08-08-2024 07:38:38 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Goedemorgen allen,
Even een vraag, misschien dat iemand me hier kan antwoorden. Vanaf december vallen een aantal internationale treinen van NS (bijvoorbeeld ICE en IC Berlijn) niet meer onder de HRN-concessie. Ik vraag mij af of dan deze treinen in Nederland nog wel voldoen aan de definitie van openbaar vervoer als bedoeld in de wet en besluit personenvervoer 2000? |
08-08-2024 08:23:27 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Wet personenvervoer 2000
ICE en IC Berlijn hebben een dienstregeling. Het is (onder voorwaarden) toegankelijk voor 'een ieder'. |
09-08-2024 00:25:57 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Klopt hoor, maar er staat ook dat er een concessie moet zijn. Een European Sleeper is toch ook geen OV lijkt me? |
09-08-2024 07:25:38 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Staat wel op de vertrekstation op de stations. En iedereen kan/mag er een kaartje voor kopen. Dat is wat anders dan besloten vervoer (zoals sommige ritten met museummaterieel op de hoofdbaan) waar de organisator bepaald wie er mee mag. |
![]() |
advertentie |
09-08-2024 07:31:19 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Klopt, maar de wet stelt dat er voor de wettelijke definitie van openbaar vervoer een concessie moet zijn. Die er volgens mij met open access niet is. Zodoende (denk ik) dat er bijvoorbeeld voor de nachttrein van Arriva ook aparte kaartjes te koop zijn. |
09-08-2024 13:37:39 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
NS International heeft de voorwaarden nog niet gepubliceerd; in theorie zouden zij een ballotagecommissie in kunnen stellen voor het gebruik van de ICE en de IC Berlijn; wat overigens niet de verwachting is. Laten wij gewoon afwachten waarmee NS International komt en of de trein dan wel of niet onder het OV valt kunnen wij t.z.t. dan vaststellen. In hoeverre dat relevant is, is de vraag; waarschijnlijk is de ICE (en de Eurostar) sowieso helemaal niet te gebruiken binnen Nederland en de IC Berlijn mogelijk ook niet (hoewel er dan slechts 1 IC per uur overblijft tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal in het uur dat de IC Berlijn rijdt). Laatst bewerkt door TtC op 09-08-2024 13:40 |
09-08-2024 14:17:32 2 | ||
---|---|---|
Trein_Reiz
![]() |
Open toegang & concessievervoer zijn twee verschillende vormen van vervoer. Open toegang is vervoer zonder concessie.
Met betrekking tot het verrichten openbaar vervoer staat in Artikel 19 staat het onderstaande. Echter heeft dit enkel te maken met het verrichten van OV & niet de definitie aansich:
Daarnaast is het ook van belang om 19A & 19 B erbij te betrekken. Zonder het onderstaande, zou deze wet in strijd zijn met het Europees Recht (3e & 4e spoorwegpakket).
19a: Recht op toegang spoor (Open toegang).
19B: Economische evenwichtstoets
Conclusie: 1. Open toegang (Open Access) diensten vallen onder de definitie 'Openbaar Vervoer'.
Twee voorbeelden van OV: 1. Nachttreinen Arriva heeft een dienstregeling & tickets zijn voor iedereen beschikbaar. 2. Hetzelfde geldt ook voor bijv. busvervoerder Flixbus, die busdiensten aanbied, waarbij zowel nationaal, als internationaal mee gereisd kan worden. De reden dat voor de nachttreinen van Arriva aparte tickets zijn, heeft te maken met dat deze verbinding niet onder een concessie valt & de daarmee geldende tarieven in principe niet geldig zijn. Dat wil echter niet zeggen dat deze verbinding niet meer onder de definitie 'Openbaar vervoer' valt. Laatst bewerkt door Trein_Reiz op 09-08-2024 14:51, reden: Aanvulling informatie & enkele correctie's |
09-08-2024 23:44:25 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Fijn, wat een verhelderend verhaal en antwoord. Dankjewel! Ik vraag mij namelijk af of je op de Nightjet bijvoorbeeld voorzien kunt worden van een NS Uitstel van Betaling met wettelijke verhoging. Is het zo dat om de wettelijke verhoging in rekening te mogen brengen er sprake moet zijn van OV met een concessie? |
12-08-2024 11:10:52 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Er staat nergens dat er sprake moet zijn van een concessie. Zie besluit personenvervoer 2000 artikel 48 |
12-08-2024 22:46:20 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Jahoor dat staat er wel, namelijk in de wet personenvervoer 2000 Artikel 1 l. Open access vervoer valt per definitie buiten een concessie, dus is er geen sprake van openbaar vervoer zoals bedoeld in de WP 2000. Anders zou je bij het niet betalen van bijvoorbeeld een taxirit ook wegkomen met de ritprijs plus wettelijke verhoging. Zo werkt het niet natuurlijk Laatst bewerkt door aaron2 op 12-08-2024 22:57 |
13-08-2024 12:21:35 | ||
---|---|---|
iamthedutchdude
![]() |
Naast dat artikel 1 van de WP2000 geen I heeft (de begrippen zijn niet 'genummerd'), wordt er in artikel 1 niet vermeld dat er sprake moet zijn van een concessie om openbaar vervoer te heten. Het begrip openbaar vervoer in dat artikel vereist dat er (1) sprake moet zijn van personenvervoer met dienstregeling dat (2) voor een ieder toegankelijk is, waarbij dat vervoer (3) per auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig moet plaatsvinden. Dat is het geval, dus is er sprake van openbaar vervoer. Ik vermoed (aangezien het begrip concessie inderdaad op punt i zou staan als deze genummerd zou zijn) dat je het begrip concessie verkeerd gelezen hebt. Een concessie omvat het recht om (met uitsluiting van andere partijen) openbaar vervoer te bieden. Echter zorgt het vermelde in artikel 19 lid 1 in combinatie met artikel 19A lid 1 en 2 ervoor dat ook zonder concessie openbaar vervoer aangeboden kan worden (onder voorwaarden die uit de eventuele Economische Evenwichtstoets komen). De taxirit die je als voorbeeld noemt is sowieso geen openbaar vervoer, want geen sprake van een dienstregeling. Laatst bewerkt door iamthedutchdude op 13-08-2024 12:24, reden: Halve zin verwijderd |
13-08-2024 13:24:09 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Het heeft wel degelijk een l als in L.
Dank voor je antwoord. Heel verhelderend. Maar is het dan mogelijk in de de Nightjet een UvB te krijgen van de NS? (of NS International) |
13-08-2024 15:48:54 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Waarom wil je een UvB in een NJ krijgen? Dat betekent dat je bewust zonder geldig vervoerbewijs in een trein wilt stappen. Vul dat spaarvarken eerst wat verder en koop een vervoerbewijs vooraf. |
13-08-2024 18:47:03 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Het gaat mij om de juridische kant hiervan. Aannames en verdachtmakingen voegen weinig toe aan de zaak. |
13-08-2024 18:56:39 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Daarbij geldt dat je volgens de EU2007/1371 de mogelijkheid moet hebben om in de trein een geldig vervoersbewijs te kunnen kopen. Alleen de NS heeft deze regel weer zo toe weten te passen dat dat vertaald wordt in UvB. Wat als de vervoerder het voor jou niet mogelijk maakt om aan een geldig vervoersbewijs te komen? Dus de vraag van Aaron2 is relevant, want het gaat hier om reisrechten. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
13-08-2024 20:55:46 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Dan had je het topic beter "Reizigersrechten en Open Access vercoer" kunnen noemen... |
13-08-2024 21:02:51 1 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
a) loketten, andere verkooppunten of automaten; b) telefoon, internet of enige andere op grote schaal beschikbare informatietechnologie; c) aan boord van de trein. Dus vanuit de EU-verordening is het niet verplicht de mogelijkheid te bieden om vervoerbewijzen in de trein te kunnen aanschaffen (behalve voor mensen met een beperking). De verordening biedt lidstaten wel zelf de ruimte daarvoor te kiezen. |
13-08-2024 23:32:19 1 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Dat was misschien beter geweest ja. Dat is een van de verworvenheden van voortschrijdend inzicht |