, maar een beetje frustratie. Anyway, connexxion heeft vast wel rekening gehouden met deze factoren. (niet genoeg, dat blijkt ook) Maar ze hebben er vast wel over nagedacht. |
24-08-2007 08:32:36 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Waar aanbesteed wordt is emotie lijkt het wel ![]() |
24-08-2007 10:10:53 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@keesje De sector (bedrijven/personeel) heeft cultureel nog steeds moeite om te wennen aan normale commerciele spelregels zoals die elders in het bedrijfsleven sinds jaar en dag gebruikelijk zijn. Maar door schande en schade zal men het uiteindelijk moeten leren en wie het niet kan of wil leren verdwijnt gewoon van de markt. Met de trein-ervaringen van Veolia en Conexxion zullen aanbieders de volgende keer in ieder geval wel wat voorzichtiger worden met de materieelrisico's. Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-08-2007 10:13 |
24-08-2007 11:18:35 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Als het goed is, is de grijze Protos weer terug naar Ehv en zijn we terug bij af. Er zijn wat problemen, en mogelijk moet het stel daarvoor terug naar de leverancier. |
24-08-2007 12:03:23 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@lamotep Geef ik je ook helemaal gelijk in. Van die miniconcessies zijn nogal 'bijsturings-onvriendelijk' zoals ik het dan maar noem. Je neemt een enorm risico door met een krap aantal stellen te rijden. Bij de minste defecten moet je je treindienst al uitdunnen. Ik als reiziger boeit het helemaal niet of ik in een paarse, gele of zwarte trein zit van vervoerder x, y of z. Ik wil openbaar vervoer waar ik op kan vetrouwen en niet lezen dat er wegens materieeltekort weer eens geen treinen rijden, terwijl emplacement Amf vol staat met materieel van een andere vervoerder dat wel zou kunnen rijden. Dat begrijpt toch geen mens? |
24-08-2007 12:54:13 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@keesje In het bedrijfsleven komt het natuurlijk ook voor dat het ene bedrijf capaciteit tekort heeft en het andere bedrijf in dezelfde branche capaciteit over heeft. Het verschil is echter dat bedrijven daar in het algemeen opdrachten weigeren als ze de capaciteit niet hebben omdat ze weten dat ze flinke schadeclaims krijgen als ze niet adequaat leveren. Dat is iets wat OV-bedrijven nog moeten leren. De mini-concessies zijn natuurlijk als losse lijn een probleem. Wat me verbaast is dat leasebedrijven daar niet op beter inspelen zoals bijv. bij goederenlocs wel gebeurt. Voor bijv. de Valleilijn zou dat een uitkomst zijn. Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-08-2007 12:55 |
24-08-2007 12:56:49 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Enig idee, wat nou precies de problemen zijn? |
24-08-2007 13:04:13 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
In de Ede Stad van dinsdag stond een heel stuk met quotes van de woordvoerder van CXX. Daar in zij hij onderandere dat de gewichtsverdeling niet klopte - de trein had daardoor een te lange remweg en schokte bij het remmen. Hierdoor moet de motor worden verplaatst en ook de kabels. Dit tweede was al bekend, maar dat eerste volgens mij niet. In de andere krant, de Ede Post, van vandaag staat ook dat de provincie een plan wil van CXX hoe ze de drgl zullen uitvoeren, en dat CXX verwacht dat ze hiervoor nog een boete krijgen (dus bovenop die voor het niet gereed zijn van de treinstellen)... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
24-08-2007 14:15:15 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Dat de motor verplaatst zou moeten worden is al langer bekend en ik verkeerde dan ook in de veronderstelling dat dat al lang gebeurd was. Als dit nog steeds het probleem zou zijn krijg ik een naar gevoel. |
24-08-2007 15:35:11 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Ik werd net gebeld door CXX klantenservice ter aanleiding van de vraag wanneer de eerste rit zou zijn, en werd verteld dat 't "vermoedelijk 10 september" zou zijn. Hoe betrouwbaar klantenservice is is natuurlijk de volgende vraag![]() Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
24-08-2007 16:17:07 | ||
---|---|---|
lykele
![]() |
voor de bus in friesland was dat best betrouwbaar, t klopte gewoon dat de eerste 3 weken bepaalde bussen die wel moesten rijden structureel niet rijden. Ontopic: dan hebben ze dus 9 dagen een probleem. Of: de reizigers hebben 9 dagen een probleem. Kan arriva geen machinist + spurt uitlenen ![]() |
24-08-2007 16:36:16 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Welnee, ze hebben vanaf 1 september een enorm probleem (vier stellen minder en geen Protos) en dat probleem wordt geleidelijk minder naarmate er meer protossen in dienst komen. Overigens is het geen slecht idee als eens gekeken wordt naar een ander dan de NS om ze uit de brand te helpen. Overigens & overigens: NSFS heeft op papier inmiddels 2 DM '90 teveeel in bedrijf (3447 en 3448 teruggekeerd van Arriva) die bij mijn allerbeste weten zo weer aan anderen verhuurd kunnen worden. Bijvoorbeeld aan Cxx die bevoegde machinisten zou kunnen inhuren bij Spoorflex of Arriva. Laatst bewerkt door broek53 op 24-08-2007 16:51 |
24-08-2007 16:41:26 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Dat laatste doen ze toch al, volgens mij is het grootste deel van de mcn-en van Spoorflex. Maar ze hebben idd veel langer dan 10 september een probleem: 10 september komt er waarschijnlijk maar een in dienst... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
24-08-2007 16:52:00 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Het is natuurlijk ook best mogelijk dat NSR die gewoon zelf gaat inzetten. DM'90 is in principe prima geschikt om elektrische diensten te vervangen. Als je ze bijv. op Almelo-Apeldoorn inzet kun weer wat Plan V vrij maken. Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-08-2007 16:54 |
24-08-2007 16:56:39 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Zijn die 2 extra niet al aan Syntus verhuurd? Er zijn ergens een tijdje geleden twee extra aan Syntus verhuurt... (ja, het zullen niet dezelfde stellen zijn, maar qua aantallen) Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
24-08-2007 17:06:17 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Nou dat is niet helemaal waar. Er zijn ook een flink aantal eigen machinisten die alleen op deze lijn bevoegd zijn (en nu dus ook op Amf-Apd). Wel is het zo dat er nog steeds een tekort is en recent is ook een nieuwe groep aan de opleiding begonnen. Dus ook op dit gebied zit er wel schot in de zaak. Groetjes, Geert. |
24-08-2007 17:06:20 | ||
---|---|---|
lykele
![]() |
Ik denk dat het grootste probleem is dat er teveel organisaties gebaat zijn bij een slechte afloop. Het is in geen enkele partij, behalve de reiziger en connexxion (en misschien de provincie) van voordeel dat dit goed afloopt. Sterker nog, als dit duidelijk maakt dat door deze manier van aanbesteden problemen optreden, zullen veel partijen dat niet erg vinden. Enkel dan zal in het vervolg anders aanbesteed worden/dezelfde fouten niet meer worden gemaakt. Als NSFS het zou willen, hadden ze wel materieel beschikbaar gesteld. Ook al hebben ze het zelf misschien nodig, als ze gewild hadden hadden ze wel 2 stellen beschikbaar gehouden. Tenslotte zijn er ook NS reizigers mee getroffen. Maar ik denk dat zelfs de NS duidelijk wil maken dat deze manier van aanbesteden, vooral de korte termijn, gewoon niet werkt. Daarom moet er een voorbeeld gesteld worden. En laat dat dan conexxion zijn.... |
24-08-2007 17:10:41 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Je moet wel bedenken dat NS Reizigers en NSFS toch twee partijen zijn, ja, ze vallen onder de NS Groep ja. Maar, NSFS heeft dus per 1 september die CXX stellen aan NSR verhuurd, het is heus niet dat ze CXX willen pesten ofzo... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
24-08-2007 17:33:19 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@lykele Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Enerzijds zit de NS zelf omhoog door de aanhoudende eigen tekorten aan Plan V. Het is dus te simpel om te zeggen dat ze geen stellen verhuren alleen om CXX onderuit te laten gaan. Anderzijds zou NS natuurlijk best wat kunnen doen. Er zijn genoeg IC's die in de spits best 1 of 2 bakken korter kunnen en daarmee zou je per saldo het Plan V probleem met wat schuiven kunnen oplossen. Als de Valleilijn van NS was geweest hadden ze echt wel zoiets gedaan omdat ze dan geen keuze hadden gehad. Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-08-2007 17:34 |
24-08-2007 17:45:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik dacht al: wanneer gaan de beschuldigende vingers naar de NS. Het heeft lang geduurd, maar daar zijn ze. Leg mij nu eens letter voor letter en woord voor woord uit waarom "de NS" de boel overhoop zou "moeten" halen omdat de concurrent er een zooitje van maakt? Besef je tevens wat een logistieke operatie je daar voorstelt? "Effe wat schuiven" om met ICM plan V vrij te maken klinkt alsof het heel gemakkelijk is. Prijsvraag: probeer het eens voor elkaar te krijgen (een bakje of twee ICM minder per Noord-Oosttrein kennelijk) ten gunste van 5 diensten plan V. Een uurtje of 1000 gaat daar wel in zitten. En niet smokkelen, want er mogen natuurlijk geen klachten komen van reizigers uit de Noord-oost. Overigens zou NS zeker stellen verhuurd hebben als ze ze zelf over gehad zou hebben. Dat is gewoon koopmanschap. Maar NS zet vanaf september zo'n beetje alles in wat wielen heeft om aan de vragen te voldoen die zich op het eigen concessiegebied afspelen - dat is uiteindelijk het probleem. |
24-08-2007 17:53:04 | ||
---|---|---|
stel172
![]() |
Ik ben niet altijd even NS-gezind, maar neem het in dit geval toch echt op voor de vorige mailer dat in dit geval de schuld niet bij NS ligt. Veolia en Arriva hebben het met hun elektrische lijnen toch ook degelijker aangepakt (voldoende tijd/voldoende plan V's). En zeker gezien de eerdere ervaringen met CXX denk ik toch wel dat we de schuld moeten zoeken bij degene moeten zoeken die er in getrapt zijn voor CXX te kiezen en CXX zelf. Op busgebied maken ze er tegenwoordig ook een rommeltje van Brabant en Friesland zijn daar recente voorbeelden van. Ik heb ook niet echt het idee dat het CXX echt wakker ligt van deze situatie, ze winnen toch wel weer bus-aanbestedingen omdat zij van oudsher overal rijden. Laatst bewerkt door stel172 op 24-08-2007 17:56 |
24-08-2007 17:53:38 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteIk ben alweer benieuwd welke... |
24-08-2007 18:00:56 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Volgens mij gaat dat vreselijk moeilijk worden, inkorten met 1 of 2 bakken ![]() Dick van den Hoven |
24-08-2007 18:07:55 | ||
---|---|---|
TreinOFiel
![]() |
1 bak kan nog: van ICM-IV een ICM-III maken![]() ![]() |
24-08-2007 18:10:55 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Van drie drieen kun je ook een 3+4 maken, dat is het probleem niet. Maar ik ken weinig treinen die niet ergens op hun traject op of tegen de max aan zitten... |
24-08-2007 18:27:36 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
wat wel kan: dat ICB dat de NS klaar om in te zetten heeft inzetten%06%%02% dat scheelt dan weer 2 ICM-IV's ![]() |
24-08-2007 19:05:18 | ||
---|---|---|
lykele
![]() |
Wel, de NS beschuldigen was niet mijn intentie. En ik snap ook wel dat puur contractgericht die V's gewoon niet voor connexxion beschikbaar zijn, en die ene die ze mogen gebruiken dikke mazzel is. Echter, wat ik me wel afvraag is waarom ze er geen 2 of 3 mogen houden. Maakt dat voor de NS een wereld van verschil, voor (max) 2 maanden? Alleen op papier, want één ICM-III in de stoptreindienst zetten is voldoende om dat te bewerkstelligen. Lijkt me niet lastig (iig geen 1000 manuur, misschien wel 50) om dat voor elkaar te krijgen. En die zou Connexxion misschien wel willen betalen (beter dan de boete?) En waar las ik ook alweer dat er nog 4 bak buffer "over" was (van arriva?) Ik denk dat in dat geval de meeste reizigers tevreden kunnen zijn, nu worden de reizigers op Amf-Ede gewoon in de steek gelaten (en ja contractueel gezien hoeft geen enkel bedrijf zich daar om te bekommeren). Maar ja waar geen wil is zal ook nooit een weg aangelegd kunnen worden. Dus ik vrees dat als Conexxion geen oplossing vindt er gewoon reizigers gedupeerd worden. Nogmaals: de NS beschuldig ik van niets, net zoals mensen die een bejaarde zien die net met zn fiets omgevallen is maar weer probeert op te staan passeren zonder te helpen volkomen in hun recht staan. |