Ontwikkelingen MerwedeLingeLijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
10-01-2018 00:00:00
treinjoop
treinjoop
Aparte keuze als je weet dat die GTW's geen toiletten hebben.  

10-01-2018 15:12:39
Berk24
Berk24
In dit topic kunnen de ontwikkeling van de Merwede-Lingelijn, de spoorverbinding tussen Dordrecht, Gorinchem en Geldermalsen besproken worden. Nu rijdt Arriva er met GTW-treinen. Vanaf december 2018 neemt QBuzz de zaak over (https://www.zuid-holland.nl/actueel/nieuws/@19711/ov-concessie/) en gaan de GTW's in R-Net stijl rijden. De frequentie blijft 2x/uur over de gehele lijn en maandag tot en met zaterdag overdag 4x/uur tussen Dordrecht en Gorinchem.

Laatst bewerkt door Berk24 op 11-01-2018 10:03


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-01-2018 15:41:46
treinfan
treinfan
NS wilde dus gaan rijden op Ddr-Gdm en heeft een halfjaar geleden juist Qbuzz verkocht%08%  

10-01-2018 15:57:16
ZJ37
ZJ37
Voordeel van landjepik in spoorland is dat er eens in de zoveel tijd weer eens treinen in een andere kleurstelling rondrijden.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-01-2018 15:59:55
Berk24
Berk24
Ze komen hetzelfde eruit te zien als de treinen tussen Alphen ad Rijn en Gouda, namelijk in R-Net-stijl. Dus je krijgt geen treinen in Q-Buzz-stijl. Daarvoor had Q-Buzz een treinconcessie moeten winnen die geen voorgeschreven huisstijl heeft (en dat zijn er niet veel meer, misschien straks de Gelderse Nevenlijnen, maar voor de rest zijn vrijwel alle treinconcessies voorzien van voorgeschreven huisstijl).


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-01-2018 16:18:02
aarclay
aarclay
Dat scheelt weer voor de reizigers, zodat ze niet meer hoeven om te checken.
Dat gaat dus NS/RNET-zuiltjes worden, neem ik aan.


Choo choo.....
 

10-01-2018 17:03:28
mattie
mattie
https://www.ovmagazine.nl/2014/03/ns-biedt-na-jaren-weer-op-regionale-spoorlijn-1507/ Dat komt er dan dus ongeveer zo uit te zien.  

10-01-2018 17:52:16
martijn
martijn
Quote
aarclay (wo 10 jan 2018 16:18:02 https://www.somda.nl/forum/20056/p637378/): Dat scheelt weer voor de reizigers, zodat ze niet meer hoeven om te checken.
Dat gaat dus NS/RNET-zuiltjes worden, neem ik aan.

Aannames zijn dodelijk. Het is te hopen dat de verschillende paaltjes gaan verdwijnen, maar er staat nergens expliciet dat QBuzz NS de treinen laat rijden. Ook is nergens vermeld dat ze de Arriva-treinstellen gaan gebruiken.

Laatst bewerkt door martijn op 10-01-2018 17:53
 

10-01-2018 18:30:23
VIRMm1
VIRMm1
Waar gaan ze in minder dan een jaar tijd nieuwe treinen vandaan toveren dan?

Wat is er mis met de GTWs?
 

10-01-2018 18:35:40
Sietse
Sietse
Er is een overnameverplichting van de GTW's, dus die zullen sowieso blijven rijden. En dan ligt het voor de hand dat ze dat tussen Ddr en Gdm gaan doen.  

10-01-2018 18:37:59
thom
thom
Euh ja, wat had je dan in gedachten verplicht overnemen en dan elders in gaan zetten?  

10-01-2018 18:44:48
martijn
martijn
Quote
VIRMm1 (wo 10 jan 2018 18:30:23 https://www.somda.nl/forum/20056/p637388/): Waar gaan ze in minder dan een jaar tijd nieuwe treinen vandaan toveren dan?

Wat is er mis met de GTWs?

Ik zeg niet dat er nieuwe treinen moeten komen, maar zag nergens vermeld dat er een overnameverplichting was. Dat is nu dus uit de lucht!

En na 3x m'n eigen tekst lezen, zie ik nergens dat ik meld dat er iets mis met GTW's is. Dus ik geef de vraag door aan diegene die deze vraag kan beantwoorden
 

10-01-2018 19:06:59
selivio
selivio
https://www.zuid-holland.nl/publish/pages/16726/b1_definitief_programma_van_eisen_concessie_dav_20170406.pdf

Definitieve Programma van Eisen: hoofdstuk 5 paragraaf 5.1 staat: 1. De Concessiehouder is verplicht 10 Treinstellen, 27 hybride Bussen en 5 elektrische Bussen, inclusief de Productiemiddelen in Schelluinen, over te nemen van de huidige concessiehouder conform de procedure, zoals nader bepaald in Bijlage B8.1.

Laatst bewerkt door selivio op 10-01-2018 19:07
 

11-01-2018 00:00:00
bert
bert
Ben benieuwd of door de buitenkant, RNet, net als in Gouda en Alphen, het overstap checken verdwijnt. Anders wordt het helemaal wel een verwarrende janboel. De ene RNet niet, dan andere weer wel... En allebei Zuid Holland.  

11-01-2018 00:00:00
b2py
b2py
Je hoeft geen aandelen van ene bedrijf te hebben om samen te kunnen werken. Je kan prima als Qbuzz NS inhuren  

11-01-2018 00:00:00
bert
bert
Precies. Abellio in Gouda enzo is ook geen NS  

11-01-2018 00:00:00
bert
bert
Ach, misschien wordt soms aan gemak voor de reizigers gedacht. Daarom dus bijvoorbeeld...  

11-01-2018 00:00:00
Jan-Mark
Jan-Mark
Mij lijkt dat ze als vanouds naar Ldd gaan.  

11-01-2018 00:00:00
bert
bert
Gd-Apn is inderdaad NS, maar ism Abellio. Is een tender.  

11-01-2018 04:58:29
dennistd
dennistd
Die kun je inbouwen als dat verplicht is natuurlijk. Dat is met de Linten bij Syntus ook gedaan in 2013.  

11-01-2018 09:58:02
phantom
phantom
Quote
martijn (wo 10 jan 2018 17:52:16 https://www.somda.nl/forum/20056/p637384/): Ook is nergens vermeld dat ze de Arriva-treinstellen gaan gebruiken.


Volgens de starter van dit topic in zijn openingsbericht is dat anders wel het geval %08%

Rest me wel de vraag hoeveel stellen rijden er nu bij Arriva rond en hoeveel andere nieuwe stellen wil men er dan bij kopen ?
En wat moet dat dan worden ?

Laatst bewerkt door phantom op 11-01-2018 10:01


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-01-2018 10:01:33
martijn
martijn
Tja, daar staat ook dat ze gespoten worden ipv bestickerd Ik kan ook een topic starten met een leuk verhaaltje. Maar dan hoeft het natuurlijk niet te kloppen he. Vandaar dat ik even naar bevestiging vroeg en die is inmiddels gegeven.

Arriva heeft nu negen driewagenstellen en twee tweewagenstellen rijden.

Laatst bewerkt door martijn op 11-01-2018 10:03
 

11-01-2018 10:03:02
Berk24
Berk24
De GTW-treinen zijn slechts tien jaar oud en als ze straks niet meer op de Merwede-LingeLijn kunnen rijden, waar kunnen ze dan ingezet worden? Doorverkoop aan de NS kan, maar ik denk niet dat de NS zo'n kleine vloot treinen wil hebben en ook op andere lijnen die door andere vervoerders gereden worden (Emmerlijn, Valleilijn, Zuid-Limburg, E-net Overijssel) is men al voorzien in de juiste hoeveelheid treinen. Verkoop aan het buitenland kan niet, vanwege het feit dat de stellen alleen 1,5 kV DC aankunnen en de nieuwe concessie gaat al over 11 maanden in. Dan is de tijd om nieuwe treinen te bestellen tekort.

Laatst bewerkt door Berk24 op 11-01-2018 10:18


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-01-2018 10:05:11
broek53
broek53
De vraag daarbij zou kunnen zijn of deze stellen eigendom zijn van Arriva, of van een leasemaatschappij. Weet iemand dat?  

11-01-2018 10:13:50
dh3201
dh3201
Quote
martijn (do 11 jan 2018 10:01:33 https://www.somda.nl/forum/20056/p637463/):
Arriva heeft nu negen driewagenstellen en twee tweewagenstellen rijden.

Ik kom tot 8 drietjes (501-506,509-510) en 2 tweetjes (407-408).
Samen 10, en dat is precies het aantal wat verplicht overgenomen moet worden.


Shqiperise-lopers?
 

11-01-2018 10:33:36
Daan!
Daan!
Ik begrijp het niet helemaal. Gaat NS nou samen met Qbuzz de concessie uitvoeren?  

11-01-2018 10:37:35
Jan-Mark
Jan-Mark
Alles over een eventuele samenwerking is vooralsnog speculaas, er is nog niks bekend over de praktische uitvoering van de concessie. Qbuzz zou zelf een vervoerder kunnen worden, maar het zou inderdaad ook een optie kunnen zijn dat NS de concessie in opdracht van Qbuzz uitvoert.  

11-01-2018 10:38:11
Berk24
Berk24
Geen idee, heb het nergens gelezen. QBuzz heeft al ervaring met het exploiteren van trams (Utrechtse Sneltram), dus dan is de opstap naar de exploitatie van treinen niet zo moeilijk, zeker omdat zaken als materieel, dienstregeling en personeel al vastliggen. Misschien was de kans groter geweest dat NS de MLL ging exploiteren als EBS de concessie had gewonnen, maar bij QBuzz lijkt mij dat niet het geval.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-01-2018 10:49:24
martijn
martijn
Quote
dh3201 (do 11 jan 2018 10:13:50 https://www.somda.nl/forum/20056/p637466/):
Quote
martijn (do 11 jan 2018 10:01:33 https://www.somda.nl/forum/20056/p637463/):
Arriva heeft nu negen driewagenstellen en twee tweewagenstellen rijden.

Ik kom tot 8 drietjes (501-506,509-510) en 2 tweetjes (407-408).
Samen 10, en dat is precies het aantal wat verplicht overgenomen moet worden.

Telfoutje aan mijn kant
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-01-2018 10:58:36
koekje
koekje
“De provincie laat al wel weten dat Qbuzz het treinvervoer zelf gaat regelen. “Van onderaanneming door bijvoorbeeld NS is geen sprake” zegt woordvoerder Martijn den Dekker namens de provincie.”

http://www.treinreiziger.nl/qbuzz-dav-merwedelingelijn/
 

11-01-2018 11:06:47
train85
train85
Quote
Daan! (do 11 jan 2018 10:33:36 https://www.somda.nl/forum/20056/p637468/): Ik begrijp het niet helemaal. Gaat NS nou samen met Qbuzz de concessie uitvoeren?
Nee, NS heeft geen aandelen in Qbuzz. Qbuzz is straks gewoon een eigen vervoerder.
 

11-01-2018 11:18:28
Berk24
Berk24
Maar waarom zou QBuzz de NS inhuren voor het exploiteren van de treindienst als ze al ervaring hebben met de exploitatie van sneltrams. Dat EBS wellicht de NS had ingehuurd voor exploitatie van de MLL kan ik mij voorstellen, maar QBuzz.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-01-2018 11:24:38
koekje
koekje
wel mooi dat ik een bericht plaats waarin wordt verteld dat Qbuzz de exploitatie op het spoor zelf gaat doen en vervolgens iedereen eronder toch samenwerking gaat suggereren. Stelletje eigenwijzen%05%  

11-01-2018 11:34:17
broek53
broek53
Qbuzz moet dan in driekwart jaar een volledig toegelaten en gecertificeerd spoorvervoerbedrijf worden voor het verrichten van regulier reizigersvervoer. Dat lijkt mij nog wel een uitdaging,  

11-01-2018 11:45:58
jeanpierre
jeanpierre
Ze hebben natuurlijk een (Italiaans) moederbedrijf achter zich dat veel ervaring heeft met spoorvervoer. Zelfs in Nederland via hun goederendochter TXL.  

11-01-2018 14:09:00
joahn93
joahn93
Qbuzz heeft zelf een veiligheidscertificaat van ILenT om als spoorvervoerder te mogen rijden. Via via op de whatsapp een pdfje gezien


FR1908
 

11-01-2018 14:51:18
broek53
broek53
Kijk eens aan. Dan heeft het bedrijf een flink risico genomen, want zeker het veiligheidsattest krijg je niet zomaar.  

11-01-2018 15:01:45
rick
rick
Quote
joahn93 (do 11 jan 2018 14:09:00 https://www.somda.nl/forum/20056/p637501/): Qbuzz heeft zelf een veiligheidscertificaat van ILenT om als spoorvervoerder te mogen rijden. Via via op de whatsapp een pdfje gezien
Of rechtstreeks op: https://pdb.era.europa.eu/public/Search.aspx?term=Qbuzz ,bestand NL 12 2017 0002 waarin staat:
''De diensten worden geëxploiteerd op het traject Merwede Lingelijn (Dordrecht – Geldermalsen). Daarnaast mogen er diensten worden gereden voor onderhoud en materieelvoorziening naar de onderhoudswerkplaats.''.

Laatst bewerkt door rick op 11-01-2018 15:02
 

11-01-2018 17:27:17
thom
thom
Quote
broek53 (do 11 jan 2018 11:34:17 https://www.somda.nl/forum/20056/p637487/): Qbuzz moet dan in driekwart jaar een volledig toegelaten en gecertificeerd spoorvervoerbedrijf worden voor het verrichten van regulier reizigersvervoer. Dat lijkt mij nog wel een uitdaging,

Als je er een beetje actief in bent is dat wel voor elkaar te krijgen.
 

11-01-2018 17:33:54
thom
thom
Quote
Berk24 (do 11 jan 2018 10:38:11 https://www.somda.nl/forum/20056/p637470/): Geen idee, heb het nergens gelezen. QBuzz heeft al ervaring met het exploiteren van trams (Utrechtse Sneltram), dus dan is de opstap naar de exploitatie van treinen niet zo moeilijk, zeker omdat zaken als materieel, dienstregeling en personeel al vastliggen.

Toch is het niet echt te vergelijken, opleidingen vergunningen en papier is totaal anders daarvoor.

Laatst bewerkt door thom op 11-01-2018 17:35
 

11-01-2018 18:19:13
phantom
phantom
Quote
rick (do 11 jan 2018 15:01:45 https://www.somda.nl/forum/20056/p637507/ Daarnaast mogen er diensten worden gereden voor onderhoud en materieelvoorziening naar de onderhoudswerkplaats.''.

Naar welke onderhouds werkplaats wil men eigenlijk gaan als de concessie is overgenomen door Qbuzz ?
Heeft men daarin vrije keus of zit ook de nieuwe concessie eigenaar vast aan een aangestelde werkplaats ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-01-2018 21:33:53
timtrein
timtrein
Quote
bert (do 11 jan 2018 11:16:15.031461 https://www.somda.nl/forum/20056/p637481/): Precies. Abellio in Gouda enzo is ook geen NS
Dat is het dus wel (het is NS, geen Abellio)
 

11-01-2018 21:56:06
thom
thom
Quote
Jan-Mark (do 11 jan 2018 18:49:37.481737 https://www.somda.nl/forum/20056/p637557/): Mij lijkt dat ze als vanouds naar Ldd gaan.

Waarom? het is Qbuzz als materieel eigenaar straks vrij om ze te laten onderhouden door wie dan ook.
 

11-01-2018 22:25:35
greyhound
greyhound
Dat hoeft gelukkig niet. Die ruimte wordt in de GTWs veel nuttiger gebruikt voor het vervoer van fietsen, een van de redenen, waarom de MLL zo’n succes is geworden. Zolang de passagiers van qliner 387 niet klagen, zou ik niet weten waarom geen wc in een lokale trein van Gorinchem naar Dordrecht een probleem is.
Quote
dennistd (do 11 jan 2018 04:58:29 https://www.somda.nl/forum/20056/p637436/): Die kun je inbouwen als dat verplicht is natuurlijk. Dat is met de Linten bij Syntus ook gedaan in 2013.
 

11-01-2018 22:42:04
thom
thom
Toch lijkt het me dat het argument dat je nu wel je fiets mee kunt nemen, niet heel sterk is voor iemand die het toilet mist.  

12-01-2018 00:01:35
aarclay
aarclay
Quote
martijn (wo 10 jan 2018 17:52:16 https://www.somda.nl/forum/20056/p637384/):
Quote
aarclay (wo 10 jan 2018 16:18:02 https://www.somda.nl/forum/20056/p637378/): Dat scheelt weer voor de reizigers, zodat ze niet meer hoeven om te checken.
Dat gaat dus NS/RNET-zuiltjes worden, neem ik aan.

Aannames zijn dodelijk. Het is te hopen dat de verschillende paaltjes gaan verdwijnen, maar er staat nergens expliciet dat QBuzz NS de treinen laat rijden. Ook is nergens vermeld dat ze de Arriva-treinstellen gaan gebruiken.

Ik mag aannemen dat ze er wat op gaan verzinnen als het R-NET zal worden. Want als je op de MerwedeLingeLijn straks wél moet omchecken, en op de RijnGouweLijn niet, dan wordt het zeer verwarrend.


Choo choo.....
 

12-01-2018 00:54:51
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (do 11 jan 2018 21:56:06 https://www.somda.nl/forum/20056/p637579/):
Quote
Jan-Mark (do 11 jan 2018 18:49:37.481737 https://www.somda.nl/forum/20056/p637557/): Mij lijkt dat ze als vanouds naar Ldd gaan.

Waarom? het is Qbuzz als materieel eigenaar straks vrij om ze te laten onderhouden door wie dan ook.


Daar staan ze inderdaad volledig vrij in.
Maar zou het rendabel zijn voor Qbuzz om nu voor die 10 treinstellen een werkplaats te bouwen (en waar? zie het topic opstelruimte, zoveel plek is er niet) en een x aantal monteurs in vaste dienst te nemen en volledig op te laten leiden door NS/NedTrain?

Ik gok zomaar dat Ldd de voordeligste optie is (zeker gezien de concessie 'maar' 8 jaar is in eerste instantie).
 

12-01-2018 09:55:31
daniel81
daniel81
Quote
greyhound (do 11 jan 2018 22:25:35 https://www.somda.nl/forum/20056/p637583/): Dat hoeft gelukkig niet. Die ruimte wordt in de GTWs veel nuttiger gebruikt voor het vervoer van fietsen, een van de redenen, waarom de MLL zo’n succes is geworden. Zolang de passagiers van qliner 387 niet klagen, zou ik niet weten waarom geen wc in een lokale trein van Gorinchem naar Dordrecht een probleem is.
Quote
dennistd (do 11 jan 2018 04:58:29 https://www.somda.nl/forum/20056/p637436/): Die kun je inbouwen als dat verplicht is natuurlijk. Dat is met de Linten bij Syntus ook gedaan in 2013.



Volgens de concessie-eisen zijn toiletten in bestaand materieel niet verplicht, in eventueel nieuw aan te schaffen treinstellen wel.
Wel staat er expliciet in het PvE dat er per rit 12 fietsen mee moeten kunnen, ook in de spits. (Gratis buiten de spits, in de spits mag een vergoeding gevraagd worden). Aanvullend staat er een andere leuke eis: "De rijtuigbakken van alle Treinen staan steeds in dezelfde richting, zodat de instapdeuren
voor Reizigers met een fiets zich altijd op ongeveer dezelfde plek op het perron bevinden". Zouden ze weten dat er zowel tweetjes als drietjes zijn?

O ja, link naar het PvE staat een paar posts hierboven
 

12-01-2018 17:31:55
greyhound
greyhound
Quote

Volgens de concessie-eisen zijn toiletten in bestaand materieel niet verplicht, in eventueel nieuw aan te schaffen treinstellen wel.
Wel staat er expliciet in het PvE dat er per rit 12 fietsen mee moeten kunnen, ook in de spits. (Gratis buiten de spits, in de spits mag een vergoeding gevraagd worden). Aanvullend staat er een andere leuke eis: "De rijtuigbakken van alle Treinen staan steeds in dezelfde richting, zodat de instapdeuren
voor Reizigers met een fiets zich altijd op ongeveer dezelfde plek op het perron bevinden". Zouden ze weten dat er zowel tweetjes als drietjes zijn?

O ja, link naar het PvE staat een paar posts hierboven


Dat nu ook al het geval in de praktijk. De fietsrijtuigen staan aan de Geldermalsens kant. Dat heeft ook als belangrijk voordeel dat in Dordrecht de fietsers niet het begin van het perron blokkeren.
 

12-01-2018 18:01:10
umbusko
umbusko
Is dat niet bijzonder onpraktisch in het onderhoud?
Bij een rondleiding in de Praagse metro heb ik ooit te horen gekregen dat de stellen op lijn C regelmatig gedriehoekt worden, omdat de lijn in feite in een soort U-vorm ligt en de wielen dus aan de ene kant (veel) meer slijten dan aan de andere. Maar wellicht speelt dat bij treinen een minder grote rol en/of is dit op het traject Ddr-Gdm meer in evenwicht?

Overigens denk ik dat je met wat goede wil ook nog wel 12 fietsen kwijt zou kunnen in de ex-Veolia-GTW's, met toilet dus, maar zeker in de spits zouden zich dan wel heel veel reizigers moeten verplaatsen. (Omdat de twee vierzitters naast het toilet bestaan uit klapzittingen (mét rugleuning) heb je normaal dus gewoon acht zitplaatsen, maar indien nodig plek voor een rolstoel, kinderwagen of een paar fietsen. Aan de andere wand heb je een hele rij klapstoeltjes naast elkaar (zonder rugleuning, maar met gordels) en daar is in principe dus standaard plek voor fietsen; in de spits heb je daar een stuk of tien extra zitplaatsen.) Wat ik maar wil zeggen: toilet sluit het vervoer van fietsen niet per se uit en andersom.
 

12-01-2018 18:04:37
VIRMm1
VIRMm1
Quote
umbusko (vr 12 jan 2018 18:01:10 https://www.somda.nl/forum/20056/p637650/): Is dat niet bijzonder onpraktisch in het onderhoud?
Bij een rondleiding in de Praagse metro heb ik ooit te horen gekregen dat de stellen op lijn C regelmatig gedriehoekt worden, omdat de lijn in feite in een soort U-vorm ligt en de wielen dus aan de ene kant (veel) meer slijten dan aan de andere. Maar wellicht speelt dat bij treinen een minder grote rol en/of is dit op het traject Ddr-Gdm meer in evenwicht?



De Zoetermeer stadslijn had daar idd last van

De Merwede-Lingelijn is redelijk in evenwicht ja.
 

13-01-2018 09:03:47
marvinkok
marvinkok
Op ZHO staan alle stellen ook altijd dezelfde kant op.
Ook praktisch oa ivm de luchtaansluiting in Goor.
 

13-01-2018 09:15:36
greyhound
greyhound
Je kan uiteraard een toilet en een fietsafdeling in een trein hebben, maar dan blijven er wel heel weinig zitplaatsen in een GTW over. Op korte trajecten heeft fietsvervoer veel meerwaarde, over het nut van een toilet heb ik grote twijfels. In Randstadrail zit ook geen toilet en daar hoor je niemand over.
Quote
umbusko (vr 12 jan 2018 18:01:10 https://www.somda.nl/forum/20056/p637650/): Is dat niet bijzonder onpraktisch in het onderhoud?
Bij een rondleiding in de Praagse metro heb ik ooit te horen gekregen dat de stellen op lijn C regelmatig gedriehoekt worden, omdat de lijn in feite in een soort U-vorm ligt en de wielen dus aan de ene kant (veel) meer slijten dan aan de andere. Maar wellicht speelt dat bij treinen een minder grote rol en/of is dit op het traject Ddr-Gdm meer in evenwicht?

Overigens denk ik dat je met wat goede wil ook nog wel 12 fietsen kwijt zou kunnen in de ex-Veolia-GTW's, met toilet dus, maar zeker in de spits zouden zich dan wel heel veel reizigers moeten verplaatsen. (Omdat de twee vierzitters naast het toilet bestaan uit klapzittingen (mét rugleuning) heb je normaal dus gewoon acht zitplaatsen, maar indien nodig plek voor een rolstoel, kinderwagen of een paar fietsen. Aan de andere wand heb je een hele rij klapstoeltjes naast elkaar (zonder rugleuning, maar met gordels) en daar is in principe dus standaard plek voor fietsen; in de spits heb je daar een stuk of tien extra zitplaatsen.) Wat ik maar wil zeggen: toilet sluit het vervoer van fietsen niet per se uit en andersom.
 

13-01-2018 19:48:14
mcn-NS
mcn-NS
Als Q-buzz zelf de treinen gaat rijden komen er gewoon incheck zuilen voor R net. De enige reden dat het bij Gouda Alphen niet zo is is omdat die treindienst gewoon van NS is. Abellio heeft daar niks mee te maken. Alleen de treinstellen zijn via abellio gekocht. Dus als NS de treinen in dord niet gaat rijden dan zullen er wel aparte incheck zuilen komen.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-01-2018 20:26:16
treinfan
treinfan
Je bedoelt incheckzuilen van Qbuzz.  

13-01-2018 21:47:48
timtrein
timtrein
Van Qbuzz voor Rnet ja  

14-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Ontbreken van een conducteur levert ook wat op.  

14-01-2018 11:21:48
phantom
phantom
Quote
mcn-NS (za 13 jan 2018 19:48:14 https://www.somda.nl/forum/20056/p637729/): De enige reden dat het bij Gouda Alphen niet zo is is omdat die treindienst gewoon van NS is. Abellio heeft daar niks mee te maken.

Ben ik nou de enige die dit vreemd over vind komen ?
NS wil en komt af van een onrendabele lijn,en vervolgens zou men onder een andere naam die zelfde lijn weer wel hebben en rendabel exploiteren
(zo is zowel het 1ste als het laatste ons nu voor gehouden)
En als beide stellingen kloppen,dan zegt mijn gevoel dat er niet klopt,alsof ik met een andere naam ineens miljonair zou zijn %03%
Kan iemand dit wellicht verklaren zodanig dat het ineens wel logisch overkomt ?

Overigens wil het ontbreken van een wc en het wellicht ontbreken van geklaag over het ontbreken van een wc niet zeggen dat er niemand blij zou worden als die wc er wel zou zijn.
Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat als je bv blaas problemen hebt,het een hele rit is van Dordrecht naar het andere eindpunt van lijn,waarbij je het misschien niet op kan houden dat eind.
Dat zou je dan verplichten tot het maken van de keus om halfverwege de trein te verlaten en op een station de wc op te zoeken en daarna te moeten wachten op een volgende trein.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

14-01-2018 11:24:59
IJsbergsla
IJsbergsla
De lijn is aanbesteed, waardoor er onder meer een zak geld van de provincie plotsklaps in het spel komt tegen eisen, en zie daar: dan wordt het voor NS - en mogelijk andere vervoerders - wel interessant om te blijven rijden.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 14-01-2018 11:25
 

14-01-2018 14:50:54
timtrein
timtrein
Quote
phantom (zo 14 jan 2018 11:21:48 https://www.somda.nl/forum/20056/p637762/):
Quote
mcn-NS (za 13 jan 2018 19:48:14 https://www.somda.nl/forum/20056/p637729/): De enige reden dat het bij Gouda Alphen niet zo is is omdat die treindienst gewoon van NS is. Abellio heeft daar niks mee te maken.

Ben ik nou de enige die dit vreemd over vind komen ?
NS wil en komt af van een onrendabele lijn,en vervolgens zou men onder een andere naam die zelfde lijn weer wel hebben en rendabel exploiteren
(zo is zowel het 1ste als het laatste ons nu voor gehouden)
En als beide stellingen kloppen,dan zegt mijn gevoel dat er niet klopt,alsof ik met een andere naam ineens miljonair zou zijn %03%
Kan iemand dit wellicht verklaren zodanig dat het ineens wel logisch overkomt ?
Blijft een hardnekkig misverstand. NS wil alleen "van lijnen af" omdat NS destijds verzelfstandigd werd, en daarom voor de verlieslatende lijnen een compensatie van het ministerie verlangde. Een bedrijf kan immers niet overleven van verlieslatende activiteiten. Die gelden zijn daarna overgegaan naar de provincie, die deze bijdrage aan een vervoerder geeft om treinen te rijden. Geen enkele aanbestede lijn is rendabel te rijden zonder deze bijdrage van de provincie. Zie voor het hele verhaal bijvoorbeeld https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-18986-38.html
 

21-02-2018 19:09:32
wouter15
wouter15
De concessie DAV is definitief naar Qbuzz gegaan: https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/@20176/reizen-bussen/  

21-02-2018 19:39:19
MetroRET
MetroRET
https://www.youtube.com/watch?time_continue=180&v=WujAk4rLTFA

Met de nodige plannen in het vooruitzicht.
 

21-02-2018 20:46:28
aarclay
aarclay
Als ik de berichten over de missende toiletten in de treinen op de MerwedeLingelijn terug lees, dan ziet het er sterk naar uit dat er geen nieuwe toiletten in komen. Pas vanaf 2025 moeten deze verplicht zijn op deze spoorlijn. Dus als de volgende nieuwe concessie in gaat moet deze of de volgende vervoerder toiletten in de treinen hebben.

Ik denk zelf dat deze GTW's dan na de komende 8 jaar wel vervangen zullen worden.


Choo choo.....
 

21-02-2018 23:00:19
timtrein
timtrein
Dat verwacht ik niet, 8 jaar + verlengingen van 2 en 5 jaar is een mooie periode om deze GTW's af te schrijven. Dan kan een toilet inbouwen er nog wel vanaf hoor...  

22-02-2018 12:17:18
daniel81
daniel81
De eis is inderdaad dat in nieuwe treinen een toilet moet zitten en dat er toiletten ingebouwd moeten worden in het geval van een grote revisie van het huidige materieel.  

22-02-2018 13:12:05
gvttreinen
gvttreinen
Quote
MetroRET (wo 21 feb 2018 19:39:19 https://somda.nl/forum/20056/p641806/): https://www.youtube.com/watch?time_continue=180&v=WujAk4rLTFAMet de nodige plannen in het vooruitzicht.
Zag ik een Lint voorbij komen?
 

22-02-2018 13:33:40
aarclay
aarclay
Quote
daniel81 (do 22 feb 2018 12:17:18 https://www.somda.nl/forum/20056/p641855/): De eis is inderdaad dat in nieuwe treinen een toilet moet zitten en dat er toiletten ingebouwd moeten worden in het geval van een grote revisie van het huidige materieel.

Begrijpelijk. Maar is er in het geval van deze overname wel sprake van een grote revisie? Een ander interieur inbouwen en styling aanbrengen valt daar niet onder.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2018 13:34


Choo choo.....
 

22-02-2018 14:30:34
reisthijs
reisthijs
In het programma van eisen stond alleen dat toiletten verplicht zijn bij nieuwe treinen, dus niet bij gereviseerde treinen.

Als men toch van plan was toiletten in te bouwen, stond dat wel in het persbericht.
 

22-02-2018 15:45:52
daniel81
daniel81
Je hebt helemaal gelijk, ik had het niet goed gelezen.  

09-12-2018 20:36:35
daniel_ddr
daniel_ddr

Met ingang van vandaag hebben we er met Qbuzz een nieuwe spoorvervoerder bij. Zoals bekend rijden ze op de MerwedeLingeLijn met het tiental E-GTW's wat van Arriva is overgekomen. Deze wisseling van vervoerder heeft echter ook vernummeringen van de treinstellen tot gevolg gehad, vooralsnog overigens alleen aan de buitenkant te zien. Nummertjes die ik vandaag heb kunnen noteren: - 408 -> 6351 - 501 -> 6352 - 503 -> 6354 - 509 -> 6358 Zo te zien dus niet op volgorde vernummerd, dus de rest is pas na waarneming aan te vullen. Het UIC-nummer van de stellen is overigens ongewijzigd op aanpassing van "NL-AN" naar "NL-QBZ" na.



Laatst bewerkt door bart84 op 25-09-2023 19:41
 

10-12-2018 00:43:00
thom
thom
Een eenmaal uitgegeven UIC nummer veranderd inprinciepe ook niet meer, en het voertuighouder kenmerk is ansich geen onderdeel van het UIC nummer maar alleen de vermelding van de ECM Van het voertuig die uiteraard wel kan veranderen.  

10-12-2018 09:42:15
greyhound
greyhound
407->6350
408->6351
501 ~ 501 ->6352-6359

Laatst bewerkt door greyhound op 10-12-2018 09:43
 

10-12-2018 20:55:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Ah tuurlijk, wel een volgorde dus maar had abuis doorgeteld met 7 en 8 er nog tussen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-12-2018 23:56:53
MetroRET
MetroRET
Dat zal wel zijn, omdat de 407 en 408 tweetjes zijn en men daarmee is begonnen.  

11-12-2018 00:58:47
aarclay
aarclay
Handig zeg Nu is er meteen geen overzicht meer op de lengtes, nu er in één serie genummerd wordt. Dat is ook best nieuw hier in Nederland...


Choo choo.....
 

11-12-2018 01:09:54
selivio
selivio
Geloof dat cxx op de Valleilijn dat al een tijdje heeft(protossen: 5031-5035, ex-gtw: 5037 en flirts: 5038-5039)  

11-12-2018 07:47:01
ToH
ToH
Blijven die treinen hun naam houden?  

11-12-2018 08:33:38
BasSNG2001
BasSNG2001
Voorlopig rijden alle treinen nog met hun namen van Arriva rond.


#DiscoverEU
 

11-12-2018 10:39:34
IJsbergsla
IJsbergsla
Het reizen is er bepaald niet duidelijker op geworden in de provincie Zuid-Holland: https://twitter.com/_patrickmol/status/1071839332674297856

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 11-12-2018 10:39
 

11-12-2018 11:37:56
thom
thom
R-Net is wel vaker niet helemaal doordacht, zie de klantenservice pagina;
https://www.rnet.nl/klantenservice/

Feitelijk presenteerd R-Net zich als één merk, maar is daar vaak weinig van te merken voor de reiziger.
 

11-12-2018 12:59:31
dennistd
dennistd
Dan is Blauwnet in Overijssel toch iets duidelijker  

11-12-2018 18:28:31
phantom
phantom
Het enigste opvallende wat ik hier aan toe kan voegen is dat schijnbaar de treinstellen van arriva magneet stickers hebben gekregen met Qbuzz/R net /en een ander nr.
Het jasje van arriva is nog voor 99% aanwezig minus de stickers over de oude naampjes heen.
Wat het bussen betreft was het vandaag uitermate opvallend dat alles gewrapt leek te zijn met een nieuwe jas en daarop zichtbaar een nieuw nummer.
Al viel op dat rondom de nummerborden achter op de bussen die ik zag,dat de wrap niet rondom de kenteken platen was doorgetrokkken,t oude jasje was dus in elk geval daar nog zichtbaar.
Wel opvallend alweer waren de teksten :iets in de trend van: nu nog … ,straks volledig elektrisch.

Dit alles gezien tijdens mn werk,waarbij e.e.a. mn pad kruiste

Laatst bewerkt door phantom op 11-12-2018 18:29


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-12-2018 18:50:57
thom
thom
De truc is dat het ook andere bussen zijn waardoor er tijd was om dat voor te bereiden. De treinen zijn in de nacht van de concessie pas officieel overgenomen en moeten natuurlijk ook gelijk de dienst overnemen dus de nieuwe jas voor de treinen word later pas aangebracht.  

11-12-2018 19:54:34
timtrein
timtrein
Lijkt me trouwens sterk dat het magneetstickers zijn want volgens mij zijn de wagenbakken van GTW's van aluminium...  

11-12-2018 21:14:25
Jan-Mark
Jan-Mark
De wilde kreet dat het magneetstickers zijn kan ik ten volste ontkrachten: zaterdag zag ik zelf dat de stickers werden aangebracht, en dat waren toch echt plastic stickers die ik zag en niet zomaar magneetstickers die je er snel op duwt.  

11-12-2018 21:25:46
aarclay
aarclay
Los van het feit dat een magneetsticker zich niet aan aluminium zal hechten, waarom zou je überhaupt magneetstickers gebruiken terwijl je weet dat de trein toch een nieuw jasje krijgt?

Die dingen zijn leuk voor een auto die je zowel privé als werk gebruikt. Of als je de NS1607 wilt voorzien van 'trok' naar 'trek' in de tekst 'Ik trek de langste reizigerstrein ter wereld'


Choo choo.....
 

12-12-2018 17:21:33
phantom
phantom
Quote
Jan-Mark (di 11 dec 2018 21:14:25 https://somda.nl/forum/22324/p696166/): De wilde kreet dat het magneetstickers zijn kan ik ten volste ontkrachten: zaterdag zag ik zelf dat de stickers werden aangebracht, en dat waren toch echt plastic stickers die ik zag en niet zomaar magneetstickers die je er snel op duwt.

Neem me vooral niet kwalijk dat ik dat niet heb gezien toen ik wat bussen in tegenovergestelde richting met 80-90 km/h passeerde,dat dat geen magneetstickers waren %03%
Als jullie voortaan overal zo op reageren,dan zal de lol van dingen melden hier ,snel achteruit lopen %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-12-2018 18:14:00
martijn
martijn
Misschien moet je het dan ook niet zo specifiek benoemen  

12-12-2018 18:35:33
sjoerd
sjoerd
De reacties gaan niet over een persoon, maar over de stickers. In elk geval is er nu meer duidelijkheid. Blijf vooral melden!%02%  

15-12-2018 09:53:38
slifor2
slifor2
voor de beeldvorming: treinstel 6356 alias 10505: https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/45409524575  

06-11-2019 14:52:45
AvVeen
AvVeen
Inmiddels ondergaat het eerste treinstel een metamorfose van het uiterlijk aan de buitenzijde. De eerste GTW staat bijna in R-Net stijl.
Alleen zal er de komende tijd hierdoor minder capaciteit zijn.

https://twitter.com/merwedelinge/status/1192004948407574528
 

06-11-2019 21:17:47
aarclay
aarclay
Er was een tijdje geleden sprake dat ze een SGMm-stel wouden leasen bij NS als vervangende trein, maar dat zou niet doorgegaan zijn omdat het niet gelijkvloers was. Of is dit overall iets dat naar het rijk der fabelen gewezen kan worden?


Choo choo.....
 

06-11-2019 21:29:39
daniel81
daniel81
Ik heb hier wel eens gelezen dat de Limburgse GTW's deels werkloos zijn.
Dat lijkt me dan de gemakkelijkste vervanging
 

06-11-2019 21:33:50
thom
thom
Volgens mij ging die tijdelijke vervanging over de stellen ging die op Gouda- Alphen rijden en niet die op Dordrecht - Geldermalsen.  

06-11-2019 22:22:30
DDZ7504
DDZ7504
En dat ging om een tijdelijke vervanging die comforttechnisch gelijk is aan de R-Net FLIRTs.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 06-11-2019 22:23
 

07-11-2019 07:27:58
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (wo 06 nov 2019 21:29:39 https://www.somda.nl/forum/22324/p715250/): Ik heb hier wel eens gelezen dat de Limburgse GTW's deels werkloos zijn.


Op een normale dag heeft Arriva 2x GTW 2/6 en 2x GTW 2/8 in dienst en wordt er ergens in de middag gewisseld. Dus met een reserve 2/8 kom je er wel en dan zijn 1 GTW 2/6 en 2 GTW 2/8 standaard vrij.
 

07-11-2019 07:37:10
MetroRET
MetroRET
*Qbuzz %08%  

07-11-2019 08:39:50
hapsrail
hapsrail
Het bericht van @mdeen gaat volgens mij over een eventuele Limburgse GTW die beschikbaar zou kunnen zijn vóór Qbuzz.  

07-11-2019 09:19:50
MetroRET
MetroRET
Oeps, het was nog vroeg %08%

Laatst bewerkt door MetroRET op 07-11-2019 09:20
 

10-11-2019 19:54:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor de liefhebbers: Qbuzz meldt dat er morgenochtend slechts 7 treinen inzetbaar zijn, maar dat er in de middag versterking arriveert in de vorm van de eerste twee stellen in R-net uitvoering. DEUVM


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl