Opvallende dingen 28 augustus
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
28-08-2024 06:12:39
stefanvw14
stefanvw14

Gisteren ook al gemeld, maar geen antwoord op gekregen. Wat is er stuk bij wissels van Asb richting Ut?
Deze ochtend met de 3017 weer bij Dvd snelheid voelen/zien maken en thv de Arena weer de ankers in, terug naar 60 km/h, om even naar links te gaan via 3255/3257 en weer terug naar rechts gegaan via 3259/3261 om de weg via het IC spoor(UB1) naar Ut te vervolgen.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 28-08-2024 06:14
 

28-08-2024 08:03:31
treinhobby
treinhobby

Is dit niet gewoon een gevalletje roestrijden?

 

28-08-2024 08:06:14
jeanpierre
jeanpierre

Arnhem 07.56u NS 193 932 met NJ 402 naar Asd . Dit keer zes rijtuigen, met aan de lok een SBB Apm en als één na laatste een RDC Bvcmz met tekst: RDC, Zugkraft die verbindet.

 

28-08-2024 08:22:45
stefanvw14
stefanvw14

Quote
treinhobby (28-08-2024 08:03:31):


Is dit niet gewoon een gevalletje roestrijden?


Gisteren deden alle InterCity's hetzelfde en dat resulteerde regelmatig in kleine plusjes te Ut omdat de machinist netjes EZR bleef volharden en vooral geen moeite leek te doen de trein op snelheid(140 km/h te houden, zakten regelmatig terug naar 110-120 km/h.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 28-08-2024 11:53
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-08-2024 09:53:51
phantom
phantom

Als men dat gisteren ook al deed,dan lijkt t me stug dat het om roest rijden gaat.
Dat komt meer overeen met 1 of meerdere kapotte wissels die b.v. en e.v.t. op 1 manier nog maar te berijden zijn.

 

28-08-2024 11:47:28
joukevn
joukevn

ICNG 3147 11:45 vanuit ri Ut door Amf

 

28-08-2024 11:51:56
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
jeanpierre (28-08-2024 08:06:14):


Arnhem 07.56u NS 193 932 met NJ 402 naar Asd . Dit keer zes rijtuigen, met aan de lok een SBB Apm en als één na laatste een RDC Bvcmz met tekst: RDC, Zugkraft die verbindet.



Opvallend dat het SBB Apm rijtuig eruit is gehaald en los op Aswplz staat opgesteld.

 

28-08-2024 12:34:10
henri1972
henri1972

En dat EZR is dan vooral irritant als je dan Ut binnenrijdt en je aansluiting rijdt net weg ....

 

28-08-2024 13:48:52 3
mart.h
mart.h

Quote
Rolffiej19 (28-08-2024 11:51:56):


Quote
jeanpierre (28-08-2024 08:06:14):


Arnhem 07.56u NS 193 932 met NJ 402 naar Asd . Dit keer zes rijtuigen, met aan de lok een SBB Apm en als één na laatste een RDC Bvcmz met tekst: RDC, Zugkraft die verbindet.



Opvallend dat het SBB Apm rijtuig eruit is gehaald en los op Aswplz staat opgesteld.



We gaan op Aswplz SBB rijtuigen verzamelen voor inzet vrijdag in de 403. Omdat de 402 een lengte/gewicht beperking heeft van 6 rijtuigen komen de drie rijtuigen de komende dagen in de 402 naar Aswplz.

 

28-08-2024 15:27:21
rob46
rob46

Vanmiddag is op de overweg Zanddijk bij Hooge Zwaluwe DBC 6412 met een vrachtwagen in botsing gekomen. De mcn raakte ernstig gewond, twee andere personen raakten ook gewond. Aldus BN De Stem.

 

28-08-2024 15:48:27
RX7567
RX7567

Aldus de meest recentelijke update van het artikel is een spoormedewerker (niet de machinist) overleden. De machinist en vrachtwagenchauffeur zijn lichtgewond geraakt.

Vraagje van mij omdat ik geen kennis heb over dit soort lokale diensten. Wat voor extra spoormedewerkers heb je op zo'n verbinding? Moet er bijvoorbeeld iemand het wegverkeer halteren, of heb je een rangeerder die meegaat o.i.d.? Het feit dat de machinist lichtgewond is geraakt lijkt een hint dat de andere medewerker zich niet op de trein bevond.

 

28-08-2024 16:04:04
voske
voske

Quote
RX7567 (28-08-2024 15:48:27):


Het feit dat de machinist lichtgewond is geraakt lijkt een hint dat de andere medewerker zich niet op de trein bevond.


Volgens Omroep Brabant stond de man op de kop van de trein.

 

28-08-2024 16:09:35
Marco
Marco

Quote
RX7567 (28-08-2024 15:48:27):


Aldus de meest recentelijke update van het artikel is een spoormedewerker (niet de machinist) overleden. De machinist en vrachtwagenchauffeur zijn lichtgewond geraakt.

Vraagje van mij omdat ik geen kennis heb over dit soort lokale diensten. Wat voor extra spoormedewerkers heb je op zo'n verbinding? Moet er bijvoorbeeld iemand het wegverkeer halteren, of heb je een rangeerder die meegaat o.i.d.? Het feit dat de machinist lichtgewond is geraakt lijkt een hint dat de andere medewerker zich niet op de trein bevond.


Er is meestal inderdaad een rangeerder. Om wagens te koppelen / ontkoppelen, om instructies aan de machinist te geven, om op het knopje te drukken om een verkeerslicht te activeren, et cetera.

 

28-08-2024 16:55:06
erwin_6610
erwin_6610

De 1754 is voor Wd tot stilstand gekomen, met daar achter 'mijn' 2854. Volgens de HC van de 2854 krijgt men geen contact met de 1754. Om 17:05 het bericht dat de 1754 nog niet kan vertrekken en de 2854 terug naar Ut gaat



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 28-08-2024 17:06
 

28-08-2024 17:02:05
Pijnackerb
Pijnackerb

Verderop stond er kortstondig een defecte (goederen)trein tussen Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal, waar de 552 nu met +15 achter rijdt en in zijn kielzog de 4059 met dezelfde vertraging.

 

28-08-2024 17:05:12
RX7567
RX7567

Bedankt @Voske en @Marco voor de informatie.

 

28-08-2024 17:22:17
geert
geert

En de hele middag wordt sein 2048 tussen Utt en Utlr met geel knipper gepasseerd, kennelijk zit hier een storing

 

28-08-2024 17:48:33
mvschoon
mvschoon

Tussen Ddzd en Wld 17:46 3316 + 3319 ri. Zlw

 

28-08-2024 20:55:24
treinfan
treinfan

Soms hoop ik dat NS een keer rekening kan houden in de materieelinzet met drukte uit Scheveningen bij mooi weer. Helaas, voor vertrek van trein 1779 uit Gvc wordt er 1 stel afgehaald en blijft een losse ICM over (4097 voor de fans), met een omroep "sorry dat het druk is, we hebben niet meer materieel"

 

28-08-2024 21:14:53
Anoniem9
Anoniem9

Quote
treinfan (28-08-2024 20:55:24):


Soms hoop ik dat NS een keer rekening kan houden in de materieelinzet met drukte uit Scheveningen bij mooi weer. Helaas, voor vertrek van trein 1779 uit Gvc wordt er 1 stel afgehaald en blijft een losse ICM over (4097 voor de fans), met een omroep 'sorry dat het druk is, we hebben niet meer materieel'


Tja, misschien moest het andere stel wel afgekoppeld worden voor onderhoud ofzo of waren er andere problemen mee óf het stel moest een andere dienst rijden.

 

28-08-2024 21:18:31 1
Oldskool
Oldskool

Wel nee. Is gewoon omloop van materieel. Elke keer het zelfde liedje daar op Gvc. 🤦‍♂️

 

28-08-2024 21:47:08
Anoniem9
Anoniem9

Quote
Oldskool (28-08-2024 21:18:31):


Wel nee. Is gewoon omloop van materieel. Elke keer het zelfde liedje daar op Gvc. 🤦‍♂️


Dan gaat er iets in de planning niet goed wss.. :(

 

28-08-2024 22:10:41 1
tieske05
tieske05

Quote
Anoniem9 (28-08-2024 21:14:53):


Quote
treinfan (28-08-2024 20:55:24):


Soms hoop ik dat NS een keer rekening kan houden in de materieelinzet met drukte uit Scheveningen bij mooi weer. Helaas, voor vertrek van trein 1779 uit Gvc wordt er 1 stel afgehaald en blijft een losse ICM over (4097 voor de fans), met een omroep 'sorry dat het druk is, we hebben niet meer materieel'


Tja, misschien moest het andere stel wel afgekoppeld worden voor onderhoud ofzo of waren er andere problemen mee óf het stel moest een andere dienst rijden.



De 4234 die afgetrapt is in Gvc start morgen in de 2021 met jawel.. De 4097...

 

29-08-2024 01:11:11
thom
thom

Ja, en als het stel niet afgetrapt was geweest had het dus morgen ochtend waarschijnlijk niet meer in Gvc geweest voor het rijden van die 2021.

En het zal normaal ook nog wel gereinigd en misschien ook nog wel een controlebeurt krijgen in de tuin tijdens de nacht overstand.

 

29-08-2024 06:38:30 2
Ysbergsla
Ysbergsla

Vertel eens wat het verschil is met bovengenoemde 4097 welke exact hetzelfde traject doorwandelt?

 

29-08-2024 08:28:26
sik214
sik214

Quote
treinfan (28-08-2024 20:55:24):


Soms hoop ik dat NS een keer rekening kan houden in de materieelinzet met drukte uit Scheveningen bij mooi weer. Helaas, voor vertrek van trein 1779 uit Gvc wordt er 1 stel afgehaald en blijft een losse ICM over (4097 voor de fans), met een omroep 'sorry dat het druk is, we hebben niet meer materieel'



En vervolgens langs de volle Bkh rijden ;-)

 

29-08-2024 09:41:17 1
henri1972
henri1972

Quote
thom (29-08-2024 01:11:11):


Ja, en als het stel niet afgetrapt was geweest had het dus morgen ochtend waarschijnlijk niet meer in Gvc geweest voor het rijden van die 2021.

En het zal normaal ook nog wel gereinigd en misschien ook nog wel een controlebeurt krijgen in de tuin tijdens de nacht overstand.


Je kan alles recht praten wat krom is maar daar heb ik als reiziger geen boodschap aan. Ik wil als reiziger gewoon fatsoenlijk vervoerd (liefst zittend).

NS is een star bedrijf met weinig tot geen ad hoc aanpassingen als dat nodig is.

 

29-08-2024 09:59:35
Muizeneus
Muizeneus

Dat is bij Arriva niet anders, een tijd terug was Dv - Zp gestremd en waren er veel omreizigers via Apd, maar na de spits haalt Arriva doodleuk in Zp het 2e stel eraf waardoor omreizigers zich in het solo tweetje mochten proppen, want ja dat is nu eenmaal gepland, later op de dag hebben we geen rangeerders meer paraat....

Geluk was dat nog net op tijd het bericht kwam dat de versperring voorbij was en de omreizigers er nog uit konden...

 

29-08-2024 10:36:30
phantom
phantom

Quote
thom (29-08-2024 01:11:11):


Ja, en als het stel niet afgetrapt was geweest had het dus morgen ochtend waarschijnlijk niet meer in Gvc geweest voor het rijden van die 2021.

En het zal normaal ook nog wel gereinigd en misschien ook nog wel een controlebeurt krijgen in de tuin tijdens de nacht overstand.



Dus als ik je goed begrijp,dan zou volgens jouw beredenering het zo zijn,dat je een stel ergens af moet trappen,om er zeker van te zijn dat het er de volgende dag nog is terplekke,om weer de diensten in te gaan waar deze ook is uitgehaald.
Sorry dat ik het zeg,maar als dat waar zou zijn,dan moet men dat per dag toch wel heel vaak/nog vaker gaan doen want anders loopt in 1 dag heel het spoorboekje in de prak door ontbrekend materieel ;-)
Zeker in het aangegeven voorbeeld is het toch apart te noemen dat men een treinstel aftrapt terwijl het druk/te druk is op dat traject,het vervolgens afrangeerd,om het de volgende morgen weer aan het zelfde stel te koppelen waar het vanaf is gehaald,om weer de diensten te gaan draaien,waar het de dag ervoor uitgehaald is.
(Onderhoud doen betekend toch volgens mij erg vaak dat dat stel er minstens 1 hele dag uit ligt en niet beschikbaar is voor dienst.)

Dat NS star/stug is,dat is simpelweg waar,als iets op papier is gedrukt en dat is ergens maanden terug goedgekeurd,dan zal men zich altijd tot op de letter aan de tekst houden op dat stuk papier.
Ook als het iets klantvriendelijker zou zijn als men nog even wacht met het tot op de letter opvolgen van wat beschreven staat om op dat tijdstip te doen,doet men dat simpelweg gewoon niet.
Juist in een tijd waarin je als bedrijf steeds mindergoed doet,en vaak slecht in het nieuws bent,door b.v. o.a. de zoveelste prijs stijging van kaartjes,zou het dat bedrijf juist sieren als men zich is iets klantvriendelijker zou opstellen in plaats van ten alle tijde elke letter opvolgen van documenten genaamd dienstregeling en mat inzet per dag.



Laatst bewerkt door phantom op 29-08-2024 10:40
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-08-2024 12:05:32
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
tieske05 (28-08-2024 22:10:41):


Quote
Anoniem9 (28-08-2024 21:14:53):


Quote
treinfan (28-08-2024 20:55:24):


Soms hoop ik dat NS een keer rekening kan houden in de materieelinzet met drukte uit Scheveningen bij mooi weer. Helaas, voor vertrek van trein 1779 uit Gvc wordt er 1 stel afgehaald en blijft een losse ICM over (4097 voor de fans), met een omroep 'sorry dat het druk is, we hebben niet meer materieel'


Tja, misschien moest het andere stel wel afgekoppeld worden voor onderhoud ofzo of waren er andere problemen mee óf het stel moest een andere dienst rijden.



De 4234 die afgetrapt is in Gvc start morgen in de 2021 met jawel.. De 4097...



Nou dat deed ie dus niet, het stel (4097) is tot Ut gegaan en vanaf daar als 311776 bijgestuurd terug naar Gvc, toen naar Bkh en daar gecombineerd met de 4095 voor de 11725 samen met de 4224. Op Amf is een nieuwe 301779 ingelegd met stel 4241 naar Es, de 4234 is begonnen samen met de 4093 in de 2021.;)

 

29-08-2024 12:05:36
AlexNL
AlexNL

Quote
phantom (29-08-2024 10:36:30):



Zeker in het aangegeven voorbeeld is het toch apart te noemen dat men een treinstel aftrapt terwijl het druk/te druk is op dat traject,het vervolgens afrangeerd,om het de volgende morgen weer aan het zelfde stel te koppelen waar het vanaf is gehaald,om weer de diensten te gaan draaien,waar het de dag ervoor uitgehaald is.
(Onderhoud doen betekend toch volgens mij erg vaak dat dat stel er minstens 1 hele dag uit ligt en niet beschikbaar is voor dienst.)


Het laten rijden van een trein is niet gratis, integendeel. Het kost behoorlijk wat aan energie en onderhoud, dat men liever zuinig is gezien de financiële situatie van NS kan ik begrijpen.


Wat betreft onderhoud: afhankelijk van wat er moet gebeuren kan dat gewoon 's nachts, zodat het stel de volgende ochtend weer inzetbaar is. Daarnaast zijn er ook dingen zoals onderhoudsintervallen, sommige zijn gebaseerd op gereden kilometers. Als een stel meer kilometers maakt dan vooraf gepland moet daar rekening mee worden gehouden.

Een treinstel meer of andere kilometers laten maken dan gepland kan allemaal wel, maar dan moet iemand dat wel regelen. Bij verstoringen regelt de bijsturing dat, maar als alles volgens dienstregeling loopt zal iemand tijdig moeten regelen dat dat stel die extra kilometers gaat maken i.p.v. te worden afgerangeerd.

 

29-08-2024 12:28:52 2
bert
bert

In de tijd dat ik aan de stellen zat, en er werd gemeld, trein te vol, dan werd een af te trappen stel niet afgetrapt. De manco lossen we later wel weer op. Uitzonderingen: Trein werd te lang voor hc of perron, of een gepland stel dat op weg was dezelfde dag naar de werkplaats. Ik heb het gevoel dat er vandaag de dag echter niet veel bereidheid is om bij te sturen tbv de reiziger. Ik beschuldig niemand, maar komt wel vaak zo over. Bij Arriva idd nog nooit dergelijke bijsturing meegemaakt.

 

29-08-2024 12:39:55 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Tja even een 'stelletje' bijsturen door de plaatselijke materieelregelaar mag tegenwoordig niet meer zomaar alles moet in overleg met Utrecht helaas.

 

29-08-2024 12:45:07
bert
bert

Ik zat in ut mrc

 

29-08-2024 16:39:05
gvttreinen
gvttreinen

Is de NS niet 'besteld' voor het vervoer van reizigers, niet voor het rijden van treintjes.

Dus rekening houden met 'vraag en aanbod'?



Laatst bewerkt door gvttreinen op 29-08-2024 17:12, reden: Onterechte r verwijderd
 

30-08-2024 12:17:49
thom
thom

Quote
Ysbergsla (29-08-2024 06:38:30):


Vertel eens wat het verschil is met bovengenoemde 4097 welke exact hetzelfde traject doorwandelt?


Ja, euh, niks zie ik nu ik nogeens goed lees... 🤦‍♂️🤦‍♂️

Ik heb ergens gemist met lezen dat ie in die trein s'morgens gewoon weer aan het zelfde stel gecombineerd werd, en gezien de vertrektijd ook gedacht dat het stel niet meer terug in Rtd zou komen overnachten.

Quote
henri1972 (29-08-2024 09:41:17):


Quote
thom (29-08-2024 01:11:11):


Ja, en als het stel niet afgetrapt was geweest had het dus morgen ochtend waarschijnlijk niet meer in Gvc geweest voor het rijden van die 2021.

En het zal normaal ook nog wel gereinigd en misschien ook nog wel een controlebeurt krijgen in de tuin tijdens de nacht overstand.


Je kan alles recht praten wat krom is maar daar heb ik als reiziger geen boodschap aan. Ik wil als reiziger gewoon fatsoenlijk vervoerd (liefst zittend).

NS is een star bedrijf met weinig tot geen ad hoc aanpassingen als dat nodig is.


Begrijpelijk, maar we zitten hier op Somda met een andere insteek en interesse, dus als als je aan zulks geen boodschap hebt en hier alleen wilt klagen kan dat beter op de fora van NS zelf.



Laatst bewerkt door thom op 30-08-2024 12:25
 

21-10-2024 17:12:57
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
rob46 (28-08-2024 15:27:21):


Vanmiddag is op de overweg Zanddijk bij Hooge Zwaluwe DBC 6412 met een vrachtwagen in botsing gekomen. De mcn raakte ernstig gewond, twee andere personen raakten ook gewond. Aldus BN De Stem.


De onderzoeksraad voor veiligheid start een onderzoek: onderzoeksraad.nl