Opvallende dingen 4 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
03-01-2025 11:18:58 1
Kamehameha
Kamehameha

Alvast een aankondiging voor de poppetjes die van lange treinritten houden of misschien blij worden van DDZ op de Zeeuwse lijn:

Dit weekend zijn er werkzaamheden op Ddr-Zlw. Zoals gebruikelijk bij dit soort stremmingen rijdt de 3600 2x per uur na Rsd door naar Vs. Hierdoor twee keer per uur een rechtstreekse verbinding Zl-Vs (slechts 3 uur en 50 min 😉).

Omdat een deel uiteraard in Rsd en Vs moet starten en het überhaupt een grote omloop is, zal er naast DDZ ook IRM rijden in de 3600.




Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

03-01-2025 12:03:02 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Een aankondiging voor mensen die van minder lange treinritten dan te doen gebruikelijk houden: wegens werkzaamheden te Antwerpen-Centraal rijden de zogenaamde EuroCity en EuroCity Direct dit weekeinde om op de oude route langs Antwerpen-Oost. Opvallend is dat de ECD zelfs geen vervangende stop te Berchem maakt en aldus non-stop van Rotterdam naar Brussel-Zuid rijdt.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 03-01-2025 12:04
 

03-01-2025 12:23:03
JoepDDZ
JoepDDZ

Op Twitter werd gesuggereerd dat het ontbreken van een vervangende stop van de 9500 wordt veroorzaakt doordat de in-/uitstaphoogte op Berchem veel te groot is als het met ICNG zou rijden.

Met de ICR rijtuigen was het ook al flink en die hadden zelfs nog extra trapjes.

 

03-01-2025 12:23:59
RX7567
RX7567

En als ik de tijden zo zie rijdt de 2500 vanaf Antwerpen Centraal ook langs Antwerpen Oost, oftewel via de verbindingsboog linksaf bij Antwerpen Centraal. Ook geen gebruikelijk stukje spoor, of wel?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-01-2025 13:06:43
NDS
NDS

Quote
Kamehameha (03-01-2025 11:18:58):


Alvast een aankondiging voor de poppetjes die van lange treinritten houden of misschien blij worden van DDZ op de Zeeuwse lijn:

Dit weekend zijn er werkzaamheden op Ddr-Zlw. Zoals gebruikelijk bij dit soort stremmingen rijdt de 3600 2x per uur na Rsd door naar Vs. Hierdoor twee keer per uur een rechtstreekse verbinding Zl-Vs (slechts 3 uur en 50 min 😉).

Omdat een deel uiteraard in Rsd en Vs moet starten en het überhaupt een grote omloop is, zal er naast DDZ ook IRM rijden in de 3600.



Bedankt voor de tip, daar ga ik graag gebruik van maken, groetjes Michiel

 

03-01-2025 14:05:56
AlexNL
AlexNL

Quote
JoepDDZ (03-01-2025 12:23:03):


Op Twitter werd gesuggereerd dat het ontbreken van een vervangende stop van de 9500 wordt veroorzaakt doordat de in-/uitstaphoogte op Berchem veel te groot is als het met ICNG zou rijden.

Met de ICR rijtuigen was het ook al flink en die hadden zelfs nog extra trapjes.



Dat zou me niet verbazen, de staat van veel Belgische perrons is erbarmelijk. Zelfs in Brussel Zuid is er geen sprake van gelijkvloerse instap in ICNG.

 

03-01-2025 14:35:23
Rsb
Rsb

Quote
RX7567 (03-01-2025 12:23:59):


En als ik de tijden zo zie rijdt de 2500 vanaf Antwerpen Centraal ook langs Antwerpen Oost, oftewel via de verbindingsboog linksaf bij Antwerpen Centraal. Ook geen gebruikelijk stukje spoor, of wel?


Via Antwerpen Oost rijden normaal geen reizigerstreinen meer inderdaad. De perrons zijn overigens gesloopt.

 

04-01-2025 07:38:12
anton_
anton_

Quote
JoepDDZ (03-01-2025 12:23:03):


Op Twitter werd gesuggereerd dat het ontbreken van een vervangende stop van de 9500 wordt veroorzaakt doordat de in-/uitstaphoogte op Berchem veel te groot is als het met ICNG zou rijden.

Met de ICR rijtuigen was het ook al flink en die hadden zelfs nog extra trapjes.



Als dat de reden is zou de trein toch op Luchtbal kunnen stoppen. Moderne perrons en een tramhalte vlakbij.



Laatst bewerkt door anton_ op 04-01-2025 07:40
 

04-01-2025 08:25:08
Kamehameha
Kamehameha

De opstart van de EC gaat weer lekker vandaag: 9212, 9215, 9220 en de 9227 zijn allemaal opgeheven.




Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

04-01-2025 08:43:49 1
martijn
martijn

Arriva heeft de volledige sneltreindienst tussen Maastricht en Heerlen weer eens voor de hele dag opgeheven (net als de rest van deze week). Heeft die Drielandentrein ooit een complete dag volledig gereden?



Laatst bewerkt door martijn op 04-01-2025 08:47
 

04-01-2025 09:52:17
RX7567
RX7567

Railcam Amf 09:44 onbekende e-loc + twee rijtuigen (voorste lijkt het RXP Bordclub rijtuig te zijn) op spoor 9 gehalteerd. Kwam vanaf de opstelsporen aan de noordzijde van het station.

Edit: Betreft een nieuwjaarsrit van Railmagazine. Dit zijn de tijden, aldus Railmagazine op FaceBook.

Amersfoort 10:45

Amsterdam Bijlmer ArenA 11:24

Rotterdam Noord Goederen 12:00 - 14:00

Botlek 14:38

Maasvlakte 15:00 - 15:30

Botlek 15:50

Rotterdam Centraal 16:22

Schiphol 17:04

Amsterdam Centraal 17:20 - 17:34

Amersfoort 18:14



Laatst bewerkt door RX7567 op 04-01-2025 10:09
 

04-01-2025 10:50:24
Marco
Marco

10:08: tr 303626 vertrekt met +2 van Zutphen, maar moet net na Zutphen wachten om de 31227 voor te laten, die volgens planning 5 minuten later vertrekt (dus 3 minuten later als je de vertraging van 3626 meeneemt) . Hij komt daardoor met +3 in Zwolle aan, door te rennen is de trein naar Groningen gelukkig net te halen.

Van de 7 3600'en die vandaag naar Zwolle hebben gereden, heeft nog geen één officieel de knoop gehaald, zo te zien (allemaal +3 of meer). In alle gevallen lijkt de vertraging bij Zutphen of Deventer te zijn ontstaan.

 

04-01-2025 11:05:20 1
john2
john2

Quote
martijn (04-01-2025 08:43:49):


Arriva heeft de volledige sneltreindienst tussen Maastricht en Heerlen weer eens voor de hele dag opgeheven (net als de rest van deze week). Heeft die Drielandentrein ooit een complete dag volledig gereden?



Op de website van de NS, actuele situatie op het spoor wordt weergegeven door beperking materieel.

Mij lijkt door personeel tekort.

Op de Arriva website zie ik alleen de treinen die naar Aachen rijden dat die uitvallen.

 

04-01-2025 12:03:44 1
martijn
martijn

Dat Arriva niet scheutig is met informatie is inmiddels wel bekend, maar bijvoorbeeld op rijdendetreinen.nl is duidelijk te zien dat al sinds 27 december 2024 geen enkele sneltrein tussen Maastricht en Heerlen heeft gereden en ook vandaag of morgen niet gaat rijden. En inderdaad, er valt ook één en ander tussen Heerlen en Aachen uit.

 

04-01-2025 12:37:45
Muizeneus
Muizeneus

12.32 RRF 44xx met GATX ketels door Apdo ri Dv

 

04-01-2025 13:18:11
stefanvw14
stefanvw14

Quote
martijn (04-01-2025 12:03:44):


Dat Arriva niet scheutig is met informatie is inmiddels wel bekend, maar bijvoorbeeld op rijdendetreinen.nl is duidelijk te zien dat al sinds 27 december 2024 geen enkele sneltrein tussen Maastricht en Heerlen heeft gereden en ook vandaag of morgen niet gaat rijden. En inderdaad, er valt ook één en ander tussen Heerlen en Aachen uit.


Neem aan dat de provincie Limburg meeleest en gewoon een factuur stuurt naar Arriva voor al die uitval. Denk dat ze in 2024 zeker 10% minder hebben gereden dan afgesproken.
De RE 18 en RS 15 hebben afgelopen najaar allebei al met beperkingen gereden.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 04-01-2025 13:20
 

04-01-2025 14:07:26
treinnetco
treinnetco

Wees daar maar zeker van. Bij het opheffen moet over het algemeen ook genoteerd worden waarom dat is, en die data wordt gewoon met de Provincie gedeeld.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

04-01-2025 17:40:56
BVisser
BVisser

Quote
RX7567 (04-01-2025 09:52:17):


Railcam Amf 09:44 onbekende e-loc + twee rijtuigen (voorste lijkt het RXP Bordclub rijtuig te zijn) op spoor 9 gehalteerd. Kwam vanaf de opstelsporen aan de noordzijde van het station.

Edit: Betreft een nieuwjaarsrit van Railmagazine. Dit zijn de tijden, aldus Railmagazine op FaceBook.

Amersfoort 10:45

Amsterdam Bijlmer ArenA 11:24

Rotterdam Noord Goederen 12:00 - 14:00

Botlek 14:38

Maasvlakte 15:00 - 15:30

Botlek 15:50

Rotterdam Centraal 16:22

Schiphol 17:04

Amsterdam Centraal 17:20 - 17:34

Amersfoort 18:14


Asdm 17:39 met de NIAG 189 289 richting Amf.



Laatst bewerkt door BVisser op 04-01-2025 17:46
 

04-01-2025 17:41:11
icetha
icetha

Quote
RX7567 (04-01-2025 09:52:17):


Railcam Amf 09:44 onbekende e-loc + twee rijtuigen (voorste lijkt het RXP Bordclub rijtuig te zijn) op spoor 9 gehalteerd. Kwam vanaf de opstelsporen aan de noordzijde van het station.

Edit: Betreft een nieuwjaarsrit van Railmagazine. Dit zijn de tijden, aldus Railmagazine op FaceBook.

Amersfoort 10:45

Amsterdam Bijlmer ArenA 11:24

Rotterdam Noord Goederen 12:00 - 14:00

Botlek 14:38

Maasvlakte 15:00 - 15:30

Botlek 15:50

Rotterdam Centraal 16:22

Schiphol 17:04

Amsterdam Centraal 17:20 - 17:34

Amersfoort 18:14


Doorkomst in Rotterdam Zuid was om 14.15 : www.flickr.com

 

04-01-2025 20:41:25
Muizeneus
Muizeneus

Ze hebben toch een ' eigen' reclamelok? Of is die niet rijvaardig?

 

04-01-2025 20:55:53
brun
brun

ICE 124 had allerlei gedoe en is uiteindelijk met dik anderhalf uur vertraging in Arnhem geëindigd. Vooral ook omdat de trein vanaf Düsseldorf/Duisburg overvol was.

ICE 122 kreeg een halfuur vertraging door de gebruikelijke toestanden op het Duitse spoor - al bij vertrek in Frankfurt reden andere treinen in de weg en dat werd alleen maar erger. Ook deze trein raakte overvol - er waren te veel mensen met te veel bagage. In Köln werden reizigers zelfs gedwongen om weer uit te stappen, de balkons stonden te vol.

In de 1e klas moesten ze in het gangpad staan & zitten. Vanaf Arnhem kwamen er nog reizigers uit de 124 bij.

Er is gewoon in elke vakantieperiode veel te weinig capaciteit op deze lijn. Ik snap dat niet. Ze willen mensen uit het vliegtuig en de auto krijgen, maar áls die mensen dan in de trein stappen, haken ze na één reis natuurlijk weer gefrustreerd af omdat de reis, in goed Nederlands, een drieletterwoord is.

(Aldus ook het gesprek van het gezin dat voor mij zat: "de volgende keer pakken we weer de auto").

 

04-01-2025 21:24:45
BVisser
BVisser

Quote
Muizeneus (04-01-2025 20:41:25):


Ze hebben toch een ' eigen' reclamelok? Of is die niet rijvaardig?



De 9902 en die is gewoon rijvaardig. Alleen kom je daarmee de Rotterdamse haven niet in.

 

04-01-2025 22:06:41
henri1972
henri1972

Quote
brun (04-01-2025 20:55:53):


ICE 124 had allerlei gedoe en is uiteindelijk met dik anderhalf uur vertraging in Arnhem geëindigd. Vooral ook omdat de trein vanaf Düsseldorf/Duisburg overvol was.

ICE 122 kreeg een halfuur vertraging door de gebruikelijke toestanden op het Duitse spoor - al bij vertrek in Frankfurt reden andere treinen in de weg en dat werd alleen maar erger. Ook deze trein raakte overvol - er waren te veel mensen met te veel bagage. In Köln werden reizigers zelfs gedwongen om weer uit te stappen, de balkons stonden te vol.

In de 1e klas moesten ze in het gangpad staan & zitten. Vanaf Arnhem kwamen er nog reizigers uit de 124 bij.

Er is gewoon in elke vakantieperiode veel te weinig capaciteit op deze lijn. Ik snap dat niet. Ze willen mensen uit het vliegtuig en de auto krijgen, maar áls die mensen dan in de trein stappen, haken ze na één reis natuurlijk weer gefrustreerd af omdat de reis, in goed Nederlands, een drieletterwoord is.

(Aldus ook het gesprek van het gezin dat voor mij zat: 'de volgende keer pakken we weer de auto').



KLM vloog mij gisteren 100% op tijd van Berlijn naar Schiphol. NS daarentegen gooide voor het natransport van Shl naar Klp roet in het eten door niet te rijden tussen Ut en Klp door een aanrijding. Gelukkig kon ik naar Vndw. Mijn ervaring met het vliegtuig was dus positief, de trein er na negatief.

Het kan echter ook anders: de EasyJet Jet vlucht die een uur na mij KL1782 zou vliegen werd geannuleerd . Die reizigers hebben dus een negatieve vliegervaring, maar ja, je betaald ook minder bij EasyJet dan bij KLM.

(31 dec vloog KLM mij ook nog om 19.35 uur naar Berlijn, aankomst 20.30 uur en daar reed alle OV nog terwijl Nederland toen al uitgereden was).

Kortom, als mijn ervaring als treinhobbyist met het vliegtuig al beter is dan met de trein dan is het voor de "gewone" reiziger een nog duidelijker iets wat wel en niet te kiezen als vervoermiddel.

 

04-01-2025 22:16:57
brun
brun

Ik heb vroeger ook best vaak negatieve ervaringen met vluchten gehad, maar ben het met je eens dat de reiservaring van vliegtuig (en auto) op dit moment aanzienlijk beter is dan die van de trein.

Over twee weken moet ik voor mijn werk naar Londen, met nog wat omwegen. Ik wilde heel graag met de trein, maar bij het boeken bleek het én veel meer gedoe én duurder. Weer zo'n moment waarop ik denk: waarom moet dat zo? Qua tijd maakt het immers niet uit: Eurostar of vliegen is in mijn geval ongeveer even snel, als je alles (metro, inchecktijden enzovoort) eerlijk meerekent. Reistijd maakt me sowieso niet uit, ik zit liever 4 uur comfortabel dan 1 uur in een Ryanair-achtig iets.

Toch word je als reiziger dan weer uit diezelfde trein gejaagd.

Maar goed, dit gaat offtopic. Sorry. Misschien iets voor een andere discussie.

 

04-01-2025 22:54:41
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Stapte in Ut op spoor 19 in stel 9528 met een nieuw informatie scherm, toonde 9 km/h terwijl de trein stilstond.

Kennelijk een gemiddelde snelheid berekend met behulp van GPS.

Nog aparter was geen stop op de Klp en Db, treinnummer was 303177, de 3000 stopte wel op de Klp en Db.

 

04-01-2025 23:17:33
Xander140
Xander140

Quote
brun (04-01-2025 20:55:53):


ICE 124 had allerlei gedoe en is uiteindelijk met dik anderhalf uur vertraging in Arnhem geëindigd. Vooral ook omdat de trein vanaf Düsseldorf/Duisburg overvol was.

ICE 122 kreeg een halfuur vertraging door de gebruikelijke toestanden op het Duitse spoor - al bij vertrek in Frankfurt reden andere treinen in de weg en dat werd alleen maar erger. Ook deze trein raakte overvol - er waren te veel mensen met te veel bagage. In Köln werden reizigers zelfs gedwongen om weer uit te stappen, de balkons stonden te vol.

In de 1e klas moesten ze in het gangpad staan & zitten. Vanaf Arnhem kwamen er nog reizigers uit de 124 bij.

Er is gewoon in elke vakantieperiode veel te weinig capaciteit op deze lijn. Ik snap dat niet. Ze willen mensen uit het vliegtuig en de auto krijgen, maar áls die mensen dan in de trein stappen, haken ze na één reis natuurlijk weer gefrustreerd af omdat de reis, in goed Nederlands, een drieletterwoord is.

(Aldus ook het gesprek van het gezin dat voor mij zat: 'de volgende keer pakken we weer de auto').


Laat ik heel eerlijk zijn.... Dit kun je ook verwachten en je schrijft het zelf ook al.... Als ik met de auto ga en weet dat je op zwarte zaterdag ga reizen dan kun je 2 dingen doen..... Eerder weg gaan of accepteren dat je dit krijgt. Ik vind het een beetje dubbel dat je hier over klaagt. Maar goed.....

 

05-01-2025 00:10:01
NDS
NDS

Quote
NIJMEGEN (04-01-2025 22:54:41):


Stapte in Ut op spoor 19 in stel 9528 met een nieuw informatie scherm, toonde 9 km/h terwijl de trein stilstond.

Kennelijk een gemiddelde snelheid berekend met behulp van GPS.

Nog aparter was geen stop op de Klp en Db, treinnummer was 303177, de 3000 stopte wel op de Klp en Db.


Mijn 3183 op 29-12-2024 had ook geen stops op Klp en Db, groetjes Michiel

 

05-01-2025 00:33:27
Xander140
Xander140

Bd 00:32 Sneeuw Eurostar 9987 met +120 en stopt niet in Rotterdam maar extra in Bd Ht Ut en Shl. Hij wordt om 2:45 nu verwacht te Bd. Shl eindbestemming tegen 4:00 in de ochtend.

 

05-01-2025 01:53:15
AlexNL
AlexNL

9987 is er wat eerder, ik zie 'm op dit moment in Breda staan. Ik zag behoorlijk wat mensen uitstappen die vermoedelijk op weg zijn naar Rotterdam.

Gaat een latertje voor ze worden, de 21416 rijdt niet tussen Breda en Dordrecht. In plaats daarvan rijdt er een bus.

01:54 vertrek 9987 ri. Tilburg.



Laatst bewerkt door AlexNL op 05-01-2025 01:58
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-01-2025 02:18:44
Xander140
Xander140

Of het busvervoer daar op voorbereid is is de vraag. Wel fijn dat het beperkt is de vertraging alleen ja als je naar Adam moet is toch al gauw 4u later dan gepland. Is er een oorzaak hiervoor? Ik kon zo snel niks vinden...

 

05-01-2025 02:38:36
AlexNL
AlexNL

Quote
Xander140 (05-01-2025 02:18:44):


Is er een oorzaak hiervoor? Ik kon zo snel niks vinden...


De inkomende rit (9920) is met +100 in Bourg-St-Maurice aangekomen en daar met +130 vertrokken. Vertraging van de inkomende rit was door "problemen op de Franse sporen", die ergens tussen Brussel en de eerste halte in Frankrijk zijn opgelopen.

 

05-01-2025 03:13:16
Xander140
Xander140

Oei ja dat is niet erg fijn en er is bij deze trein weinig speling bij het keren. Is bij de ICE naar München ook nogal eens een oorzaak door een te krape kering... helaas!



Laatst bewerkt door Xander140 op 05-01-2025 03:14
 

05-01-2025 08:13:01
geert
geert

Quote
AlexNL (05-01-2025 02:38:36):


Quote
Xander140 (05-01-2025 02:18:44):


Is er een oorzaak hiervoor? Ik kon zo snel niks vinden...


De inkomende rit (9920) is met +100 in Bourg-St-Maurice aangekomen en daar met +130 vertrokken. Vertraging van de inkomende rit was door 'problemen op de Franse sporen', die ergens tussen Brussel en de eerste halte in Frankrijk zijn opgelopen.


Problemen waren ten zuiden van Parijs, daar heeft het verkeer op de HSL een uurtje of drie stil gelegen gisteren einde ochtend/begin middag. En doorwerk effecten dus de rest van de dag, niet alleen bij Eurostar, ook bij de treinen van de SNCF zelf

 

05-01-2025 08:25:44 2
stefanvw14
stefanvw14

Quote
henri1972 (04-01-2025 22:06:41):


Quote
brun (04-01-2025 20:55:53):


ICE 124 had allerlei gedoe en is uiteindelijk met dik anderhalf uur vertraging in Arnhem geëindigd. Vooral ook omdat de trein vanaf Düsseldorf/Duisburg overvol was.

ICE 122 kreeg een halfuur vertraging door de gebruikelijke toestanden op het Duitse spoor - al bij vertrek in Frankfurt reden andere treinen in de weg en dat werd alleen maar erger. Ook deze trein raakte overvol - er waren te veel mensen met te veel bagage. In Köln werden reizigers zelfs gedwongen om weer uit te stappen, de balkons stonden te vol.

In de 1e klas moesten ze in het gangpad staan & zitten. Vanaf Arnhem kwamen er nog reizigers uit de 124 bij.

Er is gewoon in elke vakantieperiode veel te weinig capaciteit op deze lijn. Ik snap dat niet. Ze willen mensen uit het vliegtuig en de auto krijgen, maar áls die mensen dan in de trein stappen, haken ze na één reis natuurlijk weer gefrustreerd af omdat de reis, in goed Nederlands, een drieletterwoord is.

(Aldus ook het gesprek van het gezin dat voor mij zat: 'de volgende keer pakken we weer de auto').



KLM vloog mij gisteren 100% op tijd van Berlijn naar Schiphol. NS daarentegen gooide voor het natransport van Shl naar Klp roet in het eten door niet te rijden tussen Ut en Klp door een aanrijding. Gelukkig kon ik naar Vndw. Mijn ervaring met het vliegtuig was dus positief, de trein er na negatief.

Het kan echter ook anders: de EasyJet Jet vlucht die een uur na mij KL1782 zou vliegen werd geannuleerd . Die reizigers hebben dus een negatieve vliegervaring, maar ja, je betaald ook minder bij EasyJet dan bij KLM.

(31 dec vloog KLM mij ook nog om 19.35 uur naar Berlijn, aankomst 20.30 uur en daar reed alle OV nog terwijl Nederland toen al uitgereden was).

Kortom, als mijn ervaring als treinhobbyist met het vliegtuig al beter is dan met de trein dan is het voor de 'gewone' reiziger een nog duidelijker iets wat wel en niet te kiezen als vervoermiddel.


Wat kan NS doen aan die aanrijding? Sorry als dat soort zaken jou al een betere ervaring met een vliegtuig krijgen dan ben je wel erg makkelijk om te kopen.
Een aanrijding kan een vervoerder niets aan doen. Een aanrijding kan in theorie altijd wel gebeuren en zolang jij niet in de aanrijdingstrein zit heb je nog legio andere mogelijkheden.

 

05-01-2025 10:34:46
mvanuden
mvanuden

Quote
brun (04-01-2025 20:55:53):


ICE 124 had allerlei gedoe en is uiteindelijk met dik anderhalf uur vertraging in Arnhem geëindigd. Vooral ook omdat de trein vanaf Düsseldorf/Duisburg overvol was.

ICE 122 kreeg een halfuur vertraging door de gebruikelijke toestanden op het Duitse spoor - al bij vertrek in Frankfurt reden andere treinen in de weg en dat werd alleen maar erger. Ook deze trein raakte overvol - er waren te veel mensen met te veel bagage. In Köln werden reizigers zelfs gedwongen om weer uit te stappen, de balkons stonden te vol.

In de 1e klas moesten ze in het gangpad staan & zitten. Vanaf Arnhem kwamen er nog reizigers uit de 124 bij.

Er is gewoon in elke vakantieperiode veel te weinig capaciteit op deze lijn. Ik snap dat niet. Ze willen mensen uit het vliegtuig en de auto krijgen, maar áls die mensen dan in de trein stappen, haken ze na één reis natuurlijk weer gefrustreerd af omdat de reis, in goed Nederlands, een drieletterwoord is.

(Aldus ook het gesprek van het gezin dat voor mij zat: 'de volgende keer pakken we weer de auto').


Ik was reiziger in ICE 124. Rond Frankfurt Flughafen was het een puinhoop omdat er op korte termijn een treindienstleider ontbrak. Mijn eerdere ICE uit Stuttgart heeft drie kwartier(!) op een zijspoor vlak voor Flughafen gestaan, ICE 124 kwam al met bijna een uur vertraging op Flughafen aan. Vanaf Köln maar 1 conductrice, die in Duisburg niet verder wilde omdat de trein overvol was. Na een half uur toch vertrokken met een overvolle trein. Nog een kwartier extra wachten in Zevenaar en toen opgeheven in Arnhem (machinist zat aan zijn rijtijd volgens de omroep).

Uiteindelijk was ik overigens 4 uur(!) later dan gepland thuis, omdat in de ochtend mijn trein bij Tübingen al stuk gegaan was (luchtlekkage in koppeling van treinstellen serie 612). Dat kostte uiteindelijk 2 uur. Nee, reizen met DB is geen pretje deze dagen.

 

05-01-2025 12:15:30
henri1972
henri1972

Quote
NIJMEGEN (04-01-2025 22:54:41):


Stapte in Ut op spoor 19 in stel 9528 met een nieuw informatie scherm, toonde 9 km/h terwijl de trein stilstond.

Kennelijk een gemiddelde snelheid berekend met behulp van GPS.

Nog aparter was geen stop op de Klp en Db, treinnummer was 303177, de 3000 stopte wel op de Klp en Db.



Wat is daar apart aan? 3177 stopt volgens drg alleen op Ed, niet op Db of Klp, lijkt me dat een vervangende trein, in dit geval de 303177, dan ook dit patroon volgt.

En ook de 3000 volgde met stops op Db en Klp gewoon de drg.

 

05-01-2025 12:25:31
henri1972
henri1972

Euh.... schreef ik ergens dat NS er iets aan kan doen? Volgens mij niet.

Niemand heeft mij omgekocht, vind ik een redelijk botte opmerking. Ik geef alleen mijn mening.

Legio andere mogelijkheden?

Naar Klp had ik vanaf Shl via Amf gekund en dan bus 80 naar Klp, dat klopt. Was de snelste mogelijkheid. Moet NS wel op Shl aangeven dat er geen treinen rijden tussen Ut en Ah, dat deden ze niet. Oké, de NS- app. Had ik kunnen kijken maar als je vliegtuig om 19.52 uur parkeert op Gate D68 en ik wil om 20.16 uur de trein hebben dan heb ik daar weinig tijd voor. Dus kwam ik er in Ut achter dat ik naar Vndc of Vndw moest.

Vind ik dus een negatieve trein ervaring.

Als je het er niet mee eens bent, oke, ik vind t goed. Ben het ook niet met iedereen eens


Wat kan NS doen aan die aanrijding? Sorry als dat soort zaken jou al een betere ervaring met een vliegtuig krijgen dan ben je wel erg makkelijk om te kopen.
Een aanrijding kan een vervoerder niets aan doen. Een aanrijding kan in theorie altijd wel gebeuren en zolang jij niet in de aanrijdingstrein zit heb je nog legio ande

 

05-01-2025 12:52:18 1
treinfan
treinfan

Je schreef het volgende dat een actie van NS beschrijft:

Quote
henri1972 (04-01-2025 22:06:41): NS daarentegen gooide ... roet in het eten door ...


Je schreef niet:

Een aanrijding gooide roet in het eten

Dat laatste was in dit geval passender geweest. Uiteindelijk maakt het voor de vertraging natuurlijk niet uit.



Laatst bewerkt door treinfan op 05-01-2025 12:53
 

05-01-2025 12:53:43
brun
brun

Quote
Xander140 (04-01-2025 23:17:33):


Laat ik heel eerlijk zijn.... Dit kun je ook verwachten en je schrijft het zelf ook al.... Als ik met de auto ga en weet dat je op zwarte zaterdag ga reizen dan kun je 2 dingen doen..... Eerder weg gaan of accepteren dat je dit krijgt. Ik vind het een beetje dubbel dat je hier over klaagt. Maar goed.....


Het was gisteren geen zwarte zaterdag. Weliswaar reisden veel vakantiegangers terug naar huis, maar ook weer niet overdreven veel.

Mvanuden beschrijft goed wat er allemaal misging. En op zulke momenten krijg je een sneeuwbaleffect, omdat treinen onderweg zomaar uitvallen en al die reizigers dan een volgende ICE moeten nemen. Dáárdoor gaat het mis.

 

05-01-2025 13:05:21 1
henri1972
henri1972

Quote
treinfan (05-01-2025 12:52:18):


Je schreef het volgende dat een actie van NS beschrijft:

Quote
henri1972 (04-01-2025 22:06:41): NS daarentegen gooide ... roet in het eten door ...


Je schreef niet:

Een aanrijding gooide roet in het eten

Dat laatste was in dit geval passender geweest. Uiteindelijk maakt het voor de vertraging natuurlijk niet uit.



Dat klopt:

De aanrijding was de oorzaak maar:

NS gooide roet in het eten door:

Geen info op Shl mbt de stremming tussen Ut en Ah.

EN geen alternatief te bieden. Voor Ah ( via Tl volgens NS), Ed (via Amf) werd een alternatief geboden. Voor Klp niet. Dat moest de reiziger zelf uitzoeken. (Dat werd dus eigen vervoer van Vndw).

Op Ut bij de infopunt in de hal gevraagd wat het alternatief was. Het antwoord: wachten tot de stremming voorbij is.

 

05-01-2025 13:30:51
geert
geert

Sowieso lijkt er wat veranderd in de informatie bij stremmingen. Ook rijdendetreinen.nl en soortgelijke apps geven geen info meer bij stremmingen. Je moet nu echt in de NS app bij de knop storingen en werkzaamheden kijken wil je iets zien. Weinig toegankelijk als je het mij vraagt

 

05-01-2025 14:20:36
Dionysusnu
Dionysusnu

Wat bedoel je met 'geen info'? De bovengenoemde storing van vandaag, 5 januari, bij Purmerend staat gewoon op rijdendetreinen, inclusief de info welke treinserie(s) opgeheven zijn, en dat er stopbussen rijden.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 05-01-2025 15:22
 

05-01-2025 14:37:57
broek53
broek53

Ik denk dat jullie in het verkeerde topic zitten en dat het bij het OD van 5 januari hoort?

 

05-01-2025 15:25:03
Dionysusnu
Dionysusnu

Oeps, mijn opmerking van "bovengenoemde" storing was inderdaad verkeerd, ik heb het aangepast. De rest past volgens mij wel in dit topic.

 

05-01-2025 16:00:00
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wat me 4 januari op de infoschermen in de trein opviel, normaal staan daar de logische overstappen op wanneer je een station nadert.

Dit keer stonden er de treinen op waar je net vandaan kwam, wel handig voor reizigers die in de verkeerde trein gestapt waren.

 

05-01-2025 16:09:44
AlexNL
AlexNL

Quote
geert (05-01-2025 08:13:01):


Problemen waren ten zuiden van Parijs, daar heeft het verkeer op de HSL een uurtje of drie stil gelegen gisteren einde ochtend/begin middag. En doorwerk effecten dus de rest van de dag, niet alleen bij Eurostar, ook bij de treinen van de SNCF zelf


Ahja, ik zie het nu: er was een wisselstoring bij Crisenoy. Dat is waar de LGV van/naar Paris Gare de Lyon samenkomt met de LGV Interconnexxion (de lijn om Parijs heen).

 

05-01-2025 18:17:32 1
anton_
anton_

Quote
NIJMEGEN (05-01-2025 16:00:00):


Wat me 4 januari op de infoschermen in de trein opviel, normaal staan daar de logische overstappen op wanneer je een station nadert.

Dit keer stonden er de treinen op waar je net vandaan kwam, wel handig voor reizigers die in de verkeerde trein gestapt waren.



Heb ik al een paar keer gezien sinds de dienstregeling 2025 van kracht is. Inclusief overstappen die verboden zijn ( zonder eerst uit te checken ). Bijvoorbeeld bij aankomst in Apeldoorn (in de IC vanuit Enschede ) aangeven dat je kun overstappen op de sprinter richting Deventer. Ook wordt vaak - volgens mij - de belangerijkste overstap ( die aan de andere zijde van het perron ) niet genoemd.



Laatst bewerkt door anton_ op 05-01-2025 18:19
 

05-01-2025 19:29:12 1
treinhobby
treinhobby

Maar behalve op de schermen in de trein wordt het ook omgeroepen door de conducteurs. Dus onlogische overstappen en terugreizen.

Je zou verwachten dat die niet stomweg oplezen wat er op het schermpje staat, maar dat idee heb ik meestal wel. Of 'moeten' ze oplezen wat ze voorgeschoteld krijgen?

 

05-01-2025 19:49:50 1
henri1972
henri1972

Op oudejaarsdag in de 3200 net voor Utrecht werd omgeroepen dat je kon overstappen op een IC naar Enschede (vanaf Klp, Ed en Ah kan je beter via Zp daarheen) en Sprinters naar Baarn, Tiel en Rhenen. Dat je ook in Ut moet overstappen om via de snelste route in Den Haag of Rotterdam te komen werd niet vermeld alleen dat de trein door reed naar Asb, Asdz, Shl, Ledn, Gv en Rtd......

Een omroepbericht waar nogal wat aan haperde dus....

 

05-01-2025 19:50:15
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
anton_ (05-01-2025 18:17:32):


Quote
NIJMEGEN (05-01-2025 16:00:00):


Wat me 4 januari op de infoschermen in de trein opviel, normaal staan daar de logische overstappen op wanneer je een station nadert.

Dit keer stonden er de treinen op waar je net vandaan kwam, wel handig voor reizigers die in de verkeerde trein gestapt waren.



Heb ik al een paar keer gezien sinds de dienstregeling 2025 van kracht is. Inclusief overstappen die verboden zijn ( zonder eerst uit te checken ). Bijvoorbeeld bij aankomst in Apeldoorn (in de IC vanuit Enschede ) aangeven dat je kun overstappen op de sprinter richting Deventer. Ook wordt vaak - volgens mij - de belangerijkste overstap ( die aan de andere zijde van het perron ) niet genoemd.

Volgens mij heb je gelijk dat de schermen ook nooit-logische overstaps geven, maar die overstap in Apd mag wel. Bijoorbeeld voor reizigers van Enschede naar Apeldoorn Osseveld; dat is sneller dan met overstap in Deventer.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 05-01-2025 19:51
 

05-01-2025 19:54:25
cuneo56
cuneo56

Tsja, dat krijg je dus als je iets laat ontwerpen/ bouwen door mensen die nooit in een trein zitten en ook slecht in aardrijkskunde zijn (en kennelijk geldt dat helaas ook al voor sommige treinbegeleiders). Nadenken wat een klant wil en nodig heeft is toch iets anders dan een vertrek lijstje kopiëren/ omroepen.

 

05-01-2025 20:52:17
Muizeneus
Muizeneus

Overigens is de regel dat je je aankomststation niet voorbij mag rijden uit de Algemene voorwaarden van NS geschrapt. Althans ik kan 'm niet meer terugvinden, evenals de regel dat je mag omrijden als je daardoor minder hoeft over te stappen

 

05-01-2025 21:19:17
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
anton_ (05-01-2025 18:17:32):


Quote
NIJMEGEN (05-01-2025 16:00:00):


Wat me 4 januari op de infoschermen in de trein opviel, normaal staan daar de logische overstappen op wanneer je een station nadert.

Dit keer stonden er de treinen op waar je net vandaan kwam, wel handig voor reizigers die in de verkeerde trein gestapt waren.



Heb ik al een paar keer gezien sinds de dienstregeling 2025 van kracht is. Inclusief overstappen die verboden zijn ( zonder eerst uit te checken ). Bijvoorbeeld bij aankomst in Apeldoorn (in de IC vanuit Enschede ) aangeven dat je kun overstappen op de sprinter richting Deventer. Ook wordt vaak - volgens mij - de belangerijkste overstap ( die aan de andere zijde van het perron ) niet genoemd.


Ze denken dat je daar 4 minuten voor nodig hebt, terwijl je binnen 15 seconden het perron oversteekt.

Overigens, de schermen bij de ingang van het station hebben daar ook een handje van.

 

05-01-2025 21:43:45
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
Muizeneus (05-01-2025 20:52:17):


Overigens is de regel dat je je aankomststation niet voorbij mag rijden uit de Algemene voorwaarden van NS geschrapt. Althans ik kan 'm niet meer terugvinden, evenals de regel dat je mag omrijden als je daardoor minder hoeft over te stappen


De regel is tegenwoordig vrij simpel: je mag doen wat de reisplanner adviseert.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-01-2025 22:59:02 1
thom
thom

Quote
cuneo56 (05-01-2025 19:54:25):


Tsja, dat krijg je dus als je iets laat ontwerpen/ bouwen door mensen die nooit in een trein zitten en ook slecht in aardrijkskunde zijn (en kennelijk geldt dat helaas ook al voor sommige treinbegeleiders). Nadenken wat een klant wil en nodig heeft is toch iets anders dan een vertrek lijstje kopiëren/ omroepen.


Dat is ook wel een dooddoener van jewelste natuurlijk dat het altijd maar aan mensen ligt die nergens verstand van hebben.


Uiteindelijk zijn er natuurlijk tig overstappen mogelijk en is het een computer proces waar soms gewoon dingen doorheen sluipen en soms niet direct opgemerkt kunnen worden.

 

05-01-2025 23:11:44 3
rolandrail
rolandrail

Nou, je zou het aantal hc's eens moeten turven wat klakkeloos de overstapstaat opdreunt incl. aansluitingen voor de richting waar de trein net vandaan komt...

 

06-01-2025 00:21:46
Dionysusnu
Dionysusnu

Niet dat het niet vervelend is, maar dat is in ieder geval nuttiger dan een HC die niet of nauwelijks iets omroept.

 

06-01-2025 08:10:05
anton_
anton_

Quote
Muizeneus (05-01-2025 20:52:17):


Overigens is de regel dat je je aankomststation niet voorbij mag rijden uit de Algemene voorwaarden van NS geschrapt. Althans ik kan 'm niet meer terugvinden, evenals de regel dat je mag omrijden als je daardoor minder hoeft over te stappen


Kijk weer wat geleerd. 😀

 

06-01-2025 08:56:50
Anoniem9
Anoniem9

Quote
rolandrail (05-01-2025 23:11:44):


Nou, je zou het aantal hc's eens moeten turven wat klakkeloos de overstapstaat opdreunt incl. aansluitingen voor de richting waar de trein net vandaan komt...


Ze geven überhaupt niet alle overstappen aan..
Vaak zat dat ik in een IC of SPR zat en op Utrecht CS overstap mogelijkheid bood op de IC naar Enschede maar niet de SPR naar Baarn wat ik dus gek vind.
Maar ja ik vind het idd ook wel vreemd dat sommige HCs overstap bieden op de trein in tegenovergestelde richting.

 

06-01-2025 11:56:44
DDietzen
DDietzen

Een overstap in dezelfde richting met dezelfde treinsoort wordt ook wel eens omgeroepen. Bijvoorbeeld in de 1700 naar Es wordt soms bij Amf de overstap op de 1500 naar Dv van een kwartier later geadviseerd.

 

06-01-2025 12:00:36
stefanvw14
stefanvw14

Weet ook niet of de overstap 1700 richting Es op de 1500 richting Asd te Amf een logische/nuttige is. Neem aan dat deze mensen op Ut al zijn uitgestapt en toch wordt ook die regelmatig omgeroepen.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 06-01-2025 12:02
 

06-01-2025 13:16:23
Dionysusnu
Dionysusnu

In de avond wel, als de 5700 niet rijdt; Dan is het naar Hvs sneller. Op alle andere momenten is het sneller om op Utrecht al over te stappen.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 06-01-2025 13:18
 

06-01-2025 16:57:07
Kamehameha
Kamehameha

Quote
rolandrail (05-01-2025 23:11:44):


Nou, je zou het aantal hc's eens moeten turven wat klakkeloos de overstapstaat opdreunt incl. aansluitingen voor de richting waar de trein net vandaan komt...



Inderdaad. Net in de 1100 ri Gvc werd te Dt de vertraagde 1100 ri Ehv als overstap genoemd doo de HC. Hoe logisch.

Overigens roept de mcn normaal gesproken om in Dt en in dit geval ging de mcn nadat de HC uitgesproken was er ook droog overheen: Dt, station Dt.