Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
24-08-2024 13:14:32
sjoerd
sjoerd

Het is niet zo dat een ondergrond of talud of dijklichaam zich onder alle omstandigheden hetzelfde gedraagt. Teveel water of juist te weinig kan zowel voor het baanlichaam van een weg of spoorweg als voor de omgeving ervan de zaak aardig op zijn kop zetten. Ook het zwaarder worden van materieel of het verhogen van de snelheid (ook verlagen van de normale snelheid) alsmede de materieeleigenschappen hebben invloed, zowel op een straat of snelweg als op een spoorweg. We hebben hier niet overal een stabiele bodem. Vele spoorwegen zijn meer dan een eeuw oud.

Toen je de oprit van je garage netjes had hersteld, kwam je nieuwe auto. Die was zwaarder en binnen een maand lag de oprit er weer niet zo netjes bij als je die had aangelegd. Toen je een elektrische fiets had gekocht, bleek je fietsdrager achter op de auto ineens een stuk minder stabiel. Toen je de 20-delige encyclopedie had weggedaan, bleek de boekenplank ineens aan vervanging toe. Allemaal voorbeelden van veranderde omstandigheden. Niets is voor de eeuwigheid en zelfs dat niet. ;.)

05-11-2024 17:13:15
mren
mren

ROVER heeft vandaag een handige korte handleiding over de HSL-toeslag gepubliceerd: x.com

05-11-2024 17:24:53
bert
bert

Hier zal iedereen heel blij mee zijn. Zijn er ook nog nuchtere mensen werkend aan enig ov beleid die dit misschien een beetje te van de zotte vinden?

05-11-2024 18:19:43 2
mvschoon
mvschoon

mren (05-11-2024 17:13:15):

ROVER heeft vandaag een handige korte handleiding over de HSL-toeslag gepubliceerd: x.com

Rechtstreeks bij de bron op een vriendelijker website:www.rover.nl

Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-11-2024 21:46:53
thom
thom

Dan nog zou ik eerst maareens af gaan wachten hoe NS dit zelf gaat communiceren aan hun reizigers.

05-11-2024 22:20:36
Marco
Marco

Het hele idee van deze "handleiding" is natuurlijk om de absurditeit aan te tonen, niet om daadwerkelijk een handleiding te zijn.

05-11-2024 23:07:47
thom
thom

Nee, eens, dat is duidelijk.

Maar eerst maareens zien of de uitleg van NS straks ook zo absurpt is.

05-11-2024 23:22:24
mtlx
mtlx

Welke uitleg moet er dan van NS komen?

Er verandert helemaal niks aan de toeslag namelijk. Maakt het traject Schiphol - Rotterdam v.v. onderdeel uit van je reis, dan heb je een toeslag nodig als je binnenlands reist. In alle andere gevallen niet. Spannender dan dat wordt het niet.

06-11-2024 00:04:35
Dionysusnu
Dionysusnu

Er verandert wel waar je de toeslag redelijkerwijs moet activeren. En met straks 3 paaltjes naast elkaar wordt dat er niet duidelijker op. Geen doemsituatie, maar het had best beter gekund, zeker nu het integreren van de HSL al lang in een of andere vorm gepland was.

06-11-2024 09:11:17
mtlx
mtlx

Ook het activeren van de toeslag verandert niet. Bij de toeslagzuil op het perron. Dat was zo, dat blijft zo. Alleen komen er een aantal stations bij waar de paaltjes staan. Lijkt mij alleen maar logisch en klantvriendelijker dan dat de reizigers halverwege de reis opeens massaal uit moeten stappen.

06-11-2024 09:44:08
sigma
sigma

Rover maakt van een mug een olifant zo te lezen.

06-11-2024 09:55:31
mtlx
mtlx

Ik zie persoonlijk uiteraard ook liever dat de toeslag er niet meer is, en al helemaal voor een traject als Rotterdam - Amersfoort vind ik het belachelijk omdat het de enige directe verbinding is die ook nog eens langer duurt dan de indirecte verbinding, maar de toeslag zelf verandert verder helemaal niet ten opzichte van de huidige situatie.

06-11-2024 11:34:31
anton_
anton_

Dionysusnu (06-11-2024 00:04:35):

Er verandert wel waar je de toeslag redelijkerwijs moet activeren. En met straks 3 paaltjes naast elkaar wordt dat er niet duidelijker op. Geen doemsituatie, maar het had best beter gekund, zeker nu het integreren van de HSL al lang in een of andere vorm gepland was.

Zullen ze in Zp wel jaloers zijn. Zijn ze niet meer zo bijzonder. Gelukkig kunnen ze dan in Zp een trein van vervoerder X langs het perron zetten en dan moet je inchecken bij vervoerder Y. Dat heb ik in Amf nog niet gezien 🤔

01-12-2024 12:09:42
zigzag
zigzag

Vanaf 15 december worden de strengste snelheidsbeperkingen van 80 kilometer per uur opgeheven. De viaducten zijn dan nog steeds ongeschikt voor snelheden boven de 120 kilometer per uur. Wanneer de HSL wel helemaal geschikt is voor 300 kilometer per uur is nog steeds niet bekend.

https://www.treinreiziger.nl/extra-snelheidsbeperking-hsl-vanaf-15-december-weg/

01-12-2024 12:42:31
anton_
anton_

www.treinreiziger.nl

Laatst bewerkt door anton_ op 01-12-2024 12:44

01-12-2024 20:50:56
Rolffiej19
Rolffiej19

zigzag (01-12-2024 12:09:42):

Wanneer de HSL wel helemaal geschikt is voor 300 kilometer per uur is nog steeds niet bekend.

Pas in de loop van 2026 wordt er verwacht weer 300km/h te kunnen rijden

09-12-2024 14:11:05
Daniel1
Daniel1

Het lijkt erop dat per vandaag de TSB op het noordelijk deel van de HSL naar 120km/h is gegaan. Vanmorgen (09-12-24) waargenomen in de 924 en getuige de GPS van andere ritten van vandaag.

09-12-2024 17:07:00
MasterE
MasterE

Klopt!

10-12-2024 19:11:57
zigzag
zigzag

Rolffiej19 (01-12-2024 20:50:56):

Pas in de loop van 2026 wordt er verwacht weer 300km/h te kunnen rijden

Is daar ook een officiele publieke mededeling over gedaan? Want het nieuws was juist dat er nog steeds geen duidelijke verwachting is. En willekeurige verwachtingen blijken te vaak waardeloos.

Laatst bewerkt door zigzag op 10-12-2024 19:12

10-12-2024 21:34:51 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Geen idee of dat publiekelijk is medegedeeld maar intern in ieder geval wel.

10-12-2024 22:55:10
train85
train85

Prorail heeft het in zijn kanalen al vaak gemeld dat ze er alles aan gaan doen om in 2026 weer volle snelheid te kunnen rijden.

11-12-2024 06:45:03
R1-2010
R1-2010

Men is ook nog aan het bekijken hoe het moet gebeuren. Eén lange buitendienststelling van de gehele HSL-noordsectie om daarmee in één keer de pijn te pakken of meerdere kortere. Overleg met vervoerders loopt. En uiteraard moeten de aannemers tijd/capaciteit hebben.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 11-12-2024 06:45

07-02-2025 11:05:10
Kamehameha
Kamehameha

Het wordt inderdaad een soort van 80 jaren plan (meest optimistisch scenario) 😉 😉

www.treinreiziger.nl

Ik vraag me af wat het effect hiervan zal zijn op de dienstregeling (in het geval er straks wel genoeg ICNG is maar nog steeds de snelheidsbeperkingen op de HSL).

08-02-2025 10:53:44
phantom
phantom

In elk geval wel fijn dat er nu over het hele traject verbinding te maken is met de buitenwereld,met behulp van je GSM/laptop.
Dat helpt vast als de treinen straks meer niet dan wel rijden op de HSL ivm werkzaamheden.
( *sarcasme modus uit*)

22-03-2025 22:01:54
zigzag
zigzag

Wat een verrassing. Er is nog eens ongeveer 2 jaar extra hinder omdat er in die tijd geen herstel gaat plaatsvinden. Als het dan mee zit kunnen ze misschien ergens in 2027 een start maken. Pas starten in december 2027 sluiten ze niet uit, dus als ze al in 2027 met herstel beginnen dan komt er tot 1 jaar extra hinder bij. Het kan nog langer duren omdat niet eens duidelijk is of ze wel in 2027 kunnen starten met herstel.

23-03-2025 11:02:53
mvanuden
mvanuden

zigzag (22-03-2025 22:01:54):

Wat een verrassing. Er is nog eens ongeveer 2 jaar extra hinder omdat er in die tijd geen herstel gaat plaatsvinden. Als het dan mee zit kunnen ze misschien ergens in 2027 een start maken. Pas starten in december 2027 sluiten ze niet uit, dus als ze al in 2027 met herstel beginnen dan komt er tot 1 jaar extra hinder bij. Het kan nog langer duren omdat niet eens duidelijk is of ze wel in 2027 kunnen starten met herstel.

Waarom moet ProRail de boel herstellen en niet Infraspeed/Verkeer&Waterstaat/De Overheid? Of is ProRail in dit geval alleen woordvoerder?

23-03-2025 14:38:22
AlexNL
AlexNL

ProRail is de contractverantwoordelijke, ze noemen zichzelf ook wel 'hoofdbeheerder'. ProRail controleert of Infraspeed alle contractueel vastgelegde afspraken nakomt. Daarnaast doet ProRail de verkeersleiding, capaciteitsverdeling en zijn ze verantwoordelijk bij calamiteiten. Regulier onderhoud en herstel van defecten doet ProRail echter niet, dat doet Infraspeed.

ProRail en de HSL-Zuid | ProRail

13-05-2025 17:23:16
Rsb
Rsb

quote Telegraaf

Bouwfouten HSL kosten half miljard, reparatie gaat jaren langer duren: ’Extra geld en mankracht nodig’

De reparatie van de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam gaat vermoedelijk een half miljard kosten en jaren langer in beslag nemen dan tot nu toe gedacht. Bovendien zullen meermaals geen treinen kunnen rijden en moet de snelweg A44 mogelijk dicht.

Bron (zonder paywall)

www.telegraaf.nl

Vermoedelijk gaat het tot 2031 duren met de snelheidsbeperkingen.

Laatst bewerkt door Rsb op 13-05-2025 17:51, reden: Meer tekst erbij gezet

14-05-2025 14:36:20
rogierdegr
rogierdegr

www.tweedekamer.nl

Presentatie is interessant, want geeft mogelijk herstel maatregelen aan. Kosten 250 - 400 miljoen euro.

Laatst bewerkt door rogierdegr op 14-05-2025 14:36

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

14-05-2025 15:31:52
phantom
phantom

Rsb (13-05-2025 17:23:16):

quote Telegraaf

Bouwfouten HSL kosten half miljard, reparatie gaat jaren langer duren: ’Extra geld en mankracht nodig’

De reparatie van de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam gaat vermoedelijk een half miljard kosten en jaren langer in beslag nemen dan tot nu toe gedacht. Bovendien zullen meermaals geen treinen kunnen rijden en moet de snelweg A44 mogelijk dicht.

Snelweg dicht is niet wat ik zie en lees.
Een mogelijke stremming staat volgens mij voor gedeeltelijke afsluiting van 1 of meer rijwegen.
Als ze m dicht moeten gooien dan kan er helemaal geen verkeer meer over de A44,en ik gok dat dat vanwege de grote potentiele verkeerschaos niet zomaar gedaan zal worden.
Wat wel zou kunnen is dat ze b.v. zoiets overwegen als rijkswaterstaat b.v. in de avond/nacht wegwerkzaamheden zou hebben en het kan er op mee liften.

In elk geval is wel duidelijk dat dit een langdurig en duur hoofdpijn dossier gaat worden,want ergens heb ik het idee dat alle benodigde maatregelen (die ik heb zien staan in meerdere artikelen)meer gaan kosten dan die 250/400 miljoen of zelfs 500 miljoen.

14-05-2025 15:41:59 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Zo net nog langs een overdag afgesloten snelweg gereden met de trein tussen Utrecht en Veenendaal.

Het kan dus wel.

14-05-2025 16:37:05
BVisser
BVisser

phantom (14-05-2025 15:31:52):

quote Telegraaf

Een mogelijke stremming staat volgens mij voor gedeeltelijke afsluiting van 1 of meer rijwegen.
Als ze m dicht moeten gooien dan kan er helemaal geen verkeer meer over de A44,en ik gok dat dat vanwege de grote potentiele verkeerschaos niet zomaar gedaan zal worden.

Ooit is de A10 West (de A10 is de ringweg om Amsterdam) in beide richtingen maandenlang geheel afgesloten geweest en door degelijke voorbereiding is dat geen chaos geworden. Dus reken er maar op dat dat wel degelijk gaat gebeuren.

Laatst bewerkt door BVisser op 14-05-2025 16:37

14-05-2025 17:24:30
thom
thom

phantom (14-05-2025 15:31:52):

quote Telegraaf

Wat wel zou kunnen is dat ze b.v. zoiets overwegen als rijkswaterstaat b.v. in de avond/nacht wegwerkzaamheden zou hebben en het kan er op mee liften.

In elk geval is wel duidelijk dat dit een langdurig en duur hoofdpijn dossier gaat worden,want ergens heb ik het idee dat alle benodigde maatregelen (die ik heb zien staan in meerdere artikelen)meer gaan kosten dan die 250/400 miljoen of zelfs 500 miljoen.

Aan het eind van de 2e zin "(...) en moet de snelweg A44 mogelijk dicht." lijkt mij toch weinig aan de verbeelding over laten.

14-05-2025 17:40:30
rogierdegr
rogierdegr

We weten niet of deze afsluitingen echt noodzakelijk zijn. De oplossingen zijn namelijk nog niet bekend.

3 mogelijke oplossingen.

- versterken huidige dwarsfixaties, zeer complex.

- aanbrengen extra zijsteunen, om de overspanningen in te klemmen.

- dwarsfixatie verplaatsen naar pijlers en landhoofden.

14-05-2025 18:02:35 1
Rsb
Rsb

Ik zou zeggen: ontwerp de viaducten opnieuw volgens de gestelde eisen en laat een kostenvergelijking doen. In geval nieuwbouw goedkoper is kunnen ze wellicht de zaak alvast opbouwen en daarna inschuiven. Denk dat dat nog wel eens minder complex en duur en tijdrovend zal zijn dan herstelwerk.

14-05-2025 18:23:01
BVisser
BVisser

Wees gerust: al dat soort dingen worden op allerlei factoren beoordeeld (en zeker niet alleen kosten) waarna een keuze wordt gemaakt.

Laatst bewerkt door BVisser op 14-05-2025 18:23

14-05-2025 20:43:03
cuneo56
cuneo56

Even tussendoor:

in mijn herinnering is lang geleden de enginering van de HSL over 3 ingenieurs bureaus verdeeld. Heel opvallend doen de huidige problemen zich enkel voor in het Noordelijke deel van de noordsectie van de HSL zuid.

Ik vraag me echt af of/ waarom het ingenieurs bureau wat voor dit deel het werk heeft gedaan niets te verwijten valt, wat op de zuidsectie en het zuidelijk deel van de noordsectie zijn voor zover ik weet geen problemen!

15-05-2025 10:11:05
Rsb
Rsb

Daar zou wel onderzoek naar moeten lopen voor het doen van een claim naar het bouwconsortium Hollandse Meren, bestaande uit vijf bouwbedrijven: Strukton, Vermeer, Boskalis, Ballast Nedam en Volker Wessels Stevin

Wie gaat opdraaien voor HSL-debacle van honderden miljoenen? Ministerie zou geld willen claimen bij bouwbedrijven

Zie www.telegraaf.nl (Paywall)

Laatst bewerkt door Rsb op 15-05-2025 10:12

15-05-2025 15:26:49
phantom
phantom

Met goede voorbereiding zal je vast best een hoop ellende kunnen voorkomen,al moet ik zeggen dat een locatie als de A10 die erg druk is,nou niet direct in me opkwam als iets wat je "even" voor een paar maanden afsluit.
Dat zelfde telt ook voor de A44,ik neem aan dat men zoiets alleen als laatste "redmiddel" af zou sluiten,als er geen andere oplossing zou zijn,of is dat een foute veronderstelling ?
(dat is wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen)

Voor wat betreft dat onderzoek,ik meen me te herinneren dat hier in dit topic vlak na de 1ste meldingen over problemen met de constructie van de hsl en de komende beperkingen al iemand is een linkje had geplaatst naar iets waarin stond dat er een onderzoek opgestart werd naar de werkwijze's van 1 van de bouw consortiums,omdat die verantwoordelijk waren voor de stukken hsl die mankementen vertoonde.
Als ik me dat goed herinner,dan zou dat 2 dingen kunnen betekenen:
1) dat onderzoek loopt nog.
2) onderzoek is afgelopen met een niet openbaar bekend gemaakte uitkomst.

Dan kan het betreffende ministerie daar toch iets mee ondernemen als het gaat om geld claimen ?

15-05-2025 15:57:08 4
mren
mren

phantom (15-05-2025 15:26:49):

Dat zelfde telt ook voor de A44,ik neem aan dat men zoiets alleen als laatste 'redmiddel' af zou sluiten,als er geen andere oplossing zou zijn,of is dat een foute veronderstelling ?

Nee, dat doen "ze" voor de lol. Gewoon om de burgers van ons land te pesten.

15-05-2025 15:58:59
selivio
selivio

Bedenk wel dat de HSL inmiddels al 15+ jaar open is, en zeker 2 jaar daarvoor al reeds opgeleverd is door de consortia. De vraag is dus puur welke garantietermijn er toen der tijd is afgesproken in de contracten. Als dat de standaard is van 10 jaar, wordt het een uitdaging voor de staat om geld terug te krijgen (en ik vermoed dat de Rijkswaterstaat/ministeries dat inmiddels inderdaad wel al weten).

15-05-2025 18:21:18
treinfan
treinfan

@phantom je overschat het effect van het afsluiten van de A44. Die snelweg wordt wel vaker volledig afgesloten, zoals bij de aanstaande NAVO-top.

16-05-2025 09:17:40
rogierdegr
rogierdegr

Met goede voorbereiding zal je vast best een hoop ellende kunnen voorkomen,al moet ik zeggen dat een locatie als de A10 die erg druk is,nou niet direct in me opkwam als iets wat je 'even' voor een paar maanden afsluit.
Dat zelfde telt ook voor de A44,ik neem aan dat men zoiets alleen als laatste 'redmiddel' af zou sluiten,als er geen andere oplossing zou zijn,of is dat een foute veronderstelling ?

Voor wat betreft dat onderzoek,ik meen me te herinneren dat hier in dit topic vlak na de 1ste meldingen over problemen met de constructie van de hsl en de komende beperkingen al iemand is een linkje had geplaatst naar iets waarin stond dat er een onderzoek opgestart werd naar de werkwijze's van 1 van de bouw consortiums,omdat die verantwoordelijk waren voor de stukken hsl die mankementen vertoonde.

Dan kan het betreffende ministerie daar toch iets mee ondernemen als het gaat om geld claimen ?

Schadeclaim is volgens mij kansloos. Tijd tussen probleem en opleving is te lang, enz.

Verder weten we helemaal nog niet hoe men dit wil herstellen. Wel denk men dat men 5000!! manuren per viaduct kwijt is om de boel te herontwerpen. Standaard oplossingen zijn namelijk niet mogelijk.

Misschien slimmer de viaducten grotendeels te slopen en te vervangen. Dit mbt ontwerpen veel minder complex en kan het werk wel eens veel sneller en tegen lagere kosten afronden. Nadeel is wel dat de HSL dan voor minstens 1 jaar tot 2 jaar dicht moet. Echter rond 2031 moet men de technische installaties vervangen en loopt het contract met Infraspeed af. Goed moment om dit project dan in uitvoering te nemen.

16-05-2025 11:08:10
sjoerd
sjoerd

Geen idee hoe het in dit project zit met aansprakelijkheid, maar in het economisch verkeer is het leveren van een goed product toch wel te toetsen. Indien niet aan de leveringsnormen is voldaan (je mag als afnemer rekenen op een goed product) ontstaat er een wanprestatie. En dan is herstel een optie, of het indienen van een schadeclaim op zijn plaats.

Dit is uiteraard niet altijd van toepassing bij ontwerpfouten als deze door het aanreiken van onvoldoende en incorrecte gegevens zijn ontstaan, maar ook hierbij is een wanprestatie wegens ontwerpfouten mogelijk als kon worden aangenomen dat de aangeleverde gegevens niet klopten en dat genegeerd is. Tja, toon dat maar eens aan.

Ik denk dat er op dit vlak nog wel iets speelt. De overheid als opdrachtgever is ook niet gek. Dat denk ik omdat het aanleveren van een goed herstelplan niet zo lang hoeft te duren, en dat hoogstens de uitvoering ervan nog niet is ingepast. Tijd is ook geld: het werk wordt alsmaar duurder en is steeds lastiger in te passen.

16-05-2025 11:42:47
b2py
b2py

rogierdegr (16-05-2025 09:17:40):

Met goede voorbereiding zal je vast best een hoop ellende kunnen voorkomen,al moet ik zeggen dat een locatie als de A10 die erg druk is,nou niet direct in me opkwam als iets wat je 'even' voor een paar maanden afsluit.

Schadeclaim is volgens mij kansloos. Tijd tussen probleem en opleving is te lang, enz.

Verder weten we helemaal nog niet hoe men dit wil herstellen. Wel denk men dat men 5000!! manuren per viaduct kwijt is om de boel te herontwerpen. Standaard oplossingen zijn namelijk niet mogelijk.

Misschien slimmer de viaducten grotendeels te slopen en te vervangen. Dit mbt ontwerpen veel minder complex en kan het werk wel eens veel sneller en tegen lagere kosten afronden. Nadeel is wel dat de HSL dan voor minstens 1 jaar tot 2 jaar dicht moet. Echter rond 2031 moet men de technische installaties vervangen en loopt het contract met Infraspeed af. Goed moment om dit project dan in uitvoering te nemen.

Hoeveel manuur denk je dat nodig is voor het berekenen van een nieuw kunstwerk? Minder dan 5000?

16-05-2025 11:56:43
sjoerd
sjoerd

Ook bij de viaducten van de HSL speelt een rol datde ondergrond van de baan en de kunstwerken niet altijd goed kan worden ingeschat. Dat is dus niet direct verwijtbaar. Daar staat tegenover dat er in Nederland veel ervaring is met het bouwen op slecht draagkrachtige ondergrond.

Bij het aanleggen van spoorwegen rond Gouda en in overige delen van het Groene Hart is tientallen jaren geleden al gevochten met het peilloze veen waarin honderden kubieke meters zand en fundamenten volkomen verdwenen of zijdelings wegzakten. Doordat ook de waterhuishouding niet altijd bekend is en per seizoen erg kan wisselen, zijn vooruitberekeningen gebaseerd op aannames en bij calamiteiten niet altijd verwijtbaar aan de ontwerper of aannemer van het werk.

Bij de aanleg van Gouda - Alphen aan den Rijn kostte het uiteindelijk meer dan twee keer zoveel zand om de onderbouw aan te leggen. Sommige kunstwerken werden alleen al voor de stabiliteit dubbelsporig gebouwd omdat dat een stabieler resultaat opleverde en omdat het later verdubbelen schade kon toebrengen aan het eventueel al gebouwde enkelsporige kunstwerk.

16-05-2025 15:27:44
phantom
phantom

mren (15-05-2025 15:57:08):

Nee, dat doen 'ze' voor de lol. Gewoon om de burgers van ons land te pesten.

Als dit je enige manier is om "te communiceren" ,vol erin vliegen i.p.v. normaal te reageren,doe het dan gewoon lekker niet.
Ik stel gewoon vragen als leek om wat te leren van mensen met meer inzicht en ervaring op het gebied van spoorwegen en wat erbij hoort.
Op zulke reactie's zit ik totaal niet te wachten,wat een achterlijk gedrag zeg.

@ alle anderen,

Dank voor de inzichten en info,zo leer je nog is wat :-)

Laatst bewerkt door phantom op 16-05-2025 15:30

16-05-2025 16:47:25
rogierdegr
rogierdegr

b2py (16-05-2025 11:42:47):

Hoeveel manuur denk je dat nodig is voor het berekenen van een nieuw kunstwerk? Minder dan 5000?

Dat is goed mogelijk, omdat je geen bestaand ontwerp met fouten hoeft door te rekene

Je kunt gebruik maken van standaarddetails en dat scheelt een hoop werk.

16-05-2025 19:25:23
kleine_man
kleine_man

phantom (16-05-2025 15:27:44):

mren (15-05-2025 15:57:08):

Nee, dat doen 'ze' voor de lol. Gewoon om de burgers van ons land te pesten.

Als dit je enige manier is om 'te communiceren' ,vol erin vliegen i.p.v. normaal te reageren,doe het dan gewoon lekker niet.
Ik stel gewoon vragen als leek om wat te leren van mensen met meer inzicht en ervaring op het gebied van spoorwegen en wat erbij hoort.
Op zulke reactie's zit ik totaal niet te wachten,wat een achterlijk gedrag zeg.

@ alle anderen,

Dank voor de inzichten en info,zo leer je nog is wat :-)

Helaas ken ik de verzuurde reactie maar al te goed. Al jaren is hij bezig om te laten zien dat het beleid van zowel NSR als ProRail neer komt op "klantje" pesten omdat men geheel binnen de eigen (soms onnavolgbare) redenatie blijft hangen. Als de organisaties dit aangrijpen om een lerende organisatie te zijn geven ze voor de buiten wereld volstrekt onnavolgbare antwoorden en leggen ze en passant alle schuld bij de reiziger. Als reiziger moeten we tegen in het verweer komen.

De vraag die jij dan stelt Phantom is altijd een goede vraag die dan op het verkeerde moment binnenkomt. Op zo'n moment kan ik ook een dergelijke reactie geven. Dat is niet goed, maar hopelijk wel begrijpelijk.

Zo vind ik dat de toeslag op de HSL niet gerekend mag worden zolang de dienstregeling niet conform de concessieafspraken is. Als je een driegangen menu bestelt en het toetje blijkt op, dan ga toch ook niet extra betalen? De NS vind het volstrekt "normaal" om dan de volle mep te vragen. Zelfs nadat ze niet meer de HSL concessie hoeven te betalen.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

16-05-2025 19:35:22
michaben
michaben

Die toeslag is gewoon conform concessie, de concessie maakt namelijk onderscheid tussen de toeslag bij 200km/u en bij lagere snelheden en de NS hanteert nog altijd de lage toeslag. De inzet van ICNG compenseert het tijdverlies van de snelheidsbeperkingen, de reistijd is niet langer dan toen de lijn nog volledig met TRAXX+ICR uitgevoerd werd.

16-05-2025 20:17:36 1
Oldskool
Oldskool

kleine_man (16-05-2025 19:25:23):Als reiziger moeten we tegen in het verweer komen.

Lekker de boel aan het opruien?

Als je in verweer wilt komen,(tegen wie is een beetje onduidelijk) schakel je Rover of de actieclub van Rikus voor je karretje. Dan ga je niet op dit, of een ander forum, de grote meneer uithangen. Doe dat gewoon op de site of community van het desbetreffende bedrijf of schakel de geschillencommissie in.

16-05-2025 23:43:06
b2py
b2py

rogierdegr (16-05-2025 16:47:25):

b2py (16-05-2025 11:42:47):

Dat is goed mogelijk, omdat je geen bestaand ontwerp met fouten hoeft door te rekene

Je kunt gebruik maken van standaarddetails en dat scheelt een hoop werk.

Slecht nieuws, de eurocode, OVS of ROK kennen geen standaarddetails voor kunstwerken van een hogesnelheidslijn. Het is an sich al noemenswaardig te noemen dat 10 kunstwerken dermate gelijkwaardig zijn dat ze alle 10 dezelfde constructiefout bevatten en deze gelijkwaardig optreedt. 5000 uur is vermoed ook inclusief toetsing, beoordeling en overleg dus zo louter rekenen zal het niet zijn, zo efficiënt zijn de constructeurs in Nederland ook wel weer…

17-05-2025 08:56:59 3
moderator
Moderator
moderator

Oldskool (16-05-2025 20:17:36):

kleine_man (16-05-2025 19:25:23):Als reiziger moeten we tegen in het verweer komen.

Lekker de boel aan het opruien?

Als je in verweer wilt komen,(tegen wie is een beetje onduidelijk) schakel je Rover of de actieclub van Rikus voor je karretje. Dan ga je niet op dit, of een ander forum, de grote meneer uithangen. Doe dat gewoon op de site of community van het desbetreffende bedrijf of schakel de geschillencommissie in.

Dit was de laatste reactie op deze manier, ik heb geen zin om de discussie op te schonen.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

19-05-2025 08:43:50 1
mdeen
mdeen

Op het www.wegenforum.nl een paar foto's van de staat van de onderbouw van de HSL. Van taluds waar veel stenen missen naar de vele watersporen waaruit blijkt dat de onderbouw nergens waterdicht is of fatsoenlijke afwatering heeft tot zelfs een meterslange scheur in het beton.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-05-2025 09:01:28
sjoerd
sjoerd

Die foto's zijn inderdaad niet om aan te zien. Ik ben geen betondeskundige, maar hier is toch wel erg slordig en vooral ook niet duurzaam werk geleverd.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl