29-09-2012 09:16:37 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nou, omdat dat nooit lik op stuk is, zoiets duurt wel ff wat langer. Al eens iets gehoord over boetes voor Veolia in Limburg? En inhoudeljk denk ik dat het een lastige kwestie is voor Cxx. Kennelijk lijkt het er steeds op dat de 919 hersteld is - anders vertrekt hij niet uit Mt. Dan haalt men opgelucht adem, verfrommelt het bestelformulier voor een vervangend treinstel -- en dan keert het stel halverwege de Valleilijn weer terug naar Mt. Om dol van te worden. |
29-09-2012 09:22:37 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Misschien kunnen ze dat bestelformulier is braaf neerleggen in een envelop en opsturen om toch maar vragen om een vervanger/stok achter de deur. Of is het dusdanig duur dat men niet zal doen aan een reserve stel op standby ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-09-2012 09:33:31 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, het werken zonder grote reserve is een van de bases waarop de kleine vervoerders werken, vanwege de kosten. Overigens werkt Cxx op de Valleilijn niet helemaal zonder reserve, maar met een gecombineerde onderhouds/exploitatie-reserve. Als er geen stel onderhouden wordt, is er dus een stel op reserve. Vandaar dat de slagen op Barneveld C ook niet elke dag opgeheven worden. |
29-09-2012 09:51:46 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Duidelijk verhaal,bedankt voor de uitleg %02% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
![]() |
advertentie |
29-09-2012 10:19:37 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Daarbij komt denk ik wel dat élke vervoerder op de Valleilijn dit probleem zal/zou hebben. De eerste die een volledig reserve stel incalculeerd heeft bijna gegarandeerd niet de laagste aanbieding en dus geen concessie. De opdrachtgever had het moeten eisen, dan kan iedereen het incalculeren en een aanbieding doen. Laatst bewerkt door sik214 op 29-09-2012 10:19 |
29-09-2012 10:34:41 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote CXX heeft 5 Protos stellen en er zijn er 5 nodig om de normale dienst te rijden, 3 in de 31300 en 2 in de 31400. Omdat de 919 in onderhoud is, is er dus inderdaad geen reserve nu. Als alle 5 stellen rijden gaat het goed maar als er een uitvalt ligt de helft van de 31400 eruit. |
29-09-2012 10:48:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJa, bij die aanbestedingen moet de opdrachtgever ongeveer zelf een schaduw-vervoerder zijn, wil zij dit soort valkuilen vermijden. Overigens is het onverstandig om een volledig reservestel te eisen; dat gaat veel te veel in de details van de bedrijfsvoering. De opdrachtgever eist een bepaalde treindienst met een bepaalde betrouwbaarheid, en het is des vervoerders om daaraan te voldoen. Ik zou althans niet graag in de schoenen van de rijksoverheid staan die de concessie voor het hoofdlijnennet verleent als het daarbij het soort materieel, de hoeveelheid en het reservepercentage zou moeten gaan eisen ![]() Laatst bewerkt door broek53 op 29-09-2012 10:49 |
29-09-2012 10:51:04 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Tja, als bij een aanbesteding vervoerder A inschrijft met 1 reservestel voor bedag X en vervoerder B inschrijft met 2 reservestellen voor bedrag Y, waarbij Y > X, dan kiest de verlener voor de goedkopere vervoerder A... Shqiperise-lopers? |
29-09-2012 11:05:12 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Om dat soort dingen niet in een concessie op te hoeven nemen worden vaak eisen gesteld aan het maximale uitvalpercentage van treinen in de dienstregeling. En dan is het des vervoerders om daar aan te voldoen. Een gedachte vanuit een concessieverlener die daar vaak achter zit is dat een organisatie die een winstopdracht heeft vaak veel creatiever is in het bedenken van oplossingen. En dat vertaalt zich dan weer in een lager concessiebedrag, dus lagere kosten voor de concessieverlener (lees: de belastingbetaler). Laatst bewerkt door nohab op 29-09-2012 11:09 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
29-09-2012 12:07:45 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Zo zwart/wit is het niet. Hoewel iedereen het lijkt te denken, is een opdrachtgever niet verplicht om de goedkoopste inschrijving te kiezen. (Dat is natuurlijk wel zo als de og kenbaar heeft gemaakt te gunnen met de laagste prijs als criterium) Laatst bewerkt door mren op 29-09-2012 12:08 |
29-09-2012 13:20:13 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteAls er een ingestonken is, is het de opdrachtgever. Die had dit klusje van deze schaalgrootte niet moeten aannemen zonder aanvullende mogelijkheden om de consessie nemer een goed produkt te laten bieden. Of de opdrachtgever had het publiek duidelijk moeten maken dat nu eenmaal voor een laag bedrag geen super produkt mogelijk is. En ik vraag me af of de huidige Valleilijn reiziger ondanks dat er af een toe een trein uitvalt wel ontevredener is dan vroeger. Wellicht gaat het straks beter nu Breng cq CXX in de buurt, weleenswaar met diesel, een 2e consessie gewonnen heeft. CXX heeft in ieder geval al samen met de dieselstellen een extra treinstel voor de kippenlijn kunnen bestellen. |
29-09-2012 14:15:08 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het is lichtelijk of topic,maar als ik het goed begrijp dan heeft BRENG dus een concessie gekregen voor een extra lijn,maar dat BRENG is dus eigenlijk gewoon CXX ? Wat is daar de filosofie achter,als het echt 1 en het zelfde bedrijf is waarom dan de moeite van een "nieuwe" maatschappij,incl naam en andere soorten treinstellen ? Lijkt me knap verwarrend werken,zeker als er gezegd wordt dat CXX nu wel een extra stel heeft kunnen aanschaffen/laat maken omdat BRENG nu een concessie heeft veroverd. (ik snap t in elk geval effe niet meer) Houd dit dan ook in dat er straks een BRENG stel op de Valleilijn terecht kan komen als een CXX stel kapot gaat ? Of is het met BRENG nu net zoals met de huidige situatie van CXX,exact genoeg stellen voor de dienst en niks meer ? (hopelijk is die concessie voor de andere lijn toch iets doordachter in elkaar gemikt %08% ) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-09-2012 14:54:02 | ||
---|---|---|
nickeyboy
![]() |
de baknummers van de GTW stellen staat ook gewoon CXXN bij. Nu moet je niet denken dat Breng lekker veel reserve heeft. Breng gaat met 9 stellen de dienst uitvoeren. Door de stadsregio verplicht om in de spits alle ritten met 3 stellen uit te voeren. 3x 3 stellen zijn er dus nodig... |
29-09-2012 14:57:40 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
De term stadregio is gevallen, en dit brengt me op de hierboven gestelde vraag BRENG versus CXX. De opdrachtgever van BRENG is dus de Stadsregio Armhem-Nijmegen, de opdrachtgever van CXX op de Valleilijn is de Provincie Gelderland. No way, dat er dus ooit stellen op elkaars lijnen zullen invallen. Hoezeer BRENG natuurlijk hetzelfde is als CXX. Laatst bewerkt door Harold27 op 29-09-2012 14:57 |
29-09-2012 15:06:24 | ||
---|---|---|
Geerrritt
![]() |
Dit komt omdat Ah-Did officieel tot de stadsregio behoort en de stadsregio ook graag een treintje wil hebben om te rijden, rijden tot Did kan niet, dus rijden ze tot Dtc. BRENG op de Valleilijn is inderdaad zo goed als uitgesloten, aangezien het in de concessie ook al verboden is om met BRENG treinen de treindienst Ah-Ww te rijden. Alleen na een verstoring mag dat. |
29-09-2012 15:39:40 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteNee, stel je voor dat je bij de ene concessie materieel tekort komt, dan zul je natuurlijk niet het stel dat je bij de andere concessie op dat moment toevallig over hebt die kant op sturen om in te vallen. Dan zou je de reizigers veel te goed helpen en dat kan natuurlijk niet. Los van de materieelperikelen die Veolia eventjes een periode heeft gehad, gebruiken ze wel het materieel van de Maaslijn om bij bepaalde gelegenheden te versterken op de Heuvellandlijn. Zo zou het toch ook gewoon moeten kunnen? |
29-09-2012 15:46:18 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Ja, de meeste reizigers kan het weinig schelen wat voor trein ze hebben. Als hij maar rijdt en een beetje normaal zit. |
13-11-2012 16:27:34 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Desondanks dat de Connexxion GTW 2/8 uit de zelfde lichting komt als de de Arriva/Breng GTW's is de verwachting dat het stel voor de Valleilijn pas in maart 2013 naar Nederland komt. |
13-11-2012 18:22:40 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Na even terug lezen van alle reacties op mijn verhaal waarin ik het spoor bijster was,kan je dus een conclusie trekken. Die luid: waarom makkelijk doen als t ook moeilijk kan,en stel je voor dat je materieel van eigenlijk 1 en de zelfde maatschappij zal gebruiken als dat ergens nodig zou zijn%03% De klant/reiziger is...... de zwakste schakel dus in dit geval ![]() Kan ik verder op t moment ook niet anders concluderen dan waarom laat een maatschappij als CXX verleiden om een ander treinbedrijf op te zetten met zulke rare regels in het contract verwerkt om een treintje te mogen rijden ? Owjah das waar,het gaat bij bedrijven om geld en niet om service,dom dat ik daar niet eerder aandacht ![]() *teleurstellend is de gang van zaken dan toch wel geworden* Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
13-11-2012 19:17:30 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Zucht. Je ziet liever een philantropische instelling als vervoerbedrijf? Wat is je probleem? CXX rijdt toch z'n diensten? Doen ze dat niet, kan er een boete volgen. De plan V of een opvolger blijft heus wel rijden tot de GTW het overneemt. Dus? |
13-11-2012 20:22:25 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Waarom schrijft Connexxion in, heel simpel: De concessie SRAN kent de busdiensten rondom Nijmegen, Arnhem, de stadsdiensten Nijmegen, Arnhem, het trolleybusnetwerk van Arnhem en de treindienst Arnhem-Doetinchem. Veel verschillende voertuigen en bijbehorende strategieen. Als connexxion bij de marktpartijen nagaat: Zij zijn de enige met die ervaring. Connexxion heeft tevens de ervaring met het gebied: In het KAN-noord (Arnhem eo) reed Connexxion zelf, in Arnhem reed Novio/Hermes. En laten die twee zijn overnomen door Connexxion. In de huidige concessie (eerste concessie van SRAN) is er ingeschreven onder "Novio", de nieuwe concessie onder "Hermes". Over de eisen: In de huidige concessie rijden genoeg witte bussen, groene bussen en bussen die uiterlijk in het wagenpark horen, maar motorisch, bediening rolstoelplank (handmatig ipv elektrisch) en het aantal rolstoelplaatsen/klapzitjes (1/2 ipv 2/4 volgens de eisen) niet. Ook in andere concessiegebieden rijdt gedoogmateriaal rond. Zo rijdt in de concessie Midden-Overijssel materiaal rond van de concessie Veluwe (en andersom), in Twente extra bussen die niet aan de eisen voldoen. Zolang het een goede reden heeft (extra capaciteit, genoeg capaciteit of exta ritten). Als de provincies Gelderland en Overijssel al overeenstemming hebben (met MO bussen op Veluwe-lijnen en andersom), waarom zou het niet kunnen met de Provincie Gelderland en de Stadsregio. Zolang onderbouwd en niet structureel is... Bij twijfel: gebruik beton. |
12-12-2012 23:32:21 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Nog niet gemeld hier: met ingang van de nieuwe dienstregeling heeft Marijke een vriendje gekregen: trein 5031 gaat sinds dit weekend door het leven als Henk Lambooij, oud-wethouder van Nijkerk die de drijvende kracht achter het nieuwe station van Hoevelaken schijnt te zijn geweest. |
13-12-2012 18:50:32 | ||
---|---|---|
dwem
![]() |
Quote is geweest Dirk |
14-12-2012 17:21:13 | ||
---|---|---|
Mearten279
![]() |
Zie ook http://www.valleilijn.nl/nieuws&news_id=148![]() |
31-01-2013 19:52:07 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Nieuws over connexxion: http://www.nu.nl/economie/3050427/connexxion-helemaal-in-franse-handen.html |
07-03-2013 20:11:11 | ||
---|---|---|
Mearten279
![]() |
En het ziet er naar uit dat de nieuwe GTW niet lang meer op zich zal laten wachten! 'Nieuwe trein op de Valleilijn 05-03-2013 Prachtige vloot daarmee compleet Dit is de eerste foto van de nieuwe trein die op de Valleilijn komt te rijden. De Stadler, type GTW, gaat deze week onderweg naar Amersfoort. Op het moment dat de kenmerkende blauwe trein o.a. van de juiste stickers is voorzien, kan deze de dienstregeling in tussen Amersfoort en Ede/Wageningen. http://www.beneluxspoor.org/bnls/Valleilijn.jpg De Stadler GTW is van Zwitserse makelij. Dit type is een elektrische (EMU) trein en vervangt daarmee de gele NS trein (voor de kenners: de MAT 64). Samen met de vijf Protos treinen is zo de vloot van de Valleilijn weer compleet. Door het faillissement van de fabrikant van de Protos treinen was het op dat moment niet mogelijk daar een zesde exemplaar van aan te schaffen. Daarom viel de keuze op de Stadler, die al op diverse trajecten in Nederland operationeel is. Wie wel eens met Veolia op de Maaslijn heeft gereisd, of met Arriva/Breng tussen Arnhem en Doetinchem, kent de trein al. Net zoals de Protos trein die nu op de Valleilijn rijdt heeft de Stadler trein een open interieur. Reizigers stellen dat erg op prijs, het geeft een veilig gevoel. De trein heeft 16 zitplaatsen in de 1e klasse, 136 in de 2e klasse en 19 klapstoelen; net zoveel zitplaatsen als in de Protos. De Stadler trein krijgt aan de buitenzijde dezelfde Valleilijn uitstraling als de Protos trein. Connexxion beschikt met deze Stadler over zes volwaardige treinen met optimaal reiscomfort. Bron: personeelssite Connexxion.' Het artikeltje kwam ik tegen op beneluxspoor.net. Mvg, Maarten |
07-03-2013 21:56:49 | ||
---|---|---|
AlmereOV
![]() |
Wat gaat er eigenlijk met het Mat'64 (de 919) gebeuren? Schroothoop? Ik hoop toch van niet![]() |
07-03-2013 22:04:50 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik vrees het wel, de revisietermijn verloopt natuurlijk ook, en rem- en controlebeurten kan je ook niet oneindig blijven uitvoeren. Wees blij dat hij nog rijdt, want met de ATB-problemen van een klein half jaar geleden was CXX al bezig met het zoeken naar tijdelijk materieel als vervanging voor de 919.... Maar terug naar de CXX GTW, welk interieur zal deze dan dragen? Die van Breng lijkt me? Daar zal wel weinig tot geen verschil inzitten? En zou CXX nog een mogelijkheid hebben tot vervolg order? Stel dat er een Protos total-loss verklaard wordt op één of andere manier.... Laatst bewerkt door aarclay op 07-03-2013 22:13 Choo choo..... |
07-03-2013 22:07:15 | ||
---|---|---|
koosmat64
![]() |
Hoezo niet de schroothoop? Dat is toch het lot van die dingen? Ik denk zelf dat hij in dienst blijft totdat het revisietermijn verloopt, dan zal het wel voorgoed afgelopen zijn met hem. Edit:aarclay was me voor. ![]() Laatst bewerkt door koosmat64 op 07-03-2013 22:08 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-03-2013 23:02:02 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Waarom zouden ze met die 919 rond blijven rijden als zijn vervanger er is? Dan is het gewoon aju en bedankt hoor... Ongeacht of zijn revisie termijn nog geldt of niet, ze gaan geen stel op de baan houden wat ze niet nodig hebben... Laatst bewerkt door thom op 07-03-2013 23:03 |
07-03-2013 23:09:21 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Nou, nou, niet zo snel. Die nieuwe Stadler zal toch eerst ingereden moeten worden. Treden er kinderziektes op, en de 919 is al aan de kant, is er geen reserve meer. Lijkt mij niet zo handig. Maar ja, dan moet die natuurlijk wel onderhouden worden en.........voor hoe lang dan? Tot de GTW-Stadler genoeg betrouwbaar is gebleken lijkt mij. Overigens heeft de 919 nog een maximale looptijd tot december 2013, gerekend naar de Nedtrainnorm van negen en een kwart jaar na de laatste revisie. Als die dan ook voor Connexxion geldt. Bij de 867 hebben ze zich daar wel aan gehouden. Maar..............als de 919 december natuurlijk uberhaupt haalt. |
08-03-2013 12:02:29 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Kinderziektes hoef je hier niet te verwachten. Dat is een verschijnsel van een materieeltype, niet van één exemplaar. M.a.w. dit treinstel mag dan nog wel een 'kind' zijn, het type is dat zeker niet meer. Waarbij overeind blijft dat het niet verstandig is de 919 buiten dienst te stellen zodra de GTW in dienst gesteld is: personeel zal opgeleid moeten worden, en natuurlijk kan het exemplaar productiefouten hebben. |
08-03-2013 12:51:13 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
... en dus kunnen er kinderziektes optreden. |
08-03-2013 13:09:12 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote TSN zal idd wel de onderhoudsvoorschriften van Nedtrain overgenomen hebben, die maak je niet even opnieuw nl. En voor de 867 was natuurlijk geen opvolger eerder nodig dan revisietermijnen. Vergeet ook niet dat een stel gewoon onderhouden moet worden naast zijn revisietermijnenen dat die onderhoudsbeurten ook een stevige duit kosten. |
08-03-2013 13:12:23 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Alleen werd de 867 en wordt de 919 onderhouden door Strukton Rolling Stock. ![]() |
08-03-2013 18:28:14 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Het is nu maart, dat V´tje zal wel een paar weken na het in dienst komen van de GTW aan de kant gaan. Dus zo begin april, hooguit eind april. Daarna is meivakantie enzovoort enzovoort, stel zal dan heus wel naar de sloper gaan. |
08-03-2013 22:17:22 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
En dan zal er ook wel een eind komen aan de levensloop van de inmiddels werkloze 867. |
08-03-2013 22:21:05 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Zal de GTW ook voornamelijk alleen rijden tussen Amf en Bnc of zal deze ook regelmatig tussen Amf en Ed gaan rijden? En alleen in doordeweeks of ook in het weekend? Laatst bewerkt door ricohallo op 08-03-2013 22:24 |
08-03-2013 22:22:39 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Als hij op dezelfde manier wordt ingezet als de 919 gaat hij pendelen tussen Amf en Bnc. Maar het zou mij niets verbazen als hij gewoon gemengd gaat rijden met de protossen. Laatst bewerkt door AgentX op 08-03-2013 22:22 |
08-03-2013 22:34:59 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Hij zou vooral in de 31300 ingezet gaan worden, maar daarnaast kan die soms ook in de 31400 terecht komen. |
09-03-2013 16:26:16 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Volgens RolandRail (http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=5&t=6920&view=unread&sid=3daf0795f9b38a5bce1ec5997f477b15#p131200) is de nieuwe trein van CXX vandaag het land binnengekomen. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
09-03-2013 17:00:53 | ||
---|---|---|
wadloper96
![]() |
Eerste filmpje van GTW valleilijn in Nederland. (http://m.youtube.com/watch?feature=plcp&v=021-y1Uf6tU). 26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P |
06-08-2013 19:54:39 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik had het nog niet voorbij zien komen op somda, maar station Barneveld Noord heeft een stationsgebouw gekregen, hoofdzakelijk bestaande uit een paar gestapelde containers. Voor een foto: http://treinfan.waarisdetrein.nl/fotomuur.php?lightbox=379 |
06-08-2013 22:54:09 | ||
---|---|---|
maxim
![]() |
Ben ik de enige als ik zeg dat het lijkt op een kruis wat van een enorme kerk is komen storten? Naja, over smaak valt te twisten maar het is mooi dan men droog een kaartje kan kopen... |
06-08-2013 23:24:40 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
Quote Was het maar zo. Dan lag alles nu in de kreukels! Wat een lelijkheid. |
07-08-2013 11:50:59 | ||
---|---|---|
snowie
![]() |
Ik heb gisteren ook mogen bewonderen, functioneel en verder niets ![]() |
16-01-2014 12:40:01 | ||
---|---|---|
achterdoel
![]() |
De discussie over het verlengen van de Valleilijn naar Arnhem steekt weer de kop op. Vanwege toenemende reizigersstromen op de Valleilijn tussen Amersfoort, Barneveld en Ede-Wageningen is een sterke lobby voor een kwartiersdienst op de hele lijn én het doortrekken van deze verbinding naar Arnhem nu van groot belang. Zie: http://www.edestad.nl/lokaal/x2018langere_valleilijn_is_n_nodigx2019_2811346.html Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel |
17-01-2014 15:23:47 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Het kan heel simple. SLT voldoet aan de concessive-eis voor de Valleilijn. Stel een pooltje op met 3 CXX stellen en 2 SLT en laat deze 5 exclusief rijden tussen Amersfoort en Arnhem. Gebeurd hier achter Arnhem ook met verschillende busconcessies. Het zal echter niet gaan werken. Het levert minder opbrengsten op de vervoerders. Nu moet er in Ede nog "omgechecked" worden. CXX en NSR moeten het wel eens worden over de kostenverdeling. (Laat dat nu de reden zijn voor de idioterie rond de OVC). In de huidige dienst is het bijna net zo snel om van Arnhem via Utrecht naar Amersfoort te reizen. Een betere aansluiting in Ede zou al heel wat schelen. Op een korte afstand als Lunteren - Wolfheze is 16 minute stil staan funest. In de randen loopt dit op 31 minuten. Laatst bewerkt door kleine_man op 17-01-2014 15:24 Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
17-01-2014 19:42:10 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteNieteens bijna, je komt gewoon in Ut in dezelfde IC terecht als waar je anders op Ed in zou stappen. In de vertrektijd uit Amf zit het minimale verschil van slechts 1 minuut. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
12-03-2014 12:36:32 | ||
---|---|---|
achterdoel
![]() |
Valleilijn naar Arnhem krijgt steun Tweede Kamer Een motie om de verbinding van de Valleilijn Amersfoort-Ede met Arnhem te verbeteren, is dinsdag met ruime meerderheid aangenomen in de Tweede Kamer. http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/valleilijn-naar-arnhem-krijgt-steun-tweede-kamer-1.4260351 Kamer steunt kwartierdienst Valleilijn De Kamer heeft de motie van de ChristenUnie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat een kwartierdienst op de hele Valleilijn wenselijk is. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: ,,Ik ben blij dat er nu duidelijkheid is voor de regio. Dit is een geweldige impuls voor het openbaar vervoer en voor de ontwikkeling van de Food Valley. Er komen meer reismogelijkheden en de reistijd wordt korter." http://www.edestad.nl/lokaal/kamer_steunt_kwartierdienst_valleilijn_2917975.html#.UyBGY4VqP_A Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel |
12-03-2014 14:30:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vooropgesteld dat ik het OV in het algemeen en Cxx en de Valleilijn in het bijzonder alle goeds van de werld gun, vind ik de argumentatie nogal zwak. De geweldige capaciteitsproblemen die er op de lijn lijken te bestaan, los je ff wat goedkoper op door om te beginnen maar eens een tweede stel aan bestaande treinen te koppelen, dunkt mij. |
12-03-2014 15:01:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, en dan zullen er wel lieden zijn die zeggen dat ze daarvoor onvoldoende materieel hebben, maar het is nog altijd goedkoper dan de infra aanpakken. Hoewel: ik krijg de indruk dat de perrons overal lang genoeg zijn behalve op Barneveld Centrum. Daar zal een metertje of 20 bij moeten. |
12-03-2014 15:03:49 | ||
---|---|---|
Nelis
![]() |
De vervoersvraag op deze lijn is zeer marginaal, Okee in de spits de treinen zijn vol omdat er met enkele stellen gereden wordt. Maar dat is bij lange na geen rechtvaardiging voor de miljoenen investering die nodig is om de kwartiersdienst door te trekken naar ede en extra stations te bouwen. Ik mag het eigenlijk niet zeggen maar ik heb het idee dat er buiten verkiezingstijd anders geoordeelt zou zijn over dit plan. |
12-03-2014 15:09:07 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteEn ook voor een kwartiersdienst op de hele lijn heb je extra materieel nodig, dus dan kun je net zo goed een paar GTW's extra bestellen. Er zijn vijf omlopen op de lijn waarvan twee op Bnc-Amf, dus met drie GTW's kun je de doorgaande treinen al verlengen tot twee stellen (2x twee Protos, 1x 2 GTW's, en de twee andere GTW's en de andere Protos op Bnc-Amf en in onderhoud. |
![]() |
advertentie |
12-03-2014 16:01:03 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Doortrekken van de stoptrein naar Arnhem kan ik prima begrijpen maar spoorverdubbeling is totaal kansloos. Om een kwartiersdienst te rijden zou er in elk geval rondom Ede Centrum 'iets' met dubbelspoor moeten gebeuren. Maar juist daar is de laatste 10-15 jaar zoveel nieuwbouw tot strak langs de grenslijn met het spoor gebouwd dat het nooit meer kan zonder voor miljoenen aan gebouwen te slopen. De situatie te Barneveld is heel krap, rondom Lunteren idem dito. Zonder grote infra aanpassingen gaat een kleine vertraging dan helemaal als een olievlek werken op de dienstuitvoering op de lijn. En dit wordt nog vele malen erger als diezelfde trein nog eens door moet naar Arnhem... nu al ondervindt de pendel Ede-Wageningen - Arnhem regelmatig flink last van te late treinen op Arnhem-Utrecht waardoor de vertrektijd met 2-3 minuut uitloopt. |
12-03-2014 16:13:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Bij het idee (kruisen in Ede Centrum inderdaad) hoort ook het verhogen van de baanvaksnelheid om de zaak wat ruimer te maken, c.q. aan de normen te laten voldoen. Daarna is dan de situatie qua dienstuitvoering niet erg veel anders dan op elke enkelsporige lijn: vertraging ketst al gauw heen en weer. Ik weet niet meer of in deze visie Barneveld Zuid ook een kruisingsstation zou worden. dat zou wel gunstig zijn, want een 'reserve-kruisingsstation" in de buurt van een ander maakt het verleggen van kruisingen eenvoudig mogelijk en dat heeft een grote dempende werking. Dat zou verplicht moeten zijn op elk enkelsporig baanvak (en dan moet je dus niet een kruising als in Vriezenveen gaan afbreken, maar dit volledig terzijde![]() In Ede zit de Valleilijn knap klem inderdaad, maar dat lijkt mij op zichzelf geen reden om doortrekken naar Arnhem tegen te houden - als dat een grote klantvraag zou zijn. dat lost Prorail dan maar op, zoals ze ook Barneveld Noord (niet) oplossen ![]() |
12-03-2014 16:18:44 | ||
---|---|---|
Nelis
![]() |
Er is zowieso tussen Lunteren en Bnc een stuk dubbelspoor nodig, want bij een kwartier dienst kom je elkaar daar tegen (uitgaande van een strakke kwartiersdient, bij een scheve kwartiersdienst zijn er mogelijkheden om het zonder te doen). |
12-03-2014 16:19:25 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Ik leg toch ook nergens de link dat doortrekken naar Arnhem spoorverdubbelen betekent? Doortrekken naar Arnhem vereist alleen 2-3 extra stellen mits we niet verlengen. Barneveld-Zuid zou in eerdere plannen in elk geval een station worden met behalve een doorgaand spoor een kopspoor met wissel aan de noordzijde. De korte pendel zou dan tot Zuid gaan en op een apart kopspoor kering doen. Bovendien is de afstand Barneveld-Centrum tot Barneveld-Zuid denk ik te gering om effectief te zijn als reserve-kruisingsstation, als ik het op Google maps moet schatten circa 2 km. Ik zie trouwens dat voor verlengen van de treinen te Barneveld seintje 110 mogelijk wel verschoven zal moeten worden ivm nuttige perronlengte spoor 1, da's nu maar 98 meter voor de richting Ede-Wageningen. Laatst bewerkt door javanree op 12-03-2014 16:20 |
12-03-2014 16:43:34 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Benieuwd wat dit gaat betekenen voor het HRN. Ik weet niet of er iets aan de infra in Ed wordt gedaan, maar anders betekent dat bij kruisen in Edc ook in Ed met de nodige beperkingen zit (overkruisen en opvolgingen, krapte met ICE's). En dan ook nog ook zo uitkomen dat je in Ah maximaal 1 perronspoor hoeft te gebruiken. Met zulke plannetjes krijg ik telkens het idee dat men voor de fanfare uitloopt, maar dat terzijde. |
12-03-2014 17:00:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat gevoel hoef je niet te hebben, dat is een zekerheid. Weten die mensen veel over dat spoorsysteemgeneuzel... en CXX zal het ze niet vertellen natuurlijk, dan kan het meteen wel inpakken. Het prijskaartje van een kwartierdienst over de hele dag zullen ze ook wel niet al te hard geroepen hebben, schat ik zo (aannemende dat zelfs CXX dat niet gratis kan). |
12-03-2014 17:00:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteMijn ervaring is dat je het beste twee kruisingsstations vlak bij elkaar kunt hebben om uit een kleine, heen en weer klotsende vertraging te komen. Zo ligt Hks op een prettige afstand van Bkg om de treinen richting Amsterdam op tijd te houden zonder een vertraagde trein richting Enkhuizen geheel te hoeven "vermoorden", bijvoorbeeld. Naar mijn idee kom je er met de verschillende Barnevelden wel uit als je Zuid een kruisingsstation maakt. Het meer kwetsbare stuk in Lunteren - Ede C dat je in 7 minuten moet kunnen rijden en waar je (inderdaaad) weinig mogelijkheden hebt om de zaak weer recht te trekken als het vertraagd aan het lopen zou slaan. |
12-03-2014 17:20:02 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Groot probleem is ook dat tenzij men de infra serieus op de schop neemt het stuk in Ede vanaf de kruising met rijksweg 224 tot en met station Ede-Wageningen amper sneller kan maken. Erg krappe bogen, veel overwegen, dichte bebouwing (hogere snelheden zullen wel stuiten op geluidsnormen) Kruisen te Ede-Centrum is een utopie : er is geen ruimte meer om, tussen de overweg Telefoonweg en de overweg Arnhemseweg (met erachter de krappe boog parallel aan de Marktstraat), een passeerspoor van 100m of meer te leggen inclusief 2 wissels. |
12-03-2014 17:28:48 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De regionale lobby zou na Zl-Emn het volgende voorbeeld kunnen zijn van gedwongen verslechteringen op het HRN. Al dat trage spul tussen de snellere treinen, in combinatie met zoveel dwangpunten kan per definitie nooit leiden tot een beter landelijk product. Kennelijk stappen we ook hier gemakshalve af van de opgehemelde corridorgedachte door een regionale trein door te trekken en over te laten steken over het hoofdrailnet. |
12-03-2014 18:21:00 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Vroeger ging de 7400 (Kippenlijn) ook gewoon over op de 7500 te Ed. Waarom zou dat wel kunnen als er een logo van NS op de treintjes zit en niet met een logo van CXX? Laatst bewerkt door rogier op 12-03-2014 18:21 Reiziger met hoofdletter R...... |
12-03-2014 18:29:07 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Toen had je (sowieso buiten de spits) nog geen kwartiersdienst intercities, wat het ietsje complexer maakt. Overigens wel een (1)9800 stoptreintje Ut-Ah (en verder), of is dat waarom de 7400 gesneuveld is op Ed-Ah? Laatst bewerkt door sfj op 12-03-2014 18:30 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
12-03-2014 18:33:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@ZJ37: Dat oversteken is op vele plekken het geval waar we de verpachte regionale diensten een overstapje willen bieden op het hoofdrailnet. Maar dat behoeft geen probleem te zijn. Tussen Ede-Wageningen en Arnhem zit nu ook een kerende stopper tijd op te souperen tussen de snellere treinen door. Ik zie het probleem nog niet zo; maar je kunt met dezelfde feiten die we nu kennen een onoverbrugbare barriere suggereren. Laatst bewerkt door sjoerd op 12-03-2014 18:35 |
12-03-2014 18:39:40 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteGa eens in Zl of Hea kijken, een E-GTW is een vlotte dame, die gemakkelijk mee kan komen en zelfs de NS aftroeft. ![]() Dick van den Hoven |
12-03-2014 18:44:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote En toch lag er tussen die overwegen tot 1972 een viersporig emplacement met losweg en was er een kruisspoor. Het is gesneuveld bij het automatiseren van de beveiliging. De kruissporen te Lunteren en Barneveld C zijn nauwelijks langer. Ik heb nog niet zo lang geleden, ik meen in de overbelastverklaring, gezien dat Prorail wel degelijk rekening houdt met een kruisspoor hier. Maar je hebt geheel gelijk als je zegt dat de boel volkomen is dichtgebouwd tot op de oude emplacementsgrenzen. Laatst bewerkt door sjoerd op 12-03-2014 18:45 |
12-03-2014 19:16:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteJa allemaal waar, maar in de nieuwe situatie heb je het over hogere frequenties, enkelspoor rijden en beperkingen in Ah. Dat allemaal bij elkaar opgeteld maakt de inpasbaarheid bijzonder lastig of leidt tot ongewenste aanpassingen van de IC's. Een beetje dinstregelingmaker hoef ik dat hopelijk niet uit te leggen. ![]() |
12-03-2014 20:37:17 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
En daar bovenop komt dat als je de Valleilijn doortrekt naar Arnhem, dat het doortrekken van de drukkere stoptreinverbindingen uit Utrecht ook meteen naar het rijk der fabelen kan worden verwezen. Met iets kortere opvolgtijden en iets sneller sprintermaterieel haal je straks Driebergen-Arnhem zonder inhaling. En dat lijkt mij gezien de stations onderweg een stuk interessantere verbinding dan Barneveld-Arnhem. Laatst bewerkt door Klaasje op 12-03-2014 20:37 |
12-03-2014 21:16:59 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De ene regio heeft geen belangen bij de andere en sommige regio's al helemaal niet bij de landelijke effecten. Welkom in spoorland 2014.![]() |
12-03-2014 21:19:50 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
@Klaasje: Welke stations onderweg? Hooguit Veenendaal-De Klomp ri. Arnhem, maar vanuit Maarn lijkt het me niet dat er nou zo ontzettend veel vraag voor de richting Arnhem is. Voor Klp is het handhaven van een IC-stop naar mijn idee ook praktischer: het scheelt je het inleggen van een extra stoptrein en de reizigersvraag zal vooral voor bestemmingen Ed en Ah zijn en marginaal voor Otb en Wf. Dan zou Klp - Db nog niet mogelijk zijn, maar reizigers van Veenendaal naar Driebergen kunnen ook van Vndc of Vndw reizen. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 12-03-2014 21:21 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
12-03-2014 21:27:29 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Gegeven dat de IC's stoppen in Driebergen en de Klomp valt het nut van doorgetrokken sprinters vies tegen maar als die stops eruit gaan, wat wel een plan schijnt te zijn (iets met PHS enzo), dan is het een stuk nuttiger. Zeker als je meeneemt dat station Driebergen-Zeist toch wel de oostpoort van Utrecht is vanuit het busvervoer geredeneerd. Een snelle, rechtstreekse sprinter van Arnhem naar Driebergen dient bij de gratie van snelle IC's veel meer mensen dan een doorgetrokken Valleilijn. Uiteindelijk zullen we moeten concluderen dat de hele discussie veel integraler in elkaar zit dan simpelweg het een of het ander. Goede aansluitingen in Ede maken doortrekkingen minder nuttig en minder IC-stops maken doortrekkingen van sprinters uit Utrecht weer meer zinnig. Daarmee hangt het hele verhaal van teveel mitsen en maren aan elkaar om maar gewoon even de Valleilijn door te trekken mijns inziens en dan sla ik de dienstregelingsinpassing nog even over wat het een erg complex verhaal maakt. Laatst bewerkt door Klaasje op 12-03-2014 21:28 |
13-03-2014 08:51:10 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Behalve de dienstregeling: Hoofdrailnet. NS zal onwaarschijnlijk op zijn achterste poten gaan staan. |
13-03-2014 09:24:25 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Driebergen gaat verbouwd worden en krijgt 2 langzame en 2 snelle sporen. Hier kan dus ingehaald gaan worden. Verder wordt er gestudeerd om de viersporigheid vanaf De Haar tot aan Lunetten te laten lopen. Er zal nog wel veel water door Rijn moeten, maar het feit dat er al naar gekeken wordt zegt voldoende. Als dit allemaal lukt dan is de NS van plan om Driebergen en Veenendaal niet meer te bedienen met IC's. Echter de hele wens van Connexxion om door te rijden naar Arnhem komt voort uit de ongelukkige overstap in Ede. In de dagdienstregeling kan je hier altijd minimaal 16 minute wachten. In de avonden en op zondag is dit 31 minuten. Vrij funest voor de korte afstand. Wat ook kan, maar dan moeten Connexxion en de NS willen, is de twee diensten aan elkaar koppelen en het materiel in een pooltje gooien. Dit gebeurd bijvoorbeeld hier ook met verschillende buslijnen die door verschillende concessiegebieden lopen. Connexxion doet zijn Protossen in die pool en de NS enkele SLT's. Als Connexxion slim betalen ze de NS voor de inzet van 2 SLT-VI meer dan minimal noodzakelijk, kunnen ze gelijk het materieeltekort op het Kippelijntje opheffen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
13-03-2014 09:33:20 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Benieuwd hoe dat vooral bij Maarn moet gaan passen, na de verbreding van de A12 ten koste van de groenstrook is er vrij weinig ruimte meer. Ook zijn de diverse kunstwerken zoals viaducten / ecoducten er volgens mij niet op berekend. Wordt dan wel een hele dure grap... Wat de overstap in Ede betreft : het is niet alleen ongelukkig qua tijd maar vooral voor overstappers vanuit Utrecht een flink eind lopen... het seintje voor de stopper uit Arnhem staat halverwege het perron en veel machinisten zetten de trein ruim voor het seintje neer. En de tunnel naar spoor 1 zit vrijwel aan het (verkeerde) uiteinde van het perron... Laatst bewerkt door javanree op 13-03-2014 09:37 |
13-03-2014 09:59:58 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteMogelijk, maar ik denk dat het wel zal meevallen. De serie 7500 is ongetwijfeld een heel onrendabele kostenpost en ik denk eigenlijk dat NS daar niet voor gaat vechten. Ander punt is natuurlijk de concurrentie om de ruimte op het spoor en op die last zal NS niet zitten te wachten. Ede=W is eigenlijk 'het andere Elst' ![]() |
13-03-2014 10:48:14 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Maar dan in spiegelbeeld ![]() In Ede wil men van knip naar doorgaand, in Elst van doorgaand naar knip @ plannen viersporigheid Ut-De Haar: heeft dat ook niet te maken met de 'Ausbaustrecke' voor de ICE; dat er 200 km/h gereden kan gaan worden? Verder sluit ik me wel aan bij alle ideeën hier dat de voordelen ook een stuk simpeler moeten kunnen. Dus gekoppelde stellen op de Valleilijn in de spits en de 7500 beter op de Valleilijn laten aansluiten. Dat betekent wel dat je de 7500 uit symmetrie moet leggen, is dat een probleem? Als alleen de ICE het probleem is daarvoor is dat geen bezwaar, op de Twentelijn wordt al bewezen dat je best 1 op de 4 treinen een afwijkende en reizigersonvriendelijke drgl mag geven. Als je daarmee het in 3 van de 4 gevallen beter maakt moet je het er niet om laten. |
13-03-2014 10:55:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Viersporigheid Ut - De Haar is met het door het putje spoelen van de HSL Oost meteen een illusie gemaakt door Rijkswaterstaat, die ter hoogte van Maarn alle ruimte voor extra sporen heeft ingenomen voor extra rijstroken van de A12. Maar dat terzijde. Asymmetrie doet zich ook voor op het samenloopbaanvak Amersfoort - Bnva, sterker nog: daar ligt de bron voor de afwijkende tijdligging. Wat dat betreft zou de wereld er in 2017 al weer heel anders uit kunnen zien, aangezien NS voornemens is de landelijke dienstregeling toch maar weer eens op de schop te nemen. M.a.w.: als je ff niet oplet, ben je de asymmetrische ligging van de Valleilijn ineens spontaan & vanzelf kwijt ![]() Laatst bewerkt door broek53 op 13-03-2014 10:56 |
13-03-2014 11:55:16 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Amf-Ede en Ede-Ah aan elkaar koppelen als materieelpool, leuk, hoe doen we dat dan met de OV-chipkaart? Halverwege omchecken van vervoerder of Vallelijnpaaltjes in Arnhem (en zijn die dan ook geldig voor een andere trein naar Ede?) Ik ben benieuwd ![]() |
13-03-2014 12:02:58 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De BV Spoor is daar nog niet rijp voor, die is nog steeds de trauma's van de scheiding aan het koesteren. Kenmerk: concurrentie bestaat voornamelijk uit het elkaar dwars zitten en vliegen afvangen. Tegen de tijd dat men weer bij zijn verstand komt, komt dat soort samenwerkingsverbanden er wel weer. De parallellen met een eeuw terug dringen zich op: er zal in het kader van de toenemende verliezen (pardon: concessiebedragen) wel een groot samenwerkingsverband ontstaan onder de naam Nederlandsche Spoorwegen. Kijken of die in 2034 ook helemaal gaan fuseren. |
13-03-2014 16:36:11 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteEen van de vervoerders neemt genoegen met een "vaste" vergoeding, de andere incasseert de reizigersopbrengsten. Dat gaat straks ook gebeuren wanneer Abellio naar Ah gaat rijden. |
13-03-2014 21:30:17 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Ach nog even en dan is het geld weer op en dan kunnen door de bezuinigingen de frequenties weer omlaag en is het gedoe allemaal niet meer nodig... Shqiperise-lopers? |
14-03-2014 00:32:39 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
En hoe weet je als klant bij welk paaltje je dan in moet checken, vaste vergoeding voor de vervoerder of niet? Nog meer merken, types, logo's? |
14-03-2014 08:35:21 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Een apart paaltje waar je alleen mag inchecken als je in de stoptrein stapt tussen Ah/Ed/Amf. Deze paaltjes zetten we op elk station. De opbrengsten uit die paaltjes kunnen volgens dezelfde verdeelsleutel verdeelt worden als de inbreng in de materieelpool. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om ook in de trein te kunnen piepen, dan krijgt de vervoerder die voorkomt direct zijn geld. Voor de reiziger betekent dit 4 keer checken, maar alles voor de inkomsten. %03% Bij de FYRA werkt dit system ook voor de toeslagen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
14-03-2014 09:10:47 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ik heb de oplossing: het papieren treinkaartje! %06%%08% |
14-03-2014 11:13:20 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Volgens mij maken we het nu ingewikkelder dan het is. Je kunt immers met grote zekerheid zeggen wie er met welke vervoerder gereisd is. Reizigers Ed-Ah zullen in beginsel allemaal de IC kiezen. Die paar hobbyisten of forenzen die nét de IC hebben gemist even daargelaten. Reizigers van of naar één van de onderwegstations zijn automatisch reiziger van CXX. |
14-03-2014 11:28:09 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Grote zekerheid is voor de vervoerders niet genoeg, die willen 100% zekerheid.QuoteJuist!! Laatst bewerkt door nohab op 14-03-2014 11:30 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
14-03-2014 13:39:29 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteDe kosten voor de chip zij dermate hoog, dat dat er niet meer in zit%08%. |
14-03-2014 17:42:47 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Och dat plastic valt makkelijk te recycelen(en brengt dan miss nog wel wat geld op),en voor de gemaakte onkosten verzint men dan vast wel weer een nieuwe soort belasting zoals bv de papieren treinkaartjes belasting %08% Dat dan zogenaamd om voor elk gekapte boom die men moet hebben voor papieren kaartjes te kunnen compenseren in het regenwoud ![]() Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
14-03-2014 20:20:18 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote De reisplanner stuurt je tussen Ah en Amf met de stoptrein of via Ut. Dus het zal eerder omgekeerd zijn. Een verdwaalde forens zal de IC nemen in de hoop dat hij de overstap in Ede nog haalt. Het onnodig ingewikkeld maken komt vort uit feit dat de invoering van de OVC de tariefsvoering er ook niet gemakkelijker op geworden is. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
16-03-2014 13:17:19 | ||
---|---|---|
illyavaes
![]() |
Quote Precies, alleen al het rechte stuk is 200m (km 27.6-27.8). Tot aan de overwegen komt er nog een 100m bij aan de kant van de Telefoonweg (tussen de overwegsecties zit 302m) en daar kun je een wissel met de rechtuitstand naar het nieuwe kruisingspoor leggen. Bebouwing is (inderdaad) ook geen enkel probleem, kwestie van wat parkeerplaatsen op het voormalige emplacement opbreken en je hebt weer ruimte zat voor een spoor en perron... (of parkeert javanree daar zelf en probeert hij die onuitgesproken te houden? ![]() |
16-03-2014 13:51:32 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ik wil daar graag even aan toevoegen dat er wel bebouwing bij is gekomen ten noorden van de fietsersoverweg (bij Nieuwe Stationsstraat), tussen Telefoonweg, Kuiperplein en het spoor: het blok winkels waarin o.a. de Bever zit. N.B. deze overweg is eerder in het topic "Arnhemseweg" genoemd, maar dit deel van de straat heet geen Arnhemseweg (die begint op het Bevrijdingsplein). Ik ben nog benieuwd waar een wissel aan de noordkant dan aangelegd kan worden: de afstand tussen de overweg en het perron is klein, en aan de andere kant van de overweg staat dit blok winkels vrij dichtbij het spoor. |
16-03-2014 18:39:42 | ||
---|---|---|
illyavaes
![]() |
Dat is dus wat ik noemde "bijgebouwd [...] aan de andere kant van [...] beide overwegen". Maar waarom zou het wissel noordzijde voor het perron moeten zijn? In station Ede-Wageningen is het sein zijde Utrecht van spoor (82)4 ook naast het perrongebouw. Als je er echt moeite mee hebt, sloop je het deel perron dat naast het nieuwe wissel zou komen te liggen; de treinen halteren met de kop gewoon wat zuidelijker naast het stationsgebouw i.p.v. naast het Museumplein. Laatst bewerkt door illyavaes op 16-03-2014 18:40 |
16-03-2014 20:38:25 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Quote Ik dacht dat 300m vrij krap zou zijn voor 2 wissels, bogen + minimaal 100m (perron)spoor, als het wel kan is dat mooi. En nee, ik parkeer nooit in Ede ![]() Vraag is overigens ook of gemeente Ede , huidige eigenaar van de grond , wel wil verkopen. |
16-03-2014 20:40:33 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Mwah. Met wissels 1:12 of 1:9 kan het wel in 300 meter. Wissels 1:15 gaat niet lukken, dan redt je de 100 meter nuttige perronlengte niet. |
16-03-2014 22:18:44 | ||
---|---|---|
illyavaes
![]() |
Quote Je weet nooit, maar ze kunnen er toch niks anders mee (woningen daar lijkt me erg stug) - en je houdt net zo veel (of meer...) parkeerplaatsen als je die direct vanaf de telefoonweg laat benaderen. Dat vergt wel herprofilering (nu een verhoogd fietspad) en vermindert doorstroming, maar laat de automobilisten maar leiden onder hun soortgenoten ![]() Laatst bewerkt door illyavaes op 16-03-2014 22:29 |
27-11-2014 19:36:22 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/3-nieuwe-treinen-vangen-groei-valleilijn-op-1.4647630 Er komen dus 3 nieuwe treinen op de Valleilijn. Zouden dit ook GTW'tjes gaan worden? Of komt er een nieuwe bestelling van de Protos die een doorstart gemaakt heeft, zodat die mogelijk in tractie kunnen rijden? Choo choo..... |
27-11-2014 20:56:01 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Reken maar 'gewoon' op GTW's. Wat ik nogal wonderlijk vindt aan het verhaal is dat het Rijk hier alles lijkt te betalen. We hebben inmiddels heel wat financieringsconstructies gehad: in Groningen was het 1/3 Rijk, 1/3 Provincie en 1/3 Arriva, in Overrijssel gaat de provincie de volle mep betalen als ik het goed onthouden heb (Vechtdallijn) en hier gaat het Rijk als hoofdsponsor optreden? Kent iemand de logica hiervan? En wat zijn dan de kosten die gemaakt moeten worden afgezien van aanschaf van de treinstellen? Moet er in Amf of Ed nog iets aan de nuttige perronlengtes toegevoegd worden? Iets anders kan ik niet verzinnen EDIT ik zie nu dat ik het artikel verkeerd begrepen heb. Die 7,5 miljoen die het Rijk betaalt is 1/3 van het benodigde bedrag, dus ook hier een bijdrage van het Rijk van 1/3. Rest de vraag of de Provincie 2/3 betaalt of dat CXX ook zelf wat gaat bijdragen. Laatst bewerkt door daniel81 op 27-11-2014 21:03 |
27-11-2014 22:11:27 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDe Protos (wie dat ook wezen mogen) heeft geen doorstart gemaakt, dus die komt nooit meer. |