28-12-2019 17:51:00 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
QuoteBen ik met je eens, maar houd dan op met tijd te verspillen aan kleuren e.d. Wat maakt de reizigers dat nou toch uit. |
28-12-2019 18:08:06 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Zonder een discussie over de nut en noodzaak van stopcontacten en wifi aan te willen slingeren: er is meer dan een kleurtje in de concessie-eisen opgenomen ![]() |
28-12-2019 18:28:03 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
QuoteJa zo kun je ook andersom redeneren waarom nog wachten terwijl de dijksgracht volstaat.... En de nood is hoog bij Qbuzz! |
28-12-2019 19:35:54 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
QuoteNet werd mij medegedeeld dat we blij moesten zijn dat er wat vervangends gaat rijden. Ga dan ook rijden en verspil dan niet nog meer tijd aan allerlei randzaken. |
![]() |
advertentie |
28-12-2019 19:56:51 | ||
---|---|---|
Gast
![]() |
Quote Als Qbuzz gelijk krijgt dat Arriva hun stellen in een slechte staat hebben overgedragen dan zal de concessiehouder vast wel hierop een uitzondering maken. Dit lijkt mij immers een kwestie van prioriteiten, liever een goed draaiende treindienst dan een slecht draaiende treindienst met treinen die van ellende uit elkaar vallen. |
28-12-2019 20:53:45 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Qbuzz zal ook best wel gewoon praten met die concessie verlener he ![]() |
28-12-2019 22:07:19 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Als je luistert naar het personeel dat op de Qbuzz treinen rijdt, krijg ik ook niet de indruk dat Qbuzz nu dit jaar zoveel onderhoud aan deze stellen gedaan heeft. |
28-12-2019 22:09:33 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Dat krijg je als je contracten voor het onderhoud afsluit met Stadler in Br... dat moet zo goedkoop mogelijk, wat er vaak op neer komt dat storingen alleen opgelost worden tijdens onderhoud, ze komen er niet voor ter plaatse zeg maar |
28-12-2019 22:31:49 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Het lijkt mij niet specifiek aan Stadler te liggen, maar het het contract die dus goedkoop moest? Choo choo..... |
28-12-2019 22:53:05 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Ongetwijfeld, overigens moest Arriva voor de kleine storingen ook al met het stel naar Rtd. @abcde: Er kunnen natuurlijk ook zaken met grote aantallen tegelijk stuk gaan juist doordat er aan het einde van de vorige concessie onvoldoende onderhoud heeft plaatsgevonden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
28-12-2019 23:27:28 | ||
---|---|---|
treinlim
![]() |
Quote De mensen van stadler komen weldegelijk ter plekke voor de kleinere storingen. Alleen is het zoals daniel_ddr zegt zo dat er door de oude onderhoudspartner slecht of geen onderhoud geweest gedurende/einde concessie periode |
29-12-2019 08:41:49 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Is er nooit over gedacht om mee een aantal opdrachtgevers samen een reserve pool op te zetten ? ( Dus bv 2 treinstellen die op reserve staan en die ingezet kunnen in Gelderland { Amf - Ed }, Zuid Holland { Ddr - Gdm } of Zuid Limburg - waar de nood het hoogst is) |
29-12-2019 10:17:15 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
En wie gaat (onafhankelijk) bepalen waar dat stel of stellen het hardst nodig is? En als de reservepool al weken op MLL rijdt omdat daar de nood het hoogst is maar ze zijn een keer nodig in Limburg maar daar is de nood minder hoog? En wie betaalt de stellen wanneer ze niet ingezet worden? Theoretisch een leuk idee maar heel lastig uitvoerbaar. |
29-12-2019 10:19:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wie zal weten waar er over nagedacht is![]() Overigens zijn er wel opdrachtgevers in het buitenland die zelf het materieel bezitten en een vervoerder inhuren om ermee te rijden. Maar daarmee halen ze zich wel van alles op de hals, zoals discussies over het onderhoud en de reserve en noem maar op ... |
29-12-2019 11:08:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ook kleine concessies zoals de MLL zijn op zich groot genoeg om reservematerieel te hebben. Zo'n 10 tot 15% voor reserve en onderhoud is helemaal niet zo gek, dus als je 10 stellen nodig hebt voor je dienstregeling zou je zeker een elfde stel verwachten als reserve. Toen de Hofpleinlijn gedecentraliseerd werd van het hoofdrailnet (nog voor deze aan de Rotterdamse metro gekoppeld werd) had men dat ook, 11 stellen waarvan 10 nodig voor de dienstregeling. En zelfs dat was af en toe te weinig. Het zou overigens wel een ander verhaal zijn als men 'rijdend reserve' zou hebben. Oftewel, indien alle stellen beschikbaar zijn bied je meer mensen een zitplaats aan, maar met een stel minder blijf je onder de vastgestelde norm van aantal staanplaatsen. Maar gezien de berichten hier is daar hier geen sprake van, zonder alle 10 de stellen lijkt men niet aan de norm te voldoen. |
29-12-2019 12:02:48 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Het is wel te begrijpen, maar is beslist niet goed te keuren, dat een vervoerder aan het einden zijn eigen voordeel probeert te optimaliseren ten koste van overheid cq. reiziger. Het is bijzonder betreurenswaardig dat de gevolgen daar van weer tot een juridisch steekspel moeten leiden. Dat zijn immers weer kosten die uiteindelijk ook vanuit die concessie betaalt moeten worden! Het maken van een aanbesteding wordt zo alleen maar steeds ingewikkelder. Je mag werkelijk hopen dat de overheid de ervaringen ook weet om te zetten in kennis voor te toekomst. Echter, gezien de lange looptijden van concessies is dit voor de lokale overheden geenszins een proces dat regelmatig terug keert en heeft dien ten gevolge een zeer lange leer curve, die ook nog eens verdeeld is over vele aanbestedingsorganisaties. De aanbestedingskennis zit niet alleen in het papier, dat overigens zeer geduldig is, maar misschien nog wel meer in de mensen die daarvoor moeten zorg dragen. Het is dus ook maar de vraag of organisaties deze specifieke kennis weet vast te houden! De gang van zaken rond deze concessie geeft alleen maar weer eens treffend aan dat het verdelen van schaarse middelen door middel van aanbesteden wel degelijk voor de reizigers ook een nadelige componenten kent. Jeanne Kok |
29-12-2019 12:07:28 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
Schaalvergroting levert per definitie toch meer voordelen op als een meer flexibele inzet van personeel en materieel? Al is het maar bij verstoringen of evenementen dat je je middelen zo effectief mogelijk kan benutten. |
29-12-2019 12:27:05 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
100 % zeker. Een van de redenen dat de kleinere concessie, pardon: maatschappijen al een eeuw en meer geleden de exploitatie aan een grotere maatschappij overlieten. En zelfs het samengaan van Staatsspoor en HIJSM tot NS had voor een deel dezelfde achtergrond. |
29-12-2019 20:13:46 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Quote Op zich best wel een idee. Een soort van leenstel, eigendom en in beheer van het onderhoudsbedrijf. Als bedrijf A een stel voor onderhoud aanlevert, krijgt men het leenstel in gebruik, is het onderhoud klaar dan het leentreinstel weer inleveren. Zodat vervoerder B het kan gebruiken als zei hun treinstel voor onderhoud aanbieden. Alleen jammer dat elke vervoerder weer zijn eigen onderhoudsbedrijf heeft. |
29-12-2019 20:21:57 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Mwoh, dat aantal verschillende onderhoudspartners begint ondertussen minder te worden: Arriva Limburg, Qbuzz, Arriva Groningen/Friesland, Breng en Keolis Blauwnet zitten immers allemaal bij Stadler ondertussen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
29-12-2019 21:51:07 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Arriva Blauwnet en Gelderland ook ![]() Laatst bewerkt door Trainplaza op 29-12-2019 21:51 |
29-12-2019 22:08:37 | ||
---|---|---|
marvinkok
![]() |
Keolis Blauwnet alleen met Flirts, De Linten zijn bij Nedtrain in onderhoud.. |
29-12-2019 22:59:16 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
En Arriva Blauwnet lint in Zutphen bij Strukton dacht ik Laatst bewerkt door wouterder op 29-12-2019 22:59 |
29-12-2019 23:22:53 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Wel in Zutphen, maar onderhoud gebeurt door Arriva zelf. De sporen worden van Strukton gehuurd. Arriva doet daar aan onderhoud GTW's Achterhoek/Rivierenland, GTW's Vechtdallijnen en Linten AlMaHa. Laatst bewerkt door jeanpierre op 29-12-2019 23:27 |
30-12-2019 11:28:49 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
https://www.ad.nl/dordrecht/na-een-jaar-maakt-qbuzz-de-verwachtingen-nog-altijd-niet-waar~a56d3f84/ Het gehele bericht is interessant maar voor puur het spoor gedeelt lees het onderste deel. Qbuzz gaat in januari nacht testen houden voor de rijtijden. Het valt of staat met dit materiaal qua tijden. SGM heeft een lagere snelheid dan de GTW 120/140. |
30-12-2019 12:28:13 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Als SGM de rijtijden niet haalt kun je altijd nog enkele omlopen veranderen in sneltreinen![]() Waar een wil is, is een sprinter |
30-12-2019 12:45:53 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteHebben ze op die lijn geen stewards aan boord? Gelijkvloerse instap is geloof ik nog steeds geen wet, wel natuurlijk een begrijpelijke wens. |
30-12-2019 12:46:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat kan prima een concessie eis zijn natuurlijk, daarnaast staat er in het artikel juist ook iets over stewards en hun aanwezigheid geschreven ![]() |
30-12-2019 13:29:10 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
En de vraag is, wat is het alternatief? We hadden eerder al eens geconstateerd dat Arriva in Limburg wat GTW-tjes over heeft zolang Arriva niet naar Luik hoeft te rijden, maar gezien de verhoudingen tussen de twee concullega's ligt het niet zo voor de hand om daar eens te gaan buurten%02% Dus dan maar liever een hoge trein dan geen trein (hoewel, daar kun je ook anders over denken. Ooit had Syntus een materieeltekort op Aml-Mrb, dat kon toen eenvoudig opgelost worden met de huur van DH-motorwagens maar ze hebben moeten praten als Brugman om de provincie ervan te overtuigen dat een oude trein beter is dan geen trein %03%) Laatst bewerkt door daniel81 op 30-12-2019 13:30 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
30-12-2019 15:55:27 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Als 7100 met SGM wordt gereden en 7200 met GTW, dan is de lagevloer instap op de hele lijn toch geborgd. Moet je dat alleen duidelijk communiceren naar de klant. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Mvg Sander. |
30-12-2019 16:03:49 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Er staat nog DD-AR te koop naar het schijnt. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
30-12-2019 20:26:53 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En dat heeft dan wel een gelijkvloerse instap? |
30-12-2019 22:02:57 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
SGM ook niet. Maar volgens mij heb ik je horen zeggen dat er altijd met door Qbuzz met de provincie kan worden overlegd? Over passende oplossingen voor mindervaliden kan altijd gepraat worden, als de nood het hoogst is. Ik verwacht ook niet dat de hele vloot een SGM zal zijn, dus enkele ritten zullen dan een instaphulp vereisen. Dit moet dan wel een vaste omloop betekenen. Choo choo..... |
30-12-2019 22:03:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@ Thom: Iedereen weet van niet, maar die haalt de rijtijden misschien wel? Laatst bewerkt door sjoerd op 30-12-2019 22:04 |
30-12-2019 22:34:14 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
SGM haalt de tijden ook in de (1)4600, dus waarom zou het dat niet op Gdm - Ddr vv kunnen doen? |
30-12-2019 22:42:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Die snap ik niet. Wat hebben de rijtijden van de (1)4600 te maken met de rijtijden van GTW's? |
30-12-2019 22:44:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Nee, dat snap ik, maar het ging erom dat DDAR als alternatief voor gesteld werd in een discussie waarin dat geen verschil zou gaan maken ![]() |
30-12-2019 23:28:14 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Niet zo benauwd.... als tussen Gorinchem en Dordrecht de helft van de treinen met SGM gereden gaat worden dan moet 1% van de reizigers even opletten welke trein dat hij of zij gaat nemen. Duidelijk communiceren om welke treinen / tijden het gaat en over het hoe en waarom en dan is er niets aan de hand. We hebben al sinds 1839 treinen met een hoge instap. Nood breekt (concessie)wet, maar met deze tijdelijke oplossing is 99% van de reizigers echt wel content en geholpen. Mvg Sander. |
30-12-2019 23:44:37 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
zowiezo is naar mijn waarneming het aantal rolstoelgebruikers per trein zeer beperktl. De overige zoals kinderwagens en fietsen kunnen ook prima in een hoge instap trein. |
31-12-2019 01:10:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, maar dat is wel een beetje een drogreden om daarop te baseren dat een gelijkvloerse instap niet zo belangrijk is. Prima uiteraard in een tijdelijke vorm met een verklaring hoe, wat waar en wanneer, dat voorop gesteld. Maar juist het laagdrempelige en de vrijheid om gewoon élke trein te kunnen nemen maakt het voor een bepaalde doelgroep interessant om zonder gebel en geregel vrijelijk op pad te kunnen. Volgens mij in bijna 2020 een prima doelstelling, en zeker beter dan roepen dan dat het in 1839 ook niet normaal was ![]() |
31-12-2019 04:37:24 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ik vind de werkwijze eerst stikkeren en daarna pas de interieur ombouw ook wel bedenkelijk.. 2x materiaal omtrekken aan de dienstregeling... Iemand enig idee wat je hier mee bespaart? Ik zie het niet zo eigenlijk.. |
31-12-2019 08:42:50 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
QuoteMen wil daar graag, tijdelijk, SGM inzetten. Enige wat ik lees is dat men denkt dat de rijtijden niet gehaald worden. Ik geef alleen even aan dat SGM zelfs de rijtijden van de (1)4600 serie haalt. |
31-12-2019 10:27:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Okay, maar waarom speciaal de (1)4600? Is die rijtijd zo krap dan, krapper dan van andere series? |
31-12-2019 10:35:40 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteHet probleem zal niet persé de maximumsnelheid, maar eerder de acceleratie zijn: tussen Sdt en Gdm mag je überhaupt maar 100 namelijk. De 7100 zou dan sowieso een logische keuze voor inzet zijn, dan hoef je in elk geval 1x minder op te trekken gezien die Hbzm overslaat. Tussen Ddr en Sdt is de maximumsnelheid 130, dus dat ligt nog niet extreem veel hoger dan het maximum van SGM. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
31-12-2019 12:17:09 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
QuoteIs over de hele rit ingelegd voor 140 km/h. Met SGM mag je al in je handen klappen als je 120 km/h haalt. %08% Ik had als voorbeeld evt ook de 5600 serie kunnen nemen overigens ![]() |
31-12-2019 12:37:47 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Van de 5600 weten we zeker dat SGM dat haalt, want dat heeft erin gereden. Overigens denk ik dat de maximumsnelheid er nauwelijks toe doet op die lijn (maximumsnelheid is sowieso een erg overschat fenomeen) en veel meer de aanzetversnelling. |
31-12-2019 12:51:50 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Omdat een heel interieur wel wat langer duurt dan stickeren wat volgens mij (deels) tijdens het onderhoud uitgevoerd word. |
31-12-2019 13:01:33 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
QuotePrecies daarom vond ik de reacties over haalbaarheid wat overtrokken. Aanzetversnelling is ook wel prima. Al weet ik niet hoeveel het verschilt met de treinen van de MLL. |
31-12-2019 13:52:19 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuotePrecies, dat schreef ik twee berichten eerder al... SGM kan namelijk harder rijden dan wat maximaal mag op het grootste deel van de lijn ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
31-12-2019 14:23:00 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Een Sgm kan makkelijk (en zonder handengeklap) 120 kmh rijden, zolang je hem maar niet op de "automaat" laat rijden. |
31-12-2019 15:17:15 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Is de automaat achter de snelheidskeuzeknop dan zo energiezuinig rijden ingericht? |
31-12-2019 16:01:35 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Nee maar die houdt zich op het 'einde' heel erg in waardoor het stukje 110kmh naar 120kmh erg lang duurt. Op de handmatige stand gaat dat laatste stuk veel sneller. |
31-12-2019 16:30:26 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Hoe representatief is een nachtje proefrijden eigenlijk? Iemand die elke dag daar met GTW pendelt, en zowel elke grasspriet als de fijne kneepjes van elk treinstel kent, kan veel sneller rijden dan een NS-machinist die het traject niet (meer) kent en die gepiloteerd moet worden door een machinist die SGM niet (meer) kent. Mijn ervaring op de 7000 is dat telkens wanneer er weer SGM ge-introduceerd werd, de punctualiteit de eerste dagen slecht was, naar mijn idee omdat de meesters weer moesten wennen aan het rijgedrag van SGM op dit traject. Dat biedt al met al niet veel hoop %03% |
31-12-2019 19:08:09 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Op de 7000 heb je dan natuurlijk wel een veel grotere groep Machinisten waarvoor het weer even wennen is, en voor iedereen er dan weer geweest en op gereden heeft ben je misschien zelfs wel een paar weken verder bij NSR. Als je in een nachtje met hetzelfde koppel machinisten een keer of 3-4 op en neer geweest ben dan wen je daar snel wel weer aan denk ik, hoe representatief het uiteindelijk is hangt natuurlijk af het bedachte testprogramma. Laatst bewerkt door thom op 31-12-2019 19:10 |
![]() |
advertentie |
01-01-2020 13:55:04 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Mag inderdaad hopen dat ze in het testprogramma ook rekening houden met de tegentreinen inderdaad: het pad van de 7100 biedt op zich wel wat ruimte om miniscule plusjes op te vangen, maar het is juist de tegentrein die daar last van krijgt. Op Bhdv biedt helpt een +1 van de trein naar Gr immers al de trein naar Ddr in de vertraging (vertrektijd van die laatste is immers gelijk aan aankomst van de eerstgenoemde) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
01-01-2020 19:12:15 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
Quote laten er nu ook gewoon machinisten werken met kennis en bevoegdheid van de sgm omdat ze ook bij NS werken en bekendheid hebben. het hoeft dus niet zo moeilijk te zijn als dat men vaak denkt |
03-01-2020 10:46:32 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
QuoteBenieuwd of het ooit tot de beleidsmakers binnen de politiek zal binnendringen. Maar ik vrees dat het pro-EU dgedachtegoed met veel marktwerking niet hiermee in dezelfde lijn is. |
03-01-2020 11:44:16 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Ergens klopt je verhaal niet. De aanbieders van OV in Nederland zijn over het algemeen geheel/gedeeltelijk in handen van "staatsmaatschappijen". En vaak nog een beetje groter dan onze NS. |
03-01-2020 13:14:14 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
Prima, maar ze werken als afzonderlijke eilandbedrijfjes en niet als één integraal bedrijf waardoor er meer flexibiliteit is met uitwisselen van personeel en materieel. Daar ging het om. |
03-01-2020 13:48:59 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Ex Veolia nu Arriva schoof wel degelijk met zijn personeel/materieel. Het zou me niets verwonderen dat er voor personeel uitzendbureaus bestaan. Materieel, daar hielp NS in het verleden toch ook, oké niet altijd het nieuwste. En zo te lezen straks weer met SGM. Het zou wellicht met de uitwisseling nog wat soepeler kunnen, maar dat komt vast wel. |
03-01-2020 13:58:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Arriva kun je als geheel geen kleine vervoerder meer noemen en je ziet het: bij schaalvergroting wordt het verschuiven ueberhaupt mogelijk. Om het maar eens provocerend te zeggen: ik denk dat als de MLL als concessie bij Arriva had gezeten/was gebleven, dan waren de huidige problemen er niet of nauwelijks geweest en denk ik dat er allang een stuk of twee meerspanningsstellen uit de concessie Limburg hadden gereden. |
03-01-2020 14:11:48 | ||
---|---|---|
Gast
![]() |
Als Arriva er nog zou rijden zouden die problemen er sowieso niet zijn, Arriva heeft (vermeend!) achterstallig onderhoud laten oplopen in aanloop op de concessiewisseling |
03-01-2020 14:12:26 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Mag Qbuzz eigenlijk dat deel van de concessie verkopen? Dan nemen ze hun verlies en zijn ze van een hoofdpijn dossier af. |
03-01-2020 14:18:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJawel, maar dat wil ik er vanwege de vervuiling van de theoretische discussie even buiten laten. |
03-01-2020 16:11:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Als dat de insteek zou zijn dan schrijf je ook niet op een concessie in, dus dat zal hun gedachten niet worden. Quote Zeker zijn die er (en mogelijk word dat ookal gedaan gezien de opmerking dat er ook NS'ers voor Qbuzz rijden, dan is dat namelijk vaak de constructie) maar ook daar hoef je niet te verwachten dat ze 10 man uit een blik kunnen trekken voor je. Laatst bewerkt door thom op 03-01-2020 16:13 |
03-01-2020 17:59:05 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote In het VK is recent een concessie "teruggegeven". Vervoerder stopt dan gewoon. Kan Qbuzz ook doen en dan kan waarschijnlijk de opdrachtgever bij de rechter vorderen dat het contract wordt nageleefd, maar ook niet meer dan dat. |
06-01-2020 20:54:21 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Het personeel loopt veel te klagen bij de vakbond: https://vvmc.nl/treinpersoneel-qbuzz-is-er-helemaal-klaar-mee/ staat wat er volgens VVMC mis is. |
13-01-2020 09:30:26 | ||
---|---|---|
dalen00arj
![]() |
Quote Inmiddels een datum: https://www.078.nu/nieuws/qbuzz-test-met-sprinters-van-ns-op-traject-merwedelingelijn/ |
13-01-2020 12:39:53 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
QuoteTypisch voorbeeld dat het personeel en de klanten de puin van de marktwerking mag dragen. |
13-01-2020 13:34:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Mwa, overdrijven is ook een kunst en ik vraag mij in deze discussie ook een beetje af of er niet vanalles bijgehaald en aangedikt word. Ik zie daar immers een lijstje met zaken waarvan ik denk dat komt niet allemaal ineens uit de lucht vallen en zal bij Arriva eigenlijk al niet anders geweest zijn. En alles wat je nu in de media er van leest, is maar het verhaal van één subjectieve kant natuurlijk. |
13-01-2020 16:03:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, maar waar rook is, is vuur. Het is altijd wijs om dingen niet op te blazen, maar ze altijd onder de mat vegen is helemaal de verkeerde weg. En: al is er maar een beetje van waar, dan is dat slecht voor de klant. De klant? Oh, ja, daar was het om begonnen... ![]() |
13-01-2020 16:09:26 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nou, het gaat zeker niet alleen over de klant, het klagend personeel doet dat gezien de klachten ook grotendeels voor zichzelf en hun werkomstandigheden natuurlijk (wat ook terecht is). Uiteindelijk gaat het in geen enkel bedrijf 100% perfect en is het altijd de vraag hoe reëel al deze klachten zijn, je hoort nu maar één kant van het verhaal. Daarnaast is het wat gek om nu Qbuzz dingen aan te rekenen als dat bij Arriva toen ook al het geval was en daar toen niet over geklaagd werd. Laatst bewerkt door thom op 13-01-2020 16:09 |
13-01-2020 16:16:35 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Quote En de testritten zullen gereden worden door het NS TTC Machinist NSR |
13-01-2020 19:48:46 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Een simpele optelsom maakt al een wereld van verschil. De stellen die er rijden,reden al rond toen het nog arriva was,daar is dus anzich niks veranderd. Het onderhoud van de stellen (kan) als men in Arriva tijd al is begonnen met verwaarlozen,structureel meer problemen op zijn gaan leveren vanwege gebrekkig onderhoud. Dat moet dus opgevallen zijn in Arriva tijd,maar nu des te meer als er niks aan gedaan is. (in hoeverre reizigers/de media daarvan horen,hangt af van hoe streng je baas is als je dat in de media wil lekken,kan me voorstellen dat een baas/werkgever er niet blij van word als je vuile was aan de "waslijn" word gehangen ![]() Qua traject en de mate van onderhoud zal niks/weinig zijn veranderd,dat is dus of al die tijd goed of ook slecht geweest,dus ook daar is dan waarschijnlijk niks in veranderd. De enige conclusie/vraag die je kan maken is,zijn de stellen verder verwaarloosd sinds overgang van Arriva naar Qbuzz ? Is dat een ja,dat moet Qbuzz dit hebben gemerkt dat de stellen met de overdracht slecht zijn onderhouden,om er vervolgens tot zover weinig aan te hebben gedaan om dat te veranderen. (kant tekening,als het slecht onderhouden was,had ik dat aangegeven tijdens het onderhandelen en tekenen v/d concessie zodat bekend was dat er mankementen waren) En hoe streng monitort Qbuzz het personeel ten overstaan van toen Arriva de concessie had,als men nu met ijzeren hand regeert dan hoort de media of niks of veel later pas van problemen ![]() Dan nog een vraag,ik ben niet bekend met die materie,dus vandaar. Zijn de rijtijden in de loop der jaren zoveel versnelt dat men terecht bang is dat een sprinter die tijden niet kan halen,ten overstaan van de huidige stellen ?? Zijn de verschillen qua optrekken en snel rijden echt zo verschillend tussen de sprinters van NS en die GTW dingen ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
13-01-2020 20:09:53 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat men eerst de werkgever contacteert over wat ze de media gaan vertellen hoor ![]() De media inlichten is juist een vorm van druk op de werkgever zetten dus dat ga je niet eerst vragen ![]() Quote Dan moet je dat wél weten tijdens het onderhandelen (Hoewel Qbuzz de stellen verplicht over moest nemen als concessie eis tegen een reeds bepaalde waarde. Arriva zal de vuile was over de stellen niet met een strikje erom aan Qbuzz overgedragen hebben dus ik zou er vanuit gaan dat Qbuzz dat pas later proefondervindelijk vast gesteld heeft. Qbuzz is niet voor niets nog bezig met onderzoeken en stappen aan het ondernemen richting Arriva over de toestand van het materieel tijdens de overdracht ervan. Quote Nogmaals, het personeel zal zelf de media benaderd hebben in deze. Quote Een GTW is sowieso sneller, en de dienstregeling is wel geïntensiveerd toen Arriva het overnam van NS. |
13-01-2020 21:49:20 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteEen GTW mag dan sneller zijn, maar op de MerwedeLingelijn kan zo'n ding überhaupt nergens op z'n topsnelheid rijden ![]() Het gaat dus vooral om de kleine verschillen in de aanzetversnelling bij vertrek van de stations, daar zou je deels nog wel een eind kunnen komen met wat minutenwijzigingen of in het uiterste geval het overslaan van een station in de tegenspitsrichting. Voor dat laatste zou dan Sdtb voor de hand liggen als enige niet-kruisingsstation op een stuk waar de baanvaksnelheid hoger ligt dan het maximum van een SGM (op Ddr-Sdt mag je 130, de rest van de lijn is max. 100) Laatst bewerkt door daniel_ddr op 13-01-2020 21:49 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
13-01-2020 22:25:16 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Sneller in aanzet, is ook sneller toch![]() |
13-01-2020 22:48:18 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Zoals hierboven gesteld, de dienstregeling is geïntensiveerd wat betekent dat er vaker gekruist wordt onderweg. Kruisen kost meer tijd dan een korte haltering die je anders zult hebben, die tijd moet je dus inhalen. |
15-01-2020 12:22:44 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Quote Blijkbaar is het toch last-minute opgeschort Qbuzz meldt in een reactie op twitter dat het waarschijnlijk pas februari gaat worden. Blijkbaar hebben zij er zelf niet zo'n grote haast bij om het voor elkaar te krijgen. https://twitter.com/DMGQbuzz/status/1217401853815803905 |
15-01-2020 14:03:28 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Vanmorgen vanuit Dgr een set terzijde gestelde SGMm 2+3, gesleept door VR naar Ldd gegaan. 57 jaar OV-fotografie. |
15-01-2020 19:40:30 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Als deze voor de Merwedelingelijn zijn, vind ik het wel een bijzondere keuze betreft de lengte. Twee tweetjes kunnen sneller optrekken en dus mogelijk beter in de rijtijden van de GTW's rijden. Bovendien is de beperking van losse tweedelige stellen over een kleine 2 weken opgeheven. |
15-01-2020 19:45:16 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik gok eerder dat die stellen naar het OB in Ldd gaan voor het plukken van onderdelen voor de rest van de vloot (waar reeds sprake van was) dan dat Qbuzz er iets mee te maken heeft. |
16-01-2020 11:14:44 | ||
---|---|---|
thejamaal
![]() |
De tweetjes zijn al lang geleden gelijk gemaakt met drietjes qua optrekvermogen |
16-01-2020 12:30:50 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Maar als dat een downgrade was die voor NS handig was, dan kan Qbuzz natuurlijk altijd weer besluiten om die downgrade ongedaan te maken, lijkt me? |
16-01-2020 12:54:08 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Tweetje en drietjes zijn toch altijd gelijk geweest qua uitvoering? Alleen drietjes hebben een motorloze tussenbak dus iets trager omdat er meer gewicht verplaats moet worden met dezelfde motoren. Of zeg ik nou iets geks? |
16-01-2020 13:26:12 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Correct, qua vermogen zijn de stellen gelijk aan elkaar, maar omdat een drietje een bak extra mee heeft, is een tweetje ietsjes sneller dan een drietje. |
17-01-2020 11:58:56 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
QuoteCorrect, blijken plukkers te zijn. 57 jaar OV-fotografie. |
17-01-2020 12:46:28 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Inmiddels is de 6351 het tweede treinstel wat volledig in de R-Net kleuren rondrijdt. Wat jammer is aan de nieuwe vormgeving is dat het nummer aan de buitenkant zo goed als niet zichtbaar is. Deze zit enkel nog op/rond het powerpack, dus de treinen worden moeilijker te onderscheiden van elkaar. Daarbij komt ook nog eens dat de namen van de treinen zijn verdwenen. Dit geldt voor zowel de naam Merwedelingelijn als de treingebonden naam. Na navraag over het laatste blijkt dat deze ook niet meer op de treinen terugkeren. Dus nog minder kenmerken om ze te spotten. |
03-02-2020 12:00:42 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
https://www.ad.nl/dordrecht/in-de-spits-de-fiets-mee-op-de-merwedelingelijn-qbuzz-wil-reizigers-daarvoor-laten-betalen~a5397aa5/ Qbuzz heeft bij de provincie Zuid-Holland om toestemming gevraagd om in de spits geld te gaan vragen om je fiets mee te nemen. Momenteel mogen fietsen geheel gratis mee in de trein op de Merwedelingelijn. Door deze maatregel hopen ze op meer ruimte in de spits en willen ze scholieren uit de trein "schoppen" om die haltes naar school zelf te laten fietsen. Naar mijn idee is dit niet de juiste oplossing om je capaciteit te verhogen en leidt dit eerder tot imagoversies door het verprutsen van je dienstverlening. |
03-02-2020 12:19:16 | ||
---|---|---|
jelmerrr
![]() |
Valt denk ik wel mee, het is nu toch de enige concessie waar de fietsen in de spits gratis mee mag? |
03-02-2020 12:30:53 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Nee, ook bij het TAG lijntje kan je fietsen gratis meenemen. |
03-02-2020 12:54:15 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
. |
03-02-2020 13:00:04 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Bij de TAG is het buiten de spits gratis, tijdens de spits kost 3,20 per enkele reis of 7,50 voor een NS fiets dagkaart. Een fiets neemt een hoop ruimte in, in en uitstappen duurt ook lang. Vaak gaan de fietsen 1 halte mee. Betalen voor de fiets in 1 ding, er moet dan ook gehandhaafd worden. |
03-02-2020 14:25:32 | ||
---|---|---|
jelmerrr
![]() |
Quote In de spits toch echt zeker niet. |
03-02-2020 19:29:10 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Heel Zwart-Wit bekeken veranderd het weinig of er nou een fiets of een persoon op de plek van die fiets staat,heel bescheiden gezien zou je kunnen stellen dat 1 fiets de plek in neemt van 3 personen met een normaal postuur,als ze in een rijtje strak naast/tegen elkaar zouden gaan staan. Echter doen mensen dat niet,en is het ook niet zo dat iedereen een normaal/slank postuur heeft als hij/zij de trein in komt. Dus ruimte winst is mijn inziens marginaal over een willekeurig treinstel. Die trein word immers niet ineens groter als er geen fiets instaat ![]() Als men echt ruimte wil hebben,dan zal men moeten zorgen dat men of die Sprinters van NS kan lenen. Of zelf op korte termijn meer stellen regelt om de treindiensten mee uit te voeren ![]() Laatst bewerkt door phantom op 03-02-2020 19:29 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
03-02-2020 19:55:11 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Quote Ben ik het mee eens. En wanneer dit wordt ingevoerd en er gaan betaalde fietsen mee is deze ruimte er alsnog niet. Hopelijk kunnen ze eerdaags een positieve test af werken met de NS sprinters zodat dit de ergste tekorten kunnen terugdringen. Daarbij hoop ik dat ze ook iets voor de lange termijn kunnen verzinnen. |
03-02-2020 20:11:52 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Betalen om je fiets mee te nemen is toch wel degelijk een drempel.QuoteVoor één fiets is de winst marginaal ja, maar officieel mogen er 12 mee. Even voor de duidelijkheid: dat is de complete lengte van een GTW-kopbak tussen de deuren en het bakuiteinde, minus één vierzit. Toch een behoorlijk oppervlak waar mensen kunnen staan als er niet zoveel fietsen in staan. Daarnaast heeft grote drukte qua fietsen ook het nadeel dat het vertraging veroorzaakt omdat uiteraard altijd de eigenaar van de achterste fiets het eerst wil uitstappen. Een ander probleempje wordt veroorzaakt doordat er niet meer op elke trein een steward zit, die hield zich bij Arriva in de spits voornamelijk bezig met het tellen van het aantal fietsen op het perron en in de trein om vast te stellen hoeveel er nog bij konden. En hoe meer fietsen hoe groter het probleem met de capaciteit en vertragingen natuurlijk. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-02-2020 21:15:20 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Qbuzz DMG meldt op Twitter dat morgen de eerste GTW-2/8 in R-net kleuren in dienst komt. Op de foto die erbij zit kan ik niet lezen welk stelnummer het betreft. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-02-2020 21:57:13 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Ik denk dat dit de 6357 (bij arriva in dienst onder de naam Maarten Schakel) betreft. De andere treinstellen heb ik namelijk recentelijk nog zien rijden. Laatst bewerkt door AvVeen op 05-02-2020 22:44 |
05-02-2020 23:10:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
En als ik zo lees gaat er vannacht een proefrit plaatsvinden met een SGMm op de MerwedeLingelijn. https://twitter.com/Luke_dD/status/1225172928742010883 Choo choo..... |