22-04-2024 09:42:34 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
De stoomtreinen van Efteling rijden sinds 1969 op stoom.
Vanwege klimaatdoelen en milieuregels worden alle stoomtreinen elektrisch. |
22-04-2024 09:53:56 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Oei, jammer, maar ik begrijp 't wel. Dag in, dag uit op kolen rijden is ook wel iets anders dan andere museummaatschappijen die af en toe een weekendje op de baan zijn. Ik hoop dat die laatste wel behouden blijven. Ze hadden er ook een stoom-elektrische loc van kunnen maken: een stoomloc die opgestookt wordt met een elektrisch verwarmingselement. Maar dan heb je wel zo veel stroom nodig dat je het niet redt met een accu, en een bovenleiding / 3e rail nodig hebt 😛 |
22-04-2024 09:54:58 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als ik het artikel van de bijgevoegde link goed begrijp, krijgen de nu nog stoomlocs batterijen. |
22-04-2024 11:23:22 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Een vuurloze lok was een leuke tussenoplossing geweest.... maar bij gebrek aan 'vuur' in de omgeving niet erg kansrijk. |
![]() |
advertentie |
22-04-2024 13:45:42 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Of iets van perslucht. De ketel ombouwen tot drukvat en dan aansluiten op een compressor om te vullen. |
22-04-2024 13:54:07 2 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Feitelijk is een stoomketel al een drukvat ;) Laatst bewerkt door thom op 22-04-2024 14:02 |
22-04-2024 16:13:02 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Laatst bewerkt door john2 op 24-04-2024 12:01, reden: typfout herstelt |
22-04-2024 19:48:31 2 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Dit is een mooi voorbeeld van green washing van een ontwikkeling die voor klimaat en milieu zeker beter is dan een stoomtreintje maar wat uiteindelijk vooral een kostenbesparing zal zijn. Het zal heel veel gaan schelen in onderhoudskosten en het zal veel makkelijk zijn om willekeurige medewerkers de trein te laten rijden. |
23-04-2024 19:28:01 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Hoeveel meter denk je dat je ongeveer op perslucht kan rijden? |
23-04-2024 22:57:04 1 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Als het aan Stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN) en Historisch Railvervoer Nederland (HRN) ligt wordt de stoomtrein niet geëlektrificeerd. Zij willen dat de nostalgische treinen blijven stomen, omdat de authenticiteit van de stokers, de geuren en geluiden anders verloren gaan. Volgens deze partijen kan de Efteling anders beter nieuwe 'stroomtreinen' aanschaffen, en de oude stoomlocs naar een museum sturen. Laatst bewerkt door aarclay op 23-04-2024 22:57 |
23-04-2024 23:02:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat kun je natuurlijk verwachten, en ineens vindt iedereen er wat van. Ik dus ook, maar zelfs de stoomcaroussel draait ook niet meer op stoom. En de elektriciteit voor de overige attracties komt ook niet uit een stoommachine. Eens is het tijd voor wat anders. De Efteling is geen stoommuseum. |
23-04-2024 23:33:05 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Het gaat die twee er ook erom dat stoomtreinen ook stoomtreinen moeten blijven zijn. In het uiterste geval zien ze dat de Efteling anders nieuwe elektrische treinen in een stoomtrein-jasje aanschaft. Ik vraag me af of er al eerder ergens (attractie)stoomtreinen omgebouwd zijn tot elektrische treinen? Of is dit een compleet nieuw concept? Laatst bewerkt door aarclay op 23-04-2024 23:36 |
24-04-2024 02:00:10 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Hoe worden de locs omgebouwd? Gaat de hele binnenkant van de stoomloc d'r aan of wordt er een motor in de tender gestopt? Want de tenders horen er eigenlijk niet bij. Door alleen aan de tenders te zitten, zouden de treinen elektrisch kunnen rijden zonder dat de originele stoommachine verloren gaat. Theoretisch zouden ze dan zelfs bij speciale evenementen de locjes alsnog kunnen opstoken. |
24-04-2024 07:40:42 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Honderd jaar geleden zou men het omschakelen op elektriciteit als vooruitgang hebben omarmd, en nu begint men over het verloren gaan van authenticiteit. In de Efteling!!! Ha, er komt nog een tijd dat men gaat denken dat Anton Pieck een werkelijk bestaande wereld heeft getekend. |
24-04-2024 08:16:31 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Twee keer de helft? Of heb jij een exact getal per bar/m3/ton? Vuurloze locs hadden toch ook een inzetgebied? Laatst bewerkt door mdeen op 24-04-2024 08:55 |
24-04-2024 08:40:20 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ja, de rijen bij de stoomtreinen in pretpark de Efteling en dierentuin Pairi Daiza (België) zijn enorm. Ik zou echter verwachten dat de meeste mensen die graag met een stoomtrein mee willen, niet daarvoor naar de Efteling gaan. Ik verwacht dat de rijen niet heel veel kleiner zullen zijn als de trein elektrisch is en zelfs voor een ritje in een golfcar over het terrein zou genoeg bezoekers trekken om rijen te vormen. Wie echt met een stoomtrein mee wil, kan mooiere museumtrajecten vinden elders in de Benelux. |
24-04-2024 09:19:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Helemaal mee eens. De Efteling is een attractiepark en geen museum. Bovendien kun je over de uitstoot van stoommachines in een attractiepark anders denken dan over de uitstoot in een museumbedrijf. |
24-04-2024 09:35:09 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
En een stoomtrein is een attractie, dus waarom niet? Kunnen ze niet met (duurzaam gegroeid) hout gaan stoken? Zal wel iets anders ruiken als kolen, maar je blijft een stoomtrein houden en de CO2-keten is een stuk korter. |
24-04-2024 10:46:37 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
|
24-04-2024 10:57:48 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
|
24-04-2024 11:25:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Klopt, maar daar waren de ketels ook naar gemaakt, met een veel hogere druk zodat er veel meer liters lucht voorhanden zijn. Een gewone stoomketel is natuurlijk van een kleiner gekozen formaat omdat je daar een continu aanvulling van druk hebt. Laatst bewerkt door thom op 24-04-2024 11:25 |
24-04-2024 11:35:19 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Neefje, de locomotief die nu werkloos op het stationsplein staat, was oorspronkelijk een vuurloze loc. Haar drukvat is bewaard gebleven bij de stoomtrein Katwijk-Leiden. Ik zou zeggen: Bouw haar weer terug om tot vuurloze loc! |
24-04-2024 11:38:02 1 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
|
24-04-2024 13:51:23 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Helaas. De Efteling heeft aangegeven dat de "stoom" voortaan met showeffecten tevoorschijn gaat komen. |
24-04-2024 14:32:23 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Zie hier wat de Efteling zelf er over zegt : Peter |
24-04-2024 14:44:05 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Lijkt mij goed aan te sluiten bij de andere attracties in de efteling met show effecten. |
24-04-2024 15:05:49 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Het rendement van een stoomloc is volgens mij om en nabij de 5%. Een elektrische trein zit op > 90%. Misschien dat je het rendement van de stoomloc kan verdubbelen als je d'r een gigantische waterkoker van maakt, omdat er geen energie meer als hete rookgassen verloren gaat. Maar dan nog: dan verbruik je 9x zo veel energie als een elektrische aandrijving. Dus mwoah, dat wordt best lastig op accu's. |
24-04-2024 15:22:28 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
8.000 meter 🙂 www.demijnen.nl |
24-04-2024 15:51:09 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
24-04-2024 20:00:32 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Buiten dat hout ook geen duurzame brandstof is (komt nog meer troep vrij dan bij kolen), genereer je er waarschijnlijk te weinig warmte door om een trein(tje) te kunnen trekken. Daarnaast is hout zo verkoold, dus dan moet je wel erg veel blokken meenemen. Een koude stoomlok wordt wel opgestookt met hout. Als de vuurkist een beetje op temperatuur begint te komen wordt overgestapt op kolen. |
24-04-2024 20:02:42 1 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Amusant dat rond een kindertreintje waar nooit iemand naar omgekeken heeft, de emoties hoog oplopen. Op Facebook kwam al "industrieel erfgoed" voorbij. Laat dat even op je inwerken, "industrieel erfgoed" in een pretpark dat 100% rond een fantasiewereld draait? Wordt dat, na stikstof, het volgende argument om Nederland op slot te gooien. Ook interessant dat "klimaat neutraal" bij sommige mensen als een rode lap op een stier werkt. |
24-04-2024 20:47:01 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Rijssens Leemspoor heeft ook een vuurloze stoomlok, althans die zag ik daar staan toen ik daar een paar jaar geleden was. |
24-04-2024 21:42:09 2 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
2 of 3 van de loccen zijn meer dan honderd jaar oud en hebben inderdaad een industrieel verleden. Zon gekke term is dat dus niet.
|
25-04-2024 06:37:29 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Ik nu dat de NVBS het zelfs heeft over 'Een belangrijk stuk Nederlands spoorwegerfgoed dreigt onherroepelijk verloren te gaan'. Let wel, niet zomaar 'erfgoed', maar zelfs een 'belangrijk stuk'. Erfgoed. En wat kunnen dan de consequenties zijn als we dat gaan toepassen op alles met een industriële achtergrond wat 100 jaar oud is...? Interessante gedachtenoefening. Wel typisch 21e eeuw: forse uitspraken. Belangrijk - erfgoed - onherroepelijk - verloren gaan. Ja, ik zie ze al, al die honderden spoorwegliefhebbers die in de rij staan om zich eindelijk door een Anton Piekclandschap te laten vervoeren. Het valt mij nog mee dat het woord 'uniek' niet gebruikt wordt. Lang leve het internet! Zou bijna gaan terugverlangen naar de handgeschreven brief, toen mensen nog de tijd moesten nemen om rustig na te denken. Zelf de 'bakelieten telephoon' zou je dan als gevaarlijke, 'nieuwerwestsche' ontwikkelingen kunnen zien. Gelukkig heeft de tandarts waar ik zo naartoe zal gaan, het medische erfgoed al lang vervangen door iets nieuwers.
Laatst bewerkt door wattman op 25-04-2024 07:54 |
25-04-2024 09:05:35 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Tja, dat fenomeen van grote apocalyptische woorden versterkt zichzelf. Als anderen steeds meer moord en brand schreeuwen om hun punt te maken, móét je wel meedoen om nog aandacht te krijgen van bijv. media. Met gematigdheid kom je niet meer op de voorpagina's. |
25-04-2024 11:42:19 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
En niet een treintje waar alleen kinderen mee rond rijden. De keren dat ik in de Efteling ben geweest reden er genoeg volwassen mensen mee met de Efteling stoomtrein. |
25-04-2024 13:10:16 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Bovendien kun je met die toch al niet originele tendertjes en wat nepstoomgeneators ook nog wel wat. |
25-04-2024 13:45:51 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik snap de reacties op zich wel, maar persoonlijk vind ik het veel een groter verlies dat we in Nederland diverse hoofdlijnstoomlocs in het museum laten wegkwijnen. Zelfs de 3737, die rijvaardig was, werd weggezet om te voorkomen dat er krasjes op kwamen (want daar ging het immers om, de andere argumenten over wielen afdraaien of ATB-inbouw waren al snel weerlegd). |
25-04-2024 14:18:25 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Een mooie reactie zoals we wel vaker zien op Somda. Zodra er geen inhoudelijke discussie gevoerd kan worden, schakelen we over op semantiek. Ik lees graag de inhoudelijke argumenten waarom deze locomotieven die in de dagelijkse dienst in een pretpark worden gebruikt, dan behoren tot "belangrijk erfgoed" waaraan niets verspijkerd mag worden om ze geschikt te houden voor die dagelijkse exploitatie , mede in het licht van de klimaatdoelen. De bovenstaande reacties van brun en sjoerd kan ik alleen maar onderschrijven. |
25-04-2024 14:24:46 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
John heeft het puur over de woordkeus, niet of het gaat om erfgoed. |
25-04-2024 14:39:47 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Met de kleine kanttekening dat *jij* begon met de semantiek, bijvoorbeeld door de NVBS-reactie woord voor woord belachelijk te maken. :-) Als ik zelf nog eens inhoudelijk mag reageren - ik wist niet dat er stoomtreintjes in de Efteling rondreden. Nu ik lees dat ze vanwege klimaatdoelen worden omgebouwd tot nepstoomlocjes, vind ik het toch een beetje zonde. Een gemiste kans zelfs, je kunt dit als pretpark immers ook aangrijpen om ze op (CO2-neutrale) bio-kolen om te bouwen. Lijkt me zelfs best educatief en nog leuk ook. Dat laatste is sowieso het enige waar het om moet draaien in een attractiepark. Maar als de Efteling dat niet doet, heb ik niet 't gevoel dat er een enorm erfgoed verloren gaat. Is een subjectieve waarneming natuurlijk, klopt. |
25-04-2024 15:37:23 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
25-04-2024 15:43:09 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Leg uit? |
25-04-2024 19:19:16 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Hoe kom je bij deze gigantische onzin omtrent de 3737? Laatst bewerkt door marciekemp op 25-04-2024 19:42 |
25-04-2024 19:24:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Graag lezen we wat er precies onzinnig is. Want dat weet natuurlijk niet iedereen. Welnu, dan heb je nieuws voor ons. |
25-04-2024 20:30:21 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
De 3737 heeft technisch een behoorlijke revisie nodig, omdat de loc in zijn museale leven nou niet altijd optimaal is behandeld zeg maar... inclusief herstel van de ketel (die toch al matig is gebouwd) heb je het dan over een paar ton. En dan moet je nog het een en ander aan apparatuur inbouwen inderdaad, en dan... kun je op ons overvolle spoornet eigenlijk maar weinig kanten op, en de loc kan in het museum eigenlijk niet gefaciliteerd worden. Dus ik snap goed dat ze 'm graag gewoon in het museum houden. Dan over de vuurloze loc: op perslucht wordt dat niet veel omdat een vuurloze loc normaal gesproken gevuld is met stoom en heet water onder een druk van een bar of 12. Ga je stoom gebruiken, dan gaat het water weer verdampen. Dat evenwicht gaat door totdat temperatuur en druk gezakt zijn tot een bar of 2. Op alleen 12 bar perslucht zonder verdere aanpassingen denk ik dat je er binnen een paar honderd meter er doorheen bent. Maar dat even buiten de Efteling om... |
25-04-2024 21:49:46 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
'T voordeel van een stoomloc die 110 km/h kan, is wel dat je een stuk makkelijker in de dienstregeling past :) Er zijn een paar trajecten waar capaciteit echt heel schaars is (b.v. Schiphol, waar je überhaupt niet met diesel/stoom door mag, of volgeplande enkelsporige baanvakken als Lw-Gn), maar verder heb je op de meeste plekken wel op z'n minst goederenpaden toch? |
25-04-2024 22:44:57 1 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Volgens mij drijven we af van De Efteling (hoewel een weer zelf rijdende 3737 ook een sprookje is ;-)). Waarom de locomotieven van De Efteling erfgoed zijn? Omdat er 1 de oudste rijvaardige smalspoorlic van het land is en een ander (verreweg) de jongste bijvoorbeeld. |
26-04-2024 09:12:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
110 km/u vooruit ja, en dan is de vraag of je nu nog zo hard wilt rijden als waar een lok ooit voor gebouwd was, maar de onhandigheid zit hem in dat de lok achteruit maar 45 km/u kan. |
26-04-2024 09:41:51 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Maar of beide zaken ook echt waar zijn, kon niemand bevestigen. Daarnaast zijn het zaken die je natuurlijk prima kunt laten repareren (bijvoorbeeld in Meiningen). Dat kost veel geld, maar via crowdfunding en sponsoring is dat misschien wel bij elkaar te krijgen (het zou 't proberen waard zijn). Het museum zelf heeft nog andere argumenten aangevoerd. Die lees je hier: Vriendennsm - 3737 Eerlijk gezegd klinkt dat hele artikel als 'We hebben sowieso besloten dat we niet meer met de loc rijden en bedenken daarom allerlei argumenten om die beslissing alsnog te onderbouwen.' Je kunt immers evenveel redenen aanvoeren om de loc wél rijvaardig te maken (dat zou mijn mening zijn): gebruik 'm alleen voor ritten waar je kunt driehoeken of een keerlus kunt rijden, huur expertise van VSM en SSN in, of beperk het gebruik van de loc tot ritten op afgesloten museumlijnen, bijvoorbeeld bij de STAR. Hoe dan ook, dit alleen als antwoord op je vraag. De hele discussie is zoals gezegd al vaak gevoerd, wat mij betreft hoeven we 'm niet over te doen.
Laatst bewerkt door brun op 26-04-2024 09:54 |
26-04-2024 16:50:09 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Records zijn niet voldoende voor erfgoed. |
26-04-2024 17:36:04 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
Voorbeelden genoeg, de 3737 bijvoorbeeld, als de laatste :-) . Niet dat ik dit geval per se voor behoud ben overigens. |
26-04-2024 17:48:45 1 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En wil men die discussie over de 3737 nogmaals voeren dan lijkt me een eigen draadje de beste oplossing. Laatst bewerkt door phantom op 26-04-2024 17:49 |
26-04-2024 23:08:59 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Is er ergens anders in Nederland een plek waar deze locs zouden kunnen blijven rijden als stoomlocomotief? De 600mm spoorbreedte wordt geloof ik niet veel gebruikt bij andere smalspoor museumlijntjes. Als je ze als werkende stoomlocs wil behouden moet je er ook ergens mee kunnen rijden natuurlijk. Anders komen ze ergens stil te staan in een museum zoals die andere grotere loc die al teveel in deze discussie is besproken. |
![]() |
advertentie |
26-04-2024 23:41:51 | ||
---|---|---|
NS1637
![]() |
Het Industrieel Smalspoor Museum en de Stichting Rijssens Leemspoor hebben spoorlijnen met een breedte van 600mm. Laatstgenoemde heeft een werkende stoomloc, de ISM alleen diesels. Laatst bewerkt door NS1637 op 27-04-2024 10:16 |
27-04-2024 09:39:49 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
op deze bekende site: Alle data over het Nederlandse Museummaterieel (nmld.nl) staan onder industriele smalspoormusea denk ik de enige kandidaten die kunnen voldoen aan 600mm spoorwijdte. |
27-04-2024 13:36:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De Efteling had allang besloten dat ze de bestaande lokken houden en ombouwen. Sterker nog, daar is men al begonnen, en vandaar het nieuwsbericht waar het dit draadje mee begon juist. |
28-04-2024 10:20:49 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Wat ik hier overigens niet voorbij zie komen is dat 2 van de 3 operationele locs (Aagje en Moortje) een defecte ketel hebben. Vermoedelijk speelt dit ook een hele grote rol bij de beslissing tot ombouw. Volgens mij staat een van de 2 zelfs al meerdere jaren defect aan de kant met die kapotte ketel. |
28-04-2024 11:42:27 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Klopt idd. Nu is er tijdelijk maar 1 loc beschikbaar voor actieve dienst |
28-04-2024 11:55:07 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
... en dat is Trijntje. Eerder dit jaar hoorde ik dat deze door de weeks een dagje moest afkoelen, waarmee de stoomtreinattractie maar een paar dagen per week in dienst is. Ik heb geen flauw idee of dat nu nog steeds zo is, maar ik verwacht van wel. Laatst bewerkt door aarclay op 28-04-2024 11:56 |
28-04-2024 12:33:32 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat gaat niet zozeer om het afkoelen, maar simpelweg omdat het lokje ook onderhoud nodig heeft als het continu rijdt. |
28-04-2024 12:50:35 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Ja en ook Trijntje heeft in het verleden een kapotte ketel gehad. Moet idd 1 dag in de week onderhouden worden en zal dan niet rijden. Met het zomerseizoen in aankomst is dit natuurlijk geen werkbare situatie, daarom dat er wel iets moet gebeuren natuurlijk. |
28-04-2024 18:14:39 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Dat is nog steeds zo. Als je bij de Efteling reserveert en je bij 'Gesloten attracties' de stoomtrein ziet staan, dan is dát de ene dag in de week dat Trijntje onderhoud heeft.
De eerste elektrische stoomtrein komt in dienst tijdens de Winter Efteling. Laatst bewerkt door mat64Hidde op 28-04-2024 18:29 |
29-04-2024 07:23:55 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Dat voor het zomerseizoen een tweede loc wordt gerepareerd staat al in het nieuwsbericht waarmee het topic begint... |
29-04-2024 12:31:59 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
De bevestiging dat het Moortje wordt is wel nieuw, volgens mij heeft Looopings hun originele artikel aangepast. |
15-07-2024 22:25:00 2 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Inmiddels is Moortje weer terug in dienst als échte stoomtrein. |
07-05-2025 19:12:20 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Vanaf vandaag (als deze video op de zelfde dag is geüpload als die opgenomen is) is Aagje als eerste stRoomlocomotief in gebruik genomen. youtu.be Laatst bewerkt door mat64Hidde op 07-05-2025 19:12, reden: Link werkend gemaakt |
08-05-2025 00:36:39 2 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Dit nieuwsartikel gaat wat meer in hoe het werkt:
|
08-05-2025 07:32:52 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
En elders las ik ook dat men eerst deze loc uitgebreid in de praktijk wil testen alvorens ze de andere 2 om gaan bouwen |