Vraag aangaande 1800+DDM-1
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-04-2025 10:29:39
PBL2-EP
PBL2-EP

Goedendag allen,

Zit hier wellicht een mcn die nog op de loc 1600/1800 gereden heeft icm. trek/duw DDM-1, of wellicht een kenner, die mij het antwoord kan geven?

Ik besef me dat het zeer specifieke vragen zijn, over materieel wat al meer dan 10 jaar niet meer in deze combi gebruikt is door NS:

Ik hoor in vrijwel alle video's waarin de mcn de loc gereedmaakt, dat zodra men op de loc komt en direct daarna in de machinekamer, op het luchtrek de ATB KG en de dodemankraan 'open zet', een bak lucht uit één van de kleppen ontsnappen. Bijvoorbeeld hier goed hoorbaar: youtu.be

Iemand enig idee wat dit kenmerkende geluid exact veroorzaakte?

Het is geen dodeman beproeving, immers liggen de stroomafnemers nog op het dak en wordt deze rond 0:59 pas beproefd. Ook lijkt de klep van de dodeman een ander geluid te geven bij ontluchten.

In deze video lijkt exact dezelfde klep de treinleiding te ontluchten, als tijdens het eerdere werk op het luchtrek: https://youtu.be/QL4G5WfeWsA?t=105 , dit is te horen aan het feit dat na de ontluchting de treinleiding weer gevuld wordt. Waar wordt dat in dit geval (wederom) door veroorzaakt en zou de snelschakelaar niet moeten afvallen?

Vast dank!

08-04-2025 11:32:19
thom
thom

Kinkt een beetje als het openen van de afsluitkraan van de KG-klep waarbij eerder de treinleiding niet volledig leeg gelaten is en dat doet bij het openen van de afsluitkraan.

09-04-2025 18:08:41
PBL2-EP
PBL2-EP

Ja dat lijkt mij ook het meest plausibel!

Enkel blijft bij mij dan toch de vraag hangen, waarom in de tweede video, de treinleiding 'ineens' wederom via de - waarschijnlijk - KG-klep ledigt. Want zomaar een ATB-remming bij stilstand is niet veelvoorkomend natuurlijk Maar dan zou, naar mijn beste weten, bij zo'n loc, de snelschakelaar ook moeten afvallen..

Ik zie overigens dat de tweede link niet goed verwerkt is bij het posten, dus hier nog een poging: youtu.be

09-04-2025 19:05:54
koploper1
koploper1

in het tweede stuk lijkt het erop dat de mcn de rempook in de snelremstand zet.

weet niet meer precies hoe de werking was, maar had wel te maken met de "neutre" de elke keer indienst of uit dienst moest worden gezet bij ombouwen.