Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
11-07-2023 11:45:20 2
plant
plant

Als het goed is start er weer een nieuwe pagina in dit topic, een mooi moment om het lijstje weer eens te verplaatsen en te updaten. Ik had de terzijdestelling van de 4030 en de 4044 nog niet verwerkt, bij dezen.


(Het lijstje met al dan niet actieve ICM stellen is verhuisd naar de volgende pagina)



Laatst bewerkt door plant op 17-10-2023 16:00


Youri
 

11-07-2023 11:51:56 1
plant
plant

En dan hebben we voor de vorm nog het kleine, minder belangrijke lijstje met opvallend afwezige treinstellen (minstens 14 dagen);

4032 is niet ingezet sinds 15 juni (25 dagen)
4060 is niet ingezet sinds 26 juni (14 dagen)
4091 is niet ingezet sinds 19 juni (21 dagen)
4092 is niet ingezet sinds 26 juni (14 dagen)
4218 is niet ingezet sinds 24 juni (17 dagen)

Zoals we eerder hebben gezien in dit topic zullen deze stellen waarschijnlijk met allerhande kleine defecten tijdelijk aan de kant staan en te wachten op een plekje in Onnen.

Iedereen weer bedankt voor het delen van beschikbare informatie in dit topic! :)




Youri
 

11-07-2023 13:11:41
Daan!
Daan!

De 4032 zou zomaar wel eens einde oefening kunnen zijn. Deze heeft een slecht casco en zit bij de eerste 10 om er dit jaar uit te gaan. De 4030 en 4044 ook, maar die zijn al weg.

 

11-07-2023 15:12:56
Talbot
Talbot
Quote
Daan! (11-07-2023 13:11:41):

De 4032 zou zomaar wel eens einde oefening kunnen zijn. Deze heeft een slecht casco en zit bij de eerste 10 om er dit jaar uit te gaan. De 4030 en 4044 ook, maar die zijn al weg.


Als ik vragen mag, welke stellen zijn, naast de 4030, 4032 en 4044, nog meer genomineerd voor buitendienststelling door een slecht casco?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-07-2023 15:57:18 1
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
plant (11-07-2023 11:51:56):

En dan hebben we voor de vorm nog het kleine, minder belangrijke lijstje met opvallend afwezige treinstellen (minstens 14 dagen);

4032 is niet ingezet sinds 15 juni (25 dagen)
4060 is niet ingezet sinds 26 juni (14 dagen)
4091 is niet ingezet sinds 19 juni (21 dagen)
4092 is niet ingezet sinds 26 juni (14 dagen)
4218 is niet ingezet sinds 24 juni (17 dagen)

Zoals we eerder hebben gezien in dit topic zullen deze stellen waarschijnlijk met allerhande kleine defecten tijdelijk aan de kant staan en te wachten op een plekje in Onnen.

Iedereen weer bedankt voor het delen van beschikbare informatie in dit topic! :)


4032 Omzetter defect en onderhoud
4060 Halve tractie wacht op herstel
4091 Omzetter defect (moet nog gesleept worden naar onnen)
4092 Interieur herstel/upgrade
4218 Onderhoud en is even in Hlm geweest.

 

17-07-2023 19:03:04
Daan!
Daan!

Zie niet dat het gemeld is hier, maar 4032 en 4035 zijn terzijde. 4035 gaat naar Ahgons btw.



Laatst bewerkt door Daan! op 17-07-2023 19:06
 

17-07-2023 20:32:38
plant
plant

Bedankt beiden voor de informatie, ik heb het in het lijstje verwerkt!




Youri
 

17-07-2023 22:04:03
Karel1969
Karel1969
Quote
Daan! (17-07-2023 19:03:04):

Zie niet dat het gemeld is hier, maar 4032 en 4035 zijn terzijde. 4035 gaat naar Ahgons btw.


4032 was al in On, de 4035 kwam gisteren met de 4221 naar On.

 

23-07-2023 18:24:55
rick
rick

Vandaag zag ik dat alle ICM in de Hrp van de TMA-aansluiting verplaatst waren naar die van Ceres, ook de naast het spoor geplaatste bakken waren weg

 

23-07-2023 18:31:40
BVisser
BVisser
Quote
rick (23-07-2023 18:24:55):

Vandaag zag ik dat alle ICM in de Hrp van de TMA-aansluiting verplaatst waren naar die van Ceres, ook de naast het spoor geplaatste bakken waren weg


Punt. Ceres ken ik als de aansluiting aan de Maltaweg (naast Steinweg), in elk geval heette dat zo toen ACTS daar kwam. Bedoel je die? Als dat het geval is moet alles via Awhvg zijn verplaatst.

 

23-07-2023 20:05:48
thom
thom

De oude terminal van Ter Haak zal bedoeld worden, direct naast TMA.

Ceres is verder gegaan als Amsterdam Container Terminal (ACT) wat later weer opgegaan is in TMA logistics.



Laatst bewerkt door thom op 23-07-2023 20:09
 

24-07-2023 07:35:58
rick
rick

De benamingen zijn die op Sporenplan.nl staan, naast Steinweg staan ze in ieder geval niet. ;)

 

24-07-2023 08:10:04
zaza
zaza

ICMm 4018 is inmiddels ook terzijde gesteld. Van de dit jaar tien voor terzijdestestelling geplande treinstellen uit de deelserie ICM-1 is dit na de 4030, 4032, 4035 en 4044 de vijfde.

Totaal zijn er uit deze serie nu 15 van de 40 treinstellen terzijde gezet en twee hiervan zelfs al gesloopt.

 

24-07-2023 08:12:21
BVisser
BVisser
Quote
rick (24-07-2023 07:35:58):

De benamingen zijn die op Sporenplan.nl staan, naast Steinweg staan ze in ieder geval niet. ;)


Dan klopt dat in elk geval al heel lang niet meer. GPS heet tegenwoordig GES.



Laatst bewerkt door BVisser op 24-07-2023 08:12
 

24-07-2023 09:20:31
rob46
rob46
Quote
thom (23-07-2023 20:05:48):

De oude terminal van Ter Haak zal bedoeld worden, direct naast TMA.

Ceres is verder gegaan als Amsterdam Container Terminal (ACT) wat later weer opgegaan is in TMA logistics.


Het op de USA-terminal (ex.ter Haak) staande ICMm moest naar de TMA worden verplaatst om ruimte te maken voor containeropslag. USA is nu dus vrij van terzijdegesteld mat.

 

24-07-2023 09:56:36
thom
thom

Uit mijn eigen zichtelijke ervaring is het dus precies andersom. Het terzijde gestelde materieel staat op de terminal van Ter Haak, op sporenplan genoemd als TTA terminal.

Logisch ook, want op de oude Ceras terminal, nu TMA, vind inderdaad nog containeroverslag plaats.
Op de terminal van Ter Haak gebeurd dat niet meer.

 

24-07-2023 10:05:58
rick
rick

Dat is niet logisch want er is geen containervervoer meer, in ieder geval staat het ICM op spoor 5560 of 5661.

 

24-07-2023 13:03:54
broek53
broek53

Intussen is de 4018 ook al uit de active dienst gehaald, aldus melding op FB (en hiero, zie ik nu 😉) Het staat er niet bij, maar ik denk dat de 4018 net zoals zijn voorgangers in Onnen is binnengelopen en nu geen onderhoud meer krijgt. Gemeld wordt tevens dat er dit jaar nog eens vijf stellen aan de kant zullen gaan - allemaal ICM-1.

@ aanvulling: 4018 is maandag 17/7 jl in Den Haag opzij gezet met defecte dodemaninstallatie. Of hij intussen naar Onnen is gebracht, is (nog) niet bekend.



Laatst bewerkt door broek53 op 24-07-2023 14:51
 

24-07-2023 13:57:08
Rolffiej19
Rolffiej19

Van die vijf stellen zouden de 4014,4023,4043 en 4050 zomaar is kandidaten kunnen zijn (allen hebben behoorlijke corrosie schade aan diverse bak delen vloer/wand/dak)

 

24-07-2023 14:13:59
thom
thom

Ik zie net elders dat Rob daar meldde dat alle ICM's afgelopen week van de ene naar de andere terminal verhuisd zijn juist, mij waarneming was dus van daarvoor ;)

 

24-07-2023 14:37:44
rick
rick

En dat meldde ik dus hier...

 

24-07-2023 14:57:35
thom
thom
Quote
rick (23-07-2023 18:24:55):

Vandaag zag ik dat alle ICM in de Hrp van de TMA-aansluiting verplaatst waren naar die van Ceres, ook de naast het spoor geplaatste bakken waren weg


Als je daar deze mee bedoelde, was dat dus het punt van de verwarring ;) De terminal is geopend als Ceres terminal en die heet inmiddels TMA (waar de stellen nu staan).

De terminal (waar de stellen stonden) ernaast is de TTA terminal van Ter Haak en niet TMA :)

 

24-07-2023 22:07:04
Earl-Grey
Earl-Grey
Quote
thom (24-07-2023 14:57:35):
Quote
rick (23-07-2023 18:24:55):

Vandaag zag ik dat alle ICM in de Hrp van de TMA-aansluiting verplaatst waren naar die van Ceres, ook de naast het spoor geplaatste bakken waren weg


Als je daar deze mee bedoelde, was dat dus het punt van de verwarring ;) De terminal is geopend als Ceres terminal en die heet inmiddels TMA (waar de stellen nu staan).

De terminal (waar de stellen stonden) ernaast is de TTA terminal van Ter Haak en niet TMA :)


En om het nog wat eenvoudiger te maken, de overslagactiviteiten van Ter Haak zijn overgenomen door TMA ;-). Beide 'terminals' die tegen elkaar aanliggen vallen dus onder TMA en naar beide wordt terzijde gesteld materieel gestuurd. TMA kan het dus op eigen terrein verplaatsen als er ruimte nodig is voor projectlading goederen.

 

26-07-2023 15:50:12
bnv
bnv
Quote
Rolffiej19 (24-07-2023 13:57:08):

Van die vijf stellen zouden de 4014,4023,4043 en 4050 zomaar is kandidaten kunnen zijn (allen hebben behoorlijke corrosie schade aan diverse bak delen vloer/wand/dak)


Vandaag pendelt de 4023 Dv-Es. Corrosie? Zie er zo niks aan, ziet er aan de buitenkant redelijk uit, maar dat zegt natuurlijk nog niets.

 

26-07-2023 16:32:01
103 220-0
103 220-0
Quote
thom (24-07-2023 14:57:35):
Quote
rick (23-07-2023 18:24:55):

Vandaag zag ik dat alle ICM in de Hrp van de TMA-aansluiting verplaatst waren naar die van Ceres, ook de naast het spoor geplaatste bakken waren weg


Als je daar deze mee bedoelde, was dat dus het punt van de verwarring ;) De terminal is geopend als Ceres terminal en die heet inmiddels TMA (waar de stellen nu staan).

De terminal (waar de stellen stonden) ernaast is de TTA terminal van Ter Haak en niet TMA :)


En om aan alle verwarring een einde te maken....

 

26-07-2023 21:41:09
thom
thom
Quote
bnv (26-07-2023 15:50:12):
Quote
Rolffiej19 (24-07-2023 13:57:08):

Van die vijf stellen zouden de 4014,4023,4043 en 4050 zomaar is kandidaten kunnen zijn (allen hebben behoorlijke corrosie schade aan diverse bak delen vloer/wand/dak)


Vandaag pendelt de 4023 Dv-Es. Corrosie? Zie er zo niks aan, ziet er aan de buitenkant redelijk uit, maar dat zegt natuurlijk nog niets.


Dat verschilt inderdaad per treinstel, sommige vallen complee brievenbussen in de zijwanden, bij andere vind de ellende alleen plaats onder de folie. En dan heb je nog rotte bakon- en toiletvloeren en lekkende daken waar je niet zoveel aan zult zien :)

 

27-07-2023 14:21:11
jochem
jochem

De terzijdegestelde 4032 en 4035 gaan vandaag eind van de middag van On naar Ahgons, vertrek rond 17.30.

 

27-07-2023 15:04:08
Daan!
Daan!

Zelfstandig nog?

 

27-07-2023 19:37:02
zaza
zaza
Quote
Daan! (27-07-2023 15:04:08):

Zelfstandig nog?


Correct, de combinatie 4035+4032 kwam rond 18.40 uur door Staphorst. Bij de 4032 stond de stroomafnemer weer tegen de draad, toen dit stel op 16 Juli naar Onnen kwam werd het nog gesleept door de 4221

Filmpje overbrenging ICMm 4035+4032.



Laatst bewerkt door zaza op 27-07-2023 22:04
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-07-2023 23:29:42
geert
geert

Naar On reed het stel ook zelf, zie de foto's op Flickr

 

28-07-2023 00:59:01
Scott-SRV
Scott-SRV

waarvoor was die naar onnen gegaan eerst dan?
en dan nu van ommen naar arnhem voor terzijde?
terwel beide ICM's rijvaardig zijn gereden onder eigen spanning van beide sets?
wat is er dan toevallig mis met beide stellen. dat kan ik zo 123 niet vinden of lezen.

 

28-07-2023 05:50:34
Daan!
Daan!

Casco's zijn slecht. Veel roestvorming.

 

28-07-2023 07:19:09
zaza
zaza
Quote
geert (27-07-2023 23:29:42):

Naar On reed het stel ook zelf, zie de foto's op Flickr


Wellicht een ander stel op Flickr? Naar On werd de 4032 wel degelijk gesleept:Filmpje 4032 naar On

 

28-07-2023 10:51:11
thom
thom
Quote
Scott-SRV (28-07-2023 00:59:01):

waarvoor was die naar onnen gegaan eerst dan?
en dan nu van ommen naar arnhem voor terzijde?
terwel beide ICM's rijvaardig zijn gereden onder eigen spanning van beide sets?
wat is er dan toevallig mis met beide stellen. dat kan ik zo 123 niet vinden of lezen.


Redelijke kans dat men in Onnen eerst nog hoofddelen uitwisselt die nog een langere rest levensduur of recente revisie datum hebben en nog goed bruikbaar zijn, en die wisselen met componenten die aan hun eind zitten.



Laatst bewerkt door thom op 28-07-2023 10:51
 

28-07-2023 16:24:25
phantom
phantom

Wellicht een rare vraag.
Maar is het dan niet goedkoper om alle bruikbare onderdelen uit die stellen te halen in Onnen en ze dan te laten verslepen naar hun tijdelijke stalling inafwachting van sloop ?

Het lijkt me dat t meer geld kost als je de stellen 1st ontdoet van "nieuwe/goed bruikbare" onderdelen in een werkplaats,waarvoor je monteurs moet betalen voor hun (extra) werk,die dan vervolgens bijna defecte/oude dingen er in terug plaatsen om t dan weg te laten rijden richting tijdelijke stalling.

Strip die stellen dan zover je dingen ziet die nuttig kunnen zijn en wees er klaar mee.
Of zie ik dit verkeerd ?

 

28-07-2023 16:25:33
thom
thom

Hoe zie je dat voor je als dat bijvoorbeeld draaistellen en wielassen zijn ;) ?

 

28-07-2023 22:18:49
marvinkok
marvinkok

Na december heeft NedTrain in Hengelo plek voor de ontmanteling van naar verluidt de ICM drietjes. Dat is althans het verhaal vanuit de werkplaats

 

29-07-2023 00:23:46
VIRMm1
VIRMm1
Quote
marvinkok (28-07-2023 22:18:49):

Na december heeft NedTrain in Hengelo plek voor de ontmanteling van naar verluidt de ICM drietjes. Dat is althans het verhaal vanuit de werkplaats


In het verleden (1700, DDAR, DDM, SGM) gebeurde dat in TC Eindhoven.

 

29-07-2023 01:29:12
thom
thom

En om het rondje compleet te maken, plan V werd op al eerder onttakeld te Hengelo :)

 

29-07-2023 09:05:52
broek53
broek53

Langer geleden en gedurende vele jaren gebeurde "onttakelen" in wat toen de hulpwerkplaats Roosendaal was. Mat '46, plan E, Beneluxen, die tijd... En daarvoor enige jaren bij de wpl Watergraafsmeer, van sloopmaterieel uit de Rietlanden 😊.

Maar echt systematisch onttakelen lijkt mij wel verleden tijd. Bij SGM is volstaan met het laten staan van een of twee stellen in Leidschendam voor het geval men nog een onderdeel nodig had.

 

29-07-2023 10:18:32
phantom
phantom
Quote
thom (28-07-2023 16:25:33):

Hoe zie je dat voor je als dat bijvoorbeeld draaistellen en wielassen zijn ;) ?


Daarmee kan je maar 2 dingen doen.
Of je laat ze ter plekke in Onnen eraf halen en ze op een vrachtwagen met dieplader zetten voor verder transport,indien de ruimte en faciliteiten er zijn.
Of je haalt eraf wat je wil minus die draaistellen en wielassen en haalt die op de plek waar ze gestald worden er onderuit,indien de ruimte en faciliteiten er zijn.

Maar waar het me omdraait is proberen te begrijpen wat goedkoper is en wat efficienter is bij zulke klussen,en waarom men dan toch evt voor de minder goedkope en minder efficiente manier kiest.



Laatst bewerkt door phantom op 29-07-2023 10:20
 

29-07-2023 11:09:52
VIRMm1
VIRMm1
Quote
broek53 (29-07-2023 09:05:52):

Langer geleden en gedurende vele jaren gebeurde "onttakelen" in wat toen de hulpwerkplaats Roosendaal was. Mat '46, plan E, Beneluxen, die tijd... En daarvoor enige jaren bij de wpl Watergraafsmeer, van sloopmaterieel uit de Rietlanden 😊.

Maar echt systematisch onttakelen lijkt mij wel verleden tijd. Bij SGM is volstaan met het laten staan van een of twee stellen in Leidschendam voor het geval men nog een onderdeel nodig had.


Tegenwoordig worden treinen 'slim gedemonteerd' of weet ik veel hoe de hoge managers het genoemd hebben

Bij SGM zijn bij veel stellen de buitendeuren verwijderd, die hebben (of dat moet nog gaan gebeuren?) een functie gekregen in het stationsgebouw van Eindhoven.

Uit de stellen worden ook onderdelen gehaald die in grote partijen verkocht gaan of kunnen worden (noodremtrekkers voor de hobbyist maar ook complete stoelen/banken en vuilnisbakken).

Het demonteren is dus niet zozeer enkel nog om de rijdende vloot rijdend te houden maar ook om veel onderdelen een tweede leven te kunnen geven.

Zo zit er ook in de ICM's een OBIS installatie met onderdelen die in ander materieel weer gebruikt kunnen worden omdat het dezelfde installatie is. Ook dat zal er allemaal uit gaan bijvoorbeeld.

 

29-07-2023 11:12:17
thom
thom
Quote
phantom (29-07-2023 10:18:32):
Quote
thom (28-07-2023 16:25:33):

Hoe zie je dat voor je als dat bijvoorbeeld draaistellen en wielassen zijn ;) ?


Daarmee kan je maar 2 dingen doen.
Of je laat ze ter plekke in Onnen eraf halen en ze op een vrachtwagen met dieplader zetten voor verder transport,indien de ruimte en faciliteiten er zijn.
Of je haalt eraf wat je wil minus die draaistellen en wielassen en haalt die op de plek waar ze gestald worden er onderuit,indien de ruimte en faciliteiten er zijn.

Maar waar het me omdraait is proberen te begrijpen wat goedkoper is en wat efficienter is bij zulke klussen,en waarom men dan toch evt voor de minder goedkope en minder efficiente manier kiest.


Welnee, wat jij voorstelt kost nog veel meer werk en geld.

Dat wegtransport voor die formaat kost al een schep geld, en steeds een paar tele kranen laten komen voor het hijswerk ter plekke is ook niet gratis.

Nu heb je alle outillage reeds voorhanden in de werkplaats.



Laatst bewerkt door thom op 29-07-2023 11:13
 

29-07-2023 11:19:01
martijn
martijn
Quote
VIRMm1 (29-07-2023 11:09:52):
Quote
broek53 (29-07-2023 09:05:52):

Langer geleden en gedurende vele jaren gebeurde "onttakelen" in wat toen de hulpwerkplaats Roosendaal was. Mat '46, plan E, Beneluxen, die tijd... En daarvoor enige jaren bij de wpl Watergraafsmeer, van sloopmaterieel uit de Rietlanden 😊.

Maar echt systematisch onttakelen lijkt mij wel verleden tijd. Bij SGM is volstaan met het laten staan van een of twee stellen in Leidschendam voor het geval men nog een onderdeel nodig had.


Tegenwoordig worden treinen 'slim gedemonteerd' of weet ik veel hoe de hoge managers het genoemd hebben

Bij SGM zijn bij veel stellen de buitendeuren verwijderd, die hebben (of dat moet nog gaan gebeuren?) een functie gekregen in het stationsgebouw van Eindhoven.


Beetje off-topic wordt het zo, maar op 3 na zijn alle stellen al gesloopt, dus het gaat in ieder geval niet meer gebeuren. De ramen zijn overigens wel verwijderd voor de bekleding van een fietsenstalling in Eindhoven.

 

29-07-2023 11:28:05 1
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (29-07-2023 11:09:52
Tegenwoordig worden treinen 'slim gedemonteerd' of weet ik veel hoe de hoge managers het genoemd hebben

De NS noemt dat 'oogsten', althans hoe ze dat bij de SGM deden.
Voor geinteresseerde partijen hadden ze toen een 'oogstlijst'.

 

29-07-2023 12:51:20
broek53
broek53
Quote
thom (29-07-2023 11:12:17):
Quote
phantom (29-07-2023 10:18:32):
Quote
thom (28-07-2023 16:25:33):

Hoe zie je dat voor je als dat bijvoorbeeld draaistellen en wielassen zijn ;) ?


Daarmee kan je maar 2 dingen doen.
Of je laat ze ter plekke in Onnen eraf halen en ze op een vrachtwagen met dieplader zetten voor verder transport,indien de ruimte en faciliteiten er zijn.
Of je haalt eraf wat je wil minus die draaistellen en wielassen en haalt die op de plek waar ze gestald worden er onderuit,indien de ruimte en faciliteiten er zijn.

Maar waar het me omdraait is proberen te begrijpen wat goedkoper is en wat efficienter is bij zulke klussen,en waarom men dan toch evt voor de minder goedkope en minder efficiente manier kiest.


Welnee, wat jij voorstelt kost nog veel meer werk en geld.

Dat wegtransport voor die formaat kost al een schep geld, en steeds een paar tele kranen laten komen voor het hijswerk ter plekke is ook niet gratis.

Nu heb je alle outillage reeds voorhanden in de werkplaats.


Een complicatie is dat Onnen teveel materieel voor te weinig monteurs heeft. Op zijn minst een deel van de terzijdestelling van ICM gaat om het ontlasten van Onnen. Dan gaat men niet de gewonnen capaciteit verspillen aan het plukken van stellen - en dat is te zien aan het feit dat de meeste stellen op eigen kracht naar Ahgo gaan.

Het gebrek aan capaciteit in Onnen was in ieder geval aanvankelijk zo groot dat zelfs de draaistellen niet gewisseld zijn. Dat is de reden waarom de eerst aangekomen stellen op een der terminale terminals in de Houtrak van hun draaistellen gelicht zijn.

 

02-08-2023 12:00:10
jochem
jochem

De volgende twee afvoerstellen zijn 4018 en 4025, beiden momenteel al in On.

 

03-08-2023 09:44:27
plant
plant

In een facebookgroep valt te lezen dat Onnen nog verwacht dit jaar uit dienst te nemen: 4019, 4039, 4041 en 4050.




Youri
 

03-08-2023 09:50:59
Daan!
Daan!

Dat is correct. Maar ik vind dit jaar nog optimistisch. Zou zomaar september kunnen zijn.

 

03-08-2023 13:20:08
jacokran
jacokran

Als ik vanuit Amf naar Ut reis dan valt het mij op dat bij ICM de ventilatie uitvalt bij het passeren van de fly-over (kruising spoor BA en AE6/211). Ik zou denken iets met de bovenleiding, maar bij VIRM of DDZ is het mij nog niet opgevallen. Is het specifiek niets voor ICM?

 

03-08-2023 14:11:25
timtrein
timtrein

Kennelijk dan geschakeld aan de hoogspanning en niet aan de laagspanning. Bij passage van de oude brug in Zwolle was dat volgens mij ook altijd zo.

 

03-08-2023 15:33:20
thom
thom

Ventilatie is doorgaans gevoed door het 3 fasen net, afkomstig van de statische omzetter. Als er dan even geen bovenleidingspanning aanwezig is zal de omzetter uitvallen en daarmee ook de ventilatie :)

 

03-08-2023 16:26:20
VIRMm1
VIRMm1

Dat zou bij DDZ dan ook het geval moeten zijn (en de minder bedreven machinist zal het met VIRM ook hebben)

 

03-08-2023 17:05:51
Oldskool
Oldskool

Met DDZ en VIRM even 1 standje geremd over stroomloze brug rijden, dan ondervang je die dip.

Met ICM gebeurt het wel vaker, ook in wisselstraten.



Laatst bewerkt door Oldskool op 03-08-2023 17:06, reden: Toevoeging
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-08-2023 16:15:08
broek53
broek53
Quote
plant (11-07-2023 11:45:20):

Als het goed is start er weer een nieuwe pagina in dit topic, een mooi moment om het lijstje weer eens te verplaatsen en te updaten. Ik had de terzijdestelling van de 4030 en de 4044 nog niet verwerkt, bij dezen.


.........

4240 20-4-2022 Amersfoort

.............



Voor de lijst: de 4240 is op 30 mei door Strukton overgebracht naar de Houtrakpolder.



Laatst bewerkt door broek53 op 05-08-2023 16:15
 

05-08-2023 20:24:20
plant
plant

Bedankt, ik werk het bij!




Youri
 

07-08-2023 09:02:23
Talbot
Talbot

Ik begreep dat de 4041 ook naar Onnen gebracht is. Wordt er nog onderhoud verricht aan de stellen van het afvoerlijstje die naar Onnen komen, of is het gelijk einde verhaal?

 

07-08-2023 09:17:04
train85
train85

De omroepinstallatie is kapot, die wordt zeer waarschijnlijk gerepareerd. En hij krijgt zijn periodieke controle gewoon.

 

10-08-2023 07:57:49
Talbot
Talbot
Quote
train85 (07-08-2023 09:17:04):

De omroepinstallatie is kapot, die wordt zeer waarschijnlijk gerepareerd. En hij krijgt zijn periodieke controle gewoon.


Ja dus, hij komt vandaag weer terug in de reizigersdienst.

Ook de 4039 die op het afvoerlijstje staat, is momenteel in Onnen. Is die daar voor zn periodieke controle, of het verhelpen van een defect?

 

10-08-2023 10:44:28
train85
train85

Ook voor zijn periodieke controle van gisterenavond. En denk wat defecten verhelpen.

 

11-08-2023 17:31:23
jochem
jochem

Voor wat ik begrijp is de 4039 ook bestemd voor afvoer. Plan is blijkbaar om één dezer dagen de 4018+4025+4039 naar Ahgons af te voeren, mij is niet bekend of dat wel of niet op eigen kracht zal gebeuren.

De 4041 is inderdaad weer hersteld en rijdt weer vrolijk rond in het land.



Laatst bewerkt door jochem op 11-08-2023 17:32
 

11-08-2023 17:39:31
broek53
broek53

Gemeld wordt dat de 4050 in Onnen is aangekomen met sluiting in de motoren. Aangezien het een van de afvoerkandidaten van dit jaar is, is het onwaaarschijnlijk dat hij nog hersteld zal worden.

 

11-08-2023 17:54:11
MasterE
MasterE

De 4050 wordt idd niet meer hersteld en afgevoerd.



Laatst bewerkt door MasterE op 11-08-2023 17:54
 

13-08-2023 16:43:21
jochem
jochem

De 4018+4025+4039 zijn gistermorgen op eigen kracht naar Ahgons overgebracht. De 4041 is vanmorgen in On binnengelopen voor terzijdestelling.

 

13-08-2023 20:17:53
plant
plant

Bedankt allemaal, het lijstje is weer up to date. Rest van de eerder genoemde treinstellen alleen de 4019 nog.




Youri
 

13-08-2023 23:02:36
MasterE
MasterE

Gaat vast niet lang duren, stel heeft sinds vanochtend een tractieprobleem.



Laatst bewerkt door MasterE op 13-08-2023 23:02
 

14-08-2023 06:14:22 1
marciekemp
marciekemp
Quote
MasterE (13-08-2023 23:02:36):

Gaat vast niet lang duren, stel heeft sinds vanochtend een tractieprobleem.


En gelukkig zijn deze tractie problemen ook weer opgelost

 

23-08-2023 16:26:04
Talbot
Talbot

Citaat uit een bericht van Daan Bakker in de ICM Koploper groep op Facebook:

"Na het rijtje slechte stellen, komen in de volgende periode de volgende stellen in aanmerking voor terzijdestelling:

4020, 4022, 4031, 4033, 4049.

4033 lijkt al aan de kant te staan.

Het is onbekend wanneer ze precies aan de kant zijn of allemaal staan."

4033 is dus definitief terzijde, en er lijkt dus nog meer afgevoerd te gaan worden dan de 10 slechte stellen.

Overigens is de 4019 blijkbaar ook al terzijde gesteld.



Laatst bewerkt door Talbot op 23-08-2023 16:33
 

23-08-2023 22:40:41
MasterE
MasterE

De 4019 en 4033 zijn idd reeds terzijde gesteld

 

23-08-2023 22:52:15
ICM4013
ICM4013

De 4019 en 4033 staan in Onnen en worden momenteel samen met de 4041 en 4050 klaar gemaakt om binnenkort op transport te gaan naar Ahgons



Laatst bewerkt door ICM4013 op 23-08-2023 23:45
 

29-08-2023 14:43:58
jochem
jochem

4019 en 4033 gaan vanmiddag van On naar Ahgons, vertrek iets voor 15.00.

 

05-09-2023 12:04:54
jochem
jochem

De 4050 en 4041 zijn zojuist onderweg gegaan van On naar Ahgons.

 

14-09-2023 15:21:16
Talbot
Talbot

De ICM-2 smalle deur in de sBk bak van de 4012, waardoor het ene raam hoger zat dan het andere, is weer vervangen door de juiste deur. Alleen de AB heeft nog een ICM-1 en ICM-2 smalle deur naast elkaar.

Voorbeeld: https://treinposities.nl/foto/111562

 

20-09-2023 15:05:08
martijn
martijn

NS doet in navolging van het SGM ook het ICM in onderdelen in de verkoop. (voor bedrijven)

 

20-09-2023 15:12:36
GerritJan
GerritJan

''De ICMm treinen worden vervangen door VIRMm''

uhm wat? :D

Dan heeft NS toch nooit meer genoeg treinen, maar juist minder

 

20-09-2023 16:05:29
aarclay
aarclay

Er komt ook de vijfde generatie Sprinters (S5G) aan, waar een aanbesteding voor loopt. Gezien de looptijd van aanbesteding uit juli vorig jaar, denk ik dat het niet heel lang duurt voordat er meer duidelijkheid is. NS wil onderzoeken of de trein ook als intercity in te zetten is.



Laatst bewerkt door aarclay op 20-09-2023 16:06
 

20-09-2023 16:42:21
vrijgezel
vrijgezel
Quote
GerritJan (20-09-2023 15:12:36):

''De ICMm treinen worden vervangen door VIRMm''

uhm wat? :D

Dan heeft NS toch nooit meer genoeg treinen, maar juist minder


IRM is waarschijnlijk "tijdelijk", er komt ook nog DD NG die ter vervanging voor het DDZ ook deels dient voor de jongste treinstellen ICM (de oudste worden door ICNG vervangen, er komen meer ICNG in dienst dan TRAXX+ICR composities).
Natuurlijk is zoiets aan verandering onderhevig en is de materieel inzet ook niet constant; met ieder nieuwe dienstregeling kan ook de materieelinzet veranderen en ook met wijzigingsbladen verandert er wel eens wat.

Overigens is het wel merkbaar dat sinds het jongste wijzigingsblad dat IRM in de series 1500 en 2600 rijdt deze wel moeite lijkt te hebben om de rijtijden van ICM te halen (zeker als het nat weer is)..

 

20-09-2023 16:42:47 2
thom
thom

Grotendeels zal ICNG en DDNG straks in dat gat springen en ik denk dat er niet veel meer gezocht moet worden achter het zinnetje waar gewoon een foutje in zal zitten.

Uiteindelijk heeft het ook inhoudelijk niets te maken met de essentie van waar het bericht over gaat.



Laatst bewerkt door thom op 20-09-2023 16:43
 

20-09-2023 17:46:39
MennoSBB
MennoSBB

De VIRM(m) zal de komende 2 jaar ook meer beschikbaar zijn totdat de revisie in 2026 verder gaat met de VIRM-4. Door de extra capaciteit die hierdoor ontstaat kan er vast een deel van de ICM uitstromen.

Uiteraard zal de levering van de ICNG het uiteindelijk overnemen en de gehele afvoer van de ICM mogelijk maken.

 

20-09-2023 18:57:04
mat64Hidde
mat64Hidde

Ook nog wel interesant dat in dit nieuwsbericht staat dat "Dit proces (uitfaseren van de ICMm) duurt tot 2030." Nog 6 á 7 jaar genieten van dit spul, jonges.😉

Zijnootje vindt ik de minimum afname voor de verkoop wel extreem. Ik ken toevallig een bedrijf die interesse heeft in een dozijn treindeuren. Maar 100 stuks? Da's een beetje teveel van het goede.

 

20-09-2023 19:28:04 1
broek53
broek53
Quote
MennoSBB (20-09-2023 17:46:39):

De VIRM(m) zal de komende 2 jaar ook meer beschikbaar zijn totdat de revisie in 2026 verder gaat met de VIRM-4. Door de extra capaciteit die hierdoor ontstaat kan er vast een deel van de ICM uitstromen.

Uiteraard zal de levering van de ICNG het uiteindelijk overnemen en de gehele afvoer van de ICM mogelijk maken.


Terzijde eventjes: de beschikbare hoeveelheid Virm verandert de komende tijd niet, of hooguit negatief. Na de nog lopende renovatie van VIRM-3 volgt de herbedrading van bakken VIRM-1 en daarna de renovatie van VIRM-4, terwijl ondertussen het inbouwen van ERTMS een paar jaar zal lopen.

Dat VIRM ICM vervangt, is dus onzin cq niet waar.

Let wel: bij dit soort gebabbel vanuit NS wordt vaak de feitelijke inzet (waar rijdt wat in een bepaald jaar) verward met getalsmatige vervanging. De inzet versus het materieelpark, dus.

 

20-09-2023 20:45:17
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (20-09-2023 16:05:29):

Er komt ook de vijfde generatie Sprinters (S5G) aan, waar een aanbesteding voor loopt. Gezien de looptijd van aanbesteding uit juli vorig jaar, denk ik dat het niet heel lang duurt voordat er meer duidelijkheid is. NS wil onderzoeken of de trein ook als intercity in te zetten is.


Sterker nog, de S5G zal eerder geleverd worden als DDNG

 

20-09-2023 20:59:00
cuneo56
cuneo56

Ik dacht dat dubbeldeks-sprinters niet meer de bedoeling was?

(of wordt eerder dan bedoeld?

 

20-09-2023 21:08:37
DDZ7504
DDZ7504

Dat laatste.

 

20-09-2023 22:09:07
VIRMm1
VIRMm1
Quote
cuneo56 (20-09-2023 20:59:00):

Ik dacht dat dubbeldeks-sprinters niet meer de bedoeling was?

(of wordt eerder dan bedoeld?


Oh, Oeps. Dan.

 

20-09-2023 23:36:20
AlexNL
AlexNL
Quote
VIRMm1 (20-09-2023 20:45:17):

Sterker nog, de S5G zal eerder geleverd worden als DDNG


Hoe dat dan? De aanbesteding voor de S5G is nog lang niet afgerond, terwijl de definitieve gunning voor DDNG vorig jaar al is gedaan.

 

21-09-2023 00:04:16
Dionysusnu
Dionysusnu

Levering van de Flirts is ook een half jaar later definitief geworden dan SNG, en toch 2 jaar eerder begonnen met proefbedrijf. Dus dat kan best, zeker als S5G een bestaand platform gebruikt of zelfs volledig "off the shelf" wordt zoals de Flirts.

 

21-09-2023 14:01:35
seinhuis
seinhuis

NS zet onderdelen van Koploper-treinstellen te koop voor duurzaam gebruik.

Alleen aan bedrijven die onderdelen in grote hoeveelheden willen opkopen.

 

21-09-2023 14:07:05 2
thom
thom

Ja, dat was hier al geroepen en al besproken in de posts boven je...

Leuk dat je ook meeleest ;)

 

21-09-2023 14:09:22
aarclay
aarclay
Quote
Dionysusnu (21-09-2023 00:04:16):

Levering van de Flirts is ook een half jaar later definitief geworden dan SNG, en toch 2 jaar eerder begonnen met proefbedrijf. Dus dat kan best, zeker als S5G een bestaand platform gebruikt of zelfs volledig "off the shelf" wordt zoals de Flirts.


Dus er is al bekend wie de voorlopige winnaar is van de aanbesteding, wil je zeggen?

Ik hoorde in de wandelgangen wat over CAF, maar dat is speculeren en beter wachten tot NS het definitief meldt.



Laatst bewerkt door aarclay op 21-09-2023 14:24
 

21-09-2023 14:12:12
thom
thom

Kom op zeg, dat heeft niets met ICM te maken.

Stel dat soort vragen nou gewoon eens in een topic wat ervoor bedoeld is ipv elke keer overal maar af te wijken en het bestaande onderwerp te 'vervuilen'...

 

21-09-2023 14:22:30 1
aarclay
aarclay

True, gebeurt vaker op Somda, waarop ik mijzelf ook wel eens betrap. Misschien is het zinvoller om even op report te drukken, waarna de mods het verhuizen. Of misschien nog beter om mee denken naar een mogelijke oplossing om zulks te voorkomen of verminderen.



Laatst bewerkt door aarclay op 21-09-2023 14:31
 

21-09-2023 14:39:48 4
thom
thom

Nee, het het nou nieteens altijd bij een ander neer, en let er nou zelf ook eens op als je wilt ;)

Op die knop druken kun je hier heel de week door blijven doen en dat is nergens voor nodig om het beheer het allemaal maar op te laten lossen als je zelf een beetje oplet.

 

03-10-2023 08:49:19
GerritJan
GerritJan

NS Icm 4017 rijd nu zijn laatste rit naar arnhem goederen voor terzijde stelling

 

03-10-2023 09:26:26
Talbot
Talbot

Bijzonder, de 4017 stond niet op de afvoerlijst. Zal wel slecht geweest zijn dan :/

 

03-10-2023 10:13:27
MasterE
MasterE

Geen idee wat er gebeurt is, maar het stel heeft schade opgelopen en wordt niet meer hersteld.



Laatst bewerkt door MasterE op 03-10-2023 10:14
 

03-10-2023 10:48:32
zaza
zaza

Op 5 en 6 Oktober zijn er schouwdagen in Amersfoort voor bedrijven die geïnteresseerd zijn om grootschalige partijen ICMm onderdelen te recyclen Het is niet onaannemelijk dat het transport daarom naar Amersfoort gaat omdat de 4017 nog geheel intact is.

 

03-10-2023 11:12:51
Karel1969
Karel1969

De 4017 kwam vanmorgen inderdaad vanuit On en kwam rond 9.50 uur aan te Amf.

 

03-10-2023 13:45:09
Karel1969
Karel1969
Quote
MasterE (03-10-2023 10:13:27):

Geen idee wat er gebeurt is, maar het stel heeft schade opgelopen en wordt niet meer hersteld.


De 4017 was op 12 september nog wel betrokken bij een aanrijding met persoon, maar weet niet of de schade daarmee te maken heeft. Trein is nadien namelijk wel weer ingezet.

 

17-10-2023 14:45:51
marciekemp
marciekemp

Als alles gaat zoals het gepland is, dan gaan er vanavond weer 1 of meerdere ICM's vanaf Onnen naar Ahgons voor terzijde stelling

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl