Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl
21-04-2024 15:00:12
seinhuis
seinhuis

Quote
treinhobby (21-04-2024 12:16:38):


Voor supportstreinen wordt toch altijd juist oud materieel ingezet? 🤨



Voor risico voetbal treinen (wat niet meer bestaat) wordt meestal het nieuwste materieel ingezet.

Dit omdat deze trein het meeste dagwaarde heeft (en dus meeste vergoeding van verzekering). Ook zijn hiervan het meest reserveonderdelen op voorraad of nog leverbaar.

EK en WK heeft weinig risico, hooguit dat Nederlandse schoonmakers extra werk hebben en balen dat Duitse statiegeld flessen/blikjes niet in Nederland ingeleverd kunnen worden.

 

25-04-2024 12:02:14
brun
brun

Denk dat 't hier relevant is. Van 16 juli tot 16 augustus is de hogesnelheidslijn tussen Köln en Frankfurt dicht. Omleiding via het dal van de Rijn, wat circa 1 uur en 45 minuten extra reistijd oplevert. Bron op Drehscheibe.

 

26-04-2024 10:22:16
AlbertP
AlbertP

De ICE uit Nederland rijdt tot Köln Messe/Deutz. De overstappen naar Zuid-Duitsland zijn ongunstig, alleen de 225 (vervanger van 105) heeft een overstap van 10 minuten op de ICE 2405 naar München via Stuttgart en op de ICE 627 naar München via Neurenberg. De eerste heeft 1 uur meer reistijd, de laatste zelfs 1:40 meer.

De ICE naar Basel is vanuit de andere ICE's bereikbaar door van Messe/Deutz naar Hbf te lopen, overstaptijd van ca. 3 kwartier moet genoeg zijn.



Laatst bewerkt door AlbertP op 26-04-2024 10:46
 

26-04-2024 12:15:07
Muizeneus
Muizeneus

Er is in D-land nog niemand op het idee gekomen om de andere ICE's extra in Messe/Deutz te laten stoppen?

Niks mis met een leuke wandeling over de Rijnbrug, en anders zijn er ook tientallen regionale treinen die in die 3 kwartier de rivier kruisen, maar het wil wel eens gebeuren dat die 3 kwartier door vertraging een stuk minder is en dan zou zo'n extra stop toch erg welkom zijn...



Laatst bewerkt door Muizeneus op 26-04-2024 12:15
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-04-2024 12:40:07
henri1972
henri1972

Je kan ook vaak in Düsseldorf Hbf al overstappen.

 

07-05-2024 15:34:24 1
DingeZ
DingeZ

Inmiddels staan op www.grahnert.de al een heel aantal wijzigingen aan de inzet bij DB die in de zomer gaan plaatsvinden, zo ook de inzet van de BR408 (ICE 3 neo). Zo ver ik kan zien zal dat naar planning als volgt gaan. Op 13 juni gaan de 124 en 222 als eersten met BR408 rijden en blijven dan overnachten op de Wgm (of Awhvo). Op 14 juni zal dan alleen rit 121 nog met een BR406 gereden worden, de 105 wordt met de twee stellen die in Amsterdam hebben overnacht gereden. Alle ritten komend uit Fffm starten met BR408 en keren dan in Asd op de volgende ritten.

 

07-05-2024 16:52:29 1
FLIRT2525
FLIRT2525

Dat gaat echter niet helemaal werken op die manier, aangezien Arnhem - Oberhausen op 13 juni nog dicht is vanwege werkzaamheden 😉

Hoe men dat dan de 14e wil gaan doen durf ik niet te zeggen (normaliter overnacht bij omleidingen via Vl een stel minder in Amsterdam).

 

07-05-2024 17:50:04
AlexNL
AlexNL

Dat heeft v.z.i.w. te maken met de langere reistijd via Venlo en de beperkte hoeveelheid stellen van het type BR 406. Wanneer de 408 ook inzetbaar wordt naar NL is er ineens veel meer mogelijk. 😉



Laatst bewerkt door AlexNL op 07-05-2024 17:50
 

07-05-2024 17:54:15 1
henri1972
henri1972

Quote
FLIRT2525 (07-05-2024 16:52:29):


Dat gaat echter niet helemaal werken op die manier, aangezien Arnhem - Oberhausen op 13 juni nog dicht is vanwege werkzaamheden 😉

Hoe men dat dan de 14e wil gaan doen durf ik niet te zeggen (normaliter overnacht bij omleidingen via Vl een stel minder in Amsterdam).



De 121 rijdt op 15 juni met een 406.

De 105 met een 408, één stel.

Aldus bahn.de

 

07-05-2024 18:14:35
sigma
sigma

Hoe is dat precies te zien op Bahn.de?

 

07-05-2024 20:41:35
Gydo
Gydo

De 121 rijdt op 15 juni met een 406.

De 105 met een 408, één stel.

Aldus bahn.de

Gaat deze dan tot Basel Bad Bf?

 

07-05-2024 22:14:53
henri1972
henri1972

Nee, tot Basel SBB. Komt in Köln hbf een 2e stel bij.

 

07-05-2024 22:16:32
henri1972
henri1972



Reactie op het bericht van Sigma:

Probeer Een stoel te reserveren. Bij de 121 krijg je de plattegrond van een 406, bij de 105 van een 408, alleen wagen 21 t/m 29 dus één stel tussen Asd en Köln, daarna twee stellen.



Laatst bewerkt door henri1972 op 07-05-2024 22:20
 

12-05-2024 23:52:47
Astraea
Astraea

Vandaag is de 8009 in het land gekomen, gesleept door een 1700 van TCS.

Is dit voor afronding van de Nederlandse toelating?

 

13-05-2024 07:22:56
geert
geert

Volgens bronnen voor opleiding van monteurs op Wgm

 

13-05-2024 21:35:17
MetroRET
MetroRET

De 4651 heeft vandaag als 104 de eer om als allerlaatste ICE3m (tenminste, qua geplande inzet) via Emmerich te rijden.



Laatst bewerkt door MetroRET op 13-05-2024 21:35
 

13-05-2024 22:28:10
henri1972
henri1972

En nog steeds negeert NS/DB de reizigers uit Ah door geen nonstop snelbus van Ah naar Oberhausen te laten rijden. Twee en half uur met een bus via Zv Elten Emmerich en Wesel is echt geen alternatief voor een stukje waar de ICE normaal 50 minuten over doet.

 

13-05-2024 22:40:36
5431
5431

In beginsel terecht punt, de vervangende bus is inderdaad belachelijk langzaam, omrijden via Venlo is zelfs voor bestemming Düsseldorf nog aanmerkelijk sneller. Maar die bus rijdt voor de RE19, niet ter vervanging van de ICE. Fernverkehr rijdt via Venlo en kent vanuit Arnhem geen enkele vervanging. Toen de RE19 nog niet bestond in de huidige vorm, reed er helemaal geen bus.

In de omleiding via Venlo, wordt het aanbod qua ICE ook nog eens verder beperkt. 222, 120 en 121 rijden structureel niet en 105 (255) maar met 1 treinstel. Welgeteld 1 trein nog dus die je vanuit Nederland voor het middaguur in Köln brengt.



Laatst bewerkt door 5431 op 13-05-2024 22:53
 

14-05-2024 06:11:04
henri1972
henri1972

En als je dan die omgeleide ICE wil nemen, Ah 6600- Ht -ICE dan ben je nog ruim een half uur trager dan via de Heilige Lijn en de RE3 via Venlo.

 

14-05-2024 10:55:36
bacr
bacr

Quote
MetroRET (13-05-2024 21:35:17):


De 4651 heeft vandaag als 104 de eer om als allerlaatste ICE3m (tenminste, qua geplande inzet) via Emmerich te rijden.



Want, Emmerich gaat weer dicht voor de ICE ivm langdurige werkzaamheden? Of komt BR 408 de komende dagen al in dienst?

 

14-05-2024 11:05:53 1
martijn
martijn

Op bijvoorbeeld NS.nl is te zien dat de Emmerich - Oberhausen inderdaad weer een flinke maand dicht is.

 

14-05-2024 11:56:52 1
AvVeen
AvVeen

De Deutsche Bahn heeft daarvoor een mooi overzicht opgesteld met wanneer daar werkzaamheden worden uitgevoerd. Dit is de laatste periode voordat 1 november de 80-weekse gaat starten.

 

14-05-2024 12:38:28
bacr
bacr

Niet voor het een of ander: als je achter '80-weekse' nog een of twee woorden had toegevoegd, was het meteen duidelijk geweest. Wat gebeurt er in die 80 weken dan? Enkelsporig bedrijf, compleet buiten bedrijf, of wat? Op het overzichtje onder de link zie ik dat verder nog niet toegelicht en ik volg niet alles wat in het buitenland gebeurt.

 

14-05-2024 12:46:00
AvVeen
AvVeen

In die 80 weekse zijn de sporen tussen Emmerich en Oberhausen afwisselend enkel en dubbelsporig buiten dienst gesteld voor de werkzaamheden aan het 3e spoor. Donkerblauw is in het gelinkte overzicht een volledige (dubbelsporige) versperring en de gele een enkelsporige versperring.

 

14-05-2024 12:48:53
TtC
TtC

In het bijgevoegde schema staat wanneer er werkzaamheden zijn en of er sprake is van een totale versperring (blauw gemarkeerde dagen op de kalender) of dat er enkelsporig gereden kan worden (geel gemarkeerde dagen op de kalender).


 

14-05-2024 12:57:52
TtC
TtC

Quote
henri1972 (13-05-2024 22:28:10):


En nog steeds negeert NS/DB de reizigers uit Ah door geen nonstop snelbus van Ah naar Oberhausen te laten rijden. Twee en half uur met een bus via Zv Elten Emmerich en Wesel is echt geen alternatief voor een stukje waar de ICE normaal 50 minuten over doet.


Niet alleen door geen vervangend busvervoer in te zetten, maar ook door onaangekondigd (of hoogstens lastminute) Arnhem Centraal over te slaan indien er reeds meer dan voldoende reizigers in Amsterdam en Utrecht zijn ingestapt. De reizigers uit Arnhem worden dan naar de RE 19 verwezen met een aanzienlijk langere reistijd en alle gevolgen voor het missen van aansluitingen en andere afspraken (met alle financiële gevolgen).

 

14-05-2024 12:59:26
michaben
michaben

In totaal zouden het 20 weken en 9 weekenden met volledige stremming zijn, verspreid tussen november 2024 en mei 2026, met in de resterende dagen dus een enkelsporige stremming. De grootste aaneengesloten periode is in de zomer van 2025.

 

14-05-2024 16:23:07
brun
brun

Quote
TtC (14-05-2024 12:48:53):


In het bijgevoegde schema staat wanneer er werkzaamheden zijn en of er sprake is van een totale versperring (blauw gemarkeerde dagen op de kalender) of dat er enkelsporig gereden kan worden (geel gemarkeerde dagen op de kalender).




Dat had AvVeen een uurtje eerder ook al gepost... -)

 

14-05-2024 18:55:26
pjkleton
pjkleton

Hallo,

Wij gaan op 4 juli van Ut naar Keulen met de ICE123 (v11:04)

We hebben een paar maanden geleden gereserveerd.

Verandert nu de plaatsindeling als die trein met de ICE Neo gaat rijden ,of zijn de rijtuigen op dezelfde manier genummerd?

Peter

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-05-2024 18:57:53
MetroRET
MetroRET

Als het goed is, heb je al voor een 3neo gereserveerd.

 

14-05-2024 21:01:05
TtC
TtC

Quote
pjkleton (14-05-2024 18:55:26):


Hallo,

Wij gaan op 4 juli van Ut naar Keulen met de ICE123 (v11:04)

We hebben een paar maanden geleden gereserveerd.

Verandert nu de plaatsindeling als die trein met de ICE Neo gaat rijden ,of zijn de rijtuigen op dezelfde manier genummerd?

Peter


De plaatsindeling in de ICE 3Neo wijkt af van de ICE 3M. Onderstaand de link naar de plaatsindeling van de ICE 3Neo en ICE 3M.


ICE 3M


iCE 3M Redesign (treinstel 4651 NS)

iCE 3Neo


De ICE 3Neo is er in twee varianten, namelijk met het “oude interieur design” (treinstel 8001 - 8016) en het “nieuwe interieur design (treinstel 8017 - 8090). Voor de plaatsindeling maakt dit overigens niet uit.



Laatst bewerkt door TtC op 14-05-2024 21:06
 

14-05-2024 21:37:16
mat64Hidde
mat64Hidde

Mooie platen!
Maar wat zie ik? Zit er bij de 3Neo een motorruimte achter de cabines? Betekend dat dat we strakjes niet meer met de machinist mee kunnen kijken?

 

14-05-2024 21:38:03
aarclay
aarclay

Hoewel de ICE3neo allemaal geschikt is voor de grenspasserende verbindingen ben ik benieuwd of er een speciale reeks ingezet wordt, of kunnen we straks alle treinen van 8001 t/m 8090 naar Nederland verwachten?



Laatst bewerkt door aarclay op 14-05-2024 21:38
 

14-05-2024 21:45:08 1
aarclay
aarclay

Quote
mat64Hidde (14-05-2024 21:37:16):


Mooie platen!
Maar wat zie ik? Zit er bij de 3Neo een motorruimte achter de cabines? Betekend dat dat we strakjes niet meer met de machinist mee kunnen kijken?


Geen motorruimte, maar een apparatuurkast. Net als bij de FLIRT. Volgens mij is deze overlevingsruimte ook een eis t.b.v. botsveiligheid, en een veilige ruimte voor de machinist.
Meekijken kan altijd via de cabviews op YouTube 😜

 

14-05-2024 22:31:15
geert
geert

Quote
aarclay (14-05-2024 21:38:03):


Hoewel de ICE3neo allemaal geschikt is voor de grenspasserende verbindingen ben ik benieuwd of er een speciale reeks ingezet wordt, of kunnen we straks alle treinen van 8001 t/m 8090 naar Nederland verwachten?


De bedoeling is alleen die met het nieuwe interieur.

 

14-05-2024 22:37:46
TtC
TtC

Quote
aarclay (14-05-2024 21:38:03):


Hoewel de ICE3neo allemaal geschikt is voor de grenspasserende verbindingen ben ik benieuwd of er een speciale reeks ingezet wordt, of kunnen we straks alle treinen van 8001 t/m 8090 naar Nederland verwachten?


Technisch zijn alle ICE 3Neo treinstellen (BR 408) allemaal gelijk; er is dus geen dwingende reden waarom alleen een deelserie (bijvoorbeeld alleen treinstel 8001 t/m 8016) naar Nederland zou komen en de rest niet. Het is niet te verwachten dat alleen een deelserie naar Nederland zou worden ingezet ook omdat een deel van het onderhoud van de ICE 3Neo in de NS werkplaats in Amsterdam Watergraafsmeer gedaan zal worden (in ieder geval tot en met 31/12/2027). Amsterdam Watergraafsmeer is naast Frankfurt-Griesheim de enige werkplaats waar meersysteem ICE volledig onderhouden kunnen worden. In Frankfurt-Griesheim alleen is er te weinig capaciteit om alle meersysteem ICE-treinstellen (15 ICE BR 406, 17 ICE BR 407 en 90 ICE BR 408) te kunnen onderhouden.


Quote
aarclay (14-05-2024 21:45:08):


Quote
mat64Hidde (14-05-2024 21:37:16):


Mooie platen!
Maar wat zie ik? Zit er bij de 3Neo een motorruimte achter de cabines? Betekend dat dat we strakjes niet meer met de machinist mee kunnen kijken?


Geen motorruimte, maar een apparatuurkast. Net als bij de FLIRT. Volgens mij is deze overlevingsruimte ook een eis t.b.v. botsveiligheid, en een veilige ruimte voor de machinist.
Meekijken kan altijd via de cabviews op YouTube 😜




In de ICE 3Neo is er inderdaad geen mogelijkheid meer om vanuit de Lounge mee te kijken met de machinist. Door de concentratie van alle apparatuur op een plek achter de machinist is er minder kans op storingen en ontstaat er bovendien meer ruimte voor passagiers.



Laatst bewerkt door TtC op 14-05-2024 22:45
 

14-05-2024 22:40:46 1
henri1972
henri1972

Gaat de Br 406 niet zijn "meersysteem" verliezen en gelijk worden aan de Br 403?

 

14-05-2024 23:24:18
TtC
TtC

De BR 406 zal niet gelijk gemaakt worden aan de BR 403 en daarbij zijn meersysteem mogelijkheden verliezen


Uiterlijk zijn de BR 403 en 406 weliswaar grotendeels gelijk, technisch zijn er enorme verschillen zodat de kosten dusdanig hoog zijn dat deze economisch niet meer te verantwoorden zijn. Daarnaast zijn de aanpassingen dusdanig dat de BR 406 waarschijnlijk opnieuw toegelaten zou moeten worden. De vraag is of dit überhaupt nog mogelijk is, omdat de treinstellen niet meer voldoen aan de nieuwste TSI (toelatingseisen).

Op steeds meer lijnen wordt ETCS geïnstalleerd (Baseline versie 3 of hoger) dat niet compatibel is met de verouderde installatie in de BR 406 (baseline versie 2), zodat de BR 406 daarop niet kan worden ingezet. Het inzetgebied voor de BR 406 zal dus de komende jaren af gaan nemen. De ICE 2 BR 402 kampt met hetzelfde probleem en wordt tot 2027 uit dienst gehaald; het is de verwachting dat de BR 406 eenzelfde lot beschoren is. Ik verwacht dat de treinen in 2028 als de laatste ICE 3Neo geleverd is afgevoerd zullen gaan worden en tot die tijd in binnenlandse diensten vanuit Frankfurt am Main richting Keulen zullen worden ingezet (al dan niet als knooppunt reserve).

 

15-05-2024 06:00:38 1
MetroRET
MetroRET

Quote
geert (14-05-2024 22:31:15):


Quote
aarclay (14-05-2024 21:38:03):


Hoewel de ICE3neo allemaal geschikt is voor de grenspasserende verbindingen ben ik benieuwd of er een speciale reeks ingezet wordt, of kunnen we straks alle treinen van 8001 t/m 8090 naar Nederland verwachten?


De bedoeling is alleen die met het nieuwe interieur.


Bron hiervan, wat een ander bericht wordt hierin dus weer tegengesproken.

 

15-05-2024 09:04:39
aarclay
aarclay

Welk bericht? Ik weet wel dat diverse jongere stellen met dit V1-interieur gebruikt zijn voor een reeks test- en toelatingsritten.



Laatst bewerkt door aarclay op 15-05-2024 09:05
 

15-05-2024 12:30:20
phantom
phantom

Quote
michaben (14-05-2024 12:59:26):


In totaal zouden het 20 weken en 9 weekenden met volledige stremming zijn, verspreid tussen november 2024 en mei 2026, met in de resterende dagen dus een enkelsporige stremming. De grootste aaneengesloten periode is in de zomer van 2025.



Dat betekend een hoop omgeleide cargo dan ,vermoed ik.
Merendeels via Venlo waarschijlijk dan ?

 

15-05-2024 13:13:02
moderator
Moderator
moderator

Graag on topic blijven.

Dit is het topic over ICE, niet de werkzaamheden Emmerich-Oberhausen.

 

15-05-2024 13:39:55 1
TtC
TtC

Quote
aarclay (15-05-2024 09:04:39):


Welk bericht? Ik weet wel dat diverse jongere stellen met dit V1-interieur gebruikt zijn voor een reeks test- en toelatingsritten.


Voor de test- en toelatingsritten zijn uitsluitend treinstellen gebruikt in de reeks 8001 t/m 8010; met het “oude” interieur dus. Van de treinstellen 8017 en hoger met het “nieuwe” interieur is er nog geen een in Nederland geweest. De kans dat er een treinstel met het “nieuwe” interieur word ingezet wordt wel steeds groter naarmate er meer van afgeleverd worden. Er zijn er namelijk maar 16 met het “oude” interieur en uiteindelijk 74 met het nieuwe.

 

15-05-2024 18:37:40
AlexNL
AlexNL

Quote
mat64Hidde (14-05-2024 21:37:16):


Mooie platen!
Maar wat zie ik? Zit er bij de 3Neo een motorruimte achter de cabines? Betekend dat dat we strakjes niet meer met de machinist mee kunnen kijken?


Dat klopt, dat is net zoals bij de Baureihe 407 (rijdt o.a. op Frankrijk - Duitsland) en de Eurostar e320.

De reden hiervoor is dat Siemens apparatuur heeft verplaatst: waar deze bij de 403/406 nog verspreid door de trein zit, zit deze bij de Velaro D, Eurostar e320 en ook bij de Velaro MS (ICE 3Neo) direct achter de cabine van de machinist.

 

22-05-2024 13:06:14
Dr_Thodt
Dr_Thodt

Quote
geert (14-05-2024 22:31:15):


Quote
aarclay (14-05-2024 21:38:03):


Hoewel de ICE3neo allemaal geschikt is voor de grenspasserende verbindingen ben ik benieuwd of er een speciale reeks ingezet wordt, of kunnen we straks alle treinen van 8001 t/m 8090 naar Nederland verwachten?


De bedoeling is alleen die met het nieuwe interieur.



Alleen als je dat bedoelt als in dat alle stellen ooit omgebouwd worden naar het nieuwe interieur.

Voorlopig zijn er maar 22 stellen gelevert en daarvan 16 met oud interieur. Dus de (eerste) toelatingsritten en inzetten zullen grotendeels met oud interieur zijn.

En het is de bedoeling dat uiteindelijk alle stellen toegelaten worden in Nederland.

 

22-05-2024 13:26:56
TtC
TtC

Er is tot een eventuele revisie (over 15 jaar) geen sprake van om de reeds geleverde treinstellen met het oude interieur te upgraden naar het nieuwe interieur.

 

22-05-2024 17:12:40
Sanderbin
Sanderbin

Interieur maakt niet uit voor toelating hier, beide interieurs mogen ingezet worden

 

22-05-2024 20:25:48
DuLoc
DuLoc

Om 19:50 zag ik een ICE 3neo / BR.408 (als ik het goed gezien heb, de 8007) uit Ht vertrekken ri. Vl. Instructierit?

 

22-05-2024 20:43:13
Dr_Thodt
Dr_Thodt

Quote
DuLoc (22-05-2024 20:25:48):


Om 19:50 zag ik een ICE 3neo / BR.408 (als ik het goed gezien heb, de 8007) uit Ht vertrekken ri. Vl. Instructierit?



Toelatingsrit. Maandag was het de 8009 als het goed is. Geen idee welke het gister was.

 

22-05-2024 20:56:56
RX7567
RX7567

Toelating? Zeg ik iets raars als ik zeg dat dat wel een beetje te laat voelt? De stellen moeten volgende maand volledig in dienst zijn. Dan zou ik hebben verwacht dat de toelating al lang rond is zodat er geen verrassingen meer kunnen zijn.

 

22-05-2024 22:27:41
sigma
sigma

Quote
RX7567 (22-05-2024 20:56:56):


Toelating? Zeg ik iets raars als ik zeg dat dat wel een beetje te laat voelt? De stellen moeten volgende maand volledig in dienst zijn. Dan zou ik hebben verwacht dat de toelating al lang rond is zodat er geen verrassingen meer kunnen zijn.


doe niet zo dom, het is toch logisch dat er nu nog toelatings ritten zijn?

 

22-05-2024 22:30:01 1
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Ik ben het eerlijk gezegd wel met hem eens. Treinen zijn tegenwoordig meer rijdende computers dan mechanische dingen, en om dan een maand voor inzet nog steeds bezig te zijn met de toelating vind ik zelf ook rijkelijk laat. Genoeg dossiers uit het verleden waarin de inzet van nieuw materieel keer op keer moest worden uitgesteld vanwege issues.

 

22-05-2024 22:33:35 1
thom
thom

Het zijn danook geen toelatings ritten, maar beproevingen ritten voor de treinstellen zelf.

 

22-05-2024 22:49:18
aarclay
aarclay

Quote
thom (22-05-2024 22:33:35):


Het zijn danook geen toelatings ritten, maar beproevingen ritten voor de treinstellen zelf.


Dit lijkt mij ook!
Het leek mij al sterk (maar het zou kunnen) dat er nog toelatingsritten zouden zijn. De hele administratieve mallemolen bij ILT kost ook weer een hoop tijd, en de indienststelling in Nederland is al aardig in zicht.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-05-2024 23:01:09
RX7567
RX7567

Quote
SleutelMan (22-05-2024 22:30:01):


Ik ben het eerlijk gezegd wel met hem eens. Treinen zijn tegenwoordig meer rijdende computers dan mechanische dingen, en om dan een maand voor inzet nog steeds bezig te zijn met de toelating vind ik zelf ook rijkelijk laat. Genoeg dossiers uit het verleden waarin de inzet van nieuw materieel keer op keer moest worden uitgesteld vanwege issues.



Dank voor de aanvulling! Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Tijdens het toelatingsproces van ICNG hebben we door de waardevolle informatie van insiders hier op Somda allemaal kunnen lezen dat zo'n proces echt niet in een keer goed gaat en je liever meer dan minder speling wilt hebben voordat de treinen in dienst moeten gaan. Dus nee, dan vind ik het niet logisch dat je in de laatste vier weken de papieren nog niet in orde hebt.

Quote
thom (22-05-2024 22:33:35):


Het zijn danook geen toelatings ritten, maar beproevingen ritten voor de treinstellen zelf.


Kijk, dat is al logischer. Dankje!

 

23-05-2024 08:58:20
Gydo
Gydo

Quote
thom (22-05-2024 22:33:35):


Het zijn danook geen toelatings ritten, maar beproevingen ritten voor de treinstellen zelf.



Dit zijn testritten klopt, er zit TCS personeel op de trein.

 

23-05-2024 09:06:10
Muizeneus
Muizeneus

Betekent dat dan ook dat alle 22 geleverde stellen binnen nu en 2,5 week in NL getest gaan worden?

Of dat er een poule komt van een beperkt aantal in NL geteste stellen?

In dat laatste geval lijkt het me slim om voorlopig een voorraadje 406 achter de hand te houden....

 

23-05-2024 13:25:46
TtC
TtC

De toelatingsprocedure betreft een type goedkeuring, derhalve is het niet noodzakelijk dat elke trein apart testritten gemaakt hoeft te hebben in Nederland om toegelaten te worden.


Wel zal elk treinstel apart een afname rit maken voordat deze door de spoorwegmaatschappij wordt afgenomen. Omdat alle treinstellen in eigendom zijn of komen van de DB zal NS geen afname ritten in Nederland maken.



Laatst bewerkt door TtC op 23-05-2024 13:26
 

23-05-2024 13:28:22 1
Muizeneus
Muizeneus

Maar hierboven staat juist dat dit géén toelatingsritten zijn. Als het testritten zijn, los van de toelatingsprocedure, suggereert dat dat elk treinstel apart getest moet worden.

 

23-05-2024 13:35:37
brun
brun

Quote
Muizeneus (23-05-2024 13:28:22):


Maar hierboven staat juist dat dit géén toelatingsritten zijn. Als het testritten zijn, los van de toelatingsprocedure, suggereert dat dat elk treinstel apart getest moet worden.


Ik heb eerder de indruk dat het om oefenritten gaat, om alvast ervaring op het Nederlandse net op te doen? Vergelijkbaar met de allereerste doorgaande Vectron-ritten Amsterdam-Berlijn onder de oude ICB-dienstregeling.

 

23-05-2024 13:44:33
BVisser
BVisser

Quote
Muizeneus (23-05-2024 13:28:22):


Maar hierboven staat juist dat dit géén toelatingsritten zijn. Als het testritten zijn, los van de toelatingsprocedure, suggereert dat dat elk treinstel apart getest moet worden.


In het bericht direct boven het jouwe wordt dat bevestigd.

 

23-05-2024 15:44:55
yappa
yappa

Quote
TtC (23-05-2024 13:25:46):


Omdat alle treinstellen in eigendom zijn of komen van de DB zal NS geen afname ritten in Nederland maken.


Weet je dit zeker of is dit een veronderstelling?

De vloot ICE3M was verdeeld in 13 stellen van DB en 4 stellen van NS. Hoe dat bij de ICE 3neo gaat zijn, daarnaar ben ik nogal benieuwd.

 

23-05-2024 16:13:45
MennoSBB
MennoSBB

De NS heeft geen ICE 3neo treinstellen aangeschaft, ze zijn inderdaad allemaal eigendom van de DB.

Het is verder ook toch ook niet ongebruikelijk om vlak voor de start van de inzet van een in Nederland nieuw type treinstel om nog wat extra testriten te rijden. Al was het alleen om te kijken of er nog dingen zijn waar het personeel op moet letten als ze straks voor het echt worden ingezet.

 

23-05-2024 18:03:46
treinhobby
treinhobby

Zijn er ook al testritten geweest over de Betuwelijn?

Kan me voorstellen dat dat wel extra ‘geoefend’ wordt.

 

23-05-2024 18:15:49 4
mren
mren

Dat zal niet meevallen: het oostelijk deel is niet geëlektrificeerd.



Laatst bewerkt door mren op 23-05-2024 18:16
 

23-05-2024 18:24:39
BVisser
BVisser

Quote
treinhobby (23-05-2024 18:03:46):


Zijn er ook al testritten geweest over de Betuwelijn?

Kan me voorstellen dat dat wel extra ‘geoefend’ wordt.



Je bedoelt de Betuweroute. Ja, daar zijn ze ook geweest.

 

23-05-2024 20:24:24
Gydo
Gydo

Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de 2 of 3 ICE3M-stellen die in eigendom van NSI zijn gebeuren? Worden die verkocht aan DB of gesloopt?

 

24-05-2024 00:12:41
henri1972
henri1972

Quote
Gydo (23-05-2024 20:24:24):


Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de 2 of 3 ICE3M-stellen die in eigendom van NSI zijn gebeuren? Worden die verkocht aan DB of gesloopt?


Die zijn/worden eigendom van DB.
Gaan tzt de binnenlandse dienst in Duitsland in.



Laatst bewerkt door henri1972 op 24-05-2024 00:13
 

24-05-2024 00:44:58
thom
thom

Quote
Muizeneus (23-05-2024 13:28:22):


Maar hierboven staat juist dat dit géén toelatingsritten zijn. Als het testritten zijn, los van de toelatingsprocedure, suggereert dat dat elk treinstel apart getest moet worden.



Er moet helemaal niets, maar zoals ik schrijf zijn het gewoon beproevingen ritten om te kijken of alle stellen afzonderlijk allemaal ook daadwerkelijk goed functioneren binnen de Nederlandse omstandigheden.

 

24-05-2024 07:28:50
R1-2010
R1-2010

Quote
henri1972 (24-05-2024 00:12:41):


Quote
Gydo (23-05-2024 20:24:24):


Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de 2 of 3 ICE3M-stellen die in eigendom van NSI zijn gebeuren? Worden die verkocht aan DB of gesloopt?


Die zijn/worden eigendom van DB.
Gaan tzt de binnenlandse dienst in Duitsland in.


Voor wie wil weten waar: Drehscheibe Online Foren :: 02 - Allgemeines Forum :: Einsätze der 406 ab Mitte Juni (drehscheibe-online.de)

 

27-05-2024 09:36:56
brun
brun

Quote
brun (23-05-2024 13:35:37):


Quote
Muizeneus (23-05-2024 13:28:22):


Maar hierboven staat juist dat dit géén toelatingsritten zijn. Als het testritten zijn, los van de toelatingsprocedure, suggereert dat dat elk treinstel apart getest moet worden.


Ik heb eerder de indruk dat het om oefenritten gaat, om alvast ervaring op het Nederlandse net op te doen? Vergelijkbaar met de allereerste doorgaande Vectron-ritten Amsterdam-Berlijn onder de oude ICB-dienstregeling.


En dat vermoeden is nu bevestigd, het zijn inderdaad test- en opleidingsritten: www.drehscheibe-online.de

Vertaling:

De BR 408's hebben hun goedkeuring voor België en Nederland al ontvangen - de treinen mogen daar nu dus ook rijden. De goedkeuringsprocedure vereist niet dat elk individueel treinstel in het betreffende land moet rijden. Maar er is een intern voorschrift bij Fernverkehr dat elk treinstel een testrit zonder passagiers moet maken om te garanderen dat de techniek werkt. Natuurlijk wordt dit ook gebruikt om personeel te trainen. Dit werd ingevoerd na de ervaring met de ingebruikname van VDE 8.1, toen duidelijk werd dat identieke treinstellen toch defecten kunnen vertonen, vooral met techniek in de trein die nog nooit eerder is gebruikt.

Overigens wordt nergens bevestigd dat er een afnamestop van de ICE 3neo is, dat lijkt dus een gerucht. Als 't wel zo was, had Nagl het ongetwijfeld genoemd.



Laatst bewerkt door brun op 27-05-2024 09:40, reden: tikfouten
 

27-05-2024 10:22:12
mtlx
mtlx

Afnamestops zijn niet ongewoon en zijn die meestal ook überhaupt niet bekend bij het reguliere publiek, en zullen in de regel ook niet bevestigd worden door de betrokken bedrijven, tenzij het van invloed is op bijvoorbeeld de indienststelling op een specifieke datum of andere grote impact die publiekelijk zichtbaar wordt

Het hoeft ook niet per se lang te duren, als men meteen na het constateren het productieproces kan aanpassen. De treinen die daarna dan op de juiste manier geproduceerd worden, kunnen dan gewoon normaal weer afgenomen worden en de treinen met de problemen kunnen dan later hersteld worden. Zie ook de ICNG, waar de treinstellen die met de lasproblemen geproduceerd waren per stel bekeken en hersteld worden.



Laatst bewerkt door mtlx op 27-05-2024 10:43
 

27-05-2024 15:47:30 1
Trein_Reiz
Trein_Reiz

ICE 3 Neo (Br 408) is nu officieel toegelaten in Nederland & België.

 

27-05-2024 22:55:40
thom
thom

Quote
brun (27-05-2024 09:36:56):


Quote
brun (23-05-2024 13:35:37):


Quote
Muizeneus (23-05-2024 13:28:22):


Maar hierboven staat juist dat dit géén toelatingsritten zijn. Als het testritten zijn, los van de toelatingsprocedure, suggereert dat dat elk treinstel apart getest moet worden.


Ik heb eerder de indruk dat het om oefenritten gaat, om alvast ervaring op het Nederlandse net op te doen? Vergelijkbaar met de allereerste doorgaande Vectron-ritten Amsterdam-Berlijn onder de oude ICB-dienstregeling.


En dat vermoeden is nu bevestigd, het zijn inderdaad test- en opleidingsritten: www.drehscheibe-online.de

Vertaling:

De BR 408's hebben hun goedkeuring voor België en Nederland al ontvangen - de treinen mogen daar nu dus ook rijden. De goedkeuringsprocedure vereist niet dat elk individueel treinstel in het betreffende land moet rijden. Maar er is een intern voorschrift bij Fernverkehr dat elk treinstel een testrit zonder passagiers moet maken om te garanderen dat de techniek werkt. Natuurlijk wordt dit ook gebruikt om personeel te trainen. Dit werd ingevoerd na de ervaring met de ingebruikname van VDE 8.1, toen duidelijk werd dat identieke treinstellen toch defecten kunnen vertonen, vooral met techniek in de trein die nog nooit eerder is gebruikt.

Overigens wordt nergens bevestigd dat er een afnamestop van de ICE 3neo is, dat lijkt dus een gerucht. Als 't wel zo was, had Nagl het ongetwijfeld genoemd.


Ik had toch al eerder geroepen op 22-05-2024 22:33:35 waar de ritten voor bedoeld waren :)

 

28-05-2024 08:06:33
treinhobby
treinhobby

Gisteren de 8009 gezien tijdens een testrit vanaf Arnhem.

Is er ergens een lijst welke stellen al in Nederland geweest zijn?

Want je zou verwachten dat ze nu bijna dagelijks met een ander stel de grens over moeten gaan komen om zo alle stellen in Nederland te hebben getest, voordat ze in de reizigersdienst instromen.

 

28-05-2024 08:47:39
Dr_Thodt
Dr_Thodt

Quote
treinhobby (28-05-2024 08:06:33):


Gisteren de 8009 gezien tijdens een testrit vanaf Arnhem.

Is er ergens een lijst welke stellen al in Nederland geweest zijn?

Want je zou verwachten dat ze nu bijna dagelijks met een ander stel de grens over moeten gaan komen om zo alle stellen in Nederland te hebben getest, voordat ze in de reizigersdienst instromen.



Ik heb geen lijst, maar kan wel bevestigen dat het de planning is dat elke dag een ander stel zijn ritje doet.

 

28-05-2024 08:54:57
Korte_Naam
Korte_Naam

Nog niet, dus bij deze een poging daartoe:

Juni & augustus 2023: 8002, 8003
Augustus 2023: 8006
Januari & februari 2024: 8004
Mei 2024: 8009 (t.b.v. opleiding OB Wgm)

Zelfstandige proefritten:
20 mei: 8008
21 mei: 8022
22 mei: 8007
25 mei: 8020
26 mei: 8019
27 mei: 8009 (opvallend: de dag ervoor werd dit treinstel versleept van Amfww naar Bh)
28 mei: 8021
31 mei: 8004
1 juni: 8011

Geen garantie dat de lijst compleet is, dit is wat ik zo snel kon vinden via enkele spotkanalen en foto's. Aanvullingen zijn te allen tijde welkom :)



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 01-06-2024 17:58, reden: Laatste update: 1 juni
 

28-05-2024 10:23:33
Gydo
Gydo

Quote
Korte_Naam (28-05-2024 08:54:57):


Nog niet, dus bij deze een poging daartoe:

20 mei: 8008
21 mei: 8022
22 mei: 8007
25 mei: 8020
26 mei: 8019
27 mei: 8009 (opvallend: de dag ervoor werd dit treinstel versleept van Amfww naar Bh)

Geen garantie dat de lijst compleet is, dit is wat ik zo snel kon vinden via enkele spotkanalen en foto's. Aanvullingen zijn te allen tijde welkom :)



De 8002 is op dinsdag 21 mei dit jaar ook nog langs geweest van Vl via Ehv en Betuweroute naar Ah geweest en terug.

En de 8004 is achter de 101001 naar Bentheim gebracht op zaterdag 3 Februari.

 

28-05-2024 11:19:25
Ysbergsla
Ysbergsla

Van treinstel 8022 is het bekend dat deze op 21 mei de ritten heeft gedaan - hier wordt gedoeld op de testritten naar Arnhem v.v. De 8002 zal een tikfout zijn geweest?



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 28-05-2024 11:19
 

28-05-2024 11:42:36
Gydo
Gydo

Quote
Ysbergsla (28-05-2024 11:19:25):


Van treinstel 8022 is het bekend dat deze op 21 mei de ritten heeft gedaan - hier wordt gedoeld op de testritten naar Arnhem v.v. De 8002 zal een tikfout zijn geweest?


Klopt was een tikfout, ik zie nu pas dat de 8022 ook al in het lijstje stond...

 

28-05-2024 13:06:18
robert5591
robert5591

Quote
Korte_Naam (28-05-2024 08:54:57):


Nog niet, dus bij deze een poging daartoe:

20 mei: 8008
21 mei: 8022
22 mei: 8007
25 mei: 8020
26 mei: 8019
27 mei: 8009 (opvallend: de dag ervoor werd dit treinstel versleept van Amfww naar Bh)

Geen garantie dat de lijst compleet is, dit is wat ik zo snel kon vinden via enkele spotkanalen en foto's. Aanvullingen zijn te allen tijde welkom :)


over de 8009 was op 12 mei gemeld dat deze naar de Wgm was gesleept voor opleiding monteurs. Waarom gesleept weet ik niet, ik vermoed beschikbaarheid bevoegde mcn

 

28-05-2024 14:53:22
BVisser
BVisser

Ik vermoed beperkingen vanwege de toelating op dat moment.

 

28-05-2024 16:19:08
Gydo
Gydo

De 8021 vandaag om 15:36 uit Vl vertrokken naar Ehv, Brmet en Ah. Met +60 op CTA volgens nfl

 

28-05-2024 17:03:54
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Gydo (28-05-2024 16:19:08):


De 8021 vandaag om 15:36 uit Vl vertrokken naar Ehv, Brmet en Ah. Met +60 op CTA volgens nfl



Een rit die NIET publiek toegankelijk is lijkt mij niet op de CTA te hebben gestaan en al helemaal niet met vertraging. Even in de historie van Vl bekeken en er staat geen ICE met een haltering te Vl.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 28-05-2024 21:54
 

28-05-2024 17:17:26
bart84
Moderator
bart84

Quote
stefanvw14 (28-05-2024 17:03:54):



Een rit die publiek toegankelijk is lijkt mij niet op de CTA te hebben gestaan en al helemaal niet met vertraging. Even in de historie van Vl bekeken en er staat geen ICE met een haltering te Vl.


Ik vermoed dat hier een extra 'NIET' had moeten staan. 'Een rit die NIET publiek toegankelijk is.....'



Laatst bewerkt door bart84 op 28-05-2024 17:20
 

28-05-2024 17:26:07
Gydo
Gydo

Deze ritten staan soms wel op de CTA. Eergisteren nog in Venlo daar stond op het CTA bord 14:40 Train Charter testrit naar Arnhem Centraal. Ik heb de foto gezien en weet niet hoe ziets lerop is gekomen.

 

28-05-2024 17:43:28
Ysbergsla
Ysbergsla

Omdat een treinserie wordt gebruikt welke normaal wordt benut voor internationaal chartervervoer. Als dat niet achter de schermen wordt tegengehouden wordt het 'voor de schermen' vanzelfsprekend getoond. Overigens vind je die niet terug op (online) vertrekstaten, een ander voorbeeld daarvan betreft de TCS - TUI Ski Express.

 

28-05-2024 17:59:52 2
treinhobby
treinhobby

foto van de CTA gisteren in Arnhem:

ibb.co

 

28-05-2024 18:26:36
Gydo
Gydo

Quote
Ysbergsla (28-05-2024 17:43:28):


Omdat een treinserie wordt gebruikt welke normaal wordt benut voor internationaal chartervervoer. Als dat niet achter de schermen wordt tegengehouden wordt het 'voor de schermen' vanzelfsprekend getoond. Overigens vind je die niet terug op (online) vertrekstaten, een ander voorbeeld daarvan betreft de TCS - TUI Ski Express.


Klopt, die testritten rijden volgensmij in de 13400-serie net als de TUI Ski Express ja. Wel gaaf, maar waarom rijdt TCS met de ICE 3neo? Ik weet dat er personeel van TCS op de trein zit, op de CTA staat TCS, en op de site, facebook en Flickr pagina van TCS staan afbeeldingen van de ICE 3neo.

 

28-05-2024 19:02:29
Dr_Thodt
Dr_Thodt

Quote
Gydo (28-05-2024 18:26:36):


maar waarom rijdt TCS met de ICE 3neo?


Samenvatting van wat ik in de wandelgangen hoorde: Mangers die moeilijk doen waardoor DB (de eigenaar van de treinen) TCS inhuurt als Organisatie voor de testrit in Nederland.

 

28-05-2024 19:42:48
Rolffiej19
Rolffiej19

Nou die wandelgangen verhalen helpen we meteen maar de wereld uit, TCS doet wel meerdere dingen voor NSI: Treinen rangeren in de westhaven, overbrengingen van materieel, en nog wel meer.

 

28-05-2024 20:15:03
Muizeneus
Muizeneus

Je zou toch verwachten dat er ook nog heel veel machinisten instructie moeten krijgen op de ICE neo, en dat die ritten daar ook meteen voor gebruikt zouden worden.... Of zijn alle op Duitsland rijdende machinisten van NSI al bevoegd op ICE 3 neo?



Laatst bewerkt door Muizeneus op 28-05-2024 20:15
 

28-05-2024 21:55:22
stefanvw14
stefanvw14

Quote
bart84 (28-05-2024 17:17:26):


Quote
stefanvw14 (28-05-2024 17:03:54):



Een rit die publiek toegankelijk is lijkt mij niet op de CTA te hebben gestaan en al helemaal niet met vertraging. Even in de historie van Vl bekeken en er staat geen ICE met een haltering te Vl.


Ik vermoed dat hier een extra 'NIET' had moeten staan. 'Een rit die NIET publiek toegankelijk is.....'



Klopt en aangepast



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 28-05-2024 21:55
 

28-05-2024 21:58:25
Dr_Thodt
Dr_Thodt

Quote
Muizeneus (28-05-2024 20:15:03):


Of zijn alle op Duitsland rijdende machinisten van NSI al bevoegd op ICE 3 neo?


Praktijkdeel van de opleiding wordt in Duitsland gedaan.



Laatst bewerkt door Dr_Thodt op 29-05-2024 05:11
 

28-05-2024 22:00:05
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Muizeneus (28-05-2024 20:15:03):


Je zou toch verwachten dat er ook nog heel veel machinisten instructie moeten krijgen op de ICE neo, en dat die ritten daar ook meteen voor gebruikt zouden worden.... Of zijn alle op Duitsland rijdende machinisten van NSI al bevoegd op ICE 3 neo?



Ik volg een aantal NS INT Machinisten op de socials voor IC Berlijn/ICE deze hebben vorige maand allemaal de bevoegdheid voor de BR 408 behaald in Duitsland.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 28-05-2024 22:00
 

28-05-2024 23:55:14
thom
thom

Quote
Ysbergsla (28-05-2024 17:43:28):


Omdat een treinserie wordt gebruikt welke normaal wordt benut voor internationaal chartervervoer. Als dat niet achter de schermen wordt tegengehouden wordt het 'voor de schermen' vanzelfsprekend getoond. Overigens vind je die niet terug op (online) vertrekstaten, een ander voorbeeld daarvan betreft de TCS - TUI Ski Express.



Of omdat er hier juist wél gekozen word deze ritten in de CTA's te laten tonen ;)

 

29-05-2024 08:09:49
treinhobby
treinhobby

Zijn deze stellen eigenlijk al ‘ingemeten’ voor de CTA’s? Zodat de wagennummers en pointers goed uitkomen?

Of verschillen ze niet met de ‘oude’ ICE3?

 

29-05-2024 08:31:24
stefanvw14
stefanvw14

Quote
treinhobby (29-05-2024 08:09:49):


Zijn deze stellen eigenlijk al ‘ingemeten’ voor de CTA’s? Zodat de wagennummers en pointers goed uitkomen?

Of verschillen ze niet met de ‘oude’ ICE3?



Qua lengte zijn de stellen niet veel anders, maar de rijtuigvolgorde is wel degelijk anders.
De 406 hebben rijtuigen 21-23/31-33 Bpm**, 25/35 Bpm**, 26/36 BRmz, 27/37 Bpm**, 28-29/38-39 Apm**.
De 408 heeft qua indeling 21/31 Bpmdzf(Met 8 fietsplekken), 22-24/32-34 Bpm**, 25/35 Bpmbsz(Met de rolstoellift bij één van de deuren), 36 BRmz, 28-29/38-39 Apm**.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 29-05-2024 08:36
 

01-06-2024 16:22:55
Gydo
Gydo

Quote
robert5591 (28-05-2024 13:06:18):


Quote
Korte_Naam (28-05-2024 08:54:57):


Nog niet, dus bij deze een poging daartoe:

20 mei: 8008
21 mei: 8022
22 mei: 8007
25 mei: 8020
26 mei: 8019
27 mei: 8009 (opvallend: de dag ervoor werd dit treinstel versleept van Amfww naar Bh)

Geen garantie dat de lijst compleet is, dit is wat ik zo snel kon vinden via enkele spotkanalen en foto's. Aanvullingen zijn te allen tijde welkom :)


over de 8009 was op 12 mei gemeld dat deze naar de Wgm was gesleept voor opleiding monteurs. Waarom gesleept weet ik niet, ik vermoed beschikbaarheid bevoegde mcn


De 8011 is vandaag in Nederland via Venlo de grens overgekomen richting Arnhem via Ehv en Brmet

 

01-06-2024 16:31:03
MaxBB
MaxBB

Heb jij daar ook een tijdstip bij?



Laatst bewerkt door MaxBB op 01-06-2024 16:31
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl