Nachttreinen in Frankrijk
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
30-08-2024 19:49:20
AvVeen
AvVeen

Hallo,

Binnenkort hoop ik met de trein van/naar zuid Frankrijk te reizen. Op de terugweg maken we gebruik van de nachttrein Toulouse-Matabiau naar Paris Austerlitz. (D3750) Na lang zoeken ben ik er inmiddels achter dat een tweede deel eerder start en in Toulouse aan "ons" deel gaat koppelen. Dit betreft het deel Latour de Carol-Enveitg naar Paris Austerlitz (D3970).

De dienstregeling die ik gevonden krijg is erg summier. Daarbij kwam ik ook nog wat tegen over de nachttrein vanaf Aurillac, waarbij deze 's-nachts behoorlijk lang stil staat op station Brive om met een ander deel en de vroege intercitie naar Parijs te gaan.

Weet iemand hoe het verder met de nachttreinen in Frankrijk werk en of de trein vanuit Toulouse ook 's-nachts een tijd ergens stil staat?

En zijn er nog tips/trics of juist dingen die je hier beter niet kan doen?

30-08-2024 19:56:15
mren
mren

De intercités de nuit hebben enkel zitplaatsen en zijn desondanks vaak goed gevuld. In die gevallen zou ik niet rekenen op een fris en fruitige ochtend.

30-08-2024 20:17:35
geert
geert

AvVeen (30-08-2024 19:49:20):

Hallo,

Binnenkort hoop ik met de trein van/naar zuid Frankrijk te reizen. Op de terugweg maken we gebruik van de nachttrein Toulouse-Matabiau naar Paris Austerlitz. (D3750) Na lang zoeken ben ik er inmiddels achter dat een tweede deel eerder start en in Toulouse aan 'ons' deel gaat koppelen. Dit betreft het deel Latour de Carol-Enveitg naar Paris Austerlitz (D3970).

De dienstregeling die ik gevonden krijg is erg summier. Daarbij kwam ik ook nog wat tegen over de nachttrein vanaf Aurillac, waarbij deze 's-nachts behoorlijk lang stil staat op station Brive om met een ander deel en de vroege intercitie naar Parijs te gaan.

Weet iemand hoe het verder met de nachttreinen in Frankrijk werk en of de trein vanuit Toulouse ook 's-nachts een tijd ergens stil staat?

En zijn er nog tips/trics of juist dingen die je hier beter niet kan doen?

Dat hangt af van welke dag je reist. In het weekend volgt de 3750/3970 de route via de POLT en stopt ook in Montauban, Cahors, Souillac en Les Aubrais. Doordeweeks rijdt de trein meestal via Bordeaux (alleen dienststop voor personeelswissel) vanwege werkzaamheden bij Vierzon en stopt dan voor passagiers nergens behalve in Les Aubrais. Instappen in de 3970 is in Toulouse niet mogelijk.

De nachttreinen uit Aurillac en Rodez (weekend Albi) is een andere en deze worden in Brive gekoppeld aan de eerste trein van de dag van Brive naar Paris Austerlitz. Welke trein dit is en dus ook op welk tijdstip je aankomt in Paris Austerlitz is afhankelijk van de dag van de week en de bovengenoemde werkzaamheden bij Vierzon. De overstand in Brive is tussen de 3 en 5 uur. Aankomst in Brive is volgens dienstregeling om 1.02 uur. Tussen Aurillac en Brive is geen bovenleiding dus daar wordt de trein gereden door een BB 75300. De oude BB 67400 zijn er dit jaar niet meer gesignaleerd helaas.

De andere kant op geldt grofweg hetzelfde.

Slaapwagens rijden niet mee, alleen couchette-4, couchette-6 en zitrijtuigen. Deze laatste zijn met ‘tandartsstoelen’ dus geen gewone banken.

Boeken van de trein kan via de SNCF Connect app, die geeft betrouwbaardere informatie dan de Duitse bronnen, zoals de DB app en HAFAS. In de DB app zijn deze treinen ook niet te boeken.

Laatst bewerkt door geert op 30-08-2024 20:24

30-08-2024 21:14:12
treinfan
treinfan

Lange stops kunnen voorkomen, o.a. bij Orléans-les-Aubrais. In mijn ervaring (kleine steekproef) is te vroeg aankomen in Paris Austerlitz ook niet ongebruikelijk. Ik vond het een relatief fijne nachttrein met een stuk minder remmingen dan in Duitsland gebruikelijk is.

mren (30-08-2024 19:56:15):

De intercités de nuit hebben enkel zitplaatsen en zijn desondanks vaak goed gevuld. In die gevallen zou ik niet rekenen op een fris en fruitige ochtend.

Dat is onjuist. Er zijn couchettes (1e en 2e klas), waarbij een 1e klas plek in de couchettes ook toegang geeft tot douches op station Paris-Austerlitz en Toulouse-Matabiau (zelf geen ervaring mee).

Laatst bewerkt door treinfan op 30-08-2024 21:17

Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-08-2024 10:36:03
MennoSBB
MennoSBB

Het zijn Corail ligrijtuigen, met de rijcomfort zit het dus wel goed. Hou er wel rekening mee dat de compartimenten altijd in bed stand zijn, je kan ze dus niet opklappen tot zitbanken. Met de vertrek en aankomstijden van de Toulouse - Parijs trein is dat verder geen probleem. Alle rijtuigen zijn nu gemoderniseerd en ziet er allemaal prettig uit en hebben de essentiële dingen, zoals genoeg stekkers om je telefoon op te laden.

Als je de Latour de Carol naar Parijs trein neemt is dat minder handig, zeker als een 2e klas couchette hebt. Dan moet je een paar uur lang op bed hangen of in het gangpad staan voordat je gaat slapen.

Toen ik die trein nam 2 jaar geleden had ik de pech, of eigenlijk juist het geluk dat die toen tussen Latour en Toulouse uitviel, waardoor ik was aangewezen op de TER. Ik kwam uit Barcelona en had al ruim de tijd genomen, ik kreeg in de trein naar Latour de melding dat de trein niet reed. Eerst lichte paniek, maar er werd gelijk het advies om naar Toulouse door te rijden. Hierdoor kon ik dit fantastische bergtraject in daglicht in een rustig treinstel met enorme ramen afleggen, dat was geen straf. Daarna wel wat onduidelijkheid in Toulouse, de trein stond niet op de borden, er was wel personeel die specifiek de reizigers van deze trein opvingen waardoor we wisten dat we niet waren vergeten. De trein reed uiteindelijk als losse trein met vooral lege rijtuigen naar Parijs, we vertrokken ruim een uur na de reguliere trein naar Parijs, maar kwamen toch ruim op tijd aan in Parijs.

02-09-2024 09:15:16
jor[D]1
jor[D]1

Regelmatig gebruikt, op bijna alle lijnen onderhand.

In mijn ervaring zeer fijne treinen, ik verkies ze verre boven de nightjet, welke altijd overheerlijkt wordt. Ook ander publiek dan bijvoorbeeld nightjet, meer woon-werk verkeer naar parijs. Minder dagjes/vakantie gangers, erg rustige sfeer en iedereen gaat vlot en stil slapen. Vrijdag en Zondag zijn relatief drukke dagen van/naar Parijs.

Sommige routes kun je wat te snacken/drinken kopen. Dit zijn de treinen waarop ook fietsen meekunnen. Bij aankomst in Parijs kreeg ik aantal keer op t perron een ontbijt box uitgereikt.

Als de trein een deel van 't traject niet kan afleggen wordt er over het algemeen over de hele route een bus ingezet. Eerder dit jaar langetijd naar rodez/albi/aurillac en ook gezien naar Besançon. Zelf eens naar albi met de eerste terbus ipv trein gemoeten. Deze was sneller dan trein en ik was de enigste passagier naar Albi, dus reden ze de trein maar tor Rodez.

Bij vertraging ook zeer goed geregeld in mijn ervaring. Ooit uit Besançon niet verder gekomen dan Lyon, waar we om 06:00 gewekt werden en er aan de overkant een extra TGV klaarstond om ons naar Parijs te rijden met uiteindelijk maar 15 minuten vertraging. In alle gevallen personeel wat je zeer vriendelijk opvangt en verwijst, zoals over t algemeen in Frankrijk met trein vervangende bussen. Ze controleren echt of ze niet perongeluk iemand op een perron vergeten.

Voor zover ik weet rijden de treinen uit latour/toulouse dit jaar via Bordeaux. Maar de IC nuit kunnen interessante omleidingen volgen via niet regulier gebruikt spoor voor personen verkeer. (Gps tracker oid gebruiken als he zeker wilt zijn)

Nog niet alle 2e klass couchettes zijn gemoderniseerd! houdt er dus rekening mee met een opgeladen telefoon of powerbank te reizen. Vorige week nog verslag van iemand gezien die een ongerenoveerd rijtuig te pakken had.

Eerste klas couchette is overigens aanzienlijk beter. Bredere ligplaats en maar 4 personen. Ook een heerlijk groot kussen. Heb geen ongerenoveerde meer gezien. Douche ruimtes in Parijs zijn netjes, worden tussen elke gebruiker schoon gemaakt. Kan wel zeer druk worden, dus zorgen dat je een van de eerste bent en er niet een andere trein is aangekomen.

02-09-2024 12:53:28
seinhuis
seinhuis

Op www.night-trains.com zie ik dat nachttrein van/naar Latour de Carol-Enveitg op hetzelfde moment vertrekt en aankomt in Parijs Austerlitz dan nachttrein Toulouse Matabiau. Zeer vermoedelijk wordt er ergens op de route gecombineerd/gesplitst.

In DB reisplanner zie ik voor trein D 3750 3 stops, alle stops duren 3 minuten.

In Duitsland heb ik meegemaakt dat een trein bij exit only station te vroeg vertrok. Advies is om in te stappen en genieten van nachtrust tot uw bestemming.

Laatst bewerkt door seinhuis op 02-09-2024 13:28

02-09-2024 13:28:04
jacokran
jacokran

Ik heb dze zomer gebruik gemaakt van de nachttrein uit Nice. Ik vond het een goede ervaring. Ik had een zitplaats geboekt. De stoel was ruim en goed verstelbaar. Onderweg lang stil gestaan (een ande treindeel had een uur verrtraging). Met een half uur vertraging in Parijs aangekomen.

De trein rijdt wel lekker door (weinig remmen of dienststops). Dat komt de nachtrust wel ten goede.

02-09-2024 13:33:23
AvVeen
AvVeen

Goed om te horen. We hebben inderdaad een 6-persoons couchette geboekt om mee op pad te gaan. Gezien de aankomst- en vertrektijd zal het ook geen probleem zijn dat er niet echt een zit-stand is.

02-09-2024 13:35:28
geert
geert

seinhuis (02-09-2024 12:53:28):

Op www.night-trains.com zie ik dat nachttrein van/naar Latour de Carol-Enveitg op hetzelfde moment vertrekt en aankomt in Parijs Austerlitz dan nachttrein Toulouse Matabiau. Zeer vermoedelijk wordt er ergens op de route gecombineerd/gesplitst.

In DB reisplanner zie ik voor trein D 3750 3 stops, alle stops duren 3 minuten.

In Duitsland heb ik meegemaakt dat een trein bij exit only station te vroeg vertrok. Advies is om in te stappen en genieten van nachtrust tot uw bestemming.

Het combineren en splitsen gebeurt in Toulouse Matabieu, gewoon in het station. De route is al eerder beschreven: door de week meestal via Bordeux ivm werkzaamheden in en rond Vierzon, in het weekend altijd via de POLT vanwege de stops in Cahors en Souillac

Laatst bewerkt door geert op 02-09-2024 13:35

02-09-2024 13:41:18
AvVeen
AvVeen

qua route lijkt die wel t.z.t. af te wijken. Wij vertrekken dinsdagavond 24 september en stoppen enkel op Mantauban Ville Bourbon, Cahord en Les Aubrais - Orléans. Dus mogelijk dan niet via Bordeaux, of mis ik nu iets?

02-09-2024 17:33:25
geert
geert

Als je ook in Cahors stopt gaat de route via de POLT dus via Limoges en niet via Bordeaux. Werkzaamheden bij Vierzon zijn ook in een afrondende fase