Samenstelling modeltrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
10-07-2024 19:21:38
klaass16
klaass16

Hallo mede leden,

Even een vraagje:

Toen ICR nog tussen Denhaag en Venlo reed, in de tijd dat de bkd rijtuigen ook nog bestonden. Reden de ICR stammen in vaste samenstellingen, of werd er ook wel gewisseld van rijtuig volgorde?

Dit omdat ik graag een kloppende stam in model wil namaken.

Hopelijk mag het bericht hier, zo niet, mag het verwijderd worden

Alvast bedankt!



Laatst bewerkt door moderator op 11-07-2024 18:27
 

10-07-2024 19:26:02
mren
mren

De rijtuigen waren -als ik me goed herinner- gekoppeld in sets van drie (B-A-B) en dan nog een stuk van één of twee B's waarvan één met D. Genummerd in de 5000-serie, ik dacht 5600 voor de B-A-B-combi's.

(Een deel van de oorzaken en gevolgen voor de diensten en de juiste capaciteit in de series 2500/1900 beschrijft Broek53 in Op de Rails 1998-6, pagina 208. Dat is redelijk uitgebreid en dus minder geschikt om hier te kopiëren)



Laatst bewerkt door mren op 10-07-2024 19:36
 

10-07-2024 19:37:33
vrijgezel
vrijgezel

Quote
klaass16 (10-07-2024 19:21:38):


Hallo mede leden,

Even een vraagje:

Toen ICR nog tussen Denhaag en Venlo reed, in de tijd dat de bkd rijtuigen ook nog bestonden. Reden de ICR stammen in vaste samenstellingen, of werd er ook wel gewisseld van rijtuig volgorde?

Dit omdat ik graag een kloppende stam in model wil namaken.

Hopelijk mag het bericht hier, zo niet, mag het verwijderd worden

Alvast bedankt!


Dat waren in die tijd "buurlandstammen", bij vertrek uit Gvc na de lok B+B+A+BKD en daarna eventuele versterkingsrijtuigen.

 

10-07-2024 20:48:26
cuneo56
cuneo56

De genoemde samenstelling was zoals het in de VRM ( het betreffende voorschrift) genoemd werd en meestal waren de stammen ook zo samengesteld na onderhoud en "start" van de omloop in Maastricht.

Omdat het onderhoud (en ook uitwisseling bij defecten) niet op stambasis gebeurde en men in het daarvoor meest gebruikte station, Venlo, heel creatief was als er rijtuigen gewisseld moesten worden bij stammen voor het volgende onderhoud of anders zins, waren de stammen heel vaak echt niet volgens het voorschrift samengesteld.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-07-2024 00:18:25
thom
thom

Quote
mren (10-07-2024 19:26:02):


De rijtuigen waren -als ik me goed herinner- gekoppeld in sets van drie (B-A-B) en dan nog een stuk van één of twee B's waarvan één met D. Genummerd in de 5000-serie, ik dacht 5600 voor de B-A-B-combi's.

(Een deel van de oorzaken en gevolgen voor de diensten en de juiste capaciteit in de series 2500/1900 beschrijft Broek53 in Op de Rails 1998-6, pagina 208. Dat is redelijk uitgebreid en dus minder geschikt om hier te kopiëren)



Dat van de gecombineerde stammetjes is pas van later en maakte het onderhoud makkelijker omdat die rijtuigen vast bij elkaar bleven.

In de vele jaren ervoor waren gewoon alle rijtuigen losse eenheden, en werden ook allemaal los onderhouden en gewisseld.

 

11-07-2024 07:33:51
geert
geert

Maar werden al in de jaren 90 ook gedeeltelijk als samengestelde eenheden van stammen ingezet, o.a om de buurlandrijtuigen op het juiste moment op de juiste diensten te hebben. Dat was zeker veel flexibeler dan de vaste stammen die later kwamen en alleen in de werkplaats uit elkaar mochten en daarna nog weer complete treinsamenstelllingen waarvan de stammen uberhaupt niet meer uit elkaar mochten omdat ze als treinstellen werden gezien

 

11-07-2024 07:37:32
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Je had in de jaren tachtig inderdaad een stam met versterkingsrijtuigen. De stam was een set van 4 (?) wagens. Die bleven altijd bij elkaar. De losse rijtuigen werden bijgeplaatst of afgerangeerd op de eindpunten zoals Venlo, Maastricht en Heerlen.



Laatst bewerkt door Ehvdegekst op 11-07-2024 07:37
 

11-07-2024 07:43:23
henri1972
henri1972

Vergeet Zandvoort aan Zee en Den Haag CS niet als plaatsen waar versterkingsrijtuigen er bij geplaatst of afgerangeerd konden worden.



Laatst bewerkt door henri1972 op 11-07-2024 07:44
 

11-07-2024 12:33:58
broek53
broek53

Zonder het al te ingewikkeld te willen maken: de rijtuigstammen van vroeger waren een administratieve zaak, die per dienstregelingjaar kon verschillen. Die stammen bestonden voornamelijk om niet voor elk rijtuig een dienst in de omloop te hoeven maken. De stammen werden samengesteld in Mt wpl en wisselden geregeld van samenstelling.

De versterkingsrijtuigen hadden vaak een eigen dienst-van-een-rijtuig, maar er bestonden ook versterkingsstammetjes van twee of drie rijtuigen om dezelfde reden. Kwam vooral voor in de series 800 en 900, die steeds drukker werden en daarom steeds langer.



Laatst bewerkt door broek53 op 11-07-2024 12:34
 

11-07-2024 12:55:43
bert
bert

Quote
geert (11-07-2024 07:33:51):


Maar werden al in de jaren 90 ook gedeeltelijk als samengestelde eenheden van stammen ingezet, o.a om de buurlandrijtuigen op het juiste moment op de juiste diensten te hebben. Dat was zeker veel flexibeler dan de vaste stammen die later kwamen en alleen in de werkplaats uit elkaar mochten en daarna nog weer complete treinsamenstelllingen waarvan de stammen uberhaupt niet meer uit elkaar mochten omdat ze als treinstellen werden gezien


Daar herken ik als rijtuigregelaar op de HVL toentertijd niet zo veel van van. Omlooptechnisch bestonden er stammen, versterkingsstammen en individuele rijtuigomlopen. Voor onderhoud werden individuele rijtuigen meestal 's nachts uit de treinen gehaald, stam of geen stam, en gewisseld om ze in de juiste omloop te krijgen zodat ze Mtwpl of Aswpl op het juiste moment binnenliepen.

Na 'mijn' tijd kwamen de stamummers die combinaties waren die niet uit elkaar mochten. Die setjes waren overigens niet zo lang

 

11-07-2024 13:50:25
Jeroen1740
Jeroen1740

Maar áls de samenstelling volgens VRM was, dan was de volgorde van de buurlandgeschikte rijtuigen BKD(181) - A10(182) - B10(183) - B10(184) met tussen haakjes de rijtuignummers die gebruikt werden voor de zitplaatsreserveringen op het traject naar Keulen in de treinen van de 2500-serie.

Dus voor de vraag hoe e.e.a. samen te stellen op de modelbaan, die rijtuigen waren voorzien van bordjes met deze nummers, de versterkingsrijtuigen toonden die niet.

 

11-07-2024 14:10:54
bert
bert

Ik kan me op gvc-köln eigenlijk niet herinneren dat er versterkt werd. Maar dat durf ik niet met zekerheid te stellen. Ook op mijn foto"s zie ik dat niet voorkomen. De rijtuigvolgorde ging soms mis door rangeerfouten bij wisselingen voor onderhoud.

 

11-07-2024 14:14:32
mren
mren

Let wel: de vraagstelling ging volgens mij niet over de buurlandtreinen maar juist over de binnenlandse dienst Gvc-Vl.

 

11-07-2024 15:00:12
Jeroen1740
Jeroen1740

Klopt, ik had er even bij moeten zetten dat de binnenlandse treinen Gvc - Vl v.v. van de series 1500 en 1900 die volgens VRM gereden werden met ICR bestonden uit dezelfde rijtuigen die ingezet werden in de treinen naar Keulen. In ieder geval in 1986, waar ik even naar gekeken heb.

Toen bestond groep NSC uit 12 diensten in de treinseries 1500, 1900 en 2500 aangevuld met de ambtenarentreinen 500/501, enkele treinen uit de 800-serie en de Ardennen-express (1100-serie).

 

11-07-2024 15:49:48
bert
bert

Quote
Jeroen1740 (11-07-2024 13:50:25):


Maar áls de samenstelling volgens VRM was, dan was de volgorde van de buurlandgeschikte rijtuigen BKD(181) - A10(182) - B10(183) - B10(184) met tussen haakjes de rijtuignummers die gebruikt werden voor de zitplaatsreserveringen op het traject naar Keulen in de treinen van de 2500-serie.

Dus voor de vraag hoe e.e.a. samen te stellen op de modelbaan, die rijtuigen waren voorzien van bordjes met deze nummers, de versterkingsrijtuigen toonden die niet.


Heb nog even teruggekeken: ik heb VRM uit 1996 liggen - daarin is de samenstelling A -BKD-BKD-B op Ehv-Keulen. Als er versterkt werd - dat gebeurde bijvoorbeeld vrijdag in 1808, ging dat met een DB Bm. Het waren toen geen stammen, maar individuele omlopen. Gvc-Vl was toen serie 1900 en keerde in Gvc op 2500 serie naar Hrl. Basis 9x icr. Reed niet samen met Keulen.
Van de tijd Gvc/Rtd-Venlo/Keulen heb ik geen VRM meer. Heb wel foto's van Gvc-Vl uit 1991 - die bestond uit 5x ICR, BKD op 3e positie - maar had geen rijtuiignummers en koersborden. In 1986 een foto van IC Venlo-Den Haag met BKD-A-B-B. Ook in 1982 en 1985 foto's in Vl met (aan de keulse kant) A-B-B-BKD.

 

11-07-2024 16:28:59
klaass16
klaass16

Hallo leden

Ik zit de antwoorden eens te lezen

Het llijkt er een beetje op, dat de samenstelling voor de binnenlandse dienst nog wel eens wijzigde ?

Ik zag gisteren een filmpje, met daarin een 1700, 2 ICR B, BKD, A en nog een B rijtuig. (Jaartal onbekend, de Duitse rijtuigen waren ook te zien)

 

11-07-2024 18:06:22
bert
bert

Dat klopt, ook de dienstregelingen worden steeds aangepast. Dus ook de omlopen en inzet van mat

 

12-07-2024 11:26:02
gvttreinen
gvttreinen

Ook met 3 rijtuigen mogelijk, in 1994 de zondagse 1803 (Venlo - Koln) zie www.flickr.com

 

12-07-2024 13:36:01
mren
mren

Het was een redelijk complexe omloop eind jaren '80. De BKD's en DB-rijruigen uit de Berlijndienst reden ook binnenlandse ritten en ook in de treinen via Venlo naar Keulen. En dan de nodige uitwisselingen om in Maastricht te belanden. Versterkingsruituigen die soms wel en soms niet mee konden (perronlengte Zandvoort). En dat materieel maakte ook af en toe een slagje Luxemburg.

Leuk om de diverse omloopartikelen uit die jaren weer eens door te kijken.

 

12-07-2024 14:56:58
henri1972
henri1972

Eind jaren 80 was er nog geen Berlijndienst. De treinen die toen naar Berlijn reden waren de D345/344 Hoek - Berlin / Bad Harzburg en de Hoek- Warszawa / Nord West Expres, beide zonder BKD van NS. De buurlanddienst Asd - Hgl - Hannover e.v. had wel een BKD tot/van Bentheim dus waarschijnlijk bedoel je deze dienst.

 

12-07-2024 15:08:53
mren
mren

Ja, de toenmalige 2200/2300 geloof ik.

 

13-07-2024 19:09:27
scooter
scooter

Quote
klaass16 (11-07-2024 16:28:59):


Hallo leden

Ik zit de antwoorden eens te lezen

Het llijkt er een beetje op, dat de samenstelling voor de binnenlandse dienst nog wel eens wijzigde ?

Ik zag gisteren een filmpje, met daarin een 1700, 2 ICR B, BKD, A en nog een B rijtuig. (Jaartal onbekend, de Duitse rijtuigen waren ook te zien)


Waarschijnlijk een filmpje uit de periode vanaf eind 1989 tot begin jaren 90;

De genoemde duitse rijtuigen vormden toen juist de stam,de ICR waren toen versterking,met uitzondering van de BKD die deel uitmaakte van de stam tot aan Venlo

 

13-07-2024 19:44:04
rick
rick

Dat lijkt me niet, zoals het nu gezegd wordt zit de BKD niet aan de DB-rijtuigen en in die tijd reden de 1700'n ook niet solitair.

 

13-07-2024 20:16:57
henri1972
henri1972

1700-en hebben vanaf de aflevering OOK solitair gereden. Een deel was van een AK voorzien voor de DDAR stammen en een deel voor getrokken treinen. Een aantal jaren is inderdaad DB mat (Am/Bm rijtuigen), 4 stuks de stam geweest tussen Gvc en Köln Deutz waarbij een BKD ICR mee reed tot/van Venlo, evt met meerder A en B verstrekingsrijtuigen ICR. Hierbij hoefde de BKD niet direct aan de DB stam gekoppeld te zijn.



Laatst bewerkt door henri1972 op 13-07-2024 20:17
 

13-07-2024 20:43:42
rick
rick

Dat waren alleen de 1735-1741 en waren in 1989 nog niet afgeleverd...

 

13-07-2024 21:02:34
scooter
scooter

Ja,klopt,de 1700en kwamen natuurlijk pas in 1991,foutje.

Wel zijn ze al vrij snel in de IC dienst gezet ,zoals henri al schrijft.En toen reden ook de DB rijtuigen op Venlo

 

13-07-2024 23:28:32
thom
thom

Quote
henri1972 (13-07-2024 20:16:57):


1700-en hebben vanaf de aflevering OOK solitair gereden. Een deel was van een AK voorzien voor de DDAR stammen en een deel voor getrokken treinen. Een aantal jaren is inderdaad DB mat (Am/Bm rijtuigen), 4 stuks de stam geweest tussen Gvc en Köln Deutz waarbij een BKD ICR mee reed tot/van Venlo, evt met meerder A en B verstrekingsrijtuigen ICR. Hierbij hoefde de BKD niet direct aan de DB stam gekoppeld te zijn.



Tot de mDDM's, zijn alle 1700 gebruikt geweest voor het trekken van de 79 stammen DDAR.

Pas na de levering van de mDDM's in 1996 werden er 1700 vrij gespeeld en kwam de situatie dat de 1742 en hoger aangepast werden voor solitaire inzet en de 1735-1741 werden zo uitgevoerd dat ze eenvoudig om te bouwen waren al gelang ze als DDAR of solitaire lok nodig waren.

 

14-07-2024 07:58:58 3
broek53
broek53

Ho! Je haalt nu twee dingen door elkaar. De 1735-1741 zijn van kort na hun nieuwbouw tot 1994 een jaar of twee solitair inzet geweest omdat de 1700-en sneller geleverd werden dan de DDAR-rijtuigen en ze anders aan de kant zouden hebben staan wachten. Bij de instroom van de 50 mDDM's werden een voor een 1700-en in de DDAR-stammen vervangen vanaf de hoogste nummers naar beneden en daarbij (uiteraard) solitair gemaakt. Dat eindigde toen alleen de 1701-1729 nog voor DDAR stonden, waarbij de solitaire 1730 en 1731 relatief makkelijk om te bouwen waren tot DDAR-loc bij wijze van reserve. We schrijven dan 1999.

 

14-07-2024 13:20:33
thom
thom

Check!
Dank voor de verbetering :)