10-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Aparte keuze als je weet dat die GTW's geen toiletten hebben. |
10-01-2018 15:12:39 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
In dit topic kunnen de ontwikkeling van de Merwede-Lingelijn, de spoorverbinding tussen Dordrecht, Gorinchem en Geldermalsen besproken worden. Nu rijdt Arriva er met GTW-treinen. Vanaf december 2018 neemt QBuzz de zaak over (https://www.zuid-holland.nl/actueel/nieuws/@19711/ov-concessie/) en gaan de GTW's in R-Net stijl rijden. De frequentie blijft 2x/uur over de gehele lijn en maandag tot en met zaterdag overdag 4x/uur tussen Dordrecht en Gorinchem. Laatst bewerkt door Berk24 op 11-01-2018 10:03 Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
10-01-2018 15:41:46 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
NS wilde dus gaan rijden op Ddr-Gdm en heeft een halfjaar geleden juist Qbuzz verkocht%08% |
10-01-2018 15:57:16 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Voordeel van landjepik in spoorland is dat er eens in de zoveel tijd weer eens treinen in een andere kleurstelling rondrijden. |
![]() |
advertentie |
10-01-2018 15:59:55 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ze komen hetzelfde eruit te zien als de treinen tussen Alphen ad Rijn en Gouda, namelijk in R-Net-stijl. Dus je krijgt geen treinen in Q-Buzz-stijl. Daarvoor had Q-Buzz een treinconcessie moeten winnen die geen voorgeschreven huisstijl heeft (en dat zijn er niet veel meer, misschien straks de Gelderse Nevenlijnen, maar voor de rest zijn vrijwel alle treinconcessies voorzien van voorgeschreven huisstijl). Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
10-01-2018 16:18:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat scheelt weer voor de reizigers, zodat ze niet meer hoeven om te checken. Dat gaat dus NS/RNET-zuiltjes worden, neem ik aan. Choo choo..... |
10-01-2018 17:03:28 | ||
---|---|---|
mattie
![]() |
https://www.ovmagazine.nl/2014/03/ns-biedt-na-jaren-weer-op-regionale-spoorlijn-1507/ Dat komt er dan dus ongeveer zo uit te zien. |
10-01-2018 17:52:16 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Aannames zijn dodelijk. Het is te hopen dat de verschillende paaltjes gaan verdwijnen, maar er staat nergens expliciet dat QBuzz NS de treinen laat rijden. Ook is nergens vermeld dat ze de Arriva-treinstellen gaan gebruiken. Laatst bewerkt door martijn op 10-01-2018 17:53 |
10-01-2018 18:30:23 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Waar gaan ze in minder dan een jaar tijd nieuwe treinen vandaan toveren dan? Wat is er mis met de GTWs? |
10-01-2018 18:35:40 | ||
---|---|---|
Sietse
![]() |
Er is een overnameverplichting van de GTW's, dus die zullen sowieso blijven rijden. En dan ligt het voor de hand dat ze dat tussen Ddr en Gdm gaan doen. |
10-01-2018 18:37:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Euh ja, wat had je dan in gedachten verplicht overnemen en dan elders in gaan zetten![]() |
10-01-2018 18:44:48 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Ik zeg niet dat er nieuwe treinen moeten komen, maar zag nergens vermeld dat er een overnameverplichting was. Dat is nu dus uit de lucht! En na 3x m'n eigen tekst lezen, zie ik nergens dat ik meld dat er iets mis met GTW's is. Dus ik geef de vraag door aan diegene die deze vraag kan beantwoorden ![]() |
10-01-2018 19:06:59 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
https://www.zuid-holland.nl/publish/pages/16726/b1_definitief_programma_van_eisen_concessie_dav_20170406.pdf Definitieve Programma van Eisen: hoofdstuk 5 paragraaf 5.1 staat: 1. De Concessiehouder is verplicht 10 Treinstellen, 27 hybride Bussen en 5 elektrische Bussen, inclusief de Productiemiddelen in Schelluinen, over te nemen van de huidige concessiehouder conform de procedure, zoals nader bepaald in Bijlage B8.1. Laatst bewerkt door selivio op 10-01-2018 19:07 |
11-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Ben benieuwd of door de buitenkant, RNet, net als in Gouda en Alphen, het overstap checken verdwijnt. Anders wordt het helemaal wel een verwarrende janboel. De ene RNet niet, dan andere weer wel... En allebei Zuid Holland. |
11-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Je hoeft geen aandelen van ene bedrijf te hebben om samen te kunnen werken. Je kan prima als Qbuzz NS inhuren |
11-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Precies. Abellio in Gouda enzo is ook geen NS |
11-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Ach, misschien wordt soms aan gemak voor de reizigers gedacht. Daarom dus bijvoorbeeld... |
11-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Mij lijkt dat ze als vanouds naar Ldd gaan. |
11-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Gd-Apn is inderdaad NS, maar ism Abellio. Is een tender. |
11-01-2018 04:58:29 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Die kun je inbouwen als dat verplicht is natuurlijk. Dat is met de Linten bij Syntus ook gedaan in 2013. |
11-01-2018 09:58:02 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Volgens de starter van dit topic in zijn openingsbericht is dat anders wel het geval %08% Rest me wel de vraag hoeveel stellen rijden er nu bij Arriva rond en hoeveel andere nieuwe stellen wil men er dan bij kopen ? En wat moet dat dan worden ? Laatst bewerkt door phantom op 11-01-2018 10:01 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
11-01-2018 10:01:33 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Tja, daar staat ook dat ze gespoten worden ipv bestickerd![]() Arriva heeft nu negen driewagenstellen en twee tweewagenstellen rijden. Laatst bewerkt door martijn op 11-01-2018 10:03 |
11-01-2018 10:03:02 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
De GTW-treinen zijn slechts tien jaar oud en als ze straks niet meer op de Merwede-LingeLijn kunnen rijden, waar kunnen ze dan ingezet worden? Doorverkoop aan de NS kan, maar ik denk niet dat de NS zo'n kleine vloot treinen wil hebben en ook op andere lijnen die door andere vervoerders gereden worden (Emmerlijn, Valleilijn, Zuid-Limburg, E-net Overijssel) is men al voorzien in de juiste hoeveelheid treinen. Verkoop aan het buitenland kan niet, vanwege het feit dat de stellen alleen 1,5 kV DC aankunnen en de nieuwe concessie gaat al over 11 maanden in. Dan is de tijd om nieuwe treinen te bestellen tekort. Laatst bewerkt door Berk24 op 11-01-2018 10:18 Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
11-01-2018 10:05:11 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De vraag daarbij zou kunnen zijn of deze stellen eigendom zijn van Arriva, of van een leasemaatschappij. Weet iemand dat? |
11-01-2018 10:13:50 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Ik kom tot 8 drietjes (501-506,509-510) en 2 tweetjes (407-408). Samen 10, en dat is precies het aantal wat verplicht overgenomen moet worden. Shqiperise-lopers? |
11-01-2018 10:33:36 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Ik begrijp het niet helemaal. Gaat NS nou samen met Qbuzz de concessie uitvoeren? |
11-01-2018 10:37:35 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Alles over een eventuele samenwerking is vooralsnog speculaas, er is nog niks bekend over de praktische uitvoering van de concessie. Qbuzz zou zelf een vervoerder kunnen worden, maar het zou inderdaad ook een optie kunnen zijn dat NS de concessie in opdracht van Qbuzz uitvoert. |
11-01-2018 10:38:11 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Geen idee, heb het nergens gelezen. QBuzz heeft al ervaring met het exploiteren van trams (Utrechtse Sneltram), dus dan is de opstap naar de exploitatie van treinen niet zo moeilijk, zeker omdat zaken als materieel, dienstregeling en personeel al vastliggen. Misschien was de kans groter geweest dat NS de MLL ging exploiteren als EBS de concessie had gewonnen, maar bij QBuzz lijkt mij dat niet het geval. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
11-01-2018 10:49:24 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Telfoutje aan mijn kant ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-01-2018 10:58:36 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
“De provincie laat al wel weten dat Qbuzz het treinvervoer zelf gaat regelen. “Van onderaanneming door bijvoorbeeld NS is geen sprake” zegt woordvoerder Martijn den Dekker namens de provincie.” http://www.treinreiziger.nl/qbuzz-dav-merwedelingelijn/ |
11-01-2018 11:06:47 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteNee, NS heeft geen aandelen in Qbuzz. Qbuzz is straks gewoon een eigen vervoerder. |
11-01-2018 11:18:28 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Maar waarom zou QBuzz de NS inhuren voor het exploiteren van de treindienst als ze al ervaring hebben met de exploitatie van sneltrams. Dat EBS wellicht de NS had ingehuurd voor exploitatie van de MLL kan ik mij voorstellen, maar QBuzz. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
11-01-2018 11:24:38 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
wel mooi dat ik een bericht plaats waarin wordt verteld dat Qbuzz de exploitatie op het spoor zelf gaat doen en vervolgens iedereen eronder toch samenwerking gaat suggereren. Stelletje eigenwijzen%05%![]() |
11-01-2018 11:34:17 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Qbuzz moet dan in driekwart jaar een volledig toegelaten en gecertificeerd spoorvervoerbedrijf worden voor het verrichten van regulier reizigersvervoer. Dat lijkt mij nog wel een uitdaging, |
11-01-2018 11:45:58 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Ze hebben natuurlijk een (Italiaans) moederbedrijf achter zich dat veel ervaring heeft met spoorvervoer. Zelfs in Nederland via hun goederendochter TXL. |
11-01-2018 14:09:00 | ||
---|---|---|
joahn93
![]() |
Qbuzz heeft zelf een veiligheidscertificaat van ILenT om als spoorvervoerder te mogen rijden. Via via op de whatsapp een pdfje gezien FR1908 |
11-01-2018 14:51:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Kijk eens aan. Dan heeft het bedrijf een flink risico genomen, want zeker het veiligheidsattest krijg je niet zomaar. |
11-01-2018 15:01:45 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
QuoteOf rechtstreeks op: https://pdb.era.europa.eu/public/Search.aspx?term=Qbuzz ,bestand NL 12 2017 0002 waarin staat: ''De diensten worden geëxploiteerd op het traject Merwede Lingelijn (Dordrecht – Geldermalsen). Daarnaast mogen er diensten worden gereden voor onderhoud en materieelvoorziening naar de onderhoudswerkplaats.''. Laatst bewerkt door rick op 11-01-2018 15:02 |
11-01-2018 17:27:17 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Als je er een beetje actief in bent is dat wel voor elkaar te krijgen. |
11-01-2018 17:33:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Toch is het niet echt te vergelijken, opleidingen vergunningen en papier is totaal anders daarvoor. Laatst bewerkt door thom op 11-01-2018 17:35 |
11-01-2018 18:19:13 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Naar welke onderhouds werkplaats wil men eigenlijk gaan als de concessie is overgenomen door Qbuzz ? Heeft men daarin vrije keus of zit ook de nieuwe concessie eigenaar vast aan een aangestelde werkplaats ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
11-01-2018 21:33:53 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteDat is het dus wel (het is NS, geen Abellio) |
11-01-2018 21:56:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Waarom? het is Qbuzz als materieel eigenaar straks vrij om ze te laten onderhouden door wie dan ook. |
11-01-2018 22:25:35 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
Dat hoeft gelukkig niet. Die ruimte wordt in de GTWs veel nuttiger gebruikt voor het vervoer van fietsen, een van de redenen, waarom de MLL zo’n succes is geworden. Zolang de passagiers van qliner 387 niet klagen, zou ik niet weten waarom geen wc in een lokale trein van Gorinchem naar Dordrecht een probleem is.Quote |
11-01-2018 22:42:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Toch lijkt het me dat het argument dat je nu wel je fiets mee kunt nemen, niet heel sterk is voor iemand die het toilet mist. |
12-01-2018 00:01:35 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Ik mag aannemen dat ze er wat op gaan verzinnen als het R-NET zal worden. Want als je op de MerwedeLingeLijn straks wél moet omchecken, en op de RijnGouweLijn niet, dan wordt het zeer verwarrend. Choo choo..... |
12-01-2018 00:54:51 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Daar staan ze inderdaad volledig vrij in. Maar zou het rendabel zijn voor Qbuzz om nu voor die 10 treinstellen een werkplaats te bouwen (en waar? zie het topic opstelruimte, zoveel plek is er niet) en een x aantal monteurs in vaste dienst te nemen en volledig op te laten leiden door NS/NedTrain? Ik gok zomaar dat Ldd de voordeligste optie is (zeker gezien de concessie 'maar' 8 jaar is in eerste instantie). |
12-01-2018 09:55:31 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Volgens de concessie-eisen zijn toiletten in bestaand materieel niet verplicht, in eventueel nieuw aan te schaffen treinstellen wel. Wel staat er expliciet in het PvE dat er per rit 12 fietsen mee moeten kunnen, ook in de spits. (Gratis buiten de spits, in de spits mag een vergoeding gevraagd worden). Aanvullend staat er een andere leuke eis: "De rijtuigbakken van alle Treinen staan steeds in dezelfde richting, zodat de instapdeuren voor Reizigers met een fiets zich altijd op ongeveer dezelfde plek op het perron bevinden". Zouden ze weten dat er zowel tweetjes als drietjes zijn? ![]() O ja, link naar het PvE staat een paar posts hierboven |
12-01-2018 17:31:55 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
Quote Dat nu ook al het geval in de praktijk. De fietsrijtuigen staan aan de Geldermalsens kant. Dat heeft ook als belangrijk voordeel dat in Dordrecht de fietsers niet het begin van het perron blokkeren. |
12-01-2018 18:01:10 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Is dat niet bijzonder onpraktisch in het onderhoud? Bij een rondleiding in de Praagse metro heb ik ooit te horen gekregen dat de stellen op lijn C regelmatig gedriehoekt worden, omdat de lijn in feite in een soort U-vorm ligt en de wielen dus aan de ene kant (veel) meer slijten dan aan de andere. Maar wellicht speelt dat bij treinen een minder grote rol en/of is dit op het traject Ddr-Gdm meer in evenwicht? ![]() Overigens denk ik dat je met wat goede wil ook nog wel 12 fietsen kwijt zou kunnen in de ex-Veolia-GTW's, met toilet dus, maar zeker in de spits zouden zich dan wel heel veel reizigers moeten verplaatsen. (Omdat de twee vierzitters naast het toilet bestaan uit klapzittingen (mét rugleuning) heb je normaal dus gewoon acht zitplaatsen, maar indien nodig plek voor een rolstoel, kinderwagen of een paar fietsen. Aan de andere wand heb je een hele rij klapstoeltjes naast elkaar (zonder rugleuning, maar met gordels) en daar is in principe dus standaard plek voor fietsen; in de spits heb je daar een stuk of tien extra zitplaatsen.) Wat ik maar wil zeggen: toilet sluit het vervoer van fietsen niet per se uit en andersom. |
12-01-2018 18:04:37 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote De Zoetermeer stadslijn had daar idd last van ![]() De Merwede-Lingelijn is redelijk in evenwicht ja. |
13-01-2018 09:03:47 | ||
---|---|---|
marvinkok
![]() |
Op ZHO staan alle stellen ook altijd dezelfde kant op. Ook praktisch oa ivm de luchtaansluiting in Goor. |
13-01-2018 09:15:36 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
Je kan uiteraard een toilet en een fietsafdeling in een trein hebben, maar dan blijven er wel heel weinig zitplaatsen in een GTW over. Op korte trajecten heeft fietsvervoer veel meerwaarde, over het nut van een toilet heb ik grote twijfels. In Randstadrail zit ook geen toilet en daar hoor je niemand over.Quote |
13-01-2018 19:48:14 | ||
---|---|---|
mcn-NS
![]() |
Als Q-buzz zelf de treinen gaat rijden komen er gewoon incheck zuilen voor R net. De enige reden dat het bij Gouda Alphen niet zo is is omdat die treindienst gewoon van NS is. Abellio heeft daar niks mee te maken. Alleen de treinstellen zijn via abellio gekocht. Dus als NS de treinen in dord niet gaat rijden dan zullen er wel aparte incheck zuilen komen. |
![]() |
advertentie |
13-01-2018 20:26:16 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Je bedoelt incheckzuilen van Qbuzz. |
13-01-2018 21:47:48 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Van Qbuzz voor Rnet ja![]() |
14-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Ontbreken van een conducteur levert ook wat op. |
14-01-2018 11:21:48 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ben ik nou de enige die dit vreemd over vind komen ? NS wil en komt af van een onrendabele lijn,en vervolgens zou men onder een andere naam die zelfde lijn weer wel hebben en rendabel exploiteren ![]() (zo is zowel het 1ste als het laatste ons nu voor gehouden) En als beide stellingen kloppen,dan zegt mijn gevoel dat er niet klopt,alsof ik met een andere naam ineens miljonair zou zijn %03% Kan iemand dit wellicht verklaren zodanig dat het ineens wel logisch overkomt ? Overigens wil het ontbreken van een wc en het wellicht ontbreken van geklaag over het ontbreken van een wc niet zeggen dat er niemand blij zou worden als die wc er wel zou zijn. Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat als je bv blaas problemen hebt,het een hele rit is van Dordrecht naar het andere eindpunt van lijn,waarbij je het misschien niet op kan houden dat eind. Dat zou je dan verplichten tot het maken van de keus om halfverwege de trein te verlaten en op een station de wc op te zoeken en daarna te moeten wachten op een volgende trein. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
14-01-2018 11:24:59 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
De lijn is aanbesteed, waardoor er onder meer een zak geld van de provincie plotsklaps in het spel komt tegen eisen, en zie daar: dan wordt het voor NS - en mogelijk andere vervoerders - wel interessant om te blijven rijden. Laatst bewerkt door IJsbergsla op 14-01-2018 11:25 |
14-01-2018 14:50:54 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteBlijft een hardnekkig misverstand. NS wil alleen "van lijnen af" omdat NS destijds verzelfstandigd werd, en daarom voor de verlieslatende lijnen een compensatie van het ministerie verlangde. Een bedrijf kan immers niet overleven van verlieslatende activiteiten. Die gelden zijn daarna overgegaan naar de provincie, die deze bijdrage aan een vervoerder geeft om treinen te rijden. Geen enkele aanbestede lijn is rendabel te rijden zonder deze bijdrage van de provincie. Zie voor het hele verhaal bijvoorbeeld https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-18986-38.html |
21-02-2018 19:09:32 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
De concessie DAV is definitief naar Qbuzz gegaan: https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/@20176/reizen-bussen/ |
21-02-2018 19:39:19 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
https://www.youtube.com/watch?time_continue=180&v=WujAk4rLTFA Met de nodige plannen in het vooruitzicht. |
21-02-2018 20:46:28 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Als ik de berichten over de missende toiletten in de treinen op de MerwedeLingelijn terug lees, dan ziet het er sterk naar uit dat er geen nieuwe toiletten in komen. Pas vanaf 2025 moeten deze verplicht zijn op deze spoorlijn. Dus als de volgende nieuwe concessie in gaat moet deze of de volgende vervoerder toiletten in de treinen hebben. Ik denk zelf dat deze GTW's dan na de komende 8 jaar wel vervangen zullen worden. Choo choo..... |
21-02-2018 23:00:19 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Dat verwacht ik niet, 8 jaar + verlengingen van 2 en 5 jaar is een mooie periode om deze GTW's af te schrijven. Dan kan een toilet inbouwen er nog wel vanaf hoor... |
22-02-2018 12:17:18 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De eis is inderdaad dat in nieuwe treinen een toilet moet zitten en dat er toiletten ingebouwd moeten worden in het geval van een grote revisie van het huidige materieel. |
22-02-2018 13:12:05 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteZag ik een Lint voorbij komen? ![]() |
22-02-2018 13:33:40 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Begrijpelijk. Maar is er in het geval van deze overname wel sprake van een grote revisie? Een ander interieur inbouwen en styling aanbrengen valt daar niet onder. Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2018 13:34 Choo choo..... |
22-02-2018 14:30:34 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
In het programma van eisen stond alleen dat toiletten verplicht zijn bij nieuwe treinen, dus niet bij gereviseerde treinen. Als men toch van plan was toiletten in te bouwen, stond dat wel in het persbericht. |
22-02-2018 15:45:52 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Je hebt helemaal gelijk, ik had het niet goed gelezen. |
09-12-2018 20:36:35 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Met ingang van vandaag hebben we er met Qbuzz een nieuwe spoorvervoerder bij. Zoals bekend rijden ze op de MerwedeLingeLijn met het tiental E-GTW's wat van Arriva is overgekomen. Deze wisseling van vervoerder heeft echter ook vernummeringen van de treinstellen tot gevolg gehad, vooralsnog overigens alleen aan de buitenkant te zien. Nummertjes die ik vandaag heb kunnen noteren: - 408 -> 6351 - 501 -> 6352 - 503 -> 6354 - 509 -> 6358 Zo te zien dus niet op volgorde vernummerd, dus de rest is pas na waarneming aan te vullen. Het UIC-nummer van de stellen is overigens ongewijzigd op aanpassing van "NL-AN" naar "NL-QBZ" na. Laatst bewerkt door bart84 op 25-09-2023 19:41 |
10-12-2018 00:43:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Een eenmaal uitgegeven UIC nummer veranderd inprinciepe ook niet meer, en het voertuighouder kenmerk is ansich geen onderdeel van het UIC nummer maar alleen de vermelding van de ECM Van het voertuig die uiteraard wel kan veranderen. |
10-12-2018 09:42:15 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
407->6350 408->6351 501 ~ 501 ->6352-6359 Laatst bewerkt door greyhound op 10-12-2018 09:43 |
10-12-2018 20:55:39 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Ah tuurlijk, wel een volgorde dus maar had abuis doorgeteld met 7 en 8 er nog tussen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
10-12-2018 23:56:53 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Dat zal wel zijn, omdat de 407 en 408 tweetjes zijn en men daarmee is begonnen. |
11-12-2018 00:58:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Handig zeg![]() ![]() Choo choo..... |
11-12-2018 01:09:54 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Geloof dat cxx op de Valleilijn dat al een tijdje heeft(protossen: 5031-5035, ex-gtw: 5037 en flirts: 5038-5039) |
11-12-2018 07:47:01 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Blijven die treinen hun naam houden? |
11-12-2018 08:33:38 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
![]() |
Voorlopig rijden alle treinen nog met hun namen van Arriva rond. #DiscoverEU |
11-12-2018 10:39:34 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Het reizen is er bepaald niet duidelijker op geworden in de provincie Zuid-Holland: https://twitter.com/_patrickmol/status/1071839332674297856 Laatst bewerkt door IJsbergsla op 11-12-2018 10:39 |
11-12-2018 11:37:56 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
R-Net is wel vaker niet helemaal doordacht, zie de klantenservice pagina; https://www.rnet.nl/klantenservice/ Feitelijk presenteerd R-Net zich als één merk, maar is daar vaak weinig van te merken voor de reiziger. |
11-12-2018 12:59:31 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Dan is Blauwnet in Overijssel toch iets duidelijker ![]() |
11-12-2018 18:28:31 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het enigste opvallende wat ik hier aan toe kan voegen is dat schijnbaar de treinstellen van arriva magneet stickers hebben gekregen met Qbuzz/R net /en een ander nr. Het jasje van arriva is nog voor 99% aanwezig minus de stickers over de oude naampjes heen. Wat het bussen betreft was het vandaag uitermate opvallend dat alles gewrapt leek te zijn met een nieuwe jas en daarop zichtbaar een nieuw nummer. Al viel op dat rondom de nummerborden achter op de bussen die ik zag,dat de wrap niet rondom de kenteken platen was doorgetrokkken,t oude jasje was dus in elk geval daar nog zichtbaar. Wel opvallend alweer waren de teksten :iets in de trend van: nu nog … ,straks volledig elektrisch. Dit alles gezien tijdens mn werk,waarbij e.e.a. mn pad kruiste ![]() Laatst bewerkt door phantom op 11-12-2018 18:29 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
11-12-2018 18:50:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De truc is dat het ook andere bussen zijn waardoor er tijd was om dat voor te bereiden. De treinen zijn in de nacht van de concessie pas officieel overgenomen en moeten natuurlijk ook gelijk de dienst overnemen dus de nieuwe jas voor de treinen word later pas aangebracht. |
11-12-2018 19:54:34 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Lijkt me trouwens sterk dat het magneetstickers zijn want volgens mij zijn de wagenbakken van GTW's van aluminium... |
11-12-2018 21:14:25 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
De wilde kreet dat het magneetstickers zijn kan ik ten volste ontkrachten: zaterdag zag ik zelf dat de stickers werden aangebracht, en dat waren toch echt plastic stickers die ik zag en niet zomaar magneetstickers die je er snel op duwt. |
11-12-2018 21:25:46 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Los van het feit dat een magneetsticker zich niet aan aluminium zal hechten, waarom zou je überhaupt magneetstickers gebruiken terwijl je weet dat de trein toch een nieuw jasje krijgt? Die dingen zijn leuk voor een auto die je zowel privé als werk gebruikt. Of als je de NS1607 wilt voorzien van 'trok' naar 'trek' in de tekst 'Ik trek de langste reizigerstrein ter wereld' ![]() Choo choo..... |
12-12-2018 17:21:33 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Neem me vooral niet kwalijk dat ik dat niet heb gezien toen ik wat bussen in tegenovergestelde richting met 80-90 km/h passeerde,dat dat geen magneetstickers waren %03% Als jullie voortaan overal zo op reageren,dan zal de lol van dingen melden hier ,snel achteruit lopen %03% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
12-12-2018 18:14:00 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Misschien moet je het dan ook niet zo specifiek benoemen![]() |
12-12-2018 18:35:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De reacties gaan niet over een persoon, maar over de stickers. In elk geval is er nu meer duidelijkheid. Blijf vooral melden!%02% |
15-12-2018 09:53:38 | ||
---|---|---|
slifor2
![]() |
voor de beeldvorming: treinstel 6356 alias 10505: https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/45409524575 |
06-11-2019 14:52:45 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Inmiddels ondergaat het eerste treinstel een metamorfose van het uiterlijk aan de buitenzijde. De eerste GTW staat bijna in R-Net stijl. Alleen zal er de komende tijd hierdoor minder capaciteit zijn. https://twitter.com/merwedelinge/status/1192004948407574528 |
06-11-2019 21:17:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Er was een tijdje geleden sprake dat ze een SGMm-stel wouden leasen bij NS als vervangende trein, maar dat zou niet doorgegaan zijn omdat het niet gelijkvloers was. Of is dit overall iets dat naar het rijk der fabelen gewezen kan worden? Choo choo..... |
06-11-2019 21:29:39 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ik heb hier wel eens gelezen dat de Limburgse GTW's deels werkloos zijn. Dat lijkt me dan de gemakkelijkste vervanging |
06-11-2019 21:33:50 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij ging die tijdelijke vervanging over de stellen ging die op Gouda- Alphen rijden en niet die op Dordrecht - Geldermalsen. |
06-11-2019 22:22:30 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
En dat ging om een tijdelijke vervanging die comforttechnisch gelijk is aan de R-Net FLIRTs. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 06-11-2019 22:23 |
07-11-2019 07:27:58 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Op een normale dag heeft Arriva 2x GTW 2/6 en 2x GTW 2/8 in dienst en wordt er ergens in de middag gewisseld. Dus met een reserve 2/8 kom je er wel en dan zijn 1 GTW 2/6 en 2 GTW 2/8 standaard vrij. |
07-11-2019 07:37:10 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
*Qbuzz %08% |
07-11-2019 08:39:50 | ||
---|---|---|
hapsrail
![]() |
Het bericht van @mdeen gaat volgens mij over een eventuele Limburgse GTW die beschikbaar zou kunnen zijn vóór Qbuzz.![]() |
07-11-2019 09:19:50 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Oeps, het was nog vroeg %08%![]() Laatst bewerkt door MetroRET op 07-11-2019 09:20 |
10-11-2019 19:54:06 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Voor de liefhebbers: Qbuzz meldt dat er morgenochtend slechts 7 treinen inzetbaar zijn, maar dat er in de middag versterking arriveert in de vorm van de eerste twee stellen in R-net uitvoering. DEUVM![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |