TSP - eerste rit met de 5519 :15 juni
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
21-05-2024 11:01:20
jpvdveer19
jpvdveer19

Voor het eerst in 10 jaar is er binnenkort, op zaterdag 15 juni, weer een rit met museummaterieel in België: 5519+M4. Ticketprijzen vanaf 55 euro ex BTW (incl. BTW 58,30). Van en naar Schaarbeek met onder meer een rit door de Antwerpse Haven. Inatappen ook mogelijk in Antwerpen Berchem (rond 10:00). Ziet er heel fraai uit en ik verwacht een grote belangstelling. In samenwerking met TCS en Train World.

Historische treinen | Nationale netwerk | 5519 (cfbocq.be)



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 21-05-2024 14:51
 

21-05-2024 14:39:32
RX7567
RX7567

Bedankt voor het delen! Klinkt als een zeer leuke rit om mee te gaan. Ik ben al aan het kijken of de mogelijkheid er voor mij is. 😀



Laatst bewerkt door RX7567 op 21-05-2024 14:40
 

21-05-2024 14:55:45
Gydo
Gydo

ik ga kijken of ik er ook iets mee kan! Erg mooi om te horen dat deze loc gaat rijden:)

 

21-05-2024 16:30:04
DylansDepot
DylansDepot

Heb m'n kaartje gekocht, ben benieuwd. Extra info: Er wordt gereden met M4 rijtuigen en mogelijk ook een Dms bagagerijtuig, maakt de trein nog extra bijzonder ook




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-05-2024 16:32:43
jpvdveer19
jpvdveer19

Inderdaad - de M4'en zullen niet lang meer rondrijden dus in zekere zin is het ook een vervroegde afscheidsrit.

 

24-05-2024 21:27:56 6
Jan-Mark
Jan-Mark

Beste treinliefhebbers,

Allereerst wil ik de starter van dit topic alvast bedanken voor het vermelden van deze rit. Samen met een groep enthousiaste liefhebbers heb ik de afgelopen jaren mee mogen helpen om deze locomotief te restaureren. Inmiddels is de restauratie afgerond en is de keuring door Railexperts succesvol verlopen waardoor we ook al onze eerste testrit hebben kunnen maken. Op 15 juni hopen we inderdaad onze eerste treinrit op het net te rijden. Extra bijzonder is het feit dat het inmiddels 10 jaar geleden is (afscheidsrit HLE 20) dat er een treinrit plaatsvond met een museumlocomotief op het hoofdnet in België. Door allerlei regels en beperkingen is het namelijk onmogelijk om met ander museummaterieel op het net te rijden, daarom ook de (gedwongen) keuze voor 'reguliere' M4-rijtuigen in plaats van andere historische rijtuigen. Daarnaast is dit de enige rijvaardige diesellocomotief in België die geschikt is om treinvoeding te leveren, hiermee is de 5519 dus uniek onder alle andere Belgische diesellocs. We kijken alvast uit naar een goede rit, hopelijk zal de 'Angstlok' niet van pas komen. Overigens zal de trein uitsluitend uit M4-rijtuigen bestaan, het interieur van het DMS-rijtuig is helaas niet meer in goede staat om gebruikt te worden voor een treinrit.

Naast de 'gewone' M4-rijtuigen wordt in de chartertrein een bijzonder rijtuig opgenomen, namelijk een M4BDk-rijtuig. Momenteel rijden er nog maar drie (!) rijtuigen van dit type rond. Bijzonder hieraan is dat dit tweedeklasrijtuig niet alleen een bagagedeel bevat, maar ook een klein keukentje. Deze keuken was in het verleden in gebruik op enkele langeafstandsrelaties (treinen naar Eupen en Luxemburg), maar het is alweer zo'n 30 jaar geleden dat deze keuken nog werd gebruikt... Tijdens de treinrit zal de keuken echter weer volop in gebruik zijn! Boek dan ook gerust een van de luxere arrangementen zodat jullie ook voorzien worden van een lunch en uitgebreid aperitief tijdens de treinrit.

De rit is heel geschikt voor liefhebbers die graag eens een uitgebreide rit willen maken achter deze diesellocomotief, dankzij de schuiframen kan je eenvoudig genieten van het motorgeluid en de dieselgeur. Daarnaast is de rit meer dan geschikt voor fotografen. We voorzien een uitgebreid aantal fotostops tijdens deze rit (zo'n 15) op allerlei stations. Vanzelfsprekend is bij deze stops rekening gehouden met de juiste zonnestand.

In de ochtend vertrekken we rond 8.50 uit Schaarbeek. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet voor iedereen haalbaar is als je geen hotelovernachting in Brussel wil boeken. We bieden daarom ook aanvullende stops aan tijdens deze rit. We stoppen in Antwerpen-Berchem rond 9.45, dit is dus haalbaar voor reizigers die om 8.04 in Rotterdam de (omgeleide) Brusselaar via Roosendaal nemen naar Antwerpen. Mocht ook dit tijdstip niet haalbaar zijn, dan bieden we na een ronde door de Antwerpse haven een tweede gelegenheid voor opstappers aan rond 11.00, dit zal zeker haalbaar moeten zijn voor iedereen denk ik. Overigens is het voor degenen die eerder willen uitstappen ook mogelijk om bijvoorbeeld in Luik of Namen uit te stappen om bijvoorbeeld verder te reizen richting Limburg.

Zelf kijk ik alvast uit naar onze eerste Railtour met de 5519 en ik hoop uiteraard dat jullie ook deelnemen aan de rit. Overigens is de volledige opbrengst van de rit is bestemd voor de instandhouding van de locomotief, naast een leuke treinrit steun je dus ook het voortbestaan van de locomotief hiermee.

 

24-05-2024 22:32:58
Sanderbin
Sanderbin

Is het bekent hoelaat er in Namen gestopt gaat worden?

 

24-05-2024 22:57:20
Jan-Mark
Jan-Mark

We proberen daar rond 16.30 te zijn.

 

24-05-2024 23:09:56
Sanderbin
Sanderbin

Oke, mooie tijd. Bedankt voor de info!

 

25-05-2024 10:13:12
john2
john2

Jan-Mark, mooi verhaal van je. Bedoel je met angstloc een afsleep loc?

Die behulpzaam is bij onverhoopte pech. Dat de rit toch voortgezet kan worden.

 

25-05-2024 10:30:28
treinhobby
treinhobby

Klopt helemaal.

Die lok hangt soms achteraan de trein, maar omdat je die (moderne) lok niet altijd in je trein wilt hebben, kan die er ook een paar kilometer voor- of achteraan rijden. Dus mocht de museumlok dan defect gaan, kan de trein zeer snel weggesleept worden.

In Duitsland is het op sommige trajecten verplicht. Maar heb geen idee of dat in België ook het geval is.

De term Angstlok komt trouwens oorspronkelijk uit het Duits.



Laatst bewerkt door treinhobby op 25-05-2024 10:32
 

25-05-2024 11:36:25
Jan-Mark
Jan-Mark

De angstloc zal achteraan hangen.

 

25-05-2024 16:43:59
john2
john2

Mag de angstloc dan met pech duwen?

Of moet die naar voren om gerangeerd worden?

 

04-06-2024 21:55:04
Natje049
Natje049

In volle baan mag deze zeker niet duwen, die zal dan rond moeten rijden. Enkel in een bundel (rangeerterrein) mag er geduwd worden met een rangeerder op kop. Er kan na een in-nood verklaring mogelijk wel beslist worden dat er kan geduwd worden als een perron enkele meters verder ligt. Dan heb je heel snel je reizigers kunnen evacueren, maar de toelatingen daarvan zijn heel strikt en situatiegebonden. Alsook moet je radio's hebben om dat te kunnen doen.




Operator Shunting Yards bij NMBS
 

05-06-2024 13:26:14
Sanderbin
Sanderbin

Ik heb nog een andere vraag, gaat die vanuit Namen direct via Lijn 161 naar Schaarbeek of neemt die een andere route?

 

05-06-2024 13:55:28 2
BrunoB
BrunoB

Lijn 161 is dat weekend gesloten tussen Ottignies en Brussel-Luxemburg wegens werkzaamheden in het kader van het GEN-project. Wij rijden vanaf Namen via spoorlijn 130 naar Auvelais, spoorlijn 147 naar Fleurus, spoorlijn 140 naar Ottignies, spoorlijn 139 naar Leuven en vervolgens via de spoorlijnen 36, 26 en 161 naar Schaarbeek.

 

05-06-2024 16:58:11
Sanderbin
Sanderbin

Dankje! Grappige route dan

 

05-06-2024 17:46:00
DylansDepot
DylansDepot

Beste Jan-Mark, allereerst van harte bedankt voor de aanvullende informatie! Jammer dat het DMS rijtuig niet mee gaat maar goed. Weet je toevallig of er tijdens de rit ook mogelijkheden zijn voor een filmpje te maken van de voorbijrijdende/optrekkende trein? (Denk aan schijnvertrek). Heb die vraag ook neergelegd in de reacties onder de post van het TSP op Facebook maar geen reactie daar helaas.

 

05-06-2024 20:39:55
Natje049
Natje049

Quote
DylansDepot (05-06-2024 17:46:00):


Beste Jan-Mark, allereerst van harte bedankt voor de aanvullende informatie! Jammer dat het DMS rijtuig niet mee gaat maar goed. Weet je toevallig of er tijdens de rit ook mogelijkheden zijn voor een filmpje te maken van de voorbijrijdende/optrekkende trein? (Denk aan schijnvertrek). Heb die vraag ook neergelegd in de reacties onder de post van het TSP op Facebook maar geen reactie daar helaas.



De Dms is bij ons afgekeurd voor gebruik wegens de verschrikkelijke staat, het had een afscheid kunnen zijn aangezien het rijtuig afgelopen maandag officieel buiten dienst is gegaan. Het Dms tijdperk is officieel gedaan want dat was de laatste Dms in dienst bij NMBS.

 

05-06-2024 21:13:56
DylansDepot
DylansDepot

Hmm jammer, maargoed werden die nog wel eens ingezet de laatste jaren? Ik zou je geloven als je me zou vertellen dat t rijtuig al jaren op een en dezelfde plek stond

 

06-06-2024 12:12:01
Jan-Mark
Jan-Mark

Je zou kunnen overwegen om in Brussel wat eerder af te stappen en een filmpje te maken bij vertrek in de tunnel...

 

07-06-2024 07:25:08
wattman
wattman

Heerlijk. Ik ben blij de NZ verbinding nog met diesels in de jaren 80 te hebben meegemaakt.

Veel plezier iedereen.

 

09-06-2024 12:55:08
Natje049
Natje049

Quote
DylansDepot (05-06-2024 21:13:56):


Hmm jammer, maargoed werden die nog wel eens ingezet de laatste jaren? Ik zou je geloven als je me zou vertellen dat t rijtuig al jaren op een en dezelfde plek stond



Ze werden al lang niet commercieel gebruikt inderdaad, maar vaak als remrijtuig bij meetritten met de ES800. Gewoon om wat remgewicht te hebben zodat ze de maximale snelheid mogen rijden overal om niet in de weg te rijden met de meetritten. Ze stonden altijd in Schaarbeek en gingen af en toe wel eens heen en weer van de reserverijtuigen hun sporen naar de onderhoudssporen en weer terug, verder bewogen ze vrij weinig. Een beetje zoals de museum Dms 17406, die komt tweemaal per jaar buiten, voor onderhoud, en vervolgens weer naar zijn standplaats, veilig achter slot.




Operator Shunting Yards bij NMBS
 

17-06-2024 09:35:21 3
jpvdveer19
jpvdveer19

Even een copy/paste van Eerste reis van de 5519 - Pagina 2 - Het Groot Belgisch Treinen Forum (hgbtf.net) met wat impressies van mijn kant.

Enorme dank aan de organisatoren is op zijn plaats - ik kijk terug op een zeer geslaagde dag. Er is ongelooflijk veel werk verzet en het resultaat mag er zijn. Hoogtepunten waren voor mij persoonlijk de fotostop in Antwerpen-Dam en de diverse "concerten" die de 5519 richting het eind toe ten gehore gaf. Met, naar ik begrijp, 220 aanmeldingen is de dag ook op dit vlak een doorslaand succes gebleken. Het weer zat niet mee maar op cruciale momenten brak de zon steeds gelukkig even door. Op www.hgbtf.net enkele foto's, onder meer van de voormalige halte Antwerpen-Oost die ik vanuit de trein kon fotograferen. De catering was voortreffelijk en ik hoorde veel positieve geluiden over de kwaliteit van de (vers klaargemaakte!) sandwiches.

Van te voren leek het geplande aantal van 15 fotostops mij al niet realistisch, en ook teveel van het goede. Als suggestie richting de toekomst zou ik meegeven om het aantal fotostops te beperken en ook één langere stop in te plannen. Dit had bijvoorbeeld in Luik gekund (even los van de opgelopen vertraging) - het is voor velen vast leuk om hier even te kunnen spotten of (bv. voor meereizende partners) gewoon even een cappuccino te kunnen drinken.

Door "spoorlopers" in Duffel liep de trein (en ook andere treinen, onder andere een Beneluxtrein) al vroeg een flinke vertraging op. Ik begrijp dat het hier om fotografen ging die het nodig vonden zeer dicht op de perronrand te gaan staan, en daarmee het intrusiealarm hadden doen afgaan. Dat is betreurenswaardig. De "angstloc" kwam van pas omdat de elektrische voeding van de 5519 het al vrij vroeg begaf. Bij de fotostops de gebruikelijke taferelen maar over het algemeen liep dat toch behoorlijk goed - en dankzij een strakke organisatie in Tongeren zelfs uitmuntend.

Twee fotostops (Ougrée, Marche-les-Dames) konden niet doorgaan omdat de treindienstleiding niet meewerkte - maar dat zal (bv. in Marche-les-Dames) misschien ook het gevolg zijn van het feit dat we niet op tijd waren? Positief effect was dat we hierdoor uiteindelijk de opgelopen vertraging geheel inliepen en op tijd terug in Schaarbeek waren. Dit was van belang ook met het oog op de massale opkomst uit Nederland (ik sprak iemand die die avond nog terug in Enschede moest zien te geraken!) Uiteindelijk waren konden 8 van de geplande fotostops doorgang vinden (Antwerpen-Dam, Tongeren, Liège Guillemins, Statte, Ottignies, Merode, Brussel Luxemburg, Schaarbeek) - wat mij betreft een prima aantal.

Nogmaals hartelijk dank en ik kijk uit naar de volgende ritten! Heel wat materieelseries die de komende tijd buiten dienst gaan

EDIT - ik kwam voor eventuele fotografen langs de lijn nog een link tegen naar de mogelijkheid van een vrijwillige donatie die ik ook graag hier even deel:

www.paypal.com ... MTZieXRlcw

 

17-06-2024 13:08:36
dennistd
dennistd

Ik was mooi op tijd thuis. Door de zo goed als punctuele aankomst net genoeg tijd om in Schaarbeek nog gauw wat voedsel te halen bij de McDonalds in Docks Bruxsel en ook nog de S1 van 19:57 te halen. In Mechelen overgestapt op Benelux 9267, daarmee wel even stilgestaan in Ekeren en Roosendaal, maar toch op tijd in Rotterdam van waar ik met de op tijd rijdende 583 en 7983 om 0:57 in Enschede aankwam.

Was overigens een leuke en gezellige rit afgelopen zaterdag.



Laatst bewerkt door dennistd op 17-06-2024 13:09
 

17-06-2024 14:57:23
train85
train85

Naar mijn mening was het aantal fotostops ook teveel met zoveel deelnemers.
Daardoor liepen er al een paar uit en door die vertraging moesten ze er inderdaad een aantal cancelen.
Als je met zulke aantallen mensen foto's wil maken, moet je ze iets langer maken en de hoeveelheid stops verminderen.
Catering vond ik ook echt geweldig op en top geregeld.
De vrijwilligers deden het ook erg hun best.



Laatst bewerkt door train85 op 17-06-2024 16:21
 

17-06-2024 15:16:54 5
mren
mren

Graveren is natuurlijk ook erg tijdrovend.

 

17-06-2024 17:51:38
BrunoB
BrunoB

Quote
train85 (17-06-2024 14:57:23):


Naar mijn mening was het aantal fotostops ook teveel met zoveel deelnemers.
Daardoor liepen er al een paar uit en door die vertraging moesten ze er inderdaad een aantal cancelen.
Als je met zulke aantallen mensen foto's wil maken, moet je ze iets langer maken en de hoeveelheid stops verminderen.
Catering vond ik ook echt geweldig op en top geregeld.
De vrijwilligers deden het ook erg hun best.


Dat is niet helemaal juist, de fotostops die we wél hebben kunnen uitvoeren, hebben nergens voor (extra) vertraging gezorgd en zijn allemaal precies binnen de tijd uitgevoerd die daarvoor gepland stond.
Vrijwel alle vertraging werd veroorzaakt door (de gevolgen van) een paar fotografen in Duffel die het nodig vonden zeer dicht op de perronrand te gaan staan, en daarmee het intrusiealarm hadden doen afgaan waardoor het treinverkeer even stil lag en alle treinen daarna langzaam moesten passeren.



Laatst bewerkt door BrunoB op 17-06-2024 17:52
 

17-06-2024 19:15:36
train85
train85

Ik weet wel waar ik over praat, ik was er zelf ook bij de hele dag.
Ik weet dat er tussen Schaarbeek en Antwerpen iets mis gegaan is.
Dat heeft wat vertraging opgeleverd tot 20 min. Dan begrijp ik ook dat er in het begin fotostops er uit zijn gehaald. Maar de fotostops erna waren vele stops van 15 min en dat was veels te kort.
Daarom werden ook aantal fotostops erna gecanceld. En een paar werden geannuleerd omdat de trdl het niet wou.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-06-2024 19:26:32 2
Ysbergsla
Ysbergsla

U schrijft als deelnemer tegen de organisatie: "ik weet wel waar ik over praat"?

 

17-06-2024 20:13:25 5
BrunoB
BrunoB

Het vertrek uit Mechelen was door de hinder in Duffel met 27 minuten vertraging, die is opgelopen tot 32 minuten vertraging omdat we achter de S1-trein kwamen te zitten.
Op Antwerpen-Noord zijn daar nog 11 minuten vertraging bij gekomen omdat we door de reeds opgelopen vertraging achter een goederentrein kwamen te zitten en de 2715 tegen de draad moeten zetten wegens problemen met de elektrische treinverwarming van 5519.
In Antwerpen-Noorderdokken moesten we door deze vertragingen de IC-Brussel voor laten gaan wat ook nog eens 7 minuten extra heeft gekost.
Door al die vertragingen bij elkaar hebben we Mortsel-Liersesteenweg, Lier, Wolfstee en Geel moeten overslaan als fotostop om weer op tijd te rijden.
Als we dat niet hadden gedaan, dan hadden we op het enkelspoor in Leopoldsburg de kruising met de tegentrein gemist en was de vertraging alleen maar verder opgelopen.
We wilden onze reizigers aan het einde van de dag ook graag weer op tijd afzetten in Leuven en Schaarbeek zodat iedereen ook nog thuis zou kunnen komen.

Herstal hebben we overgeslagen omdat de vertraging door wat problemen tussen Geel en Hasselt weer wat was opgelopen.
Ougree hebben we overgeslagen omdat de treindienstleider ons niet op het gewenste spoor had gestuurd, waarna we zelf besloten hebben de stop over te slaan.
Als we daar wel waren gestopt hadden we daar niemand (fotografisch gezien) een plezier mee gedaan, dus dan maar beter doorrijden om de vertraging wat in te lopen.
Bij Marche-les-Dames waren er (geplande) werkzaamheden waardoor het treinverkeer op enkelspoor reedt, en door de (lichte) vertraging wou de treindienstleider niet meer dat we daar stopte.

De opmerking dat de fotostops als te kort werden ervaren heb ik vaker gehoord, en dat is ook zeker een punt wat we bij volgende ritten zullen meenemen.
Er is echter geen enkele fotostop gecanceld omdat de fotostops te kort zouden zijn geweest of omdat we door fotostops vertraging hebben opgelopen.

Groetjes,
Eén van de medeorganisatoren die het (zware) besluit heeft moeten nemen om een aantal fotostops over te slaan



Laatst bewerkt door BrunoB op 17-06-2024 20:55
 

17-06-2024 20:20:42
train85
train85

Quote
Ysbergsla (17-06-2024 19:26:32):


U schrijft als deelnemer tegen de organisatie: 'ik weet wel waar ik over praat'?


Ja was als deelnemer mee, dus heb ook van alles gehoord.
Weet ook goed dat er dingen zijn die wij als deelnemers niet gehoord hebben.
Maar laten we het gewoon vriendelijk houden hier verder.
Het was verder een top dag en ik heb genoten. Denk de andere deelnemers ook.



Laatst bewerkt door train85 op 17-06-2024 20:21
 

18-06-2024 16:07:50 2
phantom
phantom

Quote
train85 (17-06-2024 20:20:42):


Quote
Ysbergsla (17-06-2024 19:26:32):


U schrijft als deelnemer tegen de organisatie: 'ik weet wel waar ik over praat'?


Ja was als deelnemer mee, dus heb ook van alles gehoord.
Weet ook goed dat er dingen zijn die wij als deelnemers niet gehoord hebben.



Wellicht juist door de zinnen die ik over heb gelaten kan je dus best stellen:
een oordeel vormen op basis van wat je hoort in een wandelgang,is geen gefundeerde basis.
En daarmee volgt de 2e zin,als je niet alles van een goed ingelicht individu/iemand van de organisatie hoort,dan kan je alsnog niet zeggen ik weet waar ik over praat,de goed ingelichte bron ontbreekt immers ;-)
Niets hatelijks bedoelt,maar zo is het feit nou eenmaal wel ;-)

Hopelijk komt er ondanks alles toch een vervolg,het zou zonde zijn als het na 1 poging op hield.
Wat was/is trouwens het probleem met de elektrische treinverwarming van 5519 ?
Is dat achterhaald/opgelost ?



Laatst bewerkt door phantom op 18-06-2024 16:08
 

19-06-2024 11:13:30 2
BrunoB
BrunoB

We kunnen met ons team terugkijken op een zeer geslaagde reis, wat ons betreft zal er dan ook zeker een vervolg komen.

De contactor die de door de alternator van de 5519 opgewekte spanning doorzet naar de rijtuigen wou niet meer inschakelen. Wat de precieze oorzaak daarvan is moeten we nog bekijken, maar dat zal zeker verholpen worden.

 

19-06-2024 17:54:44
phantom
phantom

Goed om te horen,op beide punten.