10-09-2007 14:51:10 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Zojuist een gestande trein bij Barneveld die kennelijk een seinstoring veroorzaakt. Het zal toch niet de Protos zijn? %03% |
10-09-2007 14:53:39 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Ga maar gewoon uit van een Plan V daar. |
10-09-2007 15:06:51 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
Het is toch ook wat zeg. Is er een keer geen tekort aan V-tjes, gaan ze stroomstoringen veroorzaken. %08% |
10-09-2007 15:42:05 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Stroomstoringen??? De "seinstoring" komt waarschijnlijk (zoals ik vernam) door een passage stoptonend sein in Bnc. Dus kan er op Ed-Bnc niets rijden ivm geen keermogelijkheid. Mogelijk kan er in Bnn ook niets binnen komen uit Amf om de trein het blok Bnn-Bnc nog niet uit is, dus dan heb je op Amf-Ed geen treinverkeer meer mogelijk! |
![]() |
advertentie |
10-09-2007 16:09:37 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
Sorry. Ik bedoelde natuurlijk seinstoring. ![]() |
10-09-2007 17:15:58 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Dat is niet de eerste keer in de voorbije maanden dat er een STS is in Bnn... |
10-09-2007 21:20:28 | ||
---|---|---|
treinenvid
![]() |
Gisteren trouwens een Protos gespot op Ut. Hij kwam om ongeveer 16:30 aan, bleef even staan en ging weer verder. Echt goed heb ik hem niet kunnen zien, want hij stond ongeveer op spoor 13 of zo en ik zat klaar in de trein naar Brn op spoor 1, maar wat ik van de verte zag zag er goed uit! |
10-09-2007 22:45:34 | ||
---|---|---|
geugie
![]() |
Hij stond op spoor 9a. Zaterdag waren ze bij de 5032 allerlei modificaties aan het toepassen in de Strukton loods te Amf. |
11-09-2007 20:02:56 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Reeds in de opvallende dingen gezet, maar wellicht ook handig voor hier (voor 't dossier![]() De 5032 als verkort nummer bestaat (als ik het goed zag) uit de 94 84 4812 002 & 94 84 4812 003. |
12-09-2007 19:12:27 | ||
---|---|---|
geugie
![]() |
Vandaag stond de 5032 naast de loods, even als de FTD-01. (Edit) 's Avonds stond de 5031 in de loods. Laatst bewerkt door geugie op 14-09-2007 02:18 |
12-09-2007 22:12:38 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
De 5031 zag ik vertrekken uit de 1559 om 17.04 in de richting, zoals later bleek bij aankomst van de 1559 in Apd, naar Apd%02% |
14-09-2007 14:24:57 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
Afgaande op de NS-site zijn de V'tjes nog tot 22 september aan Cxx verhuurd, dus ik ben benieuwd wat er vanaf 23/9 op de lijn te zien zal zijn...Quote |
14-09-2007 14:31:55 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
QuoteIn ieder geval geen protos ![]() |
14-09-2007 14:43:34 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
En waar baseer je dat op? Als je met zulke berichten komt, onderbouw ze dan en ga niet zo maar wat roepen. |
14-09-2007 14:53:02 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Er is hier ergens in dit topic (kan ook op OHIH geweest zijn) dat de eerste protos op zijn vroegst volgende maand gaan rijden (met mensen erin). |
14-09-2007 17:04:20 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote En laat ik nou nét op dat moment toevallig op Apd zijn %02% Was trouwens een leuk gezicht: de Protos naast de Railpro 6504 die uitzonderlijk de VAMtrein sleepte. Met een paar medespotters hebben we ons wel erg verbaasd over 1 van de balkons: het raam in de deur heeft plaatsgemaakt voor een blauwe plaat met een uitlaat erin, erachter een aggregaat .... En op het dak nog iets dat op een dieselmotor lijkt? Weet iemand hier meer van? |
14-09-2007 17:58:11 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Overigens vandaag voor 't eerst in letterlijk maanden dat er TWEE plan Vtjes gekoppeld op station Ede-Wageningen stonden... Kennelijk moest geen van de stellen voor onderhoud. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
14-09-2007 18:39:38 | ||
---|---|---|
mrmartin
![]() |
Bij de onbewaakte overwegen op de kippenlijn (Valleilijn) staan gele bordjes" stillere treinen" We zijn er nou helemaal klaar voor! |
14-09-2007 19:47:04 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Woensdag stonden er bij aankomst rond 9.40 twee gekoppeld te Amersfoort op het desbetreffende perron. Door de drukte op Ed bij aankomst rond 8.55 niet kunnen zien of er 1 of 2 stellen reden. |
14-09-2007 20:42:57 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Ik heb bijna elke middag wel gekoppelde V´s gezien van CXX. Voor deze week niet al te vaak de laatste tijd. |
15-09-2007 00:20:52 | ||
---|---|---|
geugie
![]() |
Dat klopt, want in de vakantiedienstregeling vond men gekoppeld rijden niet nodig. Ik zag woensdagavond rond 21.50 trouwens de 840 vanaf de Bokkeduinen komen en naar Ede vertrekken (22.16), enige trein die ik die avond niet gezien heb was de 836 (terwijl er in de spits wel met een koppelstel gereden werd). Iemand een idee of er wat met de 836 gebeurt is? |
15-09-2007 01:51:30 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Vannacht alweer, maar dat is dus blijkbaar niet bijzonder. Gebruikt Cxx nu ook NSR plan V's (dus met NSR logo's en zonder blauw). Ik ben twee weken het land uit geweest, en weet niet wat er intussen allemaal is gebeurd. In de Cxx topics heb ik niets kunnen vinden hierover. Shqiperise-lopers? |
15-09-2007 07:44:34 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Heeft te maken met het feit dat CXX de stellen terug aan NSR zou moeten leveren precies zoals ze ze gekregen hebben, in dezelfde staat. Maar, op het laatste moment kon er nog een deal worden gemaakt over verder leasen... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
15-09-2007 22:11:52 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
In werkspoor stond 1 CXX om te bekijken en 1 voor onderhoud. |
15-09-2007 22:14:48 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Euuh, op de opendag stond 1 Arriva stel, en een CXX stel stond er voor onderhoud. Verder stond idd de grijze FTD01 prototype, die te bezichtigen was. Volgens de 'hoge pieten' van Vossloh / Protos zou het kunnen dat de Protos maandag in reizigersdienst is... (ik betwijfel het zelf, maar je weet nooit!) Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
15-09-2007 22:16:12 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Volgens de piefen in de Protos probeerden ze de Protos ook aan NSR te slijten %08% Shqiperise-lopers? |
15-09-2007 22:40:51 | ||
---|---|---|
plaid
![]() |
Zag vandaag twee blauwe Protesen te Amf. Een in een loods op het werkplaatsterrein, en een op de bokkeduinen bij wat vlaflipies (passen fraai bij elkaar trouwens!). Wist niet dat er al twee connexxions waren? |
16-09-2007 00:02:39 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
De CXX5031 en CXX5032 zijn al enige tijd in Nederland, volg de spots hier maar eens ![]() Shqiperise-lopers? |
16-09-2007 13:09:55 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Volgens het blaadje over de Protos trek hij van 0 tot 100 in 25,3 seconden. ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-09-2007 15:12:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteSure, maar de goede man (een goede verkoper van inbouwkeukens ook, denk ik) wist nog niet eens waar of bij wie hij daarvoor bij NS zou moeten zijn. Neem dat dus allemaal maar met kilo's zout. |
16-09-2007 15:56:42 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Helemaal onzinnig is dat niet. NSR zal straks ook Plan V buiten de Randstad moeten vervangen en de 4- en 6-wagen Sprinters die ze nu besteld hebben zijn voor veel trajecten nogal onhandig groot. Dan krijg je het hetzelfde probleem als met VIRM dat buiten de spits nauwelijks efficient ingezet kan worden. Dus ik denk dat er straks ook nog wel tweetjes nodig zullen zijn en dan is de Protos (of de GTW) misschien helemaal niet zo'n slecht idee. Laatst bewerkt door lamote_ban op 16-09-2007 15:57 |
16-09-2007 16:47:03 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
4-wagenstellen Sprinters zijn niet zo groot als doet vermoeden. De totale lengte is aanzienlijk korter dan een Plan T. Maar uiteraard wil FTD hier voet aan de grond krijgen. |
16-09-2007 17:01:14 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Quote Volgens het blaadje van Vossloh (verantwoordelijk voor de elektrische uitrusting van de tot nu toe geproduceerde Protossen) is de acceleratie 'slechts' 1,0 m/s^2, dat zou betekenen 0 tot 100 in 27,8 seconden. Volgens het losse datablad van FTD ("2-delig treinstel voor Connexxion") haalt 'ie de 100 niet eens; er staat namelijk "Energievoorziening: 15 kV 16 2/3 Hz" %02% (in gedachten hoor ik nu de plof wanneer de panto in NL omhoog gaat) |
16-09-2007 17:43:05 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Misschien ligt dat aan het gewicht. Ik las ergens de Protos buitengewoon zwaar zijn, ongeveer hetzelfde als een hondekop-tweetje (hoezo light-rail). Connexxion heeft daar bewust voor gekozen omdat ze (mede door dat gewicht) zeer stabiel en comfortabel rijden. |
16-09-2007 18:32:44 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Maar dat laatste is weer tegenstrijdig met alles qua kasten en transformators op het dak plaatsen. Dat zorgt er voor dat het zwaartepunt hoger is en dat 'ie meer schommelt toch? (als ik natuurkunde vorig jaar nog beetje onthoud...) Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
16-09-2007 19:00:21 | ||
---|---|---|
thejag
![]() |
maar de motoren zitten in de draaistellen en dat weegt wel iets meer![]() grt, Michiel |
16-09-2007 19:05:43 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Ok, dat is zo, maar de rest van 't apparatuur zit op 't dak - als je dat met Plan V vergelijkt dan is 't stuk zwaarder bovenop... De onderkant van de trein is dan ook echt helemaal vlak - je ziet alleen de stalen steun balken! Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
16-09-2007 20:16:08 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Die apparatuur op het dak is inderdaad niet goed voor het zwaartepunt. Onder de bak is nog genoeg ruimte aanwezig: http://lh5.google.nl/Printsjes/Ru0zVMOz_hI/AAAAAAAACBM/htSmSIg9zZw/s800/Zaanstraat%20024.JPG Op datzelfde blaadje van FTD staat dat een Protos 4x500 kW motorvermogen bezit. Aangezien een diesel-GTW 600 kW aan vermogen heeft, trekt dat als een tierelier. De elektrische GTW's die volgend jaar Nederland bereiken hebben "maar" 750 kW motorvermogen. Enig speurwerk levert dat een BR189 bij de Nederlandse bovenleidingspanning van 1500V DC 4,2 mW motorvermogen bezit. Een Protos bezit dus met 2,0 mW iets minder dan de helft van het motorvermogen van een "dikke" elektrische lokomotief! Heftig. |
16-09-2007 20:26:54 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Overigens is er ook een dieselversie mogelijk volgens de folder. 'k ben benieuwd wat ze dan met de motors doen... Verder kan ie ook worden besteld met alle gangbare bovenleidingspanningen, maar volgens 't schematje wordt dat naar 1500V omgezet - lijkt me dus dat de NLse protos minder aan transformers en dergelijke nodig heeft... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
16-09-2007 22:57:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Bedenk ook ff dat je onder de bak ook vrije ruimte nodig hebt, en zo hoog oogt dit nou ookweer niet... |
17-09-2007 09:03:23 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Volgens het foldertje van FTD kan de Protos ook als hybride worden geleverd, dus dan zouden de dieselmotoren op een andere plek moeten komen dan de plek van de elektrische... |
17-09-2007 12:42:00 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
22 september begint nu dicht bij te komen. Heeft iemand inmiddels al iets vernomen over wat er nou zondag gaat rijden? |
17-09-2007 19:02:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat lijkt me zowieso wel, want de draaistellen lijken me wat klein om een dieselmotor in te bouwen ![]() |
17-09-2007 20:00:15 | ||
---|---|---|
prisma
![]() |
Zaterdag zag ik het kleine Struktonlocje een blauwe Protos naar de hal rangeren; alsof ie niets aan de haak had en op de buffers. Zondag zag ik de derde Protos richting oosten rijden bij amfansl; het ding is heel stil. Volgens MP was de grijze in Amsterdam. Laatst bewerkt door prisma op 17-09-2007 20:01 |
18-09-2007 00:10:28 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Dus toch, ik meende vanaf de Ponlijn kijkend richting het noorden iets blauws en rechthoekigs voorbij van Amersfoort richting Amersfoort Aansluiting te zien gaan. Iets anders blauws en ronder van vorm kwam wel mijn kant op, maar dat is een ander topic ![]() Shqiperise-lopers? |
19-09-2007 18:39:04 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
De kogel is door de kerk, in al het geweld van de derde dinsdag van September misschien wat onder gesneeuwd maar CXX heeft zijn boete binnen. Voorlopig een boete van 160.000 euro, die ze mogen gaan betale. En wij eigenlijk ook een beetje, de staat is dacht ik nog steeds grootaandeel houder in CXX, of is dat al weer achterhaald, dingen gaan zo snel in het OV. Groet Andre |
19-09-2007 19:00:49 | ||
---|---|---|
bz2
![]() |
Het Franse Transdev is nu eigenaar van Connexxion. Bovendien gaat de boete naar Gelderland en niet terug naar het Rijk. Ik vraag me af wat ze met dat geld gaan doen. De meeste aanbestedende overheden hebben tot nu toe het geld terug in het OV gestoken. Laten we hopen dat Gelderland, dat toch een vooruitstrevend OV beleid kent, dit ook doet. Misschien kunnen ze het in de voorgestelde infrawerken te Barneveld Noord en Barneveld Centrum steken ![]() |
19-09-2007 19:06:52 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Misschien kunnen ze er nieuwe treinen van kopen![]() /duikt weer weg |
19-09-2007 21:35:14 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Die boete moeten ze ook daadwerkelijk betalen van de rechter, of gaan ze die nu aanvechten? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. |
19-09-2007 22:01:54 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Van die boete wordt alleen de provincie beter. Zou veel beter zijn om zoiets te investeren in verbeteringen voordat het weer in de zakken van provinciebestuurders verdwijnt (zie Brabant). En bovendien bevestigt het maar weer eens dat bij elke boete er kennelijk iets niet goed gaat in de concessie. Maar ben zeker benieuwd wat er na komend weekend rijdt op de Valleilijn... Of zou de NS die stellen weer langer verhuren en daardoor elders in het land weer diverse stoppers te klein rijden? |
19-09-2007 22:22:18 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Als ik het goed begrepen heb zijn er nu 3 Protos in Nederland plus de fabrieks Protos, ik las teminste hier dat iemand een derde in CXX kleuren had gezien. Verwacht ze eigenlijk wel maandag hier voor de deur te zien. |
19-09-2007 23:24:05 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Was dat niet een geintje op OHIH? Het zal mij benieuwen hoe de Protos rijdt. De verhalen tot nu toe zijn redelijk positief, al hebben ze nog geen passagiers vervoerd. |
19-09-2007 23:25:59 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Zondag zullen Twee Protossen al rijden, en de pendel naar Bnn zal per bus gaan: http://www.barneveldsekrant.nl/index.php/page/219?&mod%5B594%5D%5Bdetail_id%5D=148546 (Barneveldse Krant). Dat betekent dus dat je 2 Plan Vs hebt, 2 Protossen, en Amf - Bnn per bus. Als er een stel kaput gaat, dan heb je een probleem, tenzij de Wadje optrommelbaar zijn! Laatst bewerkt door webguy op 19-09-2007 23:27 Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
19-09-2007 23:37:09 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De logica van een en ander ontgaat mij met de dag meer. Een reden waarom nu drie plan V's nu wel terug zouden moeten (en twee weken terug niet), kan ik niet meer verzinnen. Waarmee niet gezegd is dat plan V's bij NS niet welkom zijn, want het rijvaardige bestand ten opzichte van de diensten draait steeds zo rond het nulpunt (lees: geen stellen over, geen stellen tekort). |
![]() |
advertentie |
19-09-2007 23:42:04 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
QuoteIk zou die Wadlopers nu maar gewoon écht uit je hoofd zetten. Er gaan géén Wadlopers rijden op de Valleilijn, al is het maar omdat geen enkele Connexxion-machinist is opgeleid om op een Wadloper te rijden. |
19-09-2007 23:51:43 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Nee, ik verwacht het ook helemaal niet, maar tja, 't is meer: wat doet CXX als er een stel defect gaat of voor onderhoud moet.. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
20-09-2007 00:05:42 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dan nog heeft een Mcn geen bevoegheid DH, dus zal DH daarin geen oplossing zijn.... ![]() Ik denk nu aan een vierwielig apparaat met rubberbanden... |
20-09-2007 07:46:35 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quotevolgens mij is een derde proto's gezien. De derde (en de tweede ook) zijn blauw ![]() met FTD01, 5031 en 5032 kom je op 3 protossen uit ![]() |
20-09-2007 09:01:51 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Als NS geen harde deadline stelt rijden de Protos met kerstmis nog niet. Eind augustus zei CXX nog in de "Barneveld Times" dat er per 3 september twee stellen zou rijden en daar is dus niets van terecht gekomen. CXX moet echt onder druk worden gezet, er is nu lang genoeg met de Protos geoefend. Eenzelfde ultimatum aan RandstadRail zou trouwens ook verstandig zijn, de HTM lijkt ook weinig haast te hebben. Laatst bewerkt door fabrierban op 20-09-2007 09:48 |
20-09-2007 09:20:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Sue, maar het lijkt mij niet de taak van de NS om Connexxion onder druk te zetten (en als dank straks de zwartepiet te krijgen trouwens). |
20-09-2007 09:31:32 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@broek53 Dat lijkt me wel een zaak van NS, want NS heeft de stellen dringend elders nodig. Zie opvallende zaken: vanmorgen weer flauwgevallen reizigers bij Veenendaal door tekort aan Plan V. Overigens blijf ik het vreemd vinden dat veel DH'tjes werkloos aan de kant staan terwijl er overal in den lande tekort is aan stoptreinmaterieel. Materieelplanning is kennelijk een moeilijk vak. Laatst bewerkt door fabrierban op 20-09-2007 09:40 |
20-09-2007 09:49:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat eerste is een valide argument en om die reden zou je kunnen zeggen dat NS niet zo goedmoedig had moeten zijn om na 10/9 nog stellen bij Connexxion te laten. Mijn opmerking is dat het niet aan NS is om Cxx onder druk te zetten wat betreft de indienststelling van de Protossen, daar ging het hier over. En ja: materieelplanning is een tamelijk ingewikkelde zaak, dat is zeker. daar wordt in dit forum nog wel eens luchtig over gedacht, merk ik. |
20-09-2007 10:28:42 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
QuoteIs dat zo? Heeft CXX reeds een definitieve toelating gekregen voor de Protos door IVW? |
20-09-2007 10:54:32 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@sik214 CXX beweert dat ze zondag Protos gaan inzetten, dus ik neem aan dat ze die toelating inmiddels hebben. Zo niet, dan lopen ze de kluit opnieuw (net als met de eerder genoemde 3 september) te belazeren. Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-09-2007 10:55 |
20-09-2007 11:36:51 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteDie flauwgevallen reizigers zaten in de 15918. Een trein die normaal door SGM-II gereden wordt. De link met een tekort aan plan V ontgaat me dus maar weer eens... |
20-09-2007 12:22:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Zoaals Michiel al zei, volgens mij denken een hoop mensen hier veels te makkelijk over zaken, er gebeuren achter de schermen vaak véél meer dingen dan we hier ooit als buitenstaander zullen zien... Probeer het dus eens niet altijd beter te weten dan de mensen waarvan het hun werk is want dat word me een beetje vervelend af en toe... ![]() Laatst bewerkt door thom op 20-09-2007 12:22 |
20-09-2007 12:40:26 | ||
---|---|---|
edegroot
![]() |
edegroot: Bij deze gaan we weer terug naar het onderwerp.. ik wil hier geen zaken meer zien over matplanning.. deze discussie gaat over connexxion |
20-09-2007 13:10:43 | ||
---|---|---|
arjan
![]() |
Bij deze dan weer terug naar het onderwerp... Na het vrijgeven van amf vanmiddag, scheurde er om 13:00 een blauwe protos naar Apd ter hoogte van Bnva. Nummer heb ik niet kunnen zien doordat ik daar te ver voor vandaan was. |
20-09-2007 17:48:24 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
QuoteTsja, eigenlijk zou er is een spel moeten bestaan waarbij je met twee locs een bedrijf draaiende moet houden, en je klanten tevreden moet houden, dat zou heel wat uitmaken denk ik ![]() Al met al, worden de geruchten steeds sterker dat de Proto-Protos t.z.t. ook uit gaat maken van de collectie van CXX. Voorwaarde is wel dat het stel in de rustige perioden gebruikt kan worden voor testritten of promotietouren! Over de Amf'se Wadlopers van CXX zouden inmiddels onderhandelingen zijn met Veolia, kan dat? |
20-09-2007 17:59:57 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Waarschijnlijk niet. Veolia heeft nu wel genoeg bakken en volgende maand komt de eerste GTW al die, samen met z'n 15 broers, al vanaf 10 december wordt ingezet. Volgens mij heeft Veolia niet eens recht op meer DH's aangezien zij alle DH's hebben die ze hebben geleast, NS kan er dan natuurlijk geen extra aan ze gaan geven want dan krijg je hetzelfde gedoe als wat er nu gebeurt met de Plan V's op de Valleilijn. |
20-09-2007 18:11:30 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Huh? Ik volg je even niet. Veolia kan toch gewoon DH's leasen, als ze maar geld op tafel leggen ervoor?%03% Hoezo kan NS ze dan geen extra geven?%03% |
20-09-2007 18:15:03 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Connexxion heeft vandaag officieel op een persconferentie aangegeven miv zondag met Protos te gaan rijden, zie http://www.nu.nl/news/1243857/30/Connexxion_zet_nieuwe_treinen_in.html |
20-09-2007 18:28:38 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
En op hun eigen site staat een schema'tje met een aantal treinen dat -naast de pendel naar Bnn- voorlopig nog dagelijks zal uitvallen, zie ook http://www.reiziger.connexxion.nl/web/show/id=66944/contentid=15181 :Quote Laatst bewerkt door berkel73 op 20-09-2007 18:29 |
20-09-2007 18:52:25 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Er staat zelfs een overzicht wanneer de Protos rijdt, da's nou pas handig![]() Zie: http://www.reiziger.connexxion.nl/upload/77356_647_1190292645010-GEL_valleilijn_sept07.pdf Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
20-09-2007 18:54:39 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Quote Connexxion kan toch ook geen extra V's leasen door meer geld op tafel te leggen? |
20-09-2007 18:56:10 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Er is natuurlijk wel een essentieel verschil: DH's zijn "over", V'tjes allesbehalve![]() Laatst bewerkt door daniel_ddr op 20-09-2007 18:56 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
20-09-2007 19:48:20 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
@keesje Je wordt op je wenken bediend een paar berichten terug staat al welke er vervallen ![]() Laatst bewerkt door andre_ede op 20-09-2007 19:48 |
20-09-2007 20:27:00 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Teruggeplaatst bericht:Quote Mvd: Berichten over tekort aan V'tjes in Brabant uit deze discussie gehaald. Houdt 't hier bij Cxx. |
20-09-2007 20:43:31 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
De 837, 838, 839 hebben inmiddels de CXX-stickers verloren, de 840 had ze vandaag nog en de 836 weet ik niet. |
20-09-2007 21:48:03 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Maar als ik het goed begrijp, heeft dus nu nog niet eens voldoende personeel de opleiding afgerond om de hele dag met twee omlopen te draaien. Want een andere reden kan ik niet bedenken waarom ze de hele week tijdens de daluren maar met één stel rijden Amf-Ed vv. Dat terwijl er 2 Protos, 1 Plan V en desnoods nog de Proto-Protos beschikbaar zijn. |
20-09-2007 21:54:40 | ||
---|---|---|
andre_ede
![]() |
Quote Toevallig van morgen de 836 gezien, geen stickers meer. Quote Er was altijd al een te kort omdat tijdens de opleiding voor de Plan V's al een groot aantal was afgevallen cq de opleiding niet met susses had gevolgd. Dan valt het ook niet mee om personeel vrij te maken voor de Proto's. Misschien wordt dat nu opgevangen door een beperkte dienst regeling te draaien en zodoende extra personeel vrij te maken voor de opleiding. Gr Andre Edit door Mikos: Van 2 berichten onder elkaar 1 gemaakt... |
20-09-2007 22:02:47 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Quote Niet alleen vallen de pendeltreinen uit, maar ook wordt een aantal ritten tussen Ede en Amersfoort geschrapt. Conclusie: de reiziger kan wederom lekker in de stront zakken. Ik hoop dan ook dat de provincie Gelderland niet moeilijk doet en gewoon weer snoeihard een boete naar Connexxion knalt. |
20-09-2007 22:06:08 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Kan CXX de boete naar de fabrik sturen waar de protos gemaakt worden? |
20-09-2007 22:10:41 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Ze zullen het ongetwijfeld proberen, maar het is maar de vraag of dat gaat lukken. De oorzaak van de vertraging schijnt het faillissement van een toeleverancier van FTD (de bouwer van de treinstellen te zijn), maar van een failliete, dus kale, kip kan je niet plukken. En FTD zal er natuurlijk ook alles aan doen om er onder uit te komen ![]() |
22-09-2007 19:46:54 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@rudolph Dat failliesement doet er niet toe, want FTD is aansprakelijk. Het is hun probleem als ze met de verkeerde toeleveranciers in zee zijn gegaan. De vraag is echter hoe het contract van CXX met FTD in elkaar zit en of CXX uberhaupt wel schadevergoeding kan claimen bij verlate aflevering. Zonder expliciete afspraken daarover in het contract kunnen ze hooguit de order annuleren en het reeds betaalde geld terug vorderen. Laatst bewerkt door lamote_ban op 22-09-2007 19:51 |
22-09-2007 20:27:08 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Ik zie net op TT 754 dat Connexxion vanaf vanavond 23.46 tot en met morgen (zondag, de hele dag) minder treinen rijdt tussen Amersfoort en Ede. Op genoemde site kan ik trouwens niks vinden hierover (alleen over uitval tussen 9 en 15), maar da's een detail natuurlijk... |
23-09-2007 13:05:19 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Als rode draad bij CXX (en ze zijn niet de enige) loopt helaas nog altijd: Mooie praatjes, veel beloftes, uitvoering belabberd... Is dit nou de bedoeling van privatisering??? |
23-09-2007 13:12:45 | ||
---|---|---|
thejag
![]() |
natuurlijk is dit niet goed te praten, maar we praten nog wel over een overgangsfase hier naar nieuw materieel. Dit hadden ze absoluut beter en minder naief moeten aanpakken, maar laten we ons eindoordeel nou vellen op het moment dat ze hun bedrijfsvoering op het beoogde niveau hebben (lees: alle protos stellen rijden). Dat het allemaal geen goede reclame is lijkt me wel helder ... Overigens hebben we een aparte discussie over privatiseringen zelf![]() grt, Michiel |
23-09-2007 14:20:21 | ||
---|---|---|
lykele
![]() |
@keesje: weinig onderbouwde reactie, heb je ook ervaring met connexion elders in het land? Dat de boel verkeerd ingeschat is betekent niet dat heel de organisatie over één kam te scheren is. Misschien kun je voortaan argumenten geven waarom heel connexxion niet meer is dan een goed marketingbedrijf met een slechte uitvoerder? |
23-09-2007 14:27:59 | ||
---|---|---|
gkw1969
![]() |
Ik wil hier even bij melden dat diezelfde provincie Gelderland medeveroorzaker is voor het probleem: 1 jaar is een tekorte implementatietijd voor een spoorlijn als je nieuw materiaal eist. De implementatietijd voor de Valleilijn was zelfs nog korter. Daarnaast vind ik het een hele vreemde en achterlijke zet van de provincie om bus en trein gescheiden aan te besteden. Dus laten we even alles in proportie bekijken en dan concludeer ik dat voor een implementatietijd bus 1 jaar moet gelden en voor implementatietijd trein 1 1/2 jaar moet gelden. Dan heeft de vervoerder alle tijd om zaken goed te regelen. Als ze dan ook nog eens gaan kijken naar de kwaliteit i.p.v. de prijs dan praat je ergens over. |
23-09-2007 14:40:08 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Als 1 jaar al te kort is, waarom bied je dan als vervoerder aan om binnen 9 maanden nieuwe treinen te hebben? Als 1 jaar te kort is, moet je gewoon niet bieden, als je dat niet kan halen... |
23-09-2007 15:11:47 | ||
---|---|---|
bz2
![]() |
Het is wel enorm verleidelijk, want hoe sneller je nieuwe treinen belooft, hoe groter de kans is dat je het contract krijgt. Ik vermoed dat de andere gegadigden ook vrij krappe leveringsperiodes hadden geboden. Als de provincie een aanloopperiode van twee jaar aangehouden had had iedere biedende partij met gemak nieuw materieel kunnen leveren en was dit niet gebeurd. Ik wil Connexxion niet vrijpleiten, maar uiteindelijk rijden er deze zondag ondanks de uitval van een groot deel van de ritten méér treinen dan in het NS tijdperk. |
23-09-2007 15:17:53 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@lykele Zie o.a. wat Dumpy meldt. En daaran kan ik toevoegen dat ik in de afgelopen maanden meerdere malen heb gelezen op teletekst dat vanwege 'tekort aan materieel er minder treinen tussen Bnn en Amf rijden'. En dat was echt geen 2x de afgelopen 9 maanden... Ik ben geen tegenstander van privatisering zolang de uitvoering maar goed verloopt. En dát is nou net het probleem in deze situatie en andere situaties in het land. Met een hoop hosanna gunt Gelderland CXX de concessie, o.a. vanwege de hoge frequenties die ze aanbieden. Allemaal geweldig natuurlijk en ook beter dan wat de NS de laatste jaren te bieden had daar. Maar doe ook wat je geboden hebt en ga dan niet het minimum benodigde aantal stellen huren en daarmee steeds het risico lopen dat je bij het minste botsschadegeval of defect al de treindienst moet gaan uitdunnen. Overigens zowieso een nadeel om het spoor te verdelen in zulke mini-concessies, want wil je betrouwbaar je dienstuitvoering doen dan moet je relatief veel reserves hebben aan materieel. Op NOS teletekst (pag 754) staat nu dat t/m 6 oktober tussen 9.30 en 15 uur minder treinen rijden tussen Ede en Amersfoort. Precies de periode dat NS stellen aan de kant heeft staan uit en voor de spits. Dat kun je de CXX reiziger toch niet uitleggen? Die willen gewoon zonder tamtam gewoon betrouwbaar en op tijd van A naar B en niet steeds weer met de problemen opgezadeld worden als gevolg van veel te efficient werken van betreffende vervoerder. Want dat veel te efficient (what's in the name) werken is nogal doorgeslagen... De enige winnaar is de provincie: met de goedkoopste bieder in zee gaan die soms bijna onuitvoerbare plannen bedenken en kassa in de vorm van een boete als het - zoals verwacht - een keer niet goed gaat. Laatst bewerkt door keesje op 23-09-2007 15:19 |
23-09-2007 15:38:31 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
QuoteWat verandert er dan, als je 2 jaar over nieuw materieel mag doen, als zo snel mogelijk nieuw materieel je een grotere kans op het contract geeft? Dan ga ik toch ook niet zeggen dat ik anderhalf jaar over nieuwe stellen ga doen, als ik denk (want dat dacht Connexxion kennelijk) dat ik het in 9 maanden kan? Misschien ga ik dan naar 10 maanden, maar daar houdt het ook wel weer op... |
23-09-2007 16:39:16 | ||
---|---|---|
achterdoel
![]() |
Hoe komt men hier aan 1 jaar? De consessie is op 8 november 2005 verleent. Dat is imiddels alweer bijna 2 jaar geleden. |
23-09-2007 16:51:39 | ||
---|---|---|
bz2
![]() |
Quote"2 jaar" is ook maar een gooi. Beter gezegd: de provincie had een aanlooptijd moeten nemen die ruimer is dan de verwachte levertijd van het materieel, en laat de rapheid waarmee de vervoerder nieuw materieel kan regelen geheel niet meetellen*. Eis gewoon op straffe van flinke boetes dat de vervoerder met nieuw materieel begint. Gebeurt in Duitsland ook, daar worden de uitschrijvingen dusdanig ver van tevoren gedaan dat de vervoerders ruim van tevoren hun materieel al hebben klaarstaan, of de deelstaat koopt zelf het materieel in en laat de vervoerder slechts de dienst uitvoeren. En nu weer terug naar de Valleikippenlijn. Iemand al een ritje met een Protos gemaakt? Ben zeer benieuwd. *: de vervoerder doelen voor zichzelf laten stellen is nogal open voor misbruik, zo heeft Veolia geprobeerd bij de aanbesteding van de veerdienst tussen Velsen en Amsterdam om te beweren dat ze van alle klanten een 10 zouden krijgen. Dat gaan ze uiteraard niet halen, en in de begroting voor de uitvoering hadden ze al rekening gehouden me de maximale boete voor het niet halen van die doelstelling. Gelukkig heeft een rechter dat onderuit gehaald. |
23-09-2007 16:56:06 | ||
---|---|---|
Utregfan
![]() |
Hallo. Vandaag even mee geweest met de Protos van Ede-Wageningen naar Lunteren. En ik moet zeggen hij rijdt goed. Als eerste Connexxion Plan V nabij Ede-Wageningen. http://treinendooreuropasgallery.fotopic.net/p45305231.html En een half uur later de Protos. http://treinendooreuropasgallery.fotopic.net/p45305232.html |
23-09-2007 18:21:51 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Hoi, En ik heb ´m ook meteen uitgeprobeerd. Slechts twee treinen, de 840 en de 5032, dus uitval van ritten. Laatstgenoemde kwam flink laat aan in Ede-Wageningen. Veel personeel e.d. aan boord. Telkens duurde het erg lang voordat van een station vertrokken werd. Lang wachten op kruising in Bnc hielp ook niet echt bij het optijdrijden. Wel werd de storing aan de airco tijdens de rit opgelost. Trein had overal heel veel bekijks, iedereen snapt blijkbaar dat een niet-gele trein iets bijzonders is! Ik moet zeggen: prima rij-eigenschappen, en na een ongeplande bijna stop op de vrije baan werd indrukwekkend hard opgetrokken. Als de kinderziektes eruit zijn, zie ik hier wel een aanwinst in! Groeten Marco |
23-09-2007 18:37:38 | ||
---|---|---|
remcons
![]() |
Foto's van de Protos en de 840 staan op: http://nsremco.web-log.nl/ De Protos rijd fijn alleen vandaag met enkele minuten vertraging wat op dat traject moeilijk is in te halen. Verder vind ik de Protos een prima trein! Remco |
23-09-2007 18:59:52 | ||
---|---|---|
thejag
![]() |
vandaag heb ik ook een slag gedaan met de 5032, van Amf naar Ed en weer terug. De trein rijdt heerlijk en is erg rustig / stil. Alleen zijn er stukken op de Valleilijn waar de trein aardig heen en weer begint te bewegen, een beetje zoals bovenin VIRM op sommige trajecten. Ik weet alleen niet of dit aan het baanvak ligt of aan de Protos zelf, beide weinig ervaring mee. De stoelen zijn prima voor regionaal vervoer wat mij betreft. Ik mis alleen wel een armleuning aan de raamkant. De gelijkvloerse instap lijkt prima te werken, de reiziger zal alleen wel even moeten wennen aan het uitschuiven van de treden alvorens de deuren opengaan, dit duurt ietsje langer dan gebruikelijk. De vergrendeling van de deuren moet het personeel nog aan wennen. Te Edc mochten de reizigers er aanvankelijk niet uit en te Bnn er aanvankelijk niet in ![]() Hier nog twee plaatjes te Ed: http://www.thejag.nl/archive/070923_ed_vallei01.jpg http://www.thejag.nl/archive/070923_ed_vallei02.jpg Laatst bewerkt door thejag op 23-09-2007 19:00 grt, Michiel |