Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
10-06-2024 13:25:09
aarclay
aarclay

En anders sprak je gewoon over de mBk, AB of sfBk met het stel nummer erachter.

Anyway, beter de volledige 4011 dan de AB 4005 die inmiddels verschroot is. Al weet ik niet wat de exacte plannen waren met een middenbak van de prototype-serie?



Laatst bewerkt door aarclay op 10-06-2024 13:27
 

10-06-2024 14:07:49
martijn
martijn

De volledige rit ziet er als volgt uit:

De overbrengingsrit start in Onnen en komt via Groningen (09:00 vertrek), Zwolle (09:52 aankomst), Amersfoort (10:51 aankomst) en Bilthoven (11:04 aankomst) naar Utrecht Maliebaan, waar hij om 11:20 aankomt op perron 3.

Bron en de rest van het programma die dag op Spoorwegmuseum.nl



Laatst bewerkt door martijn op 10-06-2024 14:22
 

10-06-2024 14:08:58
6501
6501

Quote
stefanvw14 (10-06-2024 13:07:34):


Quote
rick (10-06-2024 12:36:10):


Gaat het dan om de mBk, AB of sfBk?


Is dit een serieuze vraag of hoe moet dit gelezen worden.
De 4011 is het nummer van de eerste serie geproduceerde ICMm, Peter-Paul de Winter is één van de conservatoren van het NSM en het NSM neemt altijd een geheel treinstel over.


Hoofd collecties

 

10-06-2024 14:14:21 1
plant
plant

Ik had de vorige pagina gemist, dus ik wachtte maar even op deze om het lijstje weer even naar 'voren' te halen.

Dank voor alle locatieupdates omtrent de stellen die op dit moment van/naar Hgl zijn (geweest) voor ontmanteling. Ik probeer de boel een beetje bij te houden op basis van de info die ik hier en op facebook/instagram voorbij zie komen.


ICM 1 (ICM-III rijweerstanden) (De gehele ICM 1 serie is terzijdegesteld, de stellen worden één voor één ontmandeld in Hgl).

4011 terzijde 08-05-2024 Utm Treinstel is op 14-06-2024 overgedragen aan het NSM
4012 terzijde 08-12-2023 Hgl (stel wordt ontmanteld)
4013 terzijde 30-05-2022 Hrp
4014 terzijde 23-12-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4015 terzijde 05-01-2024 Ahgons (stel is ontmanteld)
4016 gesloopt 04-04-2022 (terzijde na 10-12-2021)
4017 terzijde 03-10-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4018 terzijde 18-07-2023 Ahgons
4019 terzijde 22-08-2023 Ahgons
4020 terzijde 22-10-2023 Ahgons (stel is ontmanteld)
4021 terzijde 18-02-2020 (botsschade Zp) Amf
4022 terzijde 01-11-2023 Amf(?) (stel is ontmanteld)
4023 terzijde 17-02-2024 Amf (stel is ontmanteld)
4024 gesloopt 22-12-2021 (terzijde na aanrijding 16-05-2021, mBFk is naar de 4034 gegaan)
4025 terzijde 30-07-2023 Ahgons
4026 terzijde 19-06-2022 Hrp
4027 terzijde 02-06-2022 Hrp
4028 terzijde 10-11-2023 Ahgons
4029 terzijde 03-08-2022 Hrp
4030 terzijde 17-06-2023 Ahgons
4031 terzijde 23-12-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4032 terzijde 16-06-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4033 terzijde 21-08-2023 Ahgons
4034 terzijde 06-06-2022 Hrp
4035 terzijde 11-07-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4036 terzijde 15-06-2022 Hrp
4037 terzijde 19-12-2023 Hgl (stel wordt ontmanteld)
4038 terzijde 24-01-2024 Hgl (stel wordt ontmanteld)
4039 terzijde 07-08-2023 Ahgons
4040 terzijde 08-12-2023 Ahgons (nog in tact, is eerder gebruikt als remstel voor ritten van/naar Hgl)
4041 terzijde 13-08-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4042 terzijde 26-12-2023 Ahgons
4043 terzijde 21-12-2023 Ahgons
4044 terzijde 19-06-2023 Ahgons
4045 terzijde 07-03-2024 Amf (stel is in Hgl geweest voor ontmanteling, wordt gebruikt als oefenobject voor V&S)
4046 terzijde 25-12-2023 Hgl (stel wordt ontmanteld)
4047 terzijde 22-10-2023 Ahgons
4048 terzijde 05-07-2022 Hrp (stel is ontmanteld)
4049 terzijde 02-02-2024 Hgl(?) (is gebruikt als remstel voor ritten van/naar Hgl)
4050 terzijde 11-08-2023 Amf (stel is ontmanteld)


ICM 2 (ICM-III chopper)

4051 gesloopt 11-11-2021 (terzijde na aanrijding op 11-05-2020)
4052
4053
4054
4055
4056
4057
4058
4059
4060
4061
4062
4063
4064
4065
4066
4067
4068
4069
4070
4071
4072
4073
4074
4075
4076
4077
4078
4079
4080
4081
4082
4083
4084
4085
4086
4087 terzijde 18-02-2020 (botsschade Zp) Amf
4088
4089
4090
4091
4092
4093
4094
4095
4096
4097


ICM 3/4 (ICM-IV)

4201
4202
4203 terzijde 30-05-2022 Hrp
4204 terzijde 24-08-2022 Ahgons (stel is ontmanteld)
4205
4206
4207
4208 terzijde 19-07-2022 Ahgons (stel is ontmanteld)
4209
4210
4211
4212
4213
4214
4215
4216
4217
4218
4219
4220
4221
4222
4223
4224
4225
4226
4227
4228
4229
4230
4231
4232 terzijde 17-08-2022 Ahgons (stel is ontmanteld)
4233
4234
4235
4236
4237
4238
4239
4240 terzijde 20-04-2022 Hrp
4241
4242 terzijde 08-01-2023 Amf (botsschade Staphorst 07-01)
4243
4244 (heeft terzijde gestaan van 11-07-2022 tot 24-03-2023)
4245
4246
4247 terzijde 15-06-2022 Hrp
4248
4249
4250





Laatst bewerkt door plant op 21-01-2025 14:51, reden: 4038 4049 naar Hgl 4045 oefenobject


Youri
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-06-2024 14:42:41
rick
rick

Quote
stefanvw14 (10-06-2024 13:07:34):


Quote
rick (10-06-2024 12:36:10):


Gaat het dan om de mBk, AB of sfBk?


Is dit een serieuze vraag of hoe moet dit gelezen worden.
De 4011 is het nummer van de eerste serie geproduceerde ICMm, Peter-Paul de Winter is één van de conservatoren van het NSM en het NSM neemt altijd een geheel treinstel over.



Het bericht spreekt van een rijtuig en niet van een treinstel, dat verschil is kennelijk zelfs bij het NSM niet bekend.

 

10-06-2024 14:53:24 1
martijn
martijn

Er staat vaker treinstel dan rijtuig in het bericht... Foutje kan gebeuren toch.

 

10-06-2024 17:26:38
broek53
broek53

Quote
martijn (10-06-2024 14:07:49):


De volledige rit ziet er als volgt uit:

De overbrengingsrit start in Onnen en komt via Groningen (09:00 vertrek), Zwolle (09:52 aankomst), Amersfoort (10:51 aankomst) en Bilthoven (11:04 aankomst) naar Utrecht Maliebaan, waar hij om 11:20 aankomt op perron 3.

Bron en de rest van het programma die dag op Spoorwegmuseum.nl


Is de 4011 terug naar Onnen dan? Ik las een tijd geleden dat hij naar Amersfoort was gereden.

 

10-06-2024 17:37:23
Rolffiej19
Rolffiej19

Gaat voor een wasbeurtje nog even terug naar On ;)

 

10-06-2024 17:38:00
NS1637
NS1637

De 4011 staat nog in Amersfoort en zou naar verluidt een laatste schoonmaakbeurt in Onnen krijgen voordat hij wordt overgedragen.

 

10-06-2024 17:39:37
martijn
martijn

De rit naar Utrecht is vrijdag pas, dus hij heeft nog even om weer van Amersfoort naar Onnen te rijden voor een wasbeurt en wat nawerk.

 

10-06-2024 22:56:58
thom
thom

Nee, waarschijnlijk een grappige verwoording nav dat het Spoorwegmuseum het op Twitter over een rijtuig had.

 

10-06-2024 23:08:32 1
ZTM
ZTM

Quote
rick (10-06-2024 12:36:10):


Gaat het dan om de mBk, AB of sfBk?


Een ICMm-III bestaat uit een mBFk, AB en sBk.

 

10-06-2024 23:24:51
Citea8625
Citea8625

Is er al iets bekend over de sloop van de treinstellen? Neem aan dat die nu wel kan beginnen. Voornamelijk de stellen op Hrp staan al twee jaar weg te roesten.

 

11-06-2024 14:26:39
vrijgezel
vrijgezel

Zal aanbesteed moeten worden (ook om schadegevallen op te ruimen). De afgelopen "tender" waar o.a. SGM, DDM1, DDM2 en DDM3 in zaten alsmede de vorige schadegevallen, is inmiddels verstreken.
Ik zou als "buitenstaander" niet weten of de procedure voor de aanbesteding al loopt en/of er voldoende 'recycle bedrijven' hebben ingeschreven voor de volgende ronde.

 

12-06-2024 20:38:50 1
rob46
rob46

Op 11-6 gingen 4045+4014 van Amfww naar Hgl en de onttakelde 4204 met remmer 4014 van Hgl naar Amfww, alles gesleept door SR 303001.

 

13-06-2024 00:32:27
plant
plant

Dank, verwerkt!

Vanuit het OD maak ik op dat de 4011 vandaag van Amf naar On is gegaan.
Op treinposities is de planning voor de rit naar Utm inmiddels te vinden. treinposities.nl



Laatst bewerkt door plant op 13-06-2024 00:32
 

14-06-2024 00:03:10
anlern
anlern

Quote
martijn (10-06-2024 14:07:49):


De volledige rit ziet er als volgt uit:

De overbrengingsrit start in Onnen en komt via Groningen (09:00 vertrek), Zwolle (09:52 aankomst), Amersfoort (10:51 aankomst) en Bilthoven (11:04 aankomst) naar Utrecht Maliebaan, waar hij om 11:20 aankomt op perron 3.

Bron en de rest van het programma die dag op Spoorwegmuseum.nl



aanvullend:
Rit 28210 vertrekt om 8:40 vanuit Onnen en komt om 8:48 aan op Groningen Spoor 6b!
Rit 28211 op Zwolle aankomst/vetrek spoor 3, Amersfoort Centraal aankomst/vertrek spoor 7

(dit kan uiteraard nog veranderen maar dit is hoe het er momenteel in staat)



Laatst bewerkt door anlern op 14-06-2024 00:07
 

14-06-2024 10:47:31
bultena
bultena

Kwam om 09.30 door Hgv richting Mp.

 

14-06-2024 12:21:15
Muizeneus
Muizeneus

Hoe zit het eigenlijk nu met het 'afvoerschema'? Afgezien van een paar ICM-1's die het iets langer volhielden dan gedacht, is er dit jaar nog geen enkel stel buiten dienst gesteld. Is de afvoer nu opgeschort of kunnen we binnenkort weer een paar buitendienststellingen verwachten?

 

14-06-2024 13:54:56
gvttreinen
gvttreinen

Het stel is in zijn geheel om 11.20 op Utm aangekomen, daar was een officiële overdracht.

 

14-06-2024 15:35:42
mat64Hidde
mat64Hidde

Bij de overdracht zijn een paar toekomstplannen voor dit stel bekend gemaakt. De trein blijft in dezelfde staat als het nu is. De doorloopkop komt niet terug omdat er geen andere trein is waarmee deze zou kunnen koppelen.

 

14-06-2024 15:38:35
AlexNL
AlexNL

Misschien over een aantal jaar, wanneer de 4250 met pensioen gaat 🙃

 

14-06-2024 15:44:01
gvttreinen
gvttreinen

Jammer want dat was door NS ontwikkelde stuk technisch vernuft en waarom koppelen, voor de show mag ook 😀

Zal financiële kwestie zijn, terugverbouwen is een kostbare zaak.

 

14-06-2024 15:54:14
bacr
bacr

Ik dacht dat behoudens de 'klapdeuren' voorop alles nog gewoon aanwezig was in de kop? Dus dan zou het 'alleen' (OK, dat is ook een klus) een kwestie zijn van de originele kopdeuren weer terugplaatsen. En voor een statische expositie zou het nog steeds leuk zijn als je dan die deuren open laat staan, zodat museumbezoekers door die doorlopkop zouden kunnen lopen.

 

14-06-2024 16:07:04
Oldskool
Oldskool

Van het hele systeem is niks meer aanwezig in de trein zelf.

 

14-06-2024 16:14:20
broek53
broek53

Naar ik ooit gelezen heb, staan er twee doorloopkop-units in Blerick.

 

14-06-2024 16:17:22
mat64Hidde
mat64Hidde

Ik weet niet in wat voor staat ze zijn maar ze zouden ook onderdelen kunnen gebruiken van de 4001 die in Arnhem staat.

 

14-06-2024 16:28:51
phantom
phantom

Ik denk dat de componenten van de 4001 niet bepaald meer in goede staat zijn door vele jaren buiten staan in weer en wind.
Al weet ik natuurlijk niet in hoeverre dat "stel" uberhaupt nog water/vocht dicht is,daar zal ook een hoop vanaf hangen.
Vooralsnog heb ik het idee,dat zelfs als die onderdelen nog goed zijn,dat het demonteren,vervoeren,het weg halen en aan brengen van onderdelen op de 4011,om t daarna te moeten spuiten en laten testen (mits men er de baan mee op wil),dat dat teveel gaat kosten.

 

14-06-2024 16:35:25
RX7567
RX7567

Quote
broek53 (14-06-2024 16:14:20):


Naar ik ooit gelezen heb, staan er twee doorloopkop-units in Blerick.


De doorlopkop-units in Blerick (het waren er 4) zijn gesloopt in 2023. Zie deze serie tweets. Als het goed is is het zonder account te zien, zo niet kan ik wel even een screenshot maken en ergens uploaden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-06-2024 16:52:07
henri1972
henri1972

Quote
phantom (14-06-2024 16:28:51):


Ik denk dat de componenten van de 4001 niet bepaald meer in goede staat zijn door vele jaren buiten staan in weer en wind.
Al weet ik natuurlijk niet in hoeverre dat 'stel' uberhaupt nog water/vocht dicht is,daar zal ook een hoop vanaf hangen.
Vooralsnog heb ik het idee,dat zelfs als die onderdelen nog goed zijn,dat het demonteren,vervoeren,het weg halen en aan brengen van onderdelen op de 4011,om t daarna te moeten spuiten en laten testen (mits men er de baan mee op wil),dat dat teveel gaat kosten.



De vraag is of de doorloopkop van de 4001 wel in de 4011 past. 4001 was ICM-0, die koppen zijn aangepast om met ICM-1 te kunnen koppelen maar of t binnenin de trein hetzelfde was vraag ik me af.

 

14-06-2024 17:37:29
NS1637
NS1637

Quote
mat64Hidde (14-06-2024 15:35:42):


De doorloopkop komt niet terug omdat er geen andere trein is waarmee deze zou kunnen koppelen.


Kan men niet beide kopbakken van de 4011 met de neuzen tegen elkaar zetten om zo de doorloopkop te kunnen demonstreren?

 

14-06-2024 17:59:20
michaben
michaben

Nog mooier lijkt mij om van een ander stel de kop afzagen en daar een statisch object van maken waar de 4011 mee gekoppeld kan worden.

 

14-06-2024 18:15:27
treinhobby
treinhobby

Quote
henri1972 (14-06-2024 16:52:07):


De vraag is of de doorloopkop van de 4001 wel in de 4011 past. 4001 was ICM-0, die koppen zijn aangepast om met ICM-1 te kunnen koppelen maar of t binnenin de trein hetzelfde was vraag ik me af.


Bij een ICM-0 liep je, vanaf de bak gezien, links om de trap van de machinist naar de doorloopkop en bij de serie uitvoering rechtsom, langs het aparte machinisten deurtje.

 

14-06-2024 23:36:19
thom
thom

Quote
henri1972 (14-06-2024 16:52:07):


Quote
phantom (14-06-2024 16:28:51):


Ik denk dat de componenten van de 4001 niet bepaald meer in goede staat zijn door vele jaren buiten staan in weer en wind.
Al weet ik natuurlijk niet in hoeverre dat 'stel' uberhaupt nog water/vocht dicht is,daar zal ook een hoop vanaf hangen.
Vooralsnog heb ik het idee,dat zelfs als die onderdelen nog goed zijn,dat het demonteren,vervoeren,het weg halen en aan brengen van onderdelen op de 4011,om t daarna te moeten spuiten en laten testen (mits men er de baan mee op wil),dat dat teveel gaat kosten.



De vraag is of de doorloopkop van de 4001 wel in de 4011 past. 4001 was ICM-0, die koppen zijn aangepast om met ICM-1 te kunnen koppelen maar of t binnenin de trein hetzelfde was vraag ik me af.


Heel veel onderdelen van ICM-0 zijn totaal anders dan bij de vervolgseries, en de doorloopkoppen waren dat zeker.

Maar terugbouwen zal gewoon niet gebeuren, het past helemaal niet in de huidige uitvoering van het treinstel, een deel van de benodigde ruimte is ingenomen door andere apparatuur

Daarnaast is er geen ander treinstel om mee te koppelen straks, en de twee kopbakken tegen elkaar zetten is leuk maar dan kun je ook niets meer dan alleen de doorlopkop demonstreren.

Het gaat ook niet samen met het rijvaardig houden van het treinstel.

 

15-06-2024 19:49:07
aarclay
aarclay

Quote
Oldskool (14-06-2024 16:07:04):


Van het hele systeem is niks meer aanwezig in de trein zelf.


Het bedieningspaneel met de overrulende (en niet werkende) actieknoppen om hem hand te kunnen bedienen heeft het overigens nog lang volgehouden 😀.

Volgens mij werden deze verwijderd om ruimte te maken toen de treinstellen voorzien werden van het ORBIT-systeem of de noodremoverbrugging?

Gelukkig zijn er nog videobeelden van de doorloopkop.



Laatst bewerkt door aarclay op 15-06-2024 19:59
 

16-06-2024 02:39:21
thom
thom

Het is sowieso nu niet meer aanwezig in de treinstellen zelf, dus wat is het relevant in de discussie wanneer het kwa datum precies verwijderd is?

Linksom of rechtsom is allang duidelijk dat het niet de intentie is om het het systeem terug te bouwen is, en dan lijkt de kous mij al snel af.



Laatst bewerkt door thom op 16-06-2024 02:40
 

16-06-2024 11:21:01
Muizeneus
Muizeneus

Dan vind ik het toch eerlijk gezegd wel opvallend dat het NSM zich niet eerder -lees ten tijde van de verbouwing naar ICMm- hard heeft gemaakt om een -al dan niet werkende- doorloopkop in de collectie op te nemen (of misschien dat ze dat wel gedaan hebben maar dat dat indertijd niet gelukt is, dat kan natuurlijk ook)

 

16-06-2024 13:30:18 1
timtrein
timtrein

Quote
Muizeneus (14-06-2024 12:21:15):


Hoe zit het eigenlijk nu met het 'afvoerschema'? Afgezien van een paar ICM-1's die het iets langer volhielden dan gedacht, is er dit jaar nog geen enkel stel buiten dienst gesteld. Is de afvoer nu opgeschort of kunnen we binnenkort weer een paar buitendienststellingen verwachten?


Er is voorlopig helemaal geen sprake van een verdere afvoer van ICM-2 t/m 4, zover ik weet (dus ook geen opschorting). De eerste afvoergolf waren de zwakkere stellen die overtollig waren, de tweede golf ICM-1. Wat nu nog rijdt, krijgt al een tijdlang een opknapbeurt.

NB: een gemiste kans om alle doorloopunits te slopen, je had mooi tijdens een tentoonstelling een losse doorloopunit naast de 4011 kunnen zetten (waar mensen dan doorheen konden lopen enzo).

 

16-06-2024 13:42:36
treinhobby
treinhobby

Zoiets wat ook op 'treinen door de tijd' stond in de Jaarbeurs dus...

 

16-06-2024 15:45:42
aarclay
aarclay

Quote
thom (16-06-2024 02:39:21):


Het is sowieso nu niet meer aanwezig in de treinstellen zelf, dus wat is het relevant in de discussie wanneer het kwa datum precies verwijderd is?

Linksom of rechtsom is allang duidelijk dat het niet de intentie is om het het systeem terug te bouwen is, en dan lijkt de kous mij al snel af.


Datum boeit mij niet, maar die verwijderingsactie ervan maakte toch plaats voor de systemen van de noodremoverbrugging. Of was dat ORBIT?

En ja, doorloopkop is nu doodloopkop.



Laatst bewerkt door aarclay op 16-06-2024 16:10
 

17-06-2024 00:41:52
Xander140
Xander140

Quote
timtrein (16-06-2024 13:30:18):


Quote
Muizeneus (14-06-2024 12:21:15):


Hoe zit het eigenlijk nu met het 'afvoerschema'? Afgezien van een paar ICM-1's die het iets langer volhielden dan gedacht, is er dit jaar nog geen enkel stel buiten dienst gesteld. Is de afvoer nu opgeschort of kunnen we binnenkort weer een paar buitendienststellingen verwachten?


Er is voorlopig helemaal geen sprake van een verdere afvoer van ICM-2 t/m 4, zover ik weet (dus ook geen opschorting). De eerste afvoergolf waren de zwakkere stellen die overtollig waren, de tweede golf ICM-1. Wat nu nog rijdt, krijgt al een tijdlang een opknapbeurt.

NB: een gemiste kans om alle doorloopunits te slopen, je had mooi tijdens een tentoonstelling een losse doorloopunit naast de 4011 kunnen zetten (waar mensen dan doorheen konden lopen enzo).


Wat versta je onder een opknapbeurt? En is dat van binnen ook het geval? En sorry als dat eens benoemd is wat is het plan qua inzet op de lange termijn? Ik had begrepen dat de 4200 serie het langste zal blijven aangezien deze ook uit de laatste aflevering bestaat of is dat inmiddels achterhaald?

 

17-06-2024 22:32:52
timtrein
timtrein

Even een paar pagina's teruggebladerd:
In de ICM groep op Facebook heeft iemand een bericht gepost van NS iNSite, waarbij gemeld wordt dat het materieel per 2028 allemaal aan de kant gaat en men per juli jl. bezig is met een opfrisbeurt in Onnen, bij 86 stellen voor interieur, balkons en wc's qua verwijderen van graffiti en vervangen van slechte stoeldelen. Dit is per mei 2024 afgerond.

Bron: facebook.com (Openbare groep, dus zou voor iedereen zonder FB account leesbaar moeten zijn)

NB: die datum afvoer per 2028 mag je met een korrel zout nemen, dat zien we tegen die tijd wel...

 

18-06-2024 17:05:44
zaza
zaza

Met ICMm 4205 heeft Onnen deze week de laatste "opgefriste" ICMm afgeleverd waarbij graffiti op de balkonwanden en toiletten is aangepakt en vervuilde en/of versleten zittingen zijn behandeld of vervangen. Het upgrade project waarbij de nog rijdende treinstellen uit de ICM2/3/4 series werden behandeld startte in juli 2023.

 

18-06-2024 21:00:15 1
jpvdveer19
jpvdveer19

In het aprilnummer (2024) van Op de Rails stond er daarnaast een bericht over de start van een levensduurverlenging van het casco voor ICM-2. Als eerste zou de 4069 in de hulpwerkplaats Zaanstraat zijn binnengelopen. Het uit te voeren werk zou wel zijn tegengevallen.

 

19-06-2024 09:12:57
rob46
rob46

Op 18 juni 2024 sleepte SR 1756 de onttakelde 4204+remmer 4014 van Amfww naar Ahgons en kwam retour naar Amfww met 4014+4035.

 

19-06-2024 17:49:42
phantom
phantom

Quote
jpvdveer19 (18-06-2024 21:00:15):


In het aprilnummer (2024) van Op de Rails stond er daarnaast een bericht over de start van een levensduurverlenging van het casco voor ICM-2. Als eerste zou de 4069 in de hulpwerkplaats Zaanstraat zijn binnengelopen. Het uit te voeren werk zou wel zijn tegengevallen.



Waar moeten we hier bij dan aan denken ?
Heel het stel strippen tot op t bot,binnen en buiten en dan aan het casco werken voor zover je er door (externe)beplating bij kunt ?
Of minder rigoreus ?



Laatst bewerkt door phantom op 19-06-2024 17:50
 

19-06-2024 18:44:16
aarclay
aarclay

Quote
broek53 (21-02-2024 18:31:46):


Positiever nieuws: 'Haarlem' is in het filiaal Zaanstraat begonnen aan levensduurverlengende opknapbeurten van ICM-2. Bij de 4069 die als eerste is binnengekomen, bleek meteen al dat het ook en vooral om het casco gaat: er moeten enkele tientallen ramen uit om het casco onder de rubbers te behandelen en meer in het algemeen is er wel meer aan het doorroesten.


Dit zijn de wat genoemde werkzaamheden. Zo te zien worden er slechte plekken opgeknapt.



Laatst bewerkt door aarclay op 19-06-2024 18:44
 

22-06-2024 23:14:18
Xander140
Xander140

Quote
timtrein (17-06-2024 22:32:52):


Even een paar pagina's teruggebladerd:
In de ICM groep op Facebook heeft iemand een bericht gepost van NS iNSite, waarbij gemeld wordt dat het materieel per 2028 allemaal aan de kant gaat en men per juli jl. bezig is met een opfrisbeurt in Onnen, bij 86 stellen voor interieur, balkons en wc's qua verwijderen van graffiti en vervangen van slechte stoeldelen. Dit is per mei 2024 afgerond.

Bron: facebook.com (Openbare groep, dus zou voor iedereen zonder FB account leesbaar moeten zijn)

NB: die datum afvoer per 2028 mag je met een korrel zout nemen, dat zien we tegen die tijd wel...


Ah okay Thanks! Dit topic is inmiddels zo lang sorry dat ik er naar vroeg ;)

 

08-07-2024 12:38:58 1
broek53
broek53

Quote
aarclay (19-06-2024 18:44:16):


Quote
broek53 (21-02-2024 18:31:46):


Positiever nieuws: 'Haarlem' is in het filiaal Zaanstraat begonnen aan levensduurverlengende opknapbeurten van ICM-2. Bij de 4069 die als eerste is binnengekomen, bleek meteen al dat het ook en vooral om het casco gaat: er moeten enkele tientallen ramen uit om het casco onder de rubbers te behandelen en meer in het algemeen is er wel meer aan het doorroesten.


Dit zijn de wat genoemde werkzaamheden. Zo te zien worden er slechte plekken opgeknapt.


Bij gebrek aan activiteiten in de Zaanstraat eens nagevraagd: het blijkt dat de opknapbeurten na een stel of 4 a 5 al weer gestopt zijn. Een reden werd daarvoor niet gegeven.

 

23-07-2024 12:30:05
broek53
broek53

Het was mij (ook) ontgaan, maar op 2 juli is de onttakelde 4048 (die een dag eerder uit Hengelo was opgehaald) van Amersfoort naar de TMA-terminal overgebracht.

 

09-08-2024 18:37:24
selivio
selivio

Vandaag heeft de 4014 zijn spoorse eindpunt bereikt op de TMA-terminal te Amsterdam. De 4040 die als remstel diende is mee terug gegaan en afgeleverd op Amersfoort.

 

09-08-2024 22:40:53
broek53
broek53

Ja, en donderdag is de 4031 uit Ah in Hgl aangekomen voor onttakeling.

 

10-08-2024 14:18:51 2
plant
plant

Dank voor de updates, locaties van de genoemde stellen bijgewerkt.

Is de 4014 eigenlijk in Hgl geweest voor onttakeling?




Youri
 

10-08-2024 14:51:33
bart84
Moderator
bart84

Ja, dat staat in het OD van 9 augustus beschreven.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-08-2024 15:00:02
broek53
broek53

Ja, daar stond hij sinds 1 juli, zover ik weet. Donderdag is hij gewisseld met de 4031.

 

21-08-2024 16:59:38
pvduin
pvduin

Vanuit Ahgons kwamen de 4049+4012+4022 achter SR 1740 vandaag naar Amf.

 

24-08-2024 20:12:06 1
broek53
broek53

De 4012 en 4022 zijn op 22-8 naar Hengelo gebracht en de 4035 is opgehaald uit Hgl en inmiddels op de TMA-terminal geplaatst.

 

27-09-2024 18:27:34
vrijgezel
vrijgezel

In Hrp gaat de onttakeling verder: de cabines zijn daar van het dak afgesneden (of is dat toch in Hgl gebeurd?); geeft wel een vreemd gezicht zo'n 'cabriolet'.
Zelf vandaag, 27 09 '24 onder barre weersomstandigheden, gezien dat o.a. de 4035 en 4048 geen daken meer hebben op de cabines.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 23-01-2025 17:15
 

27-09-2024 20:42:31
selivio
selivio

Ik weet 100% zeker dat ze nog geen cabriolet waren toen ze uit Hengelo kwamen, dus dat is daar gebeurt.

 

27-09-2024 21:48:47
broek53
broek53

Kennelijk nodig om de bakken over de weg naar een sloper te krijgen.

 

28-09-2024 13:25:57
john2
john2

Krijg een treinvervoerder van de sloper nog geld uit voor een trein als oud ijzer,

of moet een treinvervoerder er nog geld op toeleggen?

De bakken over de weg naar de sloper brengen, zal een sloper of vervoerder niet voor niks doen.

 

28-09-2024 13:55:56
thom
thom

Buiten de zaken als transport en manuren die genoeg geld kosten, zitten er ook een hoop materialen in treinen die milieu belastend zijn, of simpelweg niet te recyclen vallen en al met al zorgt dat ervoor dat het vaak meer kost dan de wel te recyclen materialen opleveren.

 

28-09-2024 14:46:12
vrijgezel
vrijgezel

Quote
broek53 (27-09-2024 21:48:47):


Kennelijk nodig om de bakken over de weg naar een sloper te krijgen.



Tenzij ik één of meerdere berichten gemist heb, is er nog niets aanbesteed en dus nog geen recyclebedrijf of bedrijven die de opdracht hebben gekregen. Zo heb ik op de websites van Bnext.nl [vroeger Beelen], Vlasman, DDM (niet de dubbeldekkers), Kroon (Wilnis), Riwald en/of Overdie niets gevonden en bij de bij mij bekende vervoerders evenmin.
Het wil dus niet zeggen dat het sloopwerk op het terrein van HKS (als onderaannemer) gaat plaatsvinden. Zelfs afvoer per schip naar een andere slooplocatie is mogelijk, zoals het met DDM1, DDM2 en DDM3 gebeurde.

Naast de aardig gegroeide voorraad ICM zal waarschijnlijk in de 'sloop-tender' ook de sloop opdracht van de 8 1700-en van NSI zitten en de schadegevallen {denk aan de A2 en B bak van 2304 en de mBvk 9405 en indien ook total loss verklaard eveneens de andere mBvk en ABv6} en de plukbakken ICR.

Maar goed, deze laatste opsomming is slechts mijn persoonlijke inschatting wat er aan te slopen voorraad staat. Het betekend allerminst dat het ook daadwerkelijk zo geformuleerd wordt, voor iemand mijn inschatting voor waarheid gaat aannemen.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 28-09-2024 19:37
 

28-09-2024 15:06:25
john2
john2

Quote
thom (28-09-2024 13:55:56):


Buiten de zaken als transport en manuren die genoeg geld kosten, zitten er ook een hoop materialen in treinen die milieu belastend zijn, of simpelweg niet te recyclen vallen en al met al zorgt dat ervoor dat het vaak meer kost dan de wel te recyclen materialen opleveren.



Met andere woorden, de aanbieder van het te slopen materiaal, in dit geval treinen, moet bijbetalen, door middels van een factuur van de sloper.

 

28-09-2024 16:08:04
broek53
broek53

Zeker, dat is wat er sinds de tijden van Koek veranderd is. In die tijd betaalde de sloper nog aan NS (en maakte de opbrengst aan oud metaal die kosten blijkbaar goed).

 

28-09-2024 17:59:06
wattman
wattman

Om het iets scherper te stellen, wat er is veranderd tussen 'toen' en 'nu' is dat de kosten verbonden aan niet te recyclen materiaal 'toen' werden afgewenteld op de maatschappij door het in de brand zetten van die materialen, danwel dumpen. Denk aan het feit dat het voormalige sloop terrein in Mijdrecht zwaar vervuild was geraakt. Net zoals 'toen' gaat 'nu' geen enkel sloopbedrijf die kosten voor zijn rekening nemen, en moet de aanbieder dus betalen. In de kern zit er geen verschil tussen het businessmodel tussen de 'sloper' en wat nu wordt aangeduid als recycling. Ook vroeger werd niets weggegooid (gedumpt) wat nog waarde heeft.

 

17-10-2024 11:51:20
zaza
zaza

ICMm 4049+4041+4017 zijn vanmorgen overgebracht van Amersfoort naar Hengelo voor demontage (ICMm 4017 fungeerde als remstel). In Hengelo wordt momenteel gerangeerd voor een retourrit waarbij in ieder geval ICMm 4023 meegaat.

 

17-10-2024 15:49:28
selivio
selivio

Voor het transport heen ri Hgl is er geen remstel, alle stellen remmen dan "gewoon" op lucht mee. Terug vanuit Hengelo met een geplukt stel is er uiteraard wel altijd een remstel benodigd, aangezien het geplukte stel dan niet meer remt (luchtslangen zijn doorgeknipt) en je niet met iets ongeremds als laatste wagen van de trein mag rijden.

 

17-10-2024 16:03:16
broek53
broek53

Quote
zaza (17-10-2024 11:51:20):


ICMm 4049+4041+4017 zijn vanmorgen overgebracht van Amersfoort naar Hengelo voor demontage (ICMm 4017 fungeerde als remstel). In Hengelo wordt momenteel gerangeerd voor een retourrit waarbij in ieder geval ICMm 4023 meegaat.


In het OD staat de waarneming van de terugweg met juist andere stellen: de kennelijk ook geplukte 4031 en de 4049 als remwagen.

 

18-10-2024 02:18:41
thom
thom

Quote
selivio (17-10-2024 15:49:28):


Voor het transport heen ri Hgl is er geen remstel, alle stellen remmen dan 'gewoon' op lucht mee. Terug vanuit Hengelo met een geplukt stel is er uiteraard wel altijd een remstel benodigd, aangezien het geplukte stel dan niet meer remt (luchtslangen zijn doorgeknipt) en je niet met iets ongeremds als laatste wagen van de trein mag rijden.



Nouja, het is naast dat het laatste voertuig beremd moet zijn ook nog wel zo fijn dat de trein überhaupt een beetje remvermogen heeft en daarmee ook een redelijk rempercentage heeft ;)

Verder zal er het nodige aan pneumatische onderdelen ook gedemonteerd zijn waardoor de stellen gewoon niet meer kunnen remmen, want als het alleen om doorgeknipte luchtleidingen zou gaan dan zou ik niet weten waarom men dat sowieso al zou doen.

 

31-10-2024 20:07:22
ToH
ToH

Stel 4041 is vandaag door Strukton1740 + ICM 4049 enigszins toegetakeld opgehaald uit Hengelo en naar Amersfoort teruggebracht.

 

10-11-2024 20:02:15
broek53
broek53

Na-ijlend bericht: op 6 november is de onttakelde 4023 uit Hengelo opgehaald en naar Amf gesleept.

 

13-11-2024 22:35:13
mvschoon
mvschoon

Strukton's 1824 bracht vandaag de 4050 naar Amf. Ik zag de aankomst daar om 12:24.

 

14-11-2024 10:43:32
mkns
mkns

Quote
mvschoon (13-11-2024 22:35:13):


Strukton's 1824 bracht vandaag de 4050 naar Amf. Ik zag de aankomst daar om 12:24.



En vandaag omstreek 09:30 (gezien in Almelo) samen met de 4049 (voor het vertragend effect) door naar Hengelo.

 

14-11-2024 15:14:59
broek53
broek53

En de retourvracht (voor de 1824 en 4049): de onttakelde 4017 van Hengelo naar Amersfoort.

 

27-11-2024 21:01:52
zaza
zaza

ICMm 4046+4037+4049 zijn vanavond achter Strukton loks 1740+1756 overgebracht van Ahgons via Dv naar Amf

 

27-11-2024 23:09:35
broek53
broek53

O ja, nagekomen melding: op 21-11 is de onttakelde 4047 van Hgl naar Amf versleept (door de 1824 met de 4049)

 

27-11-2024 23:21:06
bnv
bnv

Quote
broek53 (24-08-2024 20:12:06):


De 4012 en 4022 zijn op 22-8 naar Hengelo gebracht en de 4035 is opgehaald uit Hgl en inmiddels op de TMA-terminal geplaatst.



Die 4012 kan blijkbaar niet vervoerd worden. (???) Deze staat namelijk al weken in Hgl onttakeld te wachten op de opstelsporen nabij het station.

 

29-11-2024 10:15:50
broek53
broek53

Op 28 november de 4037 en 4046 doorgevoerd van Amf naar Hgl en als tegenprestatie de onttakelde 4050 van Hgl naar Amf.

 

29-11-2024 16:31:08
Oldskool
Oldskool

Gecombineerd met de 4049

 

29-11-2024 17:11:30
Muizeneus
Muizeneus

.... die al wekenlang standaard het remstel is op alle retourritten dus voor de ontwikkelingen ICM wat minder relevant 😉



Laatst bewerkt door Muizeneus op 29-11-2024 17:11
 

29-11-2024 17:38:56
Oldskool
Oldskool

Och, dat dat stel daarvoor dient wist ik niet. Zal het voortaan achterwege laten. 🤪

 

29-11-2024 21:28:05
taigagaai
Moderator
taigagaai

Dat is apart. Want in het OD van 27-11 staat het volgende:

Quote
zaza (27-11-2024 20:58:24):


Quote
taigagaai (27-11-2024 18:57:27):


Om 18.47 passeren twee Strukton 1700'n/1824 de railcam van Twl met drie treinstellen ICMm-III uit Hengelo aan de haak richting Amf.



ICMm 4046+4037+4049


Eerder op de dag was alleen de 4040 van Amersfoort naar Hengelo overgebracht. Blijkbaar zijn er op 27-11 of 28-11 andere treinstellen overgebracht dan de 4037 + 4046, waarbij ik vermoed dat de melding van 27-11 onjuist is. Ik kan het namelijk niet vinden dat beide treinstellen eerder naar Hengelo zijn gegaan om een dag later weer terug naar Hengelo te gaan. Volgens mijn administratie zouden de 4012, 4022 en 4050 tot 27-11 in Hengelo staan. Als de 4050 op 28-11 naar Amersfoort is gegaan, dan zouden in de avond van 27-11 de 4012 en 4022 moeten zijn overgebracht. Klopt dit?




Groeten, Martin
 

30-11-2024 00:50:11 1
selivio
selivio

Kort antwoord (aan de hand van verschillende berichten hier en op FB): nee. De 4012 staat al maanden in Hgl, de 4037 en 4046 zijn daar 28-11 naartoe gebracht (nadat deze 27-11 opgehaald lijken te zijn vanaf Ah), en de 4050 is weer mee terug gegaan naar Amf. De 4049 heeft een heen en weertje gedaan naar Hgl tbv het remmen van de 4050. Waar de 4040 en 4022 vandaan komen in je administratie weet ik niet, maar die staan niet in Hgl, en zijn er deze week ook niet geweest.

 

30-11-2024 10:56:46
broek53
broek53

Ik denk dat de verwarring grotendeels veroorzaakt is doordat de 4046 en 4037 op 27/11 van Ahgons naar Amf zijn gebracht via Deventer ipv rechtstreeks via Ut (door de stremmingen Bunnik). Daaruit trok de melder in het OD de conclusie dat ze uit Hgl kwamen, maar dat is dus niet zo.



Laatst bewerkt door broek53 op 30-11-2024 12:56
 

30-11-2024 21:12:58
taigagaai
Moderator
taigagaai

De 4022 is samen met de 4012 op 22-8 naar Hengelo overgebracht. Dus zij staan samen al maanden in Hengelo te staan. Of ik moet de overbrenging van de 4022 uit Hengelo naar Amersfoort gemist hebben, want het laatste bericht in dit topic over de 4022 is gedaan op 24-8 met de overbrenging naar Hgl. En de 4040 is op 27-11 van Amf naar Hgl gekomen.

 

01-12-2024 00:19:24 1
selivio
selivio

Niet alle transporten worden hier gemeld, maar de 4022 is begin oktober in de nacht (2 op 3 okt) afgevoerd via Zp (aan de hand van foto op FB). En zoals eerder gemeld, de 4040 is afgelopen week niet naar Hgl gegaan. Waar deze wel uithangt durf ik niet te zeggen, maar iig niet in hgl...

 

01-12-2024 09:12:31 1
rob46
rob46

4012 staat nog altijd geplukt in Hgl. De complete 4040 ging van Amfww via Dv en Ah naar Ahgons.

 

24-12-2024 15:00:53
broek53
broek53

Op 12 december is er weer wat gewisseld tussen Amersfoort en Hengelo. Naar verluidt i de 4042 naar Hengelo gegaan en de onttakelde 4046 retour. Kan iemand dat bevestigen?

 

21-01-2025 05:58:36
gose91
gose91

De gehele 4045 is via LinkedIn opgedoken in Amersfoort als oefenobject voor Veiligheid en Service. Één bak is in ieder geval van binnen kaal gestript.



Laatst bewerkt door gose91 op 21-01-2025 05:59
 

21-01-2025 10:59:45
selivio
selivio

Hier ook nog niet gemeld. De 4038 is al 8 januari opgehaald in Ahgons en 9 januari samen met weer de 4049 vanuit Amf naar Hgl gegaan.

 

21-01-2025 11:32:57
erwin_6610
erwin_6610

Quote
gose91 (21-01-2025 05:58:36):


De gehele 4045 is via LinkedIn opgedoken in Amersfoort als oefenobject voor Veiligheid en Service. Één bak is in ieder geval van binnen kaal gestript.



Link naar het bericht: www.linkedin.com

 

22-01-2025 12:02:29
VIRMm1
VIRMm1

Waar staat die trein/waar ligt dat perron? Het gebouw links lijkt op de wagen werkplaats maar daar ligt geen perron (toch?)

 

22-01-2025 12:08:47
thom
thom

Jawel, dat is daar dus speciaal voor aangelegd langs de 3 spoortjes naast de loods :)

maps.app.goo.gl

 

22-01-2025 12:19:27
mattie2
mattie2

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is één van die drie (recent aangelegde) sporen juist weer opgeofferd voor dat perron.

 

22-01-2025 12:24:00
thom
thom

Correct, dat is aan de portalen op de foto wel te zien dat het spoor het dichtste tegen de loods verdwenen is nu.

 

22-01-2025 12:36:31
VIRMm1
VIRMm1

Ah, ik was al aan het zoeken met maps en kon geen perron ontdekken, maps loopt dus een beetje achter nog. Thnx :)

 

22-01-2025 13:07:21
selivio
selivio

Als ik het zo vergelijk met het satellietdataportaal, dan loopt Google maps slechts een jaar of 3.5 achter. maar dat terzijde...

 

22-01-2025 13:20:06
anton_
anton_

Prorail heeft toch een openbare website met recentere luchtfoto's.

 

17-02-2025 21:38:15 1
gose91
gose91

De 4040 is ook een oefenobject in wording www.linkedin.com

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl