Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
20-02-2013 22:10:25
mren
mren
Zie nu voor het eerst (kan ook moeilijk anders, de hele coupé kleurt geel) reclame voor NS Zonetaxi en tips over hoe reisinformatie te krijgen op de schermen in ICM draaien. Vanmiddag niets gezien, want toen waren de schermen sfeervol zwart.  

21-02-2013 08:00:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (wo 20 feb 2013 22:10:25 https://somda.nl/forum/2045/p436846/): en tips over hoe reisinformatie te krijgen
Je bedoeld die "doe de reisplanner check" met als grote kop "werk aan het spoor" erboven zeker? Ze zouden beter zo de werkzaamheden aan kunnen kondigen op die schermen, valt meer op dan hoe men het nu doet.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-02-2013 11:26:20
mren
mren
Die bedoel ik ja.
De letters zijn in ieder geval te klein om te kunnen lezen van een grote afstand, dus daar is weer niet zo over nagedacht
 

08-03-2013 22:15:59
stefanvdw
stefanvdw
Er was een tijdje terug nog gevraagd om een foto van die infrarood-telstrip die reizigers telt voor de 'Instapp' applicatie, bij deze dus: http://www4.picturepush.com/photo/a/12368027/img/Anonymous/IMAG0841-1.jpg en http://www1.picturepush.com/photo/a/12368044/img/Anonymous/IMAG0839.jpg voor een indicatie.

Overigens loopt dat systeem nog niet perfect, volgens de app bestaat de 3676 uit de 4034+4231, in de praktijk rijdt ie echter met de losse 4032

Laatst bewerkt door stefanvdw op 08-03-2013 22:20
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-03-2013 01:15:52
wadloper96
wadloper96
Oh tel die per deur? Het kan net zo goed voorin instappen en helemaal achterin lopen?


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

10-03-2013 01:34:21
Roy
Roy
Er hangen ook strips tussen de coupes als het goed is.%08%  

10-03-2013 11:00:30
aarclay
aarclay
Thnx voor de foto's....


Choo choo.....
 

10-03-2013 23:42:52
stefanvdw
stefanvdw
De telstrips zitten inderdaad niet alleen boven de buitendeuren, maar ook boven de deuren van de bakovergang en boven de schuifdeuren naar de coupés, zie deze twee foto's die ik zojuist nog gemaakt heb als bewijs http://www5.picturepush.com/photo/a/12385813/img/Anonymous/IMAG0855.jpg en http://www1.picturepush.com/photo/a/12385834/img/Anonymous/IMAG0856.jpg  

11-03-2013 10:41:54
john2
john2
Quote
stefanvdw (vr 08 mrt 2013 22:15:59 https://somda.nl/forum/2045/p439396/): Er was een tijdje terug nog gevraagd om een foto van die infrarood-telstrip die reizigers telt voor de 'Instapp' applicatie, bij deze dus: http://www4.picturepush.com/photo/a/12368027/img/Anonymous/IMAG0841-1.jpg en http://www1.picturepush.com/photo/a/12368044/img/Anonymous/IMAG0839.jpg voor een indicatie.

Overigens loopt dat systeem nog niet perfect, volgens de app bestaat de 3676 uit de 4034+4231, in de praktijk rijdt ie echter met de losse 4032

Hoe is het dan technisch geregeld als men uitstap, wordt men dan nog eens geteld? Of als men links of rechtsom van de ene naar de andere bak loopt. Ik kan van de ene naar de andere bak lopen en weer terug. Wordt ik dan dubbel geteld?

Laatst bewerkt door john2 op 11-03-2013 10:42, reden: type fout hersteld.
 

11-03-2013 10:55:55
jorgo
jorgo
Men mag er toch van uit gaan dat de richting waarin iemand loopt door dit systeem geregistreerd wordt? Dan is dubbeltellen uitgesloten, tenzij je misschien heel bewust probeert de sensors te saboteren door er telkens met je arm langs te gaan of zo.  

11-03-2013 12:57:22
AgentX
AgentX
Of we moeten eens gaan opletten of treinen in het begin van hun rit nog rustig zijn en naar mate ze de eindstation naderen, ze steeds drukker worden.  

11-04-2013 16:14:37
aarclay
aarclay
Even een paar vragen:
- Hoe staat het met de schade aan de 4245(?), die in Putten een zwart-geblakerde kopbak heeft overgehouden na een aanrijding. Deze staat in de werkplaats op dit moment, want op het opstelterrein heb ik deze niet meer waargenomen.
(http://www.hetkontaktveluwsnieuwsblad.nl/plaatsnamen/putten/35066472.jpg)

- OBIS is inmiddels al actief in elke ICM, maar de automatische omroep wordt na bijna twee jaar nog steeds neit gebruikt? Is daar een reden voor?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-04-2013 16:15


Choo choo.....
 

11-04-2013 16:27:37
martijn
martijn
Quote
AgentX (ma 11 mrt 2013 12:57:22 https://somda.nl/forum/2045/p439747/): Of we moeten eens gaan opletten of treinen in het begin van hun rit nog rustig zijn en naar mate ze de eindstation naderen, ze steeds drukker worden.

Valt mee hoor, ik stap bijna elke middag in Zp in een vrijwel groene ICMm richting Dv. En binnen is het ook niet druk
 

12-04-2013 20:22:01
maurits
maurits
Quote
aarclay (do 11 apr 2013 16:14:37 https://somda.nl/forum/2045/p444757/):
- OBIS is inmiddels al actief in elke ICM, maar de automatische omroep wordt na bijna twee jaar nog steeds neit gebruikt? Is daar een reden voor?


De automatische omroep zou niet de gewenste kwaliteit hebben, daarom is die bij de introductie van OBIS in ICM niet ingeschakeld. Maar na 2 jaar zou je toch mogen verwachten dat men de berichten opnieuw ingesproken en de software weer geconfigureerd heeft.

Met name in VIRM is de kwaliteit van de handmatige omroep bedroevend, daar zou een automatische omroep een welkome aanvulling zijn. In ICM werkt de handmatige omroep vaak juist weer iets te goed


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-04-2013 21:22:30
MDDM
MDDM
Wat mankeert er aan de omroep in een VIRM? Installatie technisch?


Gr Joop mcn Lls
 

12-04-2013 21:36:27
Klaasje
Klaasje
Het is lang niet altijd even goed bij IRM.  

12-04-2013 21:43:13
maigoda
maigoda
Quote
maurits (vr 12 apr 2013 20:22:01 https://somda.nl/forum/2045/p444998/): Met name in VIRM is de kwaliteit van de handmatige omroep bedroevend, daar zou een automatische omroep een welkome aanvulling zijn. In ICM werkt de handmatige omroep vaak juist weer iets te goed

Dat komt omdat de microfoon in de ICM zeer gevoelig is. Daarom is de omroep in ICM probleemloos te horen. Vaak zelfs "veel te goed". Met name als iemand omroept die nog niet weet dat je enige afstand tot de microfoon moet bewaren.
Groetjes,
Emiel
 

12-04-2013 21:52:55
thom
thom
Quote
Klaasje (vr 12 apr 2013 21:36:27 https://somda.nl/forum/2045/p445018/): Het is lang niet altijd even goed bij IRM.

Inderdaad, maar ik denk dat dat misschien ook aan het gebruik van de instalatie ligt.

Vaak hoor ik alleen ergens in de verte wat gemompel...
 

12-04-2013 22:18:06
MDDM
MDDM
Quote
Klaasje (vr 12 apr 2013 21:36:27 https://somda.nl/forum/2045/p445018/): Het is lang niet altijd even goed bij IRM.
Ik vraag aan Maurits wat er loos is met de omroep. Zit nu niet echt op een oneliner van jou te wachten. Kom dan met iets concreets.


Gr Joop mcn Lls
 

12-04-2013 22:39:11
maurits
maurits
Quote
MDDM (vr 12 apr 2013 21:22:30 https://somda.nl/forum/2045/p445015/): Wat mankeert er aan de omroep in een VIRM? Installatie technisch?


Wat voor mij telt is dat de omroepberichten volledig, duidelijk en op een passend volume bij de reiziger belanden. En mijn ervaring met VIRM is dat de omroepberichten vaak erg zacht uit de luidsprekers komen, vaak nauwelijks hoorbaat voor de reiziger.

Hoe het installatietechnisch allemaal werkt maakt mij niks uit, wat mij betreft gaat de overdracht tussen omroephoorn en luidspreker per rooksignaal Het gaat mij om het resultaat.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-04-2013 22:41:15
b2py
b2py
Quote
MDDM (vr 12 apr 2013 22:18:06 https://somda.nl/forum/2045/p445022/):
Quote
Klaasje (vr 12 apr 2013 21:36:27 https://somda.nl/forum/2045/p445018/): Het is lang niet altijd even goed bij IRM.
Ik vraag aan Maurits wat er loos is met de omroep. Zit nu niet echt op een oneliner van jou te wachten. Kom dan met iets concreets.
Je hoeft toch geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen wat er mis is met een omroep als je die niet hoort? Dat je hem dus niet hoort. Weten wij veel welke technische componenten niet werken..
 

12-04-2013 22:42:48
broek53
broek53
Quote
MDDM (vr 12 apr 2013 22:18:06 https://somda.nl/forum/2045/p445022/):
Quote
Klaasje (vr 12 apr 2013 21:36:27 https://somda.nl/forum/2045/p445018/): Het is lang niet altijd even goed bij IRM.
Ik vraag aan Maurits wat er loos is met de omroep. Zit nu niet echt op een oneliner van jou te wachten. Kom dan met iets concreets.
Het wisselt enorm, en waar dat nu aan ligt? Het komt voor dat ik in hetzelfde stel op dezelfde rit de ene keer wat gebrabbel hoor in de verte, en de volgende keer/bij het volgende station duidelijk verstaanbaar. Misschien dat dat aan het spreekpunt ligt?

Laatst bewerkt door broek53 op 12-04-2013 22:43
 

12-04-2013 22:52:08
maurits
maurits
Quote
maigoda (vr 12 apr 2013 21:43:13 https://somda.nl/forum/2045/p445020/):
Dat komt omdat de microfoon in de ICM zeer gevoelig is. Daarom is de omroep in ICM probleemloos te horen. Vaak zelfs "veel te goed". Met name als iemand omroept die nog niet weet dat je enige afstand tot de microfoon moet bewaren.



Het omroepen met een microfoon is ook een stuk moeilijker dan met een omroephoorn.

Aan boord van de Krokus Express kan ik in het barrijtuig omroepen via een microfoon welke regelbaar is met behulp van een mengpaneel of door middel van een ouderwetse bakelieten telefoonhoorn in een kast op de balkons van de zitrijtuigen.

Vaak blijkt de oude bakelieten telefoonhoorn een beter resultaat te geven in de zitrijtuigen, ook omdat je bij de microfoon afhankelijk bent van de inregeling van het mengpaneel, omgevingsgeluid en afstand tot de microfoon. Bij de telefoonhoorn hou je vanzelf de juiste afstand tot de microfoon en hoor je het resultaat direct terug via de luidspreker in de hoorn.

Laatst bewerkt door maurits op 12-04-2013 23:03


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

13-04-2013 00:52:12
MDDM
MDDM
Quote
maurits (vr 12 apr 2013 22:39:11 https://somda.nl/forum/2045/p445024/):
Quote
MDDM (vr 12 apr 2013 21:22:30 https://somda.nl/forum/2045/p445015/): Wat mankeert er aan de omroep in een VIRM? Installatie technisch?


Wat voor mij telt is dat de omroepberichten volledig, duidelijk en op een passend volume bij de reiziger belanden. En mijn ervaring met VIRM is dat de omroepberichten vaak erg zacht uit de luidsprekers komen, vaak nauwelijks hoorbaat voor de reiziger.
Juist, daar zou ik eventueel dan een melding over kunnen maken bij MBN ware het niet dat .....
Quote
Hoe het installatietechnisch allemaal werkt maakt mij niks uit, wat mij betreft gaat de overdracht tussen omroephoorn en luidspreker per rooksignaal Het gaat mij om het resultaat.
.....Dit soort opmerkingen nou dan net weer even wat weerstand opwekt om een melding te maken.


Gr Joop mcn Lls
 

13-04-2013 00:54:35
MDDM
MDDM
Quote
b2py (vr 12 apr 2013 22:41:15 https://somda.nl/forum/2045/p445026/):
Quote
MDDM (vr 12 apr 2013 22:18:06 https://somda.nl/forum/2045/p445022/):
Quote
Klaasje (vr 12 apr 2013 21:36:27 https://somda.nl/forum/2045/p445018/): Het is lang niet altijd even goed bij IRM.
Ik vraag aan Maurits wat er loos is met de omroep. Zit nu niet echt op een oneliner van jou te wachten. Kom dan met iets concreets.
Je hoeft toch geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen wat er mis is met een omroep als je die niet hoort? Dat je hem dus niet hoort. Weten wij veel welke technische componenten niet werken..
ik zit voorin en schakel automatisch die roeptoeter uit in m'n cabine. Jullie weten alles toch zo goed te vertellen, ging er vanuit dat jullie (wie de schoen past....) mij dan ook duidelijkheid konden verschaffen. Zit ik er ff naast zeg....


Gr Joop mcn Lls
 

13-04-2013 00:56:57
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (vr 12 apr 2013 22:42:48 https://somda.nl/forum/2045/p445027/):
Quote
MDDM (vr 12 apr 2013 22:18:06 https://somda.nl/forum/2045/p445022/):
Quote
Klaasje (vr 12 apr 2013 21:36:27 https://somda.nl/forum/2045/p445018/): Het is lang niet altijd even goed bij IRM.
Ik vraag aan Maurits wat er loos is met de omroep. Zit nu niet echt op een oneliner van jou te wachten. Kom dan met iets concreets.
Het wisselt enorm, en waar dat nu aan ligt? Het komt voor dat ik in hetzelfde stel op dezelfde rit de ene keer wat gebrabbel hoor in de verte, en de volgende keer/bij het volgende station duidelijk verstaanbaar. Misschien dat dat aan het spreekpunt ligt?
Dat zou zomaar kunnen. Laatst mee geholpen met omroep testen, en vanuit cabine 1 was het luid en duidelijk te horen in de trein, vanuit cabine 2 nauwelijks. In de trein zelf waren 2 punten die ook niet helemaal lekker werkte. Wat de stmt er verder aan gedaan heeft weet ik niet, moest zelf weer aan de bak.


Gr Joop mcn Lls
 

17-04-2013 16:10:15
treintim
treintim
Quote
aarclay (do 11 apr 2013 16:14:37 https://somda.nl/forum/2045/p444757/): Even een paar vragen:
- Hoe staat het met de schade aan de 4245(?), die in Putten een zwart-geblakerde kopbak heeft overgehouden na een aanrijding. Deze staat in de werkplaats op dit moment, want op het opstelterrein heb ik deze niet meer waargenomen.
(http://www.hetkontaktveluwsnieuwsblad.nl/plaatsnamen/putten/35066472.jpg)


Afgelopen zaterdag kwam de 4245 van Hlmwpl naar On, gesleept door een VIRM-VI.
Vandaag is het stel alweer in actieve reizigersdienst gespot.

Laatst bewerkt door treintim op 17-04-2013 16:11
 

10-07-2013 21:54:32
himym
himym
Maar weer eens afstoffen hier: kennelijk is men na de IV'tjes begonnen met het aanbrengen van UIC-nummers op de ICM-III'tjes, vandaag met de 4013 met dergelijke nummers mogen reizen in 9128.  

10-07-2013 22:30:21
AgentX
AgentX
Klopt, in het OD werd ook al een drietje, een SGM en zelfs een 1700 met UIC-nummers genoemd.

Laatst bewerkt door AgentX op 10-07-2013 22:32
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-07-2013 18:51:07
aarclay
aarclay
Het ziet er naar uit dat het COGNOS/reizigerstelsysteem op de IJssellijn als proef ten einde is gebracht. De NSinstAPP-applicatie waarmee je het drukte kon bekijken geeft aan de de proef beeindigd is, en verder lijkt het systeem ook uitgeschakeld te zijn.

Ik zie geen enkele tel-ICM meer op de door mij gebouwde 'radar', terwijl er toch ICM ingezet zou moeten zijn volgens de planning. Of de omlopen zijn veranderd??

Laatst bewerkt door aarclay op 28-07-2013 18:53


Choo choo.....
 

28-07-2013 18:53:07
sfj
sfj
Proef is al een tijdje ten einde, dus de server zal inmiddels ook wel uitgezet zijn


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-07-2013 19:03:08
Amazonous
Amazonous
Dat nog net niet, maar de proef is gestopt, actuele data is er niet meer en de app zal dan ook geen live gegevens meer tonen.  

28-07-2013 19:06:22
aarclay
aarclay
Die draait nog, en geeft nog wel reactie. Echter geen enkele trein wordt meer herkend als 'bekend'.

Nou ja, het was een interessante proef, en een leuk moment om hier een 'radar' voor te bouwen. Hopelijk krijgt de proef een vervolg in de rest van de treinen, maar ik gok dat dit wegens bezuinigingen niet door zal gaan.


Choo choo.....
 

28-07-2013 23:57:23
jeanne
jeanne
Naar verluid is er buitenlandse interesse in het systeem en applicatie getoond. De SBB onderzoekt de mogelijkheiden om met de kennis en hardware ook daar een proef te nemen.


Jeanne Kok
 

14-08-2013 19:08:41
dvdhoven
dvdhoven
Ik weet niet of het interessant is, maar ik heb vanmiddag de UIC-nummers van de 4095 genoteerd:
Bk: 94 84 438 8095-0
AB: 94 84 438 9095-9
mBFk: 94 84 438 7095-1


Dick van den Hoven
 

14-08-2013 21:43:08
sik214
sik214
Ik ben benieuwd welk nummer de AB van de 4044 krijgt...  

14-08-2013 21:51:53
sfj
sfj
Toen ik je bericht las stond 'ie als 1572 voor m'n neus:
94 84 43 86 044-0
Lijkt dus niet aan de 4007 te herinneren.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-08-2013 22:39:09
sik214
sik214
Da's toevallig . De kans had er wel ingezeten dat het goed ging, gezien de nieuwe bak van treinstel 2118 en 4224, maar helaas.  

15-08-2013 00:10:20
maigoda
maigoda
Quote
sfj (wo 14 aug 2013 21:51:53 https://somda.nl/forum/2045/p462972/): Toen ik je bericht las stond 'ie als 1572 voor m'n neus:
94 84 43 86 044-0
Lijkt dus niet aan de 4007 te herinneren.

Dat is ook geen noodzaak of verplichting. Je kunt als aanvrager gewoon de nummers vragen die je wilt. Zijn ze beschikbaar, dan worden ze gewoon toegewezen.
Groetjes,
Emiel
 

15-08-2013 07:01:27
sik214
sik214
Tuurlijk, er is ook geen probleem. Valt alleen op dat men eerst netjes de bakcodes volgt om tot een UIC-nummer te komen en bij deze toevallig niet.

Laatst bewerkt door sik214 op 15-08-2013 07:01
 

15-08-2013 09:47:46
110573
110573
Toen ik laatst de 4007 zag waren er in ieder geval geen bakcodeplaatjes met 383.007 meer te vinden op de bak.  

15-08-2013 14:02:14
RBNrd
RBNrd
Er zijn nog wel wat ICM0 sporen te vinden in de AB van de 4044. Zo wijkt de raamindeling ook nog iets af waardoor aan de binnenzijde bij het eind van de 1e klas tussen de witte zijwanden een extra strook is gezet. Bij de overige stellen valt de beplating van de zijwanden op die plek netjes in elkaar.  

15-08-2013 15:00:55
aarclay
aarclay
Plus een deel van een apparatenkast die iets in de weg stond bij de treeplanken.
Ik hoop de 4044 binnenkort weer eens te spotten.


Choo choo.....
 

15-08-2013 22:38:01
110573
110573
Én de deuren zijn een fractie hoger dan die van het 'gewone' ICM, waardoor ze meer boven de blauwe band uitsteken.

Laatst bewerkt door 110573 op 15-08-2013 22:39
 

16-08-2013 00:38:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Niet alleen de deuren zijn hoger, de montagerail (waar de witte wanden aan vast zitten en het kofferrek e.d.) zit ook 5cm hoger, ook is de bakovergang anders.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-08-2013 10:02:36 1
aarclay
aarclay
Op welke wijze is de bakovergang anders? Er zit nu net als de de andere ICM een dubbele schuifdeur in i.p.v. een handmatige enkele die in de ICM-0 zat.  

16-08-2013 10:11:35
dlm4yjp
dlm4yjp
afwijkende maatvoering


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-08-2013 14:18:51
sfj
sfj
Voor de geinteresseerden: 4044 is nu 1553a, als ' t goed is dan 1548v 1563a ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-08-2013 20:36:51
timtrein
timtrein
De kopwanden zijn toch van de originele AB4044 afgekomen, meen ik?  

16-08-2013 23:49:04
110573
110573
Getuige deze foto http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/7420853622 hebben ze er in ieder geval flink aan gesneden.  

20-08-2013 22:39:34
DingeZ
DingeZ
Ik werkte zojuist dat de mBk van stel 4056 bij de eerste stoelen binnenkomend vanaf het tweede balkon links, de 'buis' die onder het raam langs de vloer loopt wel een heel grote uitstulping heeft. Zo groot dat je daar bijna geen plek meer hebt om je benen kwijt te kunnen. Is dat alleen bij dit stel het geval, of meerdere/de hele serie en wat is daar de reden van?  

20-08-2013 23:06:37
thom
thom
Die buis is de verwarmingskoker, en die uitstulping zal wel een uitblaasopening zijn.  

21-08-2013 08:08:03
sik214
sik214
Quote
DingeZ (di 20 aug 2013 22:39:34 https://somda.nl/forum/2045/p463630/): Ik werkte zojuist dat de mBk van stel 4056 bij de eerste stoelen binnenkomend vanaf het tweede balkon links, de 'buis' die onder het raam langs de vloer loopt wel een heel grote uitstulping heeft. Zo groot dat je daar bijna geen plek meer hebt om je benen kwijt te kunnen. Is dat alleen bij dit stel het geval, of meerdere/de hele serie en wat is daar de reden van?
Dat heeft elke stel bij één raam plaats. Je zit daar met je voeten wat hoger inderdaad!
 

22-08-2013 11:49:06
RBNrd
RBNrd
Die koker is niet van de verwarming maar het is een ventilatie kanaal van tractiemotor 3. Dit zat vroeger onder de verhoogde vloer van de keuken verwerkt.

Laatst bewerkt door RBNrd op 22-08-2013 11:49
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-08-2013 12:10:40
DingeZ
DingeZ
Weer wat geleerd.%02%  

22-08-2013 23:58:16
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt helemaal, voor de duidelijkheid: dit is NIET de koker die gebruikelijk langs alle stoelen loopt.
Maar de "lompe" L vormige buis, mensen met lange benen zitten daar dan ook echt dubbelgevouwen: 0,0 meter beenruimte namelijk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-09-2013 00:28:57
aarclay
aarclay
Om even een open deur in te trappen, en een oude koe weer op te duiken uit de sloot:

Bij de introducering van OBIS, enkele jaren geleden zou er dus ook een automatische omroep aan worden gezet. Het schijnt dat deze enkele keren ook gebruikt is, maar het staat al tijden uit.

Is hier wat bekend over? Gaat het nog eens aan? In zowel VIRM, DDZ als ICM heb ik het nooit gehoord.


Choo choo.....
 

28-09-2013 00:44:37
AgentX
AgentX
Ik heb het ooit één keer in een ICM gehoord, het stond toen héél zacht, maar het was wel nog net hoorbaar. Het was toen dezelfde stem als nu in SLT.

"Dames en heren. Goedemiddag. Het volgende station is Woerden. Station Woerden."
 

28-09-2013 10:43:54
marciekemp
marciekemp
Heb het zelf bij DDZ gehoord toen deze net uit revisie kwamen, maar idd daarna niet meer gehoord  

01-10-2013 00:04:29
BGM104
BGM104
Er loopt een CW om de prullenbakken in de 2e klas in de coachopstelling aan te pakken. De oude prullenbak waar je lekker je scheenbeen tegen kan stoten gaat weg en er komt een kleiner exemplaar in de stoel voor je voor terug. Afgelopen weekend viel me dit voor het eerst op, maar ik reis niet zo vaak met ICMm.  

01-10-2013 00:36:02
aarclay
aarclay
Alleen in de drietjes in ieder geval. In de viertjes is deze al onder de stoel weggewerkt .

En ja, die vuilnisbakjes in het midden is een ware vloek, kan ik je vertellen. Niet dat ik lange benen heb, maar pas heb ik me toch nog lelijk tegen die ondingen gestoten.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-10-2013 00:38


Choo choo.....
 

01-10-2013 09:56:33
treinjoop
treinjoop
Quote
AgentX (za 28 sep 2013 00:44:37 https://somda.nl/forum/2045/p468639/): Ik heb het ooit één keer in een ICM gehoord, het stond toen héél zacht, maar het was wel nog net hoorbaar. Het was toen dezelfde stem als nu in SLT.

"Dames en heren. Goedemiddag. Het volgende station is Woerden. Station Woerden."


Ik ga er dan van uit dat in de toekomst de omroep stem die nu hoorbaar is in SGMm in al het materieel te horen zal zijn.

Maar de huidige omroep in SLT heeft wel een beter tempo. Helaas kunnen de nieuwe stations hiermee niet meer worden ingesproken i.v.m. het overlijden van deze stem.
 

01-10-2013 09:59:34
MDDM
MDDM
Nieuwe stations zouden nu, met de RIS-update die uitgevoerd wordt, met een nieuw stemgeluid wel omgeroepen moeten worden


Gr Joop mcn Lls
 

01-10-2013 21:27:30
AgentX
AgentX
Dan zal de stem in ICM wel wijzigen in de SGM-stem ja.  

01-10-2013 22:34:05
aarclay
aarclay
Als hij toch al jaren uit staat

Ik zag in een filmpje achter deze http://www.youtube.com/watch?v=_ccu6kImGTA op 2:14 een voorbeeld van de automatische omroep.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-10-2013 22:34


Choo choo.....
 

01-10-2013 22:40:24
AgentX
AgentX
Ja, dat is de stem die op dit moment nog in de meeste SLT's te horen is. Die heeft voorheen ook in SGM gezeten, en ik heb hem ook één keer in een ICM zo gehoord.  

19-10-2013 19:43:19
aarclay
aarclay
Om er even op terug te komen. Is er al wat bekend over de reden waarom ergeen automatische omroep in de ICM (en DDZ, VIRM etc) gebruikt wordt?

Te complex met splitsen van materieel? Geen bekendheid ermee? Of...?
De vraag komt regelamtig terug, maar blijkbaar weet niemand het antwoord?


Choo choo.....
 

24-10-2013 00:54:14
Amazonous
Amazonous
Ga er maar niet vanuit dat die op korte termijn wordt geactiveerd. Het werkt allemaal niet je-van-het.  

24-10-2013 09:20:54
aarclay
aarclay
Quote
Amazonous (do 24 okt 2013 00:54:14 https://somda.nl/forum/2045/p472531/): Ga er maar niet vanuit dat die op korte termijn wordt geactiveerd. Het werkt allemaal niet je-van-het.

Vertel eens meer? Wat zijn de problemen dan zoal?


Choo choo.....
 

24-10-2013 13:43:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Mwah, bij ICM ging het wel is wat mis voor zover ik het hoorde.
"Deze Intercity-Sprinter rijdt naar Rotterdam-Den Haag-Niet instappen"
Oftewel: dat was een trein op Ut die in drieëen werd gesplitst:
-Een deel als intercity naar Rotterdam
-Een deel als intercity naar Den Haag
-Een deel wat schijnbaar als sprinter ging rijden, in ieder geval, deze bleef achter op Ut.
Dat is inderdaad niet helemaal je-van-het %08%

Paar maanden later ging het in Zl wel goed:
"Station Zwolle, hier word de trein gesplitst. Treinstel xxxx rijdt naar Lw en treinstel xxxx naar Gn."

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 24-10-2013 13:44


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-10-2013 16:34:40
Amazonous
Amazonous
Inderdaad, als InfoPlus iets vreemds doet gaat het systeem over de zeik en moet ingegrepen worden.

Laatst bewerkt door Amazonous op 25-11-2013 23:59
 

25-11-2013 23:57:28
mren
mren
Geen idee of het nieuw is of dat het me nu toevallig opviel: boven de binnendeur naar de cabine is een knipperend verlichte blauwe lichtbak die aangeeft of er een machinist aanwezig is. Hiermee wordt nog meer aandacht gevraagd om de vluchtweg vrij te laten.  

26-11-2013 00:00:36
Amazonous
Amazonous
Een aardige tijd terug kwam ik dat ding al een keer tegen. Of het in ICM was durf ik niet te zeggen, maar voor zover ik weet bestaat het al een tijdje.  

26-11-2013 00:06:32
AgentX
AgentX
Het zit anders niet in veel ICM's. Ik reis er dagelijks mee, maar nog nooit gezien. Is het niet weer een proef?  

26-11-2013 00:09:48
Amazonous
Amazonous
Geen idee of het officieel een proef is, het is inderdaad maar heel beperkt uitgerold tot nu toe.  

26-11-2013 00:12:48
mren
mren
Dit was in ieder geval in het viertje dat voorop 1779 reed.  

26-11-2013 00:22:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, er zijn 3 treinstellen uitgerust met dit bordje, als ik mij niet vergis zijn dat ook de laatste 3 ICM's die hun OBIS kregen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-11-2013 09:41:28
AgentX
AgentX
En dan nu nog de hamvraag: om welke drie stellen gaat het?  

26-11-2013 10:00:34
sfj
sfj
Zouden dan 4203/4205 moeten zijn, daar is de OBIS na de revisie pas ingebouwd, en het laatst gereviseerde stel ... Dit een vermoeden op basis van RailWiki en Op de Rails.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

26-11-2013 18:45:08
Wellie
Wellie
De benaming ICMm mag weer ICM worden. In een bericht van NS wordt vermeld dat nu alles tellen zijn gerenoveerd en dat daarom de kleine m komt te vervallen.  

27-11-2013 13:15:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat bericht is behoorlijk oud en al eerder hier voorbij gekomen, zolang ICM-0 nog bestaat blijft het ICMm was toen de beslissing.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-11-2013 13:21:27
aarclay
aarclay
Wel frappant, want ICM-0 is altijd behoorlijk afwijkend geweest, en gezien de NSR niet meer over deze stellen beschikt en en hun vloot gemoderniseerd is zou ik deze nu gewoon ICM noemen (en ICM-0 als je de proto's bedoelt).

Maar ach... het is maar een afkorting waarvan iedereen mag bepalen wat hij/zij gebruikt.


Choo choo.....
 

27-11-2013 13:26:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, maar deze discussie hebben we ook al gehad toen het laatste stel was afgeleverd, het mag bij NSR inmiddels dan alweer ICM heten, maar de keuze ligt toch echt bij het beheer van hoe het op Somda gaat worden.
ICM-0 komt immers hier nog wel vaak voor, in tegenstelling bij de NSR.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-11-2013 14:05:08
Klaasje
Klaasje
Uiteindelijk gaat het er toch helemaal niet om wat het beheer of NS vindt? Het gaat er vooral om dat het handig is in de communicatie. Daarbij is het handig om er rekening mee te houden dat er ook NS-personeel hier zit waarvan je zou kunnen verwachten dat ze zich redelijk aan de NS-mores zullen houden wat dat betreft. Met dat in het achterhoofd is het nu allemaal niet zo spannend of we het nu over ICM of ICMm hebben. Het beestje heeft een naam en iedereen snapt het. Dat is het meest belangrijk dunkt mij.  

27-11-2013 14:26:29
MDDM
MDDM
Zeg dat maar niet te hard @klaasje. De ene keer moet het de officiële benaming zijn, de andere keer hoe het hier het beste uitkomt. Richtlijn zou wat mij betreft mogen zijn wat de officiële benaming is. Heb je daar geen discussie meer over. Toch?


Gr Joop mcn Lls
 

27-11-2013 18:13:24
aarclay
aarclay
Ik heb een eventuele vraag tot hernoeming van dit topic al aan de moderators doorgegeven.
Dus als zij het nodig achten, dan zien we het wel.

Laatst bewerkt door aarclay op 27-11-2013 18:13


Choo choo.....
 

28-11-2013 07:27:41
spiketrain
Moderator
spiketrain
De topictitel is gewijzigd, zodat we daar meer kanten mee op kunnen.


Groet, Spiketrain
 

28-11-2013 16:22:29
aarclay
aarclay
Een prangende vraag van iemand op Twitter. Wat zit er nou onder deze stoel?
http://oi39.tinypic.com/n3sxut.jpg

Ik gok op een evacuatieladder. Wie weet het correcte antwoord?


Choo choo.....
 

28-11-2013 17:12:49
jeanne
jeanne
Wifi apparatuur?


Jeanne Kok
 

28-11-2013 18:19:17
MDDM
MDDM
Quote
aarclay (do 28 nov 2013 16:22:29 https://somda.nl/forum/2045/p477273/): Een prangende vraag van iemand op Twitter. Wat zit er nou onder deze stoel?
http://oi39.tinypic.com/n3sxut.jpg

Ik gok op een evacuatieladder. Wie weet het correcte antwoord?
Voor de ladder had dat bankje even wat groter moeten wezen. Staat gewoon in de neus.


Gr Joop mcn Lls
 

28-11-2013 19:51:06
TGr79
TGr79
Krek. Inderdaad WiFi-apparatuur.

Laatst bewerkt door TGr79 op 28-11-2013 19:51
 

28-11-2013 20:07:02
thom
thom
Quote
MDDM (do 28 nov 2013 18:19:17 https://somda.nl/forum/2045/p477301/):
Quote
aarclay (do 28 nov 2013 16:22:29 https://somda.nl/forum/2045/p477273/): Een prangende vraag van iemand op Twitter. Wat zit er nou onder deze stoel?
http://oi39.tinypic.com/n3sxut.jpg

Ik gok op een evacuatieladder. Wie weet het correcte antwoord?
Voor de ladder had dat bankje even wat groter moeten wezen. Staat gewoon in de neus.

Altrex heeft hele mooie opvouwbare ladders hoor, dan had je met zo'n ruimte een heel eind gekomen
 

28-11-2013 20:18:28
aarclay
aarclay
Quote
TGr79 (do 28 nov 2013 19:51:06 https://somda.nl/forum/2045/p477310/): Krek. Inderdaad WiFi-apparatuur.

Waar ze dus geen bankje hebben staat het in een van de kasten op het balkon, toch?


Choo choo.....
 

28-11-2013 20:25:30
MDDM
MDDM
Quote
thom (do 28 nov 2013 20:07:02 https://somda.nl/forum/2045/p477315/):
Quote
MDDM (do 28 nov 2013 18:19:17 https://somda.nl/forum/2045/p477301/):
Quote
aarclay (do 28 nov 2013 16:22:29 https://somda.nl/forum/2045/p477273/): Een prangende vraag van iemand op Twitter. Wat zit er nou onder deze stoel?
http://oi39.tinypic.com/n3sxut.jpg

Ik gok op een evacuatieladder. Wie weet het correcte antwoord?
Voor de ladder had dat bankje even wat groter moeten wezen. Staat gewoon in de neus.

Altrex heeft hele mooie opvouwbare ladders hoor, dan had je met zo'n ruimte een heel eind gekomen
Nu al die rommel van de doorloopkoppen weg is, heb je een zee aan ruimte in de neus. Ze hebben er een heel mooi beugeltje voor gemaakt.


Gr Joop mcn Lls
 

28-11-2013 20:27:38
MDDM
MDDM
Quote
aarclay (do 28 nov 2013 20:18:28 https://somda.nl/forum/2045/p477317/):
Quote
TGr79 (do 28 nov 2013 19:51:06 https://somda.nl/forum/2045/p477310/): Krek. Inderdaad WiFi-apparatuur.
Die staan in de neus bij de afsluitkranen van de ATB.
Quote
aarclay: Waar ze dus geen bankje hebben staat het in een van de kasten op het balkon, toch?

Als je de discussie op twitter nou goed gevolgd had, had je kunnen lezen dat het in een A-bak was. Beetje opletten hoor


Laatst bewerkt door MDDM op 28-11-2013 20:28


Gr Joop mcn Lls
 

28-11-2013 20:33:23
aarclay
aarclay
Ik geloof dat er in de neus/kelder ook wat aan OBIS-apparatuur stond.


Choo choo.....
 

30-11-2013 14:14:59
MasterE
MasterE
Quote
Wellie (di 26 nov 2013 18:45:08 https://somda.nl/forum/2045/p477046/): De benaming ICMm mag weer ICM worden. In een bericht van NS wordt vermeld dat nu alles tellen zijn gerenoveerd en dat daarom de kleine m komt te vervallen.


Toevallig vandaag een schrijven gelezen alle toegevoegde m, worden niet meer gebruikt, al het materieel is gemoderniseerd. We hebben het dus officieel binnen NS over ICM, SGM EN ICR.
De m was puur om het verschil aan te geven tussen reeds gemoderniseerd en nog niet gemoderniseerd materieel.
 

30-11-2013 14:20:16
sfj
sfj
Quote
aarclay (do 28 nov 2013 20:33:23 https://somda.nl/forum/2045/p477322/): Ik geloof dat er in de neus/kelder ook wat aan OBIS-apparatuur stond.

Dat is ongeveer 2u aan apparatuur en staat in een bestaande apparatenruimte in de kop. Het doorloopgedeelte is verder leeg en loopt dood ipv naar deuren/door. Staat wel een compressor/expansievat oid in de kop als ik het me goed het goed herinner.

Laatst bewerkt door sfj op 30-11-2013 14:21


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-11-2013 14:31:45
Wellie
Wellie
Quote
sfj (za 30 nov 2013 14:20:16 https://somda.nl/forum/2045/p477581/):
Quote
aarclay (do 28 nov 2013 20:33:23 https://somda.nl/forum/2045/p477322/): Ik geloof dat er in de neus/kelder ook wat aan OBIS-apparatuur stond.

Dat is ongeveer 2u aan apparatuur en staat in een bestaande apparatenruimte in de kop. Het doorloopgedeelte is verder leeg en loopt dood ipv naar deuren/door. Staat wel een compressor/expansievat oid in de kop als ik het me goed het goed herinner.


Ook in een van de beide neuzen de evacuatietrap ...
 

30-11-2013 15:52:24
MDDM
MDDM
@Wellie, dat was inmiddels al gemeld

@bankje. Daaronder zit OBIS spul.


Gr Joop mcn Lls
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl