Ontwikkelingen Dinner Train
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
02-04-2024 21:21:11
Kopspoor
Kopspoor

Quote
wouterder (21-01-2024 20:54:29):


Per 1 maart 2024 is de Dinner Train ook in België t vinden. Te beginnen met St. Niklaas.

www.dinnertrain.be



Als ik de site van Dinner Train België mag geloven is de start uitgesteld tot 10 mei 2024. Loopt het opknappen van de WRmz rijtuigen uit of vallen de boekingen tegen? In elk geval te hopen dat van uitstel geen afstel komt.

 

25-04-2024 11:29:29
Gydo
Gydo

Belgische Dinnertrain is (weer) uitgesteld, de eerste Belgische Dinner Train zal pas op 4 oktober 2024 vanuit Herentals vertrekken.

www.martijnvanvulpen.nl

 

17-07-2024 21:09:53
MVB
MVB

Het lijkt erop dat het niet goed gaat met de Dinner Train. Zojuist een email ontvangen dat de ritten deze zomer afgelast zijn (waaronder die van Eindhoven volgend weekend) en dat terugbetaling "vanwege de onvoorziene omstandigheden waarmee we kampen" niet mogelijk is. Dat klinkt als acute liquiditeitsproblemen.

 

17-07-2024 21:48:56
treinhobby
treinhobby

Wel bijzonder dat andere steden voor het najaar momenteel nog gewoon te boeken zijn...

Heeft het niet met werkzaamheden te maken dat ze niet kunnen rijden?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-07-2024 21:53:15
aarclay
aarclay

Ik heb de mail niet gezien, maar als dat er staat dan is het wel vreemd als het met werkzaamheden te maken heeft.
Werkzaamheden worden al een jaar van te voren gepland
Dan zou je toch moeten terugbetalen of mensen opnieuw laten boeken, lijkt me.



Laatst bewerkt door aarclay op 17-07-2024 22:11
 

17-07-2024 22:09:11
MVB
MVB

Het gaat niet om werkzaamheden. Iets meer tekst uit de email:

We willen u verzekeren dat deze beslissing niet lichtvaardig is genomen. De afgelopen tijd hebben we te maken gehad met een aantal onvoorziene uitdagingen, waaronder diverse malen een onverwachte uitval van rijtuigen, maar ook een algehele uitval van de trein tijdens het paasweekend. De oorzaak van de vertraging ligt helaas bij een andere partij en we nemen de nodige stappen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Dit heeft een aanzienlijke impact gehad op onze bedrijfsvoering en onze financiële reserves.

Om onze continuïteit te waarborgen, hebben we in overleg met onze financiële experts besloten om onze activiteiten gedurende de rustigste periode van het jaar, de zomermaanden, tijdelijk te beperken. Dit betekent dat we in deze periode helaas geen ritten kunnen uitvoeren.

 

17-07-2024 22:14:33
aarclay
aarclay

Kijk, dat geeft al meer duidelijkheid dan een uur geleden.

 

17-07-2024 22:35:21
TCSFan
TCSFan

Tja, je kunt wel iedere ontwikkeling van klanten in dit topic zetten, maar wie houdt wie dan voor de gek? 😄 In de commerciële wereld werkt het nu eenmaal zo dat de koets pas komt (of blijft) voorrijden als er voldoende kwartjes zijn ingeworpen. Misschien iets voor een eigen topic Dinner Train?

 

17-07-2024 23:11:08
BGM104
BGM104

Quote
MVB (17-07-2024 22:09:11):


Het gaat niet om werkzaamheden. Iets meer tekst uit de email:

We willen u verzekeren dat deze beslissing niet lichtvaardig is genomen. De afgelopen tijd hebben we te maken gehad met een aantal onvoorziene uitdagingen, waaronder diverse malen een onverwachte uitval van rijtuigen, maar ook een algehele uitval van de trein tijdens het paasweekend. De oorzaak van de vertraging ligt helaas bij een andere partij en we nemen de nodige stappen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Dit heeft een aanzienlijke impact gehad op onze bedrijfsvoering en onze financiële reserves.

Om onze continuïteit te waarborgen, hebben we in overleg met onze financiële experts besloten om onze activiteiten gedurende de rustigste periode van het jaar, de zomermaanden, tijdelijk te beperken. Dit betekent dat we in deze periode helaas geen ritten kunnen uitvoeren.


En wanneer krijg jij nu wel je geld terug?

 

18-07-2024 12:42:55
treinhobby
treinhobby

Half november staan Den Bosch en Tilburg op de planning. Om maar even 2 bestemmingen in de buurt van Eindhoven te noemen.

Nu iedereen terugbetalen verslechterd de financiële situatie sowieso meer dan omboeken naar een later tijdstip. Dus dat zal wel de voorkeur hebben van de Dinner Train.

 

18-07-2024 13:51:23
MVB
MVB

Voordat het hier een consumentenforum wordt ;), het ging me vooral om de ontwikkeling dat de Dinner train in financieel zwaar weer zit waardoor ritten geannuleerd zijn.

 

27-07-2024 18:27:27 1
mren
mren

Omroep Brabant heeft ook nog wat dupeerden gesproken: www.omroepbrabant.nl

 

27-07-2024 19:12:22
TCSFan
TCSFan

En dit rijmt met de topictitel? Heeft niks met TrainCharter te maken io

 

27-07-2024 19:56:36 3
martijn
martijn

TCS heeft wel een klein beetje met de Dinner Train te maken toch? Wie rijdt anders de ritten voor ze?

Maar om de verwarring te voorkomen, kan een apart topic kan inderdaad geen kwaad.



Laatst bewerkt door martijn op 27-07-2024 19:56
 

27-07-2024 21:24:34
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
TCSFan (27-07-2024 19:12:22):


En dit rijmt met de topictitel? Heeft niks met TrainCharter te maken io


Het is gewoon hetzelfde bedrijf alleen onder andere B.v'tjes.

 

27-07-2024 21:35:47
TCSFan
TCSFan

Quote
Rolffiej19 (27-07-2024 21:24:34):


Quote
TCSFan (27-07-2024 19:12:22):


En dit rijmt met de topictitel? Heeft niks met TrainCharter te maken io


Het is gewoon hetzelfde bedrijf alleen onder andere B.v'tjes.



Zoals gebruikelijk sla je ook hier de plank weer volledig mis: er is geen enkele relatie tussen de bedrijven, noch diens bestuur. Doe je onderzoek eens voor je hier onzin verkoopt...

 

27-07-2024 22:02:05 8
martijn
martijn

Dus TCS rijdt toevallig, zonder enige zakelijke relatie, alle Dinner Trains? En bij Dinner Train zijn ze ook alleen maar fan en plaatsen ze graag plaatjes van TCS-materieel 🤔

 

27-07-2024 22:06:04 5
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
TCSFan (27-07-2024 21:35:47):


Quote
Rolffiej19 (27-07-2024 21:24:34):


Quote
TCSFan (27-07-2024 19:12:22):


En dit rijmt met de topictitel? Heeft niks met TrainCharter te maken io


Het is gewoon hetzelfde bedrijf alleen onder andere B.v'tjes.



Zoals gebruikelijk sla je ook hier de plank weer volledig mis: er is geen enkele relatie tussen de bedrijven, noch diens bestuur. Doe je onderzoek eens voor je hier onzin verkoopt...



Mischien moet jij even je toon minderen met 'zoals gebruikelijk'

InnoCATS Commerce Holding B.V. Bordeslaan 471, 5223MP 's-Hertogenbosch

Dinner Train B.V. Bordeslaan 471, 5223MP 's-Hertogenbosch

Train Charter Services B.V. Bordeslaan 471, 5223MP 's-Hertogenbosch

En dat Train Charter Events nou op een andere locatie zit, daarmee ga je mij niet wijsmaken dat het er niks mee te maken heeft.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-07-2024 22:06
 

27-07-2024 22:31:34
thom
thom

Die adres informatie die jij noemt komt anders niet overeen met wat je bij de Kamer van Koophandel terug vind en lijkt dus verouderd, en daarnaast geeft Omroep Brabant al aan dat ze in Oisterwijk gevestigd zijn.

 

27-07-2024 22:43:06
scooter
scooter

Train Charter Events in Oisterwijk,Train Charter Services in Den Bosch.

Bij de eerste staat op internet:'Permanent gesloten'

 

27-07-2024 23:37:16
robert5591
robert5591

Quote
Rolffiej19 (27-07-2024 22:06:04):


Quote
TCSFan (27-07-2024 21:35:47):


Quote
Rolffiej19 (27-07-2024 21:24:34):


Quote
TCSFan (27-07-2024 19:12:22):


En dit rijmt met de topictitel? Heeft niks met TrainCharter te maken io


Het is gewoon hetzelfde bedrijf alleen onder andere B.v'tjes.



Zoals gebruikelijk sla je ook hier de plank weer volledig mis: er is geen enkele relatie tussen de bedrijven, noch diens bestuur. Doe je onderzoek eens voor je hier onzin verkoopt...



Mischien moet jij even je toon minderen met 'zoals gebruikelijk'

InnoCATS Commerce Holding B.V. Bordeslaan 471, 5223MP 's-Hertogenbosch

Dinner Train B.V. Bordeslaan 471, 5223MP 's-Hertogenbosch

Train Charter Services B.V. Bordeslaan 471, 5223MP 's-Hertogenbosch

En dat Train Charter Events nou op een andere locatie zit, daarmee ga je mij niet wijsmaken dat het er niks mee te maken heeft.


Met alleen de adres informatie kom je er niet. Dan moet je bij de kvk een uittreksel kopen, of misschien zelfs een overzicht concern relaties. Maar die zijn niet gratis

 

27-07-2024 23:38:21
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
thom (27-07-2024 22:31:34):


Die adres informatie die jij noemt komt anders niet overeen met wat je bij de Kamer van Koophandel terug vind en lijkt dus verouderd, en daarnaast geeft Omroep Brabant al aan dat ze in Oisterwijk gevestigd zijn.


Ik zie het alleen TCS en InnoCATS Commerce Holding B.V + De uiteindelijke bestuurder: STS Management B.V. zitten nog gezamenlijk in Den Bosch, Dinner Train B.v heeft nu idd net als Train Charter Events een locatie in Oisterwijk.

Er zitten in iedergeval nog wat bedrijven die onder bestuurder Jump Participation Holding B.V vallen: Train Events B.v , BORESS B.V. , Train Charter Events , Jump Holding B.V. Gezellig in Oisterwijk.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 28-07-2024 00:19
 

27-07-2024 23:55:58
thom
thom

Neem nou maar gewoon aan, het gaat over twee verschillende, en van elkaar losstaande bedrijven...

 

28-07-2024 10:00:48
Fairrail
Fairrail

De conclusie van alles is wel, na genaaide Belgen worden nu ook de Nederlandse klanten van de Dinner Train genaaid. De recensies zijn momenteel niet mals: https://nl.trustpilot.com/review/dinnertrain.eu

 

28-07-2024 11:38:16 1
geert
geert

Quote
thom (27-07-2024 23:55:58):


Neem nou maar gewoon aan, het gaat over twee verschillende, en van elkaar losstaande bedrijven...


Het zijn losse bv’s ja, dus juridisch losstaand. Maar wie zijn de uiteindelijke belanghebbenden en delen deze bv’s bestuurders of aandeelhouders? Het feit dat ze bv zijn zegt nog niks over de feitelijke zeggenschap. Uiteraard kunnen de bv’s wel los failliet gaan zonder directe impact op elkaar.

 

28-07-2024 13:10:35
thom
thom

Dat kan technisch gezien allemaal wel, maar dat was niet de boodschap van mij bericht.



Laatst bewerkt door thom op 28-07-2024 13:12
 

28-07-2024 14:59:45
AlexNL
AlexNL

TCS is voortgekomen uit Railpromo, bekend van het Panorama Rail Restaurant (later Dinner Train). Dat bedrijf ging in 2019 ter ziele, Dinner Train heeft toen een doorstart gemaakt.

De constructie met verschillende bedrijven (Train Charter Services, Train Charter Events, Dinner Train B.V., enzovoorts) zal juist bedacht zijn om te voorkomen dat de hele onderneming ten onder gaat wanneer één onderdeel het financieel (te) moeilijk krijgt. Dat is heel gebruikelijk in de zakenwereld.

 

28-07-2024 16:59:42
thom
thom

Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, zijn Train Charter Events en Train Charter Services van verschillende eigenaren en bedrijven die niet samen onder één holding vallen oid.

Jullie kunnen hier wel steeds proberen allerlei verbanden te leggen, maar ik zie hier allemaal maar informatie voorbij komen die van websites afkomen die achterhaalde informatie tonen van jaren terug.

 

28-07-2024 18:32:19
aarclay
aarclay

Dat die niet onder éénzelfde holding vallen heeft wel een reden, en waarschijnlijk onder meer om de boel bij financiële problemen te beperken in plaats van dat een heel bedrijf in elkaar klapt. Niet ongewoon bij grote bedrijven. Maar zo zijn er nog zat van redenen waarom een holding handig is.

Maar er is naar mijn gevoel zeker nog wel een verband tussen beide bedrijven. Waarschijnlijk is het in dit geval een samenwerking of dienstverband, maar daar hebben we geen inzicht in. En lijkt me ook niet van belang.



Laatst bewerkt door aarclay op 28-07-2024 18:39
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-07-2024 20:38:16
thom
thom

Als het gaat in twee bedrijven van een verschillende eigenaar, dan gaat het natuurlijk niet om risico spreiding.

De verhouding tussen beide is gewoon die van klant en leverancier.

 

28-07-2024 22:46:39
Rsb
Rsb

Denk dat we hier nog wel 100 berichten over kunnen schrijven. In Nederland kan je erg creatief zijn voor wat betreft je inschrijving en je bestuurders in de KvK. Heb er beroepsmatig wat mee gedaan en je kan domweg overleden bestuurders, je bedrijf op een postbus, op een leeg adres op een privé-adres inschrijven. Doorstarten met een nieuw nummer. Geen probleem. 2x je inschrijving niet betalen en je werd in het verleden gewoon keurig overgeschreven naar de kelder van de KvK.

Kortom allerhande, verouderde, adressen maakt weinig uit zonder vaststelling dat er daadwerkelijk een bedrijf is gevestigd.

 

28-07-2024 23:30:18
TCSFan
TCSFan

Quote
aarclay (28-07-2024 18:32:19):


Dat die niet onder éénzelfde holding vallen heeft wel een reden, en waarschijnlijk onder meer om de boel bij financiële problemen te beperken in plaats van dat een heel bedrijf in elkaar klapt. Niet ongewoon bij grote bedrijven. Maar zo zijn er nog zat van redenen waarom een holding handig is.

Maar er is naar mijn gevoel zeker nog wel een verband tussen beide bedrijven. Waarschijnlijk is het in dit geval een samenwerking of dienstverband, maar daar hebben we geen inzicht in. En lijkt me ook niet van belang.


Als het niet van belang is - wat je terecht stelt - moet je wellicht ook stoppen met "je gevoel" ventileren. Je verspreidt namelijk onwaarheden.

 

28-07-2024 23:43:48 8
aarclay
aarclay

Kom maar door met de feiten dan, TCSfan. ;)

 

29-07-2024 06:25:45 7
sander14
sander14

Quote
TCSFan (28-07-2024 23:30:18):


Quote
aarclay (28-07-2024 18:32:19):


Dat die niet onder éénzelfde holding vallen heeft wel een reden, en waarschijnlijk onder meer om de boel bij financiële problemen te beperken in plaats van dat een heel bedrijf in elkaar klapt. Niet ongewoon bij grote bedrijven. Maar zo zijn er nog zat van redenen waarom een holding handig is.

Maar er is naar mijn gevoel zeker nog wel een verband tussen beide bedrijven. Waarschijnlijk is het in dit geval een samenwerking of dienstverband, maar daar hebben we geen inzicht in. En lijkt me ook niet van belang.


Als het niet van belang is - wat je terecht stelt - moet je wellicht ook stoppen met 'je gevoel' ventileren. Je verspreidt namelijk onwaarheden.



Ik stoor me behoorlijk aan jouw houding jegens andere forumleden. Misschien kun je dan wel vertellen hoe de vork in de steel zit? Gezien je gebruikersnaam weet je meer?



Laatst bewerkt door moderator op 01-08-2024 13:04
 

29-07-2024 07:26:52
sm@rkie
sm@rkie

Zoals het al tig keer gezegd is, Train Charter Services en Train Charter Events zijn 2 ccmpleet verschillende bedrijven die geen enkele verbinding hebben anders dan opdrachtgever en opdrachtnemer.

Ging toch hier over de ontwikkelingen van een bedrijf en niet hun klanten?



Laatst bewerkt door sm@rkie op 29-07-2024 07:28
 

29-07-2024 07:31:52
geert
geert

Quote
Rsb (28-07-2024 22:46:39):


Denk dat we hier nog wel 100 berichten over kunnen schrijven. In Nederland kan je erg creatief zijn voor wat betreft je inschrijving en je bestuurders in de KvK. Heb er beroepsmatig wat mee gedaan en je kan domweg overleden bestuurders, je bedrijf op een postbus, op een leeg adres op een privé-adres inschrijven. Doorstarten met een nieuw nummer. Geen probleem. 2x je inschrijving niet betalen en je werd in het verleden gewoon keurig overgeschreven naar de kelder van de KvK.

Kortom allerhande, verouderde, adressen maakt weinig uit zonder vaststelling dat er daadwerkelijk een bedrijf is gevestigd.


En wat heeft dit te maken met TCS? Los van de feitelijke onzin die je schrijft. Zo is inschrijven op een postbus al jaren niet meer mogelijk, wel als postadres maar niet als vestigingsadres

 

29-07-2024 07:52:15
wattman
wattman

Quote
thom (28-07-2024 20:38:16):


Als het gaat in twee bedrijven van een verschillende eigenaar, dan gaat het natuurlijk niet om risico spreiding.

De verhouding tussen beide is gewoon die van klant en leverancier.



Een klant en leverancier kunnen prima twee BV's onder 1 holding zijn. Maar inderdaad het zou prettig zijn als de discussies tot een einde gebracht kunnen worden als iemand die van de hoed en de rand weer, man en paard gaat noemen. Bijv. mensen berichten 'onzin' te produceren zonder onderbouwing is ook niet erg productief. Zeg nu zelf.

 

29-07-2024 08:25:53
MennoSBB
MennoSBB

Los van de eigendomsvraag is het voor TCS gewoon een verlies van omzet deze zomer.

Het viel me nu al op dat voor het weekend de Dinner Train nog als partner op de website van TCS stond, inmiddels is het logo verwijderd. Of er is een probleem tussen de 2 partijen die er nu voor heeft gezorgd voor het tijdelijk stoppen van de Dinner Train, of TCS vreest de impact van de negatieve publiciteit door de hele situatie.

Het blijft speculeren, net zoals met de ICR rijtuigen die terug naar Ahgons gingen, de koop zou terug zijn gedraaid, maar dat bleek ook niet het geval.

 

29-07-2024 12:08:06
thom
thom

Quote
wattman (29-07-2024 07:52:15):


Quote
thom (28-07-2024 20:38:16):


Als het gaat in twee bedrijven van een verschillende eigenaar, dan gaat het natuurlijk niet om risico spreiding.

De verhouding tussen beide is gewoon die van klant en leverancier.



Een klant en leverancier kunnen prima twee BV's onder 1 holding zijn. Maar inderdaad het zou prettig zijn als de discussies tot een einde gebracht kunnen worden als iemand die van de hoed en de rand weer, man en paard gaat noemen. Bijv. mensen berichten 'onzin' te produceren zonder onderbouwing is ook niet erg productief. Zeg nu zelf.


Dat is al meermaals geplaatst,
in plaats van gewoon even te luisteren en iets aan te nemen blijft iedereen hier een beetje eigenwijs en maar schermen met wat er allemaal voor vage constructies mogelijk zijn.

En blijkbaar het idee hebben dat als dat soort constructies mogelijk zijn, die er ook altijd moeten zijn...



Laatst bewerkt door thom op 29-07-2024 12:09
 

29-07-2024 13:03:38
bacr
bacr

Het gebruik van allerhande constructies is met name door de niet-statelijke actoren schering en inslag geweest de afgelopen decennia, dus het vermoeden is niet vreemd

Overigens ook wel door de wel statelijke actoren, denk aan de sale lease-back constructies van NS. .

 

29-07-2024 15:27:35
brun
brun

Dat de activiteiten van één bedrijf in meer BV's ondergebracht zijn, is niet 'vaag' of 'schimmig'. Het is gewoon verstandig zakendoen als een bedrijf met allerlei verschillende risico's te maken krijgt. Dat geldt helemaal als het nog in de groeifase zit en er dus nog niet genoeg geld verdiend wordt. Nog los van het feit dat de banken die de diverse leningen aan dit bedrijf verstrekken (van het kopen van de rijtuigen tot het financieren van inkoop en salarissen), vaak eisen dat je zo'n structuur optuigt, zodat de risico's in behapbare brokken worden gesplitst.

Het overgrote deel van de restaurants en cafés in Nederland is huurder van het pand waar het in is gevestigd. Logisch, want als je een restaurantje begint, kun je niet even 4 tot 8 ton ophoesten om ergens een pandje op een mooie locatie te kopen.

Waarom zou het dan ineens raar zijn dat een rijdend restaurant ook slechts huurder is van de trein waarin het zit? Dat is juist extra logisch - locomotieven, rijtuigen en exploitatie kosten een veelvoud van een restaurantverdieping in de binnenstad van Amsterdam. Dus koop je die niet zelf, die huur je van een andere BV.



Laatst bewerkt door brun op 29-07-2024 15:36
 

29-07-2024 15:33:21
Astraea
Astraea

Maar tegelijkertijd valt niet te ontkennen dat TCS valt en staat bij de activiteiten van Dinner Train. Dan mag het op papier allemaal los staan (en dat zal allemaal prima in orde zijn verder), maar buiten Dinner Train heeft het bedrijf nagenoeg geen stabiele opdrachtgever die TCS van werk voorziet op regelmatige en langdurige basis. Van zo heel af en toe een overbrenging of een chartertrein kan je niet leven lijkt mij.

 

29-07-2024 15:41:35
brun
brun

Quote
Astraea (29-07-2024 15:33:21):


Maar tegelijkertijd valt niet te ontkennen dat TCS valt en staat bij de activiteiten van Dinner Train. Dan mag het op papier allemaal los staan (en dat zal allemaal prima in orde zijn verder), maar buiten Dinner Train heeft het bedrijf nagenoeg geen stabiele opdrachtgever die TCS van werk voorziet op regelmatige en langdurige basis. Van zo heel af en toe een overbrenging of een chartertrein kan je niet leven lijkt mij.



Dat klopt weliswaar, maar dat ligt inderdaad niet aan de BV-structuur. Het ligt misschien aan een markt die tegenvalt, onverwacht hoge kosten, noem maar op. Op dit moment is het niet makkelijk om geld te verdienen in de horeca.

Misschien had TCS ook meer andere klanten moeten zoeken (dus niet alleen de Dinnertrain). Maar je kunt het ook omdraaien. Als de Dinnertrain failliet gaat, blijft TCS vooralsnog bestaan, inclusief materieel. Dat kunnen ze direct verhuren aan een andere restaurateur met een identiek concept. Die noemt z'n bedrijf dan Culirails of weet ik het. En het gaat gewoon verder. Zelfde trein, andere kok.



Laatst bewerkt door brun op 29-07-2024 15:42
 

29-07-2024 16:04:33
treinfan
treinfan

Quote
Astraea (29-07-2024 15:33:21):


Maar tegelijkertijd valt niet te ontkennen dat TCS valt en staat bij de activiteiten van Dinner Train. Dan mag het op papier allemaal los staan (en dat zal allemaal prima in orde zijn verder), maar buiten Dinner Train heeft het bedrijf nagenoeg geen stabiele opdrachtgever die TCS van werk voorziet op regelmatige en langdurige basis. Van zo heel af en toe een overbrenging of een chartertrein kan je niet leven lijkt mij.


European Sleeper rijdt regelmatig.

 

29-07-2024 19:10:33
thom
thom

En heeft nog wel veel meer werk, kijk even wat er over de grens nog allemaal rijdt bijvoorbeeld ;)

 

29-07-2024 19:21:09
MennoSBB
MennoSBB

European Sleeper rijdt dan alleen niet met eigen TCS materiaal, alleen met hun machinisten. Het is natuurlijk wel een stabiele regelmatige opdrachtgever, maar uiteindelijk wil je natuurlijk ook met je eigen locomotieven en rijtuigen omzet generen.

De Dinner train logo is trouwens weer teruggeplaatst op de TCS website, er zal dus geen probleem zijn tussen deze 2 entiteiten.

 

31-07-2024 14:13:01
AlexNL
AlexNL

BN/DeStem heeft het nu ook over Dinner Train en noemt een reden voor de rituitval: hoge temperaturen.


Als reden noemt directeur Tim Beltz van Dinner Train dat de airco van het historisch treinmaterieel dat het bedrijf inhuurt, bij hoge temperaturen niet meer koelt. Dit is volgens hem sinds een paar maanden bekend. ,,Treinen zijn voorzien van een topkoeling en om onze gasten een fijne avond te bieden, hanteren wij als stelregel dat we ritten standaard verplaatsen bij verwachte buitentemperaturen boven 24 graden Celsius.”


Ook Britt (46) is de dupe van uitval Dinner Train: ‘Het geld klotst bij mij ook niet tegen de plinten’ | Brabant | bndestem.nl

 

31-07-2024 14:35:54
stefanvw14
stefanvw14

Uhm een deel van hun rijtuigen zijn voormalige Duitse Bord Restaurants/Bistro's en al op enige leeftijd dus misschien niet zo gek. Daarnaast staat het IC1 park van de DB toch niet bekend om zijn geweldige airco's getuige alle uitval van de ICB's van de afgelopen jaren...

 

31-07-2024 16:09:35
phantom
phantom

Anderzijds stelt het gequote stukje wel dat de rijtuigen zijn aangepakt en o.a. voorzien van een topkoeling.
Daarmee wek je dus de suggestie dat er vast meer is aangepakt aan de rijtuigen om ze 'up to date' te krijgen.
Een nieuwe koeling plaatsen in een verder oud rijtuig met lucht lekkende deur en raam rubbers en eventuele andere niet afgedichte openingen is bv zoiets waarvan je mag verwachten dat je het of goed doet of helemaal niet.
Dat geeft dan toch te denken als je iets verder leest,bij temperaturen boven de 24graden dan blazen we ritten af.
Je materieel is of gereviseerd en klaar voor de strijd,of t is halfbakken en niet af,waarbij je bij t laatste dan snapt dat men bij bepaalde temperaturen de boel afblaast.
Maar had dat dan ook niet in een openbare disclaimer moeten staan,zodat iemand weet van het risico dat de rit met warm weer kan vervallen ??



Laatst bewerkt door phantom op 31-07-2024 16:10
 

31-07-2024 16:59:42
hehoka
hehoka

Dan ben ik benieuwd wat ze komend weekend doen met verwachte temperaturen boven de 24 graden.

 

31-07-2024 17:19:49 1
treinhobby
treinhobby

Ze hebben al aangegeven tot 23 augustus niet te rijden vanwege financiële problemen. Zie ook de agenda op hun site.

Daarom lijkt dit airco verhaal meer marketing om mensen niet ongerust te maken, aangezien ze dat in eerdere communicatie (zie hierboven) niet genoemd hebben.

 

31-07-2024 20:49:54
Astraea
Astraea

Dinner Train is dus kennelijk in staat het weer beter te voorspellen dan menig weerbureau. Ze weten immers al dat het eind augustus warmer dan 24 graden is.



Laatst bewerkt door Astraea op 31-07-2024 20:51
 

01-08-2024 05:20:58 1
wattman
wattman

De wijze waarop wordt gehandeld en gecommuniceerd is kenmerkend voor een bedrijf met liquiditeitsproblemen.

 

01-08-2024 09:06:34
hehoka
hehoka

Quote
treinhobby (31-07-2024 17:19:49):


Ze hebben al aangegeven tot 23 augustus niet te rijden vanwege financiële problemen. Zie ook de agenda op hun site.

Daarom lijkt dit airco verhaal meer marketing om mensen niet ongerust te maken, aangezien ze dat in eerdere communicatie (zie hierboven) niet genoemd hebben.


Als ik op hun site kijk bij "Zwolle" dan staat daar nog steeds 2/3/4 aug 2024. Ik zie nergens in de agenda staan dat ze niet rijden.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-08-2024 15:38:37
train85
train85

Treinen zijn uit het systeem gehaald, dus gaan niet rijden.

 

01-08-2024 16:27:06
hehoka
hehoka

Quote
train85 (01-08-2024 15:38:37):


Treinen zijn uit het systeem gehaald, dus gaan niet rijden.

Ik heb geen inzicht in Het "systeem" wat jij bedoeld. Ik heb alleen hun website als info :)

 

01-08-2024 16:44:36
martijn
martijn

Maar op hun website is de algemene agenda ook gewoon leeg tot eind augustus.

Bij "Zwolle" staan de genoemde data nog wel, maar is het niet mogelijk om te reserveren.

 

01-08-2024 18:28:28
thom
thom

Quote
hehoka (01-08-2024 16:27:06):


Quote
train85 (01-08-2024 15:38:37):


Treinen zijn uit het systeem gehaald, dus gaan niet rijden.

Ik heb geen inzicht in Het 'systeem' wat jij bedoeld. Ik heb alleen hun website als info :)



Ik gok zomaar dat Train85 in Donna kijkt, het plan systeem van ProRail ;)

 

01-08-2024 22:07:58
train85
train85

Quote
hehoka (01-08-2024 16:27:06):


Quote
train85 (01-08-2024 15:38:37):


Treinen zijn uit het systeem gehaald, dus gaan niet rijden.

Ik heb geen inzicht in Het 'systeem' wat jij bedoeld. Ik heb alleen hun website als info :)



Planningssysteem van Prorail, waar de vervoerders hun treinen in plannen.

 

02-08-2024 08:18:10
edegroot
edegroot

Inmiddels blijkt het ingehuurde personeel ook te zitten wachten op achterstallige betalingen.

www.omroepbrabant.nl

 

02-08-2024 08:39:28
sjoerd
sjoerd

En in de krant een pagina met klachten van klanten die hun geld terug willen. Hopelijk komt er een afdoende oplossing. Het is toch een aardig concept en er was wel degelijk interesse.

 

02-08-2024 10:26:41 1
wattman
wattman

Het niet meer betalen van personeel is een veeg teken. Belangrijkste schuldeiser in deze situaties is de fiscus. Als daar geen betalingen meer aan gedaan worden is het einde in zicht.

 

02-08-2024 12:20:36
brun
brun

Quote
wattman (02-08-2024 10:26:41):


Het niet meer betalen van personeel is een veeg teken. Belangrijkste schuldeiser in deze situaties is de fiscus. Als daar geen betalingen meer aan gedaan worden is het einde in zicht.



Ik las vanochtend dat er grotendeels (zo niet uitsluitend) zzp'ers bij de Dinnertrain werken. Die moeten zelf hun belastingen en premies afdragen, de Belastingdienst klopt daarvoor niet bij Dinnertrain aan.

EDIT, dat staat dus in het linkje naar Omroep Brabant hierboven, sorry. :-)



Laatst bewerkt door brun op 02-08-2024 12:21
 

02-08-2024 12:26:14 1
mren
mren

Er moet natuurlijk wel omzetbelasting worden afgedragen over het voorgaande kwartaal en dat staat de fiscus als preferent schuldeiser wel vooraan.

Hoewel er in het geval van aanhoudende verliezen weinig ob afgedragen zal moeten worden...

 

02-08-2024 16:04:09
phantom
phantom

Quote
wattman (02-08-2024 10:26:41):


Het niet meer betalen van personeel is een veeg teken. Belangrijkste schuldeiser in deze situaties is de fiscus. Als daar geen betalingen meer aan gedaan worden is het einde in zicht.



En als je je personeel niet meer kan betalen,dan valt er niks meer te rijden/onderhouden,en is er dus ook niks meer om mee op pad te gaan.
Niemand werkt gratis,dus ook ander personeel inhuren word redelijk onmogelijk ;-)
Voor gedupeerde rezigers/klanten zijn waarborg fondsen.
Voor onbetaald personeel is er in het slechtste geval helemaal niks meer,behalve faillissement accepteren even als het feit dat je naar je nog onbetaald salaris en andere dingen kan fluiten.
Heb de situatie zelf aan de hand gehad persoonlijk in een ander soort werk,belastingdienst/andere schuldeisers/bedrijven/instanties waarmee je zaken deed en ze geld schuldig bent,die komen 1st.
De inboedel word verkocht(panden,spullen in je panden,je rijdend materiaal) om hun te betalen en wat er na al dat overblijft (vaak niks) das voor de werknemers.
Iets met zwakste schakel.



Laatst bewerkt door phantom op 02-08-2024 16:05
 

02-08-2024 16:21:52
treinhobby
treinhobby

Welk waarborgfonds is er dan voor reeds gereserveerde en betaalde restaurants??

Daarbij heeft Dinnertrain zelf geen materieel, maar huren dat in.

Dus de kip zal wel heel erg kaal zijn…

 

02-08-2024 20:45:03
thom
thom

Quote
phantom (02-08-2024 16:04:09):


Quote
wattman (02-08-2024 10:26:41):


Het niet meer betalen van personeel is een veeg teken. Belangrijkste schuldeiser in deze situaties is de fiscus. Als daar geen betalingen meer aan gedaan worden is het einde in zicht.



En als je je personeel niet meer kan betalen,dan valt er niks meer te rijden/onderhouden,en is er dus ook niks meer om mee op pad te gaan.
Niemand werkt gratis,dus ook ander personeel inhuren word redelijk onmogelijk ;-)
Voor gedupeerde rezigers/klanten zijn waarborg fondsen.
Voor onbetaald personeel is er in het slechtste geval helemaal niks meer,behalve faillissement accepteren even als het feit dat je naar je nog onbetaald salaris en andere dingen kan fluiten.
Heb de situatie zelf aan de hand gehad persoonlijk in een ander soort werk,belastingdienst/andere schuldeisers/bedrijven/instanties waarmee je zaken deed en ze geld schuldig bent,die komen 1st.
De inboedel word verkocht(panden,spullen in je panden,je rijdend materiaal) om hun te betalen en wat er na al dat overblijft (vaak niks) das voor de werknemers.
Iets met zwakste schakel.


De laatste zin die je schrijft is niet waar, personeel wat in dienst is bij een bedrijf wat failliet word aangemeld bij het UWV die een deel van die loonkosten alsnog uitbetaald;

UWV betaalt bijvoorbeeld: uw loon over maximaal 13 weken tot uw ontslag. uw loon tijdens uw opzegtermijn, dit is maximaal 6 weken. uw vakantiegeld, openstaande vakantiedagen en pensioenpremie over de laatste 12 maanden tot uw ontslag.

Echter is dat wel als je in loondienst bij het bedrijf bent, voor ZZP'er zal dat niet opgaan maar dat is dan weer het risico van ZZP'er zijn.

 

02-08-2024 21:34:28
BVisser
BVisser

Quote
phantom (02-08-2024 16:04:09):


Voor gedupeerde reizigers/klanten zijn waarborgfondsen.


Dat boekingen gedaan worden onder waarborg is absoluut niet vanzelfsprekend.

 

03-08-2024 08:12:30
geert
geert

Dat is in ieder geval niet geregeld bij Dinner Train zelf. Je betaald rechtstreeks aan de BV, niet aan een derde gelden stichting of iets dergelijks.

 

03-08-2024 10:59:43
phantom
phantom

Quote
thom (02-08-2024 20:45:03):


Echter is dat wel als je in loondienst bij het bedrijf bent, voor ZZP'er zal dat niet opgaan maar dat is dan weer het risico van ZZP'er zijn.


Ik ging er in dit geval dan ook vanuit,dat we het bleven houden bij de ZZP'ers van het bedrijf in kwestie ;-)
Dat je als werknemer in loondienst,bij faillissement via uwv wel een paar weken iets krijgt,dat was/is me bekend,maar ook dat is maar een druppel op een gloeiende plaat.

Quote
BVisser (02-08-2024 21:34:28):


Quote
phantom (02-08-2024 16:04:09):


Voor gedupeerde reizigers/klanten zijn waarborgfondsen.


Dat boekingen gedaan worden onder waarborg is absoluut niet vanzelfsprekend.



Ow maar dat zeg ik ook niet,echter is het volgens mij wel zo het wel een behoorlijk normaal iets is (geworden)

@geert,

Dan zijn de klanten dus net zo hard de sjaak.
Wellicht kunnen die zich collectief als gedupeerde verzamelen met een advocaat erbij,en zich scharen aan de kant van schuldeisers,als de stekker er echt uitgetrokken word ?
Dan heeft men wellicht nog kans op een terug gave van geld.

 

03-08-2024 11:19:54
mren
mren

Ik weet niet of je enig idee hebt wat een beetje uurtarief van een advocaat is, maar voor het tarief van het schrijven van één ingebrekestelling kun je met je halve gezin uit eten.

 

03-08-2024 11:38:28
BVisser
BVisser

Dat kun je doen maar dat moet wel opwegen tegen het te vorderen bedrag. Een advocaat kost bepaald niet niks.

 

03-08-2024 19:46:02
frenque
frenque

Dinnertrain kan niet eenvoudig verzoeken aan mensen tot Januari 2025 te wachten op een terugbetaling. Juridisch is dat een wanprestatie.

Het is wat offtopic, excuus daarvoor, maar er hoeft geen advocaat aan te pas te komen.
Zodra een consument per brief een bezwaarschrift heeft ingediend met vermelding van een betaaltermijn dan kan je met het dossier naar een deurwaarder stappen. De brief kan je aangetekend versturen, maar ook dat is niet verplicht.

 

03-08-2024 20:08:27 4
wattman
wattman

Als jurist is mijn advies om hier te stoppen met het verspreiden van goedbedoelde maar mogelijk verwarrende / onjuiste adviezen. Ik zie hier bijv. een begrip ('bezwaarschrift') gebruikt worden dat in dit geval niet correct is.

Laten we volstaan met de vaststelling dat Dinertrain voorlopig richting de eetlustige klanten die gereserveerd hebben niet gaat presteren of terugbetalen. Wat de toekomst gaat brengen gaan we wellicht snel weten. Bij een faillissement is de afhandeling in handen van de curator.

 

15-08-2024 08:44:46
dvdhoven
dvdhoven

RTV Oost bericht nu ook over de Dinnertrain www.rtvoost.nl




Dick van den Hoven
 

15-08-2024 20:41:49
martijnham
martijnham

Voor de ritten vanuit Utrecht over 2 weken is nu ook een mail verstuurd met het bericht dat de rit niet doorgaat. Dit waren de ritten waarover gesteld werd dat die als eerste weer zouden rijden.

De mail stelt: Wij hebben te horen gekregen dat het niet mogelijk is om de rit zoals gepland uit te voeren.

 

15-08-2024 20:50:47
martijn
martijn

Op de website kan je voor geen enkele stad meer reserveren. Ook niet later dit jaar of in 2025.

 

15-08-2024 22:57:06
aaron2
aaron2

Quote
wattman (03-08-2024 20:08:27):


Als jurist is mijn advies om hier te stoppen met het verspreiden van goedbedoelde maar mogelijk verwarrende / onjuiste adviezen. Ik zie hier bijv. een begrip ('bezwaarschrift') gebruikt worden dat in dit geval niet correct is.

Laten we volstaan met de vaststelling dat Dinertrain voorlopig richting de eetlustige klanten die gereserveerd hebben niet gaat presteren of terugbetalen. Wat de toekomst gaat brengen gaan we wellicht snel weten. Bij een faillissement is de afhandeling in handen van de curator.



Jij hebt ook een veelzijdige achtergrond dan. Jurist en datascience. Interessant lijkt me zo.

 

16-08-2024 08:23:28
wattman
wattman

Klopt, en dat op de TU Delft. Voor forumgenoten, de koffie staat op de faculteit Bouwkunde altijd klaar.

 

16-08-2024 16:29:52
broek53
broek53

Quote
martijn (15-08-2024 20:50:47):


Op de website kan je voor geen enkele stad meer reserveren. Ook niet later dit jaar of in 2025.



Op dinnertrain.eu kom ik nog wel een heel programma tegen. Is dat een andere website?

 

16-08-2024 16:37:48
martijn
martijn

Nee hoor. Het programma staat er inderdaad. Net zoals er nog advertenties op Social Media voorbijkomen als ze een beetje in je algoritme zitten. Maar reserveren kan dus niet meer (in tegenstelling tot eerder deze maand). Op nu.nl en omroepbrabant.nl (en vast wel meer plekken) staat inmiddels ook dat 'de boekingsmodule niet werkt', mocht je me niet geloven ;)



Laatst bewerkt door martijn op 16-08-2024 20:32
 

17-08-2024 21:10:39
aarclay
aarclay

Ja, je loopt vast met het invullen omdat er geen data meer gekoppeld is aan de specifieke ritten.

 

28-08-2024 10:47:38 3
Trein_Reiz
Trein_Reiz

Het kon niet uitblijven. Train Charter Events (bedrijf achter DinnterTrain) is door de rechter failliet verklaard.

www.rtvoost.nl



Laatst bewerkt door Trein_Reiz op 28-08-2024 10:49
 

28-08-2024 12:27:36 1
wattman
wattman

Het faillissement betreft zowel Train Charter Events B.V. als Train Events B.V. Voor de liefhebbers insolventies.rechtspraak.nl insolventies.rechtspraak.nl



Laatst bewerkt door wattman op 28-08-2024 12:28
 

28-08-2024 14:11:58
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
wattman (28-08-2024 12:27:36):


Het faillissement betreft zowel Train Charter Events B.V. als Train Events B.V. Voor de liefhebbers insolventies.rechtspraak.nl insolventies.rechtspraak.nl


dat verklaart waarom ik ze niet meer zag rijden, betekent dus dus ook geen dinnertrain ritten meer?

 

28-08-2024 14:21:19
edwin82
edwin82

Dat klopt. Bij een faillissement vinden er doorgaans geen activiteiten meer plaats. (In dit geval waren deze al gestaakt zoals hierboven te lezen valt)



Laatst bewerkt door edwin82 op 28-08-2024 14:21
 

28-08-2024 14:22:21
mren
mren

Fred Froger mag als curator zoeken naar de beste manier om de boedel te gelde te maken om hiermee de schuldeisers te (naar rato) te betalen. Als er iemand een aardig bod doet, kun je waarschijnlijk de rijtuigen (en de naam?) zo overnemen.

 

28-08-2024 14:31:12
Rolffiej19
Rolffiej19

Ehh de rijtuigen zijn van TCS niet van diner train toch?

 

28-08-2024 14:37:15
thom
thom

Correct, het gaat alleen om de horeca onderneming die het concept draaide en de trein inhuurde bij TCS.

 

28-08-2024 15:17:53
Spw
Spw

Zal voor TCS desondanks ook een flinke domper zijn. Zo veel restauratierijtuigen aangeschaft en opgeknapt voor 2 dinner trains (met die in België erbij), waar nu allemaal geen werk meer voor is...

 

28-08-2024 16:31:03
bacr
bacr

Ligt natuurlijk wel voor de hand dat er andere partijen zijn die zullen onderzoeken of zij dit idee voldoende levensvatbaar achten om er mee aan de slag te gaan. En het materieel heeft natuurlijk het een en ander gekost en is vast voor de langere termijn aangeschaft. Dan is het faillissement van TCE en van TE wel buitengewoon vervelend maar vermoedelijk niet onoverkomelijk.
European Sleeper had onlangs een uitvraag onder zijn mailinglist-abonnees over de vraag of er een restauratierijtuig meegevoerd zou moeten worden in haar trein.



Laatst bewerkt door bacr op 28-08-2024 16:32
 

28-08-2024 18:06:10
Rsb
Rsb

Quote
thom (28-07-2024 16:59:42):


Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, zijn Train Charter Events en Train Charter Services van verschillende eigenaren en bedrijven die niet samen onder één holding vallen oid.

Jullie kunnen hier wel steeds proberen allerlei verbanden te leggen, maar ik zie hier allemaal maar informatie voorbij komen die van websites afkomen die achterhaalde informatie tonen van jaren terug.


Kvknr 75794306 Handelsnamen:Train Charter Events B.V. Dinner Train volgens de Kvk. Volgens de Kvk wel degelijk dezelfde onderneming. We gaan merken waar de curator mee gaat komen. Vermoedelijk niet al te veel voor de meeste schuldeisers.

 

28-08-2024 18:11:59
sm@rkie
sm@rkie

geef je hier nu antwoord op iets uit de quote?

 

28-08-2024 18:14:50 1
AlexNL
AlexNL

Dinner Train en Train Charter Events zijn inderdaad hetzelfde bedrijf. Train Charter Services is echter een heel ander bedrijf, en voor zover we kunnen nagaan is er nu helemaal geen sprake van een hierarchie aan bedrijven.

Vroeger was dat wel zo: toen Dinner Train (een merk va Railpromo B.V.) in 2019 failliet ging, werden Railpromo Fleet Services (zusterbedrijf) en Lucatu B.V. (moederbedrijf van RP en RFS) in dat faillissement meegesleurd.

 

28-08-2024 18:15:40
treinhobby
treinhobby

Train Charter Events en Dinner Train zijn wel hetzelfde, maar Train Charter Services (TCS) is wèl en andere bedrijf.

  • Train Charter Events B.V.

    Het uitvoeren van de exploitatie van evenementen en diners op een rijdende trein, het verhuren van materiaal en het voorbereiden en bewerken van producten.

    • KVK-nummer: 75794306
    • Besloten Vennootschap
    • Hoofdvestiging
    • Vestigingsnummer: 000043646417
    • Kerkhovensestraat 9 B, 5061PJ Oisterwijk

    Handelsnamen:

    • Train Charter Events B.V.
    • Dinner Train


Train Charter Services B.V.

  • Het vervoeren van goederen en personen per spoor. Het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.

    • KVK-nummer: 75439670
    • Besloten Vennootschap
    • Hoofdvestiging
    • Vestigingsnummer: 000043308589
    • Willemsplein 2, 5211AK 's-Hertogenbosch

    Handelsnaam:

    • Train Charter Services B.V.
 

28-08-2024 18:40:53
Rsb
Rsb

Quote
sm@rkie (28-08-2024 18:11:59):


geef je hier nu antwoord op iets uit de quote?


zoals inmiddels door treinhobby is verduidelijkt met zijn bericht, een reactie dat de info van 28 juli niet geheel klopt. Train charter services zit op een ander adres.

Aan de curator de opdracht om te kijken of, en zo ja welke, verbanden er bestaan.



Laatst bewerkt door Rsb op 28-08-2024 18:41
 

28-08-2024 19:05:22 1
wattman
wattman

Gelet op de stroom aan negatieve publiciteit die is losgekomen rond de uitvoering van het concept eten op rails, waarbij ik inmiddels in de pers bij gedupeerde passagiers verloren bedragen tot ver over de Eur 1000 voorbij zie komen, denk ik dat 'Dinner train' aardig besmet is geraakt. Ook die voor een bedrijf afrollende op een faillissement kenmerkende 'kluitje in riet' communicatie ('wees gerust, over 5 maanden kunt u weer uw reeds betaalde uitje boeken', 'u krijgt echt volgede week een deel van uw geld teruggestort') zijn voor de journalisten zeer smakelijke ingredienten, voor een sappig verhaalje. Ben benieuwd of er nog een bedrijf is dat zich wil wagen aan poging 3, met deze merknaam en het inmiddels in het hele land bekende kleurenschema op de rijtuigen. De tijd zal het leren.



Laatst bewerkt door wattman op 28-08-2024 19:06
 

29-08-2024 09:43:00
wattman
wattman

Nog aansluitende over de discussie over de verhouding tussen TCE (Dinner Train) en TCS, ik zie nu dat in de berichtgeving in de kranten sprake is van een geschil tussen beide bedrijven. Ik citeer uit de Telegraaf van 28 augustus, waarin geschreven wordt over

een juridische strijd met Train Charter Services (TCS), de eigenaar van de treinstellen. TCS beweert dat Dinner Train schulden heeft, wat heeft geleid tot het annuleren van hun service.

 

29-08-2024 09:46:49
AlexNL
AlexNL

Dat verbaast me niet: als personeel op hun geld moet wachten en er niet voldoende in kas is om klanten meteen terug te betalen, dan zal de situatie niet beter zijn voor de leverancier van het rollend materieel.

 

29-08-2024 11:00:04
wattman
wattman

Mede in het licht van de eerdere mededelingen door TCE richting de restaurantbezoekers "we kunnen niet rijden, want de airco is onvoldoende", en de eerdere uitval van de geplande ritten in het voorjaar voorzie ik een 'mooi' juridisch steekspel op basis van de redenering: TCE kon niet aan de verplichtingen richting restaurantbezoekers voldoen, omdat TCS geen bruikbare trein ter beschikking kon stellen, en daarom had TCE geen geld meer om personeel, leveranciers en TCS te betalen, enz, enz.