Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
08-12-2021 14:37:05
TimH8
TimH8

Vanochtend was treinstel 4034 onderweg als IC 1734 en het viel mij op dat het UIC/NVR-nummer van de mBFk (ex 4024) ook gewijzigd is (afbeelding en nog een afbeelding). Ik dacht dat het de bedoeling was dat dit nummer altijd gelijk bleef, ongeacht het treinstel. Iemand die meer weet?

 

08-12-2021 20:15:53
jeanne
jeanne

Met je aanname over dat principe is niets mis, maar met het niet toepassing van dat principe des te meer. Het is waarschijnlijk net als met het al oude principe van de bakcode, wanneer men geen historische kennis heeft van de regels denwel de logica daar achter kan men deze ook niet adequaat toepassen.

 

08-12-2021 20:20:43
thom
thom

Dat is geen aanname, maar gewoon een feit dat een UIC nummer van een voertuig niet meer wijzigt.

Enige is dat je een voertuig uit kunt schrijven uit het register, maar dan kan vervolgens dan niet meer opnieuw toegekend worden.



Laatst bewerkt door thom op 08-12-2021 20:21
 

08-12-2021 20:41:02
sik214
sik214

De foto geeft toch echt aan dat dat wel het geval is geweest....

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-12-2021 21:10:00
AgentX
AgentX

Kan het niet zo zijn dat dit nummer het nummer van de originele bak is? Het idee van kentekenplaten wisselen?

 

09-12-2021 02:30:22
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
thom (08-12-2021 20:20:43):

Dat is geen aanname, maar gewoon een feit dat een UIC nummer van een voertuig niet meer wijzigt.

Enige is dat je een voertuig uit kunt schrijven uit het register, maar dan kan vervolgens dan niet meer opnieuw toegekend worden.


Dat kan dus wel degelijk indien een voertuig gesloopt en uitgeschreven wordt kan een ander vervangend of nieuw voertuig deze code overnemen.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 09-12-2021 02:30
 

09-12-2021 09:39:23
sik214
sik214
Quote
AgentX (08-12-2021 21:10:00):

Kan het niet zo zijn dat dit nummer het nummer van de originele bak is? Het idee van kentekenplaten wisselen?


Dat is precies wat er gebeurd is. Originele bak had NVR 94 84 438 4 034 en dat staat nu op deze bak die origineel 94 84 438 4 024 heette.

Het intern gebruikte stelnummer 4034 kan prima gehandhaafd blijven. Waarom de NVR aangepast is, lijkt vreemd. Qua onderhoudshistorie zou je het originele nummer willen hebben. Of NS gebruikt in de onderhoudssystemen een andere aanduiding per bak dan het NVR-nummer.

 

09-12-2021 14:28:47
Rolffiej19
Rolffiej19

Op de kopwand van de bakken staan de orginele bakcode nummers. In de onderhoudssystemen maken ze voor zover ik weet gebruik van treinstel nummers en eventueel de bakcode, en de historie daarvan kan gewoon overgezet worden zodat nu de motorbak zijn historie bij het juiste treinstelnummer is gevoegd.

En als je ook goed naar de NVR nummers kijkt zie je dat er geen 'eigen' bakcode nummers in voor komen maar gewoon het type en treinstel nummer ;)



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 09-12-2021 14:31
 

09-12-2021 16:43:55 1
gose91
gose91

Het NVR nummer heeft bijzonder weinig betekenis in het onderhoudssysteem. Rijtuigen worden "aangesproken" met een alias, in dit geval 4034-MBFK. Het oude rijtuig is 4034-MBFK-BTS genoemd en daardoor onderscheiden van de "nieuwe" kopbak. Elk rijtuig zit weer gekoppeld aan een samenstelling. De 4034-MBFK zit administratief gekoppeld aan stel 4034 (net als 4034-AB en 4034-SBK) en de 4034-MBFK-BTS bestaat als een losstaand rijtuig.

Elk rijtuig heeft wel een uniek nummer, maar dat is puur een administratieve reeks getallen. Dat nummer bevat alle eigenlijke historie etc. De alias kan van gemaakt worden wat je wil, als ook die maar uniek is.

Lang verhaal kort, de administratie is pragmatischer dan je denkt haha



Laatst bewerkt door gose91 op 09-12-2021 16:48
 

09-12-2021 17:28:52
VIRMm1
VIRMm1

BTS = Buitendienst, terzijde, schade?

 

09-12-2021 20:48:57
thom
thom

Of simpelweg Bots?

 

10-12-2021 08:46:23
gose91
gose91

Weet ik niet. "Bijzondere terzijde stelling"? Van alles mogelijk, maar met dezelfde strekking :D

 

24-12-2021 23:30:09
zaza
zaza

Digitale bronnen melden de afvoer naar HKS Metals van de mBFk bak 4034

 

25-12-2021 01:33:58
wouterder
wouterder

Fotografisch bewijs: Flic.kr



Laatst bewerkt door wouterder op 25-12-2021 01:34
 

25-12-2021 10:52:45
icened200
icened200
Quote
wouterder (25-12-2021 01:33:58):

Fotografisch bewijs: Flic.kr


Het begin van het einde? Voorlopig zullen de ICM-M nog wel rijden. Maar uitrol van ECTS zal de ICM-M zoal al overbodig maken. Maar dat zal nog vele jaren duren.

 

25-12-2021 10:54:42
DDZ7504
DDZ7504

Hoezo het begin? De 4051 is al een tijdje terug naar de sloper gegaan, dit is dus niet de eerste bak...

 

25-12-2021 11:59:48
Erikvd12
Erikvd12

Zijn de afvoerplannen van de 4011 nog gaande?

 

25-12-2021 13:59:32
thom
thom

Dit is gewoon het afvoeren van kale schadebakken die niet meer hersteld en nodig zijn, geen seriematige afvoer verder.

 

26-12-2021 18:27:38
martijn
martijn
Quote
zaza (18-05-2021 14:50:27):

Op Facebook wordt gemeld dat ICMm 4011 op de nominatie staat om in november van dit jaar buiten dienst te gaan. Iemand wellicht meer achtergrondinformatie over de juistheid van dit bericht? Als leek denk ik dat NS voorlopig nog geen intercitymaterieel kan missen zolang ICNG niet in dienst is, nog even afgezien van het feit dat ICNG vooralsnog eerst het ICRm materieel aan de kant moet gaan zetten.


Voor de duidelijkheid even het bericht waar Erikvd12 naar verwijst

 

26-12-2021 18:50:45
DDZ7504
DDZ7504

Om eerlijk te zijn lijkt mij dat dit bericht in dezelfde categorie valt als de wappieverhalen die op Facebook ronddwalen. Tenzij iemand een echte bron kan vinden?

 

26-12-2021 19:59:04
zaza
zaza
Quote
DDZ7504 (26-12-2021 18:50:45):

Om eerlijk te zijn lijkt mij dat dit bericht in dezelfde categorie valt als de wappieverhalen die op Facebook ronddwalen. Tenzij iemand een echte bron kan vinden?


De bron is een oud medewerker van de werkplaats Leidschendam, nog betrokken geweest bij de allereerste proeven met dit materieel die dit in een reactie op Facebook aangaf. Voor mij dus zeker geen wappie en reden om dit langs deze weg nog eens na te vragen bij hen die wellicht nog wat dichter bij het vuur zitten.

 

26-12-2021 20:08:22
DDZ7504
DDZ7504

Dan wordt het inderdaad een ander verhaal. Maar het is dan ook niet echt handig om alleen "Facebook" als bron te vermelden en niet waar precies.

 

26-12-2021 21:41:25
thom
thom

Volgens mij was die verwachting van het afvoeren van de 4011 bedacht na wat doorrekenen van de vroeger gebruikte standaard revisie termijnen, echter zijn die termijnen niet zo standaard meer als vroeger.

 

26-12-2021 22:00:22
broek53
broek53

Het is al opvallend knap dat er dit jaar extra intercity's Rtd - Asdz - Ah gereden kunnen worden en er toch inmiddels al 4 ICM-stellen aan de kant zijn gezet. Verdere afvoer kan alleen als er meer sprinters in ICdiensten terecht komen, zoals in de 8800. Sprinters zijn er teveel, IC-spul bepaald niet.

 

27-12-2021 07:40:39
martijn
martijn
Quote
DDZ7504 (26-12-2021 18:50:45):

Om eerlijk te zijn lijkt mij dat dit bericht in dezelfde categorie valt als de wappieverhalen die op Facebook ronddwalen. Tenzij iemand een echte bron kan vinden?


Zal volgende keer de hele discussie die erop volgde erbij plakken, had ik gister niet zoveel zin in. Wat er toen over gezegd is, is op de vorige pagina in dit topic te vinden 😉

 

27-12-2021 19:24:03
timtrein
timtrein

Het klinkt dus aannemelijk dat eerst ICNG maar eens in dienst moet komen (en de rest van DDZ natuurlijk...)



Laatst bewerkt door timtrein op 27-12-2021 19:24
 

04-01-2022 10:44:41
broek53
broek53
Quote
zaza (24-12-2021 23:30:09):

Digitale bronnen melden de afvoer naar HKS Metals van de mBFk bak 4034


Dat was op 22 december. Die dag zijn volgens opgave van "Haarlem" ook de AB en sBk 4024 naar de sloper gediepladerd.

 

04-01-2022 11:18:07
Muizeneus
Muizeneus
Quote
broek53 (26-12-2021 22:00:22):

Het is al opvallend knap dat er dit jaar extra intercity's Rtd - Asdz - Ah gereden kunnen worden en er toch inmiddels al 4 ICM-stellen aan de kant zijn gezet. Verdere afvoer kan alleen als er meer sprinters in ICdiensten terecht komen, zoals in de 8800. Sprinters zijn er teveel, IC-spul bepaald niet.


Ook niet als DDZ weer volledig in dienst is?

Het is namelijk wel frappant dat het een jaar of 3 geleden precies andersom was, en er daarom DDZ nog een tijdje 5600 bleef bijvoorbeeld, terwijl er sindsdien op een enkele ICM na geen IC-materieel is afgevoerd...

 

04-01-2022 11:44:56
AlbertP
AlbertP

Sprintermaterieel is er steeds meer bijgekomen door de levering van SNG. De 8100 en 9000 gebruiken dat sinds 2019, terwijl daar voorheen alleen IC-materieel reed. In diezelfde periode is ook het DDZ uit de 5600 vrijgekomen voor IC-diensten, en nu dus ook uit de 8800 doordat die aan de 6000 is gekoppeld.



Laatst bewerkt door AlbertP op 04-01-2022 11:45
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-01-2022 11:52:14
Muizeneus
Muizeneus

Precies! Er was al een overschot aan IC-materieel, daarna zijn er nog diverse series overgegaan van IC-materieel naar Sprintermaterieel en nu is er bepaald geen overschot meer aan IC-materieel. 'Vreet' die 3200 dan zoveel materieel?

 

04-01-2022 12:01:26
MetroRET
MetroRET

Minimaal 10 stellen VIRM, met hier en daar een dubbele VIRM.

 

04-01-2022 13:36:09
AlbertP
AlbertP

De 3200 is niet de enige wijziging waarvoor meer materieel nodig is, per drgl 2020 is de 2000 in de spits verlengd naar Amf (-Dv in de spits, maar dat deel is van de 1500 overgenomen en kost dus geen extra materieel.)



Laatst bewerkt door AlbertP op 04-01-2022 13:37
 

04-01-2022 14:37:59
broek53
broek53
Quote
Muizeneus (04-01-2022 11:18:07):
Quote
broek53 (26-12-2021 22:00:22):

Het is al opvallend knap dat er dit jaar extra intercity's Rtd - Asdz - Ah gereden kunnen worden en er toch inmiddels al 4 ICM-stellen aan de kant zijn gezet. Verdere afvoer kan alleen als er meer sprinters in ICdiensten terecht komen, zoals in de 8800. Sprinters zijn er teveel, IC-spul bepaald niet.


Ook niet als DDZ weer volledig in dienst is?

Het is namelijk wel frappant dat het een jaar of 3 geleden precies andersom was, en er daarom DDZ nog een tijdje 5600 bleef bijvoorbeeld, terwijl er sindsdien op een enkele ICM na geen IC-materieel is afgevoerd...


Het verleden is het verleden, dunkt mij. Ik redeneer eenvoudig vanaf pre-corona en pre-DDZ-gedoe, toen al het IC-materieel in IC's werd ingezet. Daar zal inderdaad wel een beetje ruimte in gezeten hebben, anders had men de 4021 en/of 4087 niet zo makkelijk aan de kant gezet na hun botsing en ook nu gaat men nogal makkelijk om met het afvoeren van ICM met botsschades-van-niks, dat is waar. Maar de vraag ging in eerste instantie over het systematisch afvoeren van ICM en daarvoor is er de ruimte niet.
Een mogelijke ontwikkeling is wel dat NS na de corona-tijd (als we dat mogen meemaken) niet teruggaat naar de inzet van pre-corona. Het geluid is dat NS erop rekent dat het spitsvervoer nog jaren (en mischien wel altijd) beduidend minder zal zijn en de zakelijke markt idem. Dat kan voor ICM wel nadelig uitpakken - al zal de echt seriematige afvoer altijd moeten wachten op het uit de vaart gaan van het meeste ICR, schat ik.

 

04-01-2022 14:48:54
gose91
gose91

4016 wordt vooralsnog niet hersteld met grootschalige schade aan bekabeling van de Mbfk

 

04-01-2022 16:16:02
bacr
bacr
Quote
broek53 (04-01-2022 14:37:59):

Het verleden is het verleden, dunkt mij. Ik redeneer eenvoudig vanaf pre-corona en pre-DDZ-gedoe, toen al het IC-materieel in IC's werd ingezet. Daar zal inderdaad wel een beetje ruimte in gezeten hebben, anders had men de 4021 en/of 4087 niet zo makkelijk aan de kant gezet na hun botsing en ook nu gaat men nogal makkelijk om met het afvoeren van ICM met botsschades-van-niks, dat is waar. Maar de vraag ging in eerste instantie over het systematisch afvoeren van ICM en daarvoor is er de ruimte niet.
Een mogelijke ontwikkeling is wel dat NS na de corona-tijd (als we dat mogen meemaken) niet teruggaat naar de inzet van pre-corona. Het geluid is dat NS erop rekent dat het spitsvervoer nog jaren (en mischien wel altijd) beduidend minder zal zijn en de zakelijke markt idem. Dat kan voor ICM wel nadelig uitpakken - al zal de echt seriematige afvoer altijd moeten wachten op het uit de vaart gaan van het meeste ICR, schat ik.


Waarom is er die volgordelijkheid? Of is dit vragen naar de bekende weg?

 

04-01-2022 16:44:37
thom
thom

Omdat ICNG eerst ICR op de HSL zal vervangen, en daarna pas instroomd in de binnenlandse diensten lijkt mij.

 

04-01-2022 16:55:55
broek53
broek53

Ja, klopt. Toegegeven: dat is een keuze, maar dan een keuze die al een tijd geleden gemaakt is en daardoor nu "de waarheid" is. Mede omdat daarvan de snelheidsverhoging/rijtijdverkorting op de HSL-Zuid afhangt. Daaraan refereerde de staatssecretaris laatst toen hij de voortgang van de instroming van het ICNG rapporteerde.
Als ICNG de HSL-Zuidheeft overgenomen, gaat ook de Airportsprinter Asd - Shl van start, gaan alle binnenlandse HSL-treinen bijgevolg naar Amsterdam Zuid en daarna door als intercity naar het noorden en oosten van het land. Dan komt ICNG ook direct in het domein van ICM (om maar bij het topic te blijven).

 

04-01-2022 18:20:34
zaza
zaza

Opvallend dat na de afvoer van de mBFk 4034 nu met de mBFk 4016 opnieuw een bak / treinstel wordt afgevoerd met "elektrische schade". Te vrezen valt dat dit niet de laatste zal zijn. Het ICMm materieel is in 2021 ondanks de Corona met name door de afwezigheid van het DDZ materieel behoorlijk intensief ingezet en zal vele kilometerkampioenen kennen.

 

04-01-2022 19:29:20
yappa
yappa
Quote
broek53 (04-01-2022 16:55:55):

Ja, klopt. Toegegeven: dat is een keuze, maar dan een keuze die al een tijd geleden gemaakt is en daardoor nu "de waarheid" is. Mede omdat daarvan de snelheidsverhoging/rijtijdverkorting op de HSL-Zuid afhangt. Daaraan refereerde de staatssecretaris laatst toen hij de voortgang van de instroming van het ICNG rapporteerde.
Als ICNG de HSL-Zuidheeft overgenomen, gaat ook de Airportsprinter Asd - Shl van start, gaan alle binnenlandse HSL-treinen bijgevolg naar Amsterdam Zuid en daarna door als intercity naar het noorden en oosten van het land. Dan komt ICNG ook direct in het domein van ICM (om maar bij het topic te blijven).


Dat ICNG als eerste zal instromen op de HSL lijdt geen twijfel, daar is het specifiek voor besteld (iets met Fyra, weet u nog?) 😊

En de materieelplannen gaan er inderdaad van uit dat het ICR dat daar afgelost wordt, dan ook (na een tijdje op reserve) kan afvloeien naar een functie elders.

Het is natuurlijk heel goed mogelijk om de vervolgplannen alsnog te wijzigen. Stel bijvoorbeeld dat ICM nu massaal defect raakt met dure problemen, dan zou ICR ook kunnen doorstromen naar binnenlandse dienst en ICM uitstromen. Maar omdat je voor ICR ook geleaste (dure) locomotieven nodig hebt, zie ik dat niet zo snel gebeuren.

 

04-01-2022 20:24:55
Oldskool
Oldskool

Niet alleen die dure loc's zullen een probleem zijn. Wat te denken van opleiden van zo'n beetje alle machinisten, als je die rommel in de binnenlandse dienst wilt laten rijden?

 

04-01-2022 20:27:04
DDZ7504
DDZ7504

Dat valt enigszins mee als je kijkt naar wie er nu al bevoegdheid op 186 hebben. Standplaatsen Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Hoofddorp, Dordrecht, Roosendaal en ik zal er vast wel nog een aantal missen.

 

04-01-2022 20:43:56
sjoerd
sjoerd

Daarnaast is de kwalificatie rommel voor het ICR toch wel erg negatief. Ja, er is geen wifi in, maar de rijtuigen zouden qua rijkwaliteiten een make-over nog wel verdienen. Maar goed, dat is mijn opvatting. Er zijn slechtere voorbeelden, nationaal en internationaal. En ja, de vloerhoogte is een duidelijk minpunt.

 

04-01-2022 21:05:27
Oldskool
Oldskool
Quote
DDZ7504 (04-01-2022 20:27:04):

Dat valt enigszins mee als je kijkt naar wie er nu al bevoegdheid op 186 hebben. Standplaatsen Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Hoofddorp, Dordrecht, Roosendaal en ik zal er vast wel nog een aantal missen.


Is maar een select aantal machinisten per standplaats die Traxx hebben. 😉

 

04-01-2022 21:07:13
Oldskool
Oldskool
Quote
sjoerd (04-01-2022 20:43:56):

Daarnaast is de kwalificatie rommel voor het ICR toch wel erg negatief. Ja, er is geen wifi in, maar de rijtuigen zouden qua rijkwaliteiten een make-over nog wel verdienen. Maar goed, dat is mijn opvatting. Er zijn slechtere voorbeelden, nationaal en internationaal. En ja, de vloerhoogte is een duidelijk minpunt.


Mocht/moest er volgens dienstkaartje 3 weken geleden mee mee passagieren van Rtd naar Asd, was toch wel blij met m'n gehoorbescherming, Sjoerd. 😉

 

04-01-2022 22:17:00
VIRMm1
VIRMm1

Ik meen begrepen te hebben dat de ICR over een poosje niet meer ingezet kan worden omdat de revisietermijn gaat verlopen.

De ICNG zal op tijd komen maar het spul daarna doorschuiven naar de binnenlandse dienst zal niet zomaar gaan.

 

04-01-2022 22:47:48
sjoerd
sjoerd
Quote
Oldskool (04-01-2022 21:07:13):
Quote
sjoerd (04-01-2022 20:43:56):

Daarnaast is de kwalificatie rommel voor het ICR toch wel erg negatief. Ja, er is geen wifi in, maar de rijtuigen zouden qua rijkwaliteiten een make-over nog wel verdienen. Maar goed, dat is mijn opvatting. Er zijn slechtere voorbeelden, nationaal en internationaal. En ja, de vloerhoogte is een duidelijk minpunt.


Mocht/moest er volgens dienstkaartje 3 weken geleden mee mee passagieren van Rtd naar Asd, was toch wel blij met m'n gehoorbescherming, Sjoerd. 😉


Hihi, zat je op het balkon of zelfs op het toilet? In de afdelingen is het bij gesloten schuifdeuren toch alleszins te doen? Ik moet toegeven dat ik doorgaans niet boven de draaistellen ga zitten, maar halverwege de rijtuigbak.😉

 

06-01-2022 02:33:34
AlexNL
AlexNL

In vergelijking met de rijtuigen die in de IC Berlijn rijden is het ICR voor mijn gevoel toch wel wat luidruchtiger.

Dat verschil kan ook zitten in de interieurafwerking, bijvoorbeeld tapijt i.p.v. linoleum, waardoor geluid in de ICB beter gedempt wordt.

 

01-02-2022 14:41:31
R1-2010
R1-2010

Afvoernieuws: in juni van dit jaar gaan er 7 3tjes en 7 4tjes aan de kant.

 

01-02-2022 14:53:13 1
1655
1655

...en volgend jaar ook zo'n 50 bakken en dat suddert dan zo aan tot 2030.

 

01-02-2022 14:58:50 1
Muizeneus
Muizeneus

Bijzonder dat er ook al viertjes aan de kant gaan

 

01-02-2022 17:29:26
timtrein
timtrein

Dan ben ik toch benieuwd wat ze daarvoor in de plaats willen inzetten, komt er zoveel ICNG in de binnenlandse dienst? ICR moet er ook nog uit...

 

01-02-2022 17:50:19
Rolffiej19
Rolffiej19

Voorlopig komt er nog geen ICNG Vervanging voor de ICM dat gebeurd pas als de Noord-Oost doorgekoppeld wordt aan de HSL verbinding, de 14 stellen die straks aan de kant gaan zullen daardoor geen directe vervanging krijgen.

 

01-02-2022 18:01:05
martijn
martijn

Enige wat ik kan bedenken is dat DDZ bij de overgang naar dat wijzigingsblad wel weer volledig in dienst is...



Laatst bewerkt door martijn op 01-02-2022 18:10
 

01-02-2022 18:14:18
b2py
b2py
Quote
timtrein (01-02-2022 17:29:26):

Dan ben ik toch benieuwd wat ze daarvoor in de plaats willen inzetten, komt er zoveel ICNG in de binnenlandse dienst? ICR moet er ook nog uit...


Als er geen mensen te vervoeren zijn hoef je ook niet te vervangen natuurlijk

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-02-2022 18:29:22
DDZ7504
DDZ7504
Quote
martijn (01-02-2022 18:01:05):

Enige wat ik kan bedenken is dat DDZ bij de overgang naar dat wijzigingsblad wel weer volledig in dienst is...


En er komt nog steeds meer SNG in dienst.

 

01-02-2022 19:02:27
AJT
AJT
Quote
R1-2010 (01-02-2022 14:41:31):

Afvoernieuws: in juni van dit jaar gaan er 7 3tjes en 7 4tjes aan de kant.


Waar is dat te vinden?

 

01-02-2022 22:04:44
train85
train85
Quote
R1-2010 (01-02-2022 14:41:31):

Afvoernieuws: in juni van dit jaar gaan er 7 3tjes en 7 4tjes aan de kant.


Waar heb je dat nieuws vandaan?

 

02-02-2022 07:43:17
treinhobby
treinhobby

Soms hebben mensen interne info waarvan ze de bron niet willen/kunnen/mogen melden.

Dus nu blijven vragen naar een bron heeft geen zin. Kans is groot dat het er anders wel bij had gestaan...

Als je eraan twijfelt, dan geloof je het niet en wacht je het rustig af.

 

02-02-2022 08:38:51
Rolffiej19
Rolffiej19

Vragen naar een bron is niks mis mee en al helemaal niet als die bron niet helemaal betrouwbaar is bijvoorbeeld.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 02-02-2022 08:39
 

02-02-2022 09:32:37
train85
train85
Quote
treinhobby (02-02-2022 07:43:17):

Soms hebben mensen interne info waarvan ze de bron niet willen/kunnen/mogen melden.

Dus nu blijven vragen naar een bron heeft geen zin. Kans is groot dat het er anders wel bij had gestaan...

Als je eraan twijfelt, dan geloof je het niet en wacht je het rustig af.


De reden dat ik deze keer om een bron vraag, is dat het intern NS zelf niet bekend is dat er al zo snel ICM stellen terzijde gaan. Ik vraag zeker niet elke keer om een bron, maar deze keer wel.

 

02-02-2022 11:40:31
Ysbergsla
Ysbergsla

Je bedoelt dat het op jouw afdeling niet bekend is. Het vindt vast over enkele maanden haar weg naar een digitale interne nieuwsbrief.

 

02-02-2022 12:01:30
Oldskool
Oldskool

Is het nieuwtje dan wel al doorgekomen op jouw afdeling, @Ysbergsla?

 

02-02-2022 12:10:20
MasterE
MasterE

Er wordt wel over gesproken en vreemd is het niet als er stellen van deelserie 1 (en 2) uit gaan, een deel is natuurlijk wel al meer dan 35 jaar oud. Wat mij verbaasd is dat er ook stellen uit deelserie 3 uit zouden gaan. Van deelserie 4 is zeker dat er niets uitloopt dit jaar of het moet met ernstige schade of defecten zijn.

Daarnaast is er best een logisch rekensommetje te maken, na de modernisering zal het materieel nog ongeveer 15 jaar meegaan.

ICM-1, modernisering 2007-2009 dus afvoer 2022-2024

ICM-2, modernisering 2009-2010 dus afvoer 2024-2025

ICM-3, modernisering 2009-2011 dus afvoer 2025-2026

ICM-4, modernisering 2011 dus afvoer 2026



Laatst bewerkt door MasterE op 02-02-2022 12:14
 

02-02-2022 13:04:24
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
Oldskool (02-02-2022 12:01:30):

Is het nieuwtje dan wel al doorgekomen op jouw afdeling, @Ysbergsla?


Neen, maar zoals je weet worden dergelijke berichten niet na enkele dagen bedrijfsbreed verspreid. De posten voor wie het belangrijk is te weten zullen in kennis worden gesteld en de rest volgt dan meest indien er daadwerkelijk iets van te zien is bijvoorbeeld. Dit geldt ook voor andere dossiers als bakkennormen.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 02-02-2022 13:04
 

02-02-2022 14:26:08
rolandrail
rolandrail
Quote
train85 (02-02-2022 09:32:37):
Quote
treinhobby (02-02-2022 07:43:17):

Soms hebben mensen interne info waarvan ze de bron niet willen/kunnen/mogen melden.

Dus nu blijven vragen naar een bron heeft geen zin. Kans is groot dat het er anders wel bij had gestaan...

Als je eraan twijfelt, dan geloof je het niet en wacht je het rustig af.


De reden dat ik deze keer om een bron vraag, is dat het intern NS zelf niet bekend is dat er al zo snel ICM stellen terzijde gaan. Ik vraag zeker niet elke keer om een bron, maar deze keer wel.


Laat ik zeggen dat je (in dit geval) de juiste collega's nog niet gesproken hebt.



Laatst bewerkt door rolandrail op 02-02-2022 14:28
 

02-02-2022 14:53:47
martijn
martijn

Nou dat. Ik werk bij een bedrijf van soortgelijke grootte als NS en daar weet ik niet eens waar de helft van mijn team mee bezig is. Bovendien worden sommige beslissingen soms ineens op de vreemdste plekken in de organisatie genomen.

 

02-02-2022 18:19:02
bnv
bnv
Quote
MasterE (02-02-2022 12:10:20):

Er wordt wel over gesproken en vreemd is het niet als er stellen van deelserie 1 (en 2) uit gaan, een deel is natuurlijk wel al meer dan 35 jaar oud. Wat mij verbaasd is dat er ook stellen uit deelserie 3 uit zouden gaan. Van deelserie 4 is zeker dat er niets uitloopt dit jaar of het moet met ernstige schade of defecten zijn.

Daarnaast is er best een logisch rekensommetje te maken, na de modernisering zal het materieel nog ongeveer 15 jaar meegaan.

ICM-1, modernisering 2007-2009 dus afvoer 2022-2024

ICM-2, modernisering 2009-2010 dus afvoer 2024-2025

ICM-3, modernisering 2009-2011 dus afvoer 2025-2026

ICM-4, modernisering 2011 dus afvoer 2026


""nog ongeveeer 15 jaar"". Dat is de theorie maar nu de praktijk. Hangt allemaal af van de omstandigheden (per stel) technische staat , gedraaide kilometers enz. Zou zo maar kunnen dat het eerder of soms wel veel later is.

Je moet wel bedenken dat dit materieel door de jaren heen behoorlijk afgeragd is, al 35 jaar (gemiddelde leeftijd van de drietjes) in de IC dienst draait en je mag veronderstellen dat het nu zo langzamerhand min of meer op is.

 

02-02-2022 19:36:55
thom
thom

Bij zo'n modernisering word ook gekeken naar wat de tijdsduur moet zijn wat het materieel daarna nog mee zou moeten en daarop word de inhoud van de beurt vast gesteld. Men heeft natuurlijk gewoon een historie aan bedrijfsuren en kilometers en kan daar een prima beeld mee maken.

Daarnaast, zit er nog een verschil in in- en uiterlijk (casco en interieurdelen) wat vaak de hoofdmoot van een modernisering is, en de techniek (hoofddelen, draaistellen, tractiemotoren etc) wat daar veelal buiten staat en gewisseld word tijdens onderhoud.

 

03-02-2022 07:51:55
R1-2010
R1-2010
Quote
Ysbergsla (02-02-2022 11:40:31):

Je bedoelt dat het op jouw afdeling niet bekend is. Het vindt vast over enkele maanden haar weg naar een digitale interne nieuwsbrief.


Ik denk dat binnen een paar weken het wel breder bekend is waarmee bevestigd wordt is dat ik zeg klopt 😉

 

03-02-2022 18:12:15
timtrein
timtrein

Ik vermoed overigens dat het meer met geldbesparen te maken heeft dan met technische staat, en dat er daarom ook viertjes uit gaan. Wel treurig uiteraard.

 

03-02-2022 19:22:02
AJT
AJT

Zouden ze dan warm terzijde gaan?

 

03-02-2022 19:30:11
sjoerd
sjoerd

Er zit wel een nostalgisch luchtje aan deze spijt. Dat herinner ik me ook bij de instroom van mat64 toen mat46 er uitging, en later bij de Hondekoppen. Het waren alle drie series die al niet meer helemaal compleet meer waren door schadegevallen. Maar de eerste stellen die ogenschijnlijk zomaar aan de kant gingen luidden het tijdperk uit...

 

04-02-2022 09:12:50
broek53
broek53

Er zijn eind januari weer drie stellen met slechte toiletvloer en idem kabelpijpen in Haarlem binnengelopen (4035, 4080 en 4092). Dat repareert men allemaal wel weer, maar het is denkelijk wel een teken dat er iets aan de casco's van ICM moet gebeuren als de stellen veel langer mee zouden moeten.

 

04-02-2022 09:45:33
Daan!
Daan!

Het lastige is dat het denk ik niet wenselijk is om ze allemaal te vervangen door ICNG. Gezien onze huidige infrastructuur en de opstelcapaciteit en de verwachte reizigersgroei op (middel)lange termijn, zal NS een aantal stellen wel door DDNG willen vervangen neem ik aan.

 

04-02-2022 12:04:27
Pim530
Pim530
Quote
MasterE (02-02-2022 12:10:20):

Er wordt wel over gesproken en vreemd is het niet als er stellen van deelserie 1 (en 2) uit gaan, een deel is natuurlijk wel al meer dan 35 jaar oud. Wat mij verbaasd is dat er ook stellen uit deelserie 3 uit zouden gaan. Van deelserie 4 is zeker dat er niets uitloopt dit jaar of het moet met ernstige schade of defecten zijn.

Daarnaast is er best een logisch rekensommetje te maken, na de modernisering zal het materieel nog ongeveer 15 jaar meegaan.

ICM-1, modernisering 2007-2009 dus afvoer 2022-2024

ICM-2, modernisering 2009-2010 dus afvoer 2024-2025

ICM-3, modernisering 2009-2011 dus afvoer 2025-2026

ICM-4, modernisering 2011 dus afvoer 2026


Ik kan mij nog herinneren dat ten tijde van de revisie gezegd werd dat de drietjes voor 15 en de viertjes voor 20 jaar gereviseerd werden. Dat vond ik toen wel opmerkelijk, maar als het waar is, is het natuurlijk des te opmerkelijker dat er in juni al viertjes uit zouden gaan.

 

04-02-2022 12:19:04
AJT
AJT

Dat is niet opmerkelijk, maar logisch. De drietjes hadden er bij revisie gemiddeld 23 jaar op zitten, de viertjes zo'n 18 jaar

 

04-02-2022 12:49:11
Pim530
Pim530

Ach ja, natuurlijk.

 

11-03-2022 21:32:41
GerritJan
GerritJan
Quote
MasterE (02-02-2022 12:10:20):

Er wordt wel over gesproken en vreemd is het niet als er stellen van deelserie 1 (en 2) uit gaan, een deel is natuurlijk wel al meer dan 35 jaar oud. Wat mij verbaasd is dat er ook stellen uit deelserie 3 uit zouden gaan. Van deelserie 4 is zeker dat er niets uitloopt dit jaar of het moet met ernstige schade of defecten zijn.

Daarnaast is er best een logisch rekensommetje te maken, na de modernisering zal het materieel nog ongeveer 15 jaar meegaan.

ICM-1, modernisering 2007-2009 dus afvoer 2022-2024

ICM-2, modernisering 2009-2010 dus afvoer 2024-2025

ICM-3, modernisering 2009-2011 dus afvoer 2025-2026

ICM-4, modernisering 2011 dus afvoer 2026


Ik heb juist gehoord dat de NS mogelijk nieuwe stoelen erin gaat doen in ICM's, omdat sommige nog langer mee moeten dan 2026? Kan iemand mij dit bevestigen?

 

11-03-2022 21:38:25
mtlx
mtlx

Ik weet niets over volledig nieuwe stoelen, maar ik geloof dat men wel aan het kijken is of die gebarsten en smerige bekleding in de 2e klas vervangen kan worden zodat het weer wat netter eruit ziet.

Maar hoe het daarmee staat en of dat inderdaad bedoeld wordt met 'nieuwe stoelen' weet ik niet.

 

11-03-2022 22:43:43
qlink
qlink

In juni, juli en augustus gaan er 14 treinstellen terzijde.

In juni de 4011, 4026, 4027, 4034, 4036, 4203, 4204 en 4236.

In juli de 4240 en 4247.

In augustus 4035, 4048, 4208 en 4244.

 

11-03-2022 23:16:01
plant
plant

Ai, and so it begins...

Dit komt op mij over als een beetje lukraak gekozen treinstellen, behalve dat de drietjes allemaal <4050 zijn. Moeten we hierbij denken aan uitgekozen op technische staat, of schuilt hier een zelfopgelegde termijn achter die voor de buitenwereld niet zichtbaar is (ik bedoel dit lijkt niet op de aflevervolgorde na hun vorige revisie)?

Dank voor de info in ieder geval!

 

11-03-2022 23:26:30
pascalgerr
pascalgerr
Quote
mtlx (11-03-2022 21:38:25):

Ik weet niets over volledig nieuwe stoelen, maar ik geloof dat men wel aan het kijken is of die gebarsten en smerige bekleding in de 2e klas vervangen kan worden zodat het weer wat netter eruit ziet.

Maar hoe het daarmee staat en of dat inderdaad bedoeld wordt met 'nieuwe stoelen' weet ik niet.


Volgens mij word er binnen NS sowieso aardig gesleuteld aan stoelen. Ik ben al een aantal keer rode VIRM en ICM/ICR stoelen tegen gekomen waarvan het leer deels/volleig is vervangen door hetzelfde leer als in de FLIRT

 

12-03-2022 01:05:22
thom
thom
Quote
plant (11-03-2022 23:16:01):

Ai, and so it begins...

Dit komt op mij over als een beetje lukraak gekozen treinstellen, behalve dat de drietjes allemaal <4050 zijn. Moeten we hierbij denken aan uitgekozen op technische staat, of schuilt hier een zelfopgelegde termijn achter die voor de buitenwereld niet zichtbaar is (ik bedoel dit lijkt niet op de aflevervolgorde na hun vorige revisie)?

Dank voor de info in ieder geval!


Juist zo'n lukraak ogende nummering is vaak een gevolg van een bewuste keuze aan de hand van een fysieke opname van de technische toestand.
Ouderdoms verschijnselen houden zich immers niet aan nummer volgorde, iets wat op basis is van een termijn natuurlijk doet dat vaak juist weer wel.

 

12-03-2022 19:23:09
GerritJan
GerritJan
Quote
qlink (11-03-2022 22:43:43):

In juni, juli en augustus gaan er 14 treinstellen terzijde.

In juni de 4011, 4026, 4027, 4034, 4036, 4203, 4204 en 4236.

In juli de 4240 en 4247.

In augustus 4035, 4048, 4208 en 4244.


bedankt voor deze informatie.

 

13-03-2022 19:35:27
timtrein
timtrein

Ik ben benieuwd of de viertjes nou zo slecht zijn, of omdat NS omlooptechnische redenen de verhouding 3:4 een beetje gelijk wil houden?

 

13-03-2022 20:45:04
bnv
bnv

Zal wel te maken hebben met de technische toestand van de bakken van die stellen, zoals hier reeds al eerder gezegd is. Om alsnog stellen te redden kan het ook nog zo zijn dat men aan bakwisseling gaat doen en de bakken met een betere technische staat samenvoegen tot een stel die dan weer een tijdje mee kan. Onlangs hebben we dat gezien met de wisseling van een kopbak van de 4024 die naar de 4034 gegaan is. Er was toch altijd een tekort aan IC materieel zoals dat steeds beweerd werd en kunnen die stellen met in totaal wel 40 bakken gemist worden?

 

13-03-2022 21:19:19
PKP
PKP

Niet de technische toestand van de bak, maar van de aanwezige technische apparatuur is doorslaggevend. Bakken van NS materieel zijn eigenlijk altijd in puike conditie.

Zie bij SGM, er was eigenlijk maar één treinstel eind 2021 met echte corosieschade aan de bak.

 

13-03-2022 21:38:23
AJT
AJT

Zijn er ook geen onderdelen van de chopperstellen te krijgen dan?

 

13-03-2022 21:48:36
Citea8625
Citea8625

Ik denk niet dat die stellen wel gemist kunnen worden. Zeker nu het kabinet deze maand nog de laatste maatregelen wil schrappen. Dus ik verwacht wel dat het flink drukker gaat worden in de treinen. Aan de andere kant vind ik het niet zo heel vreemd dat er nu al stellen aan de kant gaan. Ik had een tijdje terug een foto gezien uit september 2010 waarin de afvoer van de 4 series gepland stond. En de afvoer van de eerste stellen stond gepland vanaf 2021. Maar die planning is inmiddels al 12 jaar oud dus die klopt ook niet meer 100%.

 

13-03-2022 22:38:23
PKP
PKP
Quote
AJT (13-03-2022 21:38:23):

Zijn er ook geen onderdelen van de chopperstellen te krijgen dan?


Een chopperstel bestaat niet alleen uit een chopper...........

 

13-03-2022 22:59:31
thom
thom
Quote
PKP (13-03-2022 21:19:19):

Niet de technische toestand van de bak, maar van de aanwezige technische apparatuur is doorslaggevend. Bakken van NS materieel zijn eigenlijk altijd in puike conditie.

Zie bij SGM, er was eigenlijk maar één treinstel eind 2021 met echte corosieschade aan de bak.


Wat een onzin, er waren meerdere SGM's waar complete gaten in de casco's vielen en daken lekkage vertoonde.

Als je goed rond gaat kijken naar ICM zul je ook zien dat er stellen rondrijden waar de casco's gaten en roest schade vertonen, en dan heb je nogeens de onderhuidse schades aan vloeren en toiletten die een normaal mens niet zal opvallen.

Juist de technische hoofddelen (bv draaistellen, compressoren, omzetters etc) hebben allemaal hun eigen onderhouds en revisie programma's en worden gewoon gewisseld als die aan hun termijnen zitten. Dat gaat men een stel niet voor aan de kant zetten.

 

14-03-2022 08:59:31
sik214
sik214
Quote
bnv (13-03-2022 20:45:04):

Zal wel te maken hebben met de technische toestand van de bakken van die stellen, zoals hier reeds al eerder gezegd is. Om alsnog stellen te redden kan het ook nog zo zijn dat men aan bakwisseling gaat doen en de bakken met een betere technische staat samenvoegen tot een stel die dan weer een tijdje mee kan. Onlangs hebben we dat gezien met de wisseling van een kopbak van de 4024 die naar de 4034 gegaan is. Er was toch altijd een tekort aan IC materieel zoals dat steeds beweerd werd en kunnen die stellen met in totaal wel 40 bakken gemist worden?


En die 4034 gaat er dus uit ;-)

Volgens mij is het inderdaad een totaalplaatje van de staat van de bak(ken). Qua corrosie, de componenten als de bedrading. Defecte in kabelbomen hebben voor enkelen al het einde betekend.

Er zijn al diverse stellen behandeld wegens rotte vloeren in de AB in de buurt van de WC's.

 

14-03-2022 09:29:30
VIRMm1
VIRMm1

Vrijwel alle ICMs zijn daartegen behandeld

 

01-04-2022 17:46:11 1
treinhobby
treinhobby
Quote
TimH8 (08-12-2021 14:37:05):

Vanochtend was treinstel 4034 onderweg als IC 1734 en het viel mij op dat het UIC/NVR-nummer van de mBFk (ex 4024) ook gewijzigd is (afbeelding en nog een afbeelding). Ik dacht dat het de bedoeling was dat dit nummer altijd gelijk bleef, ongeacht het treinstel. Iemand die meer weet?


Blijkbaar had het inderdaad niet gemogen. Inmiddels heeft de bak weer NL NS 94 84 4384024-4 als UIC nummer.

 

04-04-2022 18:30:49
vrijgezel
vrijgezel

Vandaag [04 04 2022,red.] kreeg ik foto's te zien van een mBDk ICM1 (4016) op een veerpont van het GVB.

Deze kreeg ik van mijn collega, die het op zijn beurt ook doorgezonden kreeg. Moet nog verder verifiëren waar deze foto's genomen zijn.

Onbekend waar deze naar welk sloopbedrijf deze gaat en waar die is gevestigd.

Wel aannemelijk dat de AB en sBk ook de weg naar oud ijzer al gevonden hebben.

 

04-04-2022 18:36:41
martijn
martijn

Bijzonder, je zou toch denken dat een trein (rijtuig) op een veerpont wel meer bekijks zal hebben getrokken en er wat foto's op internet zouden verschijnen. Zeker omdat het GVB toch echt voor het personenvervoer is opgericht. Als je bedoelt dat de foto vanaf een veerpont is genomen, zou het bij Beelen in de Westhaven kunnen zijn geweest, daar stond ook lange tijd een aantal bakken Mat.'64 opgstapeld. Die waren te zien vanaf een pont naar Zaandam.



Laatst bewerkt door martijn op 04-04-2022 18:39
 

04-04-2022 18:46:42
vrijgezel
vrijgezel

Nee, het is weliswaar vanaf een veerpont genomen, maar de lading is op die veerpont is die mBDk 4016 die weer op een dieplader lijkt te staan.

Het wilde mij niet lukken om de WhatsApp foto's te kopiëren en hier te plakken.

 

04-04-2022 18:53:43
AgentX
AgentX

Van wat ik ervan heb begrepen heeft @vrijgezel het dus over een veerpont met daarom een dieplader met daarop mBDK 4016, vanaf waar dan tevens de foto is genomen? Ik vind het maar een vaag verhaal.



Laatst bewerkt door AgentX op 04-04-2022 18:53
 

04-04-2022 18:55:11 1
rick
rick

Wat is er vreemd aan een vrachtwagen op een veerpont?

 

04-04-2022 18:57:51
martijn
martijn

Op de Hempont (tussen Amsterdam en Zaandam) is inderdaad plek voor (vracht)auto's. Die was ik even vergeten. Dus trein op de pont zou inderdaad kunnen.

De meeste pontjes van het GVB hebben verder geen ruimte voor auto's, vandaar mijn eerste gedachtegang.



Laatst bewerkt door martijn op 04-04-2022 18:58
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl