Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
24-08-2007 19:56:22
broek53
broek53
Ja hoor, het is wel weer goed. Voordat ik zeldzaam vals terug word, houd ik er meteen over op.

Laatst bewerkt door broek53 op 24-08-2007 19:58

24-08-2007 21:31:14
broek53
broek53
Met het goochelen met de diverse items hiero ben ik een item dat puur over de Protos-stellen gaat, kwijt geraakt. Ik denk dat het dan toch hier moet wezen.
Zondag gepland: de komst van een Protos, naar wij sterk mogen vermoeden de 5032. De trein heet 46320 en de planning is Venlo 9.07/15.02 - Ehv 15.56.
Uiteraard met loc ervoor en een stuk of wat schut- en koppelwagens eromheen.

24-08-2007 21:34:16
ABteA
ABteA
ijsm: Als het goed is, is de grijze Protos weer terug naar Ehv en zijn we terug bij af. Er zijn wat problemen, en mogelijk moet het stel daarvoor terug naar de leverancier.

Ik zag net een rare zilveren trein staan op de Bok en na bestudering van dit forum een stuk wijzer. Maar: hij is dus (nog) niet "terug naar Ehv" (24/8, 20:15)
Aarnoud

24-08-2007 21:58:20
bjornl
bjornl
Nogmaals: de NS beschuldig ik van niets, net zoals mensen die een bejaarde zien die net met zn fiets omgevallen is maar weer probeert op te staan passeren zonder te helpen volkomen in hun recht staan.

Ik denk dat ik na dit soort vergelijkingen de discussie verder ook maar laat voor wat ie is.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-08-2007 21:59:54
thejag
thejag
tja ... die vergelijking vind ik ook wat te ver gaan. Maar goed, iets meer ontopic; een stukje terug was er nog een leuke invalshoek:
lykele: Kan arriva geen machinist + spurt uitlenen , lijkt me leuke bijverdienste voor zo'n bedrijf.

Hier heb ik ook nog even aan gedacht. Zoiets moet voor CXX toch veel beter zijn dan een torenhoge boete en Arriva kan hiervan een stuk beter worden door hoge huurprijzen te vragen (alles is beter dan die boete toch dus CXX zal er waarschijnlijk snel mee akkoord gaan). Vraag is natuurlijk de wil van Arriva en de beschikbaarheid van materieel en mensen met Spurt- en wegbekendheid.

Laatst bewerkt door thejag op 24-08-2007 22:04

grt, Michiel

24-08-2007 22:19:54
broek53
broek53
lamotep:
broek53: Overigens & overigens: NSFS heeft op papier inmiddels 2 DM '90 teveeel in bedrijf (3447 en 3448 teruggekeerd van Arriva) die bij mijn allerbeste weten zo weer aan anderen verhuurd kunnen worden.

Het is natuurlijk ook best mogelijk dat NSR die gewoon zelf gaat inzetten. DM'90 is in principe prima geschikt om elektrische diensten te vervangen. Als je ze bijv. op Almelo-Apeldoorn inzet kun weer wat Plan V vrij maken.

Sure, mogelijk is het wel (ze in te zetten), maar dat gaat NSR niet doen. Die stellen stonden geheel onverwacht ineens op de stoep, terwijl tot kort daarvoor NSR niet beter wist dan dat ze pas veel later terug zouden keren. Ze zijn dus niet ingezet in het wijzigingsblad van 10 september.

Laatst bewerkt door broek53 op 24-08-2007 22:20

24-08-2007 22:38:24
stel172
stel172
Is Wierden- Apeldoorn wel eens geschikt gemaakt voor licht detectie materieel als DM'90?  

24-08-2007 22:53:53
jeepee
jeepee
Grappig om te zien inderdaad dat men voor een probleem bij CXX maar vindt dat NS de problemen moet oplossen... Als je bij de Mac lang moet wachten omdat ze personeel te weinig hebben ga je toch ook niet zeuren dat de Burger King maar ff moest bijspringen??? Lijkt me niet, dus dan hoeft NS ook niet de problemen van andere bedrijven op te lossen. Laat ze eerst hun eigen treinen eens netjes op lengte brengen en nee Lamotep, niet alleen in Brabant is er af en toe een stelletje te weinig. Overigens, voor een stoptrein traject van 10-15 minuten is staan ook geen probleem. Er zijn inderdaad treinen die wel eens te kort rijden, maar NS is echt geen hetze aan het voeren tegen stoptrein reizigers in Brabant. De ene keer is daar wat MAT te weinig, de volgende keer is het ergens anders... Dat eeuwige gedoe over te korte treinen in Brabant (in een CXX Ed-Amf topic?????) wordt en beetje zielig en flauw zo langzamerhand...

stel172: Op busgebied maken ze er tegenwoordig ook een rommeltje van Brabant en Friesland zijn daar recente voorbeelden van. Ik heb ook niet echt het idee dat het CXX echt wakker ligt van deze situatie, ze winnen toch wel weer bus-aanbestedingen omdat zij van oudsher overal rijden.

Ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat dit bullshit is.. CXX heeft er geen rommeltje van gemaakt in Fryslân. Dat kon de provincie heel goed zelf voor elkaar krijgen. Vervolgens was er het probleem met de bussen waar VDL verantwoordelijk voor was. Als je niet weet waar je het over hebt, heb het er dan ook niet over! Dit geldt overigens ook voor jouw onzin stukje over ALMA een stukje eerder in dit topic...

Omdat CXX van oudsher overal rijdt winnen ze wel de aanbestedingen??? Veluwe, Noord Utrecht, Oost Utrecht, Waterland, Zeeuws-Vlaanderen allemaal verloren... Sommige gebieden hebben ze wel gewonnen, maar goed daar zitten ook gebieden bij die ze eerst niet hadden. Je stelt zelf "niet altijd even NS-gezind" te zijn. Moet dat niet worden "niet OV bedrijven gezind"??

24-08-2007 23:09:30
broek53
broek53
stel172: Is Wierden- Apeldoorn wel eens geschikt gemaakt voor licht detectie materieel als DM'90?

Neen, dat niet. De vraag is alleen of dat nog hoeft, nu er van veel "licht" materieel is vastgesteld dat er helemaal geen extra detectie-maatregelen nodig zijn - tot aan de A32-trams aan toe. Er zijn vorig jaar (?) met alle soorten "verdacht" materieel vele proefritten gehouden op het meettraject bij Maarn en daar zijn de kortsluitwaarden nauwkeurig vastgesteld. Helaas weet ik niet zeker wat de uitkomst daarvan was voor DM '90, al maak ik mij sterk dat het gewoon overal zou mogen rijden.

24-08-2007 23:16:59
1631
1631
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zijn er niet toevallig nog 4 compleet gerenoveerde plan U'tjes over??%06%. Voordat die es een x de grens over zijn ken Cxx ze vast nog wel goed gebruiken  

24-08-2007 23:44:29
stel172
stel172
broek53: Er zijn vorig jaar (?) met alle soorten "verdacht" materieel vele proefritten gehouden op het meettraject bij Maarn en daar zijn de kortsluitwaarden nauwkeurig vastgesteld. Helaas weet ik niet zeker wat de uitkomst daarvan was voor DM '90, al maak ik mij sterk dat het gewoon overal zou mogen rijden.

In bijvoorbeeld Duitsland zijn ook geen inzet beperkingen voor light-materieel bekend, terwijl men daar al jaren massaal metlight-materieel rijdt. Is de beveiliging daar zo verschillend of zijn de eisen die men in de jaren '90 in Nederland gesteld heeft aan de inzet van modern materieel achteraf te streng en te snel doorgevoerd?

25-08-2007 00:03:38
broek53
broek53
1631: Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zijn er niet toevallig nog 4 compleet gerenoveerde plan U'tjes over??%06%. Voordat die es een x de grens over zijn ken Cxx ze vast nog wel goed gebruiken

Vast wel, als iemand de ATB er weer in bouwt en ervoor zorgt dat ze opnieuw worden toegelaten. Er zijn er overigens maar twee die "al" helemaal opgeknapt zijn. Maar ja: feitelijk zijn ze dus bijna nog erger dan DH-mat, qua inzet.

Verder alles goed en wel: Cxx heeft maanden de tijd gehad om alternatieven te zoeken en heeft dat ook gedaan. Daaruit mogen we dan nu wel afleiden dat ze hun verlies en de boetes maar nemen.

25-08-2007 00:18:31
fabrierban
fabrierban
broek53: Ik dacht al: wanneer gaan de beschuldigende vingers naar de NS. Het heeft lang geduurd, maar daar zijn ze. Leg mij nu eens letter voor letter en woord voor woord uit waarom "de NS" de boel overhoop zou "moeten" halen omdat de concurrent er een zooitje van maakt.

NS moet helemaal niets, laat dat duidelijk zijn.
Alleen is het probleem best oplosbaar als NS dat graag zou willen.

25-08-2007 02:14:37
thom
thom
En als TPG postbodes te kort komt, zie je ook ineens postbodes van DHL de post van TPG lopen ? Ik heb ze nog niet gezien hoor....

Mischien zou NS Cxx kunnen helpen, maar als Cxx zegt het beter zegt te kunnen dan NSR en het vervolgens blijkt van niet, waarom zou NS dan hun eigen kernactiviteit [= een het elders vervoeren van reizigers] onderdrukkn omwille van een secundairiteit als zijnde materieel verhuren?

25-08-2007 02:32:10
lykele
lykele
stel172: Op busgebied maken ze er tegenwoordig ook een rommeltje van Brabant en Friesland zijn daar recente voorbeelden van. Ik heb ook niet echt het idee dat het CXX echt wakker ligt van deze situatie, ze winnen toch wel weer bus-aanbestedingen omdat zij van oudsher overal rijden.

Connexxion heeft (in mijn ogen) in Friesland het busvervoer naar een hoger niveau getild hoor. Nu 2x per uur aansluiting, ook op zondag. Uiteraard kinderproblemen met de dienstregeling, maar goed. En die nieuwe busjes rijen als een trein, alleen door de euro-actie zaten ze veel te vol. Maar dat is positief, nu gaan ze misschien nog vaker rijden.
Stukken beter dan de oude aanbieder (arriva), blij dat we af zijn van dat minimalistisch gedoe van zo weinig mogelijk bussen (al zal dat de afgelopen 2 jaar wel zijn omdat ze al wisten dat ze het veld moesten ruimen).

Wat mij betreft trouwens einde discussie of de NSFS al dan niet een helpende hand zou moeten bieden (ze doen het toch niet), kennelijk is dit een zere knie voor veel mensen. Anyway, ik hoop maar dat de mensen die van de lijn gebruik MOETEN maken een alternatief vinden/geboden wordt.

25-08-2007 11:50:38
keesje
keesje
Als de NS het niet gewoon weer zelf rijdt is het probleem dan ook niet opgelost?  

25-08-2007 13:02:17
kbrandsma
kbrandsma
Ja waarschijnlijk wel, maar dat kan gewoonweg niet omdat Connexxion de gegunde partij is voor deze concessie...

Bovendien zal Connexxion daar nooit en te nimmer toestemming voor geven lijkt mij.

25-08-2007 13:34:23
dumpy_dump
dumpy_dump
keesje: Als de NS het niet gewoon weer zelf rijdt is het probleem dan ook niet opgelost?
Ja, in die zin dat de pendel naar Barneveld Noord dan weer sneuvelt, en we waarschijnlijk ook weer uurdiensten krijgen tussen de spitsen...

25-08-2007 13:47:26
keesje
keesje
Maar dan weten reizigers ook weer aan ze aan toe zijn. Nu moeten ze maar afwachten of de mooie beloftes van CXX steeds waar te maken zijn. Zo kan ik ook mooie plannetjes indienen waar de provincie met hun onkunde intrapt Eventuele te verwachten boetes incalculeer ik dan wel in. Succes verzekerd! Maar ja, die reizigers... Zijn die nog belangrijk?

Laatst bewerkt door keesje op 25-08-2007 13:48

26-08-2007 00:01:48
raoul
raoul
Hot news live van de werkende Dumpy!

De blauwe protos nu onderweg van Eindhoven naar Amersfoort, net door Utrecht Centraal gekomen!

26-08-2007 01:19:41
mikos
mikos
Mikos: Topic opgeschoond, beledigende opmerkingen gewist. En de volgende keer dat er een tekst in hoofdletters wordt geplaatst zal deze ook per direct gewist worden, zoals in de Forumregels geschreven staat. Hou het netjes en heb respect voor iedereen!

www.ov-ervaringen.nl

26-08-2007 01:25:17
TreinOFiel
TreinOFiel
Vandaag een Connexxion-mcn gesproken: hij zei dat er per 1/9 1 Protos gaat rijden, 3 Plan V's overblijven en er 1 of 2 DH-stellen komen. De opleiding is echter nog niet begonnen voor zowel Protos als Wadloper, dus of 1/9 gehaald gaat worden is de vraag...  

26-08-2007 06:32:50
dvdhoven
dvdhoven
Nou, er staan in Hengelo nog steeds 2 koektrommeltjes met Connexxion erop... %08%

Laatst bewerkt door dvdhoven op 26-08-2007 06:33

Dick van den Hoven

26-08-2007 09:39:48
rob_ehv
rob_ehv
broek53: Zondag gepland: de komst van een Protos, naar wij sterk mogen vermoeden de 5032. De trein heet 46320 en de planning is Venlo 9.07/15.02 - Ehv 15.56.
weet iemand of deze rit echt door gaat?

robq

26-08-2007 11:16:36
keesje
keesje
@trein-o-fiel
Die Wadlopers zijn misschien een noodgreep, als dat echt doorgaat, benieuwd of CXX de dienstregeling daar ook dan op aanpast. Anders krijgen we hier ook van die Veolia toestanden met veel te krappe rijtijden.

26-08-2007 12:25:21
salieri
salieri
CXX mag dan weleens gaan beginnen met het geven van instructie voor die DH stellen dan%03% Het is nog maar 1 week totdat de Plan V's weg moeten...  

26-08-2007 12:58:17
rolandrail
rolandrail
rob_ehv:
broek53: Zondag gepland: de komst van een Protos, naar wij sterk mogen vermoeden de 5032. De trein heet 46320 en de planning is Venlo 9.07/15.02 - Ehv 15.56.
weet iemand of deze rit echt door gaat?
Gaat niet door als zodanig. Transport is wel in Venlo aangekomen maar gaat pas maandag op dinsdagnacht verder naar Amersfoort (dus niet Eindhoven).

26-08-2007 13:27:17
fabrierban
fabrierban
keesje: Maar dan weten reizigers ook weer aan ze aan toe zijn. Nu moeten ze maar afwachten of de mooie beloftes van CXX steeds waar te maken zijn.

Niemand zit te wachten op een terugkeer van de treurige frekwenties die NS destijds in het stoptrein vervoer buiten de randstad reed.

26-08-2007 17:19:31
keesje
keesje
@fabrier
Een hogere frequentie is natuurlijk altijd beter voor de reiziger, helemaal mee eens. Maar dan moet je zoiets alleen beloven als je dat waar kan maken, anders is zo'n dienstregeling alleen op papier heel mooi.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

27-08-2007 21:06:25
ijsm
ijsm
Twee nachten terug kwam ik trouwens de grijze en de 5031 tegen op Ln tijdens kopmaken.  

27-08-2007 21:16:36
railfan
railfan
Proto-Protos + 5031 in Ehv. 5032 nog in Vl.  

27-08-2007 21:24:06
floriss
floriss
Er valt uit zowel de situatie bij Veolia op de Maaslijn als bij Connexxion op de Valleilijn voor alle partijen in ieder geval een hoop te leren.
Overheden moeten een ambiteus maar realistisch pakket van eisen opstellen, maar er ook rekening meehouden dat zoiets zeker voor treinvervoer niet in een jaar is te regelen.
Vervoerders moeten er niet voor willen kiezen om verliesgevende offertes in te dienen, beloftes van nieuw materieel te doen die ze niet kunnen waarmaken en van ouder materieel te vroeg de huur op te zeggen.
Verder ben ik het met Fabrier eens, dat de dienstregeling van Connexxion op zich goed in elkaar zit. Zeker wat betreft het standaard twee keer per uur rijden tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Over die pendel naar Barneveld Noord heb ik zo'n mijn twijfels, maar goed het feit dat ze dat met 1 treinstel afkunnen, zijn de extra kosten denk ik niet overdreven hoog.

27-08-2007 21:26:49
kbrandsma
kbrandsma
railfan: Proto-Protos + 5031 in Ehv. 5032 nog in Vl.

De FTD-01 is dus terug vanuit Amf?
Dat wordt dus nog geen instructie...

27-08-2007 22:26:39
bjornl
bjornl
floriss: Verder ben ik het met Fabrier eens, dat de dienstregeling van Connexxion op zich goed in elkaar zit. Zeker wat betreft het standaard twee keer per uur rijden tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Over die pendel naar Barneveld Noord heb ik zo'n mijn twijfels, maar goed het feit dat ze dat met 1 treinstel afkunnen, zijn de extra kosten denk ik niet overdreven hoog.

Het plan is dan ook om de pendel op den duur (en men spreekt al over zeer korte termijn, in de loop van 2008) door te trekken naar Barneveld Centrum aangezien de treinen in de spits tussen Bnc en Amf overvol schijnen te zitten. Ook studeert men op een nieuwe halte Barneveld Zuid, dat dan uiteindelijk het eindpunt van de pendel moet worden.

Laatst bewerkt door bjornl op 27-08-2007 22:28

27-08-2007 23:16:32
broek53
broek53
Nu ben ik eigenlijk wel eens benieuwd naar de bezetting van die pendels tussen Bnn en Amf. Mijn idee is dat ze hartstikke leeg zijn, op een enkele slag in de spits na. Dat de treinen vanaf Bnc naar Amf in de spits overvol zijn, is dan niet zo gek: in de NS-tijd reed daar een halfuurdienst met 2xplan V per trein (over de hele lijn dus).  

27-08-2007 23:27:54
mren
mren
Als ik van Es naar Ut reis, kom ik langs Bnn op het moment dat die pendel daar staat te keren. Gewoon overdag zie ik dan wel een man of 20-30 op het perron staan denk ik. Leeg is het perron in ieder geval zelden.

Laatst bewerkt door mren op 27-08-2007 23:29

27-08-2007 23:57:12
lucky
lucky
De keren dat ik in amf in de *niet* spits heb lopen spotten waren regelmatig de reizigers op 2 handen te tellen in de bnn pendel..  

28-08-2007 07:45:36
dvdhoven
dvdhoven
Heb ik ook in opvallende dingen gemeld: de grijze Protos vanmorgen om 6:25 in Amersfoort en een blauwe op Amersfoort Ge achter de RN 6515. Dat zal dan de 5032 wel zijn, denk ik.
EDIT, 9:33, Loknummer van 6518 in 6515 gewijzigd.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 28-08-2007 09:38

Dick van den Hoven

28-08-2007 09:30:31
rob46
rob46
Even voor de juiste vastlegging, Dick was het RN 6518 of RN 6515(zoals je elders meldde) die de 5032 naar Amf heeft overgebracht ?  

28-08-2007 09:35:54
dvdhoven
dvdhoven
Het is de 6515, voor zover ik het in de schemer kon zien. Andere post aangepast.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 28-08-2007 09:37

Dick van den Hoven

28-08-2007 14:37:16
rudolfph
rudolfph
Buiten de spits is die pendel wel overbodig, maar in de spits voorziet die heus wel in een behoefte. En inwoners van Bnc die in de gaten hebben dat die pendel een stuk rustiger is, kunnen er ook voor kiezen om de trein vanaf Bnn te nemen. Dat doortrekken naar het toekomstige Bnz is best leuk trouwens, maar dan moet er wel een extra treinstel komen. Mij lijkt de huidige kering van 3 minuten een beetje kort om heen en weer naar Bnz te rijden . Ook de kering in Amf is te kort om daar nog wat te winnen.  

28-08-2007 16:25:48
bjornl
bjornl
Hierover is op OVL al een discussie geweest in het verleden, toen was de stelling dat naar Bnc in ieder geval moest lukken qua rijtijd; of dat op Bnn-Amf nog in te passen is is natuurlijk een tweede
Dit uiteraard los van het feit dat meer treinstellen sowieso niet verkeerd zou zijn qua spitsversterking en reserve, maar dat is hier al uitgebreid behandeld.

28-08-2007 16:39:18
lamote_ban
lamote_ban
@rudolfph:
De pendel is niet bedoeld als spitsversterking maar om vanaf het transferium minimaal een 15-min te bieden naar Amf.
Aan een transferium met een een halfuurdienst heb je helemaal niets.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 28-08-2007 16:39

28-08-2007 17:04:02
fastguy84
fastguy84
Twee vragen:

- Verschilt de rijkarakteristiek van een Protos (tov Plan V) dermate dat de rijtijd Amf-Bnn substantieel korter wordt? (En dus de vervolgvraag, hoe ver kom je dan met een Protos in +/- 13 minuten vanaf Amf (Bnn, Bnc, Barneveld Zuid?))

- Ik heb nog eens na zitten denken over het door heel Somda (ook mijzelf hoor ) inmmiddels voorspelde bakkentekort. Is het niet mogelijk om 3-delige Protossen te bestellen cq. de nu bestelde tzt te verlengen*? Dan zou je namelijk nooit gekoppeld hoeven te rijden, en ondervang je een klein beetje de gevoeligheid van het huidige vijf treinen-systeem.

* uiteraard na het gezamenlijke persbericht van XX en provincie dat vanwege het 'geweldige nieuwe concept', de 'duidelijke reizigersverbeteringen' en vooral de daardoor veroorzaakte 'onverwacht grote groei', er 'helaas' een materieeltekort blijkt -> maar niet getreurd: er is een 'innovatieve oplossing' in 'gezamenlijk overleg met de fabrikant': het nieuwe concept: 'tussenbak'.

28-08-2007 17:14:39
bjornl
bjornl
lamotep:
De pendel is niet bedoeld als spitsversterking maar om vanaf het transferium minimaal een 15-min te bieden naar Amf.

Nou, oorspronkelijk wel, maar nu wordt hij wel genoemd als oplossing voor de spitsdrukte (er is zelfs een tijdje een busdienst Amf-Bnn geweest om mensen op de pendel te laten stappen toen er een stel defect stond).

"Onverwacht grote groei": ja, natuurlijk, als je de parallelle buslijn (105) opheft is het natuurlijk totaal onverwacht dat je meer reizigers krijgt.
En een extra bak gaat natuurlijk ten koste van de snelheid van optrekken
Overigens hebben de Protossen meer zitplaatsen dan de Victors, ze zouden dus sowieso al minder druk moeten zijn.

Laatst bewerkt door bjornl op 28-08-2007 17:15

28-08-2007 17:25:16
koelkastBD
koelkastBD
fastguy84: * uiteraard na het gezamenlijke persbericht van XX en provincie dat vanwege het 'geweldige nieuwe concept', de 'duidelijke reizigersverbeteringen' en vooral de daardoor veroorzaakte 'onverwacht grote groei', er 'helaas' een materieeltekort blijkt -> maar niet getreurd: er is een 'innovatieve oplossing' in 'gezamenlijk overleg met de fabrikant': het nieuwe concept: 'tussenbak'.
Een "Protos" is sowieso als driedelig treinstel leverbaar.

28-08-2007 17:34:21
fastguy84
fastguy84
Dat weet ik, was ook enigszins cynisch bedoeld. De meer-delige Protossen staan inderdaad zelfs op de FTD-site. De vraag was ook meer: kunnen ze (achteraf) nog verlengd worden? Al zal dat de gewichtsverdeling etc. natuurlijk weer niet ten goede komen.  

28-08-2007 17:45:16
kbrandsma
kbrandsma
Voor de gewichtsverdeling zal dat nauwelijks invloed hebben.
De gewichtsverdeling is afhankelijk van gewicht op draaistel bij de cabine, en het gewicht op het draaistel bij de bakovergang.
Een tussenbak is uitgevoerd met twee eigen draaistellen, zodat het mij geen probleem lijkt om een tussenbak toe te voegen (qua gewichtsverdeling dan). Een Protos bestaat nu eenmaal niet uit Jacobsdraaistellen, zoals een GTW en Plan X.

28-08-2007 18:17:57
fastguy84
fastguy84
Volgens de FTD-site heeft een tussenbak een eigen motor, asindeling wordt dan Bo'2'+ 2'Bo' + 2'Bo'. Dan zou je toch opnieuw moeten gaan passen en meten? En dan zou eea snelheids/acceleratie-technisch gezien toch beter moeten worden?
(een tussenbak levert overigens 8 zitplaatsen meer op dan een kopbak)

- Nog een losse gedachte, ivm vertraging in aflevering (tov droomscenario XX): kan/mag die grijze Protos niet tijdelijk worden ingezet? Of is deze niet ingericht/toegelaten voor reizigersvervoer? Lijkt me toch dat de eigenaar moeilijk bezwaar kan maken hiertegen (moreel gezien dan).

Laatst bewerkt door fastguy84 op 28-08-2007 18:19

28-08-2007 20:46:18
rudolfph
rudolfph
lamotep: De pendel is niet bedoeld als spitsversterking maar om vanaf het transferium minimaal een 15-min te bieden naar Amf.
Aan een transferium met een een halfuurdienst heb je helemaal niets.
En liever nog iedere 10 minuten, oh nee, iedere 5 minuten is nog beter. Het zou voor het transferium pas echt goed zijn als de 2800 vanaf Bnn zou rijden i.p.v. Amfs. En de 1500 idem dito. Dán creëer je iets waarbij automobilisten Oosten-Randstad de trein als alternatief gaan zien, niet als ze in Amf sowieso moeten overstappen, traplopen en 10-15 minuten wachten op de volgende trein (en laat de 2000 dan ook maar stoppen te Klp, dat is nu een 30 minuten-dienst).

28-08-2007 21:12:16
robbertc
robbertc
We gaan toch niet cynisch worden?  

29-08-2007 18:25:36
magnus
magnus
Nieuwste Protos (5032 of zoiets) stond vandaag in de Strukton-loods (te vinden naast de loodsen van de NSR en Herik Rail). Dat is te Amersfoort.

Laatst bewerkt door magnus op 29-08-2007 18:25

31-08-2007 09:26:34
TreinOFiel
TreinOFiel
En is de eerste Protos morgen inzetbaar, of wordt het toch verbussen (of Wadloper)? Morgen moet CXX toch 1 Plan V inleveren als ik me niet vergis?  

31-08-2007 09:29:12
broek53
broek53
Connexxion moet VIER plan V's inleveren, tenzij er de laatste dagen alsnog een ander besluit is genomen door NS.  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-08-2007 09:30:39
fabrierban
fabrierban
De 5031 stond gisterenmiddag nog altijd in Eindhoven.
Alleen stond hij nu bij het oude postperron, zo te zien klaar voor een proefrit.
Ik vind hem er overigens indrukwekkend uitzien, maar met lightrail heeft hij niets te maken.

Laatst bewerkt door fabrierban op 31-08-2007 09:48

31-08-2007 09:35:27
rob46
rob46
broek53: Connexxion moet VIER plan V's inleveren, tenzij er de laatste dagen alsnog een ander besluit is genomen door NS.

Ik was gisteren op Bkd en men meldde dat er morgen 2 PlanV worden ingeleverd (eentje gaf trouwens om 16.00 uur in Amf de geest)en dat er 1 Protos inzetbaar is. Ook de Wadlopers komen in beeld maar dat wil ik vooralsnog niet geloven. Volgens mij wijzigen de berichten per dag !!!.

31-08-2007 09:43:46
bjornl
bjornl
Mijn plan is om morgenochtend een slagje Ed-Amf te doen om te zien wat er allemaal ingezet is. Daarna ga ik door naar de Ut voor de GroeneHartTrein; als iemand een SMS-box beschikbaar heeft wil ik wel direct doorgeven wat er rijdt, mail me dan even op bjornlammers at gmail dot com, dan geef ik ook mijn nummer door. Ik ga dan dus wel vroeg, aangezien ik rond negenen in Ut wil zijn!  

31-08-2007 09:46:28
fabrierban
fabrierban
@rob46
Als dat klopt heb je dus 3 Plan V plus 1 Protos beschikbaar.
Dat riekt naar een halfuurdienst en voorlopig geen pendeldiensten.
Op de Connexxion website blijft het nog altijd oorverdovend stil.

31-08-2007 10:48:22
trainspace
trainspace
Dat gaat Connexxion weer boetes opleveren... Als ze niet volgens de diest rijden.

Mike

31-08-2007 11:26:44
gkw1969
gkw1969
Connexxion mag 2 V's nog een week langer houden. Er is inderdaad sprake van inzet van de DH's. Kan iemand bij mij zeggen hoelang de verschillende V's gehuurd zijn? want daar zit volgens mij nog verschil in.  

31-08-2007 11:46:23
broek53
broek53
Er waren twee plan V's gehuurd tot 12 augustus (kan formeel ook 15 augustus geweest zijn) en drie tot 1 september. Inmiddels (een maand of twee geleden) heeft NS op vraag van Cxx voorgesteld de lease van 1 plan V te verlengen tot Cxx de zaak op orde zou hebben.  

31-08-2007 12:16:23
gkw1969
gkw1969
Ah, dan rijden er volgende week nog 3 V's en daarna beginnen de problemen.  

31-08-2007 12:20:05
lucky
lucky
3? Leg eens uit.. Als connexxion er 4 moet inleveren morgen.  

31-08-2007 13:48:51
rob46
rob46
Vanavond komt de Cxx 5031 uit Ehv retour naar Amf, gaat combineren met de FTD 01 om een nachtelijk testrit op de Flevolijn te rijden. Tegen het ochtendgloren weer zijn beiden weer in Amf. De Cxx 5032 staat nog in de Struktonloods te Amf.  

31-08-2007 15:14:42
broek53
broek53
Grappig (?): de Zaanstraat meldt komend weekend geen extra plan V's van Connexxion te verwachten, alleen de 839 voor onderhoud. Dat zegt niets over wat er feitelijk gaat gebeuren, zeg ik er maar meteen bij, want het woord "communicatieprobleem" is zo ongeveer uitgevonden door NSR en NedTrain samen %03%. Maar het tekent wel de siatuatie.  

31-08-2007 15:21:17
fermon
fermon
Hebben jullie deze al gezien:http://nl.youtube.com/watch?v=wnRb3fRWpkE
Best leuk filmpje. Alleen snap ik niet wat die Lint 41 erin doet

31-08-2007 15:38:38
TreinOFiel
TreinOFiel
Via superboer op OHIH:

NS-treinen langer op Valleilijn

ARNHEM - Vervoerder Connexxion kan in ieder geval een week langer gebruik maken van de huidige NS-treinen op de Valleilijn.

Oorspronkelijk zouden er vanaf 1 september nieuwe treinen rijden, maar de levering daarvan is vertraagd. Connexxion zegt dat de dienstregeling niet in gevaar komt en dat de nieuwe treinen over twee weken rijden.

De provincie is niet blij met de gang van zaken, waardoor Connexxion vanaf zaterdag vooralsnog een boete van 10.000 euro per dag krijgt. Of die boete betaald wordt is nog onduidelijk, omdat Connexion in beroep gaat.

Bron: http://www.tvgelderland.nl/index.php?id=31545

Nog even geen afwijkend materieel dus .

Laatst bewerkt door TreinOFiel op 31-08-2007 15:39

31-08-2007 15:44:42
marcel72
marcel72
De spotmelding van gisteren ; DE-loc+3101+3102 via spoor 1 in Hengelo is dan natuurlijk wel aardig maar waar gingen deze naartoe ?

Laatst bewerkt door marcel72 op 31-08-2007 16:17

31-08-2007 17:13:30
fabrierban
fabrierban

Connexxion zegt dat de dienstregeling niet in gevaar komt en dat de nieuwe treinen over twee weken rijden.

Alle vijf? Nou, dat wil ik nog wel eens zien.

31-08-2007 19:22:34
mikos
mikos
Over dat filmpje: Wat vertelt die troela dat saaaaai, zeg... En aangedikt wordt het ook wel, maar ja, dat is overal zo..

www.ov-ervaringen.nl

31-08-2007 19:24:42
keesje
keesje
Trein-O-Fiel heeft het over 1 week extra en Fabrier in zijn quote 2 weken extra de Plan V's. Benieuwd hoe het nu gaat lopen in ieder geval. Het zal misschien ook ten koste gaan van geplande diensten van NSR, want ik neem aan dat in ieder geval vanaf het wijzigingsblad van 10 september weer meer diensten Plan V worden opgenomen t.b.v. NSR.

En zo blijf je dus inflexibel wat betreft materieelgebruik op het Nederlandse spoor met al die spoorwegonderneminkjes... De overheid vindt het schitterend, maar of de reiziger er bij gebaat is?

31-08-2007 19:49:01
taigagaai
Moderator
taigagaai
marcel72: De spotmelding van gisteren ; DE-loc+3101+3102 via spoor 1 in Hengelo is dan natuurlijk wel aardig maar waar gingen deze naartoe ?
Nergens, nou ja. Ze staan nu naast de werkplaats, als je naar Odz gaat zie je staan, als je naar Es gaat niet.

31-08-2007 20:44:52
thom
thom
Dus was die mooie diesellok gewoon de lokale rangeerkar..  

31-08-2007 20:54:21
fabrierban
fabrierban
keesje: En zo blijf je dus inflexibel wat betreft materieelgebruik op het Nederlandse spoor met al die spoorwegonderneminkjes... De overheid vindt het schitterend, maar of de reiziger er bij gebaat is?
Zonder al "die spoorwegonderneminkjes" kwamen er helemaal geen nieuwe treinen.
Dan reden we in 2015 nog met Plan T en DH-tjes.

31-08-2007 21:02:53
broek53
broek53
Tsjonge jonge, van mij mag iedereen een gelovige zijn op zijn of haar gebied, maar je moet niet al te flagrante nonsens gaan verkopen natuurlijk.  

31-08-2007 21:35:06
stel172
stel172
Misschien dat 'Edje uit Hengelo" het antwoord kan geven op de vraag wat de 3101 en 3102 in de werkplaats doen. Er zijn twee mogelijkheden: concervering voor op slag in Amersfoort(meest logische) of toch rijvaardig maken voor de Kippenlijn (minst logisch, maar alles kan)

oja 838 om ca 19.15 gefotografeerd op een middenspoor te Utrecht CS

Laatst bewerkt door stel172 op 31-08-2007 21:38

31-08-2007 21:44:15
edje
edje
Helaas ik kan er niks overzeggen, simpelweg was het voor mij ook een verrassing.
Ik heb de hele week nachtdienst gehad in Es, en pas vanmiddag bij de proefrit van mijn nieuwe auto, zag ik dat ze niet meer op hun plek stonden.

Op welke plek staan ze precies, op de plek waar de 23 stond?
Overigens het gebruik van de railion lok is simpel
De Niteq mag niet van het tractie terrein af.
Overigens wouden de KNOCO's van Hgl, de sporen waar de 3101 en 3102 op stonden vrij hebben voor de aankomende open dag.

31-08-2007 22:56:06
keesje
keesje
@fabrier
Dat zal de reiziger ook geen bal interesseren zolang ze maar rijden. Liever oud spul dat rijdt dan nieuw spul dat er maar niet komt.

01-09-2007 19:28:08
daan6
daan6
Trein-o-Fiel smst zojuist: De 3101 en 3102 staan momenteel in Amersfoort, nog gdst.  

01-09-2007 22:23:28
webguy
webguy
Ze staan op de sporen naast de perrons zeg maar, tussen de 6400-en en videoschouwtrein in... Foto's komen zo

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

02-09-2007 01:14:32
stel172
stel172
daan6: Trein-o-Fiel smst zojuist: De 3101 en 3102 staan momenteel in Amersfoort, nog gdst.

vanochtend 01-09-2007 uit zeer betrouwbare bron gehoord dat de 3101 en 3102 weer rijvaardig zijn en s ochtends aan de voeding in HGL stonden. Toch nog een come back voor de 3101 en 3102%02%%02%%02%

Laatst bewerkt door stel172 op 02-09-2007 15:22

02-09-2007 14:36:45
maxime
maxime
Vandaag stond er een blauwe protos op het emplacement van Eindhoven. Welke protos is dit?  

02-09-2007 14:46:51
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat is de 5031, de 5032 staat in Amf, aldus de recente spots.  

02-09-2007 22:35:50
TreinOFiel
TreinOFiel
Zonet (half uur geleden) een CXX-mcn gesproken: komende week start de opleiding voor de Wadloper, inzet waarschijnlijk vanaf 10/9 . Ook wordt dan met Protos gereden, oftewel een leuke mix!  

02-09-2007 22:40:02
lucky
lucky
En gaan ze dan rijden met die 2 stellen? (3101 en 3102)? Of gaan ze andere stellen gebruiken uit zwolle?  

02-09-2007 22:45:47
TreinOFiel
TreinOFiel
Niets over gehoord, maar denk dat ze aan de 3101+3102 genoeg hebben.  

02-09-2007 22:47:22
stel172
stel172
3101 3102 of stellen uit Zwolle
3101 en 3102 zijn na enige tijd afgesteld te zijn geweest rijvaardig gemaakt en op eigen kracht naar Amersfoort gegaan. Zal niet voor niets wezen..

Laatst bewerkt door stel172 op 02-09-2007 22:48

02-09-2007 22:51:39
keesje
keesje
Wordt de dienstregeling dan ook even aangepast op de rijtijden van de Wadlopers of krijgen we dan dezelfde taferelen als bij Veolia toen deze de Maaslijn ging exploiteren?  

02-09-2007 22:52:39
lucky
lucky
Klopt, maar een enkele dh is niet te vergelijken met het aantal zitplaatsen in een V. Dus zullen de 1tjes gekoppeld moeten rijden en zal er nog wel een wadloper nodig zijn. Of denk ik verkeerd?  

02-09-2007 22:56:07
stel172
stel172
Gaat de DH set dan misschien worden ingezet op de Transferium pendel tot Barneveld?
Overigens ter info aantal zitplaatsen DH 3101 en 3102 + 2x 48 = 96 zitplaatsen met stabalkons.

Laatst bewerkt door stel172 op 02-09-2007 22:57

02-09-2007 22:57:01
kbrandsma
kbrandsma
Nee, ik neem aan dat er nog een stel uit Zl bijgezocht wordt. Voor opleiding van de machinisten zijn de 3101 en 3102 natuurlijk wel voldoende.  

02-09-2007 23:02:39
peterselie
peterselie
Volgens een bericht op OHIH rijden de wadjes tussen Ed en Ltn. De rest van het traject wordt dan gereden met Plan V en Protos.  

02-09-2007 23:04:55
lucky
lucky
Dan gooi je de hele dienstregeling om dus.

Maar heb je dan genoeg aan 1 setje wadlopers? Ik heb eigenlijk niet zo'n idee hoelang dat stukje is en of dat met 1 set toe kan.

02-09-2007 23:06:23
stel172
stel172
Hint: in Ltn vind de eerste kruizing plaats gezien vanuit de ri Ede  

02-09-2007 23:08:29
lucky
lucky
Ja.. en wat moet ik met die info? Ik woon aan de andere kant van het land.. weinig idee van de max snelheid daar, of de afstanden tussen de stations. Je mag ook gewoon het antwoord geven als ik een vraag stel..%03%  

02-09-2007 23:10:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Als de eerste kruising in Ltn plaatsvindt, zit er dus altijd maar één setje tegelijk op Ed-Ltn (logisch, je kan op Edc niet kruisen)
Je krijgt hooguit wat vertraging door de overstappende reizigers, baanvaksnelheid op dat stuk is niet al te hoog.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 02-09-2007 23:11

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

02-09-2007 23:20:09
stel172
stel172
lucky: Ja.. en wat moet ik met die info? Ik woon aan de andere kant van het land.. weinig idee van de max snelheid daar, of de afstanden tussen de stations. Je mag ook gewoon het antwoord geven als ik een vraag stel..%03%

Sorry dat ik wat cryptisch was,
ik bedoel dat in lunteren de eerste kruizing plaats vind. Er hoeft dus maar een set te pendelen. Een set kan dus heen en weer pendelen tussen Ede en Lunnetten. Max snelhied op dit deel is hooguit 80 of 100. In Ede zelf heeft het spoor meer weg van een tramlijn. Dat halen de Wadjes ook nog wel op hun sloffen. Zo beter verwoord

Laatst bewerkt door stel172 op 02-09-2007 23:30

02-09-2007 23:55:37
mark
mark
Baanvaksnelheid op Bnva - Ed is 80 km/h. Op Amf - Bnva is de baanvaksnelheid 130 km/h.  

03-09-2007 00:28:55
lucky
lucky
stel172:
lucky: Ja.. en wat moet ik met die info? Ik woon aan de andere kant van het land.. weinig idee van de max snelheid daar, of de afstanden tussen de stations. Je mag ook gewoon het antwoord geven als ik een vraag stel..%03%

Sorry dat ik wat cryptisch was,
ik bedoel dat in lunteren de eerste kruizing plaats vind. Er hoeft dus maar een set te pendelen. Een set kan dus heen en weer pendelen tussen Ede en Lunnetten. Max snelhied op dit deel is hooguit 80 of 100. In Ede zelf heeft het spoor meer weg van een tramlijn. Dat halen de Wadjes ook nog wel op hun sloffen. Zo beter verwoord

Ja zeker. Hartelijk dank alle 3!

Als connexxion het op die manier gaat doen lijkt me het me onmogelijk om een kwartier dienst uit te blijven voeren. Omdat je met extra overstappen zit en dit altijd een paar minuten kost enzo.

03-09-2007 09:52:57
lamote_ban
lamote_ban
kbrandsma: Nee, ik neem aan dat er nog een stel uit Zl bijgezocht wordt. Voor opleiding van de machinisten zijn de 3101 en 3102 natuurlijk wel voldoende.

De stellen die Arriva in juli heeft afgestoten zijn in principe vrij, dus er zou genoeg moeten zijn, mits rijvaardig natuurlijk.