Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
10-08-2007 14:08:05
wimhoekema
wimhoekema
instructie inderdaad, Connexxion-machinisten zijn er de afgelopen weken voor aan het wegleren geweest (Barneveld-Apeldoorn dan weliswaar, ik mag aannemen dat ze Amf-Barneveld al kennen%08%. Lijkt niet zo noodzakelijk als ze nu maar tot Stroe mogen...

Laatst bewerkt door wimhoekema op 10-08-2007 14:08
 

10-08-2007 16:31:03
broek53
broek53
Nah, wegleren tot aan Stroe alleen lijkt mij wat moeilijk te realiseren...  

10-08-2007 16:39:40
taigagaai
Moderator
taigagaai
Is keren op het inhaalspoor geen mogelijkheid?  

10-08-2007 16:47:07
broek53
broek53
Ja, dat doen ze ook bij het instructie-rijden. Ik reageerde op het bericht dat de machinisten van Cxx afgelopen tijd weggeleerd hadden op Amf - Apeldoorn en dat dat eigenlijk niet verder gehoeven had dan tot Stroe. Wegleren tot Stroe alleen kan niet als je met gewone treinen mee rijdt - en Cxx heeft geen materieel om aparte wegleertreintjes naar Stroe te rijden, dus kom je altijd in Apeldoorn uit  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-08-2007 21:21:13
rob_ehv
rob_ehv
Hij stond er vandaag goed bij zie :
http://robtreinsite.fotopic.net/c1343562.html & http://robtreinsite.fotopic.net/p43971418.html
( naar onder scrollen en dan zie je 10 augustus de fotos van vandaag )

Laatst bewerkt door rob_ehv op 10-08-2007 21:22


robq
 

10-08-2007 23:09:15
broek53
broek53
Protos van Eindhoven naar Amersfoort op zondag (voor de instructieritten volgende week):
92533:
Ehv 8:35 - Ht 8:56 - Utm 9:34 - Amf 10:16

Laatst bewerkt door broek53 op 11-08-2007 09:36
 

10-08-2007 23:25:08
bloober
bloober
Kan dat niet nog een minuutje of 25 eerder? Dan kan ik hem ook nog zien vanuit de 5900! %08%

Laatst bewerkt door bloober op 10-08-2007 23:25


Groetjes, Bloober
 

11-08-2007 00:13:50
rob_ehv
rob_ehv
Welke protos gaat dan naar amersfoort de blauwe of zilveren? en weet iemand ook hoelaat die terug komt?


robq
 

11-08-2007 00:43:03
dh3201
dh3201
Ik denk dat ie niet teruggaat, maar eerst nog in Amf blijft voor de ritten komen week


Shqiperise-lopers?
 

11-08-2007 06:17:08
andré
andré
Ik ben benieuwd naar het realiteitsgehalte van deze drgl.

De grijze FTD01 heeft vrijdag in ieder geval in de NedTrain loods gestaan alwaar de Vossloh mannen ermee aan het werk waren. De blauwe 5031 reed bij de kuilwielenbank kleine proefritjes van 10-40 meter en is (tot vrijdag 17.00 uur) nog niet echt op de hoofdbaan geweest.
 

11-08-2007 09:23:36
rob46
rob46
Quote
broek53: Protos van Eindhoven naar Amersfoort (voor de instructieritten) op zondag :
92533:
Ehv 8:35 - Ht 8:56 - Utm 9:34 - Amf 10:16


Dit is deze week inmiddels de tweede drgl, de Blauwe Protos gaat naar Amf, komt niet terug want ze gaan volgende week instructieritten rijden.
 

11-08-2007 15:31:04
andré
andré
We zien wel, al gok ik erop dat er morgen niets of iets grijs naar Amf gaat. Waarbij niets de hoogste kans heeft. Vandaag was er in ieder geval hier in Ehv niets veranderd aan de situatie, op een aantal spotters na die kwamen vragen of de blauwe 5031 vandaag volgens drgl reed.. niet dus...  

11-08-2007 16:13:05
koelkastBD
koelkastBD
Met het inleggen van de 5031 naar Amf zijn alle proefritten Hm-Hrt voor dit weekend dan ook opgeheven, dus dat het stel vandaag niet reed is logisch.  

12-08-2007 12:45:43
Utregfan
Utregfan
Hallo.

Zondag ochtend was de trein in ieder geval niet op tijdt.
92533:
Ehv 8:35 - Ht 8:56 - Utm 9:34 - Amf 10:16
 

12-08-2007 13:14:58
andré
andré
Dat klopt, ze staan namelijk beide nog hier in Ehv, en vandaag wordt er in ieder geval niet aan gewerkt.  

12-08-2007 16:11:55
Utregfan
Utregfan
Hallo.

Weet iemand of die Maandag wel rijdt voor de instructieritten
 

12-08-2007 16:24:35
train85
train85
Er is wel een dienstregeling voor gemaakt, maar of die echt 100% gaat rijden is niet te zeggen, we moeten wachten tot iemand hem ergens anders ziet dan eindhoven.  

13-08-2007 12:17:24
jasper
jasper
Geen Protos te bekennen in Barneveld!

Jasper
 

13-08-2007 12:23:31
mat64
mat64
stond gister avond ook nog in Ehv  

13-08-2007 13:15:35
Utregfan
Utregfan
Hallo.

Ook in Amersfoort niet gezien.
 

13-08-2007 14:56:37
lamote_ban
lamote_ban
Ik zag de blauwe gisteravond op het opstelterrein staan. De grijze stond op een achterafje "ingemetseld tussen ander materieel" bij de werkplaats, hetgeen suggereerde dat hij niet klaar stond om uit te rijden.

Ik las in Duitsland trouwens dat er constructieproblemen zouden zijn en dat de motor om die reden wellicht van de ene naar de andere bak verplaatst zou moeten worden. Het fijne van de zaak stond er niet bij, weet iemand toevallig meer hierover?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 13-08-2007 14:58
 

13-08-2007 15:18:36
daan1714
daan1714
Ik heb te Bvna gestaan, ook tevergeefs.. Maar nog wel de 1609+2015 kunnen platen.  

13-08-2007 16:07:57
andré
andré
Beide treinstellen zijn hier nog steeds. De grijze is nu naast de loods gezet en de blauwe rijdt nog steeds op en neer langs de kuilwielenbank. Inhoudelijk weet ik niet of het motor probleem daadwerkelijk speelt. Echter het is wel aannemelijk aangezien de 5031 alleen maar op het NedTrain opstelterrein rijdt.

Ga er even vanuit dat de DRGL's niet kloppen. Het is logischer dat de 5031 eerst een of meer ritjes naar Horst-Sevenum gaat rijden alvorens hij de rest van het land ingaat.
 

13-08-2007 16:10:45
sik214
sik214
Volgens mij liepen de problemen van de motor al een tijdje, vanaf kort nadat de grijze in Nederland was. Ik meen mij zelfs te herinneren dat in de grijze Protos de motoren al gewissels zijn van de ene naar de andere bak, maar dat weet ik niet zeker.
Vertel 't de Valleilijnreizigers nog maar niet......
 

13-08-2007 17:56:07
mren
mren
Wat mij bijstaat is dat eerst de buitenste draaistellen aan werden gedreven en de binnenste loopdraaistellen waren, en dat dit enige maanden geleden bij de FTD-01 gewisseld is naar de binnenste draaistellen, zoals bij veel ander materieel zoals bijv. plan V of DM'90.  

13-08-2007 21:22:00
daan1714
daan1714
http://www.edestad.nl/index.php/page/360?mod[1258][detail_id]=141093
Hier staat een artikeltje over de Protos..
 

13-08-2007 21:24:24
lamote_ban
lamote_ban
Dat worden dus Wadlopers per 10 september!  

13-08-2007 21:25:13
treinfan
treinfan
en dat wordt voor mij toch een mogelijkheid om elke wadloper zelf te fotograferen%02%  

13-08-2007 21:48:35
fabrierban
fabrierban
Het zou dan handiger zijn om dan de Plan V's op de Valleilijn te laten en de Wadlopers een tijdje op Eindhoven-Weert in te zetten (zit je vlak bij de werkplaats in Ehv). Maar ja, dat zal voor NS wel onbespreekbaar zijn.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-08-2007 21:57:07
broek53
broek53
Hoeveel NS-machinisten in het zuiden denk je dat Wadlopers kennen?
(Los even van het feit dat het, inderdaad, sowieso onbespreekbaar zou zijn)
 

13-08-2007 22:00:43
floriss
floriss
Ik vraag me ook af of je dat qua rijtijden wel gaat halen tussen met name Heeze en Weert. De stoptrein geeft nu in Eindhoven nog aansluiting op de 5200 van en naar Tilburg en Deurne en op 3500 naar en van Schiphol. Deze overstap wordt wel erg krap als er vanuit Weert een Wadloper met maximaal 100 km/u moet gaan rijden. Richting Weert is het volgens mij ook zo geregeld dat de 800 vlak achter de stoptrein het station binnen rijdt. Lijkt me geen goed idee.
Zet die Wadloper maar tussen Barneveld en Ede Wageningen in, de baanvaksnelheid is daar gemiddels 70km/u, dat is zelfs voor een Wadloper makkelijk te halen.
 

13-08-2007 22:06:13
andre_ede
andre_ede
Dat word dus leuk de komende tijd, dus veel uit het raam kijken, wat er nu weer voorbij komt.

Lekker handig de protos testen tussen de gewone dienst in, dat zal een heel gepas worden. Zal wel vertragingen gaan opleveren bij de normale dienst.

Fijn die Wadlopers langs je raam.........

Laatst bewerkt door andre_ede op 13-08-2007 22:07
 

13-08-2007 22:18:46
broek53
broek53
De Protos rijdt in principe naar Stroe, Dat kan ook weinig anders, want de Valleilijn zelf kom je niet over zonder andere treinen op te heffen.
En Wadlopers... nou, ik moet het nog zien. Ik kan mij slecht vorostellen dat Cxx machinisten zowel voor de Protos als Wadlopers gaar opleiden. Ze hebben al nauwelijks genoeg machinisten.
Het feit dat Cxx nu in diverse kranten begint te melden dat ze kunnen rekenen op "reservematerieel" van de NS, is naar ik vrees de aanloop naar het grote de-schuld-geven-aan-NS als er straks minder treinen rijden...
 

13-08-2007 23:33:33
wimhoekema
wimhoekema
Bij Cxx-machinisten circuleerde eind juli het gerucht dat ze 'diesel gingen doen'. Voor wat het waard is.
Maar over diesels op deze lijn; zijn de vier Arriva-Buffeltjes dan een noodoplossing? Die worden in september ingeleverd (er zijn vandaag al 2 gespot in Zl las ik, 2 andere reden nog onvermoeibaar de dienst Lw-Hlgh)en kunnen wel 140 km/h. halen. Is dat geen optie voor de Kippenlijn?

groet,
Wim
edit ik lees net dat Arriva verlenging van de lease na 01-09-2007 heeft gekregen en dat deze stellen in december in de NSR-stopper Lw-Wv gaan pendelen. Geen optie voor de Valleilijn dus

Laatst bewerkt door wimhoekema op 13-08-2007 23:40
 

14-08-2007 00:00:36
webguy
webguy
Dat over Protos tussen treinen in - het kan wel. CXX heeft namelijk in het NS-tijdperk nog diverse wegleerritten uitgevoerd. Hoe dat dan in Lunteren met het kruisen werkt weet ik niet, maar bij Bnc en Bnn zijn er extra sporen beschikbaar...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

14-08-2007 00:07:19
rudolfph
rudolfph
NS reed overdag een uurdienst, dus er was genoeg ruimte om te kruisen. Nu gaat dat dus niet meer omdat er een halfuurdienst gereden wordt. Kruisen te Bnv kan wel, maar er is te weinig tijd om dan nog naar Ed te komen zonder vertragingen voor de gewone treindienst. Keren te Bnv en Ltn is niet mogelijk door de beveiliging en de extra sporen te Bnn liggen in de lijn naar Apd en niet in de lijn naar Ed. Volgens mij wilde CXX de instructieritten echter op Amf-Sto-(Apd) doen, daar is ruimte zat.  

14-08-2007 00:17:47
broek53
broek53
Juist. Het feit dat er geen andere treinen meer over de Kippenlijn kunnen, is ook de oorzaak van al maanden slepende conflicten over omleidingen van treinen van andere vervoerders bij werkzaamheden bijvoorbeeld. Het past gewoon niet (en Connexxion wil niet aan de kant, maar dat is een andere kwestie).  

14-08-2007 00:34:33
mren
mren
Is CXX niet volgens concessie verplicht (ten dele) plaats te maken voor omgeleide treinen? Daar staat me althans iets van bij, maar dat kan ook uit de eerste concessie zijn waar niemand op in schreef...

Laatst bewerkt door mren op 14-08-2007 00:36
 

14-08-2007 02:10:23
rudolfph
rudolfph
Dat is alleen bij geplande werkzaamheden, en mogelijk alleen de ICE (cargo's kunnen nu de Betuweroute nemen ), en zeker niet bij plotselinge verstoringen. En ik geef Connexxion gelijk als die niet aan de kant willen, die hebben een aanbesteding, een concessie, een toelating op het spoor en een dienstregeling. Beetje maf als die dan opeens plaats moeten gaan maken voor een omgeleide cargo die toevallig over "hun" spoorlijntje wil omdat zijn normale route versperd is. Ik zie Connexxion bij verstoringen al omrijden via Utm .  

14-08-2007 08:03:32
sik214
sik214
Maar dan moet CXX toch gewoon uitval van treinen voor onderhoud* even samen plannen met werkzaamheden elders.
* Hoe vaak kwam dat wel niet voor....
 

14-08-2007 09:04:19
lamote_ban
lamote_ban
Aannemende dat de Betuwe-route ooit nog eens in gebruik ko  

14-08-2007 09:36:38
andre_ede
andre_ede
Quote
broek53: Juist. Het feit dat er geen andere treinen meer over de Kippenlijn kunnen, is ook de oorzaak van al maanden slepende conflicten over omleidingen van treinen van andere vervoerders bij werkzaamheden bijvoorbeeld. Het past gewoon niet (en Connexxion wil niet aan de kant, maar dat is een andere kwestie).


Heel af en toe gebeurt het wat dan direct een vertraging voor de rest in houdt.
Maar we zullen de lijn de komende dagen eens goed in de gaten houden.

Door de starheid (deels te begrijpen) van CXX moeten we naar allerwaarschijnlijkheid ook de Stoomtrein gaan missen op de laatste zaterdag van Augustus.

Laatst bewerkt door andre_ede op 14-08-2007 09:37
 

14-08-2007 09:49:59
salieri
salieri
Quote
wimhoekema: er zijn vandaag al 2 gespot in Zl las ik
Is gewoon regulier onderhoud, daarvoor gaan zij naar Zwolle toe, daar wordt al het DM'90 spul onderhouden
 

14-08-2007 10:31:02
jasper
jasper
Quote
floriss: Zet die Wadloper maar tussen Barneveld en Ede Wageningen in, de baanvaksnelheid is daar gemiddels 70km/u, dat is zelfs voor een Wadloper makkelijk te halen.

Tussen Barneveld en Amersfoort moeten ze toch echt 140 kmph;) Ik begrijp dus dat er helemaal geen ritten zullen plaats vinden?

Jasper
 

14-08-2007 10:53:47
andre_ede
andre_ede
Dat bedoelt die ook, laat de wadlopers tot Barneveld Noord rijden, en daar de Plan V of de nieuwe Protos gebruiken richting Amersfoort  

14-08-2007 11:10:46
rob46
rob46
De kogel is door de kerk, eindelijk wordt morgenochtend de grijze Protos voor instructieritten naar Amf overgebracht, dus niet de blauwe. Drgl nog niet voorhanden. groetjes Rob.

Laatst bewerkt door rob46 op 14-08-2007 11:11
 

14-08-2007 11:29:09
sik214
sik214
Ik las hier ergens dat een wadloper gemiddeld 70km/h gaat, dat is dus 1,16 km/min.
Dan zou de dienst Amf-Ed toch met wadlopers uitgevoerd kunnen worden en de dienst Amf-Bnn met plan V tot eind september want:

Amf-Bnn is 15,5 km, met gemiddeld 70 km/h kom je dan op een reistijd van 13 minuten. Daarmee is dit exact even lang als de huidige dienst Amf-Bnn(-Ed)!!

Amf-Bnn en direct terug is wel heel erg krap (11 min), daarom daar de plan V of Protos. maar de doorgaande dienst naar Ed kan verder qua baanvak toch niet boven de 80 km/h komen en juist die heeft 13 min reistijd op Amf-Bnn.

Of zie ik dit niet juist zo?
 

14-08-2007 15:08:41
keesje
keesje
Het is op deze manier wel wat rijk rekenen, want wat cruciaal is: de kruisingen. Bovendien zullen ze wel wat langer gaan doen over het stukkie tussen Bnn en Amf. Benieuwd of er dan andere reizigerstreinen en Cargopaden geraakt worden.

CXX zal bij doorgaan van dit verhaal niet de eerste zijn die de mist ingaat door materieel in te zetten die de dienstregeling niet haalt. Met de gevolgen van dien... Bij Veolia kunnen ze er over meepraten (of -zwijgen, net hoe je het bekijkt).
 

14-08-2007 15:20:01
lucky
lucky
Ik zie nog steeds wel brood in wim's oplossing.. de 4 arriva stellen dm'90 komen toch per 1 sept vrij? 1 protos en 4 dm'90's kunnen de dienst toch wel uitvoeren?

Edit: Ik moet beter lezen... arriva heeft verlening gekregen.. ik zie niet in waarom maar goed.. Arriva heeft alle gtw's dan toch nagenoeg tot beschikking?

Laatst bewerkt door lucky op 14-08-2007 15:21
 

14-08-2007 15:29:40
broek53
broek53
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het hier niet meer over de Protos gaat, maar juist over de niet-Protos, m.a.w. over de materieelproblemen van Conexxion. Daarover was al eerder een aparte rubriek van deze afgesplitst, toch?  

14-08-2007 15:44:22
andre_ede
andre_ede
Loopt een beetje door elkaar heen die onderwerpen, heb je het over de protos kom je snel weer uit met het inzet probleem  

14-08-2007 17:00:25
admin
Moderator
admin
Aangezien de discussies zich toch in elkaar blijven verweven heb ik die andere discussie maar op slot gezet en de titel van deze aangepast.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

14-08-2007 17:02:35
aestudent
aestudent
Prima, maar mag 'lein' dan wel met 'ij'?  

14-08-2007 17:03:35
admin
Moderator
admin
Done, en nu weer terug naar het onderwerp!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-08-2007 13:00:51
rob_ehv
rob_ehv
Heeft iemand de protos nog naar Amf zien gaan?


robq
 

15-08-2007 13:19:24
jaques
jaques
vanochtend (8.10h) stonden beide protos'en (nog)in Ehv  

15-08-2007 14:59:44
andré
andré
De blauwe 5031 heeft schijnbaar vandaag een of meerdere proefritten gemaakt. Om ong. 13.50 kwam die in ieder geval terug uit de richting Helmond, dit keer achter de RN6418. De bestemming is mij onbekend, maar waarschijnlijk de NedTrain loods. Jammer, nu heb ik hem nog niet in het wild kunnen fotograferen

http://www.rail-eindhoven.info/coppermine/displayimage.php?pos=-414
 

15-08-2007 15:34:42
sik214
sik214
Was dit geen overbrenging uit Duitsland naar Eindhoven van de 5032 soms?  

15-08-2007 15:38:25
andré
andré
nope, daar heb ik ook even van gedroomd, maar nee. Er stond 5031 op de bufferbak en er hingen diverse kabels van de testapparatuur aan. Het is wel degelijk de 5031.  

16-08-2007 11:03:48
mark
mark
Quote
rob_ehv: Heeft iemand de protos nog naar Amf zien gaan?
Jep, het grijze ding stond rond 19:30 op de Bokkeduinen.
 

16-08-2007 12:48:41
lamote_ban
lamote_ban
Vanmorgen reed de tussendienst weer niet wegens materieeltekort.
Kunnen de reizigers alvast een beetje wennen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 16-08-2007 12:49
 

16-08-2007 13:26:22
railfan
railfan
Iemand vertelde me vanmorgen dat er iets defect is gegaan aan de 5031... iemand die meer weet?  

16-08-2007 14:00:22
rob46
rob46
Quote
rob46: De kogel is door de kerk, eindelijk wordt morgenochtend de grijze Protos voor instructieritten naar Amf overgebracht, dus niet de blauwe. Drgl nog niet voorhanden. groetjes Rob.


Is gisteren als tr.92950 Ehv. v. 15.24, Bkd a. 17.26 overgebracht.
 

16-08-2007 21:23:40
floriss
floriss
Quote
sik214: Ik las hier ergens dat een wadloper gemiddeld 70km/h gaat, dat is dus 1,16 km/min.


Waar ik op doelde is dat het baanvak Barneveld Noord - Ede Wageningen geschikt is voor gemiddeld 70 km/h. De Wadloper rijdt maximaal 100 km/h.
Mijn oplossing zou zijn Wadlopers tussen Barneveld Noord en Ede Wageningen en de Protos en of de restant Plan V op en neer laten pendelen tussen Amersfoort en Barneveld Noord. Het betekent voor de reizigers welke elke keer overstappen, maar het is beter dan een bus of helemaal geen trein.
 

16-08-2007 21:52:01
dh3201
dh3201
Op Barneveld kun je alleen maar keren vanuit Amersfoort naar Amersfoort.
Vanuit Ede kun je alleen maar keren te Lunteren of Amersfoort.


Shqiperise-lopers?
 

16-08-2007 21:59:43
Thtc
Thtc
Keren in Barneveld Noord kan alleen vanuit de richting Amersfoort, bovendien is er in Barneveld Noord slechts 1 perronspoor beschikbaar. Er kan dus pas een trein stoppen op het moment dat de andere trein is vertrokken, betekend een zeer beroerde aansluiting. De enige oplossing is de dienst tussen Lunteren en Amersfoort verbussen (snelbus Lunteren Amersfoort en een stopbus Lunteren, Barneveld, Barneveld Noord, Amersfoort) en de dienst Luteren, Ede Centrum, Ede-Wageningen met Wadlopers rijden. Keren is in beide richtingen namelijk op de kippenlijn alleen mogelijk in Lunteren. Dit zal wel een aanzienlijke toename van de reistijd betekenen. Reizigers tussen Ede-Wageningen en Amersfoort kunnen dan sneller omreizen via Utrecht Centraal.

Laatst bewerkt door Thtc op 16-08-2007 22:01
 

16-08-2007 22:00:08
floriss
floriss
Dus als ik jouw verhaal goed begrijp, zou er bij een stremming bij bijvoorbeeld Barneveld Centrum alleen maar treinen kunnen rijden tussen Amersfoort en Barneveld Noord en tussen Lunteren en Ede Wageningen?  

16-08-2007 22:03:57
Thtc
Thtc
Dat is inderdaad het geval. Een paar maanden geleden was er een defecte trein in Barneveld Noord. De treinen vanuit Ede-Wageningen reden toen niet verder als Lunteren; tussen Lunteren en Amersfoort werden bussen ingezet. Station Lunteren is het point of no return.

Laatst bewerkt door Thtc op 16-08-2007 22:06
 

16-08-2007 22:07:05
sik214
sik214
Ja, alleen Amf-Bnn en Lnt-ed. Het enig station ertussen is Bnc en daar is die (fictieve) stremming, toch?

Je zag het jaarlijks aan de stoomtrein. Die kwam binnen in Bnc, men nam de "vrijgave rangeren", trein reed terug richting Ede, ging het anders spoor op. "Vrijgave rangeren" teruggeven en de techniek denkt dat het een trein uit Amersfoort is en je kan weer naar Ede. Dit in de dagelijkse dienst doen is véél te omslachtig!

Bovendien kan je vanaf elk station wel direct terug (met een aanwijzing van de treindienstleider voor negeren rood sein) maar dan krijg je in het beveiligingssysteem een zogenaamde Rijrichtingsstoring en dan heb je even geen treinverkeer omdat alles op rood staat.

Laatst bewerkt door sik214 op 16-08-2007 22:10
 

16-08-2007 22:14:22
floriss
floriss
Techniek staat voor niks. Meestal positief bedoeld, maar in dit geval heb ik toch zo mijn vraagtekens.
De fictieve stremming betrof inderdaad Barneveld Centrum omdat dit het meest extreme voorbeeld zou geven, namelijk een tweedeling in de dienstregeling met een 'zwart' vlak in het midden. (Barneveld Noord - Lunteren)
 

16-08-2007 22:22:16
rudolfph
rudolfph
Quote
dh3201: Op Barneveld kun je alleen maar keren vanuit Amersfoort naar Amersfoort.
Vanuit Ede kun je alleen maar keren te Lunteren of Amersfoort.
Volgens sporenplan.nl zijn er te Ltn maar 4 seinen: 2 inrijseinen, een uitrijsein sp1->Ed en een uitrijsein sp2->Amf. Hoe kan je dan keren te Ltn? Binnenkomen op sp1 te Ltn vanuit Ed kan niet, want dan moet het blok Ltn-Bnv vrij zijn, en vertrekken van sp2 naar Ed kan ook niet, want daar is geen uitrijsein. De situatie in Bnv is gelijk.
 

16-08-2007 22:37:01
sik214
sik214
Nee, dat is de situatie dus niet. In Bnc heb je namelijk de mogelijkheid (wél niet handig en zeer omslachtig) om "vrijgave rangeren" te nemen. Hierbij gaan de seinen uit en gaat daarvoor een witte lamp branden. Kijk maar op Bnc bij de vertrekseinen, daar is plaats voor 4 kleuren (posities).  

16-08-2007 22:42:57
Thtc
Thtc
Er wordt in dat geval vanuit Ede binnengekomen op Sp1; het blok Ltn-Bvn moet dan idd wel vrij zijn.
Quote
Nee, dat is de situatie dus niet. In Bnc heb je namelijk de mogelijkheid (wél niet handig en zeer omslachtig) om "vrijgave rangeren" te nemen. Hierbij gaan de seinen uit en gaat daarvoor een witte lamp branden. Kijk maar op Bnc bij de vertrekseinen, daar is plaats voor 4 kleuren (posities).

In verband met de aansluiting op het goederenspoor van de naastgelegen fabriek met spooraansluiting?

Laatst bewerkt door Thtc op 16-08-2007 22:50
 

17-08-2007 08:12:44
sik214
sik214
Waarschijnlijk is het daarom wel inderdaad dat Bnc "vrijgave" heeft en Lnt niet. De fabriek (Rijnvallei) werd vroeger* altijd bediend vanuit Amf en die trein ging daarheen ook terug. Dus moest die naar spoor 1.
Zonder vrijgave kan je ook niet op de seinen naar de fabrieksaansluiting.

Nu eigenlijk nog steeds, al is het ook weleens uit Ah gebeurd.
 

17-08-2007 16:58:15
andré
andré
Heeft er iemand toevallig een DRGL voor de Lloyd's meetritten van de Blauwe 5031? Ik hoorde van een collega spotter dat ie het weekend zou rijden en was benieuwd of dat ook zo is.  

17-08-2007 18:51:21
webguy
webguy
Die goederentreinen naar RijnVallei worden nu nog steeds uit Amf bediend - maar in de oude drgl was dat nog vanuit Ed, leuk zo'n Class 66 op spoor 2 die de Kippenlijn opduikt!

Verder heb ik ook opgemerkt dat de seinen volgens mij niet automatisch afvallen op (delen van?) de Kippenlijn - kijk je naar de seinen op station Ede Centrum. Het sein richting Bnn en richting Ed staan het langst op groen of op rood. Als de trein vanuit Amf is gekomen blijft het sein op groen richting Ed, en pas als de trein vanuit Ed weer richting Amf gaat gaat het sein richting Ed op rood en richting Amf op groen... (als je 't nog snapt...)


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

17-08-2007 19:22:25
martin
martin
Quote
andré: Heeft er iemand toevallig een DRGL voor de Lloyd's meetritten van de Blauwe 5031? Ik hoorde van een collega spotter dat ie het weekend zou rijden en was benieuwd of dat ook zo is.

Een dienstregeling weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat hij gister heeft gereden tussen Eidhoven en Horst-Sevenum. Ik heb hem daar gespot nl.
 

17-08-2007 19:25:38
keesje
keesje
@webguy
Als een trein een groen sein passeert en het valt niet af dan zou het wel eens een voorsein kunnen zijn
 

17-08-2007 22:35:21
sik214
sik214
Ede Centrum is een halte aan de vrije baan, geen blok dus. Bij vertrek uit Ed rijdt de trein het blok Ed-Lnt in, is de trein in Lnt binnen, dan mag de volgende trein pas dat blok in, dus ik denk dat dan het sein in Edc pas op groen kan gaan. Overigens staan er tussen Edc en Lnt volgens mij verder geen seinen.  

18-08-2007 17:24:37
rudolfph
rudolfph
Quote
thtc: Er wordt in dat geval vanuit Ede binnengekomen op Sp1; het blok Ltn-Bvn moet dan idd wel vrij zijn.
Het probleem is dat als er een defecte trein tussen Bnc en Ltn staat, dat het blok tussen Bnc en Ltn niet vrij is en dat die trein Ltn dus niet kan binnenlopen. Bij een fatsoenlijke beveiliging (desnoods op 1 spoor) zou dat wel kunnen.

@Keesje: het sein kan ook doorgeschakeld zijn, maar volgens mij wordt (werd) dat alleen toegepast bij klassieke beveiliging. Een voorsein is overigens te herkennen aan het vierkante i.p.v. ronde achtergrondscherm.
 

19-08-2007 12:02:19
floriss
floriss
Voor de liefhebber zal ik hieronder een link toevoegen over de capaciteitsanalyse de Prorail heeft gemaakt naar aanleiding een melding van Connexxion mbt verbeteren van de capaciteitsverdeling op de Valleilijn.
Het gaat met name om de mogelijkheid om te keren in Barneveld Centrum, evt Barneveld Zuid mocht dit station er komen.
Ik zou zeggen veel leesplezier. http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/F9C1C4C7-49A3-4C78-A37D-7FFD4C2E3254/0/AmersfoortenbaanvakAmersfoortEde.pdf
 

19-08-2007 14:37:11
bjornl
bjornl
Dit artikel uit De Gelderlander is mogelijk ook interessant: http://www.gelderlander.nl/devallei/05/valleilijn/article1390179.ece  

21-08-2007 14:22:36
ijnte
ijnte
Quote

Gelderland dreigt Connexxion met dwangsom
Uitgegeven: 21 augustus 2007 13:40
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2007 13:51

ARNHEM - De provincie Gelderland dreigt vervoerder Connexxion met een dwangsom van 10.000 euro per dag, als het openbaar vervoerbedrijf er niet in slaagt om vanaf 1 september nieuwe treinen te laten rijden op het traject Ede-Amersfoort, de zogenoemde Valleilijn.

Als in september blijkt dat de vervoerder zich door gebrek aan treinen niet aan de afgesproken dienstregeling kan houden, legt de provincie ook daarvoor een boete op.


Dat staat in een brief die Gedeputeerde Staten dinsdag aan Connexxion hebben verzonden. De provincie is "zeer teleurgesteld" over de handelwijze van Connexxion en verwijt de vervoerder "ernstige nalatigheid" in het maken van afspraken met de NS.

(c) ANP


Bron: Nu.nl

Laatst bewerkt door ijnte op 21-08-2007 15:02
 

21-08-2007 14:46:58
fabrierban
fabrierban
Iedereen is terug van vakantie, dus kunnen we gaan warm draaien voor de nodige juridische verwikkelingen.

Overigens is het rond de Protos angstwekkend stil.
Er lijkt weinig vooruitgang meer te zijn.

Laatst bewerkt door fabrierban op 21-08-2007 14:48
 

21-08-2007 14:57:17
WesselE
WesselE
Het gaat helemaal verkeerd, Connexxion houdt zich goed maar heeft volgens mij inmiddels ook wel door dat dit nooit goed gaat komen voor 1 september...  

21-08-2007 15:03:00
aestudent
aestudent
Tja, net alsof een willekeurige andere concessiehouder wél nieuw materieel had gehad voor 1 september...  

21-08-2007 15:13:56
fabrierban
fabrierban
Quote
WesselE: Connexxion houdt zich goed...

Connexxion steekt zijn kop in het zand door niets te communiceren zul je bedoelen.
En wat erger is, de situatie met de Protos lijkt volledig in het slop te zitten zonder uitzicht wanneer deze stellen ooit gaan rijden.

Laatst bewerkt door fabrierban op 21-08-2007 15:14
 

21-08-2007 15:15:27
achterdoel
achterdoel
Quote
aestudent: Tja, net alsof een willekeurige andere concessiehouder wél nieuw materieel had gehad voor 1 september...

Dat is het punt niet. Connexxion heeft ingeschreven met nieuw materieel per 1 september. Als ze hadden ingeschreven met nieuw materieel per december dan was er nu niets aan de hand, maar hadden ze de concessie misschien niet gehad.

Laatst bewerkt door achterdoel op 21-08-2007 15:16
 

21-08-2007 15:15:41
lamote_ban
lamote_ban
Ik las op een Duitse hobbysite dat er rekening mee wordt gehouden dat Dessau wel eens failliet zou kunnen gaan.  

21-08-2007 15:28:13
lamote_ban
lamote_ban
Quote
achterdoel: Als ze hadden ingeschreven met nieuw materieel per december dan was er nu niets aan de hand, maar hadden ze de concessie misschien niet gehad.

Dat is maar de vraag.
Ik moet nog zien dat er voor eind dit jaar een Proto in de normale dienst rijdt.
 

21-08-2007 15:33:33
oudeaap
oudeaap
Biedt de concessie de mogelijkheid dat Cxx zich terug trekt van de valleilijn, vanwege al deze problemen? Misschien is dat dan nog een oplossing.  

21-08-2007 15:43:47
keesje
keesje
Zou de opdrachtgever zich ook niet zelf kunnen afvragen of deze onmogelijke eisen stelt aan een consessie? Net wat aestudent zegt, alsof een andere vervoerder wél op tijd zijn materieel zou hebben gehad. Zegt ook weer iets over de opdrachtgever die zoals bijna overal voor de centen gaat en niet voor de realiteit.  

21-08-2007 15:54:49
koelkastBD
koelkastBD
Quote
fabrier: Overigens is het rond de Protos angstwekkend stil.
Er lijkt weinig vooruitgang meer te zijn.

Quote
fabrier: En wat erger is, de situatie met de Protos lijkt volledig in het slop te zitten zonder uitzicht wanneer deze stellen ooit gaan rijden.

Quote
lamotep: Ik las op een Duitse hobbysite dat er rekening mee wordt gehouden dat Dessau wel eens failliet zou kunnen gaan.
De dag dat dit soort losse flodders en nietzeggende, ononderbouwde uitspraken tot het verleden behoren mag m.i. tot nationale feestdag uitgeroepen worden. Misschien wil Connexxion of FTD dan het gebak wel sponsoren...

Dat je geen Protos ziet rijden en dat er niet direct iemand contact opneemt om alle in's en out's over toelating en dergelijke kenbaar te maken zodat dat in de Privé - pardon, op een hobbysite - gezet kan worden lijkt mij geen reden om bovenstaande uitspraken te doen. En dan heb ik het uitdrukkelijk niet over het thema concessie, dwangsom, provincie en de relatie met Connexxion, maar over het materieel.

My two cents.
 

21-08-2007 15:55:10
lamote_ban
lamote_ban
Quote
oudeaap: Biedt de concessie de mogelijkheid dat Cxx zich terug trekt van de valleilijn, vanwege al deze problemen? Misschien is dat dan nog een oplossing.

Je kunt sowieso niet zo maar een concessie terug geven.
Dan pleeg je namelijk contractbreuk en daar kun je financieel zwaar op aangesproken worden.
 

21-08-2007 16:00:53
lamote_ban
lamote_ban
@koelkastBD
Volgende week zaterdag is het 1 september.
Dan zien we wel of Connexxion Protos heeft rijden of dat het toch geen losse flodders waren.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 21-08-2007 16:01
 

21-08-2007 16:11:05
keesje
keesje
Quote
lamotep:
Quote
oudeaap: Biedt de concessie de mogelijkheid dat Cxx zich terug trekt van de valleilijn, vanwege al deze problemen? Misschien is dat dan nog een oplossing.

Je kunt sowieso niet zo maar een concessie terug geven.
Dan pleeg je namelijk contractbreuk en daar kun je financieel zwaar op aangesproken worden.


Een concessie intrekken heeft helemaal geen zin. CXX wegsturen van Amf-Ed en dan komen er ineens Protos uit de lucht vallen? Dat zou mooi zijn...
 

21-08-2007 17:18:27
lucky
lucky
Quote
lamotep: @koelkastBD
Volgende week zaterdag is het 1 september.
Dan zien we wel of Connexxion Protos heeft rijden of dat het toch geen losse flodders waren.


Ik ben wel benieuwd hoe jij het nog goed ziet komen? Sowieso 1 stel maar in nl. En daar zijn ze nog steeds mee aan het testen/instructie..
 

21-08-2007 17:21:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
de 5031 staat te Ehv als ik het goed heb, de FTD01 staat in Amf voor instructie...  

21-08-2007 17:24:27
lucky
lucky
Maar heeft de FTD01 ook al echt instructieritten gereden?  

21-08-2007 17:39:53
daan1714
daan1714
Volgens mij heeft de FTD01 nog niks gereden bij Amf-Sto, en de 5031 stond gisterenavond nog in Ehv.