Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl
22-03-2023 11:55:28
Talbot
Talbot
Quote
aarclay (22-03-2023 11:35:56):

railcolornews.com (Paywall artikeltje)

Samenvatting: De ICE-3 Neo is momenteel bezig met toelatingsritten in België. Twee stellen (8006 en 8010) zijn een paar weken geleden naar België overgebracht.

Er wordt niet in het artikel over gesproken, maar ik verwacht dat na België Nederland aan de beurt is voor de toelatingsritten. Uiteindelijk moet de trein eind 2024 dus de huidige ICE-3M vervangen.


Halfuurtje later bijna en railcolornews.com is onbereikbaar 🙁 maar, wat gaat er dan gebeuren met de ICE3M, met name de NS stellen?



Laatst bewerkt door Talbot op 22-03-2023 11:56
 

22-03-2023 12:01:58
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat staat uitgebreid omschreven in dit topic.

 

22-03-2023 12:12:48
BVisser
BVisser

Gaat NS nog participeren in deze treinstellen? Staat dat er in?

 

22-03-2023 14:24:08
Marco
Marco
Quote
aarclay (22-03-2023 11:35:56):

railcolornews.com (Paywall artikeltje)

Samenvatting: De ICE-3 Neo is momenteel bezig met toelatingsritten in België. Twee stellen (8006 en 8010) zijn een paar weken geleden naar België overgebracht.

Er wordt niet in het artikel over gesproken, maar ik verwacht dat na België Nederland aan de beurt is voor de toelatingsritten. Uiteindelijk moet de trein eind 2024 dus de huidige ICE-3M vervangen.


De Velaro Neo heeft al rondjes gereden in Wildenrath voor de Nederlandse toelating. Al zullen er ook nog een paar in Nederland zelf nodig zijn voor de afronding.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-03-2023 18:54:01
icened200
icened200
Quote
aarclay (22-03-2023 11:35:56):

railcolornews.com (Paywall artikeltje)

Samenvatting: De ICE-3 Neo is momenteel bezig met toelatingsritten in België. Twee stellen (8006 en 8010) zijn een paar weken geleden naar België overgebracht.

Er wordt niet in het artikel over gesproken, maar ik verwacht dat na België Nederland aan de beurt is voor de toelatingsritten. Uiteindelijk moet de trein eind 2024 dus de huidige ICE-3M vervangen.


ICE 3- M had vele jaren in België een snelheidsperking tot 250;km p/u. Weet verder niet meer hoe het gegaan is.

Lijk me Velaro ICE 3 Neo geen probleem om met hun onderstellen 300 km p/u op ballastspoor te rijden. Ook op HSL Luik - Leuven.

 

22-03-2023 19:13:08
AlexNL
AlexNL

De ICE 3M heeft grote problemen gehad met opvliegende ballast bij snelheden van 300 km/u, wat te maken heeft met het aërodynamisch ontwerp. In Duitsland is dit geen probleem omdat men daar op HSLs niet met ballast werkt, maar kiest voor Rhedaspoor (zoals op onze HSL).

Toen men met de ICE 3MF naar Frankrijk wilde rijden, is er tijdens testritten aan de treinstellen zeer veel schade ontstaan door opvliegende ballast. Dezelfde problemen speelden in België, maar bij een lagere snelheid (250 km/u) niet.

Er zijn uiteindelijk aanpassingen gedaan aan de constructie, zodat er ook in Frankrijk aan snelheden van 300 km/u of hoger kon worden gereden. Mij is niet bekend of deze aanpassingen alleen zijn doorgevoerd op de 3MF-subserie of dat dit op alle 3Ms is toegepast.

Bij de vervolgserie (BR 407) zijn deze aanpassingen aan het ontwerp al vanaf de fabriek doorgevoerd.

 

23-03-2023 19:52:54
kleine_man
kleine_man

Die verbouwde stellen zijn ingedeeld in de serie 4680. Het laatste wat ik gezien heb is dat de DB geen onderscheid meer maakt in deze stellen in de omloop.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

24-03-2023 07:40:15
vrijgezel
vrijgezel

Het "Frankrijk-pakket" is verwijderd omdat de serie 407 de diensten hebben overgenomen (waren daar ook primair voor aangeschaft). Verzuimd werd echter om de bewuste treinstellen terug te nummeren, zijn nu gelijk aan de overige treinstellen serie 406 en rijden in dezelfde pool/omloop.

 

27-03-2023 00:04:11
Sanderbin
Sanderbin

Aldus deze tweet: Link. Zal de ICE 105 (Amsterdam Centraal - Basel) vanaf 27 mei maar tot en met Frankfurt rijden als ICE 225. De 105 zal vanuit Frankfurt gereden worden met ICE 4 XXL. Dit zal ook gelden voor de 104 die de 224 naar NL wordt.

 

27-03-2023 04:44:52
henri1972
henri1972

ICE 225/224 zal rijden: A'dam C - Köln Messe/Deutz -Frankfurt (M) hbf.

De 105 begint in Köln hbf en rijdt dan naar Basel SBB, de 104 rijdt Basel SBB - Köln hbf - Dortmund hbf.

Reizigers stappen over op Frankfurt Flugh.

Als er een omleiding is over Venlo dan start de 105 in Düsseldorf hbf.

 

14-06-2023 11:43:14
wouterder
wouterder

Voor de statistieken:

Gisteren (13 juni) heeft Railexperts/Raildadventure de eerste ICE 3 NEO, stel 8002, overgebracht van Venlo naar Amersfoort.

Neem aan dat vanuit daaruit testritten gedaan gaan worden in Nederland? In België zijn deze al even onderweg.

 

14-06-2023 11:52:47
henri1972
henri1972

Betreft dit dat een paar ritjes zoals bv bij de afgelverde ICNG stellen nu gebeurd? De originele ICE-3 rijdt natuurlijk al in NL? Of moet zo'n trein dan een heel circus van toelatingen en proefritten doorlopen?

 

14-06-2023 12:13:37
treinfan
treinfan

Wat bedoel je? De ICNG-ritten waar je op doelt zijn afnameritten van NS. De ICE3Neo is een nieuw treintype (gelukkig heel anders dan de ICE3) dat hier is voor testritten die nodig zijn voor de typetoelating.

 

14-06-2023 12:16:54
henri1972
henri1972

Dat bedoelde ik. Tnx voor je reactie.

 

14-06-2023 12:22:32
aarclay
aarclay

De periode van toelatingsritten kan wel een paar maanden duren. Het zijn geen paar ritjes, maar een hoop ritten en vele duizenden kilometers waarbij er een hoop procedures moeten worden afgevinkt.



Laatst bewerkt door aarclay op 14-06-2023 12:23
 

14-06-2023 12:30:44
mren
mren

En tot zo ver de Europese typegoedkeuring...



Laatst bewerkt door mren op 14-06-2023 12:30
 

14-06-2023 12:36:49
thom
thom

Niet overdrijven, je blijft immers altijd landafhankelijke situaties houden die in andere landen niet voorkomen en daar dus ook niet te testen zijn.

De storingsinterferentie meten van een DC tractieinstallatie tov de ATB baaninstallaties, kun je moeilijk doen in een AC land zonder ATB baanbeveiliging.

Alles kwa toelating wat gewoon gemeenschappelijk is word niet in elk land weer overnieuw getest en onderzocht maar gewoon overgenomen hoor.

 

14-06-2023 12:37:48
AlexNL
AlexNL

Is de testring in Wegberg-Wildenrath eigenlijk voorzien van ATB-EG?

 

14-06-2023 12:45:57
hellfire
hellfire

In hoeverre verschillen de ICE3neo's eigenlijk van de Eurostar E320 stellen?

 

14-06-2023 12:50:54 1
b2py
b2py

Ze zijn korter

 

14-06-2023 12:54:54
Marco
Marco
Quote
AlexNL (14-06-2023 12:37:48):

Is de testring in Wegberg-Wildenrath eigenlijk voorzien van ATB-EG?


Je hebt geen ATB nodig om de invloed van de trein op de ATB te meten. Er zijn maximale stromen per frequentieband vastgesteld door ProRail, en die kan je prima testen op een baanvak zonder treinbeveiliging.

De ATB testen zelf zijn volgens mij vrij eenvoudig en kunnen misschien zelfs met een draagbare ATB-lus die je onder de antenne legt.

 

14-06-2023 13:26:53
TtC
TtC
Quote
hellfire (14-06-2023 12:45:57):

In hoeverre verschillen de ICE3neo's eigenlijk van de Eurostar E320 stellen?


Er is onder andere een ETCS systeem van een andere fabrikant ingebouwd en ook het remsysteem is verschillend.

 

14-06-2023 17:22:26
thom
thom
Quote
Marco (14-06-2023 12:54:54):
Quote
AlexNL (14-06-2023 12:37:48):

Is de testring in Wegberg-Wildenrath eigenlijk voorzien van ATB-EG?


Je hebt geen ATB nodig om de invloed van de trein op de ATB te meten. Er zijn maximale stromen per frequentieband vastgesteld door ProRail, en die kan je prima testen op een baanvak zonder treinbeveiliging.

De ATB testen zelf zijn volgens mij vrij eenvoudig en kunnen misschien zelfs met een draagbare ATB-lus die je onder de antenne legt.


Dat laatste wat je beschrijft is de reguliere controle meting van het ATB-systeem, dat is iets anders dan kijken of een tractie installatie stoorsignalen genereerd die de werking van ATB kan verstoren.

 

14-06-2023 18:06:50
phantom
phantom
Quote
aarclay (14-06-2023 12:22:32):

De periode van toelatingsritten kan wel een paar maanden duren. Het zijn geen paar ritjes, maar een hoop ritten en vele duizenden kilometers waarbij er een hoop procedures moeten worden afgevinkt.


Worden dat dan enkel ritten over de lijn waarop ze ooit moeten gaan rijden ?
OF gaat dat ook "verdwalen" naar lijnen waar het misschien is terecht kan komen ivm omleidingen ??
Elke spoorlijn is (denk ik) uniek ten opzichte van de rest,als het gaat om plaatsing van seinen,hoe ergens te handelen op zo'n omleidingsroute,wegbekendheid enz enz.
Is daar iets over bekend ?



Laatst bewerkt door phantom op 14-06-2023 18:08
 

14-06-2023 18:15:03
AlexNL
AlexNL

Dat heeft met materieel weinig te maken, maar alles met wegbekendheid van het personeel.

Materieel krijgt een landelijke toelating voor het hoofdrailnet. Voor de HSL geldt een aparte toelating.

Er zijn een aantal vaste testroutes waar gebruik van gemaakt kan worden, daarom zie je nieuw materieel bijvoorbeeld vaak rijden tussen Helmond en Deurne, of richting Steenwijk.

 

14-06-2023 19:08:13
MetroRET
MetroRET

Krijgt de ICE3 Neo, dan ook toelating op de HSL (en Betuweroute?).

 

14-06-2023 19:22:36
Daan!
Daan!

Ik heb begrepen van wel.

 

14-06-2023 20:35:15
AlexNL
AlexNL

Betuwroute is nuttig als omleidingsroute. HSL is niet nodig voor ICE-diensten maar kan wel handig zijn voor Arriva's plannen.

 

14-06-2023 20:36:36
cuneo56
cuneo56
Quote
treinfan (14-06-2023 12:13:37):

Wat bedoel je? De ICNG-ritten waar je op doelt zijn afnameritten van NS. De ICE3Neo is een nieuw treintype (gelukkig heel anders dan de ICE3) dat hier is voor testritten die nodig zijn voor de typetoelating.


In theorie hoeft het tegenwooordig niet zo lang te duren.

Zoals het zou moeten lopen tegenwoordig wordt de " grote" toelating in b.v Duitsland uitgevoerd ( en dat lijkt erop dat dit zo is) en hoeft er voor elk ander land enkel de land-specifieke zaken getest te worden ( voor NL dus b.v. ATB, stoorstromen etc. ) en wordt de toelating door het ERA verstrekt en niet door elk land afzonderlijk.

Maar mocht de ICE3 Neo ook z'n Panto's verspelen in Zeeland , dan kon het wel eens veel langer duren😉.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-06-2023 20:36:42
DDZ7504
DDZ7504

Er is ooit een ICE3M getest op de HSL maar ik dacht destijds gelezen te hebben dat dat geen succes was. Wat er precies niet goed ging weet ik niet, maar het is sindsdien in elk geval niet voorgekomen.

 

14-06-2023 22:53:57
yappa
yappa

Dat was andersom: er was een ICE nodig om aan te tonen dat de HSL grondig genoeg gebouwd was om wervelstroomremmen te kunnen verdragen. En op dat moment was de ICE het enige voertuig in Nederland met dat soort remmen.

Toelating voor de Betuweroute zal de ICE 3neo sowieso nodig hebben, anders komt-ie het stukje Zv - Zvg niet door.

 

14-06-2023 23:05:17
wouterder
wouterder

en voor omleidingen natuurlijk tussen Meteren en Elst

 

17-06-2023 08:49:50
michaben
michaben

Ik zag iets langskomen over een testrit met een ICE over de HSL komende nacht, dat zal dan wel om deze ICE3 Neo gaan?

 

17-06-2023 09:25:07
Sanderbin
Sanderbin

Of dat de 3neo zal zijn, geen idee. Wat ik wel weet is dat de 3neo vandaag en morgen testritten doet met de oorspronkelijke route Asd - Zvg - Mas - Zvg - Asd waar geen tijden van bekend zijn helaas

 

17-06-2023 23:24:08
rolandrail
rolandrail
Quote
michaben (17-06-2023 08:49:50):

Ik zag iets langskomen over een testrit met een ICE over de HSL komende nacht, dat zal dan wel om deze ICE3 Neo gaan?


Correct.

 

11-07-2023 01:51:50
BAKEMONO
BAKEMONO

Weet iemand of de ICE3 neo nachtelijke testritten doet in de richting flevoland?

ik dacht namelijk vandaag om 01:24 in het donker over de zandhazenbrug iets wat niet op normaal materieel leek te zien rijden. en ook niet op icng of vracht. met pech was het gewoon leegmat SNG 10 of 11.

Daarnaast reed ik zelf over de A1/A6 en was het lastig op te vangen. dat ding schakelde net op richting 140 en kon het niet meer bijhouden

 

11-07-2023 08:31:51
michaben
michaben

Er zijn inderdaad weer testritten gepland op de Hanzelijn.

 

17-07-2023 22:15:37
TtC
TtC

De eerste beelden van het nieuwe interieur van de ICE 3Neo, toegepast van het 17e treinstel. De eerste 16 treinstellen zijn uitgerust met het "oude" interieur, met (verbeterde) stoelen uit de ICE 4.



Laatst bewerkt door TtC op 17-07-2023 22:27
 

17-07-2023 22:40:03
mtlx
mtlx

Dit zijn exact dezelfde stoelen zo te zien, alleen is het leer gewijzigd voor stof en het plastic voor (nep?)houten details.

 

17-07-2023 23:15:09
TtC
TtC

Optisch lijken de stoelen op elkaar, technisch zijn het verschillende stoelen. Bij het verstellen van de nieuwe stoelen gaat ook de hoofdsteun mee, waarbij deze bij de huidige niet verstelbaar is. Daarnaast is het ook in de 2e klas mogelijk om het zitgedeelte apart naar voren te trekken, een functie die bij de oude stoelen was voorbehouden aan de 1e klas. Zie film vanaf minuut 6:40.

 

18-07-2023 01:39:02
dennistd
dennistd
Quote
TtC (17-07-2023 23:15:09):

Optisch lijken de stoelen op elkaar, technisch zijn het verschillende stoelen. Bij het verstellen van de nieuwe stoelen gaat ook de hoofdsteun mee, waarbij deze bij de huidige niet verstelbaar is. Daarnaast is het ook in de 2e klas mogelijk om het zitgedeelte apart naar voren te trekken, een functie die bij de oude stoelen was voorbehouden aan de 1e klas. Zie film vanaf minuut 6:40.


Die manier van stoel verstellen is in de ICE4 ook in de 1e klas niet mogelijk. Zodra je de zitting naar voren haalt gaat vanzelf de rugleuning mee.

 

18-07-2023 07:05:29
anton_
anton_
Quote
TtC (17-07-2023 23:15:09):

Optisch lijken de stoelen op elkaar, technisch zijn het verschillende stoelen. Bij het verstellen van de nieuwe stoelen gaat ook de hoofdsteun mee, waarbij deze bij de huidige niet verstelbaar is. Daarnaast is het ook in de 2e klas mogelijk om het zitgedeelte apart naar voren te trekken, een functie die bij de oude stoelen was voorbehouden aan de 1e klas. Zie film vanaf minuut 6:40.


Link werkt niet ( meer )

 

18-07-2023 08:12:26
TtC
TtC

Het filmpje is de onderste afbeelding in de link (deze werkt weer).

 

18-07-2023 08:15:55
TtC
TtC
Quote
dennistd (18-07-2023 01:39:02):
Quote
TtC (17-07-2023 23:15:09):

Optisch lijken de stoelen op elkaar, technisch zijn het verschillende stoelen. Bij het verstellen van de nieuwe stoelen gaat ook de hoofdsteun mee, waarbij deze bij de huidige niet verstelbaar is. Daarnaast is het ook in de 2e klas mogelijk om het zitgedeelte apart naar voren te trekken, een functie die bij de oude stoelen was voorbehouden aan de 1e klas. Zie film vanaf minuut 6:40.


Die manier van stoel verstellen is in de ICE4 ook in de 1e klas niet mogelijk. Zodra je de zitting naar voren haalt gaat vanzelf de rugleuning mee.


Met de rechter hendel gaat de rugleuning mee, met de linker handel (alleen in de 1e klas) gaat het zitgedeelte naar voren of naar achteren.

 

18-07-2023 08:23:02
mtlx
mtlx
Quote
TtC (17-07-2023 23:15:09):

Optisch lijken de stoelen op elkaar, technisch zijn het verschillende stoelen. Bij het verstellen van de nieuwe stoelen gaat ook de hoofdsteun mee, waarbij deze bij de huidige niet verstelbaar is. Daarnaast is het ook in de 2e klas mogelijk om het zitgedeelte apart naar voren te trekken, een functie die bij de oude stoelen was voorbehouden aan de 1e klas. Zie film vanaf minuut 6:40.


Dat zijn allemaal details die als opties op een stoelmodel genomen kunnen worden, maar het blijft gewoon hetzelfde stoelmodel.

 

18-07-2023 11:18:47
john2
john2
Quote
TtC (17-07-2023 22:15:37):

De eerste beelden van het nieuwe interieur van de ICE 3Neo, toegepast van het 17e treinstel. De eerste 16 treinstellen zijn uitgerust met het "oude" interieur, met (verbeterde) stoelen uit de ICE 4.


Ben me aan het afvragen wat de functie is van de schermen die op de foto's te zien zijn?

Is hier reis informatie op te zien?

 

18-07-2023 11:29:08
AlbertP
AlbertP

Dat is de tablet van een reiziger die in de tablethouder ingeklemd kan worden.

De schermen aan het dak zijn voor reisinformatie.

 

18-07-2023 15:42:38
AlexNL
AlexNL

Smaak is persoonlijk, wat ik zo zie van het nieuwe ICE-interieur spreekt me eigenlijk niet zo aan. Beetje sfeerloos.

 

18-07-2023 16:14:56
train85
train85

Zelf vind ik het er mooi uit zien, beter wat we nu in de ICE3 niet gerenoveerde stellen hebben.

 

18-07-2023 17:23:34
henri1972
henri1972

Zo op t oog ziet t er mooi uit. Echter heb ik persoonlijk liever de huidige leren stoelen dan die stoffen dingen. Maar een ander zal dat misschien anders hebben.

 

19-07-2023 09:40:54 2
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (18-07-2023 15:42:38):

Smaak is persoonlijk, wat ik zo zie van het nieuwe ICE-interieur spreekt me eigenlijk niet zo aan. Beetje sfeerloos.


Stemmig grijs. Als er een standaard duitser in pak in zit zie je niet dat de stoel bezet is 😃

 

16-08-2023 13:46:59
5431
5431

ICE 4653, nu onderweg in trein 125, heeft recent een revisie gehad (xx.07.23) en is nu bestickerd als DB-treinstel.

 

16-08-2023 13:54:30
vrijgezel
vrijgezel

Alleen treinstel 406 051/551 "Amsterdam" heeft een revisie gehad, de overige treinstellen serie 406 ondergaan geen revisie meer in het licht van de komst van de vervangende serie 408.

Enkele treinstellen, andere dan de 051/551 hebben alleen nieuwe opschriften gekregen van hetzelfde type als de gereviseerde 406 051/551 (en de serie 403). Van binnen is er niets veranderd.

 

16-08-2023 15:01:21
103 220-0
103 220-0

406 053: IS700 23.07.2023
(406 051: IS700 01.03.2019)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-08-2023 19:37:05
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
vrijgezel (16-08-2023 13:54:30):

Alleen treinstel 406 051/551 "Amsterdam" heeft een revisie gehad, de overige treinstellen serie 406 ondergaan geen revisie meer in het licht van de komst van de vervangende serie 408.

Enkele treinstellen, andere dan de 051/551 hebben alleen nieuwe opschriften gekregen van hetzelfde type als de gereviseerde 406 051/551 (en de serie 403). Van binnen is er niets veranderd.


Ze krijgen wel degelijk een technische revisie alleen zijn er een aantal dingen weg gelaten in het reizigersgedeelte en de reisinfo.

 

31-08-2023 22:53:06
5431
5431

Vagonweb.cz heeft inmiddels tekeningen van de 408 beschikbaar gesteld. Bij het bekijken ervan word ik niet erg enthousiast. Ten opzichte van de 406 vervallen de Abteile volledig, dat was al bekend, maar ook de uitlijning van stoelen en ramen is voor een groot deel weg. Bij het bekijken van de plattegronden lijkt het alsof de wagens zonder ergens naar te kijken vol gestampt zijn met stoelen en het puur toeval is als het toevallig een keer past dat je naar buiten kunt kijken.



Laatst bewerkt door 5431 op 01-09-2023 08:16
 

01-09-2023 00:18:40
AlexNL
AlexNL

Van het weglaten van de kleinere hokjes is al sprake bij de Baureihe 407, en ook daar is destijds veel kritiek op geweest. De ICE 4 heeft last van hetzelfde probleem: veel stoelen maar geen aandacht voor uitzicht. Daardoor kijken reizigers soms naar een plastic wand terwijl hun koffers genieten van het Duitse landschap.

Dat het bij de BR 408 hetzelfde is verrast me daarom ook niet.

 

02-09-2023 09:55:33
TtC
TtC
Quote
5431 (31-08-2023 22:53:06):

Vagonweb.cz heeft inmiddels tekeningen van de 408 beschikbaar gesteld. Bij het bekijken ervan word ik niet erg enthousiast. Ten opzichte van de 406 vervallen de Abteile volledig, dat was al bekend, maar ook de uitlijning van stoelen en ramen is voor een groot deel weg. Bij het bekijken van de plattegronden lijkt het alsof de wagens zonder ergens naar te kijken vol gestampt zijn met stoelen en het puur toeval is als het toevallig een keer past dat je naar buiten kunt kijken.


Bij serie 406 is men bij de constructie van de bakken uitgegaan van al dan niet fictieve coupés (Abteil in Duits) met steeds twee stoelrijen per raam. In de 1e klas heeft men een grotere steek dan in de 2e klas zodat er daar minder, maar langere ramen zijn toegepast (op het laatste raampje na, waar maar een kort raam paste, met een stoelrij). Vanaf de serie 407 heeft men uit kostenoverwegingen besloten hiervan af te zien en in de basis nog maar twee soorten bakken (kopbak en tussenrijtuig) te maken ten opzichte van de vijf verschillende in de serie 406 (kopbak 1e klas, tussenrijtuig 1e klas, restauratierijtuig, tussenrijtuig 2e klas en een kopbak 2e klas). Bij serie 408 (en 412) is dit niet anders. In feite wordt er een lege buis gecreëerd waarbij de klant naar hartelust stoelen en ander meubilair in kan laten plaatsen zonder rekening te houden met de indeling van de ramen.

Hierbij de indeling van de serie 408:

ICE 3 Neo Sitzplan

 

02-09-2023 15:06:48
AlexNL
AlexNL

Bij de ICE L lijkt het er gelukkig op dat er veel meer is nagedacht over de stoel-raam-verdeling, op alle foto's van het interieur die tot nu toe te vinden zijn ziet het er goed uit. Mediathek der Deutschen Bahn – Mitarbeiter (deutschebahn.com)

 

02-09-2023 17:50:44 1
brun
brun

Nou zit ik best vaak in een ICE4 en ik heb niet de indruk dat het mensen stoort dat ze soms geen raam pal naast hun stoel hebben. Vrijwel iedereen zit toch continu naar een mobiel/tablet/laptop/boek te turen. Zelf vind ik het ook niet zo'n groot punt. Sterker nog, die stoelen zijn prettige werkplekken, je zit daar immers in zo'n prettig 'gesloten hoekje'.

Zou me niet verbazen als dat precies de reden is waarom ze niet langer veel geld investeren in een perfecte stoel-raam-opstelling.

De Abteile mis ik zelf ook, maar ik heb toch al best vaak van jonge reizigers gehoord dat die zulke 'hokjes' helemaal niet prettig vinden, ze willen namelijk niet met 5 vreemden in een afgesloten ruimte zitten. Dat heb ik zelf ook, als ik erover nadenk - ik ga ook geen Abteil binnen waar al een paar andere mensen zitten.



Laatst bewerkt door brun op 03-09-2023 05:06
 

02-09-2023 19:15:41
BVisser
BVisser
Quote
TtC (02-09-2023 09:55:33):
Quote
5431 (31-08-2023 22:53:06):

Vagonweb.cz heeft inmiddels tekeningen van de 408 beschikbaar gesteld. Bij het bekijken ervan word ik niet erg enthousiast. Ten opzichte van de 406 vervallen de Abteile volledig, dat was al bekend, maar ook de uitlijning van stoelen en ramen is voor een groot deel weg. Bij het bekijken van de plattegronden lijkt het alsof de wagens zonder ergens naar te kijken vol gestampt zijn met stoelen en het puur toeval is als het toevallig een keer past dat je naar buiten kunt kijken.


Vanaf de serie 407 heeft men uit kostenoverwegingen besloten hiervan af te zien


Waar zit hem die kostenbesparing dan in? Nou ben ik geen constructeur maar is het zo bezwaarlijk om eerst de stoelindeling te ontwerpen en daar de raamindeling op te ontwerpen?



Laatst bewerkt door BVisser op 02-09-2023 19:16
 

02-09-2023 19:26:10
Daan!
Daan!

Ze maken minder verschillende bakken. Dus een gestandaardiseerder ontwerp. De klant moet dan ahw zelf zijn stoelen erin.

 

02-09-2023 20:35:30
treinhobby
treinhobby

En een keer nieuw interieur erin en het klopt al niet meer..
Kijk maar naar de ICM(m).

Als ze met een ander model stoel/bank er 1 extra rij per bak kwijt kunnen, wordt dat gerust gedaan.

Het zou dan wel netjes zijn als je vervolgens bij het reserveren kunt aangeven dat je een plek met 'uitzicht' wilt.

 

02-09-2023 22:53:27
TtC
TtC

In de DB app kun je zelf een stoel kiezen. Zitplaatsen zonder uitzicht zijn gekenmerkt met een uitroepteken. Mits beschikbaar kun je er dus zelf voor kiezen of je een zitplaats met of zonder uitzicht wilt.

 

03-09-2023 11:39:29
thom
thom
Quote
BVisser (02-09-2023 19:15:41):
Quote
TtC (02-09-2023 09:55:33):
Quote
5431 (31-08-2023 22:53:06):

Vagonweb.cz heeft inmiddels tekeningen van de 408 beschikbaar gesteld. Bij het bekijken ervan word ik niet erg enthousiast. Ten opzichte van de 406 vervallen de Abteile volledig, dat was al bekend, maar ook de uitlijning van stoelen en ramen is voor een groot deel weg. Bij het bekijken van de plattegronden lijkt het alsof de wagens zonder ergens naar te kijken vol gestampt zijn met stoelen en het puur toeval is als het toevallig een keer past dat je naar buiten kunt kijken.


Vanaf de serie 407 heeft men uit kostenoverwegingen besloten hiervan af te zien


Waar zit hem die kostenbesparing dan in? Nou ben ik geen constructeur maar is het zo bezwaarlijk om eerst de stoelindeling te ontwerpen en daar de raamindeling op te ontwerpen?


De raamindeling is ook afhankelijk van het casco, je kunt niet zomaar overal ramen plaatsen aangezien daartussen ook nog wel wat constructie spanten zitten.

 

03-09-2023 13:26:09
vrijgezel
vrijgezel

Tegenwoordig lijkt het erop dat fabrikanten eerst de romp ontwerpen en dan pas het interieur erin zetten. En dat interieur kan ook bij een revisie of na gewijzigde inzichten veranderen en komt de raamindeling niet meer overeen met de interieuropstelling, waardoor sommige reizigers het uitzicht hebben op een raamstijl (voor zover ze niet naar een beeldscherm staren of een boek of krant lezen). Dit is niet alleen voorbehouden aan de ICE, ik heb het ook al in de ICNG mogen ervaren.

 

03-09-2023 13:28:32
henri1972
henri1972

Niks nieuws hoor, de Intercity Hondekoppen hadden ook blinde plaatsen.

 

03-09-2023 15:39:45
gvttreinen
gvttreinen

Interieur is de wens van de spoorwegonderneming, keuze steek, soort stoelen etc.

 

03-09-2023 16:13:49
BVisser
BVisser
Quote
henri1972 (03-09-2023 13:28:32):

Niks nieuws hoor, de Intercity Hondekoppen hadden ook blinde plaatsen.


Bij ICR (eerste in 1980) en ICM (eerste 1977) werd er vanaf bouw ook rekening mee gehouden. Tot de renovatie van beide, toen was dat afgelopen.

 

03-09-2023 16:22:44
vrijgezel
vrijgezel

Bij het ICM alleen in het motorrijtuig en dan ook alleen in het eerste deel vanaf de cabine gezien tot de middenscheiding. In de andere afdeling aan de andere kant van die middenscheidig en in de andere rijtuigen is alles bij het oude gebleven wat stoelopstelling ten opzichte van de vensters bestreft.

 

11-12-2023 21:42:45
FLIRT2525
FLIRT2525

Aldus het Duitse forum Drehscheibe heeft er eind november een bakwissel plaatsgevonden tussen de treinstellen 4604 en 4654. De bakken 406 054 en 406 154 zijn naar treinstel 4604 gegaan om daar de door brand beschadigde 406 004 en 406 104 te vervangen. Treinstel 4604 is daarmee weer in dienst, en de 4654 nu dus buiten dienst.

Link met foto's

 

12-12-2023 17:57:45
bacr
bacr

Is er dan wat bijzonders met de 4654 aan de hand dat deze bakken moet afstaan aan een andere ICE3? Presteert dit stel slechter dan de andere stellen? Jammer, want de 54 is toch nog één van de stellen met het NS-logo erop?

 

12-12-2023 18:27:03
klaass16
klaass16
Quote
bacr (12-12-2023 17:57:45):

Is er dan wat bijzonders met de 4654 aan de hand dat deze bakken moet afstaan aan een andere ICE3? Presteert dit stel slechter dan de andere stellen? Jammer, want de 54 is toch nog één van de stellen met het NS-logo erop?


4654 was jaren geleden verkocht aan DB als ik het goed heb.

 

12-12-2023 19:44:33
cuneo56
cuneo56

De 4654 is jaren terug bij Zevenaar op het eind van een andere trein gereden door ( voor mij) onduidelijke redenen ( iets met mogelijke koperdiefstal in een wissel of zoiets) samen met een DB ICE die in de Pfalz op een vuilniswagen was gereden werd daaruit weer een functionerend treinstel samengesteld.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 12-12-2023 19:48
 

12-12-2023 20:38:09
koploper1
koploper1
Quote
cuneo56 (12-12-2023 19:44:33):

De 4654 is jaren terug bij Zevenaar op het eind van een andere trein gereden door ( voor mij) onduidelijke redenen ( iets met mogelijke koperdiefstal in een wissel of zoiets) samen met een DB ICE die in de Pfalz op een vuilniswagen was gereden werd daaruit weer een functionerend treinstel samengesteld.


de 4654 had van de 4681 de 406581 en 406681 gekregen.

de 4604 heeft nu van de 4654 de 406054 en 406154 gekregen.



Laatst bewerkt door koploper1 op 12-12-2023 20:39
 

06-04-2024 02:55:17
seinhuis
seinhuis

Vanaf 2025 gaat vermoedelijk een directe ICE naar München.

Treindienst naar Basel komt in ieder geval te vervallen.



Laatst bewerkt door seinhuis op 06-04-2024 02:56
 

06-04-2024 10:18:00 1
john2
john2

Moet men dan in München voor Basel overstappen?

 

06-04-2024 10:25:42
bart84
Moderator
bart84

Topografisch gezien is dat natuurlijk ver om.
Overstappen vanuit (de ICE uit) Nederland naar Basel kan je beter doen in Koln of Frankfurt (Flughafen).

 

06-04-2024 10:26:42
stefanvw14
stefanvw14

Quote
john2 (06-04-2024 10:18:00):


Moet men dan in München voor Basel overstappen?



Er even vanuitgaande dat deze ICE de route over Stuttgart maakt kan je dan dus op Mannheim mogelijk cross platform overstappen en anders kan je ook nog in Stuttgart overstappen op de Gaubahn InterCity, die rijdt ieder uur van Stuttgart naar Zürich HB. Mocht de ICE over Würzberg en Nürnberg gaan vervalt dit geheel…, dus te hopen dat ze na Frankfurt Flughafen via Mannheim, Stuttgart en Augsburg rijden.

 

06-04-2024 10:30:27
mren
mren

En vanuit de regio Rotterdam ben je via Parijs weer sneller in Basel.

 

06-04-2024 22:08:21
AlbertP
AlbertP

Quote
stefanvw14 (06-04-2024 10:26:42):


Er even vanuitgaande dat deze ICE de route over Stuttgart maakt kan je dan dus op Mannheim mogelijk cross platform overstappen en anders kan je ook nog in Stuttgart overstappen op de Gaubahn InterCity, die rijdt ieder uur van Stuttgart naar Zürich HB. Mocht de ICE over Würzberg en Nürnberg gaan vervalt dit geheel…, dus te hopen dat ze na Frankfurt Flughafen via Mannheim, Stuttgart en Augsburg rijden.


Qua tijd past een doorbinding aan ICE 622/623 via Nürnberg het best. Die rijden nu beide buiten patroon met een extra stop om plaats te maken voor ICE 104/105 en EC 6/7 (waarbij de EC als aparte trein per drgl 2026 vervalt en een ICE 104/105 Hamburg-Basel ontstaat.)

De 622/623 rijdt in Keulen via station Messe/Deutz, en de rijtijd wordt dan dermate versneld dat er in Frankfurt Flughafen een ruime overstap op de nieuwe 104/105 bestaat (drgl 2025: Ruhrgebied-Basel, drgl 2026: Hamburg-Basel) - de reistijd naar Basel blijft dan gelijk.

Voor een verbinding via Stuttgart zou er nog 20 minuten gewacht moeten worden op ICE 914/917, terwijl de reistijd van de 104/105 nu al vrij ruim is. Maar na de ingebruikname van Stuttgart 21 zou dat zomaar kunnen veranderen (was voorzien voor drgl 2026 maar wordt waarschijnlijk uitgesteld of een gedeeltelijke ingebruikname.)



Laatst bewerkt door AlbertP op 06-04-2024 22:15
 

07-04-2024 15:28:19
MetroRET
MetroRET

Wat ik begreep, zal het een slag 917/912 worden, waarbij de 912 in het pad van de 120 zal worden gelegd.

Ds 917 zal dan een half uur later vertrekken tov de 105 nu; waarmee dus een 2-uursdienst tussen de 121 en123 zal worden gevormd.

De huidige 120 wordt dan dus 2 uur naar voren gehaald (124 +4u) met de 122 daar precies tussenin.

 

07-04-2024 15:49:51
AlbertP
AlbertP

Bedankt voor de informatie, ik had gedacht dat die dienstregeling niet haalbaar zou zijn, omdat dat een versnelling van 5-10 minuten betekent t.o.v. het huidige pad van de 120-serie (of worden er stops geschrapt, zoals Siegburg/Bonn?)

 

10-04-2024 19:43:09
5431
5431

Dan voeg je richting Nederland dus een rit toe. 124 Köln ca 14.45, 122 16.45, 120 18.45, 912 20.45.
In de tegenrichting verandert/verschuift de huidige 105 alleen iets naar 917. Dan zou dus ook een rit richting NL dubbel moeten gaan rijden, anders heb je een treinstel te weinig.



Laatst bewerkt door 5431 op 10-04-2024 19:47
 

10-04-2024 20:27:52
michaben
michaben

Er blijven evenveel treinen rijden, alleen worden ze dan netjes om de 2 uur verdeeld waar nu nog de 104, 105 en 122 buiten patroon rijden. Dus 7 treinen richting Duitsland (waarvan de 225 met dubbel stel) en 8 treinen richting Nederland per dag.



Laatst bewerkt door michaben op 11-04-2024 07:37
 

10-04-2024 22:45:59
sigma
sigma

Eigenlijk zou je toch willen dat er geen 1 trein meer buiten patroon rijdt? Waarom blijven er toch 3 treinen buiten patroon rijden?

 

10-04-2024 23:19:47
AlbertP
AlbertP

michaben zegt dat er nu nog 3 treinen buiten patroon rijden.

In het voorgestelde plan hebben alleen de 912/917 afwijkende tijden in Duitsland, en misschien wat minutenwijzigingen aan onze kant om dat passend te maken.

 

12-04-2024 14:19:18
MennoSBB
MennoSBB

NS Internationaal bevestigd nu ook de plannen voor de directe trein naar München.

www.nsinternational.com

De trein gaat via Stuttgart rijden. Reistijd: ongeveer 7 uur

maar:

"Het definitieve besluit over de nieuwe verbinding naar München hangt af van de verdeling van de capaciteit door de netbeheerders in Duitsland en Nederland die in augustus plaatsvindt."

 

12-04-2024 15:42:40 1
bacr
bacr

Ik keek gisteren de VPRO Tegenlicht-uitzending 'Europa spoort niet' nog een keer terug en in het licht daarvan zou je bijna kunnen zeggen dat verdwijnen van de verbinding met Zwitserland na bijna een eeuw (!) misschien wel symptomatisch is voor het de situatie van het grensoverschrijdende verkeer in Europa....

 

12-04-2024 16:52:45
phantom
phantom

Zolang (het er op lijkt) dat alle nationale vervoerders hun eigen treinen op 1 blijven zetten ten nadele van internationale treinen uit een ander land,dan is dat niet geheel onterecht die gedachte.
Zover ik het nu denk te begrijpen(dan stelt elke nationale vervoerder zonder organisatie die meekijkt en evt corrigeert) die kunnen doen wat ze willen om te zorgen dat eigen treinen 1st komen.
Zonder echt prioriteit te geven aan internationale treinen waar ze weinig aan verdienen.



Laatst bewerkt door phantom op 13-04-2024 09:10
 

19-04-2024 17:44:14
mren
mren

Vanaf 15 juni is inzet van de ICE3neo voorzien op de verbinding naar Amsterdam.

(Aldus Marcus Grahnert)

 

19-04-2024 18:28:07 1
Daan!
Daan!

Integraal?

 

19-04-2024 18:30:22
mren
mren

Zo te zien wel. Heb enkel reizen gepland bij DB en ook daar zie je dat er een Neo gepland staat als je zitplaats wilt reserveren (oa te zien aan positie bistro)

 

19-04-2024 18:55:18
AlbertP
AlbertP

De reservering van de fietsplekken is nog geblokkeerd. De DB behoudt zich daarmee de mogelijkheid voor om toch BR 406 in te zetten (waarbij wel veel zitplaatsreserveringen omgewisseld moeten worden, maar die kunnen tegenwoordig automatisch opnieuw toegekend worden.)

 

21-04-2024 06:06:11
Xander140
Xander140

Quote
mren (19-04-2024 17:44:14):


Vanaf 15 juni is inzet van de ICE3neo voorzien op de verbinding naar Amsterdam.

(Aldus Marcus Grahnert)


wel een bizarre gok! Je zit midden in het EK voetbal en dan je materiaalpark omwisselen vind ik weinig verstandig. Maar goed wie ben ik.... Als het mis gaat heb je wel echte problemen

 

21-04-2024 08:15:12
geert
geert

Het is vlak voor de eerste wedstrijd van Nederland en volgens mij was dit juist het plan om zo veel mogelijk supporters per trein te vervoeren omdat dit het groenste EK ooit moet worden. Die risico’s vallen wel mee, de BR 406 is altijd nog achter de hand en dan niet brakker dan ze nu al zijn.

Start de inzet naar België ook per 15 juni?

 

21-04-2024 12:16:38
treinhobby
treinhobby

Voor supportstreinen wordt toch altijd juist oud materieel ingezet? 🤨

 

21-04-2024 12:51:09
MetroRET
MetroRET

Quote
geert (21-04-2024 08:15:12):


Het is vlak voor de eerste wedstrijd van Nederland en volgens mij was dit juist het plan om zo veel mogelijk supporters per trein te vervoeren omdat dit het groenste EK ooit moet worden. Die risico’s vallen wel mee, de BR 406 is altijd nog achter de hand en dan niet brakker dan ze nu al zijn.

Start de inzet naar België ook per 15 juni?



Correct, echter is de overgang al op 14 juni (met enkel een aantal ritten 406 van/naar Brussel op 14/6).

 

21-04-2024 12:58:31
Xander140
Xander140

Quote
treinhobby (21-04-2024 12:16:38):


Voor supportstreinen wordt toch altijd juist oud materieel ingezet? 🤨


Als ik ergens leuke supporters vind is het bij EKs en WKs dat is dus echt top publiek en veel zonder problemen met agressief gedrag. Maar terug te komen op het onderwerp ik hoop dat het allemaal loopt zoals het zou moeten zijn mij leert met nieuw mat niet te vroeg juichen en als er wat mis gaat is het niet even 1,2,3 een nieuwe trein regelen dat kost vaak uren.

 

21-04-2024 13:24:13 1
treinhobby
treinhobby

Aangezien dit ruim van tevoren gepland is, kunnen ze toch een (aantal) 406’en klaar hebben staan in Amsterdam en Köln?

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl