Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICM |
![]() |
03-09-2025 07:49:18 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
De revisie / modernisering van ICM was voor die van DDAR>DDZ |
03-09-2025 08:12:37 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
|
03-09-2025 09:36:40 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
ICM (of Plan Z) is gebouwd van 1983 tot 1994. DDZ (oorspronkelijk DD-AR) is van 1992-1994. De motorwagens zijn van 1996-1998. |
03-09-2025 10:08:45 2 | ||
---|---|---|
plant
![]() |
Er is weer een nieuwe pagina begonnen zie ik, dus het lijstje met de stand van zaken verhuis ik even naar hier. Bedankt aan alle bijdragers hier (en in het OD) v.w.b. verplaatsingen! ICM 1 (ICM-III rijweerstanden) (Vrijwel alle stellen zijn inmiddels ontmanteld in Hgl en gaan dan via Amf->Hrp op slooptransport). 4011 terzijde 08-05-2024 Utm Treinstel is op 14-06-2024 overgedragen aan het NSM ICM 2 (ICM-III chopper) (terzijdestelling begonnen, in augustus 15 stellen ICM2/3/4 en in september nog eens 14 stellen)
ICM 3/4 (ICM-IV) (terzijdestelling begonnen/hervat, in augustus 15 stellen ICM2/3/4 en in september nog eens 14 stellen) 4201 Laatst bewerkt door plant op 10-09-2025 16:54, reden: mutaties van 09 en 10-09 verwerkt Youri |
![]() |
advertentie |
03-09-2025 11:00:47 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Hoeveel stellen zouden er in deze periode nu aan de kant moeten gaan volgens de planning? Volgens mij zitten we nu op 7 ICM-III en 6 ICM-IV met de 2 van botsing Rtd niet meegerekend. |
03-09-2025 13:56:33 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
genoemd is 29 stellen, niet uitgesplitst over III en IV |
03-09-2025 14:16:50 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Tevens genoemd is 101 bakken. Een wiskundige kan vervolgens beredeneren dat het om 15 driewagen- en 14 vierwagenstellen zou moeten gaan. De theorie was met juni 7xIII en 8xIV met vervolgens met wijzigingsblad september een verdere 8xIII en 6xIV terzijde. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 03-09-2025 14:21 |
04-09-2025 11:12:01 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
4021 terzijde 18-02-2020 (botsschade Zp) Amf |
04-09-2025 11:23:05 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Je geeft exact de reden waarom toentertijd voor de 4043 is gekozen. |
04-09-2025 11:55:31 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Verwacht niet dat er specifiek voor de 4043 als remstel is gekozen, dat kwam gewoon zo uit. Eerder was namelijk (oa) de 4049 remstel, totdat er een probleem ontstond in de planning waarmee die toen achtergebleven is in hgl, en aansluitend ontmanteld is. De 4043 stond daarna vooraan en is toen tot remstel gebombardeerd (zolang die z'n werk blijft doen, zodra die remtechnisch defect raakt, komt er weer een ander stel voor in de plaats als dat nog nodig zou zijn).
En de 4021 is danwel niet naar hgl geweest, maar is ook zeker niet meer compleet... Laatst bewerkt door selivio op 04-09-2025 11:57 |
04-09-2025 12:29:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
|
04-09-2025 20:32:30 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Eens, meer het kan best zijn dat de renovatie van DDZ nog niet is afgeschreven of dat het omlooptechnisch interessanter is ICM aan de kant te zetten. Vergeet ook niet dat DDZ per meter / per bak meer zitplaatsen heeft, dus dat om die reden ICM afvoeren meer kosten bespaart. Dit soort zaken zal erachter zitten, niet de kwaliteit van de stellen, is mijn sterke vermoeden. |
05-09-2025 09:14:23 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
ICM ziet er op het oog wellicht beter uit dan de DDZ maar dat zegt niets over de technische staat. Ook zijn onderdelen voor ICM (met name de eerste serie "weerstand tractie" ) stellen lastiger te krijgen/repareren. |
05-09-2025 09:17:49 1 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Het issue met te weinig onderdelen voor die eerste serie koplopers is inmiddels opgelost... ;) Laatst bewerkt door mdj op 05-09-2025 09:18 |
05-09-2025 12:21:54 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat is zeker waar,er is nog maar 1 stel over en dat is het nsm stel. |
07-09-2025 16:49:04 | ||
---|---|---|
MickS
![]() |
ICM 4052+4226 staan nu als Warme reserve op Aghons. Het duo is eind van de ochtend op eigen kracht er naar toe gereden. |
07-09-2025 17:50:55 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Als het om Ahgons gaat, is het dan niet warm terzijde, of wordt daar ook warm reserve neergezet? (Ik ga uit van de uitleg die op de vorige pagina geciteerd werd) |
09-09-2025 18:09:51 2 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Vandaag, dinsdag 9 september 2025, weer de wekelijkse afvoer van onttakelde* rijtuigbakken ICM van de "wachtkamer" TMA terrein [Hrp] naar Adex Groep [HKS terrein], dit keer werden de volgende bakken in genoemde volgorde overgebracht per dieplader: |
09-09-2025 19:43:33 1 | ||
---|---|---|
zaza
![]() |
ICMm 4054+4067+4068 kwamen vandaag van Amf naar On voor terzijdestelling. |
10-09-2025 15:12:59 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vandaag 10-9 de 4019 van Amersfoort wagenwerkplaats naar de TMA-terminal. |
10-09-2025 16:56:14 1 | ||
---|---|---|
plant
![]() |
Dank voor alle updates hier, het lijstje is weer bijgewerkt. Voor wat betreft de term ontmanteling versus onttakeling, ik heb ontmanteling destijds overgenomen n.a.v. dit nieuwsbericht van NS zelf (www.ns.nl)... ze hadden er een heel circulair plan bij. Mij maakt het label niet zoveel uit, maar als onttakeling de gangbare term is, voeg ik me daar graag naar! Laatst bewerkt door plant op 10-09-2025 16:58 |
10-09-2025 19:38:25 1 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Onttakelen, demonteren, ontmantelen, slopen, uit een nemen, afbreken, uit elkaar halen.... en ga zo maar door. 't zijn allemaal synoniemen voor het nagenoeg het zelfde... Iets ontmantelen lijkt gangbaarder dan onttakelen. Maarja zonder chicaneren is er helemaal niks meer lolligs te lezen hier. |
11-09-2025 01:37:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Niet helemaal. Deze stellen worden eerst ontdaan van nog bruikbare (reserve) onderdelen voordat ze definitief gesloopt worden. |
11-09-2025 11:13:36 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Koplopers worden versneld afgedankt – instroom nieuwe intercity’s goed op gang |
11-09-2025 16:05:30 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tsja, met dat 'versneld afdanken' houdt NS wel een verhaal in stand dat op o.a. Facebook tot de meest vreselijke verwachtingen van te korte treinen en achterblijvende reizigers leidt. Zelf heb ik ook zitten slapen, maar van dat versneld afdanken door een efficiëntere materieelinzet is maar in zeer beperkte mate sprake. Feitelijk wordt nu (pas) het aantal treinstellen aan de kant gezet dat per 15 december jl is bespaard doordat ICNG met de doorgetrokken IC Directen naar Amersfoort Schothorst en Lelystad Centrum is gaan rijden. Op zijn janboerenfluitjes bekeken is dat zo'n beetje het equivalent van een theoretische halfuurdienst Schiphol-Schothorst en een halfuurdienst Schiphol-Lelystad en dat zijn dan 2 x 4 composities van 2 à 3 ICM-stellen - heel grofweg dus. Dan ben je al een aardig eind op weg naar de 29 stellen die er nu uit gaan. Er is dus eigenlijk eerder sprake van 'vertraagd afdanken' ;-). Laatst bewerkt door broek53 op 11-09-2025 16:06 |
11-09-2025 17:17:37 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Em om die 29 stellen nu op "warme reserve" te zetten is mijn inziens ook niet meer dan een farce. De meeste stellen zie ik niet meer terugkeren in de rijdende dienst. Tenzij het aantal benodigde stellen onder de grens zakt die voor de omloop nodig zijn, door bijvoorbeeld schadegevallen of wat dan ook. Dan haalt met er eentje uit de Arnhemse mottenballenvloot en wordt er dan eentje omgeruild. Hoe langer dit duurt, en men zegt dat alle bestelde ICNG's eind 2027 zijn afgeleverd, zullen ze al die stellen tegen die tijd helemaal niet meer nodig hebben en zal voor het grootste deel van die 29 wellicht nu al naar verwachting einde oefening zijn. |
11-09-2025 17:27:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jawel, en ik wil niemand per se tegenspreken, maar ik betwijfel ten zeerste of het spul in Ahg als warme reserve beschouwd wordt. Strategische reserve hooguit,denk ik. .@edit: Welbeschouwd hebben die stellen de afgelopen 8 maanden gefungeerd als de meest warme reserve die er bestaat: ze zaten extra in de omloop en kregen gewoon onderhoud. Laatst bewerkt door broek53 op 11-09-2025 17:57 |
11-09-2025 18:42:53 | ||
---|---|---|
zaza
![]() |
ICMm 4043 die al geruime tijd als "remstel" is gebruikt bij transporten tussen Ahgons, Hgl, Amfww en de Hrp is vandaag achter SR 303007 overgebracht naar Hgl voor demontage. Uit Ahgons werden vandaag achter SR 1824 ICMm 4055+4064 overgebracht naar Amfww waarbij ICMm 4064 fungeerde als het nieuwe remstel voor alle transporten die nog gaan volgen. |
11-09-2025 19:03:22 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Wellicht dat men de winter wil afwachten om te bezien hoe ICNG zich zal houden met bijvoorbeeld stuifsneeuw. Kan me iets herinneren met SLT dat almas uitviel en mat’64 langer door moest en DDM terug in dienst ging en nog even een complete werkplaats opnieuw open ging om alles te herstellen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-09-2025 19:14:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker, al was dat een kwestie van ongelofelijke mazzel en niet van beleid. Ahgons is gebouwd om de sandwichstammen warm op te stellen ten tijde van de instromen van ICNG. Dat was het Fyra-syndroom. Daar is niets van terechtgekomen door de extreme vertraging in de levering van ICNG. Ook nu heb je aan ICM maar bitter weinig als ICNG het alsnog zou laten afweten. |
11-09-2025 22:22:15 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Om je eigen woorden te citeren: je kunt er een stuk of 29 gebruiken voor halfuurdiensten Shl - Lls en Shl - Amfs. Toch best wel substantieel dunkt me.... 😀 |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICM |
![]() |