16-07-2024 19:43:36 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dinsdag maakte de Provincie bekend dat Arriva, EBS en Keolis zich hebben ingeschreven in de regio Achterhoek en Rivierenland. De partij die de provincie uitkiest mag tien jaar lang al het vervoer in de twee gebieden verzorgen. Deze periode kan verlengd worden tot uiterlijk december 2042. De vervoerder die de aanbesteding wint krijgt ook de zorg voor de RegioExpress erbij. Dit is een sneltrein die vier keer tussen Arnhem en Doetinchem moet gaan rijden als aanvulling op de stoptrein. Ook de toekomstplannen van de vervoerders zullen worden meegenomen bij de selectie. Zo is één van de eisen dat uiterlijk op 1 januari 2030 toiletten in de treinen moeten zijn ingebouwd. Laatst bewerkt door moderator op 16-07-2024 22:17 |
16-07-2024 21:45:03 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Vreemde aanbesteding. Volgens de link hebben ze ingeschreven zonder dat ze weten waarop gegund wordt. In ieder geval het onderdeel 'resultaten uit het verleden' heeft een onbekende wegingsfactor. Laatst bewerkt door anton_ op 17-07-2024 05:39 |
16-07-2024 21:55:04 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Resultaten uit het verleden mocht (in het verleden?) niet meegenomen worden als gunningscriterium. Ik vermoed dat het artikel het ook niet juist heeft wat betreft gunningscriterium. Dat moet juist op voorhand bepaald en kenbaar gemaakt zijn om doelbewust naar één partij sturen verboden is. |
17-07-2024 06:58:56 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Ik lees het niet in het artikel, dus ik neem aan dat het aangepast is. |
![]() |
advertentie |
17-07-2024 07:15:36 | ||
---|---|---|
tjiftjaf
![]() |
s2c.mercell.com |
17-07-2024 17:42:30 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Er staat nog steeds: "In hoeverre behaalde resultaten uit het verleden overigens meetellen, zegt de Provincie Gelderland niet." Hoever deze reslutaten meetellen moet de provincie volgens mij vertellen aan de inschrijvers, aangezien deze de gunnings criteria moeten weten. |
17-07-2024 18:11:26 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
En dat doen ze ook, in hoofdstuk 7 van de aanbestedingsleidraad (zie de link van tjiftjaf). Resultaten uit het verleden staan daar niet bij als criterium. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 17-07-2024 18:12 |
15-10-2024 17:36:52 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
www.gelderland.nl Alle huidige 33 treinstellen binnen de concessie Achterhoek-Rivierenland worden opgeknapt. Ze krijgen de huisstijl van RRReis (de binnen- en buitenkant). Daarnaast worden de motoren vervangen door schonere exemplaren. Ook krijgen de treinstellen verschillende technische en cosmetische vernieuwingen die het comfort en de veiligheid reizigers verhogen. Zoals een AED (een draagbaar apparaat dat wordt gebruikt bij een hartstilstand) in alle treinstellen. De inbouw van toiletten wordt in alle 33 treinstellen meegenomen. De inbouw van de toiletten is tussen juli en oktober van 2027 afgerond. Dat is ruim 2 jaar eerder dan gevraagd werd in het Programma van Eisen. Laatst bewerkt door treinhobby op 15-10-2024 17:37 |
15-10-2024 17:50:47 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Goed nieuws, voor de achterhoek: Toiletten en een extra sneltrein. Zo te zien blijft een keer per uur de snelste route Arnhem - Winterswijk via Zutphen lopen. |
15-10-2024 17:57:04 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
De concessie-eisen zijn al een jaar bekend, daar had elke vervoerder uiteraard minimaal aan moeten voldoen... |
15-10-2024 20:15:28 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Het feit dat het een concessie-eis is betekent helaas niet dat er altijd aan voldaan wordt. Er zijn weleens geen geldige inschrijvingen geweest voor een aanbestendig. Arriva beloofd ook meer dan de concessie-eis. De toiletten worden ruim 2 jaar eerder ingebouwd. |
15-10-2024 21:56:24 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Zijn de huidige Breng en Arriva GTW's eigenlijk in de reizigersdienst te combineren? Laatst bewerkt door henri1972 op 15-10-2024 21:56 |
15-10-2024 22:41:31 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Nee, dat zijn ze niet. |
16-10-2024 00:54:48 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
'Nog niet' kun je beter zeggen. Is een kwestie van de software en de vervoerderspecifieke hardware aanpassen om ervoor te zorgen dat het met elkaar werkt. De Brengtreinen zijn immers van dezelfde generatie en destijds al meebesteld met de bestelling voor Achterhoek-Rivierenland door Arriva (je krijgt dan hetzelfde verhaal als toen de CXX 5037 overging van de Valleilijn naar de Vechtdallijn). Laatst bewerkt door selivio op 16-10-2024 00:56 |
16-10-2024 07:07:14 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ter voorkoming van misverstanden: het is juridisch niet aan te raden om een inschrijving te accepteren die niet aan de minimale eisen doet. Dan krijg je gegarandeerd rechtszaken van de verliezende partijen. |
16-10-2024 08:11:38 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Beter gezegd: het is als concessieverlener (met een c) juridisch niet aan te raden inschrijvingen die niet voldoen te honoreren met een opdracht. |
16-10-2024 10:33:13 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Krijgen we na het inbouwen van een toilet weer een toelatingscircus? |
16-10-2024 11:13:53 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
D'r zal vast het een en ander toegelaten moeten worden, maar dat zal denk ik tot papieren excercitie beperkt kunnen blijven. |
16-10-2024 13:15:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Verwacht dat dit allemaal tegelijkertijd gebeurd, dus dan neem ik aan iets meer mee dan alleen papierwerk? De SLT's moesten toch ook opnieuw toegelaten worden? |
16-10-2024 15:17:30 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Iets wordt vooral toelatingsplichtig als het impact heeft op iets veiligheidsgerelateerds. Bijvoorbeeld: remsysteem, loopstabiliteit (alles met wielen/draaistellen), maar ook beïnvloeding van het seinstelsel via b.v. de retourstroom van elektrische treinen. Als je toiletten inbouwt, ga je massa toevoegen aan (één kant van) de trein, en dat zou invloed kunnen hebben op aslast en loopstabiliteit. Dus dat moet dan uitgezocht worden. Maar dat is toch ook bij papierwerk gebleven, ze hebben toch geen testritten o.i.d. gedaan? Als je de motor vervangt door een ander type, hoeft er ook niet per se veel te veranderen, denk ik. |
16-10-2024 15:19:55 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Enige wat natuurlijk wel zo is dat we in Nederland al GTW's met toilet hebben rondrijden in Groningen en Friesland. Weet niet of dat teveel appels met peren vergelijken is? |
16-10-2024 16:26:07 | ||
---|---|---|
JPvanLingo
![]() |
Van wat ik zo kan terugvinden van de noordelijke stellen zijn daar geen toiletten ingebouwd tijdens de revisie en waren deze dus al aanwezig(?). Dus dan wel een andere situatie zou ik zeggen. Tegelijkertijd zou ik zeggen dat de rekensom met aan een kant gewicht wel grofweg gelijk blijft als de toiletten op dezelfde plek als andere GTWs worden geplaatst. Laatst bewerkt door JPvanLingo op 16-10-2024 16:27 |
16-10-2024 16:45:02 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Toiletten zijn altijd al aanwezig inderdaad. Verder is de indeling van de noordelijke stellen anders. Kijk maar naar de raampartijen. |
16-10-2024 18:03:16 1 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Je zou zeggen dat je van het ene toegelaten type een ander toegelaten type maakt en het dus geen probleem zou moeten zijn. Maar de goed keuring van een type heeft maar een beperkte geldigheids duur voor" nieuwe stellen" En een geheel nieuwe toelating zal ook niet lukken door de verscherpte TSI normen.. Dus zal er hopelijk nog een gaatje in de wet zijn om het te realiseren. |
25-10-2024 03:19:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Een eenvoudige vraag waarop ik het antwoord maar niet kan vinden: gaat de treinconcessie van Breng (Ah - Dtc spits) nu wel of niet op in de nieuwe concessie Achterhoek/Rivierenland? |
25-10-2024 06:53:30 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Ja, meteen aan het begin. (Is overigens ma-vr overdag, niet alleen spits) |
25-10-2024 07:14:45 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En voor de volledigheid, de rest van de Breng-concessie ((trolley)bussen etc.) valt dan onder concessiegebied Arnhem-Nijmegen-Foodvalley, de regio die topografisch gezien dus tussen de "concessie-eilandjes" Rivierenland en Achterhoek ligt. |
25-10-2024 07:54:31 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dank jullie. Er is opmerkelijk weinig over dat feit geschreven. |
25-10-2024 08:05:08 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Klopt. Ze hebben er in Gelderland ook nog wat mee geschoven afgelopen jaren. Het was eerder de bedoeling Arnhem-Nijmegen bij Achterhoek-Rivierenland te houden voor één groot concessiegebied. Maar de stadsregio is er (met uitzondering van de treindienst Ah-Dtc) toch uit gehaald en samengevoegd met noodconcessie Veluwe Zuid wat straks de boeken ingaat als Arnhem-Nijmegen-Foodvalley. En waardoor Rivierenland en Achterhoek voor het busvervoer twee eilanden zijn. Maar goed, voor de klant is het straks allemaal RRReis. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
25-10-2024 08:21:20 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dus de Kippenlijn werd Valleilijn en straks Foodvalley lijn? |
25-10-2024 09:33:04 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Nee. Gewoon een lijn van RRReis. |
25-10-2024 10:40:40 | ||
---|---|---|
Roland55
![]() |
Waarbij Arnhem / Nijmegen / Foodvalley gezien de Gelderland-concessie ook RRReis wordt / blijft, daar waar de Valleilijn in de concessie Veluwe / IJssel zit. En een aantal busverbindingen rondom het Utrechtse Veenendaal toch in de Gelderland-concessie komen. |
25-10-2024 10:48:57 | ||
---|---|---|
NS1637
![]() |
De Valleilijn is een losse concessie waar alleen Amf-Ed in zit. |
25-10-2024 11:45:08 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Is de Vallei/Kippenlijn wel een consessie? Die is toch gewoon in opdracht gegeven omdat niemand hem wilde hebben? Of heb ik het mis? |
25-10-2024 11:58:30 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja je hebt het mis. Keolis heeft de concessie gewoon eerlijk gewonnen. |
25-10-2024 12:02:28 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
En ook al zou het vervoer onderhands gegund zijn, dan was het nog altijd een concessie geweest 😉 |