Laatste class 43 (HSTS) gaan vervangen worden
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
03-09-2024 14:51:20 1
Vlinder
Vlinder

Voor degene die nog de laatste class 43's op de camera wilt in Engeland/Schotland zou snel moeten zijn.

Bij de Great Western Railway rijden er nog maar 4, waarvan 3 per dag, hier zijn de tijden, de actuele inzet wijkt vaak af van de gegeven diagrammen vanwege dat ze een ander materieel laten rijden, bekijk de actuele inzet via realtimetrains in combinatie met de tijden, of die op dat tijd stip rijd.

De castle class heeft ook niet lang meer bij GWR, ik had meegekregen dat ze dit jaar uit dienst gaan bij GWR, de meeste gaan over naar Mexico.


Schotse Spoorwegen

voor de Schotse spoorwegen is 1 uur geleden een oproep door de schotse overheid gedaan om de class 43 te vervangen zie bericht

Ook hierbij zijn er diagrammen van de tijden, om een enorme bericht te voorkomen kan je de tijden via deze link zien, de UK forum



Laatst bewerkt door Vlinder op 03-09-2024 14:57
 

03-09-2024 18:46:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

In Schotland wordt volgens mij al veel langer geroepen dat de HST's moeten worden vervangen. Ze zijn ook qua ontwerp vrij oud en voldoen niet meer aan de veiligheidsstandaarden van vandaag de dag. Er zijn over de levensduur van de HST genoeg ongelukken geweest waarbij het ontwerp ervan niet hielp, zogezegd.

Maar als hobbyist ga ik ze wel missen, altijd een mooi geluid en een goede pluim als ze opstarten 😂. Zitcomfort van de vervangers (801, 802 etc) vind ik allemaal matig, zeker op langere afstanden richting York of Schotland. Maar ja.

 

03-09-2024 21:39:57
AlexNL
AlexNL

GWR heeft onlangs een contract ondertekend voor de huur van dieseltreinstellen van het type Class 175, die tot vorig jaar in dienst waren bij Transport for Wales. Deze zullen naar verwachting vanaf Exeter worden ingezet richting Penzance, Barnstaple en Okehampton.

Over de zoektocht in Schotland is nog niets bekend, maar in het bericht dat ScotRail vandaag naar buiten heeft gebracht wordt nadrukkelijk niet gesproken over nieuwe treinen, maar slechts over vervanging. Dat doet mij vermoeden dat men interesse heeft in de treinstellen van het type Class 222, die op dit moment in dienst zijn bij East Midlands Railway voor de IC-diensten vanuit London St. Pancras naar de Midlands. Deze treinstellen zullen op korte termijn worden vervangen door nieuwe bimode-treinen van Hitachi (Class 810).

 

04-09-2024 06:53:19
GerritJan
GerritJan

Jup of de bestaande hitachi 80x , in UK als zo’n bericht word gepubliceerd heb je al snel vervangende treinen voor de oudere treinen. Het gaat er sneller dan je denkt, het vervangen van.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-09-2024 10:01:11
AlexNL
AlexNL

Van de 80x zijn momenteel geen stellen over (ze komen er eerder wat tekort omdat betrouwbaarheid en beschikbaarheid een beetje achterblijft bij verwachtingen), dus als er treinstellen van het type 80x zouden komen duurt dat nog een aantal jaar.

 

04-09-2024 10:36:02
Vlinder
Vlinder

Er is al een langetijd testritten aan de gang met de class 319 / 769 in schotland. Misschien dat scotrail deze tijdelijk overneemt tot er nieuwe treinen zijn besteld?



Laatst bewerkt door Vlinder op 04-09-2024 10:37
 

05-09-2024 23:34:35
GerritJan
GerritJan

De laatste hst van scotrail zal zijn dienst doen op 1 januari, de komende maanden gaan de treinen buitendienst worden gesteld. De afscheidsrit is deze route:


Edinburgh- Glasgow via Falkirk High

Glasgow-Aberdeen Via Iverness

Aberdeen - Edinburgh via Perth and Dunfermline.


Via railcolor nieuws wordt er vervangend materieel aangekondigd geloof ik, wie kan mij dit bevestigen en welke materieel? Ik heb geen abbo erop.

 

05-09-2024 23:35:14
GerritJan
GerritJan

Dit betekent ook als de class 175 daadwerkelijk voor december in dienst gaat, per 1 januari geen hsts meer rijdej in reizigersdiensten in UK.

 

05-09-2024 23:52:18
RX7567
RX7567

Echt jammer, maar het zat er al aan te komen. Een afscheidsroute klinkt opzich wel leuk om mee te gaan. Eens kijken of GWR nog wat leuks in petto heeft want die stellen moet ik überhaupt nog een keer op de foto hebben. Gelukkig zijn er nog steeds railtours met HST's in volledige lengte.

 

05-09-2024 23:52:44
selivio
selivio

Railcolornews meldt alleen dat er de komende weken meer bekend zal gaan worden over het hoe en wat zodra "the contract notice is published". Ik weet dat het in het VK vrij snel kan gaan, maar is het haalbaar om alle (ik geloof) 22 stellen voor 2025 buiten dienst te stellen in pak m beet 3 maanden (met tekenen van contracten e.d. er nog bij)?

 

06-09-2024 00:55:27
AlexNL
AlexNL

Nee, want er is geen ander intercity-dieselmaterieel dat zó snel geleverd kan worden.

De 810s voor EMR worden naar verwachting in 2025 in gebruik genomen, dan kan het snel gaan met de afvoer van de 222s. En dus met het verschuiven naar Schotland.

 

06-09-2024 01:33:08
Dionysusnu
Dionysusnu

En de 221s? Die komen bij Avanti geleidelijk vrij. Al zijn dat er wel minder dan de 25 (26?) die ze moeten vervangen. Daarvan gebruiken ze in ieder geval 15 in normale dienst (dus exclusief onderhoudsmarges etc).



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 06-09-2024 01:46
 

06-09-2024 02:15:10
AlexNL
AlexNL

Een deel van Avanti's Voyager-vloot gaat naar CrossCountry, wat overblijft is niet genoeg om de hele ScotRail I7C-vloot mee te vervangen.

 

06-09-2024 11:12:05
GerritJan
GerritJan

Quote
Vlinder (04-09-2024 10:36:02):


Er is al een langetijd testritten aan de gang met de class 319 / 769 in schotland. Misschien dat scotrail deze tijdelijk overneemt tot er nieuwe treinen zijn besteld?



Zou kunnen, GWR zou deze treinen overnemen, maar heeft ze niet ingezet en teruggestuurd naar de eigenaar, ik acht de kans wel klein dat het daadwerkelijk ook gebeurt.

 

06-09-2024 11:15:13
GerritJan
GerritJan

In iedergeval is dit het bericht op Uk railforum:

An update to the ScotRail rolling stock plan is expected, with three fleets of units:
- A suburban electric fleet to replace diesel units on newly electrified routes, as well as ageing Strathclyde electrics
- A new (presumably hydrogen or battery bimode) fleet for rural lines not currently expected to be electrified
- A new (presumably bimode) fleet to replace HSTs on intercity services

 

06-09-2024 11:20:36
GerritJan
GerritJan

Hier vind je een complete overzicht van veranderingen . inmiddels is er ook door GC aangekondigd hun concessie te willen verlengen met 15 jaar en hiervoor nieuwe treinen te willen bestellen.

 

06-09-2024 11:36:21
RX7567
RX7567

Als het een nieuwe vloot is zal het nog wel een tijdje duren voordat de HST's buiten dienst gaan. Ik zag ergens in een andere post dat het leasecontract van de HST's pas afloopt rond 2030 en dat het dus zou kunnen dat ze tot dan in dienst blijven. Maar we horen het vanzelf wel. 😃

 

27-09-2024 22:02:30
GerritJan
GerritJan

Middels door een bericht op facebook:

De class 175 zullen door GWR ingezet worden, ''Naar verluidt is goedkeuring verleend door het Department for Transport voor de DMUS om zich bij de GWR-vloot aan te sluiten, terwijl uitstaande papieren momenteel de voltooiing van de deal tegenhouden.


Zodra ze door GWR zijn overgenomen, worden de Class 175's gestationeerd in Laira Depot en hun overdracht zal de terugtrekking van de laatste paar bruikbare Castle Class korte hogesnelheidstreinstellen mogelijk maken.

Het zal dus niet lang meer duren voor de laatste (ik dacht) 6 class 43's die nog in dienst zijn bij GWR, waarvan dagelijks 3 ook voor opslag aan de kant zullen gaan.

 

30-01-2025 18:23:20
GerritJan
GerritJan

www.cornish-times.co.uk


Zoals ik het goed lees, zal gwr met de mei timetable change de route “penzance-cardiff” opknippen (11 treinen per dag) om korte afstanden te gaan rijden tussen penzance- exeter en exeter-cardiff. Hierbij kan de class 43 buitendienst worden gesteld en nemen de class 175 van voormalig TFW over.

 

10-03-2025 18:43:50
GerritJan
GerritJan

news.gwr.com GWR heeft het zelf ook nu bevestigd

 

10-03-2025 21:19:52
mat64Hidde
mat64Hidde

Heel vreemd maar bij mij krijg ik het bericht "The request is blocked.". Die error kende ik nog niet.
Wat zegt het bericht zoal?

 

11-03-2025 00:16:32
Dionysusnu
Dionysusnu

De newssite van GWR is alleen vanuit het VK te bekijken.

Heel veel schokkends staat er niet. TL;DR ze nemen 10 tweetjes en 16 drietjes over, voor onderhoud worden ze ondergebracht bij Laira TMD, in Plymouth. Hun inzet zal voornamelijk zijn op de enkelspoorslijnen tussen Exeter, Barnstaple en Okehampton, en op de nieuwe stoppers Penzance-Exeter St Davids. Die laatste rijden nu nog van/naar Cardiff, maar worden vanaf Mei in Exeter geknipt.

 

08-05-2025 22:51:46
GerritJan
GerritJan

Inmiddels is er bekend dat de GWR castle classes nog eventjes mee gaan met een timetable change. Het aantal ritten met de 43's zijn wel minder geworden dan de huidigde timetable. Er zijn nog maar 4 sets overs.

www.railmagazine.com

maandag tot en met vrijdag:

Omloop 1

05:33 Plymouth-Penzance, 07:45 Penzance-Exeter,

11:27 Exeter-Penzance

15:15 Penzance-Plymouth

Omloop 2

10:14 Plymouth-Penzance en 13:15 Penzance-Plymouth;

Omloop 3

13:40 Plymouth-Penzance en 15:52 Penzance-Plymouth.

Zaterdag

Omloop 1

05:15 Plymouth-Penzance

07:40 Penzance-Plymouth

12:41 Plymouth-Penzance

15:15 Penzance-Plymouth

Omloop 2

08:08 Plymouth-Penzance

10:39 Penzance-Exeter,

14:22 Exeter-Plymouth,

16:38 Plymouth-Penzance

19:30 Penzance-Plymouth;

Omloop 3

09:10 Plymouth-Penzance

11:50 Penzance-Plymouth.

Zondag:

08:45 uur Plymouth-Penzance

11:49 uur Penzance-Exeter

15:27 uur Exeter-Penzance

19:15 uur Penzance-Plymouth.



Laatst bewerkt door GerritJan op 08-05-2025 23:01