08-05-2023 18:49:39 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Aldus een artikel van OV Magazine heeft FlixTrain een aanvraag ingediend bij ProRail en de ACM om een treinverbinding te starten vanaf Zv, via Ah, Ut, Asd, Gv naar Rtd. Bron: www.ovmagazine.nl |
08-05-2023 18:57:59 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Interessante timing, met de BR 408 in aantocht wordt het nog druk op die route! Ben benieuwd welke route Flix in Duitsland voor ogen heeft, rechtstreekse concurrentie richting Frankfurt of toch ergens onderweg linksaf richting Essen/Dortmund e.v. |
08-05-2023 20:24:57 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
"te starten vanaf Zevenaar", ik mag toch hopen dat die trein ergens in Duitsland begint. Dan heb je er als reiziger iets aan. |
08-05-2023 20:27:51 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Uiteraard, maar dat is geen ProRail-/ACM-gebied. |
![]() |
advertentie |
10-05-2023 08:56:03 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Uiteraard. Treinreiziger.nl schrijft bij monde van Arthur Kamminga dat het minstens naar Oberhausen is en dat de route verder Duitsland in gaat maar dat er op een later tijdstip wordt bepaald waarheen. In Duitsland is het Fernverkehr vrij, dus daar hoeft geen lang planningstraject aan vooraf te gaan. Logische opties zijn natuurlijk Hamburg, Berlijn, München of Basel. |
10-05-2023 09:20:05 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Het OV als speeltuin voor allerlei vervoerders zonder enige samenhang voor de reiziger. Dat het mogelijk is anno 2023. |
10-05-2023 10:17:43 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Speeltuin? Het is duidelijk dat er treincapaciteit tekort is bij Emmerich, daarmee zijn twee verbindingen extra welkom me dunkt. |
10-05-2023 10:33:16 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Zeker, maar juist dit praktijkvoorbeeld maakt het punt van karel extra urgent: de problemen ontstaan vooral als er door calamiteiten minder capaciteit is (treinen rijden met 1 ipv 2 stellen, of of treinen vallen uit). En het is maar zeer de vraag of een extra aanbieder dan daarbij gaat helpen, want met je ICE-kaartje kom je Flixtrain niet in en omgekeerd. |
10-05-2023 10:57:08 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
En de tweede vraag is: willen we Flixtrain wel op het Nederlandse net? Het bedrijf heeft een reputatie van extreme vertragingen. De rijtuigen zijn van binnen heel krap en de reserveringssystemen vallen vaak uit. Dan verstoppen bij het instappen soms massa's mensen de deuren, iedereen zoekt naar een plek en in de trein kan niemand meer voor- of achteruit. De 'conducteurs' van Flixtrain staan er telkens weer machteloos naar te kijken. Heb 't al tig keer in Duitsland zo zien gebeuren. Dat gebeurt dan op elk station, waardoor een Flixtrain enorme vertraging oploopt en overal in de weg rijdt. |
10-05-2023 11:01:36 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Daar is een heel probaat middel voor: niet gebruiken. Als je het voor jezelf niet goed genoeg vindt, gebruik het dan niet. Heb je van vertragingen of werknemers die hun werk niet doen ook geen last. Dit is gewoon een commercieel bedrijf dat een dienst aanbiedt, niet meer of minder. Als te weinig mensen het gebruiken verdwijnt het vanzelf. Laatst bewerkt door BVisser op 10-05-2023 11:01 |
10-05-2023 11:09:00 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Geen idee bij wie de fout lag, maar er zit ook wel eens licht tussen de informatiebronnen. Treinen die volgens DB (hafas) wel rijden en vervolgens niet te boeken zijn bij Flix. |
10-05-2023 11:18:19 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ik reis zelf ook niet met Flix. Dat was één keer en nooit weer. Maar zelfs dan heb je er nog last van. Want zo lang zo'n Flixtrain niet kan vertrekken, blijft het perronspoor bezet. Dan moeten andere treinen naar een alternatief spoor, soms een heel ander perron. Op stations als Amsterdam en Utrecht levert dat dus echt een enorm gedoe op. De helft (ja, 1 op de 2!) van de Flixtrains in Duitsland heeft een vertraging van meer dan 5 minuten, een kwart heeft zelfs meer dan een kwartier vertraging. En 2% van de treinen valt helemaal uit. Bron: Flix zelf. Dat geeft allerlei externe factoren de schuld, maar de cijfers zijn een stuk slechter dan die van DB Fernverkehr. Dat wil overigens wat zeggen... Ohja, 76% van de reizigers geeft de laagst mogelijke beoordeling: de.trustpilot.com (en keert waarschijnlijk nooit meer terug). En die maatschappij wil straks dus in de weg gaan rijden op zo'n beetje het drukste stuk spoor van Nederland. Laatst bewerkt door brun op 10-05-2023 11:25 |
10-05-2023 11:23:17 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Tsja, dat gebeurd ook regelmatig nogwel door NS, waar treinen van de andere vervoerders dan nogweleens last van hebben. Dat is natuurlijk geen Flixtrain specifiek geval. |
10-05-2023 12:19:13 2 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
@brun: je noemt een valide probleem. Maar het zal waarschijnlijk nog een flinke poos duren voor er een trein naar Nederland komt, en dan hebben ze in principe nog best wel tijd om problemen bij reserveren op te lossen. En dat is ook hun in eigen belang, omdat ze ongetwijfeld af willen van de slechte ervaringen en reviews. Het is inderdaad onhandig om treinen op je net te hebben die altijd vertraagd zijn, dus je kan prima eisen dat de halteringstijden voldoende ruim zijn. Maar het lijkt me ook overdreven om dan maar de grens af te sluiten voor die vervoerder. En trouwens: de Nightjet rijdt ook ongeveer altijd te laat vanuit Duitsland (volgens Zugfinder is 70% vertraagd, gemiddelde vertraging 31 minuten). Slecht excuus misschien, maar die verbieden we ook niet. Laatst bewerkt door Marco op 10-05-2023 12:22 |
10-05-2023 12:22:07 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote En als men hier over vragen stelt via Social Media, krijg je geen antwoord of een sneer dat je ook met de bus kan... Klantvriendelijkheid moeten ze nog even aan werken, maar de toon is niet zo gek, aangezien hun woordvoerder net zo'n toon aanslaat op Social Media. |
10-05-2023 12:23:45 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Een vertraagde trein UIT Duitsland heb je veel minder last van. Die moet weliswaar binnen NL in een ander pad ingelegd worden, maar vervolgens blijft-ie wel in dat pad en houdt-ie niet onnodig lang perronsporen bezet Het probleem dat brun beschrijft is dat een trein NAAR Duitsland z'n pad niet houdt en perronsporen lang bezet houdt. Dat levert veel meer problemen op |
10-05-2023 13:38:49 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ja precies, dat bedoel ik. Als Flixtrain hier te werk gaat zoals het in Duitsland doet, heb je om de haverklap een trein die in Amsterdam of Utrecht een perronspoor blokkeert omdat ze niet kunnen vertrekken. Wat heel vaak gebeurt (lees je ook in de klachten van reizigers): op het vertrekstation wordt duidelijk dat er een rijtuig ontbreekt. Dan annuleert Flixtrain ter plekke alle reserveringen. Omdat de treinen altijd bomvol zitten, heb je dus grote hoeveelheden reizigers die in de gangen staan en met elkaar discussiëren omdat ze geen zitplaats meer hebben. Flixtrain heeft die rijtuigen zo verbouwd dat er aanzienlijk meer stoelen in staan dan origineel. Het gangpad is smaller en de ruimte tussen de stoelen kleiner, dus reizigers kunnen niet makkelijk door de volle trein lopen. Gevolg: iedereen blokkeert elkaar, op de balkons gaat het niet voor- of achteruit en dús kunnen de laatste reizigers niet instappen, die staan dan in de deuren, die vervolgens niet dicht kunnen. Dat veroorzaakt die grote vertragingen bij vertrek. |
10-05-2023 14:35:29 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Maar -en dat is de keerzijde- het kost geen drol. Is toch een doelgroep voor. |
10-05-2023 16:31:23 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Het enige voordeel dat ik zie is dat het de boel weer goed op scherp zet en opschudding ontstaat. Worden we nooit slechter van |
10-05-2023 17:57:34 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat hangt er vanaf. |
10-05-2023 18:28:41 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Ik hoor om mij heen ook veel klachten over Ryanair en dat die maatschappij vele malen slechter dan de KLM is. Toch bestaat Ryanair nog steeds. In Italy was de FS niet goed bezig. Door de komst van de concurrentie gingen de prestaties van de FS ook omhoog. Dat Flixtrain naar Nederland wil rijden en daar nu alvast de paden voor aanvraagt, dit is de grootste angst van de NS. Helemaal als er nog meer paden aangevraag gaan worden. De reiziger kan nu wel de shitty service van beide maatschappijen vergelijken. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
11-05-2023 02:09:24 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Lange halterings tijden kun je wel gaan eisen, maar in de bestaande reizigers corridors is daar vaak helemaal geen ruimte en de capaciteit niet meer voor, de volgende trein staat al snel op jouw plekje te wachten immers ;) |
11-05-2023 08:10:00 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote
Dan past het niet, en komt er een overbelastingsverklaring van dat station. En dan moet er op een niet-discriminatoire wijze een oplossing gevonden worden tussen vervoerders en infrabeheerder. Dus niet: Flixtrain, jullie staat ons niet aan, de grens is gesloten 😜 Laatst bewerkt door Marco op 11-05-2023 08:11 |
11-05-2023 08:39:42 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Quote Als zelfs op Utrecht en 's Hertogenbosch treinen niet zelden planmatig 6 minuten halteren, moet dit tevens voor FlixTrain mogelijk zijn. (Tot zover overigens de snellere treinen dankzij het verwijderen van wissels.) |
11-05-2023 16:43:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Waarmee een "leuk"contrast ontstaat,nu worden die weg gehaald omdat ze niet of te weinig gebruikt worden. |
11-05-2023 17:37:39 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Om op je laatste vraag te antwoorden: In Utrecht worden sinds de invoering van de 10 minuten diensten er geen crossplatform aansluitingen meer overgenomen en is ook het vaste patroon ( ri Ah sp 19 en Ri Ht sp 18) verlaten. En doordat ook spoor 15 er regelmatig ( al dan niet gepland) bij betrokken wordt , kun je daar een spoor prima voor een trein met een langer stationnement gebruiken. Ook in Amsterdam is dat nu nog mogelijk ( tot de grote verbouwing begint?) Vervelender zijn ongeplande "lange stops"omdat je hier en daar al wat verder weg moet voorsorteren, en ook dat sommige kleine vervoerders geen eigen bijsturing hebben/ daarvoor een derde inhuren, maakt het direct inspelen op mogelijke hier benoemde problemen een stuk lastiger. |
11-05-2023 18:34:39 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Flixtrain let op de centjes dus mss is halteren op een station in classificatie 'Kathedraal' wel te duur voor en stoppen ze liever op Utrecht Lunetten, Vaartsche Rijn of Zuilen 😃 |
12-05-2023 00:14:43 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Lunetten is dan de meest logische vanuit Oberhausen ... ;) Laatst bewerkt door henri1972 op 12-05-2023 00:14 |
12-05-2023 09:52:33 1 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Wschl via Kleve, Nijmegen en Tiel 😜 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
12-05-2023 22:00:03 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Zit daar verschil in qua tarieven of je op Ut of één van de voorstadshaltes halteert? |
12-05-2023 22:06:54 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ja, de prijs van een stationnement hangt af van het type station. Dat zou terug te vinden moeten zijn in de netverklaring. |
13-05-2023 23:27:50 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Quote Netverklaring 2024 pagina 80, sub 4 "gebuikskosten". |
14-05-2023 00:11:32 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Concreet, voor lange-afstandstreinen is dat: Ut, Asd, Shl, Ledn, Rtd €52,78 (Kathedraal) (Heb maar even de hele aanvraag in de lijst gezet, plus de kwestie van gvttreinen) Ter vergelijking, het algehele treinpad (enkele reis van/naar de grens) zal tussen de €111 en €155 kosten, afhankelijk van het gewicht. |
14-05-2023 08:52:32 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Interessante aanvulling: Kort samengevat, Flixtrain doet een Ryanair-achtig voorstel: als de provincie nou even de elektrificatie betaalt, kan Flixtrain een trein Amsterdam-Groningen-Hamburg-Berlijn rijden. (Uitleg: Ryanair bood vroeger vanaf talloze kleine Europese steden een dagelijkse lijnvlucht naar Londen, mits die steden op eigen kosten hun vliegveld zouden renoveren en extra lage tarieven voor Ryanair zouden hanteren) Laatst bewerkt door brun op 14-05-2023 08:57 |
14-05-2023 09:28:01 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Ik neem aan dat Zv dan ook Plus is? Of is zelfs Zv Basis? |
14-05-2023 09:51:22 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Zevenaar is basis. De categorie wordt bepaald door het aantal reizigers, inclusief overstappers. De indeling is <1000 Halte 1000-10 000 Basis 10 000-25 000 Plus 25 000-75 000 Mega >75 000 Kathedraal Laatst bewerkt door Dionysusnu op 14-05-2023 10:01 |
14-05-2023 16:14:04 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Als ze zwart op wit kunnen krijgen dat Flixtrain dat vervolgens bv 10 jaar exploiteert, vind ik dat eigenlijk een best goeie deal. Ze hebben hier wel een punt namelijk: waterstof is leuk voor lijntjes naar Roodeschool of Delfzijl, maar voor een lijn waar internationale treinen zouden moeten rijden is een draad veel handiger. Ze trekken een boel geld uit (half miljard) om de N33 naar de Eemshaven te verdubbelen, gebaseerd op niets meer dan een onderbuikgevoel en een roep van de industrie, terwijl er nog geen 10.000 voertuigen per etmaal op het noordelijkste stuk rijden. Als ze nou eens 50 miljoen uit dat potje halen, zijn ze er misschien al. |
14-05-2023 16:25:32 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja, daar heb je gelijk in. Dat zou best wel weer een mooie oplossing zijn. Het is sowieso inderdaad zot dat we vrijwel heel Nederland hebben geëlektrificeerd, maar nog twijfelen over een paar lijntjes in de provincie. Hang gewoon overal een draad, zó veel kost het nu ook weer niet. |
15-05-2023 19:30:16 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Nouja het heeft natuurlijk te maken met hoge kosten tegenover lage baten. Alle niet-geëlektrificeerde lijnen zijn verlieslatend, uitgezonderd Groningen-Leeuwarden vermoed ik (die draaide lang geleden al zo'n beetje quitte). Eerstvolgende is de Maaslijn, maar dat wordt al jarenlang gepoogd en gaat verre van vloeiend door de ingewikkeldheid bij Venlo, kostenexplosies etc etc... |
23-05-2023 08:32:51 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
duurde even, maar daar is de aanvraag bij ACM. het is natuurlijk even afhankelijk van wat de NS ook gaat doen, maar even snel een observatie qua dienstregeling:
Er is wel wat puzzelwerk nodig om dit goed te krijgen, als het uberhaubt mag, maar laten we vooral niet vooruit lopen op het 2e. ook een leuk stukje in de tekst: "Voor het traject in Nederland zal gebruik worden gemaakt van het veiligheidscertificaat van de in Nederland erkende vervoerder die het vervoer in onderaanneming zal verrichten." Laatst bewerkt door stijngeluk op 23-05-2023 08:36 |
23-05-2023 09:16:26 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ja, dat is de manier waarop Flixtrain werkt - het exploiteert zelf geen treinen en bussen, dat gaat allemaal via onderaannemers. Ben benieuwd wie dat wordt.
|
23-05-2023 09:58:32 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik zet € 5 in op TCS. 😉 |
23-05-2023 18:39:40 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De dienstregelingen zoals ze bij de ACM ingediend worden zijn indicatief. Sowieso is het in principe een aanvraag voor dienstregeling 2025, door de aanvraag nu te doen kan ProRail daar rekening mee houden bij het voorbereiden van de nieuwe jaardienst (dat proces start zo'n 1,5 jaar voor de start van de dienstregeling) en als het conflicteert met de NS zal men in overleg treden hierover of zal uiteindelijk door ProRail een besluit genomen worden. Men hint op dat men eerder begint als dat kan, maar voor 2024 is de aanvraag al gesloten, men kan dus nog hooguit in de vrije ruimte een trein inleggen als dat toevallig past. |
23-05-2023 20:36:16 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Benieuwd wat ze gaan doen als Emmerich - Oberhausen tussen november 2024 en mei 2026 twintig weken niet beschibaar is. Dan wordt Venlo - Den Haag/Rotterdam via Amsterdam wel een hele lange zit. |
23-05-2023 22:03:25 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dat staat ook in het gelinkte document:
|
23-05-2023 22:19:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Dan kun je 'm beter andersom doen: Venlo - Eindhoven - Rotterdam - Den Haag - Amsterdam, en daar eindigen. Reizigers naar Utrecht en Arnhem stappen in Eindhoven over. |
23-05-2023 23:01:09 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Venlo - Den Haag via Asd is al heel lang gebruikelijk voor de Alpen Express 💡 |
24-05-2023 05:54:19 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote Voor dat laatste moet Flixtrain het eens worden met NS en het is de vraag of die verplicht zijn om daar aan mee te werken. Anders betekent het voor reizigers extra kosten. Laatst bewerkt door BVisser op 24-05-2023 06:34 |
12-10-2024 17:43:19 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Flixtrain heeft de treinpaden gekregen, maar komt voorlopig niet in Nederland rijden. |
27-05-2025 11:37:41 1 | ||
---|---|---|
SVFW
![]() |
Flixtrain laat in een persbericht weten dat het 65 nieuwe hogesnelheidstreinen heeft besteld bij het Spaanse Talgo. Siemens is geselecteerd om nieuwe Vectron locs te leveren. Bij de order is een bedrag van 2,4 miljard euro gemoeid, waarvan inmiddels 1 miljard vaststaat. De nieuwe treinen zullen hetzelfde materiaal zijn als waar de IC Berlijn ook mee gaat rijden (ICE L, gebaseerd op Talgo 230). Volgens de Instagram post van Railcolor zullen de treinen ook geschikt zijn om te rijden in Nederland. Persbericht + artist impressions (onderaan): corporate.flix.com Laatst bewerkt door SVFW op 27-05-2025 11:38 |
27-05-2025 16:23:44 1 | ||
---|---|---|
Fairrail
![]() |
De nieuwe treinen zullen geschikt worden voor inzet in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Zweden. |