Open access internationale treinen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
08-08-2024 07:38:38
aaron2
aaron2

Goedemorgen allen,

Even een vraag, misschien dat iemand me hier kan antwoorden.

Vanaf december vallen een aantal internationale treinen van NS (bijvoorbeeld ICE en IC Berlijn) niet meer onder de HRN-concessie. Ik vraag mij af of dan deze treinen in Nederland nog wel voldoen aan de definitie van openbaar vervoer als bedoeld in de wet en besluit personenvervoer 2000?

 

08-08-2024 08:23:27
koekje
koekje

Wet personenvervoer 2000

  • openbaar vervoer: voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig;

ICE en IC Berlijn hebben een dienstregeling. Het is (onder voorwaarden) toegankelijk voor 'een ieder'.

 

09-08-2024 00:25:57
aaron2
aaron2

Klopt hoor, maar er staat ook dat er een concessie moet zijn. Een European Sleeper is toch ook geen OV lijkt me?

 

09-08-2024 07:25:38
treinhobby
treinhobby

Staat wel op de vertrekstation op de stations. En iedereen kan/mag er een kaartje voor kopen.

Dat is wat anders dan besloten vervoer (zoals sommige ritten met museummaterieel op de hoofdbaan) waar de organisator bepaald wie er mee mag.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-08-2024 07:31:19
aaron2
aaron2

Klopt, maar de wet stelt dat er voor de wettelijke definitie van openbaar vervoer een concessie moet zijn. Die er volgens mij met open access niet is. Zodoende (denk ik) dat er bijvoorbeeld voor de nachttrein van Arriva ook aparte kaartjes te koop zijn.

 

09-08-2024 13:37:39
TtC
TtC

Quote
treinhobby (09-08-2024 07:25:38):


Staat wel op de vertrekstation op de stations. En iedereen kan/mag er een kaartje voor kopen.

Dat is wat anders dan besloten vervoer (zoals sommige ritten met museummaterieel op de hoofdbaan) waar de organisator bepaald wie er mee mag.


NS International heeft de voorwaarden nog niet gepubliceerd; in theorie zouden zij een ballotagecommissie in kunnen stellen voor het gebruik van de ICE en de IC Berlijn; wat overigens niet de verwachting is. Laten wij gewoon afwachten waarmee NS International komt en of de trein dan wel of niet onder het OV valt kunnen wij t.z.t. dan vaststellen. In hoeverre dat relevant is, is de vraag; waarschijnlijk is de ICE (en de Eurostar) sowieso helemaal niet te gebruiken binnen Nederland en de IC Berlijn mogelijk ook niet (hoewel er dan slechts 1 IC per uur overblijft tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal in het uur dat de IC Berlijn rijdt).



Laatst bewerkt door TtC op 09-08-2024 13:40
 

09-08-2024 14:17:32 2
Trein_Reiz
Trein_Reiz

Quote
aaron2 (09-08-2024 07:31:19):


Klopt, maar de wet stelt dat er voor de wettelijke definitie van openbaar vervoer een concessie moet zijn. Die er volgens mij met open access niet is. Zodoende (denk ik) dat er bijvoorbeeld voor de nachttrein van Arriva ook aparte kaartjes te koop zijn.


Open toegang & concessievervoer zijn twee verschillende vormen van vervoer. Open toegang is vervoer zonder concessie.

Met betrekking tot het verrichten openbaar vervoer staat in Artikel 19 staat het onderstaande. Echter heeft dit enkel te maken met het verrichten van OV & niet de definitie aansich:

  • 1 Het is verboden openbaar vervoer te verrichten zonder daartoe verleende concessie.
  • 2 In afwijking van het eerste lid kan, indien het openbaar vervoer uitvalt of dreigt uit te vallen, voor die situatie openbaar vervoer worden verricht zonder concessie overeenkomstig artikel 5, vijfde lid, van Externe link: verordening (EG) 1370/2007.

Daarnaast is het ook van belang om 19A & 19 B erbij te betrekken. Zonder het onderstaande, zou deze wet in strijd zijn met het Europees Recht (3e & 4e spoorwegpakket).

19a: Recht op toegang spoor (Open toegang).

  • In afwijking van artikel 19 en onverminderd Externe link: verordening (EG) 1370/2007 heeft een spoorwegonderneming die voornemens is capaciteit aan te vragen en naar aanleiding van dat voornemen daarvan overeenkomstig artikel 57, vierde of vijfde lid, van de Spoorwegwet melding heeft gemaakt, onder eerlijke, niet-discriminerende en transparante voorwaarden recht op toegang tot hoofdspoorweginfrastructuur als bedoeld in de Spoorwegwet met het oog op de exploitatie van passagiersvervoer per trein. Dit omvat het recht om passagiers te laten instappen op elk station en hen uit te laten stappen op een ander station.
  • 2 Het recht op toegang tot de spoorinfrastructuur, bedoeld in het eerste lid, wordt beperkt voor het passagiersvervoer tussen een bepaald vertrekpunt en een bepaalde bestemming wanneer:
    • a. voor dezelfde route of voor een alternatieve route een of meer concessies zijn verleend, en
    • b. de uitoefening van het toegangsrecht het economisch evenwicht van de betreffende concessie of concessies in gevaar zou brengen.
  • 3 Het recht op toegang wordt beperkt met betrekking tot hogesnelheidspassagiersvervoer overeenkomstig artikel 11 bis van Externe link: richtlijn 2012/34/EU.
  • 4 Om vast te stellen of het economisch evenwicht van de concessie of concessies in gevaar komt, als gevolg van het voorgenomen vervoer dat ingevolge artikel 57, vierde lid, van de Spoorwegwet is gemeld, geeft de Autoriteit Consument en Markt een beschikking op basis van een objectieve economische analyse met inachtneming van de uitvoeringshandelingen van de Europese Commissie, bedoeld in artikel 11, vierde lid, van Externe link: richtlijn 2012/34/EU.
  • 5 Indien een concessie voor het openbaar vervoer per trein is verleend vóór 16 juni 2015 is, met inachtneming van artikel 11, vijfde lid, van Externe link: richtlijn 2012/34/EU, dit artikel niet van toepassing gedurende de looptijd van de concessie, of tot en met 25 december 2026, indien de laatst genoemde termijn korter is.

19B: Economische evenwichtstoets

  • De Autoriteit Consument en Markt doet zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen tien dagen na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 57, vierde of vijfde lid, van de Spoorwegwet mededeling van die melding in de Staatscourant en aan de betrokken concessieverleners, de betrokken concessiehouders en Onze Minister en vermeldt daarbij de mogelijkheid van een aanvraag als bedoeld in het tweede lid, en de termijn voor indiening van die aanvraag.
  • 2 De Autoriteit Consument en Markt stelt op daartoe strekkende aanvraag van een of meer betrokken concessieverleners, een of meer betrokken concessiehouders, Onze Minister of een beheerder als bedoeld in artikel 1 van de Spoorwegwet vast of door het ingevolge artikel 57, vierde of vijfde lid, van de Spoorwegwet gemelde voorgenomen vervoer het daarvan deel uitmakende vervoer van passagiers tussen stations in Nederland het economisch evenwicht van een of meer concessies van een spoorwegonderneming in gevaar komt. De aanvraag wordt ingediend binnen een maand na ontvangst van de informatie, bedoeld in artikel 11, tweede lid, tweede volzin, van Externe link: richtlijn 2012/34/EU.
  • 3 De Autoriteit Consument en Markt neemt de in artikel 11, tweede lid en derde lid, eerste alinea, van richtlijn 2012/34/EU voorgeschreven procedurele eisen in acht.
  • 4 De Autoriteit Consument en Markt geeft de beschikking op de aanvraag binnen zes weken na ontvangst van de overeenkomstig artikel 6b van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt gevorderde gegevens en bescheiden. Indien de Autoriteit Consument en Markt besluit dat het economisch evenwicht, bedoeld in het tweede lid, door de voorgenomen passagiersvervoersdienst in gevaar komt, vermeldt zij welke aanpassingen van die dienst mogelijk zijn om alsnog te voldoen aan de voorwaarden om in aanmerking voor het recht op toegang, bedoeld in artikel 19a, eerste lid.
  • 5 De Autoriteit Consument en Markt doet mededeling van de aanvraag en van de beschikking, bedoeld in het vierde lid, aan een beheerder als bedoeld in artikel 1 van de Spoorwegwet en doet mededeling van die beschikking in de Staatscourant.

Conclusie:

1. Open toegang (Open Access) diensten vallen onder de definitie 'Openbaar Vervoer'.

Twee voorbeelden van OV:

1. Nachttreinen Arriva heeft een dienstregeling & tickets zijn voor iedereen beschikbaar.

2. Hetzelfde geldt ook voor bijv. busvervoerder Flixbus, die busdiensten aanbied, waarbij zowel nationaal, als internationaal mee gereisd kan worden.

De reden dat voor de nachttreinen van Arriva aparte tickets zijn, heeft te maken met dat deze verbinding niet onder een concessie valt & de daarmee geldende tarieven in principe niet geldig zijn. Dat wil echter niet zeggen dat deze verbinding niet meer onder de definitie 'Openbaar vervoer' valt.



Laatst bewerkt door Trein_Reiz op 09-08-2024 14:51, reden: Aanvulling informatie & enkele correctie's
 

09-08-2024 23:44:25
aaron2
aaron2

Fijn, wat een verhelderend verhaal en antwoord. Dankjewel!

Ik vraag mij namelijk af of je op de Nightjet bijvoorbeeld voorzien kunt worden van een NS Uitstel van Betaling met wettelijke verhoging. Is het zo dat om de wettelijke verhoging in rekening te mogen brengen er sprake moet zijn van OV met een concessie?

 

12-08-2024 11:10:52
koekje
koekje

Quote
aaron2 (09-08-2024 23:44:25):


Fijn, wat een verhelderend verhaal en antwoord. Dankjewel!

Ik vraag mij namelijk af of je op de Nightjet bijvoorbeeld voorzien kunt worden van een NS Uitstel van Betaling met wettelijke verhoging. Is het zo dat om de wettelijke verhoging in rekening te mogen brengen er sprake moet zijn van OV met een concessie?


Er staat nergens dat er sprake moet zijn van een concessie.

Zie besluit personenvervoer 2000 artikel 48

 

12-08-2024 22:46:20
aaron2
aaron2

Jahoor dat staat er wel, namelijk in de wet personenvervoer 2000 Artikel 1 l. Open access vervoer valt per definitie buiten een concessie, dus is er geen sprake van openbaar vervoer zoals bedoeld in de WP 2000. Anders zou je bij het niet betalen van bijvoorbeeld een taxirit ook wegkomen met de ritprijs plus wettelijke verhoging. Zo werkt het niet natuurlijk



Laatst bewerkt door aaron2 op 12-08-2024 22:57
 

13-08-2024 12:21:35
iamthedutchdude
iamthedutchdude

Naast dat artikel 1 van de WP2000 geen I heeft (de begrippen zijn niet 'genummerd'), wordt er in artikel 1 niet vermeld dat er sprake moet zijn van een concessie om openbaar vervoer te heten. Het begrip openbaar vervoer in dat artikel vereist dat er (1) sprake moet zijn van personenvervoer met dienstregeling dat (2) voor een ieder toegankelijk is, waarbij dat vervoer (3) per auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig moet plaatsvinden. Dat is het geval, dus is er sprake van openbaar vervoer.

Ik vermoed (aangezien het begrip concessie inderdaad op punt i zou staan als deze genummerd zou zijn) dat je het begrip concessie verkeerd gelezen hebt. Een concessie omvat het recht om (met uitsluiting van andere partijen) openbaar vervoer te bieden. Echter zorgt het vermelde in artikel 19 lid 1 in combinatie met artikel 19A lid 1 en 2 ervoor dat ook zonder concessie openbaar vervoer aangeboden kan worden (onder voorwaarden die uit de eventuele Economische Evenwichtstoets komen).

De taxirit die je als voorbeeld noemt is sowieso geen openbaar vervoer, want geen sprake van een dienstregeling.



Laatst bewerkt door iamthedutchdude op 13-08-2024 12:24, reden: Halve zin verwijderd
 

13-08-2024 13:24:09
aaron2
aaron2

Het heeft wel degelijk een l als in L.

Dank voor je antwoord. Heel verhelderend. Maar is het dan mogelijk in de de Nightjet een UvB te krijgen van de NS? (of NS International)

 

13-08-2024 15:48:54
Jeroen1740
Jeroen1740

Waarom wil je een UvB in een NJ krijgen? Dat betekent dat je bewust zonder geldig vervoerbewijs in een trein wilt stappen. Vul dat spaarvarken eerst wat verder en koop een vervoerbewijs vooraf.

 

13-08-2024 18:47:03
aaron2
aaron2

Het gaat mij om de juridische kant hiervan. Aannames en verdachtmakingen voegen weinig toe aan de zaak.

 

13-08-2024 18:56:39
kleine_man
kleine_man

Daarbij geldt dat je volgens de EU2007/1371 de mogelijkheid moet hebben om in de trein een geldig vervoersbewijs te kunnen kopen. Alleen de NS heeft deze regel weer zo toe weten te passen dat dat vertaald wordt in UvB. Wat als de vervoerder het voor jou niet mogelijk maakt om aan een geldig vervoersbewijs te komen? Dus de vraag van Aaron2 is relevant, want het gaat hier om reisrechten.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-08-2024 20:55:46
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
aaron2 (13-08-2024 18:47:03):


Het gaat mij om de juridische kant hiervan. Aannames en verdachtmakingen voegen weinig toe aan de zaak.


Dan had je het topic beter "Reizigersrechten en Open Access vercoer" kunnen noemen...

 

13-08-2024 21:02:51 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
kleine_man (13-08-2024 18:56:39):


Daarbij geldt dat je volgens de EU2007/1371 de mogelijkheid moet hebben om in de trein een geldig vervoersbewijs te kunnen kopen. Alleen de NS heeft deze regel weer zo toe weten te passen dat dat vertaald wordt in UvB. Wat als de vervoerder het voor jou niet mogelijk maakt om aan een geldig vervoersbewijs te komen? Dus de vraag van Aaron2 is relevant, want het gaat hier om reisrechten.



EU2007/1371 is al drie jaar niet meer geldig. In artikel 11 van de opvolger EU2021/781 staat vermeld dat vervoerbewijzen via ten minste een van de volgende verkoopwijzen:

a) loketten, andere verkooppunten of automaten;

b) telefoon, internet of enige andere op grote schaal beschikbare informatietechnologie;

c) aan boord van de trein.

Dus vanuit de EU-verordening is het niet verplicht de mogelijkheid te bieden om vervoerbewijzen in de trein te kunnen aanschaffen (behalve voor mensen met een beperking). De verordening biedt lidstaten wel zelf de ruimte daarvoor te kiezen.

 

13-08-2024 23:32:19 1
aaron2
aaron2

Dat was misschien beter geweest ja. Dat is een van de verworvenheden van voortschrijdend inzicht