Concessie Emmerlijn Vechtdallijnen 2028 - 2043
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-04-2025 14:56:12
GerritJan
GerritJan

Mocht er al een topic zijn, verplaats het maar, ik kon geen goeie vinden.

www.rtvdrenthe.nl Keolis, Arriva en Qbuzz hebben zich ingeschreven.



Laatst bewerkt door GerritJan op 08-04-2025 15:03
 

08-04-2025 15:11:15
GerritJan
GerritJan

De interessantste eisen op een rijtje:

  1. De GTW's zullen worden overgenomen en worden gemoderniseerd:

* De treinen zullen worden voorzien van Huissstijl RRReis.

• Vernieuwen van de stoelbekleding;

• Verbetering van de beschikbaarheid van het toilet tijdens vorstperiodes, bijvoorbeeld door een verwarmingselement aan te brengen;

• Vervanging van de draaideuren (naar de 1e klasse) door schuifdeuren;

• Installeren van meer stopcontacten en/of USB-laadpunten bij de zitplaatsen;

• Installeren van klaptafeltjes aan de achterzijde van de stoelen;

• Verwijderen van de servicebalies en een andere invulling voor de vrijgekomen ruimte kiezen.

2. De Concessiehouder zet ook Extra Materieel in De hoeveelheid Overnamematerieel met de huidige zitplaatscapaciteit biedt onvoldoende capaciteit om de huidige dienstregeling van de RE20, RS20 en RS21 te kunnen rijden conform de eisen in dit Programma van Eisen. Daarom zet de Concessiehouder hiernaast ook Extra Materieel in bestaande uit Nieuw Materieel en/of Bestaand Materieel.

  • 3. Uitgangspunt is dat ten tijde van de start van de Concessie het traject Almelo – Mariënberg geëlektrificeerd is zodat de RS21 met elektrisch Materieel uitgevoerd kan worden. De Concessiehouder zorgt voor een goede aansluiting van (de eigenschappen van) het Materieel op (de eigenschappen van) de Railinfrastructuur zoals opgenomen in het Register van Infrastructuur (RINF), zodat hij een probleemloze exploitatie kan garanderen.
 

08-04-2025 15:33:53
martijn
martijn

Bijzonder punt: Het elektrische Materieel van het type GTW-EMU dat in de huidige concessie Vechtdallijnen op de Treindienst Zwolle-Emmen wordt ingezet, wordt door de huidige concessiehouder ter overname aangeboden aan de Concessiehouder. De Concessiehouder is verplicht om dit Materieel over te nemen



Laatst bewerkt door martijn op 08-04-2025 15:34
 

08-04-2025 16:25:58
diesels
diesels

Is het tegenwoordig normaal dat in dit soort stukken midden in zinnen ineens te pas en onpas woorden met hoofdletters geschreven worden? Wat een draak om doorheen te lezen

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-04-2025 16:40:09 2
mren
mren

Dat zijn waarschijnlijk vastgelegde termen die eerder in de tender zijn gedefinieerd.

 

08-04-2025 18:27:26
geert
geert

Quote
martijn (08-04-2025 15:33:53):


Bijzonder punt: Het elektrische Materieel van het type GTW-EMU dat in de huidige concessie Vechtdallijnen op de Treindienst Zwolle-Emmen wordt ingezet, wordt door de huidige concessiehouder ter overname aangeboden aan de Concessiehouder. De Concessiehouder is verplicht om dit Materieel over te nemen


Het overnemen van materieel is vrij normaal hoor, ook bij busconcessies



Laatst bewerkt door geert op 08-04-2025 20:39
 

08-04-2025 18:36:20
martijn
martijn

Ik weet dat kromme teksten normaal zijn, niet alleen bij concessies.

Ik bedoelde eigenlijk dat er staat GTW's worden aangeboden, maar ook gewoon verplicht overgenomen moeten worden. Beetje dubbelop.

Dat eerste leest alsof Arriva ze in ieder geval moet aanbieden, maar de (nieuwe) vervoerder ze niet per sé hoeft over te nemen. Maar in de volgende zin staat dat het dus wel verplicht is. Waarom zou je dan neerzetten dat ze aangeboden moeten worden? Die laatste zin is dan toch voldoende? "De (nieuwe) vervoerder rijdt verplicht verder met het bestaande materieel."



Laatst bewerkt door martijn op 08-04-2025 18:37
 

08-04-2025 19:00:04
AJT
AJT

Nee, nu wordt Arriva verplicht om over te dragen. Als er alleen staat: dat materieel, dan had de nieuwe vervoerder ook andere GTWs kunnen kopen

 

08-04-2025 19:12:56
Muizeneus
Muizeneus

Quote
martijn (08-04-2025 18:36:20):


Ik weet dat kromme teksten normaal zijn, niet alleen bij concessies.

Ik bedoelde eigenlijk dat er staat GTW's worden aangeboden, maar ook gewoon verplicht overgenomen moeten worden. Beetje dubbelop.

Dat eerste leest alsof Arriva ze in ieder geval moet aanbieden, maar de (nieuwe) vervoerder ze niet per sé hoeft over te nemen. Maar in de volgende zin staat dat het dus wel verplicht is. Waarom zou je dan neerzetten dat ze aangeboden moeten worden? Die laatste zin is dan toch voldoende? 'De (nieuwe) vervoerder rijdt verplicht verder met het bestaande materieel.'

Nee, dat is weer wat anders. Ze moeten het verplicht overnemen, maar er staat toch niet dat ze er ook mee moeten gaan rijden? Ze mogen ze ook doorverkopen en nieuw materieel aanschaffen (Qbuzz doet ook mee, die hebben ervaring met dat laatste 😀

 

08-04-2025 19:57:45
GerritJan
GerritJan

Ik ben benieuwd hoe de samenwerking gaat zijn tussen Keolis en de nieuwe vervoerder, omdat de Emmerlijn eerder RRReis word dan Zwolle-Kampen/Enschede

 

08-04-2025 22:34:17
thom
thom

RRReis is gewoon een merknaam van de opdrachtgever, dat maakt niet dat verschillende vervoerders die onder die merknaam rijden ook daadwerkelijk met elkaar moeten samenwerken.

 

09-04-2025 06:37:02
JPvanLingo
JPvanLingo

Quote
thom (08-04-2025 22:34:17):


RRReis is gewoon een merknaam van de opdrachtgever, dat maakt niet dat verschillende vervoerders die onder die merknaam rijden ook daadwerkelijk met elkaar moeten samenwerken.



Ik vermoed dat GerritJan doelt op zaken zoals bijvoorbeeld de incheckpalen op station Zwolle en Almelo. De concessie Enschede-Zwolle-Kampen en Vechtdallijnen delen deze palen onder de merknaam Blauwnet.

Aan de ene kant zou je mogen aannemen dat voor de periode waar een concessie al onder RRReis valt en de ander nog niet dit wel goed geregeld is, aan de andere kant zijn er voorbeelden zoals Zutphen waar 2 verschillende palen te vinden zijn voor Arriva vanwege concessies.



Laatst bewerkt door JPvanLingo op 09-04-2025 06:38
 

09-04-2025 15:47:29
Muizeneus
Muizeneus

Maar in Zp zijn er verschillende opdrachtgevers, hier is het gewoon één opdrachtgever die een nieuw naampje heeft bedacht.

 

15-04-2025 22:00:09
abcde
abcde

Wordt de dienstregeling van de Vechtdallijn nog uitgebreid met de nieuwe concessie?

 

16-04-2025 12:06:37
GerritJan
GerritJan

Er is wel een eis inderdaad, dat men moet komen met verbeteringen / uitbreidingen van de dienstregeling, al vind ik de dienstregeling al heel erg uitgebreid, betrouwbaar.

 

16-04-2025 13:53:13
sjoerd
sjoerd

Ik denk dat er op de Emmerlijn, door het gedeeltelijke enkelspoor, weinig meer kan dan er nu is. En af en toe moet er nog een goederentrein doorheen ook.

 

16-04-2025 15:06:18
Muizeneus
Muizeneus

Uitbreiden betekent hier dan ook waarschijnlijk geen 6 treinen per uur, maar het toevoegen van vroege of late treinen en/of de spitstreinen gedurende een groter deel van de dag rijden

 

24-05-2025 01:03:21 2
GerritJan
GerritJan

Uitslag verplaatst van 24 juni naar 1 juli

 

24-05-2025 10:21:38
phantom
phantom

Quote
sjoerd (16-04-2025 13:53:13):


Ik denk dat er op de Emmerlijn, door het gedeeltelijke enkelspoor, weinig meer kan dan er nu is. En af en toe moet er nog een goederentrein doorheen ook.



Ik ben vast niet de 1ste die dit gaat roepen,maar:
1) kan een opdrachtgever,de provincie of wie dan ook,eisen dat men b.v. stukken dubbelsporig gaat uitvoeren om zo tot een uitgebreidere dienstregeling te komen ?
2) als men dat kan eisen,is dat dan voor de rekening van de nieuwe concessie eigenaar,of word dat een verdeling tussen concessie houder en 'de eigenaar van de spoorlijn' ?

Zou in de huidige spoorsituatie er nog plek overblijven voor de aangehaalde goederentreinen,als er nog meer reizigers treinen komen die de 'gaten' gaan opvullen ,waarin normaal gesproken goederenvervoer plaats kan vinden ?



Laatst bewerkt door phantom op 24-05-2025 10:22
 

24-05-2025 10:28:25
martijn
martijn

De provincie kan zoveel eisen, maar ze moeten toch echt zelf de kosten van dat spoor betalen of het Rijk zo ver zien te krijgen natuurlijk. Vervoerders leggen geen spoorlijnen aan...

 

24-05-2025 11:51:47
john2
john2

Kunnen bij vervoerders wel een financiële bijdrage worden gevraagd dat ze over spoor rijden?

 

24-05-2025 12:04:48
GerritJan
GerritJan

Iedere vervoerder betaalt voor het spoor en best veel ook om treinen te kunnen rijden

 

24-05-2025 12:56:45
robert5591
robert5591

Investeringen [zowel vervanging als uitbreiding] komen voor rekening van de overheid [meestal jet rijk]. De gebruiksvergoedingen die vervoerders betalen staan daar los van.

 

24-05-2025 13:36:57
BVisser
BVisser

Quote
john2 (24-05-2025 11:51:47):


Kunnen bij vervoerders wel een financiële bijdrage worden gevraagd dat ze over spoor rijden?


Alle vervoerders (zowel reizigers als cargo) moeten al vele jaren betalen voor het gebruik van het spoor, ze zijn er immers niet de eigenaar of beheerder van.



Laatst bewerkt door BVisser op 24-05-2025 13:37
 

24-05-2025 13:47:15
BVisser
BVisser

Quote
phantom (24-05-2025 10:21:38):


Quote
sjoerd (16-04-2025 13:53:13):


Ik denk dat er op de Emmerlijn, door het gedeeltelijke enkelspoor, weinig meer kan dan er nu is. En af en toe moet er nog een goederentrein doorheen ook.



Ik ben vast niet de 1ste die dit gaat roepen, maar:
1) kan een opdrachtgever, de provincie of wie dan ook, eisen dat men b.v. stukken dubbelsporig gaat uitvoeren om zo tot een uitgebreidere dienstregeling te komen ?
2) als men dat kan eisen, is dat dan voor de rekening van de nieuwe concessieeigenaar, of wordT dat een verdeling tussen concessiehouder en 'de eigenaar van de spoorlijn' ?


1) Nee, maar een gemeente of provincie kan daar natuurlijk wel bij het Rijk voor pleiten. Dat houdt dan wel het gevaar in dat het er in zo'n besluitvormingsproces op uitdraait dat zij het grootste deel van de kosten moeten betalen.

2) Dat hangt helemaal van het politieke besluitvormingsproces af. Een concessiehouder hoeft het sowieso niet te betalen. Ze zijn immers geen eigenaar of beheerder van het spoor waar ze op rijden.

 

24-05-2025 15:42:16
sjoerd
sjoerd

Daar komt nog bij dat de Emmerlijn, of eigenlijk de NOLS-lijn van de Noord-Ooster-Locaal-Spoorwegmaatschappij een lokaalspoorweg was, die oorspronkelijk geheel op een enkelsporig talud is aangelegd. Spoorverdubbeling zoals voorheen tussen Mariënberg en Hardenberg, kostte daardoor verhoudingsgewijze veel extra grond. Dat is van een andere orde dan het (deels) verdubbelen van de Staatslijnen Nijmegen - Venlo en Roermond - Venlo of Leeuwarden - Groningen, die grotendeels al een dubbelsporig grondbezit (niet overal een hoog talud!) hadden, al was de spoorafstand bij aanleg geringer dan nu bij nieuwbouw wordt toegepast, en vraagt de bovenleiding ook om extra grond.

Overigens stond in de plannen voor de aanleg van een nieuwe verbinding Emmen - Stadskanaal dat er wordt uitgegaan van een (wellicht deels) dubbelsporige voorbereiding van het tracé.