13-06-2025 07:04:46 | ||
---|---|---|
joahn93
![]() |
2454 + Railpro Fccpps + Re(g)s + CREW verblijfs wagens uit Amersfoort om 7u richting Hilversum |
13-06-2025 08:55:46 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Naast de stakingsgebieden vallen er ook op andere trajecten veel treinen uit: Tot 12 uur geen intercity's tussen Utrecht en Amersfoort, ook de 5600 valt erg vaak uit. |
13-06-2025 09:10:19 | ||
---|---|---|
mrmax
![]() |
Volgens NS zelf is het eigen personeel niet bereid om de dienstregeling uit te voeren?! Laatst bewerkt door mrmax op 13-06-2025 09:10 |
13-06-2025 09:49:36 | ||
---|---|---|
Joell35
![]() |
Meer dan normaal, dat heet namelijk besmet werk. Het kan niet zo zijn dat een machinist in Maastricht zijn werkdag (geld) opoffert om te gaan staken, en een andere machinist uit Amsterdam doodleuk zijn werk gaat zitten opknappen. Een trein uit een (originele) dienst van een staker mag je weigeren. |
![]() |
advertentie |
13-06-2025 10:13:02 2 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Maar het is ook raar als slechts 30% van de mensen staken, maar daardoor 70% van het treinverkeer gestaakt moet worden, vind je niet? NS heeft nu al het treinverkeer in de stakende regio's gestaakt. Dan is er geen sprake van werk dat door andere machinisten alsnog "dat werk gaat zitten opknappen". Er zijn geen extra mensen in dienst vandaag omdat er anderen staken, sterker nog, er zit niet-stakend personeel extra op "reserve" omdat er geen werk is. |
13-06-2025 10:27:01 | ||
---|---|---|
Joell35
![]() |
"Als je collega’s staken, dan blijft hun werk liggen. Dat is de bedoeling van een staking. Als je niet staakt, dan is dat jouw keuze. Maar als je werk overneemt van stakers, wees je er dan van bewust dat dit ‘besmet werk’ is. Het getuigt niet van respect naar de collega’s om dit werk te doen."
"Werkgevers kunnen niet-stakers niet verplichten om het werk te verrichten dat normaal gesproken door een staker wordt verricht. Je hebt het recht om dit besmette werk te weigeren. Dat wordt niet gezien als werkweigering."
Twee quotes even snel overgenomen van in dit geval de FNV site. |
13-06-2025 10:33:41 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
6729/32 opgeheven Ut - Tl v.v. maar leeg op en neer naar Tiel gereden...... |
13-06-2025 10:41:56 4 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Maar daarentegen zijn er ongetwijfeld een hoop diensten naar het zuiden die normaal gereden worden door Utrechtse collega's. Die treinen zijn nu allemaal geannuleerd. In plaats daarvan kan het Utrechtse personeel toch prima werk in hun regio uitvoeren, zoals het sprintertje naar Baarn? Wat FNV dus wil, is dat 30% staakt, en de andere 30% in de kantine gaat zitten. En als een niet-stakende Utrechtse collega dan toch een sprintertje in hun eigen gebied rijdt, zou dat "niet van respect getuigen naar de andere collega’s". Ik vind het echt de omgekeerde wereld. De bonden spelen een flauw spelletje: ze willen dat de dienstregeling landelijk om zeep gaat, zonder dat toe te geven.
|
13-06-2025 10:47:00 4 | ||
---|---|---|
pothuize
![]() |
"Besmet werk" bestaat niet. Het is een uitdrukking uit het vakbondswoordenboek die juridisch van nul en gener waarde is. Die citaten van het FNV zijn bedoeld om wie niet wil staken het leven zuur te maken. En 'diensten' (bv Ht 104) zijn in irrelevant: vandaag (en op andere stakingsdagen, en bij verstoringen, en als het verder zo uitkomt...) is een trein die moet rijden/kan rijden gewoon "normaal werk" voor wie beschikbaar is en het wil doen. En ja, dat 'de bond' je dan gaat uitschelden voor 'onderkruiper', dat geeft meteen aan dat de bond liever geen tegenkrachten ziet. Niets nieuws onder de zon, kan ik je uit eigen ervaring melden. adriaan |
13-06-2025 11:01:04 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Dit is al vaker voorbij gekomen en weerlegd. Staat gewoon in CAO. |
13-06-2025 11:01:43 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
De term 'stakingsbreking' komt ook nog wel eens voorbij. Dat is bijvoorbeeld extra personeel op andere standplaatsen inroosteren. Daar is ook geen sprake van |
13-06-2025 11:39:24 | ||
---|---|---|
egnbg
![]() |
Gisteren ook een item in Nieuwsuur De man van FNV Spoor zegt 'wij zijn niet uit op staken maar op een goede CAO'. 🤔🤔
Laatst bewerkt door egnbg op 13-06-2025 11:40 |
13-06-2025 12:21:59 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
De Mat'64 maakt ook nog wat middagritten vandaag. Deze is nu op de webcam te Amf te zien als trein 31431. |
13-06-2025 12:24:02 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Die bepaling kun je echter op meerdere manieren uitleggen. De titel van het artikel heeft het over functie, dan denk ik eerder aan het inzetten van een HC als stationsmedewerker om stations waar gestaakt wordt open te houden, of om per taxi naar een stakende standplaats te gaan om de dienst op te starten. Het rijden van een bijgestuurd dienstrooster valt elke andere dag onder de normale werkzaamheden, alleen leggen de bonden het bij stakingen anders uit. |
13-06-2025 14:06:06 | ||
---|---|---|
pothuize
![]() |
Niemand hoeft mij uit te leggen wat er in NS-CAO's staat, "ik ken ze uit mijn hoofd". Om het kort te houden, Oldskool: er staat nergens, in een CAO of wet, dat een werknemer die werk wil doen wat een ander niet wil doen, dat niet mag doen. Een werknemer die niet achter zijn baas wegduikt en het werk wil doen, mag dat. |
13-06-2025 16:03:57 | ||
---|---|---|
Joell35
![]() |
|
13-06-2025 16:34:09 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Heet dat dan niet gewoon werkweigering? |
13-06-2025 17:53:32 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Nee! Dat is net gecommuniceerd door een regiomanager. |
13-06-2025 18:50:06 1 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Van een NFL begreep ik net, dat er rond 17:00 een brandje geweest is in Arriva gtw 336 op station Gn. Waar het brabdje geweest is, is bij hem onbekend. Mogelijk de hitte de boosdoener? |
13-06-2025 19:41:20 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
https://112groningen.nl/410343/groningen/na-controle-na-brand-in-trein-op-hoofdstation-groningen/ Laatst bewerkt door ToH op 13-06-2025 19:41 |
13-06-2025 20:05:12 1 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Klikbare link Laatst bewerkt door dvdhoven op 13-06-2025 20:06 Dick van den Hoven |
13-06-2025 21:53:10 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Rond 18:30 uur stond er een geschuurde Arriva GTW voor de loods in Amf. |
13-06-2025 22:51:33 | ||
---|---|---|
joahn93
![]() |
nabrander: |
14-06-2025 00:02:29 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Laatst bewerkt door rolandrail op 14-06-2025 00:02 |
14-06-2025 10:57:06 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Sorry hoor maar dat vind ik even raar als de rit met passagiers gereden wordt want je rijdt in principe op hetzelfde tijdstip op hetzelfde traject, maar alleen zonder passagiers... |
14-06-2025 11:42:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als de Conducteur staakt, dan kan dat prima ja, en alsnog reizigers mee neemt is dat dus weer besmet werk. |
14-06-2025 12:25:47 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
En zo blijft de reiziger op 1, 2 en 3 staan .....
|
14-06-2025 16:16:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Tsja, dat is nu eenmaal een bijkomend effect van staken.
Staken zonder dat er iemand er overlast van zou hebben, gaat natuurlijk sowieso al niets opleveren. |
14-06-2025 17:22:23 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
In België en Frankrijk heeft men er wel wat beperkingen op gezet: staken mag natuurlijk nog steeds, maar een staking moet ruim van tevoren worden aangekondigd en elke medewerker die wíl staken moet het kenbaar maken aan z'n werkgever. Hiermee kunnen er alsnog roosters worden gemaakt zodat een deel van de treinen kan blijven rijden. |