Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |
24-08-2024 13:14:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het is niet zo dat een ondergrond of talud of dijklichaam zich onder alle omstandigheden hetzelfde gedraagt. Teveel water of juist te weinig kan zowel voor het baanlichaam van een weg of spoorweg als voor de omgeving ervan de zaak aardig op zijn kop zetten. Ook het zwaarder worden van materieel of het verhogen van de snelheid (ook verlagen van de normale snelheid) alsmede de materieeleigenschappen hebben invloed, zowel op een straat of snelweg als op een spoorweg. We hebben hier niet overal een stabiele bodem. Vele spoorwegen zijn meer dan een eeuw oud. Toen je de oprit van je garage netjes had hersteld, kwam je nieuwe auto. Die was zwaarder en binnen een maand lag de oprit er weer niet zo netjes bij als je die had aangelegd. Toen je een elektrische fiets had gekocht, bleek je fietsdrager achter op de auto ineens een stuk minder stabiel. Toen je de 20-delige encyclopedie had weggedaan, bleek de boekenplank ineens aan vervanging toe. Allemaal voorbeelden van veranderde omstandigheden. Niets is voor de eeuwigheid en zelfs dat niet. ;.) |
05-11-2024 17:13:15 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
ROVER heeft vandaag een handige korte handleiding over de HSL-toeslag gepubliceerd: x.com
|
05-11-2024 17:24:53 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Hier zal iedereen heel blij mee zijn. Zijn er ook nog nuchtere mensen werkend aan enig ov beleid die dit misschien een beetje te van de zotte vinden? |
05-11-2024 18:19:43 2 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
|
![]() |
advertentie |
05-11-2024 21:46:53 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dan nog zou ik eerst maareens af gaan wachten hoe NS dit zelf gaat communiceren aan hun reizigers. |
05-11-2024 22:20:36 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Het hele idee van deze "handleiding" is natuurlijk om de absurditeit aan te tonen, niet om daadwerkelijk een handleiding te zijn. |
05-11-2024 23:07:47 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nee, eens, dat is duidelijk.
Maar eerst maareens zien of de uitleg van NS straks ook zo absurpt is. |
05-11-2024 23:22:24 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Welke uitleg moet er dan van NS komen? Er verandert helemaal niks aan de toeslag namelijk. Maakt het traject Schiphol - Rotterdam v.v. onderdeel uit van je reis, dan heb je een toeslag nodig als je binnenlands reist. In alle andere gevallen niet. Spannender dan dat wordt het niet. |
06-11-2024 00:04:35 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Er verandert wel waar je de toeslag redelijkerwijs moet activeren. En met straks 3 paaltjes naast elkaar wordt dat er niet duidelijker op. Geen doemsituatie, maar het had best beter gekund, zeker nu het integreren van de HSL al lang in een of andere vorm gepland was. |
06-11-2024 09:11:17 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ook het activeren van de toeslag verandert niet. Bij de toeslagzuil op het perron. Dat was zo, dat blijft zo. Alleen komen er een aantal stations bij waar de paaltjes staan. Lijkt mij alleen maar logisch en klantvriendelijker dan dat de reizigers halverwege de reis opeens massaal uit moeten stappen. |
06-11-2024 09:44:08 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Rover maakt van een mug een olifant zo te lezen. |
06-11-2024 09:55:31 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ik zie persoonlijk uiteraard ook liever dat de toeslag er niet meer is, en al helemaal voor een traject als Rotterdam - Amersfoort vind ik het belachelijk omdat het de enige directe verbinding is die ook nog eens langer duurt dan de indirecte verbinding, maar de toeslag zelf verandert verder helemaal niet ten opzichte van de huidige situatie. |
06-11-2024 11:34:31 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
|
01-12-2024 12:09:42 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Vanaf 15 december worden de strengste snelheidsbeperkingen van 80 kilometer per uur opgeheven. De viaducten zijn dan nog steeds ongeschikt voor snelheden boven de 120 kilometer per uur. Wanneer de HSL wel helemaal geschikt is voor 300 kilometer per uur is nog steeds niet bekend. https://www.treinreiziger.nl/extra-snelheidsbeperking-hsl-vanaf-15-december-weg/ |
01-12-2024 12:42:31 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Laatst bewerkt door anton_ op 01-12-2024 12:44 |
01-12-2024 20:50:56 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Pas in de loop van 2026 wordt er verwacht weer 300km/h te kunnen rijden |
09-12-2024 14:11:05 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
Het lijkt erop dat per vandaag de TSB op het noordelijk deel van de HSL naar 120km/h is gegaan. Vanmorgen (09-12-24) waargenomen in de 924 en getuige de GPS van andere ritten van vandaag. |
09-12-2024 17:07:00 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Klopt! |
10-12-2024 19:11:57 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Is daar ook een officiele publieke mededeling over gedaan? Want het nieuws was juist dat er nog steeds geen duidelijke verwachting is. En willekeurige verwachtingen blijken te vaak waardeloos. Laatst bewerkt door zigzag op 10-12-2024 19:12 |
10-12-2024 21:34:51 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Geen idee of dat publiekelijk is medegedeeld maar intern in ieder geval wel. |
10-12-2024 22:55:10 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Prorail heeft het in zijn kanalen al vaak gemeld dat ze er alles aan gaan doen om in 2026 weer volle snelheid te kunnen rijden. |
11-12-2024 06:45:03 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Men is ook nog aan het bekijken hoe het moet gebeuren. Eén lange buitendienststelling van de gehele HSL-noordsectie om daarmee in één keer de pijn te pakken of meerdere kortere. Overleg met vervoerders loopt. En uiteraard moeten de aannemers tijd/capaciteit hebben. Laatst bewerkt door R1-2010 op 11-12-2024 06:45 |
07-02-2025 11:05:10 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Het wordt inderdaad een soort van 80 jaren plan (meest optimistisch scenario) 😉 😉 Ik vraag me af wat het effect hiervan zal zijn op de dienstregeling (in het geval er straks wel genoeg ICNG is maar nog steeds de snelheidsbeperkingen op de HSL). |
08-02-2025 10:53:44 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
In elk geval wel fijn dat er nu over het hele traject verbinding te maken is met de buitenwereld,met behulp van je GSM/laptop. |
22-03-2025 22:01:54 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Wat een verrassing. Er is nog eens ongeveer 2 jaar extra hinder omdat er in die tijd geen herstel gaat plaatsvinden. Als het dan mee zit kunnen ze misschien ergens in 2027 een start maken. Pas starten in december 2027 sluiten ze niet uit, dus als ze al in 2027 met herstel beginnen dan komt er tot 1 jaar extra hinder bij. Het kan nog langer duren omdat niet eens duidelijk is of ze wel in 2027 kunnen starten met herstel. |
23-03-2025 11:02:53 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
|
23-03-2025 14:38:22 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
ProRail is de contractverantwoordelijke, ze noemen zichzelf ook wel 'hoofdbeheerder'. ProRail controleert of Infraspeed alle contractueel vastgelegde afspraken nakomt. Daarnaast doet ProRail de verkeersleiding, capaciteitsverdeling en zijn ze verantwoordelijk bij calamiteiten. Regulier onderhoud en herstel van defecten doet ProRail echter niet, dat doet Infraspeed. |
13-05-2025 17:23:16 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Bron (zonder paywall) Vermoedelijk gaat het tot 2031 duren met de snelheidsbeperkingen. Laatst bewerkt door Rsb op 13-05-2025 17:51, reden: Meer tekst erbij gezet |
14-05-2025 14:36:20 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
Presentatie is interessant, want geeft mogelijk herstel maatregelen aan. Kosten 250 - 400 miljoen euro.
Laatst bewerkt door rogierdegr op 14-05-2025 14:36 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
14-05-2025 15:31:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Snelweg dicht is niet wat ik zie en lees. |
14-05-2025 15:41:59 1 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Zo net nog langs een overdag afgesloten snelweg gereden met de trein tussen Utrecht en Veenendaal. Het kan dus wel. |
14-05-2025 16:37:05 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Ooit is de A10 West (de A10 is de ringweg om Amsterdam) in beide richtingen maandenlang geheel afgesloten geweest en door degelijke voorbereiding is dat geen chaos geworden. Dus reken er maar op dat dat wel degelijk gaat gebeuren. Laatst bewerkt door BVisser op 14-05-2025 16:37 |
14-05-2025 17:24:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
14-05-2025 17:40:30 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
We weten niet of deze afsluitingen echt noodzakelijk zijn. De oplossingen zijn namelijk nog niet bekend. 3 mogelijke oplossingen. - versterken huidige dwarsfixaties, zeer complex. - aanbrengen extra zijsteunen, om de overspanningen in te klemmen. - dwarsfixatie verplaatsen naar pijlers en landhoofden.
|
14-05-2025 18:02:35 1 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Ik zou zeggen: ontwerp de viaducten opnieuw volgens de gestelde eisen en laat een kostenvergelijking doen. In geval nieuwbouw goedkoper is kunnen ze wellicht de zaak alvast opbouwen en daarna inschuiven. Denk dat dat nog wel eens minder complex en duur en tijdrovend zal zijn dan herstelwerk. |
14-05-2025 18:23:01 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Wees gerust: al dat soort dingen worden op allerlei factoren beoordeeld (en zeker niet alleen kosten) waarna een keuze wordt gemaakt. Laatst bewerkt door BVisser op 14-05-2025 18:23 |
14-05-2025 20:43:03 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Even tussendoor: in mijn herinnering is lang geleden de enginering van de HSL over 3 ingenieurs bureaus verdeeld. Heel opvallend doen de huidige problemen zich enkel voor in het Noordelijke deel van de noordsectie van de HSL zuid. Ik vraag me echt af of/ waarom het ingenieurs bureau wat voor dit deel het werk heeft gedaan niets te verwijten valt, wat op de zuidsectie en het zuidelijk deel van de noordsectie zijn voor zover ik weet geen problemen! |
15-05-2025 10:11:05 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Daar zou wel onderzoek naar moeten lopen voor het doen van een claim naar het bouwconsortium Hollandse Meren, bestaande uit vijf bouwbedrijven: Strukton, Vermeer, Boskalis, Ballast Nedam en Volker Wessels Stevin
Zie www.telegraaf.nl (Paywall) Laatst bewerkt door Rsb op 15-05-2025 10:12 |
15-05-2025 15:26:49 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Met goede voorbereiding zal je vast best een hoop ellende kunnen voorkomen,al moet ik zeggen dat een locatie als de A10 die erg druk is,nou niet direct in me opkwam als iets wat je "even" voor een paar maanden afsluit. |
15-05-2025 15:57:08 4 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
|
15-05-2025 15:58:59 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Bedenk wel dat de HSL inmiddels al 15+ jaar open is, en zeker 2 jaar daarvoor al reeds opgeleverd is door de consortia. De vraag is dus puur welke garantietermijn er toen der tijd is afgesproken in de contracten. Als dat de standaard is van 10 jaar, wordt het een uitdaging voor de staat om geld terug te krijgen (en ik vermoed dat de Rijkswaterstaat/ministeries dat inmiddels inderdaad wel al weten). |
15-05-2025 18:21:18 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
@phantom je overschat het effect van het afsluiten van de A44. Die snelweg wordt wel vaker volledig afgesloten, zoals bij de aanstaande NAVO-top. |
16-05-2025 09:17:40 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
Verder weten we helemaal nog niet hoe men dit wil herstellen. Wel denk men dat men 5000!! manuren per viaduct kwijt is om de boel te herontwerpen. Standaard oplossingen zijn namelijk niet mogelijk. Misschien slimmer de viaducten grotendeels te slopen en te vervangen. Dit mbt ontwerpen veel minder complex en kan het werk wel eens veel sneller en tegen lagere kosten afronden. Nadeel is wel dat de HSL dan voor minstens 1 jaar tot 2 jaar dicht moet. Echter rond 2031 moet men de technische installaties vervangen en loopt het contract met Infraspeed af. Goed moment om dit project dan in uitvoering te nemen.
|
16-05-2025 11:08:10 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Geen idee hoe het in dit project zit met aansprakelijkheid, maar in het economisch verkeer is het leveren van een goed product toch wel te toetsen. Indien niet aan de leveringsnormen is voldaan (je mag als afnemer rekenen op een goed product) ontstaat er een wanprestatie. En dan is herstel een optie, of het indienen van een schadeclaim op zijn plaats. Dit is uiteraard niet altijd van toepassing bij ontwerpfouten als deze door het aanreiken van onvoldoende en incorrecte gegevens zijn ontstaan, maar ook hierbij is een wanprestatie wegens ontwerpfouten mogelijk als kon worden aangenomen dat de aangeleverde gegevens niet klopten en dat genegeerd is. Tja, toon dat maar eens aan. Ik denk dat er op dit vlak nog wel iets speelt. De overheid als opdrachtgever is ook niet gek. Dat denk ik omdat het aanleveren van een goed herstelplan niet zo lang hoeft te duren, en dat hoogstens de uitvoering ervan nog niet is ingepast. Tijd is ook geld: het werk wordt alsmaar duurder en is steeds lastiger in te passen. |
16-05-2025 11:42:47 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
|
16-05-2025 11:56:43 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ook bij de viaducten van de HSL speelt een rol datde ondergrond van de baan en de kunstwerken niet altijd goed kan worden ingeschat. Dat is dus niet direct verwijtbaar. Daar staat tegenover dat er in Nederland veel ervaring is met het bouwen op slecht draagkrachtige ondergrond. Bij het aanleggen van spoorwegen rond Gouda en in overige delen van het Groene Hart is tientallen jaren geleden al gevochten met het peilloze veen waarin honderden kubieke meters zand en fundamenten volkomen verdwenen of zijdelings wegzakten. Doordat ook de waterhuishouding niet altijd bekend is en per seizoen erg kan wisselen, zijn vooruitberekeningen gebaseerd op aannames en bij calamiteiten niet altijd verwijtbaar aan de ontwerper of aannemer van het werk. Bij de aanleg van Gouda - Alphen aan den Rijn kostte het uiteindelijk meer dan twee keer zoveel zand om de onderbouw aan te leggen. Sommige kunstwerken werden alleen al voor de stabiliteit dubbelsporig gebouwd omdat dat een stabieler resultaat opleverde en omdat het later verdubbelen schade kon toebrengen aan het eventueel al gebouwde enkelsporige kunstwerk. |
16-05-2025 15:27:44 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Laatst bewerkt door phantom op 16-05-2025 15:30 |
16-05-2025 16:47:25 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
Dat is goed mogelijk, omdat je geen bestaand ontwerp met fouten hoeft door te rekene Je kunt gebruik maken van standaarddetails en dat scheelt een hoop werk.
|
16-05-2025 19:25:23 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Helaas ken ik de verzuurde reactie maar al te goed. Al jaren is hij bezig om te laten zien dat het beleid van zowel NSR als ProRail neer komt op "klantje" pesten omdat men geheel binnen de eigen (soms onnavolgbare) redenatie blijft hangen. Als de organisaties dit aangrijpen om een lerende organisatie te zijn geven ze voor de buiten wereld volstrekt onnavolgbare antwoorden en leggen ze en passant alle schuld bij de reiziger. Als reiziger moeten we tegen in het verweer komen. De vraag die jij dan stelt Phantom is altijd een goede vraag die dan op het verkeerde moment binnenkomt. Op zo'n moment kan ik ook een dergelijke reactie geven. Dat is niet goed, maar hopelijk wel begrijpelijk. Zo vind ik dat de toeslag op de HSL niet gerekend mag worden zolang de dienstregeling niet conform de concessieafspraken is. Als je een driegangen menu bestelt en het toetje blijkt op, dan ga toch ook niet extra betalen? De NS vind het volstrekt "normaal" om dan de volle mep te vragen. Zelfs nadat ze niet meer de HSL concessie hoeven te betalen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
16-05-2025 19:35:22 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Die toeslag is gewoon conform concessie, de concessie maakt namelijk onderscheid tussen de toeslag bij 200km/u en bij lagere snelheden en de NS hanteert nog altijd de lage toeslag. De inzet van ICNG compenseert het tijdverlies van de snelheidsbeperkingen, de reistijd is niet langer dan toen de lijn nog volledig met TRAXX+ICR uitgevoerd werd. |
16-05-2025 20:17:36 1 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Lekker de boel aan het opruien? |
16-05-2025 23:43:06 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
|
17-05-2025 08:56:59 3 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Dit was de laatste reactie op deze manier, ik heb geen zin om de discussie op te schonen. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
19-05-2025 08:43:50 1 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Op het www.wegenforum.nl een paar foto's van de staat van de onderbouw van de HSL. Van taluds waar veel stenen missen naar de vele watersporen waaruit blijkt dat de onderbouw nergens waterdicht is of fatsoenlijke afwatering heeft tot zelfs een meterslange scheur in het beton. |
![]() |
advertentie |
19-05-2025 09:01:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Die foto's zijn inderdaad niet om aan te zien. Ik ben geen betondeskundige, maar hier is toch wel erg slordig en vooral ook niet duurzaam werk geleverd. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |