Ontwikkelingen station Schiphol
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-11-2023 07:27:12
icened200
icened200

Kon niet zo snel een geschikte topic bedenken. Dan maak ik zelf een topic :

www.prorail.nl

Zijn er aanpassingen in de dienstregeling?

 

13-11-2023 07:42:51
treinhobby
treinhobby

Als je de eerste zin van het door jou gelinkte artikel leest, weet je het antwoord:

Vanaf 13 november tot 4 december is de dienstregeling rondom Schiphol aangepast.

 

13-11-2023 07:59:47
robert5591
robert5591

met het ijzersterke reisadvies:

'De aanpassingen in de dienstregeling kunnen per dag verschillen. Plan elke reis opnieuw.'

www.ns.nl

 

13-11-2023 08:23:21
R-E-Mg
R-E-Mg

Ze hebben het over het verlagen van de perrons. Had Schiphol nog 84cm perrons dan? Is mij nooit opgevallen (kom altijd per Intercity). Bij ICM/VRIM/DDZ merk je het verschil vrijwel niet en bij de Thalys is het sowieso een grotere stap, omdat die voor nog veel lagere perrons bedoeld is.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-11-2023 08:25:00
sneltram
sneltram
Quote
robert5591 (13-11-2023 07:59:47):

met het ijzersterke reisadvies:

'De aanpassingen in de dienstregeling kunnen per dag verschillen. Plan elke reis opnieuw.'

www.ns.nl


Ik denk dat dit ook het beste advies is voor het leeuwendeel van de reizigers. Beter dan een onnavolgbare lijst van wijzigingen die per dag (en soms dagdeel) verschillen. Leuk voor ons hobbyisten, maar niet voor de doorsnee reiziger.

 

13-11-2023 12:35:09
train85
train85
Quote
icened200 (13-11-2023 07:27:12):

Kon niet zo snel een geschikte topic bedenken. Dan maak ik zelf een topic :

www.prorail.nl

Zijn er aanpassingen in de dienstregeling?


Daarnaast via de app of website van Rijden de treinen kan je de aanpassingen vinden.

 

22-01-2024 06:53:05
icened200
icened200

Vandaag wordt gepraat over doortrekken van Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp:

www.tweedekamer.nl.

Zie agendapunt 18.

Dat heeft te maken met deze ontwikkelingen:

www.zakenreisnieuws.nl

Hoe kunnen de knelpunten bij station Schiphol oplossen op korte, middellange en lange termijn?

Dit jaar vele werkzaamheden. ETCS wordt ingevoerd bij Schiphol. Zal dat de capaciteit vergroten? Wat is het effect van Zuidasdok op ontlasting van station Schiphol? Wat is het effect van doortrekken van Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp?

Zien of ze daadkrachtig zijn om eindelijk een beslissing te nemen. In andere landen zoals in Engeland hebben ze de Queen Elizabeth Line aangelegd. Kost gigantisch veel. Maar daardoor slibt Londen niet dicht.



Laatst bewerkt door icened200 op 22-01-2024 07:04
 

22-01-2024 08:05:06
treinhobby
treinhobby

nos.nl

De plannen om meer internationale treinen te laten rijden naar Amsterdam zijn in gevaar. Door de bezuinigingen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staan de plannen om de Amsterdamse metro door te trekken naar Schiphol op losse schroeven, en daarmee ook de uitbreiding van de capaciteit van de Schipholtunnel. Dat zou betekenen dat er geen ruimte komt voor meer internationale treinen.

 

22-01-2024 10:17:43
michaben
michaben
Quote
icened200 (22-01-2024 06:53:05):

Dit jaar vele werkzaamheden. ETCS wordt ingevoerd bij Schiphol. Zal dat de capaciteit vergroten? Wat is het effect van Zuidasdok op ontlasting van station Schiphol? Wat is het effect van doortrekken van Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp?


Een hoop losse vragen waar niet echt een eenduidig antwoord op te geven is. Laten we voorop stellen dat het toekomstbeeld OV niet uit één project bestaat. Echter in het lobbywerk voor een project voegt men de voordelen van alle deelprojecten wel graag samen om indruk te maken.

Schiphol heeft momenteel te maken met een inefficiënt spoorgebruik met zowel sprinters als intercity's via alle sporen. Vanaf 2025 wordt de eerste stap gezet om dit te ontvlechten, de binnensporen worden dan exclusief voor sprinters terwijl de buitensporen nog een mix van sprinter en intercity houden. Rond 2030 met de nieuwe OV-SAAL lijnvoering worden de buitensporen exclusief voor intercity's.

In de nieuwe opzet is dan ruimte voor 20 treinpaden per uur via de buitensporen en 16 via de binnensporen. De 20 paden zijn grofweg verdeeld in een kwartierpatroon IC-INT-ICD-IC-ICD, dus tot 4 internationale paden naar België (200/300km/u), 8 intercity's richting Ledn en 8 IntercityDirects richting Rtd per uur. De 16 paden via de binnensporen is dan 8 AirportSprinters, 4 sneltreinen uit de nieuwe SAAL lijnvoering en 4 sprinters Zd (dat wil overigens niet zeggen dat er concrete plannen zijn hier 4 sprinters per uur te laten rijden, puur dat er treinpaden zijn mocht de NS dat willen).

De 4 internationale paden zijn hier vooral theoretisch, want tussen Asd en Shl zijn zover ik weet slechts 2 paden per uur voorzien. Hier komt de Zuidasdok dus om te hoek kijken, zodra hier in 2036 twee extra perronsporen beschikbaar komen kunnen de internationale treinen hier beginnen en eindigen en wordt het wel mogelijk meer paden per uur te benutten. Of alle 4 de theoretische paden te gebruiken zijn hangt af van het veiligheidsregime van de treinen naar het VK, zolang hier de eis bestaat dat er 30 minuten voor vertrek geen andere trein langs het perron mag halteren kun je het 4e pad niet gebruiken.

Nu naar de situatie met Noord/Zuidlijn. Ook daar is een uitwerking voor gemaakt waarvan enkele details terug te vinden zijn in de diverse rapporten. De Airportsprinter vervalt en de vrijgekomen capaciteit wordt gebruikt om 4 intercity's Amr - Shl toe te voegen en om Ut - Shl van 8 naar 12 paden per uur uit te breiden. De ICE gaat één van die 12 paden gebruiken (of 2 als er tegen die tijd een halfuurdienst met Duitsland is), deels om ruimte te maken voor extra intercity's Ut - Asd en deels om intercontinentale reizigers die.op Shl aankomen per trein dieper Europa in te laten reizen.

Of Shl er nou echt veel robuuster op word in die laatste opzet weet ik niet, verschillende corridors worden dan opnieuw met elkaar vermengd en treinen moeten in Shl gaan doorwisselen van binnen naar buitenspoor en andersom om alles passend te krijgen. En ook de omliggende spoorlijnen blijven een knelpunt.

 

22-01-2024 10:34:28
Oldskool
Oldskool

Tot zover dus de dynamische afhandeling van het treinverkeer te Shl. Na de introductie daarvan is het nooit echt goed van de grond gekomen. Er werd en wordt nog steeds statisch afgehandeld. En dat leeglopen van de diverse IC's is ook niet bevordelijk voor de afhandeling van het overige treinverkeer.

 

22-01-2024 11:10:27
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Nog niet zo lang geleden een stuk in Het Parool.

Gemeente Amsterdam wilde niet meer mee betalen aan het Zuidasdok wanneer de doortrekking van de metro naar Schiphol niet doorging.

 

22-01-2024 15:09:32
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Oldskool (22-01-2024 10:34:28):

Tot zover dus de dynamische afhandeling van het treinverkeer te Shl. Na de introductie daarvan is het nooit echt goed van de grond gekomen. Er werd en wordt nog steeds statisch afgehandeld. En dat leeglopen van de diverse IC's is ook niet bevordelijk voor de afhandeling van het overige treinverkeer.


Is het dan niet handiger om de IC's door te trekken tot Hfd en ze daar leeg te lopen? Ik kan me voorstellen dat ze daar minder in de weg staan.

 

22-01-2024 18:11:00
treinhobby
treinhobby

Of (bij 1 stel) leeglopen tijdens het rijden naar Hoofddorp en daar alleen eventuele achterblijvers eruit zetten. Dus die stop alleen op 'verzoek' (van de HC).