Opvallende dingen 19 augustus
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
19-08-2025 05:57:32
henri1972
henri1972

Ik zit nu (5.54 uur) in de 3012, stel 9425 is de gelukkige die mij mag meenemen. Vanaf ongeveer Har hoor je constant iets tegen de onderkant van de trein komen. Na elke overweg is dit even erger en daarna weer minder. Zal waarschijnlijk met de recente spoorvernieuwing te maken hebben maar vind t wel apart. Voorbij Mrn hielt het op.



Laatst bewerkt door moderator op 19-08-2025 09:15
 

19-08-2025 08:07:48
Anoniem9
Anoniem9

IC 523 wisselde tussen Den Dolder en Amersfoort (ongeveer rond Vlasakkers) van spoor. Hierdoor reden we het laatste stukje richting Amersfoort linkerspoor en kwamen we met +2 binnen.

 

19-08-2025 08:57:06
michaben
michaben

Trein 2820 staat defect te Rta, geen intercity's tussen Rtd en Gd, 4000 rijdt linkerspoor richting Rtd.

 

19-08-2025 09:54:00 1
michaben
michaben

Nieuwe dag, nieuwe kansen: de sporen GH en GT tussen Cl en Gdm zijn weer buiten dienst genomen voor een technisch onderzoek.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-08-2025 10:31:11
taigagaai
Moderator
taigagaai

VSM 50 3879 passeerde rond 10.00 de overweg Marchantstraat (Apdvam - Apd) richting Apd met de reguliere trein in de zomervakantie. Schoorsteen richting Apd, tender richting Ebk.

 

19-08-2025 11:00:55
noof
noof

Quote
michaben (19-08-2025 09:54:00):


Nieuwe dag, nieuwe kansen: de sporen GH en GT tussen Cl en Gdm zijn weer buiten dienst genomen voor een technisch onderzoek.



En nu nogmaals voor 'herstel'.. (tot de eerstvolgende melding).

De TSB/LAE op Hdl-Ozbm heeft vandaag in elk geval wel het gewenste effect; nog geen meldingen.

Kortom: misschien rond Cl ook toch maar die TSB opleggen..

 

19-08-2025 13:30:42
taigagaai
Moderator
taigagaai

Quote
taigagaai (19-08-2025 10:31:11):


VSM 50 3879 passeerde rond 10.00 de overweg Marchantstraat (Apdvam - Apd) richting Apd met de reguliere trein in de zomervakantie. Schoorsteen richting Apd, tender richting Ebk.


Voor de middagslag is de loc gedraaid en rijdt nu met tender richting Apd.

 

19-08-2025 13:45:48
noof
noof

Quote
noof (19-08-2025 11:00:55):


Quote
michaben (19-08-2025 09:54:00):


Nieuwe dag, nieuwe kansen: de sporen GH en GT tussen Cl en Gdm zijn weer buiten dienst genomen voor een technisch onderzoek.



En nu nogmaals voor 'herstel'.. (tot de eerstvolgende melding).

De TSB/LAE op Hdl-Ozbm heeft vandaag in elk geval wel het gewenste effect; nog geen meldingen.

Kortom: misschien rond Cl ook toch maar die TSB opleggen..



Nummer 3 is in aantocht!

 

19-08-2025 14:51:48
Marco
Marco

Zouden het deels ook "protestmeldingen" zijn? Iets van: ze moeten maar eens de boel aanpakken, zo kan dit niet langer met de baan? Of zou de machinisten verteld zijn dat ze meer moeten melden> Of de baan moet echt zo gauw verslechterd zijn.

 

19-08-2025 16:32:47 1
DylansDepot
DylansDepot

We kunnen als mcn beter aan de trdl vertellen waar tussen Ht en Ut het spoor wél goed ligt. Dan zijn we sneller klaar. Buiten de TSB / door EI beperkte snelheid gebied kom ik ook dikke knikken in het spoor tegen. En daar rijden we dan wel weer met 130 overheen... Intussen zit de TSB van 100 tussen Culemborg en Geldermalsen ook weer bijna 3 jaar erin.

 

19-08-2025 17:12:06
diesels
diesels

Ik word doorgaans niet warm of koud van spoorwijzigingen, maar de 3654 vertrekt in Zp van spoor 2 en dat is iets wat ik niet eerder heb gehad. Dit omdat zowel deze als de kruisende 3600 flinke vertraging hebben en er op Zp ruimte voor een kruising op het station is.

 

19-08-2025 17:12:34
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ik had vanmorgen een IC van Hlm naar Asd.

Maar het was een sprinter (stel 2605), vertrek 10.10 maar door een openstaande brug pas ca 10.15 vertrokken.

Alvast voorsorteren op Sail en races in Zandvoort?

 

19-08-2025 17:45:18
cuneo56
cuneo56

Quote
DylansDepot (19-08-2025 16:32:47):


We kunnen als mcn beter aan de trdl vertellen waar tussen Ht en Ut het spoor wél goed ligt. Dan zijn we sneller klaar. Buiten de TSB / door EI beperkte snelheid gebied kom ik ook dikke knikken in het spoor tegen. En daar rijden we dan wel weer met 130 overheen... Intussen zit de TSB van 100 tussen Culemborg en Geldermalsen ook weer bijna 3 jaar erin.


Euh, daar ligt toch er eentje van 40 bij de Overweg Zeedijk?

 

19-08-2025 17:47:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Quote
henri1972 (19-08-2025 05:57:32):


Ik zit nu (5.54 uur) in de 3012, stel 9425 is de gelukkige die mij mag meenemen. Vanaf ongeveer Har hoor je constant iets tegen de onderkant van de trein komen. Na elke overweg is dit even erger en daarna weer minder. Zal waarschijnlijk met de recente spoorvernieuwing te maken hebben maar vind t wel apart. Voorbij Mrn hielt het op.


ik zat in dezelfde trein maar bovenin was mij het niet opgevallen. De loop van VIRM vind ik sowieso onrustig dus misschien viel het me daarom niet op ;-).

In ander nieuws: trein 3163 (en vermoedelijk ook de 7363) worden nu vastgehouden te Ut vanwege een ''situatie' bij Db. Ben benieuwd wat dat is..

Edit: geen meldingen op P2000 maar de 3163 is nu met +8 vertrokken uit Ut. Was ook geen melding op ns.nl waard zo te zien.



Laatst bewerkt door SleutelMan op 19-08-2025 17:52
 

19-08-2025 17:52:41
JothamvW
JothamvW

U gaat niet door voor de spreekwoordelijke koelkast @NIJMEGEN. Vanwege werkzaamheden Hlm-Ledn zijn de 2100 en 2200/2300 Asd-Hlm doorgekoppeld te Haarlem aan de Strandsprinter naar Zvt. Vanuit Gvc rijdt de 2100 slechts tot Ledn en de 2200/2300 Asd-Vs rijdt tussen Ass en Ledn via Shl.

 

19-08-2025 18:00:37
geert
geert

Quote
cuneo56 (19-08-2025 17:45:18):


Quote
DylansDepot (19-08-2025 16:32:47):


We kunnen als mcn beter aan de trdl vertellen waar tussen Ht en Ut het spoor wél goed ligt. Dan zijn we sneller klaar. Buiten de TSB / door EI beperkte snelheid gebied kom ik ook dikke knikken in het spoor tegen. En daar rijden we dan wel weer met 130 overheen... Intussen zit de TSB van 100 tussen Culemborg en Geldermalsen ook weer bijna 3 jaar erin.


Euh, daar ligt toch er eentje van 40 bij de Overweg Zeedijk?


Daar is het spoor toch juist grootschalig opgeknapt tot nieuwe bovenleidingsportalen aan toe?

 

19-08-2025 18:06:01
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Quote
SleutelMan (19-08-2025 17:47:57):


Quote
henri1972 (19-08-2025 05:57:32):


Ik zit nu (5.54 uur) in de 3012, stel 9425 is de gelukkige die mij mag meenemen. Vanaf ongeveer Har hoor je constant iets tegen de onderkant van de trein komen. Na elke overweg is dit even erger en daarna weer minder. Zal waarschijnlijk met de recente spoorvernieuwing te maken hebben maar vind t wel apart. Voorbij Mrn hielt het op.


ik zat in dezelfde trein maar bovenin was mij het niet opgevallen. De loop van VIRM vind ik sowieso onrustig dus misschien viel het me daarom niet op ;-).

In ander nieuws: trein 3163 (en vermoedelijk ook de 7363) worden nu vastgehouden te Ut vanwege een ''situatie' bij Db. Ben benieuwd wat dat is..

Edit: geen meldingen op P2000 maar de 3163 is nu met +8 vertrokken uit Ut. Was ook geen melding op ns.nl waard zo te zien.



Ik heb er op de terugweg nog eens geprobeerd op te letten en ik vond vooral dat bij de overweg bij Maarsbergen de trein een behoorlijke opdoffer kreeg. Kan zijn dat de nieuwe sporen daar niet helemaal lekker aansluiten?

 

19-08-2025 18:59:42
noof
noof

Quote
SleutelMan (19-08-2025 18:06:01):


Quote
SleutelMan (19-08-2025 17:47:57):


Quote
henri1972 (19-08-2025 05:57:32):


Ik zit nu (5.54 uur) in de 3012, stel 9425 is de gelukkige die mij mag meenemen. Vanaf ongeveer Har hoor je constant iets tegen de onderkant van de trein komen. Na elke overweg is dit even erger en daarna weer minder. Zal waarschijnlijk met de recente spoorvernieuwing te maken hebben maar vind t wel apart. Voorbij Mrn hielt het op.


ik zat in dezelfde trein maar bovenin was mij het niet opgevallen. De loop van VIRM vind ik sowieso onrustig dus misschien viel het me daarom niet op ;-).

In ander nieuws: trein 3163 (en vermoedelijk ook de 7363) worden nu vastgehouden te Ut vanwege een ''situatie' bij Db. Ben benieuwd wat dat is..

Edit: geen meldingen op P2000 maar de 3163 is nu met +8 vertrokken uit Ut. Was ook geen melding op ns.nl waard zo te zien.



Ik heb er op de terugweg nog eens geprobeerd op te letten en ik vond vooral dat bij de overweg bij Maarsbergen de trein een behoorlijke opdoffer kreeg. Kan zijn dat de nieuwe sporen daar niet helemaal lekker aansluiten?


Viel mij vanmiddag ook op (VIRM).

"We" hebben nog geen meldingen gehad. ;-)

 

19-08-2025 19:56:20
anton_
anton_

Quote
diesels (19-08-2025 17:12:06):


Ik word doorgaans niet warm of koud van spoorwijzigingen, maar de 3654 vertrekt in Zp van spoor 2 en dat is iets wat ik niet eerder heb gehad. Dit omdat zowel deze als de kruisende 3600 flinke vertraging hebben en er op Zp ruimte voor een kruising op het station is.



Op zondag weleens meegemaakt, in het half uur dat er geen trein naar Oldenzaal rijdt en de trein richting Roosendaal +5 heeft.



Laatst bewerkt door anton_ op 19-08-2025 19:57
 

19-08-2025 22:15:48
Mat'54
Mat'54

Quote
SleutelMan (19-08-2025 17:47:57):


Quote
henri1972 (19-08-2025 05:57:32):


Ik zit nu (5.54 uur) in de 3012, stel 9425 is de gelukkige die mij mag meenemen. Vanaf ongeveer Har hoor je constant iets tegen de onderkant van de trein komen. Na elke overweg is dit even erger en daarna weer minder. Zal waarschijnlijk met de recente spoorvernieuwing te maken hebben maar vind t wel apart. Voorbij Mrn hielt het op.


ik zat in dezelfde trein maar bovenin was mij het niet opgevallen. De loop van VIRM vind ik sowieso onrustig dus misschien viel het me daarom niet op ;-).

In ander nieuws: trein 3163 (en vermoedelijk ook de 7363) worden nu vastgehouden te Ut vanwege een ''situatie' bij Db. Ben benieuwd wat dat is..

Edit: geen meldingen op P2000 maar de 3163 is nu met +8 vertrokken uit Ut. Was ook geen melding op ns.nl waard zo te zien.



Had te maken met een rookmelding in tr.3061 waardoor te Db 'technisch onderzoek' nodig was. Vertrok uiteindelijk met +23 weer vanuit Db.

 

20-08-2025 00:33:47
thom
thom

Quote
Marco (19-08-2025 14:51:48):


Zouden het deels ook 'protestmeldingen' zijn? Iets van: ze moeten maar eens de boel aanpakken, zo kan dit niet langer met de baan? Of zou de machinisten verteld zijn dat ze meer moeten melden> Of de baan moet echt zo gauw verslechterd zijn.



Ik denk niet zozeer protest meldingen, maar eerder meldingen die ineens 'opvallen' omdat er al ellende is op dat baanvak en dan ineens meer knikjes en hobbeltjes gemeld worden.

Zeg maar het effect van nooit een groene VW Golf zien, tot je buurman er 1 koopt en ineens opvalt dat er nog veel meer rond rijden.



Laatst bewerkt door thom op 22-08-2025 13:46
 

20-08-2025 22:53:45
rolandrail
rolandrail

Dat er afgelopen week owaar eens serieus werd gereageerd op meldingen over toestand spoor met de lange TSB als gevolg, zal een aantal mcn weer wat moed hebben gegeven toch maar weer te bellen als ze zelf iets constateren. Wees gerust, de meldingsmoeheid komt vanzelf weer terug.

 

21-08-2025 10:32:08
phantom
phantom

Zo klonk het "hoopgevend"

Is dat niet handelen door een trdl dan door gebrek aan mensen of gebrek aan zin ?
Wat ik dan echter niet begrijp,als er sprake is/zou zijn van moedwillig niet handelen naar de info die men verkrijgt,word ingrijpen van bovenaf dan geen verplichte optie ?
Of hebben de mensen boven de trdl net zo veel enthousiasme over ?

 

22-08-2025 00:53:27 5
rolandrail
rolandrail

De trdl is slechts een doorgeefluik: een mcn doet een melding over toestand baan met meestal een lagere snelheid als voorstel dat het nog wel veilig bereden kan worden of keurt het helemaal af. De trdl geeft dat door aan de aannemer, die stuurt een mannetje om te gaan kijken en als dat mannetje geeft zijn bevindingen door aan de trdl: spoor in dienst zonder beperkingen, handhaven snelheidsbeperking of stilleggen treinverkeer. De aannemer oordeelt, de trdl voert daarna uit wat de aannemer aangeeft als wel of geen beperking. Ongeacht wat de mcn heeft gemeld en wat een trdl er b.v. daarom zelf van zou kunnen vinden. Dat speelt geen rol als de aannemer is wezen kijken en zijn oordeel doorgeeft. M.a.w. de trdl verzaakt niet, die volgt slechts procedures en heeft feitelijk niets te vertellen. Die zal moeten wachten tot een volgende melding van aan mcn en dan begint de hele procedure overnieuw. Ik heb zelf één keer gebeld waarom ik op een heenrit nog een flinke snelheidsbeperking opgelegd kreeg vanwege spoorspatting en op de terugweg geen beperking en toen zei de trdl dat de aannemer het spoor had goedgekeurd. Na op eigen initiatief de snelheid toch te hebben aangepast bleek dat maar goed ook, de spoorspatting was natuurlijk helemaal niet opeens verdwenen. Dus ik belde de trdl terig en keurde het spoor af, hooguit max 40. Reactie trdl: maar dan moet de aannemer weer komen. Precies, dat is exact wat ik wil. Zo gebeurde. Gevolg: direct TSB max 40 gedurende en etmaal en daarna spoedherstel.

 

22-08-2025 14:52:10
phantom
phantom

Duidelijk verhaal,dank voor de heldere uitleg.

 

22-08-2025 20:59:56 1
rogier
rogier

Quote
rolandrail (22-08-2025 00:53:27):


Ik heb zelf één keer gebeld waarom ik op een heenrit nog een flinke snelheidsbeperking opgelegd kreeg vanwege spoorspatting en op de terugweg geen beperking en toen zei de trdl dat de aannemer het spoor had goedgekeurd. Na op eigen initiatief de snelheid toch te hebben aangepast bleek dat maar goed ook, de spoorspatting was natuurlijk helemaal niet opeens verdwenen. Dus ik belde de trdl terig en keurde het spoor af, hooguit max 40. Reactie trdl: maar dan moet de aannemer weer komen. Precies, dat is exact wat ik wil. Zo gebeurde. Gevolg: direct TSB max 40 gedurende en etmaal en daarna spoedherstel.


En dan? Safety card? Non-conformity report? Als een aannemer een niet veilig berijdbaar spoor zomaar even goedkeurt lijkt me dat toch een serieus veiligheidsprobleem.




Reiziger met hoofdletter R......
 

23-08-2025 13:39:12 1
rolandrail
rolandrail

En dan? Dan was de kous af, klaar. Waarom denk je dat er nu elke dag gebeld wordt? Weliswaar niet omdat de aannemer niet gaat kijken maar omdat de normen opgerekt zijn. En is de safety card al getrokken? Nope, gaat niet gebeuren ook. Daarvoor is de Prorail-cultuur al veel te diep gezonken, de afstand tot de realiteit veel te groot.

 

23-08-2025 15:29:26
rogier
rogier

Dank voor de toelichting. Dit stemt niet bepaald gerust.




Reiziger met hoofdletter R......