08-04-2023 11:11:29 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
ZLSM dreigt met rechter voor behoud deel miljoenenlijn. Bron 1Limburg. Het zo jammer zijn als de aansluiting van de ZLSM lijn van het hoofdspoor bij Kerkrade centrum verloren zou gaan. Dan moet alles via Schin op Geul. In Schin op Geul heeft ProRail ook al eens een wissel terug moeten plaatsen. Laatst bewerkt door moderator op 08-04-2023 11:31 |
08-04-2023 11:38:23 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
Ik hoop dat ZLSM goed uit deze actie komt. Het is de onweerstaanbare opruimdrift van ProRail ten voeten uit. Dit fenomeen wordt trouwens mooi omschreven in het artikel. |
08-04-2023 13:03:09 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De betreffende aansluiting is inmiddels een jaar of zeven buiten exploitatie en Prorail moet de spullenboel in Kerkrade C vernieuwen. Ik kan mij voorstellen dat men niet van plan is nieuw oud-roest neer te leggen, maar men had wel even kunnen informeren of de ZLSM nog iets van plan was. En de provincie Linbrug vooral, want die zal de grond waarop de aansluitingen liggen en een complete overweg moeten overnemen. |
08-04-2023 23:19:09 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
In die 7 jaar zijn er toch wel degelijk daar treinen van en naar de miljoenenlijn gereden, dus 7 jaar buiten dienst zal het geval niet zijn.
Of dat moet van administratieve aard zijn want de procedure aldaar is toch al wat bijzonder met de hekjes en een niet te bedienen sein naar de miljoenen lijn. |
![]() |
advertentie |
08-04-2023 23:38:31 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
De treinen die daar kwamen waren alleen maar bezoekende treinen, ZLSM heeft al jaren geen enkelere serieuze intentie naar Hrl te rijden. Dus dat wissel zou alleen maar moeten blijven liggen voor per jaar een paar bezoekende treinen? Prima, laat ze het dan maar zelf betalen. |
09-04-2023 01:02:10 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Welk wissel ? De aansluiting loopt immers direct door de lijn van de ZLSM op. |
09-04-2023 06:27:12 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Wissel 153 ? Vanuit spoor JC maar 901 en 902, als sporenplan.nl actueel is tenminste. Maar die is in principe onnodig en kan m.i. weg. Aansluiting vanuit de ZLSM kan naar 1 spoor op Kerkrade C, dan kan Arriva het andere spoor gebruiken. |
09-04-2023 09:07:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat wissel is totaal overbodig nadat er op sp 1 een juk geplaatst is aan het eind, en zelf al haal je het weg dan heeft dat geen enkele invloed op de aansluiting :p |
09-04-2023 09:32:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Buiten exploitatie is inderdaad niet de juiste term, realiseer ik mij, want dat is het niet. De rare situatie met spoor JC (met bovenleiding en ontmantelde overweg) en de aansluiting op het station wil Prorail niet in stand houden nu de boel vernieuwd moet worden, maar dat kan worden opgelost door JC tot aan het station over te dragen aan de provincie, zoals de hele lijn waar de ZLSM opereert. Overigens wil ProRail van Kerkrade C een enkelsporig kopstation maken, dus als de ZLSM aangesloten blijft om naar Heerlen te kunnen rijden, betekent dat dat wissel 141 vernieuwd moet worden, en beide perronsporen natuurlijk. En doorrijden naar Heerlen kan de enige reden zijn om e.e.a in stand te houden, want om te keren heeft de ZLSM immers een eigen perronspoor met omrijdgelegenheid. |
09-04-2023 10:00:49 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Er rijdt zo nu en dan een extra reizigerstrein, meettrein of testtrein met eindpunt Kerkrade Centrum vanuit Landgraaf. Nog los van de ZLSM. Hoe ziet ProRail dit voor zich met een enkelsporig kopstation? Dit is het zoveelste voorbeeld van een onzinnig saneerproject, gevoed vanuit een vreemdsoortige opruimwoede. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 09-04-2023 10:01 |
09-04-2023 10:18:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tsja, die discussie voeren we in een ander topic bij elk sanerinsplan opnieuw. In dit geval ziet Prorail het pootje Landgraaf - Kerkrade hetzelfde als Veenendaal - Rhenen. |
09-04-2023 10:51:50 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als de rechter ZLSM gelijk heeft gegeven bij de vorige poging elders om een aansluiting van de spoorlijn te verwijderen,en dit zou op basis zijn dat de rechter ook vind dat de spoorlijn een monumentale status zou hebben. |
09-04-2023 17:22:35 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Want? Al is het werelderfgoed, de museumlijn kan nog gewoon gebruikt worden en is in Sog aangesloten op de rest van het spoorwegnet. De achterliggende gedachte van de vorige rechtzaak was de langgekoesterde doorgaande treindienst vanaf Valkenburg over de museumlijn. En die is er toen ook gekomen. Dat dit door de huidige dienstregeling niet meer mogelijk is, is een ander verhaal. |
09-04-2023 22:23:41 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Quote 2006 voor het laatst dacht ik. Ben in die tijd nog een keer in Hrl opgestapt als reiziger naar een camping (en een week later terug). Hoe staat het eigenlijk met het überhaupt mogen rijden onder ATB met het materieel van de ZLSM en is er wel plek in de dienstregeling naar Vk en/of Hrl? |
10-04-2023 00:42:37 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Ik ben op 4 mei 2008 nog aangekomen op spoor 1 van Kerkrade Centrum met een Schienenbus vanuit Simpelveld. |
10-04-2023 07:33:02 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Niet zo verwonderlijk als het eigen perron van ZLSM in Kerkrade er pas sinds 2013 ligt natuurlijk... Overigens heeft de 1768 in januari 2021 nog via Kerkrade een rijtuig naar de ZLSM gebracht en heeft de 151 van de 2454 Crew dat jaar de museumlijn nog via Kerkrade verlaten. |
10-04-2023 08:48:10 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Langer, zeker voor 2005 want toen daar in de 186 gestapt vanwege dieseldag. Laatst bewerkt door gvttreinen op 10-04-2023 08:50, reden: 168 = 186 |
10-04-2023 09:32:47 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja ik vergis me, het is in 2013 op perronhoogte gebracht en het emplacement is toen aangepast zodat stoomlocs kunnen omlopen. Maar er lag inderdaad al langer een perronnetje. Ik lees op klassiekebeveiliging.com dat de treinen vanaf 2015 daar officieel keren... |
10-04-2023 10:37:02 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als ik het goed heb is voor de ingebruiknamen ven de Miljoenenlijn door ZLSM een perron gemaakt als ZLSM halte, plus een omloopspoor voor de stoomloc. |
10-04-2023 10:59:51 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Euh ,nou kan ik me vergissen,maar het niet meer door rijden van de ZLSM is toch nog steeds het ontbreken van beveiliging op de loc(s) en geen/ te weinig gecertificeerd personeel voor op de locs,dat voorkomt dat ze van/naar Valkenburg rijden ? |
10-04-2023 11:30:17 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het ging er vooral om dat de ene rechtzaak de andere niet is en dat de status 'monument' daar niets aan toevoegt. Als ze niet door mogen rijden vanwege de beveiliging, hebben ze ook niets aan een extra aansluiting in Kerkrade. |
14-04-2023 14:33:13 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Heemschut: ProRail handelt onrechtmatig bij Miljoenenliin. Bron 1Limburg. Laatst bewerkt door john2 op 14-04-2023 14:34, reden: Meer tekst er bij gezet |
14-04-2023 15:02:30 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
"Het is volgens de vereniging de enige plek waar de ZSLM nu nog een verbinding heeft met het hoofdspoorwegnet." Dat is dus niet zo. Het is echter wel de enige verbinding die de originele miljoenenlijn (Landgraaf-Simpelveld) in takt houdt. |
14-04-2023 16:20:16 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
En de enigste plek waar je met elektrische tractie iets over kan brengen van/naar zlsm. |
15-04-2023 09:31:37 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dat kan niet in Sog? |
15-04-2023 10:02:34 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
In Schin op Geul loopt de bovenleiding alleen op het hoofdnet. Toen Heerlen - Kerkrade centrum geëlektrificeerd is, hebben ze de bovenleiding een stuk op de ZLSM lijn doorgetrokken, voor het geval dat er eens een E-loc moest omlopen. |
15-04-2023 10:50:34 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote De status monument lijkt me juist wel van toepassing(als dit hetzelfde werkt als bij oude gebouwen met die status) Laatst bewerkt door phantom op 15-04-2023 10:57 |
15-04-2023 12:56:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Het geëlektrificeerde spoor is niet van de ZLSM, maar van ProRail. De S-borden voor de overgang naar het ZLSM-spoor staan aan het eind daarvan, net voor het wissel in de ZLSM-lijn dat dan ook geklemd ligt richting het ZLSM-station. Het is nog in de NS-tijd geëlektrificeerd, inderdaad om getrokken treinen in Kerkrade te kunnen omrijden. Dat is dus ook een van de kostenposten voor ProRail: dat spoor moet hoognodig vernieuwd worden, de overweg die erin zit idem. Een oplossing zou kunnen zijn die hele bubs ten oosten van het station aan de provincie Limburg over te dragen (zoals dat met de hele Miljoenenlijn gebeurd is). Dat leidt tot een logische overgang en dan wordt die infra de zorg van de provincie c.q. de ZLSM. |
15-04-2023 13:05:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Mij ontgaat de monumentale status van een paar spoorstaven in een gebied waar de mijnbouwgeschiedenis vrijwel helemaal is uitgevaagd bij een station dat je toch echt geen monument kunt noemen (er stopten vroeger niet eens reizigerstreinen). Anyway: ik ben niet op de hoogte van de onderhandelingen en zo, maar ik vermoed dat de prijs voor de vernieuwing zo sterk oploopt omdat niet alleen het spoor tussen station en ZLSM-wissel inclusief overweg vernieuwd moet worden, maar vooral ook omdat dan de twee sporen en het wissel van Kerkrade Centrum beide vernieuwd moeten worden. De ZLSM wil niet naar Kerkrade Centrum, maar via het station naar Heerlen (op den duur) en dat gaat niet als Kerkrade Centrum een enkelsporig eindpunt wordt, zoals ProRail van plan is. Vergis je niet: alleen al een nieuw centraal bediend wissel kost al een paar ton. Laatst bewerkt door broek53 op 15-04-2023 13:07 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-04-2023 13:53:27 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Beetje zoals dit dus (boven huidig volgens sporenplan.nl, onder een mogelijke nieuwe situatie): i.imgur.com Laatst bewerkt door dennistd op 15-04-2023 13:54 |
15-04-2023 14:27:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zoiets ja, maar je ziet meteen de problemen ontstaaan (althans: ProRail maakt er een probleem van) rond het stationsoverpad. Daar moet je in ieder geval niet de overgang leggen tussen Prorail en ZLSM. Laatst bewerkt door broek53 op 15-04-2023 14:27 |
15-04-2023 16:39:49 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Zou een ontwerp als dit niet doeltreffender zijn? i.imgur.com Op deze manier blijft er een verbinding tussen het ProRail- en het ZLSM-spoor mogelijk, zonder dat er van alles aan dure infra hoeft te zijn voor een paar treinbewegingen per jaar. De overweg in de Hambosweg zou dan een open overweg worden, zoals we dat ook zien bij de VSM (kruising met de N789 bij Loenen). Eventueel zouden dan verkeersregelaars kunnen worden ingezet. Wat betreft de treindienst van Arriva: wat mij betreft is het best acceptabel dat voor die enkele treinbewegingen per jaar, Arriva een slag Landgraaf - Kerkrade laat vervallen zodat de ZLSM in dat pad kan rijden. Of desnoods neemt de ZLSM de bediening dan tijdelijk over, kun je met je OV-chipkaart met een stoomtrein reizen 😃 |
15-04-2023 16:56:09 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Die overweg is reeds jaren al buiten dienst, en dient nu bij passage door het trein personeel gevlagd te worden. |
20-04-2023 10:53:41 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Snel anderhalf miljoen op tafel voor stukje spoor van 150 meter, anders geen doortrekking Miljoenenlijn naar Heerlen Heerlen/Kerkrade - Het gaat om slechts zo’n honderdvijftig meter, maar als het stukje spoor net voor Kerkrade-Centrum verdwijnt loopt de Miljoenenlijn zijn gedroomde kans mis om tot aan het Maankwartier in Heerlen door te rijden. Daarvoor moeten de vijf gemeentes langs het spoor wel binnen twee weken voor anderhalf miljoen garant staan, anders kunnen die kosten nog eens verdubbelen.
Thijs de Veen Woensdag 5 april vergaderden ProRail, de provincie Limburg, de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) en de gemeenten Heerlen, Kerkrade, Simpelveld, Gulpen-Wittem en Valkenburg aan de Geul. Onderwerp: het stukje spoorverbinding tussen de Miljoenenlijn en het hoofdspoorwegnet bij Kerkrade, dat momenteel niet gebruikt wordt. Drie hoofdscenario’s liggen op tafel: opheffen van de overweg op kosten van ProRail, doorrijden tot Kerkrade-Centrum of doorrijden tot Heerlen. Verdubbeling kosten Die laatste, gewenste optie blijkt anderhalf miljoen euro te kosten, een bedrag dat de vijf gemeenten samen moeten ophoesten. ProRail geeft daarbij aan dat die 300.000 euro per gemeente vóór 18 april beschikbaar moet zijn. „In het overleg werd aangegeven dat als er gekozen wordt voor het uitstellen van de beslissing, de kosten hoger zouden worden en zelfs verdubbelen”, zegt de voorlichter van gemeente Kerkrade. Omdat het bedrag hoger is dan 250.000 euro moet die beslissing eerst sowieso nog goedgekeurd worden door de gemeenteraden. „Daar is ambtelijk al aangegeven dat dit te kort dag is”, vult een woordvoerder van de gemeente Heerlen aan. „Om een goede afweging te maken is er meer tijd en informatie nodig. We willen serieus naar dit voorstel van ProRail kijken. Gulpen-Wittem en Valkenburg geven aan dat er op dit moment enkel een kostenraming ‘met een hoge mate van onnauwkeurigheid’ ligt. „Gezien de vele onduidelijkheden, is het nemen van een besluit op korte termijn niet reëel.” De gemeente Simpelveld kon niet bij het overleg aanwezig zijn, maar ziet een besluit voor de zomer van 2023 eveneens niet gebeuren.
Noodzaak De provincie, die de rest van de museale spoorlijn beheert, zegt zelf geen financiering beschikbaar te hebben om de aansluiting te handhaven. „De genoemde verbinding draagt niet bij aan de mobiliteitsdoelstellingen van de provincie Limburg en de provincie heeft hier om deze redenen geen financiële middelen voor.” Wel wil de provincie ProRail voorleggen of er meer ruimte kan worden geboden om een meer gefundeerde beslissing te nemen. „Uiteindelijk beslist ProRail over zijn eigen spoorareaal.” „Wij hebben de provincie dringend gevraagd om de alarmbellen in Den Haag af te laten gaan.” ProRail benadrukt dat het overleg van 18 april, waar de beslissing moet plaatsvinden, niet door hen is geïnitieerd maar door de provincie. „Wij zijn hierin geen partij. Al is het voor ons als spoorbeheerder inmiddels wel noodzakelijk om werkzaamheden te verrichten, zoals het vervangen van spoorstaven, dwarsliggers en saneren van wissels om het hoofdspoor bij Kerkrade veilig en robuust te houden.” Rechtszaak ZLSM is absoluut niet te spreken over de aanpak vanuit ProRail en heeft het bedrijf laten weten naar de rechter te stappen als het hun saneringsplannen doorzet. „Het loskoppelen van aansluitingen van de Hoofd Spoorweg Infrastructuur vereist de toestemming van de minister van Verkeer en Waterstaat en die is er niet. Wij hebben de provincie dringend gevraagd om de alarmbellen in Den Haag af te laten gaan en tijd en ruimte te creëren om tot een oplossing te komen.” „Als bestuur vinden we het ongepast dat je in de tijd dat er een coalitie wordt gevormd, dit er bij de provincie nog even probeert door te drukken”, vervolgt voorzitter van ZLSM Michel Schellekens. De stichting hoopt dat bij de nieuwe coalitie een portefeuillewissel van Mobiliteit en Infrastructuur naar Toerisme of Erfgoed alsnog budget kan vrijspelen. Niet juist ProRail is op de hoogte van een mogelijke rechtsgang door ZLSM. „Dat is hun goed recht.” De spoorbeheerder kan zich echter niet vinden in de beschuldigingen en noemt die ‘feitelijk onjuiste informatie’. „Dat wij partijen onder druk zetten is niet juist.” Zo weerspreekt ProRail dat het geen financiële openheid van zaken wil geven. „De bedragen staan in de quickscan die we hen hebben aangeleverd.” Verder stelt de organisatie dat het al langer heeft gezocht naar een oplossing om tegemoet te komen aan de wensen van ZLSM. Limburger, 13 april 2023
|
20-04-2023 11:29:21 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Besluit spoor miljoenenlijn uitgesteld. Bron: Zo-nieuws.
Laatst bewerkt door john2 op 20-04-2023 11:29, reden: typfout herstelt |
09-08-2023 18:41:19 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
ProRail laat aansluiting Miljoenenlijn voorlopig ongemoeid (spoorpro predium artikel). |
05-10-2023 10:41:19 1 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Nieuwe hoop voor toekomstdromen Miljoenenlijn door portefeuillewissel binnen provincie
Simpelveld - De Miljoenenlijn droomt van een traject dat doorloopt van het Heuvelland dwars door Parkstad naar het Maankwartier. Een cruciale spoorovergang dreigt gesloopt te worden, maar een portefeuillewisseling binnen de provincie Limburg biedt perspectief.
Thijs de Veen De Miljoenenlijn viel voorheen onder de portefeuille Mobiliteit en Infrastructuur bij de provincie Limburg. De vrijwilligers van de historische toeristentrekker ondervonden recentelijk dat het cruciaal kan zijn onder welke portefeuille je valt, toen er heibel ontstond over een spoorovergang in Kerkrade. ProRail bleek van plan die te verwijderen, waarmee de plannen van de Miljoenenlijn voor een doorgaande verbinding naar het Maankwartier definitief gedwarsboomd zouden zijn. Hoewel de provincie al jaren het spoor van de Miljoenenlijn beheert, was er geen budget om de overgang ook over te nemen. Bij navraag bleek dat dat te maken had met het gebrek aan belang voor de provinciale infrastructuur. Daarom zette de Miljoenenlijn in aanloop naar de verkiezingen in op een portefeuillewissel naar Toerisme of Erfgoed, waardoor het belang van de verbinding wel weer significant zou zijn. Het is uiteindelijk de portefeuille Economie geworden, vertelt voorzitter Michel Schellekens. Gedeputeerde Stephan Satijn heeft tevens de portefeuilles Toerisme en Recreatie. Of hij nu wel heil ziet in een provinciale bijdrage voor behoud van de spoorovergang moet na het zomerreces blijken. Schellekens: „Sowieso zal er tot eind september niets gebeuren en ook ProRail is daarmee akkoord. Wij hopen zelf ergens eind augustus kennis te maken met de gedeputeerde.”
Het gedroomde traject van de Miljoenenlijn. De Limburger, 7 aug 2023 |
05-10-2023 17:05:27 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dit gaat dan over eind september 2024 ? |
05-10-2023 17:33:49 3 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Tip, lees nog even rustig de laatste regel van het artikel van john2💡 |
26-10-2023 12:18:20 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Nieuwe spoorweg wet. Nieuwe mogelijkheden voor de ZLSM. Wellicht ook voor de andere museum lijnen. Link, broen Zo-nieuws. Laatst bewerkt door john2 op 26-10-2023 12:19, reden: typfout herstelt |
26-10-2023 15:17:50 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
URL werkt helaas niet website encountered an unexpected error. Please try again later. |
26-10-2023 15:25:38 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Is blijkbaar even stuk: 'Please try again later' Eerder vandaag werkte die nog wel. Edit: En nu werkt die wel. Laatst bewerkt door aarclay op 26-10-2023 15:26 |
26-10-2023 16:53:08 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
26-10-2023 18:17:40 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Top! Het zou inderdaad leuk zijn als je weer eens vanuit Heerlen naar Simpelveld kan. Komt ook nog Maastricht in beeld? In de video wordt nl. enkel gerept naar Valkenburg. In het artikel wordt ook Aken genoemd maar dat lijkt me erg ambitieus. |
27-10-2023 13:23:45 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote De door mij geplaatste link heeft kuren en nukken. Zelf nog op geklik, krijg dezelfde tekst te zien en te lezen als in de quote te lezen is. |
27-10-2023 14:46:24 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Als je die foutmelding krijgt, meldt die dan even bij de makers van Zo-nws. Laatst bewerkt door aarclay op 27-10-2023 14:46 |
27-10-2023 17:48:05 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Heb het euvel van de Zo nieuws link door gegeven aan de makers van Zo nieuws. |
06-05-2024 16:54:31 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Spoorpark Simpelveld wacht op groen licht van gemeenteraad. Bron: Zo - nieuws. Laatst bewerkt door john2 op 06-05-2024 16:56 |
14-08-2024 16:28:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En blijkbaar is er weer nieuws vanuit het limburgse. |
14-08-2024 17:04:44 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Voor 3 jaar. |
14-08-2024 17:05:33 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Op treinposities schrijft iemand dat het om 3 jaar gaat, en dat hij eerst op 19 augustus naar Blerick gaat voor onderhoud, samen met mat '46 273 en mat '54 386. En dan na het onderhoud dus naar de ZLSM. |
14-08-2024 17:25:42 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Van interne bronnen kan ik dit bevestigen. |